7) Laki elintarvikelain 9 §:n muuttamisesta
Anne Kalmari /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on siis
lakialoite ruuan pakollisista alkuperämerkinnöistä.
Aihe on mitä ajankohtaisin. Ruotsissa pohditaan vielä enemmän
kuin meillä, onko vappuna tullut juotua sopimattomia. Maidosta
löytyi alfatoksiinia, joka on peräisin eläinten
rehuna käytetystä pakistanilaisesta riisistä.
Suomalainen kuluttajakin on viime aikoina herännyt siihen,
että ei ole samantekevää, mitä suuhunsa
pistää.
Tämä lakialoite vaatii, että elintarvikkeissa keskeisten
raaka-aineiden alkuperämaa pitää näkyä.
Tämän pitää koskea kaikkia Suomessa
myytäviä tuotteita, tietenkin myös tuontituotteita.
Alkuperämaan merkitsemisen tulee koskea myös ammattikeittiöitä.
Niissä tuontituotteiden osuus on paljon korkeampi kuin
päivittäistavarakaupoissa. Kun tästä aikanaan
on valmisteltu lainsäädäntö,
voidaan määrätä myös
rangaistuksia. Tällä hetkellä törkeistäkään
harhauttamisista ei ole seurauksena kuin nuhteita. Elintarvikerikkomuksista
ei keplottelijoille juuri sakkoja ole määrätty.
Olen kiitollinen kuluttajien halusta ostaa puhdasta ja turvallista
suomalaista ruokaa. Tämä on vain tehty äärettömän
vaikeaksi. Vapaaehtoiset merkintäjärjestelmät
eivät riitä. Väitän, että suurin
osa tästäkin porukasta on tullut harhautetuksi alkuperän
suhteen. Juuri kaupassa paistettu voi olla Puolassa ties mistä raaka-aineista
leivottu ja vuoden verran pakastettu. Suomalaiselta näyttävässä porkkanapussissa
voi lukea takana suurennuslasikoolla: alkuperämaa Puola.
Nyt vielä S-ryhmä vaatii suomalaisia vihannesviljelijöitä sirkkalehtipakkauslaatikot
jättämään pois ja pakkaamaan
tuotteet samoihin mustiin pakkauslaatikoihin, missä espanjalaisia
tomaatteja myydään.
On suomenlippua ja suomalaisen sielunmaisemaa maalaavaa mainostekstiä ja
kuvaa. On Ainoa, Väinämöistä,
isoäitiä, kotisaunaa ja on suomalaiseen suuhun
maistuvaa ja "perinteistä" rukiista leipää.
Tämä on hämäävää mielikuvamarkkinointia
ja törkeää kuluttajan sumuttamista, kun missään
näistä tuotteista ei ole kyse siitä,
että se olisi suomalainen.
Moni kuluttaja ei ole tietoinen, että esimerkiksi kotimaisella
tuotemerkillä Suomessa myytävät Turun
Sinappi ja HK:n Amerikan Pekoni tehdään Puolassa,
Jenkki-purukumi Turkissa, Elovena-kauramurot Saksassa, Jyväshyvän
Paussi-keksit Ranskassa ja Tšekissä sekä Arla
Ingmanin raejuusto Ruotsissa. Pirkan Kotimainen meetvursti ei todellakaan
ole kotimaasta, vaan lihaa rahdataan EU:n lisäksi muista
maanosista, Australiasta asti, mistä vain halvemmalla saadaan. Kuudesosa
lihasta tulee jo ulkoa, vaikka kuluttaja luulee syövänsä kotimaista.
Suurin osa kalajalosteidemme raaka-aineista tulee ulkomailta. Norjalainen
lohi voi tehdä reissun Kiinaan: se pakastetaan mennen tullen,
jalostetaan ja myydään tuoreena suomalaiselle
kuluttajalle, joka luulee ostavansa lähikalaa. Ruokaa omasta
maasta -merkki, siis joutsenlippu, on ainoa tae kotimaisuudesta.
Siis vielä kerran: suomalainen tuttu firma tai kaupan
tuotemerkki ei todellakaan ole tae suomalaisuudesta. En hyväksy,
eivätkä nämä lakialoitteen
127 allekirjoittajaa hyväksy alkuperän häivyttämistä tuotemerkkien
taakse. Eduskunta linjasi viime hallituskauden elintarviketurvallisuusselonteossa
ja ruokapoliittisessa selonteossa yksimielisesti, että ruuan
alkuperä pitää näkyä pakkauksissa.
Oikeus puhtaaseen, turvalliseen ruokaan pitää olla
kaikilla, eikä vain pienellä eliitillä.
Mitä hyöytä suomalaisella viljelijällä ja
jalostajalla on tehdä asiat koko ajan paremmin ja paremmin
turvallisuuden, ympäristön ja eläinten hyvinvoinnin
kannalta, jos kuluttaja ei voi edes erottaa, missä ja millä pelisäännöillä tuote
on tehty?
Julkisissa ruokahankinnoissa tulee ehdoton laatuvaatimus olla
täyttää Suomen lainsäädännön
velvoitteet. Lähiruokakerho on levittänyt valmista
valtuustoaloitepohjaa kestävien ruokahankintojen suosimiseksi
julkisissa keittiöissä. Lähi- ja luomuruokaa
on mahdollista suosia, kun vain valtuusto antaa selkänojan
hankintastrategiallaan. Voidaan esimerkiksi vaatia eläinperäisiltä elintarvikkeilta,
että ne ovat gm-vapaalla rehulla, siis geenimuuntelusta
vapaalla rehulla, tuotettuja, ilman antibioottisia kasvunedisteitä tai
kasvuhormoneita tuotettuja. Voidaan vaatia, että porkkanaraasteen
pitää olla tuoretta, eikä moneen kertaan
pestyä. Peruna pitää toimittaa veteen
säilyttyä ilman säilöntäaineita.
Marjojen tulee soveltua käyttöön ilman
kuumennusta. Lihaerän pitää olla jäljitettävissä tilalle
saakka, ja tuotteissa on oltava valvontajärjestelmin todennettavat
ehdottomat lääkeaine-, salmonella-,
listeria-, yersinia- ja muut vapaudet.
On käsittämätöntä,
että juuri jäljitettävyyden tärkeyden
vuoksi karjankasvattaja voi jatkossa saada korvamerkkipuutteesta
jopa rikosoikeudellisen tuomion ja tuhansien eurojen sanktiot. On
pähkähullua, että teurastamoon menevä terve nauta,
jonka korvamerkki on väärä, rahdataankin
korvamerkkipuutteen vuoksi poltettavaksi ongelmajätelaitokselle
Honkajoelle, siis nauta, jonka syntymäajankohta ja vanhemmat
tiedetään, ruokinta- ja hoito tiedetään.
Samaan aikaan muualta tullutta lihaa, jonka alkuperä ja
sisältö on tuntematon — se voi olla vaikkapa
kiinalaista koiraa, thaimaalaista influenssakanaa tai romanialaista
hormonihevosta — voidaan antaa kuluttajalle. Vilunkitoimijoille
vain heristellään sormea.
Viime aikoina olemme oppineet, että kun hallituksen
aika menee erilaisten soppien hämmentämisessä,
oppositiosta kannattaa antaa vinkkejä ja valmistella vähän
valmiiksi asioita, niin ehkä ministerit sitten voivat viedä niitä eteenpäin. Täällä
muuten
kun on ministeri Ihalainen paikalla, niin kehun tässäkin
yhteydessä, että joitakin erittäin hyviä,
myös elintarviketeollisuuden kannalta merkittäviä päätöksiä on
sieltä hallituksen puolesta valmisteltu, kuten kilpailulainsäädäntö. Olkoon
tämä lakialoite nyt sitten kuiskaus, tai vaikkapa
huuto, johon yli 80 prosenttia suomalaisista kuluttajista yhtyy.
Siihen yhtyvät myös Keittiömestarit,
Martat, Maa- ja kotitalousnaiset, monet, monet järjestöt.
Haluamme saada alkuun lainsäädäntövalmistelun
pakollisista alkuperämerkinnöistä.
Ministeri Koskinen on monesti paennut EU:n selän taakse,
mutta enää näinkään
ei voi tehdä. Elintarviketietojen antamista kuluttajalle
koskeva EU-lainsäädäntö on hiljattain
uudistettu niin sanotulla kuluttajainformaatioasetuksella. Komission
täytäntöönpanosäädösten
pohjalta päätetään kansallisesti,
missä laajuudessa ja millä tavalla alkuperämaa
ilmoitetaan.
Suomessa tuotettujen elintarvikkeiden jäämäpitoisuudet
ovat hyvin alhaiset. Suomalaisten kuluttajien kasvinsuojeluainejäämien
saannista 90 prosenttia tulee tuontielintarvikkeista, erityisesti hedelmistä ja
rukiista. Meillä viljaa ei pakkokypsytetä kemikaaleilla,
kuten monissa muissa maissa, vaan vilja kuivataan. Tietääköhän
kuluttaja sen? Jos tietäisi, kannattaisiko rukiin viljely
Suomessa jälleen? Ja tietääköhän
kuluttaja ylipäänsä ostavansa ulkomaisesta
rukiista tehtyä leipää, vai ovatko mielikuvat
hämärtäneet alkuperän?
Eläinperäisten tuotteitten valvonta EU:n sisämarkkinoilla
perustuu kunkin maan omaan valvontaan. Eläimiä ei
hyväksytä teurastettavaksi ja ihmisravinnoksi
käytettäväksi, jos ne tulevat alueelta,
jossa on voimassa liikkumisrajoituksia, jos eläinlääkkeitä koskevia
määräyksiä ei ole noudatettu
tai on olemassa ihmisten tai eläinten terveyteen haitallisesti
vaikuttavia tekijöitä. EU:n ulkopuolelta eläinperäisiä elintarvikkeita
voidaan tuoda laitoksista, jotka täyttävät
asiaan kuuluvat yhteisön vaatimukset. Tämän
varmistavat alkuperämaana olevan kolmannen maan toimivaltaiset
viranomaiset. Hauskaa vappua vain! Ehkäpä pitäisi
arvioida, onko viranomaistoiminnan luotettavuus kaikkialla muualla
maailmassa Suomen tasolla.
Arvoisa puhemies! Niiden, jotka pitävät suurta
maapinta-alaa ja harvaa asutusta rasitteena, kannattaa muistaa,
että maata ei valmisteta lisää. Luonnon
kantokyky tulee asettamaan rajat kasvulle. Ruuan omavaraisuudesta
on syytä pitää kiinni, kun maailmaan
syntyy joka viikko pääkaupunkiseudun väkimäärän
verran uusia suita ruokittavaksi.
Kuten jo alussa totesin, elintarvikeskandaalit lisääntyvät
maailmalla. Muistamme vuoden 2011 kebablihaskandaalin, nyt hevosenlihalla tehdyt
väärennökset. Muistatte ehkä,
kun takavuosina Ukrainasta löytyi 32 rekkalastillista kanaa,
joissa oli todettu myrkyllisiä PCB-jäämiä. Kana
oli peräisin EU:sta. Salakuljetettu kana oli tarkoitus
jalostaa elintarvikkeeksi ja salakuljettaa takaisin EU:n alueelle.
Muistamme myös, että melamiinihöystetty äidinmaidonkorvike
aiheutti yli 6 000 lapsen sairastumisen eri puolilla Kiinaa.
Munuaisvaivojen lisäksi lapsia kuoli. Myöhemmin
melamiinia löytyi myös tavallisesta maidosta.
Italian mozzarellajuustot sisälsivät myrkyllistä dioksiinia.
Kun kyse on kehon sisään menevästä tuotteesta,
näillä asioilla on väliä. Mitä pitempi
toimitusketju on, sitä helpommin väliin mahtuu
vilunkipelaajia. Pelkkä hinta ei saa ratkaista ostopäätöksiä.
Joku on joskus tituleerannut minua ruuan lähettilääksi
tai Anne Alkuperäksi. Se on tuntunut oikeastaan aika mukavalta.
Hartain toiveeni on, että meidän lapsillammekin
olisi mahdollisuus syödä globaalista kilpailusta
huolimatta puhdasta ja turvallista ruokaa. Suomalainen tuotantotapa
eroaa monessa, monessa jo eurooppalaisestakin. Siitä kannattaa
olla ylpeä, ja sen eteen kannattaa tehdä töitä.
Olen käynyt tiloilla, joissa on tuotettu belgiansininen-nautaa
kasvatusmenetelmillä, jotka ovat todella epäeettisiä.
Esimerkiksi kaikki vasikat keisarinleikataan, koska rotu on jalostettu
niin pitkälle, että ei mahdu luonnollisesti poikimaan. Olen
käynyt valkoisen vasikanlihan tuotantotilalla, jossa tuotanto
perustuu siihen, että vasikalle ei anneta karkeaa rehua,
niin että siitä ei tule märehtijää,
ja vasikanlihaa voidaan tuottaa 6 kuukauden ikään
asti, kun myöskään valoa ei liikaa annetta,
että se märehtiminen siitä alkaisi. Olen
käynyt tiloilla, joissa on pakkosyötettyjä maksakirroosihanhia.
Olen tehnyt harjoittelun ranskalaisella tilalla, jossa saatiin lähes
sydänkohtaus, kun erehdyin käyttämään
maitoa kaakaoon raakana, koska se ei ole elintarviketurvallista
ilman iskukuumennusta. Me ajaudumme kohti tätä samaa,
ellei kuluttaja halua tätä estää.
Olen kiitollinen, arvoisa puhemies, että kuluttajat
valitsevat usein kotimaista. Se auttaa maaseutua säilymään
elinvoimaisena ja pitämään yllä kulttuurimaisemia,
joita kaipaamme. Valitsemalla suomalaista ruokaa autamme myös
työn säilymistä suomalaisten elintarviketyöntekijöiden
taitavissa käsissä. Ketju työllistää noin 270 000
ihmistä, ja elintarvikkeiden valmistus Suomessa parantaa
vaihtotasetta yli 10 miljardilla eurolla. Annetaan yhdessä meille,
sinulle ja minulle, mahdollisuus tehdä valinta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Euroopan lihakohu on nostanut kaikkien meidän huulille
ruuan turvallisuuden. Puhun itse mielelläni lihakohusta,
en hevosenlihakohusta. Hevosenliha on hyvää syötävää,
ja sitä soisi useammankin suomalaisen syövän,
mutta kohuksi hevosenlihan tekee se, että paketeissa on
muuta kuin mitä tuoteselosteessa kerrotaan.
Olen itse allekirjoittanut tämän aloitteen,
joka on jätetty ruuan alkuperämerkintöjen
pakollistamiseksi Suomessa, ja olen sitä ennen jättänyt myös
toimenpidealoitteen vastaavasta asiasta kuten myös eduskunnan
puhemiehistölle esityksen, että Suomen eduskunta
siirtyisi suomalaiseen ruokaan.
Suomalaiset haluavat suomalaista ruokaa. Näin kertoo
Taloustutkimuksen toteuttama kysely, jonka tulokset julkaistiin
1. helmikuuta tänä vuonna. Me haluamme jatkossakin
syödä kotimaista turvallista ja entistä ympäristöystävällisempää ruokaa.
Haluamme myös, että ruokaa ostaessamme tai työpaikkaruokalassa
syödessämme meillä on tieto siitä,
mistä ruoka on peräisin. Itse lähden
tässä ajattelussa juuri siitä, eli kaupan asiakas
ja työpaikkaruokalan asiakas tulee palauttaa herraksi niin,
että hän voi itse päättää, mitä ostaa,
tietää sen, mitä on ostamassa. Liian usein
törmäämme edelleen kaupanhyllyjen välissä tuotteisiin,
jotka ovat väreiltään ja jopa nimeltään
suomalaista mutta joihin käytetty liha on tuotu jostain
ulkomailta. Tuntuu, että meitä huijataan.
Järjestin tuossa alkuvuodesta Vain suomalaista ruokaa -kampanjan,
johon osallistui kaiken kaikkiaan yli 2 200 suomalaisen
ruuan ystävää. Se oli mielenkiintoinen
kaksiviikkoinen. Kokeilimme, miten onnistumme syömään
vain suomalaista ruokaa. Leipä oli ensimmäinen,
jonka kanssa tuli yleensä yllätyksiä.
Aika lailla sellainen perinteinen ajattelu on, että kyllä suomalaisen
ruisleivän pitää olla suomalaista. Eipä olekaan,
vaan rukiista hyvin suuri osa tuodaan ulkomailta. Esimerkiksi eräs
suuri suomalainen leipomo tuo puolet omasta rukiista tälläkin
hetkellä Puolasta ja Baltian maista. Jos he käyttäisivät vain
suomalaista ruista, niin kuin he ovat asettaneet omaksi tavoitteekseen
vuoteen 2015 mennessä, niin he joutuisivat ostamaan kaiken
Suomessa tuotetun rukiin. Mutta syy ei ole suomalaisen maanviljelijän,
syy on itse asiassa näiden leipomoiden. He ovat ryhtyneet
tuomaan jauhoa halvemman tuotannon maista ja tätä kautta
ajaneet suomalaisen rukiintuotannon siihen tilaan, missä se
nyt on.
Viittasin tuossa, niin kuin edustaja Kalmarikin edellä,
tuotteisiin, jotka ovat hyvin suomalaisen näköisiä.
Kaupanhyllystä löytyy leikkelepakettia, pekonipakettia,
jossa on kaunis suomalainen järvimaisema, mutta liha on
tuotu jostain aivan muualta. Löytyy myös tuotteita,
joissa on suomalaista lihaa, mutta se on kuljetettu täältä joko
Keski-Eurooppaan taikka Ruotsiin viipaloitavaksi tai paketoitavaksi
ja tuodaan sitten takaisin sieltä suomalaisen tuotenimen
alla.
Ruuan pesusta suomalaiseksi puhutaan myös. Se tarkoittaa
juuri enempikin sitä, että työ on tehty
jossain muualla, mutta itse olen vähän laajentanut
tätä ajattelua myös siihen, että se
näkyy myös näissä tuotteissa,
jotka myydään hyvin hämäävästi
suomalaisen tuotemerkin alla, tai sitten toisaalta niin, että paketti
on väreiltään sen oloinen, että syntyy
kuva, että ostanpa suomalaista ruokaa. Se voi olla Mummon
pullapitko taikka joku muu, jolla ei ole mitään
tekemistä mummon kanssa.
Arvoisa puhemies! Tuon kahden viikon aikana, kun söimme
2 200 suomalaisen kanssa vain suomalaista ruokaa, eduskunnassa
törmäsin mielenkiintoiseen tilanteeseen: Puhumme
tänään tässä salissa
lasiovien tällä puolella suomalaisesta ruuasta.
Tässä salissa puhutaan hyvin usein siitä,
että me haluamme turvata Suomen ruuantuotannon ja maatalouden.
Kun menemme tuosta lasiovesta vain muutaman kymmenen metrin päähän
eduskunnan kuppilaan tai alakerrassa olevaan ravintolaan, niin lautasellamme
on kaikkea muuta kuin suomalaista. Tuon kahden viikon aikana söin
yhtenä päivänä vain lihapullia
ja kurkkua. Ne olivat ainoat suomalaiset ruuat, joita eduskunnan
ruokalasta löytyi, ja seuraavana päivänä ei
kurkkukaan ollut enää suomalaista, mutta onneksi
punajuurta löytyi sitten tilalle.
Onhan se surullinen tilanne, että tässä talossa, jossa
me vannomme suomalaisen hyvän ruuan ja suomalaisen ruuantuotannon
nimeen, kilpailutuksen myötä meille tarjoillaan
ulkomaalaista ruokaa. Se on hyvää ruokaa, en sano
sitä, mutta on siinä jotain erikoista. Leipäpöydässä ei
ollut yhtään sellaista leipää,
jossa jauhot olisivat olleet suomalaista. Tai huoltovarmuudesta
kertoo jotain sekin, mistä älähdin pääsiäisen
jälkeen, että eduskuntaan on tullut nyt ruotsalainen
maitokin. Se oli kuulemma toimitusepävarmuus, mikä aiheutti
sen, että pääsiäisen jälkeen
muutama päivä juotiin ruotsalaista maitoa. Tänään olemme
kuulleet, mitä Ruotsin maidosta on uutisoitu.
Arvoisa puhemies! Kotimaisesta ruuasta puhuttaessa nostetaan
usein huoltovarmuus tärkeäksi näkökulmaksi.
Monet mieltävät tämän siten,
että sotaan joutuessamme meillä riittää ruokaa.
Se kuitenkin tarkoittaa paljon muutakin. Maapallon väkimäärän
ruokkimiseksi tarvitaan yhä enemmän maataloustuotantoa,
ja jo tämä yksin on riittävä syy
oman tuotantomme turvaamiseen. Jos nyt annamme peltojemme ja maatilojemme
kuihtua, ei niiden henkiinherättäminen tulevaisuudessa
ole ihan helppo juttu.
Yksittäisen ihmisen ja suomalaisen kuluttajan vaikutusmahdollisuudet
Euroopan laajuisissakin uudistuksissa ovat rajalliset, ja niin ne
ovat myös yksittäisellä kansanedustajalla.
Uskon, että meillä yhtenäisenä joukkona,
127 kansanedustajan joukolla, on tässä mahdollisuus
vaikuttaa. Uudistus vaatii kompromisseja. Täytyy kuitenkin muistaa
se, että maatalouspolitiikan perusasia on se, että kuluttajalla
on suurin valta. Se tarkoittaa meistä ihan jokaista. Ostamalla
suomalaista ruokaa tuemme maanviljelijöitämme
ja kaikkia elintarvikeketjun työntekijöitä,
huolehdimme huoltovarmuudesta ja varaudumme ilmastonmuutokseen.
Mitä paremmin suomalaisilla maatiloilla menee, sitä enemmän
he voivat panostaa meille kuluttajillekin tärkeisiin asioihin,
kuten eläinten hyvinvointiin ja ympäristöön
ja toiminnan kehittämiseen. Tämä on kaikkien
etu. Käytetään siis meille annettua valtaa.
Arvoisa puhemies! Itse haluan tämän aloitteen
tapaan kansallisella lainsäädännöllä tehdä ruuan
alkuperämerkinnät pakollisiksi niin kaupoissa
kuin itse ravintoloissakin. Olen jättänyt hallitukselle
toimenpidealoitteen alkuperämerkintöjen lisäämiseksi
kaikkiin ruokiin, niin että kuluttaja voisi palata jälleen
näissä hankinnoissa kuninkaaksi. Minulle on sanottu,
että ruokalistaan ei mahdu tietoa ruuan alkuperämerkinnöistä.
Kyllä ravintolaruokalistaan mahtuu "VS" kertomaan, että siinä on
valkosipulia, "GL" gluteenittomuudesta. Miksi ei lihan perässä voisi
olla yhtä hyvin "FI" kertomassa, että se on hyvää suomalaista,
tai sitten "BR", että se on Brasiliasta, tai jotain muuta?
Minun mielestäni näin voisi olla, ja tuo minun
toimenpidealoitteeni pitää myös tämän
sisällään.
Haluan, että kaikkiin elintarvikkeisiin ja myös ravintoloiden
ruokalistoihin merkitään jatkossa näkyviin
ruuan ja sen kaikkien raaka-aineiden alkuperämaat. Tällä tavalla
voidaan tehokkaimmin puuttua myös siihen, että ulkomaalaista
ruokaa myydään vahvasti sinivalkoisella brändillä. Pidän
tärkeänä, että nykyinen maatalousministerimme
Jari Koskinen on näyttänyt vihreää valoa erityisesti
lihan alkuperämerkintöjen kiirehtimiseksi. Eduskunnassa
asia on aiheuttanut myös runsaasti keskustelua ja sen ympärillä on
ollut paljon aktiivisuutta. Se on hyvä.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni Suomessa kannattaisi
laajemminkin muuttaa ajattelua kaupassa käymisen ja ruokapöydän
ja ruokalautasen sisällön osalta. Tarvitseeko
ruokalautasella läpi vuoden olla kaikkia mahdollisia herkkuja, joita
täällä ei voida tuottaa, vai voisiko
palauttaa sesonkiruuan sille kuuluvaan arvoon? Muutama vuosi sitten
punajuuri valittiin vuoden juurekseksi. Sen suosio on noussut sen
jälkeen moninkertaiseksi, ja tiedämme, että siitä saa
hyvin erilaisia herkkuja. Minun mielestäni meidän
itse kunkin kannattaa miettiä kaksi kertaa, millä tavalla valintoja
kaupassa teemme. Ja kun joku varmasti tätäkin
keskustelua kuunnellessaan toteaa, että kyllä minä ostaisin
suomalaista kurkkua tai kyllä minä ostaisin suomalaista
ruokaa, mutta kun se on sen verran kalliimpaa kuin ulkomaalainen, niin
minä haluan todeta sen, että yleensä ruuan saa
paljon halvemmalla, kun siirtyy eineksistä niihin tuotteisiin,
jotka löytyvät sieltä hyllystä,
ja ostaa perunat perunoina, porkkanat porkkanoina ja punajuuret
punajuurina ja syö hyvää suomalaista
sesonkiruokaa.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! En ole valitettavasti ollut tilaisuudessa
allekirjoittaa tätä edustaja Kalmarin mainiota
aloitetta, ja ilmoittaudun nyt sitten tässä henkisesti
allekirjoittajaksi numero 128. Eli mukana ollaan. Toivon tälle aloitteelle
ripeää ja myönteistä käsittelyä valiokunnassa.
Toivottavasti tämän aloitteen eteenpäinmenon
esteeksi ei tule mikään sellainen, että se
on oppositiosta tehty tai että joku saisi tästä nyt
yksittäisen sulan hattuunsa. Tämä on
hyvä ja tärkeä asia.
Me suomalaiset olemme kiinnostuneita oman ruokamme alkuperästä,
haluamme tietää, mistä se on kotoisin.
Ostamme sitten kotimaista tai ulkomaista ruokaa, mielestäni
olemme oikeutettuja tietämään alkuperän.
Nyt valitettavasti tämä vapaaehtoinen menettely
ei ole riittänyt ja tarvitaan järeämpiä toimenpiteitä.
Tuossa edustaja Kalmarin avauspuheenvuorossa tuli hyvin seikkaperäisesti
ja esimerkein selville se, kuinka me kuvittelemme ostavamme kotimaista
joko siksi, että siinä lukee kotimainen tai mielikuva
on hyvin suomalainen, ja paketissa voi sitten olla mitä hyvänsä.
Kuvittelemme tukevamme kotimaista alkutuotantoa ja jalostusta, ja paketti
voi olla tullut ihan mistä vain.
Täytyy sanoa, että pidän hyvänä myös
sitä, että täällä perustelutekstissä on
liitetty ravintolat mukaan, ja toivon, että tämä koskee
myös vaikkapa hampurilaisravintoloita, joista taannoin
tehtiin ohjelma, ja silloin todettiin, että amerikkalaisen
ketjun hampurilaispihvin liha pystyttiin jäljittämään
lähes 60 eri nautaan maailmalla, kotimaisen ketjun liha
sentään vain yhteen nautaan, mutta sitä en
muista, oliko se kotimainen vai muualta tuotu se liha. Mutta tämä 60
eri eläintä kuulosti kyllä aika pelottavalta.
Ja sitten sellaisen toiveen esittäisin vielä valiokunnan
käsittelyyn, että kun tätä käsitellään,
niin ottaisitte huomioon torimyynnin ja torimyynnin kaltaisen myynnin
sen vuoksi, että toreilla myydään hyvin
paljon tuotteita, niistä kerrotaan, että ne ovat
kotimaisia, mutta sitten näissä tämmöisissä iskuissa
on todettu, että siellä on esimerkiksi puolalaisia
tuotteita, joita myydään suomalaisina, ja tässä on
myös mielestäni kuluttajan oikeusturva, ruokaturvallisuus,
mutta myös kotimaisen tuottajan tilanne kyseenalainen,
ja sen vuoksi olisi hyvä ottaa myös tämä torimyynti
ja torityyppinen myynti mukaan tähän aloitteeseen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Elintarvikkeiden pakkausmerkintäsäädökset
edellyttävät, että pakkauksessa ilmoitetaan valmistajan,
pakkaajan tai EU:ssa toimivan myyjän nimi ja osoite. Lisäksi
on ilmoitettava tarkemmat tiedot alkuperästä,
jos sen ilmoittamatta jättäminen voi johtaa ostajaa
harhaan elintarvikkeen todellisen alkuperän suhteen. Tarkoituksena
on varmistaa, ettei ostaja oleta elintarvikkeen olevan suomalaista
alkuperää, jos se on valmistettu muualla tai tuotu
Suomeen muualta.
Valmistajalla tarkoitetaan sitä toimijaa, joka on jalostanut
tai koostanut elintarvikkeen tai muulla käsittelyllä saattanut
elintarvikkeen lopulliseen muotoonsa. Valmistuksella tarkoitetaan
elintarvikkeen yhdistämistä muihin ainesosiin,
kypsentämistä, säilömistä tai
muuta vastaavaa käsittelyä. Koska valmistamisen
käsite on hyvin laaja, valmistusmaa ei välttämättä tarkoita samaa
kuin alkuperämaa.
Silloin kun elintarvike valmistetaan useista ainesosista, ovat
valmistusmaa ja alkuperämaa sama asia. Sellaiset elintarvikkeet,
joiden oleellinen raaka-aine on ulkomaalaista alkuperää ja
joiden valmistuskäsittely Suomessa on vähäistä,
eivät muutu alkuperältään suomalaisiksi,
vaikka niiden valmistusmaa tällöin onkin Suomi.
Näissä tapauksissa raaka-aineen alkuperämaa
tulee ilmoittaa, jos sen puuttuminen voi harhaanjohtaa ostajaa.
Esimerkiksi Suomessa paistetun ulkomaisen leivän tai
Suomessa pakatun ulkomaisen maidon alkuperä on ilmoitettava.
Muutoin alkuperän ilmoittaminen ei yleensä ulotu
ainesosatasolle asti. Näin ollen esimerkiksi ulkomaisista
juustoista valmistetussa sulatejuustossa ei tarvitse ilmoittaa juustojen
alkuperämaata. Sen sijaan ulkomaisen juuston, joka raastetaan
ja pakataan Suomessa, alkuperä on ilmoitettava, koska kyse
on vähäisestä valmistuksesta.
Arvoisa puhemies! Vapaaehtoiset alkuperämerkit ovat
hyviä, mutta niidenkin kirjo on jo laaja, sanoisinko liian
laaja. Vain harva kuluttaja on selvillä niiden todellisista
merkityksistä.
Hyvää Suomesta -merkkiä saa käyttää tuotteissa,
jotka on valmistettu Suomessa ja joiden raaka-aineista vähintään
75 prosenttia on suomalaisia. Kuitenkin lihaa sisältävien
tuotteiden lihan ja kalaa sisältävien tuotteiden
kalan, kananmunaa sisältävien tuotteiden kananmunan
ja maitoa sisältävien tuotteiden maidon on oltava sataprosenttisesti
suomalaista.
Avainlippu ei sen sijaan takaa täyttä kotimaisuutta
alkuperäisten raaka-aineiden suhteen. Tuotteen pitää olla
Suomessa valmistettu, mutta vaadittu 50 prosentin kotimaisuusaste
lasketaan omakustannusarvosta, jossa otetaan huomioon raaka-ainekustannusten
lisäksi myös muut syntyneet kustannukset, esimerkiksi
henkilöstökustannukset, pakkaustarvikkeet ja tietyt
markkinointikustannukset.
Sirkkalehtilippu on laatumerkki, jota suomalaiset viljelijät
voivat käyttää. Merkin käyttö edellyttää muun
muassa, että kasvisten tuotannossa noudatetaan laatutarhaohjeistusta.
Sirkkalehtilipulla ei kuitenkaan voida korvata sanallista tietoa
alkuperämaasta.
Maakuntien Parhaat -laatumerkkiä voivat käyttää pienyritykset,
joiden tuotteiden kotimaisuusaste on korkea, vähintään
80 prosenttia omakustannusarvosta.
Suomen lippua saatetaan käyttää tuotteiden yhteydessä symboloimaan
tuotteen suomalaisuutta ja kotimaisuutta, tuotteen tulee olla sekä valmistuksen
että raaka-aineiden osalta kokonaan tai pääosin
kotimainen. Muussa tapauksessa lipun käyttö johtaa
kuluttajaa harjaan.
Arvoisa puhemies! Kuten edellä esitetystä ilmenee,
on pakkausmerkintöjen todellinen ymmärtäminen
nykyisellään aika vaativaa. Sitä olisi
todella syytä yksinkertaistaa ja selkeyttää. Yksi
keino on tämä edustaja Kalmarin aloitteessa nostettu
malli, jonka 127 edustajaa, minä itse mukaan lukien, on
allekirjoittanut ja johon nyt liittyy myöskin edustaja
Karhu tässä salissa käydyssä keskustelussa.
Voisi olla myös perusteltua vaatia vähimmilläänkin
tämä "valmistettu EU:ssa" -merkintä.
Tuotteissa, joita viedään myös venäjän
kielen vaikutusalueelle, ovat myös alkuperämerkinnät usein
olemassa kyrillisillä kirjaimilla, mutta ei suomeksi, ruotsiksi
tai englanniksi. Siis tieto pakkaajalla usein on olemassa, mutta
sitä ei kerrota kuin niiden maiden kielillä, mihin
vientisäädökset sitä edellyttävät.
Tiedolla siitä, mitä syö, on väliä.
Haluan tietää, mitä itse syön
ja mitä lapseni syövät. Mielestäni
elintarvikkeiden alkuperäismerkinnöissä on nykyisellään
monimutkaisuutta, mutta kuitenkin alisääntelyä,
kuten olemme joutuneet huomaamaan, liiaksi omavalvontaan luottaen.
Suomalainen tahtoisi ostaa kotimaista, jos asiasta olisi varmuus
eikä vaaraa harhaluuloista olisi. Tällä voisi olla
suomalaista tuottajaa kannattava vaikutus.
Arvoisa puhemies! Nyt on tärkeä linjan tarkastamisen
paikka, ihan maalaisjärjellä. Kannatan lakialoitetta
ja toivon sen pikaista käsittelyä.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Tämä edustaja
Kalmarin tekemä lakialoite on varsin kannatettava, ja kuulun
niiden 127 kansanedustajan joukkoon.
Paremmat alkuperämerkinnät ovat kotimaisen
tuottajan etu, koska kuluttajat onneksi haluavat varsin usein ostaa
kotimaista. Ruuan terveellisyyteen, makuun ja ruoka-aineiden eettiseen tuotantoon
halutaan kiinnittää yhä enemmän huomiota — onneksi
näin.
Asianmukaisista alkuperämerkinnöistä on mielestäni
vahva konsensus siinä mielessä, että asia
ei todellakaan ole mikään hallitus—oppositio-kysymys,
mutta täytyy kuitenkin muistaa myös se, että tämä nykyinen
hallitus on tehnyt hyvin vahvan kirjauksen hallitusohjelmaan, tietääkseni
kaikkein vahvimman, mitä koskaan aiemmin on ollut, elikkä hallitusohjelmakirjaus
on varsin selkeä: "Kuluttajille turvataan oikeus tietää ruoan
alkuperä, tuotantotapa ja koostumus." Me tässä salissa
tiedämme myös, että Suomen lainsäädäntö on
osittain riippuvainen EU:sta, mistä on tulossa edistysaskelia
myös mutta vähän turhan hitaasti. Ainakin
valiokunnassa on monta kertaa tämä asia todettu
ja niin tässä salissa myös ministeri
Koskisen suulla.
Alkuperämerkinnät herättävät
kuluttajan luottamusta, ja siitäkin syystä kaupan
ja tuottajan kannattaisi huolehtia merkinnät jo osittain
vapaaehtoisesti kuntoon. Kauppojen omat tuotesarjat, muun muassa
Pirkka, Rainbow, Euro Shopper, ovat yleensä kaikkein huonoimmin
merkittyjä, kun itse on niitä myös tullut
seurattua aika paljon, ja täytyy sanoa, että muun
muassa näiden tuotemerkkien kohdalla kannattaa kuluttajan omia
ostopäätöksiään tehdessä miettiä,
mistä hyllystä tuotteet siihen omaan ostoskoriinsa
kerää.
Meille tulee myöhemmin käsittelyyn myös elintarviketurvallisuusselonteko,
jossa käsitellään myös muun
muassa alkuperämerkintöjä, ja varmasti
tämän teemme useammissakin yhteyksissä.
Elikkä summa summarum: kaikki teot pakollisten alkuperämerkintöjen
eteen on tehtävä eri sidosryhmien kesken.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Jälleen kerran eduskunnan selkeä enemmistö osoittaa sen,
että ruuan alkuperämerkinnät pitää tehdä pakollisiksi.
Tämä edustaja Kalmarin tekemä lakialoite
on erinomaisen hyvä, ja hän tuossa perusteellisesti
omassa puheenvuorossaan sen myöskin esitteli ja niitä perusteita
kertoi, miksi näin pitää olla.
Mehän viime kaudella tässä talossa
ja tässä salissa yksimielisesti hyväksyimme
ruokaselonteon yhteydessä olleen mietinnön ponnessa
sen, että nuo alkuperämerkinnät tulee
saattaa pakollisiksi. Muutamissa muissa yhteyksissä tämä asia on
ollut ihan yhtä lailla voimakkaasti esillä, mutta
edelleenkin alkuperämerkinnöissä on puutteita.
Puhemies! Meillä on lainsäädäntö,
jossa meidän tulee tietää sen tuolin
puuosien alkuperä, jolla me istumme, mutta meillä ei
ole vielä lainsäädäntöä,
jolla me voisimme varmasti tietää sen ruuan alkuperän,
jota me suuhun laitamme. Herää kysymys, onko ajateltu
aivan loppuun asti, kumpi on tärkeämpää.
Ymmärrän hyvin tuon tuolin puuosien alkuperän
pakollisen merkinnän kauppapoliittisista syistä ja
laittomien hakkuiden osalta, mutta tässä ruuan
alkuperämerkinnässä on aivan samasta
asiasta kysymys eli reiluista markkinoista.
Euroopan unioni korostaa vapaita markkinoita, reilua kaupankäyntiä ja
oikeudenmukaisia markkinoita. No, ovatko markkinat tällä hetkellä oikeudenmukaisia?
Vastaus yksiselitteisesti: eivät ole. Pari perustelua:
Meillä Euroopan unionin sisälläkin
on erilaisia lainsäädäntö- ja
säädöskäytänteitä,
jotka koskettavat ruuantuotantoa — säädöksistä ympäristönäkökulmista,
eläinten hyvinvointisäädöksistä ja
monista muista. Eli on hyvin erihintaista tuottaa ruokaa eri olosuhteissa
eri säädösten pohjalta. Kuitenkin nämä ruuan
raaka-aineet ja valmistuotteet kilpailevat samoilla markkinoilla
samoin kauppaehdoin. Ei ole kovin reilua, ja siksikin ruuan alkuperä pitää voida
merkitä, ja aivan niin kuin tuossa äsken käsitellyssä elintarvikelain
muutoksessa, jossa maa- ja metsätalousvaliokunta yksimielisesti
linjasi, että myös tuontikalaa täytyy
koskettaa samat säädökset kuin kotimaista
kalaa, aivan sama on myöskin muun ruuan osalta, ja siksi
tätä alkuperämerkintäjärjestelmää pitää viedä voimakkaasti,
vahvasti eteenpäin.
Puhemies! Yksi oleellisen tärkeä asia, jotta meillä on
kotimaista ruokaa, jolle me sen kotimaisuusmerkin voimme antaa,
on se, että meillä on kannattavaa maataloutta.
Ilman kannattavaa maataloutta meidän omalle ruuantuotannollemme
ei ole tulevaisuutta, ja siksi on oleellista, minkälaista
politiikkaa me harjoitamme. Onko se politiikka sellaista, että maatalouden
harjoittamisen pariin tulee uusia yrittäjiä, uusia
viljelijöitä? Tapahtuuko sukupolvenvaihdoksia,
tapahtuuko investointeja? Tämä on iso kysymys
ja ratkaiseva kysymys siihen, tarvitsemmeko me ylipäänsä alkuperämerkkejä vai
emme. Siksi en ole aivan tyytyväinen siihen, miten tällä vaalikaudella
harjoitettua politiikkaa on eteenpäin viety maatalouden
osalta. Ne leikkaukset, kiristykset, maksujen korotukset, joita
on tehty, eivät ole omiaan viemään eteenpäin
maatalouden kannattavuutta, kun me kaikki tiedämme sen,
että kannattavuus on heikentynyt heikentymistään,
investoinnit ovat selkeästi pienentyneet ja tuontielintarvikkeet
valtaavat yhä enemmän alaa. Samaan aikaan me olemme
huolissamme, aivan aiheesta, miten käy meidän
vaihtotaseemme, ja kun katsoo vaikkapa Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen
tutkimusta ruuan tuonnin lisääntymisestä viime
aikoina ja vertaa sitä meidän vaihtotaseemme vinouman
kehittymiseen, tässä on selvät yhtäläisyysmerkit.
Me voimme tuottaa, meidän tulee tuottaa kotimaassa
kaikki se ruoka, mitä me pystymme tekemään.
Sama on energian kanssa ja monen muun asian mutta aivan erityisesti
ruuan kanssa. Se on meille talouskysymys, se on meille kansanterveyskysymys,
se on meille työllisyyskysymys, hyvinvointikysymys, ruuan
jäljitettävyyden, turvallisuuden kysymys. Ja me
tiedämme huoltovarmuuden osalta vaikkapa sen, että jos
ei meillä ole omaa ruuantuotantoa, ei meille tänne
tule kukaan tuolta ulkoa ruokaa hyvää hyvyyttään
tuomaan, vaan se maksaa, ja se hinnoitellaan myöskin sen
mukaan, mikä se vastavoima siinä kyseisessä maassa
on.
Siksi myöskin ihmettelen sitä Kilpailuviraston
taannoista, hieman ennen vuodenvaihdetta antamaa päätöstä Valiolle
siitä, kun Valio taistelee ja kilpailee tuontielintarvikkeita,
tuontimaitotuotteita vastaan omalla tuotannollaan, ja tätä kilpailuviranomainen
on tulkinnut sellaiseksi hinnoitteluksi ja sellaiseksi toiminnaksi,
jolle se haluaa antaa 70 miljoonan euron uhkasakon. Kannustaako
tämä kotimaiseen tuotantoon, kannustaako tämä kotimaiseen
jalostukseen, kotimaiseen tuotekehitykseen, kotimaiseen maatalouteen?
Ei kannusta. Siksi meidän pitää olla
myös johdonmukaisia niin alkuperämerkintöjen
osalta kuin muussa politiikassa ja viranomaistoiminnassa.
Puhemies! Kuluttajalle on kerrottava totuus, mitä ruoka
sisällään pitää, ja
vain totuus. Totuutta ei saa kaunistella, sitä ei saa vääristellä.
Ulkomaista tuontielintarviketta ei saa millään
keinolla pestä suomalaiseksi, vaan tulee kertoa reilusti, että se
on tuotettu jossakin muussa maassa kuin Suomessa. Tätähän
myöskin tarkoittaa tämä pakollinen alkuperämerkintä,
ja siksi mielikuvilla ei saa johtaa kuluttajaa harhaan ja ei saa
tehdä kotimaisilla verukkeilla joistakin ulkomaisista tuotteista
kotimaisia.
Puhemies! Kannatan erittäin voimakkaasti tätä aloitetta
ja toivon, että me nyt vihdoin viimein saisimme aikaan
ruuan alkuperämerkinnät pakollisiksi monen, monen
yrityksen jälkeen.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että tämän
asian yhteydessä tässä salissa on käytetty
nyt aivan erinomaisia puheenvuoroja, aivan loistavia puheenvuoroja. Kun
vielä saamme tämän saman yksimielisyyden
huolehtimaan myös suomalaisesta kannattavasta maataloudesta,
niin aivan erinomainen asia. Kuten edustaja Leppä tuossa
totesi, ilman kannattavaa kotimaista maataloutta ei ole myöskään
kotimaista, suomalaista ruokaa.
Edustaja Kalmari on tehnyt erinomaisen lakiesityksen. Hän
on myös tuossa kirjallisessa esityksessään,
lakitekstin taustoissa, perustellut tätä lakia
aivan erinomaisella, hyvällä tavalla. On juuri
näin, että suomalaisilla kaiken kaikkiaan pitää olla
oikeus puhtaaseen, turvalliseen ruokaan. Tämä vaatii
ehdottomasti sitä, että elintarvikkeissa tulee
olla selkeä maininta alkuperästä, alkuperämaasta.
Sen tulee väistämättä olla pakollista,
jotta kuluttajat todella tietävät ruuan alkuperän.
Ei kuluttajaa saa harhauttaa esimerkiksi kaupan toimin, niin kuin
täällä monissa puheenvuoroissa on todettu.
Alkuperämerkintäpakkohan poistaisi toivon mukaan
myös Suomeen tulleen tavan, onko oikea sana, pestä tuotteet
suomalaisiksi, eli korostetaan muun muassa pakkauksissa
ja markkinoinnissa yrityksen tai tuotteen suomalaista nimeä,
vaikka pakkaus sisältää sitten mitä sattuu.
Meidän on oltava Suomessa tässä alkuperämerkintäasiassa
erittäin tiukkana, vaikka rohkenen arvioida, että teollisuus
ja kauppa varmasti pyrkivät vähättelemään
tämän merkintäpakon vaikutuksia.
Tähän lakiesitykseen liittyy tietyllä tavalla myös
kilpailulain soveltaminen. Kilpailulaissa elintarvikkeitten hankintojen
yhteydessä on paljon puhuttu näistä julkisista
hankinnoista. Kun ajatellaan Suomen talouden kasvua, niin kyllä muun
muassa kuntien tarjouspyyntöihin laatukriteeriksi pitäisi
rohjeta laittaa suomalaisen tuotantotavan mukaiset kriteerit. Tämäkin
näkökulma ja asia tukisi tätä nyt
puhuttavaa asiakokonaisuutta. Yleensäkin hankintalakiin
voisi sisällyttää määräykset
siitä, että julkisissa hankinnoissa verovaroilla
ostettujen tavaroitten ja tuotteitten alkuperän pitää olla
tiedossa. Tämä toki vaatii myös EU-tasoista
päätöksentekoa, mutta Suomi voisi olla
tässä erinomaisen aktiivinen. Ja tähän kieltämättä liittyy
omalla tietyllä tavallaan myös edustaja Heinosen
esille ottama asia siitä, millaista ruokaa eduskunnassa
syödään, mistä tulevaa ruokaa
täällä valmistetaan syötäväksi.
Ymmärrän toki tämän suuren kokonaisuuden,
mutta pakkohan se on todeta, että kovin huonosti ja kovin
heikolla rintaäänellä me voimme täällä vaatia
kotimaista ruokaa, ellemme täällä tätä tavoitetta
myös itse sitten kunnioita, ja minä kyllä toivon,
että tämä keskustelu täällä eduskunnassa hiukan
lisääntyy.
Mutta, arvoisa puhemies, summa summarum: Edustaja Kalmarin kokoonjuoksema
lakiesitys on erittäin tärkeä. Yhtenä allekirjoittajana
itsekin toivon todella, että tämä lakiesitys
etenee rivakasti. Tähän liittyen edustaja Karhu
käytti täällä hyvän
puheenvuoron, jossa hän muun muassa totesi, että kyseessä on
asia, joka ei missään tapauksessa saa olla mikään
hallitus—oppositio-asiakokonaisuus. Tämä on
meille kaikille suomalaisille tärkeä lakiesitys,
ja omasta puolestani myös todella toivon, että tämä etenee
rivakasti.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni lakialoitteen äiti,
edustaja Kalmari, omassa avauspuheenvuorossaan toi varsin hyvin
esille niitä näkökohtia, jotka tätä ongelmakenttää kuvaavat.
Edustaja Heinosen puheenvuoro siihen perään oli
varsin hyvin sitä täydentävä ja
myös uusia näkökulmia siihen
lisäävä.
Kysymyshän on globalisaatiosta, sen lieveilmiöstä tai
siihen liittyvästä ominaisuudesta. Tavarat liikkuvat
toiselle puolelle maapalloa ja takaisin, voisiko sanoa, yhdellä hiiren
naksahduksella, ja tämä koskee tänä päivänä myös
ruokaa ja elintarvikkeita. Meillä on tällaista
järjettömyyttä, joka tuossa jo aiemminkin
tuli esiin, että Norjassa pyydettyä lohta roudataan
Kiinaan ja se perataan siellä ja pakastetaan ja tuodaan
sitten suomalaisille kuluttajille myytäväksi kauppaan.
Ei varmaan ole kovin kaukaa haettu sellainen ajatus, että vaikkapa
Ruotsin rannikolla kasvatettua kassilohta lennätetään
vaikkapa Romaniaan perattavaksi ja sen jälkeen Viroon pakattavaksi
ja sitten myydään Suomessa suomalaisille kuluttajille.
Täytyy kysyä, mistä tällainen
tuote on peräisin ja riittääkö se
alkuperämerkintä tässä. Kertooko
se, että tämä tuote on Ruotsista kotoisin, totuuden?
Rahahan tässä ratkaisee, ja kuten aiemminkin tuli
ilmi, niin tällaiset liikemahdollisuudet myös houkuttavat
sitten näitä koijareita, jotka haluavat oikaista
säännöissä ja mennä sieltä,
missä aita on matalin, ja monesti kuluttaja kärsii.
Olosuhteet ympäri maailman vaihtelevat hyvin paljon. Monissa
maissa, erityisesti tuolla Kaukoidässä, ei varmasti
olla suomalaisesta hygieniatasosta kuultukaan ja olosuhteet ja menetelmät
saattavat olla hyvinkin barbaarisia. Tämä koskee
sekä alkutuotantoa että tätä äsken
kuvaamaani muualla kasvatetun ruuan käsittelyä.
Tästä syystä minun mielestäni
on äärimmäisen tärkeää,
että kuluttaja voi tietää, mistä se
tuote on peräisin, mutta myöskin on tärkeää tietää, miten
se on liikkunut, missä paikoissa sitä on käsitelty.
Omasta puolestani olen täysin valmis siihen, että tämä lainsäädäntö olisi
niin velvoittava, että nämä merkinnät
pakkauksiin saataisiin. Voi olla, että tämä on
jo liian suuri urakka, mutta tällä Kalmarin aloitteella
varmasti otamme nyt ensimmäiset askeleet siihen suuntaan.
Arvoisa puhemies! Toivon, että edustaja Kalmarin lakialoite
otetaan vakavasti valiokunnassa ja pääsemme mahdollisimman
pian tekemään täällä salissa
hyviä päätöksiä suomalaisen
ruuan puolesta.
Sanottakoon nyt vielä, kun edustaja Heinonen otti tuossa
esiin, että täällä eduskunnassa
hän suosisi meidän syövän kotimaista
ruokaa, että yhdyn kyllä täysin hänen
mielipiteeseensä ja toivon, että mahdollisimman
moni meistä kansanedustajista on tästä asiasta
samaa mieltä.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on hyvä,
tarpeellinen ja kannatettava. Kuluttajilla on oikeus saada tietoonsa
ruuan alkuperäismaa. Samalla ruuan tulee olla turvallisesti
tuotettua, sillä tutkimusten mukaan yli 90 prosenttia kasvinsuojeluainemääristä tulee
tuontielintarvikkeista. Jäämiä saamme
erityisesti hedelmistä ja tuontirukiista.
Vapaaehtoinen alkuperäismaan merkitseminen ei ole toiminut
ja on ollut harhaan johtamista kuluttajaa kohtaan ja tästä ei
ole ollut rangaistusta. Tästä syystä on
tärkeää saada nopeasti laki pakollisista
alkuperäismaan merkinnöistä. On hyvin
kannatettavaa myös se, että ravintoloissa tarjottavan
ruuan alkuperä on tiedossa ja asiakas saa palvelua myös
tältä osin. Onhan tämä myös
ravintolankin etu, sillä he voivat palvella asiakastaan
kaikenkattavasti.
Meidän tulee myös varmistaa, että lapsemme päiväkodeissa
ja kouluissa saavat ruokaa, jonka alkuperämaa on tiedossa.
Aina olisi parasta, jos saisimme ensisijaisesti kotimaista ruokaa
tarjota lapsillemme. Eläinperäisiä elintarvikkeita
voidaan tuoda laitoksista, jotka täyttävät
asiaan kuuluvat yhteisön vaatimukset. Vaikka tämän
varmistavat kolmannen maan toimivaltaiset viranomaiset, tulee arvioida,
onko viranomaistoiminnan luotettavuus kaikkialla muualla samalla
tasolla kuin meillä Suomessa.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuluttajilla on varmasti monia perusteita
ostopäätöksiinsä ruokakaupoissa.
Ostovalintoihin, ruokaostoksiin vaikuttaa aivan varmasti ruuan hinta.
Joillekin ehkä merkitsevät mahdolliset ruuan lisäaineet,
joillekin makukysymykset ja ehkä estetiikkakin, mutta kyllä myös
ruuan alkuperällä on merkitystä.
Tässä on käsittelyssä lakialoite,
jossa ehkä kaikkein kauneimmin yhdistyvät suomalaisen ruuan
tuottajan, suomalaisen viljelijän, ja suomalaisen kuluttajan,
tavallisen suomalaisen, edut. Nimittäin suomalainen haluaa
syödä kotimaista ruokaa, valita laadukasta ruokaa,
jonka alkuperän hän tietää ja
joka on eettisesti luotettavaa. Tämän informaation
ruuan alkuperästä pitää olla tarjolla,
pitää olla avoimesti esillä, jotta kuluttajalla
on tältäkin osin kaikki tarvittava tieto ostovalintoihin
olemassa. Ei riitä, että pakkauksissa mainitaan
pelkästään valmistusmaa, vaan myös alkuperän
tulee olla pakollisena merkintänä.
Aivan kuten edustaja Kalmari lakialoitteessaan esittää,
merkintöjen puuttumisen ja niitten virheellisyyden tulee
olla myös sanktioitavissa. Kuten on nähty ainesosamerkintöjen
kohdalla, esimerkiksi kuluneen talven hevoslihaskandaalissa, ilman
sanktioita nämä merkintävelvoitteet jäävät
helposti löyhiksi.
Kannatan lämpimästi tätä lakialoitetta.
Se on kirjattu myös hallitusohjelmaan: alkuperämerkinnät
pakollisiksi. Olen tämän aloitteen allekirjoittanut
ja odotan, että me otamme tämän maa- ja
metsätalousvaliokunnassa käsittelyyn.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Lakialoite on todella erittäin
hyvä, ja täällä on käytetty
hyviä puheenvuoroja. Olen myös yksi tämän lakiesityksen
allekirjoittaja ja näen, että tämä on aivan
välttämättömyyttä.
Lakialoitteessa ehdotettu elintarvikelain muutos — merkintä alkuperämaasta
tulisi pakolliseksi ja väärinkäytöksistä aiheutuisi
sanktioita — on aivan oikein. Ruuan alkuperällä on
väliä. Kuluttajat haluavat tietää,
mistä ruoka tulee. Tutkimusten mukaan yli 90 prosenttia
kasvinsuojeluainejäämistä tulee tuontielintarvikkeista.
Alkuperän merkitseminen vapaaehtoisesti ei ole toiminut,
ohjeistuksia ei ole noudatettu ja toimijoita ei rangaista kuluttajan
harhaanjohtamisesta.
Vuonna 2011 maahantuotujen ei-eläinperäisten
elintarvikkeiden valvonnasta tehtiin tutkimuksia, ja poikkeuksellisen
paljon ongelmia löytyi ravintolisistä, 30,2 prosenttia,
juomista, 27,9, sekä kastikkeista ja keitoista ja liemistä,
22,3. Vastaavasti luonnonmukaisesti tuotetuiksi ilmoitettuja elintarvikkeita
tutkittiin yhteensä 174 erää, ja viidestä erästä,
2,8 prosenttia, löytyi luomutuotannossa kiellettyjen kasvinsuojeluaineiden
jäämiä. Suomessa kasvinsuojeluainejäämistä yli
90 prosenttia tulee tuontielintarvikkeista.
Näin ollen on erittäin hyvä, että me
tiedämme alkuperän. Vapaaehtoisuudella ei ole
pystytty toimimaan, ja siksi onkin tärkeää mahdollisimman
nopeasti saada laki voimaan. Kuluttajilla on oikeus tietää ruuan
alkuperä myös ravintoloissa.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitoksia edustaja Kalmarille
tästä lakialoitteesta. Tämä on
aivan ilolla allekirjoitettavissa ja helppo allekirjoittaa, sillä ruuan
alkuperällä todellakin on väliä ja
meidän tulisi puhua ehkä laajemminkin ruokaterveydestä tässä kyseisessä asiassa.
Kiitoksia myös salikeskustelusta, jolla toivottavasti
nyt herätellään meitä kaikkia
tutkimaan omaa kulutuskäyttäytymistämme
ja tutkimaan sitä, mitä ruokapöydissä tarjotaan,
mitä ravintoloissa, kaupoissa on myytävänä.
Toki voimme itsekin olla esimerkkinä, aivan kuten edustaja
Heinonen täällä kertoi kokemuksestaan.
Itse tein vähän samansuuntaista kokeilua eräänä kesänä,
ja kyllähän, niin kuin edustaja Heinonen sanoi,
esimerkit ovat osaltaan jopa surkuhupaisia, mutta näistä on
opiksi otettavissa.
Toivon myös, että tämä aloite
osaltaan herättää meitä suomalaisia
jatkamaan keskustelua omista puhtaista raaka-aineistamme ja omista
aivan erityisistä ruokatuotteista, kuten Lapin puikulasta,
kylmäsavuporonlihasta, ja viemään näitä asioita
ylpeänä Eurooppaan päin, sillä kyllä kai
esimerkiksi tämä Kobe-häränliha
on se, mistä maailman kalleimmat hampurilaiset tehdään, ja
näille härillehän juotetaan olutta ja
niitä hierotaan ja niille lausutaan haikurunoja, ja se
hinta tulee sitten näköjään
sen myötä.
Myös sanktiot ovat tarpeen. Ei ole todellakaan suomalaisen
oikeustajun mukaista, että vilunkia saa tällä tavalla
näissä asioissa olla.
Lopuksi vielä toivon kuntien ottavan enemmän
koppia, niin kuin täällä puhetta on ollut, maalaisjärkisestä hankintalain
soveltamisesta, joka tosin jo monissa kunnissa, kuten Pohjois-Pohjanmaalla
Vaalassa, on käytössä, mutta tämän
käytännön suo toki leviävän
kaikkiin Suomen kuntiin.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Omassa puheenvuorossani tuossa aiemmin aika laajasti
tai varmasti kuulijoiden mielestä hyvinkin laajasti kävin
tätä asiaa läpi, mutta haluan vielä nostaa
esille esitykseni siitä, että eduskunta esimerkkiä näyttäen
siirtyisi suomalaiseen ruokaan. Ja haluan tämän
tässä toisessa puheenvuorossani vielä myös
varapuhemies Joutsenlahdelle tuoda, että voisitte tätä viedä puhemiesneuvostossa
eteenpäin. Minun mielestäni se olisi hieno ele,
että me toimisimme täällä eduskunnassa niin,
että tuossa kahvilassa ja ruokalassa voisimme näyttää esimerkkiä hyvän
suomalaisen ruuan puolesta.
Samaa esimerkkiä voimme itse kukin näyttää tietysti
omissa kotikunnissamme. Siellä yleensä varmasti
suomalaista ruokaa syödään, mutta voisiko
se ruoka olla vielä lähiruokaa? Se on minun mielestäni
ihan varteenotettava asia. Itse olen hämmästellyt
tuota omaa kotiseutuani, Riihimäen seutua. Meillä on
siellä upeita maitotiloja, oma kummitilanikin Portaankorvalla.
Sieltä maidot menevät Riihimäelle Herajoen
meijeriin, mutta loppilaiset, riihimäkeläiset
koululaiset juovat maitoa, joka tuodaan Satakunnasta, eli Satamaitoa — hyvää maitoa
sekin, mutta kaukaa se tuodaan.
Arvoisa puhemies! Ruokaturvallisuus on tärkeä asia.
Tuoteselosteisiin pitää voida luottaa. Tässä keskustelussa
vielä aika pienelle huomiolle on jäänyt
muun muassa se, että allergikkojenkin näkökulmasta
on tärkeää, että näihin
tuoteselosteisiin voidaan luottaa. Pitää tietää,
onko tuotteessa munaa, onko siinä pähkinäjäämiä,
jauhoja ja näin poispäin.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi haluan nostaa esille myös
sen, että onko meillä tällaisia ruuan
erilaisia, toki hyviä, merkkejä Suomessa jo liikaa.
Välillä tuntuu siltä, että näillä merkeilläkin pelataan
sitä imagopeliä eli annetaan kuva, että tuote
on jollain tavalla parempi kuin toinen, jopa vähän
hämäten, että se on aika lailla suomalainen.
Jos aivan loppuun otan vielä esimerkin siitä, mikä itseni
pysäytti: Katsoin pakettia ruokakaupassa, siinä oli
näyttävä Suomen lippu. Ajattelin, että tuote
on todennäköisesti suomalaista, mutta Suomen lippu
viittasikin siihen, että tämän tuotteen
ostamalla meni 10 senttiä, vai 5 senttiä, jonkin
suomalaisen maajoukkueen tukemiseen. Arvokasta sekin, mutta tuntui
siltä, että se tuki tehtiin sen takia, että saatiin
pakettiin näyttävä Suomen lippu, ja hämättiin
tuota kaupan asiakasta. Minä mielelläni tuen suomalaista
urheilua, mutta teen sen rehellisesti ostamalla hyvää suomalaista
ruokaa.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kalmarin aloite on todella
kannatettava, vaikka täytyy kyllä myöntää,
että kaupunkilaispoikana en ole oikein monella tilalla vieraillut,
kuten aloitteen tekijä itse kertoi vierailleensa. Olen
tosin entisessä ammatissani käynyt sellaisissa
asunnoissa, joissa ruuan alkuperällä, jos sitä ylipäätään
oli, ei ollut mitään väliä.
Oikeastaan millään ei ollut mitään
väliä näissä surullisissa tapauksissa.
Arvoisa herra puhemies! Monien hyvien ja perusteltujen puheenvuorojen
jälkeen olen vakuuttunut, että aloitteen mukaisesti
elintarvikkeen keskeisten ainesosien alkuperämaa on merkittävä pakkaukseen.
Kiitoksia, edustaja Kalmari, aloitteesta. Kannatan aloitetta.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja sitten onkin aloitteen allekirjoittajan, edustaja Kalmarin
puheenvuoro.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen todella iloinen siitä,
minkä vastaanoton tämä lakialoite sai,
ja siitä, että siitä nousi hyvä lähetekeskustelu.
Toivon todella, kuten niiden kansalaisaloitteiden kohdalla, jotka
tänne eduskuntaan tulevat, joilta odotetaan hyvää,
asiallista valiokuntakäsittelyä ja mietintöä sen
jälkeen, ja oletan, että tämä lakialoite
saa vähintään samanlaisen kohtelun, sillä edustaahan
tämä joukko nyt jo aika isoa osaa Suomen kansasta.
Erittäin hyviä uusia asioita nosti esimerkiksi edustaja
Mattila ruokaterveyden osalta, että tulisi huomioida tämä osana
koko ruokaterveyttä. Tuli ajatuksia edustaja Karhulta,
miten myös torimyynti pitäisi ottaa huomioon tässä.
Edustaja Heinonen käsitteli aika laajasti tätä lakialoitetta mutta
puhui myös siitä, miten eduskunnan ravintolassa
voisimme syödä paremmin suomalaista ruokaa ja
miten sen ruuan alkuperän siellä pitäisi paremmin
näkyä.
Tästä asiasta keräsimme kolme neljä vuotta sitten
aikamoisen adressin tuolla eduskunnan ravintolassa. Se ei koskenut
pelkästään kansanedustajia. Näin
ollen muistelen, että siellä oli lähemmäs
300 nimeä. Eli se vaatimus on jo eduskunnan hallinnolle
viety, mutta he joutuivat hallinnossa — sinänsä myönteisesti
tähän suhtautuivat — vähän
selkä seinää vasten: tilanne oli se, että eduskunnan
ruoka on kilpailutettu vuoteen 2016 asti ja sitä ennen
ei ilmeisesti oikein ole mahdollista liikkua.
Mutta mikäli viriää vielä intoa
painostaa meidän ruokahankkijoitamme siihen, että tämä kilpailutus
muutettaisiin — sillä totta kai meidän ruokatoimittajan,
Amican, näkökulmasta, mikäli hinnoista
sovitaan kesken kauden uudestaan, he ovat valmiita sitä avaamaan
mutta eivät ole näillä pelisäännöillä sitoutuneet
siihen, että ruoka enenevässä määrin
olisi lähiruokaa tai suomalaista ruokaa — niin
olen valmis tekemään tässäkin
asiassa vielä paljon töitä. Toivottavasti
edustaja Heinoselta riittää potkua tähän.
Vielä toteaisin, että toivon todellakin, että tästä ei
tule mitään hallitus—oppositio-kysymystä. Tämä asia
on minulle sydämenasia, ja huomasin, että se on
aika monelle muullekin sydämenasia, ja itse asiassa se
oli siellä hallitusohjelmassakin vahvasti kirjattuna, kuten
edustaja Taimelakin tuossa nosti, joten toivoisin, että tämä viedään sitten
maaliin asti.
Keskustelu päättyi.