2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Suomen perustuslain
25 §:n muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Suomen perustuslakia halutaan muuttaa niin,
että lailla vahvistettaisiin maan jakaminen eduskuntavaaleja
varten vähintään 9:ään
ja enintään 12:een vaalipiiriin vähintään
12:n ja enintään 18:n sijaan. Tästä seuraa
se, jos laki astuu voimaan, että esimerkiksi Uudenmaan
vaalipiiriä ei voida jakaa, jos samalla ei yhdistetä joitain
vaalipiirejä. Sen vuoksi ratkaisulla on kauaskantoiset
seuraukset. Siksi näitä demokratian perusasioita
pitäisikin ratkoa kaukonäköisesti ja
irrallaan puoluepoliittisesta taktikoinnista, mutta se taitaa olla
turha toive, kun on seurannut viimeaikaisten uudistusten ja uudistusyritysten
kaikkia kiemuroita.
Perustuslain ajatuskulku menee niin, että vaalipiirien
määrällä turvattaisiin yhtäältä alueellinen
edustavuus ja toisaalta otettaisiin huomioon poliittisen suhteellisuuden
toteutuminen. Näiden voidaan jollain tavalla olettaa toteutuvan
myös muutoksen jälkeen, mutta piilevälle äänikynnykselle
ei tapahdu mitään Lapissa eikä Satakunnassa.
Itse asiassa piilevän äänikynnyksen korkeimman
ja matalimman kynnyksen erotus on kasvanut 1960-luvulta lähtien,
ja kehitys nykyisellä mallilla vain jatkuu.
Helsingin vaalipiirissä on nyt 21 paikkaa, Uudellamaalla
peräti 35, tehdyn muutoksen jälkeen Kaakkois-Suomen
vaalipiirissä 17 paikkaa ja Savo-Karjalassa 16 paikkaa,
mutta Lapin vaalipiirissä vain 7 ja Satakunnassa 9 paikkaa.
Käytetyn väestöennusteen mukaan, jonka
pitävyyttä voidaan perustellusti epäillä,
Lapissa äänikynnys olisi vuonna 2033 jo 14,3 prosenttia
ja Satakunnassakin 12,5. Väestöennuste povaa 20
vuoden aikana Lapin väestön lisääntyvän
peräti 28 henkilöllä, ja väestökehitys
voi olla päinvastainen ja aivan eri luvuilla.
Lappi on oma lukunsa vaalipiireistä, kolmasosan koko
maan pinta-alasta ja etäisyydet aivan omaa luokkaansa.
Jos lähtee ajamaan Meri-Lapin Simosta Utsjoelle, tulee
ajokilometrejä yli 600 ja ajoaikaa 7,5 tuntia — ja
tämä pelkästään yhteen
suuntaan. Hallituksen esityksessä Lapin erityispiirteet
tunnustetaan mutta keskeisin ongelma sivuutetaan kevyesti. Helsingissä vaalipiirinsä
ja
vaalikampanjansa voi hoitaa kävelemällä,
bussilla, raitiovaunulla, lähijunalla, metrolla tai viihdelehdillä,
mutta Lapissa se ei oikein onnistu. Jos minä lähtisin
esimerkiksi kesäviikonloppuna kiertämään
oman seutukuntani neljää kuntaa julkisilla kulkuvälineillä,
niin yksi viikonloppu ei siihen riittäisi.
Arvoisa puhemies! En tiedä, pitäisikö Lapin saada
samankaltainen autonominen asema kuin on Ahvenanmaalla, niin ainutlaatuinen
alue Lappi on Suomessa ja Euroopassa. (Erkki Virtanen: Voisi julistaa
itsenäiseksi!) Sellaisia ongelmia, joita esimerkiksi Ahvenanmaalla
on poistettu erityisasemalla, on myöskin Lapissa. — Ja
aivan oikein, edustaja Virtanen, seuraava aste tietenkin olisi se,
että Lappi voisi saada täyden itsenäisyyden.
Olen joskus enemmän tai vähemmän tosissani
miettinyt, millaista olisi toimia itsenäisen Lapin viisumiosaston
päällikkönä. (Naurua) Jos minä tuossa
virassa toimisin, niin monella nykyisellä kansanedustajalla
voisi olla vaikeuksia saada edes kertaviisumia Lappiin. (Naurua — Eduskunnasta:
Ohhoh!) Todellisille Lapin ystäville sen sijaan myöntäisin
pitkiä viisumeita ja löysällä harkinnalla.
Mutta tosipuheessa: Perustuslain muutokset silloin, kun ne ovat
koskeneet vaalipiirejä ja vaalijärjestelmää,
ovat olleet osauudistuksia ilman kokonaisnäkemystä tai
ennustettavuutta, ja se ei tiedä jatkossakaan hyvää.
Toimivalla vaalijärjestelmällä ja aluejaolla
on suora kytkentä äänestysaktiivisuuteen.
Se on kyllä luvattoman heikko, ja meidän kaikkien
kansalaisten pitäisi olla siitä äärimmäisen
huolestuneita, sillä se on jo uhka demokratialle.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pidän huonona asiana sitä,
että täällä ei ole hallituksen
edustajaa, esittelevää ministeriä, esittelemässä tällaista
asiaa kuin perustuslain muutos. Tämä esitys, mikä meillä on
tässä käsissä, kuvastaa ehkä laajemminkin hallituksen
suhtautumista perustuslakiin, kuten tässä jo edellä puheenvuorossa
käytiin ja tuli esille, että tässä on
tehty poliittista harkintaa hallitusohjelmaneuvotteluissa siitä,
montako vaalipiiriä Suomeen pitäisi luoda. Hallitus,
jos olisi siitä ollut kysymys ja kiinni, olisi tehnyt niin,
että täällä olisi vain 6—12,
mutta onneksi perustuslaki tuli tässä kohtaa vastaan
ja nyt sitten työryhmä on edes sen verran parantanut,
että esitys on, että ei sentään
mentäisi sinne 6 vaalipiiriin. Mutta sitä pidän
huonona, että hallitus ei puolusta omia esityksiään
täällä vaan tuo näitä tänne
tällä tavalla arvioitavaksi.
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On erikoista, että nykyisen
perustuslain alarajasta tulee yläraja, 12 vaalipiiriä.
Todellisuudessa suhteellisuus saataisiin toteutumaan paremmin tasauspaikkajärjestelmällä.
Jotakin hyvin symbolistakin nyt rikotaan, kun meillä on
mantereella 14 vaalipiiriä, kun tässä graniittilinnassamme
on 14 pylvästä. Käykö tässä niin,
että symbolisella tavalla rikotaan jotakin demokratiallemme
hyvin elimellistä? (Ben Zyskowicz: Talohan on menossa remonttiin! — Naurua)
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt hallituksen tekemä esitys on
hyvin elegantti. Eduskuntahan ei hyväksynyt aikaisemmassa
eduskunnassa hyväksyttyä esitystä, jolla
pyrittiin suhteellisuuden parantamiseen. Tämä esitys
perustuu pitkään, sata vuotta voimassa olleeseen
järjestelmään, mutta sitä kehitetään
sillä tavalla, että lisäämällä vaaripiirien kokoa
tuo suhteellisuus selkeästi paranee. Vaikka ministeri Henriksson
ei ole täällä, niin tämä on hallituksen
tietysti hyväksymä esitys ja tästä päästiin
työryhmässä, jossa itse satun olemaan puheenjohtajana,
yhteisymmärrykseen hallitusryhmien kesken, pyrittiin kompromissiin
kaikkien poliittisten ryhmien kesken. Kun hallitusohjelmassa oli
6—12, niin se ei ollut perustuslain vaatimana vaan kompromissitarkoituksessa
nostettiin se 9:ään, jolloin 9—12 katsottiin
niin, että kun on kapeampi väli, niin se on perustuslain kannalta
tietysti tarkoituksenmukaisempi, selkeämpi, mutta perustuslaki
olisi mahdollistanut myöskin tuon 6 vaalipiiriä,
niin että se olisi ollut sinänsä mahdollista.
Mutta olisi hyvä, jos tästä voitaisiin
saada laaja yhteisymmärrys eduskunnasta, koska mielestäni
tämä on elegantti tapa pitää huolta
siitä, että suhteellisuus nykyistä paremmin
toteutuu. (Ben Zyskowicz: Voisiko edustaja Sasi siirtyä ministeriaitioon?)
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ministereitä ei ole paikalla
mutta kun edustaja Sasi on paikalla — kiitos hänelle
siitä, koska hän on keskeisesti tämän
asian valmisteluvastuussa — olisi hyvä kuitenkin
kuulla, kun nyt se tulee enintään ja kun muutostarpeita
on, mitenpäin ne muutostarpeet ovat, jos muutostarpeita
on, niin kuin olen edustaja Sasin lehtilausunnosta havainnut. Onko
niin, että joku suuri nimeltä mainitsematon vaalipiiri jaettaisiin,
mikä johtaisi sitten siihen, että joku muu pienempi
vaalipiiri pitäisi yhdistää johonkin
toiseen? Ovatko muutostarpeet näinpäin vai mitenpäin,
jos niitä kerran, niin kuin edustaja Sasia on lukenut,
olemassa on?
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! 12, joka on maksimi, on nykyinen vaalipiirien
lukumäärä. Jos katsotaan, mitenkä väestökehitys
eri vaalipiireissä menee, niin todennäköistä on
se, että Satakunnan osalta joudutaan arvioimaan jossakin
vaiheessa, että Satakunta pitäisi yhdistää johonkin
toiseen vaalipiiriin suhteellisuuden parantamiseksi. Kuten todettu,
Lapin osalta katsotaan, että Lapissa on erityispiirteitä ja
siellä voi olla poikkeuksellisen vähän
edustajia, koska sen yhdistäminen Pohjois-Pohjanmaahan
loisi lähes koko puolen Suomea käsittävän
vaalipiirin, miltä kannalta se ei ole tarkoituksenmukaista.
Tietysti, jos Satakunnan vaalipiiri yhdistetään
muihin vaalipiireihin, silloin se antaa mahdollisuuden siihen, että Uudenmaan
vaalipiiri voidaan jakaa. Kun Uusimaa kasvaa, niin tuo Uudenmaan
jakaminen on tarkoituksenmukaista, mutta voin sanoa, että se
ei tule olemaan kovin yksinkertaista. Ehkä meidän on
syytä katsoa, mitenkä tämä kuntauudistus
ja aluehallintouudistus kaiken kaikkiaan kehittyy. Sitten seuraava
kysymys on Keski-Suomen vaalipiiri. Mutta ne ennusteet, jotka koskevat
väestön kehitystä Keski-Suomessa, ovat
suhteellisen positiivisia, ja on hyvin mahdollista, että Keski-Suomen
osalta ei jouduta minkäänlaiseen vaalipiirien
yhdistämiseen, mutta sitä ei välttämättä ehdottomasti
voi sanoa. Tulevaisuus sen vasta näyttää.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomen vaalijärjestelmän oikeudenmukaisuutta
siitä näkökulmasta, että jokaisen
kansalaisen ääni painaa yhtä paljon,
on yritetty uudistaa jo monta sukupolvea, ja jos me listaamme aina
sen puheenvuoron, miksi milloinkin on kaadettu ja vaihdettu, niin
tässä salissa roolit ovat kyllä vähemmän
kunniakkaat monella taholla.
On ihan selvää, esimerkiksi nyt, kun itketään sen
esityksen perään, jonka minä aikoinaan
ministerinä esittelin, että tässä salissa
nyt sen esityksen perään itkevistä monet
olivat hallitusneuvottelujen eri vaiheissa tosiasiassa kaatamassa sitä esitystä,
jonka he nyt väittävät sittenkin olleen
kaikista paras, ja sen takia vastustavat nyt tällä kertaa
tätä esitystä.
Toivoisin sitä rehellisyyttä ja rehtiyttä ja
kauaskantoisuutta, niin kuin edustaja Mustajärvi sanoi,
että löytyisi yhteinen halu ratkaista tämä Suomen
kansalaisten oikeudenmukaisen kohtelun näkökulmasta.
Nyt pohja on siinä mielessä, niin kuin edustaja
Sasi sanoi, lähempänä mahdollista konsensusta
kuin yksikään aikaisempi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä vastauspuheenvuorot edustaja Kivelälle
ja edustaja Mustajärvelle, jonka puheenvuorosta keskustelu
sai alkunsa.
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Perustuslaille on ominaista muuttumattomuus,
ja pitkä traditio on ollut, että perustuslakia
on muutettu hyvin harkiten ja verkkaisesti. Nyt kuitenkin halutaan
tätä uudistusta ajaa kuin käärmettä pyssyyn.
On muistettava, että tämän edustaja Sasin
johtaman työryhmän, jossa työskentelin
itsekin, mietintöön jätettiin kolme eriävää mielipidettä.
Mikäli siirrytään suuriin vaalipiireihin,
siitä seuraa moninaisia ongelmia. Kansalaisten, äänestäjien
valinnanvara kapenee, ja myös ehdokaskunta muuttuu. Suurissa
vaalipiireissä on käytännössä mahdollista
kampanjoida läpipääsyn edellytyksillä vain
sellaisten ehdokkaiden, joilla on riittävästi
varoja siihen.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys ei
kyllä selkeytä jatkoa ajatellen tilannetta millään
tapaa. Jos Uudenmaan vaalipiiriä lähdetään jakamaan,
siinä on sisäänrakennettuna sitten pakko,
oikeastaan lukko, tehdä joissain muissa vaalipiireissä toisenlaisia
ratkaisuja. Tätä ongelmaa ei ole kyllä hallituksen
esityksessä avattu millään lailla, ja
on päivänselvää, että tämä hallituksen
esitys johtaa juuri niihin liikkeisiin, mitä pitäisi
varoa, elikkä lyhytnäköisiin poliittisiin lehmänkauppoihin,
joissa katsotaan vain senhetkinen oman puolueen etu eikä kokonaisnäkemystä.
Sillä on sitten jatkossa vaikutus myös siihen, kuinka
mielekkääksi ihmiset näkevät
sen, että he käyvät äänestämässä,
kun heille kuitenkin on tärkeää arvioida,
onko omalla ehdokkaalla, kuka se sitten onkin, realistista mahdollisuutta
mennä vaaleissa läpi, ja jos sitä ei
ole sitten oman alueen tai oman puolueen ehdokkaalla, niin sitten
ei käydä äänestämässä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen puhujalistaan.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nyt on pakko sanoa, että tyynnä ei
kynnä Satakunnan kansa. Tämäkin keskustelu
tästä uudistuksesta on selkeästi jo tuonut
esille sen, että yhden maakunnan osalta murehditaan täällä valmiiksi,
mikä on kyllä hyvä, että niin
tehdään, mutta kokonaisuudessaan tällä uudistuksella
ei selkiytetä tilannetta eikä demokratiaa lisätä.
On hämmästyttävää,
että tämä nyt on niin hyvältä tuntuva.
(Mauri Pekkarinen: Ei ole!) — Kiitoksia, edustaja Pekkarinen,
juuri näin: ei tunnu.
Meidän pitäisi edustaja Mustajärven
mukaan katsoa nyt kauemmaksi ja oikeastaan miettiä koko
meidän vaalijärjestelmää, aluejakoa
tässä maassa. Meille on tulossa soten erva-alueet,
ja niihin tulee kehittää demokratia. Toivotaan
niin tapahtuvan, että erva-alueilla vaaleilla valittu valtuusto
ja sitä kautta hallitus hoitaa asioita ja tuo sen demokratian
tähänkin järjestelmään. Meillä on
tällä hetkellä maakuntavaltuusto, joka valitaan
kunnallisvaalien poliittisten tulosten perusteella, meillä on
kuntavaalit, meillä on kuu-si aluehallintovirastoa,
viisitoista ely-keskusta, meillä on EU:n NUTS-aluejako
viidelle ja sitä kautta vielä alemmille tasoille.
Meidän tämä kaiken kaikkinen sekamelska tässä kohtaa,
ja vielä tämä uudistus siihen päälle, hämmentää äänestäjiä eikä todellakaan
lisää äänestysaktiivisuutta.
On helppo nähdä EU-vaalien osalta kiinnostus tietysti
Eurooppaa kohtaan, mutta iso, koko Suomen käsittävä vaalialue
on se yksi syy, miksi ihmiset eivät äänestä.
Nyt isojen vaalialueiden muodostaminen eriyttää poliittista mielenkiintoa
ja passivoittaa ihmisiä äänestämästä.
Väärä tie.
Demokratiaa pitää kehittää,
ja meidän tulee tätä koko järjestelmää uudistaa
niin, että meillä maakunnat ovat maakuntia. Kansanedustajan yksi
tehtävä on edustaa maakuntaansa, edistää maakunnan
asemaa. Mikäli esimerkiksi Satakunta pilkottaisiin, olisi
aika mielenkiintoisen näköistä, että naapurikylän
pojat äänestäisivät eri alueilla.
Parhaimmillaan se voisi tarkoittaa, että kuntien yhdistyessä samassa
kunnassa olevat asukkaat äänestäisivät
eri vaalipiireissä. No, ehkä turha murehtia, ja
toivottavasti sitä ei tarvitse murehtia. Tasauspaikassa
ja -järjestelmässä on tietysti yksi heikkous:
Myllykosken puheenvuorosta voidaan sitten sanoa, että täytyyhän
tietää, ketä äänestää ja
kuka menee omasta maakunnasta läpi, mutta se on ehkä pienempi
paha siinä järjestelmässä.
Toivotaan, että tämä muuttunut poliittinen
tilanne erityisesti ison sote-alueen osalta ervoineen pysäyttäisi
tätä keskustelua ja pohdittaisiin kaiken kaikkiaan
meidän hallintorakenteita, niin että äänestäminen
ja kansalaisvaikuttaminen paremmin palvelisivat ja tuottaisivat
positiivista politiikan tekoa.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriö asetti viime vuoden
maaliskuussa työryhmän valmistelemaan ehdotuksen
perustuslain 25 §:n tarkistamiseksi koskien vaalipiirijakoa.
Tämän työryhmän toimeksianto
perustui pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen
hallitusohjelman kohtaan, jossa sovittiin seuraavaa: "Sitoudutaan
perustuslain muutokseen siten, että vaalipiirien enimmäismääräksi
Manner-Suomessa kirjataan 6—12." Tämä kirjaus
tuli hallitusohjelman liitteeksi monivaiheisten hallitusneuvottelujen
tuloksena. Tämä on varsin erikoinen kirjaus ja
varsin keveän valmistelun jälkeen kirjattu.
Työryhmä ei lähtenyt näin
ollen vapaasta harkinnasta miettimään, onko vaalipiirien
lukumäärää syytä muuttaa,
ja jos on, niin missä määrin. Tehtävänä oli
lähtökohtaisesti hallitusohjelman kirjauksen toteuttaminen.
Tässä toteutui se jo klassiseksi tullut entisen
ministerin toteamus avustajalleen: "Minä teen nyt päätöksen,
keksi sinä perustelut." Tälle työryhmälle
jäi tehtäväksi hakea tälle hallitusohjelman
kirjaukselle perustelut. Näin siitä huolimatta,
vaikka työryhmä onkin päätynyt
korkeampaan alarajaan kuin hallitusohjelman kirjaus. Voimassa olevan
perustuslain 25 §:n mukaan Manner-Suomi jaetaan
eduskuntavaaleissa vähintään 12:een,
enintään 18 vaalipiiriin.
Työryhmän tekemä ehdotus on olennainen muutos
perustuslakiin. Sen mukaan vaalipiirien nykyinen vähimmäismäärä muuttuukin
enimmäismääräksi. Perustuslakiasiantuntijat
ovat pitäneet tätä menettelyä,
millä tätä muutosta tehdään,
varsin kyseenalaisena. Muun muassa professori Mikael Hidén,
arvostettu valtiosääntöoikeuden asiantuntija,
on todennut: "Eduskuntavaalien järjestelmä on
koko kansanvaltaisen valtiojärjestelmän kannalta
niin keskeinen asia, että sen merkittävien muutosten
pitäisi oikeastaan olla mahdollisia vain laajan ja pitkäjänteisen konsensuksen
pohjalta. Oleellisia muutoksia ei edes periaatteessa kuuluisi pitää yksittäisen
hallituskoalition oman hallitusohjelmansa pohjalta eduskunnassa
läpi ajettavissa olevina asioina."
Jyrki Kataisen hallitus on jo toteuttanut tavanomaisessa lainsäätämismenettelyssä
vaalilain uudistuksen,
jolla vähennettiin vaalipiirilukumäärä 14:stä 12:een
yhdistämällä Kymen vaalipiiri ja Etelä-Savon
vaalipiiri uudeksi Kaakkois-Suomen vaalipiiriksi sekä Pohjois-Savon
ja Pohjois-Karjalan vaalipiiri uudeksi Savo-Karjalan vaalipiiriksi.
Tämä uudistus runnottiin läpi ottamatta
juurikaan huomioon niiden tahojen lausuntoja, joita uudistus koskee.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on todennut perustuslain
muutoksesta näin: "Perustuslain muutoshankkeisiin ei pidä ryhtyä päivänpoliittisten
tilannenäkymien perusteella eikä muutoinkaan niin,
että hankkeet olisivat omiaan heikentämään
valtiosäännön perusratkaisujen vakautta
tai perustuslain asemaa valtio- ja oikeusjärjestyksen perustana.
On toisaalta pidettävä huolta siitä,
että perustuslaki antaa oikean kuvan valtiollisen vallankäytön
järjestelmästä ja yksilön oikeusaseman
perusteista. Perustuslain mahdollisia muutostarpeita tulee arvioida
huolellisesti ja välttämättömiksi
arvioidut muutokset tehdä perusteellisen valmistelun sekä siihen
liittyvän laajapohjaisen keskustelun ja yhteisymmärryksen
pohjalta."
Tämä valmistelu ei ole tapahtunut näin.
Hallitusohjelmaneuvottelujen yhteydessä tehty poliittinen
arviointi ei täytä perustuslain muuttamiselle
asetettuja vaatimuksia perustuslain sisällöllisten
muutosten perusteellisesta ja huolellisesta arvioinnista. Vaalijärjestelmän
valtiosäännössä säädettyihin
perusteisiin kajoamisen tulisi perustua laajaan poliittiseen yhteisymmärrykseen.
Jos nyt tällä muutaman viikon aikana tehdyllä työryhmän
valmistelulla toteutetaan hallitusohjelman pikaisesti synnytetty
kirjaus, annetaan perustuslain muutoksesta varsin kevyt kuva.
Arvoisa puhemies! Minä seuraavan virkkeen kohdistan
erityisesti kokoomukselle: Entinen presidentti Juho Kusti Paasikivi
korosti monessa yhteydessä perustuslain merkitystä ja
nojautui monissa asioissa entisen presidentti K. J. Ståhlbergin
tulkintaan, kävi usein Ståhlbergin luona kysymässä,
mitä perustuslaki näistä asioista sanoo.
Sitten hän monessa yhteydessä varoitti niin sanotusta
konjunktuuripolitiikasta. Minusta pikainen valmistelu tällaisessa
asiassa ja poliittisten tarkoituksenmukaisuusperusteiden mukaan on
juuri konjunktuuripolitiikkaa.
Arvoisa puhemies! Vaalijärjestelmämme rakentuu
kahdelle keskeiselle periaatteelle: suhteelliselle vaalitavalle
ja alueelliselle edustavuudelle, joka turvataan vaalipiirijaolla.
Vaalipiirien vähentäminen kiistämättä parantaa
suhteellisuutta, mutta alueellista edustavuutta se heikentää. Kun
alueellisen edustavuuden näkökulma on nyt sivuutettu,
lopputulos ei ole kestävä. Nykyisen alarajan määrittelyn
uudeksi ylärajaksi ei ole perusteita.
Arvoisa puhemies! Nyt on kysymyksessä perustuslain
muuttaminen, ja paikalla ei näy esittelevää ministeriä.
Minusta tämä on erittäin vakava asia.
Ei tämä ole mikään kevyt asia,
ja tähän perustuen minä esitän,
että tämä asia jätetään pöydälle
ensi tiistain täysistuntoon.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Edellisissä hallitusneuvotteluissa,
joissa edustaja Töllikin oli paikalla, käytettiin
vaalilain muutoksen hallitusohjelmaan kirjaamisneuvottelujen tapaa
ja tyylilajia aivan samalla tavalla kuin tässä hallituksessa.
Olin molemmissa neuvotteluissa mukana. Mitään
eroa ei ole niillä keskustajohtoisilla hallitusneuvotteluilla,
joissa puoluesihteeri Korhonen keskustasta oli aivan keskeisessä roolissa,
kun yksityiskohtaisesti ja tarkasti minulle silloisena tulevana
oikeusministerinä paalutettiin silloisen vaalilain uudistuksen
lähtökohdat. Ja kaikki se kritiikki, jonka edustaja
Tölli nyt sanoi, tuli viime vaalikaudella SDP:stä, jonka
mielestä se koko prosessi, joka oli keskustajohtoinen mutta
jota minä oikeusministerinä johdin, oli juuri
tuolla tavalla valmisteltu kuin edustaja Tölli nyt väittää tästä prosessista.
Eli hallitusohjelmassa on tiettyjä puitteita. Sen jälkeen
parlamentaarisesti asiantuntijoita käyttäen edustaja
Sasin johdolla tällä kertaa valmistellaan esitys,
joka vielä siinä esittelyssä muuttui lähtökohdiltaan,
koska asiantuntijoiden puhe oli niin painavaa. Kiitän edustaja
Sasin valmistelukykyä myös tältä osin.
Ei työryhmällä ollut edes sellaista asennetta
kuin viime vaalikaudella, että hallitusohjelma on jumalan
sana, vaan työryhmä vielä muutti esitystään
asiantuntijoiden kuulemisen jälkeen hallitusohjelmasta
poiketen tähän nyt nähtävissä olevaan
malliin.
No, sitten sen esityksen perään itkeminen, joka
tietysti minulle on rakas, jonka esittelin tänne, jota
SDP:tä lukuun ottamatta koko sali viime vaalikaudella kannatti
lepäämään jäämään:
Kun sitä käsiteltiin tämän vaalikauden
alussa erinäisissä hallitusneuvotteluissa, niin
niissä neuvotteluissa, jotka olivat niin sanotut porvarihallitusneuvottelut,
voin taata, että oli takki kääntynyt merkittäviltä toimijoilta,
jotka nyt väittävät kannattavansa sitä lakia.
Täytyy sanoa myös, että ajatus siitä,
että johdonmukaisesti haluttaisiin perustuslakivaliokunnan
kannanottoja ajaa, ei pidä paikkaansa. Edustaja Tölli
kuvaili oikein täällä sen perustuslakivaliokunnan
näkemyksen, kuinka arvokas perustuslain pysyvyys on, mutta
jätti kertomatta, kuinka monta kymmentä vuotta...
Puhemies Eero Heinäluoma:
(koputtaa)
Arvoisa edustaja, tässä on tehty pöydällepanoesitys,
ja tämän takia tämä asia jää pöydälle
ja puheenvuoro oikeastaan voisi koskettaa vain pöydällepanoajankohtaa
eli edustaja Töllin esittämää päivämäärää 20.5.
Arvoisa puhemies! Ihmettelin, kun tätä kehotusta
ei tullut, ja sen takia kerroin koko asiasta.
Pöydällepano on mahdollista, ja tästä on
tärkeää puhua. Mutta edustaja Töllin
kertomista perusteista puuttui se kertomus, että perustuslakivaliokunta
on kahdenkymmenen vuoden aikana yksimielisesti useita kertoja kehottanut
vakavasti muuttamaan vaalijärjestelmäämme
niin, että se kunnioittaa meidän perustuslakimme
6 §:n 2 momenttia: jokainen kansalainen on yhdenvertainen.
Aina, sitten kun pöydällepanon jälkeen
tästä asiasta keskustellaan, vuorollaan joku niistä, jotka
hyötyvät nykyisestä epäyhdenmukaisesta järjestelmästä,
ottaa sen roolin, että yrittää jokaisen
uudistuskerran vuoron perään rooleja vaihdellen
kaataa, ja näin ollen, kun pöydällepanon jälkeen
tästä asiasta keskustellaan, tulemme taas kerran
näkemään sen, että vuorot vaihtuvat.
Mutta se roolitus nykyjärjestelmästä hyötyvillä näyttää olevan
jäljellä, että yritetään
aina joka kerta sanoa, että nyt juuri tämä käsitteillä oleva
ratkaisuehdotus ei käy.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kun Tapani Tölli on ehdottanut asian pöydällepanoa,
pannaan asia työjärjestyksen mukaan pöydälle.
Onko muita ehdotuksia pöydällepanon ajankohdasta?
Keskustelu pöydällepanosta päättyi.