Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Meitä työeläkkeellä olevia
on Suomessa tällä hetkellä yli 1,3 miljoonaa,
ja meitä koskee työeläkelaki, joka tuli
voimaan ensimmäisen kerran vuonna 1962. Tällöin
eläkkeitä korotettiin samalla prosenttiyksiköllä kuin
palkkojakin. Vuosien mittaan ovat eläkeläisten
edut kuitenkin heikentyneet. Ensimmäinen oli vuonna 1977,
kun tuli niin sanottu puoliväli-indeksi muotiin. Toinen
heikennys oli vuonna 1996, jolloin otettiin käyttöön
niin sanottu taitettu indeksi. Taitetun indeksin mukaan eläkeläisten
eläkkeitä korotetaan siten, että 20 prosenttia
verrataan palkkojen nousuun ja 80 prosenttia elinkustannusten nousuun. Arvoisa
hallitus, mitä hallitus aikoo tehdä sille, etteivät
eläkeläisten eläkkeet suhteessa ansiotuloihin
jatkuvasti vähenisi?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tämä on hyvin tärkeä kysymys.
Hallitusohjelmaneuvotteluissahan me sovimme, että me arvioimme
nyt sitten tätä indeksiä, mihin juuri
edustaja Tuupainen viittasi, ja meillä on tämä työryhmä nyt
saanut sen työnsä päätökseen.
Työryhmähän esitti, että me
emme tekisi tähän 20—80-indeksiin muutoksia,
mutta eläkeläisjärjestöt jättivät
siihen eriävän mielipiteen, elikkä se
indeksi olisi 30—70. Tämä on nyt lausunnolla,
ja katsomme, mitä lausunnot tuovat tullessaan, ja sen jälkeen
sitten on päätöksenteon aika. Siinähän
on hyvin laaja lausuntokierros, niin että varmasti hyvin
monet voivat ottaa siihen kantaa.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Lipposen toinen
hallitus 2000-luvun alussa leikkasi kansaneläkkeiden saajien pohjaosan
kokonaan pois, ja tämä luvattiin palauttaa jonkun
vuoden kuluttua. Nyt on toistakymmentä vuotta mennyt, ja
palautusta ei ole tapahtunut.
Arvoisa hallitus, aiotteko te tehdä jotakin tämän
asian vuoksi, etteivät sadattuhannet eläkeläiset
jatkuvasti kärsi tästä vedätyksestä?
Ymmärrän, että hallituksessa on myöskin
edustajia, jotka sanoivat ennen vaaleja olevansa niin sanotun vähäväkisen
kansan asialla. Oletteko te sillä?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Viime kaudellahan saimme aikaiseksi
sen, että meille tuli takuueläke, jolloinka varmistettiin
se, että ne kaikkein pienimmät eläkkeet
nousivat. Mutta nyt sitten meillähän on koko ajan
meneillänsä yleensä tämän
eläkejärjestelmän kokonaisarviointi.
Meillä on ollut kaksi kansainvälistä arviointia
tässä, ja sitten meillä on myöskin
jatkuva kotimainen työryhmä miettimässä.
Koko eläkejärjestelmäähän katsotaan
nyt aivan uusilla silmillä, koska meidän pitäisi
saada työuria pidemmäksi, ja se tarkoittaa myös
sitä, että myös loppupäästä pitää miettiä,
mitä näillä eläkejärjestelmillä voidaan aikaansaada.
Mutta näiden päätöksenteko on
sen jälkeen, kun saadaan näitä selvityksiä lisää.
Olette aivan oikeassa: pitää koko ajan seurata
sitä eläkeläisten eläkkeiden
ostovoimaa, koska on paljon myös kustannusten nousua.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomessa on suuri joukko eläkeläisiä,
jotka joutuvat selviämään noin 700 euron kuukausituloilla.
Nyt kun hallitus jatkuvasti korottaa energiaveroja, arvonlisäveroja
ja monia muita maksuja, se tarkoittaa sitä, että eläkeläisten
ostokyky koko ajan laskee. Kun meillä Suomessa nämä pienituloiset
eläkeläiset saavat noin 700 euroa kuukaudessa,
niin meillä on samanaikaisesti johtajia, jotka saavat yli
puoli miljoonaa euroa vuodessa eläketuloja. Monissa Euroopan maissa
on asetettu eläkekatto. Esimerkiksi Belgiassa, Espanjassa,
Itävallassa ja Ranskassa kuukausittainen eläkekatto
on siinä 2 000 euron molemmin puolin. Onko hallitus
tietoinen muiden Euroopan maiden kohtuuttoman suuria eläkkeitä rajoittavista
käytännöistä, ja aikooko hallitus esittää Suomeen
järjestelmää, jolla näitä suureläkkeitä voitaisiin
rajoittaa ja leikata?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Minä ensiksi vähän avaisin
tuota indeksijuttua, elikkä kun te sanoitte — niin
kuin olen ihan samaa mieltä — että meillä ovat
monet asiat kallistuneet, ja paljon tulee siitä palautetta
näiltä pienillä eläkkeillä olevilta, niin
nyt pitää tietysti muistaa, että tämä 80—20 on
juuri nyt hyväksi tässä tilanteessa,
koska siellä nimenomaan ne elinkustannukset painottuvat nyt
enemmän kuin palkat, kun palkat eivät nyt tällä hetkellä nouse.
Minun mielestäni se on parempi asia nyt tällä hetkellä,
mutta totta kai meidän pitää koko ajan
seurata kaiken kaikkiaan ostovoimaa.
Mutta kun sitten kysyitte tuosta, että ollaanko tekemässä jotain
kattoa, niin tällä hetkellä ei ole sellaisia
suunnitelmia, koska meillä on arvioitu, että se
ei ole tähän Suomen järjestelmään
sopiva, kun meillä on tällä hetkellä jo
sellainen järjestelmä, johon se katto ei todellakaan
sovi. Mutta haluan kuitenkin sanoa sen, että meillä on
tämä eläkeneuvotteluryhmä, joka
tällä hetkellä arvioi tilannetta kaiken
kaikkiaan. Siellä myöskin mietitään
muitakin kuin näitä asioita. Elikkä kun
me saamme sen raportin tietoomme, katsomme sitten, mitä sieltä tulee.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Yhä useampi eläkkeensaaja
elää tällä hetkellä köyhyysrajalla
tai sen alapuolella. Heidän on tehtävä vaikeita
valintoja sen suhteen, mihin he rahojaan käyttävät.
Henkisen hyvinvoinnin tukemiseen harvalla enää on
rahaa — kulttuuriin, matkustamiseen tai harrastuksiin.
Ikääntyvien masennus, liiallinen päihteidenkäyttö ja
itsemurhat ovat häpeäpilkku hyvinvointiyhteiskunnassamme,
ja nämä aiheet ovat monin tavoin edelleenkin tabuja.
Onko kuitenkaan ihme, että yhä useampi ikääntyvä masentuu,
jos pian kaikesta fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin liittyvästä on
tingittävä ja kieltäydyttävä?
Yhä useampi eläkkeensaaja on myös yksineläjä,
ja se osaltaan lisää henkisen pahoinvoinnin riskiä.
Kysynkin asianomaiselta ministeriltä: oletteko huomioinut
millään tavalla tätä eläkeläisten
tämänhetkistä taloudellista tilannetta
ja heidän henkistä hyvinvointiaan, ja jos olette,
niin miten?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Ihmisen hyvinvointiinhan vaikuttavat
hyvin monet asiat. Totta kai taloudellinen tilanne on sellainen,
joka siihen vaikuttaa, mutta myöskin sitten sairaudet ja
myöskin ihan tällaiset niin kuin yksinäisyys
ja tämäntyyppinen.
On hyvinkin monia erilaisia toimia palvelujärjestelmässä,
mutta sitten myöskin esimerkiksi vanhuspalvelulaissa, joka
tulee nyt voimaan, nimenomaan lähdetään
siitä ikäihmisten hyvinvoinnista ja monipuolisesta
auttamisesta siinä. Mutta sitten haluan kiittää tässä myös
järjestöjä, jotka tekevät erinomaista
työtä muun muassa yksinäisyyden helpottamiseksi,
mutta kyllä siinä tietysti paljon vielä tekemistä on.
Taloudellinen tilannehan on monella vaikea, ja siihen on nyt
sitten tietysti nämä erilaiset keinot. Meillä on
toimeentulotukea, jota eläkeläiset voivat hakea,
ja sitten myöskin sairausvakuutuksen ja kuntoutuksen kautta
näitä erilaisia vaihtoehtoja.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Yle Uutiset teki vajaa kaksi viikkoa
sitten uutisen siitä, että kertyvät työeläkemaksut
eivät enää kata sitä eläkemaksumäärää,
joka kuukausittain maksetaan. Tämä oli ennakoitavissa
oleva asia, niin kauan kuin kyetään tekemään
päätöksiä siitä, millä tasolla
työeläkemaksut ovat, ja työmarkkinajärjestöt
yhdessä hallituksen kanssa kolmikantaisesti tässä asiassa
pääsevät eteenpäin.
Me kysyimme oppositiossa muutama viikko ennen hallituksen kehyspäätöksiä ja
puolivälitarkistusta, mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo
ryhtyä, että työura-asiassa päästään
eteenpäin, millä on olennainen merkitys sille,
miten eläkemaksutuloa karttuu. Arvoisa pääministeri,
missä ovat ne päätökset, jotka
ovat välttämättömiä tehdä, jotta
ihmiset voivat olla rauhassa sen suhteen ja sen osalta, että eläkkeet
tulevat maksuun? Toisekseen, arvoisa pääministeri,
haluaako teidän hallituksenne, että seuraavat
eduskuntavaalit ovat eläkevaalit?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hyvä eläkkeiden taso tulevina
vuosina tarvitsee aika paljon uudistuksia.
Kaikkein keskeisin asia on työllisyysaste ja työurien
pituus. Kun meillä työikäisten ihmisten osuus
vähenee joka vuosi tästä aika pitkälti
tulevaisuuteen, niin meillä on entistä vähemmän
ihmisiä, jotka käyvät työssä ja
maksavat palkasta eläkevakuutusmaksuja, joita käytetään
jo itse asiassa nyt maksussa olevien eläkkeitten rahoitukseen
valtaosaltaan. Jokainenhan meistä ansaitsee noin 25 prosenttia
omasta eläkkeestään, ja loput aina tulevat
sitten kunkin työssä olevan sukupolven maksamana.
Eli mitä parempi työllisyys, sitä parempi
eläketurva, ja tähän me teimme kehysriihessä mittavia
ratkaisuja erityisesti yrittäjyyden ja elinkeinoelämän
kasvun mahdollistamiseksi.
Toinen on sitten työurien pituus. Tässä meillä on
aikataulutus niin, että toivon mukaan kesän korvilla
Jukka Pekkarisen eläketyöryhmä saa raporttinsa
valmiiksi, minkä jälkeen sitten työmarkkinajärjestöt
eli työntekijäjärjestöt ja työnantajajärjestö lähtevät
neuvottelemaan uudesta eläkeratkaisusta, ja toivon mukaan
he pääsevät siinä ratkaisuun,
koska se on eläketurvan kannalta aivan keskeinen.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten täällä ministeri
kertoi, niin työeläkejärjestelmää tarkastellaan
kokonaisuudessaan, ja se on hyvin tärkeätä.
Täällä nostettujen näkökohtien
lisäksi nuoremmat sukupolvet kokevat ongelmaksi sen, että tämä niin
sanottu elinaikakerroin tietysti vaikuttaa kielteisesti heidän
tuleviin eläkkeisiinsä.
Tässä edellisen kysymyksen johdosta jo keskusteltiin
tästä työurien pituudesta, joka vaikuttaa
aivan keskeisesti meidän eläkejärjestelmän kestävyyteen.
Muistan, että Jukka Ahtelan johtama työryhmä,
jossa työmarkkinaosapuolet olivat mukana, esitti erilaisia
keinoja, joilla voitaisiin työssäjaksamista ja
sitä kautta työssäviihtymistä ja
työssäpysymistä vahvistaa. Olisin kysynyt
ministeri Ihalaiselta, jos osaatte selostaa: mihin käytännön
ratkaisuihin on tuolta pohjalta päästy nimenomaan
työssäjaksamisen ja sitä kautta tapahtuvan
työurien pidentämisen vahvistamiseksi?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Meillä on tämä työnjako
näin, että minulla ovat nämä työhyvinvointiasiat.
Meillä on hyvin moniakin erilaisia toimenpiteitä.
Elikkä ne kaikki Jukka Ahtelan työryhmän ehdotukset
ovat meillä nyt meneillänsä, ja osahan
niistä oli sellaisia, jotka meillä on jo sovittu ja
laitettu eteenkinpäin, mutta siellä on tietysti monia
muitakin, kuten työterveyshuollon kehittäminen.
Sitten on myöskin se, mikä nyt on käynnistynyt,
mikä ei ollut siinä Ahtelan työryhmässä niinkään
vaan minkä on nimenomaan tämä hallitus
päättänyt kehysriihessä: että käynnistetään
tällainen osatyökykyisten toimenpideohjelma, jolla
halutaan tukea sitä, että myös osatyökykyiset
voisivat olla työssä mahdollisimman pitkään.
Nämä ovat niitä keinoja. Sitten on myöskin
työn ja perheen yhteensovittamisen keinot. Niitä on
monia, esimerkiksi tämä joustava hoitoraha, mikä nyt
päätettiin, ja tuntiperusteinen päivähoitomaksusysteemi,
näiden kehittäminen, eli hyvin monipuolisesti
halutaan kehittää. Ja tietysti ihmisen työkunnon
pitää olla hyvä, ja siihen auttavat tietysti
meidän omatkin toimet.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri tuossa aiemmassa
vastauksessaan viittasi näihin ratkaisuihin, joita hallitus
työurien pidentämiseksi on tehnyt. Kädessäni
on haastattelu viime itsenäisyyspäivän
alta, jossa toteatte työmarkkinajärjestöille:
"Jos heidän vastauksensa on, että tehkää te,
niin kyllä me voidaan tehdä." Tämä kuitenkin
ehkä jäi puuttumaan tuosta teidän ratkaisustanne,
mitä, te arvoisa pääministeri, todella
teitte työurien pidentämiseksi.
Puhemies! Haluaisin esittää kysymyksen varsinaisesti
sosiaali- ja terveysministerille: Toisessa noista kansainvälisistä vertailuista,
joita eläkejärjestelmäämme kohdistettiin,
todettiin, että erityisesti yksin elävien eläkeläisten
asema on taloudellisesti maassamme varsin heikko. Oletteko
kiinnittänyt tuohon raportin tulokseen huomiota, ja mitä aiotte
tehdä, koska ero pariskuntien ja yksin elävien
eläkeläisten välillä on varsin
huomattava?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kyllä ihan näihin
kaikkiin, mitä nämä kaksi arviointia
tuottivat, on kiinnitetty huomiota. Mehän saimme hyvin myönteisen
tuloksen tästä arvioinnista, eli suomalaista työeläkejärjestelmäähän
kehuttiin siinä. Mutta sitten sieltä löytyi
myös kehittämiskohteita, ja tämä oli
aivan yksi niistä.
Tietysti tämä takuueläke auttaa näitä henkilöitä,
mutta sitten tietysti koko ajan pitää arvioida, ja
tämä on nyt osa isompaa kokonaisuutta, eli kyllä nämä kaikki
ovat nyt käsittelyssä siellä eläkeneuvottelukunnassa.
Ehkä sitten kun saamme niitä heidän tuloksiaan,
me pystymme palaamaan tähän, mutta valitettavasti
tässä vaiheessa ei ole vielä lopullisia
ratkaisuja tästä asiasta tehty.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Suomalainen työeläkejärjestelmä,
jota on 50 vuotta kehitetty, on suomalaisen palkansaajan näkökulmasta
todella tärkeä, meneehän palkasta 20—24 prosenttia
työeläkemaksuun, jotka työnantaja ja palkansaaja
yhdessä maksavat. Nämä rahastot, jotka
nyt yhteensä ovat ehkä noin 150 miljardia, ovat
suomalaisessa yhteiskunnassa todella merkittävä voima,
ja toivoisi, että tässä sijoitustoiminnassa
myös sitten näitä työeläkkeen
saajien tarpeita niin rakentamisessa, palvelutuotannossa kuin terveysrakentamisessakin
otettaisiin paremmin huomioon.
Sitten tästä indeksistä, joka on
todella tärkeä — se, että eläkkeitten
ostovoima säilyy — ja se on nyt hyvä,
että eläkeläisjärjestöjä kuullaan,
ja toivon, että myös heidän mielipiteensä otetaan tässä käytännössä huomioon.
Olisinkin nyt kysynyt sitä: Jotta tämä ostovoima
säilyisi, niin mikä tulee olemaan hallituksen
aikataulu näissä kysymyksissä? Millä aikataululla
toimitaan, ja miten tämä eläkeläisten
kanta käytännössä otetaan huomioon?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Todella tämä indeksityöryhmän
raportti on ollut laajalla lausuntokierroksella, ja ainakin omien
muistikuvieni mukaan se olisi nyt jo loppunut, mutta nyt tehdään
sitä analyysiä, että mitä sieltä on
tullut. Varmasti sitten tässä vielä ennen
juhannusta palataan siihen, mitä se tuotti. Olen samaa
mieltä edustaja Skinnarin kanssa, että ehdottomasti
pitää kuulla eläkejärjestöjä ja
miettiä. Ostovoima on se, jota pitää seurata
kyllä todella, koska kyllä eläminen on kallista.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten pääministeri
tässä kuvasi, nämä pitkän tähtäimen
työeläkejärjestelmän rahoituksen
turvaamisen tehtävät ovat välttämättömiä,
mutta pitkällä tähtäimellä me
olemme kaikki kuolleita, ja jo nyt edustaja Rehulan viittaamaan
taitekohtaan liittyy se, että eläkemaksujen riittävyys
uhkaa tätä eläkejärjestelmää jo
vähän lyhyemmällä tähtäimellä.
Kun tiedämme, että työmarkkinajärjestöt
ovat keskustelleet tästä asiasta, myöskin siitä maksun
tasosta, niin mikä on hallituksen näkemys tähän
kysymykseen: pitääkö hallitus huolestuttavana
sitä, jos eläkemaksujen tulevasta tasosta ei päästä yksimielisyyteen,
ja jos ei päästä, niin mihin toimiin
hallitus on valmis tämän asian edistämiseksi?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tässä on todella selvinnyt
se, että meillä todella maksetaan eläkkeitä enemmän
kuin mitä kertyy koko ajan, mutta pitää muistaa
se, että eläkeyhtiöiden tehtävä on
lain mukaisesti sijoittaa turvaavasti ja tuottavasti, ja meidän
ministeriöitten ja ministerien tehtävä on nimenomaan
luoda sellaista lainsäädäntöä,
että se sitten myöskin onnistuu. Haluan nyt tässä vain todeta,
että mehän olemme tehneet hyvin paljon sellaisia
tekoja tässä viime aikoina, että nämä rahastot
olisivat turvallisesti hoidossa. Laki tehtiin näiden puskureitten
yhdistämisestä, sitten meillä on vakavaraisuussäännöstö tuloillansa
sieltä, iso lakipaketti, ja sitten myöskin työeläkeyhtiöiden hallintosäännöksiä ollaan
nyt muuttamassa eli että tätä osaamista
nimenomaan olisi siellä. Mutta kyllä ilman muuta
koko ajan pitää arvioida myöskin tätä puolta,
mihin edustaja viittasi, mutta näillä me yritämme
saada pidettyä ne eläkevarat.
Sitten te kysyitte vielä, jos saa, anteeksi, puhemies,
sanoa...
Puhemies Eero Heinäluoma:
(koputtaa)
Ikävä kyllä minuutti on täynnä.
Selvä.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus on säästämässä sairasvakuutuskorvauksista 50
miljoonaa euroa. Liipaisimella ovat eläke-, lääke-
ja matkakorvaukset ja yksityisen hoidon Kela-korvaukset. Toteutuessaan
nämä säästöt kostautuvat
muiden kulujen kasvuna. Korvausten leikkaaminen koskee suoraan niihin,
jotka palveluja eniten käyttävät, eli
pienituloisiin eläkeläisiin.
Arvoisa ministeri, miten hallitus aikoo tämän tilanteen
huomioida niin, etteivät pienituloiset eläkeläiset
joudu entistä eriarvoisempaan asemaan yhteiskunnassamme?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Vastaan tässä ensiksi nyt
edustaja Virtasen kysymykseen siitä, miten me aiomme näitä eläkemaksuja
katsoa. Pääasia on tietysti, että me
saisimme nämä työurat pidemmiksi, ettei
tarvitse maksuja nostaa.
Mutta sitten teille, arvoisa edustaja: tarkkoja laskelmia siitä,
miten toteutetaan tämä 50 miljoonaa, mistä nyt
on sovittu, että tämä säästötavoite on
sosiaali- ja terveysministeriön puolelta, ei meillä ole.
Meillä on siellä nimenomaan nämä sairasvakuutuskorvaukset
ja sitten matkakustannukset. Pyrkimys on, että näitä omavastuuosuuksia
ei tarvitsisi matkakorvauksissa enää nostaa, mutta
tämä asia on vielä kesken. Kaikki keinot katsotaan
nyt niin, että nimenomaan vähätuloiset ja
köyhimmät eivät tästä kärsisi.