4) Laki vammaisvaltuutetusta
Kauko Tuupainen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yleisen arvion mukaan Suomessa on lähes
puoli miljoonaa vammaista henkilöä, joista noin
puolet on vaikeavammaisia. Euroopassa arvioidaan, että noin
10 prosenttia ihmisistä on tavalla tai toisella vammaisia
henkilöitä — Suomi ei siis poikkea tästä määrittelystä.
Suomessa toimii kymmeniä vammaisjärjestöjä,
joista jäsenmäärältään
suurimmat ovat Hengitysliitto Heli, Invalidiliitto, Allergia- ja
astmaliitto, Kuuloliitto, Näkövammaisten Keskusliitto
ja Suomen MS-liitto, joissa jäseniä on noin 122 000.
Lisäksi on useita jäsenmäärältään
pienempiä vammaisjärjestöjä.
Edellä luetelluista vammaisjärjestöistä ovat lakialoitettani
kommentoineet seuraavat järjestöt: Hengitysliitto
Heli, Näkövammaisten Keskusliitto, Invalidiliitto
ja Kuuloliitto ry.
Hengitysliitto Heli totesi muun muassa, että on myös
pitkäaikaissairaita, jotka ovat vahvasti vajaakuntoisia,
tarvitsevat oikeuksiensa ja etujensa valvontaa vammaisvaltuutetulta,
ja että aloite on kannatettava.
Näkövammaisten Keskusliitto ry haluaisi laajentaa
lakialoitteen toimialapykälää, jotta
se kattaisi kaikki elämänalat, myös työelämän.
Esityksessä toimialapykälä koskee vain
lainsäädäntöä ja päätöksentekoa.
Invalidiliitto ry pitää lakialoitetta kannatettavana
ja myönteisenä asiana. Liitto toteaa muun muassa,
että lakialoite liittyy olennaisesti YK:n vammaisten henkilöiden
oikeuksia koskevan yleissopimuksen ratifiointiprosessiin. Vammaisjärjestöt
ovat pitkään vaatineet YK:n vammaissopimuksen
ratifiointia ja sitä valvovan instanssin perustamista maahamme.
Kuuloliitto ry ehdottaa, että vammaisvaltuutettu sijoitettaisiin
organisaatiossa eduskunnan alle, kuten oikeusasiamiehen toimisto
ja Ihmisoikeuskeskus.
Arvoisa puhemies! Vammaiset henkilöt lähiomaisineen
muodostavat maassamme laajan väestönosan, jonka
osalta ollaan yhtä mieltä siitä, että he
oikeutetusti ovat yhteiskunnan tuen erityisessä tarpeessa.
Ikävintä on, että heitä pompotellaan
"luukulta luukulle", koska heidän asioidensa hoito ei näytä kuuluvan
yhdellekään valtion viranomaisista. Siksikin vammaisvaltuutetun
viran perustaminen on tärkeää.
Vammaisten henkilöiden erityistarpeiden toteuttamiseksi
on olemassa omaa lainsäädäntöä. Erityisesti
on mainittava laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
sekä tukitoimista eli niin sanottu vammaispalvelulaki lukuisine
myöhempine muutoksineen ja laki vammaisetuisuuksista.
Arvoisa puhemies! Perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuussäännös
kieltää syrjinnän vammaisuuden perusteella.
Lisäksi perustuslain 19 § turvaa perusoikeuden
sosiaaliturvaan jokaiselle, joka ei itse kykene hankkimaan ihmisarvoisen
elämän edellyttämää turvaa.
Valtiovallan ohjaamassa julkisen sektorin vammaispolitiikassa
on julkistettu laaja vammaispoliittinen ohjelma vuosille 2010—2015. Pääosan
tästä mietinnöstä muodostaa
122 konkreettista ohjelmakohtaa käsittävä toimenpideluettelo.
Sanottu toimenpideluettelo on hyvin yksityiskohtainen ja kattaa
laajoja sosiaalipolitiikan ja yhteiskuntasuunnittelun osa-alueita.
Luettelosta puuttuu yksi valtakunnallinen edistysaskel vammaisten
henkilöiden hyväksi eli erityisen valtakunnallisen
vammaisvaltuutetun virka. Käsittelyssä oleva lakialoite
poistaa tämän merkittävän aukon
vammaisten henkilöiden etujen sekä oikeuksien
edistämisessä ja niiden toteuttamisen valvonnassa.
Valtakunnallisen vammaisvaltuutetun virka kuuluisi samankaltaiseen
tehtäväkokonaisuuteen, jota maassamme jo edustavat
tasa-arvovaltuutettu, vähemmistövaltuutettu ja
lapsiasiavaltuutettu. Jokaisella valtuutetulla on tukenaan oma toimisto
sekä erityinen lautakunta: tasa-arvolautakunta, syrjintälautakunta
ja lapsiasiain neuvottelukunta.
Jokainen kolmesta mainitsemastani valtuutetusta toimii itsenäisenä ja
riippumattomana virkamiehenä, jonka perustehtävänä on
tukea ja edistää oikeus- ja sosiaaliturvaa sellaisen
laajan ihmisryhmän osalta, jolla muodollisesta tasa-arvostaan
huolimatta on ongelmia erilaisen syrjinnän muodossa — kuten
naiset työelämässä, etniset
ja kansalliset vähemmistöt — tai alaikäisyyteen
eli lapsiin liittyen.
Yksikään jo olemassa olevista kolmesta valtuutetusta
ei hoida vammaisten asioita, joten Suomen lainsäädännössä on
tältä osin merkittävä aukko.
Arvoisa puhemies! Tiedostan, että opposition esittämät
lakialoitteet eivät etene useinkaan tässä salissa,
mutta tiedän myös, että puolen miljoonan
vammaisen joukossa on myös hallituspuolueiden äänestäjiä eli
kannattajia.
Edellä kertomani perusteella esitän, arvoisa puhemies,
että käsittelyssä oleva lakialoite saa eduskunnan
taholta hyväksymisen ja jo ensi vuoden talousarvioon varataan
riittävä määräraha aloitteen
vaatimien kustannusten kattamiseksi.
Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! Yhteiskunnan sivistystasosta kertoo hyvin
paljon se, miten yhteiskunta kohtelee heikoimpiaan: lapsia, vanhuksia,
sairaita, vammaisia. Teoriassa meillä on Suomessa nämä asiat
tunnistettu ja huomioitu monet heikossa asemassa olevat ihmisryhmät
hyvin, ja tämä on todellakin ollut meille kunnia-asia
ja luonut pohjaa pohjoismaisen hyvinvointivaltion käsitteelle.
Lakialoite vammaisvaltuutetun viran perustamisesta muistuttaa
kuitenkin hallitusta ja meitä kaikkia maamme vammaisten
asemasta. Teoriassa vammaiset on toki huomioitu hyvin, kuten edustaja
Tuupainenkin tuossa äsken mainitsi vammaispalvelulain,
lain vammaisetuuksista, vammaispoliittisen ohjelman ja vammaisneuvoston.
Käytäntö kuitenkin osoittaa, että ilman
valvovaa elintä monet lait ja hyvät aikeet jäävät
monin osin kuolleiksi kirjaimiksi ja hyvät pyrkimykset
lähinnä juuri vain aikomuksiksi.
Valtakunnallisen edunvalvojan puuttuessa puuttuu myös
kokonaiskuva. Meillä on tasa-arvovaltuutettu, vähemmistövaltuutettu
ja lapsiasiavaltuutettu, mutta ei vammaisten oikeuksien toteutumista
valvovaa asianmukaisesti resursoitua vammaisvaltuutettua. Olisi
korkea aika korjata tämä epäkohta ja
perustaa maahamme valtakunnallisen vammaisvaltuutetun virka. Kannatan
tätä lakialoitetta kyllä lämpimästi.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteen tekijä on tärkeän
kysymyksen äärellä. Jos katson vaikka
oman kotikaupunkini uunituoretta arviointikertomusta viime vuodelta, voin
toki ilokseni todeta, että lainsäädännön
mukaiset palveluajat vammaispalveluissa toteutuvat pääsääntöisesti
aika hyvin. Asian vireille tulosta selvityksen aloittamisen tulee
tapahtua seitsemän päivän kuluessa. Tämä toteutuu
esimerkiksi tässä nimenomaisessa esimerkissä,
Rovaniemellä, 91,4 prosentin varmuudella. Päätöksenteon
hakemuksesta tulee toteutua kolmen kuukauden kuluessa. Rovaniemellä se
toteutuu keskimäärin kahden viikon kuluessa. Monilla mittareilla
kaikki näyttäisi siis olevan mallikkaasti.
Arvoisa puhemies! Samaan aikaan on kuitenkin totta myös
se, että esimerkiksi meillä Rovaniemellä henkilökohtaisen
avun ja palveluasumisen toteutumat vuosilta 2006—2011 osoittavat, että henkilökohtaisen
avustajan ja henkilökohtaisen avun palvelunsaajien määrä kasvoi
342 prosenttia ja palveluasumisen käyttäjien määrä kasvoi
26 prosenttia. Kolmen viimeisen tilinpäätösvuoden
aikana henkilökohtaisen avun palvelunkäyttäjien
määrä kasvoi 293 ja palveluasumisen asiakkaiden
määrä 46 prosenttia.
Kasvun taustalla on 1. syyskuuta 2009 tapahtunut subjektiivisten
oikeuksien laajentuminen. Kun palvelutarpeen kasvu on näin
huomattavaa, on aivan selvää, että nousee
kysymys, pystytäänkö tähän
kysynnän kasvuun todella vastaamaan kaikilta osin, kuten
lainsäädäntö edellyttää.
Siksi varmasti on paikallaan pohtia, olisiko Suomessa hyvä olla
lakialoitteen tekijän tarkoittamalla tavalla laki vammaisvaltuutetusta,
joka virkansa puolesta olisi näitten laissa säädettyjen
oikeuksien toteutumista varmistamassa.
Arvoisa puhemies! Samalla esittäisin kuitenkin myös
pohdittavaksi, että voisiko Suomi katsoa mallia Ruotsista
ja koota voimia yhteen asettamalla yhden syrjintävaltuutetun,
jolla olisi toimialanaan esimerkiksi nykyisten vähemmistö-, tasa-arvo-
ja esitetyn vammaisvaltuutetun toimiala. Saataisiinko tällaisella
voimien yhteenkokoamisella parempia tuloksia kuin aina uusien valtuutettujen
asettamisella? Ruotsin esimerkin myös aloitteen tekijä nostaa
tuolla perustelutekstissään esiin.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Vammaisten oikeuksien puolustaminen on tärkeä asia,
ja yhdenvertaisuuden saavuttamisessa on vielä paljon työtä tehtävänä.
Luulen kuitenkin, että uuden viran perustaminen ei ole
aina paras ratkaisu. Eli olen vähän samaa mieltä kuin edustaja
Autto, että kun meillä on jo nyt tasa-arvovaltuutettu,
niin eikö hänen tehtäväkuvaansa voisi
laajentaa vammaisten henkilöiden tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden
toteutumisen valvontaan, kuten esimerkiksi Ruotsissa tällä hetkellä tilanne
on?
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Yhteiskunnan eli meidän pitää tuntea
vastuuta henkilöistä, jotka syystä tai
toisesta eivät ole tasa-arvoisessa asemassa. Yksi tällaisista
erityisryhmistä on vammaiset. Heillä on monien muiden
erityisryhmien tapaan erityistarpeita, joita ei aina tunneta tai
ymmärretä. Näiden tilanteiden ennalta
välttämiseen tai jälkikäteiseen
hoitamiseen tarvitaan vammaisvaltuutettu. Siksi edustaja Tuupaisen
aloite on perusteltu. Siitä ovat osoituksena myös
erilaisten vammaisjärjestöjen myönteiset
kannanotot.
Arvoisa puhemies! Toivottavasti pysyin asiassa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Erinomaisesti.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeätä huolehtia
siitä, että kaikki kansalaiset ovat tasa-arvoisia,
ja usein vähemmistöryhmät kokevat omien
oikeuksiensa olevan uhattuina. Myös voimavarat puolustaa
omia oikeuksia ovat hyvin erilaiset meillä kaikilla.
Meillä on lapsiasiavaltuutettu, tasa-arvovaltuutettu,
vähemmistövaltuutettu. Herää kysymys,
onko tämä sitten lopulta oikea keino ratkaista
näitä epäkohtia. Onko tutkittu sitä,
kuinka vaikuttavaa näitten eri virkamiesten työ on?
Vai olisiko mahdollista löytää uudenlaisia
ratkaisuja juuri siihen, että taataan kaikille kansalaisille
yhtäläiset oikeudet ja niiden oikeuksien toteutuminen?
Täällä edustaja Autto esitti esimerkiksi
Ruotsin mallin mukaan syrjintävaltuutetun viran perustamista,
eli yhdistettäisiin voimavaroja ja saataisiin enemmän
sitten sitä osaamista ja asiantuntemusta yhden tämmöisen
viran ympärille. Minusta se on hyvä vaihtoehto,
ja on syytä tutkia, kuinka voidaan parhaiten kansalaisten
oikeuksia turvata.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa kaikki ihmiset ovat samanarvoisia
toistensa kanssa. Siitä huolimatta moni vammainen henkilö kohtaa
yhteiskunnassamme syrjintää. Viime aikoina on
kiinnitetty huomiota erityisesti vammaisten kohtaamaan syrjintään
asumiseen liittyvissä asioissa. Myös vammaisten
oikeuksien toteutumisen valvonnassa on puutteita.
Arvoisa puhemies! Hallitus pyrkii tällä vaalikaudella
toimimaan yhteiskunnassa ilmenevää syrjintää vastaan.
Hallitusohjelmaan on lisäksi kirjattu useita hyviä vammaispoliittisia
linjauksia. Tärkeimpänä näistä on
hallituksen tavoite ratifioida YK:n vammaisten oikeuksia koskeva yleissopimus
hallituskauden aikana. Myös muun muassa vammaisten mahdollisuuksia
osallistua työelämään ja oppisopimuskoulutukseen
parannetaan, vammaistutkimusta vahvistetaan ja vammaisen henkilön
lakisääteisen henkilökohtaisen avun kattavuus
tarkistetaan.
Arvoisa puhemies! Tässä edustaja Lipposen puheenvuorossa
tuli erilaisia vaihtoehtoja, miten voidaan vammaisten asema ja heidän
vaikutusvaltansa turvata yhteiskunnassa; olen samaa mieltä,
että voidaan selvittää muitakin vaihtoehtoja
kuin vammaisvaltuutetun viran perustaminen, mutta kannattaa olla
avoin ja miettiä kaikkia eri vaihtoehtoja. Asia on tärkeä,
ja toivon tämänhetkiseen tilanteeseen parannusta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Jouduinkin tässä aika hassuun
tilanteeseen, että joudun kahta edustajaa nyt kannattamaan.
Ensinnäkin kannatan Tuupaisen tekemään
ehdotusta. Se on erittäin hyvä, ja pelkästään
se seikka, että meillä ei ole ratifioitu YK:n
vammaispoliittista ohjelmaa, kertoo sen, että me tarvitsemme
ihmisen, joka pitää vammaisista huolta. Sen sijaan tällä hetkellähän
vammaisten asioita hyvin monessa kunnassa ollaan siirtämässä yksityisille palveluntarjoajille,
kuten esimerkiksi Mehiläiselle meillä tuolla Vaasassa.
Sitä kautta näitä asioita yksityistetään
ja saadaan myöskin sitten meidän veromarkkojamme
siirrettyä konserniavustusten avulla veroparatiiseihin
meidän voimassa olevan lainsäädäntömme
mukaan. Toivottavasti se laki on muuttumassa.
Sen lisäksi kannatan erittäin lämpimästi
sitä, mitä edustaja Lipponen sanoi, että katsottaisiin, mitä tasa-arvovaltuutettu,
vähemmistövaltuutettu ja lapsiasiavaltuutettu
ovat saaneet aikaiseksi. Minun mielestäni sielläkin
olisi hieman tehostamisen paikkaa, miten saataisiin katsottua niiden ihmisten
kohdalla, joille tarvitaan valtuutettu, edusmies, puhemies, mikä tahansa
se nimitys sitten onkaan, että nämä myös
hoitavat sen tonttinsa, että se asia tulee tehtyä ja
sen asian kanssa saadaan asioita menemään eteenpäin.
Kauniit puheet siitä, että vammaisten asia on
tärkeää ja kyllä me nyt tässä hallituksessa
näitä asioita hoidamme... Minä todella
sydämestäni toivon, että tämä hallitus
hoitaa, koska aikaisemmat hallitukset eivät ole hoitaneet.
Jos aikaisemmat hallitukset olisivat hoitaneet nämä asiat,
niin meillä ei tarvittaisi vammaisvaltuutettua. Joissakin
kohdissa — vaikka sanotaan, että tämä ei
ole juridiikkaa, tämä on politiikkaa — toivon
todella, että antaisitte myöskin sydämenne äänen
puhua, miten asioita pitäisi hoitaa siten, että meillä kaikilla
olisi hyvä olla ja jotta tekisimme sitä perusasiaa,
eli parantaisimme tätä maailmaa ja tekisimme asioita
niin, että kaikilla suomalaisilla, kaikilla Suomessa olevilla
olisi hyvä olla.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tuupaisen tekemä lakialoite
vammaisvaltuutetusta on tärkeä ja kannatettava.
Monissa Suomen kunnissa vammaisten henkilöiden saama tuki
riippuu rajatapauksissa kuntien viranhaltijoista ja heidän
tekemistään päätöksistä.
Virkamiesten toimintoja ja vammaisten saamia palveluja valvomaan
tarvitaan vammaisvaltuutettua, joka virkansa puolesta valvoo lakien
toteutumista. Suomessa on niin paljon vammaisia, että kyllä yksi
virkamies työllistyy, vaikka sitä jotkut edustajat
tuntuvat jo epäilevän.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Ensinnäkin kiitän
edustajia siitä, että yksikään
puhuja ei ole vastustanut tätä aloitetta. Tämä nyt
ei ollut minun keksintöäni. Minä itse olen
Keski-Suomesta Jyväskylästä ja olen toiminut
eräässä, no, sanotaan nyt reippaasti,
Hengitysliitto Helissä erinäisistä syistä johtuen
jo pitkään. Eri puolilta keskeistä Suomea
tuli vammaisten lasten vanhemmilta yhteydenottoja, miksi ei mitään
tehdä, nyt kun sinä olet siellä, niin
viepä tämmöinen asia eteenpäin,
ja lupasin viedä eteenpäin asiaa tässä salissa.
(Puhuja yskäisee) — Anteeksi, keuhkovammaiselle
tämä matto on vähän huono asia,
pistää rykimään. — Se,
onko tämä nyt vammaisvaltuutettu tai joku muu
tämä nimike, niin sehän on toisarvoinen seikka.
Hallituspuolueet antoivat positiivista palautetta siinä mielessä,
että myöskin hallitus haluaa tähän
asiaan tarttua. Jos vammaisia on, niin kuin tuossa totesin, lähemmäs
puoli miljoonaa, ja 122 000 kuuluu näihin suurimpiin
järjestöihin, niin kyllähän
se melkoinen joukko on, joka tarvitsee asioittensa hoitajaa.
Minä sain palautetta siitä, näiltä kolmelta
valtuutetulta, että heidän työnsä on
siinä eikä voi muuttaa muuksi. Totta kai sitten
hallitus pakottaa virkamiehen tehtäväkuvausta
laajentamaan, tämä on mahdollista. Mutta se on
tärkeintä, niin kuin olen ymmärtänyt
teidän puheistanne, että asia etenee ja teemme
jotakin. Tämä ei ole nyt pisteiden keräämistä yksittäiselle
edustajalle eikä myöskään puolueelle,
vaan asia on yhteinen.
Ja tässä hengessä, arvoisa puhemies,
minä toivon, että kun jatkokäsittelyä tulee,
täällä jatkossa asia etenee ja puhutaan,
niin ollaan sillä mielellä kuin tänä päivänä tässä salissa
ollaan.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeätä,
että siinä vaiheessa, kun tämä lakialoite
menee eteenpäin, niin muistetaan myös sitten,
että kuullaan vammaisia. He ovat parhaita asiantuntijoita
kehittämään omia palveluitaan ja heillä on
varmasti hyvä näkemys siitä, tarvitaanko
sitten vammaisvaltuutettua vai onko mahdollista, että nykyisten
valtuutettujen työtehtäviä lisäämällä selvitään
tästä asiasta.
Edustaja Tolppaselle haluan sanoa, että nämä edellisessä puheessa
esittämäni asiat ovat kaikki hallitusohjelmassa,
ja kyllä nyt tämä nykyinen hallitus lähtee
siitä, että ne asiat, mitkä ovat hallitusohjelmaan
kirjattu, ne myös toteutetaan.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta edustaja Tuupainen on aivan oikealla
asialla ja tärkeällä asialla, ja herääkin
juuri kysymys, onko tämä meidän järjestelmämme
tavallaan aikojen kulussa rakentunut niin monimutkaiseksi ja vaikeasti
hahmotettavaksi, että ihmisen on hyvin vaikea puolustaa
niitä oikeuksiaan, ja tähän, että me
korjaisimme tämän monimutkaistuneen järjestelmän,
me ryhdymme sitten tavallaan hakemaan apua valtuutettujen kautta.
Minun mielestäni juuri edustaja Tolppasen kanssa jaamme
tämän idean, että joskus on myös hyvä ottaa
aikalisä ja tarkastella sitä, kuinka voidaan tätä järjestelmää muuttaa,
jotta se perusajatus, joka on kaikille meille tärkeä,
se ihmisten oikeusturva, toteutuu. Siitähän on
kysymys, mutta onko se tämä valtuutettu? Jos todetaan,
että se on äärimmäisen hyvä ratkaisu,
silloin se on toimiva ratkaisu ja sitä pitää laajentaa.
Meillä on mielenterveyskuntoutujia, heidän oikeuksiaan
on puolustettava ja valvottava, meillä on ikäihmisiä, meillä on
monia tämmöisiä ryhmiä, jotka
ovat erittäin huolissaan siitä omasta asemastaan,
ja myöskin heillä on vaikeuksia löytää palvelua
ja perätä näitä oikeuksiaan
toteutettavaksi.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Meillä on olemassa sellainen järjestö kun
Me Itse, jonka vammaiset muodostavat, ja ainakin sosiaali- ja terveysministeriössä
on
ollut heiltä yksi edustaja, joka on ollut keskustelemassa
asuntopolitiikasta ja vammaisten asumisesta tässä maassa.
Se olisi varmasti erittäin hyvä asia, että myös
muillekin alueille ja eri jaostoihin saataisiin esimerkiksi Me Itse -järjestön
kautta ihminen mukaan, koska vaikka ihmiset ovat vammaisia — tämä oli
nyt kehitysvammapuolella — niin läheskään
kaikki eivät ole kehitysvammaisia ja läheskään
kaikki eivät ole korvien välistä vammaisia.
Se on hyvä muistaa. Meillä on erittäin hyvässä,
korkeassa asemassa ihmisiä, jotka ovat sokeita, jotka ovat
kuuroja, jotka pystyvät ajattelemaan ihan normaalisti siitä huolimatta,
mutta myös heidän asioitaan pitää pystyä auttamaan. Tämä on äärimmäisen
tärkeätä, että saadaan erikseen
siihen ihminen ja että ennen muuta saadaan YK:n paperi
ratifioitua.
Keskustelu päättyi.