Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteellani 38/2005 vp olen
halunnut kiinnittää huomiota metsäverotukseen
ja metsäverotuksen vaikutukseen maan puuhuoltoon ja puunjalostukseen,
vientimarkkinoihin, työllisyyteen ja kansantalouteen yleensäkin. Kun
aikanaan tuli päätökseksi metsän
myyntiverotus ja pinta-alaverotuksen siirtymäkausi määrättiin
silloin 13 vuodeksi, niin nyt ollaan lähestymässä tämän
siirtymäkauden loppua siten, että runsas puoli
vuotta on enää pinta-alaverotettua kautta jäljellä.
Ongelmia on ennakoitu, ja keskustelin erään suuren
mekaanisesti puuta jalostavan yrityksen johtohenkilöitten
kanssa, ja he totesivat, että tämän siirtymäkauden
päätösajankohta on arvaamaton: mitkä ongelmat
tulevat, tuleeko ongelmia, ja jos tulee, niin minkälaisia.
He pelkäsivät, että nimenomaan teollisuudenlajissa,
jossa ei voida puuta pitkälti varastoida — pitää saada
laadukkaita puita, joissa pintakäsittely on hyvin ratkaiseva — ongelmat
voivat olla hyvinkin pahoja, ja samalla kauppasopimustenkin pitää olla
päteviä ja pitkäjännitteisiä,
jotta osuus kansainvälisillä, vaikeilla vientimarkkinoilla
on taattu ja pysyvä. Siksi teollisuuden, niin mekaanisen
kuin myöskin kemiallisen puunjalostusteollisuuden, odotus
olisi se, että puuhuolto voisi toimia häiriöttömästi.
Tällä hetkellähän paperiteollisuudella
ovat ongelmat, jotka ovat lehdissä esillä, mutta
nyt pelkää nimenomaan mekaaninen puunjalostusteollisuus,
sahateollisuus, erityisesti taloteollisuus, mitenkä tulee
käymään 1.1.2006 jälkeen, mitenkä puuhuolto
toimii. Tietysti on olemassa monia seikkoja, jotka vaikuttavat puukauppaan
ja maan puuhuoltoon, mutta olisi toivottavaa, että tämä voisi
tapahtua mahdollisimman häiriöttömästi. Se
olisi tarpeen myös metsäkoneurakoitsijoitten kannalta.
Tosiasia on se, että vekseli ei pyöritä kauan
akselia. Sen takia kalliille koneille pitäisi olla jatkuvasti
sitä käyttöä, jota varten ne
on hankittu. Vaarana on myöskin se, että jos puuhuoltoon
tulee häiriötekijöitä, vielä olevat
maaseudun piensahat ovat silloin vaarassa, pahimmillaan joutuvat
ei vain lomauttamaan vaan lopettamaan toimintansa. Tällä olisi
hyvin kielteinen vaikutus maaseudulla. Samalla tämän
vaikutukset heijastuisivat koko kansantalouteen.
Väitän, että edelleen puu on hyvin
merkittävä kansamme vientitulojen perusraaka-aine.
Tämän me kaikki tiedämme. Me olemme sen
nyt helposti tässä it-teollisessa huumassa liian
paljon unohtaneet. Puu edustaa kuitenkin pysyvyyttä ja
vakautta, vahvaa suomalaisuutta meidän kansantaloudessamme
ja sitä kautta viennissä, niin mekaanisen kuin
kemiallisenkin teollisuuden osalta.
Lakialoitteella olen halunnut minimoida niitä häiriötekijöitä,
joita verojärjestelmän muutos toisi. Siksi olen
ehdottanut tuloverolakiin lisättäväksi
140 a §:n, jolla voitaisiin välttää metsänomistajiin
kohdistuva kaksinkertainen tuloverotus. Kun myytävästä puusta
on maksettu pinta-alan mukainen verotus, niin sitten tulisi 1.1.2006 jälkeen
samasta vero-objektista maksettavaksi samaan veroluokkaan kuuluva
myyntivero. Olenkin esittänyt verohuojennusta siten, että verovelvollisilla,
jotka ovat valinneet vuodelta 1993 toimitetussa verotuksessa metsätalouden verotusmuodoksi
maatilatalouden tuloverolain mukaan laskettavan metsätalouden
puhtaan tulon veronmääritysperusteen, on oikeus
saada kaksinkertaisen samaan veronkohteeseen kohdistuvan tuloveron
välttämiseksi ja vähentämiseksi
verohuojennusta puun myyntitulojen mukaisesta verotuksesta 90 prosenttia
vuosina 2006—2015, 70 prosenttia vuosina 2016—2025, 50
prosenttia vuosina 2026—2035, 30 prosenttia vuosina 2036—2045
sekä 10 prosenttia vuosina 2046—2055.
Monet arvoisista edustajista koette, että tässä puhutaan
jo varsin kauas menevistä vuosiluvuista, kun jo tämän
alkaneen vuosisadan jälkimmäisen puoliskon vuodet
vilahtavat. Metsätalous on kuitenkin pitkäjännitteistä.
Esimerkiksi vuonna 2055 myytävä päätehakkuun
tukkipuu on tänä päivänä jo
hyvinkin sellaista kolmikymmenvuotista, jossakin jo vanhempaakin,
ja näin ollen ottaen huomioon metsätalouden ainutkertaisen ominaisuuden
biologisiin, luonnon tosiasioihin perustuen se vaatii myöskin
pitkäjänteisyyttä veropolitiikassa vuosikymmenienkin
mittaan. Tämän vuoksi olen tehnyt kyseisen aloitteen
metsänomistajien verotuksellisen oikeusturvan parantamiseksi,
jolla eliminoidaan kaksinkertaisen verotuksen uhka, joka on muuten
toteutumassa runsaan puolen vuoden kuluttua samasta verokohteesta,
ja samalla tällä eliminoitaisiin se arvaamaton
tilanne, johonka me olemme ajopuuna ajautumassa runsaan puolen vuoden
kuluttua.
Vetoan voimakkaasti, että asianomaisessa valiokunnassa,
johonka lakialoitteeni lähetetään, vielä näin
yhdennellätoista hetkellä voitaisiin paneutua
uhkaavien ongelmien eliminoimiseksi ja minimoimiseksi.
Keskustelu päättyy.