Täysistunnon pöytäkirja 45/2004 vp

PTK 45/2004 vp

45. KESKIVIIKKONA 21. HUHTIKUUTA 2004 kello 15

Tarkistettu versio 2.0

10) Laki hovioikeuslain 1 §:n muuttamisesta

 

Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):

Herra puhemies! Kun hallitus ei anna esityksiä eduskunnalle, ei saa aikaiseksi, niin eduskunnan pitää itse aktivoitua ja korjata maassa olevia epäkohtia. Yksi epäkohta on suomalaisessa oikeuslaitoksessa se, että meidän hovioikeutemme ovat ruuhkautuneet, asioiden käsittelyajat ovat venyneet jatkuvasti yhä pitemmiksi ja pitemmiksi ja kansalaisten oikeusturva kärsii, sekä ihmisten että juridisten henkilöiden. Tähän voidaan puuttua tietysti resursseja lisäämällä, mutta näin ei ole tapahtunut. Välttämätöntä varmasti onkin jatkossa, että tähän kuitenkin puututaan, koska ei voi olla mahdollista se, että oikeusturvaa koko ajan heikennetään vain taloudellisilla syillä.

Herra puhemies! Suomessa on nyt kuusi hovioikeutta: Turku, Vaasa, Itä-Suomi Kuopiossa, Helsinki, Kouvola ja Rovaniemi. Ehdotan tässä lakialoitteessa, jonka muutkin keskisuomalaiset, jotka paikalla olivat, ovat allekirjoittaneet, eri puolueitten edustajat, että perustettaisiin seitsemäs hovioikeus ja luonnollisesti se pitäisi sijoittaa Jyväskylään, koska tarve on siellä ilman muuta selvästi suurin. Tänä päivänä Vaasan hovioikeus, johonka piiriin Keski-Suomi Hankasalmea lukuun ottamatta kuuluu, pitää joka viikko niin sanottuja matkakäräjiä Jyväskylässä, Jyväskylän oikeustalossa, eli käytännössä Jyväskylässä on jo likipitäen hovioikeus. Nyt vain tuomarit, esittelijät matkustavat joka viikko Vaasasta autolla huonoilla keleillä ja huonoja teitä myöden, joita siellä on, yli 200 kilometriä yhteen suuntaan pitämään käräjiä. Kaikkine papereineen, arkistoineen yrittävät kulkea sitä matkaa. Siinä moni kallispalkkainen tuomari ja esittelijä istuu autossa tuntikausia joka viikko matkatessaan tuota väliä. Viisautta olisi perustaa uusi hovioikeus.

Asiaa pohjaa myös se, että oikeusministeriö on asettanut jo vuonna 2002 työryhmän laatimaan näitä asioita koskevia uudistuksia. Työryhmä antoi ehdotuksensa viime vuoden lopulla, ja nyt se on ollut lausunnolla muun muassa Keski-Suomen kunnissa ja eri tahoilla. Tuossa esityksessä Keski-Suomea ja Vaasaa ja sitä seutua koskevia muutosehdotuksia on sillä tavalla, että Haapajärven käräjäoikeuspiiriä ollaan esittämässä siirrettäväksi Vaasan hovioikeudesta Rovaniemelle eli hirvittävän kauas, Ikaalisten käräjäoikeuspiiri Turun hovioikeuspiiristä Vaasan hovioikeuspiiriin, Porin käräjäoikeus Turun hovioikeuspiiristä Vaasan hovioikeuspiiriin, Raahen käräjäoikeuspiiri Vaasan hovioikeuspiiristä Rovaniemen hovioikeuspiiriin ja Ylivieskan käräjäoikeuspiiri Vaasan hovioikeudesta Rovaniemen hovioikeuspiiriin, eli melkoinen sekamelska tässä on esillä. Tämän lisäksi Äänekosken käräjäoikeuspiiri, joka on koko pohjoinen Keski-Suomi, esitetään siirrettäväksi Vaasan hovioikeuspiiristä Itä-Suomen hovioikeuspiiriin, eli Vaasassa on liikaa asioita. Toisaalta sitten joitakin muutoksia toiseen suuntaankin tässä on, mutta vähemmän. Eli tarve tällaiselle uudelle järjestelylle on välttämätön. Esimerkiksi Äänekosken eli koko pohjoisen Keski-Suomen siirtäminen Itä-Suomeen eli Kuopion hovioikeuspiiriin on täysin järjetön. Sinne ovat yhteydet erittäin huonot. Se on eri lääniä, eri maakuntaa. Keski-Suomen maakunta hajotettaisiin. Nyt Äänekosken laajalta alueelta jutut käsitellään matkakäräjillä Jyväskylässä. Tämä johtaisi ne Kuopioon. Etäisyys on Kuopioon 150 kilometriä Äänekoskelta. Jos mennään vielä toiseen laitaan, niin sieltä on 250 kilometriä Kuopioon, kun taas Jyväskylään on 50—80 kilometriä kaukaisimmastakin paikasta.

Tämä malli, jota oikeusministeriö nyt lausuntokierroksella vie eteenpäin, on kelvoton, ja ainoa järkevä ja hyvin nopeasti myös taloudellisin malli on se, mitä Keski-Suomen kansanedustajat tällä aloitteella esittävät, eli että perustetaan Jyväskylän hovioikeus ja sen tuomiopiiriin otetaan myös muun muassa Pieksämäen käräjäpiiri, Hankasalmi ja Kangasniemi, lisäksi Oriveden, Mäntän ja Virtain seutukuntien kunnat, joista on hyvin lyhyt matka, kaikkein lyhyin matka Jyväskylään, paljon lyhyempi kuin Vaasaan tai Turkuun, jossa ne nyt ovat. Eli tämä on todella järkevä kansantaloudellisesti, kokonaistaloudellisesti ja ennen kaikkea parantaa oikeusturvaa.

Keskustelu päättyy.