4) Hallituksen esitys laiksi kalastuslain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarinen on tunnetusti nopea
ja aina ja kaikkialla. Eläinkunnassa sellainen on lumikko,
joka näkyy aina kaikkialla vaikka sitä olisikin
yksi kappale, mutta ministeri Pekkarinen politiikassa edustaa tätä täydellisyyttä
kauneimmillaan.
Arvoisa puhemies! Kalastuslakia ollaan nyt muuttamassa sellaisessa
asiassa, että jos voi sanoa, että hittaat ovat
herrojen kiireet, mutta hyvä kun ne päälle
sitten joskus tulevat. Nimittäin jos jotakin, niin tuolla
ministeriöpuolella maa- ja metsätalousministeriön
riista- ja kalaosastolla 1990-luvulla vaadittiin, että kun
oli kolme vapaa-ajankalastajien keskusliittoa, keskusjärjestöä, että ei
tämä nyt ole ihan laitaa, että nyt kerta
kaikkiaan pitää yhdistää nämä ja
sillä tavalla saada semmoinen koordinoitu kenttä,
joka sitten helpottaa nimenomaan myöskin niitten kalastuksenhoitomaksuvarojen
jakamista järjestöille siltä osalta,
kun ne kuuluvat järjestöille. Ja sitten nämä järjestöt,
elikkä Suomen Kalamiesten Keskusliitto, Suomen Metsästäjä-
ja Kalastajaliitto ja Suomen Urheilukalastajain Liitto ryhtyivät
tällaisiin toimenpiteisiin, yhdistämään
voimavaransa, ja sitten vuonna 2000 perustettiin Suomen Vapaa-ajankalastajien
Keskusjärjestö, joka nyt on siis toiminut kohta
vuosikymmenen. Tämä asia tuli sitten.
Tästähän pitää sitten
seurata, että kun järjestöt ovat tällä tavalla
yhdistäneet voimavaransa, niin tämä huomioidaan
nyt sitten myöskin vapaa-ajankalastajien edustajien lukumäärässä,
kun he ovat toimikunnissa, työryhmissä, komiteoissa jnp.
edustettuina. Mutta kuinka ollakaan, se näin perustavaa
laatua oleva asia unohtui, kun oli tästä kalastuslain
suuresta uudistuksesta kysymys ja 50 henkilöä peräti
rekrytoitiin mukaan tähän suureen uudistustyöhön,
joka on tarkoitus saada niin valmiiksi uutena lakitekstinä ja
perusteluina, että seuraavissa hallitusneuvotteluissa ne,
ketkä siihen sitten osallistuvatkin, voivat siitä sitten
sopia annettavaksi seuraavalle eduskunnalle. No, sieltä järjestöpuolelta
kuitenkin siis yksi vaan, vaikka oli 50 ihmisestä kysymys,
niin tähän haettuun ryhmään
tuli yksi ainut edustaja. Tähän sitten puutuin
ja sanoin, että ei tässä nyt ole laitaa ollenkaan,
että kyllä täytyy olla vähintään
kaksi, jotta kun yksi tekee ehdotuksen niin toinen pääsee
edes kannattamaan, ettei se ehdotus aivan raukea noin vaan.
Ja näin nyt sitten korjattiin sitä toimikuntaa
ja nyt sitten ollaan myöskin kalastuslakia muuttamassa
sillä tavalla, että se, mikä järjestökentällä on
tapahtunut, huomioidaan nyt myöskin kalastusalueitten hallinnossa,
edustuksessa, koska tällä yhdistetyllä Suomen
Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestöllä on
nyt tällä hetkellä vapaa-ajankalastajapiirit,
13 kappaletta, toiminnassa niin, että on olemassa yksi
body, jos näin voidaan sanoa, josta ne edustajat voidaan
ottaa. Ja nyt tässä on huomioitu tämä äsken
mainittu kalastuslain valmistelutoimikunnassakin muutoksen jälkeen
omaksuttu periaate, että voi olla kaksi, jolloinka yksi
tekee ehdotuksen ja toinen kannattaa, niin sillä tavalla
ainakin tulee pöytäkirjaan kirjatuksi, mitä mieltä on.
Elikkä ehdotus on erinomaisen paikallaan, ja on hyvä,
että edes nyt on täällä pöydällä menossa
eteenpäin.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä edellä ed.
Pulliainen kertoi tuota historiaa, ja tässä on
todellakin kyse asiasta, joka on nyt jo järjestökentällä kymmenen
vuotta ollut arkipäivää, ja nyt saadaan
sitten järkeistettyä myös tätä lainsäädäntöä niin,
että Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö ry
saa sitten tuon edustuksen oikealla tavalla, kun he ovat yhdistäneet voimiaan
jo vuonna 1999.
Virkistyskalastajien ja kotitarvekalastajien määrä Suomessa
on erittäin merkittävä. Se itse asiassa
kasvaa koko ajan, ja tämä jää usein
huomaamatta ja ehkä liiankin vähälle
huomiolle toimenpiteissä, joita maassamme tehdään.
Tässä tänään käsittelyssä olevassa
esityksessä vain esitetään nyt, että nämä virkistyskalastajia
edustavat järjestöt saavat lähettää omat
edustajansa kalastusalueen kokouksiin, ja sitten muutamia teknisiä muutoksia
sekä kalastuslain 113 §:n kumoamista niin, että kalastusrikkomukset
käsiteltäisiin oikeudenkäynnistä rikosasioissa
annetun lain perussäännön mukaisesti
eli tulevaisuudessa siellä tekopaikan toimivaltaisessa
käräjäoikeudessa. Tästä oikeastaan
tämän esityksen kohdalla nyt vain on kyse.
Tämä on niin teknistä, että tässä ei
paljon olisi puhuttavaakaan, mutta itse asiassa isompi asia on sitten,
jos oikein muistan, viime syksynä viimein käyntiin
saatu kalastuslain kokonaisuudistus, johon myös tämänkin
asian valmistelussa on viitattu, ja muun muassa Kalatalouden Keskusliitto
ry on todennut, että tämäkin asia tulisi
itse asiassa käsitellä kalastuslain kokonaisuudistuksen
yhteydessä, ja tietysti näinkin varmasti olisi
voitu toimia.
Kalastuslain kokonaisuudistushan lähtee liikkeelle
hallituksemme hallitusohjelmasta, jossa todetaan, että huomioidaan
erityisesti vaelluskaloihin liittyvä kokonaisuus sekä ammattikalastuksen
toimintaedellytykset. Tämä kirjaus on meidän
yhteisessä hallitusohjelmassamme, ja se oli erittäin
odotettu ja toivottu kirjaus sinne. Ennen muuta Itämeren
luonnonlohikannat ja meritaimen ovat niitä, jotka ovat
lähellä monen suomalaisenkin harrastajan ja kotitalouskalastajan, kotitarvekalastajan,
sydäntä, ja niistä on nyt myös
syytä kantaa huolta. Syynä on se, että näitä lohikantoja
liikakalastetaan ja toisaalta Itämeren kunto on ekologisesti
on erittäin huono. Suomi ja Ruotsi Itämeren vaelluskalojen
kutuvaltioina ovat erityisesti vastuussa lohen suojelusta ja kalastuksen
sääntelystä kestävän
kehityksen periaatteella, ja tämä on yksi painopiste,
joka tuossa kokonaisuudistuksessa on nyt käyttöön
ja esille nostettu. Yhteistä toimintapolitiikkaa Itämeren vaelluskalakantojen
suojelemiseksi ei ole kuitenkaan vielä saatu aikaiseksi
valtioiden kesken, ja se on valitettavan suuri puute.
Vapaa-ajankalastajat ehdottivat joitain aikoja sitten, että merilohen
ja taimenen pyynti tehtäisiin luvanvaraiseksi niin, että ainoastaan
lisenssillä saataisiin kalastusta tehdä ja tämän
lisenssin saisivat kalastajat, jotka kalastavat ammatikseen. Vapaa-ajankalastajat
korostivat matkailukalastuksen merkitystä, joka on tosiasiallisesti taloudelliselta
arvoltaan ammattikalastukseen verrattuna moninkertainen, ja tämä valitettavan usein
unohtuu.
Maa- ja metsätalousministeriön tavoitteena onkin
nyt saada aikaan uusi kalastuslaki, joka vastaisi nykypäivää,
ja tämä on iso haaste. Mutta itse haluan uskoa
siihen, että tällä tiellä nyt
vahvasti edetään niin, että on mahdollista
Suomen kalavedet nähdä ennen muuta arvokkaana
luonnonvarana, niin sisävedet kuin nuo merialueetkin ja
joet, jotka ovat erityisen herkkiä. Tälle työlle
toivon erityisen hyvää ja tuloksekasta etenemistä nyt,
kun tuo kokonaisuudistus vihdoin on saatu eteenpäin.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen kävi puheenvuorossaan
läpi tätä kehitystä ja päätymistä tähän
Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestöön.
Käsittääkseni vuosia jo on kestänyt
tämä kalastuskorttivaroja koskeva riita, ja kai
siitä lopullista päätöstä ei
ole vieläkään.
Mutta tähän lakiesitykseen. Tätä muutosta
perustellaan sillä, että käytännössä on
esiintynyt epäselvyyttä näistä edustajista,
mistä järjestöistä nämä voidaan
asettaa. Kuitenkin henkilökohtaisesti minua vaivaa, miksi
siellä ei voi edelleen niitä kolmea olla, ensinnäkin
tämä asia. Luulisi, että kuitenkin kalastusalueiden
kokouksissa vesialueiden omistajia on suurin osa, ja hyvin suurelta
osin kuitenkin nämä intressit näillä kaikilla edustajilla
ovat saman suuntaiset.
Toisaalta vielä enemmän ihmetystä tässä herättää se,
miksi ministeriölle tulee tämä päätösvalta
näistä edustajista. Eikö sitä voi
asetuksessa todeta tai laissa, ketkä sitten nämä edustajat
olisivat? Niin kuin ed. Pulliainen totesi, tällä Suomen
Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestöllä on maan
kattavana alueelliset vapaa-ajankalastajapiirit. Muilla niitä ei
ole, ja en tiedä, käsitinkö oikein, että sieltä nämä kaksi
edustajaa olisivat tulossa, mutta onko sitten tässä tilanne
se, että joku näistä järjestöistä aiotaan
tavallaan kokonaan poissulkea tästä edustusmahdollisuudesta?
Sinänsä tämä nyt ei maata
kaatava lakiuudistus ja tarkennus ole, mutta minun mielestäni
se olisi aivan hyvin voinut edelleen olla siellä asetuksessa
määrätty ja tavallaan me jo tässäkin
periaatteessa tietäisimme sen. Kuitenkin paljon merkittävämpi
on tämä kalastuslain kokonaisuudistus, ja aikanaan
nähdään sitten, mitä sieltä tulee.
Varmasti tämänkin lakimuutoksen perusteet avautuvat
sitten meille paremmin, kun asiantuntijoita saamme kuulla tuolla
valiokunnassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kähköselle vaan kommentti,
että 73 §:n 1 momentissa todetaan, että kalastusalueen
kokoukseen saavat kalastusalueen jäsenet lähettää edustajia
seuraavasti, ja 5 kohdassa sanotaan, että virkistyskalastajia
edustavat järjestöt saavat lähettää yhteensä kaksi
edustajaa ja maa- ja metsätalousministeriö vahvistaa
viideksi vuodeksi nämä. Elikkä näin
se käytännössä toimii.
Keskustelu päättyi.