Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! 90-luvun alkupuolella tehtiin isot prosessiuudistukset,
joissa varmaankin liian oikeaoppisesti otettiin teoreettisesti oikeita,
mutta käytännössä hankaliksi
osoittautuneita säännöksiä käyttöön.
Suurin ongelma on liittynyt oikeudenkäynnin kallistumiseen.
Nyt esitettävillä muutoksilla pyritään
ikään kuin korjausliikkeeseen, tekemään
oikeudenkäyntejä tehokkaammiksi ja joustavammiksi,
antamaan tuomareille enemmän päätösvaltaa
siinä, miten tuollainen tehokas prosessi pyörii.
Riita-asiain valmistelua esityksen mukaan kevennettäisiin
ja eri käsittelyvaiheiden päällekkäisyyttä karsitaan.
Asianosaisten tiedon saantia käsittelyn eri vaiheissa parannettaisiin.
Tuomarin aktiivista roolia oikeudenkäynnin johtajana korostetaan
lainsäätäjän tahdosta.
Uudistus mahdollistaisi kokonaisuutenaan nykyistä nopeamman
ja halvemman oikeudenkäynnin riita-asioissa. Vastaavan
tyyppisiä muutoksia rikosasioiden oikeudenkäyntimenettelyn osalta
paraikaa valmistellaan. Erityisen tärkeää on
saada hovioikeusmenettelyyn lisää ripeyttä ja päällekkäisyyksien
karsimista. Sitä tehdään pidemmälle
menevien uudistusten osalta presidentti Olavi Heinosen johtamassa
toimikunnassa. Nopeammat muutokset tuodaan myös tänä vuonna
eduskunnan käsiteltäviksi.
Riita-asiain oikeudenkäynti alkaa kirjallisella valmistelulla.
Sen jälkeen asianosaiset kutsutaan suulliseen valmisteluun.
Ellei suullisessa valmistelussa synny sovintoa tai asiaa ratkaista
muuten, järjestetään pääkäsittely.
Hallituksen esityksen mukaan riita-asia voitaisiin asianosaisten suostumuksella
ratkaista heti kirjallisen valmistelun jälkeen, jos erillisen
pääkäsittelyn järjestäminen
on selvästi tarpeetonta. Syynä voi olla esimerkiksi
se, että jutussa ei kuulla todistajia.
Esityksen mukaan myös suullinen valmistelu voitaisiin
tarvittaessa jättää väliin ja
siirtyä kirjallisen valmistelun jälkeen suoraan
pääkäsittelyyn. Nykyisin ongelmana usein
on, että valmistelu kestää liian pitkään.
Esityksen mukaan tuomioistuimen tulee saattaa valmistelu loppuun
viivytyksettä. Tuomari velvoitettaisiin selvittämään
asiaa aktiivisesti. Tämä helpottaisi asianosaisten
toimintaa oikeudenkäynnissä.
Nykyisin haastehakemukset ja -vastaukset ovat kehittyneet kovin
laajoiksi ja yksityiskohtaisiksi. Tavoitteena on niiden saaminen
pelkistetymmiksi, suppeammiksi ja selkeämmiksi. Tarkoitus
on, että niitä ei jatkossa enää kuitenkaan täydennettäisi
yhtä usein kuin nykyisin. Uudistuksella pyritään
myös siihen, että asian käsittelyn aikana
esitettyä aineistoa voitaisiin käyttää nykyistä joustavammin
hyödyksi oikeudenkäynnin seuraavissa vaiheissa.
Suullisessa valmistelussa asian käsittelyä olisi
jatkettava siitä, mihin kirjallisessa valmistelussa on
päädytty. Tuomarin olisi istunnon alussa selostettava,
mistä asiassa on kysymys, mihin kirjallisessa valmistelussa
on päädytty, sekä esitettävä valmistelun
tavoitteiden saavuttamiseksi tarpeelliset kysymykset. Asianosainen
saisi hyödyntää kirjallisessa valmistelussa
esitettyä oikeudenkäyntiaineistoa.
Myös pääkäsittelyssä pitäisi
nykyistä helpommin hyödyntää jo
aiemmin valmistelussa esitettyä aineistoa. Kirjallisen
yhteenvedon laatiminen asianosaisten vaatimuksista, niiden perusteista
ja tarvittaessa todisteista olisi yleensä pakollista. Tämä olisi
keskeinen rooli tuomarin aktiivisemmalle prosessin johtamiselle.
Tähän yhteenvetoon voitaisiin tukeutua pääkäsittelyssä. Tuomioistuimelle
säädettäisiin myös velvollisuus
ilmoittaa asianosaisille käsittelyn edistymisestä valmistelun
aikana. Asianosaisia ei jätettäisi kuukausiksi
täysin ulkopuolisiksi odottamaan, milloin asia seuraavaan
vaiheeseen tulee. Tuomioistuimen olisi annettava arvio käsittelyn
tulevasta aikataulusta.
Oikeudenkäynnin joustavuutta lisättäisiin
sillä, että mahdollisuutta toimittaa pääkäsittely
yhden tuomarin kokoonpanossa ei enää sidottaisi tiettyyn
määräaikaan. Tavanomaiset asiat voitaisiin
käsitellä yhden tuomarin kokoonpanossa joko välittömästi
suullisen istunnon yhteydessä tai myöhemmin erillisessä istunnossa.
Laajat ja monimutkaiset asiat olisi luonnollisesti kuitenkin käsiteltävä täysilukuisessa,
yleensä kolmen tuomarin kokoonpanossa. Nykyisin on ehtona, että yhden
tuomarin pääkäsittely on toimitettava kahden
viikon kuluessa suullisen valmistelun päättymisestä.
Puhelimen käyttö valmistelussa tulisi nimenomaisesti
lain valtuutuksin mahdolliseksi. Nytkin toki fiksut tuomarit ja
valmistelijat sitä ovat hyväksi käyttäneet.
Suullinen valmistelu voitaisiin järjestää puhelinneuvotteluna
esimerkiksi silloin, kun asianosaiset asuvat kaukana tuomioistuinpaikkakunnalta.
Tulevaisuudessa suullinen valmistelu voi tapahtua myös
videoneuvotteluna. Valmisteluistunnot on kuitenkin järjestettävä aina
niin, että oikeudenkäynnin julkisuus toteutuu
ja kansalaisten harjoittama oikeudenkäytön kontrolli
on mahdollista.
Kieltoa esittää pääkäsittelyssä kokonaan
uusia todisteita lievennettäisiin. Tämä niin
sanottu prekluusiosäännös on tulkittu
osassa tuomioistuimia kovin jäykästi. Pääkäsittelyssä saa
jatkossa vedota myös sellaiseen todisteeseen, jota ei valmistelussa
ole tuotu esiin, jos laiminlyönnin voidaan olettaa johtuneen
pätevästä syystä. Se, että asianosaiset
nykyisin pyrkivät varmuuden vuoksi esittämään
valmistelussa kaikki asiaan mahdollisesti vaikuttavat todisteet,
pitkittää valmistelua ja nostaa oikeudenkäyntikustannuksia.
Nämä yksittäisinä muutoksina
tuntuvat vaatimattomilta, ja kuten viittasin, tuntuvat myös
sellaisilta, joita viisas ja älykäs tuomari on
voinut nytkin soveltaa, mutta kun valtakunnallisesti käytännöt
ovat jääneet kovin jäykiksi, tällaista uudistuskokonaisuutta
tarvitaan. Toivottavasti myös tässä yhteydessä lakivaliokunta
antaa asenne-evästystä, jotta riippumaton tuomioistuinlaitos
käyttäisi prosessin nopeuteen ja halpuuteen pyrkiessään
tervettä järkeä.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Oikeusministeri jo selvittikin lakiesityksen
keskeisiä kohtia, mutta ihan muutama kommentti vielä tähän
lähetekeskusteluun. Kun kansalaisten kanssa keskustelee
tällä hetkellä rikosasioitten kestämisestä tai
siitä, kuinka siviiliprosessia hoidetaan, yleinen toteamus
on se, että oikeudenkäynti on hyvinkin kallista,
ja siihen ei normaalikansalaisilla, joilla ei ole maksuttoman oikeudenkäynnin
mahdollisuutta, ole juurikaan varaa. Samoin yleinen käsitys
on myöskin se, että riita-asioitten käsittely
kestää tällä hetkellä aivan
liian kauan, mikä käsitys ei olekaan aivan aiheeton. Aikaisemminhan
riita-asioitten käsittely oli pitkälle kirjallista
eli asianosaisten asiamiehet vaihtoivat kirjelmiä, juttuja
lykättiin useaan otteeseen ja päätös
tuli sitten aikanaan. Hävinnyt osapuoli maksoi paitsi omansa
myös normaalisti vastapuolen oikeudenkäyntikulut.
Vuonna 93 uudistettiin siviiliprosessimenettelyä. Tarkoituksena
oli ennen kaikkea menettelyn nopeuttaminen ja oikeudenkäyntien
halventaminen lykkäyksiin perustuvan järjestelmän
poistuessa. Nyt asia alkaa kansliassa puheenjohtajan johdolla kirjallisella
käsittelyllä, ja sitten aikanaan seuraa suullinen
valmistelu ja lopuksi pääkäsittely, joka
on lähinnä henkilötodistelua ja suullisen
loppulausunnon antaminen. Kymmenen vuotta sitten lähtökohtana
oli se, että tällä uudistuksella asioitten
käsittelyä ja nopeuttamista parannetaan.
Kuinka on nyt sitten käynyt? Hallituksen esityksessäkin
sivulta 5 voidaan lukea, että uusi oikeudenkäyntimenettely
ei ole yhtään nopeampi kuin aikaisempi menettely,
vaan joissakin asioissa jopa hitaampi. Selvää myös
on, että oikeudenkäyntikulutkin ovat nousseet.
Kun itselläni viime vuosilta ei ole kokemusta riita-asioiden
käytännön käsittelystä,
keskustelin itseäni viisaampien kanssa siitä,
mitkä pohjimmaiset syyt tähän tilanteeseen
ovat johtaneet. Näyttää siltä,
että asianosaisten eli riita-asioitten asiamiehet eivät
aina ole riittävän hyvin perillä siitä,
mistä asiassa on kyse, eli jo perehtyminen voisi olla parempaa
samalla tavalla kuin puheenjohtajalta voidaan edellyttää asian
hyvää tuntemista. Nyt asianosaiset mielellään
pyytävät lykkäystä jutun alkuvaiheessa
voidakseen tuoda uusia selvityksiä ennen varsinaista pääkäsittelyä. On
siis hyvä, että puheenjohtajalta edellytetään uudistuksessa
entistä jäntevämpää suhtautumista
prosessin eteenpäinviemiseen, eli niin kuin ministeri totesi,
puheenjohtajan rooli tulee olemaan entistäkin aktiivisempi.
Jos asianosainen ei anna pyydettyä selvitystä,
asia voidaan viedä eteenpäin ilman turhia viivästyksiä samalla
tavalla kuin todistajien kuulemiset puhelimitse ja videoneuvottelut
ovat tulevaisuudessa mahdollisia.
Olen kuitenkin aika kyyninen sen suhteen, parantaako tämä hallituksen
esitys kuitenkaan tilannetta niin kuin odotetaan. Todetaanhan jo
esityksen alussa, että vielä pääkäsittelyssä voidaan tuoda
uusia todisteita, jos se ei valmistelussa jostain syystä ole
onnistunut. Tämä esitys ei ainakaan tältä osin
tule nopeuttamaan asian käsittelyä.
Arvoisa puhemies! Aika näyttää, joudutaanko vielä parantamaan
siviiliasioitten käsittelyn menettelyä. Valiokuntatyöskentelyn
jälkeen tiedämme asiasta jo enemmän.
Tiettyjä epäilyksiä ainakin minulla nyt
on jo olemassa.
Keskustelu päättyy.