10) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi takuueläkkeestä annetun
lain, kansaneläkelain 56 §:n, eläkkeensaajan
asumistuesta annetun lain ja vammaisetuuksista annetun lain muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävänä olevan
hallituksen esityksen tarkoituksena on selkeyttää Kansaneläkelaitoksen
toimeenpanemaa etuuslainsäädäntöä ja
helpottaa säännösten toimeenpanoa.
Takuueläkelakia on nyt toimeenpantu puolisen vuotta.
Nyt ehdotetaan lähinnä teknisiä muutoksia
eläkkeen laskemiseen ja eläkkeen tarkistamiseen
liittyen tilanteissa, joissa eläkettä maksetaan
ulkomaille.
Takuueläkelain sisällöllinen muutos
koskisi tilannetta, joissa eläkkeelle siirrytään
työttömyysturvan lisäpäiviltä.
Jos vanhuuseläke alkaa lisäpäivien jälkeen
ja henkilö siirtyy vanhuuseläkkeelle 62-vuotiaana,
eläkkeeseen ei tehtäisi varhennusvähennystä.
Tämä tarkoittaa sitä, että takuueläke
määräytyisi näissä tilanteissa
samalla tavalla kuin kansaneläke ja työeläke.
Näin eläkejärjestelmän kokonaisuus
olisi tältä osin yhtenäinen.
Eläkkeensaajan asumistuesta annettua lakia muutettaisiin
siten, että Kela voisi maksaa eläkkeensaajan asumistuen
suoraan vuokranantajalle. Tämä edellyttäisi
joko vuokralaisen antamaa valtuutusta tai sitä, että vuokralainen
on toistuvasti laiminlyönyt vuokran maksamisen. Tällä menettelyllä pyritään
estämään vuokrasuhteiden purkamista maksamattomien
vuokrien perusteella. Vastaava menettely on jo käytössä yleisessä asumistuessa.
Vammaisetuuksista annettuun lakiin ehdotetaan lisättävän
teknistä käyttöyhteyttä koskevat säännökset.
Ne mahdollistaisivat vammaisetuuksia myönnettäessä välttämättömien
tietojen siirtämisen sähköisesti yhteisön
jäsenvaltioiden ja sosiaaliturvasopimusvaltioiden välillä.
Tämän hallituksen esityksen valtiontaloudelliset
vaikutukset ovat hyvin vähäiset. Takuueläkkeen
varhennusvähennystä koskevan muutoksen on arvioitu
lisäävän takuueläkemenoja vuositasolla
noin 200 000 euroa, mutta vuonna 2012 kustannukset jäisivät
alle puoleen siitä. Työttömyysturvan
lisäpäiviltä takuueläkkeelle
62-vuotiaana siirtyviä koskevan muutoksen arvioidaan koskevan
vuonna 2012 enintään noin 140:tä takuueläkkeen
saajaa. Ehdotetut lait ovat tarkoitettu tulemaan voimaan 1. päivänä tammikuuta 2012.
Asumistuen maksamista vuokranantajalle koskevat säännökset
tulisivat kuitenkin voimaan 1. päivänä marraskuuta
2012.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Takuueläke oli askel ihan oikeaan
suuntaan, ja se poimi väestöstä sellaisen
ryhmän, joka oli aika hankalassa tilanteessa, ja vaikka
siihen tuli tämä kynnys niistä, joita
takuueläkejärjestelmä ei koske, niin
se ei kuitenkaan koitunut millään lailla heidän
edukseen, jotka jäivät sen kynnyksen väärälle
puolelle.
Aikaisemminhan tässä eläkkeen hakemisessa ja
myöntämisessä oli ongelmia, minkä johdosta Kela
on alkanut erityistoimiin. Esimerkiksi maahanmuuttajien erityistukea
saaneille tämä eläke haettiin ja saatiin
viran puolesta, mutta sitten huomattiin, että eläkkeeseen
oikeutettuja voi olla sellaisia, jotka eivät pysty hakemaan
sen takia, että he ovat vanhoja, sairaita tai syrjäytyneitä. Sen
jälkeen Kela on alkanut metsästää näitä takuueläkkeeseen
oikeutettuja, jotka vielä eivät ole sitä eläkettä hakeneet.
Tällä hetkellä kai oletettujen eläkkeeseen
oikeutettujen ja eläkettä hakeneitten tai saaneitten ero
on noin 13 000 henkilöä. Olisi kyllä äärimmäisen
tärkeätä se, että jokainen,
jolla on oikeus tähän takuueläkkeeseen,
pystyisi sitä hakemaan ja sen myöskin saamaan.
Tämä jakaumahan on mielenkiintoinen, että ketkä saavat
takuueläkettä. Se kertoo varmaan suomalaisen yhteiskunnan historiastakin.
Miehillä on keski-ikä 48 vuotta, ja he ovat työkyvyttömyyseläkkeellä,
kun taas naiset ovat keskimäärin 63-vuotiaita
ja he ovat vanhuuseläkkeellä. Naisia kaiken kaikkiaan
on takuueläkkeensaajista kolme viidesosaa.
Mutta kun ministeri Risikko on paikan päällä, niin
minä kysyn, mikä logiikka on erilaisessa kohtelussa
niille, jotka ovat varhentaneet vanhuuseläkkeensä,
ja sitten niille, jotka ovat työttömyysturvan
lisäpäiväoikeuksien piirissä.
Jälkimmäistä ryhmäähän
ei rangaista siitä, että se siirtyy takuueläkkeelle
aikaisemmin, mutta ensimmäistä ryhmää kyllä.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Tämä eroavaisuus johtuu
siitä, että näille, jotka ovat varhentaneet
omasta tahdostaan, tietysti se varhennus tulee myös tähän
takuueläkkeeseen. Mutta useat näistä,
jotka ovat niillä lisäpäivärahoilla, eivät
ole siinä omasta tahdostaan, vaan he ovat jääneet
työttömiksi ja ovat sitä kautta siinä.
Tähän perustuu tämä. Tässä on
nyt kaksi eri säännöstä, ja
näitä on nyt yritetty yhdenmukaistaa, ja siitä syystä tehdään
tämä muutos.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmaan näin onkin, jos katsotaan
tiukasti pykälien mukaan. Tiedän sen, että työmarkkinoilta
potkitaan ulos luvattoman paljon iäkkäämpää työvoimaa,
joka voisi antaa vuosia, jopa vuosikymmenen tai vieläkin
pidemmän aikaa omaa työpanostaan tämän
yhteiskunnan hyväksi. Mutta paljon on myöskin
niitä, jotka ovat hiljaisella sopimuksella siirtyneet lisäpäiväoikeuden
piiriin. Elikkä silloin käytännössä on ollut
kyse myöskin henkilön, työttömäksi
jääneen, omasta tahdosta. Silloinhan syntyy mielenkiintoinen
tilanne, että etuuslajin mukaan käytännön
tilanteen perusteella kummassakin on ollut oma tahto mutta toista
ryhmää kohdellaan eri tavalla kuin toista.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Siteeraan täällä nyt
tätä meidän tiedotettamme, elikkä mihin
tämä nyt perustuu: "Jos henkilö jää vanhuuseläkkeelle
alle 65-vuotiaana ja hakee myös takuueläkettä,
takuueläkettä vähennetään 0,4
prosenttia jokaiselta 65 ikävuotta edeltävältä kuukaudelta.
Vastaavaa varhennusvähennystä ei tehdä työttömyyseläkeläisen
takuueläkkeeseen." Elikkä meillä on tällä hetkellä sellainen
ongelma, että riippuen siitä, minkä järjestelmän
piirissä olet, on ollut eri lailla kohtelu, ja työttömyyseläkkeeseen
on mahdollisuus 60 vuotta täyttäneellä pitkäaikaistyöttömällä.
No, tämä työttömyyseläkejärjestelmä on
kuitenkin vähitellen poistumassa oleva, ja se korvataan
työttömyyspäivärahan lisäpäivillä eli
niin sanotulla työttömyysputkella. Ja jotta tämä vanha
ja uusi järjestelmä nyt olisivat sitten sama riippumatta
siitä, kumman järjestelmän mukaisesti olet — koska
siinä se ikäraja vaikuttaa, syntymävuosi
1950 vaikuttaa — niin mielestäni on oikeus ja
kohtuus, että kun on uusi ja vanha järjestelmä,
heitä kohdellaan samalla tavalla. Tässä on nyt
se oikeudenmukaisuus, mikä tähän liittyy.
Minä ymmärrän Mustajärven
mielipiteen tästä asiasta. Kyllä minäkin
ihmettelin tätä aluksi, mutta sitten minä perehdyin
tähän. Kannattaa lukea tämä STM:n
tiedote. Siellä selkeästi sanotaan se, missä on
nyt se epäoikeudenmukaisuus ollut, ja se korjataan nyt.
Keskustelu päättyi.