5) Hallituksen esitys laiksi taiteilijaprofessorin viroista ja
valtion taiteilija-apurahoista annetun lain 4 §:n
muuttamisesta
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Sinänsä esitys on aivan
hyvä. On totta, että taiteen kenttä on
laajentunut. Toki tästä nimikkeitten joukosta
puuttuu vielä monta uutta taiteenalaa, kuten sirkus.
Mutta itse kuitenkin olen hyvin pettynyt tähän järjestykseen,
jolla hallitus on tuomassa näitä arvostuksia taiteelle.
Nimittäin taiteilijajärjestöt itse pitäisivät
ensisijaisena tehtävänään, että taiteilijaeläkkeitä oltaisiin
kasvattamassa. Valitettavasti tämäkään
hallitus ei näytä ainakaan ensi töikseen
tuovan muuta kuin mainetta ja kunniaa, vaan ei sitä talouden
turvaa taiteilijoille. Taiteilijaeläkkeitten lisäämisestä on
sovittu jo kymmenen vuotta sitten. Valitettavasti yksikään
hallitus tähän mennessä ei ole noudattanut
silloista hallituksen päätöstä lisätä taiteilijaeläkkeiden
määrää. Ja pelkästään
se määrä, joka tänä vuonna
näitä taiteilijaeläkkeitä haki,
ylitti moninkertaisesti, jopa kymmenkertaisesti, lähes
satakertaisesti, ne myönnetyt taiteilijaeläkkeet.
Tämä osoittaa, että taiteilijoiden osalta
juuri tämä eläketurva-asia ja taiteilijaeläkkeen
mukanaan tuoma turva on erittäin merkittävä ja
sitä arvostettaisiin ehkä taiteilijapiireissä vielä enemmän
kuin niitä muutamia arvonimiä, jotka lankeavat
kuitenkin vain harvoille taiteilijoille.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edelliseen puhujaan on helppo yhtyä.
Täällähän lukee esityksen vaikutuksissakin,
että arvonimien määrän lisäämisestä ei
aiheudu valtiolle kustannuksia. Esityksellä ei ole taloudellisia
vaikutuksia, eli kiva tämmöinen oikeistohallituksen
kädenojennus taiteilijoille. Tietysti tässä on
vielä tämmöinen perversio, että tasavallan
presidentti voi taiteen keskustoimikunnan esityksestä myöntää akateemikon
arvonimen. Eli tämä lakihan koskee sitä,
että kun taiteen puolella on 8 akateemikkoa, tällä hetkellä 7
nimitetty, niin niitä voi olla 11. Kuitenkin tieteen puolella
on edelleen 12 akateemikkoa, eli tässäkin tiede
jää etuottoon. Esimerkkinä mainitsen
tästä perversiosta sen, että kun Villa
Lantessa olen pari kertaa vieraillut, niin tänä päivänä,
kun aina puhutaan siitä Roomasta ja taiteen kehdosta, Villa
Lantesta, niin siellä on yksi taiteilija monen vuoden odotusajalla
ja jonotusajalla ja kymmenkunta tieteentekijää.
Mutta niin kuin hallituskin on korostanut, innovaatio ja luovuushan
kuuluukin tieteentekoon ilmeisesti ja tähän tulevaan
sivistys- tai mikä innovaatioyliopisto tämä oli.
Tämä on aika koristeellinen ja mitäänsanomaton
juttu, mutta onnea vaan tuleville akateemikoille kuitenkin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tarkoittiko ed. Pertti Virtanen todella sitä,
että tämän laatuisia huomionosoituksia
ei saisi olla ja tunnustuksen osoituksia ei saisi olla, jos ei niistä suoranaisesti
tule rahallista etua? Jos se on todella tämä viesti,
joka äskeisestä puheenvuorosta tänne
etupenkille kiiri, niin olen jyrkästi eri mieltä tässä asiassa.
Juuri tämän laatuisia tunnustuksia yhteiskunta
tarvitsee ja taidemaailma tarvitsee.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituspuolueen edustaja, ed. Pulliainen
ei kuunnellut loppuun asti. Viimeisessä lauseessa onnittelin
jo tulevia akateemikkoja. Totta kai tämä on hyvä kädenojennus,
on odotettukin, että näin kävisi. Mutta
kun täällä unohdetaan sitten kaikki nämä,
mitä ed. Sirnö aikoinaan luetteli: todellisesti
tarvitaan taiteilijaeläkkeitä, läänintaiteilijajuttuja
enemmän ja kaikkea muuta. Tämä on pitkä asia,
mutta tämä on hyvä, pieni, kaunis koriste
tähän, ja toivottavasti se nyt ei sitten jää tähän,
enkä luettele enää uudestaan niitä syitä,
minkä takia toivon, että tämä ei
jää tähän. Kiitoksia kuitenkin
ed. Pulliaiselle huomiosta.
Claes Andersson /vas:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tämä on
hyvä lakiesitys. On oikein, että taitelijaprofessorien
tai akateemikkojen määrää lisätään.
Ei ole mitään muutosta tapahtunut vuoden 1970
jälkeen. Se, mikä tietysti, niin kuin ed. Sirnö sanoi,
olisi kuitenkin hyvin tärkeätä — ja
se ei tietysti sodi tätä vastaan — on se
sosiaali- ja eläketurvan järjestäminen,
joka hallitusohjelmassa nyt luvataan, mutta se jostain syystä tökkii
eikä etene. Sehän olisi aivan välttämätön
asia.
Sitten vähän hämmästyttää se
asia, että tämä ei aiheuta mitään
taloudellisia rasituksia. Minun käsitykseni on ollut, että taiteilijaprofessuuriin
kuuluu
tiettyjä rahallisia etuuksia. Ehkä minä olen
väärässä. Mutta olisi ollut
ehkä hyvä, että tästä ehdotuksesta
selkeästi olisi käynyt ilmi tämäkin
seikka.
Ed. Antti Vuolanne merkittiin läsnä olevaksi.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesityshän
on kaiken kaikkiaan hyvä, ja tässä otetaan
huomioon se, että taiteen kenttä on muuttumassa,
niin kuin ed. Sirnö muun muassa sirkustaiteen mainitsi. Ennen
kaikkea mediataide varmasti tulee olemaan tulevaisuudessa isossa
roolissa ja pelkät elokuva, säveltaide, näyttämötaide
jne. eivät pelkästään riitä.
Sitä paitsi tässä on hyvä asia
se, että on myös taiteilijoita, jotka edustavat
useampaa kuin yhtä taiteenlajia, elikkä tässä huomioidaan se,
että näitä ei kiintiöidä taidealakohtaisesti.
On tietysti totta, että totta kai tätä eläketurvaa tulisi
parantaa taiteilijoilla, ja minusta hyvä kädenojennus
tässä suhteessa oli apurahan saajien sosiaaliturvapaketti,
joka nyt auttaa nimenomaan pätkätöissä olevia
taiteilijoita ja tutkijoita. Siinä ollaan minun mielestäni
oikealla tiellä. Eli siinähän maksetaan
kulut tämän apurahan päälle,
ja se on hyvä asia. Mutta totta kai aina enempi toivoisi
tietysti myös valtion osallistuvan taiteilijaprofessoreiden
ja taiteilijoiden apurahojen lisäämiseen.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Matti Vanhasen kakkoshallitus lähtee
voimakkaasti yhteiskunnan kehittämisestä liikkeelle
laaja-alaisesti, ja siinä suhteessa on erittäin
tärkeää, että tutkijat ja taiteilijat
saavat arvonnousua. On erittäin tärkeää,
että akateemikon arvonimi on suhtkoht pienellä joukolla,
se ei voi olla massiivinen nimike taiteilijoille, vaikka heitä tosiasiallisesti
varmasti voisikin olla paljon enemmän palkittavana tai
huomionosoitusten kohteina. Matti Vanhasen hallitus myös
lähtee liikkeelle sosiaaliturvan kehittämisestä nimenomaan apurahan
saajien, tieteen ja taiteen harjoittajien, keskuudessa, ja tämä on
koettu erittäin tärkeäksi asiaksi. Totta
kai myös eläkeasiat ovat niitä, jotka
edelleen vaativat huomioimista, aivan niin kuin ed. Alatalo tässä vieressä totesi.
Tämä esitys on hyvä, ja tämä vie
eteenpäin tieteen ja taiteen kenttää ja
suo sen arvostuksen, mikä sinne kuuluu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tietysti hallituksen esitys 47, joka lisää taiteenharjoittajien
akateemikko-nimitystä, on oikean suuntainen, kun taide
kehittyy ja monipuolistuu, niin kuin täällä on
tullut esille. Mutta edustajat Sirnö ja Claes Andersson
ovat varsin oikeassa: hallitus samalla unohtaa kyllä nämä taiteilijaeläkkeet.
Osa taiteilijoista, pitkän työn tehneistä ihmisistä,
saa vain puolet siitä taiteilijaeläkkeestä.
Se on todella vähäinen. Tiedämme, mitä eläkeindeksi
merkitsee: se raahaa koko ajan perässä muusta
ansiotasosta ja palkkaindeksistä. Näin ollen olisi
myös ollut varsin toivottavaa, että pääministeri
Matti Vanhasen toisen hallituksen huomiokyky olisi ulottunut myös
sille alueelle ja toimisi siellä.
Mitä tulee apurahojen huomioon ottamiseen eläkekertymässä,
se on tietysti hyvä asia, mutta se ei ole sama kuin että nostettaisiin
näitä olemassa olevia taiteilijaeläkkeitä.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olisin tätä taitelijaeläkettä hieman
kommentoinut, koska se täällä tulee hallituksen
esityksen ohi esille. Se on käsittääkseni
nimenä väärä. Ei pitäisi
puhua taiteilijaeläkkeestä, koska siinä ei
toteudu tietyillä kriteereillä eläkkeellepääsy,
vaan se on määrärahasidonnainen. Siihen
kohdennetaan vuosittain tietty määrä rahaa,
ja sen mukaisesti tietty osa taiteilijoista pääsee
eläkkeelle — tai sanotaan, että he pääsevät
eläkkeelle. Se ei ole varsinaisesti eläke kyllä tarkoitukseltaan,
vaan se on jotain muuta. Eläkehän on semmoinen,
joka annetaan tietyillä kriteereillä kaikille,
jotka ne täyttävät. Ikä on yksi
kriteeri ja palveluaika toinen, terveydentila kolmas jne. Minusta
tämä on aikamoinen ongelma jopa Suomessa. Se on
reliikki vanhalta ajalta, ja tähän täytyisi
kyllä meidän saada tarkempi asiaan paneutuminen.
Claes Andersson /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilä on siinä oikeassa,
että niin sanottuja taiteilijaeläkkeitä on
aivan liian vähän. Ne eivät kata lainkaan sitä tarvetta,
ja niitten myöntäminen on myöskin aivan
erilaista kuin eläkkeen myöntäminen.
Voisi sanoa, että ne ovat enemmän eläkeapurahoja tai
jotain sellaista luonteeltaan. Ja koskaan ne eivät tietysti
pysty täyttämään sitä tarvetta,
mitä taiteilijoilla on niin kuin muillakin ammattiryhmillä,
todelliseen eläketurvaan. Jos joka kymmenes tai joka viidestoista
taiteilija voi saada koko- tai puolitaiteilijaeläkkeen,
niin se on jo hyvä. Tämä on vähän
tämmöinen näennäisratkaisu,
jolla ei eläkekysymystä millään
tavalla ratkaista.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilän nostama näkökulma
on erittäin hyvä.
Eräs tuttavani, 30 vuotta ykkösluokan laulajana
Suomessa toiminut, joutui sairauden takia luopumaan laulajan urastaan
ja oli yllättäen tilanteessa, että hänen
yrittäjäeläkkeensä, jota hän
oli pienistä sirpaletuloistaan vuosien ajan kerännyt, olikin
aivan onneton ja hänellä ihan oikeasti tämä aikoinaan
arvonimeksi tarkoitettu ylimääräinen taiteilijaeläke
on osa hänen toimeentuloansa, osa perusturvaa, jolla hän
yrittää paikata sitä ongelmaa, että kesken
uran on joutunut syrjäytymään työelämästä.
Kyse onkin aivan oikein, niin kuin ed. Akaan-Penttilä totesi,
siitä, että tämän ei pitäisi
olla osa normaalia eläkejärjestelmää.
Tämän pitäisi olla arvonimi siinä kuin
taiteilijaprofessuurikin, kertomus siitä, että yhteiskuntamme
arvostaa kyseistä taiteilijaa. Valitettavasti vaan tilanne
on se, että tällä hetkellä taiteilijat
joutuvat hakemaan ylimääräistä taiteilijaeläkettä,
vaikka se on pieni ja niitä jaetaan hyvin vähän,
yksinkertaisesti siitä syystä, että heillä ei
välttämättä muunlaista eläketurvaa
käytännössä ole. Niinpä toivon,
että hallitus mahdollisimman pikaisesti ... On toki hyvä,
että se apurahan saajien eläketurva ratkaistaan,
mutta se on vaan jäävuoren huippu.
Kyseinen 30 vuotta alalla toiminut laulaja ei nimittäin
ollut kertaakaan apurahalla, ja hänellä on eläke-
ja sosiaaliturvaongelma siitä huolimatta, eli muitakin
ongelmia on. Senpä takia tälle ylimääräiselle
taiteilijaeläkkeelle ensi askeleena pitäisi tehdä niin,
että sen tasoa nostetaan ja määrää ainakin
parillakymmenellä vuosittain ja tehdään
tämmöinen tietoinen suunnitelma, miten niitten
ansioituneitten taiteilijoitten elämää,
työtä kunnioitetaan, jotka ovat kuitenkin sen
luovan panoksensa tämän yhteiskunnan hyväksi
antaneet.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran edustajille Akaan-Penttilä ja
Claes Andersson, että nämä sanat "apuraha"
ja "eläke", nehän ovat naurettavia, jos niitä oikein
kuuntelee. Nyky-yhteiskunnassa joku köyhäinapu
tai apurahahan on ihan jäänne jostain halveksunnasta koko
taidetta ja mitä tahansa näyttelijöitä kohtaan,
niin että näitä nimikkeitä nyt
voisi muuttaa, kun niitä muillakin aloilla muutetaan. Eläke
ja elätti ovat aika lähellä toisiaan
sitten, kun ajatellaan justiin taiteilijan suhteen tätä,
että kyse ei ole itse hankitusta eläkkeestä siinä mielessä ollenkaan.
Mutta sen verran sanoisin, jotta ed. Alatalo ja vierustoveri
rauhoittuisivat, että kun tässä laissa tosiaan
lukee näin, että "taiteilijaprofessorin viroista
ja valtion taiteilija-apurahoista annetun - - lain muuttamisesta",
niin tämä ei koske ollenkaan taiteilijaprofessuureja
eikä valtion taiteilija-apurahoja, vaan tässä muutetaan
vaan yksi kohta. "Tasavallan presidentti", niin kuin minä luin, eli
tulee kolme akateemikon paikkaa lisää, ja tämä on
kuulema loistava uudistus ja hienoa kehitystä.
Pannaan tämä ihan oikeisiin rajoihin: tämä on oikean
suuntainen arvonanto ja hienoa, että jotkut kolme enemmän
kuin ennen saavat nyt jonkun nimikkeen, mutta tällä ei
ole mitään tekemistä itse tuon otsikon
kanssa. Sen takia luin näitä perusteluitakin,
että vähän yksinkertaisemmatkin ymmärtäisivät,
mistä tässä on kyse.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustajat Susanna Haapoja ja Alatalo käyttivät täällä puheenvuoroja,
joitten ajatuksiin haluan yhtyä. Akateemikko-arvonimeä ei
kovin suurelle joukolle voida ajatella, koska me olemme tottuneet
perinteisesti siihen, että tähän arvonimeen liittyy
suuri koeteltu osaaminen, ja sen vuoksi yhdyn mainittujen edustajien
käyttämiin puheenvuoroihin.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! On ihan hyvä asia, että akateemikkoja
tulee muutama lisää. Kolme lisää on
ihan riittävä määrä. Mutta
puhun minäkin tuosta taiteilijaeläkeasiasta.
Taiteilijaeläke tällä hetkellä,
jos en ihan väärin muista, on 1 159 euroa
93 senttiä, about, siinä kieppeillä.
Hyvin pieni se on joka tapauksessa. On ikävää,
että kulttuuriministeri Wallin poistui salista, hänkin
olisi kuullut vähän näitä meidän mielipiteitämme
nimenomaan taiteilijaeläkkeestä.
Ed. Akaan-Penttilä on siinä mielessä oikeassa.
Se on väärä nimike, taiteilijaeläke.
Aiemminhan vielä, sanotaanko kymmenen vuotta sitten, tuo
niin sanottu taiteilijaeläke myönnettiin enimmäkseen
kunnianosoituksena elämäntyöstä.
Nykyään se on enemmänkin palkan jatke
eli sosiaalinen avustus. Näin voi sanoa, koska vain noin
10 prosenttia noista hakijoista sen nykyään onnistuu
saamaan. Se on varmasti monille niille, joille se myönnetään,
merkittävä lisä toimeentuloon. Mutta
minä olisin kyllä sitä mieltä,
että tuo taiteilijaeläke pitäisi saada
jossakin vaiheessa palautettua siihen arvoon, miksi se on aikoinaan
muodostettu, nimenomaan kunnianosoitukseksi elämäntyöstä.
Siinä mielessä, kun se oli kunnianosoitus elämäntyöstä eikä palkan
jatke, niin voimme ymmärtää, että on
juuri näin. Muussa tapauksessa sitä ei elämänsä aikana
olisi voinut saada muun muassa Toivo Kärki, jonka tulot
olivat kohtuulliset varmaankin. Tiedän vaan, että nykytaiteilijoista
jo kauan meitä tanssilavoilla palvellut Reijo Taipale haki
tänä vuonna kahdeksatta kertaa sitä eikä onnistunut
saamaan, ja kyseessä on nimenomaan se, että tulotaso
on niin korkea, mutta jonkunlainen kunnianosoitus elämäntyöstä jollakin
toisella nimikkeellä esimerkiksi voitaisiin myöntää.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Otan ihan käytännön
näkökulman tähän akateemikko-nimitykseen.
Kun ajatellaan, että me elämme nyt pitempään,
niin on ihan päivänselvää, että akateemikko-nimikkeiden
määrää on lisättävä,
koska ihmisten elinikäodote on pitempi. Ja monta kertaa
palkitseminen voi olla muutakin kuin rahallista. Tietenkin taloudellinen
toimeentulo on turvattava, mutta en halua nyt tällä kertaa
tähän ottaa kantaa.
Mutta tiedän, että Suomessa elokuvataide on menestynyt
hyvin. Ed. Haapojan isä on erittäin tunnettu ja
arvostettu eteläpohjalainen näyttelijä, ja
täällä on monta muutakin. On erittäin
tärkeää, että voidaan osoittaa
arvonimellä huomiota ja kiitosta tehdystä työstä.
Esimerkiksi omalla alueellani Lahdessa muotoilu on erittäin
keskeisellä sijalla, ja Muotoiluinstituutti on jopa niin
suosittu, että kurssi voitaisiin täyttää jo
pelkästään italialaisilla opiskelijoilla.
Tämä toimituskirja, jolla tämä arvonimi
annetaan, on maksuton. Mielestäni se on hyvä asia, niin
ei tule mitään keinottelun makua. Toivon, että nämä akateemikon
arvonimet pystytään antamaan tasapuolisesti ja
oikeudenmukaisesti eri aloille, että se ei mene sitten — rohkenen
nyt sanoa — kaverilta kaverille.
Mikko Alatalo /kesk:
Herra puhemies! Vastauksena vain ed. Pertti Virtaselle, että ei
tässä tietenkään ole kysymys
siitä, että tässä nyt hihkuttaisiin
tämän asian kanssa. Tässä vain
otetaan huomioon se, että taide on monipuolistunut, on monenlaisia
uustaiteita, myös media on yksi taiteenlaji tänä päivänä,
ja näiden akateemikon arvonimien enimmäismäärä on
käynyt riittämättömäksi.
Mitä tulee itse akateemikon arvoon, niin olen samaa
mieltä kuin ed. Pulliainen, että siihen liittyy
muutakin kuin raha. Se on nimenomaan prestiisin osoitus, se on arvostuksen
osoitus, ja tässä nyt joustavasti nimenomaan tehdään
mahdolliseksi myös se, että on poikkitieteellisiä taiteilijoita
eikä sitouteta taiteenalakohtaisiin kiintiöihin näitä akateemikon
arvonimiä.
Se, että tänne otettiin myös taiteilijoiden
sosiaalinen asema muuten esille: Eihän akateemikon arvon
ole tarkoitus tätä asiaa korjata. Se on eri asia,
ja siihen vastasin, että on hyvä asia, että hallitus
on ottanut tämän apurahan saajien sosiaaliturvapaketin,
koska se on iso, mittava paketti. 2,7 miljoonaa ensi vuodelle on
budjetoitu siihen. Sillä maksetaan apurahojen päälle
sosiaalikuluja ja eläkekuluja, juuri niitä eläkkeitä,
joista on paljon puhuttu, ja se on jo iso kädenojennus
hallitukselta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin ed. Alatalo, kommenttina
ed. Pertti Virtaselle vielä toisen kerran, että taiteen kenttä on
laajentunut viime aikoina. Se on hieno asia. Yhä uusilla
aloilla taiteen lohkoilla on tullut äärimmäisen
eteviä, upeita ja jopa erinomaisen nuoria henkilöitä ihan
maailman huipulle, ja silloin tietysti on ihan oikeaa politiikkaa
hallitukselta lisätä akateemikon arvonimiä nyt
muutamalla kappaleella niin, että eletään
siinä ajassa, missä tämmöinen
myönteinen ilmiö on meneillään.
Tommy Tabermann /sd:
Herra puhemies! On sinänsä hienoa, että jaellaan
arvonimiä. Nehän usein työelämässä muuten
korvaavat palkan. Ne hivelevät itsetuntoa. Mutta tässä tapauksessa me
ehkä vielä saamme nähdä sellaisen
ihmeen kuin kerjäävän akateemikon tuolla
romanialaisten kerjäläisten vieressä,
jos tämä kehitys jatkuu sellaisena kuin nyt näyttää,
koska nyt suurten ikäluokkien taiteilijat ovat tulossa
eläkeikään. Siellä on varsinainen
eläkepommi. Tässä talossa ei varmaan
tunneta näitä perustekijöitä,
joiden varassa esimerkiksi kirjailijat elävät.
Vaikka kirjailija myy kuinka hyvin kirjaa, niin yhdestäkään kirjasta
ei kerry minkäänlaista sosiaaliturvaa tai eläkettä,
ei sitten sentin vertaa, joten tämä kerjäävä akateemikko
voi olla huomenna aivan faktaa tuolla ulkona.
Mitä näihin eläkkeisiin vielä tulee,
niitä jaettiin tänä vuonna viikko sitten
35 eläkevuotta, osa oli jaettuja. Hakijoita oli yli 500,
niin että siinä on se suhdeluku. Tämä on
vain jäävuoren huippu tämän
luovan luokan hädästä. Lähivuodet
näyttävät, että nämä luvut
moninkertaistuvat.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä katson niin kuin ed. Alatalokin,
että tämä akateemikon arvonimi sinänsä on
jo niin suuri kunnianosoitus, että se nostaa taiteilijan
arvostuksen ihan eri sfääreihin kuin olla ilman
sitä. Tietenkin voimme lähteä vertaamaan
tällaisessa keskustelussa sitä rahaan, mutta näyttää olevan,
että monet kansanedustajat mittaavat kunnioitusta, kauneutta
ja arvoa pelkästään rahassa. Minusta
nämä pitää ainakin kokeneen
poliitikon pitää erillään toisistaan.
En suinkaan väheksy eläkeasioitten ja raha-asioitten
hoitoa, päinvastoin.
Kuten ed. Alatalo sanoi, on esimerkiksi erittäin surullista,
että tällainen maailmankuulu taiteilija, jonka
näyttelyt kiertävät ympäri Eurooppaa,
eli Schjerfbeck eli varsin vaatimattoman, jopa surullisen elämän
ja on nyt kuitenkin ainakin Euroopan laajuisesti erittäin
arvostettu.
Sitten ed. Pulliainen totesi, että tosiaan meillä on
uusia aloja. Esimerkiksi tanssin alalla on paljon uusia nimiä,
ja sitten elokuva mainittiinkin täällä jo.
Tämä on yksi työllistävä alue,
ja se on otettava huomioon. Voin vain sanoa, että niitä löytyy
ympäri Suomea, niitä lähtee kaikilta
paikkakunnilta. Voin sanoa esimerkiksi, ketkä koskevat
Lahtea: Osmo Vänskä, joka on toiminut arvokkaasti
Lahden hyväksi, samoin Saraste.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Tabermanniin kaikin tavoin yhtyen ja tosiaan vielä ehkä kolmannen
kerran nyt ed. Pulliaiselle, että en vastusta tätä,
vaan sanoin — kerron vielä kerran — että kun
näitä tieteilijöitä on 12, niin nytkin
on vaan 11, ja ehkä joku vielä tajuaisi, että haluan
enemmänkin akateemikkoja. Tietysti täällä on
Aamulehden toimittajakin, joka varmaan kirjoittaa, että vastustin
tätä asiaa.
Tätä aikoinaan ed. Kiljunen nimitti suomalaiseksi
poliittiseksi metodiksi — minä nimitin sitä fasistiseksi
metodiksi — eli muutamat edustajat tuppaavat kääntämään
aina toisen puheen toiseksi. Minä kyllä kannustan
sitä, että tulee enemmän akateemikkoja,
mutta liitin sen sitten tähän muuhun. Koska itse
olen aikoinaan ollut ensimmäinen populaarimusiikin läänintaiteilija,
josta tuli sitten poikkitieteellinen populaarikulttuurin läänintaiteilija,
niin tiedän vähän paremmin kuin moni
näistä, jotka nyt tässä yrittävät
ikään kuin väittää,
että vastustaisin tätä, vai mitä ed.
Alatalo, vai mitä ed. Nurmi, vai mitä Aamulehden
toimittaja? Kannustan ja kannatan, että meillä olisi enemmänkin
taiteen puolen akateemikkoja, mutta kun se jää tämmöiseksi
arvonimikikkailuksi yksinään, niin tämä muistuttaa
enemmän keskiajan tai Ranskan tai Suomen näitä arvonimijuttuja,
että annetaan arvonimi ja se riittää.
Onneksi tässä on yksi hyvä puoli. Kaikki
muut arvonimet melki joutuu ostamaan ja maksamaan tuo porvaripuoli
nykyään, mutta tästä arvonimestä ei
joudu maksamaan. Ehkä tämä on se taiteilijoille
annettu etuisuus.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Kukaan ei täällä varmastikaan
kiistä sitä, että jokainen akateemikko
on arvonimensä ansainnut, mutta, ed. Nurmi, arvostus ja
arvonimi on aika huonoa valuuttaa ruokakaupassa, apteekissa tai vuokrarästejä maksettaessa,
ja tämä on todellisuutta tämän
päivän taiteilijoille, niille, jotka ovat nyt
tulossa eläkeikään. Heillä on
ihan oikeita toimeentulo-ongelmia, joita se, että akateemikkojen
määrää lisätään,
ei poista.
Miksi itse nostin tämän taiteilijaeläkkeiden määrän
ja suuruuden tänne keskusteluun, on juuri se huoli, mikä tulee
taiteilijoilta itseltänsä, että he olisivat
arvostaneet Vanhasen kakkoshallitusta huomattavasti enemmän,
jos se ensimmäisenä asiana olisi tuonut tänne
sen arvostuksen, joka on mitattavissa rahassa, eli sen, että taiteilijat
myös eläkkeellä tulevat toimeen, ja sitten
vasta toisena, kakkosasiana, tämän. Olen aivan
varma, että jokainen tuleva akateemikko on hyvin ylpeä siitä arvosta,
koska elinaikana vain x määrä akateemikkoja
voi olla. Totta kai se on arvostettu asia, mutta uskoisin, että sadat
ja tuhannet taiteilijat olisivat arvostaneet vielä enemmän,
jos hallitus olisi antanut jonkin sortin signaalin siitä,
että heidän perusturvaansa edes eläkkeellä ollessa
ollaan nostamassa.
Tommy Tabermann /sd:
Herra puhemies! Itse kyllä suhtaudun tähän
akateemikko-titteliin vähän samalla tavalla kuin
prinssieverstiin, että se usein vähän
hymyilyttää tärkeydessään.
Mutta tästä keskustelusta puuttuu nyt kokonaan
puolikas, ja se toinen puolikas on nimeltään se,
että näitä valtion taiteilija-apurahoja
saa vain pieni, sanoisimmeko, kultapossukerho ehkä hyvin
usein sisäsiittoisesti, kun taas puolet tulee yksityisistä säätiöistä ja
esimerkiksi näinä päivinä jaetusta,
kirjailijoista jos puhutaan, kirjastokorvausapurahasta, joka on
siis korvaus siitä, että kirjat ovat vapaasti
lainattavissa kirjastosta, niitä ei tarvitse ostaa, ja
näihin ei liity minkäänlaista sosiaaliturvan
elementtiä, ei tämän uudistuksen jälkeenkään.
Suurin osa kirjailijoista elää, jos puhutaan taas
kirjailijoista esimerkkinä, nimenomaan näillä apurahoilla
vuosi vuoden jälkeen. Voin esimerkkinä mainita,
että tutkimuksen mukaan keskiverto suomalainen kirjailija
ansaitsee teoksillaan vuosittain 2 000 euroa.
Toinen varapuhemies:
Ehkä on syytä muistuttaa, että esitys
koskee tosiaan näiden taiteen akateemikkojen määrän
lisäämistä eikä ole yleinen taidepoliittinen
lähetekeskustelu kyseessä.
Tuija Nurmi /kok:
Herra puhemies! Koetin juuri siihen keskittyä puheenvuorossani
ja mainitsinkin sen, mutta koska arvostamani ed. Sirnö otti
sen puheeksi, niin voin sanoa, että tunnen niin paljon
taiteilijoita ja tunnen taiteilijaelämää, että tiedän,
että akateemikon titteli ei takaa leipää suuhun,
mutta se on arvostus siitä tehdystä työstä.
Jos ei ole akateemista karriääriä tai
väitöskirjaa tai muuta vastaavaa, niin mielestäni akateemikon
arvonimi on mahtava saavutus taiteilijalle. Ainakin itse olisin
siitä kovin tyytyväinen.
On toinen asia, ja juuri sanoin sen, että mielestäni
kokeneen poliitikon pitää pystyä sitten
erottamaan se, että on eri asia tämä taloudellinen
turva. On totta, että akateemikonkin pitää pystyä elämään
ja syömään ihan kuten muidenkin, lapsiperheiden
ja vanhusten, mutta en lähtisi sekoittamaan näitä kahta
asiaa, vaan haluan ainakin omissa puheenvuoroissani tällä kertaa
keskittyä pelkästään tähän,
että akateemikko-titteleiden määrä nostetaan,
ja juuri se, että ne ovat maksuttomia, koska tämä arvonimien
rahankerjuu, kuka sen maksaa ja kuinka yhteiskunnan varoja käytetään
arvonimien maksamiseen ja hankkimiseen ja kuinka varsinkin, jos
nyt sanotaan ihan suoraan, vasemmistolaisillekin ovat ruvenneet
arvonimet kelpaamaan ... Ehkä tämä akateemikko, kun
se on maksuton, kelpaa sinne paremmin, mutta nämä maksullisetkin
arvonimet ovat vasemmistolaisille ruvenneet kelpaamaan.
Mikko Alatalo /kesk:
Herra puhemies! Tosiaankin, kysehän on akateemikkojen
määrästä, ja taiteen puolella
siitä on puhuttu, mutta tämä ei liene
ensimmäinen kerta, kun keskustelu leviää tällaiseksi
yleiskulttuurikeskusteluksi tai viestintäkeskusteluksi.
Mutta sen vielä kommenttina ed. Tabermannille sanon,
että näinhän se varmasti on, että tulevaisuudessa
on entistä vaikeampi tavallaan sitä eläkettä tai
sitä pottia saada esimerkiksi tekijänoikeusmaksuista
tai joistain tällaisista, koska niitä tulevaisuudessa
esimerkiksi musiikin puolella ei enää välttämättä saada,
kun muututaan nettimaailmaan ja näin. Tämä on
ihan suuri huolenaihe. Mutta edelleen korostaisin sitä,
että tämän lakiesityksen kärki
on juuri näitten muutamien huippujen palkitseminen, pitkän
uran tehneitten taiteilijoiden palkitseminen.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! En malta olla vielä toteamatta edellisiin
pariin puheenvuoroon sen verran, ettei tässä nyt
ihan ole kyse pelkästään siitä,
että tulee kolme akateemikkoa. On tässä erittäin
tärkeä piirre, jota kannatan myös. Nimittäin
tämä 4 § tosiaan alkaa näin,
joka muutetaan: "Tasavallan presidentti voi taiteen keskustoimikunnan
esityksestä myöntää akateemikon
arvonimen erittäin ansioituneelle taiteenharjoittajalle."
Nyt kun hallitus on kaventamassa kaikin tavoin tai ainakin suunnittelee
kaventavansa presidentin valtaoikeuksia, niin minun mielestäni
on erittäin tärkeätä, että tässä laissa
on mainittu, näin tärkeässä laissa,
se, että presidentti säilyttää ainakin
tämän oikeuden.
Keskustelu päättyi.