1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi asevelvollisuuslain
muuttamisesta
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
asevelvollisuuslakia muutettavaksi siten, että varusmiespalvelusta
lyhennetään 15 vuorokaudella kaikista palvelusajoista.
Siilasmaan työryhmän taannoisesta mietinnöstä kumpuava
esitys on kannatettavissa, jos varusmieskoulutusta tiivistetään.
Tähän tulemme kiinnittämään
valiokuntakäsittelyssä huomiota. Myös
sellaista asiaa kuin varusmiesten lomapäivien määrää on
syytä tässä yhteydessä tarkastella.
Esityksen perusteluissa todetaan, että lyhennyksellä on
vain vähäisiä vaikutuksia varusmiesten
koulutustasoon ja joukkojen suorituskykyyn. Tätä pidempi
palvelusajan lyhennys onkin mahdottomuus. Taistelijan perustaidot
opitaan verraten nopeasti, mutta taistelijoiden pitää osata
toimia kokonaisuutena. Se vie aikaa.
Esitystä on perusteltu sen positiivisilla vaikutuksilla
kantahenkilökunnan työmäärään
varusmiesten saapumiserien välillä. Nykytilanteessa joulu,
uudenvuodenpäivä ja loppiainen mutta myös
juhannus tekevät palveluksen loppuajasta rikkonaisen. Lakimuutoksen
myötä kouluttajien työ- ja loma-ajat
voitaisiin järjestää tarkoituksenmukaisemmin,
kun kesä—heinäkuun ja joulu—tammikuun
vaihteessa palveluksessa olisi vähemmän varusmiehiä kuin
nykyisin. Toisaalta nykytilannetta ei ole saamieni tietojen mukaan koettu
mitenkään erityisen ongelmalliseksi perusyksiköissä.
Eiköhän tässäkin hallituksen
esityksen perustelussa ole enemmänkin kyse välttämättömyyden
vääntämisestä hyveeksi — nimittäin
säästöjähän tällä esityksellä haetaan.
Arvoisa puhemies! Valtiolle koituva säästö varusmiespalveluksen
lyhentämisestä olisi vuositasolla arviolta 6,5
miljoonaa euroa. Hyvä niin, mutta yleisen asevelvollisuuden
elinvoimaisuuteen kannattaa myös sijoittaa. Jos hallituksella olisi
rohkeutta, se kohdistaisi osan syntyvistä säästöistä varusmiesten
kotiuttamisrahan palauttamiseen. Monelle nuorelle tulee varusmiespalveluksen
jälkeen ajankohtaiseksi muutto omaan asuntoon ja työ-
tai opiskelupaikan hankkiminen. Kotiuttamisrahan palauttamisella
säästettäisiin myös kuntien
rahoja, kun varusmiespalveluksensa päättäneitä ei
samassa määrin enää ajautuisi
toimeentulotuen piiriin.
Lisäksi varusmiesten kotiuttamisraha olisi valtiovallalta
tunnustus kansalaisvelvollisuutensa ryhdikkäästi
suorittaneille nuorille miehille ja vapaaehtoisille naisille. Kotiuttamisraha
tukisi osaltaan yleisen asevelvollisuuden säilyttämistä, koska
sillä olisi palvelusmotivaatiota parantava vaikutus. Esimerkiksi
palveluksen keskeyttämiset mahdollisesti vähenisivät.
Kotiuttamisrahan palauttaminen loisi toivoa keskellä Puolustusvoimien
säästökurimusta.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää varusmiespalveluksen
lyhentämistä 15 vuorokaudella. Muutosta perustellaan säästöillä,
jotka johtuvat menokehyksistä, ja sillä, että tietyissä tilanteissa
kouluttajien kuormitus kevenee ja työ tulee mielekkäämmäksi.
Se osin voi pitää paikkansa, mutta tätäkään
muutosta ei pidä arvioida irrallaan muista ratkaisuista, joita
tehdään Puolustusvoimiin liittyen. Hallituksen
esittämät menosäästöt
johtavat alueellisen puolustuksen puolustuskyvyn rapautumiseen, varuskuntien
lakkauttamisiin, kertausharjoitustoiminnasta luopumiseen ja henkilöstön
vähentämisiin ja irtisanomisiin. Siviilitoimintoja,
muun muassa ravitsemushuolto, on jo ulkoistettu ja yhtiöitetty
ja vieläpä täysin kestämättömin
perustein.
Suomeen ollaan täyttä päätä rakentamassa Nato-yhteensopivaa
teknoarmeijaa. Mitä enemmän panostetaan kalliiseen
teknologiaan ja yhteensopiviin asejärjestelmiin, sitä vähemmän
jää rahaa kaikkeen muuhun, muun muassa varusmiesten
koulutukseen ja kertausharjoituksiin. Selkein esimerkki tästä on
Hornet-hävittäjien varustaminen ilmasta maahan
-iskukyvyllä. Vielä joulukuussa, kun äänestytimme
eduskuntaa asiasta, meille kerrottiin, että nämä ohjukset
on ammuttu alas. Kuitenkin jo helmikuussa raha-asiainvaliokunta
päätti ostaa JASSM-ohjuksia 180 miljoonalla eurolla.
Osa hallituksen ministereistä sai tietää tästä asiasta
vasta edellisiltana. Kun Hornetit varustetaan rynnäkkökyvyllä,
koneiden alkuperäinen tarkoitus palvella tiedustelu- ja
torjuntahävittäjinä muuttuu. On todennäköistä,
että uudella aseistuksella varustettuja Hornet-koneita
on tarkoitus käyttää tulevaisuudessa
myös Nato-johtoisissa kansainvälisissä operaatioissa.
On toteutumassa arvio, joka esitettiin vasemmistoliiton ja sosialidemokraattien
eduskuntaryhmien yhteisessä eriävässä mielipiteessä vuoden
2011 talousarviolausuntoon. Siinä lausuttiin: "Puolustusmäärärahojen
sitominen pitkäaikaisiin ja ylisuuriin varusteluohjelmiin
saattaa johtaa jo ensi vaalikaudella leikkauksiin Puolustusvoimain
muissa menoissa ja on osaltaan näin johtamassa myös
esityksiin varuskuntien lopettamisista." Ja näinhän
sitten tapahtui. Ne, jotka sulkevat silmänsä tältä kehitykseltä,
ovat ajamassa Suomea sotilasliiton jäseneksi, vaikka muuta väittävät.
Naivismi ei ole aate, mutta sen avulla voi kyllä huijata
itseäänkin.
Arvoisa puhemies! Suomen puolustuspolitiikan ydin on, että meillä on
uskottava puolustuskyky. Siihen oleellisesti kuuluvat hyvin koulutetut
varusmiehet ja osaamisen ylläpitäminen kertausharjoitusten
avulla. Varusmieskoulutuksen tulee olla paitsi tehokasta myös
mielekästä. Jossain raja varusmiespalveluksen
lyhentämiselle tulee vastaan. Lyhimmillään
165 vuorokauden koulutus on jo sillä rajalla, että koulutuksen
laadusta aletaan tinkiä. Jos varusmieskoulutus on puutteellinen,
ei sitä kyetä enää paikkaamaan kertausharjoituksilla.
Yleinen asevelvollisuus, koko maan puolustaminen ja sotilaallinen
liittoutumattomuus ovat sellaisia pilareita, joihin voi nojata myös
epävakauden aikoina, eikä yleisellä asevelvollisuudella
ole enää merkitystä, jos varusmiesten
koulutuksen laadusta ja koulutusajasta aletaan tinkiä.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Armeijan puolustuskyky on elinehto maamme
ulkoisen turvallisuuden ylläpitämiseksi. Kriisitilanteisiin
koulutettavien varusmiesten palvelus ja palvelusaika tässä nykymuodossaan ovat
sellaisia, että tiivistämiselle on varaa, ja myöskin
koulutuksen tehokkuutta voidaan lisätä. Palvelusajan
lyhetessä koulutusta tiivistettäisiin, ja lyhenemisellä olisi
vain vähäisiä vaikutuksia varusmiesten
koulutustasoon ja joukkojen suorituskykyyn. Asevelvollisille jäisi
myös pari viikkoa aikaa enemmän opiskeluun ja
työntekoon, joten palvelusajan tiivistäminen olisi
kokonaisuutta ja kansantaloudellisesti ajatellen täysin
positiivinen uudistus. Yksi oleellinen asia puolustuskyvylle ovat
kertausharjoitukset. Siitä olen huolissani, että kertausharjoitusten
määrää ollaan laskemassa.
Arvoisa herra puhemies! Kehysriihen luonteeseen kuului, että pöydälle
laitettiin kaikki vaihtoehdot, joista leikkauksia alettiin tehdä.
Kun poliisit olivat säästöleikkurin uhan
alla, oli todellinen hätä käsillä.
Poliisit käyvät jatkuvaa kamppailua rikollisuutta
vastaan sisäisen turvallisuuden ylläpitämiseksi
maassamme. Tätä kamppailua käydään
joka päivä. Se on maamme poliisin arkipäivää.
Hyvä, että poliisien määrän
vähentämiseltä vältyttiin, sillä toteutuessaan
poliisien määrän vähentäminen
näkyy heti samana hetkenä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan, että käsittelyssä on
hallituksen esitys eduskunnan laiksi asevelvollisuuslain muuttamisesta.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Kun tätä esitettyä muutosta
varusmiespalveluaikaan katsoo kantahenkilökunnan kannalta,
niin se antaa, kuten on kirjoitettu, lisäaikaa kotiutettavien ja
palvelukseen tulevien ikäluokkien suhteen ja helpottaa
näin ollen myöskin kantahenkilökunnan
painetta, koska se on juhlapyhien rikkomaa aikaa pääasiassa.
Esitetty ehdotus tuo mukanaan myös sen, että koulutus
tiivistyy — vaikka jo senkin takia, että niitä juhlapyhiä sieltä karsitaan pois —
eli
saadaan sellainen tiivis, kompakti, koulutuspaketti, joka tuo myös
tehokkuutta lisää. Se on erinomainen asia kaiken
kaikkiaan, hyvä niin. Saadut eri tahojen lausunnot myöskin puoltavat
tätä tehtävää muutosta.
Haluan nostaa vielä erikseen esille Varusmiesliiton
huomautuksen tai kannanoton siitä, että kotiuttamistukien
tarpeellisuutta muutos ei edelleenkään poista.
Näin varmasti on, ja toivonkin, että tässä kotiuttamistukiasiassa
voitaisiin lainvalmistelun kuluessa myöskin edetä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Yleinen keskustelu maamme puolustamisesta
ja Puolustusvoimista on kulminoitunut viime aikoina hyvin vahvasti
rakenteelliseen uudistamiseen ja myös talouden pakottamiin
säästötoimenpiteisiin. Rakenteellisen
uudistamisen tarve todettiin jo viime hallituskaudella. Sen jälkeen
tehtiin vuonna 2010 Siilasmaan työryhmän raportti,
jonka parissa tänään olemme myös
käsittelemässä hallituksen esitystä.
Iso kysymys kuitenkin on myös se, miten me pystymme
uudistamaan Puolustusvoimia antamaan varusmieskoulutusta 2020-luvulla.
Tänään käsittelyssä oleva
hallituksen esitys 37/2012 on osa tätä työtä,
ja varusmiesten palveluaikoja ollaan lyhentämässä nyt
15 vuorokaudella. Se tuo toki hieman säästöjä,
mutta säästölakina tätä ei
missään tapauksessa tule nähdä. Totta
on se, että muutos tulee aiheuttamaan myös rahallista
säästöä. Erityisesti päivärahoista
ja muonituksesta muodostuva säästövaikutus
on noin 7 miljoonaa euroa, jos ja kun kaikkia palvelusaikoja nyt
lyhennetään 15 vuorokaudella.
Mutta todellinen tarve tai toive uudistukselle lähtee
siis todellakin muusta kuin rahasta. Tavoite ja tarve varusmieskoulutuksen
lyhentämiselle tuli esille jo edellisen hallituksen aikana
vuonna 2010, kun Siilasmaan työryhmä esitti raportissaan
varusmiespalveluksen lyhentämistä vastaavalla
tavalla ja nimenomaan tavoitteena parantaa koulutuksen laatua mutta
myös mahdollistaa nykyistä yksilöllisempi
koulutus. Toisaalta tämä lyhennys rytmittää varuskuntien
vuosirytmiä niin, että se mahdollistaa edellisen
saapumiserän koulutustulosten analysoinnin, koulutuksen
kehittämisen sekä mahdollisuuden lyhyeen lomaankin. Nykymallissahan
saapumiserien välissä ei ole kuin yksi viikonloppu,
ja se on kuormittanut varuskuntia ja myös kouluttajia merkittävällä tavalla.
Asepalvelusajan nyt esitetystä kahden viikon lyhennyksestä on
hyötyä siis sekä varusmiehille että henkilöstölle.
On myös totta, että palveluksen loppupuolella
ei koulutus enää ole tehokkaimmillaan. Osittain
tätä aiheuttaa myös kotiutumisajankohtien
osuminen vuodenvaihteeseen ja kesällä juhannuksen
tienoolle. Viimeisinä viikkoina suuri osa varusmiehistä ja
henkilöstöstä on lomilla, ja tämä osaltaan
on aiheuttanut sen, että kaksi viimeistä viikkoa
varusmieskoulutuksessa on usein mennyt varusteiden palauttamisessa
ja muiden kotiutumiseen liittyvien toimenpiteiden parissa.
Mutta on, arvoisat kansanedustajat, syytä myös
muistaa, että tämän päivän
varusmieskoulutus on kaiken kaikkiaan tehokkaampaa kuin mitä koulutus
on ollut aikaisemmin. Koulutus on jo nyt tiivistä ja määrätietoista,
ja sitä ohjaa vahva koulutuksen nousujohteisuus ja osaamisen
kehittäminen. On toki syytä pohtia sitäkin,
onko oikeasti vielä varaa tiivistää varusmieskoulutusta. Se
on hyvä ja perusteltu kysymys, mutta nyt ainakin kaikki
alan asiantuntijat ja jopa kotiutuvat varusmiehet ovat sitä mieltä,
että tämä lyhennys on järkevä ja
tarkoituksenmukainen.
Mutta on esitetty myös huolta siitä, aiheuttaako
tämä osassa toimintoja myös haasteita.
Yhtenä sellaisena muun muassa viimeisten viikkojen merkitys
joukkueiden yhteisten taitojen nivouttajana voi joutua uhatuksi.
Tämä on syytä ottaa nyt huomioon eri
paikoissa koulutuksen rakennetta ja juoksutusta uudistettaessa.
Toki malli ei saa tarkoittaa myöskään
sitä, että monen varusmiehen kertoma kahden viikon
löysä jakso siirtyisi vain kahta viikkoa aiemmaksi.
Siihen tämä ei saa varuskunnissa johtaa.
On erittäin tärkeää kantaa
huolta ja kiinnittää huomiota Siilasmaan raportin
tapaan juuri tähän joukkokoulutuskauden tärkeyteen
uusien palvelusaikojenkin puitteissa. Lyhennys ei siis saa syödä tätä erittäin
tärkeää koulutusosuutta, joka on tärkeä harjoittelu
sodanajan suorituskyvyn saavuttamiseksi, vaan lyhennys tulee nimenomaan
kohdistaa niin sanottujen saapumiserien vaihtorutiineihin sekä esitetyllä tavalla
perus- ja erikoiskoulutuskausille. Ja niin kuin valiokunnan puheenjohtaja,
edustaja Niinistö, toi esille, on pohdittava myös
varusmiesten lomamääriä.
Nyt on syytä muistaa myös se, että tämä uudistus
vie varusmieskoulutuksen mahdollisimman tiiviiseen pakettiin. Tämän
alemmas ei voida mennä ilman, että joukkojen toimintakyky
alkaisi heikentyä. Ja kun yhteinen kivijalkamme on se,
että yleinen ja yhtenäinen asevelvollisuus säilyy
jatkossakin sotilaallisen puolustuskyvyn perustana, niin tämä on
uudistuksena perusteltu mutta niin sanottu lopulliseen pakettiin
koulutuksen vievä uudistus. Neljän kuukauden tai
muut koulutusmallit eivät enää mahdollistaisi
siis nykyistä puolustusjärjestelmäämme,
ja keskustelua sellaisesta ei kannata eikä pidä minusta
enää jatkaa. On myös hyvä muistaa
ja huomata sekin, että kotiuttamisajankohdan siirtyminen
kahdella viikolla aiemmaksi mahdollistaa ja helpottaa myös
nuorten siirtymistä varusmieskoulutuksen jälkeen
entistä jouhevammin työelämään
ja esimerkiksi vuodenvaihteessa alkaviin opintoihin. Huomioin vielä,
että myös siviilipalvelus on lyhenemässä tämän
lakiuudistuksen myötä samalla tavalla.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi toivon, että varusmieskoulutuksen
uudistamista jatketaan myös määrätietoisesti
sen suhteen, että pystyisimme hyödyntämään
mahdollisimman hyvin koulutukseen tulevien nuorten aiemman osaamisen.
Se on merkittävä vaikuttaja myös motivaation
parantamisessa. Tietojärjestelmiä on syytä kehittää niin,
että varusmieskoulutuksessa voidaan huomioida yksilöiden
toiveet, suunnitelmat ja varusmieskoulutusta edeltävä osaaminen.
Näin voidaan erityisosaamisen hankkimista suunnitteleville
asevelvollisille tarjota mahdollisuus opiskella ja hankkia osaamista.
Arvoisa puhemies! On kiistaton tosiasia, että vaikka
virittäisimmekin varusmieskoulutuksemme kuinka hyvään
ja tehokkaaseen ja korkeatasoiseen pakettiin, niin se ei yksin riitä,
mikäli reserviläisten sotataitojen ylläpito
laiminlyödään. Meidän täytyy
tehdä määrätietoisesti nyt työtä sen
eteen, että talouden tasapainottamisen pakottamat kertausharjoitusleikkaukset
jäävät tähän ja pääsemme
mahdollisimman pian niin sanottuun normaaliin päiväjärjestykseen.
Tavoitteenamme pitää olla se, että reserviläiskoulutuksessakin keskitytään
jatkossa entistä määrätietoisemmin laadun
parantamiseen sekä osaamisen ja vapaaehtoisuuden parempaan
hyödyntämiseen.
Peter Östman /kd:
Arvoisa herra puhemies! Suomen Puolustusvoimien lakiin perustuva
tehtävä vaatii jatkuvaa valmiutta ylläpitää yleistä asevelvollisuutta.
Sen toimivuudesta ja mahdollisimman hyvästä turvallisuudesta
ei tule tinkiä. Vaikka aseteknologia kehittyy ja suuntaus
kansainvälisesti on yhä enemmän kohti
vapaaehtoista ja valikoivaa asepalvelusta ja ammattiarmeijaa, kuten
esimerkiksi Ruotsissa, on yleinen asevelvollisuus paras tapa huolehtia
laajan asutun maan turvallisuudesta.
Toinen vähemmälle jäänyt
asia Puolustusvoimien tehtävässä on viranomaisavun
antaminen esimerkiksi kriisitilanteissa. Tätä mahdollisuutta on
käytetty liian vähän. Tulevaisuudessa,
kun erilaiset yllättävät kriisit ja globaalit
ongelmat lisääntyvät, Puolustusvoimilla
tulee olla riittävä tehokkuus ja nopeus toimia,
jotta yhteiskunnan turvallisuus ja toimivuus voidaan taata rauhan
aikana.
Arvoisa puhemies! Kolmas, lakiin kirjattu tehtävä on
osallistuminen kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan.
Kaikki maahan kohdistuvat turvallisuusuhkat eivät ole puolustuspoliittisia.
Tarvitaan myös valmiutta kohdata ongelmat ja riskit, jotka
liittyvät terrorismiin, laittomiin aseisiin, kansanryhmien
välisiin jännitteisiin ja muihin vastaaviin ilmiöihin.
Suomen tulee kantaa vastuu eri kansainvälisissä järjestöissä ja
pyrkiä edistämään eri alueiden
tasapuolista kehitystä.
Hallitus ehdottaa nyt varusmiesten koulutuksen järjestämistä tarkoituksenmukaisemmalla
tavalla, ja samalla palvelusaikaa ehdotetaan lyhennettäväksi
15 vuorokaudella. Tästä muutoksesta Puolustusvoimien
säästöiksi arvioidaan vuositasolla noin
6,5 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Yleisen asevelvollisuuden säilyttäminen
Suomessa on tärkeä ja hyvä tavoite. Suomen
Puolustusvoimien perustehtävä eli maamme puolustaminen
ei näin ollen muutu kovista säästövaatimuksista
huolimatta, ja Puolustusvoimien vaatima miesmäärä onnistuu
edelleen parhaiten vain yleisen asevelvollisuuden avulla. Esitysluonnoksesta
on pyydetty lausunto useilta tahoilta. Näissä lausunnoissa,
joita saatiin kaikkiaan yhdeksältä taholta, ehdotusta
pidettiin kannatettavana ja itse säädösehdotukseen
ei esitetty muutoksia.
Arvoisa puhemies! Tässä tilanteessa pidän palvelusajan
lyhentämistä 15 vuorokaudella ihan hyväksyttävänä ratkaisuna.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakiesityksen perustelujen ainakin alustavana johtopäätöksenä voi
pitää sitä, että kyllä tämä esitys
ihan järkevältä tuntuu ainakin näin
ensiraapaisulta. Totta kai valiokuntakäsittelyssä on syytä vielä käydä asia
huolellisesti läpi.
Itse olen mielessäni pohtinut lähinnä sitä,
pystytäänkö lyhimmässä varusmiespalvelusajassa varmasti
takaamaan varusmiehille riittävä ja hyvä koulutus.
Varmasti 9 ja 18 kuukauden saapumiserissä se onnistuu,
mutta kun lyhin palvelusaika lyhenee 180 vuorokaudesta 165 vuorokauteen,
voidaanko siinä varmasti taata riittävä koulutus,
varsinkin jos tuon lyhyen ajanjakson ajalle sattuu sairaustapauksia
tai muita esteitä, jolloin koulutus jää käytännössä aika
ohueksi? Ainakin tässä laadun merkitys korostuu,
elikkä ne päivät, jotka siellä ollaan,
täytyy pystyä käyttämään
täysimääräisesti hyväksi.
Laadun on oltava hyvä ja läsnäoloprosentin
mahdollisimman korkea.
Varmasti on hyvä pohdiskella myös mahdollisuuksia
tarkastella muita asioita, joita tässäkin keskustelussa
on esiin nostettu, esimerkiksi edustaja Jussi Niinistön
esiin nostama ajatus kotiuttamisrahasta on sellainen, joka on ollut
varusmiehillä ja Varusmiesliitolla pitkään
toiveena. Olisi hienoa, jos se voitaisiin jossain vaiheessa edes
jossain muodossa palauttaa.
Sitten erittäin tärkeä on kysymys
kertausharjoituksista ja niiden määrästä.
Niihin kohdistuvat leikkaukset ovat kyllä riski maanpuolustuskyvyllemme,
ja kun tästä nyt syntyy säästöjä, voisi
pohtia, olisiko tässä tapa löytää hieman
lisää resursseja riittävien kertausharjoitusvuorokausien
saamiseksi. Se on kuitenkin kuntoa ja osaamista ylläpitävää toimintaa,
joka on yksi Puolustusvoimiemme uskottavuuden avainkysymyksistä.
Toivon, että hallitus pitää huolen siitä, että kertausharjoituspäiviä on
riittävästi.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen taustalla ovat koulutuksen
kehittäminen ja henkilökunnan jaksaminen. Esitys on
valmisteltu Pääesikunnan ehdotuksen pohjalta,
ja sitä ovat kannattaneet myös Varusmiesliitto
ja henkilökuntaa edustavat liitot.
Toistuva ja jatkuva kuuden kuukauden joukkotuotantorytmi on
kouluttajien kannalta tiivis. Pääosa varusmiehistä kotiutuu
kuuden tai kahdentoista kuukauden palveluksen jälkeen tammikuun
tai heinäkuun alussa, yleensä perjantaina. Seuraava
saapumiserä yleensä astuu palvelukseen jo kotiutumista
seuraavana maanantaina. Taukoja ei yhtä viikonloppua lukuun
ottamatta ole, ja työn rasittavuutta lisää vähäinen
kouluttajamäärä. Palvelusaikojen lyhentäminen
kahdella viikolla helpottaa joukko-osastojen arkea. Puolustusvoimat
on pitänyt esitystä hyvänä,
sillä 15 vuorokauden lyhennys palvelusajassa ei heikennä varusmiesten
koulutustasoa tai joukkojen suorituskykyä, mutta se helpottaa
työn suunnittelua ja vähentää työn
kuormittavuutta perusyksiköissä. Palvelusajan
lyhentäminen aiheuttaa 6,5 miljoonan euron vuosittaiset
säästöt.
Esityksen tarkoituksena on kehittää varusmiesten
koulutusta. Tulevaisuuden ja työurien pidentämisenkin
näkökulmasta erittäin keskeinen kehittämiskohde
on miettiä myös, miten varusmiespalveluksen aikana
hankittua osaamista voidaan nykyistä paremmin tunnistaa
ja hyväksilukea myöhemmissä opinnoissa.
Kaikki varusmiehet koulutetaan omaan poikkeusolojen tehtäväänsä,
ja he saavat useita tunteja opetusta, valmennusta sekä ohjausta.
Opitut taidot ja valmiudet kuitenkaan eivät koske pelkästään
sodanajan tehtävää, vaan osaa niistä voi
hyödyntää myös myöhemmin.
Nykyään osaamisen hyväksilukua suoritetaan
vaihtelevalla menestyksellä. Päällekkäisten
opintojen välttäminen on järkevää työurien
pidentämiseksi.
Hallituksen esitys on kannatettava, mutta samalla on muistettava
varusmiespalveluksen aikana hankitun osaamisen tunnustamisen parantaminen
ja hyväksilukeminen tulevissa opinnoissa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys asevelvollisuuslain muuttamisesta on kannatettava.
Koska esitys on valmisteltu puolustusministeriössä Pääesikunnan
tekemän esityksen pohjalta, voidaan sitä varmasti
pitää perusteltuna.
Kaiken kaikkiaan esitys keventäisi miehiin kohdistuvia
lakisääteisiä velvoitteita, ja kevennys
koskisi myös naisia, jotka suorittavat vapaaehtoisen asepalveluksen.
Palvelusajan lyhetessä voidaan tietysti kyseenalaistaa,
kuinka onnistuneesti voidaan jäntevöittää koulutusta,
mutta itselläni on vahva usko siihen, että juuri
juhlapyhien aiheuttamat katkokset ovat niitä, joita on
hyvä tässä kohtaa harkitusti katsoa,
ja on hyvä todeta, että jättämällä ne
pois voidaan jäntevöittää koulutusta
ja samalla huolehtia myös henkilökunnan jaksamisesta
ja ehkä vielä paremmin perheen ja työn
yhteensovittamisesta, sillä myös kantahenkilökunnalla
on perheet, joulut ja juhlapyhät. Huonoa ei voi olla se,
että palvelusajan lyhentämisestä aiheutuu
valtiolle säästöjä, joiden määräksi
arvioidaan vuositasolla noin 6,5 miljoonaa euroa. (Markus Mustajärven
välihuuto)
Puolustusvoimia sovitetaan muuttuneeseen turvallisuusympäristöön:
massa-armeijoiden ai-ka on mennyt, ja asepalvelukseen määrättävien osuus
miesikäluokassa on laskussa. Lainvalmistelussa tulisi vielä paremmin
huomioida aseistakieltäytyjät. Aseistakieltäytyjien — varusmiespalvelukseen
verrattuna ylipitkä — siviilipalvelukseen käyttämä aika
toimii enemmänkin rangaistuksena kuin kansalaisten yhdenvertaisena kohtelemisena.
Kun kyse siis on samalla maanpuolustuksesta ja asevelvollisuudesta,
pitää osata kuitenkin nähdä ja
kunnioittaa yksilön periaatteita ilman syyllistämistä.
On hyvä, että tutkitaan myös, minkälainen
motivaatio on niillä ihmisillä, jotka kieltäytyvät
asepalveluksesta, ja onko oikein, että ihmisiä rangaistaan
omista syvistä periaatteista. Siviilipalveluksen alkamis-
ja päättymisajasta, mahdollisen opiskelupaikan
tai pääsykokeiden ajankohdasta ja muista syistä johtuen
monelle voi tulla jopa kahden kolmen vuoden tauko normaalista työelämästä tai
opinnoista. Siis kaiken kaikkiaan siviilipalvelusajan merkittävämpi
lyhentäminen olisi työurien pidentämistä,
samoin kuin se tässä toimii myös asepalveluksen
ajalta.
Toivottavaa olisi, kun tätä lakia valmistellaan, että aloitettaisiin
keskustelu myös siviilipalveluksen uudistamisesta, ja siinä voitaisiin
kuitenkin paremmin huomioida maanpuolustukselliset lähtökohdat
ja tarpeet ilman asepalvelusta. Suomea uhkaa muukin kuin vain aseellinen
turvallisuuden menettäminen. Meidän on huomioitava tietotekniset
hyökkäykset, meidän on paremmin huomioitava
ilmastonmuutos. Meillä on omaa sisäistä kriisinhallintaa,
mihinkä paremmin siviilipalvelusta voitaisiin hyödyntää.
Jo aiemmissakin puheenvuoroissa on hyvin tullut esille se, että edelleen
pitää kehittää asepalveluksessa
ja koulutuksessa toistensa hyödyntämistä,
sillä asepalveluksessa koulutusta saadaan monipuolisesti
ja ammatillisesti. On oikein kohdentaa niin, että nämä opintosuunnat
hyödyttävät myös asepalveluksessa
olevaa vielä paremmin, koska se hyödyttää myös
yhteiskuntaa.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on siinä mielessä poikkeuksellisen hyvä,
että tätä ei ole tässä salissa vielä kovinkaan
paljoa moitittu, ja tulee olemaan sitten valiokuntakäsittelyssä tarkemman
syynäyksen paikka. Varmasti joitakin epäkohtia
tähänkin sisältyy, mutta hyvää on
itse tavoite, eikä haitaksi ole myöskään
se, että tällä aiheutuu valtiolle huomattavaa
säästöä. (Seppo Kääriäinen:
6 miljoonaa!) Hyvää on myös se, että Varusmiesliitto
puoltaa tätä esitystä, kuten myös
monet muut lausunnonantajat. Varusmiesliiton huoli kotiuttamisrahasta
on varmasti asia, joka tullaan ottamaan valiokuntakäsittelyssä vielä sitten
tarkemmin huomioon.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Varusmiesliiton lisäksi varmasti
kotona ikävöivät tyttöystävät
ja miksei poikaystävätkin ovat niitä henkilöitä,
jotka kaikista mieluiten näkevät tämän
lain voimaantulon.
Mutta kyllä tässä huoliakin on, nimittäin
kytkettynä yhteen sen asian kanssa, että nyt kun
asevelvollisuusajat lyhentyvät, asepalvelus on muuttumassa
entistä enemmän valikoivaksi, varuskuntia lakkautetaan — esimerkiksi
meidän maakunnastammekin kaksi kappaletta — ja
ruutitilauksia ei enää kotimaahan tehdä,
niin että ruudin tuotanto on loppumassa Eurencolla ja sieltä on
menossa 120 työpaikkaa, niin tulee vähän
sellainen olo, että näillä kaikilla uudistuksilla
on ehkä yhteinen päämäärä niitten
säästöjen lisäksi. Se on sellaista
Nato-hivutusta, että jossain vaiheessa voidaan sitten sanoa,
että kun emme enää ole puolustuskykyisiä,
ei meillä ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä Natoon,
jos aiomme asiallisen maanpuolustuksen turvata. Tämä on
minun todellinen huoleni.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Puolustusvoimien uudistushan lähti
kyllä väärässä järjestyksessä liikkeelle.
Hallitus saneli tietyt asiat hyvin voimakkaasti: monet varuskunnat helmikuun
alussa ilmoitettiin suljettavaksi, sitä ennen Puolustusvoimien
ruokahuolto yksityistettiin Leijona Cateringille, ja ennen joulua
vielä oli päätös, missä Räjähdelaitoksen
suhteen tehtiin merkittäviä ratkaisuja. Tätä kokonaisuutta
ei katsottu eikä erityisesti parlamentaarisesti käsitelty, niin
kuin yleensä Puolustusvoimien merkittävien asioiden
kohdalla on aiemmin Suomessa tehty.
Tähän varusmieskoulutuksen lyhentämiseen 15
vuorokaudella: Tämä on kuitenkin ehkä niitä helpoimpia
asioita tässä puolustusvoimauudistuksessa jatkon
suhteen. Siitä on tulossa, mikäli näin
edetään, noin 6 miljoonan euron säästöt,
ja se, mikä on se tärkein asia, mitä koko
uudistuksen jatkossa pitää ottaa huomioon, on,
että yleinen asevelvollisuus säilyy jatkossakin
ja on se Suomen puolustuksen runko.
Kun näitä 6 miljoonan euron säästöjä nyt
tästä tavoitellaan, niin sen katsoisin kyllä hyvin
tarkasti, kuinka jatkossa aiotaan kohdentaa sitten Puolustusvoimien
resursseja. Tämä neljän vuoden kertausharjoitusten
leikkaaminen lähes minimiin on asia, joka jättää kyllä suuren
loven Suomen puolustukseen tulevina vuosina, mikäli sitä ei
saada kurottua umpeen. Sen vuoksi tarkastelisin kyllä hyvin
tarkasti myös sitä, voisiko näitä varoja
käyttää kertausharjoitusten lisäämiseen. Myös
yhtenä vaihtoehtona tämä Varusmiesliiton esille
tuoma kotiuttamisrahan palauttaminen, joka raha 90-luvun alussa
poistettiin, on sellainen asia, joka täytyy meidän
kyllä valiokuntatyöskentelyssä ottaa
huomioon.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tätä lakimuutosta perustellaan
sillä, että uudistus mahdollistaa muun muassa
henkilöstön töiden nykyistä tarkoituksenmukaisemman
järjestämisen. Varmaan näinkin, mutta
kyllä epäilemättä merkittävin
syy kuitenkin on tässäkin esityksessä säästöjen
aikaansaaminen.
Oleellistahan varusmiespalveluksessa ja myös palveluajan
osalta on se, että mahdollisimman suuri osa kenttäkelpoisesta
miespuolisesta ikäluokasta kyetään kouluttamaan
puolustamaan isänmaata kaikissa tilanteissa. Asevelvollisuuden
sisältöä pitää totta
kai kehittää jatkuvasti, jotta motivaatio uusien
ja muuttuvien ikäluokkien keskuudessa säilyisi
mahdollisimman korkeana. Palveluskelpoisuutta arvioitaessa tulee
lähteä siitä, että varusmiespalvelu
kuuluu kaikille nuorille miehille, niillekin, joiden fyysiset tai
psyykkiset edellytykset eivät ole parhaimmasta päästä — heillekin
tulee luoda sopiva palvelusmuoto. Näin toimittaessa paitsi
varmistetaan laaja ja monipuolinen reservi sotilaallisten ja muiden
kriisien varalle myös ehkäistään
syrjäytymistä, parannetaan nuorten miesten fyysistä kuntoa
ja, mikä ehkä tärkeintä, vahvistetaan
kansallista yhteenkuuluvaisuutta.
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että en itse ole
erityisen innostunut tästä lakimuutoksesta.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuten tunnettua, perussuomalaisilta
ei ole tullut kiitoksia tämän hallituksen toiminnasta
Puolustusvoimien osalta. Puolustusvoimien ruokahuollon ulkoistaminen,
puolustusvoimauudistus varuskuntien lakkautuksineen, henkilökunnan
irtisanomisineen kertovat omaa karua kieltään
siitä, missä mennään.
Tällä kertaa, niin kuin on todettu, tässä salissa ei
ole tullut intohimoisia vastalauseita hallituksen esitystä kohtaan.
Tällä kertaa hallitus on kuunnellut niin sanotusti
kenttää, Puolustusvoimien henkilökuntaa
ja muita asian ympärillä olevia toimijoita. Kunpa
hallituksella olisi ollut ne kuuluisat korvat myös silloin,
kun valmisteltiin puolustusvoimauudistusta. Monelta traagiselta
ja epäinhimilliseltä ratkaisulta olisi mitä ilmeisimmin
säästytty.
On hyvä, että henkilökunnalle tulee
hengähdystauko, ettei heti kotiutuksen jälkeen
astu uusi palveluserä vaan ehditään hengähtää ja
myös järjestellä asioita, mutta tämä vaikuttaa
väistämättä palvelusturvallisuuteen.
Tämä asia on otettava huomioon. Myös
palvelusaika käy rasittavammaksi, sillä tiiviimpänä pakettina
pitää koulutus viedä läpi. Kenties
parhaimmillaan lyhennys voisi olla kuusi seitsemän vuorokautta.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämän esityksen yleisperusteet
vaikuttavat minunkin mielestäni asiallisilta. Säästöistähän
tässä on myös kysymys ja noin 6,5 miljoonan
euron summasta. Myös todetaan, että tällä esityksellä on
vähäisiä vaikutuksia koulutustasoon ja
suorituskykyyn. Näin varmaankin on.
On kuitenkin syytä huomioida, että varusmiespalvelus
ei voi olla pelkkä taitojen opettelun intensiivikurssi.
Sotilaskasvatus edellyttää myös olemista
sotilaana määräysvallan alaisuudessa
ja tottumista siihen. Tästä lähtökohdasta
ajateltuna 165 vuorokautta esimerkiksi kuulostaa aika lyhyeltä ajalta,
mutta valtiontalouden säästötarpeetkin
huomioiden tähän on varmaankin syytä mennä.
Mutta se on kyllä todettava, että särkymävaraa
varusmiesajan lyhentämisen suhteen ei ole kyllä tämän
jälkeen enää päivääkään.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! On ihan perusteltua, että varusmiespalvelusta
nyt lyhennetään 15 päivällä.
Oma muistikuvani armeijasta on se, että koko ajan oli olevinaan
kiire jonnekin, mutta sitten kun siellä jossakin viimein
oltiin, niin siellä lähinnä sitten vain
odoteltiin ja tupakoitiin. Tästä odottelusta saa
helposti sen 15 päivää mielestäni
karsittua.
Sitten ehkä se kaikkein tärkein asia, mikä tässä on
tullutkin ainakin edustaja Jussi Niinistön ja Antti Kaikkosen
ja muutaman muun puheenvuoroissa, on se, että kun täytyisi
saada se vuosittainen 6,5 miljoonan euron säästö aikaiseksi,
niin toivoisin, että ainakin osa siitä rahasta
kohdennettaisiin tähän varusmiesten kotoutumisrahan palauttamiseen,
joka raha joskus silloin 20 vuotta sitten, just ennen kuin itse
pääsin armeijaan, poistettiin. Olen siitä katkera
vieläkin.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Säästöistähän
tässä pohjimmiltaan on kyse mutta myös
arvovalinnoista.
Edustajat Heinonen ja Kaikkonen kiinnittivät aivan
oikein puheissaan huomiota reservin ker-tausharjoituksiin. Se liittyy
olennaisesti käsiteltävänä olevaan
aihepiiriin. Nythän on niin, että viime vuonna
kertausharjoitettiin 27 060 reserviläistä,
mutta kuluvana ja kahtena seuraavana vuotena koulutetaan arviolta
vain 2 000. Se on huima pudotus ja historiallisen alhainen
lukema. Se tarkoittaa sitä, että lähinnä vain
johtajia kutsutaan kertausharjoituksiin, ja kun näin jatketaan vuosia
eteenpäin, syntyy huonosti koulutettuja ja motivoituneita
joukkoja.
Jos reserviläisiä ei kertausharjoiteta, yleinen asevelvollisuus
dementoituu. Puolustusvoimien rahoituskehykset lähitulevaisuudessa
ovat kiistatta ahtaat. Siksi kertausharjoituksia on syytä priorisoida,
jos haluamme pitää kiinni yleiseen asevelvollisuuteen
ja koko maan puolustamiseen perustuvasta puolustusratkaisustamme.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Olisi ollut hyvä, että tämänkin
asian osalta olisi ollut ministeri kertomassa vähän
taustoja ja tämän ratkaisun kytkentöjä kaikkeen
muuhun, mitä puolustusvoimauudistuksen tiimoilta tapahtuu.
Tätä kahden viikon lyhennystä palvelusaikaan
nyt ei pidä ottaa aivan läpihuutojuttuna, vaikka
tämäkin sali tämän keskustelun
perusteella tuntuu tämän nielevän tietyillä varauksilla. Kyllä tämä täytyy
tutkia nyt tarkkaan valiokunnassa, mitä tämä kaikki
oikein tarkoittaa. Säästöjä varmaan
tavoitellaan, myös tätä hengähdystaukoa.
Molemmat ovat ihan oikeita perusteluja.
Todellakin asevelvollisuutta pitää katsoa
kokonaisuutena. Aikanaan tavattiin sanoa, että yleinen
asevelvollisuus on Suomen puolustuksen fundamenttien fundamentti,
ja kai me vieläkin lähdemme siitä, että asianlaita
näin on. Kun tämä muistetaan taustalla,
niin silloin kertausharjoitusten lähes nollaaminen, maastopäivien
vähentäminen, lentotuntien huomattava vähentäminen,
alusvuorokausien vähentäminen, kaikki tämä kokonaisuutena
kyllä tarkoittaa koulutuksen heikentymistä väkisinkin.
Tässä suhteessa tullaan ratkaisevalle viivalle,
kun tarkastellaan vuoden 2015 jälkeistä Puolustusvoimien
tilannetta ja rahoituskehystä, joka mitä todennäköisimmin
tulee esille, kun hallitus ryhtyy laatimaan seuraavaa selontekoa.
Ihan lopuksi, arvoisa puhemies, vieläkin täytyy
vähän murehtien todeta, että kyllä tämäkin asia
olisi pitänyt käsitellä ajat sitten tässä puolustusvoimauudistusta
koskevassa selonteossa täällä. Se oli
surku asia, että tämä jäi tekemättä. Tämä on
kuitenkin osa kokonaisuutta. Se olisi aivan hyvin ehditty tehdä,
jos olisi ollut vaan poliittista tahtoa. Kun ei ollut tahtoa, niin
ei ollut.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuossa oltiin äsken huolissaan näistä pienimmistä määristä päiviä,
tai sanotaan lyhimmistä varusmiesjaksoista, mutta itse
olen huolissani näistä pidemmistä, eli
tarkoitan näitä erikoiskoulutuksia. Jos tuossa
edustaja Eerolalla oli aikaa siellä olla hieman vapaallakin,
Laskuvarjojääkärikoulussa kyllä annettiin
hyvin täysipainoinen koulutus. Se oli hyvinkin syvälle
menevää, ja sitä ei varmaan heti ainakaan
tämmöinen maalaispoika kaikkea oppinut, ja varsinkaan
turvallisuustekijöitä ensinnäkin, mutta
myös kaikkia taitolajeja, mitä sieltä tuli.
Oli hyvin tiivis se jakso. Olen hyvin huolissani siitä,
jos sitä nyt runsaasti lyhennetään. Tämä 15
vuorokauttakin tuo oppia hyvin paljon.
Toinen asia on sitten, että kun on kalliisti koulutettuja
erikoisjääkäreitä, heidän
täytyy olla siinä toimintakunnossaan vähintään
se 15 vuotta eteenpäin. Jos ei ole näitä säännöllisiä kertausharjoituksia — tässäkin
tapauksessa, LJK:ssa, on vähintään kolmen
neljän vuoden välein, että se taito pysyy,
että osataan varjo avata oikealla tavalla — niin
olen myös huolissani, jos varusmies- ja vielä kertausharjoituspäivistä tullaan leikkaamaan.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Vuonna 2009 puolustusministerin asettaman
niin sanotun Siilasmaan selvitysryhmän tehtävänä oli selvittää asevelvollisuuden
yhteiskunnallisia vaikutuksia. Tämän selvitystyön
pohjalta on tehty tämä hallituksen esitys, joka
mielestäni on varsin hyvä niin Puolustusvoimien
henkilöstön kuin varusmiesten kannalta.
Arvoisa puhemies! Varusmies on palvelusaikanaan turvannut yhteiskuntamme
alueellisen koskemattomuuden. On reilua, että yhteiskunta puolestaan
tukee varusmiestä hänen kotiutumisessaan. Ketään
ei pidä jättää tyhjän
päälle, vaan pitää mahdollistaa
nopea hakeutuminen töihin tai opiskelemaan. Näin
ollen tähän tarpeeseen sopisi hyvin pohtia kotiuttamisrahan
palauttamista varusmiespalveluksen päättäville
nuorille ikäluokille.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä asetus asevelvollisuuden
lyhentämisestä 15 vuorokaudella on jotenkin hyväksyttävissä,
mutta tämä 165 vuorokautta on kyllä se
raja, minkä alle sitten tulevaisuudessa ei voida mennä,
jos aiotaan pitää koulutus kohdallaan ja riittävänä.
Tässä kohtaa haluaisin, että hallitus
tulevaisuudessa myös tulisi kiinnittämään
huomiota asevelvollisten henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin ja
jaksamiseen. Olen huolissani siitä, että nuoriso
on niin huonossa kunnossa fyysisesti ja henkisesti tänä päivänä.
Nämä kokeilut Oulussa ja Turussa tulevien asevelvollisten
fyysisen kunnon parantamiseksi ovat osoittautuneet aika hyviksi,
ja nekin, jotka eivät olisi muuten armeijaan mahdollisesti niin
innokkaita ja halukkaitakaan, saavat kuntonsa parannettua, siihen
syyn, ja voivat tulla näin ollen hyväksytyiksi.
Tätä pitää kannustaa.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Puolustusvoimain rakenneuudistuksen pyörteissä noin
1 200 henkilöä joudutaan irtisanomaan,
ja nämä irtisanotut henkilöt ovat pääsääntöisesti
erikoistuneet juuri varusmiesten koulutukseen. Siinä menee
todella hyvää ammattitaitoa ja pitkää,
monien vuosikymmenten osaamista hukkaan.
Kun itse suoritin varusmiespalvelukseni, muistamani mukaan olin
siellä 330 vuorokautta, ja kun mitä ilmeisemmin
en kaikkea kerralla oppinut, niin olen joutunut noin satakunta vuorokautta
käymään erilaisissa kertausharjoituksissa. Toki
olen sinne motivoitunut ja hyvin mielelläni mennyt, ja
minä tiedän, että minun tavallani kertausharjoituksiin
suhtautuvia henkilöitä on tässä maassa
useita kymmeniätuhansia. He ovat turhautuneita siitä,
että eivät pääse kertaamaan, vaikka
halu olisi.
Kaikki tiedämme sen, että nykyinen puolustusvalmius
ja aseteknologia on mennyt huimaa vauhtia eteenpäin, se
on yhä teknistyvämpää, ja jos
reserviläisiä aiotaan pitää tässä kelkassa
mukana, niin se edellyttää nimenomaan aktiivista
ja taajaa kertaamista, jotta pysyy mukana ja päivittää,
ajantasaistaa tietämyksensä tekniikan kehittämisestä.
Puhutaan noin 6,5—7 miljoonan säästöistä tässä elikkä ei
käytännössä kovinkaan merkittävistä summista,
mutta jos hallitus kohdentaisi tästä 15 vuorokauden
säästämisestä saadut eurot suoraan
reserviläisille elikkä kertausharjoituksiin, niin
tällä tavalla hallitus osoittaisi mielestäni
selvän signaalin, että me kannamme yhä huolta
maan puolustamisesta ja maanpuolustukseen oleellisesti kuuluvista
kertausharjoituksista.
Arvoisa herra puhemies! Minä suhtaudun hyvin kriittisesti
tähän nyt käsiteltävään
lakiesitykseen, vaikka puhutaan vain 15 vuorokaudesta, mutta siitä huolimatta.
Ehkä tämän kanssa voi elää,
muttei tämä kovin hyvä ole.
Eila Tiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta taas tämä esitys
tuntuu hyvältä, että tätä varusmiespalvelusta
lyhennetään 15 vuorokaudella ja se kestäisi
siten 5,5 kuukautta. Minä katson myös, että palvelusajan
lyhentäminen on tasa-arvokysymys, sillä juuri
miehet ovat edelleen pakotettuja tässä maassa
varusmiespalvelukseen, vaikka aika ja tilanne ovat muuttuneet sitten
viime sotien.
Asepalveluksen lyhentämisen lisäksi mielestäni
tulisi ottaa huomioon asepalveluksesta kieltäytyjät.
Aseistakieltäytyjien varusmiespalvelukseen verrattuna ylipitkään
siviilipalvelukseen ei mielestäni ole perusteita. Siviilipalvelus
kestää nykyisin 12 kuukautta. Selkeästi
lyhyemmän asepalvelun rinnalla pitkä siviilipalvelus
näyttäytyy pelkästään
rangaistuksena. Kun puolustus perustuu entistä enemmän
korkeaan teknologiaan, ei ole mielestäni mitään
perustetta rangaista nuoria miehiä siitä, etteivät
he halua tarttua aseisiin. Siviilipalveluksen pitkä kesto
aiheuttaa myös turhan suuren tauon esimerkiksi opiskelusta
ja opinnoista, ja katson, että tällainen kohtelu on
epätasa-arvoista.
Mielestäni tällainen pitkälti miehiä sortava kohtelu
pohjautuu vähän vanhakantaiseen ajatukseen siitä,
millainen miehen tulee olla ja millaisen pohjan armeija antaa miehelle.
Minusta tämä slogan, jonka mukaan armeija kasvattaa
pojista miehiä, on jo aikansa elänyt. Tällainen
näkemys sortaa useampia miehiä ja antaa aika kapean kuvan
miehistä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ongelmahan puolustuspolitiikassa tänä päivänä on
se, että asioita tuodaan tipoittain eduskuntaan ja että valmistelu
on entistä enemmän pienen piirin asiaa. Kun tässä arvioidaan
sitten tämän kustannusvaikutusta, niin se puolustussektorin
kokonaisbudjetti taitaa olla hieman vajaa 3 miljardia euroa ja tässä puhutaan
6,5 miljoonan euron säästöstä.
Se on kutakuinkin sama, mitä palaa taivaan tuuliin, kun
yksi JASSM-ohjus laukaistaan.
Se, että lausuntokierroksella on tullut kohtuumyönteinen
palaute tästä esityksestä, johtuu kyllä yksinkertaisesti
siitä, että kovin paljon vaihtoehtoja ei annettu
ja niistä huonoista vaihtoehdoista tämän
katsottiin olevan vähiten huono. Mutta tämä varusmiespalveluksen
ajan ja varusmieskoulutuksen sisällön kytkentä kertausharjoituksiin
pitää ajatella kyllä kokonaisuutena,
ja jos varuspalveluksen taso laskee, niin sitä ei enää myöhemmin
paikata millään.
Ei sovi myöskään väheksyä sitä,
että olen aika lailla eri mieltä kuin edustaja
Tiainen siitä, mikä on varusmiespalveluksen, asevelvollisuuden merkitys.
Se on kuitenkin ollut suomalaisessa yhteiskunnassa erinomainen tapa
integroida ihmiset yhteisön jäseneksi ja vieläpä tämmöisessä koko
kansakuntaa koskevassa asiassa. Siellä armeijassa kuitenkin
kaikki aivan säätyyn katsomatta ovat olleet samalla
viivalla, ja armeijan kautta, armeijan käymällä on
voinut saada hyvän johtajakoulutuksen, on perusteellisesti
oppinut linjaorganisaation toiminnan ja siihen liittyvät vastuut
ja vallankäytön. (Seppo Kääriäinen:
Vasenryhmä on oikealla linjalla!)
Mikko Savola /kesk:
Herra puhemies! On hyvä, että reservin kertausharjoitukset
ovat nousseet tässäkin keskustelussa esiin, ja
ne ovat nousseet esiin aivan aiheellisesti. Se, että neljäksi vuodeksi
leikataan ja lähes nolliin laitetaan kertausvuorokaudet,
tulee jättämään jälkensä kyllä tulevaisuudessa,
sen lisäksi vielä, mitä aiheutetaan itse
varusmieskoulutuksen alusvuorokausien leikkauksella, lentotuntien
leikkauksella, maastovuorokausien leikkauksella ym. Niin varusmieskoulutuksessa
kuin muutoin Puolustusvoimien koulutuksessa sillä tulee
olemaan kyllä jälkensä jättävä vaikutus.
Herra puhemies! Näistä kertausharjoituksista. Niitten
aina täytyy tukeutua johonkin, ja esimerkiksi maakuntajoukot
Etelä-Pohjanmaalla ovat tukeutuneet Kauhavan Lentosotakouluun,
ja nyt kun hallitus on tehnyt linjauksensa, että tietyt
varuskunnat poistuvat, ne tullaan lakkauttamaan, Väli-Suomen
alueelle jää erittäin suuri lovi myös tämän
suhteen, missä reserviläiset voivat kokoontua
ja mihin he voivat tukeutua ja missä heidät voidaan
varustaa. Sen takia hallitukselta kyllä vaatisi kipeästi
toimia, kuinka jatko on suunniteltu tämän asian
suhteen, jotta kertausharjoituksia voidaan järjestää.
Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan alueella Ähtärin
Varikko eli ensi vuoden alusta Räjähdekeskuksen
nimellä aloittava yksikkö on ainut Puolustusvoimien
yksikkö siinä todella suurella alueella. Jos tämä on
se paikka mihin reserviläiset jatkossa tukeutuvat, niin
se vaatii myös resursseja. Jo nykyisellä henkilökunnalla
siellä on töitä paljon tehdä nykyiset
tehtävät, ja sieltäkin ollaan tämä Elkakopin räjähdealauudistuksen
myötä vähentämässä työpaikkoja,
joten resursseja tarvitaan, mikäli tämä on
se paikka.
Varusmiespalveluksen ajan lyhentämisestä aiheutuvat
säästöt (Puhemies: 2 minuuttia!) tulee ottaa
huomioon myös sitten niin, että reserviläistoimintaan
saataisiin enemmän kohdennettua varoja.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä en aikoinaan päässyt
armeijaan, mutta syy oli kyllä se, että olin liian
vanha silloin, kun se naisten mahdollisuus armeijaan menolle tuli.
Minun mielestäni tänä päivänä armeija
on aivan liikaa monillekin nuorille läpihuutojuttu. Siinä ensinnäkin
liian helpolla pääsee tilanteeseen, että sinne
ei tarvitse mennä, ja toiseksi on tämä keskeyttäminen.
Edustaja Elomaa kertoi jo aikaisemmin juuri minun mielestäni
tärkeän asian elikkä sen, että fyysisten
ja psyykkisten syiden takia keskeytetään armeija.
Ei niin helposti pitäisi päästää poikia
pois sieltä armeijasta, vaan minun mielestäni
tulisi ottaa käyttöön toisenlainen termi.
Peruskoulussakin on mukautettu koulutus. Otetaan käyttöön
mukautettu asevelvollisuus, koska ne pojat, jotka aloittavat asevelvollisuuden
suorittamisen, maksavat yhteiskunnalle. Pyritään
siihen, että pojat pysyvät siellä armeijassa,
ja jos ei muuten, niin pidetään ne siellä vaikka
mukautetulla oppimäärällä, tehdään
uudenlainen oppimäärä heille käyttöön.
Kokonaisuudessaan minä olen sitä mieltä,
että asevelvollisuuden pituutta ei pitäisi mennä lyhentämään
kovin paljoa, ehkä sen joulun tai juhannuksen voi ottaa
sieltä pois, mutta ei se joululoma ennenkään
ole 15:tä päivää ollut, eli
kyllä se viisi tai kymmenen päivää korkeintaan
riittäisi siihen lyhentämisen ajaksi. Kun säästöjä tarvitaan,
niin ehkä sen muutaman päivän voi sieltä pois
ottaa, mutta sitten näitä säästyneitä rahoja pitäisi
kohdentaa ehdottomasti kertausharjoituksiin elikkä siihen,
että saataisiin miehet harjoituksiin, koska ehdottomasti
pitää pitää yllä tämä miesten
osaaminen, miten pärjätään.
Mikael Jungner /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama havainto, kun siellä Siilasmaan
työryhmässä vuoden istuin.
Ensinnäkään tämä säästönäkökulma
ei liity tähän kahteen viikkoon. Siinä esitettiin
vähän niin kuin hätätilanteessa
säästötoimeksi viimesijaisena vaihtoehtona
tätä neljän kuukauden mallin tuomista.
Tähänhän ei lähdetty, ja hyvä niin. Tämä kaksi
viikkoa, joka nyt on käsillä, lähti lähes
tyystin niistä asiantuntijakuulemisista — useita
vierailuja varuskuntiin, perusteellista paneutumista tähän
koulutusjärjestelmään — ja todettiin,
että kun varusmiehet puolen vuoden välein vaihtuvat,
niin kantahenkilökunnalla ei ole tilaisuutta käytä läpi
kokemuksiaan, ei sparrata ja ottaa sitä palautetta ja kehittää sitä toimintaa.
Tämän kahden viikon ehdoton päämotiivi
ja perustelu on se, että se auttaa nimenomaan näitä konkreettista
koulutustyötä tekeviä tekemään
se koulutus sillä lailla itseään kehittäväksi
ja parantavaksi kuin suurimmassa osassa muutakin työelämää.
Sen takia tämä kaksi viikkoa on, ei näiden
säästöjen saamiseksi vaan varusmieskoulutuksen
parantamiseksi. Tähän samaan kokonaisuuteen liittyy
esimerkiksi pyrkimys siihen, että jokaiseen joukkueeseen
saataisiin kaksi kantahenkilökuntakouluttajaa ja tätäkin
kautta enemmän vaikuttavuutta.
Tämä kutsunta, joka täällä tuli
esille, on siinä mielessä hyvä pitää mielessä,
että kutsuntahan on niitä ainoita tapoja, jolloin
koko ikäluokka saadaan kasaan. Voidaan totta kai hoitaa
nämä puolustusvoimatarpeet tai sitten miettiä sosiaalipoliittisesti,
terveyspoliittisesti, mitä siinä voitaisiin siinä yhteydessä tehdä.
Mutta jos tälle polulle lähdetään,
niin tietenkin silloin sen pitää tapahtua jonkun
muun kuin Puolustusvoimien rahoilla.
Tämä kertausharjoitus on tärkeä asia,
mutta se liittyy suoraan siihen reservin määrään,
että jos meillä tiputetaan — siis jos
tiputetaan — reservi vaikka selkeästi alle 200 000:een,
niin silloin reservissä ollaan vain kymmenen vuotta eikä ker-tauksia
tarvita. Jos se on isompi, niin silloin kertauksia tarvitaan.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn täällä edustaja
Kääriäisen ja edustaja Mustajärven
esittämiin moitteisiin siitä, että hallitus
on ikään kuin purkamassa tänne eduskunnan
käsittelyyn puolustusvoimauudistuksen pieniä osasia,
muutamista miljoonista muutamiin kymmeniin miljooniin, kun puhutaan
nyt varuskuntien lakkauttamisista ja puuttumisesta alueelliseen
puolustukseen ja sitten nyt tässä asevelvollisuusaikaan
ja asevelvollisuuskoulutukseen ja siihen liittyen myös
kertauksien vähentämiseen.
Nämä kaikki olisi pitänyt tuoda osana
turvallisuus- ja puolustusselontekoa. Silloin kokonaisuus olisi
myös poliittisesti pysynyt eduskunnan käsissä.
Nyt ei tapahdu niin. Kun katsoo ministeriaitiota, niin se ammottaa
tyhjyyttään, mikä kuvastaa myös
osaltaan sitä, miten vähän tälle
käsittelylle hallituksessa annetaan arvoa ja painoarvoa.
Keskustelu päättyi.