2) Hallituksen esitys laeiksi ammatillisesta aikuiskoulutuksesta
annetun lain sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta
annetun lain muuttamisesta
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Nyt annettu lakiesitys ammatillisen
aikuiskoulutuksen lainsäädännön
muuttamisesta liittyy hallituksen linjaamaan aikuiskoulutuspolitiikan
toimeenpanoon. Tämä esitys nyt tässä on
tietysti osa suurempaa tavoitetta eli tavoitetta nostaa aikuisväestön
osaamistasoa, nostaa työllisyysastetta sekä luoda
työmarkkinoille myönteistä joustavuutta. Hallitusohjelman
mukaan aikuiskoulutusta kehitetään nimenomaan
parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän ehdotusten
pohjalta. Keskeinen lähtökohta on työikäisen
aikuisväestön osaamisen jatkuva kehittäminen;
puhumme elinikäisestä oppimisesta. Tässä tarkoituksessa
myös vuoden 2005 talousarviossa on asetettu tavoite nostaa
työikäisen aikuisväestön vuotuinen
osallistumisaste aikuiskoulutukseen nykyisestä 53 prosentista
60 prosenttiin vuoteen 2008 mennessä. Sinänsä nämä luvut
ovat jo tällä hetkellä korkeita, jos
vertaamme niitä esimerkiksi Oecd-maiden tasolla. Ammatilliseen
aikuiskoulutukseen kohdennetaan tällä hetkellä vuositasolla
730 miljoonaa euroa valtion budjetissa.
Pyrkimykset työllisyysasteen ja eläkkeellesiirtymisiän
nostamiseen sekä työikäisen aikuisväestön
koulutusmahdollisuuksien lisäämiseen edellyttävät
myös ammatillisen aikuiskoulutuksen määrätietoista
kehittämispolitiikkaa sekä myös riittäviä ohjauksen
välineitä, jotta voimme varmistaa ja kehittää laatua
sekä myös vahvistaa vaikuttavuutta. Ehdotukset
tähtäävät ammatillisen lisäkoulutuksen
toimintaedellytysten vakauden ja erityisesti ennakoitavuuden lisäämiseen, työelämän
palvelu- ja kehittämistehtävän vahvistamiseen
sekä koulutuksen laadun ja vaikuttavuuden parantamiseen.
Näin ollen puhumme myös samalla resurssien entistä paremmasta
ja taloudellisemmasta käytöstä. Tämä esitys
on käynyt pitkällisen valmistelun, työryhmätyön, lävitse,
ja se on ollut lausuntokierroksella, ja pääosa
lausunnonantajista kannattaa valmistelutyöryhmän
esityksiä. Tätä hallituksen esitystä on myös
valmisteltu nykyisen voimassa olevan koulutuslainsäädännön
hengen mukaisesti.
Hallituksen esitys sisältää seuraavaa.
Ammatillisen aikuiskoulutuslain mukaisen koulutuksen järjestämisluvat
on tarkoitus uusia siten, että niillä nyt jatkossa
olisi entistä selkeämpi yhteys myös rahoitukseen.
Nyt luvat ovat ohjausvaikutukseltaan varsin tyhjiä, yhden
rivin mainintoja. Lisäksi usean lainsäädäntö-
ja rahoitusuudistuksen seurauksena tällä hetkellä yli
puolet niistä, joilla nämä luvat tällä hetkellä on,
ei ole useaan vuoteen itse asiassa järjestänyt
lisäkoulutusta eikä ole saanut siihen myöskään
valtion rahoitusta. Näin ollen lupakäytännöstä tehtäisiin
selkeämpi ja läpinäkyvämpi.
Lupiin sisällytetään määrällinen
säätely siten, että niissä varmistetaan
järjestäjän valtion rahoitusta saavan
koulutuksen vähimmäistaso seuraaville vuosille
sekä oppilaitosmuotoisen että myös oppisopimuksena
järjestettävän lisäkoulutuksen
osalta. Tarvittaessa lupiin sisällytetään
myös maininnat esimerkiksi erityisen kalliiden alojen erityisopetuksen ja
ruotsinkielisen aikuiskoulutuksen osalta. Samoin näihin
lupiin voidaan sisällyttää myös suunnitelma
työelämän kehittämis- ja palvelutehtävästä,
jolloin erityisesti painotetaan pieniä ja keskisuuria yrityksiä,
niiden tarpeita. Myös pienillä järjestäjillä on
mahdollisuus hakea ja saada työelämän
palvelutehtävä.
Näin ollen ammatillisen lisäkoulutuksen järjestämislupien
uusimisella vahvistetaan ammatillisen aikuiskoulutuslain mukaisen
lisäkoulutuksen ohjausta niin, että koulutuksella
voidaan entistä paremmin myös vastata näihin
tarpeisiin, jotka palvelevat työllisyyttä ja työikäisen
aikuisväestön osaamistason nostamista. Ehdotuksilla parannetaan
valtakunnallisesti toimivan sekä koulutuksen järjestäjäverkon
toimintaedellytysten vakautta ja ennakoitavuutta. Tällä esityksellä sen
sijaan ei puututa koulutuksen järjestäjän
päätäntävaltaan siitä,
miten siellä organisoidaan varsinaisesti tämä ammatillinen
lisäkoulutus.
Nykyisin valtionosuutta saavaa järjestäjäverkkoa
ei pyritä järjestämislupien uusimisella
muuttamaan tai supistamaan. Tällä hetkellä valtionosuutta
saavia järjestäjiä on noin 190. Lisäkoulutuksen
järjestäjäverkko näin ollen
jatkossakin muodostuu suurista ja pienistä yksiköistä,
kunnallisista ja yksityisistä, aikuiskoulutukseen keskittyneistä ja
niistä, joilla aikuiskoulutus on vähäisempi
osa toimintaa. Järjestelmä ei myöskään ole
suljettu. Järjestämislupia voi jatkossakin hakea
ja saada. Samoin myös ruotsinkielisten palvelut on tarkoitus
turvata.
Opetusministeriö on jo vuonna 2004 antanut koulutuksen
arviointineuvoston tehtäväksi ammatillisen aikuiskoulutuksen
kaksivaiheisen arvioinnin toimeenpanon, ja se toinen vaihe ajoittuu
vuosille 2006—2007. Nämä tavoitteet tarkennetaan
syksyllä 2005 ja tämä arvioinnin toinen
vaihe voidaan nyt suunnata niin, että se tuottaa myös
kehittämistyössä tarvittavaa tietoa käyttöön
otettavan ohjausjärjestelmän toimivuudesta ja
tuloksista, ja näin ollen saamme myös sitten jatkoon
siitä eväitä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Haatainen on enemmän kuin
oikeassa siinä, että ammatillinen aikuiskoulutus
on entistä tärkeämpi asia tässä yhteiskunnassa
ja tulee tarvitsemaan myöskin lisää resursseja.
Kysyä sen sijaan sopii, onko nyt esitetty lainsäädäntö viisain
tapa tätä toimintaa järjestää.
Käsittelyssä olevalla lakiesityksellä on
varmaan tarkoituksena ollut, kuten kuulimme, aikuiskoulutuskeskusten
rahoituksen vakauden ja ennakoitavuuden parantaminen, joka toki
sinällään on positiivinen tavoite. Tuloksena
uhkaa kuitenkin muodostua malli, jossa ammatillinen aikuiskoulutus
entistä enemmän eriytyy ammatillisesta perusopetuksesta.
Onko tämä järkevää, kun
meillä ei ole erillisiä aikuiskoulutusorganisaatioita
ammattikorkeakouluissa eikä yliopistoissakaan? On myönnettävä,
että matkan varrella tämä esitys on parantunut
huomattavasti siitä, mitä se oli ensimmäisissä väliraporteissa.
Siitä huolimatta ymmärrän hyvin ammatillisen
perusopetuksen yhteydessä toimivien aikuiskoulutusosastojen
huolen siitä, että tämä voi
olla uudistus, joka tulee heikentämään
niiden toimintaedellytyksiä. En väitä,
että se on välttämätön
seuraus, mutta tämä vaara on huomioitava, koska
rahoitusmalli tulee muuttumaan.
Pidän lakiesitystä ongelmallisena pienten
seutukuntien näkökulmasta. Sen sijaan, että aikuiskoulutusta
kehitettäisiin ammatillisen perusopetuksen yhteydessä,
voimistetaan keskittämistä maakuntatason yksikköön.
Nykyinen hajautettu malli mahdollistaa aikuiskoulutusyksikön
ja oman seutukunnan yritysten välisen hedelmällisen
yhteistyön. Isommissa yksiköissä on vaarana,
että tämä napanuora katkeaa eikä räätälöityä koulutusta
voida yhtä tehokkaasti antaa. Samalla voidaan jopa toimia
koko perusideaa vastaan.
Ammatillisen aikuiskoulutuksen tehtävä on kouluttaa
aikuisia työelämään, jolloin
kouluttajan ja yritysten välinen läheinen yhteistyö on avainasemassa.
Erityisen tehokkaasti työelämään
kouluttaminen tapahtuu oppisopimusta hyödyntämällä.
Etenkin oppisopimusjärjestelmässä opetuksen
yksilöllinen räätälöinti
opiskelijan ja yrityksen tarpeisiin sekä yrittäjän
ja koulutuksen järjestäjän henkilökohtainen
luottamussuhde korostuvat. Jos koulutus isommissa yksiköissä ei
kykene riittävään räätälöintiin
eikä luottamukselliseen yhteistyösuhteeseen, niin
uusia työpaikkoja ei synny.
Olen Vammalassa seurannut hyvin läheltä sitä kehitystä,
joka on tapahtunut meidän aikuiskoulutusosastossamme, joka
toimii ammatillisen perusopetuksen yhteydessä erittäin
tiiviissä yhteistyössä alueen yritysten
kanssa, ja se on osoittautunut hyvin sopivaksi toimintamalliksi
silloin, kun on olemassa yrityksiä, jotka haluavat lisätä työvoimaansa.
On onnistuttu kouluttamaan niille uusia työntekijöitä niin
oppisopimuksen kuin muunkin aikuiskoulutuksen kautta. Kyllä siellä on
olemassa aito huoli siitä, että näiden
aikuiskoulutusosastojen toimintaedellytykset heikkenevät,
ja jos jossakin vaiheessa — en sano vielä, mutta
jossakin myöhemmässä vaiheessa, johon
tämä saattaa olla ensimmäinen askel — siirrytään
siihen, että aikuiskoulutuskeskukset hoitavat nämä asiat,
niin en usko ollenkaan, että se toimii yhtä hyvin
kuin tällä hetkellä.
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen lopputulemaksi
tulee se, että esityksessä on enemmän keskitytty
koulutuksen organisointiin kuin koulutuksen kehittämiseen.
Kun sivistysvaliokunta ryhtyy tätä esitystä käsittelemään,
tulee valiokunnan vakavasti miettiä, johtaako tämän
esityksen hyväksyminen aikuiskoulutuksen tuloksellisuuden
lisäämiseen vai vaarannetaanko nyt hyvin toimivien
aikuiskoulutusosastojen toimintaedellytyksiä.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Haatainen totesi täällä,
että lausunnonantajat lähes yksimielisesti ovat
kannattaneet tätä hallituksen esitystä.
Kuitenkin toteaisin, että kaksi merkittävää lausunnonantajaa,
Kuntaliitto ja Opetushallitus, ovat täysin eri linjoilla,
ministeri Haatainen, kuin tämä esitys.
Jos lähtee siitä, mikä tässä nyt
on sellaista, mikä ainakin itseäni vähän
ikään kuin pelottaa — mitenkä tässä oikeastaan
tulee käymään, kun ajattelee tätä nykyistä lakia,
joka on ollut aika toimiva — mielestäni lähtökohdan
tulee olla ammatillinen koulutus ja aikuiskoulutus sen osana eikä eriytettynä niin
kuin tässä nyt esitetään. Lakiesityksessä keskitytään
lisäksi koulutuksen organisointiin eikä oikeastaan
sen koulutuksen kehittämiseen lainkaan. Mielestäni
esitys ei myöskään kohtele tasapuolisesti
eri koulutuksen järjestäjiä.
Tässähän annetaan ammatillisille aikuiskoulutuskeskuksille
hyvin määräävä asema silloin,
kun puhutaan ammatillisesta lisäkoulutuksesta. Esityksellä lisäksi
hajautetaan resursseja ja pirstotaan yhteistyöverkostoja.
Näin tulee käymään Pirkanmaalla,
joka on hyvin merkittävä, iso ammatillisen lisäkoulutuksen järjestäjä.
Kävimme myöskin ministeriä tapaamassa
tämmöisen delegaation kanssa, jossa oli Kauppakamarin
edustaja ja meidän oppisopimustoimistomme johtaja, jolla
on hyvin pitkäaikainen kokemus asioista. Pirkanmaalla tällä lailla
tullaan romuttamaan hyvä verkosto, jossa ovat työnantajat
olleet voimakkaasti mukana.
Lisäksi työvoimapoliittinen koulutus ei saa olla
määräävässä asemassa
ammatillista koulutusta kehitettäessä. Tässä on
nyt pantu oikeastaan nämä samalle linjalle ja
sitä viedään näin eteenpäin.
En pidä sitä kovin hyvänä asiana.
Erillisiä aikuiskoulutusorganisaatioita ei mielestäni tarvita
ammatillisessa koulutuksessa, ja eihän niitä ole
ollut ammattikorkeakouluissa eikä yliopistoissakaan eikä sinne
varmasti tule.
Pikkuisen ilkeästi kun ajattelen asiaa, toivottavasti
kuitenkin sopuisasti, niin yleisesti ajatellen tuntuu, että nyt
halutaan luoda ammatilliseen koulutukseen keinotekoisia raja-aitoja.
Yllätyksekseni kuulin radiosta ministeri Mannisen lausunnon
samasta asiasta. Hän oli kyllä täsmälleen tätä mieltä myöskin
tänään, vai eilenkö se oli, kun
hän on antanut tästä asiasta lausunnon.
Peruskysymys tässä lakiesityksessä on,
tuleeko ammatillista aikuiskoulutusta kehittää erillisenä kokonaisuutena
vain tiiviisti yhdessä muun ammatillisen koulutuksen kanssa.
Opetusministeriön esityksessähän nyt
halutaan nimenomaan korostaa ammatillisen aikuiskoulutuksen erillisyyttä muusta ammatillisesta
koulutuksesta, ja sitä tukee tietysti myös
nyt sitten työministeriö.
Opetushallitus taas edustaa toista näkökantaa, koska
eriytyminen muun muassa vaarantaa seudullisen yhteistyön,
niin kuin heidän olen kuullut sanovan, ja tässä viittaan
vaan lausuntoihin, mitä Pirkanmaalta olen saanut tietooni.
Myös Kuntaliitto on voimakkaasti kritisoinut esitystä.
Sen mukaan nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa
tarkoituksenmukaisen, erilaiset alueelliset lähtökohdat
huomioon ottavien koulutuksen järjestäjien muodostumisen
ilman mitään ikärajoitteisuutta, esimerkkinä.
Laki suo nykyisinkin hyvät edellytykset verkostomaiseen koulutukseen,
jota pidetään todella tärkeänä maakunnissa
silloin, kun puhutaan ammatillisesta aikuiskoulutuksesta. Nykyinen
järjestelmä mahdollistaa myöskin erikoistumisen
ammatilliseen aikuiskoulutukseen.
Mielestäni nykyisillä koulutuksen järjestäjillä on
lainsäädännön perusteella hyvät
mahdollisuudet erikoistua aikuiskoulutukseen, mutta keskittyminen
pelkästään aikuiskoulutukseen edellyttää mielestäni
todella riittävää väestöpohjaa
tai erikoistumista tiettyihin koulutusaloihin. Esimerkiksi Kuntaliitto
muistuttaa, että erikoistuminen aikuiskoulutukseen edellyttää alueella
toimivilta koulutuksen järjestäjiltä muun
muassa sitä, että vastataan erikoistumisen tasosta,
mutta myöskin sitten kokonaisuudesta elikkä että molemmat
asiat pitäisi ottaa huomioon.
Ehdotuksen mukaan tavoitteena on tukea riittävän
vahvojen ammatilliseen aikuiskoulutukseen erikoistuneiden järjestäjien
muodostumista, mihin ministeri avauspuheessakin viittasi. Hallituksen
esitys tuleekin lisäämään tietysti merkittävästi
opetusministeriön valtaa ammatillisen aikuiskoulutuksen
järjestämisverkon eriyttämiseksi. Kyllä aikuiskoulutuksen
voimavarat tavallaan hajautetaan, ja täytyy tietysti sanoa, että kun
meillä on niin laaja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten
verkosto — joku on sanonut, että niitä on
puolet liikaa — niin tulee mieleen väistämättä se,
että nyt tällä uudella lakiesityksellä tuetaan
enemmän seiniä kuin sitä osaamista ja
oppimista. Vähän tällainen tunne tulee.
Joku viisas on sanonut, että ammatillinen koulutus ja ammatillinen
aikuiskoulutus joko kehittyy hyvien pätevien opettajien
myötä taikka kaatuu niiden puutteesta.
Arvoisa puhemies! Lopuksi voisi sanoa sen, että lupamenettely
johtaa ammatillisen koulutuksen voimakkaaseen jakautumiseen erikseen nuorten
ja aikuisten opetussuunnitelmaperusteiseen ja näyttötutkintoon
valmistavaan koulutukseen sekä erilliseen lisäkoulutukseen.
Kyllä näillä aloituspaikoilla, niiden
puutteella tai niiden lisäämisellä, luodaan
aika paljon sitten myöskin mahdollisuutta siihen, missä sitä koulutusta
järjestetään, missä on terveydenhuollon
alalla esimerkiksi ammatillinen lisäkoulutus, koulutetaanko
aikuiskoulutuskeskuksissa, joista — valitettavasti tiedän — monessa
ei tänä päivänä ole
päteviä terveydenhuollon alan kouluttajia, mutta
ammatillisissa oppilaitoksissa kyllä todella on. Pelkoni
on suuri siitä, että tämä hyvä järjestelmä tällä uudella
lailla tullaan rikkomaan.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän ammatillisesta aikuiskoulutuksesta
annetun lain taustalla on tämän vuosituhannen
alussa toimineen parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän
esitykset jatkotoimista. Tätä esitystä on huolella
valmisteltu Aave-työryhmässä (Ed. Tulonen:
Kaikki on vanhaa jo!), joka on antanut työstään
väliraportin ja sitten lopullisen raportin. Tässä lakiehdotuksessa
on hyviä, olemassa olevaa lakia selventäviä elementtejä.
Aikuiskoulutuksen täydentäminen ja osaamisen jatkuva
kehittäminen edellyttävät hyvin organisoitua
aikuiskoulutuksen järjestämistä. Työelämän
nopea muutos vaatii työntekijöitä kouluttautumaan yhä uudelleen.
Laadukasta aikuiskoulutusta tarvitaan ammattitaidon ylläpitämiseksi
ja koulutustason nostamiseksi. Tämä on sekä koulutusjärjestelmämme
että koko työyhteisön vahvuus.
Hallituksen tavoite nostaa työikäisessä aikuisväestössä koulutukseen
osallistuvien osuus vuoteen 2008 mennessä 60 prosenttiin
54 prosentin tasosta vuonna 2000 tarkoittaa sitä, että aikuiskoulutukseen
osallistuvien määrän on selkeästi noustava.
Ammatillisella aikuiskoulutuksella on erityisen tärkeä paikka
suomalaisessa yhteiskunnassa, jossa ammattiosaajista monilla aloilla
jo nyt on pulaa ja tulevaisuudessa tämä pula tulee vain
syvenemään. Ammatillista aikuiskoulutusta kehitetäänkin
osana ammatillisen koulutuksen politiikkaa. Ammatillisen koulutuksen
palvelukykyä on kaikin puolin vahvistettava.
Tässä sekoitetaan helposti puurot ja vellit. Aave-ryhmä ei
esitä puuttumista nuorisoasteen ammatillisen koulutuksen
järjestämiseen tai rahoitukseen eikä myöskään
oppisopimuskoulutuksen rahoitukseen tai järjestäjäverkkoon.
Tässä todellakin puhutaan siis ammatillisesta
aikuiskoulutuksesta. Koulutuksen muotoina ovat omaehtoinen koulutus,
työvoimakoulutus ja henkilöstökoulutus.
Aikuiskoulutus on kokonaan valtion rahoittamaa. Työnantajilta
ja opiskelijoilta perittävät maksut täydentävät
rahoitusta, mutta kunnat eivät osallistu rahoittajina tähän
koulutukseen. Lisää kustannuksia näistä ehdotuksista
ei aiheudu, niin kuin valtiovarainministeriökin on lausunnossaan
todennut. Lisäkoulutuksen budjettiesitys tehdään
kehysten puitteissa.
Toisaalta lisäkoulutuksen lupa ei velvoita perustamaan
eri yksiköitä aikuiskoulutusta varten. Tässä esityksen
mukaan järjestäjäverkko muodostuisi nykyisistä järjestäjistä,
johon joukkoon sopii monen kokoisia, sekä kunnallisia että yksityisiä järjestäjiä.
Nämä taustayhteisöt ovat jokseenkin samoja
kuin ammatillisella koulutuksella.
Näyttötutkinnot mielestäni palvelevat
kaikkia osapuolia. Ammattitaidon voi luonnollisesti hankkia muutoinkin
kuin koulun penkillä opetusta seuraten. Tutkinnonsuorittajat
tosin tällä hetkellä tavallisesti osallistuvat
myös tutkintoon johtavaan koulutukseen. Nämä näyttötutkinnot kasvattivat
viime vuonna suosiotaan. Se on joustava tapa hankkia ammattitutkinto
vaikkapa työn ohessa, ja tällaista hyväksi
havaittua käytäntöä kannattaa
tukea ja entisestään parantaa. Näyttötutkintoja
suorittavalla ja opetussuunnitelman perusteisiin pohjautuvalla ammatillisella
perustutkinnolla on samat ammatilliset tavoitteet ja vaadittava
ammattitaito.
Tässä esityksessä opintosuoritusten
hyväksilukemista koskevaa säännöstä täsmennetään
ja täydennetään. Opiskelijan oikeus osaamisen
tunnustamiseen käsittää aikaisemmin suoritettujen opintojen
lisäksi myös muutoin hankitun osaamisen hyväksilukemista
ja tunnustamisen. Kuten jo totesin, ammattitaidon voi oppia myös
työn kautta, ja siksi tämä täsmennys
on aivan paikallaan.
Tässä järjestelmässä opetusministeriö myöntää järjestämisluvat
sekä sillä on mahdollisuus muuttaa koulutustehtävää ja
luvassa olevaa suoritemäärää.
Järjestäminen ja kehittäminen tapahtuvat
uudistuvankin rakenteen puitteissa järjestäjän
päättämällä tavalla.
Opetushallitus koordinoi näyttötutkintojen tutkintotoimikuntien
työtä.
Herra puhemies! Mielestäni parasta tässä esityksessä on
työelämän palvelu- ja kehittämistehtävän
tulo tähän lakiin. Edellisessä työpaikassani toimin
viisi vuotta yhtiössä, jossa oli aikuiskoulutusyksikkö ja
sitten kehittämisyksikkö. Tämä oli
toiminut vuodesta 1995 lähtien, ja käytäntö todettiin
hyväksi. Tälle palvelu- ja kehittämistehtävälle
ennustan erittäin myönteistä vastaanottoa.
Tällä syvennetään samalla oppilaitosten
ja yritysten keskeistä yhteistyötä. Tätä toivotaan koko
koulujärjestelmältä.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä 40/2005
ammatillisen lisäkoulutuksen suunnittelua, ohjausta ja seurantaa
ehdotetaan uudistettavaksi hallituksen linjaaman aikuiskoulutuspolitiikan
mukaisesti. Uudistuksella pyritään varmistamaan,
että laadukasta ammatillista aikuiskoulutusta tarjotaan
työikäiselle aikuisväestölle
kaikkialla Suomessa eri koulutusaloilla. Ammattitutkintoihin ja
erikoisammattitutkintoihin valmistava lisäkoulutus sekä näyttötutkinto
ja muu lisäkoulutus ovat aikuisväestölle
soveltuvaa koulutusta, jota tarvitaan ammatillisen osaamisen hankkimiseen
ja kehittämiseen. Koulutukseen osallistuu vuosittain noin
50 000 henkilöä. Lisäkoulutusta
voidaan järjestää oppilaitoksissa tai
oppisopimuskoulutuksena.
Ammatillista lisäkoulutusta säätelee
laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta, jota hallitus esittää nyt
muutettavaksi. Uudistuksessa ammatillisen lisäkoulutuksen
suunnittelua, ohjausta ja seurantaa esitetään
tehostettavaksi. Samalla säilytettäisiin järjestelmän
joustavuus. Uudistuksen tarkoituksena on vahvistaa ammatillisen
aikuiskoulutuksen toimintaedellytyksiä ja laatua.
Valtionosuuden edellytyksenä olevia ammatillisen lisäkoulutuksen
järjestämislupia ehdotetaan tässä esityksessä uudistettavaksi.
Nykyisen suppean järjestämisluvan sijaan uudistettu
järjestämislupa sisältäisi ammatillisen
peruskoulutuksen tapaan määrällistä säätelyä opiskelijatyövuosina
tai oppisopimuksina, mikä lisäisi toiminnan ja
rahoituksen vakautta. Järjestämislupiin sisältyisi
myös koulutusaloja ja erityistehtäviä koskevia
määräyksiä. Järjestämislupaan
on mahdollista ottaa myös ammatilliseen lisäkoulutukseen liittyvä työelämän
kehittämis- ja palvelutehtävä. Siinä on
kyse yrityksille, erityisesti pienyrityksille ja julkisyhteisöille,
tarjotuista osaamisen kehittämispalveluista. Samalla on
tarkoitus muuttaa lisäkoulutuksen järjestämislupien
määrää vastaamaan todellista
koulutuksen järjestämistä. Järjestämisluvat
uusittaisiin niiden lisäkoulutuksen järjestäjien
osalta, jotka saavat valtionosuutta ammatilliseen lisäkoulutukseen.
Myös pienten koulutuksenjärjestäjien
sekä ruotsinkielisen aikuiskoulutuksen tarpeet otetaan
huomioon järjestämislupien uusimisen yhteydessä.
Arvoisa herra puhemies! Aikuiskoulutusta johtaneena ja aikuiskouluttajana
voin todeta, että on erittäin hyvä, että aikuiskoulutus
otetaan kehittämisen kohteeksi. On tärkeää kuitenkin
kokonaisvaltaisesti kehittää aikuiskoulutusta,
sillä sitä tarvitaan erityisesti nyt, kun työelämä muuttuu niin
hurjaa vauhtia. Meille tulee koko ajan uusia osaamisvaatimuksia,
ja meillähän on ongelmana rakennetyöttömyys.
Meillä on kyllä työntekijöitä,
mutta ei ole sitä osaamista, mitä tarvittaisiin, elikkä osaaminen
ja sen tarve eivät välttämättä kohtaannu.
Myöskin elämänhallintaongelmia ja
syrjäytymisen ongelmia on monella työikäisellä,
ja koulutus kuitenkin auttaa jonkin verran siinä, että syrjäytymistä ei
tapahtuisi. Myöskin ihmisen hyvinvointi ja terveys ovat
yhteydessä koulutustasoon tutkimusten mukaan.
Arvoisa herra puhemies! Kriittisiä pisteitäkin tässä esityksessä kuitenkin
on. On huomioitava, ettei käy niin, että ammatillinen
koulutus jakaantuu erikseen nuorten ja aikuisten opetussuunnitelmaperusteiseen
ja näyttötutkintoon valmistavaan koulutukseen
sekä erilliseen ammatilliseen lisäkoulutukseen.
Mielestäni aikuiskoulutusta ei tule eriyttää muusta
ammatillisesta koulutuksesta.
Kun kehitetään aikuiskoulutusta, tulee huomioida
kaikki aikuiskoulutusta järjestävät oppilaitosmuodot
tasapuolisesti. On tärkeää myös,
ettei esitys vaaranna oppisopimuskoulutuksen nykyistä paikallista
asiakassuuntautunutta toimintaa. Työelämän
palvelu- ja kehittämistehtävän valtionosuuksien
ja valtionavustusten tulee olla kaikkien ammatillisten koulutusorganisaatioiden
haettavina. Sitten totean vielä resursseista, että resurssit
tulee jakaa koulutustarpeen perusteella alueelliset ja kielelliset
koulutustarpeet huomioon ottaen.
Kaiken kaikkiaan aikuiskoulutuksen nykytilasta tulisi tehdä arviointeja.
Tässähän todetaan, että jatkossa
sitä kyllä arvioidaan, mutta olisi tietysti ollut
hyvä, että tämänkin lain perustana
olisi ollut eräänlainen nykytilan selvitys, hieman tarkempi
kuin nyt on tehty. Toivon, että se jatkossa kuitenkin tehdään.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Olen suorastaan ällikällä lyöty.
Tätä lakia on pelätty yli vuoden. Olen
saanut lukuisia soittoja todellakin vuoden aikana, joissa eri ammatillisten
oppilaitosten henkilökunta, opettajat ja muut järjestäjätahot
ovat soittaneet ja kyselleet, mikä on tilanne. Olen tähän
asti ollut siinä naiivissa ajatuksessa ja aivan varma,
että koska tätä todellakin vastustaa
kaksi merkittävää tahoa — tästä on
tehty yksi selvä eriävä mielipide, ja Kuntaliitto
vastustaa voimakkaasti — niin tätä lakia
ei tuotaisi tässä muodossa ainakaan tänne eduskuntaan.
Ajatus lisätä työikäisen
aikuisväestön osallistumista ammatilliseen koulutukseen
on luonnollisesti erittäin kannatettava, ja on ilahduttavaa kuulla,
että tällaisissa tavoitteissa on onnistuttukin
jossain määrin. Nyt tämä hallituksen
esitys kuitenkin tulee merkittävällä tavalla
muokkaamaan jatkossa meidän ammatillisen koulutuksemme
järjestämistä. Kun järjestämisluvissa eriytetään
ammatillinen aikuiskoulutus ja nuorisoasteen peruskoulutus, tämä tarkoittaa
käytännössä sitä, että ensinnäkin
haiskahtaa se, että tässä puhutaan oikeasti
rahasta. Onko ammatillinen aikuiskoulutus niin paljon kannattavampaa,
että siitä kannattaa lobata jopa siinä määrin,
että mahdollisuus järjestää tätä kustannustehokkaasti
ollaan valmiita unohtamaan täysin?
Tällainen kahden koulun järjestelmä tarkoittaa
puhtaasti tehottomuutta. Tällä hetkellä jo
ammatillisella puolella esimerkiksi Espoossa on ilmoitettu sama
asia, mikä on tilanne monella muullakin kouluasteella esimerkiksi
lukioissa ja peruskouluissa ja monessa muussa, että opetustilat
ja opettajat ovat käytössä päiväsaikaan
ja ilta-aikaan on voitu tähän asti opettaa aikuisia.
Nyt nämä halutaan kahteen eri laitokseen, jolloin sekä luokkatilat
että luonnollisesti myöskin ammatillisen koulutuksen
puolella kalliit laitteet jäävät iltaisin
erittäin huonolle käytölle, kun vieressä on
kilpaileva ammatillinen aikuiskoulutuslaitos.
Ihmettelen, mihin tällainen aikuiskoulutuksen eriyttäminen
johtaisi muilla koulutusasteilla. Esimerkiksi ammattikorkeakoulussa
ollaan tällä hetkellä juuri vahvistamassa
ylempiä tutkintoja, ja kuten kaikki hyvin tietävät,
ylemmät tutkinnot tarkoittavat sitä, että välissä ammattikorkeakoulun
perustutkinnon jälkeen on vähintään
kolme vuotta työelämäkokemusta. Sen lisäksi
ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittamaan
lähtevät ovat olleet oikeasti paljon pidempään
työelämässä. Kuitenkin tämä koulutus
ammattikorkeakoulujen puolella ylemmille tutkinnoille myös
tullaan antamaan jatkossakin ihan samassa oppilaitoksessa, samojen
oppilaiden yhteydessä kuin perustutkinnotkin. Samoin ammatillisen koulun
puolelta siirtyneet aikuiset, jotka ovat olleet monta vuotta työssä ja
jotka jatkavat ammattikorkeakoulussa, ovat integroituina aivan siihen samaan
nuoriso-opetukseen kuin muuallakin, esimerkiksi yliopistoissa.
Hämmästelen sitä, mihin johtaa tiettyjen
ammatillisten aineiden opetus, mihin se johtaa, että meillä ammatillinen
aikuiskoulutus eriytetään täydellisesti
nimenomaan tiettyjen alojen osalta. Se mielestäni tulee
johtamaan siihen, että jotkut alat kuolevat pois nuorisoasteelta
kokonaan. Näin esimerkiksi sosiaalialalla, jossa aikuiset pääasiassa
ovat kypsyneet siihen ajatukseen, että heillä on
sitä elämänkokemusta ja viisautta, jota esimerkiksi
vanhustyössä tarvitaan. Opiskelijat ovatkin hyvin
usein selvästikin vanhempia. Eli tulevatko näiden
hakijamäärät laskemaan siinä määrin,
että nuorisoasteella tai perusasteella ei tällaista
koulutusta enää voida järjestää?
Ihmettelen myöskin, ovatko nämä nyt mielestäni
aika rikkaatkin ammatilliset aikuiskoulutusyksiköt halukkaita
jatkossa huolehtimaan tällaisesta taloudellisesti
vähemmän kannattavasta opetuksesta.
Tällä lailla tulee olemaan kauaskantoiset
seuraukset ammatillisen koulutuksen rahoitukseen ja sitä kautta
nimenomaan ammatillisen koulutuksen tarjontaan niin absoluuttisten
oppilasmäärien suhteen kuin myös alakohtaisesti.
Tämä on minusta hyvin huolestuttava suuntaus.
Arvoisa puhemies! Olen hyvin pettynyt, että tämä hallituksen
esitys nyt tuotiin tässä muodossa tänne
eduskuntaan, erityisesti sen takia, että hallituspuolueiden
edustajat valiokunnassa puhuivat epävirallisesti, että tähän
ei tulla mitään muutoksia tekemään.
Tämmöisessä laissa, johon on jo selvät
eriävät mielipiteet jätetty, täytyy
olla korjaamisen varaa. Hämmästelen tällaista
lukkiutunutta tilannetta.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys on tavoitteiltaan
tärkeä, ja on tosiaan tärkeää,
että meillä pyritään lisäämään ammatillista
osaamista ja nimenomaan aikuisväestön piirissä.
Tämä palvelee myös Lissabonin strategiatavoitteita.
Nimenomaan työelämässä osaamisen
lisääminen koetaan välttämättömäksi nopean
teknologiakehityksen kannalta, ja on tärkeää,
että voidaan tarjota lisää osaamista,
niin että ihmiset pystyvät huolehtimaan työllisyydestään
ja voidaan työelämän ja yritysten tarpeet
turvata.
Joissakin puheenvuoroissa on tuotu esiin huoli organisoinnin
ja järjestämislupien osalta. Minuunkin on otettu
yhteyksiä kuntien ja seutukuntien taholta ja pelätään,
että nyt sitten menetetään mahdollisuuksia
järjestää oman seudun elinkeinoelämän
tarpeen mukaista koulutusta. Pidän tärkeänä,
että tämä näkökulma
otetaan huomioon, kun asiaa valiokunnassa valmistellaan.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Muutama ajatus oppisopimuskoulutuksesta.
Oppisopimuskoulutus on työelämälähtöinen ja
joustava tapa kouluttaa uusia työntekijöitä tai kehittää jo
olemassa olevan henkilöstön ammattitaitoa. Oppisopimuskoulutuksessa
suurin osa oppimisesta tapahtuu käytännönläheisesti
työtä tekemällä. Esitän
kysymyksen: Miten oppisopimuskoulutus on vastannut sille asetettuihin
moniin yhteiskunnallisesti merkittäviin haasteisiin? Näitä haasteita
tulee koulutus-, elinkeino- ja työvoimapolitiikan alueilta.
Oppisopimuskoulutus on kasvattanut vetovoimaansa. Vuonna 2003 oppisopimuskoulutukseen
osallistui yhteensä noin 51 000 opiskelijaa. Lisäksi
se on ollut myös tehokasta. Tätä kuvastaa
se, että samana vuonna vain 4,4 prosenttia osallistuneista
keskeytti koulutuksen. Nämä luvut kertovat sen,
että opiskelijat ja työnantajat ovat kokeneet
oppisopimuskoulutuksen itselleen sopivana koulutusmuotona.
Opetushallinnon näkökulmasta oppisopimuskoulutuksen
tärkeänä tavoitteena on tutkintojen suorittaminen.
Vastaavasti palvelua käyttävät opiskelijat
ja työnantajat odottavat kuitenkin lisääntyvää osaamista
eivätkä niinkään muodollisia
tutkintoja. On tietenkin selvää, että tutkinnolla
on työntekijälle merkitystä. Se parantaa
hänen mahdollisuuksiaan liikkua työmarkkinoilla.
Nykyaikana hyvä koulutus on paras työttömyysturva.
Yhteiskunnan kannalta mielenkiintoista on oppisopimuskoulutuksen
tuloksellisuus työllisyyden näkökulmasta.
Vuodelta 2001 olevan tilaston mukaan oppisopimuskoulutuksen päättäneistä alle
25-vuotiaista vuoden lopussa oli työttömänä noin
10 prosenttia. Vastaava luku vanhempien opiskelunsa päättäneiden
osalta oli 4,4 prosenttia. On vaikea sanoa, miten paljon näistä opiskelijoista
on ollut työttömänä tai työttömyysuhan
alaisia aloittaessaan koulutuksen. Kuitenkin nämä tiedot
viittaavat siihen, että oppisopimuskoulutuksella valmistuneet
työllistyvät varsin hyvin.
Arvoisa herra puhemies! Suomessa oppisopimuskoulutus on pääsääntöisesti
aikuiskoulutusta. Aikaisemmin tavoitteena oli, että viidennes ammatilliseen
koulutukseen tulevista nuorista opiskelisi oppisopimuksessa. Tämä tavoite
on osoittautunut kuitenkin epärealistiseksi. Toisaalta
on olemassa hyviä kokemuksia, joissa nuorille on tarjottu
mahdollisuuksia valmentautua työelämään
ja käyttää työssäoppimista
hyväkseen. Tästä esimerkkinä ovat
työelämälähtöiset kymppiluokat.
Samoin näihin kokeiluihin on saatu mukaan yrityksiä,
jotka ovat tarjonneet mahdollisuuden oppisopimukseen.
Pääministeri Matti Vanhasen hallituksen yrittäjyyspolitiikkaohjelmassa
mainitaan oppisopimuskoulutus yhtenä keinona vastata yritysten
sukupolvenvaihdostilanteisiin. Maassamme on noin 60 000
pienyritystä, jotka ovat sukupolvenvaihdoksen edessä.
Kansantaloudellisesti olisi vahingollista, jos nämä yritykset
eivät jatkaisi toimintaansa. Opetushallinnon ja työllisyyden näkökulmasta
on tärkeää saada pieniä ja mikroyrityksiä sekä yrittäjiä aktiivisemmin
käyttämään oppisopimuskoulutusta.
Tavoitteen saavuttaminen onnistuu, jos alueellisesti päästään
hyvään verkostoyhteistyöhön
yrittäjien, yrittäjäjärjestöjen
ja alueellisten sekä valtakunnallisten elinkeino- ja työllisyysasioita
hoitavien viranomaisten kanssa.
Oppisopimuskoulutus on kustannustehokasta. Työnantajat
ovat siinä aidosti kantamassa vastuuta suomalaisesta ammatillisesta
koulutuksesta, opiskelijat ovat työsuhteessa ja osallistuvat
siten hyvinvointipalveluidemme kustantamiseen. Oppisopimuskoulutus
on pystynyt lunastamaan asemansa työelämälähtöisenä koulutusmuotona. Oppisopimuskoulutusta
on kehitettävä edelleen jatkossa niin, että se
voi toimia koulutus-, elinkeino- ja työvoimapolitiikan
rajapinnoilla.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemming äsken maalaili uhkakuvia
hallituksen esityksestä ammatillisen aikuiskoulutuslain muuttamiseksi.
Mielestäni hänellä oli väärää tietoa.
Ehkä hallituksen esitystä valmisteltaessa, sen
alkuvaiheessa, oli sellaisia uhkakuvia, joissa aikuiskoulutuskeskukset
erittäin vahvasti olisivat halunneet aikuiskoulutuksen
keskittämistä harvoihin aikuiskoulutuskeskuksiin,
mutta lopullinen esitys ei sisällä sen suuntaisia
esityksiä.
Hallituksen esitys johtaa siihen, että käyttämättömät
aikuiskoulutuksen järjestämisluvat kumotaan ja
lyhyellä tähtäyksellä tosiasiallinen
aikuiskoulutuksen järjestäjäverkko säilyy
nykyisellään. Esityksen mukaan koulutuksen järjestäjiä kannustetaan
organisoimaan eri toimintamuotonsa kokonaistaloudellisesti järkevimmällä tavalla
ja lupien haku tulee jatkossakin olemaan avointa. Ehkä merkittävin
tavoite tällä on se, että selkeästi
koulutuksen järjestämislupien ohjausvaikutusta
lisätään. Oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen
lisäkoulutuksen ohjaus yhdistetään.
Lisäkoulutuksen vakauden ja suunnitelmallisuuden parantamiseksi
taataan ammatillisen lisäkoulutuksen järjestäjille
järjestämisluvassa valtionosuuden vähimmäismäärä.
Täällä jo aiemmin tuli esille, että myös
lisäkoulutuksen järjestäjien edellytyksiä työelämän
kehittämis- ja palvelutehtävään
parannetaan. Tässä joku voi tietenkin pitää negatiivisena
asiana, että nyt keskitetään selkeästi
valtaa opetusministeriöön, mutta ehkä se
koulutuksen kehittämiseksi ja tehostamiseksi tässä vaiheessa
on osittain aivan paikallaankin.
Sitten vielä ed. Hemmingin esiin tuomista uhkakuvista.
Hallituksen esityksessä ei tosiaankaan ehdoteta, näitä kolmea
asiaa ei etsimälläkään sieltä löydy:
ei esitetä ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten tai ammatillisten
erikoisoppilaitosten aseman tai tehtävien määrittelyä instituutiona;
ei esitetä muutoksia järjestäjän
toimivaltaan koulutuksen organisoinnissa, toisin sanoen järjestäjällä on
jatkossakin oikeus organisoida koulutus haluamallaan tavalla; kolmantena,
ei esitetä puuttumista oppisopimuskoulutuksen keskeisten
järjestäjien yhteistyöhön muiden oppilaitosten
kanssa eikä puuttumista oppisopimustoiminnan hallinnolliseen
järjestämiseen eikä oppisopimuskoulutuksen
rahoitukseen tai järjestäjäverkkoon.
Kun nämä otetaan huomioon, niin kokonaisuutena
hallituksen esitys on aivan hyvä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tänä päivänä yleisesti
on tiedostettu, että suomalaisen yhteiskunnan kehityksen
edellytys on laaja-alainen ja laadukas koulutus ja osaaminen. Koulutuksen
tavoitteena on koko väestön osaamisen parantaminen
niin nuorten kuin ikääntyneenkin väestön
osalta. Erityisen tärkeään asemaan ovat
nousseet ammatillinen osaaminen ja koulutus. Tämän
tärkeyttä korostaa vielä se, että työvoimasta
poistuu lähivuosina enemmän kuin työmarkkinoille
tulee. Työvoimapoistuma kohdentuu erityisesti ammatillisen
koulutuksen ammattiosaajiin. Yhteiskunnassa on vahva huoli siitä,
mistä saada kädentaitajia tulevaisuudessa, kuinka
saada ammatillinen koulutus jälleen kiinnostavaksi ja houkuttelevaksi.
Ammatillinen koulutus kokonaisuudessaan elää voimakasta
kehittämisen aikaa. Tavoitteena on ammatillisen osaamisen
vahvistaminen entistä paremmin työelämän
tarpeita vastaavaksi. Tänään tällä lailla
on tarkoitus parantaa entisestään osaamisen arviointia
työelämässä eri työtehtävissä tehtyjen
ammatillisten näyttöjen avulla. Ammattiosaamisen
näytteen tarkoituksena on varmistaa ammatillisen koulutuksen
laatua, kehittää työelämäyhteyksiä,
tehostaa koulutuksen työelämään
siirtymistä ja yhtenäistää opiskelijoiden
arviointia.
Huolenaiheeni on, kuinka saamme elinkeinoelämän
eri yritykset sitoutumaan koulutuksen suunnitteluun ja työssäoppimisen
yhä laadukkaampaan toteuttamiseen. Opiskelijalla on selkeät
opetussuunnitelmassa olevat tavoitteet myös työssäoppimisen
osalta. Vaikeutena on, kuinka hyvin työelämä ja
yhteistyöyritykset tuntevat opetussuunnitelman tavoitteet
edes työssäoppimisen osalta. Ongelmana on myös,
että työpaikoilla työssäoppimisesta
vastaavien ohjaajien taso on ollut erittäin kirjavaa. Jos
ohjaaja ei ole perehtynyt koulutuksen sisältöön
tai muuten kiinnostunut asiasta, vaan tekee sitä työnantajan käskystä,
ei tulos välttämättä ole paras
mahdollinen. Tässä on suurta kirjavuutta.
Olen keskustellut useiden pk-yritysten kanssa eri puolilla Kaakkois-Suomea,
ja he ovat kokeneet työssäoppimisen jossain määrin
vaikeaksi ja ongelmalliseksi ohjaajan resurssien ja opiskelijoiden
suuren kirjavuuden vuoksi. Opiskelijat saattavat vaatia joissakin
tapauksissa todella paljon ohjausta ei pelkästään
ammatillisessa oppimisessa vaan myös työpaikalla
olemisessa. Tämä saattaa olla nuoren ensimmäinen
kontakti työelämään. Se sinällään
tuo jo monenlaisia kysymyksiä nuorelle ja työnantajalle.
Tulisiko koulutuksen valmentaa ja ohjata entistä paremmin
opiskelijoita työssäoppimisen jaksolle.
Suuri haaste työelämälähtöiselle
ammatilliselle koulutukselle on, kuinka saamme elinkeino- ja työelämän
olemaan osana opetussuunnitelmien tarkoittamaa työssäoppimista.
En tiedä, monessako oppilaitoksessa työelämä on
jo mukana opetussuunnitelmien suunnitteluvaiheessa, jolloin aito
sitoutuminen koulutuksen kehittämiseen olisi ehkä helpompaa.
Näkisin tämän tärkeäksi
toimintamalliksi työelämäsuhteiden tiivistämisen
kannalta.
Työssäoppiminen ja ammatilliset näytöt
ovat suuri haaste meille lainsäätäjille
sekä lain sisällön että resurssien
turvaamisen osalta. Tavoite on, että näytöt
otetaan käyttöön viimeistään
elokuun viimeisenä päivänä ensi
vuonna. Yleisesti voidaan todeta, että näyttökokeilujen
tulokset ovat olleet myönteisiä. Näyttöjen
järjestäminen on oppilaitoksissa koettu haasteeksi
ja niihin on kokeilussa panostettu voimakkaasti. Näytöt
ovat motivoineet opiskelijoita, ja työelämä on
nähnyt niissä hyvän välineen
työssäoppimisen ja näytteen ohella uuden
työvoiman arviointiin ja rekrytointiin sekä toisaalta
mahdollisuuden vaikuttaa koulutuksen sisältöön.
Myönteisenä asiana kokeilussa on ollut myös se,
että rahoitusta on pystytty tarjoamaan entistä paremmin
myös työelämälle, mikä puolestaan
on lisännyt mahdollisuuksia osallistua työssäoppimiseen
ja näyttöjen suunnitteluun ja arviointiin entistä paremmin.
Suomen Yrittäjät ovat ilmaisseet huolensa lakiesityksen
asetusluonnoksesta, jonka mukaan koulutuksen järjestäjä ja
työnantaja voivat sopia työn arvioinnista mahdollisesti maksettavista
korvauksista. Yrittäjien taholta on esitetty, että erityisesti
pienten yritysten tulisi saada korvaus tekemästään
työstä, järjestämisen suunnittelusta,
ohjauksesta ja opiskelijan arvioinnista. Näkemykseni on,
että koulutuksen työelämälähtöisyyden
turvaamiseksi ja parantamiseksi ammatillisten oppilaitosten ja elinkeinoelämän
välille rahoitusta tulee arvioida kokonaisuutena. Siten
pystymme paremmin turvaamaan opiskelijoille laadukkaan ammatillisen
osaamisen ja ammattitaidon.
Ammatillinen koulutus on menossa hyvää vauhtia
laajalla rintamalla kohti tulevaisuuden haasteita. Ilolla voimme
todeta, että ammatillinen koulutus on saanut uudenlaista
arvostusta sekä elinkeinoelämältä,
alan ammattilaisilta että yhä enenevässä määrin
myös nuorilta. Ammatillinen väylä lukion
rinnalla on osoittanut olevansa todellinen vaihtoehto nuoren ja
opiskelijan koulutusväylän valintaan.
Työelämän ja koulutuksen yhteistyö on
tiivistynyt ja parantunut entisestään. Näyttötutkintokokeilut
ovat osoittaneet sen, että olemme oikealla tiellä.
Paljon on tehtävää, mutta se kannattaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä lähetekeskustelussa
ammatillisesta aikuiskoulutuksesta on syytä todella painottaa
koko ikäluokan kouluttamisen tärkeyttä.
Kun aina näin ei tapahdu, niin aikuiskoulutus, myös
ammatillinen aikuiskoulutus, on paikkaamassa tilannetta. Täällä ed.
Tulonen aikaisemmin totesi, ja itse yhdyn siihen ajatukseen, että on
myös pidettävä mielessä, että se
koulutus ei ole liian kapea-alaista. Se on myös yksi tärkeä näkökulma.
Muuten on myöskin tärkeätä luoda
ne mahdollisuudet, jotka aikuiskoulutuksessa ovat edellytyksenä myös
tehokkaaseen ja hyvään kouluttautumiseen niin,
että aikuiskoulutukseen osallistuvat todella mielellään
osallistuvat siihen ja toisaalta se on kutsuvaa ja kolmanneksi yleensäkin mahdollista
toteuttaa niin, että sosiaaliset turvaverkot tässä tapauksessa
ovat olemassa. Kaiken kaikkiaan voi todeta, että nämä molemmat,
siis tämä ja seuraava hallituksen esitys, ovat
oikeansuuntaisia ja hyviä asioita ja niitä tarvitaan.
Tässä puhutaan työvoimapulasta. Nimenomaan
Kaakkois-Suomessa tukeudutaan varsin paljon myöskin ajatukseen,
että ulkomailta, lähinnä Venäjältä,
Baltiasta, tulisi työvoimaa. Näin ollen tämä oman
väen kouluttaminen on erittäin tärkeätä.
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Tämä keskustelu on
ollut hyvää. Taustahan tähän
lähti jo edellisen hallituksen kaudelta, jolloin parlamentaarinen
aikuiskoulutustyöryhmä teki tämän
laajan mittavan työnsä ja esitykset, ja sen taustalla
puolestaan oli Oecd:n arviointi suomalaisesta aikuiskoulutuksesta.
Nyt huomaan, että tässäkin keskustelussa edelleenkin
käydään osittain argumentointia, debatointia
niillä termeillä, jotka silloin olivat ehkä voimakkaammin
esillä. On esitetty pelkoja siitä, että nyt
luotaisiin kovasti vahva erillinen institutionalisoitu aikuiskoulutusjärjestelmä.
Sellaista ei tule. Sen olen vahtinut, ja jo tässä työryhmän työskentelyaikana
siellä työryhmässä etsittiin käytäntö,
jossa nyt nimenomaan hyödynnetään ammatillista
koulutusverkostoa ja pyritään luomaan yhteistyökuviot
niin, että se olemassa oleva ammatillinen koulutusverkosto
palvelee myös aikuiskoulutustarpeita. Tässähän
ei nimenomaan puututa siihen, miten koulutus siellä organisoidaan.
Näitä lupia tullaan myöntämään
sen mukaisesti kuin nämä järjestäjät
ovat valtionosuuksia saaneet ja myös koulutusta oikeasti
järjestäneet. Tavoitteenahan tietysti on aikuiskoulutuksen kohdallakin
laadun vahvistaminen ja parantaminen. Sehän on opiskelijan
etu ja varmasti myös yrittäjien etu, jotka työntekijöitä palkkaavat.
Eli ne pelot, joita tässä on esitetty, eivät
todellakaan nyt tähän lakiesitykseen sisälly,
vaan tämä pyrkii nimenomaan hyödyntämään
olemassa olevaa koulutusjärjestelmää.
Toivon, että valiokunnassa nyt käydään
tämä keskustelu ja kuullaan asiantuntijoita,
niin että voidaan siellä sitten paremmin asiat
puhua halki ja selvittää.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ministeri Haataisen
puheenvuoro oli erittäin tärkeä. Se rauhoitti
varmasti moniakin, toivottavasti sen moni kuuli.
Itse 15 vuotta aikuiskouluttajana ja osittain aikuiskoulutusjohtajana
toimineena olen ollut itsekin huolissani vähän
siitä, että ei käy niin, että aikuiskoulutus
tulee joksikin omaksi saarekkeekseen ammatillisessa koulutuksessa.
Sehän ei ole järkevää, koska
niiden täytyy kehittyä yhtäaikaa ja nimenomaan
se tavoite ja osaamisen vaatimuksethan ovat yhteiset. Ajattelinkin,
että teidän kannattaisi varmaan tästä antaa
joku tiedote tai joku jossain hyvässä paikassa
nyt, kun tämä mietintö valmistuu ja on
asiantuntijakuulemiset, ettei turhaan vatkata tämmöistä asiaa,
mikä ei ole edes totta.
Keskustelu päättyy.