1) Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran toimintakertomus
vuodelta 2007
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun edellisellä kerralla käytin
puheenvuoron tästä Sitran kertomuksesta ja kun
siinä kiinnitin huomiota eräisiin näkökohtiin,
jotka nyt ovat jälleen täällä esillä,
niin en voi olla käyttämättä lyhyttä puheenvuoroa
tässä lähetekeskustelussa. Nimittäin
se, mitä minä olen kaivannut tässä Sitran
kertomuksessa, on, että olisi konkreettisia asioita. No,
nyt niitä konkreettisia asioita ovat aivan erikoisesti
tähän sähköiseen asiointiin,
resepteihin ja sairaalatoimintoihin liittyvät asiat, ja se
on hyvä asia. On hyvä, että siinä tulee
konkreettisia tuloksia niin, että nähdään,
että tällä toimeliaisuudella ja yhteiskunnan
juhlavarojen käytöllä on jotakin aivan
käytännöllistä merkitystä. Toivoa
sopii, että tämän tasoisesti kuin tästä puolesta
kerrottiin viime kerralla edellisessä kertomuksessa, siitä kerrottaisiin
myöskin jatkossa, siis koko homma hoidettaisiin finaaliin
saakka, koska tällä pitäisi olla mitä suurin
merkitys.
Pitää tässä yhteydessä muistuttaa
siitä, että tästä Pohjois-Karjala-osuudesta
eduskunnassa on käyty aikaisemmin hyvin seikkaperäinen
keskustelu. Siitä tuli lainsäädäntöä,
ja se lainsäädäntö pikaisesti
täällä käsiteltiin, mutta sitten
se sähköinen allekirjoitus ja sähköinen
asiointi ikään kuin loppuivat, se niin kuin kuivui
eräällä tavalla. Ja nyt sitten, kun se
asia on täällä uudestaan esillä kertomuksen
muodossa, niin en voinut olla kiinnittämättä tähän
asiaan huomiota. Ja jos tästä on jotakin erityistä kerrottavaa,
kun täällä ovat edustajat Kalli ja Nepponen
paikalla, jotka ykkösroolista käsin hoitavat näitä asioita
Sitrassa, niin olisi oikein mukava kuulla vaikka vastauspuheenvuorossa,
mitä kuuluu.
Sitten toinen asia. Se on vähän toisen tyylinen juttu.
Nyt on Sitraan perustettu innovaatioyksikkö. Tämä koko
valtiohallinto on yhtä innovaatiota, mutta kun aina tulee
sana "innovaatio", niin sen jälkeen on täydellinen
tyhjyys. Se kolisee oikein, niin kuin nytkin. Innovaatioyksikkö on
perustettu, ja innovaatio on innovaatio, eikä tapahdu yhtään
mitään, mutta yksikkö on saatu sentään
perustettua. Eli toivoisin hartaasti, että kun nyt vielä innovaatioyliopistokin
saadaan aikaiseksi tässä tämän
joukon jatkoksi, niin jotakin olisi kerrottavana siitä,
mitenkä ne herneet hankaavat toisiaan vastaan jonkun kupolissa
niin, että olisi jotakin innovaatiota kerrottavissa kertomuksissa.
Nimittäin rupeaa uskottavuus olemaan pian aika heikoilla
koko tässä hommassa.
Sitten vähän pirullisessa mielessä tästä seurannasta,
mikä on sinänsä erinomaisen hyvä asia. Tätä ympäristöliiketoimintaa
kerrotaan vauhditetun ja sen kerrotaan kansainvälistyneen,
ja sitten kerrotaan tarkastusraportissa, että yritysten tilauskirjat
olivat täyttyneet. Sehän on erittäin kaunis
asia, mutta mitenkä paksu kirja se oli, sitä ei
kerrota, mutta kirja saatiin täyteen. Minä kiinnittäisin
vaan huomiota siihen, että kun on näinkin merkittävästä instituutiosta
kyse kuin on Sitra, juhlavuoden rahasto, joka muuten tuottaa pääomille
hyvän tuoton, 7,5 prosenttia tämän kertomuksen
perusteella, niin olisi hyvä, että näissä projekteissa
tuotettaisiin jotakin todella arvokasta kerrottavaa eikä tämä olisi
tämmöinen armeijan kalustoluettelo.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Sitra todella, niin kuin ed. Pulliainen
totesi, kertoo myös ympäristöohjelmasta,
ja tämä on hyvin positiivissävyisesti
täällä tuotu esiin. Kun ympäristövaliokunnassa
ovat Sitran asiantuntijat olleet kuulemisessa kuultavina, niin heidän
viestinsä on ollut se, että Suomen ympäristöteknologian
vienti ei ole kehittynyt sillä tavalla kuin maailmanlaajuisesti
ympäristöteknologia on kehittynyt, vaan se on
jäänyt sinne stagnaatioon, samanlaiseen tilaan,
viimeiset 10 vuotta. Siis se ei ole lähtenyt siltä tasolta
nousemaan samassa kulmassa. (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Tiusanen, täällä on edelleenkin
liian paljon kohinaa. Puhe ei kuulu tänne eikä sinne.
Täällä myös seisoskellaan. Minä pyydän
jokaista ottamaan paikkansa asiallisella tavalla, muuten emme jatka
tätä kokousta. Tämä äskeinen
pyyntöni koskee kaikkia. Ed. Tiusanen, olkaa hyvä.
Kiitos, puhemies! — Siis samalla tavalla ei ole noussut
ympäristöteknologian vienti kuin se nousi noin
10 vuotta takaperin. Suomen suhteellinen asema oli huomattavasti
parempi. Tämän seuranta on liitetty Tilastokeskukseen,
ja tilastointi esimerkiksi Cleantech Finland -tuotemerkin
osalta on alkanut vasta tänä vuonna. Näin ollen
tämä seuranta kaiken kaikkiaan on hidasta.
Muuten, puhemies, meidän mahdollisuutemme käyttää Sitran
miljoonia on tietysti myös hyvin poliittista, ja toivoisin,
että Sitra ei olisi vauhdittamassa terveyden- ja sairaanhoidon
yksityistämistä eikä kohdistaisi sijoituksiaan
yksityisiin, voittoa tavoittaviin yrityksiin, jotka ovat leviämässä terveyden-
ja sairaanhoidon alueella hiukan niin kuin pahanlaatuinen kasvain.
Haluaisin erottaa kaksi yksityistä sektoria. Toinen on
sellainen, joka ei tähtää voiton tavoitteluun
vaan toimii julkisen terveydenhoidon tukena ja sen ohessa. Ja toinen
on sitten varsin aggressiivinen, MedOne Oy -tyyppinen, laajeneva
yritysrypäs, joka edustaa sen tyyppistä liiketoimintaa,
joka tähtää voiton tavoitteluun, liiketoimintoja,
jotka ovat pörssissä ja joiden omistus on Suomen
rajojen ulkopuolella.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä Sitran kertomushan
on näitä eduskunnan yksiä haasteita sillä tavalla,
miten eduskunta pystyy antamaan lisäarvoa sille, että Sitra
toimii yliasiamies Esko Ahon johdolla, tuottaa näitä ohjelmia
ja sitten käyttää kertyneitä rahastoja
parhaaksi katsomallaan tavalla. Pankkivaltuustohan tässä on
sitten myös yksi valvoja, ja tämä on
ollut yksi tärkeä asia siinä suhteessa,
miten pankkivaltuusto omalta osaltaan ja Sitran hallitus osaltaan
pystyvät viitoittamaan sitä tietä, mihin
pitäisi tällä hetkellä näitä panostuksia
suunnata.
Mielestäni 2000-luvulla Sitra on yhteiskunnasta niin
kotimaassa kuin kansainvälisestikin löytänyt
panostettaviksi ne alueet, joihin pitääkin panostaa.
Niin kuin tästä kertomuksesta käy ilmi,
täällä ovat mukana ympäristöasiat,
Venäjä, joka on merkittävä,
Intia, jonka ohjelmat ovat nyt päättymässä,
sekä sitten uudet avaukset, jotka liittyvät muun
muassa juuri terveydenhuoltoon, elintarvikkeisiin, konepajateollisuuteen,
energiaan ja kuntien palveluihin. Tämä kuntien
Paras-hanke, joka varmasti on erittäin hyvä, on
minusta peittänyt sitten alleen esimerkiksi sellaisen asian
kuin kuntien liiketoiminta, josta saadaan tuottoja. Energiayhtiöthän
ovat olleet esillä, mutta millä tavoin esimerkiksi
kunnat yhdessä ja Kuntaliitto ottavat osaa siihen, millä tavoin
näitä energiayhtiöitä ohjataan?
Mikä on kuntien omistajaohjaus ja se osaaminen tällä hetkellä?
Tämähän on tullut esille esimerkiksi
yleishyödyllisten asunto-osakeyhtiöitten omistamisessa,
jossa kunnat ovat aika huonosti hoitaneet oman asiansa. Alkulähtökohta
on ollut hyvä, on pitänyt rakentaa kohtuuhintaisia
vuokra-asuntoja Suomessa, mutta tällä hetkellä,
olipa sitten yhtiö kuin yhtiö, sielläkin
tämä ahneus ja se, että pitää saada
voittoa, on voittanut ja tehdään kovan rahan asuntoja
ja kukaan ei oikein enää välitä siitä,
miten kohtuuhintaisia asuntoja muun muassa työvoimapula
huomioon ottaen Suomessa tehdään. Tämä on
sellainen asia, johon valtion ja kuntienkin pitäisi käytännössä puuttua.
Samaten ovat nämä kunnalliset vesiyhtiöt. Juomavesi
on tullut entistä tärkeämmäksi.
Sen merkitys nyt ja tulevaisuudessa korostuu. Myöskin jätehuolto
on sitten se kolmas asia. Nämä ovat jääneet
kaikki tämän Paras-hankkeen jalkoihin, jossa kärjistyneesti
sanottuna lähinnä keskustellaan siitä,
mitenkähän ne kunnantalot laitetaan ja mikä lippu
ja vaakuna nostetaan sitten sinne salkoon. Tämä on
tietysti tärkeä asia ja tunnemielessä ehkä tärkein
monessakin tapauksessa. Mutta tähän asiaan pitäisi
kiinnittää huomiota.
Sitten on näitten kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen
vieminen verkkoon. Täällä ei nyt ole ministeri
Hyssälä paikalla, mutta tässä viime vuosina
moneen kertaan häneltä kysyin Päijät-Hämeen
sosiaali- ja terveyspiiristä. Se sai hoitaakseen tämän
valtioneuvoston pilottiprojektin, millä tavoin terveyspalveluja
voidaan kehittää niin, etteivät hinnat
nousisi koko ajan ja että ihmiset saisivat paremmin palveluita,
ja koko ajan on tiukattu sitten sitä, miksei tätä rahaa
anneta myös verkkopalveluihin, mikä nimenomaan
ministeriön päätöksellä kiellettiin.
Viime viikolla järjestetyn Sitran seminaarin yhteydessä tämä paljastui.
Tämä verkkopalveluasia on annettu nyt sitten Turkuun,
mutta Suomessa ei tehdä sitä, että samassa
paikassa koetettaisiin saada tehokkaimmat tulokset aikaan, vaan
lähdetään sitten siitä, että tuonne
vähän ja tuonne myös ja sitten omaan vaalipiiriin
loput, jos näin ilkeästi sanoisi. Tämä ei
näitten asioitten hoitamisen kannalta ole paras mahdollinen
tilanne.
Sitten täällä on uutena alueena tullut
konepajateollisuus, joka Suomessa on menestynyt yllättävän
hyvin, ja sen yhteydessä varmasti niin Intia kuin Kiina
tai Venäjä ansaitsevat huomiota siinä suhteessa,
että me tarvitsemme valtion vahvempaa otetta viennissä näihin
maihin. Kiina ja Intia ovat hyvin valtiojohtoisia sekä omistamisen
näkökulmasta että poliittisen toiminnan
näkökulmasta. Molemmissa maissa Suomella on erittäin
hyvä, vahva poliittinen asema, mutta me emme pysty pienyritysten
emmekä keskisuurtenkaan osalta hyödyntämään
tätä kaikkea, ja se johtuu osittain siitä,
että meillä ei ole sellaisia valtiojohtoisia sateenvarjoyrityksiä,
jotka loisivat sitä tilaa, jota tarvittaisiin.
Tähän asiaanhan talousvaliokunta ja eduskunnan
valtiovarainvaliokunnan teollisuusjaosto kiinnittivät viime
vuoden lopulla huomiota. Se tuli esiin näitten muun muassa
talousvaliokunnan asianomaisiin maihin kohdistuneitten matkojen
seurauksena niin, että esimerkiksi tämä Kiinan
ympäristöosaamiseen ja liikebisnekseen liittyvä FinChi-toiminta
laajenisi ja näitä kokemuksia käytettäisiin
hyväksi ja se myös sitten tällä tavoin
yhtiöitettäisiin niin, että se tukisi
suomalaista vientiä. Sama koskee myös Venäjää.
Se on siinä mielessä iso alue ja monellakin tavoin haastava,
ja tässä suhteessa pienet ja keskisuuret yritykset
kaipaavat tuekseen sen, että siellä on näitä puskuriyrityksiä,
koska Nokian merkitys esimerkiksi Kiinassa ja Intiassa on tavattoman suuri,
mutta Nokiastakaan ei ole kaikkeen.
Täällä ed. Pulliainen aivan oikein
kiinnitti huomiota näihin innovaatioasioihin, joista on
tullut tällainen yksi politiikan taikasana. Talousvaliokunnassahan
on monen vuoden ajan kiinnitetty huomiota tähän
päällekkäisyyteen ja varoitettu siitä,
ja nyt innovaatioittenkin osalta, jos puhutaan sosiaali- ja terveyspalveluista,
on Stakesilla omat projektinsa, Tekesillä omat projektinsa,
ja sellaista tervettä kilpailua ja tervettä kateutta
on selkeästi nähtävissä. Mutta
mikä tästä koituu sitten kansalaisten
ja asiakkaitten hyväksi, on se hyvä kysymys. Yliasiamies
Esko Ahon julkisessa kuulemisessa, joka kansanedustajille järjestettiin
ja jossa noin 20 kansanedustajaa olikin paikalla, tuli ilmi se,
että Sitrakin omalta osaltaan on pyrkinyt siihen, että tästä päällekkäisyydestä,
kateudesta ja tarpeettomasta kilpailusta päästäisiin eroon
ja voitaisiin panostaa yhteisesti pienen Suomen hyväksi.
Mutta kehittämisen tarvetta tässä on.
Arvoisa puhemies! Lopetan siihen, mikä on sitten aina
näissä asioissa eduskunnan osuus, ja siinä mielessä tarvittaisiin
kyllä tässä yhteistyötä myös
valiokuntien kesken. Hyvänä esimerkkinä mainitsen
tämän yhteistyön, jota oli valtiovarainvaliokunnan
asianomaisten jaostojen kanssa viime syksynä Kiina- ja
Intia-politiikassa — se on erittäin tärkeä asia — mutta
tässä on monta muutakin erikoisvaliokuntaa, jotka
liittyvät tähän Sitran toimintaan, jotta
eduskunta omalta osaltaan ei olisi lisäämässä tätä päällekkäisyyttä vaan
olisi päinvastoin katsomassa sen perään,
että tätä kokonaisuutta hallittaisiin,
ja se on yksi tämän talon vaikeimpia asioita.
Siihen tarvitaan valiokuntien yhteistyötä valiokuntaneuvostasolla
mutta myös sitten valiokuntien kesken.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Skinnari kiinnitti erittäin
tärkeään asiaan huomiota puhuessaan terveydenhuoltopalvelujen
siirtämisestä verkkoon. Sehän on myös
uusi toimintatapa, se ei ole vain teknologiakysymys. Mutta on hyvä kuitenkin
muistaa, että meillä on käytettävissä tavattoman
innovatiivisia — ed. Pulliainen, jälleen innovatiivisia — teknologisia
sovelluksia, joilla esimerkiksi edistetään yksin
asuvien vanhusten kotona olemista, voidaan tarkistaa verenpainetta,
voidaan annostella lääkkeitä etäyhteyden
käytön kautta jne.
Mutta kyllä, ed. Skinnari, täytyy sanoa, että näissä asioissa
pallo on kunnilla, kaupungeilla, sairaanhoitopiireillä siinä,
millä aikataululla näitä laitteita, sovelluksia
otetaan käyttöön. Nämä ovat olemassa,
ja Sitran rooli on tässä tällainen pitkän tähtäimen
eteenpäin viitoittava tie löytää tavallaan
myös semmoinen kestävä visio ja palikat, joilla
visiota kohti kuljetaan, jotta Suomi pysyy myös tietoyhteiskuntakehityksen
kärkimaana.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastauksena ed. Skinnarille: Viime kaudella,
kun olitte itse hallituksessa, mehän teimme lain sähköisestä reseptistä ja
sähköisestä sairauskertomuksesta, ja
tämähän nimenomaan perustuu Sitran aloitteeseen.
Mutta nyt pallo on kokonaan sosiaali- ja terveysministeriössä,
johonka on budjetoitu 50 miljoonaa euroa näiden asioiden
toteuttamiseksi. Eli Sitra ei ole enää näiden
asioiden kehittäjä, vaan STM ja kunnat yhteistyössä.
Ja ed. Tiusaselle vastauksena: ohjelmajohtaja Hannu Hanhijärvi
kävi meille esiintymässä, kokoomusryhmässä,
ja hän ei nimenomaan yksityistä missään
tapauksessa terveydenhuoltoa, vaan Sitra avustaa julkisen terveydenhuollon
järjestämistä, jotta saataisiin mahdollisimman
edulliset palvelut.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni Sitra on erittäin
hyvin osannut valita näitä omia painopistealueitaan:
sosiaali- ja terveyspuoli, metsäpuoli, ympäristö,
Venäjä, Intia. Sosiaali- ja terveyspuolelta tämä tutkimus
siitä, millä tavalla tätä sähköistä asiointia
ja tietojärjestelmien yhteensopivuutta nimenomaan sosiaali-
ja terveyspuolella ja sairaanhoitopiireissä voitaisiin
viedä eteenpäin, oli erittäin hyvä hanke.
Mutta ongelmaksi muodostui se, että lopputulos ei ollut
positiivinen, koska kävi ilmi, että tämä tehtävä on
erittäin hankala ja vaikea, ja tämäkin
on eräänlainen tulos. Tästä on
syytä vetää johtopäätöksiä.
Yksi johtopäätös, joka tulee myöskin
vetää, on se, että tämän
suomalaisen tietoyhteiskuntakehityksen tilanteesta on syytä todella
meidän olla huolissamme. Jos katsotaan kansainvälisten
mittareiden valossa, niin me emme ole enää maailman
huippua, minä me olemme itseämme pitäneet,
vaan meidän kasvuvauhtimme on hiipunut. (Puhemies: Minuutti
on mennyt!) Ja paitsi yksityiseltä, myös julkiselta
sektorilta löytyy lukuisia erilaisia esimerkkejä tästä.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Tiusanen puheessaan väitti, että MedOne
olisi pörssiyhtiö. Haluan korjata, että tämä ei
pidä paikkaansa, MedOne on listaamaton yhtiö.
Tietoteknologian käyttö terveydenhuollossa on
edennyt hämmästyttävän hitaasti,
vaikka voisi kuvitella, että juuri Suomessa nämä kaksi
asiaa olisi osattu hyvin yhdistää toisiinsa. Ja
kun tässä puhuttiin tästä sähköisestä reseptistä,
niin kun itse työskentelin 90-luvun alussa lääkärinä, jo
silloin odotettiin, että aivan pian tuo sähköinen
resepti saataisiin käyttöön. Nythän
meillä on todellakin laki olemassa, ja tänä vuonna
tätä ollaan nyt voimakkaasti viemässä eteenpäin.
Toivon, että mahdollisimman pian se saadaan nyt läpi.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkanen nosti esille sanan visio, ja
tässä itseä on jäänyt
vähän pohdituttamaan, mikä itse asiassa
onkaan se Suomi-visio. Eli näen erittäin tarpeelliseksi,
että tulevaisuusvaliokunta ottaisi lähitulevaisuudessa
ohjelman nimeltä Suomi-vision luonti ja tekisi yhdessä sitä muiden
valiokuntien kanssa, mikä taas toimisi myöskin
pohjana siihen, mitä Sitra tulevaisuudessa tekee, jolloin
myöskin eduskunta tulee määrittämään
sitä, mihin suuntaan Suomea viedään.
Tältä osin Sitralla varmasti on oma selkeä roolinsa.
Ed. Skinnari nosti esiin sen, että näitä samoja alueita
käsitellään myöskin muilla tahoilla,
ja se on totta. Sinänsä on viisasta aina miettiä,
mikä on kunkin työnjako.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sitrahan on tehnyt erittäin hyvää työtä viime
vuosina, mutta kyllä ed. Skinnari tarttui yhteen hyvin
tärkeään asiaan. Nimittäin jo
90-luvun puolivälissä Sitra toteutti tämän Suomen
tietoyhteiskuntastrategian, mutta sen jälkeen Sitran aloitteellisuus
on kapeutunut nimenomaan tämän tietoyhteiskuntakehityksen osalta.
Nimenomaan toimintatapojen uudistaminen, joka on keskeistä tämän
palveluyhteiskunnan vahvistamisessa, kytkeytyy hyvin vahvasti tähän
tietoyhteiskuntakehitykseen. Sen vuoksi toivoisi, että Sitra
olisi kokonaisvaltaisemmin aloitteellinen tämän
tietoyhteiskuntakehityksen vahvistamisessa nimenomaan sillä tavalla,
että Suomi nousisi jälleen kärkipaikalle.
Se on hyvin merkittävä haaste, että Suomi
on edelläkävijämaiden joukossa tietoyhteiskuntakehityksessä.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edellinen edustajahan on tulevaisuusvaliokunnan
jäsen kanssa. Samaa minäkin vaadin Sitralta. Tavallaan
tämä innovaatio on hyvä juttu, koska
nykyäänhän tämä Sitra,
kun katselee MOTia ja muita tv-ohjelmia, niin on vaan in, eli se
on sisäpiiriä ja jakaa vaan isoille kaverifirmoille
ja poliittisesti aika lähellä keskustaa oleville,
mitä tutkimukset osoittavat, niin että tämä innovatiivisuus
on paikallaan. Ehkä kun on tämä yliasiamies,
niin kun ennen oli salainen asiamies, mutta se käännettiin
agentiksi, niin "yliagentti" voisi kanssa palata tähän
innovatiivisuuteen. Olen Perhonjokilaaksossa nähnyt Perhonjokilaakso-lehteä,
jossa on baskeri oikein päässä ja piippukin
palaa, niin että voisi olla oikein kotoisat olot sitten
näin eläkevirkaa tai eläkettä odotellessa,
niin että on hyvin suositeltava juttu.
Ja kun tämä on vielä Suomen itsenäisyyden rahasto,
niin jotta tähän saisi kiinnostavuutta, tämän
voisi suomentaa ja lyhentää Sutraksi, niin alkaisi
heti kiinnostaa enemmän kuin tämmöinen
Sitra.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tulkoon aluksi mainittua se, koska minä olen
maanantaina menossakin Turkuun, että asian ydin ei ollut
se, että tämä verkkopalveluasia on annettu
Turkuun, jossa on lääketieteellinen tiedekunta,
vaan se, kuinka näitä yleensä pirstotaan.
Mutta tärkeintä tässä tietoyhteiskunnassa
on nyt havaita tämä meidän verkkojen
jakautuminen useampiin yhtiöihin niin, että meillä on
TeliaSonera, meillä on Elisa, meillä on DNA. Olen Harri
Koposen kanssa keskustellut, joka oli Kuwaitissa tämän
yhden firman toimitusjohtajana kolme ja puoli vuotta, ja Nokian
kokeilualueena oli Kuwait, jossa oli yhden yhtiön hallinnassa koko
maa. Tästä johtuu se, että ei ole kaveria, jonka
kanssa voisi tehokkaasti toimia. Tämä on tehnyt
sen, että Suomi ei ole enää tässä tietoverkkoyhteiskunnassa
mikään johtava maa maailmassa vaan rämpii
siellä ihan muitten jatkona. Tähän pitäisi
minusta todella puuttua niin, että valtio ottaisi vahvemman
otteen ja ehkä perustaisi jonkun muunkin yhtiön
tähän, jossa kerättäisiin tätä julkista
omistamista.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.