Oikeusministeri Johannes Koskinen
         
         Herra puhemies! Ehdotetun asianajajalain uudistuksen tavoitteena
            on tehostaa asianajajien ammatillista valvontaa sekä lisätä kurinpitoasioiden
            ja palkkioriitojen käsittelyn julkisuutta. Asiakkaiden
            kuluttajansuojan lisäksi myös kurinpitomenettelyn
            kohteena olevan asianajajan oikeusturvaa käytännössä voidaan
            parantaa. Tämä esitys koskee vain Suomen Asianajajaliiton
            jäseniä ja julkisia oikeusavustajia. Muut lakimiehethän
            eivät myöskään tällaisia
            tehtäviä oikeudessa hoitaessaan kuulu Asianajajaliiton
            valvonnan piiriin. Esityksessä on otettu huomioon erityisesti
            perustuslain ja julkisuuslain vaatimukset sekä Euroopan
            neuvoston vuonna 2000 antama asianajotoimintaa koskeva suositus,
            ja esitystä ovat valmistelleet yhdessä Asianajajaliiton
            ja oikeusministeriön edustajat. Työryhmässä oli
            puheenjohtajana vielä apulaisoikeuskansleri Jaakko Jonkka.
         
         
         Nykyiselläänhän asianajajien toimintaa
            valvoo oikeuskansleri, mutta ammatillinen valvonta kuuluu ensisijaisesti
            Suomen Asianajajaliiton omille toimielimille. Liiton hallituksen
            velvollisuutena on valvoa, että asianajajat täyttävät
            velvollisuutensa ja noudattavat hyvää asianajajatapaa.
            Tätä varten liitolla on myös erillinen
            kurinpitolautakunta. Hyvän asianajajatavan vastaisesti
            toimineelle asianajajalle lautakunta voi antaa huomautuksen tai
            varoituksen, tai hänet voidaan erottaa liiton jäsenyydestä.
            Varoitus voidaan antaa myös julkisesti, mikä käytännössä tarkoittaa sitä,
            että se julkaistaan liiton lehdessä. Liitosta erotettu
            menettää oikeuden käyttää asianajaja-nimikettä.
            Käytännössä tällainen
            toimi on saanut myös laajaa muuta julkisuutta, se on sen
            verran harvinainen sanktio. Oikeuskansleri valvoo, että asianajaja
            täyttää velvollisuutensa asianajajana, mutta
            oikeuskanslerilla ei ole mahdollisuutta puuttua itse asianajajan
            työhön tai määrätä kurinpidollista
            seuraamusta. Oikeuskansleri voi sen sijaan kantelun perusteella
            tai omasta aloitteestaan käynnistää asianajajaa
            koskevan kurinpitomenettelyn Asianajajaliitossa.
         
         
         Tämän käsiteltävän
            esityksen mukaan Asianajajaliiton hallituksen ja kurinpitolautakunnan työnjaon
            päällekkäisyys valvonta- ja kurinpitoasioiden
            käsittelyssä poistettaisiin keskittämällä kanteluiden
            käsittely uudelle valvontalautakunnalle. Oikeuskanslerin
            rooliin ei tulisi muutoksia. Valvontamenettely voisi, kuten nykyisinkin, tulla
            vireille asianajajan asiakkaan tai tämän vastapuolen
            kantelusta liiton oman valvonnan yhteydessä,
            oikeuskanslerin vaatimuksesta taikka tuomioistuimen ilmoituksesta.
            Nykyisistä kurinpidollisista seuraamuksista poistettaisiin
            julkinen varoitus, ja uutena seuraamuksena tilalle tulisi mahdollisuus
            määrätä seuraamusmaksu, joka olisi
            suuruudeltaan vähintään 500 ja enintään 15 000
            euroa.
         
         
         Asianajajakuntaan kuulumattomien valvontalautakunnan jäsenten
            painoarvoa lisättäisiin nykyisestä. Nykyisen
            Asianajajaliiton valtuuskunnan valitseman kurinpitolautakunnan yhdeksästä jäsenestä
            puheenjohtaja,
            varapuheenjohtaja ja viisi jäsentä ovat asianajajia
            ja vain kaksi asianajajakuntaan kuulumattomia. Esityksen mukaan valvontalautakuntaan
            kuuluisi edelleen yhdeksän jäsentä. Näistä puheenjohtaja
            ja viisi jäsentä olisivat asianajajia, ja heidät
            valitsisi Asianajajaliiton valtuuskunta. Kolme asianajajakuntaan kuulumatonta
            jäsentä, siis kolmanneksen koko vahvuudesta, nimittäisi
            valtioneuvosto. Ennen näiden jäsenten nimittämistä oikeusministeriö pyytäisi
            Asianajajaliitolta lausunnon heidän sopivuudestaan tehtävään.
            Tämä liiton vahva sananvalta on katsottu perustelluksi,
            koska kysymys on kuitenkin ammattikunnan sisäisestä valvonnasta
            ja liitto myös rahoittaa tämän valvontalautakunnan
            toiminnan. Esimerkiksi muissa Pohjoismaissa on vielä jonkin
            verran vahvempi ulkopuolinen edustus tässä valvontalautakuntaa vastaavassa
            elimessä. Mutta joka tapauksessa tässä kasvaisi
            tuo edustus yhdellä, siis kolmannekseen koko lautakunnan
            kokoonpanosta.
         
         
         Valvontalautakunta käsittelisi ja ratkaisisi asiat
            yleensä jaostoissa. Ratkaisukokoonpanoon kuuluisi aina
            vähintään yksi asianajajakuntaan kuulumaton,
            siis ulkopuolinen jäsen. Menettely olisi lähinnä kirjallista,
            mutta sekä lautakunta että sen jaosto voisivat
            järjestää suullisia käsittelyitä.
            Kuten nykyisin kurinpitolautakunnan, myös tämän
            tulevan valvontalautakunnan päätöksistä voisi
            valittaa Helsingin hovioikeuteen. Muutoksenhakuoikeutta jonkin verran
            myös laajennettaisiin. Nykyisin oikeuskansleri voi hakea muutosta
            kaikkiin päätöksiin mutta asianajaja vain
            ratkaisuun, jolla hänet on erotettu Asianajajayhdistyksen
            jäsenyydestä tai hänelle on annettu julkinen
            varoitus. Nyt tätä oikeutta lavennettaisiin.
         
         
         Myös palkkioriita-asiat tulisivat tälle samalle valvontalautakunnalle.
            Nykyisin asianajajansa laskuun tyytymätön asiakas
            voi lain mukaan vaatia palkkion alentamista välimiesmenettelyssä. Tämä menettely
            on asiakkaalle maksuton, mutta se on toisaalta umpiperä,
            elikkä jos tällaisen linjan valitsee, sieltä ei
            pääse sitten valittamaan eteenpäin saatavasta
            päätöksestä. Ongelmaksi on koettu
            juuri se, että välimiehet ovat Asianajajaliiton
            sääntöjen mukaisesti asianajajia, samoin
            kuin se, että menettelyssä annettu päätös
            on lopullinen. Siitä ei voi valittaa eikä asiaa
            voi enää viedä käräjäoikeuden
            ratkaistavaksi.
         
         
         Esityksen mukaan välimiesmenettelystä luovuttaisiin
            mutta asiakas voisi jatkossa pyytää valvontalautakunnalta
            suosituksen kohtuullisesta palkkion määrästä.
            Palkkioriita-asiat käsiteltäisiin lautakunnan
            jaostossa, jonka puheenjohtajana toimisi tällöin
            aina asianajajakuntaan kuulumaton, siis neutraali, ulkopuolinen
            jäsen. Lautakunnan ratkaisu olisi kuluttajavalituslautakunnan
            päätöksen tapaan suositus, joka ei oikeudellisesti
            sitoisi asiakasta tai asianajajaa, vaan suositukseen tyytymätön
            voisi viedä palkkioriita-asian käräjäoikeuteen.
            Näin tästä umpiperästä päästäisiin
            irti ja muutoinkin tämä valvontalautakunnan rooli
            näissä palkkioriita-asioissa vastaisi hyvin pitkälle
            kuluttajavalituslautakunnan tapaista kontrollia, halvempaa, edullisempaa
            ja nopeampaa kuin tuomioistuimeen asian vieminen, mutta siis asiakas
            voisi aina viedä vaihtoehtona tälle palkkioasian
            riita-asiana käräjäoikeuteen tai kuluttajavalituslautakunnan
            käsiteltäväksi.
         
         
         Esityksellä lisättäisiin myös
            näitten kurinpito- ja valvonta-asioiden avoimuutta siten,
            että Asianajajaliiton velvollisuus olisi pitää erityistä julkista
            päiväkirjaa sen kautta käsiteltäviksi
            tulevista kurinpidollisista asioista ja palkkioriita-asioista. Päiväkirja
            sisältäisi käsiteltäväksi
            tulevan asian yksilöintiä varten tarpeelliset
            tiedot sekä tiedon asian lopputuloksesta. Kustakin kurinpitoasian
            ratkaisusta ja palkkioita koskevasta suosituksesta tulisi laatia
            erillinen julkinen ratkaisuseloste. Se sisältäisi
            pääpiirteisen selostuksen siitä, mistä asiassa
            on ollut kysymys, sekä ratkaisun lopputuloksen. Seloste
            laadittaisiin lain mukaan niin, ettei siitä ilmene asianajajan
            salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvia seikkoja.
         
         
         Kuten alussa viittasin, tätä on valmisteltu
            yhdessä Asianajajaliiton kanssa ja laajassa yksituumaisuudessa.
            Vaikka tässä siis saadaan vahvempaa ja julkista
            luottamusta tähän valvontamenettelyyn näiden
            ulkopuolisten edustajien lisäämisellä,
            niin Asianajajaliitto on tähän ollut valmis.
         
         
         Aivan viime vaiheessa tuli erimielisyyttä ulkopuolisten
            jäsenten nimeämistavasta. Työryhmä oli
            esittänyt, että nämä nimeäisi
            tuomarinvalintalautakunta. Tämä tuomarinvalintalautakuntahan
            on kuitenkin valtioneuvoston nimeämä, ja se tuomarinimityksissä tekee
            ehdotuksen valtioneuvostolle ja tasavallan presidentille. Olisi
            aika nurinkurista, että tässä asianajajavalvontalautakunnan
            tapauksessa tapahtuisi toisin päin eli tuomarinvalintalautakunta
            olisi valtioneuvoston ehdotuksesta tehnyt itse nimityksen valinnan.
            Tästä syystä järjestely vaihdettiin,
            ja tämän ehdotuksen mukaan valtioneuvosto nimeäisi
            nämä ulkopuoliset jäsenet Asianajajaliittoa
            kuultuaan. Käytännössähän
            liitolla olisi veto-oikeus niin, että heidän soveltumattomaksi
            katsomaansa jäsentä ei voitaisi nimetä.
            Toinen vaihtoehto on, että tämä ehdotus
            kulkisi vielä tuomarinvalintalautakunnan kautta valtioneuvostolle
            nimettäväksi. Molemmat ovat mahdollisia.
         
         
         Asianajajaliitto näytti pitävän tätä nyt
            ehdotettua vallan mullistavana, asianajajakunnan riippumattomuutta
            loukkaavana asiana, mutta jos he näin katsovat, silloin
            he katsovat, että esimerkiksi muissa Pohjoismaissa vastaavat
            elimet loukkaavat asianajajien riippumattomuutta. Siellä yleensä on
            isompi tämä ulkopuolisten jäsenten edustus
            ja sen nimeää juuri valtakunnan hallitus. Saman
            tyyppinen ratkaisu kyllä sopii meidänkin oikeuskulttuuriimme,
            eikä se loukkaa esimerkiksi näitä alussa
            viittaamiani Euroopan neuvoston suosituksia.
         
         
         Mutta molemmat vaihtoehdot ovat varmaan eduskunnassakin käytettävinä,
            jos tähän halutaan puuttua. On muistettava, että valtioneuvosto
            nimittää eri asiantuntijatahoja kuultuaan esimerkiksi
            kuluttajavalituslautakuntaa, joka paljon laveammalla toimenkuvalla
            ratkaisee kuluttajariitoja ja saman tyyppisiä asioita kuin
            mitä tämä asianajajalain mukainen valvontalautakunta
            asianajajien kohdalla ratkaisisi.
         
         
         Mutta toivottavasti tämä asia saadaan ripeästi eduskunnassa
            käsitellyksi, jotta Asianajajaliitto myöskin omat
            sääntönsä voi muuttaa sen mukaisesti
            ja päästään niin asianajajien
            kurinpitoasioissa kuin näissä palkkioriita-asioissa
            nykyistä parempaan, oikeusturvaa paremmin tuottavaan järjestelyyn.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.