Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Kotitalouksien velkaantuminen on puhuttanut
ja pelottanutkin talouskriisin aikana. Kotitalouksien velan määrä suhteessa
vuosittain kotitalouksien käytettävissä oleviin
tuloihin on kasvanut jatkuvasti ja on nyt keskimäärin
114 prosenttia. Tilastokeskuksen mukaan velkamäärä on
kaksinkertaistunut 14 vuodessa. Finanssivalvonta on ohjeistanut
pankkeja antamaan asuntolainaa korkeintaan 90 prosenttia ostettavan
asunnon hinnasta, mutta tätä ei yleisesti noudateta.
Nyt Suomen Pankki on ehdottanut, että tästä 90
prosentin säännöstä muodostettaisiin
lainsäädäntö velkaantumisen
kehityksen estämiseksi. Asiantuntijat eivät ole
yksimielisiä velkaantumisen vaaroista, sillä velkaantumisaste
on kuitenkin suhteellisen alhainen verrattuna muihin Pohjoismaihin. Esimerkiksi
Ruotsissa velkamäärä on noin 1,5-kertainen
ja Tanskassa lähes kaksinkertainen.
Kysyisin valtiovarainministeri Urpilaiselta: ovatko suomalaiset
mielestänne liian velkaantuneita asuntolainojensa takia,
ja pitäisikö lainojen antamiseen säätää tiukemmat
ehdot?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin edustaja omassa puheenvuorossaan
totesi, niin velkaantumisaste Suomessa on kohonnut. Toki edelleenkin
kansainvälisesti verrattuna tuo velkaantumisaste on vielä Suomessa
kohtuullinen. Noin kolme neljäsosaa kotitalouksien luotosta
on asuntoluottoja, ja ehkä se kehitys, josta voi olla hieman
huolestunut, on juuri suurten asuntoluottojen määrän
kasvu. Ensiasunnon ostajat ottavat entistä suurempia asuntoluottoja
tänä päivänä, ja ylipäänsä suurten
yli 250 000 euroa olevien asuntoluottojen osuus on kasvanut,
ja ehkä tästä voi olla myöskin
huolestunut. Mielestäni tuo Suomen Pankin ehdotus siitä,
että lainsäädäntömuutoksia pitäisi
tehdä, jotta pankit noudattaisivat tuota 90 prosentin rajaa
nykyistä paremmin, on mielestäni mielenkiintoinen,
ja aion siitä käydä myöskin keskustelua
ensi viikolla Suomen Pankin kanssa.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Merkittävin ongelma suomalaisten
kotitalouksien velkaantumisessa tuntuu olevan suurten velkamäärien
keskittyminen suhteellisen pienelle joukolle. Suomessa on 66 000
kotitaloutta, joilla on velkaa yli viisi kertaa enemmän
kuin heidän käytettävissä olevat
vuositulonsa. Positiivisessa luottorekisterissä on mahdollisten
maksuhäiriöiden lisäksi tiedot henkilön
ottamista lainoista ja siitä, kuinka hän on pystynyt
niistä suoriutumaan. Sen vuoksi se antaisi lainanantajalle
paremman valmiuden arvioida asiakkaan riskitasoa ja parhaimmillaan
ylivelkaantuminen voitaisiin välttää ajoissa.
Kysyisin nyt ministeri Henrikssonilta: miten suomalaisten velkaantumista pitäisi
mielestänne hillitä, ja voisiko esimerkiksi positiivisen
luottorekisterin muodostaminen olla avuksi ylivelkaantuneisuutta
vastaan?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Meillä on hallitusohjelmassa selvä kirjaus
siitä, että selvitetään positiivisen luottorekisterin
perustamista Suomeen. Se liittyy juuri tähän ylivelkaantumisen
ongelmaan ja varsinkin pikaluottoihin, ja nyt tällä hetkellähän tilanne
on se, että oikeusministeriön työryhmä on tehnyt
hyvän esityksen pikaluottojen tiukentamisesta ja se mietintö on
nyt lähtenyt lausuntokierrokselle. Tämän
lausuntokierroksen jälkeen tullaan myös arvioimaan
sitä, tarvitaanko positiivista luottotietorekisteriä,
minkälainen se sitten olisi ja kuka maksaisi. Mutta erittäin
tärkeä ja ajankohtainen kysymys.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kysymyshän on todella vakava,
ja kannattaa suhtautua siihen siitä näkökulmasta,
mutta minun mielestäni tässä voisi vielä yhteiskunnan sisällä käydä tällaisen
moral hazard -keskustelun lähinnä suhteessa
pankkeihin. Tässähän on tapahtunut sellainen
kehitys nimenomaan liittyen tähän asuntopolitiikkaan,
että laina-ajat ovat pidentyneet, korkotasot ovat laskeneet,
mutta samanaikaisesti asuntojen markkinahinnat ovat karanneet, ja
jotenkin se korreloi nyt tätä maksuaikaa nimenomaan
asuntolainapuolella. Se ei ole hyväksyttävää,
koska siinä riskit ovat todella suuria yksittäisen
henkilön kannalta mutta myös kansantalouden kannalta.
Toinen hyvin mielenkiintoinen kysymyshän on tietenkin
se, jota valtiovarainministeri voisi vähän avata,
mikä on yrityksien velkatilanne tällä hetkellä,
koska siitähän me 90-luvun lamaan menimme, ei
kansalaisten kautta, yksittäisten pankkiasiakkaiden kautta
vaan nimenomaan yrityksien kautta. Ja se on se, jonka pitää kyllä hälytyskelloja
myös soittaa, jos tällaista tilannetta on lähtemässä tai
näkymässä.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Minulla on se käsitys, että tällä hetkellä yritysten
velkaantuneisuus ei ole mikään erityisen suuri
ongelma. Tuohon äskeiseen keskusteluun palaisin vielä sen
verran, että kyllä jokaisen kotitalouden tulee
mitoittaa oma lainansa niin, että siinäkin tilanteessa,
kun korkotaso, joka nyt on poikkeuksellisen alhainen, lähtee
jossain vaiheessa todennäköisesti nousemaan, niin
siitä asuntoluotosta siinäkin tilanteessa selvitään.
Vaikka pankeilla on tässä oma vastuunsa, siitä olen
edustaja Korhosen kanssa samaa mieltä, niin kuitenkin viime
kädessä jokaisen asuntolainan ja ylipäänsä luotonottajan
pitää kantaa itse vastuunsa siitä, että tuosta
luotosta tullaan selviämään. Ja tässä ehkä vetoaisin
myöskin kotitalouksiin eri puolilla Suomea.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Totta kai se näin on. Mutta
tämähän menee nyt ristiin sen kanssa,
että pankeille ollaan säätämässä velvollisuutta,
ettei saa antaa 90:tä prosenttia enempää siitä markkina-arvosta.
Mutta jos siellä korkotason nousu lähtee liikkeelle,
niin sitä ei huomioitaisi ollenkaan sitten tässä arvioinnissa,
ja se pitää myös tietenkin katsoa, että se siellä on,
koska yksittäinen kansalainen ei aina tiedosta kaikkea.
Me näimme sen siellä 90-luvun laman alkupuolella.
Mutta se iso kysymyshän on tämä moraalikysymys:
mihin tässä lähdetään
menemään, ja mikä se suunta kaiken kaikkiaan
on? Amerikan pankkikriisin aiheutti nimenomaan moraaliton toiminta.
Samoin se aiheutti Suomessa 90-luvun laman, ja kyllä sieltä jotakin
oppia pitäisi ottaa. Siitä syystä olisin
edelleen sitä mieltä, että käydään ne
yritykset läpi ja katsotaan se yrityspuoli ja käydään
pankkien kanssa tämä yhteiskuntakeskustelu. Oletteko
te samaa mieltä?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Suomihan on korostanut tämän
eurokriisin hoidossa pankkien ja sijoittajien vastuuta, ja olen
edustajan kanssa samaa mieltä siitä, että on
syytä ehkä käydä myöskin
tässä tilanteessa, kun nähdään,
että kotitalouksien velkaantuneisuus on selkeästi
lisääntynyt, myöskin pankkien kanssa
sitä keskustelua, myönnetäänkö liian
suuria asuntoluottoja tällä hetkellä liian helposti.
Juuri tästä syystä vastasin aikaisemmin edustajan
kysymykseen, että tuo Suomen Pankin huoli, joka tällä viikolla
esiin tuotiin, on mielestäni otettava vakavasti. Kun ensi
viikolla olen tapaamassa Suomen Pankin edustajia muista syistä,
niin aion tämän asian myöskin läpikäydä: onko
meillä syytä myöskin lainsäädäntöä tältä osin
muuttaa. Vaikka tämä asia itse asiassa ministeri
Häkämiehen toimialaan kuuluukin, niin uskon, että tästä voimme
yhteistyössä keskustelua Suomen Pankin kanssa
käydä.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri totesi
tuossa äsken, että hallituksen toimenpitein saadaan
Suomen valtion merkittävän suuri velka katettua.
Mutta kuinkas käy suomalaisen kansalaisen? Hallitusohjelmassa
todetaan, että velallisten korkovähennys vähenee
tänä vuonna 15 prosenttia, kahtena seuraavana
vuonna 5 prosenttia eli kolmen vuoden aikana 25 prosenttia. Tämähän
on poissa kansalaisten verovähennyksistä, eli
verotuksen määrä nousee ja käteenjäävä netto
kuukausittain vähenee. Kuinka yksittäinen kansalainen
selviää tulevaisuudessa veloistaan, ja onko hallituksen
tarkoitus jatkaa myöskin vuoden 2015 jälkeen tätä huonoa
systeemiä?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Tuupainen käsittelee nyt
asuntolainojen korkovähennyksen pienentämistä. Tämä on
yksi osa talouden tasapainotustoimia, eli korkovähennystä,
verovähennysoikeutta, pienennetään siitä,
mitä se on tähän mennessä ollut. Tämä on
ihan tavanomainen talouden tasapainotustoimenpide. Tämä toimenpide
ei aja ketään velkavankeuteen.
Mutta haluaisin kyllä yhtyä siihen, mitä valtiovarainministeri
tuossa sanoi. Kun me kaikki suomalaiset olemme ihmetelleet sitä,
miten joku valtio on hoitanut asiansa niin, että on pyytänyt käsi
ojossa rahaa sijoittajilta ja sijoittajat ovat sille antaneet sitä,
niin minä toivoisin, että nyt jokainen fiksu suomalainen
ajattelee itse asiassa niin, että pelataan nyt varman päälle,
ei oteta liian suuria lainoja: siinäkin tapauksessa, että minusta
riippumattomista syistä korot nousevat, niin minä pystyn
aina suoriutumaan — vastuullinen kansalaisuus kunniaan
tässäkin asiassa.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun euroon liityttiin, keskusta varoitti
siitä ja Niinistö ja Lipponen sinne halusivat
meidät viedä, ja nyt useat talousasiantuntijat
ovat todenneet, että tämä ei viisasta
ollut. Mutta ainoa hyvä, mitä sieltä on
tullut, on todellakin se, että korot ovat aika matalalla
olleet.
Jos tämä kriisi — mitä emme
tietysti toivo — lähtisi tästä leviämään,
korot saattavat nousta yllättävänkin
paljon. Mitä silloin tapahtuu suomalaisille yrityksille?
Olisiko mahdollista, että nyt etukäteen jo mietittäisiin,
että yrittäjille jäisi edes oma katto
pään päälle, jos vaikeita tilanteita
tulee? Tätä Suomen yrittäjät
ovat toivoneet pitkään, sitä, että olisi
oikeus henkilökohtaisesti säilyttää oma
asunto vaikeiden tilanteiden tullessa.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ministeri Häkämies ei ole
nyt paikalla. Hänelle tuo (Jouko Skinnari: Kiinassa!) — hän on
vientiä edistämässä Kiinassa — itse
kysymys kuuluu.
Tämä on hyvä tiedostaa, että näin
ennätysmatalat korot eivät ole saavutettu etu.
Ei tarvitse olla kovin suuri talouden asiantuntija voidakseen todeta
ihan kohtuullisella varmuudella, että korkotaso tulee tästä nousemaan.
Mutta minua oikeastaan tällä hetkellä vielä enemmän
huolestuttaa se — ja tämä pitää ottaa yrityksissä huomioon,
yrittäjien investointipäätöksissä huomioon,
samoiten kuin ihan kotitalouksien kohdalla — että yritykset,
jotka haluaisivat investoida, haluaisivat kasvattaa toimintaansa,
eivät meinaa saada rahaa, kun marginaalit kasvavat, siitäkin
huolimatta, että Suomi on maa, joka maksaa Euroopan toiseksi
alhaisinta valtionvelan korkoa. Ajatelkaa: meillä on alle
2 prosentin valtionvelan korko 10-vuotisissa valtion lainapapereissa.
Se on uskomattoman hieno saavutus ja tilanne. Siitä huolimatta
yritysten marginaalit nousevat, ja tämä estää meidän
talouskasvumme toteutumista. Tämä on semmoinen
asia, jota meidän pitää Euroopan tasolla
käydä läpi: mitä voisimme tehdä,
jotta rahoitus normaaleille julkisille investoinneille voisi tulla.