3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi yleisestä asumistuesta
ja eläkkeensaajan asumistuesta annetun lain muuttamisesta
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Käsittelemme tänään
myös toista tärkeää asiaa, ja olen
iloinen, että voin olla esittelemässä tätä asumistuen
rakenneuudistusta, joka tänään tuodaan eduskunnan
käsittelyyn.
Tällä uudistuksella yleistä asumistukijärjestelmää yksinkertaistetaan
ja menettelytapoja selkiinnytetään uudelle tasolle.
Tuen suuruus ei enää olisi riippuvainen asunnon
ominaisuuksista. Edellytyksenä kuitenkin on, että asunnon
hallinta perustuu vuokrasuhteeseen, asunnon omistamiseen tai kysymyksessä on
asumisoikeusasunto. Asunnon täytyy olla asuinkäyttöön
tarkoitettu, eikä yleistä asumistukea myönnetä majoitustoimintaan,
vapaa-ajan asuntoihin eikä hoitosuhteisiin.
Asumistukea myönnettäisiin jatkossa ruokakunnan
koon ja asunnon sijaintipaikkakunnan, neljän eri kuntaryhmän,
mukaisesti määräytyvistä enimmäisasumismenoista.
Asunnon koolla ja muilla ominaisuuksilla ei olisi vaikutusta tuen määrään.
Vuokranantaja, asunnon omistaja ja tuen hakija voivat nykyistä helpommin
arvioida, minkä suuruisista menoista tukea voidaan myöntää.
Hyväksyttävien vuokrien enimmäismäärät ovat
jonkin verran alhaisemmat kuin nykyiset asumistuessa hyväksyttävät
maksimiasumismenot.
Kun nykyään neliövuokra ja pinta-alanormit ovat
leikanneet hyväksyttäviä asumismenoja, otetaan
uudistuneessa asumistuessa useammin huomioon suurempi osa vuokrasta.
Asumistuen ja toimeentulotuen yhteensovitus toimii myös nykyistä paremmin
tulevaisuudessa, kun kummassakin järjestelmässä käytetään
kokonaisvuokraa. Uudistuksella ei ole valitettavasti voitu merkittävästi
nostaa asumistuessa hyväksyttävien vuokrien enimmäistasoa,
ja tämän vuoksi asumistukea joudutaan edelleenkin
paikkaamaan toimeentulotuella. Ja tämä on uudistuksen
jälkeenkin asumistukijärjestelmämme suurin
ongelma.
Asumistuen tuloista johtuvan omavastuuosuuden määrittelyssä valtioneuvoston
asetuksella vahvistetut laajat omavastuutaulukot jäävät
pois. Jatkossa omavastuu määräytyy tulojen
ja ruokakunnan koon mukaan niin sanotulla lineaariyhtälöllä.
Siinä tuloista vähennetään kiinteä osa
sekä ruokakunnan aikuisten ja lasten lukumäärän
perusteella laskettava osa. Omavastuu määräytyy samalla
tavalla koko maassa, joten pienen harjoittelun jälkeen
on ehkä helppoa muistaa, mikä on kunkin kokoisen
ruokakunnan tuloista vähennettävä osuus.
Tulojen ja tämän vähennyksen erotuksesta
lasketaan sitten 40 prosenttia omavastuuosuutta. Kun tukiprosentti
on edelleenkin 80 prosenttia, tulojen muutos pienentää tai
suurentaa asumistukea aina 32 prosenttia tulonmuutoksesta, elleivät
tulot ole siis niin alhaiset, että omavastuuosuutta ei
lainkaan määrätä. Yksin asuvalla
tämä niin sanottu täysimääräisen
tuen raja on edelleenkin kytketty työmarkkinatuen tai peruspäivärahan
tasoon.
Asumistuen perusteet on määritelty kokonaisuudessaan
laissa. Omavastuuosuuksia sekä omistusasunnon tuen hoitomenoja
tarkistetaan vuosittain kansaneläkeindeksin muutosta vastaavasti.
Hyväksyttävien asumismenojen kehitys on puolestaan
kytketty Tilastokeskuksen vuositason vuokraindeksiin. Tämä indeksi
vahvistetaan vuosittain maaliskuussa, mikä on mahdollistanut sen,
että nyt annetussa lakiesityksessä on jo vuonna
2015 sovellettavien enimmäisvuokrien arvot. Omavastuuosuuksia
ja muita kansaneläkeindeksiin sidottuja arvoja tarkistetaan
sen sijaan kansaneläkeindeksin muutosta vastaavasti, ja näillä näkymin
siis näyttää siltä, että ainakin vuonna
2015 sovelletaan hallituksen päättämää poikkeuksellista
0,4 prosentin korotusta.
Asumistukiuudistukseen sisältyy myös eräitä muita
asumismenojen ja tulojen huomioon ottamiseen sekä tuen
tarkistamiseen liittyviä muutoksia. Omaisuudesta ei enää laskettaisi
tuloa. Sillä on yleisessä asumistuessa ollut varsin
vähäinen merkitys siihen nähden, että omaisuuden selvittäminen
on ollut varsin työlästä. Sen sijaan pääomatulot
otetaan huomioon jatkossakin niin kuin aikaisemminkin.
Rakennepoliittiseen päätökseen liittyen
ansio- ja yrittäjätuloista vähennetään
aina 300 euroa. Tältä osin uudistus tulee kuitenkin
voimaan vasta 1.9.2015. Ansiotulojen hankkimista ja työhön
menoa pyritään muutoinkin kannustamaan. Tuensaajan
tai jonkun ruokakunnan jäsenen työllistyessä asumistukea
ei enää tarkistetakaan välittömästi
vaan vasta yhden ansaitun täyden kuukauden jälkeen.
Asumistuen tarkistusten tulorajoja korotetaan tulojen noustessa
300:sta 400 euroon ja tulojen laskiessa 160:sta 200 euroon. Alaikäisten
lasten tulot säädetään kokonaisuudessaan
etuoikeutetuiksi eikä omaishoidon tukea lueta miltään
osin tuloksi. Nämäkin ovat tärkeitä tämän
uudistuksen reunaehtoja.
Omistusasuntoon tukea myönnettäessä hyväksyttävien
asumismenojen määrittely uudistuu kokonaisuudessaan.
Omakotitalon hoitomenot ja vastikeasunnon erilliset vesimaksut tai
lämmityskustannukset määräytyvät
ruokakunnan koon ja asunnon sijainnin mukaan. Tässäkään
asunnon koolla ja muilla ominaisuuksilla ei olisi enää merkitystä.
Asunnon hankkimista, perusparantamista tai asumisoikeuden hankkimista
varten otettujen lainojen koroista otetaan huomioon 73 prosenttia.
Korko-osuutta on nostettu verotuksen korkovähennyksen pienentyessä niin,
että korkoja tuetaan asumistuella ja verotuksella yhteensä yhtä paljon
kuin vastaavan suuruista vuokramenoa vuoden 2014 verovähennystasolla.
Yleisen asumistuen ja eläkkeensaajan asumistuen yhteensovitusta
tullaan täsmentämään siten,
että valintaoikeus eri tukijärjestelmien välillä tulee
poistumaan. Tämän seurauksena noin 2 500
sellaista eläkkeensaajan asumistukea saavaa perhettä,
johon kuuluu siis alaikäinen lapsi tai alaikäisiä lapsia,
siirtyy nyt yleisen asumistuen piiriin. Eläkkeensaajan
asumistuki kytketään selvemmin eläkkeeseen.
Tämän vuoksi 65 vuotta täyttänyt
henkilö, jolla ei ole oikeutta eläkkeensaajan
asumistukeen, jatkaa nykyisestä poiketen yleisen asumistuen
piirissä. Tällaisia tapauksia on kuitenkin varsin
vähän.
Asumistukijärjestelmän rakenteellinen muutos
vaikuttaa lähes kaikkien tukien määrään. Asumistuen
on arvioitu nousevan tai pysyvän ennallaan 73 prosentilla
tuensaajista ja alentuvan 27 prosentilla. Uudesta tuesta hyötyvät
eniten ne, joilla kokonaisvuokra mahtuu vielä uuteen enimmäisasumismenorajaan,
mutta nykyistä tukea ovat leikanneet neliövuokra
tai pinta-alanormin ylitykset. Yleisesti ottaen, tuki paranee eniten kahden
huoltajan useamman lapsen lapsiperheillä, joilla omavastuuosuuden
määrittelyssä alaikäisten lasten
nykyistä suurempi vaikutus nostaa siis tuen tasoa.
Yleinen asumistuki olisi edelleen 80 prosenttia kohtuullisten
asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta. Jatkossa kuitenkin
kohtuullisten asumismenojen enimmäismäärään
vaikuttaisivat ainoastaan asunnon sijainti ja ruokakunnan koko.
Siihen eivät siis enää vaikuttaisi asunnon
valmistumis- tai perusparantamisvuosi, pinta-ala ja lämmitysjärjestelmä.
Arvoisa puhemies! Tämän lain on tarkoitettu tulevan
voimaan vuoden 2015 alusta lukien, ja tukea jo saavilla asumistuki
tarkistetaan uusien perusteiden mukaiseksi seuraavassa väli-
tai vuositarkistuksessa lain voimaantulon jälkeen.
Puhemies! Uskon, että tällä uudistuksella
voidaan osaltaan merkittävällä tavalla
tukea hallituksen rakennepaketin tavoitteita ja tärkeää hallitusohjelman
painopistettä eli köyhyyden ja eriarvoisuuden
vastaista työtä.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvon puhemies! Asuminen on perustarve, ja asumismenot ovat usein
kotitalouden yksittäisistä menoista se kaikkein
suurin, ja asumiseen tarvitaan tukea etenkin, jos tavoite on alentaa
pienituloisten asumismenoja. Tämän suuntaisesti
on linjattu hallitusohjelmassa, ja kehysriihessä hallitus
on nyt sopinut näistä toimenpiteistä,
ja nyt meillä käsittelyssä on hallituksen
esitys, joka on kyllä erinomainen, merkittävä helpotus
pienituloisten ihmisten arkeen ja asumiskulujen kanssa pärjäämiseen.
Tällä lakiesityksellä yksinkertaistetaan
ja selkeytetään tätä tähän
mennessä sangen monimutkaista asumistukilainsäädäntöä ja
sen laskentaperusteita. Niitä selkeytetään
ennen kaikkea kolmella tavalla.
Ensinnäkin hyväksyttävien asumismenojen enimmäismäärään
vaikuttaa jatkossa ainoastaan asunnon sijainti ja ruokakunnan koko.
Tähän mennessä siihen ovat vaikuttaneet
myös asunnon ominaisuudet, sen valmistumisvuosi, perusparannukset,
varustetaso ja niin edelleen. Eli merkittävä selkeytys.
Toiseksi omavastuuosuuden määrittelyä selkeytetään
niin, että se jatkossa porrastetaan ruokakunnan koon ja
alaikäisten lasten lukumäärän mukaan.
Tämä lakiuudistus koskee myös omistusasunnossa
asuvia, yleistä asumistukea nauttivia kansalaisia, ja tilannetta
helpotetaan niin, että jatkossa omaisuutta ei enää lasketa
tuloksi. Tämä on ollut hieman hankalaa tähän
mennessä, koska hyvin harvalla omistusasunnossa asuvalla,
asumistukea saaneella henkilöllä on ollut omaisuutta, joka
olisi tuloksi luettavaa.
Mutta, puhemies, ehkä kaikkein merkittävin tässä on
se, mikä kytkeytyy hallituksen punaiseen lankaan, joka
on parantaa työllisyyttä. Nyt myös asumistukeen
tulee suojaosa, jolloin henkilö voi saada tuloja kuukaudessa
jopa 300 euroa ilman, että se vaikuttaa asumistukeen. Tämä yhdessä myös
työttömyysturvaan säädetyn suojaosuuden
kanssa kyllä merkittävästi helpottaa
pienituloisten ja työttömien ihmisten ahdinkoa.
He voivat ottaa työtä vastaan ilman, että se
toisesta päästä vähentää tuloja
leikkaamalla asumistukea tai työttömyysturvaa.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Laki yleisestä asumistuesta on kokonaisuudessaan
hyvä esitys. Kuitenkin siinä pientä hiomista
varmasti vielä on, ja toivon mukaan me ympäristövaliokunnassa
saamme sitten hiottua siihen vielä hyvät tekstit
matkaan.
Lähes kaikkien tuet tulevat muuttumaan, elikkä 73
prosentilla tuki tulee nousemaan ja 27 prosentilla laskee. Tämä on
iso muutos rakenteellisesti. Kannatan sitä, vaikka lähes
kaikkien tukihommat muuttuvat tässä tilanteessa.
Kokonaisuudessaan tällä esityksellä selkeytetään
ja tasa-arvoistetaan tilannetta.
Mutta sitten täytyy kuitenkin miettiä tarkemmin,
kun tätä selkeytetään ja yksinkertaistetaan niin
paljon, että onhan siinä ollut joku syy, minkä takia
nämä asiat ovat aikaisemmin olleet niin moniportaiset.
Miksi siellä on ollut niin paljon eri vaihtoehtoja ja asioita,
mitkä otetaan huomioon? Eli miten me tulemme käytännössä ottamaan
huomioon nämä ihmiset, jotka ovat erityis- ja
poikkeustapausten takana olleet, ettei meillä tulisi kovin
paljoa sitten näitä väliinputoa-jia tässä tilanteessa?
Ainahan on tilanne se, että jos ihminen ei tule toimeen,
niin sitten on mahdollista, että toimeentulotuella korjataan
tämä ihmisen tilanne. Siinä, tuleeko
turhan paljon sitten näitä toimeentulotuella korjattavia,
on meillä mietiskelyn paikka.
Tämä esitys on oikein hyvä siinä,
että kuntien ja Kelan töitä helpotetaan
tässä kokonaisuudessa. Toivottavasti se myös
käytännössä tulee toimimaan
tällä tavalla, sillä kuntien tehtäviä tulee todellakin
helpottaa ja vähentää.
Tämä omavastuu kasvaa. Sinänsä toinen
asia on siinä sitten, että on erittäin
hyvä, että tällä lailla kannustetaan
ihmisiä hankkimaan rahaa eli kannustetaan työn
tekemiseen, siihen, että tavalla tai toisella pienennetään
asumiskustannuksia, hankitaan työtä, tuloa. Tämä 300
euroa kuukaudessa, tämä suojaosa, on yhtenäinen
muittenkin esitysten kanssa, joista tässä salissa
on jo aikaisemmin keskusteltu. Itse olisin ollut kyllä valmis miettimään
siihen suurempaakin suojaosaa, 500 euroa. Ehkä tämä sitten
tullaan kokeilemaan käytännössä,
minkälainen siitä tulee, ja ehkä se tulee myöskin
nousemaan siitä. Kokeilemme, lähdemme liikkeelle
300 eurolla ensiksi tässä asiassa.
Se, että tähän lakiin tulee kohta,
että ensimmäinen kuukausi töissä ei
tule pudottamaan asumistukea, on erittäin hyvä asia.
Tällä hetkellä meidän pitää miettiä muitakin
toimenpiteitä ja asioita, millä me saamme kannustettua
ihmisiä ottamaan töitä vastaan. Liian
moni ihminen ei ota tällä hetkellä työtä vastaan,
ja tässä nykyisessä taloustilanteessa
meidän pitää saada ihmiset ottamaan vastaan
kaikki mahdolliset työtehtävät. Meidän
kehitys todella tarvitsee kaikki työpanokset.
Tässä laissa on hyvä, että työtuloa
käsitellään eri tavalla kuin sosiaalitukia
eli siinä on suoraan tämä suojaosa olemassa,
eli kyllähän tässä laissa ihan
selvästi on huomioitu se, mitkä ovat eväät uuden
kasvun saamiseksi. Tarkoitus on todellakin se, että asumistuki
on tilapäinen ratkaisu ihmisille eikä pysyvä ratkaisu.
Minusta se olisi voinut tässä laissa, näissä hallituksen
esitysteksteissä tulla vielä voimakkaammin esille,
että kyse on todellakin tilapäisestä tukimuodosta,
josta on päästävä mahdollisimman
nopeasti eroon, ja ihmisiä pitää kannustaa
siinä, että he pääsisivät
tästä asumistuesta mahdollisimman nopeasti ohi.
Hyvää on se, että omaishoidon tukea
ei lasketa tuloksi. Sitä on jossakin vähätelty,
että omaishoidon tukea ei paljoa ole. Itse toivon, että jatkossa
omaishoidon tukea pystyttäisiin maksamaan yhä useammalle
yhä enemmän, ja on hyvä, että tässä laissa
on nyt tämä asia huomioitu.
Merkittävä muutos tässä laissa
on se, että tuki perustuu jatkossa asumisen todellisiin
kustannuksiin eikä laskennallisiin kustannuksiin. Tosin tässä vaiheessa
on kyllä pakko vähän nauraenkin sanoa,
että viime viikolla puhuimme hyvin paljon energiatodistusten
osalta, että energiatodistuksen tulisi perustua todellisiin
kuluihin eikä laskennallisiin kuluihin. Tässäkin
nyt ollaan perustumassa siihen, että muutetaan lakia niin,
että se perustuu todellisiin kuluihin eikä laskennallisiin
kuluihin. — Se oli niin, että ympäristövaliokunnassa
vain oli kaksi yhtä aikaa käsittelyssä olevaa
asiaa. — Se, että se perustuu todellisiin kuluihin,
on hyvä asia. Se kannustaa ihmisiä miettimään,
millä tavalla tulot ja kulut muodostuvat. On hyvä,
että sillä ei ole enää merkitystä, minkälainen,
minkä kokoinen se asunto on, vaan sillä, että ihmiset
pystyvät elämään asianmukaisesti.
Keskustelu päättyi.