6) Laki maankäyttö- ja rakennuslain 62 §:n muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Maakuntakaavojen laadinta on monissa maakunnissa
            parhaillaan ajankohtainen asia. Näin on myös omassa
            maakunnassani Keski-Suomessa. Maakuntakaavoilla on oma merkityksensä laajemmille
            yhteisille hankkeille, ja maakuntakaavat ovat ohjeena yleiskaavojen laadinnoille
            ja edelleen yleiskaavojen kautta asemakaavojen laadinnalle, joilla
            sitten säädellään rakentamista
            niin asuinalueilla kuin rantakaava-alueilla ja yleensä maan
            käyttöä.
         
         
         Käsitteenä maakuntakaava on kansalaisille melko
            etäinen, voisi sanoa: tuntematon. Se on ymmärrettävissä,
            ja jokainen tajuaa, mitä tarkoitetaan asemakaavalla tai
            kunnassa olleilla rakennusjärjestyksillä, mitä ovat
            rantakaavat. Nämä ovat tuommoisia ihmistä lähelle
            tulevia asioita, mutta maakuntakaava jää asukkaille
            ja maanomistajille etäisemmäksi. Kuitenkin myös
            maakuntakaavat koskettavat ohjaavalla vaikutuksella varsin merkittävästikin
            kaikkia niitä maanomistajia, joiden maa-alueita on kyseisillä kaavoitettavilla
            alueilla. Vastaava koskee tietysti myös vesialueita ja
            niitten omistajia tai myös vesivoiman käyttöoikeuden
            omistajia.
         
         
         Kaavoitushan sinällänsä tähtää hyvään
            ja on tärkeä asia, mutta tässä tulee
            nyt sitten myös kysymys yksityisen kansalaisenkin oikeudesta
            ja oikeusturvasta. Laissa ei havaintojeni mukaan ole yksiselitteisen
            selvästi määritelty sitä, millä tavalla
            tulisi kaavoituksesta säädettävän
            lain 8 luvun mukaista kaavoitusmenettelyn vuorovaikutusta toteuttaa
            kaavaa valmisteltaessa. Ajatushan on se, että kaikki ne,
            joita kaavoitus tavalla taikka toisella koskee, voisivat olla vuorovaikutuksessa
            ja saada äänensä kuuluviin ja että kaikkien
            oikeusturva voisi toteutua.
         
         
         Maakuntakaava, kuten mainitsin, koetaan kansalaisten parissa
            etäiseksi, ja kuitenkin se saattaa koskettaa hyvinkin monia,
            joiden alueet ovat näillä alueilla. Julkiset kuulutukset
            tai ilmoitukset yleisissä tiedotusvälineissä eivät
            riitä tavoittamaan. Julkiset kuulemis- tai yleisö-
            tai informaatiotilaisuudet eivät nekään
            voi tavoittaa kaikkia maanomistajia eri syistä: Maanomistaja ei
            asu paikkakunnalla. Asia koetaan etäiseksi. Ajatellaan,
            että sitä vartenhan ovat valtuutetut ja kunnanhallituksien
            ja lautakuntien edustajat.
         
         
         Asia koetaan vieraaksi, ja kuitenkin siinä on mitä syvimmin
            ihmistä koskettavista asioista ja maanomistajia koskettavista
            asioista kysymys. Lisäksi osa maanomistajia voi asua muilla
            paikkakunnilla kotimaassa tai jopa ulkomailla. Ilmeisesti lainsäätäjän
            tarkoitus on ollut se, että vuorovaikutus voisi olla tehokasta
            ja että kaikki maanomistajat saisivat tiedon, ja ilmeisesti
            tarkoitus on ollut, että kaikki, joiden alueita maakuntakaavoitukseenkin
            tavalla taikka toisella nimenomaan rajoittavassa merkityksessä tullaan
            sisällyttämään, saisivat siitä kirjallisen
            tiedonannon.
         
         
         Mielestäni on niin, että ainoastaan virallinen kirjeellinen
            tiedonanto kaavoitukseen ryhtymisestä jokaiselle maanomistajalle
            erikseen voi turvata oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti vaikuttamisen,
            vuorovaikutuksen, mahdollisuudet niin maakuntakaavassa, yleis- ja
            asemakaavassa kuin yleensäkin. Näkisin, että vastaavaa
            menettelyä tulisi myös voida soveltaa vesialueen
            ja vedenkäyttöoikeuden omistajien suhteen.
         
         
          Siksi olen esittänyt muutettavaksi maankäyttö-
            ja rakennuslain 62 §:ää siten, että vuorovaikutus
            kaavaa valmisteltaessa toteutuu. Kaavoitusmenettely tulee järjestää ja
            suunnittelun lähtökohdista, tavoitteista ja mahdollisista
            vaihtoehdoista kaavaa valmisteltaessa tiedottaa niin, että alueen
            maanomistajilla ja niillä, joiden asumiseen, työntekoon
            tai muihin oloihin kaava saattaa huomattavasti vaikuttaa, sekä viranomaisilla ja
            yhteisöillä, joiden toimialaa suunnittelussa käsitellään
            (osallinen), on mahdollisuus osallistua kaavan valmisteluun, arvioida
            kaavoituksen vaikutuksia ja lausua kirjallisesti tai suullisesti
            mielipiteensä asiasta. Niille maanomistajille, joita kaavoitusmenettely
            koskee, on kuulemista varten myös annettava virallisesti
            kirjallinen tieto kaavoitukseen ryhtymisestä maakunta-,
            yleis- ja asemakaavaa varten. Vastaavaa menettelyä tulee käyttää myös
            vesialueen ja vedenkäyttöoikeuden omistajien osalta
            sekä vireillä oleviin kaavahankkeisiin.
         
         
         Olennaista tästä on juuri tuo virallinen kirjallinen
            tieto maanomistajille kaavoitukseen ryhtymisestä. Näkisin,
            että se on tänä aikana helposti toteutettavissa.
            Erilaiset rekisterit ovat olemassa, tietokonekannat nopeasti käytettävissä,
            ja pidän hyvin välttämättömänä,
            että tämmöinen oikeusturvakysymys saataisiin
            täsmennettyä lakiin, niin että ei olisi
            epätietoisuutta, mitä tarkoitetaan vuorovaikutuksella
            ja sen toteuttamisella.
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämä olisi pidemmänkin
            saarnan paikka, mutta keskityn näin lyhyesti oleelliseen
            ja totean, että ed. Oinonen on taas vaihteeksi tehnyt erinomaisen
            hyvän aloitteen, mihin on kunniakkaasti ottanut itsenikin
            mukaan allekirjoittajaksi.
         
         
         Näistä perusteista, mitä ed. Oinonen
            kertoi, tietotekniikka on sellainen, että määrätyltä alueelta
            löytyy jokaisen tilan omistaja, löytyy paremmin
            kuin tilanomistaja itsekään edes tietää, tiedot
            tulevat ja syntyvät. Kyllä, näin on vaan, että on
            jossain katsottu, että muun muassa maakuntakaavoissa metsänhoitoyhdistykset
            ja vastaavat vastaavat ja valvovat etuja. Se riippuu vähän
            siitä, minkä värinen edunvalvoja siellä on olemassa,
            ja kun sinne joku tikansuojelualue pystyyn pannaan, niin eipä siitä vaan
            tiedoteta eikä kerrota, vaan se kääntyy
            sieltä yhtäkkiä sinne kaavaan ja se on
            sillä sidottu ja kiinni.
         
         
         Tietenkin ed. Oinonen toi esiin, että pitää ottaa
            yhteyttä, mutta olisin myöskin sitä mieltä, että asia
            pitäisi ymmärtää sen, johon
            yhteyttä otetaan. Voisin kertoa esimerkin rakennuskaavamuutoksesta,
            mikä koski omaa tonttiani. Kun siinä oli kaksi
            liittymää ja niistä on ajettu edelleen niin
            kuin ennenkin ja oli siinä kaavassa merkitty vaan yksi,
            mutta arvelin, että haitanneeko mitään,
            ajetaan kuten aikaisemminkin. Mutta kun se kaava ryhtyi toteutumaan,
            niin tulikin semmoiset porsaat ja istutukset siihen, ja se toinen liittymä sulkeutui
            siinä vaiheessa — mahdoton tilanne muuttaa ja
            muuttua. Täytyy sanoa, että se on yrittäjän
            ymmärtämättömyyttä,
            hyväuskoisuutta jne. Mutta silloin jos olisin asiaan päässyt tarttumaan,
            niin itselläni siinä puodissa olisi edelleenkin
            kaksi liittymää, niin että teroittaisin tässä asiassa
            vielä, että tämän, jolle kaavaa
            esitellään, pitäisi vielä myöskin
            ymmärtää, mitä se tarkoittaa.
            Tämä näin lyhyesti kerrottuna.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen piti kauniin puheen oivista,
            kannatettavista periaatteista. Minä toivon hartaasti, että ed.
            Oinonen on sisällään kirjoittanut nämä periaatteet
            myöskin koskemaan kaikkea muuta elämää eikä vain
            tällaista asiaa, mistä hän nyt sitten kaavan
            yhteydessä puhui. Toteaisin, että huomispäivänä muun
            muassa käsitellään täällä työelämäselontekoa.
            Siinä puhutaan pienyrittäjärekistereistä ja
            -järjestelmistä. Tässäkin paperissa, joka
            on huomenna käsittelyssä, sanotaan, että se ei
            toimi vielä. Minä toivon, että se toimii
            oikealla tavalla, siihen satsataan tämmöisessä tietoyhteiskuntavaltiossa
            ja sillä tavalla päästään
            konkreettisesti eteenpäin eikä niin kuin ed. Seppo Lahtela,
            joka näkee tikkapeikkoja joka paikassa.
         
         
       
      
         
         Toimi Kankaanniemi /kd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Todellakin ed. Oinonen on tehnyt aloitteen
            asiasta, joka on mielenkiintoinen ja sinänsä tärkeä, mutta
            tämän aloitteen pohjalta kyllä sanoisin, että byrokratiaa
            lisättäisiin aika merkittävästi
            ja saattaisi tulla ongelmia jopa enemmän kuin niitä ratkaistaan.
            Maakuntakaava on nimittäin erittäin yleisluonteinen.
            Nyt valmisteilla olevat kaavat kattavat koko maan. Sinne tulee silloin
            satojatuhansia, ehkä miljoonia, maanomistajia, ja vaikka rekisterit,
            niin kuin ed. Seppo Lahtela totesikin, ovat tietokoneella ja helposti
            löydettävissä, niin kuitenkin se, kenen
            maata koskettaa maakuntakaava miltäkin osin, on hyvin epäselvää,
            kun kaavoja katsoo.
         
         
         Me eilen tutustuimme ed. Oinosen kanssa Keski-Suomen maakuntakaavaluonnokseen,
            ja siellä on vain suuntia, siellä on hyvin isolla
            mittakaavalla aluevarauksia jne. Siinä yksittäinen maanomistaja
            ei pysty saamaan selvyyttä, mitä hänen
            maalleen on tulossa. Tältä osin sitten, kun kaava
            vielä on yleisluonteinen sitovuusasteeltaankin, tämä loisi
            sellaisen byrokratian, joka ei ole varmaan tässä suhteessa
            tarkoituksenmukainen. Aivan eri asia on sitten, kun yleiskaava ja asemakaava
            ovat kysymyksessä.
         
         
       
      
         
         Lauri  Oinonen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen aloitetta tehtäessä halunnut
            kiinnittää niihin näkemyksiin huomiota,
            joita ed. Toimi Kankaanniemi toi nimenomaan esille. Olen katsonut,
            että vaikka oma byrokratiansa aivan varmasti tulisi, on
            perusteltua kuitenkin oikeusturvan kannalta ja myöskin
            itse kaavan sisäistämisen ja toteutumisen kannalta
            valmisteluvaiheessa mahdollisimman hyvä vuorovaikutus,
            kun sitten on paljastunut myöskin tiettyjä tilanteita,
            joista minuun on otettu yhteyttä ja joitten pohjalta aloite on
            syntynyt juuri maakuntakaavan kallioalueitten merkintöjen
            takia.
         
         
         On huomattavia metsäalueita, muun muassa Keuruun kaupungissa
            toistasataa hehtaaria laajoja alueita, pantu "merkittäväksi
            kallioalueeksi" ja maanomistajaan ei ole ennalta oltu millään
            tavalla yhteydessä. Vieläpä oli sattunut
            tilanne, että maanomistaja itse oli ollut paikalla ja hän
            oli kysellyt, keitä te olette ja missä merkeissä te
            liikutte täällä, jolloin kyseiset henkilöt,
            jotka ilmeisesti olivat olleet kaavan tekijöitä — se
            jäi nyt todistamatta, mutta ilmeisesti olivat olleet kaavan
            valmistelijoita — eivät edes olleet suvainneet
            kertoa, millä asialla he ovat ja mikä on tarkoitus.
            Siinä on vähintäänkin huonosta
            informaatiosta kysymys, jos asian haluaa positiivisesti ilmaista. Eli
            tämmöisiä epäkohtia on ilmennyt.
         
         
         On aivan totta, niin kuin ed. Kankaanniemi sanoi, että maakuntakaavaluonnoksissa —
            Keski-Suomessahan
            se on alustavassa vaiheessa, mutta jo kartalla on nähtävillä luonnoksia — on
            aika ylimalkaisesti vielä piirrelty nämä alueet
            eli tarkkaan ottaen ei tiedetä, mitkä alueet nimenomaan maastossa
            koskettavat kaavaa, ja kuitenkin niihin jo tässä maakuntakaavassa
            liittyy tiettyjä maankäyttö- ja rakennuslain
            mukaisia rajoitteita.
         
         
         Elikkä tässä on ilmeisesti aivan
            asian uutuudesta johtuen, ilman että kellään
            välttämättä on pienintäkään
            pahan tarkoitusta, epäkohtia, joita olisi syytä täsmentää.
            Ilmeisesti hallintomenettelylaki olisi nämä asiat
            kyennyt hoitamaan, mutta nykyisessä lainsäädännössä syntyy
            sitten paljon tulkinnanvaraisuutta. Sen vuoksi juuri olen katsonut,
            että aloite on kyllä perusteltu, ja toivon, että se
            voisi johtaa valiokunnassa siihen, että maanomistaja saisi
            kirjallisen tiedon ja saisi myös todella vaikutusmahdollisuuden
            kaavaa koskettaviin asioihin. Jos asiat ovat niin, että suunnitelmat
            eivät välttämättä suuresti
            juuri tämän kaavan pohjalta rajoita, niin jo se
            tieto maanomistajalle olisi hyvin arvokas. Toivon aloitteen synnyttävän
            myös valiokunnassa keskustelun ja johtavan tulokseen.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinoselle totean, että teillä on
            hyvä aloite maakuntakaavan laatimista varten, mutta käytännössä se
            on mahdoton toteuttaa. Käytännössähän
            tapahtuu niin, että maakuntaliitto laatii kaavan, joka
            menee sitten peruskuntiin lausunnoille, ja peruskunnat ottavat kantaa
            ja esittävät omat korjauksensa, ja sitä kautta
            demokratia toteutuu hyvin.
         
         
         Yksi Kymenlaakson liiton maakuntakaavan kielteisiä puolia
            oli se, että liikenne- ja viestintäministeriö lobbasi,
            että Kymijoen kanavoinnin suunnittelu on lopetettava sen
            takia, että se on liian kallis, ja painosti maakuntaliittoa
            niin paljon, että maakuntakaavasta poistettiin kokonaan
            Kymijoen kanavan suunnitteluvaraus, joka oli aikaisemmin seutukaavassa.
            Sitä minä henkilökohtaisesti ihmettelen,
            miten tähän päätökseen
            maakuntavaltuusto on päätynyt. Muilta osin maakuntakaavahan
            on karkea versio siitä, miten maakuntaa kehitetään,
            ja siinä tiestö eli rautatiet ja vesiväylät
            ovat ne pääväylät, mitkä sinne
            merkitään, ja yleiskaava ja asemakaava sitten
            tarkentavat maakuntakaavaa.
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Pariin käytettyyn puheenvuoroon
            ottaisin kantaa. Ensinnäkin ed. Kuosmanen suurena maakuntamiehenä kertoi,
            kuinka tämä asia tapahtuu maakuntaliiton ja kuntien
            kautta. Ed. Kuosmanen porvarina unohti tämän yksittäisen
            maanomistajan isännänoikeuden ja sen aseman muuttumisen
            silloin, kun sinne piirretään jotain erityistä.
            Ed. Kankaanniemi puheenvuorossaan päivitteli, että tulee
            liian paljon yhteydenottoja, liian paljon katsottavaa. Kyllä silloin,
            kun maan ja alueen käyttötarkoitus oleellisesti
            muuttuu, mielestäni olisi erinomaisen tärkeätä ottaa
            yhteyttä myöskin siihen maanomistajaan. Tarkoitan
            tällä käyttötarkoituksen muuttamisella
            näin asfalttimielessäkin katsottuna, että kun
            tehdään niin, että on kallionottoalue
            taikka hiekanottoalue ja se siirretään siinä kaavassa
            johonkin toiseen paikkaan ja sieltä entisestä paikasta
            poistuu, niin silloin se porvari, joka sen maan omistaa, ei kykene
            enää hiekkaa myymään eikä ottolupia
            saamaan, kun tämä ottoalue on muutettu toiselle
            laidalle pitäjää, toiselle laidalle kylää.
            Näin ajatellen tällaisessakin tapauksessa, ed.
            Kuosmanen, kyllä pitäisi kuulla isäntää siitä,
            kun hänen oikeuksiansa muutetaan.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuosmanen ihan hyvin kävi
            läpi sen, mitä tämä tarkoittaa,
            mutta niin kuin ed. Seppo Lahtela edellä kuvasi, kuitenkin
            kyse on siitä, millä tavalla oikeusturva toteutuu
            tämän maanomistajan osalta tai tämän
            vesialueen omistajan osalta. Sen takia minusta tämä ed.
            Oinosen aloite on kyllä ihan siltä osin hyvä,
            asiaan puuttuva. Mietin vaan tässä yhteydessä vaikka Århusin
            sopimusta. Siellähän annetaan jopa kansainvälisille
            järjestöille mahdollisuus valittaa Suomessa, jos
            sattuu olemaan jotain toimintaa, jostakin pitkittäishankkeesta,
            tiestä tai voimala- tai monista muista hankkeista. Onhan
            tämä nyt aika pöljä homma, että suomalainen
            ihminen, joka täällä omistaa maaplätkän,
            sitten ei saisi välttämättä sitä riittävää tietoa,
            millainen oikeusvaikutus aikaansaadaan jollakin maakuntakaavalla,
            koska sillä luodaan rajat, mitä voi tehdä kuntakaavoituksen
            tai rakentamisoikeuden alueella. Ei tämä nyt niin kovin
            kummoinen asia ole. Niille ihmisille pitäisi saada tiedot,
            jotka omistavat sillä alueella niitä maita, jotta
            he voivat antaa lausuntonsa. Se on eri asia, ottaako viranomainen
            huomioon sen. Sehän voi jättää sen
            kokonaan huomioon ottamatta, ja sitten tietysti valituksien kautta
            voi katsoa, voidaanko sitä muuttaa. Minusta ed. Oinosen aloite
            on paikallaan.
         
         
       
      
         
         Esko Ahonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Itse olen ollut Etelä-Pohjanmaan
            liiton hallituksessa laatimassa Etelä-Pohjanmaan liiton alueelle
            maakuntakaavaa ja ajattelin muutaman sanan lausua maakuntakaavan
            tavoitteista ja teemasta. Uudessa, vuoden 2000 alussa voimaan tulleessa
            maankäyttö- ja rakennuslaissa säädetään,
            että liittojen tulee huolehtia tarpeellisesta maakuntakaavan
            laatimisesta, kaavan pitämisestä ajan tasalla
            ja sen kehittämisestä. Maakuntakaavan tärkein
            tavoite on turvata omalta osaltaan koko maakunnan asuttuna pitäminen,
            pohjan mukaan aluerakenteen ja kehittämistöiden
            avulla luoda muiden maakuntakeskusten kanssa kilpailukykyisen maakuntakeskuksen
            ja vahvojen seutukuntien muodostama verkosto. Kaavoituksella tuetaan
            elinkeinoelämän kehittämistä ja työpaikkojen
            turvaamista. Aluerakenne mahdollistaa turvalliset, viihtyisät
            ja palvelutarjonnaltaan monipuoliset asuinympäristöt
            sekä kaupunki- että maaseudulla. Liikenneverkostot
            yhdistävät asutuksen, elinkeinoelämän
            ja virkistyksen vaatimat toiminnot. Tieverkostoja kehitetään osana
            muita yhteysverkkoja. Teknisen huollon vaatimat maakunnalliset yhteydet
            linjataan osaksi kokonaissuunnitelmaa. Erityisesti luonnonympäristöt,
            kulttuuriympäristöt ja maisemat sekä vesistöt
            ovat tärkeitä, ja niiden arvojen tulee näkyä maakuntakaavassa.
            Suunnittelu pohjaa kestävään kehitykseen
            ja vuorovaikutukseen.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Maakuntakaavan laatimisessa meidän täytyy
            muistaa, että demokratia toteutuu sillä tavalla,
            että maakuntakaavan valmisteluvaiheessa maakuntakaava lähetetään
            kuntaan lausunnolle, ja kunnan tekninen lautakunta ensin ottaa kantaa siihen,
            sitten ottaa kunnanhallitus ja sen jälkeen kunnanvaltuusto.
            Siinä minun käsittääkseni demokratia
            hyvin toteutuu.
         
         
         Ed. Seppo Lahtelalle totean, että jos on porvareita
            siellä kunnanvaltuustossa, niin kyllä he voivat
            ottaa kantaa siihen, kenen maalta soraa otetaan ja kalliota louhitaan,
            eli toisin sanoen ihan turhaa on byrokratiaa minusta lisätä,
            jos maakuntakaavasysteemiä muutetaan lainsäädäntöteitse.
         
         
       
      
         
         Bjarne Kallis /kd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ei se ole byrokratian lisäämistä,
            jos tiedotetaan kuntalaisille ja kansalaisille asioista, jotka ovat heille
            tärkeitä. On aivan selvä asia, että tulee
            sitten asemakaava, yleiskaava tai maakuntakaava koskemaan henkilön
            maata, kyllä sillä on suuri merkitys. Sillä voi
            olla jopa suuri taloudellinen merkitys, ja harva henkilö kunnassa
            tietää näistä julkisista kuulutuksista,
            missä ilmoitetaan mahdollisesti kylän nimi, korttelin
            numero, koskeeko tämä nyt häntä.
         
         
         Ed. Oinosen lakialoite on paikallaan. Se ei lisää byrokratiaa,
            se lisää jonkin verran kustannuksia, mutta se
            parantaa oikeussuojaa.
         
         
       
      
         
         Lauri  Oinonen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Kallis juuri edellä sanoi sen
            olennaisimman asian: parantaa oikeussuojaa. Tämä oli
            juuri aloitteeni kantava ajatus, kun olen aloitteen tehnyt. Ei se
            kustannuksia niin suuren kokonaisuuden kyseessä ollen,
            mitä maakuntakaava on, merkittävästi
            lisää, mutta oikeussuoja paranee ja samalla kansalaisille
            selviää, mitä maakuntakaava merkitsee.
            Tällä hetkellä on paljon epäselvyyttä,
            mitä se todella merkitsee, ja erityisesti, jos syntyy näitä suojelualueita,
            niin ne synnyttävät rajoitteita, tai sitten, jos
            joku alue nimetään joksikin suojelukohteeksi ja
            jos sille alueelle haluaisi tulla jotain pienteollisuutta tai jotain
            muuta, voi tulla ongelmia. Kyllä tässä on
            paljon semmoisia huolestuttavia asioita, jotka tietysti liittyvät
            laajemminkin tähän maankäyttö-
            ja rakennuslakiin mutta osaltaan myöskin maakuntakaavaan.
            Paremman oikeussuojan kannalta olen halunnut tämän
            aloitteen tehdä.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.