4) Hallituksen esitys laeiksi julkisista hankinnoista sekä vesi-
ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden
hankinnoista
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Julkisten palvelujen hankintalaki on varmasti
aivan paikallaan ja edellyttää avoimuutta ja kilpailutusta.
Kuitenkin tässä hankintalaissa tapahtuu tärkeitä muutoksia.
Painopiste siirtyy palvelujen alalle, ja monessa suhteessa palvelujen
kilpailuttaminen ei ole aivan ongelmatonta. Se koskee ennen kaikkea
kuntien sosiaali- ja terveyspalveluja, joita ostetaan vuosittain
noin 1,6 miljardilla eurolla. Haluaisinkin kiinnittää kolmeen
asiaan huomiota tämän hankintalain puitteissa.
Ensimmäinen on kysymys tilaaja—tuottaja-mallista.
Hankintalaki lisää tilaaja—tuottaja-mallin
käyttöä, se on varmaan ihan paikallaan monessa
tapauksessa, kuitenkin siihen liittyy monia ongelmia. Otan esimerkin
kirjastojen tilaaja—tuottaja-mallista, joka itse asiassa
ei välttämättä ehkä kuulu
ainakaan toistaiseksi hankintalain puitteisiin, mutta se osoittaa
tiettyjä näitä ongelmia, jotka tulee
siitä, että pitää tietää,
mitä tilataan, ja pitää se määritellä hyvin
tarkkaan. Siinä viipaloidaan tuotteita, julkispalvelut
joudutaan jakamaan, pirstaloimaan.
Rovaniemen kaupunki on soveltanut tilaaja—tuottaja-mallia
kirjastolaitokseen. Se on merkinnyt käytännössä sitä,
että Rovaniemen kaupunki on määritellyt
kirjaston tuotteeksi lainan. Sille on määritelty
hinta, joka on 2,16 euroa, ja Rovaniemen kaupunki tilaa Rovaniemen
kirjastolaitokselta 1,4 miljoonaa lainaa. Nyt tässä näkyy
se, että kirjastolla on myös monia muita tuotteita:
satutunteja, ihmisiä autetaan tietopalvelussa, siellä käydään
lukemassa lehtiä. Kaikki nämä tuotteet jäävät
pois tästä tilaaja—tuottaja-mallin määrittelystä.
Sama koskee kansalaisjärjestöjä.
Ne tuottavat paljon tänä päivänä kuntien
sosiaali- ja terveyspalveluja. Ne ovat yleensä aika kokonaisvaltaisia,
siinä investoidaan sosiaaliseen asumiseen, siihen liittyy
asuminen, siihen liittyy asumispalvelut. Jos näitä ruvetaan
nyt sitten käsittelemään tämän
tilaaja—tuottaja-mallin mukaisesti, niin joudutaan erottamaan
vapaaehtoistoiminta, joudutaan jakamaan asuminen asumiseen ja siihen liittyviin
palveluihin, ja tällä lailla kansalaisjärjestöjen
toiminta, se kokonaisvaltaisuus, joka siihen on liittynyt palvelujen
tuotannossa, ehkä menetetään.
Näin ollen halusin nähdä, että tilaaja—tuottaja-mallista,
jo nimikin sanoo, että siinä on vain tilaaja ja
tuottaja, käyttäjä jotenkin jää pois.
Ne, jotka ovat soveltaneet tätä tilaaja—tuottaja-mallia,
ovatkin todenneet, että työ siirtyy pois tästä palvelevasta
työstä, asiakkaaseen liittyvästä työstä itse
asiassa tilaustyöhön, pitää tehdä tilauksia,
pitää kontrolloida, että se on toteutettu,
ja tuottamiseen, jossa myös kontrolloidaan, ja tavallaan
se palvelutoiminta, joka on liittynyt näihin sosiaali-
ja terveyspalveluihin, siirtyy itse asiassa tämmöiseksi
byrokraattiseksi tilaajan ja tuottajan työksi. Eräs
rehtori totesi, että sen jälkeen, kun koulu oli
ruvennut toteuttamaan tätä tilaaja—tuottaja-mallia,
niin siinä itse asiassa tapahtui niin, että rehtori
joutui kontrolloimaan, oliko pölyhiukkasia joissain nurkissa,
kun siivous oli siirretty tällaiselle toiselle organisaatiolle. Tässä on
olemassa tietty vaara siitä, että itse palvelut
kärsivät ja että ne byrokratisoituvat.
Toinen asia on sitten nämä kynnysarvot. Tässä ilolla
totean, että sosiaali- ja terveyspalveluissa on 50 000
euroa tämä kynnysarvo, se on parempi kuin 20 000
euroa tai 15 000 euroa. EU:llahan kynnysarvo on 211 000
euroa. Toivonkin, että tätä kynnysarvon
määrää nyt seurataan tarkasti
siten, onko 50 000 euroa sopiva. Sillä saa ehkä yhden
vammaispalvelun puoleksi vuodeksi, joten onko se nyt oikea summa
ja mikä olisi sitten parempi, jos tämä ei
toimi.
Kolmas asia, johon lyhyesti haluaisin kiinnittää huomiota,
on neuvottelumenettely. Se, mikä hankintalaissa on hyvää,
on, että siellä on vielä olemassa tämmöinen
vaihtoehto, että ei tarvitse kilpailuttaa, jos kustannusvaikutuksia
on vaikea arvioida. Nyt monet sosiaali- ja terveyspalvelut ja sivistyspalvelut,
niin kuin sivistys ja kirjastot, ovat tällaisia palveluja,
joissa kustannusvaikutuksia on vaikea arvioida, ja toivoisinkin,
että hankintalaissa ei ole määritelty
näitä käytäntöjä, mitkä ovat
ne säännöt, jotka pätevät
tässä neuvottelumenettelyssä. Samoin
koko sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajakentälle pitäisi
selkeyttää, varsinkin pienille kansalaisjärjestöille,
mitä tarkoittaa tämä neuvottelumenettely
ja miten sitä voidaan soveltaa, ettei yhtäkkiä mennäkään
tähän tilaaja—tuottaja-mallin tämmöiseen
hyvin neliskanttiseen sovellutukseen, vaan voidaan lähteä siitä,
että silloin, kun kokonaisvaltainen palvelu on kyseessä,
ehkä tämmöisen nimenomaan sosiaalisesti
moniongelmaisen ihmisen elämä on kyseessä,
niin silloin voidaan soveltaa tällaista neuvottelumenettelyä ja
palvelut voidaan hankkia ilman kilpailutusta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Voidaan sanoa, että vihdoin
julkisia hankintoja koskevat lakiesitykset ovat eduskunnan käsittelyssä.
Kuntien kannalta hankintalainsäädäntöön liittyvä olennainen
ongelma on lain lisäksi sen toteuttaminen käytännössä.
Kuntien hankinnoista vastaavilla ei ole riittävää tuntemusta
eri toimialoilla tarjottavista tuotteista, tavaroista ja palveluista.
Heillä ei ole riittävää markkinoinnin
osaamista. Vielä suurempana ongelmana voidaan pitää kilpailuttamis-
ja sopimusosaamisessa esiintyviä suuria puutteita.
Hankintalainsäädännön toteuttamisen
kannalta ensisijaista onkin, että kunnat satsaavat riittävästi
eri toimialojen markkinoinnin tuntemukseen sekä hankinta-,
osto-, kilpailuttamis- ja sopimusosaamisen kehittämiseen.
Muutoin ollaan tulevaisuudessakin siinä tilanteessa, että sadat hankinnat
viivästyvät markkinaoikeuskäsittelyn takia.
Toisaalta olisi tarpeen kehittää kynnysmenettely,
jonka mukaan selvästi oikein tehtyjä hankintoja
ei voida saattaa laisinkaan markkinaoikeuteen. Nimittäin
nytkin markkinaoikeudessa on tapauksia, joissa ei kilpailuttamisen
kannalta ole vikaa.
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen lakiesitys ehdottaa kansallisia
kynnysarvoja, jotka rajaavat julkisten hankintojen kilpailuttamis-
ja ilmoitusvelvollisuuden. Ehdotukset tarkoittavat, että kilpailuttamisvelvollisuus
supistuu merkittävästi nykyisestä. Aiemmin
kaikki pienetkin hankinnat tuli kilpailuttaa, pienehkön
hankinnan alaraja on 2 500 euroa. Hallitus ehdottaa, että tavara-
ja palveluhankintojen kynnysarvo nostetaan nykyisestä nelinkertaiseksi
noin 10 000 euroon. Jonkin verran suurelta tuntuu sosiaali-
ja terveys- ja eräiden koulutuspalveluiden kynnysarvo, 50 000
euroa. Lisäksi urakoiden kynnysarvoksi esitetään
100 000 euroa.
Hallituksen ehdottamat kynnysarvot ovat sellaisia, että ne
poistaisivat osittain tai kokonaan pieniltä yrityksiltä mahdollisuuden
tarjota palveluitaan kunnille, valtiolle ja monille julkisen hallinnon
yksiköille. Ne myös laillistavat sen, ettei kuntien
tarvitse kilpailuttaa hinnaltaan kynnysarvoja alempia hankintoja.
Esimerkiksi työvoima- ja elinkeinokeskuksille annetaan
vapaus toteuttaa omia kehittämis- ja koulutusohjelmiaan
valitsemansa yrityksen kanssa ilman kilpailuttamista. Niinpä te-keskus
voi järjestää 10—20 opintoviikon
koulutuksia tai ison määrän konsultointia ilman
kilpailutusta, ja kunta voi sopia esimerkiksi kotipalvelun hoitamisesta
vuoden ajan jonkun yrityksen kanssa ilman kilpailutusta.
Kilpailuttamisen kynnykset jäävät
erittäin korkealle, kun ottaa huomioon markkinoiden ja julkisten
hankintojen nykyisen määrän. Siksi onkin
tärkeää, että kilpailuttamis-
ja ilmoitusvelvoite koskisi alle kynnysarvojen olevia hankintoja.
Kuntien siis tulisi jatkaa resurssejaan päästäkseen
kilpailuttamisesta, vaikkei laki siihen enää velvoitakaan,
kun kynnysarvot ovat niin korkealla, että ne antavat mahdollisuuksia
järjestää palveluja hyvä ystävä -verkoston
kautta. Siksi lakiesitykseen tarvitaan pykälät
hankintojen valvonnasta ja rangaistusseuraamuksista tapauksissa, joissa
hankinnat on jätetty kilpailuttamatta.
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen ja eduskunnan kannalta saattaisi
olla viisasta, että julkisten hankintojen kilpailuttamista
kokeiltaisiin hallituksen lakiesityksen pohjalta 3—5 vuotta
ja sen jälkeen tehtäisiin arviointi lakiesityksen
vaikutuksesta markkinoihin ja erityisesti pieniin ja keskisuuriin
yrityksiin.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan välittää kiitokset
ministeri Pekkariselle siitä, että tätä kansallista
kynnysarvoa nimenomaan sosiaali- ja terveyspalveluissa nostettiin
hallituksen esityksessä 50 000 euroon poiketen
työryhmän alkuperäisestä esityksestä. Sosiaali-
ja terveyspalveluiden luonteesta johtuen hankinnat on tehtävä useammaksi
vuodeksi, ja liian alhainen kynnysarvo vaikeuttaisi toimintatapoja
käytännössä.
Oulun kaupunki kilpailutti ensimmäisenä kuntana
lastensuojelupalvelut. Nyt noita kyseisiä hankintoja tehdään
lastensuojelupalveluissa seudullisena hankintana. Kokemukset osoittavat, että puhuttaessa
sosiaali- ja terveyspalveluista hinta ei voi aina olla ainoa kriteeri,
vaan myös laatu on huomioitava. Toisaalta sosiaali- ja
terveyspalveluiden kilpailuttaminen vaatii erityisosaamista. Tarjouspyyntöjen
rooli on tavarahankintoihin nähden erityisen haasteellinen.
Hintojen ja tarjouksien vertailtavuus ei aina ole täysin ongelmatonta,
ja tästä syystä pidän seudullisia yhteishankintoja
hyvin kannatettavina. Niistä saadaan myönteisiä vaikutuksia.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitystä laiksi julkisista
hankinnoista on odotettu, ja onnittelen edelleenkin ministeri Pekkarista.
Oletan, että tämä valmistelu on ollut
kohtuullisen vaativaa. Jään odottamaan sosiaali-
ja terveysvaliokunnan asiantuntijakuulemista.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on todellakin hartaasti
odotettu laki, niin kun tässä on edellä todettu,
nimenomaan sen takia, että se on niin tärkeä,
tärkeä monessa mielessä. Julkisissa hankinnoissa
liikkuu Suomessa nykyään yli 20 miljardia euroa
vuodessa. Se on valtava rahasumma, ja on hyvin paljon merkitystä sillä,
miten se rahasumma käytetään.
Euroopan unionissa mietitään nykyään
aika paljon sitä, miten julkiset hankinnat voitaisiin saada
vihertymään, eli miten niitä voitaisiin
ohjata kestävän kehityksen kannalta parhaalla
mahdollisella tavalla, ja siellä on joitakin konkreettisia
lainsäädäntöhankkeita vireillä.
Ruotsissa on päätetty ohjata esimerkiksi julkisissa
hankinnoissa ajoneuvojen hankintaa niin, että esimerkiksi kuntien
pitää hankkia ympäristön kannalta
suotuisampia autoja.
On kestävän kehityksen kannalta aivan ratkaisevaa,
mihin 20 miljardia euroa julkisiin hankintoihin käytettäviä varoja
suunnataan. Siinä mielessä tämä hankintalaki
on erittäin tärkeä työkalu.
Käytännössä esimerkiksi kunnissa
ongelma tähän asti on ollut se, että on
ollut hieman epäselvää, missä määrin
julkisissa hankinnoissa voidaan ottaa huomioon erilaisia kestävään
kehitykseen liittyviä kriteerejä. Esimerkiksi
omassa kotikaupungissani Tampereella on pohdittu sitä, voiko
kunta suosia vaikka Reilun kaupan merkillä varustettuja
tuotteita, onko se ollut nykyisen hankintalainsäädännön
mukaan mahdollista ja millä edellytyksillä tai
vastaavasti voiko kunta suosia vihreän sähkön
hankintaa, kun ostaa sähköä. Tällä hankintalailla
on mahdollista selkeyttää tätä tilannetta
ja antaa selkeä viesti hankintoja tekeville julkisille
tahoille, että kestävä kehitys tulee
ottaa huomioon silloin, kun hankintoja tehdään.
Toiseksi, tässä laissa on erittäin
tärkeää se, että tarkistetaan
hankintojen kynnysarvoja. Muutos tulee tuolla kentällä todella
tarpeeseen. Tähän asti on usein jouduttu kilpailuttamaan
aivan kohtuuttoman pieniä hankintoja. Puhutaan jopa muutamista
tuhansista euroista, ja usein ne kilpailuttamisen haitat ovat voineet
ylittää kirkkaasti siitä saatavat hyödyt.
Pahimmassa tapauksessa, niin kun ed. Laxellkin tässä totesi,
on päädytty oikeuteen puimaan tätä kilpailutusta,
ja silloin palveluiden tuottaminen vaikka kunnassa tai jossain valtion
virastossa on saattanut hankaloitua kohtuuttoman paljon.
Nyt tässä hallituksen esityksessä oleva
kynnysarvojen selkiyttäminen todennäköisesti
helpottaa tilannetta, ja siinä mielessä esitys
tulee todella tarpeeseen. Mikäänhän ei
jatkossakaan estä kuntia esimerkiksi kilpailuttamasta pienempiäkin
hankintoja, ja jos kunnat toimivat järkevästi ja
omaa etuaan ajatellen, ne todennäköisesti monissa
tapauksissa tulevatkin kilpailuttamaan näitä kynnysarvoja
pienemmät hankinnat, mutta pakkokilpailuttamiseen ei enää uuden
lain jälkeen niin suuressa määrin ajeta.
Hankintalaki on myös monilla muilla tavoin tärkeä.
Ed. Cronberg kiinnitti huomiota tähän kolmannen
sektorin rooliin; kolmas sektori on todellakin meillä jo
nykyään merkittävä palveluntuottaja.
Itse olen miettinyt, kun on talousvaliokunnassa käsitelty
tänä keväänä osakeyhtiölain
uudistusta, mikä voisi olla hankintalain ja osakeyhtiölain
yhtymäkohta esimerkiksi sosiaalisten yritysten ja joissakin
muissa EU-maissa käytössä olevien yleishyödyllisten
yhtiöiden kohdalla. Voisiko julkisissa hankinnoissa jollain tavalla
tukea tällaisia yhteiskunnan kannalta hyödyllisiä toimijoita,
kuten sosiaalisia yrityksiä ja yleishyödyllisiä yhtiöitä,
joita nyt Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa lähdetään
edistämään?
Lopuksi on varmaan paikallaan jälleen kerran kiittää ministeri
Pekkarista, joka sinnikkäästi jaksaa kuunnella
meidän kansanedustajien näkemyksiä. Se
on kyllä valitettavan harvinaista, mutta sitäkin
arvostettavampaa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin täällä kollegat
ovat aikaisemmin todenneet, tämä on odotettu laki
ollut, ja toivotaan, että se myös käytännössä sitten
rupeaa toimimaan.
Mutta, arvoisa puhemies, esitän toiveeni siitä, kun
lukee näitä oikeusturvakeinoja ja tietää, mikä tilanne
tällä hetkellä on, että myöskin
ministeriön taholta sitten aikanaan korostetaan sitä, että se
hinta ei yksinään ratkaise. Viime aikoina, kun
on menty siihen kilpailuttamiseen, niin monta kertaa sen jälkeen
on huomattukin, kun aikanaan markkinaoikeudesta niitä päätöksiä on
tullut, että siitä halvimmasta, joka ikään
kuin on valitusteitse sitten voittanut, on tullutkin paljon kalliimpi
kuin siitä tarjouksesta, joka on ollut hieman arvokkaampi.
Eli toivoisin, että myös markkinaoikeudessa ymmärrettäisiin
se tilanne, että halvin ei ole aina parasta kuitenkaan
kaikkineen.
Toinen asia on se, että tälläkin
hetkellä on markkinaoikeudessa muutamia tapauksia, joiden
osalta valitus on kestänyt jo toista vuotta, eli se tosiasiallinen
oikeusturvakeino ei esimerkiksi kunnallisissa ilmoituksissa toimi
sen takia, kun markkinaoikeudesta ei tule päätöksiä.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Muutama kommentti ja kiitos puhemiehelle,
että salli tämän järjestyksen:
ensin puheenvuorot ja sitten muutama kommentti.
Kaiken kaikkinensa todella julkisissa hankinnoissa on kysymys
isosta rahasta, pitkästi yli 20 miljardia on julkisten
hankintojen vuosimitta. Tämän lain skoupissa,
sovellusalassa, käytännössä puhutaan
13,6—13,7 miljardista eurosta, sen määräisistä julkisista
hankinnoista. Se, miten tällainen hankintatoimi on organisoitu,
toimiiko se tavalla, joka ensinnäkin kaikki kilpailun normit
täyttää, joka tuottaa sekä hankkijan kannalta
parhaan tuloksen että myöskin sitten tarjoajien
kannalta hyvän tuloksen ja monta kertaa sitten myöskin
niitten kuluttajien, jotka monesti ovat tässä toiminnan
keskiössä mukana, optimaalisen tuloksen, siihen
tämä laki nyt tähtää. Missä määrin
se siinä onnistuu, aika sitten sen näyttää.
Tämän uudistuksen taustalla on oikeastaan monta
tekijää. Yksi niistä on EU-direktiivi.
Se on tullut äskettäin voimaan. Sen toimeenpanon
aika on nyt. Kolmessa maassa on jo saatu laki voimaan, direktiivit
ja kansalliset lainsäädännöt
voimaan. Suomi tulee tässä nyt aika hyvin, tämmöisessä yleisessä eurooppalaisessa
kyydissä, EU-kyydissä, oman aikataulutuksensa
osalta.
Direktiivi on yksi tausta sille, että tämä hanke on
nyt täällä. Toinen on EY:n tuomioistuinten luoma
oikeuskäytäntö matkan varrella, joka
sekin on asia, joka tämän lain valmistelun yhteydessä on
otettu huomioon kauttaaltaan.
Kolmas tällainen lähtökohta näille
esityksille ovat ne kansalliset tarpeet, joista eräät
nousivat täällä erinomaisen hyvin esille,
esimerkiksi se, että markkinatuomioistuinhan on täysin
tukkiintunut tällä hetkellä erilaisista
valituksista ja niiden käsittelyistä. Se tietysti
johtuu monista asioista, joita tässä en lähde
nyt sitten läpi käymään. Kun
ei ole olemassa ilmoituspakkoa hankintojen toimittamisesta ollenkaan,
riittää se, kun hankinnan suoritat ja keskustelet
riittävän monen potentiaalisen tarjoajan kanssa,
ja se on käytännössä siinä.
Tässä yksi seikka siihen, minkä takia
kaikki tämä ruuhkautuminen täällä markkinatuomioistuimessa
on nyt sitten käytännössä tapahtunut.
Tässä lainsäädännössä määritellään
muun ohessa ne kynnysarvot, milloin tämä kilpailuttaminen
pitäisi suorittaa. Menemättä nyt syvällisemmin
näihin voi ihan muutaman asian niistä todeta.
Nyt ensinnäkin, kun asetetaan uusi kynnysarvo, se on
samalla myöskin kilpailuttamisen alaraja. Toisekseen se
on samalla ilmoitusvelvollisuuden alaraja, ja kolmanneksi se on
myöskin valitusoikeuden alaraja. Siis myöskin
valitusoikeuden alarajaksi tulevat nämä kynnysarvot,
mitkä tässä esityksessä nyt
sitten määritellään.
Hallitus esittää, että nämä kynnysarvot
olisivat tavaroiden ja palveluiden osalta 15 000 euroa
ja sitten kuitenkin niin, että on haluttu eriyttää sosiaali-
ja terveyspalvelut ja tietyt koulutuspalvelut, lähinnä ne
julkisen vallan hankkimat, esimerkiksi työvoimapoliittiset
koulutuspalvelut, joista on katsottu, että ne on syytä rinnastaa nimenomaan
sosiaali- ja terveyspalvelujen kanssa.
Minkä takia sosiaali- ja terveyspalvelut on tähän
tapaan eriytetty normaaleista tavarahankinnoista? Siihen on useampikin
syy, mutta myös näiden hankintojen luonne on erilainen
kuin tavallisten tavarahankintojen. Yleensä tällaiset
sopimukset tehdään yhtä vuotta pitemmäksi
kaudeksi, ja jos tätä olisi noudatettu 15 000
sote-palvelujen osalta ja sitten näiden koulutuspalveluiden
osalta, niin käytännöllisesti katsoen
joka ikinen hankinta olisi ollut kilpailutettava. Muutoinkin siinä tarpeetonta
byrokratiaa nyt vähennettiin sillä tavalla, että nämä asiat
eriytettiin.
Täällä muistaakseni ed. Cronbergin
puheenvuorossa tuli esille se, että direktiivistä juontuvat kynnysarvothan
ovat paljon korkeampia, ja se pitää paikkansa.
Seuraava kysymys kuuluu, että minkäs takia tässä nyt
näin sitten oikein on menetelty. EY-tuomioistuin lähtee
kuitenkin sen ennakkopäätösten kautta
ja nyt sitten komission siitä tekemien tulkintojenkin perusteella
siitä, että käytännöllisesti
katsoen kansallisten kynnysarvojen määrän
pitäisi itse asiassa olla yksi kymmenesosa näistä EU:n
direktiivin mukaisista arvoista. Voisi sanoa, kun täällä muun
muassa eduskunnan puhemies tuntee erinomaisesti EU-lainsäädäntöä ja
EU:n toimintaperiaatteita, että tässä näkyy
tavallaan se, miten vaikeata voi olla unionin laajuisesti yhteisten
direktiivien aikaansaaminen joistakin asioista sen sisältöisenä,
mitä reaalitarve käytännössä olisi.
Sitten, kun ei uskalleta tehdä poliittisia päätöksiä,
jotka vastaavat reaalitarpeita, tulee EY-tuomioistuin ja sanoo,
että hei, okei, kyllähän se nyt tämä direktiivi
on tämmöinen ja tämmöinen, mutta
tämän mukaan muuten ei eletä, koska Rooman
sopimuksesta, perustamissopimuksesta, juontuu tällaisia ja
tällaisia velvoitteita ja niiden sisältö käytännössä tarkoittaa
sitä, että näitten kynnysarvojen mitta
pitäisi kuitenkin olla ihan jotain muuta maailmaa kuin
se, mikä direktiivissä on määritelty,
elikkä tämän ja tämän
sisältöinen. Tavallaan tässä on
se filosofinen pohdiskelu. Kun tässä tuli edustajien
puheenvuoroissa vähän erilaisia arvioita ja näkemyksiä siitä,
mikä se nyt on se oikea määrä tai
oikean kynnyksen mitta, niin ylipäänsä tämä filosofinen
perusta, miksi direktiiviarvot ja nämä kynnysarvot,
mihin nyt tässäkin on päädytty,
ovat erilaisia, sen eron anatomia ja tausta, on paljolti tätä,
mitä tässä nyt yritin kertoa.
Arvoisa puhemies! Muutama muu yksittäinen kommentti
vielä.
Minä olen vähän eri mieltä kuin
ed. Cronberg siitä, lisääkö tämä lakiesitys
an sich, sinänsä, tilaaja—tuottaja-metodiikkaa
tai sen käyttöä. Minusta nyt ei ole paha
ollenkaan, vaikka se vähän lisäisikin,
mutta en ole varma, lisääkö tämä välttämättä sitä.
Lakiesityshän ei pakota ollenkaan kuntaa hankkimaan sellaisia
esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluja, mitkä se itse
katsoo voivansa ja haluavansa tuottaa. Jos se haluaa ne tuottaa,
niin siinä se on, ei tarvitse kilpailuttaa. Ei laki velvoita
kuntaa kilpailuttamaan hankintoja silloin, jos se itse myös
tuottaa sen hankinnan, jonka hankintaan sillä on palvelun
järjestämisvelvollisuus. Tässä mielessä tämä ei
vaikuta, mutta siinä tapauksessa, jos päätetään
mennä tähän ulkoistamiseen, tilaaja—tuottaja-periaatteen mukaiseen
toimintaan, niin minusta on erittäin tärkeää,
että on pelisäännöt. Sulle—mulle-politiikan
pitää olla kuntakentässä ohi.
Kun tämä vanha systeemi ei ole edellyttänyt
edes ilmoittamista siitä hankinnasta, niin sehän
on voinut ... En nyt väitä enkä edes
osaakaan mitään kunta-alaa alkaa osoitella sormella,
mutta jos nyt sanotaan, että jos nyt jossakin olisi ollut
sitä, lainausmerkeissä, niin tällä nyt
pyrkimys on lopettaa tällainen sulle—mulle-juttu
ja rakentaa selvät pelisäännöt
jnp. Vielä kerran: Kunta voi itse myös tuottaa
palvelunsa, mutta silloin, jos se ei tuota näitä sote-palveluja
tai koulutuspalveluita esimerkiksi, niin siinä tapauksessa
tämä lainsäädäntö kertoo
pelisäännöt, joiden mukaan juttu pitää sen
jälkeen hoitaa.
Kansalaisjärjestöjen rooliin täällä kiinnitettiin parissa
kolmessakin puheenvuorossa huomiota. Nyt minä saatan joutua
tuottamaan pienen pettymyksen ainakin joillekin puhujille sen takia,
että tämä lainsäädäntö ei
nyt lähde siitä, että kunnan hankintatoimen
hoitajan pitäisi osata ottaa huomioon se, millainen on
jonkun esimerkiksi sosiaalipalvelun tarjoaja. Jos on erilaiset puhtaat
kaupalliset yhteisöt ja sitten kolmannen sektorin yhteisöt
ja sitten vielä, jos kunta panee oman organisaationkin
kilvoittelemaan näitten kanssa jnp., niin on tavattoman
vaikea juttu, jos sen kunnan yksittäisen hankintatoiminnasta
vastaavan virkamiesressukan pitäisi arvioida sitä,
arvottaa tavallaan hinnan ohessa se, minkälainen järjestäjä on tarjouksen
a takana, tarjouksen b takana, tarjouksen c takana etc., etc. Tämä on
mahdoton ajatus. Ajatus on se, että hankintatoimen tekijän
kannalta, suorittajan kannalta, tarjousten sisältöä ei
arvoteta sen mukaan, mikä niitten tekijöitten
tausta on.
Mutta tämä ei poista sen seikan tarvetta,
mihinkä esimerkiksi ed. Cronberg kiinnitti huomiota, ja
ed. Tynkkynenkin taisi kiinnittää samaan asiaan
huomiota: Meidän on muilla tavoin huolehdittava ja varmistuttava
siitä, että kolmannen sektorin arvokas työpanos
tai service, palvelupanos, saadaan käyttöön
otettavaksi. Tästä syystä hallitus on
jo aikoja sitten tästä hankintalain valmisteluprosessista
juontuen laittanut erillisen selvitystyön liikkeelle, jossa
katsotaan, miten sitten EU-oloissa voidaan turvata kolmannen sektorien
toimijoiden tavallaan, jos katsotaan sitä tarjoustilannetta,
pääsy siihen tarjoustilanteeseen tosiasiassa kilpailukykyisinä niitten
yksityisen sektorin normaalien palveluntarjoajien kanssa. Meillä on
ollut se ajatus, että voi voi, kun Raha-automaattiyhdistys
avustaa tiettyjä järjestöjä, että se
on niin väärin, se on niin väärin,
taikka että Veikkaus ei voi avustaa tiettyjä toisia
järjestöjä ja tällä tavalla,
ja eräät muutkin viranomaiset ovat katsoneet vähän
kieroon, kun tämän kolmannen sektorin toimija
on tullut näihin kenttiin mukaan. Nyt yritetään
katsoa, löytyykö meidän kansallisesta
lainsäädännöstä edellytykset
toimia niin kuin muulla tavalla tämän kolmannen sektorin
saattamiseksi kilpailukykyiseen asemaan näiden muiden kanssa
ja antaako EU:n muu normisto, esimerkiksi muu kilpailuttamisnormisto,
myötä ja periksi sille, että tähän
tapaan voidaan toimia. Tämä tapahtuu oikeusministeri Luhtasen
johdolla, ja minäkin olen siinä työryhmässä mukana,
joka yrittää tämän jutun katsoa, että tämä tulisi
tasavertaiseksi.
Arvoisa puhemies! Nyt minä katson, että olen ylittänyt
juuri 10 minuuttia. Sanon vielä kumminkin tästä neuvottelumenettelystä,
että tämä laki, sen 25 ja 27 §,
pitää sisällään tarkat
määrittelyt siitä, milloin voidaan neuvottelumenettelyä soveltaa,
ja 27 § sanoo, minkälainen se neuvotteluprosessi
kaiken kaikkinensa on. Ne on kyllä aika tarkkaan määritelty.
Se ei anna mielivaltaan oikeutusta, vaan jos tilaat tieyhteyden
mantereelta saarelle ja saarelta edelleen seuraavalle mantereelle,
niin että siinä on vaikka 100 metriä välillä jnp.,
sinä et välttämättä tiedä,
mikä on se lopullinen ratkaisu — minä kerron
vain yhden esimerkin, milloin se voi tulla tarpeen — onko
se silta, onko se maan alta meno, onko se maayhteyden rakentaminen
vai mikä se on, ja tarjoukset voisivat ensin pitää sisällään
kaikki nämä vaihtoehdot, ja sen jälkeen
sitten mennään siihen seuraavaan vaiheeseen. Okei,
näitä on viisi kuusi erilaista kategoriaa niistä vaihtoehdoista,
milloin neuvottelumenettely voi tulla kysymykseen. Pääsanomani
oli, että se ei voi olla eikä saa olla holtitonta
menoa, ja kyllä nämä äsken mainitut pykälät
sisältävät siihen aika tarkat orderit,
miten pitäisi menetellä.
Arvoisa puhemies! Täällä oli muutama
muukin asia, mutta olen käyttänyt aikani.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä tuli muutamassa puheenvuorossa
esille, ja se pitää varmasti paikkansakin, mutta
kuitenkin särähti korvaan, kun sanottiin, että halpa
ei aina ole parasta. Se nyt yleensä pitää paikkansa,
mutta minä nyt kuitenkin olen tottunut aina siihen, että kuitenkin
se halpakin tutkitaan hyvin. Monta kertaa sekin voi olla hyvä.
Sitten toiseksi minä kiitän ministeri Pekkarista,
koska minäkin olen notkunut iltakaudet täällä ja
harvoin olen nähnyt ministeriä täällä.
Kiitos!
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuuntelin mielenkiinnolla ministerin
esitystä, ja täytyy tämmöisenä yksinkertaisena
kansanmiehenä sanoa, että se oli selkeä.
Minäkin ymmärsin, mutta ymmärsin myös
sieltä sen ikävän asian eli tämän
EU:n roolin. Sekin tuli tässä teidän esittelyssä hyvin
selväksi, mitä EU mahdollistaa, mitä EY:n
tuomioistuimen ennakkopäätökset sallivat,
eli juuri tästähän on kysymys, että EU
siellä, EU täällä. Tuomarivaltaan
tässä ollaan menossa poliittisen ja kansanvallan
ja hallitusvallan sijasta, ja nimenomaan poliittisen vallan pitää olla
kansalla ja poliitikoilla eikä tuomareilla, ja tämmöinen
tuomarivalta tämä EU nyt sitten valitettavasti
on.
Mutta vielä lyhyesti tästä hankintalaista:
Se tarvitaan. Oli mielestäni hauskasti sanottu, jos muistan
oikein, että ministeri sanoi julkisuuteen, että kunnallisen
hankinta-asiamiehen virka ei mikään sellainen
virka ole, mitä lähimmille ystäville
suosittelisi, tai jotain tähän tyyliin, että se
on vaikea tehtävä. Mitä paremmat meillä ovat
ohjeistukset ja normit ja mitä selkeämmät
säännöt, silloin siitä voi jopa
tulla inhimillinen, mutta siis joka tapauksessa tämä on
hyvin tärkeä asia, kun näitä yhteisiä rahoja
ja isoja rahoja käytetään. Mutta tälle
EU-asialle en anna ikinä periksi, en myöskään
tässä asiassa.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarinen kuvasi hyvin hienolla
tavalla tätä järjestöjen roolia
palveluiden tuottajana. Minä omassa puheenvuorossani käytin
esimerkkinä Oulun kaupunkia, lastensuojelupalveluiden kilpailuttamista,
ja olen siinä suhteessa hieman eri mieltä, etteikö tämmöisiä laadullisia
näkökulmia voisi ottaa huomioon, tai ymmärsinkö sitten
väärin, mutta te, ministeri Pekkarinen, kuvasitte,
että hankintayksikössä ei voida lähteä arvioimaan
palveluiden tuottajien laadullisia kriteerejä. Aivan niin,
mutta esimerkiksi Oulun kaupungissa nämä laadulliset
kysymykset otettiin vahvasti esille ja tehtiin ikään kuin
pisteytysjärjestelmä, joka minun mielestäni oli
hyvin onnistunut menetelmä. En lähde teitä tässä opastamaan,
mutta siinä suhteessa näkisin, että järjestöjen
rooli myös palvelujen tuottajana näkyy tässä hankintalaissa,
ja siitä kyllä onnittelen teitä.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Nyt minä huomaan, että minä ilmaisin
vähän huonosti itseäni. Totta kai nämä laadulliset tekijät
voidaan ottaa huomioon, koska niissä hankintaehdoissa jo
ne voidaan ja itse asiassa ne tuleekin jo niissä kertoa,
ja siinä valintatilanteessa kyllä niillä on
ilman muuta sija. Minun sanomani pyrki olemaan sitä, että jos
sitten on tarjoaja a, b, c, d, e jnp., ja niitten tarjoajien tavallaan
tausta tai omistus tai muu yhteisö on erilainen, niin se, että siinä hankintatilanteessa
pitäisi näitten hinnallisten ja laadullisten ja
toimitusvarmuuteen liittyvien seikkojen ohella pystyä katsomaan
sitä, että okei, nämä nyt ovat
hinnaltaan ja ovatpa vielä laadultaankin tasavertaiset,
mutta että tuo taitaa olla sitten kuitenkin yleisen hyväksynnän kannalta
parempi yhteisö tai toimittaja tarjoamaan tämän
palvelun, niin tätä harkintaa sille hankintatoimen
päättäjälle ei pyritä antamaan, vaan
muulla tavalla sitten pidetään huolta siitä, että erilaiset
tarjoajatyypit, myös nämä kolmannen sektorin
toimijat, pääsisivät tasavertaiseen asemaan.
Ilman muuta myös laadullisilla seikoilla voi olla ja varmaan
onkin käytännössä merkitystä.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen ymmärtänyt, että halvinta
ei useinkaan valita silkan saituuden takia vaan siksi, että hinta
on valintaperusteena aika lailla yksiselitteinen ja sieltä turvallisimmasta
päästä. Eli virkahenkilö, joka
joutuu painimaan näitten erilaisten tarjousten kanssa,
päätyy helposti sitten valitsemaan pelkän
hinnan perusteella, koska tietää, että se
on helpoin perustella ulospäin. Nyt tärkeä tehtävä varmaan
olisikin korostaa ja tuoda esiin näitä muita valintaperusteita,
kuten ed. Moilanen-Savolaisen esiin nostamaa laatua ja sitten esimerkiksi
ympäristökriteerejä.
Nyt kun ministeri täällä todellakin
on vielä paikalla, houkuttelisi kysyä: Miten te
koette, kuinka hyvin tämä hallituksen esitys nyt
varmistaa näiden muiden valintaperusteiden esiin nostamisen
hankintatilanteessa ja olisiko joitakin mahdollisuuksia tämän
lain avulla vielä entisestään näitä muita
valintaperusteita vahvistaa?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Niitä muita perusteita ei oikeastaan
saa siinä hankintatilanteesta ex tempore repiä jostakin tuolta
noin, vaan niiden pitää olla niin kuin reiluun
kilpailuttamiseen liittyen siinä tarjouspyynnössä määritelty,
indikoitu, mitä ollaan hakemassa jnp. Sieltä pitää löytyä ne
perusteet, joiden pohjalta hankintapäätös
sitten tehdään. Tätä varmasti
ed. Tynkkynen tarkoittikin, ja näinhän tämä laki
on kirjoitettukin. Siellä on suorastaan omat pykälänsäkin,
jotka kertovat siitä, millä tavalla tarjouspyynnössä voidaan
näitä seikkoja painottaa.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on varmasti totta,
että juuri tämä laatu täytyy
ottaa tarjouspyyntöä tehtäessä huomioon,
ja se on ehkä se tilaajan vaikeus ja se taito, ja se on ehkä myös
se, mitä Suomen kunnat eivät vielä osaa.
Mutta sitten on myös tilanne, jossa on aidosti vaikea tehdä sitä,
jossa se kokonaisvaltainen palvelu on vaikea määritellä,
ja jos ymmärsin oikein, niin nimenomaan näissä tilanteissa
on kuitenkin mahdollisuus käyttää tätä neuvottelumenettelyä.
Keskustelu päättyy.