14) Laki vuokratyöntekijöiden oikeuksista
Markus Mustajärvi /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lienee paikallaan ensimmäiseksi todeta,
mikä ei ole tämän lakialoitteen tarkoitus:
me emme halua kieltää vuokratyön teettämistä vaan
haluamme saada sen samalle viivalle yhtäläisten
työehtojen piiriin kuin muunkin työsuhteessa tehtävän
työn.
Lakialoitteessa vuokratyöntekijöitten oikeuksista
halutaan turvata työntekijöitten oikeudet samalla
tavalla kuin Ruotsissa, jossa työehtosopimuksin on taattu
takuupalkka ja toistaiseksi voimassa oleva työsopimus vuokratyöntekijöille. Joissain
muissa maissa, esimerkiksi Itävallassa, sama on tehty lainsäädäntöteitse,
joten toimivia, mahdollisia malleja on siis useita, eivätkä ne
ole vaikeuttaneet työmarkkinoitten toimintaa kohtuuttomalla
tavalla.
Lakialoitteen tarkoituksena on, että vuokratyötä tekevillä olisi
vuokratyökohteessa samat palkka- ja työsuhde-edut
kuin käyttäjäyrityksenkin työntekijöillä ja
että yrittäjäriskiä ei siirretä työntekijöitten
kannettavaksi enää enempää. Keskeisenä uudistuksena
on se, että laissa taataan vuokratyöntekijöille
takuupalkka sekä toimeksiannon mukaisissa vuokratyökohteissa
että sen ulkopuolella. Määräaikaisen
työsuhteen pääsäännöksi
tulisi se, että määräajaksi
tai määrättyä työtä varten
tehty työsopimus yhden työntekijän kohdalta
voidaan solmia vain yhden kerran. Määräaikaisena
työsopimus voidaan solmia enintään 6
kuukauden pituiseksi ajaksi. Toimeksiannon mukaisessa työssä aikapalkka
lasketaan vastaamaan käyttäjäyrityksen
vastaavan työntekijän keskiansiotasoa, johon sisältyvät
suorituspalkka, urakkapalkka, palkkio, bonus sekä provisio.
Henkilökohtainen tunti- tai kuukausipalkka ei saa alittaa
lakiehdotuksen takuupalkkaa, joka tulee maksaa sinä aikana,
kun työntekijä ei ole suorittamassa toimeksiantoa
käyttäjäyrityksessä.
Aloitteessa esitetään, että vuokratyöntekijälle maksetaan
takuupalkkaa siltä ajalta, jolloin työntekijä ei
ole sijoitettu. Tässä tapauksessa takuupalkkana
toimeksiannon ulkopuoliselta ajalta maksetaan kalenterikuukausittain
90 prosenttia työntekijän kolmen viimeisen kuukauden
peruspalkan ja palkanlisien keskiansioista. Takuupalkka voi kohota
enintään 90 prosenttiin keskiansiosta kokonaista
kalenterikuukautta kohden laskettuna.
Lakialoitteen ydin tiiviisti sanottuna kiteytyy siis kolmeen
kohtaan: määräaikaisen työsuhteen rajoitettuun
käyttöön sekä kaksinkertaiseen
takuupalkkaan toimeksiannon aikana, mutta myös sen ulkopuolella.
En tarkoita, että palkka olisi kaksinkertainen vaan että se
taattaisiin kahta eri kautta.
Arvoisa puhemies! Miksi sitten tällainen laki tarvitaan?
Vuokratyö parhaimmillaan voi olla läpikulkutyömarkkina,
joka johtaa nopeasti pysyvään työsuhteeseen,
ja jos näin käy, kyseessä on kaikkien
etu. Pahimmillaan vuokratyöstä voi tulla, tai
on jo osin tullut, työkalu, joka uusintaa työmarkkinoitten
pysyvää epävarmuutta. Tämän
estämiseksi tarvitaan selkeitä pelisääntöjä,
varsinkin kun alalla toimii sellaisia yrityksiä, jotka kunniallisesti
velvoitteensa hoitavat yritykset haluavat pois markkinoilta. Lisäksi
ulkomaisen vuokratyövoiman käyttöä on
täysin mahdoton valvoa. Emmehän me tiedä edes
sitä, kuinka paljon ulkomaista työvoimaa työskentelee
Suomen rajojen sisäpuolella ja millä ehdoin.
Työministeriön tietojen mukaan vuonna 2006 vuokratyönkäyttäjäyrityksiä oli
noin 18 000 ja vuokrattuja henkilöitä yli
100 000. Vuokratyösuhteita solmittiin liki 270 000.
Työllisistä vuokrattujen henkilöitten
osuus oli yli 4 prosenttia. Työnantajajärjestöihin
rekisteröityneitä vuokrayrityksiä oli
161 kappaletta. Edellisvuoteen verrattuna vuokratyövoiman
käyttö näyttää tasaantuneen,
jopa alentuneen, mutta työministeriön keräämiä tilastoja
täytyy lukea kriittisesti. Osa alan suuristakin yrityksistä on
jättänyt ilmoittamatta oman toimintansa ministeriölle. Vuokratyösuhteitten
ja vuokratyössä työskentelevien lukumäärän
seurannan ohella kannattaa tarkkailla myös kyseisten yritysten
liikevaihdon kasvua, ja se on ollut 20—30 prosentin luokkaa vuositasolla
ja joinain jaksoina jopa sen yli.
Arvoisa puhemies! Muutama sana päällimmäisistä ongelmista
vuokratyöntekijöitten kannalta. Vuokratyön
käyttö on pääasiassa reagointia
tilapäisen työvoiman tarpeeseen, mutta eräät teollisuusyritykset
hoitavat kuitenkin huomattavan osan perustoiminnoistaan vuokratyövoimalla.
Jopa kokonaisia tuotantoprosesseja on saatettu organisoida siten,
että kaikki suorittavan portaan työntekijät
ovat vuokratyönantajan palveluksessa.
Palvelualojen ammattiliitto PAM pitää työntekijän
aseman kannalta ongelmallisina sellaisia työsuhteita, joissa
työntekijä kutsutaan vain tarvittaessa töihin
niin sanotulla nollasopimuksella, sekä vuokratyötä,
jossa epäkohtana nähdään ennen
kaikkea vuokratyösuhteitten lyhyt kesto ja työntekijän
työsuhdeturvan puuttuminen. Vuokratyöntekijöitten
kohdalla lyhyitä määräaikaisuuksia
ketjutetaan yleisesti ja ilman mitään erityistä perustetta.
Toinen suuri epäkohta on työntekijöitten
jääminen työsuhteen kestoon perustuvien
etujen ja työterveyshuollon ulkopuolelle.
Erityisalojen toimihenkilöliitto kiinnittää huomiota
siihen, että yksityisillä sosiaali- ja terveyspalvelualoilla
määräaikaiset työsopimukset
ovat yleisiä. Liiton mukaan niitä käytetään
myös väärin koeajan tarkoituksessa. ERTO
näkee ydinongelmiksi vuokratyöntekijöitten
työsuhdeturvan ja työsuhde-etuuksien saamiseen
liittyvän eriarvoisuuden.
Voidaan todeta, että vuokratyötä käyttämällä yritykset
tosiasiassa kiertävät työsuhdeturvaa
ja yhteistoimintalain velvoitteet. Pahimmillaan jotkut suuret yritykset
ovat joukkoirtisanoneet työntekijöitä ja
ottaneet jonkun ajan kuluttua nämä samat työntekijät
vuokratyövoimana takaisin samaan yksikköön
ja samoihin työtehtäviin. Työsopimuslaissa
on erityissäännös oikeuksien ja velvollisuuksien
siirtymisestä työnantajan luovuttaessa työntekijän
tämän suostumuksen mukaisesti toisen työnantajan
käyttöön. Säännöksen
mukaan työsopimukseen liittyvät oikeudet ja velvollisuudet
jakaantuvat siten, että käyttäjäyritykselle
siirtyvät oikeus johtaa ja valvoa työntekoa sekä ne
työnantajalle säädetyt velvollisuudet,
jotka liittyvät välittömästi
työn tekemiseen ja sen järjestelyihin. Nykyisten
lakien aikana työnantaja on voinut silmänkääntötempulla
vaihtaa roolinsa työnantajasta työn järjestäjäksi.
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen on allekirjoittanut
nelisenkymmentä kansanedustajaa kaikista oppositiopuolueista,
ja enemmänkin allekirjoittajia olisi löytynyt,
mutta halusimme jättää aloitteen pikaisesti
ennen istuntotaukoa, jotta tämä syyskausi päästäisiin
avaamaan tällä tärkeällä asialla.
Odotan, että varsinkin vihreät kannattavat tätä lakialoitetta,
kun he ovat pyrkineet esiintymään niin sanotun
prekariaatin puolesta. Vuokratyössä yhdistyvät
kaikki ne työmarkkinoitten epävarmuustekijät,
jotka kohtelevat kaltoin varsinkin nuoria ja naisia. Ajankohtaiseksi asian
tekee sekin, että lokakuussa tulee ulos vuokratyötä pohtivan
työryhmän tuotos, ja esimerkiksi tänä aamuna
työelämävaliokunnan vierailulla SAK:ssa
vuokratyövoiman käyttö nousi hyvin voimakkaasti
esille.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa herra puhemies! Näyttää salia
katsoessa siltä, että teillä on vielä suurempi
taakka kannettavananne kuin tavallisesti. Koko Suomen porvaristo
on teidän harteillanne tällä hetkellä. — Nyt
tuli yksi apulainen sentään.
Hyvä puhemies, arvon kollegat! Pätkätöistä on
viime vuosina puhuttu paljon, prekariaatista, pätkätöistä,
vuokratyöstä, silpputyöstä,
osa-aikatyöstä. Se on nähty työmarkkinoiden
keskeiseksi ongelmaksi erityisesti nuorten kohdalta, mutta nuorten
kautta tätä epävarmuutta pyritään
levittämään laajemminkin koko työelämää koskevaksi.
Jos ajatellaan näitä eri työmuotoja,
niin vuokratyö on ehkäpä kaikkein inhottavin
työmuoto työntekijän kannalta silloin,
kun se ei anna turvaa työtunneista, turvaa toimeentulosta.
Pahimmassa tapauksessa pitää olla aina tavoitettavissa, aina
valmiina menemään töihin, mutta mitään
takuita siitä ei ole, että töitä tulee
ja palkkaa tulee. Tänä päivänä sentään
onneksi on kännykät, ettei tarvitse enää kotona
istua ja puhelimen ääressä vartoa työtunteja.
Siitä huolimatta, että työ ja toimeentulo
ei ole taattu, jokainen joutuu kuitenkin maksamaan vuokransa, jokainen
joutuu joka päivä syömään, menot
ovat pysyviä, vaikka työt ovat satunnaisia, pätkittäisiä.
Erityisesti vuokratyössä tämä on ongelma,
muutama tunti silloin, toinen tällöin. Itse asiassa
vuokratyö on siitä erikoinen järjestelmä,
että riskin kantaa työntekijä, riskin
siitä, saako riittävässä määrin
töitä, mutta voitot, voitot kerää vuokratyöfirma,
joka ei ota minkäänlaista riskiä siitä,
ei minkäänlaista sitoumusta siihen, että pystyy
tarjoamaan työtunteja. Siksi olisikin yhteiskunnan ja eduskunnan
tehtävä puuttua tähän ongelmaan,
pyrkiä turvaamaan kohtuullinen ja ennen muuta turvallinen
toimeentulo sellaisille ihmisille, jotka tekevät vuokratyötä.
Sen vuoksi tämä ed. Markus Mustajärven
ja vasemmistoliiton ja myös muiden oppositiopuolueiden
tekemä lakiesitys on erittäin tärkeä.
Erittäin tärkeätä se on
myös siinä mielessä, jos ajatellaan viime
eduskuntakauden keskusteluja. Neljä kuukautta ennen eduskuntavaaleja
tehtiin välikysymys tässä salissa pätkätöistä.
Sen ensimmäinen allekirjoittaja oli silloinen oppositiokansanedustaja,
nykyinen ministeri Sari Sarkomaa. Sen oli myös allekirjoittanut
silloinen kansanedustaja, nykyinen työministeri Tarja Cronberg. Välikysymyksessä vaadittiin
hallitukselta neljän kuukauden aikana pikaisia toimia pätkätöiden kuriin
saamiseksi. (Ed. Satonen: On tulossa!) Nyt ovat molemmat hallituksessa.
Nyt on mahdollisuus näitä lunastaa.
Hallitusohjelmaan ei ole kirjattu yhtään konkreettista
toimenpidettä, millä pätkätyöntekijöiden
tai vuokratyöntekijöiden asemaa parannetaan, ei
yhtään ainutta, vaikka vihreät ovat mainostaneet
itseään vihreällä kielellä tilapäistön puolueeksi.
Huoli ei kanna siihen asti, että ministeri Cronberg olisi
kuuntelemassa tätä keskustelua tai yksikään
vihreiden eduskuntaryhmän edustaja olisi paikalla. Tämä on
nyt iso kysymys, mitä vihreät tekevät
tämän suhteen. Uskon, että heiltä tulee
tukea. Ministeri Cronbergin täytyy ottaa tämä lakialoite
ajettavaksi, sillä nyt on ensimmäinen konkreettinen
mahdollisuus hallituksella ja ennen muuta vihreillä, joilla
on työministerin paikka hallituksessa, puuttua pätkätöihin,
puuttua pätkätöiden siihen ehkä kaikkein hankalimpaan,
pätkätöitä tekevästä porukasta kaikkein
hankalimpaan ja ongelmallisimpaan porukkaan: vuokratyöntekijöihin.
Nyt on vihreiden mahdollisuus parantaa tilapäistön
asemaa. Nyt mitataan se, onko poliittista tahtoa, onko uskallusta.
Nimittäin vihreät, joilla on työministerin
palli, pystyvät tämän hoitamaan sillä tavalla kuten
ed. Markus Mustajärven lakiesityksessä esitetään.
Mutta kysymys on siitä, onko vihreissä todellisesti
myös tekojen tasolla pätkätyöntekijöiden,
vuokratyöntekijöiden puolustajiksi vai onko se
ollut ainoastaan pelkkää puhetta.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Itse ilmaisisin iloni näin: olen
iloinen, että läsnä ovat kaikki eduskunnassa
edustettuina olevat kolme työväenpuoluetta. Muut
puolueet näemmä loistavatkin poissaolollansa.
Sinänsä kunnioitettavaa, että puhemiehen
lisäksi edes kaksi hallituspuoluetta edustavaa on vaivautunut
yhden kuitenkin työelämän keskeisempiin
kysymyksiin pureutuvan lakialoitteen lähetekeskusteluun.
Vuokratyöongelma ei ole Suomessa uusi. Ehkä suurin
ongelma vuokratyössä on ollut se, että se
on ollut liian pitkään Suomessa naisvaltaisten
alojen ja naisvaltaisten palvelualojen ongelma. Jo PAM:n edeltäjä heräsi
tuossa 90-luvulla huutamaan sen perään, että vuokratyöllekin tarvittaisiin
Suomessa jonkinlaiset pelisäännöt. En
sano, onko kyseessä se perinne, että kun asia koskee
pääosassa naisia, niin lailla tuppaa olevan pikkasen
pitempi tämä kehittymiskaari, mutta täytyy
myöntää, että vuokratyöstä puhumisella
ja vuokratyöhön liittyvän lainsäädännön
laatimisella on entistä kiireempi nyt, kun selkeästi
Suomesta on muodostumassa vuokratyön paratiisi.
Vuokratyöntekijöitten osuus työvoimasta
on hypännyt hirvittävän pikaisella vauhdilla
muutamassa vuodessa prosentista noin neljään prosenttiin.
Mielestäni kun tätä kehitystä katsoo,
voi olla, että vaikka nyt ilmeisesti tilastojen mukaan pientä taantumaa
viime vuoteen verrattuna tässä kasvussa on, niin
osittain sitä selitetään tilastollisella
harhalla ja on hyvin todennäköistä, että vuokratyövoiman
osuus jatkossa kasvaa entisestään.
Arvoisa pääministeri Vanhanen taannoin eräässä haastattelussa
totesi, että vuokratyö on aina vapaaehtoinen valinta.
Näin valitettavasti ei ole. Suurimmalle osalle vuokratyö on
tällä hetkellä ainut mahdollisuus, ja
myös ikävää on, että muunlaisia
työsuhteita ei ole yksinkertaisesti olemassa. Mutta on
myös ikävää, että te-keskuksissa
on havaittu vuokratyön tarjoajissa myös se ikävä piirre,
että he tarjoavat työtä moneen kertaan monilla
eri nimikkeillä ja siten vääristävät
myös vapaana olevia työpaikkoja ja kaunistavat
sitten tilastoja väärällä tavalla.
Todellisuudessa kuitenkaan varsinaisesti niitten tarjottujen vuokratyöpaikkojen
takana ei välttämättä ole edes
sitä yhtä työpaikkaa. Kuten täällä on
jo todettu, niin henkilöstövuokraus on erittäin
kasvava liiketoiminta, ja siitäkin syystä, ettei
kilpailua vääristettäisi siten, että osaa
työnantajista koskevat tietyt pelisäännöt
ja osaa eivät, olisi tarvetta laatia jonkin sortin pelisääntöjä myös
vuokratyötä välittäville firmoille.
Tällä hetkellä on selkeästi
nähtävissä, että myös
uusia yrityksiä tulee näille villeille vuokratyönvälittämismarkkinoille.
Ja valitettava tosiasia on jo ollut, historia on osoittanut, että osalle näistä villeistä
välittäjäfirmoista
vuokratyöntekijä on yksinkertaisesti vain pelinappula,
joka voidaan suorastaan riistokäyttää loppuun
tai jota voidaan kuukausitolkulla pitää puhelimen ääressä epätietoisuuden
varassa lupaamalla työtä, jota ei kuitenkaan tarjota.
Osa vuokratyöfirmoista on myös valitettavasti
osoittanut sen, että niillä on tietoinen tarkoitus myös
rikkoa tiettyjä työehtoihin liittyviä perinteitä.
Tuttavani tässä joitakin aikoja sitten ilmoittautui
erään erittäin suuren suomalaisen vuokratyöfirman
työnhakijaksi ja täytti siellä paperin, jossa
oli kaksi eri kohtaa, joista toisessa piti vastata, millä palkalla
hän tulisi töihin. Siinä hän
sitten alan pitkäaikaisena ammattilaisena määritteli kyseisen
alan tes:n mukaisen, ei ehkä siitä korkeimmasta
päästä, mutta joka tapauksessa tes:n mukaisen
palkan sinne itsellensä ja jätti täyttämättä seuraavan
kohdan, jossa kysyttiin, mikä on alin palkka, millä tulet
töihin, koska hän ajatteli, että vastatessaan
ensimmäiseen kohtaan alan mukainen työehtosopimus
hän vastasi jo tähän alimpaan palkkaan.
No, tämä ei kyseisen vuokrafirman haastattelijoille
riittänyt, vaan hän tivasi, että ei,
ei, mikä on se alin summa, millä sinä tulet töihin,
ja kun tämä ystäväni edelleenkin
ilmoitti, että alan tes:n mukainen, niin sattuneesta syystä hän
ei kyseisestä vuokrafirmasta koskaan töitä saanut.
Sama ongelma on myös siinä, että vuokratyötä on
selvästi leimannut pärstäkerroin, eli
jos jostakin syystä vuokratyöntekijä on
uskaltanut arvostella joko vuokrafirman tai sitten sen firman työskentelyolosuhteita,
mihin hänet on vuokrattu, on hyvin todennäköistä,
että se on viimeinen kerta, kun hänelle enää sen
jälkeen työtä tarjotaan.
Itse ilahduin joitakin aikoja sitten, kun Lapin matkailuyrittäjät
ensimmäisenä yrittäjäryhmänä alkoivat
vaatia pelisääntöjä vuokratyön
käytölle. Mielestäni on aivan ilahduttavaa,
että tämä henki vuokratyön säännöstelyyn
tulee sekä työntekijäpuolelta että myös
työnantajapuolelta. Mielestäni se on ilahduttavaa
myös sitä kautta, että oletan, että salissa
olevat pienien ja keskisuurten yritysten suuret tukijat ovat myös
sitä mieltä, että näitä pelisääntöjä tarvitaan,
koska samalla luodaan tasa-arvoiset toimintamahdollisuudet eri yrittäjien
välille.
Nyt käsitteillä oleva vuokratyöhön
liittyvä lakialoite on mielestäni erittäin
hyvin ajoitettu. Juuri tällä hetkellä pitääkin
käydä keskustelua vuokratyöstä,
ja toivottavasti tässä talossa käydään
ylipäätänsäkin työelämästä vilkasta
keskustelua tämän syksyn aikana. Se on erittäin
hyvin ajoitettu myös siinä mielessä,
että Vanhasen kakkoshallitus on selkeästi linjannut
ajavansa pienten ja matalapalkkaisten asiaa muutamissa hallitusohjelmakirjauksissaan.
Mikäli vuokratyöntekijöitten asemaa tällä lakialoitteella
pystytään parantamaan, meidän mielestämme
siinä myös itse asiassa Vanhasen kakkoshallituksen
hallitusohjelmaa omalta osaltaan tuetaan. Vanhasen ykkös-
ja kakkoshallitus ovat myös ottaneet naisten aseman erityisesti
ja naisten palkkatasa-arvon selkeästi yhdeksi tavoitteekseen,
ja vuokratyölainsäädännössä jos
missä on kyse juuri palkkatasa-arvosta.
Niinpä mielestäni tämä aloite
ulottaa erittäin hyvällä tavalla reilun
työnantajuuden vaateet koskemaan kaikkia työntekijöitä,
myös vuokratyöntekijöitä. Se
takaa edes jonkinlaisen leivän niille henkilöille,
joille mitään muuta kautta ei pysyvää työsuhdetta
ole tullut. Se lisää selkeästi palkkatasa-arvoa
sekä sukupuolten että eri ikäryhmien
välillä. Se kannustaa pysyviin työsuhteisiin.
Se edesauttaa vuokrafirmoissa työhönohjausta ja
kannustaa suorastaan työhönohjaukseen. Ja itse
asiassa kun yrittäjät ovat monta kertaa valittaneet
viime aikoina, että työntekijät eivät
ole sitoutuneet oman työyhteisönsä kehittämiseen,
niin väittäisin, että tällä lakialoitteella myös
sitoutetaan työntekijät osaksi isompaa työyhteisöä ja
motivoidaan työntekijät myös oman työnsä kehittämiseen.
Mielestäni siis lakialoite on hyvä. Se on
oikein ajoitettu. Ja toivon, että täällä nyt
kovin yksinäisinä olevat hallituksen edustajat
ymmärtäisivät lain merkityksen ja edistäisivät
sen voimaantuloa.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Vuokratyön käyttö on
räjähdysmäisessä kasvussa. Ja
miksi on näin? Työmarkkinoille on tietysti tyypillistä sellainen
kehitys, että sääntelemätön
sektori kasvaa, siis vapaan saalistuksen alue kasvaa säännellyn
kustannuksella. Halpatyövoiman käyttö kasvaa
ja pätkätöiden osuus lisääntyy,
jos niiden annetaan kasvaa ja lisääntyä.
Suomi on eurooppalaisessa vertailuissa maa, jossa vuokratyötä säännellään
vain muutamalla niukalla työsopimuslain säädöksellä.
Meillä on hyvin vähän myös työehtosopimussäännöksiä ja työehtosopimuksia
tätä säännöstämässä.
Vuokratyön suurimmat työsuhdeongelmat ovat
tietenkin työsuhdeturvan täydellinen puuttuminen
ja palkka- ja muiden työehtojen voimassa olevia työehtosopimuksia
selvästi alhaisempi taso. Tämä voidaan
kyllä todeta, voi sanoa, kaikilla aloilla. Tämä on
sääntö eikä suinkaan poikkeus.
Vuokratyö on työnantajavastuiden ja riskien täydellistä minimointia.
Ryhmämme vuokratyölakialoitteen keskeisenä uudistuksena
on se, että vuokratyöntekijälle taataan
takuupalkka. Toinen oleellinen parannus nykyiseen tilanteeseen on
sääntelemättömän ja täydellisesti
tilaajan markkinatarpeista lähtevän työvoiman
käytön sääntely ja määräaikaisuuksilla
keinottelun rajoittaminen. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän
lakialoite lähtee samapalkkaisuus- ja syrjimättömyysperiaatteesta.
Tarkoituksena on, että vuokratyötä tekevillä olisi
vuokratyössä samat palkka- ja muut työehdot
kuin käyttäjäyrityksen omilla työntekijöillä.
Näin ei ole. Teknologiateollisuudesta, metalliteollisuudesta siis,
tiedän hyvin pitkältä ajalta tämän
todellisen tilanteen. Takuupalkka, joka tulisi kysymykseen silloin,
kun vuokratyöntekijä ei ole suorittamassa toimeksiantoa
käyttäjäyrityksessä, sitouttaisi vuokraajayritystä pitkäjänteisempään
työvoimapolitiikkaan ja torjuisi massamittaista työvoiman kierrätystä ja
keinottelua määräaikaisilla työsuhteilla.
Myös tässä aloitteessa vaadittu määräaikaisten
työsuhteiden käytön rajoittaminen on
oleellinen parannus. Pääsäännöksi
tulisi, että määrärajaksi tai
määrättyä työtä varten
tehty sopimus voitaisiin solmia määräaikaisena
vain yhden kerran. Tämä toisi kaivattua turvaa
ja pakottaisi vuokraajayrityksen koordinoimaan pitkäjänteisemmin
työvoimansa käyttöä ja sijoittelua.
Työvoiman vuokraus on kasvava bisnes, niin kuin täällä puheenvuoroissa
on todettu. Viidessä kuudessa vuodessa vuokratyövoiman
määrä kolminkertaistui, ja kehitys on
tällä hetkellä todella vauhdikasta. Niihin
lukuihin, joita täälläkin esitti ed.
Mustajärvi työministeriön lukuja esitellessään,
eivät siis sisälly ulkomaiset vuokratyöntekijät,
joista ei siis työministeriölläkään
ole virallisia lukuja. Ja se joukko on tietenkin tuonut aivan omat
ongelmansa, joihin viranomaisilla ja poliittisilla päättäjillä ei
ole suurta kiirettä puuttua.
Työsuojeluviranomaiset ovat tämän
vuoden aikana esimerkiksi Turun telakoilla suorittaneet runsaat
sata työsuojelutarkastusta ja tarkastaneet siis ulkomaisen
vuokratyövoiman työehtoja, ja noiden tarkastusten
perusteella on todettu, että alle 10 prosenttia oli sellaisia
näistä tarkastuksista, jotka eivät tuoneet
esille laittomuuksia ja sopimusten rikkomuksia. Tavallista on, että palkat liikkuvat
siellä 1 euron tuntitasossa. Se on oma ongelmansa, ja siihen
pitäisi kyllä kyetä puuttumaan.
Nyt tämän vuoden kesäkuussa teknologiateollisuuden
avoimista työpaikoista 70 prosenttia oli vuokratyötarjouksia.
Tästä voi päätellä,
että vuokratyövoiman käyttöä suosii
juuri tämä työsuhteiden täydellinen
sääntelemättömyys. Täällä ed.
Mustajärvi totesi hyvin osuvasti sen, että tätä vuokratyövoimaa
ei todellakaan käytetä vain tilapäiseen
tarpeeseen. Muun muassa Nokian Salon tehtailla vuokratyöntekijöitä on
käytetty yhtäjaksoisesti jo vuosia. Työntekijämäärät
vaihtelevat muutamasta sadasta näiden tilastotietojen mukaan
maksimissaan 1 200:aan.
Yritysten supistaessa toimintaansa tai lakkauttaessa kokonaisia
yksiköitä vuokratyöntekijöiden
työsuhteiden päättäminen on
pelkkä ilmoitusasia. Yt-lain mukaiset neuvottelut ja mahdolliset
korvaukset, muutosturva jne. koskevat vain yritykseen työsuhteessa
olevia, ei vuokratyöntekijöitä. Myös
tästä syystä yritykset lisäävät
vuokratyövoimaa. Nokialla toimii Italiassa tehdas, jossa
kaikki työntekijät ylintä johtoa lukuun
ottamatta ovat vuokratyöntekijöitä, ja
tätä kansainvälistä mallia halukkaasti
pyritään toteuttamaan. Monet tuotantoaan muun
muassa Kiinaan ja Intiaan siirtävät elektroniikkateollisuuden
alihankkijayritykset ovat ennakoineet tulevaa ja korvanneet jo pidemmällä aikavälillä
määräaikaiset työntekijät
ja luonnollisen poistuman vuokratyöntekijöillä.
Myös voimassa oleva työsopimuslaki vuotaa vuokratyövoiman
lisäämisen hyväksi. Työtuomioistuin
on kahdessa ratkaisussaan hyväksynyt muun muassa menettelyn,
jossa yritys on irtisanonut tuotannon uudelleenjärjestelyyn
liittyvillä syillä vakituisia työntekijöitään
ja palkannut tilalle vuokratyöntekijöitä.
Minulle tuttu oikeusprosessi Turusta, Turun Metallista, Turun korjaustelakan
toteuttamia irtisanomisia vastaan päättyi alkuvuodesta
käräjäoikeudessa tuomioon, jonka mukaan
irtisanomiset ovat laillisia, vaikka samaa irtisanottujen työntekijöiden
työtä tekemään palkattiin vuokratyöntekijöitä ja
vuokratyötä on tarjottu jopa telakan irtisanotuille työntekijöille.
Työvoimaviranomaiset ovat osoittaneet työnhakijan
vuokrayrityksen kautta tehtävään, josta
hänet aiemmin oli irtisanottu. Tämä jos
mikä osoittaa, miten nurinkurista ja työntekijän
oikeuksien kannalta vahingollista on sääntelemättömän
vuokratyön käytön kasvu. Ja tämä osoittaa
kyllä kouriintuntuvalla tavalla, miten välttämätön,
hyödyllinen ja tarpeellinen tämä lakialoite
ja tästä ongelmasta keskustelu ja päättäminen
täällä eduskunnassa on.
Arvoisa herra puhemies! Puuttuisin vielä lopuksi työvoimaviranomaisten
arveluttavaan käytäntöön, jossa
viranomainen lähettää työnhakijan
vuokrayritykseen, joka puolestaan haastattelee hakijaa ja rekisteröi
hänet, mutta ei tarjoa eikä ole aikeissakaan tarjota
välittömästi työtä.
Sopii peräänkuuluttaa tämän
menettelyn laillisuutta. Onko työvoimaviranomaisen tehtävä olla
mukana kartuttamassa yksityisten vuokrayritysten laillisuuden kannalta
arveluttavia työvoimarekistereitä? Myös
tätä on syytä lakialoitteemme käsittelyn
yhteydessä pohtia, ja olisi toivonut, että myös
työministeri olisi ollut näitä ongelmia
ja aloitteita kommentoimassa.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies, tervehtymistä kätenne kanssa!
Sanon tämän nimenomaan työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan varapuheenjohtajan roolissa ja myöhemmin
sitten puheenjohtaja Satonenkin, joka on paikalla, sanoo jotakin.
On kyllä ihan alkuun syytä nyt todeta vielä kertaalleen,
että on tämä nyt kerta kaikkiaan ihmeellistä,
että meillä on eduskunnassa toinen työpäivä menossa
ja on ollut tiedossa, että lähetekeskustelussa
on tämä tärkeä lakialoite, joka koskee
vuokratyöntekijäin asemaa ja oikeuksia, ja yhdelläkään
vihreitten kansanedustajalla ei ole aikaa eikä halua osallistua
keskusteluun. Ei ole keskustapuolueellakaan. No, kokoomus täällä on merkittävällä
voimalla,
ja nyt onneksi puhemieheksi tuli Kääriäinen,
joka nyt vastaa ainakin kolmea neljää keskustalaista,
mutta ei voine osallistua keskusteluun. Että näin
ne sanat ja teot ovat ristiriidassa. Vihreät, toivon, että luette
pöytäkirjoista nämä paheksuvat
puheenvuorot.
Haluan vielä tämän lakialoitteen
kohdalta todeta ääneen sen — olen sen
tärkeän lakialoitteen myös itse allekirjoittanut — että,
aivan niin kuin ed. Mustajärvi sanoi, niin kyllä me
varmaan täällä vasemmallakin ymmärrämme
sen, että aivan tiettyihin rajattuihin, tilapäisiin
käyttötarkoituksiin vuokratyövoiman käyttö voi
olla paikallaan. Mutta ymmärrän niin, että tällä takuupalkka-ajattelulla,
joka on toteutettu silloin sosialidemokraattisessa Ruotsissa, on
tarkoitus nostaa tämän vuokratyövoiman
käyttöä sen verran, että se
kohdentuisi ja rajautuisi vain sellaisiin käyttötarkoituksiin,
jolloin se on todella perusteltu ja lyhytaikainen. Mutta aivan niin
kuin jo käydyissä puheenvuoroissa on todettu,
tästä on tullut tämmöinen merkittävä bisnes
monille vuokrafirmoille ja siinä toteutuu tällainen
vanhakantainen riisto jopa työntekijän kohdalta.
Mutta totean myöskin sen, että näin ei
ole tietystikään kaikilta osin, koska se vuokratyöntekijän
tekemä työ on tietysti lähtökohtaisesti
yhtä arvokasta kuin siellä firmassa ikään
kuin normaalissa työsuhteessa työskentelevän.
Ylipäätänsä suhtaudun varsin
kriittisesti tällaisen vuokratyövoiman käyttöön
ja ainakin sen laajentumiseen.
Mutta, arvoisa puhemies, kannattaa nyt kuitenkin muistaa viime
kaudelta se, että kun me uusimme yhteistoimintalakia, niin
se piti kyllä sisällään sen
lainmukaisen ajatuksen, että sillä on tarkoitus
karsia epätarkoituksenmukaista pätkä- ja
vuokratyötä. Mitä paremmin työntekijät
ja työnantajat pystyvät sopimaan hyvässä sovussa esimerkiksi
tarpeellisista työaikajoustoista, sitä vähemmän
syntyy epätarkoituksenmukaista pätkä-
ja vuokratyötä. Tämän yhteistoimintalain mukaan
vuokratyövoiman käyttöä koskevat
periaatteet on käsiteltävä yhteistoimintamenettelyssä kaikissa
lain piiriin kuuluvissa yrityksissä, ja työnantajan
on harkitessaan vuokrasopimusta ilmoitettava siitä niille
henkilöstöryhmien edustajille, joiden edustamien
työntekijöiden työhön vuokratyö vaikuttaisi.
Toiseksi vuokratyöntekijöiden työturvallisuutta
parannettiin laajentamalla työn teettäjän vastuuta
siten, että teettäjä on vastuussa työturvallisuudesta
vuokratyössä samantasoisesti kuin hän
vastaa omien työntekijöittensä turvallisuudesta.
No, tämä on tietysti luonnollista, ja näin pitääkin
olla.
Mutta tämä tärkeä erinomainen
lakialoite, jonka on siis allekirjoittanut 40 kansanedustajaa, pitää sisällään
sen ajatuksen, että tätä vuokratyön
sääntelyä on jatkettava ja siinä todella
sitten otetaan huomioon tämä vuokratyöntekijän asema.
Niin kuin muistaakseni tämän lain perusteluissakin
todetaan, niin muun muassa pätkätyöntekijöitten
ja vuokratyöntekijöitten työterveyshuolto,
joka on erittäin tärkeä, on monissa käytännön
tilanteissa vuokratyöntekijän ulottumattomissa.
Sitten, arvoisa puhemies, työelämän
koulutustuntijana tässä toistaiseksi käydyssä lähetekeskustelussa
on jäänyt mielestäni liian vähälle
huomiolle se, mitkä ovat tällaisen vuokratyöntekijän asema
ja oikeudet oman ammatillisen osaamisensa kehittämisessä ja
päivittämisessä, jos ja kun hän
pääsääntöisesti on
tällaisen melko lyhyen ajan voitontavoittelun välineenä.
Sehän käytännössä johtaa
siihen, kun työntekijän paras turva kuitenkin
tässä työelämämuutoksessa
on se, että hänellä on hyvä ammattitaito,
hyvä osaaminen, työnantaja myöskin aidosti
kantaa sen kehittämisestä huolta — väittäisin
näin, vaikka minulla ei ole tutkimustietoa — että vuokratyönantaja käyttää huomattavasti
vähemmän oman henkilöstönsä kouluttamiseen
määrärahaa kuin suomalainen yritys keskimäärin,
joka liikevaihdostaan siihen käyttää,
siis palkkasummasta, 2—3 prosenttia. Jos olen väärässä,
niin työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
puheenjohtaja Satonen sitten varmaan oikaisee, mutta en usko, että näin
tapahtuu. Mutta on erittäin vakava näkökohta, mikä se
työntekijän ammatillisen osaamisen ja kehittymisen
näköala on tämmöisissä pätkä-
ja vuokratöissä. Se on huolestuttava.
Arvoisa puhemies! Lopuksi totean sen, että tämän
porvarihallituksen työelämän kehittämistavoitteet
ovat todella lyhyt osio siellä hallitusohjelmassa, ja se,
mitä siellä luvataan toteuttaa, on lähinnä viime
työministerien jäljiltä jääneet hankkeet.
Nyt jäämme tietysti odottamaan sitten, mitä sieltä on
tulossa esimerkiksi vuokratyöntekijöitten ja pätkätyöntekijöitten
aseman parantamiseksi. Minusta tämä ed. Mustajärven lakialoite
on poikkeuksellisen hyvin ja kunnianhimoisesti tehty, ja uskon,
että se voisi olla pohjana myöskin sitten hallituksen
esityksille, jos niitä tämän asian tiimoilta
on tulossa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä lakialoitetta on nyt
laajasti käyty läpi, mitä se pitää sisällään,
ja kaikki on ollut asiaa. Kerron aluksi tässä kolme
esimerkkiä, jotka kuvastavat koko tätä vuokratyön
tekijöiden ongelmatiikkaa.
Ensinnäkin meidän alueellamme oli firma, tai on
vielä nytkin, jossa on lähes 30 työntekijää. Tuotannollisista
ja taloudellisista syistä se sanoi kaikki irti ja korvasi
tämän porukan vuokratyöntekijöillä.
Työnvälitystoimisto tarjosi kaikille näille
irtisanotuille siihen vuokratyöfirmaan työsuhdetta.
Osa lähti, osa ei, ja osa sai karenssin siitä.
Palkka on vain huomattavasti pienempi kuin aikaisemmin tässä yhtiössä heille
maksettiin, ja sen takia nämä työntekijät
katsoivat, että he eivät tämmöiseen
työhön lähde. Ja se on täysin
laillista. Vaikka lakimiehet kävivät kuvion läpi,
niin ei löytynyt semmoista paikkaa, millä olisi
tämä firma saatu vastuuseen, vaan on mahdollista
ulkoistaa ja ostaa ulkopuolelta näin tämä työ.
Toinen esimerkki on Pohjois-Suomesta, jossa innovaatiopalkinnon
kaksi kolme vuotta sitten saanut metallialan yritys tekee siten,
jotta se käy valitsemassa työnvälitystoimistosta
henkilöitä, jotka ovat tietyn määräajan
yrityksen palkkalistoilla, ja jos heidät katsotaan kelvollisiksi,
määräaikaa ei jatketa mutta yrityksestä soitetaan vuokrayritykseen,
jotta täällä olisi tämmöinen työntekijä,
jonka me haluaisimme palkata, ja hän siirtyy sitten, jos
ei muuta keksi, vuokrafirman palvelukseen. Kuulemma yli puolet firman
työntekijöistä on korvattu näillä vuokratyöntekijöillä.
Tämän tyyppistähän ei saisi
olla eikä saa olla, mutta tämänhetkinen
lainsäädäntö sallii tämmöisen
toiminnan.
Kolmas esimerkki on pienemmästä putiikista, huoltoasemasta,
jossa on kuppila, kahvio. Työntekijä sanottiin
irti tuotannollisista ja taloudellisista syistä, ja seuraavana
päivänä vuokratyöntekijä oli
siellä ja on tänäkin päivänä,
eivätkä sitä nämä ammattiliiton
kynnet pystyneet muuttamaan, koska kyseessä oli tuotannollinen
ja taloudellinen vähentäminen ja katsottiin, että se
voidaan korvata vuokratyöntekijällä.
Sillä tavalla kierretään meidän
lainsäädännössämme
näitä hyviä pykäliä.
Ed. Satonen, kun olette nyt hallituspuolueen jäsen,
niin tämmöiset porsaanreiät kun tukitaan, sitten
alkaa tuntua, että turvataan työntekijälle
oikea työsuhdeturva eikä keinotekoista, mikä tänä päivänä on
näköjään mahdollista.
Minä näen, että ed. Mustajärven
tekemät esitykset ovat ihan kaikki paikallaan. Tässä on
voinut vielä joitakin asioita jäädä huomaamatta
ed. Mustajärveltäkin. Tapauksessa, jonka itse
näin, vuokratyöntekijä pakotettiin allekirjoittamaan sopimus,
jossa oli vielä lisäys, jossa hän sitoutuu työskentelemään
määrätyn ajan tämän
vuokratyöfirman palveluksessa eikä siirry emoyhtiöön, jonka
palveluksessa on vuokratyössä, tai jos siirtyy,
joutuu maksamaan sakon siitä. Minusta se on aika kohtuuton
tekele siinä mielessä, että jos työntekijä ei
olisi sitä sopimusta allekirjoittanut, todennäköisesti
ei olisi syntynyt työsuhdetta, ja jos ei olisi syntynyt
työsuhdetta, niin olisi tullut karenssi, koska olisi itse
aiheuttanut sen omalla käytöksellään,
kun ei allekirjoittanut työsopimusta. Tämä kaveri
oli aika litskussa siinä. Eikä tämä ole
ainoa. Niitä varmasti on ympäri Suomea. Ihminen
on aika kekseliäs, ja on vilunkifirmoja, jotka tekevät
tämmöistä ja käyttävät
hyväksi ihmisiä häikäilemättä.
Kun olen katsonut, mitä on tapahtunut näissä yrityksissä,
joita olen seurannut jo ennen kuin tulin eduskuntaan, ja kun nyt
tämä on lisääntynyt, niin kyllä vastuulliset
firmat, joissa on pysyvää työtä,
ovat kyllä huomanneet monessa paikassa, että kyllä kuitenkin
oma henkilö, joka on palkkalistoilla, on kuitenkin turvallisempi.
Uskon, että kun työvoimapulan väitetään
tulevan jatkossa, niin semmoiset yritykset, jotka aikovat hoitaa
hyvästi asiansa ja joilla on pysyvät asiakaskunnat tai
hyvä tuotekanta, luultavasti ainakin hoitavat tämän
jutun, jotta ei tämmöistä vilunkia tehdä eikä tämmöistä vaihtuvaa
porukkaa pidetä hyvin paljon. Ne haluavat sitouttaa porukan,
koska se on voimavara heille. Osa firmoista on varmasti semmoisia,
jotka tekevät tätä yhä edelleen
eri syistä. Siellä on muun muassa sellaisia syitä,
jotta kun on joku lainsäädännön
pykälä, että kun työntekijämäärä menee
kymmeneen, pitää olla työsuojelujutut
ja työsuojeluvaltuutetut, tai on joitain muita pykäliä,
joissa on näitä henkilömääriä,
niin näitä kiertääkseen jotkut
firmat tekevät tämmöistä toimintaa
ja ottavat sitten vuokratyöntekijöitä,
joita ei lasketa sitten siihen henkilömäärään.
Tämä on monisyinen seikka, mutta me tarvitsemme
muutoksen tähän, ja odotan, että hallitus tuo
nyt esityksen tähän tyyliin, niin kuin ed. Mustajärvi
on tehnyt. Tämän aloitteen olen itsekin allekirjoittanut.
Sillä turvataan ihmisoikeudet. Jos hallitus ei sellaista
tuo, niin siinä tapauksessa odotan, jotta seuraavissa vaaleissa
sitten kyllä ihmiset valitsevat semmoista porukkaa tänne,
joka turvaa ihmisille paremman työsuhdeturvan ja oikeusturvan
jatkossa.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Näitten innostavien sanojen jälkeen
on helppo jatkaa.
Ensinnäkin tämän lakiesityksen tarpeellisuudesta
muutama sana. Tätä lakiesitystähän
ei tarvittaisi, ellei suomalaisella yritysmaailmalla ja varsinkin
pienyrittäjillä ja Suomen Yrittäjillä olisi
semmoista harhakuvaa, että Suomessa irtisanominen
on vaikeata ja kallista. Tosiasiassa meidän irtisanomissuojasopimuksemme
mahdollistaisivat täysin ne toimenpiteet, joita tällä vuokratyövoiman
käytöllä kuvitellaan saatavan hyödyksi.
Vuokratyövoiman käyttö on kasvanut
viime vuosina rajusti, ja suuntauksen ennustetaan edelleen lisääntyvän.
Henkilöstövuokrausyritysten toimintaa on valvottava
paremmin ja vuokratyöntekijöiden työsuhdeturvaa
on kohennettava. Henkilöstövuokrausyritykset laajentavat
kaiken aikaa innolla toimintaansa. Mielenkiintoista on se, että kesällä,
kun tehtiin yrityskierroksia, siellä pienemmät
yrittäjät, tuommoiset 20—30 hengen yrittäjät,
kokivat jo siinäkin ongelmia sillä lailla, että vaikka
he kertoivat, että on kalliimpaa tehdylle työtunnille
vuokrata työvoimaa, niin sitten on tämä harha,
että siitä pääsee helpolla irti eikä tule
näitä erilaisia moraalisia ongelmia irtisanomisesta.
Kun näistä keskusteltiin, niin ainakin minun neuvoni
oli se, että tehkää normaaleja, toistaiseksi
voimassa olevia työsopimuksia, jolloin irtisanomisajat
ovat suhteellisen lyhkäisiä. Ja jos ei niitä töitä ole,
niin silloinhan on aina asiallinen peruste irtisanomisille taikka
lomauttamiselle. Monelta yrittäjältä on
jäänyt huomioimatta se, että nykysopimukset
ovat aika joustavia tänä päivänä.
Sitten ovat eri asia nämä suuret firmat elikkä jotkut
telakat, metalliteollisuuden isommat firmat, puualan isommat firmat.
Nehän käyttävät sitten jo aivan
toisessa merkityksessä vuokratyövoimaa kuin pienet
yritykset. Pienelle yrityksellehän on tärkeintä se,
että se vuokratyövoima, mikä tulee, ja
ne tunnit, mistä maksetaan, ovat tehokkaita. Tässähän
on minusta tämän vuokratyövoiman akilleenkantapää pienyrittäjille.
Siinä kierrätetään väkeä.
Ei kelpaa, ulos. Tuodaan toinen. Ei kelpaa, kun ei ole ammattitaitoa,
ja sitten joudutaan kumminkin etsimään ikään
kuin se valmis ammatti-ihminen. Tähän liittyy
tänä päivänä hyvinkin
paljon niitä ongelmia, joita nyt ulkoinen työvoima
tuo tullessansa. Se on yllättävän suurta
tänä päivänä. Ainakin
Päijät-Hämeessäkin toistatuhatta
ulkomaan työntekijää on jo metallialan
ammattitöissä ja valtaosa näistä on vuokratyövoimaa
varmastikin. Elikkä lakiesitys on hyvin perusteltu.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Sirnö aloitti
hyvin toteamalla, että paikalla on kolmen työväenpuolueen
edustajia. Minä edustan sitä työväenpuoluetta,
joka haluaa ihmisille töitä, ja tässä suhteessa
on pakko suhtautua sinänsä varsin perusteiseen
ed. Mustajärven aloitteeseen varsin kriittisesti lähtien
siitä kysymyksestä, että 30—40
prosentille vuokratyöntekijöistä vuokratyö johtaa
vakituiseen työsuhteeseen. Se on monelle väylä työelämään,
ja jos me menisimme tällaiseen takuupalkkajärjestelmään,
jota ed. Mustajärvi tässä esittää,
niin se nostaisi tätä vuokratyön teettämisen
kynnystä niin paljon, että vaikka olisi tietysti
hyvä asia, jos se johtaisi siihen, että palkattaisiin
vastaava määrä ihmisiä vakituiseen
työsuhteeseen, minä luulen, että lopputulema
olisi pikemminkin päinvastoin, että meillä olisi
ylipäätään vähemmän
ihmisiä töissä.
Tässä keskustelussa on myöskin vallan
unohtunut se, että varsin moni ihminen tekee vuokratyötä omasta
tahdostaan. Siellä on opiskelijoita iso joukko, jotka haluavat
sitä tehdä. (Ed. Yrttiaho: Alle 10 prosenttia!)
Viittaan tässä Promenade Researchin tutkimukseen,
johon ei ilmeisesti ole tuolla vasemmistosiivessä ehditty
tutustumaan, jossa on haastateltu ... (Ed. Gustafsson: Mikä nimi?) — Tutkimuksen
on teettänyt Promenade Research -niminen tutkimuslaitos.
Tässä on haastateltu 2 943:a vuokratyöntekijää,
jotka ovat Suomen Henkilöstöpalveluyritysten Liiton
jäsenyrityksessä töissä. Nämä tiedot
on kerätty 2.—24.5., ja täältä löytyy
varsin mielenkiintoisia tuloksia siitä, miten vuokratyöntekijät
itse kokevat tilanteensa.
Sen myönnän, mihin ed. Yrttiaho viittasi,
että ovat aivan eri asioita nämä suomalaiset
ja nimenomaan Henkilöstöpalveluyritysten Liiton
jäsenyritykset kuin sitten nämä ulkomaista
vuokratyövoimaa välittävät.
Ne ovat aivan eri asioita. Mutta tässäkin on ehkä hyvä muistaa
asian tausta, ja asian tausta oli se, että SAK aikoinaan
nykyisen maakuntajohtajan Matti Viialaisen johdolla tutki Virosta
Suomeen tulevien työntekijöiden määrää,
jos rajat avataan, ja sai tulokseksi muistaakseni 400 000.
Tästä seurasi sellainen virheellinen käsitys,
että ei mahdollistettu aluksi Viron ja muiden uusien jäsenmaiden
liittyessä EU:hun sitä, että työntekijät
olisivat voineet tulla vakituiseen työsuhteeseen, vaan
heidän oli pakko tulla vuokratyövoiman kautta.
Tämä loi nämä vuokratyömarkkinat
nimenomaan ulkomaisille vuokratyönvälittäjille.
Kun kaksi vuotta oli kulunut, niin älyttiin, että tässä oli
menty ihan ojasta allikkoon, ja päätös
muutettiin viime eduskunnan aikana, mutta siinä oli jo
tehty vahinko, koska nämä markkinat oli luotu.
Mutta tosiaan mennäkseni näihin tutkimustuloksiin,
mitä on saavutettu, niin ensinnäkin näistä vuokratyöntekijöistä,
jotka ovat siis päätoimisesti vuokratyöntekijöitä,
tässä tutkimuksessa haastatelluista 3 000:sta
yli 30 viikkotuntia tekee 80 prosenttia, elikkä se on hyvin
lähellä varsinaista täyttä tuntimäärää.
Sitten täällä on esimerkiksi kysytty
näin: "Haluaisin vakituisen työsuhteen henkilöstöpalveluyrityksestä,
vaikka tällöin voisin rajoitetummin kieltäytyä tarjotusta työstä."
Tähän on vastannut 31 prosenttia kyllä. Eli
ainoastaan noin kolmannes haluaisi tästä henkilöstöpalveluyrityksestä vakituisen
työsuhteen.
Tämä sama asia on tullut vastaan myöskin
toisaalla, eli on otettava huomioon se, että nyt näiden
ihmisten asema, jotka ovat töissä näissä vuokrapalveluyrityksissä,
hyvin paljon riippuu työmarkkinoilla siitä, millä alalla
he toimivat. Sellaisella alalla, jolla on voimakas työvoimapula,
kuten esimerkiksi hoitoalalla, me olemme semmoisessa tilanteessa,
että vakituisiin työsuhteisiin ei saada väkeä,
mutta vuokratyövoiman kautta voidaan palkata. Itse olen
Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallituksen jäsen, ja me
teimme linjauksen, että Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ei palkkaa
vuokratyösuhteen kautta hoitajia, vaan me nostimme hoitajien
alkupalkkoja. Mutta Pääkaupunkiseudulla tilanne
on jo se, että heitä on palkattava vuokratyövoiman
kautta. Se, että vuokratyöntekijöitä on
olemassa, vaikka ei ole olemassa vakituisiin virkasuhteisiin riittävästi, johtuu
siitä, että joidenkin elämäntilanne
on sellainen, että vuokratyöfirman kautta pystyy
itse paremmin määrittelemään,
kuinka paljon viikossa tekee töitä ja miten sen
työntekonsa ajoittaa. Tämä ei koske,
sen myönnän suoraan, mitään
ravintola-alaa esimerkiksi, jolla ollaan kokonaan toisenlaisessa
tilanteessa. Mutta on olemassa myös sellaisia aloja, joilla
on niin sanotusti työntekijän markkinat,
ja siellä tilanne on aivan toinen.
Ed. Gustafsson viittasi siihen, paljonko vuokratyöntekijät
saavat koulutusta. Minullakaan ei ole siitä sen kattavampaa
tietoa, mutta tämä 3 000 henkilön
otos osoittaa 46 prosentin vastanneen, että on saanut koulutusta
viimeisen vuoden aikana. Eli se on hieman vähemmän
kuin on yleinen keskiarvo, mutta on kuitenkin varsin korkea taso.
On myöskin varsin mielenkiintoista se, että kun
on kysytty arvosanalla 1—5, miten vuokratyöntekijät
ovat kokeneet tämän työnsä,
niin täältä löytyy esimerkiksi
seuraavia kohtia: "Työni on sitä, mitä minulle
luvattiin", 4,1, "Olen saanut asiakasyritykseltä riittävästi
perehdytystä työhöni", 3,7, "Työtehtäväni
kannustavat minua yrittämään parhaani",
3,5. Eli nämä luvut ei ole mitään
hirveän huonoja, ja ehkä kaikkein mielenkiintoisinta
on se, että kysymykseen "Voin suositella vuokratyön
tekemistä tuttavilleni" on vastannut kyllä 82
prosenttia. Eli haluan vaan tässä tuoda sen esille,
että ei ole suinkaan niin, että kaikki vuokratyötä tekevät,
lähellekään kaikki, kokisivat sitä ongelmaksi,
ja niistäkin, jotka haluaisivat siirtyä sieltä vakituiseen
työsuhteeseen, monet näkevät sen väylänä nimenomaan
siihen, että saa vakituisen työpaikan. Tällainenkin
kysymys on osoitettu ja siis on kysytty: "Uskon, että vuokratyö auttaa
minua saamaan jatkossa uuden työpaikan." Tähän
on vastattu arvosanalla 3,64 asteikolla 1—5, että uskon,
että saan, eli siis sekin on reilusti enemmän
kuin puolet.
Tietysti tähän asiaan liittyy myös
sellainen logiikka, että kun vuokratyötä välittävän
yrityksen bisnes on välittää vuokratyötä,
niin se myös pyrkii löytämään
työtä niille ihmisille, jotka ovat yrityksen kautta
töissä. Sen takia tietysti myöskin työvoimatoimistoissa
nykyisin nähdään varsin positiivisena
tämä vuokratyö eikä suinkaan negatiivisena.
Arvoisa puhemies! Tällä puheenvuorollani en tarkoita
sitä, että vuokratyöhön ei liittyisi
joitakin ongelmia. Yksi suurimmista on se, että tämä kenttä,
joka tarjoaa tätä vuokratyötä,
on vielä varsin heikosti järjestäytynyt
ja siellä on hyvin monenlaisia toimijoita ja niiden toimijoiden
välillä on hyvin suuria eroja, jotka myös
heijastuvat siihen, millä tavalla nämä yritykset
työntekijöitään kohtelevat.
Mutta valtaosa kotimaisista yrityksistä, erityisesti ne,
jotka on järjestäytyneitä, tarjoavat
hyvin laadukasta vuokratyötä, joka on monelle
väylä päästä vakituiseen
työsuhteeseen. Siinä suhteessa en missään
nimessä eikä myöskään
edustamani ryhmä halua estää tätä vuokratyötä tai
vaikeuttaa sitä niin paljon, että se menee käytännössä mahdottomaksi
toimintatavaksi.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Vuokratyö on kasvussa ja on varmastikin tullut
jäädäkseen. Tämä on
iso haaste nyt ammattiyhdistysliikkeelle ja myöskin työväenpuolueille,
miten päästään kiinni niihin
ilmeisiin epäkohtiin, joita vuokratyössä on.
Kyllä tässä meidän mietinnässämme
on päädytty siihen, että tämän Ruotsin
mallin mukainen takuupalkka on se, joka tuo turvaa ja luo myöskin
näille vuokratyönantajille semmoisen hyvin tasavertaisen
lähtökohdan. Alalla on monenlaista työnantajaa
myös täällä vuokratyön
puolella, kuten edellinen puhujakin sanoi. Kun me haastattelimme
näitä vuokratyönantajia, niin heillä,
joita me tapasimme, ei ollut mitään sitä vastaan,
että mennään tähän
takuupalkkaan. Heille se sopii hyvin. Se antaa turvaa työntekijälle,
ja samalla vuokratyömarkkinoilla näitten työnantajien
puolella kilpailu saa säännönmukaisia
ja säädyllisiä piirteitä. Siellä on välistävetäjiä,
ja siellä on huonoa kohtelua ja väärinkäyttämistä myöskin.
Silloinkin, kun olisi vakituisen työsuhteen paikka tuolla
työnantajapuolella, niin nämä vuokratyönantajat
eivät säädyllisesti toimi.
Eli tässä on varmasti kaikkien etu se, että tänne
saadaan säädöksiä ja turvataan
työntekijöiden asema. Se on minusta aina se, josta
täytyy meidän kaikkien koettaa lähteä.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Satosen kunniaksi on sanottava se, että paitsi
että hän on täällä esittelemässä omia
kantojaan niin hän ainakin pyrkii analyyttiseen tapaan käsitellä asioita.
Mutta jonkinmoinen looginen umpikuja ed. Satosella tulee, kun hän
kehui, kuinka moni vuokratyöntekijä kokee vuokratyön niin
hyväksi. Minkä ihmeen takia sitten näinkin suuri
joukko vuokratyöntekijöistä siirtyy muuhun
työsuhteeseen, jos se vuokratyö on onni ja autuus?
Eihän siinä silloin ole mitään
logiikkaa.
Me vasemmistoliiton eduskuntaryhmässä kuulimme
myöskin vuokratyönantajia. Käytimme heitä asiantuntijoina.
Pitää sanoa se, että näkökannat
erosivat aika lailla monessakin kohtaa, mutta olemme yrittäneet
hankkia tietoa, ajantasaista tietoa, ja käyttäneet
laajaa tausta-aineistoa, kun tämän lakialoitteen
olemme tehneet.
Mutta ei ed. Satonen kyllä käynyt sitä läpi, mikä järki
on esimerkiksi siinä, että joukkoirtisanotaan
valtava määrä työntekijöitä ja
jonkun ajan päästä sitä samaa
työtä samalla työpaikalla tarjotaan niille
samoille työntekijöille huomattavasti huonommin
ehdoin, millä lailla se lisää työnantajien
kykyä kilpailla työvoimasta, kun jatkossa työvoimapula
on ihan totta aika monella alalla.
Ei ed. Satonen myöskään käynyt
sitä läpi, kuinka hyvin työ- ja perhe-elämän
yhteensovittaminen onnistuu tilanteessa, jossa työntekijä on työsuhteessa,
mutta ei ole mitään lupausta tai sopimusta siitä,
että tulisi niitä töitä edes
sen yhden tunnin verran viikossa. Se kyllä sotii kaikkia
niitä havaintoja vastaan, jotka tulivat tutuiksi esimerkiksi
viime kaudella työelämäselonteossa, eli sen
suhteen, mikä tiivistettynä oli se yhteenveto: työntekijöillä on
kadonnut työstään autonomia eli se, että he
itse kokisivat, että voivat vaikuttaa siihen, miten he
työtä tekevät.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Työnantajathan perustelevat tätä vuokratyövoiman
käyttöä sillä, etteivät
he halua sitoutua vakinaiseen työntekijämäärään.
Vuokratyöntekijöillä voidaan karsia henkilöstökustannuksia
ja niitä kuluja, joilla omaa väkeä pyritään
sitouttamaan. Elikkä tässä on just niin
kuin päinvastaiset tavoitteet: halutaan työvoimaa,
mutta kumminkin sitten halutaan työvoimaa, joka ei tuo
lisäkustannuksia. Tulospalkkiot, henkilökunta-alennukset, liikuntapalvelut,
kännykkä- ja lounasedut ym., koulutusmahdollisuudet,
joista puhuttiinkin, jäävät saamatta.
Toivoisin, että ed. Satonen kommentoisi nyt sitten
kokoomuslaisena yrittäjien edustajana näitä puolia,
paljonko siellä nyt hyötyy. Ainakin minulle moni
yrittäjä väittää, että se
on kalliimpaa, mutta päästään
nopeammin irti.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Satonen tuossa eri käppyröin,
tilastoin, perusteli sitä, mitä autuutta vuokratyöntekijöiden
asemassa on. Lainsäädännönhän
pitää lähteä siitä näkökulmasta,
ainakin henkilökohtaisen kantani mukaan, jotta siinä suojataan
heikompaa. Vaikka niissä prosenteissa olisi 80:tä,
70:tä, 90:tä, niin siellä on aina kuitenkin
semmoinen pieni porukka, joka kokee sen, että siellä ei
ole hoidettu hyvästi asioita, ja ne todennäköisesti
ovat niitä vilunkifirmoja.
Toisaalta pitää kysyä, että tuo
tutkimus kun on tehty, miten siihen on valittu se haastateltava
porukka, onko menty pikkufirmoihin vai mistä se porukka
on otettu. Onko se tehty jonkun bingorummun avulla, että on
otettu sieltä, ketä on sattunut, vai onko tietoisesti
haettu joku määrätty porukka, jota on
haastateltu?
Sen takia kyllä minä lähden siitä,
niin kuin sanoin tuossa aikaisemmin, että lainsäädännöllähän
pitää turvata aina heikompaa, ja silloin näillä säännöksillä,
joita ed. Mustajärvi tässä aloitteessaan
esittää, pyritään turvaamaan,
saamaan yhteiset säännöt aikaan. Se vilunkifirmakin
joutuu sitten hoitamaan ne ehdot, jos semmoinen lainsäädäntö tehdään.
Silloin se turvaa myös sen heikomman aseman, jos työnantajalla
ei ole semmoista vastuuta, ei semmoista moraalista eikä omantunnon
vastuuta siitä, että hoitaa hyvin nämä asiat.
Sen takia me tarvitsemme lainsäädäntöä.
Sen takia en ymmärrä ihan tuota logiikkaa, kun
ed. Satonen enstäin perusteli, miten hyvin se on, ja totesitte
kyllä lopussa, että siinä on ongelmia
olemassa. Silloinhan meidän pitää ne
ongelmat poistaa, ja odotan, kun ed. Satonen on vaikutusvaltaisella
paikalla, työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
puheenjohtaja ja sitten omassa ryhmässään
ilmeisesti hyvä työelämän asiantuntija, että tuotte
semmoisen lain, joka on tämän sisältöinen,
vähän tämän oloinen kuin tämä ed.
Mustajärven aloite, jos se ei ihan tämmöisenä mene.
Minna Sirnö /vas:
Puhemies! Ei liene onnea ja autuutta, ettei pysty suunnittelemaan
lapsensa kanssa yhteistä lomaa, eikä liene onnea
eikä autuutta, että joutuu päivätolkulla
istumaan puhelimen vieressä odottamassa puhelua, jota ei
koskaan tule. Kyse on siitä, että tällä hetkellä vuokratyötä tekee
yhä laajempi ryhmä, jolla ei ole itse asiassa
tämmöisen perhe-elämän normaaleja mahdollisuuksia,
ei mahdollisuuksia suunnitella tulevaisuutta, koska ei tiedä,
onko siihen tulevaisuuteen tarvittavia resursseja olemassa. Siitä huolimatta
monen vuokratyöntekijän elämä on sidottu
käytännössä siihen vuokratyöfirmaan
ja sitä kautta rajoitettu hänen toimintamahdollisuuksiaan
monessa muussa.
Monen vuokratyöntekijän ongelma on myös se,
että he eivät voi eivätkä pysty
vaikuttamaan itseään koskeviin lomajärjestelyihin,
vapaa-aikajärjestelyihin, työlistoihin. Liian
usein vuokratyöntekijöitten tilanne on se, että heille
voidaan määrätä vaikka 11 päivää peräkkäin
vuokratyöfirmasta töitä, ja koska kyse
on pärstäkertoimella tapahtuvasta työnjaosta,
niin harvalla vuokratyöstä riippuvaisella työntekijällä on
mahdollisuutta tai todellista kykyä siinä tilanteessa
sanoa "ei" työlle, jota hänelle tarjotaan, koska
se käytännössä liian usein tarkoittaa
sitä, että kyseiselle henkilölle ei enää seuraavana
päivänä tai seuraavalla viikolla soitella.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Minä olen ihan varma, että kaikki
vuokratyöhön liittyvät ongelmat on täällä jo
varmaan ainakin kertaalleen tai kahteen tullut mainittua, mutta
varmasti on niin, että ihmiset ovat erilaisissa elämäntilanteissa.
On ensinnäkin niitä, jotka kokevat tämän
vuokratyön omista lähtökohdistaan mielekkäämmäksi
vaihtoehdoksi ainakin nykyisessä elämäntilanteessa.
Sitten on niitä, jotka eivät koe, mutta jotka
näkevät, että se on väylä vakituiseen
työsuhteeseen, ja näkevät niin, että tämä vuokratyö on
vaihtoehto kokopäivätyöttömyydelle,
joka sekään ei ole taloudellisesti kovin houkutteleva
tilanne eikä muutenkaan eteenpäin vievä asia.
Sitten on tietenkin niitä joitakin ihmisiä myöskin — se
on myönnettävä — jotka ehkä toisenlaisessa
tilanteessa saisivat kokopäivätyön. Mutta
jos me katsomme tätä kysymystä kokonaisuutena,
niin minä pelkään sitä, että jos vuokratyön
teettäminen tehdään liian vaikeaksi, niin
se vie monelta ihmiseltä mahdollisuuden päästä vuokratyön
kautta vakituiseen työsuhteeseen, ja tämä on
erittäin ison luokan kysymys.
Ihan lyhyesti vielä, puhemies, haluan sanoa siitä,
kun täällä puhuttiin aikaisemmin, että vuokratyön
määrä on kasvanut ja että moni
yrittäjä pääsee helpommalla,
kun vain tilaa työvoimaa sieltä vuokratyöyrityksestä.
Esimerkiksi silloin, kun yt-lakia laajennettiin, se on käytännössä johtanut
siihen, että moni yritys on siirtynyt tähän.
Me olemme tehneet kanssa sen tyyppistä lainsäädäntöä,
joka on houkutellut käyttämään vuokratyövoimaa.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Muistutan kuitenkin ed. Satosta siitä,
että tämähän on lakialoite,
jossa halutaan turvata tietyt minimiehdot vuokratyöntekijöille
eikä suinkaan haluta turhaan vaikeuttaa tilannetta. Täällä todetaan
muun muassa näin, että "ellei opiskelun tai muiden
työntekijän esittämien henkilökohtaisten
syiden vuoksi sovita toisin". Eli se antaa mahdollisuuden sopia
joustavasti, kunhan siitä hyötyvät kumpikin
ja sopimus ei ole yksipuolista sanelua.
Minä ihmettelen sitä puhetta, kun sanotaan, että työvoimasta
on niin hankala päästä eroon. Minä olen
itse aikaisemman työhistoriani aikana työnantajan
edustajana joutunut purkamaan kymmeniä työsopimuksia,
ja määräaikaisen sopimuksen purkaminen
on vielä hankalampaa kuin on toistaiseksi voimassa olevan
työsopimuksen päättäminen. Vaikka
ne on katsottu viimeisen tapin takaa, niin en minä ole
joutunut kertaakaan näistä työsuhteen
purkamisista vastaamaan. Ne ovat menneet niin kuin pykälät
ovat olleet, eikä se ole ollut edes kovinkaan hankala asia.
Kyllä työministeriön selvityksessäkin
elokuulta, ihan tuoreessa selvityksessä, todetaan se, että vuokratyösuhteita
on tunteja kestävistä pätkistä ihan
monta vuotta kestäviin työsopimuksiin. Silloin,
jos vuokratyöstä tehdään tämmöinen
pysyvä joustopuskuri, niin ei se ole kyllä pitkän
päälle työnantajien ja yritysten etu.
Keskustelu päättyi.