Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on laki
            vesikulkuneuvorekisteristä. Se on mitä ajankohtaisin — vedet
            ovat jäistä vapautuneet, ja aallot siellä odottavat
            veneenkylkiä hyväilyynsä — joten on
            syytä käydä tähän vesikulkuneuvorekisterilakiin.
         
         
         Tässä esityksessä ehdotetaan, että vesikulkuneuvorekisterin
            ylläpitäminen siirretään maistraateilta
            Liikenteen turvallisuusvirastolle. Näitä vesikulkuneuvorekisterimerkintöjä tässä rekisterissä
            on
            noin 180 000 vesikulkuneuvosta, ja vuosittain näitä merkintöjä tehdään
            noin 25 000, joista ensirekisteröintejä noin
            9 000 ja omistaja- ja haltijavaihdoksia noin 12 000,
            joten tämä lainmuutos koskettaa varsin montaa
            vesikulkuneuvon omistajaa. Jatkossa siis Liikenteen turvallisuusvirasto
            vastaisi tuosta rekisteritoiminnan järjestämisestä.
         
         
         Valiokunta pitää tätä lakiehdotusta
            nykytilannetta selkeyttävänä ja viraston
            osaamiseen ja asiantuntemukseen erittäin hyvin sopivana.
            Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi hankkisi rekisteröintitehtäväpalveluja
            sopimusrekisteröijiltä, joina toimisivat eri palveluntuottajat.
            Valiokunta pitää tätä ehdotusta
            rekisteriin liittyvien rekisteröintipalveluiden alueellisen
            saatavuuden kannalta hyvänä. Sopimusrekisteröijänä voisi
            toimia yksityinen tai julkinen palveluntuottaja.
         
         
         On myös erittäin hyvä se, että tämän
            esityksen myötä pyrittäisiin lisäämään
            sähköisten rekisteröintitapojen  käyttöä  tässä  asioinnissa.
            Jatkossa vesikulkuneuvorekisteröinti olisi mahdollista hoitaa
            sähköisesti jo kulkuneuvon hankinnan yhteydessä,
            ja jatkossa asiakkaalla olisi mahdollisuus valita joustavasti kolmen
            eri asiointitavan välillä: joko asioimalla fyysisesti
            sopimusrekisteröijän luona, tekemällä sähköinen
            rekisterimerkintä tai lähettämällä lomakkeet
            perinteiseen tapaan postin välityksellä rekisteröijälle.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että jatkossa Liikenteen turvallisuusviraston sopimusrekisteröijä,
            jolla esityksen mukaan olisi jatkossa suora käyttöyhteys
            vesikulkuneuvorekisteriin, merkitsee heti rekisteri-ilmoituksen
            vastaanottamisen yhteydessä tiedot vesikulkuneuvorekisteriin. Tuossa
            kuulemisen yhteydessä kävi ilmi, että on ollut
            tapauksia, joissa asiakas on tehnyt rekisteri-ilmoituksen mutta
            rekisterimerkintää tähän rekisteriin
            ei ole kuitenkaan heti tehty. Asiakkaan täytyy voida luottaa
            siihen, että rekisteri-ilmoituksen jätettyään
            hän voi heti käyttää vesikulkuneuvoa,
            ja se on tietysti myös edellytys, että kun tuo
            rekisteri-ilmoitus on tehty, niin silloin kulkuneuvoa voidaan käyttää.
            Tämä uusi järjestely nyt poistaa nämä viiveet
            tämän ilmoituksen ja rekisterimerkinnän
            tekemisen väliltä.
         
         
         Valiokunta myös katsoo, että asiointi sopimusrekisteröijien
            luona ja käytännön rekisteröintimenettelyt
            tulee järjestää niin, että asiakkaalle aiheutuu
            toimenpiteestä mahdollisimman vähän vaivaa,
            ja jatkossakaan ei tule edellyttää tarpeettomia
            uudelleenrekisteröintejä eikä rekisterikilpiä tarvitse
            vaihtaa ilman erityistä syytä.
         
         
         Myös tämän uudistuksen tiedottamisesta
            täytyy huolehtia asianmukaisesti, jotta veneiden omistajilla
            on tieto näistä sopimusrekisteröijistä nyt,
            kun tämä siirtyy maistraateilta pois.
         
         
         Tähän lakiesitykseen tuon käsittelyn
            yhteydessä nousi eräs tarkennustarve, jonka valiokunta
            on tuossa esityksessään tehnyt. Asiantuntijakuulemisessa
            tuli esille Tenojoella käytettävien veneiden rekisteröintiin
            liittyviä erityiskysymyksiä. Tenojoen veneiden
            rekisteröintivelvollisuus perustuu Suomen ja Norjan väliseen
            sopimukseen, ja Tenojoella käytettävät
            vesikulkuneuvot voitaisiin jatkossa rekisteröidä vesikulkuneuvorekisteriin.
            Mahdollisten tulkintaongelmien välttämiseksi valiokunta
            kuitenkin ehdottaa, että esityksen 3 §:ään
            lisätään uusi 2 momentti, jonka mukaan
            vesikulkuneuvorekisteriin voidaan merkitä myös
            sellainen vesikulkuneuvo, jonka rekisteröintiin ei ole
            tämän lain nojalla velvollisuutta, ja tämä kohdistuu
            nimenomaan näihin Tenojoen veneisiin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
            ehdottaa, että lakiehdotukset hyväksytään
            muutoin hallituksen esityksen mukaisina, paitsi tähän
            1. lakiehdotukseen tehdään 3 §:ään muutos
            niin, että "vesikulkuneuvorekisteriin voidaan merkitä myös
            sellainen vesikulkuneuvo, jonka rekisteröintiin ei ole
            tämän lain perusteella velvollisuutta".
         
         
         Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
         
       
      
         
         Outi Mäkelä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen iloinen siitä, että vihdoin
            tämä rekisterikäytäntö saadaan
            yhtenäiseksi ja se selkeytyy myös veneiden osalta.
            Käytännössä tämä rekisteröinnin
            siirtyminen Trafiin sujuvoittaa rekisteröintikäytäntöjä,
            ja venekauppiaille tulee myös mahdolliseksi samanlainen
            ennakkorekisteröintikäytäntö kuin
            tieliikenneajoneuvoissa. Tämä yhtenäisyys on
            erittäin tärkeää myös
            sen puolesta, että tiedot saadaan selkeästi yhdestä paikasta,
            ja uskon, että se lisää myös
            luotettavuutta. Maistraateissa asiointi on koettu veneilijöiden
            osalta hitaaksi ja hankalaksi, ja on hyvä, jos byrokratiaa
            saadaan tältä osin helpotettua. Jonkun verran
            väärinkäytösepäilyjä oli
            myös tähän maistraattikäytäntöön liittyen,
            ja uskon, että tämä myös, että siirrytään Trafin
            käytäntöihin, vähentää näitä väärinkäytöksiä.
         
         
         Uskon, että tämä on loppujen lopuksi
            venealalle erittäin hyvä asia ja lisää selkeyttä ja
            myöskin lisää turvallisuutta pitkällä aikavälillä.
         
         
       
      
         
         Markku  Eestilä  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Valiokunta keskusteli aika tarkkaan, ja yksi
            yksityiskohta mutta kuitenkin ihmisten kannalta tärkeä oli
            se, että kun keskustelimme näistä Tenojoen
            veneistä — senhän määrittelee
            Suomen ja Norjan välinen sopimus, miten niitä rekisteröidään
            ja käytetään ja kuka niitä omistaa — niin valiokunnankin
            mukaan, vaikka rekisterinpitäjä vaihtuu tai se
            välimies siinä vaihtuu, joka hoitaa sitä rekisteröintiä,
            tilanne ei saa johtaa siihen, että nämä ihmiset
            siellä jokivarressa joutuvat ruuvaamaan entisiä kilpiä pois
            ja vaihtamaan niitä kilpiä ja ruuvaamaan sitten
            takaisin ja että siitä tulee maksuja.
         
         
         Me lähdimme siitä, että käytännön
            pitää olla sellainen kuin se on autoissakin, että kun
            kerran on rekisterikilpi autoon pantu, niin se on sama myös
            veneessä, että se siellä pysyy ja niitä ei
            tarvitse vaihtaa.
         
         
       
      
         
         Kalle Jokinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämän tarkoituksena
            on siis selkeyttää ja helpottaa veneiden rekisteröintiä,
            ja tämä maistraateilta siirtyvä rekisteröinti
            siirtyy nyt siis Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tehtäväksi.
         
         
         Käytännössä Liikenteen turvallisuusvirasto tekee
            sopimusrekisteröijien kanssa palvelusopimuksia, elikkä nämä rekisteröintipisteet
            veneilijöille sitten ovat jossain muualla. Sellaisena voi toimia
            esimerkiksi pursiseura, ja sillä lailla ne palvelupisteet
            voivat olla lähellä näitä rekisteröintejä varten.
         
         
         Mutta erityisen tärkeätä on myös
            se, että tämän uudistuksen myötä kehitetään
            tätä sähköistä rekisteröintipalvelua,
            joka on esimerkiksi ajoneuvoilla nyt jo käytössä,
            ja se on hyvä menetelmä. Siinä mielessä palvelu
            paranee.
         
         
         Samoin se, että silloin kun ostetaan uusi rekisteröintivelvoitettu
            vesikulkuneuvo ja siinä ostotapahtuman yhteydessä voidaan
            jo tuo rekisteröintimerkintä tehdä suoraan,
            parantaa vesikulkuneuvojen omistajien rekisteröintipalvelua.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.