Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti tähän asiaan
liittyen, jossa reagoidaan siihen, miten eurooppalainen normisto
edellyttää toimittavan myöskin täällä Suomessa.
Se on hyvä niin. Mutta tähän asiaan liittyen
jo toistamiseen, viime viikolla edellisen kerran, mutta tämä asia
antaa hyvän asiayhteyden palata asiaan toistamiseen: vahva
vetoomus maan hallitukselle, että se omissa toimissaan
ja vaikuttaessaan Euroopan unionissa pyrkisi myöskin siellä sellaisiin
ratkaisuihin, että ne ennen kaikkea verotukseen liittyvät
ongelmat, jotka on kohdattu, voitaisiin korjata mahdollisimman nopeasti.
Kertaan vielä kaksi esimerkkiä.
Korkotulojen verotus: Mikä on tilanne tänään?
Tänään Suomessa voi olla yritys, jolla
on liiketoimintaa täällä. Se yritys ottaa
täällä velkaa täkäläisiltä markkinoilta.
Se täkäläisessä tilinpäätöksessään
tai verottajaa lähestyessään voi vähentää ottamansa
velan korkokulut täällä Suomessa. Se
yritys voi tyttärelleen vaikka Belgiassa, ja nimenomaan
Belgiassa, siirtää rahaa, ja sieltä Belgiasta
käsin tämä sen tytäryhtiö voi
rahoittaa vaikkapa Venäjällä ja Ruotsissa
tapahtuvaa tämän yrityksen tytäryhtiön
toimintaa. Kun sitten korkotuloja tulee tälle Belgiassa
olevalle tytäryhtiölle tästä rahanlainauksesta,
belgialaisessa verojärjestelmässä korkotulot
ovat verottomia. Sen, tuon yrityksen, ei tarvitse maksaa veroja
Belgiassa. Sitten taas tulouttaessaan Belgiasta nämä tulot
Suomeen, maiden välillä, kun se tänne
Suomeen tuloutetaan, tuon yrityksen ei tarvitse maksaa lainkaan
veroa.
Arvoisa puhemies! Mikä on opetus tästä?
Suomessa suomalainen fiskus, se veronsaaja, jää ilman
sitä osaa verotulosta, minkä verran tämä yritys
voi täällä liiketoiminnastaan vähentää tämän hankitun
rahoituksen korkokustannuksia, eikä sen yrityksen tarvitse
sitten maksaa tytäryhtiöineenkään,
koko konserni, siellä maailmalla veroa. Tämäntapaiset
aukot pitää pystyä paikkaamaan tässä yhteisessä eurooppalaisessa
perheessä.
Toinen esimerkki koskee rojaltia, teollisia ja tekijänoikeuksia.
Euroopan unionin eri jäsenmaat ovat ottaneet käyttöön
menettelyn, jossa ne soveltavat näihin huomattavan alhaista
verokantaa, noin 5 prosentin verokantaa. Tämän
seurauksena monet yritykset ovat siirtäneet toimintojensa
sen osan, johonka osaan he voivat tulouttaa nimenomaan näitä äsken
sanottuja teollisia ja tekijänoikeusmaksuja, rojalteja,
vastaavia, sinne. Ja näiltä osin ne pystyvät
kanavoimaan tuontyyppisiä tuloja — ja monta kertaa
vähän muunkin tyyppisiä tuloja kuin mainitunlaisia
tuloja — nimenomaan noissa maissa, ennen kaikkea Hollannissa,
verotettavaksi, ja taas tuo yritys säästyy Hollantiin
toiminnot vietyään sellaiselta verolta, joka on
muissa maissa paljon korkeampi, mutta tässä tapauksessa
Hollannissa tavattoman paljon alhaisempi.
Arvoisa puhemies! Minä en kannata mitään yhtenäistä eurooppalaista
verojärjestelmää, verotuksen täydellistä harmonisointia,
puhumattakaan yhteisistä eurobondeista tai yhteisistä verotuloista.
Mutta kyllä jotain vastaavaa minimisääntelyä,
joka nyt jo on eräillä aloilla, vaikkapa monien
valmisteverojen kohdalla, tarvitaan äsken sanottujen esimerkkien
kyseessä ollen. Suomen on korkein aika puuttua myös
tämäntapaisiin asioihin. Se silloin toimii säädyllisesti
ja oikein, kun EU tekee nyt tässä käsittelyssä olevan lain
mukaisia ratkaisuja mahdollisimman nopeasti. Myös toisinpäin:
silloin kun meillä havaitaan sellainen ongelma, johonka
pitää puuttua, niin myös täältäpäin
tuonne komission ja EU:n suuntaan pitää mielestäni
toimia rivakasti ja voimalla.
Keskustelu päättyi.