5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun
         lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Markus Mustajärvi /vr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kaikki toimenpiteet, mitä tehdään
            harmaan talouden torjumiseksi, ovat tervetulleita, ja olipa tässä hallituksen
            esityksessä kyse sitten yksittäisistä tapauksista,
            joita metsästetään, tai niin sanotuista
            ilmiöselvityksistä, viranomaisilla tulee olla
            aina riittävä tiedonsaantioikeus. Totta kai lähtökohta
            on se, että kuka on viranomainen, joka tätä tietoa
            saa ja käyttää tehtävässään,
            sen täsmentäminen on ilman muuta paikallaan, koska
            on olemassa aikamoinen joukko niitä tahoja, jotka käyttävät
            kuitenkin viranomaisvaltaa, julkista valtaa, ja tässä kuitenkaan
            ei ole kyse mistään massaluovutuksista, jotka
            vaarantaisivat yksilöitten oikeuksia tai tietoturvaa.
         
         
         Kaiken kaikkiaan toivoisi kuitenkin, että harmaan talouden
            torjunnassa otettaisiin järeät toimet käyttöön.
            Tämä on sellainen muutos, joka ei kauhean paljon
            maksa, ja siksi se varmaan täältä on
            keulilla tullutkin eduskunnan käsittelyyn hallituksen esittelemänä.
            Toivoisin kyllä, että se, mikä jo ensi
            vuoden talousarviossa olisi laitettu kohdalleen, olisi ollut työsuojelutarkastuksen
            resurssit, mutta kun pikaisesti silmäilin — ja
            ennakkokäsityskin oli semmoinen — niin mitään oleellista
            parannusta sen suhteen, että ehkäpä Verohallinnon
            lisäksi sieltä se tärkein kentällä työtä tekevä toimija
            eli työsuojelutarkastus olisi saanut riittävästi
            pelimerkkejä, valitettavasti ei vieläkään
            tule toteutumaan.
         
         
       
      
         
         Sinuhe Wallinheimo /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Talousrikollisuus ja harmaa talous aiheuttavat
            julkiselle taloudelle vuosittain veromenetyksinä huomattavat
            vahingot. Harmaan talouden torjunta on tärkeää oikeudenmukaisten
            työmarkkinoiden ja yritysten välisen reilun kilpailun
            kannalta.
         
         
         Nyt käsiteltävä hallituksen esitys
            tuo ulos uusia työkaluja harmaan talouden haastavaan torjuntaan.
            Esityksellä vahvistetaan Verohallinnon alaisuudessa toimivan
            harmaan talouden torjuntayksikön tiedonsaantimahdollisuuksia
            muilta viranomaisilta. Tällä uudistuksella parannettaisiin
            merkittävästi viranomaisten toimintaedellytyksiä vähentämällä turhaa
            byrokratiaa. Tällaisia uudistuksia on aina ilo olla kannattamassa.
         
         
         Toki, arvoisa puhemies, harmaan talouden työ ei tähän
            hallituksen esitykseen pääty. Pikemminkin tästä se
            työ vasta alkaa. Nykyisen hallituksen ohjelmassa harmaan
            talouden torjunta on yksi talouspolitiikan kärkihankkeista,
            ja sitä varten ensi vuoden budjettiin on varattu 20 miljoonan
            euron lisämääräraha. Vielä ensisijaisempi
            askel hallituksen ohjelmassa on kuitenkin jo vielä kuluvan vuoden
            aikana eduskuntaan luvattu harmaan talouden vastainen toimenpideohjelma.
            Ohjelman valmistelua varten työ- ja elinkeinoministeriö on asettanut
            kaksi työryhmää, joista ensimmäinen valmistelee
            tilaajavastuulain osittaisuudistusta erityisesti rakennusalalla
            ja toinen lisätoimenpiteitä harmaan talouden torjumiseksi
            majoitus- ja ravintola-alalla. Tässä yhteydessä voinkin
            antaa kiitokset ministereille tämän asian aktiivisesta edistämisestä ja
            tarttumisesta suoraan haasteisiin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toinen hallitusohjelman harmaan talouden torjunnassa
            esiin nostettu asia on talousrikollisuuteen liittyvien oikeusprosessien
            tehostaminen. Nykyisten talousrikollisuusjuttujen liian pitkiä käsittelyaikoja
            ja liian kalliita kustannuksia tulisi saada merkittävästi
            alas. Samassa yhteydessä tulisi pohtia myös sitä,
            ovatko nykyiset harmaasta taloudesta ja talousrikoksista annettavat
            tuomiot riittävän kovia suhteessa talousrikollisuuden
            aiheuttamiin kustannuksiin meidän yhteiskunnallemme. Jos
            talousrikollisuudesta ja harmaan talouden harjoittamisesta saadut sanktiot
            eivät ole riittäviä, ei harmaata taloutta saada
            kunnolla kuriin. Harmaan talouden asiantuntijat ovatkin olleet kovempien
            sanktioiden kannalla. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä oikeusministeri
            on tästä asiasta mieltä.
         
         
       
      
         
         Peter Östman /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Talousrikollisuus ja harmaa talous aiheuttavat
            yhteiskunnalle ja yrityksille merkittäviä tappioita.
            Harmaa talous on kansainvälistynyt huomattavasti, ja sen
            määrä on kasvanut Suomessa erityisesti työvoimavaltaisilla
            aloilla. Myös järjestäytynyt ja vakava
            talousrikollisuus on lisääntynyt huolestuttavasti.
            Harmaata taloutta esiintyy tällä hetkellä tyypillisesti
            työvoimavaltaisilla toimialoilla, kuten rakennusalalla,
            majoitus- ja ravitsemisalalla ja kuljetusalalla.
         
         
         Harmaan talouden yleisyydestä on esitetty erilaisia
            arvioita. Arviointia vaikeuttaa se, että harmaa talous
            on suurilta osin piilorikollisuutta, josta vain osa tulee viranomaisten
            tietoon. Ilmiön laajuutta arvioidaan esimerkiksi 16.6.2010
            ilmestyneessä eduskunnan tarkastusvaliokunnan tilaamassa
            tutkimuksessa, joka on Suomen tähän asti laajin
            tutkimus harmaasta taloudesta. Tutkimuksessa käsitellään
            harmaan talouden ilmiöitä sijoitustoiminnan, kansainvälisen
            tavarakaupan ja kotimaisen harmaan taloudellisen ydinalueen eli
            rakennustoimialan ja majoitus- ja ravitsemistoimialan sekä kuljetustoimialan
            näkökulmista. Hallituksen esitys laajentaisi nyt
            viranomaisen käsitettä siten, että lain
            säännökset koskisivat varsinaisten viranomaisten
            lisäksi viranomaistoimintaa harjoittavia tahoja.
         
         
         Arvoisa puhemies! Selvitystä varten saatavia tietoja
            koskevan säännöksen täydentäminen
            rikosilmoitustiedolla täsmentää Harmaan
            talouden selvitysyksikön oikeutta saada ja käyttää tietoja
            Verohallinnon tekemistä rikosilmoituksista ja niiden käsittelyvaiheista.
         
         
         Arvoisa puhemies! Harmaan talouden torjunta on hallituksen kärkihankkeita.
            Se vaatii laaja-alaista yhteistyötä, ja siksi
            on tärkeää, että osana harmaan
            talouden torjuntaa myös lainsäädäntöä tarkistetaan
            ja täsmennetään, kuten tänään
            käsittelyssä olevassa hallituksen esityksessä esitetään.
         
         
       
      
         
         Maria Tolppanen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun torjutaan harmaata taloutta, niin kaikenlaiset
            esteet viranomaisten välillä pitäisi
            estää. Eli salassapitomääräykset,
            mitä siellä on, pitäisi purkaa, jotta
            viranomaiselta toiselle saataisiin harmaata taloutta koskevat tiedot
            ja epäilyt myös silloin, kun viranomainen ei osaa
            sitä pyytää. Tässä tarkoitan
            sitä, että kun viranomaisissa kuitenkin asioita
            nähdään laajasti läpi sille
            toisellekin tontille, niin voidaan lähettää paperit,
            kun tiedetään, että toisessa paikassa
            tutkitaan tiettyä asiaa.
         
         
         Harmaan talouden kitkemisen osalta olisi ihan hyvä,
            että tätä pientä asiaa, joka
            siihen vaikuttaa, joka on tämä kotitalousvähennys,
            sitä ei poistettaisi, jotta ei luotaisi pientä harmaan
            talouden vyöhykettä näihin kotitalouksiin
            mummojen avuksi ja lastenhoidon tueksi. Sen lisäksi omakotitalojen
            rakentaminen on yllättävän suuri harmaan
            talouden kohde. Me asumme Suomessa sellaisissa ilmasto-olosuhteissa,
            missä lämpötilan vaihtelut ovat 70 astetta
            per vuosi. Meidän omakotitalomme ovat lujilla. Yhden jos
            toisen katosta on varmaan vuosien varrella tullut vettä sisään,
            valitettavasti minullakin siitä omakohtaista kokemusta
            on. Eli se tarkoittaa sitä, että niitä pitäisi
            pystyä teettämään sellaisilla
            ihmisillä, joilla on siihen oikeasti ammattitaito, ja siinä auttaa
            se kotitalousvähennys todella paljon. Se pitää myöskin
            meidän mummonmökkikantamme ja myöskin
            lapsiperheiden kotikannan huomattavasti paremmassa kunnossa kuin
            nyt.
         
         
         Mutta ennen muuta salassapitosäädöksiä on kerta
            kaikkiaan lievennettävä, jos me haluamme puuttua
            harmaaseen talouteen. Enkä todellakaan voi ymmärtää,
            kuka voisi vastustaa sitä, että harmaata taloutta
            tästä maasta kitkettäisiin. Ei meillä enää ole
            sellaisia rahoja, että me voimme antaa taskusta kenenkään
            huomaamatta toiselle huomattavia summia rahaa. Nämä täytyy
            kaikki saada kiinni ja täytyy pystyä kitkemään
            pois.
         
         
       
      
         
         Jukka Kärnä /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Harmaan talouden torjunta on tämän
            hallituksen hallitusohjelmassa korkealla prioriteetilla mukana, ja
            hyvä niin, sillä tämä harmaa
            talous tai jopa musta talous on yhteiskunnan syöpä,
            joka pitää juuria pois nakertamasta hyvinvointivaltiomme perustaa.
         
         
         Harmaan talouden torjunnassa eräs merkittävä osa-alue
            on viranomaisten oikeus saada tietoja ja lisäksi määritellä ne
            viranomaiset, tahot tai laitokset, yhteisöt ja yksityishenkilöt,
            silloin kun he käyttävät julkista valtaa.
            Hallituksen esitys lakimuutoksesta, joka koskee Harmaan talouden selvitysyksiköstä
            annetun
            lain muuttamista edellä mainituilta osin, on erittäin
            kannatettava. Tällä lainkohdan muutoksella ei
            toki asiaa ratkaista kokonaan, mutta omalta osaltaan se on edesauttamassa
            ilmiöselvitysten tekemisen kautta sitä, että väärintekijät
            saadaan tuomiolle, ja näitten ilmiöselvitysten
            tekeminen on viranomaisten jatkotoimia varten erittäin
            tärkeä.
         
         
         Edustaja Wallinheimo puuttui oivallisesti siihen, minkälaisia
            tuomioita harmaasta taloudesta tänä päivänä annetaan.
            Ehkä meidän lainsäädäntömme
            on riittävä, mutta sitä skaalaa ja sitä asteikkoa
            ei käytetä tarpeeksi kovalla kädellä.
         
         
         Edustaja Tolppaselle ihan lopuksi, valitettavasti sitä kotitalousvähennystä pienennetään,
            sitä ei suinkaan poisteta, niin kuin te tuossa puheessanne
            totesitte. Valitettavasti hallitus joutui siihen puuttumaan taloudellisen
            tilanteen vuoksi. Se ei varmasti ollut kenenkään
            toive, että sitä pienennetään.
         
         
       
      
         
         Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On hyvä, että Harmaan talouden
            selvitysyksikkö saa suuremmat oikeudet tiedonsaantiin liittyen
            niihin asioihin, joita se hoitaa. On hämmästyttävää sinänsä,
            että alkuperäisestä esityksestä on
            jäänyt pois Eläketurvakeskus, Työttömyysvakuutusrahasto,
            Tapaturmavakuutuslaitosten liitto jne.
         
         
         Sinänsä tämä hallituksen
            esitys on ihan hyvä, mutta tässä ottaisin
            esille ongelman, joka liittyy yleensä siihen, mistä ihmiset
            saavat tietoja, vaikka verotustietoja, varallisuustietoja, eri henkilöiltä.
         
         
         Nyt viimeisten vuosien aikana tämä oikeistolainen
            hallituspolitiikka on koko ajan pyrkinyt enemmän ja enemmän
            salaamaan sellaisia tietoja, jotka aikaisemmin olivat täysin
            julkisia. Viime kaudella rajoitettiin esimerkiksi verotustietojen
            saamismahdollisuuksia sillä tavalla, että aikaisemmin
            nämä verotustiedot ovat olleet kuntakohtaisia,
            nyt ne ovat maakuntakohtaisia. Kun ajatellaan, että täällä Uudenmaan
            piirissä on yli miljoona kansalaista, joiden verotustiedot
            on sotkettu samaan rekisteriin, niin se hankaloittaa huomattavan
            paljon verotustietojen tarkastamista, ja nyt erityisesti, kun nämä varallisuustiedot
            on
            kokonaan salattu, niin tutkivat toimittajat eivät enää pysty
            tekemään työtään läheskään
            samalla tavalla kuin aikaisemmin, kun heiltä on viety tämmöisiä keskeisiä työkaluja
            pois.
         
         
         Elikkä tiedonsaantia kansalaisten verotustiedoista
            on tuntuvasti rajoitettu. Toivoisin, että voitaisiin palata
            siihen hyvään systeemiin, joka oli voimassa vielä kymmenen
            vuotta sitten, että nämä kansalaisten
            tulo- ja varallisuustiedot olivat täysin julkisia ja kuntakohtaisia.
         
         
       
      
         
         Eeva Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämän Harmaan talouden
            selvitysyksikön asia, tämä hallituksen
            esitys, on erittäin hyvä askel eteenpäin
            tässä harmaan talouden poistamisasiassa, kokonaisuudessa,
            ja tällä niin kuin myöskin monilla muilla
            niillä harmaan talouden poistamiseen keskittyneillä yksiköillä ja
            toimijoilla saadaan tätä hommaa eteenpäin.
            Mutta tässä on mukana monta eri tahoa.
         
         
         Raha: Tässä valtion talousarvioesityksessä ollaan
            tähän asiaan nyt osoittamassa rahaa, hyvä se,
            mutta samanaikaisesti ollaan näiltä monilta eri
            organisaatioilta, joita minä äsken mainitsin, leikkaamassa
            määrärahoja muista asioista pois, ja
            nyt näyttää pahasti siltä, että tämä kyseinen määräraha
            tässä talousarvioesityksessä saattaa mennäkin
            ainoastaan näitten aikaisempien muitten leikkausten korjaamiseen.
            Elikkä todellisuudessa me emme saakaan lisämäärärahaa
            ja -resursseja tämän asian korjaamiseen.
         
         
         Toinen asia sitten, mihin minä haluaisin kiinnittää huomiota,
            nyt kun näitä tiedonsaantiasioita kehitetään,
            on tämän asian kriminalisointi: elikkä se,
            että emme tätä harmaan talouden asiaa saa
            vietyä eteenpäin, jos emme saa tätä kriminalisointia
            eli rikoslain säädöksiä korotettua
            niin, että sitten olisi oikeat sanktiot rikollisille.
         
         
       
      
         
         Maria Tolppanen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kotitalousvähennystä todellakin
            ollaan pienentämässä, ei poistamassa.
         
         
         Se, että kotitalousvähennystä pienennetään, sillä ei
            todellakaan valtion budjettia tasapainoteta. Se on lillukanvarsi
            siinä asiassa, mutta se on erittäin iso asia niille
            vanhuksille ja niille lapsiperheille ja niille perheille, jotka
            kotitalousvähennystä käyttävät.
            Se mahdollistaa silloin työtä, oikeaa työtä ihmisille
            niillä sektoreilla. Mikäli kotitalousvähennystä vähennetään,
            se lisää harmaata työtä ja harmaan
            työvoiman käyttöä siivouksessa,
            ikkunan pesemisessä, ruuanlaitossa, katon korjaamisessa,
            jopa ruohikon ajamisessa, missä aina joskus ihmiset tarvitsevat
            apua. Se on pieni inhimillinen asia. Se on käsittämätön asia,
            että sitä ei nähdä, että se
            kasvattaa harmaata taloutta omalta osaltaan, jos sitä pienennetään yhtään
            ainutta määrää.
         
         
         Kotitalousvähennyksen säilyttäminen
            täysimääräisenä ei
            poista, ei vie valtion budjetilta yhtään rahaa.
            Päinvastoin se tuo veromarkkoina sinne yhtä paljon
            rahaa kuin nyt tämä leikkaus, joka on pelkästään
            ilkivallan tekoa ja ilkeyttä näille ihmisille,
            jos se poistetaan.
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun
            lain muuttamisesta on erittäin hyvä ja tarpeellinen.
            Kuitenkin kun täällä hallituksen edustajat
            sitten kehuvat, että tämä on se väline, jolla
            harmaata taloutta laitetaan kuriin, niin mielestäni se
            on vähän ristiriitainen siinä, kuten olemme
            kuulleet, että kun kotitaloustukivähennystä lasketaan
            alemmas, niin samanaikaisesti on hyvin arvattavissa se, että harmaa
            talous siltäkin osin, kuten omakotitalon rakentamisen peruskorjauksissa
            ja muissa, varmasti lisääntyy.
         
         
         Olisin toivonut hallitukselta sitä, että harmaaseen
            talouteen oikeasti tulisi niitä resursseja sen 20 miljoonan
            lisäksi jotain muuta, koska me tiedämme, että kun
            poliiseilta se 10 miljoonaa leikataan nytten, niin kuin täällä aikaisemmin
            kuultiin, niin se totisesti tulee otetuksi takaisin sieltä toisesta
            taskusta toiseen elikkä käytännössä siellä eivät
            resurssit juurikaan nouse. Poliisien mukaan harmaassa taloudessa
            on jopa kahden vuoden jonot, kun tutkitaan harmaata taloutta, ja
            sinne ei päästä suoraan kenttätyölle
            enää resursseja laittamaan, koska on niin paljon
            kädet täynnä töitä,
            ettei niitä pystytä oikeasti ehkäisemään.
         
         
       
      
         
         Reijo Hongisto  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Niikko oikeastaan varasti minun
            puheenvuoroni. Olin nimenomaan puhumassa harmaan talouden torjunnasta
            lähinnä poliisin näkökulmasta.
            Todettakoon ensi alkuun, että hallituksen tavoite saada
            noin 300—400 miljoonan euron hyöty joko rikoshyötynä tai
            verotuloina valtion kassaan on erittäin hyvä,
            se on erittäin kunnioitettava, ja todella jos näin
            onnistutaan tekemään, niin se on loistava asia.
            Mutta pitää muistaa tosiaankin se, niin kuin tuossa
            edustaja Niikkokin totesi, että yhtään
            ainoaa euroa ei saada rikoshyötynä takaisin valtiolle,
            jos asia ei ole ollut poliisin esitutkinnassa, jos se ei ole ollut syyteharkinnassa
            ja jos oikeus ei ole tuominnut korvausta valtiolle. Elikkä talousrikostutkinta
            on erittäin vaativaa, korkeaa ammattitaitoa vaativaa tutkintaa,
            ja siihen ei aivan aloittelevista poliisihenkilöistä ole.
         
         
         Tämän takia minä hämmästelenkin,
            kun poliisin kehykseen on ilmoitettu, että leikataan 10 miljoonaa
            euroa, vaikka muistamani mukaan sisäministeri Räsänen
            tässä kyselytunnilla totesi, että se
            on ehkä noin, oliko se 2013, kun se toteutuu täysimääräisesti.
            Mutta esitänkin hallitukselle rakentavaa oppositiopolitiikkaa,
            että jos hallitus tavoittelee tosissaan 300—400
            miljoonan euron säästöä valtion
            kassaan, niin uhraisi sen 10 miljoonaa euroa poliisin palkkaan,
            niin tässä kustannushyöty olisi moninkertainen.
         
         
       
      
         
         Antti Lindtman /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä nyt tätä norsua
            koetetaan syödä pala kerrallaan. Ei kukaan ole
            väittänyt, edustaja Niikko, että tällä lailla
            tämä asia laitetaan kuntoon, toisin kuin te annoitte
            ymmärtää. Niin kuin esimerkiksi edustaja
            Kärnä tässä totesi, tämä on
            yksi osa sitä kokonaisuutta, jolla tämä hallitus
            pyrkii harmaaseen talouteen puuttumaan. Oleellista on se, että nyt
            tehdään suurin panostus harmaan talouden torjuntaan
            mies- tai naismuistiin.
         
         
         Mitä tulee näihin leikkauksiin, edustaja Maijala,
            niin kyllä, tässä maassa näitä leikkauksia
            tarvitaan. Kun te jätitte 8 miljardin alijäämän
            tälle hallitukselle perinnöksi, niin siinä on
            kyllä todella pohtimista.
         
         
         Sitten vielä, mitä tulee tähän
            kotitalousvähennykseen, niin totta kai tämäkin
            on sellainen asia, että kyllä tässä kaikki
            varmasti ovat vähän vereslihalla, kun näitä leikkauksia
            joudutaan edellisen hallituksen jäljiltä tekemään.
            Mutta tässä nyt edustaja Tolppanen, joka valitettavasti
            jo lähti, antoi vähän ruusuisen kuvan
            tästä kotitalousvähennyksestä.
            Jos sitä tulonjakoa katsoo, ketkä sitä kotitalousvähennystä käyttävät
            ja kenellä se niin sanottu yläraja siellä paukkuu,
            niin ei siellä kyllä pienituloisia juurikaan ole.
         
         
         Tästä päästään
            taas siihen, että kun asioita täytyy laittaa tärkeysjärjestykseen,
            niin jos me ajattelemme, että me harmaan talouden saamme
            tästä maasta kitkettyä sillä,
            että verotukia pitää antaa milloin tuonne,
            milloin tuonne, niin ravintola-alalla on paljon harmaata taloutta.
            Lähdetäänkö sinne antamaan ylimääräisiä verotukia?
            Ei se sillä poistu. Kyllä tässä koko
            ajan tarvitaan uudenlaista ajattelua, ja mitä tulee tähän
            ohjelmaan, mikä hallituksella on nyt, niin minä olen kyllä iloinen
            siitä, että esimerkiksi perussuomalaiset ovat
            antaneet vahvan tuen tälle ohjelmalle, jonka tämä hallitus
            on ottanut oikein sydämenasiakseen.
         
         
       
      
         
         Lea Mäkipää /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä nyt käsittelyssä oleva
            hallituksen esitys on vain askel parempaan suuntaan, mutta hyvä näin. Mutta
            kun yleensä puhutaan harmaasta taloudesta, niin eri viranomaisten
            mukaan harmaan talouden johdosta yhteiskunta menettää vuosittain
            2—5 miljardia euroa, eli nämä ovat suuria
            euromääriä, ja tiedämme, että harmaata
            taloutta on suuremmassa — on Verohallinnossa, on palvelussa, kuljetuksessa,
            majoituksessa, rakennuksessa ym. — niin on esimerkiksi
            hyvin tärkeätä, koska verojen pimittäminen
            on suuri asia, että Verohallinto pystyy olemaan yhteydessä ulkomaille,
            ja paljon puhutaan esimerkiksi Viron veroviranomaisten kanssa. Tämmöinen
            julkisuus olisi askel parempaan suuntaan.
         
         
         Mikäli haluttaisiin harmaata taloutta poistaa mahdollisimman
            nopeasti, niin myös hallituksen puitteissa olisi syytä miettiä,
            että tähän kannattaisi satsata entistä enemmän
            tämän 20 miljoonan euron lisäksi. Kun
            puhutaan harmaasta taloudesta, 2—5 miljardista eurosta,
            niin sitä vasten kannattaisi kyllä yhteisesti
            satsata tähän, että näitä euromääriä löydettäisiin
            enemmän ja saataisiin sitten parempi hyöty ihan
            tässä lähivuosina.
         
         
       
      
         
         Kari Uotila /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vaikka on todella tervetullutta, että nykyhallitus
            satsaa harmaan talouden torjuntaan ja satsaa siihen tuntuvasti myös
            määrärahojen osalta, niin täytyy muistaa,
            että eivät edellisetkään hallitukset
            väristä riippumatta ole olleet toimettomia tämän
            asian suhteen. Harmaan talouden torjuntaohjelmia on ollut toistuvasti,
            ja paljon on tehty lainsäädännössä,
            on tehty valvonnassa, mutta harmaa talous on samanlainen kuin doping
            urheilussa: sitä mukaa kuin torjuntakeinot, paljastuskeinot,
            testimenetelmät kehittyvät, niin puliveivaajat,
            harmaan talouden yrittäjät, talousrikolliset tässä tapauksessa,
            keksivät aina uusia keinoja välttääkseen
            valvontaa, kiertääkseen lainsäädäntöä ja saadakseen
            lisää voittoja tällä pimeällä ja
            harmaalla alueella.
         
         
         Sen vuoksi toimenpiteitä täytyy tehdä koko ajan
            lisää. Tarvitaan lainsäädäntöä,
            tarvitaan viranomaisyhteistyötä, tarvitaan rangaistusten
            koventamista, tarvitaan kiinnijäämisriskin kasvattamista.
            Sen vuoksi esimerkiksi huume- ja muusta raskaasta rikollisuudesta
            siirtyy rikollisia harmaan talouden piiriin, koska siellä on
            kiinnijäämisen riski pieni ja siellä ovat
            tuotot suuret ja rangaistukset pienet. Sen vuoksi kaikilla osa-alueilla
            pitää tehdä työtä.
         
         
         Täällä on korostettu näitä vero-
            ja muita yhteiskunnallisia menetyksiä. Se on yksi osa harmaan
            talouden, yhteiskunnallisen syövän, seurauksista.
            Mutta korostaisin myös sitä, että kaksi muuta
            ovat yhtä tärkeitä. Toinen on kilpailun vääristyminen.
            Rehellinen yrittäjä, rehellinen palkansaaja ei
            voi pärjätä markkinoilla, joilla harmaan
            talouden yrittäjät toimivat ja vievät
            urakat, vievät työt. Kolmas seikka on yhteiskuntamoraalin,
            etiikan horjuminen. Mikäli annetaan harmaan talouden kasvaa,
            niin se pikkuhiljaa murentaa yhteiskuntaetiikkaa, ja se on pitemmällä aikavälillä
            kaikista
            tuhoisinta kuitenkin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden
            kannalta.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Täsmennän omaa kantaani
            suhteessa tuohon, mitä edustaja Uotila sanoi sen suhteen,
            että on aivan totta, että edellisilläkin
            hallituksilla on ollut harmaan talouden ohjelma hallitusohjelmassaan ja
            työn alla. Mutta valitettavasti, kun on pitänyt tehdä käytännön
            lainsäädäntötyötä ongelmien poistamiseksi,
            olen huomannut sen, että on ollut ikään
            kuin italialainen lakko: periaatteellisella tasolla on myötäilty
            ja nyökytelty, että aivan oikein, että tähän
            asiaan puututaan, mutta sitten käytännössä on
            tapahtunut aivan luvattoman vähän. Huono tai hyvä esimerkki
            tästä on tämä kuvallisen henkilötunnisteen
            ja veronumerojärjestelmän käyttöönotto.
            Jo viime kaudella hyvissä ajoin sekä työnantaja-
            että työntekijäpuoli ilmaisivat halunsa
            tähän järjestelmään
            siirtymiseen, mutta sitten se puoli, joka asiasta säätää,
            tuli myöhässä.
         
         
         Rangaistuksen kovuudesta ja asteikosta ja merkittävyydestä on
            Turun telakalta esimerkki, jossa vuokratyönantaja käytti
            hyväkseen yli 30:tä työntekijää,
            sai siitä noin 300 000 euron hyödyn, ja
            kun hänet sitten tuomittiin, niin sakko oli 2 030
            euroa eikä tämän ulkomaalaisen vuokratyöyrittäjän
            pitänyt edes maksaa sitä, kun oli ehtinyt poistua
            maasta. Tämän tyyppiset tilanteet pitää kyllä kaikin
            tavoin kitkeä pois. On aivan kaikista varmin kasvualusta
            suomalaiselle rasismille se, jos velvoitteensa hoitavat suomalaiset yrittäjät
            ja työntekijät joutuvat katsomaan sivusta, kun
            heidät lyödään ulos työmarkkinoilta
            vippaskonstein.
         
         
       
      
         
         Juho Eerola /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Lindtman otti tuossa puheenvuorossaan
            nopeasti esille tämän ravintola-alan harmaan talouden.
            Siitä tulivat mieleeni omat vuoteni, olen muutaman vuoden
            sitäkin hommaa tehnyt. Siellä tosiaan saattaa
            olla — ei tietenkään niissä paikoissa,
            missä minä olen ollut, (Eduskunnasta: Ei tietenkään!)
            mutta mitä olen kuullut muista paikoista — tätä harmaata
            taloutta hyvinkin paljon. Tarjoan siihen ratkaisuksi tällaista
            hyvin perussuomalaista patenttiratkaisua, eli luovutaan eurosta,
            tarkalleen ottaen käteisvaluutasta. Nimittäin
            mikään ei ole niin helppoa kuin määrätä esimerkiksi
            tuopin hinnaksi 4 euroa tai pitsan hinnaksi 6 euroa ja ottaa asiakkaalta
            se raha, esimerkiksi nyt vaikka 6 euroa, ja sitten lyödä kassakoneeseen
            vaikka vaan 4 euroa ja pistää ne 2 euroa omaan
            taskuun. Ja mitä ovat isot pojat kertoneet, niin tämä,
            mitä tehdään, on erittäin yleistä ja
            tavanomaista tuolla alalla. Nyt jos siirryttäisiin kokonaan
            tällaisiin sirukorttimaksuihin ja siihen, että jokainen
            asiakas myöskin pyytäisi kuitin siitä tuotteesta,
            minkä tilaa, niin tästä ongelmasta ravintola-alalla
            päästäisiin hyvin äkkiä pois.
         
         
       
      
         
         Merja Kuusisto /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kannatan tätä hallituksen
            esitystä. Mutta täytyy harmaasta taloudesta sanoa
            ylipäätään se, että edellisellä kaudella
            tarkastusvaliokunta teki selvitystä harmaan talouden laajuudesta
            ja sen lisäksi se laati myös yli 20-kohtaisen
            ohjelman, jolla voidaan kitkeä harmaata taloutta. Toivon, että hallitukselta
            saadaan mahdollisimman nopeasti myös muita esityksiä kuin
            tämä selvitysyksiköstä annetun
            lain muuttaminen, millä kitketään harmaata
            taloutta.
         
         
         Sen lisäksi tässä on tullut Kari
            Uotilan puheessa esiin se, miten epäreilua harmaa talous
            on rehellisiä yrittäjiä kohtaan. Se pitää paikkansa.
            Rehellisiltä yrittäjiltä viedään
            mahdollisuus pärjätä ja menestyä elinkeinotoiminnassaan.
            Lisäksi pitäisi olla riittävästi
            myös valvontahenkilökuntaa, jotta saadaan tämä harmaan
            talouden kitkeminen paremmalle tolalle.
         
         
         Hallitus ei ole ollut toimettomana. Minusta on erittäin
            hyvä, että nyt tämän hallituskauden
            alussa heti tuli tämä kuvallinen tunnistekortti
            esimerkiksi rakennustyömaille. Siinä pystytään
            heti katsomaan henkilön nimi ja myös tiedot, että hän hoitaa
            kaikki vero- ym. velvoitteensa asianmukaisesti.
         
         
         Asiaa pitää viedä sitkeästi
            eteenpäin. Meillä on mahdollisuus saada valtion
            kassaan miljardeja, mikäli me tämän asian
            hyvin hoidamme ja sinnikkäästi pyrimme harmaan
            talouden kitkemiseen.
         
         
       
      
         
         Risto Kalliorinne /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olin itse Säätytalolla
            tämän Harmaa talous -työryhmän
            jäsenenä, ja kun olen nyt tätä keskustelua
            kuunnellut, haluan muistuttaa siitä, että kyllä tämä harmaan
            talouden ohjelma, joka hallitusohjelmaan nyt on yhteisellä sopimuksella
            tehty, on erittäin kunnianhimoinen, ja siitä vallitsee
            laaja yksimielisyys, että se myös halutaan pistää täytäntöön.
            Siinä mielessä en näe perusteltuna, että tässä vaiheessa,
            kun saadaan tämä ensimmäinen signaali,
            että oikeasti hallitus on liikkeellä tässä asiassa
            ja aikoo alkaa toteuttaa tätä ohjelmaa, tästä salista
            pitäisi ulospäin näkyä jonkinlaista
            signaalia, että ikään kuin ollaan toimettomana
            tai epäillään tätä koko
            ohjelmaa. Tämä on vähän niin
            kuin tuo kuntauudistus viime viikolla: vastahan ollaan alkutiellä ja
            ei kannata tuomita eikä hötkyillä arvioimaan
            tätä hanketta, ennen kuin on päästy
            vähän pitemmälle. Hallitusohjelman kirjaukset
            ovat kyllä kunnianhimoisia ja antavat paljon aseita tähän
            taisteluun harmaata taloutta vastaan.
         
         
         Esimerkkinä niistä kirjauksista on tämä rakennusalan
            verokoodi, joka aivan yksiselitteisesti otetaan käyttöön.
            Se on mainittu siellä. Ravintola-alalle esitetään,
            että otetaan tyyppihyväksytyt kassakoneet käyttöön
            kaikissa paikoissa, mikä Ruotsin mallin mukaisesti on erittäin
            tehokkaasti lisännyt ravintola-alan liikevaihtoa eli vähentänyt
            kassan ohi lyömistä ja sitä kautta tuonut
            valtiolle verotuloja.
         
         
         Eli kyllä tässä asiassa hereillä on
            oltu, ja ilolla tervehdin sitä, että näen
            jo näin kauden alkajaisiksi heti hallituksen suunnalta
            liikettä, että tätä todellakin
            pistetään toimeen määrätietoisesti.
         
         
       
      
         
         Kaj Turunen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Mehän käsittelemme nyt
            eduskunnassa arvopaperimarkkinalakia, jonka sisään
            on rakennettu tämä hallintarekisterilaki. Meille
            on tärkeätä, että saadaan yhtenäinen
            laki Euroopan kanssa sillä tavalla, että pelataan
            samoilla pelisäännöillä Suomessa
            kuin sitten yhdessä Euroopassakin, mikä on tärkeä näkemys
            siltä osin. Mutta taas toisaalta hallintarekisterilaki
            pitäisi muotoilla sillä tavalla, että viranomaisilla
            olisi oikeus kuitenkin tietää näistä yhtiöitten
            osakkuuksista niin, että ne eivät olisi salattuja
            eivätkä sitä kautta edistäisi sitten
            harmaata taloutta. Tämä näistä suurimmista
            asioista.
         
         
         Mutta sitten edustaja Kalliorinnettä kyllä komppaan
            tässä kassakoneasiassa. Meillähän
            on Suomessa niin, että meillä ei ole säädetty
            pakolliseksi kassakonetta yrityksissä, missä käteistä rahaa
            käsitellään, ja tämä on
            kyllä semmoinen asia, jolla varmastikin saataisiin hyviä tuloksia aikaan,
            jos tällainen laki olisi. Monessa muussa maassa se kyllä on.
         
         
       
      
         
         Kristiina Salonen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olemme kuulleet paljon perusteluja harmaan
            talouden torjunnan tärkeydestä, ja yhdyn niihin. Tämä hallituksen
            esitys on tietenkin yksi osa sitä.
         
         
         Haluaisin kuitenkin tässä yhteydessä,
            kun lähetekeskustelua käydään,
            nostaa esille sellaisen asian, johon ehkä entistä tarkemmin
            tässä yhteydessä voisimme puuttua. Nimittäin
            kun teemme täällä lainsäädäntötyötä tai
            uudistamme lakeja, olisi tärkeää katsoa
            myös niitä uudistuksia niin sanotusti harmaan
            talouden silmälasien läpi. Esimerkkinä otan
            kuljetusalan yrittäjiä säätelevän lainsäädännön,
            jossa tällä hetkellä on uudistustyö meneillään.
            Käsitykseni mukaan tässä lainsäädännössä on
            nyt kohtia, jotka alan yrittäjien mielestä mahdollistavat
            harmaata taloutta ja pimeää työtä.
            Tämä lakiesitys on tulossa käsittelyyn
            syksyn aikana, ja toivoisinkin, että kun nyt eri valiokunnissa
            käsittelemme eri lakeja, niin katsoisimme niitä lakeja
            entistä tarkemmin myös tämän
            harmaan talouden torjunnan näkökulmasta, jotta
            tämä hyvä tavoite toteutuisi kokonaisuudessaankin
            paremmin.
         
         
       
      
         
         Reijo Hongisto  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Kalliorinteellä tuossa
            oli erinomainen ja hyvä puheenvuoro, mutta kun hän
            sanoi, että ehkä annettaisiin sellaista signaalia,
            että hallitus on jotenkin ollut toimettomana, niin kyllä minä olen
            ymmärtänyt ainakin tämän keskustelun
            niin, että tässä salissa vallitsee aikamoinen
            yksimielisyys siitä, että tämä on
            hyvä esitys ja tätä pitää erittäin
            pontevasti ajaa eteenpäin. En minä ole ainakaan
            soraääniä kuullut mistään
            suunnasta.
         
         
         Totean pesäpallotermiä käyttäen,
            että nyt pitää lyödä riskillä rajaan,
            ja jos me saamme läpilyönnin aikaiseksi, niin
            kenttä rullaa. Tällä riskillä minä tarkoitan
            sitä, että hallitus satsaisi nykyistä enemmän
            nimenomaan viranomaistoimintaan. Vielä painotan poliisin
            esitutkinnan merkitystä — poliisi, syyttäjäorganisaatio
            ja tuomioistuimet — että ei kävisi niin,
            että meillä on muutamien vuosien jono tässä talousrikostutkinnassa.
            Se vesittää tämän hyvän
            hankkeen. Kova satsaus tähän viranomaistoimintaan,
            että saadaan kenttä rullaamaan. 10 miljoonan euron
            satsaus sinne saattaa tuoda kymmenkertaisen hyödyn valtion
            kassaan takaisin.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.