1) Eduskunnan perusteltu lausunto Euroopan unionin toimielimille
toissijaisuusperiaatteen soveltamisesta asetusehdotukseen työtaisteluoikeuden
harjoittamisesta suhteessa sijoittautumisvapauteen ja palvelujen
tarjoamisen vapauteen
Miapetra Kumpula-Natri /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Euroopan komissio on antanut ehdotuksen neuvoston
asetukseksi työtaisteluoikeuden harjoittamisesta suhteessa
sijoittautumisvapauteen ja palvelujen tarjoamisen vapauteen. Asia
on äärimmäisen mielenkiintoinen, sillä se
koskettaa kahta vahvaa unionin oikeutta: toisaalta perusoikeuskirjassa vahvistettua
perusoikeutta, työtaisteluoikeutta, ja toisaalta sisämarkkinoiden
sijoittautumisvapautta ja palvelujen tarjoamisvapautta. Tässä niin kutsutussa
Monti II:ssa komission perustelujen asetuksen tavoitteena on selkeyttää oikeustilaa
ja yhteensovittaa näitä oikeuksia EU-tuomioistuimen
Laval- ja Viking Line -ratkaisujen jälkeen.
Asetusehdotus nostaa esille monia kansallisen, kansainvälisen
ja EU-oikeuden välistä suhdetta koskevia kysymyksiä,
joista tänään keskustelemme. Kuten muistatte
viime syksynä käsitellyn energiatehokkuusdirektiivin
osalta, EU-asioissa noudatetaan eduskunnan työjärjestyksen mukaan
kahtia jaettua menettelyä. Tänään
käsiteltävässä suuren valiokunnan
mietinnössä keskitytään vain
ehdotuksen toissijaisuusperiaatteenmukaisuuden arviointiin. Suuri
osa komission ehdotukseen liittyvistä tärkeimmistä kysymyksistä liittyy
valtioneuvoston ehdotuksesta antamaan kirjelmään
U 29/2012. Täysistunnossa tänään
käytävä keskustelu on tältä osin
evästystä suurelle valiokunnalle ja erikoisvaliokunnalle, työ-
ja tasa-arvovaliokunnalle, mahdollisesti perustuslakivaliokunnalle,
niiden ottaessa kantaa tähän U-asiaan.
Lissabonin sopimuksessa annetaan kansallisille parlamenteille
oikeus esittää unionin toimielimille huomautus,
jos ehdotettu unionin säädös loukkaa
toissijaisuusperiaatetta. Toissijaisuusperiaatteen tarkoituksena
on ohjata ja rajata unionin toimivallan käyttöä.
Sen avulla ei voi suoraan kiistää toimivallan
olemassaoloa. Toissijaisuusperiaatteen mukaan unionin ei pidä aina käyttää kaikkea
sitä toimivaltaa, mitä sillä on, vaan
sen pitää jättää jäsenvaltioiden
käsiin ne asiat, jotka tarkoituksenmukaisemmin voidaan ratkaista
kansallisesti. Pohdintaan tarkoituksenmukaisuudesta, päätöksentekotasosta,
sisältyy usein arvio siitä, onko säädösehdotuksesta
yleisesti tai sen yksityiskohtien osalta — mahdollisesti
kannatettavasta tavoitteestakin huolimatta — tarpeen säätää EU-tasolla
ja mikä sen tuoma lisäarvo voisi olla.
Ehdotetun asetuksen osalta suuri valiokunta arvioi, että komission
ehdotus ei ole toissijaisuusperiaatteen mukainen. Ehdotus ei tuo
lisää selvyyttä sen enempää palvelujen
sijoittautumisvapauden kuin työtaisteluoikeutta koskevaan
oikeudelliseen säätelyyn. Oikeustilan selkeyttämiseksi
ei myöskään ole välttämätöntä säätää riitojenratkaisumekanismeista
tai asettaa jäsenvaltioille velvoitteita ilmoittaa Euroopan
komissiolle kansallisista työtaistelu-uhista. Asetusehdotuksen
säännökset jäävät
varsin epäselviksi, ja ne voivat käytännössä merkitä jäsenvaltioissa
tunnustettujen riitojenratkaisumenettelyjen käyttämisen
ja työntekijöiden perusoikeuksien rajaamista.
Herr talman! Subsidiaritetsfrågan omfattar också frågan
om unionens behörighet. Kommissionen baserar sitt förslag
på artikel 352 i Lissabonfördraget.
Denna artikel gäller situationer då unionen inte
har någon uttrycklig behörighet men medlemsstaterna är
eniga om att unionen bör handla för att trygga
ett viktigt gemensamt intresse.
Toissijaisuusarviointiin siis liittyy kiinteästi myös
asetuksen ehdotettu oikeusperustakysymys. Komissio on ehdottanut
asetuksen oikeusperustaksi 352 artiklaa, niin kutsuttua joustolauseketta,
koska ehdotuksen alalla unionilla ei ole nimenomaista toimivaltaa
minkään muun perussopimuksen artiklan nojalla.
Kun otetaan huomioon komission esityksen puuttuva lisäarvo,
ehdotetun oikeusperustan käyttö on varsin ongelmallista
ja epätarkoituksenmukaista. Artiklaa 352 voidaan käyttää varsin
rajatuissa tilanteissa nimenomaisen oikeusperustan puuttuessa perussopimuksessa
asetetun tavoitteen saavuttamiseksi. Tuon artiklan perusteella annetuissa
esityksissä vaaditaan jäsenmailta päätöksenteossa
yksimielisyyttä.
Herr talman! Stora utskottet föreslår i sitt
betänkande att riksdagen antar ett motiverat yttrande till
kommissionen. Det motiverade yttrandet innehåller orsakerna
till att riksdagen anser att kommissionens förslag strider
mot subsidiaritetsprincipen. Enligt tillgängliga uppgifter
har 12 andra parlament, till exempel Sveriges riksdag, antagit motsvarande
motiverade yttranden eller står i beråd att göra
det. Det är alltså möjligt att det så kallade
gula kortet nu används för första gången
efter att Lissabonfördraget trädde i kraft.
Herra puhemies! Suuri valiokunta ehdottaa mietinnössään,
että eduskunta antaa komissiolle perustellun lausunnon,
jonka mukaan komission ehdotus ei ole toissijaisuusperiaatteen mukainen.
Tämänhetkisen tiedon mukaan, jota olemme koonneet
Euroopan parlamentin kautta, 12 muuta kansallista parlamenttia tai
kamaria on antanut tai suunnittelee antavansa aikataulun puitteissa
vastaavan perustellun lausunnon. On siten mahdollista, että Lissabonin
sopimuksen niin kutsuttu keltainen kortti, joka tässä asiassa
vaatisi 18 ääntä, tulee ensimmäisen
kerran käytettäväksi ja sen merkitys
punnittavaksi.
Samalla muistutan vielä, että ehdotuksen substanssiin
ja asiasisältöön liittyvien kysymysten
käsittely jatkuu asianomaisissa valiokunnissa U 29 -asian
yhteydessä. Suuren valiokunnan puheenjohtajana tulen pitämään
huolta siitä, että eduskunnan näkemykset
tästä komission ehdotuksesta saatetaan kaikilta
osin, siis teknistä toissijaisuuskysymystä laajemminkin,
asian myöhemmässä käsittelyssä kaikkien
EU-toimijoiden tietoon.
Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Me käsittelemme aika harvinaista
asiaa. Täysistunnossa on itse asiassa toista kertaa kyseessä toissijaisuusperiaatetta
koskeva asia. Suomi ei ole ollut kovin hanakka käyttämään
toissijaisuuskorttia. Tässä toissijaisuudessahan
on kyse siitä, että meidän mielestämme asia
voidaan paremmin säätää kansallisella
tasolla kuin EU-tasolla. Kyseessä oleva asetusesitys on
osittain sellainen, että siitä on hyvä säätää EU-tasolla,
ja osittain sellainen, että siitä on hyvä säätää kansallisella
tasolla.
Komission ehdotuksen taustalla on Suomea koskenut asia. Taustalla
on nimittäin Viking Line -yhtiön Rosella-aluksen
ulosliputuksesta ja sen miehistön työehtojen heikennyksestä syntynyt Merimies-Unionin
työtaistelu, jolla pyrittiin aikanaan estämään
ulosliputus ja miehistöjen työehtojen heikennykset.
Tuosta työtaistelusta käynnistyi oikeusprosessi,
jossa EU:n tuomioistuin otti kantaa työtaistelutoimenpiteen
oikeutukseen. Tuolloin EU-tuomioistuin katsoi, että oikeus
ryhtyä työtaistelutoimiin on sellainen oikeutettu
intressi, jonka vuoksi sisämarkkinavapauksien — tässä tapauksessa
kyse on yrityksen sijoittautumisvapaudesta — rajoittaminen
voi olla perusteltua. Mutta samaan aikaan tuomioistuin katsoi, että lakko-oikeuden
käyttöä voidaan rajoittaa suhteessa taloudellisiin
vapauksiin, nimenomaan sijoittautumisvapauden harjoittamiseen. Tuo
Viking Linea koskenut ratkaisu ja sen jälkeen myös
samalla periaatteella annetut muut ratkaisut ovat kyllä hämmentäneet
tilannetta. Miten voi olla niin, että tuomioistuimen perusoikeudeksi
tunnustama lakko-oikeus tulee punnita suhteessa sisämarkkinavapauksiin
kuuluvaan yritysten sijoittautumisvapauteen, palvelujen tarjoamisvapauteen,
ja miten työtaistelutoimenpiteitä on sitten oikeutettua
rajoittaa?
Nyt annetussa komission esityksessä on tavoitteena
selkiyttää tätä oikeustilaa,
joka on syntynyt siis EU-tuomioistuimen ratkaisusta, mutta ikävä kyllä tuo
annettu asetusesitys ei selkiytä tilannetta, vaikka sen
tavoite sinänsä on kyllä kannatettava.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on lausunnossaan
katsonut, ettei komission ehdotus esitetyssä muodossa selkiytä vallitsevaa
oikeustilaa. Asetusesitys ei myöskään
ota huomioon työntekijöiden lakko-oikeutta koskevia
kansainvälisiä YK:n, ILOn tai Euroopan neuvoston
sopimuksia ja niiden pohjalta syntynyttä oikeuskäytäntöä.
Epäselväksi tuossa esityksessä jää myös se,
mikä on asetuksen suhde kansallisiin säädöksiin.
Komission esitys on myös sisällöllisesti sekä epämääräinen
että ristiriitainen. Toisaalta siinä sanotaan,
että halutaan selkiyttää oikeustilaa,
mutta toisaalta samassa esityksessä sanotaan, ettei tähänastista
oikeuskäytäntöä pyritä muuttamaan.
Kummasta siis on kyse, selkiytyksestä vai nykytilan säilyttämisestä?
Valiokunta katsoo, että äärimmillään
ehdotus saattaisi laajentaa EU:n toimivaltaa myös kansallisiin
työtaisteluihin. Vaikka tarkoitus, tai ainakin julki sanottu
tarkoitus, on säännellä vain rajat ylittäviä työriitoja,
voi yksityistapauksissa olla todella vaikeaa vetää rajaa
sen suhteen, milloin työtaistelu on luonteeltaan rajat
ylittävä ja milloin ollaan puhtaasti kansallisella
pohjalla. Esimerkiksi kuljetusalan lakot ovat yleensä luonteeltaan
sellaisia, että niissä helposti syntyy myös rajat
ylittäviä vaikutuksia tavaroiden, palveluiden
tai henkilöiden vapaaseen liikkumiseen.
Ehdotukseen sisältyy myös varoitusjärjestelmän
luominen, eli jäsenvaltioille tulisi velvoite ilmoittaa
komissiolle tiedossa olevista työtaistelu-uhista. On epäselvää,
synnyttäisikö tuo ilmoitusvelvoite EU:lle myös
toimivallan puuttua ilmoitettuihin työtaisteluihin, jos
se katsoo sen vaikuttavan sisämarkkinavapauksien toteutumiseen.
Arvoisa puhemies! Asetusehdotuksen taustalla on tarve selkiyttää ammattiliittojen
työtaisteluoikeuden harjoittamisen ja perussopimukseen kirjattujen
taloudellisten vapauksien, etenkin yritysten sijoittautumisvapauden,
välistä suhdetta. Tuo tarve on sinänsä todellinen,
mutta tämä komission esitys ei sitä tavoitetta
täytä. Tästä syystä valiokunta
esitti suurelle valiokunnalle asian käsittelemistä toissijaisuusperiaatteen
kannalta. Tiedämme kyllä, että tämän
asetuksen pohjalta ei välttämättä lainsäädäntöä synny,
koska komissio on antanut esityksensä täydentävää toimivaltaa koskevan
artiklan nojalla. Tällainen muoto siis vaatii yksimielistä päätöksentekoa,
ja Suomi voisi loppupeleissäkin kaataa esityksen yksin,
mutta toissijaisuusperiaatteen käyttö on perusteltua, koska
emme halua unionia puuttumaan kansallisiin työtaisteluihin,
olipa kyse sitten lakosta tai työsulusta.
Samaan aikaan on kuitenkin syytä tunnustaa, että selvästi,
siis selvästi, rajat ylittävissä työtaisteluissa
tarvitaan nykyistä selkeämpiä pelisääntöjä,
mutta siihen tulee etsiä muita väyliä,
joiden kautta tätä ongelmallista oikeuskäytäntöä voitaisiin
korjata. Valtioneuvosto on toimittanut asetusehdotuksen eduskuntaan
myös U-kirjelmänä, ja työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta on kuullut kirjelmän johdosta jo
asiantuntijoita mutta ei ole vielä antanut siitä lausuntoaan.
Kirjelmässä valtioneuvosto ilmoittaa suhtautuvansa
epäillen ja kriittisesti komission ehdotukseen ja kyseenalaistaa
sen tarpeellisuuden. Kirjelmässä on myös
seikkaperäisesti esitelty kuhunkin artiklaan sisältyviä ongelmia,
ja valiokunta tulee ottamaan niihin kantaa tarkemmin lausunnossansa. Näiltäkin
osin tämä keskustelu näistä kahdesta ensimmäisestä käsittelyssä olevasta
asiasta toimii hyvin lähetekeskusteluna tuota kannanottoa varten.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Seuraavaksi ministeri Ihalainen. Koska asia on periaatteellisesti tärkeä,
niin ministeri Ihalaisen puheenvuoron jälkeen mahdollistetaan
lyhyt debatti aiheesta.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kuten täällä valiokuntien
puheenjohtajien toimesta on kerrottu, komission asetusehdotuksen
tavoitteenahan on ollut selkeyttää yleisiä periaatteita
EU-tasolla sovellettavista säännöistä,
jotka koskevat oikeutta ryhtyä työtaistelutoimiin
palvelujen tarjoamisen vapauksien ja toisaalta sijoittautumisvapauden
yhteydessä. Komission ehdotuksella ei kuitenkaan päästä asetettuun
tavoitteeseen, päinvastoin: ehdotuksessa on 2 artiklan
säännös siitä, että käytettäessä perussopimuksen
mukaista sijoittautumisvapautta ja palvelujen tarjoamisen vapautta
tulee kunnioittaa työtaisteluun ryhtymistä koskevaa
perusoikeutta, ja vastaavasti, kun käytetään
työtaisteluoikeutta koskevaa perusoikeutta, tulee kunnioittaa mainittuja
taloudellisia vapauksia. Nämä kaksi asiaa ovat
muotoilussaan hyvinkin tulkinnanvaraisia, vaikka tarve tälle
selkeyttämiselle toki sinänsä on olemassa.
Ensinnäkin ehdotuksen suhde kansainvälisten järjestöjen — kuten
YK:n, ILOn ja Euroopan neuvoston — sopimusten yhdistymisvapautta ja/tai
lakko-oikeutta koskeviin määräyksiin
ja niiden tulkintoihin jää myöskin epäselväksi.
Komission ehdotus ei selkeytä Viking Line- tai Laval-tuomioiden
sekä ihmisoikeussopimusten tulkintaongelmaa eli sitä,
tuleeko työtaisteluoikeus sovittaa yhteen suhteellisuusperiaatteen
mukaisesti taloudellisten vapauksien kanssa vai tulevatko ihmisoikeussopimuksiin
sisältyvät rajoitusperusteet sovellettaviksi.
Komission ehdotukseen liittyy myös muita tulkinnanvaraisia
kohtia. Kuten työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausunnossakin todetaan, käytännössä voi
osoittautua ongelmaksi sen tulkitseminen, onko työtaistelussa
kyse EU-tason toimista vai kansallisista toimista sekä mitä tapahtuu,
jos kyseessä on samaan aikaan sekä kansallinen
että rajat ylittävä toimi. Tällöin
on riskinä, että säätely laajenisikin
koskemaan työriitoja, jotka olisivat pääosin
kansallisia. Myös työriitojen sovittelua ja varoitusjärjestelmää koskevat esitykset
ovat tarpeettomia ja puuttuvat kansalliseen toimivaltaan kuuluviin
asioihin.
Ehkä kuvaavaa on, että ne jäsenvaltiot,
joita Laval- ja Viking Line-tuomiot ehkä eniten koskivat — erityisesti
Ruotsi, Tanska ja Suomi — suhtautuvat erittäin
kriittisesti tähän ehdotukseen. Sekä Tanskan
että myös Ruotsin kansalliset parlamentit ovat
jo päättäneet tehdä perustellun
lausunnon toissijaisuusperiaatteesta, ja kuten täällä kävi äsken
ilmi, tätä päätöstä ovat
harkitsemassa monet muutkin parlamentit. Myös työmarkkinaosapuolet — ei
siis vain palkansaajapuoli vaan myös työnantajapuoli — Suomessa,
muissa Pohjoismaissa ja Euroopassa suhtautuvat ehdotuksiin erittäin
kriittisesti. Kaiken kaikkiaan ehdotus uhkaa enemmän sekoittaa
selviä asioita, kuten kansallista työriitojen
sovittelujärjestelmää, kuin selventää epäselviä kysymyksiä.
EU:n perussopimuksen 153 artiklan 5 kohta sulkee palkkakysymykset,
järjestäytymisoikeuden, lakko-oikeuden sekä työsulkuoikeuden
yhteisön toimivallan ulkopuolelle. Tästä syystä myös
komission ehdotuksen oikeusperustan riittävyys on syytä selventää asian
jatkokäsittelyssä. Käsittely tosin saattaa
jäädä suhteellisen lyhyeksi, koska päätös
edellyttää neuvoston yksimielisyyttä eikä sen
saavuttaminen ole nyt todennäköistä.
Kuten valtioneuvoston kirjelmässä, työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunnossa ja suuren valiokunnan mietinnössä on
todettu, ehdotuksella ei kyetä selkeyttämään
Laval- tai Viking Line- oikeustapauksen jälkeistä oikeustilaa.
Euroopan unionin perustamisesta tehdyn sopimuksen 5 artiklan mukaisesti
toissijaisuusperiaatteen tarkoituksena on säädellä rajat
unionin toimivallan käyttöön. Euroopan
unionin tulee toimia vain, jos sen toiminta on välttämätöntä kysymyksessä olevan
ehdotuksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Suhteellisuusperiaatteesta
puolestaan seuraa, etteivät unionin toiminnan sisältö ja
muoto saa ylittää sitä, mikä on
tarpeen perussopimuksessa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Kaikesta
tästä voi vetää sen yhteenvedon,
että koska ehdotuksella ei ole oikeustilaa selkeyttävää lisäarvoa,
se rikkoo Euroopan unionin perussopimuksesta tehdyn sopimuksen 5
artiklan määrittelyä toissijaisuusperiaatteesta
ja suhteellisuusperiaatteesta.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tätäkin komission asetusluonnosta
arvioitaessa pitää palata Lissabonin sopimukseen
ja sen eduskuntakäsittelyyn neljä vuotta sitten.
Jo tuolloin ihmettelin, missä on suomalaisen ay-liikkeen
kriittinen ääni, kun esimerkiksi eurooppalaisen
ammattiyhdistysliikkeen johtaja John Monks oli hyvin kriittinen
Lissabonin sopimuksen suhteen — ei hän kritisoinut
suoraan sitä, mitä siinä sopimuksessa
on, vaan sitä, mitä sieltä puuttuu, ja
sieltä puuttui työntekijän perusturva.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun työntekijöitten
oikeuksia vastaan hyökätään
komission suunnasta. Ensimmäinen kerta oli silloin, kun
palvelu- ja vuokratyödirektiivit koplattiin aivan perusteettomalla
tavalla toisiinsa.
Kun me menimme Euroopan unionin jäseneksi, meille sanottiin,
että se ei tarkoita yhteistä rahaa. Yhteisestä rahasta
sanottiin, että se ei tarkoita yhteisiä vastuita,
ja yhteisistä vastuista sanottiin, että se ei
tarkoita yhteistä talouspolitiikkaa. Joka kerta Eurooppa-prosessissa,
Euroopan unionin integraatioprosessissa, on seuraava askel kielletty,
ja nyt palataan siihen, mitä puutteita Lissabonin sopimukseen
jäi.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Ihalainen aivan oikein totesi,
että on olemassa tarve selkiyttämiselle. No, jos
on tarve selkiyttämiselle, niin sitten kysytään,
mistä syystä on kysymys toissijaisuudesta, kun
tosiasiassa tässä on kysymys yritysten vapaasta
sijoittautumisoikeudesta eli EU:n perusvapauksista, joista säädetään
EU-tasolla. Eikö tästä pitäisi
tehdä loogisesti semmoinen johtopäätös,
että kyseessä on EU:n piirissä eikä kansallisesti
ratkaistava asia, jos siellä se parhaiten voidaan hoitaa?
Tietysti oikeastaan peruskysymyshän tässä on se,
halutaanko, että nämä kiistakysymykset
ratkaisee jatkossakin EU-tuomioistuin, vai onko näin, että luotetaan
poliittisiin päätöksentekijöihin,
jotka tekevät säännökset, joidenka
mukaan toimitaan. Minä luotan kyllä EU-tuomioistuimeen
tässä asiassa. Uskon, että EU-tuomioistuin ottaa
enemmän huomioon yritysten vapaan sijoittautumisoikeuden
kuin poliittiset päätökset neuvostossa
ja parlamentissa, ja olen sitä mieltä, että tämä Suomen
linja on oikea: annetaan tuomioistuimen päättää.
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos edustaja Sasi olisi lukenut työasiainvaliokunnan
lausuman tästä asiasta ja seurannut sitä keskustelua,
niin kysehän on nimenomaan siitä, että osa
tästä esityksestä, osa niistä tavoitteista,
tulee toissijaisuusperiaatteen piiriin. Ja kuten esimerkiksi tuossa
puheenvuorossani sanoin, niin tavoite on hyvä, mutta ne
välineet, joita on haettu sen tavoitteen toteuttamiseen,
johtavat ojasta allikkoon ja lisäävät
sekaannusta, ja sen vuoksi ei ole järkevää antaa
tämän asian tässä muodossa mennä eteenpäin.
Mutta siitä olen eri mieltä teidän
tulkintanne kanssa, että me ikään kuin
haluaisimme, että tuomioistuin päättää.
Rajat ylittävissä tapauksissa on järkevää etsiä EU-tasolla
yhteistä ratkaisua, mutta se ei toimi tällä menettelyllä,
(Puhemies koputtaa) koska tässä tarvitaan yksimielisyyttä, ja
me tiedämme, että sitä ei ole saatavissa.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Filatoville on syytä todeta
se, että tässä asiassahan olette tyytymättömiä komission
ehdotukseen. Olette sitä mieltä, että asiaa
pitäisi selkiyttää EU-tasolla, mutta
kun haluatte vastustaa komission ehdotusta, niin sitä aletaan
vastustaa jo siitä lähtien, että kyseessä on toissijaisuusperiaate.
Minulle se sopii ihan hienosti, koska luotan tuomioistuimeen ja
siihen, että siltä tulee hyviä päätöksiä tässä asiassa,
niin että aletaan vastustaa ihan alkutekijöistä asti.
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meidän on edustaja Sasin kanssa
yleensä aika helppo ymmärtää toisiamme, mutta
tällä kertaa ilmeisesti ei, koska kyse on sekä—että-tilanteesta.
Tavoite on se, mitä me kannatamme, mutta ne esitykset,
joita tässä tehdään, tulevat
kansallisten asioiden piiriin eivätkä tuo ratkaisua.
Osaa niistä esityksistä, mitä on, voitaisiin
viedä eteenpäin, mutta koska ne on tehty sillä tavalla,
että ne tulevat myös sille kentälle, jota
emme halua EU:n sisällä säädellä,
tässä tulee tämä toissijaisuusperiaate
käyttöön. Pitää etsiä muita
välineitä tuon tuomioistuimen oikeustilan selkiyttämiseksi.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viimeisenä kommenttina edustaja
Filatoville: tässä eduskunnan kannassa, mitä nyt
ehdotetaan, ei sanota, että direktiivin tietyt kohdat ovat
toissijaisuusperiaatteen vastaisia, vaan asetusehdotus kokonaisuudessaan
katsotaan toissijaisuusperiaatteen vastaiseksi. Eli kysymys on poliittisesta
kannanotosta, ei juridisesta kannanotosta.
Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Myös edustaja Sasin nimi löytyy
yksimielisen lausunnon takaa, joten tässä on hyvä ehkä,
että hän tuo esille myös sitä mielipidettään
tuomioistuimesta, minkä takia minäkin sanon mielipiteeni
tuomioistuimenkin päätöksistä.
Voi olla, että siellä on paremmin ymmärretty
sisämarkkinaoikeuksia, mutta sen jälkeen, kun
meillä on myös tuomioistuinkäytäntöä syntynyt,
meillä on myös tullut voimaan Euroopan perusoikeussopimus,
joka sisältää lakko-oikeuden, työtaistelutoimenpideoikeuden,
yhtenä eurooppalaisena perusoikeutena. Minun mielestäni
myös eduskunnan vasenryhmä kahden miehen vahvuudella
voisi jossain vaiheessa katsoa ihan todellisia asioita, mitä EU
on saavuttanut, ja tässä on saavutettu myös
perusoikeussopimukseen lakko-oikeus, ja sitä tulee myös
katsoa tarkkaan. Tämä asia oli helposti saavutettavissa yksimielisenä lausuntona
suuresta valiokunnasta, kiitos työvaliokunnan pohjatyön,
joka oli myös yksimielinen, mutta myös
sen ansiosta, että kuulimme suomalaisia työmarkkinaosapuolia,
niin EK:ta kuin työntekijäkeskusjärjestöjä, SAK:ta,
STTK:ta, Akavaa, jotka molemmat löysivät myös
toisensa, niin kuin Suomessa on kolmikannassa tapana löytää.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä luotan siihen, että valiokunnat
ovat tähän perehtyneet, tehneet oikean ratkaisun — ei
siitä sen enempää. Sitä, mikä on EU-tuomioistuimen
rooli tehdä politiikkaa ja vetää linjaa,
voidaan kyllä arvioida. Kyllä tietysti poliittinen
linjanmääritys pitäisi Eurooppa-tasollakin
ehkä tehdä jossain muualla kuin oikeusistuimessa,
joskin se on välttämätön silloin,
kun ongelmia syntyy. Korostan tässä tätä perusoikeussopimuksenkin
sallimaa ja siellä kirjattua lakko- ja työtaisteluoikeutta:
se on perusoikeus, joka kuuluu duunareille koko Euroopassa, ja siitä pitää kiinni
pitää, ja kaikki ne pyrkimykset sen heikentämiseen
pitää päättäväisesti
torjua. On hyvä, että tässä eduskunta
sitten tämän toissijaisuuskysymyksen, tämän
kortin, nyt toista kertaa historian aikana myöskin katsoo
ja tähän puuttuu.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kumpula-Natrille: Ei John Monks
ole vasenryhmän pääsihteeri. Hän
on eurooppalaisen ammattiyhdistysliikkeen johtaja, ja hän
kritisoi hyvin voimakkaasti silloin, kun Lissabonin sopimusta elikkä EU:n perustuslakia
oltiin hyväksymässä, että sieltä puuttuvat
olennaiset työntekijöitten oikeudet ja perusturva.
Minusta on aika mielenkiintoista, että tässä tämä kritiikki
sekä Euroopan unionin perustuslakia että myöskin
tätä komission asetusluonnosta kohtaan yritetään
leimata niin, että se on vain ja ainoastaan vasenryhmän
kritiikkiä. Kyllä sen kritiikin takana ovat myöskin
suomalaiset työntekijät. Ammattiyhdistyseliitistä en
ole niin varma, koska he ovat sitoutuneet tähän
Euroopan unionin integraatioprosessiin täysin kritiikittä.
He eivät kerro niitä uhkia, joita liittyy esimerkiksi
palveludirektiiviin ja palveludirektiivissä pitkään
mukana olleeseen alkuperämaaideaan.
Antti Kaikkonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun meillä nyt on olemassa tällainen
väline, jolla parlamentit voivat valvoa toissijaisuusperiaatetta,
niin on ihan järkevää, että sitä myös
käytetään silloin, kun sen paikka on,
ja kyllä nyt näyttää ilmeiseltä,
että meillä tässä sellainen
tilanne on juuri nyt päällä. Noissa valiokunnan
kannoissahan todetaan tarkkaan ottaen niin, että suhteessa
sijoittautumisvapauteen ja palvelujen tarjoamisen vapauteen tämä esitys
on toissijaisuusperiaatteen vastainen, ja tähän
näkemykseen myös keskustan oli helppo yhtyä.
Arvoisa puhemies! Oleellista on, että asiat päätetään
sillä tasolla, millä saadaan parhaat tulokset
aikaiseksi, ja kaikkia ei kannata siirtää EU-päätöksenteon
piiriin.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Monti II käsittelee asioita, jotka
on jo ratkaistu EU-tuomioistuimessa. Tässä pyritään
nyt sitten sen jälkeen tekemään säädös
sille asialle, eli kysymys on siitä, että siirretään
parlamentaarista lainsäädäntäoikeutta
tavallaan tuomioistuimelle: tuomioistuin rupeaa sanelemaan sen,
mihin suuntaan asiat pitää viedä.
Toinen asia: Kun puhutaan lakko-oikeudesta, se on globaali oikeus,
jossa on kansainväliset säädökset
takana, mutta kansallisesti lakot ovat erilaisia. Siellä on
erilaiset säädökset siitä, mikä on
pistelakko, mikä on korpilakko, mikä on laiton
lakko ja mikä on laillinen lakko. Ja tässä on se
ongelmakohta, missä on juuri käytettävä subsidiariteettiperiaatetta:
silloin kun kansallinen etu on paljon kovempi, paljon parempi kuin
EU-etu, on oltava oikeus käyttää kansallista
lakia ja kansallista oikeutta.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin tuomioistuin ei suinkaan
aina ratkaise näitä ongelmia, vaan se tuo uusia
ongelmia, kuten tässäkin tulee selkeästi
ilmi. Kyllähän tämä suomalainen
työmarkkinakäytäntö, jossa pyritään
siihen, että asioista pitäisi pystyä sopimaan,
on se sitten EU-tasoa tai kansallista tasoa, olisi se paras malli.
Nyt tässä tilanteessa minusta Euroopan unionin
komission kannattaisi keskittyä tähän
pankkikriisin hoitamiseen eikä yrittää synnyttää joitain
uusia kriisejä tähän rinnalle. Tässä tilanteessa
on ihan riittävästi töitä itse
kullekin. Ja kun nyt henkilöstölle on suotu tämä lakko-oikeus,
niin se on kuitenkin vahva oikeus, joka tulee tässä kaikessa
ottaa huomioon. Olisi toivottavaa, että tässä nyt
löytyisi nämä 18 maata ja tässä näitten maitten
kesken syntyisi sellainen ratkaisu, joka toisi useampia vastauksia
kuin kysymyksiä — tällä hetkellä oikeastaan
kysymyksiä on enemmän kuin vastauksia.
Riitta Myller /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos perussopimuksessa työntekijöiden
oikeudet, muun muassa lakko-oikeus, ovat tulkinnanvaraisia, niin
meidän pitääkin vaatia sitä,
että perusoikeusasiakirja, joka on liitteenä perustuslailliselle
sopimukselle, on entistä sitovampi ja sitä käytetään
myöskin Euroopan oikeutta tulkittaessa. Lakko-oikeus on
fundamentaalinen oikeus, ja on aivan oikein, että me täällä Suomen
eduskunnassa pidämme huolta siitä, että komission
ehdotukset ovat sellaiset, että ne toteuttavat näitä työntekijöitten
oikeuksia sekä Euroopan laajuisesti että kansallisesti,
ja tällaisiin epäselviin tilanteisiin ei pidä mennä mukaan. Tästä syystä on
tärkeää, että tämä toissijaisuusperiaate
on tässä käsittelyssä.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä on pakko toistaa tähän perussopimuksen
linjaan liittyen, joka tässä on hyvässä käsittelyssä ja
on huomioitu, että suomalaisia työmarkkinoita
jos ajattelee, niin jos meillä olisi mahdollisuus kyseenalaistaa
lakko-oikeus, se tarkoittaisi myös sitä, että järjestäytymisoikeus
rapautuisi ja sitä kautta koko sopimusyhteiskunnan ne työmarkkinavälineet,
joita meillä on kansallisesti käytettävissä,
olisivat enemmän kuin kuollut kirjain. Siksi tämä komission
ehdotus ei sinällään ole oikealinjainen,
vaan oikea on se linja, minkä puolesta valiokunta on ottanut kantaa.
On tärkeää, että tämä toissijaisuusasia
on eduskunnan oikea linja.
Eeva Maria Maijala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Me olemme työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa kuunnelleet tähän liittyen
asiantuntijoita, ja kyllä me olemme siihen tulokseen tulleet,
että meillä Suomessa on hyvin toimiva ja säädelty
ja käytännössä siis toimiva
kolmikantainen työsopimusmalli, jota ei saa mennä rikkomaan.
Eikä tänne Suomeen, tähän meidän
kuvioon, saa tuoda lisää ulkomaisia säädöksiä,
jos ei ole ihan pakko.
Me olemme valiokunnassa olleet tästä valiokunnan
puheenjohtajan esittämästä kannasta harvinaisen
yksimielisiä. Tosin kaikilta osin vielä en hallitse
enkä osaa tätä säädöskokonaisuutta,
mutta sen sanon, että tämä kyseinen esitys
ei kyllä tuo minkäänlaista lisäarvoa
tähän kansalliseen toimivaan malliin.
Minä itse henkilökohtaisesti tunnen hyvin maataloussektorin
ja maataloushallinnon ja sen tukibyrokratian ja sen, mitä kaikkea
siinä hommassa on matkassa. Minä en todellakaan
toivo, että työvoimahallintoon ja työntekijöille,
duunareille, tulee sama tilanne, mihin me maataloushallinnossa ja
me maatalouspuolen ihmiset olemme joutuneet.
Elikkä käytetään tätä toimivaa
työkalua, että pääsemme tässä eteenpäin.
Antti Lindtman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Professori Montin selvityksessä ja
myös komission omissa kannanotoissa tunnustetaan se seikka,
että nämä vahingonkorvausvaateet saattavat
rajoittaa vapaata työtaisteluoikeutta ja sen käyttöä,
ja näinhän se on. Mutta jos tilanne on todella
se, että ehdotettu sääntely ei tuo mitään
lisäarvoa, niin ei ole mitään järkeä lähteä sitä tekemään.
Sen takia valiokunnan kannanotto on perusteltu.
Mutta tämä huomio pitää sisällään
yhden tärkeän periaatteen. Jos me haluamme kehittää Euroopan
unionia niin, että siinä ovat myös kansalaiset
mukana, se on jatkossa tehtävä enemmän myös
sosiaalisen pääoman, myös työntekijöiden,
ehdoilla, ei ainoastaan markkinoiden ehdoilla. Nämä ovat
surullisia tapauksia, nämä Laval- ja Viking-keissit,
joissa työnantaja on käyttänyt kaikki
mahdolliset keinot hyväkseen. Tästä jatkossa
pitää oppia ja kehittää Euroopan
unionia myös työntekijöiden ehdoilla.
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä taisi olla vähän
vanha vastauspuheenvuoro mutta liittyy siihen, miksi "toisaalta
ja toisaalta". Kun nämä esitykset tässä asetusesityksessä on
kirjoitettu siten, että ne koskevat siivultansa myös
kansallista lakko-oikeutta, tämä on se peruste,
joka tuo sen toissijaisuusperiaatteen, mutta se ei sulje pois sitä,
etteikö näissä rajat ylittävissä tapauksissa
voitaisi etsiä yhteisiä ratkaisuja. Olen ehdottomasti
samaa mieltä siitä, että työntekijöiden
ja ylipäätään sosiaalisten oikeuksien
vahvistaminen EU:ssa on tarpeen. Ei voi olla niin, että kun
talous on saanut vapautensa, niin sen jälkeen, kun pitäisi
kehittää ihmisten turvaa, koko EU:n kehittäminen
päättyy.
Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on vielä mielenkiintoinen
parlamenttikäsittely tuolle U 29:n varsinaiselle
asiasisällöllekin.
Mutta tästä toissijaisuusasiasta vielä:
se ei ole todellakaan mustavalkoinen kysymys, niin että komissiolla
joko on tai ei ole, vaan parlamenteilla yhä enemmän
käytetään myös poliittisena
valvontana sitä, että sitä toimivaltaa
rajataan, ja tässä on kyse juuri siitä.
Toiseksi tämä työtaisteluoikeus ja
sijoittautumisvapaus mutta ennen kaikkea tämä perusoikeus
työtaistelutoimenpiteisiin: Ei se ole yksinomaan edes kansallista,
se on myös kansainvälistä oikeutta, jota
kautta myös Euroopan unionin täytyy katsoa omien
toimiensa oikeasuhtaisuus. Itse pidän kaikkein kinkkisimpänä sisältökysymyksenä tässä
asiassa
tätä ilmoitusvelvollisuutta komissiolle, koska
komissiolla toisista lähtökohdista tulee myös
velvoite sisämarkkinoiden valvontaan, ja jos sille tulee
tieto, että jossain maassa sisämarkkinat saattavat
häiriintyä lakkotilanteesta, niin se on ikään
kuin velvoitettu arvioimaan silloin lakon oikeasuhtaisuutta, ja
silloin tullaan kyllä jo todella pitkälle kansalliseen
toimivaan työmarkkinajärjestelmään.
Sen takia toivotan ministerillekin mielenkiintoisia neuvotteluita
26 muun kollegan kanssa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Haluaako ministeri Ihalainen vielä puheenvuoron? — Olkaa
hyvä! — Ja tämän jälkeen
puhujalistaan.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on syytä kiittää molempia valiokuntia,
valiokuntien puheenjohtajia laadukkaasta, hyvin perustellusta työstä,
jota tähän keskusteluun on tuotu. Se ydinkysymyshän
on se, auttaako tämä, selkeyttääkö tämä nyt
syntynyttä tilannetta. Näillä ehdotuksilla
se ei sitä tule tekemään, se voi enempikin
sotkea ja tuoda uusia ongelmia. Sen vuoksi tämä lähestyminen
tästä käsin ei ole nyt järkevää.
Siinä tullaan sitten tämmöisen kansallisen
lainsäädännön, työtaisteluoikeuksien
ja työriitojen sovittelujärjestelmän,
sisälle tavalla, joka ei enää sovi meidän
yhteisiin pelisääntöihimme. Tässä mielessä nämä keskustelut,
joita nyt on käyty, olivat erittäin hyviä ja antavat
hyvän pohjan tämän jatkotyön
tekemiselle ja niille neuvotteluille, joita tässä nyt
joudutaan jo keväällä asianomaisessa
neuvostossa käymään.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin näistä isoista
linjoista. Pitää muistaa, että työtaisteluoikeus
on työntekijöille pyhä asia. Uskallan
sanoa niinkin päin, että suomalaisilla työmailla
on siksi ollut rauhallinen tilanne, kun työntekijöillä on
ollut suhteellisen vahva asema ja perusoikeudet. Se on pakottanut
myös toisen osapuolen neuvottelemaan ja luonut pohjaa sopimiselle.
Tämän täysistunnon ensimmäisessä asiassa käy
toteen se, mistä Lissabonin sopimusta hyväksyttäessä varoiteltiin.
Työ- ja elinkeinoministeriön muistiossa mennään
mutkat suoriksi, kun siellä todetaan yksioikoisesti, että ammattiliitot ovat
olleet taloudellisen yhdentymisen keskeisiä tukijoita.
Se voi koskea ammattiyhdistysjohtoa, mutta ei tavan työntekijöitä tai
kansainvälistä ammattiyhdistysliikettä.
Taloudellista yhdentymistä on niin monenlaista.
Suomalaiset ay-johtajat olivat aika hiljaa Lissabonin sopimuksen
epäkohdista, mutta eurooppalaisen ammattiyhdistysliikkeen
johtaja John Monks painotti, että sopimusta pitää lukea
niin, että huomaa paitsi sen, mitä sinne on kirjoitettu, myös
sen, mitä sieltä on jätetty pois. Lissabonin sopimus
ei turvaa työntekijöitten oikeuksia riittävällä tavalla.
Sen sijaan EU-prosessi on siirtänyt poliittista valtaa
tuomioistuimille, kuten Viking- ja Laval-päätökset
kiistatta osoittavat.
EU-jäsenyyden ei pitänyt tarkoittaa yhteistä rahaa,
eikä yhteisen rahan pitänyt tarkoittaa yhteisiä vastuita.
Yhteisten vastuitten ei pitänyt tarkoittaa yhteistä talouskuria,
ja nyt sanotaan, että talouskuri koskettaa vain niitä Euroopan
unionin rupusakin maita. Yhteisellä talouspolitiikalla
ei ole mitään pohjaa, jos samaan aikaan ei puututa kansalliseen
eläke-, sosiaali- ja työmarkkinapolitiikkaan.
Ja kun puututaan, se tehdään kaikissa maissa,
myöskin Suomessa. Tämä on se ääneen lausumaton
tavoite ja liittovaltiopolitiikan ydin. Tämä komission
ehdotus on kouriintuntuva esimerkki siitä, mihin suuntaan
unionia halutaan viedä, eikä sen tien päässä ole
työmiehen tai työnaisen paratiisi.
Jo aiemmin poliittisella koplauksella yritettiin murtaa työntekijöitten
asema peruuttamattomalla tavalla. Palvelu- ja vuokratyödirektiivi
kytkettiin yhteen, vaikka ne eivät asiallisesti liity mitenkään
toisiinsa. Palveludirektiiviin kirjoitettiin sitä ennen
sisälle alkuperämaaperiaate: palveluita vastaanottavassa
maassa ei olisikaan toimittu sen vaan lähettävän
maan lainsäädännön mukaan. Se
olisi romuttanut suomalaisten työmarkkinoiden pelisäännöt
täysin. Onneksi tuo hanke saatiin torpattua.
Arvoisa puhemies! Kun lähestymme YK:n sopimuksista
ja ILOsta tai suomalaisista työehtosopimuksista ja skandinaavisista
työmarkkinapelisäännöistä Euroopan
komissiota, se on matka pimeyteen ja keskiaikaan. Niin monta yritystä komissio
on tehnyt toimivien työmarkkina- ja neuvottelujärjestelmien
murentamiseksi.
Sellainen asetusluonnoksen keskeinen käsite kuin rajat
ylittävä tilanne on niin epämääräinen, että se
mahdollistaa vaikka minkälaisen pelaamisen. Myös
EU:n perustuslakiin kirjattu tavoite luoda erittäin kilpailukykyinen
sosiaalinen markkinatalous on käsitteellisesti samanlainen
mahdottomuus kuin kokoomusjohtoinen punavihreä hallitus.
Komission asetusluonnoksesta ja sen tulkinnasta: Olennaista
on työntekijöitten perusoikeuksien ja EU:n perusvapauksien
välinen taistelu. Siinä konkreettisesti ottavat
yhteen pääomat ja markkinat työntekijöitten
oikeuksien kanssa. Se ristiriita on sovittamaton, antagonistinen,
ja se ristiriita on aina läsnä, se täytyy
pitää mielessä. Siksi tarvitaan valtiota,
ylikansallisia toimijoita ja ylipäätään
poliittista koneistoa sekä julkista sektoria säätelemään
tilannetta. Meillä onneksi sellainen koneisto vielä on,
ja siitä kannattaa pitää kiinni. Suomessakin
koittaa niin vaikeat ajat, että on äärimmäisen
tärkeää löytää kohtuullinen luottamus
työntekijöitten, työnantajien ja julkisen
sektorin kesken.
Näitä komission masinoimia otteluita tulee jatkossakin
lisää, ja ne ottelut tulevat varmasti olemaan
monta kertaluokkaa kovempia kuin tämä asetusluonnos.
Suuren valiokunnan lopputulema on ihan oikeansuuntainen, mutta varoitan siitä,
että tämä ei jää viimeiseksi
yhteenotoksi.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Euroopan unioni on realisoimassa nyt
käsittelyssä olevalla neuvoston asetuksella Lissabonin
sopimukseen sisällytettyä periaatetta, jossa kielletään
rajoitukset, jotka koskevat pääomaliikkeitä, ja
annetaan unionille yksinomainen toimivalta sisämarkkinoiden
kilpailusääntöjen vahvistamisessa. Tämän
nojalla nyt yritetään, ja varmasti myös
jatkossa, yliajaa työntekijöiden työtaistelu-
ja sopimusoikeuksia.
Aivan kuten Lissabonin sopimuksen käsittelyn yhteydessä kesäkuussa
2008 ennustimme, EY-tuomioistuimen Viking- ja Laval-tuomiot olivat
ensiviestejä työtaisteluoikeuden alistamisesta
pääomien arvonlisäykselle ja työvoiman riiston
välttämättömille vapauksille,
työvoiman, tavaroiden ja palvelujen vapaan liikkumisen
ja tarjoamisen sekä yritysten vapaan sijoittautumisoikeuden
periaatteelle. Nyt on siis edetty jo säädöksiin.
EU on käymässä kiinni kansallisessa lainsäädännössä vahvasti
turvattuun työtaisteluoikeuteen.
Keskustelussa Lissabonin sopimuksesta odotuksemme leimattiin
EU:n, tuon rauhanliiton, mustamaalaamiseksi. Täällä jopa
sosialidemokraattiset edustajat kiivailivat Lissabonin sopimuksen
puolesta ja väittivät sen pikemminkin lisäävän
ammattiyhdistysliikkeen ja työntekijöiden vaikutusvaltaa
sopimukseen liitettävän perusoikeuskirjan avulla.
Se oli paperia ja EY-tuomioistuimen tuomiot ja niihin kirjoitetut
tulkinnat kaikkia sitovia päätöksiä,
jotka juridisesti ovat ylempiä kuin kansalliset lait.
Nyt olemme siis korjaamassa sitä, mitä on
kylvetty. Suuri valiokunta ei ole todellakaan voinut päätyä mietinnössään
muuhun kuin puolustamaan kansallisesti turvattua lakko-oikeutta
ja toteamaan asetusesityksen toissijaisuusperiaatteen vastaiseksi.
Mietintö ja siihen liittyvä kannanotto olisi toki
voinut olla vieläkin selkeämpi. Asetus ei sisällä mitään,
mikä veisi eteenpäin EU-tason työriitojen
ratkaisemista tai auttaisi lakien ja sopimusten mukaisten työehtojen
valvontaa ja työvoiman yli rajojen tapahtuvan polkumyynnin,
avoimen riiston ja ihmiskaupan torjuntaa.
Puhemies! Lissabonin sopimus oli uusi askel liittovaltiokehityksen
ja uusliberalistisen politiikan sementoinnin tiellä. Oikeistolaiset
opit kohotettiin perustuslaillisiksi normeiksi, ja uusia askelia
tällä tiellä on luvassa. Eduskunnan käsittelyyn
on tulossa talouskurisopimus, jolla tullaan sitomaan jäsenmaiden
budjettivaltaa ja harjoitettavaa talouspolitiikkaa. Budjettikuri,
vyön kiristysten politiikka, joukkotyöttömyys
ja julkisen sektorin ja sosiaaliturvan leikkaukset ovat sitä sisäisen
devalvaation politiikkaa, jolle aiotaan antaa perustuslaillinen
pakottava ja sanktioin tehostettu status. Miten poliittinen vasemmisto
ja ay-liikkeen johtoeliitti voivat olla tämän
kansanvastaisen politiikan vastuunkantajina?
Ay-liike on ajettu kaikkialla Euroopan unionissa puolustuskannalle.
Euron kriisin laskut aiotaan maksattaa tavallisella työkansalla,
eläkeläisillä ja lapsiperheillä.
Ay-liike ja vasemmisto eivät voi katsella vaitonaisina
tätä menoa ja pitää jäseniään,
kannattajiaan ja veronmaksajia kuormamuulien kaltaisina vastuunkantajina.
Ay-liikkeellä ja vasemmistolla on puolustettavanaan miljoonien
työläisten edut ja oikeudet heidän työehtojensa
ja elinolojensa turvaamisessa.
EU:n, Euroopan keskuspankin ja IMF:n kurituspolitiikkaa vastaan
on noussut Euroopassa historiallisen laaja ja luja vastarinta. Euron
ja kapitalismin järjestelmäkriisi kuohuu pidemmällä jänteellä varmuudella
myös kohti poliittisia muutoksia. Uusliberalismille ja
velkavedätykselle on olemassa kestävämpi
ja inhimillisempi vaihtoehto. (Ben Zyskowicz: Onko se sosialismi?)
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelussa oleva
toissijaisuusperiaatehan ohjaa toimivallan jakoa yhteisön
ja jäsenvaltioiden välillä ja estää yhteisön
puuttumisen asiaan silloin, kun jäsenvaltiot voivat itse
tehokkaasti hoitaa asian kansallisesti, alueellisesti tai paikallisesti.
Kun jäsenvaltiot puolestaan eivät pysty hoitamaan
jotakin asiaa tyydyttävällä tavalla,
ajatus on, että toimivalta siirtyy toissijaisuusperiaatteen
mukaan yhteisölle. Suuri valiokunta on ottanut mietinnössään
kantaa toissijaisuusperiaatteen soveltamiseen asetusehdotukseen
työtaisteluoikeuden harjoittamisesta suhteessa sijoittautumisvapauteen
ja palvelujen tarjoamisen vapauteen.
Asetusehdotuksen tavoitteena on komission mukaan selkeyttää yleisiä periaatteita
ja EU-tasolla sovellettavia sääntöjä,
jotka koskevat perusoikeuksiin kuuluvaa oikeutta ryhtyä työtaistelutoimiin
palvelujen tarjoamisen vapauden ja sijoittautumisvapauden yhteydessä.
Tähän lukeutuu myös tarve sovittaa yhteen
näitä tilanteita rajat ylittävissä tilanteissa.
Komissio pyrkii ehdotuksellaan selkeyttämään
EU-tuomioistuimen työtaisteluoikeuden ja vapaan liikkuvuuden
suhdetta koskevia ratkaisuja C-438/05 Viking Line ja C-341/05
Laval sekä varmistamaan tarvittavan tasapainon ammattiliittojen
työtaisteluoikeuden, johon myös lakko-oikeus kuuluu,
harjoittamisen ja perussopimukseen kirjattujen taloudellisten vapauksien
välillä. Komission ehdotuksessa on niin määräykset
riitojen ratkaisumenettelyistä, kansallisten tuomioistuimien
rooleista kuin ilmoitus- ja varoitusjärjestelmästäkin.
Näillä komissio tavoittelee muun muassa tarvittavaa oikeusvarmuutta.
Valtioneuvosto suhtautuu asetusehdotukseen kriittisesti, sillä sen
sisältämät määräykset
ovat niin sisällöltään kuin
vaikutukseltaankin hieman hämärän peitossa,
näin kai voi sanoa. Ennen kaikkea ehdotuksella ei näyttäisi
olevan selkiinnyttävää vaikutusta EU-tason
työriitojen osalta nykyiseen tilanteeseen verrattuna, eikä se
olisi nähtävästi myöskään
toissijaisuus- ja suhteellisuusperiaatteen mukainen. Sen takia keskusta
on osaltaan ollut mukana rakentamassa tätä suuren valiokunnan
yksimielistä mietintöä.
Tästä asiasta voi, arvoisa puhemies, todeta vielä senkin,
että asetusehdotuksessa ei ole myöskään
huomioitu säännösten suhteita muun muassa
YK:n ja ILOn sopimusten yhdistymis- ja lakko-oikeutta koskeviin
määräyksiin. Tässä kohtaa
on olennaista huomioida, että ne on kunkin jäsenvaltion
valtiosääntöisiä menettelyjä noudattaen
saatettu osaksi kansallista normistoa.
Arvoisa puhemies! Mikä sitten on ehdotuksessa mainittu
rajat ylittävä tilanne? Käsite on tulkinnanvarainen
ja hankala tilanteessa, jossa työtaistelutoimi on sekä kansallinen
että rajat ylittävä. Vaarana on, että ääritapauksissa
EU:n toimivalta laajentuisi myös kansallisiin työtaistelutoimiin.
Emme voi hyväksyä tällaista näkymää. Asetus
voisi näin vaarantaa yleisesti ottaen hyviksi havaitut
kansalliset työriitojen ratkaisujärjestelmät,
vaikka niissäkin toki oma kehittämisen varansa
ja varmaan tarpeensakin on, mutta tehtäköön
se kansallisella tasolla.
Arvoisa puhemies! Lopuksi vielä haluan toistaa: toissijaisuusperiaatteen
mukaisesti EU:n tulee toimia vain silloin, kun sille niin sanotusti
on tarvetta ja siitä on selkeää hyötyä rajat
ylittävien näkökohtien vuoksi. Keskusta
yhtyy suuren valiokunnan ehdotukseen, jossa se katsoo Euroopan komission
ehdotuksen asetukseksi työtaisteluoikeudesta olevan nyt
esitetyssä muodossaan toissijaisuusperiaatteen vastainen.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Euroopan komissio on antanut ehdotuksen asetukseksi
työtaisteluoikeuden harjoittamisesta suhteessa sijoittautumisvapauteen
ja palvelujen tarjoamisen vapauteen. Komission ehdotus sisältää määräyksiä riitojen
ratkaisumenettelyistä, kansallisten tuomioistuinten roolista
ja ilmoitus- ja varoitusjärjestelmästä.
Näitä esitettyjä määräyksiä komissio
perustelee sillä, että luotaisiin oikeusvarmuutta
ja ettei kansallisella tasolla tehtäisi yksipuolisia ratkaisuja
työtaisteluoikeudesta, kuten lakko-oikeudesta.
Väistämättä tulee kuitenkin
mieleen, että komissio haluaa jälleen kerran lisätä niin
omaansa kuin myös unionin päätösvaltaa
ohi kansallisen päätösvallan. Tämä esityksen
ehdotettu muoto rikkoo toissijaisuusperiaatetta ja suhteellisuusperiaatetta.
Toissijaisuusperiaatteen tarkoituksena on säädellä ja
rajata unionin toimivallan käyttöä. Euroopan
unionin tulee toimia vain, jos sen toiminta on välttämätöntä kyseessä olevan
ehdotuksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Suhteellisuusperiaatteesta
puolestaan seuraa, ettei unionin toiminnan sisältö ja
muoto saa ylittää sitä, mikä on tarpeen
perussopimuksessa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Arvoisa puhemies! Erityisen tärkeää on
todeta se, että toissijaisuusperiaate ohjaa siis toimivallan
jakoa yhteisön ja jäsenvaltioiden välillä. Toimivalta
ja sen käyttö on kiistakapula, jonka toisessa
päässä on komissio ja toisessa päässä kansallinen
päätösvalta. Luonnollisesti pidämme
tiukasti kiinni toissijaisuusperiaatteen ominaisuudesta, koska sen
tarkoitus on myös estää unionin puuttuminen
asiaan silloin, kun jäsenvaltiot voivat asian hoitaa tehokkaasti
kansallisesti, alueellisesti tai paikallisesti. Kansallinen parlamentti
on jäsenvaltion ylin poliittinen päätöksentekijä,
ja valtioneuvoston toiminnan ohjaaminen on eduskunnan perustyötä — eikä vähiten
näissä EU-asioissa. Kansallisten parlamenttien
kannalta toissijaisuusperiaate ei siis saa olla vain muodollinen
periaate, vaan sen on oltava toimiva instrumentti lainsäädännön
valvonnassa.
Arvoisa puhemies! Rajat ylittävä tilanne puolestaan
on käsitteenä tulkinnanvarainen. Ehdotus esitetyssä muodossaan
ei asiantuntijoiden mukaan tuo selkeyttä komission väittämällä tavalla
EU-tason lakko-oikeuden sisältöön suhteessa
EU-tuomioistuimen antamiin ratkaisuihin eikä suhteessa
kansainvälisiin ihmissoikeussopimuksiin. Toteutuessaan
esitetyssä muodossaan asetus voisi myös vaarantaa
kansallisesti hyvin toimivien työriitojen ratkaisujärjestelmien
toimivuuden. Vaikka komissio toteaa, ettei asetusehdotus rajoita
jäsenvaltiossa tunnustettujen riitojen ratkaisumenettelyjen
käyttämistä, saattaa asiantuntijoiden
mukaan sillä kuitenkin käytännössä olla
sellaisia vaikutuksia.
Arvoisa puhemies! Lissabonin sopimuksessa toissijaisuusperiaatteen
noudattamisen valvontaa sanottiin tehostetun. Valvontaa varten komissio
toimittaa säädösehdotuksensa lainsäädännöksi
kansallisille parlamenteille samaan aikaan kuin unionin lainsäätäjälle.
Toissijaisuusperiaatteen perusteella voimme tässä käsiteltävässä asiassa
esittää komissiolle perustellun lausunnon, jossa
todetaan, että ehdotus on toissijaisuusperiaatteen vastainen.
Näin päätettäessä komission on
tarkasteltava ehdotustaan uudelleen. Olemme täällä valvomassa
kansallista etua ja pitämässä huolta
siitä, että jos oma lainsäädäntömme
palvelee meitä paremmin kuin EU:sta tuleva, on meidän
oltava asiassa hereillä ja tuotava epäkohdat esiin.
Perussuomalaiset kokevat toissijaisuusperiaatteen erityisen tärkeäksi
päätöksenteon keskittyessä yhä enemmän
EU:n toimielimille. Olemme vastustaneet alusta saakka liittovaltiokehitystä,
jossa päätöksentekoa ollaan pikkuhiljaa
hivuttamassa kauemmaksi kansalaisten näkökulmasta.
Kansalaisilla on oltava varmuus, että heidän asioistaan
päätetään täällä heitä lähellä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä on käsillä erittäin
mielenkiintoinen tapaus, joka liittyy lakko-oikeuteen ja niihin
tulkintoihin, joita Euroopan unionin tuomioistuin tässä suhteessa
on tehnyt rajat ylittävistä lakoista. Nyt eduskunnassa
ollaan tekemässä päätöstä toissijaisuusperiaatteen
nojalla, jossa tarkoitus on ilmoittaa parlamentin puolesta kahdella äänellä, että
meidän
mielestämme tässä ehdotuksessa, jonka
komissio on tehnyt Monti II -asetuksen nimellä,
loukataan toissijaisuusperiaatetta.
Täytyy sanoa, että minun tulkintani on, että tässä tehdään
oikeastaan päätös hieman selkäytimellä.
Jos asiaa arvioidaan, niin oikeudellisesti ei ole kovin helppoa
löytää perusteita sille, että kyseessä olisi
toissijaisuusperiaatteen mukainen ratkaisu. Mitä tulee
poliittiseen arvioon, niin yhdyn valiokunnan kantaan, että poliittisilla
perusteilla, kun ei haluta tämäntyyppistä asetusta,
on tarkoituksenmukaista mahdollisimman aikaisessa vaiheessa alkaa
jo vastustaa sitä jättämällä toissijaisuusperiaatteen
nojalla huomautus tästä komissiolle. On mahdollista,
että kun riittävän monta maata tekee
tämän saman, niin se vaikeuttaa tämän
asetuksen eteenpäinviemistä.
Lähtökohtahan oikeastaan tälle koko
komission Monti II -ehdotukselle on se, että Euroopan unionin
tuomioistuin on ratkaissut kaksi tapausta, joista toinen on Viking
Linen tapaus, koskee Suomea, ja toinen Lavalin tapaus, koskee Ruotsia.
Tuomioistuimen ratkaisut jälkikäteen tulkittuina
eivät olleet kovin yksiselitteisiä. Mielenkiintoista
on se, että työnantajat katsoivat, että he voittivat
tämän tapauksen, työntekijäjärjestöt katsoivat,
että he voittivat tämän tapauksen. Tämän
johdosta, kun ratkaisut ovat jossain määrin tulkinnanvaraisia,
komissio on katsonut, että on tarkoituksenmukaista selventää sitä,
miten työtaisteluoikeus tulisi sovittaa yhteen taloudellisten
vapauksien kanssa, ja tältä osin tietysti, kun otetaan
huomioon tuomioistuimen ratkaisu, erityisesti huomioon otetaan oikea-aikaisuus
ja suhde tavoiteltuun etuun.
Tietysti lähtökohtahan on se, kuten täällä on todettu,
että nyt on perussopimuksessa lakko-oikeus turvattu erityisenä oikeutena
meille. Suomen perustuslaissahan ei ole lakko-oikeutta turvattu
erityisenä oikeutena. Tosin lakko-oikeus meillä johdetaan
yhdistymisvapaudesta, ja tältä osin voi katsoa,
että se on meillä perusoikeuden kaltaisena oikeutena
myöskin olemassa voimassa. Mutta joka tapauksessa työntekijöillä on myöskin
oikeus vapaaseen liikkuvuuteen ja yrityksillä palvelujen
tarjoamiseen, ja tämä tulee sovittaa yhteen tämän
lakko-oikeuden kautta.
Mitä tulee tähän asiaan, niin lakko-oikeus kuuluu
kuitenkin kansallisesti säädettäviin
asioihin ja sinänsä on lähtökohtaisesti
ihan oikein, että asiasta päätetään
kansallisesti. Täytyy sanoa, että jos nyt ajattelen,
että tämä asia pyrittäisiin
neuvostossa ratkaisemaan, haluaisin nähdä, kun
Englanti, Cameronin hallitus, ja Ranska, Hollanden, presidentin,
nimittämä hallitus, yrittävät
päästä tästä kysymyksestä yhteisymmärrykseen.
En usko, että se onnistuu, ja voi kysyä, onko
tarkoituksenmukaista käyttää aikaa siihen, että tehdään
jotakin, joka lopputuloksena ei tule kuitenkaan onnistumaan.
Mitä tulee sitten ihan tähän, jos
otetaan tämä Viking Linen tapaus, niin tässähän
oli kysymys siitä, että Viking Line halusi siirtää tappiollisen aluksensa
Viron alusrekisteriin ja sitten Merimies-Unioni Suomessa antoi määräyksen,
jonka mukaisesti Viron työntekijäliitto ei saanut
neuvotella Viking Linen kanssa virolaisten työntekijöitten
työoikeuksista, mikä sinänsä on
mielenkiintoista mutta missä tarkoitus oli pyrkiä estämään
laivan siirtyminen Viroon, minkä jälkeen sitten
Viking Line nosti Lontoossa tuomioistuimessa kanteen, jossa katsottiin,
että tämmöistä suositusta ei
pitäisi Viron ammattiliitoille antaa.
No, Euroopan unionin tuomioistuin katsoi, että perusoikeuksien
käyttämisessä tulee ottaa huomioon perustamissopimuksen
määräykset ja että perusoikeuksien
käyttäminen on sovitettava yhteen niiden vaatimusten
kanssa, jotka koskevat perustamissopimuksella suojattuja oikeuksia suhteellisuusperiaatteen
mukaisesti. Ja edelleen tuomioistuin katsoi, että työtaistelutoimi,
joka toteutetaan mukavuuslippujen vastaisen politiikan johdosta
ja jolla pyritään lähinnä estämään
laivanvarustajaa rekisteröimästä aluksia
toiseen valtioon kuin siihen, jonka kansalaisia näiden alusten
tosiasialliset omistajat ovat, voi rajoittaa Viking Linen sijoittautumisoikeuden
käyttämistä. Edelleen tuomioistuin katsoi,
että rajoituksilta edellytetään, että niillä voidaan
taata oikeutetun päämäärän
saavuttaminen ja niillä ei ylitetä sitä,
mikä on tarpeen tämän päämäärän
saavuttamiseksi. Eli lakko-oikeutta ei saa käyttää suhteettomasti,
ja minä tulkitsen, että tässä tapauksessa oikeastaan
näin kävi.
No, jos tehdään sitten joitakin johtopäätöksiä, niin
tilanne on se, että Monti II -asetuksen sisältö on
oikeastaan ihan sama kuin tämä tuomioistuimen
ratkaisu. Mutta totuus on se, että ei se nyt kauheasti
sitä tuomioistuimen ratkaisua, joka sinänsä on
jo epäselvä, tämä asetuskaan
selkiytä, ja tässä suhteessa en usko,
että poliittisella ratkaisulla on päästävissä parempaan
tulokseen. Minä luotan siihen, että on parasta,
että annetaan tuomioistuimen kehittää tätä omaa
doktriiniaan, ja uskon, että tuomioistuin on vahvasti sijoittautumisoikeuden
ja työntekijöiden vapaan liikkuvuuden kannalla.
Uskon, että nämä ratkaisut, jotka on
annettu Vikingin ja Lavalin tapauksissa, tulevat selvästi
parantumaan tässä suhteessa ja tulevat vahvistamaan
sisämarkkinoita, ja kun uskon sisämarkkinoitten
toimivuuteen, niitten paremmuuteen, niin tästä syystä olen
vakuuttunut siitä, että on parempi, että annetaan
tuomioistuimen kehittää tätä doktriinia.
Ja kuten sanottu, en usko siihen, että poliitikot pääsevät
tässä asiaratkaisuun, ja vaikka pääsisivätkin,
niin en usko, että se ratkaisu on välttämättä kovinkaan
hyvä.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluan vain todeta sen, että minulle
lakko-oikeus on pyhä asia. Mutta pitää muistaa
se, että lakko-oikeuttakin voidaan säädellä.
Kaikki, mikä on lakko-oikeuden nimellä, ei ole
sallittua, vaan pitää olla olemassa oikeudenmukaiset,
asialliset rajat, ja niitten rajojen asettaminen nyt jää tuomioistuimelle. Kuten
sanottu, pidän sitä hyvänä ratkaisuna.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Sasi on täysin oikeassa
siinä, että on olemassa erilaisia lakkoja ja erilaisia
lakko-oikeuksia: on olemassa muun muassa korpilakko, ja on olemassa
pistelakko, ja on olemassa laiton lakko ja laillinen lakko. Te varmasti
tiedätte näiden erot. Mutta sen sijaan täällä tuli
tuossa teidän äskeisessä puheessanne
sellainen käsite kuin suhteeton lakko-oikeus. Sitä minä en
tiedä, mitä se on. Toivoisin, että siihen
tulisi joskus vastaus.
Mutta tähän asiaan. Kun komissio tässä on
niputtanut toisaalta lakko-oikeuden ja sitten myöskin palvelujen
tarjoamisen ja sijoittautumisvapauden yhteen, että se on
vain yksi ja sama asia, niin näin ei ole. Näitä ei
voi niputtaa yhteen, nämä asiat on käsiteltävä erikseen,
ja sen takia ei voida suoranaisesti sanoa, että asia voidaan
ratkaista näin tai näin. Tässä on
useampia eri puolia. Järkyttävää tässä asiassa
on se, että nämä halutaan niputtaa, ja
tuntuu siltä, että halutaan niputtaa sen takia,
että lakko-oikeutta halutaan rajata, ja se on käsittämätön
asia.
Toinen asia on se, että Monti II:han käsittelee koko
ajan sellaisia asioita, jotka on jo päätetty EU-tuomioistuimessa,
ja kun tuli huono päätös, niin täytyy
tehdä pian jotakin. Okei, säädetään
laki, säädetään asetus, niin
tämä huono päätös saadaan
oikeutetuksi päätökseksi. Ei suinkaan
tällä tavalla voida asioita tehdä, ei
ainakaan meidän näkökulmastamme, ja sitäkin
oppia vastaan, mikä Montesquieulla on, tämä tuntuisi
sotivan.
Komission esitykset työtaisteluoikeudesta suhteessa
sijoittautumisvapauteen ja palveluiden tarjoamisen vapauteen ovat
toki varsin moniselitteisiä. Toisaalta myöskin
tässä esityksessä sanotaan, että nyt
halutaan selkeyttää tilannetta, ja toisaalta sanotaan,
että tähänastista oikeuskäytäntöä ei
pyritä muuttamaan. Mitä tässä sitten
yritetään tehdä? Yritetäänkö nyt
ongelmalliset tilanteet lakaista maton alle tekemällä todellakin
niistä ongelmista, mitä päätöksistä tuli,
laillisia ja hyväksyttyjä sen jälkeen,
kun päätökset on jo tehty?
Arvoisa puhemies! Me tiedämme sen, että jokaisella
maalla on oma kansallinen työlainsäädäntönsä.
Nämä käytännöt voivat
todella poiketa suurestikin eri maiden välillä.
Lakko, joka tulkitaan toisessa maassa lailliseksi, voidaan toisessa maassa
tulkita laittomaksi. Se on ongelmallista. Mutta onko tässä asiassa,
minä kysyn todellakin, onko tässä asiassa,
tarkoitus murtaa työntekijöiden lakko-oikeutta
sillä livulla, että he ovat lähetettyjä työntekijöitä ja
heidän omassa maassaan on erilainen lainsäädäntö kuin
meillä? Jos näin on, tässä on
kysymys sijoittautumisvapauteen ja palveluiden tarjoamisen vapauteen
puuttumisesta, ja silloin pannaan kaksi asiaa täysin sekaisin.
Jos nyt heitetään pois toissijaisuusperiaate, niin
se tarkoittaa sitä, että silloin loukataan paitsi kansainvälisen
ILOn yleissopimuksen eräitä kohtia, muun muassa
kohtia 87 ja 98, sekä Euroopan ihmisoikeussopimusta myös
Suomen kolmikannassa päätettyjä työntekijöiden
asemaa ja oikeuksia koskevia asioita. Vaikka Euroopan asiat ovat
isoja asioita, niin kyllä meidän suomalaisten
asiat ovat vielä suurempia asioita meille suomalaisille.
Arvoisa puhemies! Työntekijöiden lakko-oikeuteen
ei ole syytä puuttua eikä kansallisesti sovittuja
työntekijöiden asemaa koskevia lakeja ole syytä muuttaa
huonommiksi EU-tuomioistuimen sanelun mukaisesti. Toissijaisuusperiaatetta
on syytä soveltaa ehdotukseen työtaisteluoikeuden
harjoittamisesta suhteessa sijoittautumisvapauteen ja palvelujen
tarjoamisen vapauteen, jotta työntekijöiden oikeudet
voidaan turvata.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Minä kiitän edustaja Sasia
siitä, että hän oli kanssani ainakin
yhdestä asiasta samaa mieltä, siitä, että lakko-oikeus
on pyhä asia, mutta siihen se yksimielisyys varmaan loppuukin.
Toista kautta kiitän häntä siitä,
että hän rehellisesti kertoi omat mielipiteensä ja
sen, että luottaa tuomioistuimeen, kun tuomioistuin tulee
enenevässä määrin, jos tämä nykyinen
linja jatkuu, käyttämään valtaa
enemmän kuin poliittiset päätöksentekijät
ja tuomioistuin painottaa EU-markkinavapauksia enemmän
kuin työntekijöitten oikeuksia. Tämä linja
on täysin selvä, ja edustaja Sasi on itse asiassa
siinä samassa rintamassa, jonka tunnusmerkit ovat kyllä näkyneet
siinä, minkälaisia avauksia komissio on tehnyt
milloin vuokratyödirektiivin, milloin palveludirektiivin osalta.
Näissä kaikissa on tavoitteena se, että murretaan
suomalainen, pohjoismainen sopimusjärjestelmä,
työmarkkinajärjestelmä, koska on ihan
maalaisjärjelläkin ymmärrettävää,
että jos rakennettaan liittovaltiota ja rakennetaan yhteistä talouspolitiikkaa,
niin ei ole yhteistä talouspolitiikkaa, jos ei harmonisoida
eläkepolitiikkaa, sosiaalipolitiikkaa, työmarkkinapolitiikkaa
ja näihin liittyvää lainsäädäntöä.
Minä kunnioitan niitä liittovaltiomiehiä ja -naisia,
jotka sanovat tavoitteensa suoraan ja sanovat, että heistä liittovaltio
on ihan kannatettava tavoite, toimivat avoimesti sen mukaan, mutta
niitä minä en arvosta kovin paljon, jotka hiljaisesti
sallivat sen tapahtuvan eivätkä uskalla nousta
tai eivät halua nousta vastarintaan.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Sasi tunnusti täällä markkinauskonsa
ja asettui tukemaan EY-tuomioistuimen lakientulkintamonopolia.
Täällä todetuissa EY-tuomioissa on
todellakin puututtu lakko-oikeuteen mutta myös laajemmin
työntekijöiden oikeuksiin ja työmarkkinaoikeuksiin.
Kaikkihan alkoi tästä Suomen Viking-tuomiosta,
ja siinähän oli oleellisesti kysymys työtaisteluoikeudesta.
Ruotsin Laval-tuomio taas on pakottanut maan uusimaan melkoisesti
työehtosopimusjärjestelmäänsä,
ja Saksan Rüffert-tuomio esti julkista valtaa asettamasta
julkisissa tarjouskilpailuissa ehtoja, joiden mukaan on noudatettava
käytössä olevia työehtosopimuksia. Sen
lisäksi samaa sumaa oli komissio vastaan Luxemburg -juttu,
jossa komissio väitti, että jäsenvaltioilla
ei ole vapautta yksipuolisesti vaatia ulkomaisia palveluntarjoajia
noudattamaan kaikkia työntekomaan työoikeuden
pakottavia säännöksiä. Tuo tuomio
taas on käynnistänyt tuolla Luxemburgin suurherttuakunnassa
melkoisen työlainsäädännön
muutosprosessin. Tässä on siis laajasta hyökkäyksestä kysymys,
laajasta hyökkäyksestä työntekijöiden
oikeuksia vastaan.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Olen hieman eri mieltä edustaja
Sasin kanssa siitä, pitäisikö näitä asioita
hoitaa tuomioistuimen kautta vai pitäisikö meidän
poliitikkoina luottaa politiikkaan ja siihen, että politiikka
ja demokratia pystyy päätöksiin ja ratkaisujen
etsimiseen ongelmallisissakin tilanteissa, mutta ehkä se
johtuu siitä, että en ole juristi.
Esimerkiksi saksalainen ja suomalainen EU-juristi ovat esittäneet,
että voisi etsiä vaihtoehtoista oikeusperustaa,
ja käyttäneet esimerkkinä artiklaa 26.3.
Tuon artiklan mukaanhan sanotaan, että "neuvosto määrittelee
komission ehdotuksesta ne suuntaviivat ja edellytykset, jotka ovat
tarpeen tasapainoisen edistymisen takaamiseksi kaikilla kyseisillä aloilla".
Jos tuota menettelyä käytettäisiin, niin
silloin ei tarvittaisi yksimielistä ajattelua, koska en
usko, että yksimielisesti tästä asiasta
syntyy minkään pohjaesityksen pohjalta ratkaisua — siinä olen
samaa mieltä Sasin kanssa.
Mutta minun mielestäni olisi tärkeää,
että emme unohtaisi ILOn sopimuksia, niitä, jotka koskevat
lakko-oikeutta, ja niitä säätelyjä,
joita sieltä tulee, koska kyllä sieltäkin
tulee tiettyjä säädöksiä,
tai sitten Euroopan ihmisoikeussopimusta. Molemmat näistä ovat
vahvasti lakko-oikeuden puolella mutta katsovat sitä vastuullisesti
siitä näkökulmasta, että lakko-oikeus
ei saa olla ikään kuin tuhoava vaan sen pitää olla
perusoikeus ja puolustaa työntekijää mutta
ei saa aiheuttaa sellaista vahinkoa, joka on sitten kestämätöntä muiden
ihmisten turvallisuuden ja terveyden tai tällaisten oikeuksien
näkökulmasta. Jos näitä tuotaisiin
sisään tähän säätelyyn,
niin silloin voisimme löytää sellaisen
ratkaisun, joka rajat ylittävissä tapauksissa
EU-tasolla toimisi. Mutta kansallinen pidettäköön
kansallisena.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Aloitan sanomalla, että olen täsmälleen
samaa mieltä edustaja Filatovin kanssa siitä,
että kansallinen lakko-oikeus pitää pitää kansallisena.
Mutta silloin kun on rajat ylittävästä tapauksesta
kysymys, me joudumme yksinkertaisesti käyttämään EU-sääntelyä,
ja jos ei sitä sääntelyä ole,
niin tuomioistuin sitten tulkitsee säännöksiä,
ja se on sitten ainoa tie edetä.
Olen vahvasti sitä mieltä, että meillä pitäisi olla
yhteiset eurooppalaiset työmarkkinat. Ihmisillä pitää olla
vapaan liikkuvuuden mahdollisuus, mahdollisuus mennä työhön
toiseen EU-maahan, ja se on sitä kansalaisten vapautta,
oikeutta käyttää vapaasti omaa työvoimaansa.
Minusta nämä ovat ihan perustavaa laatua olevia kansalaisten
perusoikeuksia.
Mitä sitten tulee lakkoihin, niin minusta on täysin
selvää se, että yrityksillä pitää olla
sijoittautumisoikeus. Se on lakko-oikeuden väärinkäyttöä,
jos yrität estää, etteikö yritys
voisi siirtää esimerkiksi jotakin toimipaikkaansa
yhdestä maasta toiseen eurooppalaiseen EU-jäsenmaahan.
Kyllä lähtökohta on se, että meillä on
myöskin yrityksillä vapaa sijoittautumisoikeus,
vapaa liikkuvuus, ja — hyvä on — neuvottelumahdollisuus
pitää olla, mutta vastuuton lakko-oikeuden käyttö tämmöisessä tilanteessa
ei ole perusteltua.
Minä luulen, että säädöstö sinänsä on
nyt kohdallaan. Meillä on EU:n perussopimuksessa lakko-oikeus
turvattu, ja EU-tuomioistuimen pitää ottaa se
huomioon. Nyt meillä on nämä muutamat
tapaukset, ja tietysti, kun tämä on poliittisesti
erittäin hankala asia, tuomioistuin on pyrkinyt tasapainottelemaan
näitten eri oikeuksien välillä ja tuomiot
ovat jossain määrin epäselviä.
Mutta on täysin selvää, että jatkossa,
kun tuomioistuin tulee tekemään päätöksiä näistä asioista,
sen on pakko selkeyttää omia linjauksiaan, ja
minä uskon, että ne tulevat olemaan oikeansuuntaisia
ja niissä nimenomaan tämä sijoittautumisoikeus
tulee vahvistumaan, joten tältä osin uskon, että tilanne
tulee olemaan hyvä.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Vielä yksi asia, josta keskusteltiin
suuressa valiokunnassa, oli se, pitäisikö olla
ilmoitusvelvollisuus näistä lakoista. Minä olen
kyllä siinä esimerkiksi edustaja Kumpula-Natrin
kanssa samaa mieltä, että jos se ilmoitusvelvollisuus
tarkoittaa sitä, että komissio alkaa arvioida
lakon oikeellisuutta, niin se ei ole oikeastaan oikea tapa. Toisaalta
meillä voisi olla yksityinen rekisteri, johon on merkitty
kaikki nämä lakot, jotta oikeastaan tiedettäisiin,
mitä sisämarkkinoilla tapahtuu, koska tieto on
kohtuullista. Mutta en ole sitä mieltä, että jokainen lakko
käsiteltäisiin komissiossa ja sen oikeellisuus
tutkittaisiin siellä.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Asian käsittely vielä jatkuu
valiokunnissa sisällön osalta, mutta siihenkin
lähetekeskusteluna sanoisin, että minusta juridisestikin
on mielenkiintoista, että tuomiot näissä Viking
Line- ja Laval-keisseissä, jotka pohjoismaista ammattiyhdistysjärjestäytymistä ja
sitten taas palvelusijoittautumisvapautta ja palvelujen tarjoamismahdollisuutta
pohtivat, on annettu joulukuussa 2007. Lissabonin sopimus, johon
perusoikeusasiakirja liitteeksi kuuluu, on tullut voimaan kaksi
vuotta myöhemmin joulukuussa. Eli minun uskoni Euroopan
unionissa on tämän asian kohdalta melko luottavainen
siihen, että perusoikeussopimuksen takaama lakko-oikeus
on vielä vahvistettu näidenkin keissien jälkeen,
ja jo näissä oikeustapauksissa myös voitiin
nähdä, että silloinenkin lakko vuonna
2005 Viking Linen osalta oli sinänsä EY-oikeuden
mukainen. Minä kuulun niihin, jotka uskovat, että sisämarkkinoilta
kasvua saadaan, mutta kuulun samalla niihin, jotka aktiivisesti
taistelevat työväenliikkeen ja myös ammattiyhdistysliikkeen
mahdollisuuksien toimimisen mukaisesti, niin että ne voivat
toimia myös sisämarkkinoilla.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Haluan avata ihan käytännön
esimerkeillä edustaja Sasin ja kokoomuksen tosiasiallista
suhtautumista lakko-oikeuteen.
Me kaikki muistamme, kuinka yksien eduskuntavaalien alla kokoomuksen
toimesta Sari Sairaanhoitaja houkuteltiin vaaliuurnille suurilla palkankorotuslupauksilla,
mutta kun sitten raskasta työtä tekevät
hoivatyöntekijät lähtivät peräämään
näiden lupausten perään, niin pikapikaa laadittiin
lakonmurtolaki, ja tämän prosessin aikana syyllistettiin
ne työntekijät, jotka päivittäin vastaavat
ihmisten terveydestä ja hengestä. Kyseessä oli
kiistatta lakonmurtolaki.
Toinen esimerkki: Kokoomuslaiset kansanedustajat ovat useaan
otteeseen esittäneet lakkosakkojen rajua korottamista.
Minäkään en pidä laittomia lakkoja
hyvänä, mutta kannattaa muistaa, että melkein
aina — tai voi sanoa, että aina — laittomat
lakot johtuvat siitä, että toinen osapuoli on
ensin syyllistynyt lainvastaiseen menettelyyn ja kyse on eräänlaisesta
puolustusliikkeestä. Ja jos lakkosakkoja yksipuolisesti
korotetaan, niin sillä tavalla kiistatta puututaan käytännössä lakko-oikeuteen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Vuoden 2007 eduskuntavaalien alla kokoomuksen ansiosta
vihdoinkin luotiin tilanne, jossa naisvaltaiset alat saivat vihdoinkin
oikeutta. Kokoomus totesi, että pienipalkkaisten ja keskipalkkaisten naisten
palkkaus on jäänyt selvästi jälkeen
ja muun muassa sairaanhoitajille pitää antaa selkeät
palkankorotukset. Vaalien jälkeen kokoomus piti huolta
siitä, että valtio osallistui tuella kunnille,
jolla voitiin korottaa sairaanhoitajien palkkoja. Tämä oli
historiallinen ratkaisu. Siihen asti miesvaltaiset alat, joita edustaja
Mustajärvi edustaa, olivat vetäneet työmarkkinoita,
ja vihdoinkin naisille annettiin oikeutta, ja tästä työmarkkinoilla
kuuluu nimenomaan kokoomukselle kaikki kunnia.
Mitä tulee sitten sairaanhoitajalakon uhkaukseen, jota
kokoomuslainen Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja vahvasti esitti
ja vei eteenpäin, niin sen lain, joka eduskunnassa säädettiin,
tarkoituksena oli yksinomaan turvata ihmisten henki ja välttämätön
terveys. Tietysti jos edustaja Mustajärvi on sitä mieltä,
että voidaan hyväksyä semmoinen tappolaki,
että hyvä on, annetaan sellaisten ihmisten kuolla,
jotka ovat kuolemassa, jos he eivät saa hoitoa, niin ei
kokoomus tämmöistä vastuuttomuutta missään
tapauksessa voi hyväksyä, vaan kyllä me
lähdemme siitä, että ihmisten henki on
kaikissa tilanteissa turvattava ja jokaisella yhteiskunnan jäsenellä on
velvollisuus osallistua sellaiseen toimintaan, jolla se henki säilytetään.
Tämän lain oikeellisuudenhan perustuslakivaliokunta
tutki. Me kävimme tarkasti lävitse myöskin
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisut ja totesimme, että velvollisuus
ihmiselämän suojelemiseksi voidaan jokaiselle
kansalaiselle asettaa.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Olen huomannut, että edustaja Sasi
kollegansa edustaja Zyskowiczin kanssa on kyllä näppärä kääntämään
asiat aivan päälaelleen. Minä kyllä uskallan
sanoa, että näiden yhdeksän vuoden aikana
saatan olla se kansanedustaja, joka on naisten tasa-arvoisesta kohtelusta
työelämässä puhunut, äänestyttänyt
ja toiminut ehkä kaikkein eniten. No, ehkä ministerinäkin
toiminut pitkäaikainen kansanedustaja Filatov ja joku muu
pistää paremmaksi, mutta kyllä tasa-arvo
työelämässä on ollut minulle
yksi keskeisiä asioita.
Huomautan esimerkiksi siitä, kuinka kyseenalaistimme
sen, että Metalliliiton ja Teknologiateollisuuden sopima
lomautusajan korvausjärjestelmä nimenomaan loukkasi
matalapalkkaisten alojen naisia. Tämä järjestelmä otettiin
käyttöön kuulematta niitä, keitä rangaistiin,
elikkä pienipalkkaisia naisia.
Toinen, tuoreempi esimerkki viime syksyltä: Puolustusvoimain
ruokahuollon yhtiöittäminen tarkoitti palkan alentamista
30 prosentilla. Sen te runnoitte läpi, vaikka ette pystyneet
hallituksen esityksen perusteluissa tuomaan julki yhtään kustannusperusteista
tekijää, miksi näin pitäisi tehdä.
Vielä tästä hoitohenkilökunnan
työtaistelusta: Kysehän oli siitä, mikä on
suojelutyön määritelmä, paljonko
työvoimaa pitää olla, jotta ihmisten terveyttä ja
henkeä ei vaarannettaisi. Onhan se hullu tilanne, jos suojelutyötä tekevien
määrä nostetaan niin isoksi, että silloin
työntekijöitten määrä on
suurempi kuin normaalitilanteessa siellä hoitoyksikössä.
Eikö siinä ole jotain outoa?
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Viimeisessä puheenvuorossani tästä asiasta
totean, että maailmaan mahtuu puhetta vaikka kuinka paljon
mutta niillä puheilla ei ole juuri mitään merkitystä.
Totuus on se, että kokoomus lupasi sairaanhoitajille ennen
vuoden 2007 vaaleja, että pienipalkkaisten naisten, erityissairaanhoitajien, palkkoja
pitää korottaa. Valtio antoi rahaa tähän korotukseen
vaalien jälkeen, ja kokoomuksella on se periaate, että mitä luvataan,
se toteutetaan.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä toivoisin, että siellä oikealla
laidalla ja vasemmalla laidalla, kun kumpikin on niin hyvin näitä asioita
ajanut, keskittyisitte nytten tähän asiaan ja
pitäisitte huolen siitä, että tämä lakko-oikeus
säilyy täällä — myöskin
siellä Sasin puolella. Toivon, että myöskin
kunnioitettaisiin näitä kansallisia oikeuksia
täällä Suomessa, myöskin niitä pienipalkkaisia
naisia täällä Suomessa, juuri niitä sairaanhoitajia,
joita te olette olleet puolustamassa, ettei heidän oikeuksiaan
nytten vietäisi tämän paketin myötä,
ettemme me siirtäisi koko meidän päätäntävaltaamme
EU:n tuomioistuimille, jotka sitten sanelevat, millä tavalla
me täällä säädämme
kansallisia lakejamme, jotta emme rikkoisi EU:ta vastaan. Pitäkäämme itsellämme
se oikeus, miten me lakejamme säädämme
ja miten me niitä käytämme.
Keskustelu päättyi.