3) Laki tartuntatautilain muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tänään eduskunnan
täysistuntoon on liittynyt asioita, jotka liittyvät
ihmisten turvallisuuteen, terveyteen ja muutoinkin fyysiseen selviytymiseen
elämästä. Myös minun lakialoitteeni
42/2009 vp, laki tartuntatautilain muuttamisesta, liittyy
tähän samaan aihepiiriin.
Kysehän on siitä uhkakuvasta, jonka viruksen H1N1
mahdollinen epidemia saattaa maailmalla ja sitä kautta
myöskin täällä Suomessa aiheuttaa. Tällä hetkellähän
ei ole vielä kaikkea tietoa siitä, mitenkä tämä virus
käyttäytyy, millaiseksi se kehittyy, eikä ole
vielä rokotetta tämän viruksen ennalta
suojaamiseksi. Ja myöskin lääkkeet, mitä viruksen
mahdollisen epidemian tai pandemian tullessa on, ovat teholtaan
vähintäänkin kyseenalaisia, elleivät
riittämättömiä, niitä on
ehkä vain oireitten lievittämiseen, eikä niitäkään
ole riittävästi koko kansalle.
Elikkä kysymys on monessa suhteessa avoimesta uhasta,
jossa meidän tulee varautua mahdollisesti pahimpien uhkamallien
mukaan ennalta. Meillä Suomessa on pandemian varalta muutama
vuosi sitten tehty hyvät valmiussuunnitelmat, jotka ovat
paperilla. Näissä on hyvin monimuotoisesti varauduttu:
siellä on ohjeita eri viranomaisille, siellä on
sairaanhoitopiireille ohjei-ta, ja kunnat olisivat sitten juuri
se toimeenpaneva voima, joka toteuttaisi sairaanhoitoa sitä tarvitseville.
Samoin on myös suunnitelmat yhteiskunnan elintärkeitten
toimintojen osalta eri viranomaisten välisestä yhteistyöstä,
järjestyk- senpidosta maassa, ja on valmiutta myös
rajoittaa joukkokokoontumisia, on valmiussairaaloita suunniteltu,
ja on myös suunnitelmat siitä, että jos
tulee joukkopandemia, niin millä tavalla sitten siihen
menehtyneet saatetaan hautausmaihin. Elikkä suunnitelmat
meillä on olemassa, ja tällä hetkellä me
emme tiedä, minkä uhkakuvan edessä olemme.
Ne viestit, mitä on haluttu antaa, ovat onneksi rauhoittelevia.
Ovatko ne samaa kuin todellisuus, on kysymys erikseen, mutta olemme kuitenkin
arvaamattoman uhkakuvan edessä mainitun viruksen osalta,
joka tunnetaan sikainfluenssaviruksena ja jota Meksikosta on alkanut nyt
tämän kevään myötä sitten
tulla eri puolille maailmaa.
Varmaa tietoa on siitä, että edellisten pandemiavaarojen
yhteydessä, niin sars-epidemian kuin H5N1-pandemiauhan
edessä, varo- ja valmiustoimet maailmalla estivät
muutama vuosi sitten pandemian. Ne toimet, joita Kaukoidässä tehtiin,
onneksi ja yllätykseksi olivat oikeita, oikeaan aikaan
toteutettuja, ja pandemiaa ei ainakaan tullut, vaikka on ollut väitteitä,
että nuo virukset vielä jossakin edelleen ovat
elämässä.
Tällä hetkellä nyt todetut sikainfluenssasairastumiset
ovat ainakin Euroopassa, Suomessa ja Pohjoismaissa vielä yksittäistapauksia.
Vielä tällä hetkellä tähän
sairastuneet voidaan eristää, ja näin
ollen sitä vaaraa, että tauti leviäisi
kulovalkean tavoin ihmisestä toiseen, ei tällä hetkellä tiettävästi
vielä ole. Eli voimavarat kulkutaudin ehkäisemiseksi
ovat vielä tällä hetkellä riittävät. Lakialoitteeni
keskeinen kysymys tähtääkin siihen, että meillä pitäisi
yhteiskunnassa olla riittävän tehokas, toimiva
lainsäädäntö, jonka pohjalta
voidaan toimia ennen kuin joudutaan soveltamaan niitä poikkeusolojen
valmiussuunnitelmia, joita yhteiskunnan elintärkeitten
toimintojen varalta on olemassa tai joita on hyvässä pandemiasuunnitelmassa.
Pitäisi olla selkeä lainsäädäntö siitä,
että voidaan toimia siten, että pandemian tulo
maahan voitaisiin ehkäistä.
Jo nyt on annettu aivan oikeita ohjeita. Muun muassa tämän
päivän Helsingin Sanomissa sivulla 5 kerrotaan:
"Sikainfluenssa on saanut työpaikat jakamaan työntekijöille
ohjeita mahdollisen epidemian varalta. Monessa yrityksessä on
omat ryhmänsä pandemiaan varautumista varten.
Kansainvälisissä yrityksissä ohjeet ovat
yleensä maailmanlaajuisia."
"Esimerkiksi IBM:llä on laadittu ’yksityiskohtaiset’ käsienpesuohjeet,
mutta niitä ei vielä ole jaettu työntekijöille,
yrityksestä kerrotaan. Matkustelua IBM:llä tarkastellaan
koko ajan tilanteen mukaan, mutta sitä voidaan korvata
myös videoneuvotteluilla. Metsossa käsihuuhde
on virrannut jo usean vuoden ajan, yhtiöstä kerrotaan.
Uutta puhtausoppia ei Suomessa ole jaettu, mutta Meksikon-tehtaalla
käyttöön on otettu erityiset hygieniaohjeet.
Myös esimerkiksi Nokia ja Elcoteq ovat kertoneet kiristäneensä matkustusohjeita."
Näin on suomalaisen yrityselämän
parissa haluttu torjua kulkutaudin vaaraa. — Sana "pandemia"
voi olla kansalle vieras tarkoittaessaan maailmanlaajuista epidemiaa.
Mielestäni vanha sana "kulkutauti" on sellainen, jonka
me jokainen tajuamme ja ymmärrämme, ja sanan kuullessamme
koemme sen vaaralliseksi.
Kulkutauti tällä kertaa on sikäli
vaarallinen, että todellakaan ehkäisevää rokotetta
ei ole eivätkä siihen hankitut lääkkeet
ole riittäviä, eivät teholtaan eivätkä määriltään.
Tämän vuoksi on välttämätöntä,
että ryhdytään ohjeistamaan riittävän
ajoissa niitä toimia, joilla voidaan ehkäistä taudin
tulo. Kun me liikumme vaikka lentokoneella ulkomaille, niin me olemme
kaikki tottuneet siihen, että meidät tarkastetaan,
että meillä ei ole mitään vaarallisia
aineita tai vaarallisia välineitä mukana. Nämä tarkastukset
sujuvat hyvin rutiinilla, ja silloinkin, jos henkilö ei
vielä tiedä, mitä esineitä pitää matkatavaroista,
käsilaukuista, taskuista ottaa pois, se on nopeasti kuitenkin toteutettu.
Näkisin, että pitäisi olla selkeät
säännökset siitä, missä vaiheessa
käsien huuhtelu, desinfiointi tai joku muu voitaisiin toteuttaa.
Meillähän on jo eräitten muitten
sairauksien osalta, jotka koskevat lähinnä eläimiä,
hyvin selkeät rajoitukset olemassa. Jos maahan tuodaan vaikkapa
kotieläin tai hyötyeläin vieraista maista,
tähän on tärkeät ja selkeät
määräykset, että eläin
on terve. Samoin on lentorokotteitten jakamisella maastoon, muun
muassa tänä keväänä itärajan
pinnassa, haluttu estää eläinten pariin mahdollisesti
tulevaa tautia. Ihmisten kohdalla on kysymys hengestä,
ja sen takia jokainen ihmishenki on arvokas absoluuttisena itseisarvona.
Tämän vuoksi meidän on oltava valmiit
rajoituksiin ja taloudellisiin uhrauksiin, että kulkutaudin
tulo maahan voitaisiin ennalta ehkäistä.
Kun nyt ollaan jo taipumassa siihen, että tämähän
saattaa jäädä vain normaaliksi influenssaksi, niin
täytyy muistaa, että ennalta ehkäisevää rokotetta
ei vielä ole, ja niin kuin asiantuntevat kollegat tietävät,
vie vähintään kuukausia ennen kuin tuo
on keksitty, ja sen valmistaminen vie vielä edelleen lisää kuukausia,
ja se, saadaanko sitä koskaan riittävästi,
jää kysymysmerkiksi. Sen takia olisi välttämätöntä,
että kulkutaudin tulo voitaisiin estää tai
että ainakin voitaisiin viivästyttää sen
tuloa meidän maahamme ja toivon mukaan myös naapurimaihin,
jotta jäisi aikaa kehittää rokotteita
maailmalla ja hankkia niitä kuten lääkkeitäkin
mahdollisen kulkutaudin tänne tullessa. Tämä on
lakialoitteeni tarkoitus, ja haluan, että tämän
lakialoitteen kautta annetaan viranomaisille toimivaltuuksia, jotta
kulkutauti ei tähän maahan voisi saapua tuhojaan
tekemään.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Oinosen tekemää aloitetta,
jälleen kerran sillä lisäyksellä,
että se saa asianmukaisen käsittelyn ja tarkastelun
eri toimijoiden taholta ja katsotaan, että saadaan paras
mahdollinen hyöty tästä aloitteesta yhteiskunnalle
ja ihmisille. Ajatus on siis hyvä.
Onneksi Suomi on kuin saari, ja olemme vähän
eristyksissä täällä Pohjolassa
ja hieman syrjässä, ja on aika helppoa pientä kansaa,
joka on kuitenkin laajalla alueella, kuitenkin kohtuullisen hyvin
ohjata, neuvoa ja ylläpitää sen hyvää terveyttä,
jos on tahtoa ja viitseliäisyyttä.
Katson, että osa tästä aloitteen
sisällöstä on myös ympäristöterveydenhuoltoa,
joka on valitettavasti ollut yhä edelleen, nykytietämykselläkin,
aliresursoitua, eli resurssit ovat alimitoitettuja. Siitä on
esimerkkejä — niitä on nyt turha tässä yhteydessä käydä läpi.
Mielestäni tartuntatautiasioita on tarkasteltava uudelleen,
ja lainsäädäntöä ja
suosituksia on ehdottomasti ajantasaistettava.
Haluaisin todeta, että tässäkin pätee
jälleen se, että hyvä kotikasvatus on
yksi keino terveyden ylläpitämiseen. Kotona opetetaan
käsienpesu, se kuinka yskitään, ei pärskitä päin
toisen naamaa, ja tämä kasvatus mielestäni
kuuluu ensisijaisesti kotiin. Näitä oppeja, mitä nyt
mediassa on saatu, hyvin paljon hyvä kotikasvatus on jo
sisältänyt. Uskon, että meillä jokaisella
on siinä parantamisen varaa, ja voi miettiäkin
sitä, kuinka usein on viime aikoina kosketellut nenää,
suuta tai silmiä, sillä on katsottu, että juuri
se ei ole hyväksi. Eli siinä on meillä kaikilla
parantamisen varaa.
Mitä tähän nykytartuntatautitilanteeseen
tulee, kun sikainfluenssasta puhun, niin tuntuu siltä,
että tietämättömyys on tuonut
ihan hurjaa pelkoa ihmisiin, mutta toisaalta sitten myös
tieto lisää tuskaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En millään tavalla halua
henkisesti enkä ajatuksellisestikaan rajoittaa ed. Lauri
Oinosen aloitteellisuutta ja — näin uskon — vilpitöntä halua toimia
isänmaan ja kansakunnan ja vaikka minkä hyväksi,
mutta hänen innokkuutensa tehdä lakialoitteita
saa joskus aika mielenkiintoisia muotoja. Tässä on
yksi niistä.
Kun tätä asiaa rupeaa tarkastelemaan oikein vakavasti,
niin paitsi että ed. Lauri Oinonen ei luota ensinnäkään
verotusasioissa valtiovarainministeriöön, valtiovarainministeriin
eikä hallitukseen hallituspuolueen edustajana pätkänkään vertaa,
hän ei myöskään tämänlaatuisissa
asioissa, tarttuvien tautien asioissa, luota hallitukseen eikä meidän
viranomaisiimme pätkänkään vertaa.
Hän osoittaa lakialoitteellaan, että lainsäädäntömme
on puutteellinen tässä vakavassa asiassa.
Sitten jos hän katsoo todellakin niin, että asiat ovat
todella huonossa mallissa, niin minä toivoisin ihan näin
vakavassa asiassa, että ed. Lauri Oinonen luetuttaisi hengentuotteensa
jollakin, vaikka Ruudulla tai jollakin muulla alan professorilla,
ja sitten keskusteltaisiin siltä pohjalta. Minä kiinnitän
muutamaan asiaan huomiota.
Tässä pitää nimittäin
olla hyvin paljon asiasta sisästään kopin
saavaa, kun miettii, millä tavalla ed. Lauri Oinonen asiaansa
ilmaisee. Täällä ykkössivulla
ensimmäisellä palstalla ensimmäisessä kappaleessa
puhutaan kyllä ihmisistä, mutta sitten siinä kutsutaan
tätä niin sanottua sikainfluenssaa, josta hän
nyt ilmiselvästi puhuu tässä, eri tavalla
kuin saman sivun oikealla puolella olevalla palstalla, jolla hän
kutsuu sitä toisaalta sikainfluenssaksi ja toisaalta niin
sanotuksi sikainfluenssaksi. Sitten tässä äskeisessä esittelypuheenvuorossa
hän oli tunnistanut influenssan A-viruksen alatyypiksi
H1N1, ja se olisi ollut ihan turvallista, jos heti alussa, kun on
tästä puhe ja sitä halutaan kuvata, se
olisi selvästi sanottu.
Nimittäin, arvoisa puhemies, nyt kävi sillä tavalla
vaan, että marraskuussa viime vuonna Suomeen tuli sikainfluenssa.
Se on sikojen influenssa, ja se on ollut jo meillä maan
rajojen sisäpuolella. No, nyt on sitten tullut influenssa
A(H1N1) -virus, joka nyt siis on ihmisissä täällä meillä, niin
kuin olemme havainneet.
Nyt kun ed. Lauri Oinonen aivan oikein kantaa syvää huolta
tästä suomalaisesta yhteiskunnasta ja omasta käyttäytymisestämme,
niin olisi tietysti erinomaisen hyvä, että hän
aloitteellaan kertoisi selvästi sen, miksi hänen
pitää tätä erityistä huolta
meistä kantaa, koska minä luotan meillä kuitenkin
niin tarttuvien tautien kohdalla kuin muissakin vakavissa asioissa
tähän omaan yhteiskunnan ylläpitämään
järjestelmään.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä aihe, johon ed. Oinonen
on tarttunut, on tärkeä ja ajankohtainen.
Kyllä siinä ed. Oinonen on mielestäni
oikeassa, että voimassa oleva lainsäädäntö ei
ole mahdollista vaarallista pandemian uhkaa ajatellen riittävä.
Mutta nyt puolustan hallitusta taas siinä suhteessa, että hallitushan
on antanut eduskunnalle tämän poikkeustilanteita
koskevan valmiuslain, joka sisälsi myös pandemian
uhan. Sitä on eduskunnan eri valiokunnissa käsitelty,
mutta sehän on juuttunut muun muassa perustuslakivaliokunnan
käsittelyyn, ja olen ymmärtänyt, että se menee
vielä ensi vaalikaudelle käsiteltäväksi. Myös
sosiaali- ja terveysvaliokunta otti tähän kantaa,
ja nimenomaan näiden pandemioiden ennaltaehkäisyn
kannalta sitä käsittelimme. Siellä totesimme,
että tällä hetkellä lainsäädäntömme
ei ole ajan tasalla esimerkiksi näiden lintuinfluenssan
tyyppisten uhkakuvien tai sarsin uhan kannalta, jos on tarvetta
ryhtyä täällä Suomessa poikkeuksellisiin
toimenpiteisiin esimerkiksi terveydenhuollon olojen järjestämiseksi.
Tästä desinfioimisesta, mikä tässä pykälässä on
mainittu, totean, että niin sanottua sikainfluenssaa ajatellen
se ei kyllä auttaisi, koska näiden sairastuneiden
henkilöiden kohdalla itämisaikakin on useita päiviä.
Käsien desinfioiminen rajalla ei auta siinä, etteivätkö he
voisi virusta tuoda tullessaan Suomeen. Kaiken lisäksi
se tarttuu esimerkiksi hengitysteiden kautta, joita ei voida desinfioida.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! En tippaakaan epäile ed. Lauri Oinosen
vilpittömyyttä, hän on aina vilpitön
ja hyvää tarkoittava, mutta tässä asiassa
hän on väärillä jäljillä.
Minä vastustan hänen lakialoitettaan ehdottomasti.
En vastusta sitä siksi, että en haluaisi sikainfluenssaa
tai mitä tahansa kulkutautia, kuten hän termiä käytti,
etteikö niitä pitäisi torjua parhaalla mahdollisella
tavalla, mutta niitten pyrkimysten pitää olla
jossain suhteessa siihen vaaraan, joka vallitsee.
Sikainfluenssaan, sarsiin ja lintuinfluenssaan lienee maailmassa
kuollut enimmillään yhteensä 1 000
ihmistä. Joka päivä malariaan kuolee
3 000 ihmistä. Joka päivä maailmassa
nälkään kuolee vähintään
3 000 lasta. Siksi meidän pitää arvioida
myöskin voimavarojemme riittävyyttä ja
niitten tarkoituksenmukaista käyttöä,
kun ryhdytään torjumaan influenssaa tai jotain
pandemiaa, joka ei ole vielä puhjennut. Jos siihen käytetään
niin voimallisia keinoja kuin ed. Lauri Oinonen tässä aloitteessaan
esittää, niin siihen joudutaan käyttämään
terveydenhuollon voimavaroja todennäköisesti erittäin
tehottomasti, ja se tarkoittaa sitä, että jostain
tarpeellisemmasta paikasta ne jäävät käyttämättä ja
myöskään tulokset ihmishenkien säilymisen
kannalta eivät ole parhaat mahdolliset.
Se toinen ongelma, joka tähän liittyy, on
se, mistä sikainfluenssa on hyvä esimerkki, että syntyy
uhkakuvia, jotka itsessään aiheuttavat paljon pahempia
vaurioita kuin se itse asia. Tässäkin tapauksessa
uskon, että sikainfluenssa on pelottanut ihmisiä paljon
enemmän kuin ne noin 60 kuolonuhria, Meksikon ulkopuolella
kai 2 kuolonuhria, jotka se on aiheuttanut. Siitä syystä minä pidän
ed. Lauri Oinosen aloitetta vähintäänkin
arveluttavana.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Virtaselle: Kiitän, että hän
omaa varman mielipiteen ja on asiaan myöskin paneutunut,
mutta siitä huolimatta olen toista mieltä. Viime
vuosien tulokset ovat osoittaneet, että niillä toimilla,
joita Kaukoidässä tehtiin, estettiin pandemia.
Ellei olisi niihin toimiin ryhdytty, maailmaan todennäköisesti
olisi tullut pandemia, ja me tietäisimme, mitä tämä merkitsee.
Toivon hartaasti, että Meksikossa ja muuallakin niillä rajoitustoimilla,
joita on tehty, olisi voitu estää pandemian laajeneminen,
ja sen takia toivon, että tämä voitaisiin
tehdä myöskin täällä.
On aivan totta, kuten täällä on puheenvuoroissa
tuotu esille, että meillä on valmiuslaki, joka
on tietyssä vaiheessa ja jäänee ehkä seuraavalle
vaalikaudelle eli saadaan toisin sanoen aikaisintaan 2011, ja jos
pandemia on tulossa tänä vuonna, niin valmiuslaki
ei tähän hätään ennätä.
Lakialoitteellani nimenomaan haluan kuitenkin paljon kevyempää lainsäädäntöä,
nopeammin ja kevyemmin toteutettavaa kuin millainen valmiuslaki on.
Valmiuslaki, niin kuin me täällä sen
tunnemme, on hyvä, mutta se on varsin raskas. Silloin pitää olla
jo todella tilanne päällä, ennen kuin
valmiuslakia ryhdytään soveltamaan. Siinä vaiheessa
pitää olla jo paljon menetettyjä ihmishenkiä, ennen
kuin tajutaan, että nyt on valmiuslain aika, ja silloin
jos on valmiuslaki sovellettavissa, niin se ei riitä sellaisen
asian kuin kulkutaudin osalta, jollainen nyt on tässä hyvin
kuvattu, joka saattaa levitä kosketustartuntana ja — mikä pahinta — aerosolitartuntana
ja myöskin hengitysilman myötä, ja jos
näin kävisi, niin silloin valmius- lain soveltamisvaiheessa
ollaan auttamattomasti myöhässä. Sillä ei
olisi enää torjuvaa vaikutusta, ja olisi parhaimmillaan
vain seurausten hoitamista ja jälkisammutusta.
Elikkä niin kuin täällä tänään
oli puhetta häkäkuolemista ja todettiin, että voidaan
myöskin ennalta ehkäistä tulipalon etenemistä pitemmälle, niin
juuri tätä haluan aloitteellani. Meillä on
mielestäni suuri aukko siinä, jos katsotaan, mikä on nykyisen
lainsäädännön tartuntatautilain
asetelma, ja jos mennään valmiuslakiin, näiden
välillä. Tähän jää minusta
kyllä hyvinkin epidemiauhan aukko, ja silloin pitäisi
olla ainakin lainsäädännön valtuuksilla
viranomaisilla keinot estää taudin maahantulo
nimenomaan valtakunnallisesti.
Tällä hetkellähän tarttuvien
tautien osalta vastuu on annettu kunnille, elikkä — olenkohan
oikein ymmärtänyt lakia — jos tarttuvaa
tautia tuova henkilö saapuu Suomeen Helsinki-Vantaan lentokentälle,
niin on Vantaan terveyslautakunnan vastuulla puuttua asiaan. Ainakin
tällaisen johtopäätöksen olen
lakia tutkiessani tehnyt, ja tämä ei ole mielestäni
riittävä menettely, ei ainakaan toimiva. Voi olla,
että se on riittävä, jos tämä toimii,
mutta pitäisi olla silloin yleisohjeet. On aivan oikein,
että kansaa ei pelotella uhkakuvalla, mutta me tiedämme,
että jokaiseen influenssaan menehtyy erityisesti riskiryhmiä, vanhuksia.
Joku 3 000 ihmistä, näin arvioidaan, menehtyy
influenssan aiheuttamiin jälkiseurauksiin, keuhkokuumeeseen.
Keuhkokuumehan saattaa tulla myöskin aivan terveeseen
ihmiseen, ja mikään helppo tilanne tuokaan ei
ole, mutta erityisesti hengityselinsairauksia, sydänsairauksia
potevat ihmiset, kaikkein iäkkäimmät
ovat alttiita jopa talvisellekin influenssalle. Mutta jos nyt tulee
tällaista paljon vaarallisempi tauti, johon meillä ei
ole ennalta ehkäisevää rokotusta tässä vaiheessa
... Influenssaanhan rokotetaan riskiryhmät syksyllä, eduskunnan
terveysasemaltakin voi saada rokotteita. Vaikka ne eivät
estäisi tautia, niin sairaus tulee silloin lievempänä.
Nyt on tilanne se, että meillä ei ole rokotetta,
ei ainakaan minun tietoni mukaan. Olen keskustellut maan parhaimpien
virologien ja rokoteasiantuntijoitten kanssa, ja ei ainakaan viime
viikolla ollut heidän tiedossaan, että meillä olisi
ennalta ehkäisevää rokotetta. Tiedän,
että sitä maailmassa pyritään
selvittämään ja saamaan aikaan, että sopiva
rokote löydettäisiin. Sitten sitä käytäisiin
valmistamaan, ja sitten sitä Suomi siellä jonotuslistan
jossakin keskivaiheella olisi jossakin vaiheessa ehkä saamassa.
Mutta epidemia, kulkutauti, ei anna aikaa, elikkä sen takia
me olemme auttamattomasti, jos tämä tauti pääsee
tulemaan kansan pariin, jälkijunassa.
Minä haluan tuoda nämä asiat vakavana
uhkakuvana esille, ennen kuin uhka toteutuu. Todella sydämestäni
toivon, että tämä ei koskaan toteutuisi
mutta siltä varalta, että se toteutuu — me
varaudumme muihinkin uhkiin — meillä on silloin kyky
tilanteesta selvitä.
Me olemme tehneet muun muassa puolustus- ja turvallisuuspoliittista
selontekoa ja samalla toteamme, että mitään
uhkaa meihin ei kohdistu, mutta on välttämätöntä,
että me tässäkin asiassa kannamme vastuun.
Itse pidän kulkutautia sotaa todennäköisempänä ja
sotaa tuhoavampana tekijänä — silloin
kun sanon, että "sotaa tuhoavampana tekijänä",
pidän todella niitä pandemian uhkakuvia esillä,
joihin meillä on suunnitelmissa varauduttu.
Ed. Pulliainen täällä toi esille
erinäisiä näkemyksiä. Voin hänelle
sanoa, että olen todella keskustellut useitten johtavien
virusasiantuntijoitten kanssa viime päivinä ja
heiltä saamiini tietoihin pohjaten olen lakialoitettani
halunnut muokata. Se, että saataisiin viivytettyä taudin
tuloa, antaisi myös kaikkinaiseen varautumiseen ja valmisteluun
mahdollisuuksia, että valmius olisi silloin hyvä,
jos tämä tauti tulee. Meidän suomalaisten
kannattaisi pitää huolta siitä, että meillä on
kodeissamme, asunnoissamme, parin kolmen viikon minimielintarvikevarannot.
Jos tauti tulee, niin silloin meillä logistiikka ja monet
muut toiminnat pahimmassa tapauksessa saattavat häiriytyä.
Meillä tulisi olla tällainen kotivara myös mahdollisten
ydinonnettomuuksien ja kaikkien muidenkin varalta. Toivon, että me
näkisimme turvallisuuden hyvin laajana käsitteenä,
niin kuin se on yhteiskunnan elintärkeitten toimintojen osalta
nähty ja niin kuin se on valmiuslaissa nähty ja
niin kuin se on pandemian varautumissuunnitelmissa nähty.
Mutta, arvoisa puhemies, koen, että meillä on lainsäädännössä harmaa
vaihe siinä, milloinka ryhdymme niihin toimenpiteisiin,
joita oikeana aikana tarvittaisiin, ja siksi olen tehnyt tämän
lakialoitteen, että sosiaali- ja terveysministeriö voi päättää,
että kansanterveyttä välittömästi
uhkaavan tartuntatautiepidemian ennalta ehkäisemiseksi
ja torjumiseksi voidaan antaa erityisesti ulkomailta tänne
saapuvia ihmisiä velvoittavia puhdistautumis- ja desinfioimistoimia
sekä matkustusta rajoittavia suosituksia epidemia-alueille.
Pidän tätä hyvin kevyenä lakiehdotuksena, mutta
pidän sitä myöskin välttämättömänä välivaiheena
nykytilan ja sitten tuon varsin raskaan poikkeusoloja varten olevan
lainsäädännön välissä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kun tuo eduskunnan käsissä oleva
hallituksen esitys valmiuslaiksi tulee voimaan, se tuo nimenomaan sen
muutoksen nykytilaan nähden, että kaikkiin tarvittaviin
toimenpiteisiin voidaan ryhtyä jo pandemian uhatessa, siis
nimenomaan siinä vaiheessa, kun vaarallinen pandemia on
maailmalla syntymässä eikä kuolonuhreja
Suomessa vielä tarvitse olla. Tuon esityksen mukaan myös
tätä valmiuslain koko keinoarsenaalia ei suinkaan tarvitse
ottaa kerralla käyttöön, vaan ainoastaan ryhtyä niihin
välttämättömiin toimiin, jotka
asiantuntijat näkevät tämän
pandemian leviämisen ehkäisykeinoiksi. Itse olisin
toivonut ja toivon edelleen, että tämän
pandemian osalta tuo valmiuslaki voisi tulla jo tällä vaalikaudella
voimaan, koska vaikka nyt näyttää siltä,
että tämä niin sanottu sikainfluenssa
on huomattavasti lievempi sairaus kuin mitä aluksi pelättiin,
niin todellakin erilaisten pandemioiden uhat ovat aina mahdollisia
ja sen vuoksi olisi hyvä, että lainsäädäntömme
olisi varautunut myös mahdollisiin hyvinkin vaarallisiin
kulkutauteihin.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Näen edelleenkin tämän
aloitteen sisällä sen poliittisen linjauksen,
sen hyvän ajatuksen, jonka se sisältää;
en tartu suinkaan niihin yksityiskohtiin. Mielestäni jokainen
täällä salissa tietenkin saa olla omaa
mieltä, en lähtisi istuntosalituomioon. Näen
ed. Oinosen tunteen: hän haluaa kiinnittää huomiota
suomalaisten turvallisuuteen ja sairauksia ennalta ehkäisevään
työhön. Tietenkin tämä asian
sisältö sinänsä vaatii asiantuntijakäsittelyn.
Me täällä olemme poliitikkoja, ei kukaan
meistä ole tämän alan asiantuntijoita,
se täytyy meidän kaikkien muistaa.
Maailma ympärillämme muuttuu. Ihmisten vaatimukset
myös terveydenhuollon suhteen lisääntyvät
ja myös oikeudellistuvat yhä enemmän.
Sairauksien ennaltaehkäisy on otettava voimakkaammin terveydenhoidossa
ja turvallisuudessa ja kaikessa lainsäädännössä esille,
ei pelkästään sitä, että hoidamme
vasta sitten ihmisiä, kun sairaus on jo iskenyt tai tullut.
Kyllä meidän pitää pystyä toimimaan
jo ennalta ehkäisevästi. Ajatellaanpa nyt esimerkiksi
sitä, että meillä ei ole sairausvakuutuksessa
korvattavia HPV- ja pneumokokkirokotteita, niitä ei Kela
korvaa. Tämä asia ei tietenkään
tähän liity, jotenka en jatka tästä keskustelua.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä ed.
Oinosen lakialoite on hieman ylimitoitettu ja ehkä vähän
asiantuntematonkin, sillä käsiähän
voi pestä, suusuojainta voi käyttää,
ilman että se on laissa määrätty.
Ja lisäksi, mitähän tämä ihmisen
desinfiointi tarkoittaa?
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! 30-luvulla Saksassa desinfioitiin ihmisiä.
En nyt usko, että ed. Oinonen sitä tässä tarkoitti,
mutta kyllähän tästä hieman
syntyi sellainenkin näkemys, että tässä aletaan
puuttua ihmisten perusoikeuksiin. Ei pandemian uhka voi antaa oikeuksia mihin
tahansa. Siksi pidän tärkeänä sitä,
mitä ed. Räsänen sanoi tästä täällä eduskunnan
sisällä itse asiassa olevasta lakiesityksestä,
että saamme sen sellaiseen tilaan, että sitä voidaan
järkevästi käyttää.
Ed. Oinoselta haluaisin kysyä, kun aivan oikein totesitte,
että normaali vuotuinen influenssa tappaa Suomessa 2 000—3 000
ihmistä — mikä on muuten edelleenkin
enemmän kuin nämä kolme pandemiaa yhteensä,
joita tässä nyt on käsitelty — kumpi
on tärkeämpää, käyttää terveydenhuollon
rajallisia voimavaroja sellaiseen valmistautumiseen, joka useimmissa
tapauksissa on ylimitoitettu tai joka voidaan kuitenkin saada käyntiin
sitten, kun siihen on todellinen tarve, vai käyttää ne
voimavarat niitten 2 000 tai 3 000 kuoleman estämiseen,
jotka tapahtuvat. Siitä on kysymys. Jos me haluamme pitää huolta
siitä, että me saavutamme kaikki kuolemattomuuden, niin
silloin siinä tulee esille muutama tämmöinen
talouden käsite, kuten nyt esimerkiksi kasvavat rajakustannukset.
Jos me haluamme pelastaa kaikki mahdolliset ihmiset kaikilta mahdollisilta uhilta,
se maksaa niin paljon, että rahamme eivät riitä pitämään
huolta niistä, joita oikeasti pitäisi auttaa.
Tässä on tämän teidän
lakiesityksenne ongelma.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On oikein hyvä, että lakialoitetta
tarkastellaan eri näkökulmilta. Juuri sitä varten
on eduskunnassa lähetekeskustelu, ja monipuolinen ja kriittinen lähetekeskustelu
täyttää parhaiten tehtävänsä. Kiitän
kaikkia teitä, jotka olette tähän mennessä ottaneet
lähetekeskusteluun osaa!
Todellakin tällä haluan vielä kerran
tuoda sen esille, että meillä olisi ne menettelyt,
joita asianomainen ministeriö voi riittävän
ajoissa käyttää. Kun täällä on
todettu, että valmiuslaki ei tule vielä tällä vaalikaudella
hyväksytyksi niistä syistä, jotka me
kaikki tiedämme, niin koen, että meillä on
tässä vaiheessa vielä puutteita lainsäädännössä.
Ainakin toimeenpanevat virkamiehet mielestäni tarvitsisivat
lainsäädännön tukea toimilleen.
Jos Vantaan terveyslautakunta ryhtyisi esimerkiksi asettamaan
käsiendesinfiointipakon Helsinki-Vantaan lentoasemalle,
niin minä uskon, että se olisi aika vaikea toteuttaa.
Kynnys tälle olisi hyvin korkea. Sen takia tarvittaisiin lainsäädännöllistä tukea.
Luotan siihen, että jos on puhdistautumis- ja desinfioimistoimista
kyse, niin asianomainen ministeriö, joka tässä tapauksessa
olisi sosiaali- ja terveysministeriö, kyllä tietää,
minkä kaltaiset niiden tulisi olla. Viittaan edelleen siihen,
että meillä on lentokentillä monia turvatoimia,
ja kymmenen vuotta sitten ei olisi kukaan uskonut maailmalla lentokoneeseen
noustessaan joutuvansa niihin toimiin, jotka nyt ovat. Ne ovat rutiinia,
kokeneilta matkustajilta ne käyvät hyvin nopeasti,
ja ensikertalainen matkustaja saa niihin opastusta, kaikki niistä tietävät,
ja näistä voidaan ennalta tiedottaa, jotenka minä katson,
että mahdollinen käsihuuhtelu tai käsienpesu,
mikä asianomaisten asiantuntijoitten toimesta kenties hyväksi
nähtäisiin, on hyvin helppo ja nopea toteuttaa.
Esimerkiksi kun olen noussut Kosovosta, Prištinasta, lentokoneeseen,
meidän kaikkien kenkien pohjat puhdistettiin tietyssä nesteessä eikä tuo
ollut mikään iso toimi. En tiedä, mitä tällä haluttiin
suojella, mutta minä uskon, että se oli tarpeelliseksi
katsottu toimi, ja ei se ainakaan minua haitannut.
Edelleen katson, että kyllä tällaisessa
tilanteessa, kun on kulkutaudin uhka, yhteiskunnalla pitää olla
oikeus myös rajoittaa ihmisten matkustusta. Tässä suhteessa
katson, että yksilön oikeutta yhteisen edun nimissä on
voitava tältä osin rajoittaa.
Keskustelu päättyi.