11) Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun
lain muuttamisesta
Satu Taiveaho /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulaissa
säädetään pitkäaikaisen
laitoshoidon maksuista. Maksut määräytyvät
maksukyvyn mukaan siten, että maksu voi olla enintään
82 prosenttia hoidossa olevan nettokuukausituloista. Jos suurempituloinen
puoliso on laitoshoidossa, hoitomaksu voi olla enintään
41 prosenttia puolisoiden yhteenlasketuista tuloista. Asiakkaalle
taataan kuitenkin henkilökohtaiseen käyttöön
kuukausittain vähintään 90 euron niin
sanottu käyttövara. Perittävä maksu
ei saa myöskään ylittää palvelun
tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia.
Palveluasuminen, erityisesti tehostettu ympärivuorokautinen
palveluasuminen, on monilta osin verrattavissa pitkäaikaiseen
laitosasumiseen, mutta tällä hetkellä palveluasunnoissa
asuville ei ole turvattu vastaavaa käyttövaraa
kuin laitosasumisessa on. Henkilökohtainen käyttövara
tulisikin ehdottomasti laajentaa koskemaan myös palveluasumisen
piiriin kuuluvia henkilöitä. Palveluasumisella
korvataan yhä enenevässä määrin
laitoshoitoa, laitoshoivaa, ja palveluasuminen tulee myös
lisääntymään jatkossa huomattavasti,
minkä vuoksi käyttövaran säätäminen nousee
entistäkin tärkeämpään
asemaan.
Palveluasunnoissa asuu ikäihmisiä, mielenterveyskuntoutujia,
vammaisia ja muita hoivaa sekä tukea tarvitsevia, joiden
taloudellinen asema on usein hyvin heikko. Heillä on usein
isoja lääkekulujen omavastuuosuuksia, silmälasi-
ja hammashoitomenoja jne., jotka on maksettava itse. Myös
palveluasunnossa asuvan henkilön vaate- ja muut arkiseen
elämään kuuluvat menot ovat usein suurempia
kuin laitoshoidossa olevalla. Käyttövarasta säätäminen
helpottaisi näiden ihmisten arkea.
Palveluasuminen on usein asiakkaan maksukyvyn kannalta varsin
kallista. Palveluasumisesta perittävien maksujen osalta
kunnissa on ollut kirjavia käytäntöjä.
Maksujen perusteet löytyvät vammaispalvelulaista
ja sosiaalihuoltolaista sekä laista sosiaali- ja terveyshuollon
maksuista. Maksut vaihtelevat kunnittain myös sen mukaan,
mitä palveluasumisen maksuun sisältyy. Käyttövaran
määrittely palveluasunnoissa oleville olisi perusteltua
myös siksi, että palveluasuntojen asiakkaat ovat
usein toimintakykyisempiä suhteessa laitoshoidossa oleviin.
Siten heillä käyttövaran tarve ja mahdollisuus
sen käyttöön on myös suurempi.
Joissakin kunnissa on määritelty kylläkin
vapaaehtoisesti palveluasunnossa asuville käyttövaroja.
Nämä mukailevat pitkälti toimeentulotuen
perusosaa, kuitenkin siten, että toimeentulotuen perusosasta
on vähennetty ne osuudet, kuten ruokakustannukset, mitkä sisältyvät
palveluasumisen maksuun. Toimeentulotukeen perustuvaa käyttövaramäärittelyä voidaankin
siis pitää perusteltuna. Kulutustutkimukseen perustuvan
toimeentulotuen perusosan laskennallinen peruste yksin asuvan henkilön
ravintokustannuksien osalta on 48 prosenttia perusosasta. Perusosa
on yksin asuvalla ja yksinhuoltajalla 399 euroa 10 senttiä kuukaudessa
vuonna 2008.
Koska palveluasumisen käyttövaraa ei ole kaikissa
kunnissa määritelty, asettaa se ihmiset käytännössä eriarvoiseen
asemaan. Myös määriteltyjen käyttövarojen
suuruus vaihtelee kunnittain. Esimerkiksi Turussa käyttövara
on 160 euroa kuukaudessa, Riihimäellä 180—220
euroa kuukaudessa, mikäli henkilöllä ei
ole merkittäviä säästöjä,
ja Hämeenlinnassa käyttövara palveluasunnoissa
asuville on 150 euroa. Laki määrää siis
vain sen, että palveluasumisesta perittävä maksu
ei saa ylittää palvelun tuottamisesta aiheutuvia
kustannuksia.
Arvoisa puhemies! Palveluasumiseen liittyvistä kustannuksista
sekä käyttövarasta määräävä laki
on todella tarpeen. Toivon, että asialle löytyy
ymmärrystä ja tukea yli puoluerajojen. Kyse on
erään kaikista pienituloisimman ja heikommassa
asemassa olevan väestöryhmän aseman parantamisesta
siten, jotta kohtuuttomuuksilta palveluasumisen maksujen osalta
jatkossa vältyttäisiin ja jotta palveluasunnoissa
asuville voidaan turvata välttämättömin
toimeentulo. Tämä laki koskee julkisen sektorin
sekä julkisen sektorin ostopalveluna hankkimaa palveluasumista.
Jatkossa tulisi myös arvioida, miten voitaisiin myös
yksityisissä palveluasunnoissa asuville turvata kohtuullinen
oman rahan osuus maksujen koko ajan noustessa. Palveluiden saanti
tai palveluasuminen ei saa olla varallisuudesta kiinni. Siksi käyttövara
on yksi välttämättömimmistä toimista
auttaa pienituloisten, hoivaa, apua ja tukea tarvitsevien asemaa.
Toivonkin aloitteelle myötätuulta eduskunnassa
ja inhimillistä otetta, jotta käyttövara
saataisiin palveluasunnoissa asuville.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa ei
ole allekirjoittaneen allekirjoitusta, eli sitä ei ole
minulle tarjottu. Olisin mielelläni nimeni pannut tähän
lakialoitteeseen.
Perustelen myös sitä sillä, että hiukan
yli kahdeksan vuotta sitten 16.3.2000 kyselytunnilla kysyin samasta
asiasta ja silloinen peruspalveluministeri Eva Biaudet viittasi,
että tätä epäkohtaa voidaan
paikata toimeentulotuella, eli eivät ole kovin kummoiset
lääkkeet. Vuodet ovat vierineet, ja tilanne on
tosiaan edelleen käytännössä sama,
vaikka, niin kuin tämän lakialoitteen ensimmäinen
allekirjoittaja viittasi esittelypuheenvuorossaan, joissakin kunnissa
tätä suojaosuutta on. Silloin käytettiin
sitä sanaa. Eli näitä henkilökohtaisia
käyttövaroja joissakin kunnissa järjestetään,
mutta toki paitsi kunnan tahdosta, voi myös kunnan taloudellisesta
tilanteesta olla kyse.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, haluan todeta, että varmasti
kun tämä asia ei ole kunnossa, niin joittenkin
kohdalta se voi ohjata siihen, että mieluummin ollaan laitoshuoltoon
menossa, jotta tämä suojaosuus saataisiin. Eli
toivottavasti tämän lakiesityksen myötä korjaus
saadaan. Viittaan Sata-komitean sosiaaliturvan kokonaisuudistukseen,
jos ja kun se nopealla aikataululla etenisi ja sen myötä myös
tavallaan ihmisiä voitaisiin enemmän ohjata tähän
avokuntoutukseen ja palveluasumiseen, niin kuin ed. Taiveaho tuossa
aloitteessaan viittasi.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Puhemies! Kun me puhumme ihmisistä, jotka asuvat palveluasunnoissa
tai tehostetussa ympärivuorokautisessa palveluasumustossa,
niin me puhumme usein ihmisistä, joilla kuitenkin on elämässään
toimintakykyä ja mahdollisuuksia liikkua sen oman asumustonsa
ulkopuolella. Ja kun me mietimme, mistä hyvä elämä syntyy,
se syntyy sosiaalisista suhteista, siitä, että voi
käydä teatterissa tai nauttia kupposen kahvia
tai teetä ystä-vien seurassa, ja siitä minun
mielestäni on kyse, kun me puhumme käyttövarasta.
On kyse myös siitä, että voi ostaa itselleen
tarvittavia vaatteita tai lahjan lapsenlapselleen ilman, että täytyy miettiä,
riittääkö raha siihen.
Minusta tämä ed. Taiveahon tekemä lakialoite
on erittäin kannatettava, ja toivon, että se saa hyväksynnän
yli puoluerajojen. Tässä sanotaan: "Palveluasuminen,
erityisesti tehostettu ympärivuorokautinen palveluasuminen,
on monilta osin verrattavissa pitkäaikaiseen laitosasumiseen,
joten henkilökohtainen käyttövara tulisi
laajentaa koskemaan myös palveluasumisen piiriin kuuluvia
henkilöitä." Edellä perustelin juuri,
miksi näin on.
Kuten hallitus on itse linjannut, niin palveluasuminen tulee
myös lisääntymään jatkossa
huomattavasti, mikä on hieno asia. Me saamme näitä meidän
ikäihmisiämme ja toimintakyvyltään heikentyneitä ihmisiämme
kodinomaiseen kotiin siitä huolimatta, että he
tarvitsevat tukea arkipäiväisessä elämässään.
Kaiken kaikkiaan nykyinen laki ei takaa palveluasumisen piirissä oleville
henkilöille henkilökohtaista käyttövaraa,
ja tämä tuntuu kovin oudolta, kun me elämme 2000-luvulla.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos minun puheenvuorostani äsken
sai väärän käsityksen, niin
toki se keskeisin kriteeri ei minullakaan ole, että ihmiset
tätä palveluasumista suosisivat entistä enemmän,
ja näin varmasti käytännössäkin
on. Eli kuitenkin tärkeintä on, niin kuin edellisessä puheenvuorossa
viitattiin, että ihmisillä on henkilökohtaisia tarpeita
eikä voi olla ratkaisuna se, että toimeentulotukeen
tukeudutaan ja sitä kautta vaan saadaan näitä hankintoja.
En väitäkään, että väärin tätä tulkittiin,
mutta varmuuden vuoksi halusin sen todeta.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Taiveaho esittää lakialoitteessaan
korjausta epäkohtaan, joka on päässyt
syntymään vanhusten palvelutaloinnostuksen levitessä maassamme.
Ed. Taiveahon esitys on paikallaan, ja kannatan sen läpiviemistä.
Vanhusten palveluasumisen ongelmia esitys ei kuitenkaan yksin riitä korjaamaan.
Suoranainen palvelutalobuumi näyttää nyt
Suomessa olevan. Uusien palvelutalojen rakentamisen lisäksi
monissa kunnissa entisiä vanhainkoteja on muutettu ja muutetaan
parhaillaankin palvelutaloiksi. Uudet palvelutalot ovat enemmän
kodinomaisia ja olosuhteiltaan ja yleensä myös
asumisväljyytensä osalta nykykäsityksen
tarpeen mukaisia. Tämä on hyvä.
Palvelutaloinnostuksen taustalla on kuitenkin lisäksi
myös kunnan tavoite päästä perimään
hoidosta enemmän maksua kuin pitkäaikaisesta laitoshoidosta
voidaan periä, palvelutaloja kun ei ole säädetty
laitoksiksi, vaan ne ovat lainsäädännöllisesti
suoranainen kummajainen. Palvelutaloista on nimittäin säädetty
vain kahdella säädöksellä. Asetuksessa
vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista todetaan palveluasumisesta seuraavaa: "- -
palveluja voivat olla avustaminen asumiseen liittyvissä toiminnoissa
kuten liikkumisessa, pukeutumisessa, henkilökohtaisessa
hygieniassa, ruokataloudessa ja asunnon siivouksessa sekä ne
palvelut, joita tarvitaan asukkaan terveyden, kuntoutuksen ja viihtyvyyden
edistämiseksi." Toisaalta laissa vammaisuuden perusteella
järjestettävistä palveluista ja tukitoimista
todetaan, että kunnan on järjestettävä vaikeavammaiselle
muun muassa palveluasumista. Eli nämä kohdat ovat
laissa löydettävissä.
Vanhusten palveluasumisesta ei ole säädetty mitään.
Tämä on epäkohta, joka saattaa eri kunnissa
palvelutaloissa asuvat vanhukset eri asemaan.
Niin kauan kuin hoitoa on annettu vanhainkodissa, maksuilla
on ollut 82 prosentin katto. Sen jälkeen, kun vanhainkoti
on muutettu palvelutaloksi, maksua voidaan periä enemmän,
koska laista ei löydy määräystä,
paljonko asukkaalle on jäätävä käteisvaroja.
Vanhukselle jäävien käteisvarojen ja
perittyjen maksujen määrä vaihtelee kunnasta
toiseen ja myös se, mitä palveluasuminen pitää sisällään.
Joissain kunnissa vanhuksilta peritään palvelutalossa
asumisesta erikseen vuokra, ateria-apu, siivous ja vaatehuolto.
Joissakin palvelutaloissa kaikki annettu apu ja toimenpiteet on
hinnoiteltu erikseen ikkunan avaamista ja roskapussin poisviemistä myöten.
Palvelutalossa asuville esitetty käteisvara, 48 prosenttia
toimeentulon perusosasta, vaikuttaa näin vähäiseltä sellaisissa
tapauksissa, kun palvelutalossa asumisesta veloitetaan erikseen vuokra,
ateriapalvelu ja muut hoitopalvelut. Asukkaan maksettaviksi jäävät
tämän lisäksi terveydenhoitomenot, lääkekulut,
puhtaanapito, vakuutukset ja muut henkilökohtaiset menot
tv-luvista lehtimaksuihin. Vanhukset yleensä käyttävät
lääkkeitä paljon enemmän kuin
nuoremmat ihmiset. Sairastamiskulut ovat maassamme muuta Eurooppaa
korkeammat. Joissain palvelutaloissa asuvien vanhusten käteisvarat
kuluisivat pelkästään lääkkeiden
maksamiseen, kun taas sellaisissa kunnissa, joissa palvelumaksu
pitää vuokran lisäksi sisällään
esimerkiksi ateriapalvelun, 48 prosenttia toimeentulotuen perusosasta on
riittävä.
Oman ongelmansa muodostaa se, että kasvava osa hoitoa
tarvitsevista vanhuksista ei pääse kunnan vanhainkotiin
tai palvelutaloon vaan joutuu hakeutumaan yksityiseen palvelutaloon
tai laitokseen. Näissä veloitukset voivat nousta
tuhannesta eurosta useaan tuhanteen euroon kuukaudessa. Se, että jokaisella
hoitoa tarvitsevalla vanhuksella on hoitoonpääsymahdollisuus
sitä tarvittaessa, tulisi varmistaa kaikissa maamme kunnissa
kiristämällä kuntia velvoittavaa lainsäädäntöä.
Samalla kun toivotan ed. Taiveahon esitykselle hyvää menestystä eduskuntakäsittelyssä,
toivon, että eduskunta lakiesityksen käsittelyn
yhteydessä kiinnittäisi huomiota vielä jäljelle
jäävään ongelmaan.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Todella, kuten tässä edellä edustajat
ovat tuoneet esiin, suunta vanhustenhoivan kehittämisessä on
ja tulee olemaan yhä enemmän niin, että jokaisella ikäihmisellä olisi
oikeus asumiseen kodinomaisissa, pienissä hoivayksiköissä silloinkin,
kun avun tarve ja tuen tarve on jo hyvin suurta. Myös nämä valtakunnalliset
vanhustenhuollon laatusuosituksethan lähtevät
siitä, että viidessä vuodessa on tarkoitus
jopa puolittaa laitoshoitopaikkojen määrä.
Se aiotaan toteuttaa niin, että satsataan yhä enemmän
kotipalveluun, sitä kehitetään ja omaishoidon
tukea vahvistetaan, mutta myös palveluasumista lisätään,
joten senkin vuoksi tämä lakialoite palveluasumisen
käyttövarasta on todella tässä hetkessä hyvin
tärkeä ja akuutti.
Ed. Guzenina-Richardson toi hyvin esiin sen, minkälaisista
pienistäkin tarpeista ja inhimillisistä seikoista
ikäihmisten elämänlaatuun liittyvissä kysymyksissä voi
olla kyse silloin, kun puhutaan todella siitä, että edes
pieni oma tulon mahdollisuus jokaiselle tulisi turvata. Tällä hetkellä todella
monella ikäihmisellä on erittäin tiukkaa näiden
palveluasumisen maksujen osalta. Kaikilla ei ole sukulaisia eikä läheisiä,
jotka voisivat tilanteessa auttaa tai helpottaa, joten kyllä tämä asia
minun mielestäni pitäisi ratkaista, ja toivon todella,
että tämä otetaan hyvin vastaan nyt,
kun tämä eduskunnan käsittelyyn lähtee.
Keskustelu päättyi.