Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto on
finanssipolitiikan tarkastuskertomuksessaan Eduskunnan tiedonsaanti
Euroopan rahoitusvakausjärjestelyistä selvittänyt,
onko eduskunta saanut oikeat, riittävät ja ajantasaiset
tiedot Euroopan rahoitusjärjestelyistä. Tarkastuksen
kohteena olleista tiedoista pääsääntöisesti osoittautui,
että ne antavat oikeaa tietoa. Yksityiskohdissa oli korjaamisen
varaa, mutta näistäkään yksityiskohtien
puutteista ei seurannut sitä, etteikö pääsääntö ja
kokonaiskuva olisi oikea ja riittävä.
Myöskin tarkastusvirasto ja valiokuntakin yhtyivät
siihen näkemykseen, että asiat ovat parantuneet
tässä kriisin aikana, mutta yhä on niin,
että eduskunta saa hyvin pirstaleisesti ja yksityiskohta
kerrallaan tietoa. Kokonaiskuvan hahmottaminen ja kokonaiskuvasta
raportointi on yhä puutteellista, ja tältä osin
tarkastusvaliokunta vaatii yhä merkittävää parannusta.
Olemme vaatineet tätä pitkin koko vaalikauden,
ja joissakin asioissa, kuten hallituksen esityksessä EVM-sopimuksen
hyväksynnästä, esitys 34/2012,
asia onkin jo kertaalleen aika mallikkaasti hallituksen osalta hoidettu.
Sen sijaan siltä osin, kun on kysymys koko julkisen
sektorin vastuista ja valtion vastuista, puutteita on merkittävämmin
erityisesti siltä osin, että Suomen Pankin kautta
tulevia vastuita, jotka tulevat siis Euroopan keskuspankkijärjestelmän
kautta, ei esitetä useinkaan tai itse asiassa pääsääntöisesti
valtioneuvoston taholta samassa yhteydes. Näin ollen kokonaiskuva
niistä vastuista, joita me otamme, ja myös niistä riskeistä, joita
me otamme itsellemme mutta varsinkin tuleville sukupolville, jää sen
takia vaillinaiseksi, ja tämän vuoksi myös
valiokunta esittää kohta esittelemäni
ponnen.
Arvoisa puhemies! Kehuja on syytä antaa myös
siitä, että kun alussa osoittautui, että valtiovarainministeriö oli
hyvin huonosti varustautunut myöskin resursseiltaan tämän
kriisin hoitoon ja se osaltaan aiheutti väärää tietoa
eduskunnalle ja osaltaan kriisiytti asioiden valmistelua, ihmiset
paloivat loppuun, niin näistä asioista muun muassa
myös tarkastusviraston ja valiokunnan huomautusten jälkeen
valtiovarainministeriö on ottanut opiksi ja siellä on
tällä hetkellä erityinen yksikkö,
joka on resursoitu hyvin, jossa ihmiset jaksavat hyvin, ovat selvästikin
osaavia ja tekevät hyvää työtä,
joten on asioita, jotka oikeasti voidaan aika nopeassakin aikataulussa
panna kuntoon, kun ensin huomataan ja tunnustetaan, että ne
ovat olleet huonosti.
Sen sijaan parantamisen varaa yhä on paitsi tässä kokonaiskuvan
syntymisessä myös siinä, että valtiovarainministeriössä erityisesti
ei ehkä ihan tunnisteta ja tunneta perustuslain yksiselitteisiä sääntöjä eduskunnan
tiedonsaantioikeudesta silloin, kun on kysymys salaisista tai arkaluontoisista
tiedoista. Perustuslaki on tältä osin selvä,
ja varsinkin kaikille valiokunnille on annettava niiden vaatima
ja pyytämä tieto ja myös aktiivisesti
sitä tarjottava niissäkin tilanteissa, jos tieto
täytyy sitten salata tai sitä pitää osata
käsitellä oikein.
Annan kaksi esimerkkiä, joissa on ollut selviä puutteita.
Valiokunnille ja eduskunnalle ei ole läheskään
aina kerrottu muiden EU-maiden kantoja avoimesti eikä kaikilta
osin ja varsinkaan niitä ei ole uskallettu kertoa kirjallisesti,
koska on epäilty valmiiksi, että tieto saattaisi
vuotaa. On kuitenkin perustuslain ja eduskunnan arvovallan ja myös
budjettivallan kannalta välttämätöntä,
että sen arvion, miten sitä tietoa suojataan,
millä tavalla eduskunta, kun tieto onkin salaista, pitää sen
salaisena, tekee eduskunta eikä valtiovarainministeriö.
Vielä näkyvämmäksi tämä ristiriita
on käynyt, kun tarkastusvirasto tarkastuksessaan totesi, että valtiovarainministeriössä
on
itse asiassa tehty aika paljon erilaisia riskiskenaarioita, riskiarvioita
tästä kriisistä mutta niitä ei
ole eduskunnalle esitetty. On ajateltu niin, jos nyt vähän
oion mutkia, että edustajat ymmärtävät
saamansa informaation väärin ja luulevat, että riskiskenaario on
ennuste, ja tätä kautta väärin
käyttävät saamaansa tietoa ja siten aiheuttavat
mahdollisesti jopa markkinahäiriön tai luovat
vääriä käsityksiä todellisuudesta.
Tältäkin osin on kuitenkin aivan selvää,
että se on eduskunta, joka huolehtii siitä, että se
ymmärtää saamansa tiedon, suojaa sen
oikein, käsittelee sitä oikealla tavalla, ja on
suorastaan kyllä aika liikuttavan holhoavaa, englanniksi
patronizing, jos ja kun on tarkastuksen jälkeen osoittautunut,
että ministeriössä epäillään,
että eduskunta ei osaa itse arvioida sitä, millä tavalla se
suojaa tämän tiedon. Tältä osin
kehotamme valtioneuvostoa toimimaan jatkossa säännönmukaisesti
tuottamaan tätä tietoa eduskunnalle, ja myös
valiokunnille lähtee epäsuora viesti siitä, että tätä tietoa,
kun on nyt paljastunut, että sitä on, kannattaa
myös pyytää ja käyttää.
Tämäkin on osittain meidän velvollisuutemme
siksi, että tämä äsken peräänkuuluttamani
kokonaiskuva syntyisi oikeana.
Arvoisa puhemies! Vielä yksi
seikka äs-keiseenkin keskusteluun liittyen EVM:n
ja ERVV:n, näiden meidän vakausmekanismien, rahankäytöstä,
siitä, miten he hankkivat rahoitusta, miten he toimivat
markkinoilla laskiessaan erilaisia instrumentteja ja varsinkin,
jos joskus tulevaisuudessa alkavat vielä vivuttaa, jos
se sallitaan heidän riskinottonsa osalta. On
erittäin tärkeätä, että EVM:n
tilintarkastuslautakunnan vuotuinen kertomus tulee E-kirjelmänä eduskuntaan
ja että tarvittaessa suuri valiokunta jopa tuo sen sitten
tänne eduskunnan suureen saliin puhemiesneuvoston niin
päättäessä. Valiokunnan mielestä samanlainen
metodi E-kirjelmästä pitäisi luoda myös
ERVV:n osalta, semminkin mitä tänään
käsittelimme siitä, kuinka pitkäaikainen mekanismi
ERVV näillä näkymin tulee olemaan. On
kysymys paitsi Suomen välittömistä riskeistä myös
eduskunnan vastuusta ja velvollisuuksista arvioida, miten nämä instrumentit,
joiden kautta me autamme muita eurooppalaisia maita ja joidenka
kautta meidän on lopulta ollut tarkoitus saada rahamme
takaisin, kun asiat ovat kunnossa, huolehtivat rahoista, miten he
markkinoilta hakevat rahaa.
Tämän kaiken jälkeen siis esitämme,
että eduskunta hyväksyisi seuraavan ponnen: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus edelleen vahvistaa ja
selkeyttää tavoitteenasettelua euroalueen tulevaisuudesta
ja sen vaihtoehdoista ja niiden sisältämistä riskeistä sekä tavoitteenasettelua
koskevan kokonaiskuvan antamista eduskunnalle. Tähän
kokonaisuuteen kuuluvat myös Euroopan keskuspankkijärjestelmän
kautta syntyvät riskit ja vastuut."
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunta ei ole käsittääkseni
voinut toimia tässä uudessa tilanteessa, mikä nyt
tänään on tullut. Elikkä vasta
tänään on julkistettu vakaussopimuksen
pääpiirteet ja sopimus kokonaisuudessaan.
Näin ollen pohdin sitä hyvinkin syvällisesti, onko
tämä semmoinen asia, että tämä on
loukannut jo eduskunnan arvovaltaa. Eduskunta joutui tekemään
päätöksiä joko vajallisella
tietämyksellä tai lukien kassakaapissa olevan
salatun sopimuksen ja olemalla siitä hiljaa.
Eli tämä on mielestäni semmoinen
asia, mitä ei kovinkaan kevyesti voi ohittaa, ja sen tämä hallitus
on tehnyt. Tarkastusvaliokunta toivottavasti kiinnittää huomiota
näihin seikkoihin, mitä tähän
liittyy.
Toinen asia on se, että Kyproksen tilanteesta tuli
tänä päivänä tieto,
että siellä on tosiaankin syytä epäillä,
että siellä harrastetaan rahanpesua. Ei ole pitkä aika,
kun eduskunta taas hallituksen johdolla niin sanotusti lapioi rahaa
sinne, ja nyt on syytä epäillä virallistenkin
tietojen perusteella, että siellä harrastetaan
rahanpesua. Näihin toivottavasti tarkastusvaliokunta palaa.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Molemmat näkökulmat
ovat hyvin arvokkaita, mutta vallan kolmijako-opin näkökulmasta
väännettäköön vielä rautalangasta,
jos sanonta sallitaan, että kun tiedettiin, että näiden
asiakirjojen julkisuus on korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyssä,
niin silloin tietysti tarkastusvaliokunta ei samaan aikaan aloita
rinnakkaista prosessia eikä ottanut siis tämän
selvityksensä osaksi asiakirjojen julkisuuden arviointia.
Sen sijaan siltä osin, onko eduskunnalle tuotettu oikeaa
tietoa näiden asioiden osalta, niin ainakin itse kävin
lukemassa asiakirjat sekä englanniksi että suomeksi,
ja käsittääkseni aika monet niiden valiokuntien
jäsenistä, jotka ovat olleet läsnä näissä esittelyissä,
ovat kokeneet, että kaikkiin kysymyksiin, mitä ikinä he
ovat hoksanneet kysyä, on kyllä vastattu ja asiakirjoihin
olisi saanut tutustua, jos niin olisi halunnut tehdä.
Mutta tämä edustaja Jalosen erittäin
tärkeä lisäkysymys siitä, mikä on
sellainen kansanedustajan saama tieto, josta hän joutuu
vaikenemaan, on erittäin oleellinen ja oikea. Nyt kun nämä ovat viimeinkin
tulleet julki ja kun itse olen pitänyt sisälläni
näitä tietoja yli vuoden, koska aika pitkään
näiden asiakirjojen kanssa tuolla suljetuissa huoneissa
valvottuna aikoinaan painin, niin huomaan, että kyllä se
on hyvin oleellista, että kansanedustaja paitsi saa oikeat
ja riittävät tiedot, mistä siis tässä meidän
mietinnössämme on kyse, jotta hän myös
pystyy kansalle ja kansalaisille, äänestäjille,
niistä puhumaan.
Tältä osin minun on pakko juristina sanoa,
että on hyvin vaikea uskoa, että olisi ollut niin,
että valtiovarainministeriössä on yksiselitteisesti
ajateltu, että tehty salaamispäätös
olisi laillinen. En jaksa uskoa. Saatan uskoa, että siellä on
voitu ajatella, että just ja just kannattaa ehkä viivytellä ja
katsoa, mitä oikeus tulee sanomaan, mutta en usko ajatukseen
siitä, että Suomessa olisi yhtään korkeata
virkamiestä tai juristia, joka sanoisi, että se,
että joku muu maa on pyytänyt asiakirjojen salaamista,
on Suomessa laillinen salausperuste. En usko, että näin
on oikeasti voinut tapahtua. Semmoista salausperustetta Suomen lainsäädännöstä ei
ole koskaan löytynyt, ja luotan, ettei löydy jatkossakaan.
Keskustelu päättyi.