1) Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
2006
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kansaneläkelaitos on julkisoikeudellinen
laitos, eduskunnan alainen, ja sen hallintoa ja toimintaa valvovat
eduskunnan valitsemat 12 valtuutettua. Valtuutetuilla on lakiin
kirjatut tehtävät, jotka ohjaavat valtuutettujen
työtä, ja kaksi keskeistä asiaa ovat
valvontatehtävä — valvoa Kansaneläkelaitoksen
hallintoa ja toimintaa ottaen muun ohella huomioon laitoksen palvelujen
laatu ja saatavuus — ja toisekseen antaa vuosittain eduskunnalle
kertomus siitä, miten valtuutetut ovat toimineet. Kansaneläkelaitoshan
on lainsäädännön toteuttaja,
ja meidän kansanedustajien keskeinen tehtävä,
niiden, jotka ovat Kelan hallinnossa, ja sitten viime kädessä eduskunnan
sosiaali- ja terveysvaliokunnan ja täysistunnon, on katsoa,
onko Kela toiminut niin kuin lainsäädäntö edellyttää.
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta on Kelan
toimintavuodelta 2006 antanut toimintakertomuksensa ja kiinnittää huomiota
neljään asiaan. Kelahan on jokaista suomalaista
koskeva toimija, jonka työ arvioidaan päivittäin.
Kelan saamat arvosanat palvelujensa laadusta ovat pääosin
hyviä, mikäli julkisia laitoksia verrataan palvelualttiutensa
suhteen, jopa erinomaisia. Kun Kelan palveluja tarvitaan, kyse on
kunkin henkilön sataprosenttisesta kokemuksesta, onpa sitten
kyse päivärahan maksatuksesta tai jostakin muusta
Kelan hallinnoimasta etuudesta, joten ei ole vähäpätöinen
asia se, millä käsittelyajoilla Kela pystyy etuuspäätökset
tekemään. Valtuutetut kiinnittävät
huomiota siihen, että nämä päätökset
pystyttäisiin tekemään kohtuuajassa.
Historiaperspektiivistä asiaa tarkastellen on edistys ollut
merkittävää, ja tästä Kelalle kiitos.
Alueellisia eroja valitettavasti on.
Toisekseen käsittelyaikoihin ja mahdollisiin muutoksenhakutarpeisiin
liittyy se, että Kelan päätökset
ovat mahdollisimman selkeitä ja hyvin perusteltuja, niin
hyvin kuin niiden meidän eduskunnan säätämän
lainsäädännön puitteissa ylipäätänsä on
mahdollista. Tämä on asia, jota tulee teroittaa
jatkossakin niin, että päätökset
olisivat mahdollisimman ymmärrettäviä ja
kansalainen päätöksen saadessaan voisi
itsekin käsittää, mistä on kysymys
ja millä perusteella päätös
on tehty.
Valtuutetut niin ikään kiinnittävät
huomiota Kelan palveluverkon kattavuuteen. Kelahan on ilman sen
suurempia uutisointeja siirtänyt maakuntiin viimeisten
vuosien aikana yli 200 henkilötyövuotta. Tämä on
kaksisuuntainen asia sillä tavalla, että kun noita
käsittelyaikoja on pystytty lyhentämään,
niin toisaalta on pystytty maakunnissa ylläpitämään
palveluverkostoa niilläkin paikkakunnilla, missä muutoin
asiakaskäyntien määrä on pieni,
ja erilaisten yhteispalvelupisteitten hyödyntämisen
kautta on pystytty toimimaan. Jatkossakin tämä kehitys
tulee valiokunnankin mielestä turvata niin, että Kelan
palvelut ovat siellä ihmisiä lähellä.
Kuluvan vuoden alusta yhdenmukaistettiin muutoksenhakujärjestelmä,
jossa alueelliset sosiaalivakuutuslautakunnat, 5 kappaletta, lakkautettiin
ja siirryttiin tilanteeseen, jossa on sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta
ja toisena oikeusasteena vakuutusoikeus. Tuolloin lainsäädäntöä uudistettaessa
luvattiin, että käsittelyajat muutoksenhakuelimessä lyhenevät
ja lisäresurssien kautta pystytään oikeusturvaa
kansalaisten kohdalla parantamaan. Nyt näyttää siltä,
että ensimmäisten kuukausien jälkeen
näin ei ole tapahtunut, ja valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että kun käsittelyajat ovat pidentyneet,
että tämä osaltaan on vaarantamassa kansalaisten
oikeusturvaa. Sillä on yksilön kannalta suuri
merkitys tilanteessa, missä esimerkiksi työtön
työttömyyspäivärahaansa odottaa,
jos asia viipyy muutoksenhakuelimessä pitkään.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että asioiden käsittelyaikoja uudistuksen tavoitteen
mukaisesti pikaisesti saataisiin lyhenemään.
Arvoisa herra puhemies! Kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta
annetun lain 8 §:n mukaan elatusturvan toimeenpano siirretään
kunnilta Kansaneläkelaitokselle. Tämä tulee
tarkoittamaan useiden satojen — haarukka on aika suuri — 400—600
ihmisen työpanoksen siirtoa kunnilta Kansaneläkelaitokselle,
ja tämä muutos tulee tapahtumaan vuoden 2009 alusta.
Näiltä osin valiokunta toteaa, että vaikka
tämä aikataulu saattaa kuulostaa pitkältä,
niin tilanne on se, että on varattava riittävä aika
ja Kelalle on mahdollistettava se, että tämä uuden
tehtävän hoito saa riittävät
henkilöstö- ja muut voimavarat. Tämä tulee
vaatimaan Kelassakin merkittäviä toimenpiteitä,
koska tiedämme jo tänä päivänä,
että Kela on rationoinut omia toimiaan merkittävällä tavalla.
Kolmanneksi otsikkotasolla otan esiin lääkekorvaukset.
Lääkekorvaukset ovat olleet kestoaihe useiden
vuosien aikana niin täällä eduskunnassa
kuin sitten Kelan valtuutettujenkin työskentelyssä.
Lääkekustannusten voimakas kasvu on ollut se liikkeellepaneva
voima. On tehty lainsäädäntömuutoksia
ja niitä nykyisen tiedon valossa tullaan tekemään
jatkossakin. Valiokunta toteaa, että sairausvakuutuksen
lääkekorvauskustannuksen kehitystä on
jatkossakin seurattava ja etsittävä vaihtoehtoisia
keinoja kustannuskehityksen hallitsemiseksi. Tämä ei
aikana, jolloin lääketieteen kehitys on sitä luokkaa
kuin se on, tule olemaan helppo asia, mutta valiokunta kiinnittää tähän
asiaan omalta osaltaan huomiota ja näin ollen myös
jatkaa keskustelua.
Neljäntenä asiana: Kelan tutkimusosasto tekee
merkittävää tutkimustyötä lähinnä liittyen omien
etuuksiensa maksatukseen liittyvään toimintaympäristöön
ja siellä tapahtuviin muutoksiin. Mielenterveysongelmat
ovat olleet lukumääräisesti kasvussa.
Tämä on asia, johon ministeri ja ministeriökin
ovat kiinnittäneet huomiota, ja tähän
on työryhmäkin asetettu. Nämä luvut kertovat
siitä, että jotain ensiksikin on yhteiskunnassa
tapahtumassa, mutta toisekseen, kun tutkimusosaston lukujen taakse
mennään ja ruvetaan katsomaan, mitä ne
pitävät sisällään,
niin siellä vaaditaan toimenpiteitä. Mielenterveyden
häiriöiden kytkeytyminen muiden oireiden taakse
on otettava huomioon ja pyrittävä näiden
häiriöiden varhaiseen toteamiseen, hoitoon ja
kuntoutukseen. Kelan tilastotiedoissa mielenterveyshäiriöiden
yleisyys ilmenee esimerkiksi masennuslääkkeistä korvauksia
saaneiden määrässä sekä mielenterveyden
häiriöiden aiheuttamien sairauspäivärahakausien
määrän kehityksessä, joka on
ollut selkeästi nopeampaa kuin muista syistä aiheutuneiden
kausien. Samoin jos työkyvyttömyyden perusteella
arvioidaan eläkkeelle jääneitä,
eläkepäätökset mielenterveydellisistä syistä ovat
kasvusuunnassa.
Näillä huomioilla sosiaali- ja terveysvaliokunta
esittää, että eduskunta hyväksyy
Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomuksen,
ja esitämme, että mietintö lähetetään
tiedoksi Kansaneläkelaitoksen valtuutetuille.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota muutamaan erilliskysymykseen, joista
ensimmäisenä yli 65-vuotiaiden vaikeavammaisten
kuntoutukseen liittyviin väliinputoamisriskeihin.
Tämähän on ollut kestoteema jo vuodesta 2005
alkaen, ja nytkin Kelan valtuutetut käsittelevät
tätä probleemaa. Nyt kun vaikeasti vammaisten
yli 65-vuotiaiden henkilöiden kuntoutus on siirretty kuntien
hoidettavaksi, saattaa kuntien taloudellisesta tilasta riippuen
kuntoutus katketa tai lakata kokonaan. Mielestäni tätä asiaa
tulee seurata ja se tulee hoitaa kuntoon.
Toinen asia, mikä on tärkeä, mistä täällä jo
aiemmin sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtajakin puhui,
on lääkekustannusten kasvu. On päivänselvää,
että varmasti lääkekustannukset ja yleensä sairaanhoitoon
liittyvät kustannukset tulevat nousemaan, koska lääketieteellisen hoidon
mahdollisuudet ja keinot hoitaa ihmisiä kehittyvät.
Varmasti myös kehittyvät hinnatkin alaspäin
sitä mukaa kuin saadaan tehokkaampia tuotantotapoja kehitetyksi.
Mutta kuitenkin lääkehoidolla saatetaan ennaltaehkäistä sairaalahoitoon
joutumista, ja sekin saa säästöjä aikaan.
Mielestäni on erittäin tärkeää siinä vaiheessa, kun
keskustellaan lääkekustannusten kasvusta, pitää mielessä se,
että ammattiapteekit säilyvät ja niiden
asema säilyy turvattuna. Mielestäni nikotiinikorvausvalmisteiden
siirto ei ole ollut kovin onnistunut päätös.
Ennaltaehkäisy on mielestäni erittäin
tärkeää myös, kun puhutaan lääkekustannusten
kasvusta. Onneksi näkeekin jo semmoisen suuntauksen, että esimerkiksi
ihan kansanomaisella tasolla televisiossa havainnollistetaan oikeaa
ruokavaliota ja opetetaan ihmisiä syömään
oikein ja järkevästi. Mielestäni tämä jo
kertoo siitä, että on herätty siihen,
että ennaltaehkäisy kannattaa.
Kuulin uutisoinnista radiosta — itse en sitä valitettavasti
kuullut — että suomalaisista keski-ikäisistä miehistä 70
prosenttia on keskivartalolihavia ja naisista 80 prosenttia. Mielestäni
jo tässä on haastetta. Jos nämä prosenttiluvut
saataisiin normaalistumaan, niin varmasti siinäkin säästettäisiin
jo pitkä penni.
Vielä yksi asia, joka oli myös tässä sosiaali-
ja terveyslautakunnan mietinnössä, on tämä elatustuen
toimeenpanon siirto kunnilta Kelan järjestettäväksi.
Mielestäni on erittäin tärkeätä,
että pidetään huoli, että työntekijöiden
tulevaisuudesta huolehditaan. Tällä hetkellähän
on niin, että kuntien työntekijät, jotka
toimivat elatusturvan piirissä, joutuvat tekemään
normaalisti työtään vielä tämän
ja ensi vuoden tietämättä kuitenkaan, mitä vuoden
2009 alussa heille tulee tapahtumaan, onko työpaikkaa enää olemassa
vai ei. Mielestäni on kohtuutonta nykyaikana pitää työntekijöitä näin
pitkän aikaa epäselvyydessä. Mielestäni
tämä viiden vuoden siirtymäaika tulisi
elatustuen toimeenpanossa oleville kunnan työntekijöille
turvata, kun toimi siirretään Kelan hoidettavaksi
kunnilta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! On hienoa, että ministeri on
paikalla, Kansaneläkelaitos on kuitenkin niin tärkeä toimielin kaikille
suomalaisille. Se on se rajapinta, jolla ihmiset ovat tekemisissä sen
byrokratian ja hallinnon kanssa, joka heidän
terveydenhoitoaan ja sosiaaliturvaa monella tavalla koskee ja koskettaa.
Silloin tietysti muutoksenhakukysymys on erittäin tärkeä,
ja niin kuin täällä jo tuli esiin, se muutoksenhakuaika,
joka prosessiin menee, voi olla kohtuuton. Jos lähdetään
liikkeelle muutoksenhaussa nimenomaan tästä muutoksenhakulautakunnasta,
niin voi mennä hyvinkin vuosi tähän lautakuntavaiheeseen,
ja sen jälkeen seuraava oikeusaste on vakuutusoikeus, ja
se tekee toisen vuoden. Jopa sielläkin käsittelyajat
ovat ylittäneet vuoden. Näin ollen kaksi vuotta
muutoksenhakuun on todella liian pitkä aika. Tämä asian kuntoon
saattaminen ei varmasti ole helppo asia, mutta mielestäni
on velvollisuus tämä hoitaa.
Toinen asia, johonka sopii kiinnittää huomiota,
on lääkekorvauskysymys. Siihen myös sosiaali-
ja terveysvaliokunta on paneutunut omassa mietinnössään.
Itse mainitsisin kuitenkin tämän statiinikysymyksen
ja siihen verrattavissa olevat asiat. Kolesterolilääkityksen
yhteydessähän käytiin laaja keskustelu
siitä, mikä oikeus ikään kuin korvauksen
maksajalla on osoittaa tietyn tyyppinen lääkevalmiste
ja onko sitten siihen liittyviä lääketieteellisiä ongelmia,
siis niin, että kaikki ne, jotka tarvitsevat nimenomaan
kalliimpaa, tehokkaampaa statiinilääkitystä,
eivät sitä saisi.
Vähän samanlaisiin ongelmiin joudumme tässä viitehintajärjestelmässä,
jota nyt ollaan tuomassa maahamme, ja sen yhteydessä on
erittäin tärkeätä pystyä osoittamaan
sitten se, että potilas todella voi ilman terveydenhoidon
haittaa vaihtaa hänelle määrätyn
lääkkeen tähän viitehinta-, normaalilääkkeeseen,
josta tavanomainen korvaus määritetään.
On kuitenkin kokemuksen osoittamaa tietoa se, että vaikka
lääkkeillä on sama molekyyli, sama vaikuttava
aine, niillä on tiettyjä eroja aivan preparaattikohtaisesti.
On toki muitakin aineita aina näissä lääkkeissä kuin
vain se vaikuttava aine. Vaikuttavan aineen määräkin on
joskus toinen kuin pitäisi olla. Näiden rinnakkaisvalmisteiden
selvittäminen, niiden tehon tarkkailu on aika haasteellinen
kysymys. Ajoittain tulee esiin, että se ei aina ole niin
kuin reseptissä lukee.
Tämä lääkekorvausten hallinta
sinänsä on tietysti erinomaisen haasteellinen
asia. Korvaukset lisääntyvät, mutta samalla
myös potilaiden maksamat osuudet kasvavat. Siis Kelan menot
lisääntyvät ja potilaiden menot. Tämä tällainen
kielteinen noidankehä pitää tietysti
pystyä hallitsemaan. Yletön kulujen kasvu ei palvele
tietenkään kenenkään etuja.
Siinä mielessä nämä pyrkimykset,
joita useamman hallituksen aikana on ollut, joilla pyritään
lähtemään sellaisista tukkuhinnoista,
jotka ovat siedettäviä, ja joilla myöskin
voidaan siirtyä ja on siirrytty lääkevaihtojärjestelmään,
ovat tietysti kannatettavia. Mutta vielä painotan sitä,
että on myös lääketieteellisesti nähtynä erityisongelma-alueita,
jotka pitää tiedostaa.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Oli ilo kuunnella
tuota Kelan valtuuskunnan toimintakertomusta. Täytyy sanoa, että siinä on
puututtu juuri oikeisiin asioihin. Eilisestä Kelan Sanomista,
joka oli tuonne postilaatikosta tipahtanut, huomasin, että siinä kerrottiin,
että sähköistä asiointia Kelassa
tehtiin 700 000 kertaa ja jo 14 000 työtöntä ilmoittaa työajastaan
sähköisesti. Tämä on juuri se
tie, mitä pitkin pitää edetä.
Eli ei pomppuuteta ihmisiä turhilla käynneillä ja
panostetaan siihen, että tämä asiointi
olisi mahdollisimman nopeaa.
Tuossa ed. Tiusasen puheenvuorossa tulikin hienosti esiin tämä muutoksenhaun
pitkäkestoisuus, ja siihen tulee nyt ensisijaisesti jatkossa kiinnittää huomiota
sen lisäksi, että edelleen panostetaan näihin
nopeisiin käsittelyaikoihin.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Rehula toi erittäin
hyvin tuossa näitä keskeisiä asioita
Kelan kannalta esille. Ensimmäisenä asia, jota
ei ole ehkä riittävästi todellakaan tuotu
esille, on, että Kela on hajasijoittanut toimintojaan niin,
että kauimmaisissakin toimistoissa voidaan tehdä ruuhkaisten
toimistojen töitä, tasainen työllistyminen
eri toimistojen välillä on mahdollista ja samalla
sitten nopeutuu asiakkaitten palvelu. Veroviranomaisilla olisi syytä ottaa
oppia tästä samasta menetelmästä mielestäni,
kun tässä kuitenkin tietoteknisesti näitä asioita
pystytään hoitamaan ja siirtämään
ratkaistavaksi asioita eri puolille Suomea.
Toinen kohta, joka täällä nousi esille,
on tämä masennuksen, depression, takia sairauslomien määrän
kasvu ja lääkityksen sairausvakuutuskorvausten
määrän kasvu. Huolimatta siitä,
että väestötasolla ei ole osoitettavissa
masennuksen kasvaneen, nämä kulut yhteiskunnalle
ovat kovasti kasvaneet myöskin lisääntyvien
työkyvyttömyyseläkkeitten johdosta. Tähän
asiaan nyt ollaan puuttumassa vakaalla ja vankalla joukolla. Tämä tilanne
ei voi näin jatkua sairausvakuutuskustannusten kannalta
eikä sitten viime kädessä tietenkään
veronmaksajien kannalta, puhumattakaan siitä, että yksilötasolla
tämä asia on tietenkin näille henkilöille
hyvin ikävä.
Monessa puheenvuorossa tuli täällä esille
näitä lääkekustannuksia. Ed.
Tiusanen alan ammattilaisena ja ed. Nurmi tuntevat hyvin näitä asioita,
ja se puheenvuoroista kuulsi. Elikkä meillä on ollut
ongelmia lääkkeiden kustannuksissa ja näin ollen
myöskin sairausvakuutuksen rahoituksessa tältä osin.
Nyt meillä on tavoite, että kasvu olisi 5 prosentin
luokkaa. Meillä on vuosittainen kasvu, lukuun ottamatta
viime vuotta, jolloin oli runsaan 2 prosentin kasvua, ollut jopa
13 prosenttia. Näin voimakasta kasvua ei mikään
mainen mahti kestä. Jotta kaikki ne kalliit, vaikuttavat
lääkkeet olisivat niitten potilaitten saatavilla,
jotka niistä hyötyvät, niin tässä myöskin
on työtä tehtävänä ja
juuri nyt tehdään tämmöistä kustannusvaikuttavuusarviota
voimakkaammin kuin ennen. Samoin viitehintatyöryhmä jätti
oman mietintönsä, jossa siirrymme eräänlaiseen
viitehintaan, vaikka lääkevaihtohan meillä jo
on.
Ed. Tiusaselle sanoisin, että hän on ihan
oikeassa siinä, että lääkärillä täytyy
olla mahdollisuus vielä tietyistä syistä kirjoittaa
lääkettä, josta hän katsoo potilaan
hyötyvän. Se ei ole aina niin vaikkapa statiinienkaan
kohdalla, että kalliimpi olisi tehokkaampi. Halvempi voi
olla yhtä hyvin tehokkaampi, koska kysymyksessä on
hyvin yksilöllinen hoito. Mutta lääketieteellisistä syistä varmasti
näin tullaan tekemään. Meidän
on saatava näitä kustannuksia kuriin, jotta me
saamme sitten kohtuuhintaisia lääkkeitä tarvitseville.
Tähän samaan suuntaanhan vaikuttaa apteekkityöryhmän
mietintö, jossa tätä lääkejakelua
pohdittiin hyvin tarkasti.
Kaiken kaikkiaan Kela on suoriutunut hienosti niistä tehtävistä,
joita sille on uskottu, mutta tämä viimeaikainen
lainsäädäntömuutos, joka viime
kaudella tehtiin ja johon valiokunnan puheenjohtaja kiinnitti huomiota,
tarvitsee tarkan seurannan. Käykö niin kuin lakia
tehtäessä tavoiteltiin, että se on sujuvampi,
että kaikki saavat samanmukaisen kohtelun ja että asiakkaitten
käsittelyajat nopeutuvat ja sitä vaihtelua, joka
maan eri osissa on ollut päätöksenteossa
johtuen piirijärjestelmästä, voitaisiin
eliminoida? Näyttää siltä, että näin
ei välttämättä tapahdu. Toivon
myöskin, että eduskunta tarttuu tähän
kysymykseen vaikka sitten uudella lainsäädännöllä,
mutta tämä kysymys pitää ratkaista,
koska asiakkaitten oikeusturvan kannalta pitää päätöksenteon
olla sujuvaa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin Kela on erittäin
arvokkaassa roolissa meidän yhteiskuntamme näkökulmasta
niin, että kansalaisten taloudellinen arki varmistetaan
pitkälti Kelan kautta varsinkin semmoisissa hankalissa
tilanteissa, esimerkiksi sairaustilanteissa.
Yksi asia, jonka voisi tässä nostaa esille,
on myöskin se, että kansalaiset saavat sairastuessaan
tai muussa tapauksessa mahdollisimman nopeasti sen korvauksensa.
Tässä kohdin meillä on varmasti Kelassa
paljon tehtävää.
Sinänsä kun Kelan toimintaa lähtee
tarkastelemaan, voi katsella sitä kahdesta näkökulmasta: ensinnäkin
siitä, mikä Kelan rooli on tänä päivänä ja
miksi sitä voidaan muuttaa seuraavina vuosina, ja toinen
kysymys on kustannukset ja niiden alentamismahdollisuudet. Heittäisinkin
tässä vaiheessa kysymyksen siitä, minkälaisia
rooleja me voimme jatkossa, tietenkin hallitussa järjestyksessä,
Kelalle antaa. Yksi esimerkki tästä on tulevaisuudessa
omaishoitajien tuen siirtäminen Kelan haltuun, jolloin
tasa-arvoistetaan omaishoitajatoiminta kaikissa maamme kolkissa.
Samoin, jos me ajattelemme kustannusten alentamismahdollisuuksia,
tässä tulivat esille jo lääkekorvaukset.
Kelassa tehdään tällä hetkellä hyvää työtä,
jossa pohditaan sitä, miten lääkekorvausjärjestelmää voidaan
kehittää. Mielestäni tätä tulee
jatkaa ja rohkeasti ottaa myöskin eräällä tavalla
vahvoja kantoja tässä kohdin.
Samoin nostaisin esiin ison asian, joka liittyy myöskin
Kelan roolirakenteeseen. Se on meidän sairausvakuutuksemme.
Meillä sairausvakuutuksesta menee yhä enemmän
ulos korvauksia. Herättäisin kysymystä,
voisiko Kelan roolia nähdä koko terveydenhuollon
kentässä, joka valvoo sitä kokonaisrahoitusta,
koska tänä päivänä meillä tapahtuu
osaoptimointeja tässä järjestelmän
sisällä, ja se on myöskin inhimillinen
kysymys, jossa voittajana ei ole kukaan. Se näkyy kukkarossa
ja myöskin siinä, että tervehtymisajat
ovat pidempiä. Tämä johtuu siitä,
että sairauspäivärahat liittyvät
suoraan kuntoutukseen ja myöskin terveydenhuollon kokonaisuuteen
ja palveluihin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Suomen pitäisi olla palveluyhteiskunta
ja jossakin mielessä se onkin, mutta Kelassa on joitakin
semmoisia ongelmallisia tapauksia, kun siellä on keskitetty tämä puhelinpalvelu
siten, että se on yhdestä paikasta. Jos soitan
esimerkiksi Joensuuhun ja jotain asiakysymystä kysyn, niin
se voi mennä vaikka Seinäjoelle. Sitten se yhdistetään,
ja sieltä sitten ihminen vastaa, vaikka todellisuudessa Joensuun
toimistolla on henkilö, joka tietää sen asian
parhaiten. Minusta tässä on menty liian pitkälle
sillä tavalla, jotta senkin yhteyden pitäisi toimia
yhä edelleen, että voidaan suoraan soittaa paikallistoimistoihin
eikä mene aina muualle, onko nyt Lieksassa tällä hetkellä se
keskus, josta yhdistetään sitten ympäri
Suomea, ja välttämättä se ei
mene edes siihen toimistoon, jossa on asia käsitelty. Minusta
tähän pitäisi kiinnittää huomiota.
Toinen asia siinä on sitten, jotta nyt en ihan tarkkaan
tiedä, mikä se hinta tällä hetkellä on, mutta
tuossa eilen luin viimeksi sähköpostia, jossa
yksi ihminen valitti sitä, jotta hän roikkui siellä langan
päässä useita kymmeniä minuutteja
ja se keskus ei edes vastannut vielä, ja hän oli
sitten lopettanut sen puhelun ja pyysi meikäläistä ottamaan
yhteyttä Kelaan sen takia, jotta hän ei maksa
isoja puhelinlaskuja. Minusta pitäisi, kun ollaan palveluyhteiskunnassa
ja kuvitellaan työtöntä tai sairasta
ihmistä, joka jotain etuutta kysyy sieltä, kyllä näiden
puhelujen olla maksuttomia. Siinä lienee jotain tapahtunut
edullisempaan suuntaan, mutta ei kokonaan tällä hetkellä olla
vielä siinä tilanteessa.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tuossa sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnössä otettiin kantaa myös vähän
tähän mielenterveysasiapuoleen. Viime viikkoina
nousi voimakkaasti ainakin tiedotusvälineissä esiin
se, että tulevan vuoden budjetista on taas kerran poistettu
se momentti, jossa kunnille osoitetaan rahaa lasten- ja nuortenpsykiatriaan
käytettäväksi. Itse olen ollut alusta
asti usean kerran tuota asiaa mahdollistamassa omalta osaltani talousarvioaloittein.
Nyt olen ymmärtänyt, että ministeri
Risikko on ottanut kantaa tähän. Olisin kysynyt
ministeri Hyssälältä, mutta hän
ehti jo poistua, voisiko tämän asian hoitaa jotain
muuta kautta eli hankerahoitusta tulisi jatkossakin. Mutta mielestäni
olisi hyvin tärkeätä, että tämä asia
todettaisiin riittävän suurella julkisuudella
myös näille toimijatahoille, jottei turhia pelkoja
syntyisi, kun nyt budjettia aletaan käsitellä.
Tietenkin se, mitä valiokunta myös tässä mietinnössään
on todennut loppulauseenaan, siis että ennaltaehkäisyn
kannalta keskeistä on lasten ja nuorten mielenterveyden
häiriöiden varhainen toteaminen ja ennaltaehkäisy,
on se tärkein asia. Siinä onneksi meillä on
monia hyviä hankkeita tuolla eri puolilla maakuntia ja
kuntien yhteistyönä menossa.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Pienet, syrjäiset kunnat kantavat
huolta Kelan palvelujen säilymisestä omissa kunnissaan.
Olisikin ensiarvoisen tärkeää, että Kelan
palvelupisteet säilyisivät kunnissa, onhan suuri
osa palvelujen käyttäjistä iäkkäitä sekä vähävaraisia
kansalaisia, joille pitkä matka tuottaa ylimääräisiä taloudellisia
kuluja. Mitä sitten tuo tuleva Paras-hanke tullessaan
tämän asian tiimoilta, se on vain arvoitus.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Tiusanen
kiinnitti huomiota aivan oikein korvaavien rinnakkaisvalmisteiden
määrään. Kehitys toki on Suomessa
varsin vauhdikasta, mutta kansainvälisessä vertailussa,
esimerkiksi Pohjoismaihin verrattuna, Suomi on tuntuvasti jäljessä.
Näillä lääkkeillä,
alkuperäisvalmisteilla, on korkea hintataso ja rinnakkaisvalmisteilla yleensä tuntuvasti
alhaisempi. Kuten täällä on todettu,
niin molekyyli yleensä on sama, joten ei voida suoraan
vedellä sellaista johtopäätöstä,
että alkuperäisvalmiste olisi aina potilaan kannalta järkevämpi.
Pohjoismaisella tasolla korvaavien rinnakkaisvalmisteiden osuus
kokonaiskulutuksesta on noin 15—20 prosenttia, Suomessa
se jää edelleenkin alle 10 prosentin. Tässä on
merkittävä kansantaloudellinen säästömahdollisuus.
Keskustelu päättyi.