Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Kysymys ympäristö- ja asuntoministereille.
Hallitus on linjannut, että asuntotuotantoa lisätään erityisesti
Helsingin seudulla ja muissa kasvukeskuksissa. Veronmaksajien ja
myös maaseudun ihmisten varoin tehdään
siis edullisempia asuntoja kaupunkeihin, mutta maaseudulle ei saa rakentaa
omalle maalleen edes omalla rahalla. Ihmisiä suorastaan
pakotetaan muuttamaan asutuskeskuksiin, jossa odottavat segregaatio,
vähemmistöryhmien eriytyminen ja viihtyvyysongelmat.
Samaan aikaan jotkut kunnat ympäristöministeriön
suosituksin kieltävät rakentamista haja-asutusalueella.
Näin tapahtuu esimerkiksi Pirkanmaalla Tampereen Teiskossa,
Ylöjärvellä, Kangasalla. Mantrana näillä keskittäjillä on yhdyskuntarakenteen
hajautumisen esto. Yliopistotutkimusten mukaan maaseudulla asuminen
ei ole sen rasittavampaa kuin kaupunkiasuminen ympäristölle.
Kysyisin ministereiltä vanhan laulun sanoin:
Saako sitä pohjan perukoilla vielä asua kotonansa
tai saako rakentaa ylipäänsä todellakin joka
niemeen, notkoon ja saarelmaan tulevaisuudessa vai loppuuko tämä?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on hyvä todeta, että kyllä me
Suomessa saamme vielä, me suomalaiset, päättää aika
itsenäisesti, missä me asumme. Joitakin rajoitteita
on nykyisen lainsäädännönkin
mukaisesti, ja niitä me mielellään kunnioitamme.
Mutta sellainen ajattelu, että tämä hallitus
olisi maaseudun rakentamista vastaan, se ei kyllä yksinkertaisesti
näillä perusteilla, joita edustaja esitti, ole
totta. Eli haluan sillä edustajalle valaa sellaista uskoa,
että yhdyskuntarakenteen tiivistäminen on tärkeä yhteiskunnallinen
haaste. Me tulemme yhdyskuntarakennetta tiivistämään
siellä, missä sitä on. Ja edustajan puheenvuoro
viittasi niihin alueisiin, joilla ei ole yhdyskuntarakennetta, ja
siellä sitä ei tietenkään voida
samassa mittakaavassa tiivistää kuin näillä kaupunkiseuduilla.
Siellä se on todellinen ongelma, ja siellä me
jatkamme varsin kovinkin keinoin yhdyskuntarakenteen tiivistämistä.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Maaseudun tiestö ja liikenne ovat
jo nyt vastatuulessa, mutta eikö maaseutua tulisi kehittää suunnittelemalla
eikä kieltämällä? Kun perhe
rakentaa omalle maalleen omakotitalon, niin yleensä priimaa
pukkaa ja myös siinä mielessä puutalot
säästävät energiaa. Kun aluerakentaja monistaa
taajamaan massatuotantotaloja, niin ovatko ne yhtä laadukkaita
ilmaston ja viihtyvyyden kannalta? Ahtaus ja melu ovat myös stressitekijöitä.
Ihmettelen myös sitä vanhentunutta visiota
it-vetoisesta Suomesta, jossa vain metropolit koetaan taloudellisesti
kasvun alueiksi ja sinne väestö keskitetään.
Talouden nousu tulee raaka-aineiden jalostamisesta ja uusiutuvasta
energiasta, ja niin kuin tässä edustaja Leppä totesi,
nämä alueet toimivat Ruuhka-Suomen ulkopuolella.
Teidän asukasmääriin perustuvat kasvukeskuksenne
ovat eri asia kuin missä todellinen taloudellinen nousu
tapahtuu. Kysynkin hallitukselta: miten te olette päätyneet
näin keskittyneeseen visioon tulevaisuuden Suomesta?
Ja mitä tähän sanovat täällä olevat
hallituspuolueiden maaseudun kansanedustajat ja pikkukaupunkien
kansanedustajat?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kysymyksessä taisi olla hallituksen kyselytunti varsinaisesti,
ja ministeri Kiuru vastaa.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Vastaan mielelläni tähän
kysymykseen, koska se kertoo siitä haasteesta, joka asuntomarkkinoita
vaivaa. Meillä on kysyntää valtavasti
tietyillä kasvukeskusalueilla, joilla tarjonta on valitettavasti
liian vähäistä, ja toisinpäin:
on valtavasti alueita, joilla olisi valtavasti tarjontaa, mutta
kysyntä ei riitä täyttämään
niitä tyhjiä koteja, jotka sitten kuitenkin siellä ovat tarjolla.
Minulla ei ole ministerinä mahdollisuutta vaihtaa näiden
asuntojen paikkoja. Se on aivan mahdotonta, että asuntoministeri
ottaisi sieltä, missä on paljon asuntoja, ja vaihtaisi
sinne, missä niitä ei ole, ja toisinkinpäin
se on aivan mahdoton projekti. (Mauri Pekkarinen: Eihän siitä ollut
kysymys!)
Samalla tavalla haluan luoda myöskin uskoa siihen,
että meidän täytyy vastata Suomessa siihen
kysyntään, kun on tarvetta asunnoille, ja siellä pitää rakentaa,
ja myöskin ymmärtää niitä alueita,
joilla sitä tarjontaa ei ole. Itse en ainakaan halua millään
nähdä, että nämä asiat
olisivat toisiaan poissulkevia. Me teemme asuntopolitiikkaa vahvasti
kaikilla suomalaisilla alueilla ja pidämme huolta siitä,
että jokaiselle suomalaiselle voisi järjestyä koti
vielä kohtuuhintaan.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kunnilla on iso kehittämistehtävä,
jota ne hoitavat maankäyttöä ja rakentamista
ohjaamalla. Esimerkiksi omassa kotikunnassani kaavoitamme paraikaa
esteettömiä senioriasuntoja järvimaisemalla
aivan kuntakeskustaan, kaavoitamme omakotialuetta järvimaisemalla
500 metrin päähän koulukeskuksesta tai
edistämme uusiutuvaa energiaa kaavoittamalla tuulipuistoa.
Jos hallituksen esittämä suurkuntahanke koko maakunnan
laajuisesta kunnasta toteutuisi, tuskin nämä hankkeet
etenisivät, koska maata on toki muuallakin.
Olette aiemmin, arvoisa kuntaministeri, uhannut, että jos
kunnat eivät taivu hallituksen suurkuntaesitykseen, rajoitatte
niiden kaavoitusoikeutta. Aiotteko viedä kunnilta niiden
kehittämistyökalun rajoittamalla kaavoitusoikeutta,
jos — kuten nyt siltä näyttää — suurkuntahankkeenne ei
kerta kaikkiaan vapaaehtoisin toimin etene?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Todellakin kuntauudistus on juuri tärkeässä valmisteluvaiheessaan,
kun
olemme saaneet kaikkien kuntien kannanotot ja lausunnot työryhmän
ehdotuksesta. Voi sanoa, että suuri enemmistö kunnista,
noin 85 prosenttia kunnista, piti erittäin tärkeänä sitä,
että kunta- ja palvelurakennetta uudistetaan joko niiden
omalla alueella tai valtakunnallisesti, eli uudistuksen tarve on
kyllä tiedostettu. (Mauri Pekkarinen: Se on ihan eri tarina!)
Ministeri Kiuru tuossa kuvasi juuri sitä, miten aluerakenteen
muutokset näkyvät eri puolilla Suomea, ja kyllä ennen
kaikkea silloin, jos puhutaan tästä kuntien kaavoitusoikeudesta,
keskustelu luonnollisesti kilpistyy juuri kasvaville kaupunkiseuduille.
Siellä eittämättä usein, kun
asukasmäärä runsaasti kasvaa ja jokaisella
kunnalla on oma kaavoitusoikeus ja verotusoikeus, se johtaa helposti
siihen tilanteeseen, että kunnat keskenään
saman talousalueen sisällä kilpailevat veronmaksupohjasta
eikä välttämättä saada
alueen kannalta kaikkein parhaimpia ja tarkoituksenmukaisimpia ratkaisuja
tehtyä. Tältä osinhan kaupunkiseuduilla
on nyt jo pitkään pyritty tiivistämään
tätä yhteistyötä, mutta on nähtävissä,
että aivan riittävästi sillä ei
ole saavutettu, ja sen johdosta edelleen täytyy myös
kuntarakenneuudistusta viedä erityisesti kaupunkiseuduilla
eteenpäin.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Pohjimmiltaan on kysymys siitä,
onko meillä tässä maassa oikeus asua,
olla, elää ja yrittää siellä, missä itse
parhaaksi katsoo. Hyvin usein poliittisissa puheissa käytämme
termejä "koko Suomen asuttuna pitäminen", "maaseudun
asuttuna pitäminen". Pohjimmiltaan on kysymys kuitenkin siitä,
että ei yksin asuminen vaan myös palvelut ja työpaikkoja
pitää löytyä. Haluaisin kysyä hallitukselta:
miten olette ajatelleet pitää yllä elämisen
edellytyksiä koko Suomessa, niin että nuoret ihmiset,
jotka lähtevät kaupunkeihin opiskelemaan kotiseudultaan,
voisivat kokea mahdolliseksi palaamisen juurilleen? Miten edistätte
työllisyyttä ja nuorten ihmisten mahdollisuutta
palata kotiseudulleen valmistuttuaan opinnoista?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan keinot ovat hyvin samankaltaiset
kuin useampia vuosia aiemminkin. Eli meillä käytetään
erilaisia elinkeinopoliittisia toimenpiteitä tukemaan investointeja
siellä, missä investoinnit ovat syntyäkseen,
ja silloin se tarkoittaa sitä, että kun yrittäjä jossakin
päin Suomea aikoo investoida ja investoinnin edellytyksenä on
se, että voidaan saada hieman julkista tukea, niin sitä sitten,
jos kriteerit täyttyvät, voi saada. Eli tätä tämmöistä elinkeinopoliittista aluepolitiikkaa
on harjoitettu Suomessa pitkään ja sitä harjoitetaan
edelleenkin. Tämä on yksi keskeinen asia.
Toinen on sitten oppilaitosten laadukkaana pitäminen,
ja se tietysti mahdollistaa sen, että ihmisillä on
ylipäänsä mahdollisuus saada palveluja.
Jokainen tietysti viime kädessä sitten arvioi omalta
kohdaltaan sen, millainen on työmatka, missä haluaa
asua ja missä käydä töissä.
Tämä talouden rakenne on muuttunut ja tulee tästä eteenpäinkin
muuttumaan, ja työpaikat vaihtelevat paikkaa, ja ihmisten
mieltymykset muuttuvat. Mutta näillä keinoilla — osaamiseen
satsaamisella ja elinkeinopolitiikalla — pystytään
koko Suomea tukemaan.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallitus harrastaa
keskittämispolitiikkaa monella tavoin: polttoaineverojen
nosto, kiinteistöverojen raamituksen kohottaminen, tiestön
heikkeneminen, mikä vaikuttaa myös maatalouteen,
niin kuin edustaja Tossavainen edellisessä kysymyksessä sanoi.
Kaiken kaikkiaan kuntien taloutta kiristämällä jo
aiheutatte tietynlaisia kuntien pakkoliitoksia.
Miten te aiotte vastata maaseudun autioitumiseen? Nimittäin
tämä autioituminen vaikuttaa paitsi maaseudun
elintarviketuotannon toimimiseen, huoltovarmuusasioihin, myös
matkailuun ja yleensäkin Suomen maineeseen puhtaana maana.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuossa äskeisessä vastauksessa
jo itse asiassa tuli jonkun verran käytyä sitä läpi.
Työpaikat vaihtuvat ihan sen takia, että yrityspuolella
on ihan normaalia evoluutiota, osin maataloudessa tapahtuu rakennemuutosta,
eli tänä päivänä ei
ole yhtä paljon maanviljelyksen parissa työtä tekeviä kuin
oli parikymmentä vuotta sitten, ja ihmisten mieltymykset
muuttuvat. Hallitus ei yksin pysty vaikuttamaan siihen, missä työpaikkoja
syntyy. Eli oli hallitus mikä hyvänsä,
me emme voi tasaisesti perustaa yrityksiä veronmaksajien
rahoilla työllistääksemme ihmisiä.
Niitä syntyy eri puolille, ja jotta niitä voisi
syntyä todella eri puolille Suomea — mikä on
edellytys ihmisten vapaalle valinnalle asuinpaikkansa suhteen — sitä varten
meillä on erilaisia elinkeinopoliittisia tukijärjestelmiä,
jotka osaltaan sitten vaikuttavat tähän positiivisella
tavalla.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haja-asutusalueen rakennuslupakäytännöistä ja
hakuprosesseista on tullut varsin negatiivisia, ristiriitaisia viestejä niin
asuntorakentamisen kuin tuotantolaitosrakentamisen osalta, ja jopa
sellaisia, että kun näitä prosesseja
on käynnistetty, niin rakennusluvan hakijalta tiedustellaan
tarpeita terveyspalveluihin tai ikääntymisen myötä aiheutuvien
palveluiden tarpeisiin. Tämä on täysin
asiatonta toimintaa.
Asunnon rakentaminen on aina toimeliaisuuden ja kasvun merkki,
ja viranomaistoiminnan ja poliittisen toiminnan pitäisi
tietysti tukea tätä kasvua ja toimeliaisuutta.
On käynyt ilmi, että jopa ely-keskukset ovat ottaneet
valittajan roolin joissakin prosesseissa, joissa kunta on ollut
viemässä hankkeita eteenpäin.
Onko hallitus tietoinen näistä ongelmista,
ja mitä hallitus aikoo tehdä, jotta viranomaistoiminta
tukee kasvua ja toimeliaisuutta eikä ole jarruttamassa
sitä?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! On totta, että meillä on
hyvin subjektiivistakin tulkintaa siitä, mitä yhteisesti on
sovittu. Olen saanut samankaltaisia viestejä, ja nyt kymmenen
kuukauden aikana, totta kai, olen omalta osaltani ajatellut, että jotakin
tarttis tehrä.
Me olemme aluehallintoviranomaisten kanssa käyneet
jo sekä yksittäisissä tapauksissa neuvotteluja,
mutta myöskin laajemmalla joukkueella olen aluehallintoviranomaisille
kertonut siitä ongelmasta, että eri alueilla meillä saattavat
tulkintakäytännöt vaihdella. Toisaalta
on laki kuitenkin myöskin esimerkiksi rakennustarkastuksen suhteen
yksiselitteisesti. Alueittain ja kunnittain se tulee käytännössä hiukan
vaihtelemaan siitä riippuen, missä kunnassa asukas
asuu.
Nämä ovat kaikki niitä suuria haasteita,
joita me omalta osaltamme joudumme linjaamaan ja miettimään,
voiko näin jatkossa ihan toimia vai pitäisikö tähän
laajemminkin puuttua. Tästä asiasta kuitenkaan
ei ihan suoranaisia (Puhemies: Minuutti on täynnä!)
hallitusohjelmakirjauksia ole.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Erittäin hyviä kysymyksiä.
Olisin kysynyt vielä ministeri Kiurulta: miten voidaan
tarjota vuokra-asuntoja ja pystytään vastaamaan
monipuoliseen asuntotuotantoon? Tällä hetkellä kumminkin
tiedetään, että meillä ei ole
riittävästi vuokra-asuntoja, meillä on
paljon asunnottomia, eli tarvitaan selkeästi lisää vuokra-asuntoja,
jotta sitten taas työnantajilla olisi työntekijöitä.
Kyse on varmasti lähinnä tämän
pääkaupunkiseudun kunnista.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Ongelman ydin on se, että kohtuuhintaista
asuntotuotantoa ei ole riittävästi. Olen erittäin
huolissani, kun katson sitä 2000-luvun kehitystä.
Ei se kyllä paljon mairittele myöskään
suomalaisia päättäjiä, kun me
emme ole nähneet, kuinka asuminen on kallistunut merkittävällä tavalla.
Me olemme rakentaneet vain muutamia satoja normaaleja vuokra-asuntoja pieni-
ja keskituloisille. Se on erittäin suuri hätähuuto,
koska myöskin tällä Suomella pitää olla sellainen
pääkaupunkiseudun veturi, johon on jokaisella
työntekijällä, esimerkiksi palvelualalle, varaa
tulla töihin.
Olen itse henkilökohtaisesti siitä erittäin
huolissani, mutta voin myöskin sanoa, että me
olemme ryhtyneet toimenpiteisiin. On siirrytty sanoista tekoihin:
Me olemme lisänneet merkittävästi asuntokannan
volyymia. Me pyrimme rakentamaan tänä vuonna näiden
muutamien satojen sijasta 3 500 vuokra-asuntoa koko Suomeen.
Se kertoo kaiketi siitä, että tahtotila on nyt
osoittautunut myöskin käytännössä ihan
oikeasti teoiksi.
Kiitän kyllä edustajaa siitä myöskin,
että otatte sen esiin, että kohtuuhintaista asumista
täytyy kerta kaikkiaan rakentaa enemmän Suomeen. (Puhemies:
Minuutti on täynnä!) Ei ole enää paluuta
niihin aikoihin, että markkinat hoitavat.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri viittasi
tuossa siihen, että ihmisten mieltymykset vaikuttavat siihen,
missä he haluavat asua. Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat kuitenkin,
että aika moni haluaisi asua maalla.
Asumisen mahdollisuudet myös haja-asutusalueilla, liikenneyhteydet,
palvelut, kaikki ne vaikuttavat myös siihen, saavatko maaseutukuntien
tai seutukuntakaupunkien yritykset työvoimaa. Yksi osa
näitä palveluita ovat myös pienet lukiot.
Meillä on vajaat 400 lukiota Suomessa, ja niistä alle
sadan opiskelijan lukioita on myös noin 100 eli neljäsosa.
Nyt hallitus on kaavailemassa kuitenkin pienten lukioiden valtionosuuksien
poistoa ja sitä kautta todennäköisesti
aiheuttaa myös sen, että tämä palvelutarjonta
tulisi vähenemään. Se vaikuttaisi osaltaan
myös halukkuuteen ja mahdollisuuteen muuttaa maalle. Ei
ole kyse pelkästään pienistä lukioista,
vaan on kyse myös siitä, että laadukasta,
tasapuolista opetusta joka puolella Suomea saadaan myös
yläkouluissa. Pienillä lukioilla on paljon yhteistyötä niin
tilojen kuin opettajaresurssien osalta pienten lukioiden kanssa.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman mukaan vuoteen 2015 mennessä on
tarkoitus säästää 30 miljoonaa
euroa lukioista. Olen todennut jo aiemmin julkisuuteen sen, että tätä säästöä ei
tulla tekemään poistamalla mekaanisesti niin sanottu
pienten lukioitten lisä. Hallitus tietää sen,
että on tärkeää, että meillä on
Suomessa lukioverkko, joka nuorten kannalta on sellainen, että matkat
ja etäisyydet eivät muodostu kohtuuttomiksi. Tästä tulen
myöskin opetusministerinä pitämään
kiinni. Kuitenkin tosiasia on se, että viimeisten 8 vuoden
aikana keskustajohtoisen hallituksen aikana maasta on poistunut
800 peruskoulua, lähikoulua. Meillä on tällä hetkellä lukioita
Suomessa 393 kappaletta. Meillä on viimeisen neljän
vuoden aikana poistunut noin kymmenkunta lukiota, joten meillä on
verrattain tiheä lukioverkko. (Puhemies: Ja nyt minuutti
on täynnä!) Se on tärkeää ja
arvokasta, mutta sitä ei olla sillä tavalla keventämässä tai
lopettamassa (Puhemies: Arvoisa ministeri!), joka olisi vastuutonta
sivistyspolitiikkaa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kiinnitän huomiota tähän minuutin
aikarajoitukseen, että pidetään siitä kiinni
sekä edustajien että ministereiden toimesta.
Antti Rantakangas /kesk:
Puhemies! Tämä alkuperäinen kysymys
oli "hallituksen keskittämispolitiikan tuhoisa vaikutus
Suomelle". Pääministeri vastasi erittäin
rakentavalla ja sopua hakevalla tavalla. Siitä pitää kiittää.
Mutta kun katsoo niitä käytännön
toimenpiteitä, kyllä joutuu sanomaan, että hallitusohjelman
hyvätkin kohdat vesittyvät — kun katsotaan
kehyspäätöksiä ja budjetteja — eli
juuri ne aluekehitykseen vaikuttavat tekijät eli liikenneverkoston
kunto, osaamisverkoston kattavuus ja taso sekä valtion ja
kuntien palveluverkko. Näissä kaikissa te toteutatte
politiikkaa, joka keskittää, siirtää voimavaroja
kasvukeskuksiin. Tällä te annatte myöskin
elinkeinoelämälle selvät nuotit ja viestit, minne
kannattaa investoida. Tämän valtionpolitiikan
tuloksena moninkertaistuvat nämä negatiiviset
vaikutukset suomalaiselle maaseudulle, kun te näytätte
esimerkkiä, vetäydytte maaseudulta, maakunnista
ja keskitätte, puhutte kauniisti ja rakentavasti.
Minäkin päätän tämän
lopun rakentavasti. Me tarjoamme yhteistyötä,
mutta me edellytämme myöskin sananmittaista toimintaa
käytännön politiikassa.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Rantakangas toisti kysymyksessään
useampaan kertaan hallituksen keskittämispolitiikkaa. Hallituksella
ei ole semmoista politiikkaa. Mikäli olisi, me kyllä sen
kertoisimme. (Naurua etenkin keskustasta) Ei kannata ollenkaan epäillä,
etteikö hallitus kerro, mitä se tahtoo. Me kerromme
hyvin avoimesti sen, mitä me tahdomme.
Te mainitsitte tuossa useamman hallinnonalan, joihin kohdistuvista
leikkauksista arvioitte, että niillä on negatiivinen
vaikutus. Kyllä minä sen tunnustan, että menoleikkauksilla
on aina johonkin negatiivinen vaikutus. Samoiten joidenkin verojen
korotuksilla on aina negatiivinen vaikutus. Miksi näitä tehdään?
Siksi, että velkaantuminen saadaan taitettua, että Suomi
olisi hyvinvointiyhteiskunta myös jatkossa. (Välihuutoja
keskustasta — Mauri Pekkarinen: Taas sama virsi!)
Mitä tulee sitten tähän maaseudun
elinvoimaisuuteen, kilpailukykyisyyteen, niin tänä päivänä,
kun liikenneratkaisuja jatkuvasti joka tapauksessa kehitetään,
se on niin, että kun Kuopion torilta lähtee ja
ajaa 15 minuuttia, on täysin maaseudulla, kun tästä talosta
lähtee tuonne länteen päin, niin ei ole
vielä Suomenojalla. Eli ihmisten liikkuvuus lisääntyy
hyvien liikenneyhteyksien vuoksi ja asuinympäristöjä (Puhemies:
Ja minuutti taitaa olla täynnä!) etsitään
erilaisista olosuhteista. Eli ei tämä niin synkkää ole
kuin te näette.