Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Vienti- ja alusluottojen
myöntämisen enimmäisvaltuuden korotus
3 miljardista eurosta 7 miljardiin euroon on positiivinen asia,
kuten myös korontasausvaltuuden nosto 5:stä 7:ään miljardiin.
Myös Finnveran vientitakuiden ja suojautumisjärjestelyjen
nosto 17 miljardiin on kannatettava.
Kilpailijamaihin nähden kyseiset rajat ovat vielä alhaisia.
Kauppaa käydään entistä enemmän
kehitysmaissa ja muutoin epävakaissa olosuhteissa esimerkiksi
Afrikan ja Aasian maissa, mutta siellähän kaupankäynnin
osalta alueet kasvavat. Yritysten mahdollisuudet pärjätä markkinoilla
on kytketty usein maksuaikatauluihin ja vientitakuisiin. Suomessa
tulisi pitää huolta, että meidän
rahoitusratkaisumme ovat vähintäänkin kilpailukykyisiä.
Jälleenrahoitus palvelee erityisesti suuria vientikauppoja
tekeviä yrityksiä. Suurten vientivetureiden alihankkijoina
se koskee välillisesti myös pk-yrityksiä,
mutta niille paljon tärkeämpi on teollisuusmaihin
suuntautuvan lyhyen maksuajan, alle kahden vuoden, luottovakuutus.
Nyt kun Finnveralla on lupa vakuuttaa riskejä, tätä keinoa
ei sovi jättää käyttämättä.
Kentältä on kuulunut pitkään
kritiikkiä Finnveran vientitakuiden myöntämisestä.
Yritykset ovat usein saaneet kielteisiä päätöksiä.
Toivottavasti syy on ollut rahan loppuminen eikä Finnveran
liian tiukat linjaukset. Tietoisia tappioita ei sovi tietysti ottaa,
mutta tervepohjaisten vientiprojektien estäminen ei myöskään
kuulu valtionyhtiön rooliin.
Eli tämä on kaiken kaikkiaan kannatettavaa, kun
tiedetään, että Suomen vienti on tässä muutaman
vuoden kärsinyt, eli toivottavasti tämä asia menee
eteenpäin.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys julkisesti tuetuista vienti- ja alusluotoista. Se on erittäin kannatettava,
siinä tuota luottovarausta nostetaan.
Merenkulun edistäminen on kirjattu pääministeri
Kataisen hallitusohjelmaan. Merenkulun edellytysten turvaaminen
on välttämätöntä, koska
Suomi on täysin riippuvainen merikuljetuksista ja meidän
ulkomaanvientimme on täysin riippuvainen merikuljetuksista.
90 prosenttia tavaroista kuljetetaan meriteitse, ja merikuljetus
on selvästi energiatehokkain ja myös ympäristöystävällisin
suurten massojen kuljetusmuoto.
Merenkulun ja Suomen kilpailukykyä uhkaavat alati kiristyvät
päästörajoitukset. On tärkeää edistää päästöjä vähentävän
puhtaan teknologian kehittämistä ja sen markkinoille
pääsyä. Suomalaiset rikkipesuri-investoinnit
tarvitsevat rikkidirektiivin kompensaationa investointitukea, ja
sen vuoksi nämä alusluotot ja tämä meriklusterin
tukeminen on erittäin tärkeää.
Tätä investointitukea tarvitaan paitsi sen
takia, että pystytään liikennöimään
ympäristöystävällisemmillä laivoilla,
erityisesti myös siksi, että laivojen ympäristöteknologiasta
on mahdollista kehittää työllisyyttä lisäävä meriteollisuuden
ala Suomeen. Tälläkin hetkellä pohditaan rikkipesuri-investointitukien
hakuvaatimuksia. Tuossa pitäisi nyt ottaa sellainen asenne,
että saadaan nämä investointituet käytettyä,
joita on varattu tähän tarkoitukseen, ja saadaan
mahdollisimman paljon kotimaisia laivoja varustettua rikkipesureilla.
Suomalainen merenkulku on pidettävä elinvoimaisena
ja kilpailukykyisenä, ja merenkulun tiukentuvat ympäristövaatimukset
on käännettävä suomalaisen meriteollisuuden
hyödyksi.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Niiltä osin kuin Suomen talouden
uuteen nousuun tällä esityksellä tähdätään,
nimenomaan suomalaisen viennin ja erityisesti suuryritysten ulkomaille
tapahtuvan viennin rahoituksen parantamiseen, tämän
esityksen pääsisältö on ihan
hyvä. Toisaalta joutuu samalla kertaa kysymään,
eikö hallitus tunnista rahoitusmarkkinoilla erityisesti
vieraan pääoman ehtoisen rahan saantiin liittyvissä markkinatilanteissa
sellaisia puutteita, sellaisia ongelmia, joihinka samalla kertaa
ehkä samassa esityksessäkin olisi voitu kajota.
Mutta ennen kuin siihen muutamalla sanalla puutun, niin vielä muutaman
sanan verran nyt itse tähän esitykseen.
Todellakin edellisen laman tullen — tai oikeastaan
Lehman Brothersin, tämän amerikkalaisen investointipankin,
kaatumisen seurauksena — syntynyt finanssikriisihän
vaikutti Suomeenkin erittäin rajusti. Silloin otettiin
käyttöön uudet instrumentit tai vahvistettiin
vanhojen vientiin liittyvien instrumenttien iskukykyä.
Silloin otettiin käyttöön viennin jälleenrahoitus,
joka ei pitkään aikaan ollut käytössä.
Se oli monien monien vuosien ajan pois, mutta nyt se otettiin uudelleen
käyttöön. Silloin parannettiin nimenomaan vientitakuita,
sitä limiittiä, minkä verran Finnvera
voi vientitakauspäätöksiä tehdä,
ja silloin parannettiin myöskin Finnveran edellytyksiä näitten
korontasaussopimusten tekemisiin, joilla pyritään
vientiin liittyvän rahoituksen korkoriskiä pienentämään.
Näitä kaikkia toimia tehtiin silloin Vanhasen
kakkoshallituksen toimesta. Nyt tässä esityksessä siis
näitä kaikkia asioita vähän kohennetaan
ja korotetaan, valtuuksia korotetaan, jotta Finnvera voi kantaa
suuremman vastuun vientiin liittyvien pullonkaulojen poistamisesta.
Mitä tulee vielä tähän viennin
jälleenrahoitukseen, niin siinähän kysymys
on siitä, että markkinoilta ovat nuo markkinaehtoiset
toimijat lähteneet pois. Ja kun ne ovat lähteneet
pois ja kun suomalainen vie ja haluaa saada sen vientituotteensa
sille ostajalle maan äärissä, niin nyt
tämän pienen jälleenrahoituksen ansiosta
se viejä voi samalla tarjota luototusratkaisun sille ostajalle
ja vielä sitten siihen näin tarjottuun rahoitukseen Finnvera
voi omalla takausinstrumentillaan tulla mukaan.
Nyt näitä limiittejä tässä parannetaan,
koska toisin kuin edellisessä puheenvuorossa sanottiin, ne
vanhat limiitit eivät kyllä vielä ole
täynnä, mutta niin lähelle aletaan tulla
niitä limiittejä, että nämä korotukset
tässä ovat perusteltuja ja paikallaan olevia.
Nyt siis parannetaan mahdollisuuksia viennin jälleenrahoitukseen,
siihen, että se suomalainen viejä pystyy turvaamaan
vaikkapa nyt sille kiinalaiselle ostajalle sen rahoituksen, mitä tuo
ostaja sen kaupan tehdäkseen välttämättä tarvitsee.
Aikaisemminhan maailmanmarkkinoilla oli pilvin pimein niitä rahoittajia, jotka
tulivat tähän väliin, turvasivat rahoituksen. Nyt
kun tämä rahoituskriisi on ollut totta, ne ovat lähteneet
pois markkinoilta ja varsinkin pankkimuotoiset rahoittajainstituutiot
sekä meillä että vähän
muuallakin ovat vähän haluttomampiakin kuin aikaisemmin
olemaan tässä mukana. Nämä toimenpiteet
ovat oikeansuuntaisia, myös siis takauslimiittien nostamiset
ja korontasaussopimusten limiittien nostamiset. Niitähän
tässä kaikkia yhtä aikaa kohennetaan.
Arvoisa puhemies! Se, mistä sanon, minkä olisi
suonut myös tässä kokonaisuudessa olevan
nyt esillä, liittyy kotimaan toimintojen rahoitukseen. Tämän
taaksejääneen rahoituskriisin seurauksena, joksi
sitä nyt voi sanoa, ja myös sitten siihen liittyen
eurooppalaisen regulaation, finanssialan säätelyn,
valtavan valtavan lisääntymisen seurauksena on
käynyt niin, että vaikka markkinakorot ovat tavattoman
alhaiset, niin rahan hinta ei ole asiakkaille alhainen. Ja sitten,
jos asiakas tarvitsee velkarahaa, lainamuotoista rahaa, niin sen rahan,
sen velkarahan, lainarahan saamiseen vakuudet, vakuusvaateet ovat
kasvaneet tavattoman paljon. Ollaan tultu viime vuosien aikaan tilanteeseen,
jolloin samaan aikaan luotottajien vakuusvaatimukset ovat kasvaneet
ja asiakkaitten vakuusvarannot ovat ohentuneet. Kun yritysten taseet
ovat entistä heikommat, niin kuin ne keskimäärin
nyt ovat olleet, se suomeksi sanottuna tietysti tarkoittaa sitä,
että yrityksen vakuusvarannot ovat entistä pienemmät.
Siis pankkien vaateet ja asiakkaitten mahdollisuudet erkanevat kaiken
aikaa toisistaan. Syntyy markkinapuute. Ja tähän
markkinapuutteen helpottamiseen, lieventämiseen tarvittaisiin
valtiota paljon enemmän kuin mihinkä tällä hetkellä Finnveran
resurssit riittävät.
Arvoisa puhemies! Toivomukseni onkin, että hallitus
tarttuisi tähän totuuteen ja tulisi vastaan. Käytännössä se
on nyt lähinnä Finnvera, jonka kautta tämä valtion
mukaantulo markkinapuutteen korjaamisessa pitäisi hoitaa.
Käytännössä se tarkoittaisi
sitä, että Finnvera voisi ottaa enemmän
riskiä, luotottaa enemmän ja sitä kautta
olla uskottavampi kumppani yksityiselle rahoittajalle ja auttaa
suomalaista yritystoimintaa, työpaikkojen syntymistä,
ei vain vientialoilla vaan muillakin aloilla.
Keskustelu päättyi.