2) Kreikan valtiolle annettavaksi lainaksi ehdotetun määrärahan
poistaminen
Pentti Oinonen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Pieni köyhä Suomi
on luvannut valtiovarainministeri Jyrki Kataisen ja pääministeri
Matti Vanhasen suulla Suomen osallistuvan Kreikan pelastusoperaatioon
1 600 miljoonan euron edestä. Summa on niin mielettömän
suuri, että se on kauhistuttanut suomalaisia ja syystä.
Mikä pahinta, operaation hintalappu osaltamme ei varmastikaan
tule jäämään tähän mainittuun
summaan.
Suomalaisten on vaikea ymmärtää,
miksi me joudumme vastuuseen kreikkalaisten valehtelusta ja Euroopan
unionin toimettomuudesta. Kreikkahan väärensi
vuosikausia omia taloudellisia tietojaan, joita se lähetti
EU:lle. Tällä perusteella maa pääsi
mukaan euroon. Vuonna 2004 Kreikka jäi kiinni valehtelusta
ja maan karmea taloustilanne paljastui EU:n sisäpiirille,
myös Vanhasen ensimmäiselle hallitukselle. Mitä tehtiin?
Sitä, minkä takia nyt ollaan tässä tilanteessa,
eli ei yhtikäs mittään.
Ministeri Katainen on perustellut 1,6 miljardin euron lainaamista
Kreikalle sen suomalaisia työllistävällä vaikutuksella
ja uuden laman pelolla. Lisäksi se on kuulemma hyvä bisnes,
kun lainaamme rahaa halvalla ja riskilainaamme sen Kreikkaan lisäkorolla
varustettuna. (Ed. Laukkanen: Tuohan on jo viimeviikkoinen puhe,
ei sitä kannata uudelleen puhua!) Suoranaisesti rahapakettihan
ei työllistä kuin ne muutamat suomalaiset virkamiehet,
jotka ovat valmistelleet asiaa, sekä virkailijan, joka
näpyttelee tuon 1,6 miljardin euron lukuna tietokoneelleen
ja painaa näppäimistön enteriä lähettääkseen
rahat Kreikkaan. Toivottavasti hän on sitten tarkkana,
ettei mukaan lipsahda paria ylimääräistä nollaa.
Arvoisa rouva puhemies! Valtion vuoden 2010 toisessa lisätalousarvioesityksessä ehdotetaan
Kreikan valtiolle tukipakettia, jonka yhteydessä Suomen
valtio antaisi Kreikan valtiolle riskilainaa ilman vakuuksia ja
ilman erityistä etuoikeutta suhteessa muihin Kreikan velkojiin.
Tätä ei voida pitää sellaista
vastuullisuutta ja Suomen kansalaisten etuutta osoittavana varainhankintana,
jota Vanhasen toinen hallitus on toistuvasti vaatinut eduskunnalta.
Samalla, kun eduskunta tämän lisätalousarvioaloitteen
mukaisesti poistaa momentilta 28.01.82 ehdotetun 1 600
miljoonan euron määrärahan, poistuu myös
tulopuolelta momentilta 15.03.01 ehdotettu nettolainanottoa ja velanhallintaa
koskeva ehdotus.
Arvoisa rouva puhemies! Tulen huomenna esittämään,
että eduskunta ei hyväksy momenttia 28.01.82 eikä momentille
ehdotettua 1,6 miljardin euron määrärahaa
Kreikan valtiolle annettavaksi lainalle.
Toinen varapuhemies:
Edustajille tiedoksi, että nyt käydään
lähetekeskustelut näistä lisätalousarvioaloitteista
ja sen jälkeen istunto keskeytetään ja
sen jälkeen jatkamme, niin kuin aikaisemmin on ilmoitettu.
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun reittaajat alensivat Kreikan maksukykyä ja
siirsivät sen lainat tavallaan roskaluottoryhmään
kuuluviksi, niin korko alkoi nousta. Siis kreikkalaisten velkakirjojen
korko alkoi nousta tai lainansaanti vaikeutui ja korko nousi. Tämä oli
tietenkin hyvin valitettava asia, ja sen takia unionissa päätettiin
ja annettiin viesti: Kreikka ei saa kaatua, Kreikkaa autetaan. Tällainen
viesti meni rahoitusmarkkinoille.
Mikä oli seuraus? Kreikka ei kaadu, Kreikka pidetään
pystyssä. Ei ole minkäänlaista riskiä myöntää luottoa
Kreikalle. Hyvin lyhyessä ajassa myönnettiin luottoja
15 miljardia, koska siihen ei liittynyt mitään
riskiä. Mitä riskiä on myöntää Kreikalle
luottoa hyvää korkoa vastaan, kun maailma on ilmoittanut,
että Kreikkaa autetaan, Kreikka ei saa kaatua? (Ed. Kimmo Kiljunen:
Suvereeni valtio ei kaadu koskaan!) Tämän jälkeen,
kun korko pysyi kuitenkin korkealla, ruvettiin luomaan mittavaa
pakettia, 110 miljardia. Viestit menivät: Paketti on niin
suuri, nyt korkokanta alenee, muuta ei tarvita.
Mitä tapahtui? Jo hetkeksi markkinat jonkin verran
rauhoittuivat, mutta ei kestänyt kauan, ennen kuin oltiin
taas vanhassa, missä korkokanta kreikkalaisten velkakirjojen
osalta nousi. Mitä tehtiin? Kriisikokous. Ei enää riittänyt
110 miljardia, vaan nostettiin se 750 miljardiin. Mitä tapahtui?
Eilen pörssikurssit nousivat, euron arvo vahvistui 2 sentillä,
vajaalla 2 prosentilla, ja juhlittiin ja todettiin, että voi
kuinka hyvä, että tällaisen paketin loimme.
Tänä päivänä pörssit
ovat olleet auki, euro on noteerattu, pörssikurssit on
noteerattu. Euro on suurin piirtein sillä tasolla, missä se
oli perjantaina, vahvistui mutta tuli taas alas. Ei tämmöinen peli
voi jatkua. Ei voi olla niin, että on vain yksi vaihtoehto,
110 miljardia, ja kun se ei tehoa, otetaan toinen vaihtoehto, joka
on ainoa vaihtoehto, 750 miljardia. Minä olen melko vakuuttunut,
että kriisi ei ole ohi vaan me joudumme mahdollisesti vielä vaikeampiin
tilanteisiin.
Mutta, rouva puhemies, se minua eniten vaivaa, että on
aina vain yksi vaihtoehto. Ei voida ajatella mitään
muuta, ilmoitetaan, että joko tai, joko te hyväksytte
tai ette hyväksy. Euromaat ovat kuitenkin sopineet, että tämä paketti
tulee voimaan, jos viisi maata on sen takana, ja ne muodostavat
sitten kaksi kolmasosaa, ottavat kahden kolmasosan vastuun tästä kokonaispaketista.
Ymmärrän, että noin voidaan tehdä,
mutta tarkoittaako se sitten sitä, että jokaisen
maan pitää olla mukana? Ei suinkaan, kolmasosa
voi olla ulkopuolella, tai ne maat, joiden osuus on kolmasosa, voivat
olla ulkopuolella. Sanotaan, että voi, mutta käytännössä meitä katsotaan
pitkään, jos me olemme ulkopuolella. Minä en
ole niin varma, että katsotaan pitkään,
jos voidaan perustella, minkä takia ollaan ulkopuolella.
Lähetekeskustelussa totesin, että Saksassa CDU:n
ryhmäpuheenjohtaja hyvin voimakkaasti korosti sitä,
että pitää ryhtyä neuvottelemaan
rahalaitosten kanssa, jotta ne ottaisivat myöskin vastuun.
Ei kulunut tuosta kuin pari kolme päivää,
niin tuli Saksasta viesti: Pankkien kanssa on neuvoteltu, pankit
tulevat vastaan, ja ne sitoutuvat siihen, että eivät
vähennä saataviaan tämän takuuaikana
Kreikalta. Tämä määrä on
8 miljardia, joka vähennetään Saksan
kiintiöstä, 22 miljardista. Ranskasta on tullut
ihan samanlaisia viestejä. Ranska on käynyt neuvotteluja,
ranskalaiset pankit ovat tulleet vastaan.
Nimenomaan tästä syystä me haemme
vaihtoehtoa tälle ratkaisulle siinä uskossa, että on
mahdollista olla osittain mukana ja katsoa, minkälaiseksi
maailma kehittyy, minkälaiseksi Eurooppa kehittyy. Tämän
kahden ensimmäisen kvartaalin aikana eli tämän
vuoden toisen ja kolmannen kvartaalin aikana erääntyy
kreikkalaisia velkoja 21 miljardin edestä. Suomen osuus,
1,85 prosenttia, on 388 miljoonaa. Sen verran me voisimme olla mukana
ja 4,5 kuukauden aikana keskustella tässä maassa
toimivien rahalaitosten kanssa ja hakea myöskin muuta ratkaisua
tähän malliin.
Jos joku väittää, että meille
sanottaisiin, että te ette saa olla kahta kvartaalia mukana,
minä en usko. Minä luulen, että saksalaiset,
ranskalaiset, kaikki sanoisivat, että me ymmärrämme,
paketti on jo kasassa, ottakaa tämä vaihtoehto
ja katsotaan ja seurataan. Mutta sitten tietenkin löytyy sellaisia,
jotka sanovat, että se ei ole mahdollista, on vain yksi
vaihtoehto, mitään muuta ei voi edes ajatella.
Tästä syystä esitämme, että tästä määrärahasta
poistetaan 1 210 miljoonaa.
Olen kuullut, että on jopa keskusteltu siitä, että tällaista
esitystä ei voida viedä äänestykseen.
Kyllä minä suuresti ihmettelen, jos ei tällaista
esitystä voi viedä äänestykseen.
Kun tätä on perusteltu, pitääkö hakea
EU:lta lupa, voidaanko viedä äänestykseen,
vai onko EU kieltänyt, ettei tällaista saa viedä äänestykseen,
että Suomi ei saa tulla mukaan kahden kvartaalin lainoissa?
Minä en sitä ikinä usko. Minusta tämä on ainoa
järkevä vaihtoehto, ja siinä syntyy lisäaikaa
miettiä ja suunnitella ja käydä neuvotteluja. Ei
pidä juosta markkinavoimien perässä ja
iloita silloin, kun kurssit menevät ylös ja euro
vahvistuu vajaalla 2 prosentilla, kun tietää,
että se ei ole kestävää. Mitä tahansa
voi seuraavana päivänä tapahtua, ja sen
me olemme eilen ja tänään nähneet.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Jokaisella on omat mielipiteensä.
Edellisen puhujan johtopäätös oli jotenkin
kuitenkin siinä mielessä vähän
omituinen, jotta ei voi yhtyä. Itse olen ollut allekirjoittamassa
lisätalousarvioaloitetta, jossa ed. Koskisen kanssa esitämme,
että tämä 1,6 miljardia poistetaan kokonaan.
Muutama perustelu, miksi esitän tällaista.
Nimittäin lähden oikeastaan eilisillan uutisesta,
jossa ministeri Katainen totesi, jotta tässä kansanvalta
nujersi markkinavoimat. Minusta se sanonta on aika kova siinä mielessä,
jos ministeri on todella sitä mieltä, jotta tässä jollakin
tavalla kansanvalta nujersi markkinavoimat. Edellinen puhuja, ed.
Kallis, totesi, mitä tapahtui: hetkessä saattoi
kurssi hetkellisesti nousta mutta laskea pörsseissä,
ja se kuvastaa sitä, jotta tässä on kyse vähän
samanlaisesta ilmiöstä, kun minä olen tuolta
maalta kotoisin ja sikala oli siinä vieressä. Siellä sikalassa
kuului aina mahdoton kiljuminen, milloin porsaat kiljuivat ja milloin
emakot nälkäänsä. Kun heitti
evästä, niin kiljunta aina väheni, mutta
kun nälkä alkoi tulla lisää,
niin ne alkoivat uudelleen kiljua sitä samaa, että ruokaa lisää.
Tässä on kyse samanlaisesta ilmiöstä,
eli markkinavoimia ei ole väsytetty ollenkaan eikä ne
ole yhtään tyytyväisiä, mutta
kun saadaan yksi pala veronmaksajien euroista nielaistua, niin se on
kyltymätön ahneus. Kysehän on siitä,
kun katsoo maailmanlaajuisesti tätä tilannetta,
että maailmalla on tämmöisiä sijoitusta
hakevia pääomia valtavasti, kuluttavia on paljon
vähemmän. Sehän tarkoittaa, jotta kun
lisäksi jotain meidän eläke-euroja siellä sattuu
olemaan sijoitettu tai Suomestakin on joku pankki mukana pienillä summilla,
niin nämä ovat hituja siihen verrattuna, mitä siellä on
isojen sijoittajien pääomia, ja nehän
etsivät turvallisia sijoituskohteita. Ilmeisesti ne ovat
nyt löytäneet tässä yhden hyvin
turvallisen kohteen, koska yhteiskunnat ovat turvallisia sijoituskohteita.
Tässä nyt riennetään apuun,
siis veronmaksajat rientävät apuun Euroopan laajuisesti
isolila tukipaketeilla saamatta mitään vastinetta
siitä. Sen saavat vastineeksi, että pörssikurssit
eivät hirveästi hetkessä laske, mutta
pikkuhiljaa se kiljunta kasvaa, niin kuin äsken totesin.
Tässä tapauksessa, kun kysytään,
miten käy työläisille Kreikassa, niin
siellä tulee tapahtumaan tämän paketin
jälkeen valtava työttömyys. Nimittäin
kun etuisuuksia leikataan, leikataan kaikkea, mitä siellä on,
sehän tarkoittaa, että ostovoima kapenee ja sehän
tarkoittaa sitä, jotta työttömyys tulee
kasvamaan. Siinä mielessä vastaus on aika yksiselitteinen,
millä kreikkalaiset tulevat maksamaan ne lainat, jotka
otetaan, kun tiedetään enstäinkin se,
mikä heillä nyt on tilanne ja kun sieltä vielä leikataan
etuisuuksia.
Toisaalta siinä on aika paljon myös näennäistä asiaa.
Se uutinen, mikä tänä aamuna tuli siitä, jotta
kreikkalaiset ovat tehneet rajuja päätöksiä: 20
vuoden aikana aiotaan leikata 7 prosenttia eläkkeitä,
eikö ole karmea juttu, isotuloisilta jopa 14 prosenttia.
No mitä se tarkoittaa? Meillähän on elinaikakerroin
Suomessa. Sen on arvioitu 20 vuoden aikana leikkaavan moninkertaisesti
sen, mitä nämä Kreikan päätökset.
Kun mietitään, että aikaväli
on 20 vuotta, niin tämähän on hyvin näennäistä.
Kukaan ei tiedä, mitä oikeastaan tapahtuu 20 vuoden
päästä, ja mikä se sitoumus, kun
tiedetään, mitä ovat tähän
mennessä kreikkalaiset tehneet jo näissä asioissa,
mitä ovat luvanneet ja mitä ovat tehneet ja mitä vääriä tietoja
antaneet. Siinähän pitää olla
viisi hallitusta vähintään kasassa, jotka
joutuvat muuttamaan niitä päätöksiä.
Sen takia tämä enemmän on semmoista näennäispeliä koko
homma, mitä siellä tehdään.
Tässähän tapahtuu sillä lailla,
jotta tässä pelastetaan pankit. Ei tässä niitä kreikkalaisia
ihmisiä hirveästi pelasteta vaan pankit, semmoisia,
jotka ovat sijoittaneet ja Ranskan ja Saksan pankit. Siinä mielessä ihmettelen
edellisen puhujan, ed. Kalliksen, ajatusta, jotta kuvitellaan, että kaikki suomalaiset
pankit laitettaisiin, jotka eivät ole sijoittaneetkaan
mitään, ottamaan vastuuta jostakin Kreikasta vielä sen
lisäksi, mitä tässä vielä valtio
laittaa — tai toivon mukaan ei laita, mutta on laittamassa — lisää rahaa
sinne, siis suomalaisten ihmisten euroja, tietäen hyvin,
että saaminen on hyvin epävarmaa, miten se tulee
jatkossa takaisin. Tässähän kävi
niin päin, jotta markkinatalous nujertaa pikkuhiljaa kansanvaltaa
ja aika rajulla kädellä. Mikä on tulevaisuus?
Ilmeisesti käy sillä tavalla pikkuhiljaa, kun
katsoo viime lamaa, nyt tämä ja mitä tulevaisuudessa
tapahtuu, jotta meidän veroeuroja kerätään
sitä varten, jotta voidaan maksaa korkoja ja pääomakuluja,
mitä näistä lainoista tulee, ja yhä vähemmän
jää meidän tiestöihimme ja sosiaaliturvaan
ja tulonsiirtoihin tai terveydenhoitoon.
Aikanaan Suomi maksoi sotakorvaukset, siinä ei vaan
auttanut mikään. Ne maksettiin tiukalla työllä,
niin kuin minulle on moni soittanut ja sähköpostia
lähettänyt, jotta eikö tässä pitäisi edellyttää,
että kreikkalaiset itse hoitavat röhvelönsä eikä tehdä tämmöista
vääryyttä, joka ei kuulu markkinatalouteen.
Ei tämä ole mitään markkinataloutta,
että veljet rientävät apuun sinne, kun
sattuu sijoittaja tekemään väärin,
vaan niiden sijoitusjohtajien pitää kokea itse,
jotta tässä on tehty virheratkaisu. (Ed. Laukkasen
välihuuto) Vai onko tämä, ed. Laukkanen,
markkinatalouden pelisääntö tämmöinen,
että tehdään virhesijoitus, niin sitten
tulee valtio apuun? Se ei kuulu markkinatalouteen. (Ed. Laukkanen: Kreikkahan
se on ottanut sen lainan ja elänyt yli!) Sen takia niitä pankkeja,
jotka ovat sinne sijoittaneet tietäen riskin, ei pidä mennä pelastamaan näin,
vaan niiden pitää kokea nyt, jotta siinä tulee
nokkiin. (Ed. Kallis: Piikki auki, piikki auki!) Sen jälkeen
uudelleen jatkossa, kun se opetus tulee, ei sijoiteta epävarmoihin.
Jos katsotaan Suomea, niin sehän tarkoittaa sitä,
jotta suomalaisetkaan sijoittajat eivät lähde
niihin epävarmoihin sijoituksiin, vaan sijoitetaan kotimaahan,
sijoitetaan vihreään energiaan, sijoitetaan meidän
kaivoksiin, meidän teollisuuteen. Nyt tässä tapahtuu
niin, jotta me odotamme, jotta ulkolaiset tulevat tänne
sijoittamaan ja meidän eurot ovat vettä juomassa
Kreikassa tai muualla Keski-Euroopan tai Etelä-Euroopan
tai Kaukoidän maissa.
Kun tässä on tätä asiaa
perusteltu pörsseillä, eikö tänne
eduskuntaan pitäisi tuohon Tulevaisuus-patsaan alle tai
yläpuolelle panna semmoinen taulu, jossa pitäisi
olla ne tiedot, mitä markkinavoimat haluavat meiltä vaatia.
Siinä näkyisivät pörssikurssit
ja suositus markkinavoimille, jotta sanottaisiin, että kun
painatte sitä nappia, niin silloin pörssikurssit
nousee, ja kun painatte toista nappia, niin laskevat, olisi jo ennusteet
olemassa.
Sen lisäksi minä kyllä esittäisin,
että tähän jommallekummalle puolelle
tulisi, mieluummin vasemmalle puolelle, semmoinen taulu, jossa olisi
sosiaalipoliittinen taulu, josta näkisi, mitä se tarkoittaa
ihmisten osalta. Tässä tapauksessa näyttää siltä,
että hallitus seuraa enemmän pörssikursseja
kuin ihmisten toimeentuloa tai sitä, mitä suomalaisessa
yhteiskunnassa tapahtuu. Sen takia, vaikka ne reittaajat olisivat
mitä tehneet tai tässä olisi tapahtunut
ennusteita ja kurssien vaihtelua ja pelottelua Suomen suurella työttömyydellä,
niin kyllä minä näen, jotta tämä homma
pitää hylätä, ja huomenna sitten
ilmeisesti yhdessä paketissa äänestetään.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät Suomen kansan kansanedustajat!
Rahoitusmarkkinoiden eräs perustarkoitus on huolehtia siitä,
että alijäämäsektori, yleensä yrityssektori, saa
rahoitusta lainaamalla ja velkautumalla tuotto-odotuksiensa mukaan.
Ylijäämäsektoreilta sitten tätä rahoitusta
ohjataan tietyillä ehdoilla. Tämä järjestelmä antaa
suurenmoiset pelin mahdollisuudet, suuret mahdollisuudet voittojen
saamiseen ja myös onnenkantamoisiin. Toisaalta sijoittajien
ja lainaajien tekemät päätökset
toimivat kansantaloudessa ja maailmanmarkkinoilla ohjaavassa, allokoivassa,
merkityksessä eli ne vaikuttavat siihen, missä tuotantoa
syntyy, minkälaista tuotantoa, ja se perustuu siihen, minkälaisiin
tulevaisuuden kysyntänäkymiin nämä rahoittajat
sitten uskovat.
Tämä järjestelmä on erittäin
tarpeellinen, ja se tehokkaasti toimiessaan synnyttää tuotantoa
siellä, missä tuotannon osat voivat yhdistyä kaikkein
tehokkaimmalla, tuottavimmalla ja suhteellisesti edullisimmalla,
kilpailukykyisellä tavalla. Näin voidaan ajatella,
että teoriassa maailman talous pyörisi järkevällä ja
rationaalisella tavalla. Nyt sitten ongelma syntyy siinä,
missä markkinataloudessa yleensäkin, että yksilöt
ja yksittäiset taloudelliset toimijat, yksittäiset
yritykset, voittoa havittelevat ahneetkin tahot toimivat pelkästään
vain oman edun näkökulmasta eivätkä ota vastuuta
mistään muusta. Kun tämä on
järjestelmän perussääntö,
niin saattaa tulla tällaisia ongelmia kuin nytkin. Kun
päätöksentekijät ovat kovin
inhimillisiä ja toimivat ei-rationaalisesti, eivät
järkiperäisesti vaan erittäin tunneperäisesti,
pyrkien säilyttämään oman varallisuutensa
ja lisäämään sitä ylivarovaisuusperiaatteella,
niin sitten tapahtuu tämmöisiä suuria
joukkopakoja, joissa yhtäkkiä vedetään
järkevästäkin kohteesta rahoitus pois.
Tämmöiset päätökset
sitten voivat aiheuttaa suuria konkurssiaaltoja, valtavaa inhimillistä kärsimystä
ja
massatyöttömyyttä.
Kun tähän sinänsä teoreettisesti
järkevään järjestelmään
kuitenkin käytännössä sisältyy
näin suuria riskejä, niin voisi olettaa oikeudenmukaisuuden
nimessä, että tuo sama sektori itse rahoittaa
sitten sen toiminnan, mitä tehdään näitten
ongelmien korjaamiseksi ja ennaltaehkäisemiseksi. Tässä järjestelmässä,
jota hallitus ehdottaa ja on ollut rakentamassa, näin ei
toimita, vaan tässä järjestelmässä pelaamisen
ja ahnehtimisen perässä ja suurien ylivoittojen
perässä juosseet tahot, jotka ovat aiheuttaneet
valtavat kustannukset, eivät itse osallistu näiden
kustannusten kattamiseen. Kustannusvastuu jää muille
sektoreille, tässä kohtaa Euroopan kansoille,
kansalaisille, valtioille, ja sitä kautta se joudutaan
niistämään tavallisilta ihmisiltä.
Eli nyt suomeksi sanottuna tässä ehdotuksessa
avataan portit sille, että pankkiirit, spekulantit, riskisijoittajat
voivat pelata peliään siten, että heidän
tuottamansa tappiot laitetaan täysimääräisesti
esimerkiksi suomalaisten eläkeläisten, köyhien
lapsiperheitten, suomalaisten palveluitten tarvitsijoitten maksettaviksi
ja samalla vapautetaan ne, jotka ovat peliin osallistuneet ja harkitsemattomuudellaan
aiheuttaneet nämä ongelmat, tästä kustannusvastuusta.
Me olemme tänään keskustelleet tästä asiasta sosialidemokraattisessa
eduskuntaryhmässä ja todenneet, että tämä ei
käy. Tällainen ennakkotapaus, että kun
pankkiirilta loppuu käteinen, kutsukaa Katainen, ei meille
onnistu. Me haluamme, että vastuuta kantavat ne, jotka
ovat ongelmat myös aiheuttaneet. (Ed. Pulliainen: Hieno periaate,
tosi hieno!) Siksi me vaadimme osana kansainvälistä ja
eurooppalaista sosiaalidemokraattista liikettä, että rahoitusmarkkinavero
otetaan käyttöön ja sillä kerätään
sitten kustannuksia varten se rahoituspohja siten, että ei
tarvitse tavallisen kansan taskuun käydä, niin
kuin tämä porvarihallitus nyt jälleen
on käymässä.
Me vähän pelkäämme sitä,
että liian hövelisti tuhlataan veronmaksajien
rahat ja valtion taloutta ei käsitellä riittävällä vakavuudella
vaan liian hövelisti. Se on näkynyt monessa kohtaa.
Se on näkynyt ylisuurissa veronalennuksissa kaikkein suurituloisimmille,
jotka on rahoitettu tulevien sukupolvien taskusta eli velkarahalla.
Tähän taas pyydetään 1 600
miljoonaa euroa tavallisten ihmisten selkänahasta, ja tämä pitää ottaa
myös velkaa.
Meidän mielestämme tällainen yhtälö ei
ole tyydyttävä. Me olemme sitä mieltä,
että Kreikka pitää pelastaa, mutta se
täytyy tehdä siten, että tilkitään
ne porsaanreiät, jotka antavat jatkossa mahdollisuuden
samanlaiseen laajamittaiseen hyväksikäyttöön.
Kaikkein pelottavinta tässä prosessissa ei kuitenkaan
ole ollut tämä valtava rahanmeno, kun annetaan
lainaa ilman takauksia, vakuuksia, ilman ensisijaisuutta takaisinmaksusta,
vaan se sokeus, jolla Suomen valtiovarainministeri Jyrki Katainen
on tähän projektiin osallistunut, kun hän
sanoo, että tämä oli kansanvallan voitto
markkinoista. Poliitikkoa viedään kuin kuoriämpäriä.
Kataisen vuoden alussa mainitsemat kannat, että minkäänlaiseen
tukipakettiin ei mennä, joudutaan pyörtämään
kokonaan, kun hänet laitetaan — niin kuin muutkin
kansanvallan edustajat Euroopassa, poliitikot, valtiomiehet laitettiin — selkä seinää
vasten.
Kun näitä ihmisiä viedään
kuin kuoriämpäriä, niin olisi hyvä,
että he itse tajuaisivat, että nyt nimenomaan
markkinat, rahoitusmarkkinat, kasinopelurit ottivat panttivangeikseen
eurooppalaiset valtiot, eurooppalaiset kansanvallan valitsemat poliitikot
ja pakottivat heitä, että jos ette takaa meidän
voittojamme, jos ette tule täysimääräisesti
turvaamaan meidän riskisijoituksiin laittamiamme varoja,
niin seuraavaksi kaadamme Portugalin, Espanjan, jopa Englannin.
Tämä oli uhkaus ja tässä kohtaa
täydellinen voitto pelaamiselle, markkinoille. Markkinat
tekivät oikeaoppisen, perusteellisen vallankaappauksen,
ja siinä poliitikot vikisivät ja pankkiiriherrat
veivät.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Varmasti on jo tähän mennessä selvää se, että Kreikan
osalta valvonta petti täysin ja lasku sitten Suomellekin
rahana tai takauksina on vähintään se
8 miljardia euroa. Mutta mielenkiintoista, että samaan
aikaan, kun Kreikan tilanne kärjistyi ja sitä tietoisesti
kärjistettiinkin, niin Suomen eduskunta käsitteli
työvoimapalvelulain muutosta, jossa suurin huoli hallituksen
puolelta oli se, että työttömien yhdistysten
tukityöllistäminen vääristää mahdollisesti
valtioiden välistä kauppaa. (Ed. Pulliainen: Se
on ainut, mikä on totta!) Viime heinäkuusta asti
tästä asiasta on väännetty Suomessa,
ja äänestettiin lukemattomia kertoja samaan aikaan,
kun Kreikan kriisi oli tulossa päälle ja lasku
vähintään se 110 miljardia euroa. Kyllä tässä nyt
mittasuhteet ovat menneet aikalailla väärin.
Ihmettelen kyllä, kun ministeri Katainen ylisti Ekp:tä viikonloppuna.
Itse asiassa Ekp:hän on kärjistänyt tätä kriisiä niin,
että on antanut näitä Kreikka-papereita
vastaan edullista lainaa, jotta rahoituslaitokset, pankit, ovat
voineet lähteä uudelle riskirahoituskierrokselle.
Ja samalla tapaa, kun Katainen sanoi, että tässä kansanvalta
voitti nyt markkinavoimat, niin ei tässä ole vielä keritty
kansalta kysyä yhtään mitään
muuta kuin mielipidemittauksina.
Mutta se viesti, minkä eduskunta on antanut jo useamman
kerran, on huolestuttava. Kaupthing-pankkiratkaisussa hyväksyttiin
se, että valtio tulee takamaan myöskin ne ylikorkeat
korot. Samalla tapaa eläkeyhtiöille on kahteen
otteeseen annettu riskisijoituksiin lisää liikkumatilaa,
ja nyt tässä Kreikka-ratkaisussa annetaan vieläkin se
viesti, että kyllä valtio ja valtiot takaavat,
että valtio ottaa sen riskin kannettavaksi, joka kuuluu muille.
Tässä on iso ongelma: kuvitteellisen rahan suhde
reaalitalouteen, velan suhde pääomaan, se suhde
on täysin vääristynyt. Lainaraha on tuotteistettu
hyvin monimutkaisiksi sijoitustyökaluiksi, ja niissä aina
riski hämärtyy. Nyt ei mitään
lopullista ratkaisua saada, vaan pelataan aikaa, ja se iso rysäys,
joka tulee vääjäämättä,
se on vielä isompi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä suurin
syyllinen on kreikkalaiset, niin työmiehet kuin poliitikotkin.
Kansa on valinnut sinne tällaiset poliitikot johtamaan
maata. Se alkoi Kreikassa 10 vuotta sitten, kun se tuli rahaliittoon.
Siihen asti Kreikassa olivat lainakorot aika korkeat, mutta kun
tulivat halvat rahaliittokorot, niin siellä ruvettiin elämään
iloista elämää ja 10 vuotta otettiin
velkaa, ja nyt sitten lama toi tosiasiat kreikkalaisten eteen.
Tuolla talousvaliokunnassa on käsitelty jo monta viikkoa
tätä asiaa, ja siellä asiantuntijakuulemisessa
suurimmiksi syyllisiksi on todettu Euroopan maiden pääministerit
ja valtiovarainministerit. He ovat katsoneet läpi sormiensa
tätä tilannetta. On kerrottu, että vuonna
2004 jo tiedettiin, että Kreikka vilunkipeliä pelasi,
mutta tämä taso, jonka olisi pitänyt
puuttua, ei ole halunnut puuttua. Ne samat, jotka eilenkin televisiossa
näkyivät ja jotka tekivät 750 miljardin
euron paketin, korjaavat nyt omia virheitään.
Olisi pitänyt jo aikoja sitten pistää nämä — niin
kuin eräs asiantuntija sanoi — tämän
pitsavyöhykkeen maat vähän niin kuin
kuriin.
Kun Kreikka antaa velkakirjalainoja 300 miljardin edestä ja
hyvin korkealla korolla, sinnehän tulevat kansainväliset
sijoittajat kuin mehiläiset hunajaan. Siinä ei
ole mitään ihmettelemistä, pankki- ja
kapitalistimaailmahan pelaa näin. Saksa ja Ranska ovat
kovasti siellä mukana ja rahoittamassa näitä ohjelmia,
koska niiden omat pankit voivat mennä nurin, miljarditakauksia
on siellä, ja sitten ne vaativat Suomeakin tähän
tulemaan mukaan, Suomea, joka on ollut mallioppilas näissä — taitaa
olla niitä harvoja maita, jotka tästä kolmen
prosentin rajasta on pitänyt hyvin tiukasti kiinni. (Ed.
Pulliainen: Pää ei kestä enempää!)
Siellä ovat olleet Saksa ja Ranska myös, jotka
ovat rikkoneet tätä rajaa. Sillä tavalla
maat ovat nyt sitten hätä kädessä.
Täällä aivan oikein ed. Esa Lahtela
totesi, että eihän tämä sen
isompi ollut kuin mitä Suomen taakka oli ehkä vähän
pitemmällä ajalla. Ahon hallituksen aikaan leikattiin
kuusi miljardia, Lipposen aikaan neljä miljardia, niin
siinähän se on se 10 miljardia, mitä kreikkalaisillakin
on. Ja kyllä taitettu indeksi on hyvin leikannut suomalaisten
eläkeläistenkin eläkkeitä. Täällä on
oltu samanlaisessa hevoskuurissa. En tällaista toivo Kreikalle,
mutta laskut on aina joskus maksettava.
Toivoisi tästä sen opittavan nyt sitten, että kun nämä pääministerit
ja valtiovarainministerit siellä käyvät,
että rupeavat nyt yli maan rajojen menevään
finanssivalvontaan, ja täytyy antaa heille tarpeelliset
valtuudet, että he pystyvät valvomaan. Mutta tuntuu
siltä — kun tuolla talousvaliokunnassa tätä on
käsitelty — että vielä taitaa olla
luurankoja niiden suurten maiden pankkien kaapeissa, että nytkään
ei olla vielä valmiita tämmöiseen yli
maan rajojen menevään finanssivalvontaan, vaan
suurten maiden taholta sitä jarrutetaan.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä käydään
nyt keskustelua syyllisistä, ja se on tietysti helppoa.
Tuolla Tampereen torilla varmasti kuulee selvästi, että kahta
miljoonaa ei ollut Reumasairaalalle Suomen hallituksella antaa, 1 600
miljoonaa löytyy Kreikalle. Tämä on argumentti.
Me kuulemme, kuten ed. Kangas tässä juuri sanoi,
että kreikkalaiset ovat syyllisiä ylivelkaantumiseensa
ja tulojensa pimittämiseen ja taloudellisen tilanteensa
pimittämiseen, joka tietysti sekin pitää paikkansa.
Mutta vanha sanontahan, että jos ylivelkaantumistilanteessa
lainaat miljoonan, olet vaikeuksissa, jos lainaat miljardin, pankkiirisi
on vaikeuksissa.
Näissä löysän rahan tarjoamistilanteissa
meillä on aina lainanottaja ja lainanantaja, ja vastuuta tässä täytyisi
pystyä jakamaan. Kun nyt tässä pohditaan
tätä Kreikan 1,6 miljardin laina-anomusta täältä Suomen
päästä, niin totta maar meidän
täytyy nähdä, että tässä on
ehdottomasti myöskin katsottava koko tätä finanssijärjestelmää,
katsottava niitä rahoittajia, jotka ovat näiden
lainoitusten takana olleet, ja näilläkin on tässä riskinsä kannettavana.
Ei voi olla sillä tavalla, että voitot ovat yksityisiä ja
riskit on sosialisoitu, niin kuin tämä paketti
nyt näkyy.
Kun sosialidemokraatit tätä asiaa lähestyvät, niin
siinä on yhtenä seikkana luonnollisesti tämä rahoittajien
vastuu. Toisena seikkana, joka on aivan ehdottomasti nähtävä,
kun puhumme ehdoista, on se, että koko finanssijärjestelmää joudutaan
arvioimaan uudestaan. Silloin me tulemme näihin kysymyksiin
rahamarkkinaveroista, rahoitussektorin valvonnasta. Luottoriskittäjien, reittaajien,
arviointikykyä joudutaan myöskin miettimään.
Nämä ovat tietenkin niitä isoja asioita,
joiden kanssa me olemme tekemisissä.
Kolmantena isona seikkana on luonnollisesti se, että nyt
tämä Imf:n paketti ja EU:n antama paketti on sisällöltään
vyönkiristysohjelma ennen kaikkea. Siinä julkista
sektoria tullaan supistamaan, yksityistämistä viemään
eteenpäin. Vakavammin myöskin on paneuduttava
siihen, mikä on valtion tulopohja jatkossa, (Puhemies:
2 minuuttia!) mitä tehdään harmaalle
taloudelle, mitä tehdään pääomaverotukselle
ja millä tavalla tätä puolta pyritään
vahvistamaan. Totta kai tässä täytyy
katsoa kokonaisuutta. Tässä suhteessa nämä ehdot,
jotka tähän paketin ympärille on nyt rakennettu,
ovat vajavaisia. Tähän tietysti eurooppalainen
sosialidemokraattinen liike on kiinnittänyt huomiota.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Todella, kumma kyllä, ihmiset
vertaavat Reumasäätiön sairaalan kahta
miljoonaa euroa ja 1 600 miljoonaa euroa keskenään.
Se osoittaa tietysti tämän talon henkeä.
Ei haluta pelastaa reumasairaiden erikoishoitoa, erityistä osaamista
vaativaa hoitoa, mutta ollaan valmiit sitten perustamaan tällaisia
1 600 miljoonan tai 750 000 miljoonan rahastoja
taikka aktioita euroveljen pelastamiseksi. Olemme kuulleet, että veljeä ei jätetä
EU:ssa,
mutta täällä Suomessa voidaan köyhä tai
vaikeasti sairas jättää. Ihmiset näitä asioita
seuraavat ja sitten myös vertaavat.
Täällä eduskuntasalissa sosialidemokraattien eduskuntaryhmän
puheenjohtaja hymyillen kävelee sinne ja tänne
ja nyt paikalleen, ja onnittelen häntä, että hän
on ryhmänsä johdattanut Arhinmäen—Soinin
linjoille, (Ed. Kerola: Mutta ei Lipposen linjoille!) niin kuin
huomasin juuri tv-uutisista valtiovarainministeri Kataisen tätä pahoitelleen.
Populistien joukkoon hän totesi sosialidemokraatit johdetun.
Mielestäni ei ole todellakaan kysymys populismista,
vaan kysymys on vastuullisuudesta suomalaisille veronmaksajille
ja aivan perustellusti siitä vaatimuksesta, että ongelman
aikaansaaneet pankit, nämä niin sanotut sijoittajat
ja pääomapiirit, otetaan mukaan tähän
maksumieheksi, eikä niin, että niin kuin on todettu
monta kertaa, tappiot sosialisoidaan veronmaksajien maksettaviksi.
Tässä jo viime viikolla valtiovarainministeriön
puolelta asiantuntijat totesivat, että todennäköisyys
saada takaisin tämä 1 600 miljoonaa euroa,
mikä menee sinne Kreikkaan tai yleensä mitä sinne
menee, on noin 30—50 prosenttia. (Ed. Kimmo Kiljunen: 100
prosenttia!) — Tämä oli, ed. Kimmo Kiljunen,
kuitenkin niin sanotusti asiantuntijakäsitys. — (Ed.
Kimmo Kiljunen: Asiantuntijakäsitys on toinen!) — Tämä käsitys tietysti
on vähän niin, että jos halutaan kaksi
mielipidettä taloudesta, voidaan pyytää kaksi
ekonomistia keskustelemaan. Löytyy varmasti kaksikin näkökulmaa.
Kuitenkin on selvää, että nyt eduskunnassa tämä asia,
sen jälkeen kun sosialidemokraattienkin ryhmä on
tulossa kielteiselle kannalle, on selvästi, sanoisinko,
vakavampi. Se ei ole mikään läpihuutojuttu,
ja on hyvä, että näin on tapahtunut,
ja todellakin onnittelen ed. Heinäluomaa tässä asiassa.
Ensimmäinen varapuhemies:
Käydään tämä keskustelu
puhujalistan mukaisesti loppuun saakka.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiot köyhtyvät köyhtymistään
ja rahamaailma rikastuu. Minustakin on kauhea ajatella, että hyväksymme
sen, että riskinottajat, voitonkäärijät
ja kieroilijat porskuttavat siunauksellamme entiseen malliin ja
valtiot ja niiden kansalaiset kantavat vastuut. On vaikea jatkaa
matkaa porukan kanssa, jonka kompassi näyttää väärin.
Tämä oli matkan alkuvaihe. Kieltämättä Portugali,
Italia ja Espanja sekä Irlanti olisivat tulleet hyvää kyytiä perässä,
ellei uutta 440 miljardin massiivipakettia olisi. Olemme jo tätä ennen
pumpanneet rahaa Islantiin, Latviaan ja välillisesti Unkariin. Mielestäni
joskus on tajuttava kääntyä.
Velkasaneerausta pankeille ei pystytty tekemään,
sillä kyse ei ollut vain Kreikasta vaan kuulemma finanssimarkkinoiden
luottamuksesta. Markkinoiden luottamus vääristyy
näinkin päin, kun rahojen turva halutaan aina
taata. Tulee liiallinen turvallisuudentunne. Pankkien pitää pystyä kaatumaan.
Sitä paitsi luottamus ei riittänyt edes viikonlopun
yli. Pitää nähdä, että esimerkiksi
kiinalaiset vientitulot etsivät sijoituskohdetta, samoin
kaikki se epämääräinen raha,
joka tulee laittomasta bisneksestä. Euroopan tasolla on
liian helppoa rahaa saatavaksi. Me olemme Euroopassa ylivelkaantuneet,
ja vaikka ongelma nyt laastaroidaan, itse tauti jää.
Mielestäni esimerkiksi niitä Uusipaavalniemen
oppeja, joista hän kertoi jo vuosia sitten, kannattaisi
kokeilla siellä EU:n tasolla. Onneksi Ekp onkin vähän
lähtenyt asialle. Käytännössä hallittu
rahanarvon alentaminen, sen lisäksi finanssimaailmaa on
vaadittava mukaan rahoittamaan rahamarkkinoiden vakautta. Kannatan lämpimästi
lisää läpinäkyvyyttä,
valvontaa ja rahamarkkinoiden säätelyä,
mitä pääministerimme onkin EU-pöydissä usein
vaatinut. Aivan toisella otteella on käytävä veronkierron,
pankkisalaisuuden ja veroparatiisien kimppuun. Valtioiden tuloja
on pakko saada kerrytettyä, että velat voi hoitaa.
Muutoin kaikki valtiot ovat pian korviaan myöten veloissa
ja rahamaailmaa on pakko kumartaa jatkossakin. Politiikka ei saa
(Puhemies: 2 minuuttia!) olla markkinatalouden jatke, vaan tasaava
hyvinvoinnin turvaaja.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minusta tämän keskustelun
tämän viikonvaihteen kokonaisratkaisun jälkeen
koskien Kreikkaa pitäisi nyt olla aivan erisävyinen.
Nimittäin se kokonaisuus, mikä syntyi viikonlopun aikana,
se massiivinen eri elementeistä syntynyt kokonaisuus, merkitsee
Kreikankin lainan myöntämisen kannalta mielestäni
aivan uudenlaista tilannetta. Se käytännössä tarkoittaa
sitä, että Kreikan maksukyky tulee paranemaan
merkittävällä tavalla. Meillä on
entistä paremmat mahdollisuudet saada muiden lainaajamaiden
tavoin takaisin lainaa, tai on niin, että koko sitä 1,6 miljardin
summaa, mikä on nyt varattu tässä esityksessä,
ei tarvitse maksaa kokonaan laisinkaan. Nämä ovat
niitä peruselementtejä, jotka liittyvät
nyt tähän keskusteluun. Tästä kokonaisuudesta
tietysti puhutaan huomenna vielä paljon enemmän.
Mutta nyt on syntynyt joku semmoinen kummallinen kuva, että tämä nyt
olisi vaan rahoitusmarkkinoiden aikaansaama tilanne. Hyvänen
aika, Kreikan valtio on ollut se lainaaja voidakseen pitää yllä alijäämäistä taloutta
ja kaiken lisäksi vielä antanut siitä dramaattisesti
vääriä tietoja esimerkiksi aikana, jolloin
valtiovarainministerinä oli Eero Heinäluoma. Tekisi
kovasti mieli kysyä, minkälaisia järjestelmiä tuolloin luotiin
ja pyrittiin luomaan. Tämä on minusta erittäin
tärkeä osa myöskin tätä keskustelua
tänä päivänä, kun mietitään,
miten tähän on tultu. Vuosikausia tämä yli
varojen eläminen on jatkunut Kreikassa. Siksi me olemme
tässä, siksi me tarvitsemme tavattoman järeitä toimenpiteitä,
ja siksi me tarvitsemme, kuten Ecofin on nyt korostanut, rahoitusmarkkinoiden
sääntelyn valvonnan pikaista uudistamista. Me
tarvitsemme vakausmaksua mielestäni, sen selvittämistä samalla
tavalla, mikä on Ruotsissa käyttöön
otettu. Tätä transaktioveron aikaansaamista tulee
määrätietoisella tavalla selvittää.
Poliitikothan joutuvat aina siivousmiehiksi, kun kasvottomat
markkinat toimivat. Eihän rahalla ole isänmaata.
Se niin sanottu markkinatalous on loputon ammottava aukko, jonne
menee mitä vaan, ja sen takia me tarvitsemme tässäkin yhteydessä entistä selkeämmät
pelisäännöt. Euroon mentiin aika lailla
piiskaten ja väkipakolla vuonna 1998 tässä salissa
tehdyllä ratkaisulla. Vielä perustelen sitä,
että se oli osa Euroopan unionin jäsenyysratkaisua,
mikä oli suuri virhe. Jätettiin tekemättä ne
sellaiset pelisäännöt, jotka olisivat
estäneet niiden kriisien syntymisen, missä nyt
tänä päivänä ollaan.
Kreikka on väärässä porukassa.
Eräät muutkin euromaat ovat väärässä porukassa,
kun ne aikanaan tähän hyväksyttiin.
Viitekorot ovat laskeneet hyvin merkittävällä tavalla,
ja tämä kaikki tarkoittaa tällä hetkellä nyt sitä,
että nämä edellytykset tämän
Kreikka-lainan myöntämiselle minusta ovat viikonlopun
kokonaisratkaisun myötä kasvaneet ja parantuneet, ja
sitä taustaa vasten tämä tieto siitä,
että sosialidemokraattien eduskuntaryhmä on nyt
tästä irtautumassa ja äänestää tätä vastaan,
on todellakin vääränlaista vastuunkantamista
tästä euroalueen ja koko eurotalouden kilpailukyvystä ja
kyvystä selviytyä globaalina toimijana tulevaisuudessa.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin, niin kuin ed. Kallis sanoi, kriisi
ei varmastikaan edelleenkään ole ohi, ja nyt todellakin kaikissa
kriisimaissa ja varmasti kaikissa Euroopan maissakin on syytä saada
julkinen talous pikkuhiljaa korjauskurssille. Tietysti, kun nyt
kritisoidaan tätä tapaa, millä yritetään
tämä korjauskurssi tehdä, olisi hyvin
mielenkiintoista kuulla aidosti ne vaihtoehdot, mitä sitten
olisi vaihtoehtoina. Aletaanko painaa euroja lisää ja
sitä kautta aiheuttaa inflaatiota, korkeampaa korkotasoa? Aletaanko
jättää Kreikka ulkopuolelle siitä?
Tiedätte sen seuraukset sitten jatkossa. Eli jos ei myöskään
valtio ole luottokelpoinen, niin mitä tapahtuu rahamarkkinoilla?
Alkaako sen seurauksena syntyä kehitys, että suomalaisten
asuntovelallisten korkotaso nousee monta prosenttiyksikköä tai
työttömyys kasvaa ja talous menee voimakkaasti
alaspäin?
Täytyisi tietysti miettiä aina sitten vaihtoehtoja
ja aidosti katsoa myöskin se ketjureaktio, mitä saattaisi
tapahtua. Tosiasia on, että ei tässä Kreikkaa
pelasteta eikä pankkeja pelasteta, vaan kyllähän
tässä pelastetaan rahoitusmarkkinoiden tietynlainen
vakaus, ja toivottavasti tämä toimenpide riittäisi,
mutta ei todellakaan riitä muuta kuin alkuvaiheen korjaustoimenpiteeksi.
Seuraavassa vaiheessa meidän on pakko saada aikaiseksi
se, että tosiaan julkisissa talouksissa eri maissa ruvetaan
tekemään korjausliikkeitä. Nythän Kreikan
tapauksessa todellakin tehdään 7 eri kvartaalia
ja sitä lainaa ei anneta, mikäli joka kvartaalin
aikana ei ole tehty riittävästi toimenpiteitä.
Eli siinä suhteessa täytyisi myöskin
nähdä, mitkä nämä seuraavat
vaikutukset ovat, ja toivottavasti se näyttäytyy
siinä, että muut kriisimaat rupeavat tekemään
ihan oma-aloitteisesti julkista taloutta kuntoon, koska nähdään,
että yhteen maahan puututaan näinkin voimakkaasti
kuin nyt on tapahtumassa.
Jatkossa varmaan on syytä katsoa myöskin vastavakuuskysymyksiä ja
tämän tyylisiä asioita, koska valtionlainat
ovat olleet perinteisesti vakuudettomia, ja siinä suhteessa
saadaan vielä huomattavasti enemmän turvaa, mikäli
tämän tyylisiin toimenpiteisiin joudutaan. Toisaalta olen
myöskin samaa mieltä, että rahaliittoon
pitää saada huomattavasti selkeämmät
kontrollisäännöt ja myöskin
sanktiosäännöt, jolloin pystytään
paljon nopeammin puuttumaan näihin kysymyksiin kuin tällä hetkellä on
todellakin tehty.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kyllä asiantuntijakuulemisen yhteydessä on
tullut täysin selväksi, että Euroopan
unioni on ajautunut laittomaan tilaan ja eurojärjestelmä on
vakavasti uhanalaisena. Kaikkia eurojärjestelmään
liittyviä, taloudenpitoon liittyviä, sääntöjä on
räikeästi ja törkeästi rikottu,
kaikkia keskeisiä periaatteita, mitä aikanaan
on sovittu, kun tämä yhteinen liitto perustettiin
ja matkalle lähdettiin.
Euroopan unionin suunnalta voidaan tietysti sormella osoittaa
Kreikkaa, mutta jokainen meistä voi tehdä sen
testin, että osoittaa sormella jotakuta: samanaikaisesti,
kun yksi sormi osoittaa syyllistä, pari kolme sormea osoittaa
omaan rintalastaan. Eli tässä tapauksessa Euroopan
unionissahan on oltu hyvin välinpitämättömiä,
eli Euroopan unionia on johdettu huonosti, koska pitkään
yleisesti tiedossa olevaan ongelmaan ei ole haluttu puuttua. Ne
väärennetytkin Kreikan luvut olivat Euroopan huonoimpia,
(Ed. Pulliainen: Ne olivat sellaisia jo 1990-luvun alussa!) joten
vaikka niihin olisi reagoitu, tässä ei kovin paljon
sitten kuitenkaan kannata kivittää Kreikkaa ja
kreikkalaisia, kun tähän olisi voinut mennä väliin
paljon paljon aikaisemmin. Ja milloin väliin mentiin? Paljon
parjattuja markkinavoimia on tavallaan kiittäminen siitä,
että ne vihelsivät pelin poikki ja alkoivat vaatia
toimenpiteitä, ja sillä tiellä nyt ollaan.
Valtiovarainministeri käytti tällaista kielikuvaa,
joka on painijoille tuttu: hän puhui niskalenkistä.
Tämä tilanne, missä ollaan, osoittaa,
kenellä se ote on asiassa. Minä koen sen niinpäin,
jos painitermeillä jatketaan, että Euroopan unioni
ja sen eurojärjestelmä ovat sillassa keskellä painimolskia
ja markkinavoimat rynkyttävät Euroopan unionin
rintalastan päällä. Näinhän
tämä tilanne on eikä mikään
demokratian niskalenkki markkinavoimista. Siinä kyllä tuomari
näkee kovasti väärin, kenellä on
ote kenestäkin.
Herra puhemies! Ihan lopuksi: Sosialidemokraateilla oli tässäkin
asiassa, niin kuin kaikissa keskeisissä asioissa, vaihtoehto.
Pidän äärettömän valitettavana
sitä, että hallitus ei halunnut mitenkään
myötävaikuttaa siihen, että näin
suuressa asiassa olisi haluttu löytää kansallinen
laajapohjainen yhteisymmärrys, vaan hallitus suorastaan
haluaa kantaa yksin koko vastuun. Se on yksi taktiikka, ja hyvä niin.
Mutta kun täällä keskustan ryhmäpuheenjohtaja
Kalli kysyi, mikä se vaihtoehto on, niin hetken kuluttua
täällä on pöydällä SDP:n
eduskuntaryhmän valtiovarainvaliokunnan mietintöön
jättämä vastalause, jossa on kolme ponsilausumaa.
Siellä on meidän vaihtoehtomme.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Saariselle, kaunosielupuhujalle, kommenttina:
Mitä on itse asiassa se populismi sitten, kun te äsken
ilmoititte, että demarit olivat valmiit kompromissiin ja
neuvottelemaan? Mihinkä se populismi nyt hävisi,
joka nyt on tällä hetkellä olemassa?
Siinä yhtälössä nyt joku kohta
ei toiminut, mutta sepä ei ole minun päänsärkyni.
Arvoisa puhemies! Tämähän on mielenkiintoinen
uusi harjoitus. Ekp itse aiheutti alhaisten korkojen politiikalla
tämän tilanteen, siirsi setelirahoituskauteen
meidät. Sitten sen jälkeen koettiin tämä Kreikka-juttu.
Olen sitä mieltä edelleen, vaikka mitä nyt
on tapahtunutkin, että se oli siinä tilanteessa
aivan oikea teko, ja sanon, että se viikonvaihteen operaatio
sekin oli eräällä tavalla perusteltu.
Mutta kun on sanonut a ja b, niin sitten tulee c, ja siihen c:hen
elikkä dynamiikan vaiheeseen pitää viisasten
kiven löytyä. Siinä ratkaisevaa on se,
että Trichet’n Ekp ryhtyy toimimaan itsenäisesti,
ihan niin kuin olisi omasta valuutasta kysymys.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattien linja on vastuullinen
ja lähtee siitä, että ne, jotka ovat
tässä kriisissä olleet sen tekijöitä ja
myös hyötyjiä, ovat mukana tätä ratkaisua
hakemassa ja ottavat oman vastuunsa tästä. Tässä on
tehty erittäin suuria rahoja näillä Kreikka-papereilla
pankkien ja sijoittajien toimesta ja nyt, kun riskit ovat realisoitumassa,
haetaan veronmaksajia apuun. Kysyn, missä on se vastuuntunto
suomalaisten veronmaksajien rahankäyttöä kohtaan,
että näitä pankkeja ei olla valmiita
täällä laittamaan vastuuseen. Missä on vastuuntunto
ja keihin se oikein kohdistuu? Tätä me olemme
esittäneet koko ajan joka ikinen kerta näiden
viime päivien aikana, että niiden, jotka ovat
tässä olleet hyötyjiä, pankit,
sijoittajat, täytyy tulla mukaan kantamaan vastuuta tämän homman
siivoamisesta. (Ed. Saarinen: Se ei käy hallitukselle!)
Tähän liittyen tarvitaan rahoitusjärjestelmän iso,
perusteellinen remontti, että tämä ei
uusiudu. Tässä on aito moraalikadon ongelma: palkitaan
korkeata riskinottoa, ja sitten kun riski realisoituu, huudetaan
veronmaksajat apuun. Pyydän miettimään
kaksi kertaa, mikä on vastuullista toimintaa, jotta me
emme näe näitä esityksiä uudelleen
ja uudelleen meidän pöydillämme. Tämän piti
olla jo finanssikriisin jälkeen selvä, mutta kyllä nyt
viimeistään Kreikan tapauksen täytyy opettaa,
että joku stoppi tälle pitää laittaa,
ja se stoppi pitää laittaa nyt.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Nämä sosialidemokraattien
ja perussuomalaisten vaatimukset ovat vain keppihevonen populismin
laukassa. Nyt näyttää siltä,
että SDP ja perussuomalaiset ovat rakentamassa uutta punaruskeaa
rintamaa, sen verran veristä tämä populismikamppailu
on. Kaikki ne toimet, joita perussuomalaiset ja sosialidemokraatit
ovat vaatineet, on toteutettu. Suomi on esittänyt niitä EU-pöydissä,
esimerkiksi Imf:n mukanaoloa rahoittamassa ja valvomassa tätä Kreikan
tiukkaa talousohjelmaa. Sitä on kiitelty ja kiitelty nimenomaan Suomea
siitä, että Suomi tätä vaati.
(Ed. Kalliksen välihuuto) — Viime viikon tiistaina
Financial Timesissä. Kannattaisi ed. Kalliksenkin, joka
kovasti kertoo aina lukevansa näitä talouslehtiä,
lukea se viime tiistain Financial Times. Siinä Suomea nimenomaan
tästä kiiteltiin.
Ed. Heinäluoma on vaatinut myös pankkien vastuuta.
Täsmälleen samoihin toimenpiteisiin, mitä Keski-Euroopassa
pankit ovat sitoutuneet tekemään, ovat suomalaiset
pankit, kolme suurinta liikepankkia, sitoutuneet ja viime viikon tiistaina
Kiviniemelle ja Kataiselle näin esittäneet, kun
ovat käyneet keskusteluja asiasta, täsmälleen
samat toimenpiteet täällä kuin siellä.
Suomi on viime viikonloppuna esittänyt, että tämän
paketin pitää olla vastikkeellinen, siinä pitää olla
Imf:n mukana ja lainojen pitää olla kahdenvälisiä.
Lisäksi Suomi vaati pöytäkirjattavaksi,
että nämä pankkien vakausmaksut tulevat
voimaan ja niistä tehdään esitykset toivottavasti
kesäkuussa viimeistään, ja Suomi vaati
myös, että globaalit transaktioverot selvitetään
ja otetaan voimaan, sikäli kuin ne globaaleiksi saadaan. (Puhemies:
2 minuuttia!) Kaikki nämä asiat ovat tapahtuneet.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Olennainen kysymys on se, joutuuko
joku kärsimään kreikkalaisista velkapapereista.
Maailmassa pyörii velkapapereita 24 prosentin korolla,
12 prosentin korolla, ja on aika pitkälle mennyt, kun suomalaisesta
pankista soitetaan, joku alle kolmekymppinen soittaa yli 60-vuotiaalle,
joka on koko ikänsä ollut elinkeinoelämässä,
ja tarjoaa kreikkalaisia velkapapereita hyvällä korolla.
(Ed. Rajamäen välihuuto) Miksi ne ovat hyviä?
Ne ovat todella hyviä, koska jokainen saa siitä paperista
sen, mitä siinä velkakirjassa lukee, ja vielä 12—13
prosentin korot päälle sen takia, että me olemme
mukana ottamassa vastuun näistä papereista. Normaalielämässä silloin,
kun velallinen on vaikeuksissa, hän neuvottelee velkojan
kanssa, katsotaan, pidennetäänkö maksuaikaa,
alennetaanko korkoja jne. jne. Tässä tapauksessa
ei mitään tällaista esiinny.
Olen myöskin miettinyt sitä, minkä takia
me lainaamme halvalla korolla ja sitten vielä kynimme niitä onnettomia
kreikkalaisia 3 prosenttiyksikön marginaalilla. Sehän
on moraalitonta. Velallinen on suurissa vaikeuksissa, ja me käytämme
hänen asemaansa hyväksemme. No, te sanotte, että ilman
sitä velallinen olisi vielä pahemmassa asemassa.
Se pitää myöskin paikkansa. Mutta en
ymmärrä, minkä takia niiden, jotka ovat suuren
hyödyn saaneet ja ovat saamassa, saamisia ei voida kohtuullistaa.
Ei vaan mene päähän, vaikka kuinka kiiteltäisiin
Suomea.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Esitin, kun tämä asia tuli
esille, saman suuntaisia kysymyksiä. Tämä pankkien
rooli tuli esille myöskin kuulemisessa eduskunnan auditoriossa perjantaina,
ja esitettiin kysymys, kuka tässä nyt vetää tällaisia
korkoja, jotka ovat riistokorkoja. Todettiin, että eivät
taida olla ne tahot, joitten asemaa tässä nyt
ollaan jollain tavalla pelastamassa, eli 19. päivänä erääntyvien
luottojen korot eivät taida olla näitä riistokorkoja
vaan itse asiassa ne tahot, mihin ed. Kalliskin viittasi, ovat niitä,
jotka spekuloivat tässä viimeisen parin viikon
aikana. Oikeastaan Suomi on tässä liittymässä siihen
samaan joukkoon, pitkäaikaisten luotottajien joukkoon,
jotka ovat normaalilla reittauksen mukaisella korolla lainanneet,
ja nyt valtiot tulevat lainaamaan Kreikalle sen tarvitsemia lainoja.
Kun tässä sanotaan, että nyt riistopankkeja pelastetaan,
niin ei taida muuten olla niin, päinvastoin vakautetaan
tilannetta ja vastuullisia luotonantajia tässä tuetaan,
Kreikkaa tuetaan. Kun syyllisyyttä heitetään
luotonantajiin, niin kyllä siinä todella hämärtyy
se tosiasia, että luotonottaja on se, joka tietenkin viime
kädessä on vastuussa, eli Kreikka ja Kreikan hallitukset,
erilaiset hallitukset.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kun tähän mennessä on
annettu väärää tietoa ja huijattu,
niin aika vaikea on uskoa, että hetkessä muuttuisi
se asenne sitten, kun se sattuu siinä kansakunnassa olemaan
semmoinen syvälle piintynyt. Eikö tätä kuvaa
jo tämän aamun uutinen, jossa todettiin, että 20
vuoden aikana kreikkalaiset ovat valmiita leikkaamaan eläkkeitä 7
prosenttia, siis 7 prosenttia 20 vuoden aikana? Miettikääpä,
monen hallituksen aikana eteenpäin. Minä olisin
odottanut, että ne olisivat sanoneet, että me teemme
kahden vuoden aikana tai vuoden aikana tämmöisen
tempun. Mutta tämähän kuvastaa jo sitä,
että esitetään tämmöisiä juttuja,
mitkä ovat ihan teoreettisia.
Kun miettii suomalaisten eläkepolitiikkaa, niin me
teimme vasta 2005 semmoisen ratkaisun, jossa tehtiin 50 vuotta kestävä eläkeratkaisu.
Meni kolme vuotta aikaa, niin pääministeri sitten
jossakin hangilla totesi, että ei tämä muuten
olekaan, että nyt pitää kokonaan paketti
repiä auki, että meillä on kestävyysvaje.
Meillä jo sisällä on suomalaisessa eläkepolitiikassa
tämä elinaikakerroin, joka tarkoittaa, että se
leikkaa moninkertaisesti jo sen, mitä tämä Kreikan
paketti.
Siinä mielessä se uskottavuus näistä toimista on
mennyt. Saa nähdä, mitä muuta tulee,
ja kun tietää sen historian, niin ainakin minulla
on mennyt usko siihen, jotta me koskaan saamme niitä rahoja
takaisin, mitä annetaan sinne.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Laukkanen
hiljattain totesi, että poliitikot joutuvat siivousmiehiksi,
kun kasvottomat markkinat toimivat. Kyllä ajattelen, että tässä pohjimmiltaan
ongelma valitettavasti on poliitikkojen luoma eli jo huonolla politiikalla
tämä sotku on aiheutettu, kun Kreikassa on eletty
yli varojen ja otettu holtittomasti velkaa ja toisaalta myös
rahaliiton sisällä ja Euroopan unionissa ei ole
valvottu sovittujen sääntöjen, vakaussääntöjen,
noudattamista.
Yhteinen valuutta laajalla EU-alueella toteutettuna on poliittinen
hanke, ei niinkään taloudellinen, ja nyt on jouduttu
toteamaan sitten, että yhteisen valuutan toimiminen edellyttäisi
yhteistä talouspolitiikkaa, joka taas veisi lisää valtaa
keskitetyille järjestelmille eikä pitkälle
vietynä ainakaan olisi Suomen etu, joka puolestaan on hoitanut
kohtuullisen hyvin asiansa.
Nyt annettu esitys, jota käsittelemme, on kyllä vain
ensiapu, joka ei paranna potilasta vaan siirtää oireiden
puhkeamisen myöhemmäksi, ja siksi mielestäni
ei tule toimia nyt yhtään järeämmin
kuin on välttämätöntä.
Toivonkin, että valtiovarainvaliokunta tutkisi vakavasti
ed. Kalliksen esittämää lisätalousarviota,
johon koko eduskuntaryhmämme on yhtynyt, jossa esitetään,
että lisäajan saamiseksi neuvotteluun Suomi osallistuisi
toisen ja kolmannen vuosikvartaalin 21 miljardin euron lainamäärärahaan
tällä sovitulla 1,85 prosentin osuudella, jolloin
ottaisimme merkittävästi, 1,2 miljardia euroa,
vähemmän lainaa kuin mitä hallitus esittää.
Toivon, että eduskunta myös tässä yhteydessä ottaisi
vahvan kannan niin tuon pankkiverojärjestelmän
kuin myös pörssiverojärjestelmän
luomiseksi, ja muistutan siitä, että kristillisdemokraattinen
eduskuntaryhmä on tätä useaan otteeseen
esittänyt vuosikausia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama huomio tähän viikonlopun
aikana tapahtuneeseen Kreikka-keskusteluun. Ensinnäkin
tuon suuremman paketin etenemisen yhteydessä alettiin jo
röyhistellä rintaa, että ei olekaan mitään
hätää mistään. Viittaan
tähän ed. Saarisenkin mainitsemaan demokratian
otteeseen markkinavoimista, joka kuitenkaan ei niin vain olekaan
vaan mieluummin niin, että kansakunnat ovat kuitenkin enemmän
sillassa ja markkinavoimat sitten siinä päällä,
kun katsomme, mikä tämän päivän
tieto on euron kurssista esimerkiksi.
Toinen asia on tuo puhe liittovaltion eteenpäin menemisestä.
Se on mielestäni ongelmallista. Jo laajalti ja entistä laajemmin
puhutaan EU-liittovaltiomallin puolesta.
Sitten kolmanneksi, niin pahaa ei ole, ettei ole jotakin hyvää,
ja tämä hyvä on nyt Tobinin verosta johdetut
transaktiotyyppiset veromuodot, niiden selvittäminen. Tosin
nämä signaalit ovat hyvin heikkoja. Puhutaan globaalin
veromallin selvittämisestä. Tässä pitäisi
EU:n olla vahvasti mukana ja Suomen EU:n jäsenvaltiona
olla aktiivinen ei vain huomauttelemalla siitä asiasta
vaan tekemällä konkreettisia ehdotuksia tämän
trans-aktioveron toteuttamiseksi.
Markku Uusipaavalniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten on tullut mainittua aikaisemminkin,
niin romahdus on väistämätön.
Me pitkitämme vain sitä ja pahennamme kuplaa.
Kaikki on mennyt niiden nuottien mukaan, millä tästä saadaan
mahdollisimman suuri tuho aikaiseksi.
Tuho saadaan aikaiseksi sillä, että velkaannutetaan
rahajärjestelmä mahdollisimman pahoin. Lisääntyneellä velanotolla
tuodaan talouteen ylimääräistä rahaa,
joka kuitenkin tulevina vuosina pitäisi siis maksaa pois.
Kun tämä velan lisääntyvä määrä ja
sitä kautta ostovoiman suurentuminen tulee tiensä päähän,
silloin joko talousmahdit voivat herätä, valtiot
voivat herätä, että jotain tuli tehtyä väärin,
tai sitten ei herätä ja tehdään se,
mitä ei pitäisi tehdä.
Seuraava vaihe on, kun valtiot velkaantuvat. Valtiot, kunnat
ovat näinä nousuvuosina laittaneet budjettinsa
noin nollatasolle, jolloin siinä vaiheessa, kun ylimääräiset
verotulot siitä luottokuplan syntymästä poistuvat,
valtiot aloittavat velkaantumisensa.
Suurin virhe, mitä tämän jälkeen
voi tehdä, ovat kiristystoimenpiteet. Nyt me olemme EU-alueella
tekemässä kollektiivisesti tätä.
Olemme kiristämässä toisiamme kurkusta,
että nyt pitää kiristää.
Mitä tämä tarkoittaa? Se tarkoittaa edelleenkin
pienevää ostovoimaa, likviditeetin pienenemistä raha-alueella.
Entä jos tämä käy koko raha-alueelle,
ja näinhän se on käymässä?
Tällä vakautuspaketilla, joka on nyt tulossa, me
sidomme yhä suuremman ristikon valtioiden välille.
Myöskin valtioiden välinen painostus toisiaan
kohtaan tulee tässä lisääntymään.
Tätä harjoitusta on tehty Latvian, Islannin ja
Viron kanssa. Mitä me tiedämme näistä maista?
Me tiedämme, että Latviassa palkkasumma on tippunut
40 prosenttia. Miettikää omalta kohdaltanne, mitä se tarkoittaa,
kun tämä saavuttaa Suomen. Islannissa tämän
vuoden arvio menee yli 50 prosentin pudotukseen kahden vuoden sisällä.
Irlannissa on tipahtanut 10 prosenttia. Irlanti on hieman samassa
veneessä Suomen kanssa, eli siellä erittäin
ankaralla valtion velkaantumisella on pidennetty ja pahennettu kuplaa.
Kahdessa vuodessa Irlannin valtionvelka suhteessa bruttokansantuotteeseen
on noussut 25:stä 64:ään. Irlannin kupla
on mitä suuremmalti juuri puhkeamassa.
Maat yksitellen tulevat tippumaan tähän samaan
kuoppaan, mihin jo moni maa on tippunut. Tässä annetaan
viimeisiä tekohengityksiä. Kun nämä kiristystoimet
isommassa mittakaavassa alkavat koskea, kun tähän
tulee isompia maita mukaan, palkkasumma tulee tipahtamaan erittäin
rankasti koko euroalueella. Tällä hetkellä mennään
lievää pudotusta. Sen jälkeen alkaa todellinen
deflaatio. Omaisuusarvot alkavat tipahtaa. Valtioiden ja kuntien
velkaantuminen ei pysty pitämään niitä kovin
pitkään yllä. Kun omaisuusarvot tipahtavat,
alkaa moral hazardin viimeinen vaihe. Siinä vaiheessa raha
ottaa haltuunsa kaiken, minkä järkeväksi
katsoo.
Jos mietitään esimerkiksi Suomen valtion velkaantumistahtia,
Suomen valtio ottaa vuositasolla velkaa kutakuinkin lähestulkoon
koko pörssiomistuksensa. Yhden vuoden velkaantumisella meiltä viedään
Fortumit, Finnairit ja kaikki muutkin. Ihmettelen suuresti, että kukaan
ei mieti näiden lukujen todellisia mittasuhteita. Miten te
kuvittelette, että Eurooppa selviää siitä yli 2 000
miljardin vuositason velkaantumistahdista? Sillä ylläpidettiin
viimeiset kaksi vuotta taloutta. Kun se on poistunut, niin käytännössä 2 000 miljardia
ostovoimasta on poissa euroalueella. Tämä siis
vuositasolla.
Ensimmäisenä vuonna tämän
tapahtuman jälkeen velkakupla käytännössä puhkesi
lokakuussa 2008. Ei se ollut Lehman Brothersin aikaansaannoksia,
ei se ollut epäluottamusta rahamarkkinoilla, vaan velanoton
maksimit alkoivat tulla vastaan. Silloin hävisi 2 000
miljardia vuositasolla ostovoimasta euroalueella. Jotta saatte hieman
mittasuhdetta, niin mietitään euroalueen öljyostoja.
Euroalueelle ostetaan öljyä parillasadalla miljardilla
vuodessa. Sillä summalla olisi siis voinut rahoittaa öljyostot
kymmeneksi vuodeksi.
Puhutaan, että Aasiasta olisi pitänyt tulla
uusi veturi talouteen. Eihän se ollut näissä olosuhteissa
missään tapauksessa mahdollista. Aasian-vienti
euroalueilta on 60 miljardia, tuonti reilut 100 miljardia isompi.
Ne eivät ole missään mittasuhteessa tähän
2 000 miljardiin. Kun tämä kupla puhkesi,
silloin vuoden 2008 lopussa siis, siitä lähti
seuraava vyörytys elikkä valtioiden velkaantuminen
käyntiin ja sen vuositahti on ollut 1 000 miljardia.
Nyt ollaan siirtymässä siihen vaiheeseen, että saatamme
euroalueen maat toistensa kurkkuun, olemme toistemme velkojen takaajina.
Tämä peli loppuu erittäin pian. Ei kestä kahta
vuotta, ennen kuin euro romahtaa.
Ed. Jaskari sanoi täällä, että pitäisi
olla vaihtoehtoja. Silloin, kun ed. Jaskari vielä väitti
kivenkovaan muutama vuosi sitten, että ei Suomea kohtaa
mikään lama, minä kerroin jo, mitä pitää tehdä,
ja se on juuri se setelirahoitus. Sen on tehnyt USA kautta aikojen.
USA on omaa kuplaansa kasvattanut 1930-luvulta asti. Siitä lähtien
velkasummat ovat nousseet. USA on osannut käyttää kaikkia
mahdollisia keinoja, jotta tämä ei olisi niin
ilmiselvää muille maille, jolloin USA kuplaluototuksellaan
on luonut valuuttaa. Sen oma valuutta on silloin ollut vahvana,
ennen kuin muut mitään huomasivat. Ja kun kupla
on mennyt tarpeeksi pitkälle, dollarin arvo on tipahtanut,
mutta siinä vaiheessa on dollaria jo pystytty siirtämään
muualle ja näin tämä jatkuva kuplatalous
on USA:sta onnistunut.
Arvoisa puhemies! Saksa on tehnyt tätä samaa
meille. Meitä on petetty vähintäänkin
kahteen kertaan. Saksa oli oman luottokuplansa päässä jo
1900-luvun loppupuolella. Jos katsotte sieltä, millaisia
velkamääriä saksalaisilla oli, siellä oli
toista tuhatta miljardia velkaa. Saksa olisi romahtanut, jollei
olisi yllytetty muuta euroaluetta ja Eurooppaa kulutusjuhliin. Saksan
kotitalousluotot eivät ole lisääntyneet
koko kuplan aikana. Ne olivat jo tapissa. He ovat pystyneet häivyttämään
omat velkansa tässä myllerryksessä. Tälläkin
hetkellä Saksan vaihtotase on plus 5 miljardia kuukausitasolla.
Saksa on hoitanut leiviskänsä hyvin. Saksan suurin
riski toki piilee siinä, että Saksalla on paljon
saatavia sieltä sun täältä,
joita se nyt yrittää sitten paikata myöskin muiden
takauksilla.
Jos tätä peliä ei vihelletä poikki
tai erittäin tuntuvaa setelirahoitusta aloiteta, niin valtiot
tulevat ajautumaan konkurssiin. Setelirahoitus on yksinkertaisesti
ainoa keino. Se olisi vaan pitänyt aloittaa paljon aikaisemmin,
jolloinka inflaation kautta olisi pystytty tätä kuplaa
jatkamaan eikä se olisi karahtanut niin pahasti käsille,
valtioille ja yksityishenkilöille.
Sen vuoksi en voi missään tapauksessa tätä hullunmyllyä olla
omalta osaltani jatkamassa. Äänestän
ehdottomasti vastaan tässä Kreikka-paketissa.
Jostain kautta se herätys on tultava, ja täälläkin
on järkeviä puheita siitä, että vastuu
pitäisi saada sinne pankeille siirrettyä, näille
rahoittajille. Täällä, kun joku vielä kysyi,
onko lainanottaja syypää vai lainanantaja, niin
kyllä lainanantajalla on vastuu myöskin. (Ed.
Kallis: Lainanantajalla on moraalinen vastuu!) Lainanottajalla on
oma vastuunsa, mutta jos meillä Suomessa sanotaan, että meidän
taloutemme jatkaa nousuaan, rakettimaista nousua koko ajan ja asuntojen
hinnat nousevat koko ajan ja jos tätä toitotetaan
valtion toimesta, kaikkien ekonomistien, niin onko se yksittäinen
asunnonostaja se suurin paha vai onko kenties jotain muutakin vialla?
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Olemme varmasti kaikki sitä mieltä,
että tämä Kreikan lainapäätös
on inhottava ja tuntuu pilkkaavan kaikkea sitä, mitä ymmärrämme
ikään kuin kohtuudella ja oikeudenmukaisuudella.
Mutta kuitenkin on huomioitava tai tunnustettava, jos emme anna
populismille periksi tai antaudu sen vietäväksi,
että olemme tilanteessa, jossa markkinoiden luottamus euroalueen
lainanmaksukykyyn on ollut hyvin heikko, ja jos tässä tilanteessa
ajaudumme siihen päätökseen, että yksinkertaisesti
haluamme rangaista pankkeja vastuuttomasta käyttäytymisestä ja
annamme niiden ajautua konkurssiin, niin seurauksena on vielä pahempi
lama kuin muutama vuosi sitten ja EU-alueiden talouden romahtaminen
ja työllisyyden ajautuminen syöksykierteeseen.
Markkinat eivät opi mitään, mutta
ihminen voi oppia säätelemään
markkinoita. Poliitikot voivat ottaa vallan pois markkinoilta ainoastaan
siten, että niiltä otetaan valta pois, eli opettelemme
säätelemään markkinoita tavalla,
joka tekee niiden käyttäytymisen ennustettavammaksi.
Ne johtopäätökset, jotka tästä tilanteesta
on tehtävä, ovat seuraavat: Haitallista spekulaatiota täytyy
kitkeä. Välineinä voidaan käyttää esimerkiksi
finanssitransaktioveroa, rahoitusmarkki-naveroa tai valuutanvaihtoveroa.
Jotkin finanssi-instrumentit kuten hedge-rahastot ja johdannaiset
voidaan kieltää tai niitä voidaan rajoittaa.
Erilaista läpinäkyvyyttä pitää lisätä niin
EU-maiden välillä kuin ylipäätään
siinä, mitä kaikkea voidaan kätkeä pankkisalaisuuden
taakse. Valvontaa pitää lisätä.
Viime aikoina on tehty ehdotuksia esimerkiksi pankkiveroksi
tai pankkien vakausmaksuksi, jolla kannustettaisiin pankkeja vähentämään
riskinottoa ja varauduttaisiin samalla tuleviin kriiseihin.
Viime aikoina keskustelu finanssimarkkinoiden sääntelystä on
liikkunut siihen suuntaan, miten voitaisiin saavuttaa niin sanottu
kaksoishyöty, miten voitaisiin kerätä varoja
kriisin seurauksena syntyneiden julkisen talouden alijäämien
korjaamiseen ja samalla lisätä markkinoiden läpinäkyvyyttä ja
vakautta nimenomaan siitä näkökulmasta,
että tuleviin kriiseihin varauduttaisiin tai voitaisiin
varautua entistä paremmin.
Täällä on kysytty, miksi Suomi haluaa
ainoastaan selvittää transaktioveron käyttöönottoa
tai rahamarkkinaveron käyttöönottoa.
Nyt täytyy huomioida se, että Suomi yksin ei tee
päätöstä transaktioverosta vaan
joutuu neuvottelemaan siitä kansainvälisessä kontekstissa.
Rahoitusmarkkinoiden vakauden ja läpinäkyvyyden
lisääminen sekä talouskriisistä selviytyminen
olivat agendalla esimerkiksi viime syksynä Pittsburghissa
G20-maiden valtionpäämiesten kokouksessa. Ranskan
ja Saksan johtajat ottivat esille sen, että finanssimarkkinaverosta
pitäisi käydä keskustelua, mutta tälle
ei tullut kannatusta muiden taholta. Arvovaltaiset tahot, kuten USA:n
johto, EU:n komissio sekä eurooppalaiset finanssikeskukset,
kuten Lontoon City, vastustivat kivenkovaa.
G20-maiden kokous valtuutti kuitenkin Kansainvälisen
valuuttarahaston tekemään vuoden 2010 kesäkuuhun
mennessä selvityksen toimenpiteistä, joilla rahoitusmarkkinasektori
saataisiin oikeudenmukaisella tavalla osallistumaan aiheuttamansa
kriisin kustannuksiin. Selvityksen väliraportti on nyt
tullut. Tässä selvityksessä suhtaudutaan
kriittisesti finanssimarkkinaveroon mutta ehdotetaan sen sijaan
jonkinlaista finanssilaitosten maksamaa maksua, jonka tarkoituksena
olisi lisätä markkinoiden vakautta ja varautua tuleviin
kriiseihin, eli niin sanottua pankkimaksua tai pankkiveroa, joita
Suomikin kannattaa.
Kesäkuussa 2010 G20-maiden valtionpäämiehet
tapaavat Kanadan Torontossa. Siellä rahoitusmarkkinoiden
sääntely ja vakautus sekä jälleenrahoitustoimet
tulevat jälleen olemaan esillä. On hyvin todennäköistä,
että jonkinlainen pankkimaksu tai rahoituslaitosten vakausmaksu saa
siellä voimakasta kannatusta, mutta nähtäväksi
jää, minkälaista keskustelua käydään
rahoitusmarkkinaverosta.
EU:ssa ajattelu on ollut hyvin saman tyyppistä. Euroopan
parlamentti on kehottanut komissiota selvittämään
erilaisia malleja, joilla markkinoita voitaisiin verottaa. Myös
komissio on ollut hyvin myönteinen tälle vakaus-
tai pankkimaksulle mutta on epäillyt rahoitusmarkkinaveron
käyttökelpoisuutta. Voi tietysti olla, että nämä viimeaikaiset
tapahtumat ovat muuttaneet kantoja EU:ssakin. Se nähdään
varmaan tässä lähikuukausina.
Itse pitäisin tässä tätä rahoitusmarkkinaveroa tai
finanssitransaktioveroa erittäin hyvänä,
koska se olisi näistä esille tulleista tai esillä olleista malleista
sellainen, jolla voisi olla myös markkinoita hillitsevä vaikutus,
jolla estettäisiin tulevien kriisien syntyminen tai ainakin
lievitettäisiin niitä. Se pakottaisi pankit ja
muut rahoitusmarkkinoiden toimijat vähentämään
lyhyen aikavälin spekulaatioita ja keskittymään
pitkän aikavälin investointeihin. Eli siinä missä tämä pankkivero ikään
kuin ottaa annettuna sen, että seuraava kriisi tulee ja
siihen sitten ikään kuin varaudutaan ennakolta
keräämällä rahaa, tämä rahoitusmarkkinavero
myös yrittäisi estää sitä,
että kriisejä ei tule. Eli siinä mielessä voi
ajatella, että se on ikään kuin eettisesti
kestävämpi tai parempi ratkaisu.
Mutta ylipäätänsä kannattaa
muistaa se, että rahoitusmarkkinavero on vain yksi osa
pakettia, jota tarvitaan ja josta nyt on erittäin tarpeellista puhua.
Se on kuitenkin ainoita ehdotuksia, joilla pyritään
nimenomaan muuttamaan markkinoiden toimintalogiikkaa tulevien kriisien
välttämiseksi eikä vain korjaamaan tuhoja,
ja siksi itse toivon lämpimästi, että rahoitusmarkkinavero
pidetään mielessä tulevien kuukausien
keskusteluissa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Olen täsmälleen samaa mieltä kuin
täällä aikaisemmat puhujat: pankkien
on kannettava vastuunsa. Mutta se, miten se tehdään,
on tietenkin jatkon kysymys: miten rakennetaan järjestelmä, jossa
pankit tosiasiallisesti tulevat kantamaan vastuuta. Tällä hetkellä pankkien
osalta, jos otetaan vastuukysymykset esille, niin sekä suomalaiset,
ranskalaiset että saksalaiset pankit ovat lupautuneet pysymään
Kreikassa ja siltä osin eivät ole vetämässä lainoja
pois.
Jäin pohtimaan tätä lisätalousarvioaloitetta, jossa
määräraha poistettaisiin kokonaan, tämä 1,6
miljardia euroa lainarahaa. Mitä se tarkoittaisi, ja mihin
se johtaisi? Mitä se tarkoittaisi suomalaisten kotitalouksien
näkökulmasta?
Jos tämä lainapaketti kaatuisi, se tarkoittaisi sitä,
että Suomen valtion lainojen korkotaso saattaisi nousta.
Tällä hetkellä lainojemme korkotaso on
noin 2,5 prosenttia ja maksamme noin 2,2 miljardia korkoja vuodessa.
Oletetaan, että lainaprosentti jollain keskipitkällä aikajänteellä olisikin
5 prosenttia. Se tarkoittaisi nykyisellä lainasummalla,
joka on tämän vuoden lopussa noin 80 miljardia
euroa, noin 5 miljardia euroa. Summien erotus on noin 2,7 miljardia
euroa. Kun verrataan sitä nyt annettavaan lainasummaan
1,6 miljardia, voidaan kysyä, miksi me lähtisimme
sen tyyppiseen operaatioon, joka saattaisi tuoda meidän
valtiollemme lisää kuluja.
Entäpä mitä tämän
paketin kaatuminen tarkoittaisi kotitalouksien näkökulmasta?
Koska kysymys ei ole pelkästään Kreikasta
vaan koko eurotaloudesta, niin takuuvarmasti kotitalouksien maksamissa
uusissa lainoissa tulisi olemaan nykyistä korkeammat marginaalit
ja myös meidän kotitalouksiemme lainoissa korkotaso
saattaisi nousta. Muistaakseni meillä on noin 100 miljardia,
olisikohan, kotitalouksien velkaantuneisuus, ja tämä tarkoittaisi,
kun 1 prosenttihan sieltä on nopeasti laskettavissa, että sekin
on miljardin verran, jos korkotaso nousee, ja kaikki se on poissa
kulutuksestamme, joka näkyisi taas taloudessamme alaspäin
menevänä suhdanteena. Tässäkin
on kysymys siitä, että okei, nämä ovat riskejä,
mutta ne ovat riskejä, jotka tosiasiallisesti voisivat
myös toteutua, jos me lähtisimme kaatamaan tätä pakettia.
Sitä emme missään nimessä saa
tehdä, että kun nyt meillä on laina,
joka on 1,6 miljardia, lähtisimme muuttamaan sitä tukipaketiksi.
Kun lähdemme jatkossa katsomaan, miten Kreikka maksaa näitä lainojansa,
meidän on ehdottomasti vaadittava sitä, että näitä lainoja
ei tulla jatkossa leikkaamaan ja sitä kautta Suomi menettäisi antamansa
rahat.
Mitä takuita meillä tälle on? Takuuna
on se, että laina on hyvin tiukkaan jaksotettu, ja myös se,
että siellä on tiukat rajat, milloin tämä laina myönnetään.
Tämä on ehdottoman tärkeätä,
eli jos Kreikka rikkoo näitä sopimuksia, niin
silloin myöskään ei lainaa Kreikalle
tule. Tietenkin tästä voi syntyä se seuraava
johtopäätös, miten se näkyy
koko eurotaloudessa.
Lyhykäisyydessään on kuitenkin suomalaisten
ja Suomen kansan kannalta parempi, että olemme mukana tämän
lainapaketin myöntämisessä, kuin että emme
olisi tätä pelastuspakettia tekemässä.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on paljon
puhuttu politikoivaan sävyyn populismista. Tästä ei
ole kuitenkaan kysymys. Me itse asiassa käymme yhtä tämän
vaalikauden kaikkein tärkeimmistä poliittisista
keskusteluista. Se, mistä me keskustelemme, ei ole vain
yksi lainapaketti tai yksi takauspaketti, vaan koko talousjärjestelmän
perusteita koskeva keskustelu.
Tällä hetkellä sosialidemokraatteja
huolestuttaa erityisesti se, että me olemme päästäneet
luomaan järjestelmän, jota voisi ehkä kutsua
jonkinlaiseksi sekasikiöksi tai jonkinlaiseksi porvarilliseksi
valtiososialismiksi siinä suhteessa, että taloudellisen
toiminnan riskit ja kustannukset otetaan koko kansan omaisuudeksi,
mutta voitot, havittelun kautta saadut, muitten kustannuksilla hankitut
ylisuuret voitot, sitten laitetaan pienilukuisten, harvojen etupiirien
eduksi. Tätä järjestelmää pitää pystyä muuttamaan,
ja sitä pitää pystyä muuttamaan
siten, että myös näistä ylisuurista
voitoista voitaisiin kerätä sitä puskuria, jolla
sitten tämä rahoitussektori itse rahoittaisi ne kustannukset
ja ongelmatilanteet, joita on edessä, siten, että muut
sektorit eivät joutuisi näihin kustannuksiin osallistumaan.
Tämä on kohtuullista ja oikeudenmukaista.
On hyvä, jos tämmöistä keskustelua
on käyty ja on erilaisia aloitteita tehty, mutta me haluaisimme,
että tämmöiset asiat näkyisivät
jo näissä meille eduskuntaan tulevissa paketeissa.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun Lehman Brothers kaatui, kukaan ei voinut
uskoa sen mittasuhteita. Luultiin, että kyse on yhdestä pankista,
mutta kun pankkien keskinäinen rahoitus katkesi, muut tulivat
perässä. Ulkoinen rahoitus kallistui, ja dominopalikoina
koko pankkijärjestelmä alkoi USA:ssa huojua.
Nyt tämä sama ilmiö pitää ehkäistä,
ja palopesäke on rajoitettava mahdollisimman pieneksi. On
ilman muuta selvää, että haluamme tiuken-taa
pankkivalvontaa mahdollisuuksien mukaan, mutta kun Kreikka tarvitsee
nämä rahat pikaisella aikataululla, on täysin
mahdotonta saada muutoksia niin nopeasti. Toisaalta pitää miettiä muita
vaihtoehtoja. Jos emme tätä lainaa Kreikalle antaisi,
mittasuhteet olisivat aivan toiset. Kreikalla on pelkästään
velkaa 300 miljardia, lisäksi pankeilla vastuita siellä 200
miljardia. Kallistuvien korkojen ja kasvavan työttömyyden
lisäksi pelkästään jo tämä 500
miljardin euron summa tulisi kaikkien eurooppalaisten veronmaksajien maksettavaksi.
Sitä emme yksinkertaisesti voi sallia, vaikka tämä lainaus
tuntuukin pahalta.
Kannattaa myös muistaa se, että laina annetaan
osissa, sillä on tarkat ehdot, joita myös tullaan
seuraamaan. Myös pankkeihin vaikuttaa se, että Kreikan
talous on käytännössä komission ohjauksessa
ja Euroopan unionin vahvassa valvonnassa. Se on pitkällä tähtäimellä myös
parasta pankkipolitiikkaa, koska pankit eivät tällaisten
maiden rahoitukseen halua lähteä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on paljon
puhuttu siitä, mikä on lainanantajan ja mikä on
lainanottajan vastuu, ja varmasti molempien on syytä katsoa
peiliin. Mutta kyllä tässä on kuitenkin
se hyvä muistaa, että ei rahoituslaitoksen kanssa
joudu ongelmiin muuta kuin sellainen, joka on velkaantunut, ja erityisesti
joutuu sellainen, joka on ylivelkaantunut. Tämä pätee
yhtä lailla niin ihmisten osalta kuin valtioidenkin osalta.
Suurin ongelmahan on ollut siinä, että kun
on ollut hyviä aikoja, niin silloin on eletty niin, että tulot
ovat olleet suurin piirtein yhtä suuret kuin menot, ja
kun on ollut huonoja aikoja, silloin on otettu rutkasti lainaa.
Tämän seurauksena, kun tämä on
tapahtunut monta kertaa, lainataso on noussut täysin hallitsemattomaksi.
Onneksi Suomi on yksi parhaista, jolla tätä on tapahtunut
vähiten, mutta meilläkin on tapahtunut, jos katsotaan,
kuinka vähän maksettiin hyvinä aikoina
velkaa pois, ja sekin pääosin maksettiin myymällä valtion
omaisuutta. Eli tässä ikään kuin
Euroopan laajuisesti ja maailmanlaajuisesti veronmaksajien näkökulma
ei ole näkynyt niin voimakkaasti kuin on näkynyt
se näkökulma, että on haluttu viedä eteenpäin
hyviä asioita, jotka ovat kuitenkin maksaneet enemmän
kuin mihin valtiolla on ollut varaa.
Tämä on ollut se seuraus siitä tilanteesta,
ja se on myöskin se asia, joka tästä pitää oppia,
että valtioidenkin on toimittava jatkossa niin, että tulot
ovat suhteessa menoihin ja päinvastoin. Jos velkaa otetaan,
se pitää ottaa sellaiseen tarkoitukseen, jolla
sitten saadaan sellaisia tuloja, joilla myöhemmin sitä velkaa
voidaan maksaa takaisin, ei syömävelkaa eikä sitä,
että ikään kuin pidämme keinotekoisesti
yllä korkeampaa elintasoa, koska sen seuraamukset ovat
sitten hyvin vaikeat.
Tässä tilanteessa ei ole mitään
muuta tehtävissä kuin tukea hallituksen esitystä ja
pitää kiinni siitä, että lainaehdot
ovat tiukat ja laina annetaan osissa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Ensinnäkin ed. Lauslahdelle
kommentti: Jos Suomi jättäisi tämän
homman hoitamatta, niin sehän johtaisi vain siihen, että juuri sillä mekanismilla,
jolla me olemme 100 miljoonalla eurolla varautuneet siihen, että joku
muu eurovaltio jättää homman hoitamatta,
se velvollisuus jakautuu sitten muitten kohdalle, koska nyt jo 20
miljardia on ulosotossa tältä porukalta rahaa,
niin että sille ei voi enää yhtään
mitään.
Arvoisa puhemies! Toinen kommentti, ihan lyhyesti, ed. Uusipaavalniemelle:
Minä kuulun hänen fan clubiinsa kantavana voimana
ja sanon, että kaikkia muita asioita jälleen kerran
pidän erittäin hyvin perusteltuina mutta yhtä asiaa
en, ja sen sanon nyt: Se on se, että lattia tulee vastaan,
mutta se lattia ei ole ed. Uusipaavalniemen mallissa, ja se lattia
on koko maapallolla luonnonvarat. Kun John Maynard Keynes ennakoi
sitä, mitä ed. Uusipaavalniemi tulee Suomen eduskunnassa
aikoinaan esittämään, niin hän
ilmoitti, että dinaari tulee aina, siis hänen
maailmanvaluuttansa, kytkeä luonnonvaroihin.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Miksi juuri Suomen tulisi asettaa ehtoja rahoitusmarkkinoille,
vaikka meillä on pieni kansantalous, olemme pieni maa?
Kun katsotaan Emu-kriteereitä, niin siellä ei
toleransseissa enää ole kuin Suomi ja Luxemburg.
Kaikki muut ovat loukanneet ja rikkoneet kaikki ne rajat, mitä yhdessä on hyvässä
uskossa
sovittu. Tässä mielessä meillä on
rotia paljon enemmän noissa kabineteissa kuin mitä meidän
taloutemme suoraan näyttäisi. Sen täytyy
olla paljon paljon enemmän kuin vajaat 2 prosenttia, koska
me olemme mallioppilaita, esimerkkejä, me olemme puhtaan
kaulan kanssa olleet liikkeellä, kiitos edellisten hallitusten
ja tämänkin hallituksen johdonmukaisen talouspolitiikan.
Meillä on tähtien asento toistaiseksi aika
hyvä, vaikka nyt ollaan edelleen vapaassa pudotuksessa,
ja sen vuoksi olisi tärkeää, että Suomen ääni
olisi ollut niin vahva, että sinne rahalla keinottelijoille
olisi jonkinlaisia, edes pieniä, hillittimiä yritetty
tässä yhteydessä saada. Tätä me olisimme
toivoneet, tämä oli yksi meidän vaihtoehtotoivomuksemme.
Mutta kun hallitus ei ole tehnyt elettäkään
siihen suuntaan, että se saisi tähän
mahdollisimman laajapohjaisen konsensuksen, niin siitä olen
kyllä pahoillani.
Keskustelu päättyi.