2) Laki autoverolain 51 §:n muuttamisesta
Paula Risikko /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Autoveron palautukseen ovat autoverolain 51 §:n
nojalla oikeutettuja seuraavat edellytykset täyttävät
henkilöt: Invalidi, jonka liikunta- tai näkövammasta
aiheutuva pysyvä haitta-aste on vähintään
80 prosenttia ja jonka henkilökohtaiseen käyttöön
auto tulee, myös invalidi, jonka liikunta- tai näkövammasta
aiheutuva haitta-aste on vähintään 60
prosenttia ja jolle auton hankinta on hänen toimensa, työnsä tai
ammattiin valmistumista varten tapahtuvan opiskelunsa hoitamiseksi
olennaisen tarpeellinen, sekä invalidi, jonka liikuntakyky
on alaraajan tai alaraajojen puuttumisen tai toiminnan vajavuuden vuoksi
siten alentunut, että hänen pysyvä haitta-asteensa
on vähintään 40 prosenttia, ja jolle
auton hankinta on hänen toimensa, työnsä tai
ammattiin valmistumista varten tapahtuvan opiskelunsa hoitamiseksi
olennaisen tarpeellinen.
Arvoisa puhemies! Ensimmäisen ja toisen kohdan edellytykset
täyttäville henkilöille palautetaan autosta
suoritettava autovero, kuitenkin enintään 3 770
euroa. Jos hakija ajokortissa olevalla merkinnällä tai
muuten luotettavasti osoittaa, että hänen on käytettävä automaattivaihteista
autoa, veronpalautuksen enimmäismäärä on 4 980
euroa. Kolmannen kohdan täyttäville henkilöille
palautetaan 60 prosenttia suoritetusta autoverosta, kuitenkin enintään
2 460 euroa.
Arvoisa puhemies! Palautuksen rahamääräiset
ylärajat ovat pysyneet samalla tasolla hyvin pitkään.
Käytännössä ajoneuvojen hinnat
ovat kuitenkin nousseet huomattavasti ja eräitä autoverosäädöksissä tapahtuneita
muutoksia lukuun ottamatta myös ajoneuvokohtaiset verosummat ovat
suurentuneet vuosien varrella huomattavasti. Näin ollen
on selvää, että palautusten taso on jäänyt
jälkeen todellisesta markkinoilla tapahtuneesta kehityksestä ja
siten myös vammaisten henkilöiden mahdollisuudet
oman auton hankkimiseen ovat huonontuneet oleellisesti.
Samaan aikaan vammaisten henkilöiden liikkumismahdollisuudet
varsinkin haja-asutusalueilla ovat heikentyneet merkittävästi
julkisen liikenteen leikkausten vuoksi. Näin ollen oman
auton merkitys palvelujen hankkimisessa, asioiden hoitamisessa ja
yleensä omassa kodissa asumisen mahdollistajana on koko
ajan kasvanut. Lisäksi kuntatalouden ahdinko on heikentänyt
merkittävästi kuntien mahdollisuuksia tukea edellä mainittua
liikkumista.
Arvoisa puhemies! Edellä olevan perusteella ehdotankin,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakialoitteeni,
jossa autoveron palautuksen määrää esitetään
nostettavaksi. Kuten tuossa totesin, olen hyvin monen veroasiantuntijan
kanssa keskustellut tästä asiasta. Tietenkin tämä aloite
on tullut vammaisilta, mutta olen veroasiantuntijoitten kanssa keskustellut
ja he ovat ihan samaa mieltä siitä, että tämä autoveron
palautuksen määrä on aikoja sitten päätetty
ja olisi aika tarkistaa sitä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aloite on sinänsä ihan
paikallaan ja kaikki, minkä tässä ed.
Risikko toi esille, sinänsä pitää paikkansa.
On syytä vain palauttaa mieliin, että ovat aika
ihmeellisiä nämä ratkaisut aikoinaan
olleet, koska sillä tavalla on ikään
kuin nämä palautuksen ylärajat asetettu
hyvin syvästi tietoisena siitä, että inflaatio
laukkaa, hinnat muuttuvat ja ne yleensä muuttuvat ylöspäin.
Toisaalta vammaisten ihmisten absoluuttinen määrä yhteiskunnassa
lisääntyy johtuen siitä, että väkiluku
kasvaa, ja toisaalta ne vaikuttimet, jotka tuottavat vammaisuutta,
nekin saavat yhä enemmän pontta ja sillä tavalla
vammaisten määrä kohoaa.
Toivoisin hartaasti, että nyt, kun tässä on
vain yhden kansanedustajan sinänsä hyvästä aloitteesta
kysymys, niin nämä lainsäädännön
perusteet muuttuisivat sen autoverouudistuksen yhteydessä,
jota parhaillaan valmistellaan. Silloin myöskin on kysymys
paljosta muusta kuin vain tästä yksityiskohdasta.
Siihen suureen muutokseen tämän laatuinen rakenteellinen
muutos olisi enemmän kuin soveltuvainen.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Risikon lakialoite on sisällöltään
hyvin perusteltu ja kaikin puolin kannatettava.
Invalidien liikkuminen erityisesti haja-asutusalueilla julkisen
palvelun avulla on aika hankalaa, ja siinä mielessä noita
kulkuneuvoja tarvitaan. Jos nyt oikein muistan, niin tuo autoveropalautuksen
yläraja taitaa periytyä 80-luvulta saakka, eli
autojen ja sitä myötä myös verojen
arvo on kovasti noussut sinä aikana. Ehdottomasti tämä on
tarkistamisen arvoinen asia. Toivon, että kun autoverotusta
laajemmin käsitellään, tämäkin yksityiskohta
korjataan.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Olen myös sitä mieltä,
että ed. Risikko on oikealla asialla, kun hän
peräänkuuluttaa tähän uudenlaista järjestystä ja
nimenomaan haja-asutusaluenäkökulmasta, mutta
myös tästä työmatkojen pitenemisen
näkökulmasta tämä näkökulma
on perusteltu.
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen sitten jo puuttui samaan, minkä olin
itse tähän kirjoittanut, eli oikeastaan koko tämä autoverotusjärjestelmä pitäisi
läpivalaista, ja siitähän on tietojemme
mukaan nyt valmistelut menossa. Toisaalta tämä asia
liittyy ihan Euroopan unionin tasolla tavaroiden vapaan liikkumisen
kysymykseen, ja eräissä yhteyksissä EU-tasolla
on heitetty asia myös niin, että tietyn autoveron
voisikin kuitata auton käyttömaksu. Mene ja tiedä,
mikä sieltä sitten toteutuu, mutta tähän
asiaan on syytä aktiivisesti vaikuttaa.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Risikko on liikkeellä aivan oikean
asian vuoksi, ja onnittelen häntä siitä,
olkoonkin aloite tullut sitten vammaisilta tai omasta päästä.
Kaiken kaikkiaan autoverotus on Suomessa aivan liian korkeata edelleen.
Tässä ei ole noudatettu ollenkaan EU:n henkeä,
jolloin se pitäisi kohtuullistaa lähemmäs
eurooppalaista tasoa.
Mutta erityisesti vammaisten osalta tästä tulisi
huolehtia. Valitettavasti vaan tämä lakialoite lähtee
valtiovarainvaliokuntaan eikä tule liikennevaliokuntaan,
jossa se saisi varmasti myönteisen kannan ja vietäisiin
ansiokkaasti eteenpäin. Mutta toivotaan, että myöskin
valtiovarainvaliokunnassa näin menetellään.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä asiassa on käynyt
samalla lailla kuin kelakorvauksissa sairausvakuutuksen puolella
elikkä ne ovat jätättäneet pahasti
jälkeenpäin. Siinä mielessä tämä on
hyvä lakiesitys, että kannatan.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on jo todettukin,
että ed. Risikon lakialoite on paikallaan siinä mielessä,
että nämä summathan ovat jääneet
pahasti jälkeen inflaatiokehityksestä.
Mutta nostaisin yhden uuden kohdan tässä invalidien
autoveropalautuksessa esille. Niin kauan kuin tämmöinen
alaraajainvalidi, jolla on oikeus autoveron palautukseen, käy
työssä, hän saa autoveron palautuksen,
mutta kun hän tulee eläkeikään
ja jää eläkkeelle, hän menettää tämän
oikeutensa. Hänen liikuntakykynsä ei siitä huolimatta
kyllä palaudu, vaikka hän menettää tämän autoveron
alennusoikeuden. Näin ollen näillä henkilöillä on
todella suuria vaikeuksia, heidän tulonsa pienenevät,
mutta siitä huolimatta he voivat joutua käymään
esimerkiksi kuntoutuksessa ja muuten käyttämään
yhteiskunnan palveluja. Mielestäni tämä kohta
pitäisi korjata, että jos on ollut oikeus esimerkiksi
invaliditeetin pohjalta autoveron palautukseen, kun hän
on työssä käynyt, niin se pitäisi
myöskin säilyttää silloin, kun hän
jää eläkkeelle. Elikkä tässä tapauksessa
syntyy hyvin ikäviä ja hankalia tapauksia. Sen
lisäksi vielä, kun ihminen jää eläkkeelle,
hänen on erittäin vaikea nostaa invaliditeettiprosenttia,
jolloin tulisi jälleen oikeus autoveron palautukseen.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minä haluan kiittää teitä,
hyvä kollegat, siitä, että te olette
käyttäneet puheenvuoroja tämän
lakialoitteen eteenpäinviemiseksi, ja olen hyvin ylpeä siitä,
että näitä on tullut eri puolueista vielä.
Elikkä nythän tässä on hyvä tilanne,
kun edustajia näin monesta eri puolueesta on tämän kannalla.
Toivon, että tämä nyt menee sitten valiokunnassa
eteenpäin. Niin kuin tuossa sanoin, tämä on
monelle haja-asutusalueella asuvalle invalidille hyvin tärkeä lakialoite,
jos se saadaan menemään eteenpäin.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä autoveron palautus
invalideille on tärkeä asia, niin kuin täällä on
jokaisessa puheenvuorossa todettu. Ed. Risikko on nostanut aivan oikein
tämän päivänvaloon. Varsinkin
jos se katto on nyt parinkymmenen vuoden takaa, joka on olemassa,
niin se ilman muuta tarvitsee korotuksen. Mutta se oikea paikka
on juuri tämä autoverojärjestelmän
suurempi remontti, joka on tekeillä. Siinä yhteydessä on
korjattava lainsäädäntö siihen
suuntaan, ettei jää tällaisia pysyviä kattoja.
Olisin kuitenkin ed. Risikolta vielä kysynyt — hänellä varmaan
on arvio — mikä tämän kustannusvaikutus
suurin piirtein on.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Lakialoite sinällään
on ihan hyvä ja kannatettava. Vuosikausia tätä on
pidetty esillä, työryhmä on käsitellyt
kokonaisuudistusta.
Mutta, arvoisa puhemies, paljon suurempana ongelmana kuin tätä rahasummaa
pidän sitä, että tämä koko
järjestelmä, eteläisen tullipiirin tulkinta,
Etelä-Suomen lääninhallituksen hallinto-oikeuden
tulkinta, on epäinhimillistä ja nämä rajaprosentit
ovat keinotekoisia. Pitäisi olla kokonaisinvaliditeetti
pohjana; jos sydämestä ahdistaa eikä pääse
kävelemään, niin se ei ole sitä prosentuaalista,
jota tämä laki tarkoittaa. Myös jos henkilö sattuu
olemaan työttömänä silloin,
kun joudutaan uusimaan tämä laki, ja otetaan selvää, niin
oikeus palautukseen hylätään. Eli tässä koko laissa
on hyvin monia sellaisia seikkoja, jotka pitäisi uudistaa.
Arvoisa puhemies! Taitaa olla, että on vieläkin
vireillä oma tätä lakia koskeva muutosesitykseni,
jossa yhdistettäisiin osittain myös tämän
autoverolain 52 §:n ongelmatiikka tähän
51 §:ään, eli silloin tästä saataisiin
kohtuullinen, koska 52 § antaa harkintaa siihen
kokonaistilanteeseen paremmin kuin nykyinen 51 §:n 1 momentti. Mutta
sinällään on ihan hyvä, että tähän
jälleen kerran kiinnitetään huomiota.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Risikko on tehnyt erittäin
perustellun aloitteen, ja aloite onkin ja tämä asia
saanut hyvin laajan, yksituumaisen tuen tässä käydyssä keskustelussa.
Puhemiesneuvosto esittää, että aloite
lähetettäisiin valtiovarainvaliokunnan käsiteltäväksi,
mikä on ihan oikea ja ymmärrettävä esitys,
kun kyse on verolain muuttamisesta. Ed. Timo Seppälä kuitenkin
kiinnitti puheenvuorossaan huomiota siihen, että liikennevaliokunnassa
olisi tähän asiaan liittyvää erityisosaamista
ja asiantuntemusta. Niinpä, rouva puhemies, ehdotan, että eduskunta
päättäisi lähettää tämän
lakialoitteen käsiteltäväksi
valtiovarainvaliokuntaan, jonka tulee pyytää asiasta
liikennevaliokunnan lausunto.
Toivon, että puhemiesneuvosto voisi yhtyä tähän
esitykseen ja että näin voitaisiin yksituumaisesti
menetellä. Uskon, että liikennevaliokunnan antama
lausunto asiasta antaisi valtiovarainvaliokunnalle tämän
asian käsittelyssä tarpeellista laajempaa näkökulmaa
ja sitä kautta ennuste ja todennäköisyys
siitä, että tämä aloite menisi
läpi, varmasti paranisi.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Heti aluksi haluan kannattaa tätä ed.
Zyskowiczin tekemää aloitetta siitä,
että myöskin liikenne- ja viestintävaliokunnalta
pyydettäisiin lausunto tästä lakialoitteesta.
Ed. Risikko tuossa kiitti eri puolueilta tulleesta tuesta, ja huomasin, että kristillisdemokraatit
eivät sitä vielä ole esittäneet,
joten haluan ehdottomasti myöskin tuoda meidän
ryhmämme kannan siihen, että tämä autoveron
palautuksen, voisiko nyt sanoa, niin sanottu indeksikorotus olisi
ehdottomasti paikallaan.
Toivon, että tästä asiasta vielä ensi
viikolla, kun käymme tämän vammaispoliittisen
selonteon pohjalta keskustelua, puhuisimme siinäkin yhteydessä.
Varmasti vammaisten kuljetuspalvelut noin kokonaisuutena nousevat
silloin esille, ja tiedämme, mitä suuria ongelmia
niitten kohdalla on ollut, mutta tämä asia olisi
paikallaan ottaa silloinkin vielä keskusteluun.
Keskustelu päättyy.