Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Sinivihreän hallituksen ensimmäinen
talousarvioesitys lunastaa useita hallitusohjelman kirjauksista.
Pienituloisten asemaan tehdään selkeitä parannuksia.
Työllisyyden edistämiseksi lisätään uusia
ja toimivia keinoja. Verotusta kehitetään vastuullisesti
ja oikeudenmukaisesti suhdannetilanne huomioon ottaen.
Talousarvioesitystä valmisteltaessa talousnäkymät
ovat olleet kaksijakoiset. Yhtäältä kansainvälisen
talouden pitkään jatkunut vahva nousukausi on
yhä voimissaan lisäten talouskasvua myös
Suomessa, toisaalta Yhdysvalloista alkanut finanssimarkkinoiden
heilunta hallitsee päivittäisiä talousuutisia.
Suomen näkökulmasta talouskasvun jatkumiselle
on erittäin hyvät edellytykset. Kotitalouksien
ja yritysten luottamus tulevaisuuteen on vahvaa. Työllisyys
lisääntyy nopeaa tahtia. Myös yritysten
kannattavuus on hyvä. Talouden aktiviteetti jatkuu vahvana
etenkin kehittyvissä maissa ja teollisuuden kustannuskilpailukyky
mahdollistaa suomalaisten yritysten menestyksellisen toiminnan näillä kasvavilla markkinoilla.
Tulevaisuuden näkymät ovat kuitenkin jonkin verran
huolestuttavammat. Yksi tekijä on finanssimarkkinoiden
epävarmuus. Jo nyt tiedämme, että riskien
hinnoittelu, joka on viime vuodet ollut huoletonta, on saanut terveempiä piirteitä.
Tämä on
sinänsä hyvä asia, mutta samalla se pistää investointisuunnitelmat
tarkempaan harkintaan. Perusnäkemys on kuitenkin valoisa.
Kasvu pysyy useimpienkin ennusteiden mukaan tänä ja ensi
vuonna vahvana. Ensi vuonna kokonaistuotannon on arvioitu lisääntyvän
runsaat 3 prosenttia.
Kotimaisen kysynnän veturina on toiminut myönteisesti
tulevaisuuteensa suhtautunut suomalainen kuluttaja. Kulutus tukee
talouskasvua ensi vuonna, vaikka kotitalouksien velkaantuneisuus
on noussut jo vuosituloja suuremmaksi. (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ministeri Katainen. — Pyytäisin
salissa hiljaisuutta. Tässä esitellään
nyt ensi vuoden budjettia.
Kiitos. — Kulutusta lisää ostovoiman kasvu.
Kotitalouksien ostovoima lisääntyy ensi vuonna
tuntuvasti palkankorotusten, työllisyyden kasvun ja tuloveroratkaisujen
yhteisvaikutuksesta, vaikka inflaatio onkin lievästi nopeutumassa.
Mikäli myönteinen suhdanne kansainvälisessä taloudessa
ei katkea viime aikojen epävarmuuteen, jatkuu ulkomaisen
kysynnän veto edelleenkin vahvana. Tämä pitää teollisuuden vientitoiminnan
vilkkaana sekä kasvattaa teollisuutta täydentävää palvelutoimintaa.
Myös korkeat kapasiteetin käyttöasteet
poikivat run-saasti yritysten toimitila- ja koneinvestointeja.
Julkinen kysyntä lisääntyy ensi vuonna
myös vauhdikkaasti. Etenkin valtion päättämiä maa-
ja vesirakennuskohteita on karsinnasta huolimatta käynnistymässä suuri
määrä. Tämä pitää alan työllisyyttä ja
konekantaa täyskäytössä ja lisää julkisten
investointien kautta talouden toimeliaisuutta.
Työllisyys on myös lisääntynyt
voimakkaasti. Talouskasvun jatkuessa myös ensi vuonna uusia työpaikkoja
syntyy edelleen runsaat 10 000. Tällöin
työllisyysaste kohoaa päälle 70 prosentin, jonka
päällä oltiin viimeksi 1980- ja 1990-lukujen
taitteessa. Toisaalta Suomessa on yhä lähes 200 000
työtöntä, vaikka työvoimapulaa
on niin teollisuudessa, rakennusalalla kuin palveluissakin. Jo jonkin
aikaa on kärsitty osaavan työvoiman puutteesta.
Hallitus onkin lähtenyt lisäämään
tuntuvasti muun muassa ammatillisen koulutuksen ja oppisopimuskoulutuksen
määrärahoja ja koulutusmääriä.
Koulutusta lisäämällä ei kuitenkaan
voida vastata akuuttiin työvoimatarpeeseen välittömästi,
joten työmarkkinatilanne säilyy kireänä vielä jonkin
aikaa. Nopea lääke tähän on
työmarkkinoiden kohtaanto-ongelman lievittäminen,
joka edellyttää suurempaa ammatillista ja alueellista
liikkuvuutta.
Lisääntyvä ammattitaitoisen työvoiman
tarve, viime vuosien maltilliset palkankorotukset ja yritysten parantunut
kannattavuus ovat näkyneet jo solmituissa tulosopimuksissa.
Palkankorotukset ovat olleet selvästi edelliskierrosta
suurempia. Vaikka korotukset pysynevätkin jo sopimuksensa
solmineiden alojen osalta vielä kannattavuuden rajoissa,
uhkana on, että korotustason muodostuminen yleiseksi linjaksi
alkaisi muiden alojen osalta jo heikentää hintakilpailukykyä.
Työvoimakustannusten kiihtyminen nopeuttaa inflaatiota.
Palkkojen ohella välillisten verojen sekä terveydenhuollon
maksujen korotukset merkitsevät kotimaisten hintapaineiden
kertaluontoista nousua. Toisaalta taas asumisen kustannusten nousu
hidastunee. Inflaatiosta tulee aiempaa enemmän kotimainen
ilmiö eikä hintojen nousuvauhti Suomessa ole enää euroaluetta
hitaampaa, kuten viime vuosina.
Vahva talouskasvu on tuonut valtiontalouteen runsaasti hyvää,
mutta käänne alkaa olla jo käsillä.
Vielä tänä vuonna julkisen talouden rahoitusasema
vahvistuu entisestään nopean talouskasvun ansiosta,
mutta jo ensi vuonna julkisen talouden ylijäämä kääntyy
laskuun. Kaiken kaikkiaan finanssipolitiikka on ensi vuonna kokonaiskysyntää ja
kasvua tukevaa. Tämän taustalla ovat nopeasti
kasvavat julkiset menot, mukaan lukien kuntien toimintamenot.
Uusimmat tiedot rahoitusmarkkinoiden rauhattomuudesta eivät
anna aihetta Suomen talouspolitiikan peruslinjan uudelleenarviointiin.
Korkeasuhdanteen pitäminen hallittuna edellyttää finanssipolitiikalta
erittäin suurta malttia.
Arvoisa herra puhemies! Sinivihreän hallituksen ohjelmassa
päätettiin lukuisista uudistuksista verotukseen.
Uudistuksia lähdetään toteuttamaan jo
hallituksen ensimmäisessä budjetissa ensi vuonna.
Korjaamme eri verojen epäoikeudenmukaisuuksia sekä kannustamme
verotuksella ihmisiä muokkaamaan valintoja ympäristöystävällisempään
suuntaan. Työn verotuksen keventämistä jatketaan.
Haluamme kannustaa työntekoon.
Tuloarviot ovat nousseet toukokuun kehyspäätöksen
yhteydessä arvioiduista selvästi. Tämä on
seurausta siitä, että tuloarvioiden taustalla
olevia ennusteita tulevasta talouskasvusta on tarkistettu ylöspäin.
Verotulojen kasvuksi arvioidaan 6,5 prosenttia kuluvalle vuodelle
budjetoituun verrattuna.
Hallituksen keskeisenä tavoitteena on lisätä työnteon
kannustavuutta veronkevennyksillä. Tässä suhdannetilanteessa
veronkevennysvaraa on kuitenkin hyvä säästää vaalikauden
loppupuolelle. Hallitus tulee toteuttamaan tuloverokevennyksen niin
sanotun puolivälitarkastuksen ottaen huomioon palkka- ja
veroratkaisujen vaikutuksen ostovoimaan. Työn verotusta
kevennetään ensi vuonna maltillisesti 330 miljoonalla
eurolla. Tuloveroasteikkoon tehdään lisäksi
kustannusvaikutuksiltaan 170 miljoonalla eurolla 2 prosentin inflaatiotarkistus.
Eläketulon verotusta kevennetään noin
200 miljoonalla eurolla. Tämän jälkeen
eläketulojen verotus ei missään tuloluokassa
ole vastaavan suuruisen palkkatulon verotusta kireämpää.
Itse asiassa eläketulojen verotus on ensi vuoden alusta
lukien lähes kaikilla tulotasoilla palkansaajan verotusta
alhaisempaa. Perintöverotusta niin ikään
kevennetään oikeudenmukaisuuden lisäämiseksi.
Erityisesti puolison ja alaikäisten lasten asemaa helpotetaan. Työvoiman
liikkuvuuden edistämiseksi otetaan käyttöön
työasuntovähennys.
Alkoholin kulutuksen hillitsemiseksi alkoholiveroa korotetaan
siten, että korotukset painottuvat väkeviin alkoholijuomiin.
Energiankulutuksen kasvun ja kasvihuonepäästöjen
hillitsemiseksi ympäristöperusteisia energiaveroja
on myös tarkoituksenmukaista korottaa. Korotukset painotetaan
päästökaupan ulkopuoliseen sektoriin. Sekä alkoholi-
että energiaverojen osuus vaikuttavat osaltaan myös
kertaluontoisesti inflaatioon. Niiden yhteysvaikutus kuluttajahintaindeksin
tasoon on noin 0,4 prosenttia. Eläkeläiset tulevat
saamaan indeksikorotusten kautta automaattisesti kompensaation
tästä hintojen noususta. Hallitusohjelman mukaisesti
veroperustemuutoksista kunnille aiheutuvat verotulomenetykset kompensoidaan
täysimääräisesti.
Arvoisa herra puhemies! Sinivihreän hallituksen talousarvioesitystä voidaan
luonnehtia vastuulliseksi. Hyvinä aikoina on syytä varautua
tulevaan. Vaihtoehtona tulemme varmasti kuulemaan vaatimuksia uusista
valtavista menolisäyksistä ilman, että kerrotaan,
mistä rahat otetaan. Sellainen on vastuutonta puhetta.
Talousarvioesityksen määrärahoiksi, pois
lukien velan vähentäminen, ehdotetaan 43,1 miljardia
euroa. Tämä on 6,5 prosenttia enemmän
kuin vuoden 2007 varsinaisessa talousarviossa. Reaalisesti menot
kasvavat 3,7 prosenttia. Suuri osa menokasvusta aiheutuu jo aiemmin
tehdyistä päätöksistä,
sillä edellisen hallituksen viimeisen kehyspäätöksen
mukainen vastaava luku oli 2,7 prosenttia. Talousarvioesitys noudattaa
toukokuussa sovittua kehyspäätöstä ja
siinä koko vaalikaudeksi asetettua menokattoa; kehykseen
kuuluviksi määrärahoiksi ehdotetaan 33,4
miljardia euroa, mikä jättää 247
miljoonan euron jakamattoman varauksen 300 miljoonan euron lisäbudjettivarauksen
lisäksi. Kehyksen ulkopuolisiksi määrärahoiksi
ehdotetaan 9,8 miljardia euroa. Ensi vuoden talousarvioesityksessä lyhennetään
valtionvelkaa 2 miljardilla eurolla.
Hyvinä aikoina olisi helppo pistää tuulemaan ja
ehdottaa laitettavaksi hyviin tarkoituksiin kaikki, mitä tuulen
tuomat tulot antavat syytä olettaa. Sellainen tie vie pitkän
päälle tai itse asiassa jo lyhyelläkin
aikajänteellä turmioon. Jos poikkeuksellisen hyvinä aikoina
ei pystytä lyhentämään valtionvelkaa,
niin milloin se sitten tehtäisiin?
Valtionvelan kokonaismäärä on noin
55 miljardia euroa. Velan lyhentämisestä huolimatta valtionvelan
korkomenojen arvioidaan yleisen korkotason nousun johdosta kasvavan
runsaat 3 prosenttia vuoden 2007 varsinaiseen talousarvioon verrattuna.
Valtionvelan korkomenot ovat ensi vuonna kokonaisuudessaan 2,4 miljardia
euroa. Vertailun vuoksi: tuo summa on kutakuinkin sama kuin se,
joka laitetaan vuosittain puolustusministeriön hallinnonalalle
sisältäen koko sotilaallisen maanpuolustuksen
kustannuksemme. Velan lyhentämisellä voimme kuitenkin alentaa
korkomenojen tasoa jatkossa noin 100 miljoonalla eurolla vuosittain.
Tämä summa kattaisi vertailun vuoksi esimerkiksi
opintorahan ja opiskelijoiden vapaantulon rajan korotukset, ja tämänkin
jälkeen rahaa jäisi vielä käytettäväksi moneen,
moneen muuhun hyvään tarkoitukseen.
Jos korot nousisivat 1 prosenttiyksikön verran, joutuisimme
laittamaan veronmaksajien rahoja korkokustannuksiin 540 miljoonaa
euroa enemmän kuin tänä vuonna. Tämä prosentin nousu
korkokustannuksissa vastaisi siis koko eduskunnan, tasavallan presidentin
kanslian, valtioneuvoston ja koko ympäristöministeriön
vuoden määrärahoja yhteensä.
Toisaalta se on myös enemmän kuin rahaa kuluu
vuodessa koko maan perustienpitoon.
Pyydän jokaista, joka esittää menolisäyksiä kuitaten
nuo lisäykset vähentämällä valtionvelan lyhennyksistä,
ottamaan nämä sanat ja suuruusluokat huomioon.
Jos nyt käytetään kaikki verotulot, mitä tulee,
on kasvun hiemankaan hiipuessa leikattava tai velkaannuttava reilusti
lisää. Kuka haluaa toden teolla ilmoittautua tähän
porukkaan mukaan? Jo nyt esiteltävä talousarvio
on erittäin antelias. Uusiin hyviin kohteisiin laitetaan
rutkasti lisää rahaa. Kansantalouden tilinpidon
käsittein valtiontalouden ylijäämä on
0,9 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. On huomattava,
että kuluvan vuoden tasoon nähden, joka on 1,4
prosenttia suhteessa bkt:hen, valtiontalouden tasapaino heikkenee
merkittävästi. Se, joka vaatii lisää rahaa
eikä kerro, mistä vastaavasti leikataan, haluaa
tietoisesti heikentää edelleen tuota tasapainoa.
Arvoisa puhemies! Talousarvioesityksen erityinen painopiste
on työmarkkinoiden kohtaanto-ongelman lievittämisessä.
Nyt on tehtävä tilaa työllisyyden ja
talouden kasvulle. Korkea työllisyys ja kestävä talouskasvu
ovat julkisen talouden rahoituksen tulevaisuuden turva. Hallitus
haluaa varmistaa, että työ ja tekijät
kohtaavat nykyistä paremmin. Kohtaanto-ongelmaa helpotetaan
kohdennetuilla tuilla erityisryhmille ja suuntaamalla työllisyyskoulutusta
työttömän kannalta nykyistä paremmin.
Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tuen
myöntämisvaltuudeksi osoitetaan 37 miljoonaa euroa.
Tästä 12 miljoonaa euroa varataan käytettäväksi
talouden rakennemuutosten työllisyydelle ja tuotantotoiminnalle
aiheuttamien häiriöiden lieventämisen
edellyttämiin avustuksiin ja 10 miljoonaa euroa yksinyrittäjien
tukikokeilun toteuttamiseen. Yrityksen perustamista helpottava starttirahakokeilu
vakinaistetaan vuoden 2008 alusta. Tuen saannin maksimiaikaa myös
pidennetään. Starttiraha on osoittautunut erittäin
hyväksi tavaksi kannustaa ihmisiä yrittäjyyteen.
Syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tunnistaminen ja
saaminen mukaan yhteiskuntaa rakentamaan on tärkeimpiä yksittäisiä toimenpiteitä paremman
tulevaisuuden rakentamisessa. Nyt syrjäytymisvaarassa olevien
nuorten työhön sijoittumisen edistämiseksi
työllistämis-, koulutus- ja erityistoimien rahoitusta
lisätään mittavasti, yli 30 miljoonaa
euroa. Lisäksi työmarkkinatukea koskevia säädöksiä muutetaan
siten, että työmarkkinatukea voidaan myöntää palkkatukena yrityksille
nuoren työttömän työllistämiseen
jo 3 kuukauden työttömyysjakson jälkeen
nykyisen 6 kuukauden sijaan. Me tarvitsemme tulevaisuudessa kaikki
kädet tekemään työtä.
Vain siten hyvinvointiamme voidaan kehittää edelleen.
Muun muassa tämän tavoitteen vuoksi vajaakuntoisten palkkatuki
kaksinkertaistetaan 36 miljoonan euron tasoon. Työ on jokaisen
perusoikeus, ja se koskettaa aivan jokaista. Siksi pidämme
vammaisten ja vajaakuntoisten työllistämisen helpottamista
yhtenä keskeisenä tavoitteenamme. Vahvistamme
tällä panostuksella vammaisten ja vajaakuntoisten
mahdollisuuksia tulla kohdelluiksi tasavertaisina. Tämä tuo
ihmisille toivoa ja vahvistaa heidän tulevaisuudenuskoaan.
Aktiivisen työvoimapolitiikan toimenpidemäärärahoja
suunnataan uudelleen tarkoituksena tukea työttömien
työllistymistä avoimille työmarkkinoille
ja helpottaa työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmaa. Työllisyysmäärärahoja
kohdennetaan työvoimapoliittiseen ammatilliseen koulutukseen.
Erityisesti yritysten kanssa toteuttavaa koulutusta ja yksityisen
sektorin tukityöllistämistä tullaan lisäämään.
Osaamista edistetään lisäämällä ammatillisen
peruskoulutuksen opiskelupaikkoja 2 000 opiskelijalla ja
oppisopimuskoulutuksena järjestettävää lisäkoulutusta 2 100
opiskelijalla. Nuorten työpajatoimintaa tuetaan ja aikuiskoulutusta
kehitetään. Kuten jo aiemmin totesin, työvoiman
liikkuvuutta edistetään myös uudella
työasuntovähennyksellä. Kohtaanto-ongelman
lievittäminen ei tietenkään jää vain
ensi vuoden budjettiin, vaan lisätoimia valmistelee parhaillaan
laaja kolmikantainen työryhmä.
Arvoisa puhemies! Sinivihreä hallitus tekee mittavia
panostuksia pienituloisten toimeentulon parantamiseen ja veteraanikuntoutukseen. Kansaneläkkeisiin
tehdään vuoden 2008 alussa 20 euron tasokorotus.
Kuntien kalleuskykyluokituksen poiston myötä 75
prosenttia kansaneläkkeistä nousee toisella 20
eurolla. Tämä on yksi historian suurimmista kansaneläkkeen
kertakorotuksista. Sotainvalidien ja rintamaveteraanien kuntoutukseen
osoitetaan 10 miljoonan euron lisämääräraha,
jolla turvataan kaikkien halukkaiden pääsy veteraanikuntoutukseen.
Samalla uudistetaan kuntoutuksen sisältöä ja
parannetaan puolisoiden ja sotainvalidien leskien asemaa. Lapsilisän
yksinhuoltajakorotus nousee 10 eurolla kuukaudessa vuoden
alusta. Hammaslääkäripalkkioiden
sairausvakuutuskorvauksen taso nousee niin ikään
ensi vuoden alussa 40 prosenttiin korvausperusteesta. Opintoraha
nousee 15 prosentilla kaikilla koulutusasteilla syyslukukauden 2008
alussa, ja opiskelijoiden omia tulorajoja korotetaan 30 prosentilla
ensi vuoden alussa. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi
korkeakouluopiskelijan opintoraha nousee 39 eurolla kuukaudessa.
Nämä ovat mittavia panostuksia toimeentuloon
ja hyvinvointiin. Näin paljoa ei ole panostettu uutta rahaa
kerralla tulonsiirtoihin ja hyvinvointiin miesmuistiin.
Osaamisen ja innovaatioiden edistäminen on tie Suomen
menestykseen myös jatkossa. Yliopisto- ja korkeakoulukenttä ovat
tällä kaudella suuren muutoksen edessä.
Uudistukset tuovat aivan uusia mahdollisuuksia rahoitukseen ja taloudellisen
aseman kehittämiseen. Silti myös perusrahoitusta
kehitetään. Yliopistojen perusrahoitusta lisätään
20 miljoonalla eurolla. Lisäksi yliopistolaitoksen rakenteelliseen
kehittämiseen osoitetaan 7 miljoonaa euroa lisää määrärahoja.
Myös perusopetukseen panostetaan. Oppilasta kohden
rahamäärä kasvaa ensi vuonna. Opetustoimessa
ikäluokkien pienenemisestä aiheutuva noin 18 miljoonan
euron säästö kohdennetaan ensimmäistä kertaa
koulutuksen laadun kehittämiseen tavoitteena muun muassa
opetusryhmien koon pienentäminen sekä tuki- ja
erityisopetuksen vahvistaminen. Suomen Akatemian tutkimusmäärärahojen
myöntövaltuus kasvaa 20,3 miljoonaa euroa ja Tekesin
myöntövaltuuksia lisätään
17,5 miljoonaa euroa sekä hankemäärärahaa
3,5 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Nopea talouskasvu tuo myös ongelmia.
Ylikuumenemisen merkkejä on havaittavissa jo rakennusalalla.
Tarvikkeiden ja työn hinnat ovat kasvaneet nopeasti viimeisten vuosien
aikana. Viime hallituskaudella päätettyjen väylähankkeiden
kustannukset ovat karanneet totaalisesti käsistä.
Kuuden jo aiemmin päätetyn liikennehankkeen kustannusarviot
ovat nousseet yhteensä 170 miljoonaa euroa. Hankkeiden
sopimusvaltuuksia ja rahoitustapaa on siksi jouduttu muuttamaan.
Kehä I Turunväylä—Vallikallio-tiehanke muutetaan
jälkirahoitushankkeeksi, joka on tarkoitus toteuttaa Espoon
kaupungin kanssa tehtävällä jälkirahoitussopimuksella.
Tiehallinto siirtää Kantatie 51 Kirkkonummi—Kivenlahti
-tarjouskyselyn ja keskeyttää hankkeen Valtatie
14 Savonlinnan keskusta -tarjouskilpailun ja hankkeiden korotetut
kustannusarviot hyväksytään valtuuksien
yhteydessä. Lappeenranta—Imatra ja Kemin kohta
ja sillat -tiehankkeet sekä Vuosaaren liikenneväylät
toteutetaan nousseiden kustannusarvioiden mukaisesti. Liikenneturvallisuuden
lisäämiseksi toteutetaan Vaalimaan rekkaparkki
24 miljoonan euron määrärahalla. Puuhuollon
vahvistamiseksi ja varmistamiseksi toteutetaan Huutokoski—Savonlinna-radan
perusparannus 42 miljoonan euron määrärahalla. Lisäksi
puuhuoltoa turvataan 20 miljoonan euron määrärahalla
perustienpitoon. Länsimetron suunnittelua jatketaan vajaalla
7 miljoonalla eurolla. Ratahallintokeskus jatkaa niin ikään
Kehäradan suunnittelua, ja sen rakentaminen alkaa vuonna
2009. Liikennepoliittista selontekoa valmisteleva ministerityöryhmä arvioi
E18 Helsinki—Vaalimaa-tieosuuksien toteutusedellytyksiä ja
aikataulua sekä valmistelee asiasta ehdotuksen.
Liikennehankkeista on syntynyt suurta keskustelua ja on valiteltu,
ettei kustannusten kohottua ole voitu tehdä kaikkea kerralla
valmiiksi. Huomauttaisin kuitenkin, että uusiin liikennehankkeisiin
käytetään ensi vuonna varoja reilusti enemmän
kuin vuosien 2006 ja 2007 talousarvioissa yhteensä. Se
on suhdannetilanne huomioon ottaen todella paljon, suhdannetilanne
huomioon ottaen liian paljon. Uusia tiehankkeita käynnistetään
useita ja kaikki jo päätetyt toteutetaan tällä hallituskaudella.
Näiden lisäksi käynnistämme myös
vielä päätöstä vailla
olevia liikennepoliittisen selonteon yhteydessä.
Arvoisa puhemies! Ikärakenteen muutos ja palveluiden
kasvava rahoitustarve ovat äärimmäisen
vaativa yhtälö. Jotta voimme pitää huolta jokaisesta
ja tarjota laadukkaita julkisia palveluita myös tulevaisuudessa,
on jokainen kansalaisilta kerätty veroeuro käytettävä viisaasti,
vastuullisesti ja entistä tehokkaammin. Tämä onnistuu
ainoastaan valtion ja kuntien tuottavuutta lisäävillä toimilla.
Se tarkoittaa julkisen toiminnan tehostamista ja julkisen sektorin
työvoiman kohdentamista uudelleen vastaamaan paremmin väestön
ikääntymisen tarpeita.
Kunta- ja palvelurakennehanke sekä valtion tuottavuusohjelma
ovat keskeisiä toimia tuottavuuden parantamiseksi. Valtion
tuottavuusohjelman toimenpiteillä tavoitellaan valtion
henkilöstötarpeen vähentämistä vuoteen
2011 mennessä noin 9 600 henkilötyövuodella.
Vuonna 2008 vähennys on noin 2 200 henkilötyövuotta.
Samalla on pidettävä huolta myös julkisen
sektorin kilpailukyvystä työnantajana. Sinivihreä hallitus
on historiallisesti ensi kertaa varannut vuositasolla 150 miljoonaa
euroa tukemaan kunnallisen sektorin palkkaratkaisua. Lisäpotti
maksetaan, jos sopimuspöydässä onnistutaan
tekemään sopimus, jossa edistetään
koulutettujen naisvaltaisten alojen palkkausta, joilla palkkaus
ei vastaa työn vaativuutta.
Julkisuudessa on jäänyt vähemmälle
huomiolle, että valtio kompensoi kunnille palkkojen nousua
myös valtionosuusindeksin kautta. Kyseinen indeksikorotus
vielä tehdään täysimääräisenä ensimmäistä kertaa
ensi vuonna. Valtionosuusindeksi nousee ensi vuonna 4,7 prosenttia,
mikä on paljon enemmän kuin koskaan lähimenneisyydessä.
Tämä korotus tuo kunnille ensi vuonna 339 miljoonaa
euroa lisää valtionosuuksia. Tämän
päälle tulee vielä ensimmäistä kertaa
lisäpanostuksena tuo 150 miljoonaa euroa. Joidenkin mielestä tuo
lisäraha ei ole tarpeeksi. Se on kuitenkin 150 miljoonaa
enemmän kuin koskaan ennen naisvaltaisten alojen palkkojen
kilpailukykyä edistämään on
laitettu. Ilman tuota tarjousta tänäkin syksynä olisi
neuvoteltu vain tasakorotuksista yleisen palkkalinjan mukaisesti.
Ilman tuota tarjousta tasa-arvoerissä ei puhuttaisi nyt historiallisesti
prosenteista. Voidaan siis nähdä, että hallituksen
kirjauksella on ollut palkkaratkaisua suuntaava vaikutus muutenkin
kuntatyönantajan esitykseen. Nyt täällä salissa
joidenkin ratkaisua arvostelevien eväillä kuntapöydässä olisi
tasa-arvo-ongelmaan puuttumaton tasokorjaustarjous.
Kaikkea epätasa-arvoa ei yhdellä tietenkään yhdellä budjetilla
ja yhdellä palkkaratkaisulla ratkaista, mutta se ei ole
syy olla ottamatta ensimmäistä kertaa aimo harppausta
oikeaan suuntaan. Ongelmien ratkaisu on parasta aloittaa siellä, missä suurimmat
epäkohdat ovat. Tasa-arvokysymyksissä näitä ovat
juuri kunnalliset naisvaltaiset koulutetut alat, joissa palkkaus
on ehkä kauimpana tehtävien vaativuudesta. Sinivihreä hallitus
ei aio lannistua siitä, että oikeiden asioiden tekeminen
on vaikeaa. Me teemme oikeita asioita juuri siksi, että ne
ovat olleet ja ovat edelleen vaikeita. Jos tasa-arvo-ongelmien ratkaisu
olisi helppoa, ne olisi todennäköisesti jo ratkaistu.
Arvoisa puhemies! Ensi vuoden budjettiehdotus on sinivihreän
hallituksen näköinen. Työllisyyttä ja
yrittäjyyttä edistetään ja pienituloisimpien
asemaa parannetaan. Myös koulutukseen satsataan merkittävästi.
Valtiontalouden tasapainosta ja kantokyvystä huolehditaan.
Valtionvelkaa lyhennetään tulevien sukupolvien
taakan vähentämiseksi. Tehtävien veroratkaisujen
perusteena ovat vastuullisuus, ympäristönäkökohdat, oikeudenmukaisuus
sekä kannustavuus.
Kaiken kaikkiaan sinivihreän hallituksen vuoden 2008
talousarvioehdotus on hallitusohjelman nimen mukainen: vastuullinen,
välittävä ja kannustava.