5) Hallituksen esitys laiksi maa-aineslain muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Maa-aineslain muuttaminen on tärkeä asia,
iso kysymys. Kaikki, kun armaassa isänmaassamme kuljemme,
näemme, että maa-aineksia todella on käytetty,
kallioita on louhittu ja hiekka- ja soramonttuja avattu ja harjuja
on otettu käyttöön ja niitä on
tasattu. Nyt on kuitenkin kysymyksessä luonteeltaan aika
tavalla osauudistus, joka lähtee perustuslaista johtuvista
valtuussäännöksien muutoksista.
Valiokunta on käsitellyt tämän asian
erittäin perusteellisesti. Tuon hallituksen esityksen numerohan
on 110 viime valtiopäiviltä, mikä kuvaa
sitä, että se on kotvan aikaa jo viipynyt eduskunnassa.
Myös perustuslakivaliokunta on tähän asiaan
paneutunut syvällisesti. Se on tehnyt viisi lausunnossaan
esittämäänsä ponnen tyyppistä vaatimusta,
joiden täyttäminen on edellytyksenä,
jotta tämä asia voidaan käsitellä normaalin säätämisjärjestelmän
mukaisena.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä valiokuntamme
on pitänyt tämän esityksen hyväksymistä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena, mutta on tehnyt kuitenkin hallituksen
esitykseen joukon muutoksia myös perustuslakivaliokunnan
lausuntoon viitaten. Tähän esitykseemme sisältyy
muutosehdotuksia, jotka liittyvät luvan voimassaoloajan
pidentämiseen ja mahdollisuuteen poiketa lupapäätöksestä.
Edelleen valiokunta toteaa, että ottamisajan pidentäminen
on asia, joka sinänsä ei tietenkään vähennä otettavan
aineksen määrää, vaan tulisikin
jatkossa enemmän selvittää mahdollisuuksia korvata
neitseellinen raaka-aine sivukivellä ja kierrätettävillä aineksilla.
Tämä on mielestämme tärkeä asia,
ja se on todettu valiokunnan lausunnossa. Valiokunta myös
viittaa Euroopan unionin jätestrategiaan ja sen noudattamiseen,
joka lähtee siis siitä, että mahdollisimman
vähän käytetään raaka-aineita
ja nimenomaan niin sanotusti neitseellisiä raaka-aineita
eli louhitaan kallioita ja avataan hiekkakuoppia.
Mitä tulee kysymykseen siitä, voidaanko hallintoviranomaisessa,
kun on kysymyksessä valituksen käsittely, jatkaa
ottoaikaa, siis luvan kestoa niin, että se
ottaisi huomioon valituksesta johtuvan maa-aineksen oton
viivästymisen, tässä valiokunta
on katsonut yksimielisesti, että tällainen
luvan voimassaoloajan jatkaminen on mahdollista oikeudenmukaisuusnäkökohdista,
mutta myöskin siitä näkökohdasta,
että kun kerta tällainen ottoalue on avattu, niin
kokonaisuuden näkökulmasta on tietysti järkevää,
että se tulee sitten todella käytettyä,
eikä niin, että kun aika loppuu, niin sitten siirrytään
uuteen paikkaan. Valiokunta on viitannut myös hallituksen esityksessä olevaan
ottoajan pidentämismahdollisuuteen viidestätoista
vuodesta kahteenkymmeneen vuoteen samoin perustein.
Mutta tässä yhteydessä valiokunta
samalla painottaa sitä, että kun nykykäytäntö on
sen kaltainen, että maa-aineslupakäsittelyn yhteydessä huolimatta
valituksesta on yleensä annettu maa-aineksen ottajalle
oikeus maa-aineksen ottamisen aloittamiseen esimerkiksi tiettyä panttia
vastaan, niin tämä käytäntö sinänsä ei ole
kestävä verrattuna siihen, että ei aloiteta
tätä maa-aineksen ottamista, ennen kuin päätös
hallintotuomioistuimesta on tullut. Tällöin vältytään
siltä tilanteelta, että on aiheutettu ympäristövahinko
tai ympäristöön muutos ja sitten lupaa
ei ole kuitenkaan saatu. Työ on siis aloitettu, mutta varsinaista
maa-aineksen ottamislupaa ei ole tässä asiassa kuitenkaan
saatu. Tällöin esimerkiksi pankkitalletus ei ehkä suuruudestaan
huolimatta kuitenkaan vastaa eikä korvaa tätä ympäristölle
aiheutettua muutosta.
Valiokunta on käsitellyt varsin yksityiskohtaisesti
luvanvaraisuuden, ottamissuunnitelman, lupamääräykset,
ja kuulemisen kohdalla valiokunta on myös ottanut perustuslakivaliokunnan
lausunnon visusti huomioon todeten sen, että naapurien
kuuleminen on aina ensisijainen asia ja se pitää suorittaa,
ja myöskin niin, että kunnan tehtävänä on
huolehtia tästä. Ei niin, että se jätetään vain
yksityisen henkilön huoleksi, joka aloittaa tämän
maa-aineslain piirissä olevan toiminnan. Tässähän
alun pitäen hallituksen esityksessä oli ajatus,
että toiminnan käynnistäjä hoitaisi
kuulemisen ensisijaisesti. Tässä asiassa on käännetty tämä kohta
toisinpäin, eli kunta on edelleenkin ensisijainen kuulemisen
suorittaja ja siitä vastuussa.
Mitä tulee muutoksenhakuun, mikä tässä hallituksen
esityksessä on 20 §, niin siinä valiokunta
kävi varsin tarkoin Århusin sopimuksen sisältämää säännöstöä lävitse.
Tarkastelimme asiaa myös jo aikaisemmin eduskunnassa olleiden
niin sanottujen pitkittäishankkeiden näkökulmasta
läpi. Siis tämä on nyt toinen kerta tuon äskeisen mainitsemani
niin kutsutun pitkittäishankelainsäädännön
jälkeen, jolloinka Århusin sopimusta nyt, kun
Suomi on sen ratifioinut, sovelletaan lainsäädäntöön.
Nämä niin kutsutut pitkittäishankkeethan
olivat voimalinjoja, kaasuputkia, ratalinjauksia, tämän
tyyppisiä, ja nyt on kysymys siis maa-aineksen ottamisesta.
Katsoimme, että rekisteröity yhdistys, joka toimii
vakiintuneesti, periaatteessa vakiintuneella tavalla alueella, on
juridinen henkilö, jolla on mahdollisuus muutoksenhakuun. Käsittely
oli valiokunnassa yksimielinen, ja tämä asia käytiin
varsin tarkoin siinä mielessä läpi, että antaisimme
identtistä, saman kaltaista lainsäädäntöä,
joka ei ole keskenään ristiriidassa, niin että maa-aineslaki
ei poikkeaisi myöskään muutoksenhaun
osalta muusta jo eduskunnan tekemästä lainsäädännöstä.
Arvoisa puhemies! Tämä on kohtuullisen iso työ ollut
valiokunnalle. Kun katsoo tätä mietintöä,
näkee, että tässä on useampi
sivu valiokunnassa tapahtunutta, pääosin
perustuslakivaliokunnan lausuntoon, mutta muuhunkin, pohjautuvaa
pykälämuutostyöskentelyä. Perustuslakivaliokuntaa
voi kiittää myös tässä tilanteessa tarkasta
asiaan HE 110/2004 vp paneutumisesta.
Lopuksi totean, että tämä kokonaisuudistus, mikä liittyy
maa-aineslainsäädäntöön,
odottaa edelleenkin tulemistaan; ja kiitän huomiosta.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Mietintö vie maa-aineslakia hyvään
suuntaan, ja siitä olen todella iloinen, että valiokunta
on perehtynyt asiaan hyvin perusteellisesti. Olen todella iloinen
siitä, että valiokunta on ottanut tämän
lupaprosessin lausumaehdotukseensa, jossa kyseessä on nimenomaan
se, että tämä lupaprosessikäytäntö ei
rajoittaisi toiminta-aikaa, koska nythän saattaa olla,
että luvan hakemisjärjestykseen menee viisi vuotta.
Se ei missään tapauksessa saisi sitä varsinaista
toiminta-aikaa rajoittaa. Toivon, että sen hallitus aikanaan ottaa
myöskin todellisesti huomioon.
Sen sijaan tässä valiokunnan esityksessä ei
ole huomioitu perustuslakivaliokunnan lausumaa ja toivomusta siitä,
että hallitus käynnistäisi maa-aineslain
kokonaisuudistuksen. Nimittäin meidän pitäisi
pitkällä tähtäimellä päästä yhden
luukun periaatteeseen, jossa maa-aineslaki ja ympäristölaki
yhdistettäisiin näiltä osin ja lupaa
hakeva voisi yhden luukun periaatteella saada siihen vastauksen,
koska ylipäätään tämä on
pitkä prosessi, aikaa vievä prosessi ja hyvin
kallis. Tarkastusmaksutkin vievät urakoitsijoilta kohtuuttoman
paljon rahaa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Matikainen-Kallströmiä huomioista
ja toteaisin tähän, että valiokunta kyllä jo
aikaisemmin omissa ponsissaan ja viesteissään
valtioneuvostolle on esittänyt kokonaisuudistuksen tarpeellisuutta.
Se on ollut jo aikaisemminkin esillä.
On arvokasta, että kiinnitätte huomiota valiokunnan
lausumaehdotukseen, jonka tuossa lyhyesti kuvasin. Tämä ponsi
todellakin edellyttää hallituksen selvitystoimia
sen suhteen, minkä totesin, että valitus hylättäessä otetaan
huomioon maa-ainesluvan voimassaoloajan suhteen muutoksenhakuun
kulunut aika ja tämä korvattaisiin kuitenkin sitten
toimintaan oikeuttavassa ajassa.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Maa-ainesten ottaminen keskittyy entistä suurempiin
ottoalueisiin jatkossa. Kuitenkin markkinat ja kysyntä vaihtelevat,
ja siksi on erittäin hyvä, että tämä esitys
tuo näihin aikoihin pidennyksen, että sorassa
päästään 10—15 vuoteen
ja kallioissa 15—20 vuoteen. Lausumaehdotus on erittäin
hyvä, että kiinnitetään valitusajan
kulumiseen huomiota. Valituksilla aidosti voidaan vuositolkulla
siirrättää hanketta, se ei pääse
lähtemään käyntiin, vaikka lopputulos
ei miksikään muuttuisi.
Sitten, kuten ed. Matikainen-Kallström otti täällä esiin,
olisi syytä päästä yhden luukun
periaatteeseen, niin että näillä ottopaikoilla
ei tarvitse hakea useita lupia vaan voidaan käsitellä yhtä aikaa
ne siihen liittyvät luvat.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aikaisemmin kuultua ed. Kallista lainaten tulen
täältä puhuen katsomaan, miltä saliyleisö näyttää.
Onhan tämä puhuminen täältä korokkeelta
komeampaa kuin tuolta paikalta.
Jos voidaan ajatella, niin tämä alkanut keskustelu
tästä ympäristövaliokunnan mietinnöstä koskien
maa-aineslain muuttamista on alkanut vähän takerrellen
ja hiljaisissa merkeissä. Uskon, että on syvä hyrinä tätä hyvää mietintöä,
hyvää tyytyväisyyttä osoittaen,
niin kuin on sisällöltäänkin
olemassa. Mutta kuitenkin voisi arvella, että ehkä tähän
jonkinlaisia uhkatekijöitä sisältyy ja
tähän sisään on kirjoitettu.
Niin kuin hallituksen esityksessä on hengeltään
ilmennytkin ja kuten myöskin ed. Sjöblomin puheenvuorossa
ilmeni, on isompia ottoalueita keskitetysti jne. Tämä tietenkin
on näin olemassa. Mutta niin kuin ed. Sjöblom
mainitsi, niin sitä ottoa pitää suorittaa
siellä, missä on markkinat. Minusta harvaanasutussa,
laajassa Suomessa ja sen suurissa korvissa ja suurilla kallioalueilla
varmaan saattaisi olla niin, että kaikki nämä suojelijat
eivät ole vielä ehtineet iskeä joka kallioon
kynttänsä kiinni ja voisi otto toteutua, mutta
siellä sille otolle, sille hyödynteelle ei ole markkinoita,
ja sellaisella talouselämällä ei ole mitään
elämää, missä eivät
ole ostaja ja myyjä samassa paikassa.
Samoin myöskin valiokunnan kannanotoissa todetaan tämän
kiviaineksen, tämän niin sanotun jätekiven
hyödyntämismahdollisuudet ja niiden toteuttaminen.
Toivonkin ja sanonkin nyt tässä yhteydessä,
ettei vaan tulisi sellaista aihetta joskus esille, kun ikään
kuin pirua seinälle tässä yritän
maalailla, että kun haetaan kallion louhimis-, ottolupaa,
niin viitataankin sitten lupapäätöksessä siihen,
että kyllä siellä maakunnassa on jätekiveä vielä olemassa
ja sillä voitaisiin tämä asia täyttää ja
toteuttaa. Tämä ei voi olla mikään
hylkäämisen peruste ja oton kieltämisen
peruste, mutta näin tästä tulkitsen,
että siitä sellainen saattaisi löytyä,
kun näitä ympäristökeskuksia,
jotka tässä asiassa paljon ovat monen haltijana,
on miehitetty milloin minkäkinlaisella väellä.
Tiedän erinomaisen hyvin, että tämä jätekivi monessa
paikassa olisi hyvä ja olisi hyväksi, että se
voitaisiin hyötykäyttää ja jalostaa,
mutta kuljetusetäisyys nykyisellään vaan
on sellainen, että sitä ei kannata kuljettaa 10,
20 eikä 30 kilometrin päästä,
jos tälle matkalle ei löydy maksajaa. Toivoisin,
että tulevaisuudessa mietittäisiin myöskin
valtiovallan taholta sellaisia mahdollisuuksia, että voitaisiin
tukea tätä jätekiven kuljetusta ja edelleenkin
hyötykäyttöä niin, että sille
löytyisi markkinoita. Kun katson tätä maailmaa
tuolta kaakkoisesta Suomesta Ylämaan, joka on erityinen
kivipitäjä, näkökulmasta, niin
en ollenkaan pidä pahana, etteivätkö nämä urakoitsijat
olisi valmiina hyvin edullisesti jopa avustamaan sen jätekiven
toimittamisessa, kun jonkun vaan kannattaisi se kuljettaa sieltä pidemmälle.
Näin ajatellen katson, että toivottavasti
Suomenmaassa tämä yrittäjyys voisi toimia
niin sanotusti vapaasti ja markkinaehtoisesti ja silloin, kun yrittäjä löytyy
ja kun markkinat ovat olemassa, tämä ottolupa
niin soralle kuin kalliollekin löytyisi ja syntyisi. Tässä tämä viittaus
entistä suurempiin, entistä vahvempiin ottoalueisiin
tarkoittaa myöskin sitä, että jos itse
ryhtyisin alan harrastajaksi taikka toteuttajaksi, yrittäjäksi, minkä aloittaisin
pienestä, luvan saaminen olisi ikään
kuin vaikeampaa. Ymmärrän erinomaisen hyvin eduskunnan
merkittävimmän kivenjalostajan, ed. Sjöblomin,
näkemyksen tässä asiassa, että tämmöinen
laajaperäinen, iso otto olisi helpommin suositeltavaa ja
mahdollista, mutta toivoisin, että meitä lupa-asioissa
käsiteltäisiin suurin piirtein samanarvoisesti,
vaikka nyt itse tällä kertaa tätä lupaa
en ole hakemassakaan johtuen siitä, että ei ole
kapasiteettia tähän käsittelyyn.
Tässä mietinnössä viitataan
tähän Århusin sopimukseen ja sen kautta
oleviin valitusmahdollisuuksiin, jolloin voi todeta, että talousvaliokunnassa
SAK:n asiantuntijana kuultu asiantuntija Viialainen totesi myöskin
erään tämän tyyppisen asian
yhteydessä, että Suomessa ei ole ongelmaa valittajista.
Täällä saa jokainen valittaa, miten tahtoo.
Paremminkin täällä on ongelmaa työstä, toimeentulosta
ja kilpailukyvystä. Näin katsottuna toivoisin,
että kun tulevaisuudessa tällaisia asioita käsitellään,
niin sanotusti aiheeton valittaminen, missä vaan pitkitetään
ja pitkitetään sitä prosessia, tulisi
myöskin jonkin näköisen korvausvelvollisuuden
aiheeksi, jos todetaan, että kysymys ei ole muusta kuin
hankkeen pitkittämisestä.
Tässä yhteydessä vielä toteaisin
lopuksi, että valiokunnan lausuman siitä, että käsittelyaika otettaisiin
huomioon, kun lupa-aikaa määriteltäisiin,
voi nähdä tässä positiivisena.
Eikä tämä puheenvuoroni muutenkaan kovin
negatiiviseksi ole tarkoitettu, vaikka sävy sen tyyppinen
olisikin, mutta nämä asiat vaativat vähän
tämmöistä kriittisempää katselua,
ja toivon, että tässä lainsäädäntötyössä tämä yrittäjän
asema myöskin nähtäisiin vähän
kirkkaampana ja selkeämpänä kuin nykyinen
eduskunta sen yleensä on tähän mennessä nähnytkään.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys on, täytyy sanoa, yrittäjän
kannalta kerrankin — niin kuin ed. Lahtela sanoi, yrittäjiä täällä ei
järin paljon ole huomioitu — positiivinen asia
etenkin näiden lupaehtojen ja luvan voimassaoloajan pidentämisen
muodossa. Siitä varmasti kaikki tulevat hyötymään,
koska yrittäjät uskaltavat tämän
jälkeen investoida parempiin ja ympäristöystävällisempiinkin
kalustoihin, koska tietävät, että vehkeet saavat
seistä siellä ottoalueella useampia vuosia eikä niitä tarvitse
sieltä jatkuvasti olla purkamassa pois.
Mutta ed. Matikainen-Kallströmin ja eräiden muiden
tavoin minäkin haluaisin kiinnittää huomiota
tähän lupasysteemin yhden luukun periaatteeseen,
että jos saat maa-ainesluvan ja sitten kuitenkaan et saakaan
ympäristölupaa, niin asiat seisovat. Siinä suhteessa
olisi erittäin hyvä, että tämä yhden
luukun periaate tällä sektorilla toteutuisi mahdollisimman
pian.
Sitten näihin valituksiin: Tarpeettomien valituksien
tekijöille, jotka valittavat vain valittamisen vuoksi eikä ole
enää asia kunnossakaan, pitäisi myöskin
jonkunlaisia korvauksia sitten tästä viivästyneestä toiminnasta
osoittaa jollakin tavalla. Siinä suhteessa olisi hyvä,
että tämä lupa tulisi sitten vasta valitusajan
jälkeen voimaan kokonaisuutena, niin että se anottu
lupa-aika riittäisi sen 15 vuotta siitä, kun luvan
saa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ajatus, jonka valiokunta
yksimielisesti totesi, että kannustamme valtioneuvoston
selvittämään tämän
valitusaikaan menevän ajan korvaamisen pidentämällä ottoaikaa,
on myös ympäristönäkökulmasta
perusteltu siinä mielessä, että kun se
ottaminen aloitetaan jollakin alueella, niin siinä on sitten
aikaa käyttää sitä aluetta,
koska se alue noin luonnonympäristönä on
ehkä aika pitkälle joka tapauksessa menetetty
eli se on sitten niin kuin keskitettyä kallioaineksen ottamista esimerkiksi.
Se, mitä ed. Seppo Lahtela totesi Ylämaasta, pitää paikkansa.
Kaikki, jotka ovat ajaneet Lappeenrannasta Vaalimaalle, ovat nähneet
ne valtaisat jätekivivuoret, jotka siellä nousevat.
Tämä on kuitenkin tulevaisuutta, että niitä tullaan
käyttämään, koska ed. Seppo
Lahtela tietää kymenlaaksolaisena ja kaakkoisen
vaalipiirin kansanedustajana, että siellä ei enää kovin
paljon ole niitä alueita, mistä on lähellä tiestöä mahdollisuus
avata louhinta-alueita.
Mikä kokonaisuudistukseen tulee, niin siinä pitäisi
tietysti pystyä osoittamaan myös maakuntakaavassa
keskitetysti ottoalueet, ei niin, että niitä todellakin
otetaan lainausmerkeissä sieltä täältä,
vaan niin, että se olisi selkeästi keskitettyä.
Ainakin siinä olisi se myös toiminnan kannalta
viisasta, että mainitut koneet, laitteet, voisivat pysyä tietyllä alueella
eikä niin, että niitä viedään
paikasta toiseen.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä maa-aineslain muutosehdotus
on minusta hyvä esimerkki siitä, että hyvällä tahdolla
rakentaminen ja ympäristökysymykset voidaan sovittaa yhteen.
Siitä tämä on minusta oikein erinomainen
esimerkki. Ympäristövaliokunnassa asiaa käsiteltäessä,
jossa valiokunnassa olen, tuo henki oli erittäin hyvä.
Eli on yksimielinen mietintö, jossa on tiettyjä muutosehdotuksia,
lausumia, ja nyt se on täällä meillä käsittelyssä.
Näin kun meillä lainsäädäntö jatkuu,
niin ei ole ristiriitoja niin paljon kuin kenties tänä päivänä on,
koska maa ei ole valmis, rakentaminen jatkuu aivan varmasti tulevina
kymmeninä vuosina, niin kuin se on tähänkin
saakka jatkunut.
Minä kiinnitän huomiota tässä laissa
20 §:ään, jossa tämä Århusin
yleissopimus otettiin huomioon, elikkä valiokunta
ehdotti tähän 20 §:ään muutosta
siten, että valitusoikeus on myös hankkeen tarkoittamalla
alueella toimivalla rekisteröidyllä yhdistyksellä tai
säätiöllä, jolla on tavoitteena
ympäristön- tai terveydensuojelu ynnä muut
osa-alueet. Valiokunnassa keskusteltiin juuri ammattivalittajista
ja turhista valituksista, ja että näitä ei
tulisi, niin tässä on meillä sitten mietinnössä kaneetti:
"Yhteisöjen ja säätiöiden asiallinen
ja alueellinen toimialue käy ilmi niiden säännöistä ja
rekisteröimisvaatimus edellyttää toiminnalta
vakiintuneisuutta." Minä kiinnitän huomiota tähän,
että tämä oli sellainen yhteinen löydetty
linja eli että ei voi yhtäkkiä perustaa vaan
yhdistystä ja sen yhdistyksen nimissä sitten valittaa
jostakin maa-ainesluvasta tai mistä tahansa suomalaisessa
valitusjärjestelmässä.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä laki todellakin on
menossa yksimielisesti läpi täällä eduskunnassa,
ja siinä on ihan tyydyttävällä tavalla
pystytty sovittamaan yhteen tämän taloudellisen
toiminnan harjoittaminen ja ympäristönäkökohdat.
Erityisesti haluan kiinnittää huomiota siihen,
että todellakin tällä lailla pyritään
nyt sitten keskittämään sitä ottotoimintaa harvemmille
alueille niin, että Suomen kaunista luontoa säilyisi.
Myöskin nämä valitusoikeudet, muutoksenhakuoikeudet,
ovat tässä mielestäni kohdallaan.
Valiokunta totesi, että kun hankkeen tarkoittamalla
alueella toimii sellainen "rekisteröity yhdistys tai säätiö,
jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden-
tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden
edistäminen", niin se on jo määritelmän
mukaisesti vakiintunutta toimintaa eikä voida katsoa, että tällä luodaan
mitään bulvaaneja, jotka sitten käyttäisivät jonkinlaista
turhanpäiväistä valitusoikeutta.
On erittäin hyvä, että eduskunta
on nyt vakiinnuttanut sen tulkinnan Århusin sopimuksesta, joka
on juuri tämä.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Tiusanen toi esiin, että on
kiirehditty sitä kokonaisuudistusta, niin toivottavasti
ympäristövaliokunta kiirehtää todella
tätä yhden luukun periaatetta. Se on aidosti ongelma,
kun nämä ympäristöluvat ja ottoluvat
käsitellään eri instansseissa ja eri
aikaan. Kun ei se kulje yhtä jalkaa, niin siitä aiheutuu
paljon hankaluuksia niin kuulutusten kuin muiden osalta. Myös
valittajat ovat siinä kahden tien ongelmassa, mutta ennen
kaikkea tämä toimija on se suurin kärsijä siinä.
Mitä ed. Seppo Lahtela toi esiin, niin se pitää aivan
paikkansa, että Suomi on erilainen ja lainsäädännön
pitää huomioida koko Suomi. Vaikka ne ottoluvat
niillä alueilla suurenevat, missä on markkinoita
enemmän, suurin osa Suomesta on sellaista, että ottopaikat
ovat ja tulevat olemaan hyvin pieniä, mutta siitä huolimatta
niillä pitää olla pitkäkestoinen
ottoaika.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Sjöblomille todella näihin
ympäristölupiin viitaten: Niissähän
käsitellään esimerkiksi melun aiheuttamia
haittoja ja hyvin usein maa-ainesten ottamisen yhteydessä ympäristöterveyteen,
kuten pölyämisen vaikutuksiin, liittyviä kysymyksiä.
Pitäisin järkevänä päämäärää,
että niitä käsiteltäisiin yhtä jalkaa,
se on selvä, ja ehkä jopa käsittelyn
laatukin olisi parempi, koska ne menisivät ajallisesti
samassa aikataulussa. En usko, että hallinnonkaan kannalta
voi olla viisasta, että on eriaikaisuutta. Se on hallinnon
sisäinen ja resurssikysymys, myös aika paljon
todellakin resurssikysymys, mikä aika usein tulee näissä esiin,
resurssien vähäisyys.
Edelleenkin ed. Vielma ja muutkin olemme jo aikaisemmin ja nyt
puhuneet näistä valittajista. Valiokunnalle annetun
selvityksen mukaan useimmiten valittaja on ollut fyysinen naapuri
tai sitten kilpailija, eli nämä kilpailevien yritysten tekemät
valitukset — en tarkoita nyt juuri vain maa-aineslakia,
vaan yleensä — ovat olleet usein yleisiä.
Sitten tämä shikaanivalittaminen ehkä kuitenkin
on asia, joka ei ole ongelmaluokaltaan sitä, että meidän
pitäisi vaikeuttaa muutoksenhakuoikeutta, joka kuitenkin
on perustuslaillista tyypiltään.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun tässä nyt on
koko ajan pysytty oikein tosiasiassa, niin pikkasen kääntäisin
tätä jo asiasta kevyempään suuntaan.
Kun ed. Tiusanen viittasi valittajien valituksiin melusta, pölystä jne.,
niin ihmettelen, että tuolla maaseudulla, siellä meillä syvällä korvessa
Vehkalahdella, jos joku hakee lupaa, niin löytyy valittaja,
joka meteliin perustuen vetoaa siihen, että tämä ei
ole mahdollista. Mutta täällä Helsingissä tämmöinen
maalaiskansanedustaja kun kuuntelee, herkistyy kuuntelemaan päivittäin,
niin täällä louhitaan kallioita eikä täällä kukaan
kiinnitä siihen huomiota. Se on jokapäiväistä.
Tämä pitäisi ymmärtää ja
nähdä, ettei siitä käy kenellekään
mitään haittaa, eikä yleensäkään
tämän louhoksesta lähtevän metelin
pitäisi olla semmoinen valittamisen peruste, niin kuin
se nyt on olemassa. Suomessa, niin kuin aikaisemminkin sanoin, täällä saa
valitettavasti valittaa melkein mistä tahansa eikä tarvitse
siinä valituksessa todistaa, onko se oikein vai ei, kuuluuko
vaiko ei. Toivon, että tämä asia tulevaisuudessa
tulee joskus sellaiseen järjestykseen, että turhista
valittajista päästään eroon.
Eivät ne kaikki ole kilpailijoita eivätkä asianomaisia.
Kyllä siellä on muutamia semmoisia, mitkä valittavat
vaan valittamisen halusta, ja heidän paikkansa olisi jossain muualla
kuin niitten asiallisten valittajien joukossa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Seppo Lahtelalle: En kiinnittänyt
huomiota siihen, että valitetaan melusta tai ympäristö-
ja terveyshaitoista. Totesin niin, että ympäristöluvat
sisältävät esimerkiksi meluhaitan arvioinnin
taikka ympäristöterveyttä, kuten esimerkiksi
pölyämistä koskevia näkökohtia.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Kun käytin puheenvuoron tästä 20 §:stä ja
rekisteröityjen yhdistysten tai säätiöitten
valitusoikeuksista ja siitä, että niiden toiminnan
pitää olla vakiintunut, ennen kuin niillä on
tähän oikeus, niin minä haluaisin vaan
sanoa, että ei pidä olla liian sinisilmäinen,
ettei tällaisia käytettäisi. Niitä on käytetty
kautta aikojen ja niitä tullaan käyttämään
jatkossakin. On olemassa bulvaanivalittajia ja on olemassa bulvaanitoimijoita.
Bulvaanivalittajilla tarkoitan sitä, että joku
ei halua pilata nimeään ja antaa työn
jollekin toiselle, joka sen valituksen tekee. Ja jos siinä mahdollistetaan
sitten yhdistyksen perustaminen ja sitä kautta valittaminen,
sellainen pitää lainsäädännöllä eliminoida.
Bulvaanitoimijasta esimerkkinä vaan on Greenpeacen toiminta
Inarissa. Kyllä nämä pitäisi
lainsäädännössä estää.
Viimeksi tänä aamuna olemme saaneet informaatiota,
jossa meille kerrottiin, että Greenpeace pilasi vain ihmisten
välisiä suhteita Pohjois-Suomessa. Siellä olisivat
ihmiset pystyneet asian hoitamaan, jos sinne ei olisi tullut ulkomaalaisia,
ulkopuolisia ihmisiä.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Kun tätä keskustelua on
kuunnellut tässä kaiken aikaa, täytyy
kyllä antaa ympäristövaliokunnalle kiitos
siitä, että varmasti tätä kautta
ympäristövaliokunnan näkemykset ja yrittäjien
näkemykset tulevat lähentymään
toisiaan. Toivon mukaan pitkässä juoksussa ne
sitten myöskin löytävät yhteisen
kulkutien, että nämä asiat menevät
niin sanotusti hyvässä hengessä eteenpäin,
ettei tarvitsisi tällaisia keskusteluja käydä näistä valituksista ja
kaikista muista asioista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä kuin ed. Virén.
Siinä tilanteessahan me olemme todella, että meillä on
kaksi asiaa: toisaalta tarvitaan esimerkiksi maa-aineksia, ja toisaalta
pitää pitää huolta hyvästä elinympäristöstä,
siitä periaatteesta, että mahdollisimman vähän
käytämme neitseellisiä raaka-aineita,
maa-aineksia. Kun yrittäjä ja ympäristö muuten
löytävät toinen toisensa mahdollisimman
pitkälle, että voidaan yhdessä katsoa
mahdollisimman hyvä lopputulos, niin uskon, että näin
on sitten teoreettisesti kaikkein paras maali.
Se, mitä tulee sitten yleensäkin esimerkiksi kysymykseen
maankäyttö- ja rakennuslain mahdollistamasta valituksesta
tai kuntalain mahdollistamasta kunnan jäsenyyteen pohjautuvasta
valituksesta tai muiden hallintolakien mahdollistamista valituksista,
on tietysti myöskin muistettava se puoli, että pienessä kunnassa
tai keskisuuressakin yksityisen ihmisen mahdollisuus kääntyä esimerkiksi
kunnan käynnistämää hanketta vastaan
on aika kovan paineen kohteena. Näin ollen sekin on hyvä muistaa,
että tavallisen ihmisen mahdollisuus tosiasiassa hänelle
tärkeässä asiassa käyttää muutoksenhakuoikeutta
on aika tavalla sosiaalisesti säädeltyä eikä se
niin helppoa sitten aina ole.
Yleiskeskustelu päättyy.