2) Hallituksen esitys laiksi autoverolain muuttamisesta
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Esillä on autoverolain pieni
muutos koskien muuttoautoja. Tässä yhteydessä valiokunnan mietinnössä on
käsitelty laajemminkin autoverotusta. Suomessa on asioita,
jotka aika hoitaa, ja on myöskin asioita, jotka on aika
hoitaa. Mielestämme autoveroasia on nyt asia, joka olisi
aika hoitaa. Hallitus on asettunut autoveroasiassa tietynlaiseen
siilipuolustusasemaan tekemättä mitään,
niin kuin olemme kuulleet viimeksi ministeri Enestamin esittämänä,
ja myöskin pääministeri Lipponen on ottanut
asiaan kantaa.
Keskusta on jättänyt mietintöön
vastalauseen, johon kristillinen liitto on myöskin yhtynyt.
Me esitämme, että hallitus tekee viipymättä linjaukset
autoverotuksen lähiajan muutostarpeista ja antaa muutosesitykset
eduskunnalle siten, että voidaan välttää autokaupan
ongelmat. Samalla eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää mahdollisuudet suunnitelmallisesti siirtyä autoverotuksesta
ajoneuvoverojärjestelmän suuntaan erityisesti
ympäristö- ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden.
Tänään kuulimme uutisia siitä,
että verotuloja kertyy nyt selvästi valtiolle
kuutisen prosenttia budjetoitua enemmän. Se on hyvä asia.
Kuitenkin autoverotus ei kerry sillä tavalla kuin on budjetoitu,
vaan lisätalousarviossa joudutaan jo autoveron tuottoa
vähentämään. Itse asiassa joka kuukausi
nyt jää 250 miljoonaa markkaa autoveroa kertymättä.
Jos tämä jatkuu koko vuoden, Ojalan laskuopin
mukaan tästä tulee 3 miljardia. Ehkä tämä menetys
ei ole näin suuri, mutta joka tapauksessa miljardiluokan
asiasta on kysymys.
Pääasiallinen syy, ei välttämättä ainoa
syy, mutta pääasiallinen syy on autokaupan epävarma
tilanne. On myöskin niin, että autokaupassa on
tapahtunut ja on tapahtumassa lomautuksia sekä irtisanomisia.
Tämä on huono asia, kun ajattelemme autokauppa-alan
työllisyyttä.
Kuitenkin tärkein syy, miksi Suomessa pitäisi autoverotuksessa
tehdä jotakin, on se, että Suomessa on tällä hetkellä laiton
tilanne käytettyjen autojen osalta. Tilanteemme on selkeästi
EU-direktiivin vastainen. Juuri EU-tuomioistuin otti Portugalin
osalta asiaan kantaa. On sanottu, että tämä ei
koskisi Suomea millään tavalla. Se on väärin
sanottu, koska Suomi itse asiassa oli tässä Portugalin
tapauksessa mukana. Me olimme tämmöinen niin sanottu
sivuosallistuja, koska Suomella on tässä asiassa
intressi. Näin ollen näitten käytettyjen
autojen osalta kyllä tiedetään, mitä pitäisi
tehdä, ja se olisi syytä linjata nopeasti, jotta
autokaupan tilanne voisi muuttua.
Emme ole esittämässä, että autojen
hinnoissa nyt tapahtuisi nopealla aikavälillä suuria
asioita. On niin, että Suomessa autovero on EU-maista toiseksi
korkein. Toisaalta autojen maahantuontihinnat lienevät
halvimmat, joten on tiettyjä paineita varmaan purkautua
autojen hintoihin jossain määrin tätä verotusta.
Mutta on myöskin niin, että pitemmällä aikavälillä EU:ssa
joudutaan autoverotusta yhtenäistämään.
Se on ilman muuta selvä asia.
Arvoisa puhemies! Suomen autoverossa, jota valiokuntakin on
mietinnössään sinällään
hyvin kuvaillut, on useita ongelmia. Tietysti ehkä suurin
ongelma on se todella, että meillä autoverotus
on korkea tavalliselle ihmiselle. Ei autonhankinta ole niinkään
yritykselle iso ongelma, koska se voi vähentää sen
verotuksessa, mutta tavalliselle ihmiselle auto on Suomessa tosi
kallis.
Suomessa autoverotus on muutenkin varsin vaikeaselkoinen. Tavallisen
ihmisen on itse asiassa mahdoton esimerkiksi autoa maahantuodessaan
saada selkoa, mikä autovero on. Se ei ole missään
mielessä läpinäkyvä järjestelmä.
Meidän järjestelmämme on nelisenkymmentä vuotta vanha.
Se liittyy Neuvostoliiton-kaupan oloihin ja oman maammekin autontuotannon
tiettyyn suosimiseen, tämä monimutkaisuus.
Läheskään kaikissa EU-maissa ei autoveroa lainkaan
peritä. Esimerkiksi naapurimaassamme Ruotsissa ei ole autoveroa,
Englannissa ei ole autoveroa. Lähinnä autoveroa
periviä maita EU:ssa ovat Tanska, Irlanti, Hollanti, Kreikka,
Portugali, Itävalta ja Ranska. Suomen autovero on siis toiseksi
korkein Tanskan jälkeen.
Autoverotus sinällään on kansallisessa
harkinnassa uusien autojen osalta, mutta EU-direktiivi kieltää kuitenkin
verotuksen syrjivyyden. Tässä juuri se ongelma
onkin. Suomalainen verojärjestelmä syrjii nyt
tavallista ihmistä, kun hän tuo käytetyn
auton, verrattuna siihen, että maahantuoja tuo käytetyn
auton. Itse asiassa meidän verojärjestelmämme
johtaa nyt siihen, että Suomeen tuodaan 80-luvun alkupuoliskon
käytettyjä autoja. Sen sijaan ei tuoda muutaman
vuoden vanhoja käytettyjä autoja, koska niissä verotus on
selvästi korkeampi kuin jopa uuden auton hinta tulisi olemaan.
Maaliskuussa 2000 korkein oikeus lykkäsi yksityisen
henkilön valitusta maahantuodun käytetyn auton
verotuksesta ja pyysi ennakkoratkaisua Euroopan yhteisön
tuomioistuimelta. Helmikuussa tänä vuonna komissio
antoi lausuntonsa, jossa epäiltiin käytetyn tuontiauton
verokohtelua yhteisön sääntöjen
vastaiseksi. Itse asiassa se oli aika selvästi päätöksessä sanottu.
Seuraavaksi odotetaan nyt EU:n julkisuusasiamiehen lausuntoa ja
tuomioistuimen päätöstä. Tuomioistuimen päätöksen
on sanottu tulevan syksyllä, mutta se voi tulla vasta ensi
vuonnakin. Näin ollen tämä epävarma
tilanne, jos ei hallitus mitenkään tätä asiaa
linjaa, jatkuu hyvin pitkään.
Yhteenvetona vielä haluaisin todeta, mitä Suomen
autoverotuksen ongelmia on tällä hetkellä.
Todella pääongelma käytettyjen autojen
osalta on se, että yksityisen tuojan ja autovalmistajan edustajan
tuoman auton verokohtelu on erilainen. Tässä verotus
EU:n direktiivin vastaisesti on selvästi syrjivä.
Veron määrä on huonosti ennakoitavissa
ja läpinäkyvyys heikko.
Suomessa myöskin arvonlisävero peritään
autoverosta. On hyvin tulkinnanvaraista, onko tämä jatkossa
mahdollista. Siihen saamme EU-tuomioistuimelta päätöksen.
Ehkä ongelmallisinta on, nyt kun elämme ilmastostrategian
aikaa, että suomalaisen autoverojärjestelmän
tavoite on ensi sijassa fiskaalinen. Ympäristö-
ja turvallisuusnäkökohdat on huomioitu riittämättömästi.
Keskimäärin Suomessa peritään
autosta veroa, autoveroa plus siihen liittyvää arvonlisäveroa,
70 000 markkaa. Viime vuonna kertyi 6,3 miljardia autoveroa.
Tälle vuodelle on budjetoitu 6,7 miljardia markkaa, mutta niin
kuin sanottu, tämä ei tule toteutumaan läheskään
tällaisena. Kaiken kaikkiaan liikenteestähän
meillä peritään tänä vuonna
ehkä 35 miljardia markkaa veroja, kun huomioimme autoveron lisäksi
ennen kaikkea polttoaineverot, arvonlisäveron, moottoripyöräveron
ja ajoneuvoveron.
Hallitusohjelmassa on kyllä kirjaus autoverotuksesta.
Se kuuluu näin: "Autokannan uusiutumista nopeutetaan liikenneverotuksen
rakennetta muuttamalla, ottaen nykyistä painokkaammin huomioon
ympäristövaikutukset -- ja turvallisuustekijät."
Toistaiseksi hallitus ei ole tehnyt mitään. Viimeksi,
kun autoverotusta on Suomessa alennettu, se tapahtui Ahon hallituksen
aikana; autokaupan tilannetta silloin korjattiin. Lipposen kummankaan
hallituksen aikana ei ole tapahtunut mitään, ja
nyt on lopullisesti vetäydytty siilipuolustukseen tässä asiassa.
EU-parlamentissa tämä on toki ollut esillä,
kun kokoomuksen europarlamentaarikko Vatanen on tästä meteliä pitänyt
todella vauhdikkaasti, mutta ei sillä näemmä ole
ollut merkitystä.
Autoverotusta pitää suunnitelmallisesti uudistaa
pitemmällä aikavälillä. Nyt
pitäisi nopeasti linjata käytettyjen autojen tilanne.
Autoalan Keskusliitto, autojen maahantuojat ja ennen kaikkea myös
Autoliitto ovat tehneet omia, hyvin perusteltuja selvityksiään
ja esityksiään tässä asiassa. Viimeksi
tällä viikolla olemme kuulleet asiassa Autoliiton
kannanottoja.
Arvoisa puhemies! Totean lopuksi, että on aika hoitaa
autoverotusasiaa. Tärkeintä on nyt, että hallitus
linjaa nopeasti käytettynä maahantuotujen autojen
verotusta, että tämä asia, mikä tiedetään,
laiton tilanne, mikä Suomessa on, voisi korjaantua ja auton
ostajat saisivat tästä tiedon. Kuten totesin,
ei ole syytä antaa sitä kuvaa, että jotain
tapahtuisi autojen hintojen osalta. Nyt on syytä antaa
se kuva, että hallitus korjaa autoverotusta siten kuin
direktiivi edellyttää.
Toisessa vaiheessa on tärkeää, ja
sitä on tärkeää jo nyt suunnitella,
autoveron muiden ongelmien korjaaminen: sen läpinäkyvyyden
parantaminen, ennen kaikkea turvallisuus- ja ympäristönäkökohtien
parempi huomioiminen. Pitkällä aikavälillä varmasti
joudumme siirtymään ajoneuvoveron suuntaan, siis
pahamaineisen tarraveron suuntaan. Voidaanhan laskea, että jos
Suomessa on 2 miljoonaa autoa, niin kuin Suomessa on, 3 000
markan ajoneuvoverolla kertyisi se 6 miljardia, mikä tällä hetkellä autoverotuksesta
tulee. En sano, että se on se määrä,
mutta ajoneuvoverojärjestelmässä, kun
siihen asteittain suunnitelmallisesti siirryttäisiin, on
se hyvä puoli, että siinä voitaisiin
paljon paremmin huomioida ympäristö- ja turvallisuusnäkökohta,
toisin kuin nyt autoverotuksessamme on tapahtunut.
Arvoisa puhemies! On aika tarttua autoveroasiaan. Aika ei sitä hoida.
Puhemies:
Minuutin vastauspuheenvuorot, joista ensimmäinen ed.
Kuosmanen.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Ala-Nissilä käsitteli
erittäin varovasti autoveron alennusta mielestäni,
vaikka hän on opposition edustaja. Henkilökohtaisesti
olen sitä mieltä, että autovero tulisi
kokonaan poistaa Suomesta. Saksassahan autoveroa ei ole ollenkaan
lähinnä siitä syystä, että Saksassa
valmistetaan paljon autoja eikä autoveroa sitä varten
siellä peritä. Mutta Ruotsi on yksi Pohjoismaa,
joka ei peri autoveroja. Siinä mielessä olisi
oikeilla linjoilla se, että autoveroa pitää alentaa
vähintään 10 prosenttia vuodessa seuraavien
viiden vuoden aikana, jotta autokanta uusiutuisi, koska autokanta
tällä hetkellähän on yli kymmenen
vuotta vanhaa.
Mitä tämän päivän
tilanteeseen tulee, vaihtoautoja meillä varastoissa on
yli miljardin markan edestä, varaosavarastoja 600 miljoonan
edestä, eli nämä purettaisiin viiden
vuoden aikana ja sillä tavalla saataisiin autoverotus kuntoon.
Mikko Elo /sd (vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Ala-Nissilä on tosiaan hyvä veroasiantuntija,
eikä hänen puheenvuoroonsa ole kovin paljon lisää huomauttamista.
Tosiasia on kuitenkin se, niin kuin pääministeri
Lipponen viikko sitten radion haastattelutunnilla sanoi, että nyt
ei ole syytä jarrutella autokauppaa. Ed. Ala-Nissilä,
ei ole varmaan juuri tällä hetkellä ainakaan
tulossa myöskään käytettyjen
autojen verotukseen mitään suuria uudistuksia.
Tarve varmasti on, ja se aikanaan ratkaistaan. Siinä mielessä ed.
Ala-Nissilä on oikeilla jäljillä.
Mitä tulee ed. Kuosmasen puheenvuoroon, se oli, ed.
Kuosmanen, vaikka itsekin harrastan kansaan vetoavaa politiikkaa,
harvinaisen kansaan vetoavaa, kun hän ehdotti, että autovero
pitäisi poistaa kokonaan. Nyt on kuitenkin kysymys suurin
piirtein 6,3 miljardista vuositasolla plus 22 prosenttia arvonlisäveroa
eli yhteensä noin 8 miljardia markkaa. Voidaan sanoa, että käyttömaksu,
joka Ruotsissa on, on moninkertainen Suomeen verrattuna.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Ala-Nissilä puhui hyvin
ja asiantuntevasti, kuten aina. Erimielisyys tässä vallitseekin
lähinnä siitä, kirjataanko tämä kanta
ponnen muotoon vai leipätekstinä mietintöön.
Tässä mielessä olemme herttaisen yksimielisiä asiasisällöstä.
Menettelytapa tässä hiertää.
Valiokunta päättää mietintönsä virkkeeseen: "Valiokunta
kiirehtii autoverotuksen kokonaisuudistusta hallitusohjelman mukaisesti
siten, että autokannan uusiutumista nopeutetaan liikenneverotuksen
rakennetta muuttamalla ja liikenneverotuksessa otetaan nykyistä painokkaammin huomioon
ympäristövaikutukset, erityisesti polttoaineen
kulutus ja liikenneturvallisuustekijät." — Aivan
kuten opposition vastalauseessakin, tässä vain
todetaan, että kiirehditään, ja te vaaditte,
että eduskunta edellyttäisi hallitukselta. Tämä on
menettelytapakysymys.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Autoverotukseen ja erityisesti käytettyjen
autojen verotukseen liittyy kieltämättä tarkistustarpeita.
Mutta iso kysymys on se, että tässä maassa
käytetään infrastruktuuriin vain 0,8
prosenttia bkt:stä. Suomen kaltaisessa tilanteessa olevassa
maassa se on todella riittämätön määrä.
Eduskunta edellytti tämän vuoden talousarvion
yhteydessä polttoaineveron osittaista korvamerkintää liikenneturvallisuusrahastoon
eli rahastointia. Autoveron ja polttoaineverojenkin yleisen hyväksyttävyyden
kannalta Suomessa pitäisi tätä asiaa
myös kiihkottomasti tarkastella.
Juha Korkeaoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ala-Nissilä kiinnitti huomiota
erittäin tärkeään asiaan ja
akuuttiin, ratkaisua vaativaan asiaan erityisesti käytettyjen tuontiautojen
verotuksen osalta. Nyt joka viikko tuodaan ehkä satoja
käytettyjä autoja erityisesti Saksasta. Osa näistä tullataan,
maksetaan autovero ja sitten tehdään valitus.
Meillä on nyt syntymässä erittäin
suuri valitusten suma, joka jatkuu niin kauan, kunnes hallitus tämän
ratkaisun tekee. Se kuormittaa meidän valitusviranomaisiamme
jatkossa. Ei ole ollenkaan asiallista, että näin
tapahtuu. Hallituksen pitäisi kiireesti tuoda esitys tämän
verotuksen ratkaisemiseksi.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kuosmanen sanoi, että Suomessa
autokanta on vanhaa. Se pitää paikkansa. Ed. Kuosmasen
autot tuskin ovat vanhoja, mutta yleisesti ottaen Suomessa on ehkä EU:n
vanhin autokanta. Se on myös liikenneturvallisuuden ja
ympäristönäkökohtien kannalta huono
asia.
Miksi tässä pitäisi lausua eduskunnan
ponnen muodossa, ed. Saarinen, jotakin? Eduskunnan pitäisi
ilmoittaa tässä oma tahtonsa. Hallitus on ilmoittanut,
että mitään ei tehdä. Silloin
kysymys on siitä, että eduskunta voisi jotakin
tehdä. Minä olen ollut verojaostossa pari eduskuntakautta,
ja ikinä emme ole autoverotukseen, arvoisa puhemies, pystyneet
vaikuttamaan Lipposen hallituksen aikana. Siellä on niin
mahtava virkamieskoneisto tai virkamies, että emme ole
pystyneet vaikuttamaan emmekä näytä nytkään
pystyvän, ellei eduskunnalla ole omaa tahtoa tätä asiaa
linjata.
Lopuksi haluan todeta, että on tärkeää,
että autoverotuksessa edetään suunnitelmallisesti.
Tarvitaan todella viiden vuoden suunnitelma tai pidemmän
ajan suunnitelma, jotta päästään
järkeviin ratkaisuihin koko autoverotuksessa.
Bjarne Kallis /skl:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kuosmanen saa, jos ei ensi viikolla
niin varsin pian kuitenkin äänestää oman
esityksensä puolesta. Me tulemme huolehtimaan siitä,
että tässä salissa äänestetään
autoveron alentamisesta.
Rouva puhemies! Tilanne tänä päivänä on suurin
piirtein sellainen kuin ed. Korkeaoja mainitsi. Kansa odottaa veroalennusta,
koska kansa tietää, että nykyjärjestelmä on
EY-direktiivien vastainen. Siis tämä on tosiasia.
Muutos tulee ennemmin tai myöhemmin, ja kansa tietää,
että muutos tulee enemmin tai myöhemmin. Sen takia
kauppoja ei kovinkaan paljon tehdä. Sen takia tuodaan jonkin
verran autoja ulkomailta ja tehdään välittömästi
verovalitus.
Mikä on sitten ongelma? Ongelma on juuri käytetyissä tuontiautoissa.
Uudessa autossa ei ole minkäänlaista ongelmaa.
Vero on 100 prosenttia miinus jotakin 4 500 markkaa. (Eduskunnasta:
4 600!) — Noin 4 500 on 4 600. — Suomi saa
verottaa aivan niin kuin haluaa uusia autoja. Voisi olla 300 prosentin
vero, voisi olla nollavero. EU ei anna minkäänlaista
määräystä siitä, kuinka
paljon verotamme. Tämä 100 prosenttia on siis
meidän omassa harkinnassamme, ja saamme vapaasti valita,
mutta emme saa verottaa käytettyjä autoja ankarammin
kuin uusia autoja.
Kun käytetyn auton verotusarvo määrätään tietyn
kaavan mukaan, niin se johtaa siihen, että käytetystä autosta
maksetaan veroa monesti 200—300 prosenttia. Esimerkiksi
auton kauppahinta Saksassa tai Ruotsissa on 50 000 markkaa, mutta
sen verotusarvo eli cif-arvo sen kaavan mukaan on 100 000
markkaa, ja kun vero on 100 prosenttia, siitä 50 000
markan autosta maksetaan 100 000 markkaa veroa, joka on
siis 200 prosenttia. Tätä EU ei hyväksy.
Tämä on johtanut myös siihen, että 2,
3, 4 vuotta vanhoja autoja ei tuoda maahan vaan tuodaan 10—15
vuoden vanhoja autoja, joista maksetaan aika vähän
veroa, mutta ne ovat ainoat käytetyt autot, joita kannattaa
tuoda maahan. Tästä on syntynyt myös
sellainen käsitys, että jos autoveroa muutetaan,
silloin maahan tuodaan vanhoja, ympäristöä saastuttavia
autoja, ja sen takia tätä muutosta on osittain
jarrutettu, mutta tämä olettamus on aivan väärä.
Jos ja kun lainsäädäntö muutetaan
EU-sääntöjä vastaavaksi, silloin
kansa rupeaa tuomaan 2—3 vuotta vanhoja autoja, joista
he maksavat kohtuullisen veron, maksavat 100 prosenttia siitä, mitä auto
on ulkomailla maksanut. Tämä merkitsee sitä,
että myöskin köyhä kansa tai
vähätuloisempi, vähävaraisempi
kansa, ennen kaikkea nuoret, pystyy ostamaan vähän
turvallisempia, hyvälaatuisia autoja, joihin heillä ei
ole varaa tänä päivänä.
Kun pelätään, että valtion
tulot romahtavat, on otettava huomioon, että viime vuonna
me saimme autoverona vähän päälle
6 miljardia markkaa. Me alensimme tuloveroja yli 6 miljardilla markalla
eli alensimme tuloveroa suurin piirtein saman verran kuin vuodessa
saamme autoveroa. Jos Suomen kansalta olisi kysytty, kumpaa priorisoitte,
alennetaanko tuloveroa niin, että vähätuloinen
saa 15 markan alennuksen kuukaudessa, kansanedustaja saa 1 500
markkaa alennusta kuukaudessa, vai poistetaanko autovero kokonaan,
niin että uuden auton hinta laskee 60 000—70 000
markalla, minä luulen tietäväni, mitä kansa
olisi vastannut. Kansa olisi sanonut, että poistetaan autovero,
jos sen vaikutus valtiontalouteen on sama kuin tuloveroalennus.
Ei kristillinen liitto sitä esittänyt. Emme
me esittäneet, että tuloveron sijasta olisi autovero kokonaan
poistettu, mutta otin tämän esimerkin, koska se
on täysin realistinen. Näin olisi voinut menetellä.
Olisiko se ollut viisasta, se on toinen asia. Mutta meidän
kantamme on ehdottomasti, että laittomassa tilassa ei pidä elää.
Laiton tilanne on muutettava lailliseksi tilaksi, ja sen takia autoveroon
pitäisi tehdä sellaisia muutoksia, mitä joudumme
kuitenkin ennemmin tai myöhemmin tekemään.
Minusta on jos ei edesvastuutonta kuitenkin täysin
väärin hallituksen taholta kehottaa kansaa ostamaan
nyt auto ja tekemään autokauppoja, vaikka hallitus
on hyvin tietoinen siitä, että ennemmin tai myöhemmin
tilanne muuttuu. Sitten hallitus vielä sanoo, että muutos
tulee aikaisintaan 2002 tai 2003. Mistä hallitus sen tietää,
milloin tuomioistuimen päätös tulee,
että se on muutettava heti? Aivan niin kuin ed. Korkeaoja
totesi, kun nyt autoja tuodaan, saman tien tehdään valitukset.
Todennäköistä on, että valitukset
käsitellään ja takautuvasti joudutaan
palauttamaan nuo verot.
Kristillisen liiton kanta on tässä asiassa
varsin selkeä: nopeasti muutos autoveroon. Yli 80 prosenttia
Suomen kansasta on sitä mieltä, että autoveroa
tulisi alentaa. Se palvelisi myöskin vähävaraisia,
vähätuloisia.
Tämä keskustelu on myöskin osoittanut,
että tuloveroalennuksissa pitäisi kiinnittää enemmän huomiota
välillisiin veroihin. Kun me viime vuonna budjettikeskustelussa
esitimme, että elintarvikkeiden arvonlisäveroa
tulisi pudottaa 17 prosentista 12 prosenttiin, se saa tästäkin
keskustelusta lisätukea. Vähävarainen,
vähätuloinen kansa hyötyy kaikkein eniten,
kun välillisiä veroja alennetaan. Niin elintarvikkeiden
osalta kuin autojenkin osalta vero on tänä päivänä liian
korkea.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kalliksen tärkeä ja
hyvä puheenvuoro ei paljon vaadi täydentämistä,
mutta todella hän viittasi lyhyesti valitusruuhkaan, joka
on jo korkeimmassa oikeudessa. Siellä taitaa kohta olla
parisataa valitusta kansalaisilta tästä asiasta.
Myöskin tullissa odottaa iso joukko kansalaisia, jotka
lähtevät heti valittamaan, kun tilaisuus tulee.
Tilanne on kansalaisten kannalta tässäkin mielessä ongelmallinen, että siellä on
tulossa iso valitusruuhka tässä asiassa. (Eduskunnasta:
On jo!) — On jo olemassa. (Eduskunnasta: Kasvaa joka päivä!) — Kasvaa joka
päivä, koska on tämä laiton
tilanne tässä asiassa. — Tässäkin
mielessä käytettyjen autojen veron osalta pitäisi
muutos ja linjaus tehdä nopeasti ja suunnitelmallisesti
edetä siitä ja järkevästi. Sinällään
minusta tuloveron kevennysvaraa ei tähän tarvitse
käyttää vaan autoverotuksen rakennettakin
muuttamalla tässä voidaan päästä järkeviin
ratkaisuihin pitkällä aikavälillä.
Ulla Juurola /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Asiantuntijakuulemisen jälkeen voi
päätyä erilaiseenkin johtopäätökseen
kuin ed. Kallis, joka sanoi, että olisi edesvastuutonta
kehottaa ihmisiä ostamaan nyt auto. Nyt voisi ihan sanoa,
että kannattaa ostaa käytetty auto, koska autokauppa
on ollut seisahduksissa vuodenvaihteessa ja nyt on hyvät
varastot.
VM:n asiantuntijoiden mukaan autoverotus on kuitenkin kokonaisuus,
ja koska Suomeen tulevien uusien autojen tehdashinnat ovat matalammat kuin
muualla, jos autovero laskee, sen pitäisi laskea aika huomattavasti,
ennen kuin se välttämättä näkyisi
autojen hinnoissa, joten ei ole ollenkaan selvää,
että vaikka autoverouudistus tehtäisiin, autojen
hinnat laskisivat, käytettyjen tai uusien.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Juurola sanoi mielestäni
juuri sen ydinkohdan, että kun autotehtaat tuovat Suomeen
uusia autoja noin 10—15 prosenttia halvemmalla kuin muihin
maihin, niin jos Suomi laskee uusien autojen verotusta, edun korjaavat
autojen valmistajat. Ainakin tähän asti he ovat
niin tehneet.
Mehän olemme herttaisen yksimielisiä siitä, että autoveron
kokonaisuudistus tarvitaan. Kysymys on vain siitä, miten
se kirjataan mietintöön. Toistan vielä,
että oppositio edellyttää, että meidän
tahtotilamme kirjataan ponnen muotoon, ja me muut, enemmistö,
olemme sitä mieltä, että kiirehditään
jälleen kerran sitä, että kokonaisuudistus
tuodaan. Me olemme asiasta ihan yhtä mieltä, ja
ponsia on ihan liian paljon eduskunnan kirjauksina. Tämä pitää hoitaa
sillä tavalla, ettei siinä ponsia tarvita.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen puheenvuorossa hämmästytti
se, että hän tarkkana talousmiehenä ei
lainkaan noteerannut sitä, että jos äkillisesti
ja nopeasti autoveroa alennetaan, niin myös maassa olevan
autokannan arvo, sen hinta, putoaa vähintään
samassa suhteessa. Siinä se väliraha, johon hän
viittasi, että köyhälläkin olisi
varaa auton ostoon, eipä juurikaan vähenisi. Oleellista
on, että muutos tehdään hyvin hallitusti
ja järjestelmällisesti ja päästään
siihen lopputulokseenkin, jota tavoitellaan, että pitkien
välimatkojen maassa kulkemisen kustannuksia ei lisätä ja
että päästään autokantaa
uusimaan sekä ympäristöllisistä että muista
syistä.
Tässä tilanteessa se, että tällaisia
nopeita populistisia keinoja esitetään tai lupaillaan,
aiheuttaa juuri näitä ongelmia autokaupassa. Näitä negatiivisia
vaikutuksia varmasti pääministeri ja valtiovarainministeri
ovat halunneet torjua.
Bjarne Kallis /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kolme sosialidemokraattia käytti
vastauspuheenvuoron. Kaksi oli sitä mieltä, että ei
nyt kannata alentaa, vaan myöhemmin ja etteivät
hinnat laske, vaikka veroa alennetaan. Kolmas sosialidemokraatti,
ministeri Koskinen, oli sitä mieltä, ettei se
mitään, kyllä ne hinnat laskevat. Hän
oli sitä mieltä, että hinnat laskevat.
Te kaksi olitte sitä mieltä, etteivät hinnat
laske. En minä tätä ymmärrä.
Te olette sitä mieltä, että myöhemmin
pitäisi alentaa, vaikkeivät hinnat laske. Miksi
pitäisi alentaa, jos hinnat eivät laske? Minä olen
täysin varma siitä, että jos autoveroa
alennetaan, silloin myöskin hinnat laskevat ja siitä hyötyy
vähävarainen ja vähätuloinen
kansa.
Ulla Juurola /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tietenkin on hyvä, jos autojen hinnat
laskevat, mutta autoverotusta pitää kokonaisuudessaan
muuttaa sen takia, että se suosisi sitä, että Suomen
autokanta tulee nuoremmaksi ja siten ympäristöystävällisemmäksi
ja turvallisemmaksi. Sen pitäisi olla kokonaisuudistus,
jossa otetaan myös käyttömaksut ehkä huomioon.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ydinhän tässä on
se, että asia hoidettaisiin verolainsäädännön
kokonaisuudistuksella eikä pala palalta. Epäoikeudenmukaisin
on nyt vain se pala, joka koskee käytettyjen autojen maahantuontia.
Mitä tapahtuu siinä tilanteessa, jos uusien autojen
verotusta alennetaan, on vähän arvailujen varassa,
se miten auton valmistajat käyttäytyvät.
Mutta siinä yhdyn ministeri Koskisen mielipiteeseen myöskin,
että väliraha kuluttajan kannalta tulee pysymään
kutakuinkin entisellään. Elävät
hinnat miten tahansa, niin kuluttaja ei siitä välistä pääse
tiliä tekemään, vaan hän joutuu
aina suurin piirtein saman välirahan maksamaan. Markkinat
reagoivat sillä tavalla. Näin meille ovat asiantuntijat
asian kertoneet.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Joudun toteamaan sosialidemokraattisille
kansanedustajille ja samoin ministeri Koskiselle, että ajattelette
virheellisesti siinä mielessä, että jos
autovero poistettaisiin kokonaan, niin sanotaan normaalin keskitasoisen
auton hinta tippuisi noin 60 000—70 000
markkaa. Jokainen, vaikka ei olisi liikemies eikä liikkeenharjoittaja,
voisi myydä sen vanhan auton ennen kuin menisi uutta ostamaan. Vanhat
hyväkuntoiset autot voitaisiin myydä Venäjälle,
jonne on iso ostobuumi menossa, samoin Afrikkaan, jonne viime vuonna
vietiin 20 000 Toyota Hiacea. Totean yrittäjäkansanedustajana,
että älkää ruvetko neuvomaan
täällä, miten bisnestä pitää tehdä.
Bjarne Kallis /skl(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ymmärsin, että veljet ja sisaret
ovat nyt samaa mieltä kanssani, että jos autoveroa alennetaan,
niin hinnatkin laskevat. Hyvä!
Juuri tästä syystä meidän
pitää alentaa. Minä en hetkeäkään
pelkää, etteivät ne, joilla on tänä päivänä varaa
ostaa uusia autoja, osta myöskin jatkossa. Mutta ne, joilla
ei ole varaa ostaa uusia, ostavat aika huonolaatuisia käytettyjä autoja
tänä päivänä, mutta
autoveron alentamisen jälkeen heillä on varaa
ostaa parempia käytettyjä autoja. Näin
ollen autoveron alennus palvelee ennen kaikkea köyhää,
vähävaraista kansaa.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten odottaa saattoi, niin kun käsittelimme
lakiesitystä, joka käsittelee muuttoautojen pieniä teknisiä verotuskorjauksia,
päätimme siinä yhteydessä verojaostossa,
kun meillä oli huoli siitä, millä tavalla
suomalaisen autokaupan tilanne kokonaisuudessaan etenee, vähän
laajemmin tarkastella koko problematiikkaa. Se on tärkeää sikäli,
minkälaisia signaaleja tästä talosta
tai valtioneuvostosta tai ministereiltä menee ulos, koska
sillä vaikutetaan myös kaupan markkinoihin, volyymiin
ja myös ihmisten odotuksiin. Me saatoimme todeta juuri
sen, että jotta ylisuuret odotukset autokaupan isosta hintaromahduksesta
tulisivat ikään kuin järkevästi
selitettyä, halusimme mietinnössä kirjata
asiat ja ongelmatiikan niin esiin, että voidaan todella
pelata ja puhua sillä realismilla, joka kaiken kaikkiaan
on vallitseva käytäntö. Halusimme nimenomaan
sen takia käytettyjen autojen problematiikan ja koko autoverotusproblematiikan
nostaa esille.
Keskustelussa, jota täällä on käyty,
ilmiselvästikin nähdään se,
että on helppo olla tässä kovasti julkisuushakuinen
ja nostaa asioita esille monella tavalla. Me halusimme hoitaa tätä asiaa todella
sillä tavalla, että rauhoitamme markkinoita ja
kerromme sen realismin, jossa me elämme. Oli mielenkiintoista
asiantuntijakuulemisessa todeta, että kun ala itse kertoi,
että autokaupan myynti on pudonnut jopa 20—25
prosenttia alkukuukausina, niin toisaalta Tilastokeskus ja rekisteröinti
kertovat esimerkiksi helmikuulta, että autokaupan myynti
on pudonnut 8,9 prosenttia. Mikä on sitten totta, mikä ei,
riippuu tietysti siitä lähtökohdasta,
kuka asioita katsoo ja miltä kannalta.
Toisaalta muun muassa tamperelainen merkittävä autokauppias
totesi Aamulehden haastattelussa, että viime vuoden tammi-
ja helmikuu olivat uusien autojen myynnin ja rekisteröinnin kannalta
liikkeen historiassa suositummat kuin koskaan johtuen siitä,
että ihmiset halusivat ostaa uuden auton ja saada leiman
vuodelta 2000, uudelta vuosituhannelta. Sieltä sitten tuli
myöskin se piikki, joka tämän autokauppiaan
mukaan on sellainen, että tämäkin tulee
huomioida, kun vertailuja asioissa tehdään.
Arvoisa puhemies! Kun tätä kokonaisuutta katsotaan,
niin me todellakin valiokunnassa ja verojaostossa halusimme käydä asiaa
sillä tavalla läpi, että tutkimme, minkälaisia
vaikutuksia tällä on valtiontalouteen eli verokertymiin,
toisaalta autokauppaan, sen työllisyyteen, ja toisaalta
tietysti siihen, että verotuksen tulee toimia oikeudenmukaisesti
ja noudattaa niitä pelisääntöjä,
jotka meille kansainvälisesti kuuluvat.
Tässä yhteydessä mietinnössä asiantuntijanäkemysten
pohjalta saatoimme todeta, että linjaus on sen suuntainen,
että välittömästi sen jälkeen, kun
EY-tuomioistuimen päätös — nähtävästi ensi
syksynä — saadaan, silloin tehdään
tarvittavat korjaukset. Jo nyt valmisteilla on useita erilaisia
vaihtoehtoja, joiden mukaisesti korjaavat toimenpiteet tehdään.
Vaihtoehtoja joudutaan tekemään juuri sen
takia, että emme täsmälleen tiedä,
minkälaiselta pohjalta uudistuksen joudumme tekemään.
On aika huonoa lainsäädäntötyötä,
jos ikään kuin suunnittelemme lainsäädäntöä nyt
ja sitten meille tulee erilaiset lähtökohdat,
lähtöolettamat, joiden jälkeen joudumme
korjaamaan samoja asioita välittömästi.
Mielestäni, jotta olemme huolellisia ja teemme hyvää työtä,
voimme hoitaa asiat maltillisessa järjestyksessä ja
tässä mielessä hoitaa tätä kysymystä hallitusti
eteenpäin.
Hallitusohjelmassa, aivan kuten ed. Ala-Nissilä puheenvuorossaan
sanoi, todettiin, että me uudistamme autokantaamme, autoverotustamme, niin
että ympäristöystävällisyys-
ja turvallisuusnäkökohdat tulevat otetuiksi huomioon.
Haluan vielä kerran toistaa muutaman asian, jotka ovat tulleet
esille.
Jos pelkästään koskemme käytettyjen
autojen verotuksen alentamiseen ja siihen liittyviin kysymyksiin,
voidaan todeta, että silloin johtopäätös on
paljolti se, mihin ed. Saarinen viittasi: Käytettyjen autojen
arvo eli hintataso tulee alenemaan. Se tulee alenemaan myöskin
kotimaassa noin 2,5 miljardin varaston arvon osalta, joka on aika merkittävä alan
bisneksen kannalta. Toisaalta tiedetään se, että tämä tulee
vaikuttamaan selkeästi siihen, että uusien autojen
hinnassa, jossa nyt on meillä tehtaiden 10—15
prosentin subventiopuskuri, välirahat eivät oleellisesti
tule muuttumaan.
Haluan muistuttaa kollegoja siitä, että kun
asiantuntijoita kuuntelimme, saatoimme myöskin todeta sen,
että kun meille tuodaan arviolta ehkä muutamia
tuhansia käytettyjä autoja, niin Ruotsiin niitä tuodaan
noin 60 000. Siellä on syntynyt selvästi ongelma:
On voitu havaita, että käytettyjen autojen osalta
on käytetty esimerkiksi kolariautoja tuonnissa. On ollut
sellaisia vaihto-osia, joiden osalta vakuutusyhtiö ei ole
suorittanut korvauksia kolari- tai varkaustilanteissa. Mielestäni
myöskin kuluttajan edun mukaista on se, että uusisimme
autokantamme nimenomaan niin, että lähtisimme
liikkeelle uusien autojen kautta, jolloin sekä ympäristöystävällisyys,
päästöt, muut erilaiset asiat, mutta
myöskin autojen turvallisuus etenisivät samassa
tahdissa niin, että meistä ei tule saksalaisten
autojen kierrätyskeskusta. Mielestäni tämä on
hyvin tärkeä havainto ja todella tulee lähteä tällä lailla
liikkeelle, kuten todettiin.
Arvoisa puhemies! Me todella olemme ihan vakavasti harkinneet
asiaa, ja itse olen saanut palautetta mietinnöstämme
meidän markkinoiltamme. Autoalan järjestöt
ovat todenneet, että on hyvä, että nyt
kerrotaan, missä vaiheessa edetään. Me
olemme omalta osaltamme lähteneet siitä, että hallitus
on omalta puoleltaan velvoitettu noudattamaan ohjelmaansa ja olemme
omalta osaltamme miettineet linjaukset, mitä ne voisivat
olla.
Verokertymät, joista on paljon puhuttu, ovat hyvin
merkittävät. Tänä päivänä meillä on
arviolta tilanne, että lähivuosina veropohjastamme on
häviämässä 8, jopa 20 miljardia
verotuloja. On hyvin merkittävä kysymys myöskin
se, onko meillä varaa heittää sen tyyppisiä lausekkeita, että me
tuosta lähdemme polkemaan verokertymiä, ja kuitenkin
meillä tehtävänä on vastata
siihen, että suomalainen yhteiskunta kehittyy hallitusti
ja suomalaisten kaikki tärkeimmät peruspalvelut
tulevat turvatuiksi. Tässä suhteessa kokonaisuutta
tulee tarkastella myöskin fiskaalisesta näkökulmasta.
Arvoisa puhemies! Haluan todella toistaa vielä sen
lähtökohdan, että kiirehdimme hallitusta uudistuksen
tekemisessä. Kun tämän tyyppisiä uudistuksia
tehdään, on selvää, että ne
tehdään yhden yön uudistuksina niin sanotusti,
eli emme voi elää ja pallotella asiaa, vaan meidän
on pakko tehdä se tässä ja nyt ja se
astuu voimaan seuraavasta päivästä tai
näin. Täältä tämä on
aivan varmasti tulossa, kun saamme sen reaalipohjan, jota EY-tuomioistuin
meiltä odottaa, ja toisaalta kun saamme myöskin
ne informaatiot koolle, millä tavalla sitten kompensoimme
asioita.
On aivan selvää, että jos mietitään
ja verrataan meidän järjestelmäämme
saksalaiseen järjestelmään, tilanne on
se, että Saksa subventoi omaa autotuotantoaan sillä,
että siellä ei ole autoverotusta. Aivan samaa
tekee Ruotsi. Se tukee omaa autovalmistustaan tätä kautta.
Syy, miksi Saksassa autojen keskimääräinen
romutusikä on noin 10 vuotta ja normaalikäyttöikä on
noin runsas 6 vuotta, on se, että siellä on panostettu
sen tyyppiseen verojärjestelmään, joka
ikään kuin rankaisee siten, että mitä vanhemmalla,
enemmän päästöjä aiheuttavalla,
epäympäristöystävällisellä autolla
ajat, sitä kalliimpaa käyttö jatkossa
on.
Käyttömaksuja mekin sitten joudumme aivan varmasti
miettimään silloin, kun lähdemme korjaamaan
verokokonaisuutta. Mielestäni meillä on se työnjako
eduskunnalla ja hallituksella, että hallitus tekee esitykset,
se rakentaa ne ajatukset saatuaan asiantuntijoiden, myöskin
meidän, näkemyksemme ja tuo ne siinä järjestyksessä meidän
käsittelyymme, kun asia on valmis. Uskon, että tämä tapahtuu
hyvinkin nopeasti sen jälkeen, kun EY-tuomioistuimen päätös
asian osalta on tehty.
Bjarne Kallis /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kantalainen antoi ymmärtää,
että me emme pysty muuttamaan verolakia ennen kuin EY-tuomioistuimen
päätös tulee. Minä en taas sitä ymmärrä,
ettemme pystyisi. Kyllä me varmasti pystymme, kun me muutamme
lainsäädännön, muutamme sen
lailliseksi. Kyllä me tiedämme, minkälainen
sen tulisi olla. Emme me voi siirtää päätöstä sellaisella
väitteellä, että emme tiedä,
minkälaiseksi meidän pitäisi laki muuttaa.
Toinen asia: On aivan turha pelätä, että Suomesta
tulisi saksalaisten autojen kaatopaikka. Ei tilanne voi tästä huonontua.
Autokanta Suomessa on Euroopan huonoin, ja jos autoveroa alennetaan,
pienintäkään riskiä ei ole,
että autokanta huononisi. Päinvastoin, kuten monessa
puheenvuorossa on todettu, jos autoveroa alennetaan, silloin autokanta
paranee.
Kari Kärkkäinen /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Enpä tiedä; ed. Kantalainen
puhui, että Ruotsissa on tällä hetkellä 60 000
autoa, jotka on tuotu, ja Suomessa muutama tuhat. Lieneekö hallituksen
linja se, että me siirrymme koko ajan 60 000:ta
kohti Suomessa? Kun luette Palsta-lehteä tai Ilmoita ilmaiseksi
-lehteä, siellä jatkuvasti on kehotuksia siitä,
että nyt kannattaa hakea auto Saksasta ja ikään
kuin valituksen kautta ottaa verot itselleen myöhemmin
takaisin.
Autokaupan hidastuminen on aiheuttanut ja aiheuttaa edelleenkin
henkilöstön irtisanomisia ja lomautuksia. Kun
ajankohtaiset autokaupan ongelmat eivät kuitenkaan poistu
minun mielestäni odottamalla, nyt olisi laajemman autoverokeskustelun
aika. Mielestäni päätökset täytyy tehdä tässä ja
nyt. Kuitenkin EY-tuomioistuimen ratkaisu pakottaa Suomen jonkinlaiseen
autoverotuksen muutokseen, hyvin perustavan laatuiseen muutokseen,
suurella todennäköisyydellä.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kantalainen verojaoston puheenjohtajana
on oppinut jo rakastamaan veroja. Hänen puheenvuoronsa
oli niin verohallintokeskeinen. Todella, kuten ed. Kallis totesi,
me tiedämme, mitä pitäisi tehdä käytettyinä maahan
tuotujen autojen verotuksen osalta, jotta Suomessa oltaisiin EU-direktiivin
mukaisessa laillisessa tilassa.
Kysymys on siitä, mikä ilmeni jo Portugalin tapauksesta:
Suomessa ei voida käytettyjä autoja verottaa suhteessa
enempää kuin uusiakaan. Näin se on. Tämä muutos
Suomessa pitäisi tehdä ja nyt hallituksen linjata
nopeasti, jotta tämä patti voitaisiin laukaista
ja sen jälkeen siirtyä suunnitelmalliseen verotuksen
rakenteen uudistamistyöhön. Tästä,
ed. Kantalainen, on kysymys. Kyllä me tiedämme
ja valtiovarainministeriön vero-osastossa kyllä tiedetään,
mitä pitää tehdä.
Kari Kantalainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On tietysti linjauksia, mitä voidaan
tehdä, mutta kun me saamme EY-tuomioistuimen päätöksen,
joka saamani käsityksen mukaan ei ole analoginen Portugalin
päätöksen kanssa, niin totta kai, jotta
me teemme hyvää lainsäädäntöä,
kyllä meidän täytyy katsoa, minkälaisia
edellytyksiä siellä syntyy.
Toisaalta kun ed. Ala-Nissilä totesi, että rakastan
veroja, no, en niitä nyt sillä tavalla rakasta. Totta
kai tässä pitää olla oikeudenmukaisuus. Mutta
jotta me järkevästi tätä asiaa
kehitämme, asia täytyy hoitaa. Mielestäni
Saksa on tehnyt tämän fiksusti. Saksalaiset ovat
hoitaneet sen niin, että he uusivat kalustonsa uusien eivätkä käytettyjen
autojen kautta, jolloin he saavat uusimman turvallisuuden, uusimman
tekniikan, parhaat ympäristöarvot ja kaikki tällaiset
kysymykset; sitä kautta voidaan asioita kehittää.
Mielestäni tuntuu aika vastuuttomalta, jos me nyt lähdemme väkisin
pukkaamaan asiaa liikkeelle käytettyjen autojen kautta.
Aivan kuten mietinnössä totesimme, näitä pitää viedä rinta
rinnan eteenpäin (Puhemies koputtaa) ja rakentaa tästä toimintakonsepti.
Ismo Seivästö /skl:
Arvoisa puhemies! Valiokunta toteaa: "Valiokunnan mielestä niin
ympäristö- kuin turvallisuussyistäkin
olisi suotavaa, että autokanta uudistuisi uusimmalla ja
parhaimmalla tekniikalla varustettujen autojen kautta eikä niin,
että Suomeen tuotaisiin runsaasti molemmissa suhteissa
uusia autoja huonompia käytettyjä autoja." Tämä toteamus
on erittäin ajankohtainen, ja haluan ottaa keskusteluun
ainakin kertauksen mielessä muutaman ei nyt ihan uuden
näkökulman.
Tällä hetkellä eduskunnassa käsitellään
monessa valiokunnassa selontekoa kansallisesta ilmastostrategiasta.
Hiilidioksidipäästöistä autojen
osuus on noin 10 prosenttia. Katalysaattorit puhdistavat valtaosan
häkä- ja hiilivetypäästöistä.
Autokantamme on, kuten täällä on tullut
jo esille, kuitenkin hyvin vanhaa. Keskimääräinen romutusikä on
meillä noin 18 vuotta, ja niin kuin ed. Kantalainen juuri äsken
totesi, Saksassa se on vähän yli 10 vuotta.
Autoista ja liikenteestä kerätään
tässä maassa runsaasti veroja, joiden tuotoista
suuri osa käytetään muihinkin tarkoituksiin
kuin liikenteeseen. Niillä rahoitetaan sosiaaliturvaa,
koulutusta, terveyttä jne. Koska tilanne on tällainen,
näitä tuloja ja näitä menoja
tulee tarkastella kokonaisvaltaisesti. Siksi ymmärrän
hyvin ed. Kantalaisen näkökulman. Onhan tällä hetkellä hyvin
ajankohtainen kysymys se, miten me saamme hoidettua pienituloisten,
köyhien ja syrjäytettyjen ihmisten elämänolosuhteet
paremmiksi tässä maassa. Samoin toinen ajankohtainen
kysymys on se, miten Puolustusvoimat saa tarvittavat resurssit turvallisuudesta
vastaamisessa. Tämäkin kysymys tulee tarkastella
kokonaisvaltaisesti ja kokonaisverouudistuksen puitteissa, jotta
ei sosiaaliturvaan, terveydenhuoltoon, koulutukseen tai turvallisuuteen
tule yllättäen sellaisia aukkoja, jotka vaikeuttavat
tavallisen arjen sujuvuutta tässä maassa.
Sen sijaan on helppo olla yhtä mieltä edustajien
Ala-Nissilän ja Kalliksen kanssa siitä, että laiton
tila on muutettava nopeasti lailliseksi. Siinä suhteessa
on helppo olla samaa mieltä näiden edustajien
kanssa. Tämä tilanne ei välttämättä edellytä sitä,
että tuomioistuimen päätöstä odotellaan,
vaan tässä suhteessa voidaan lähteä nopeisiin
toimenpiteisiin ja jatkossa sellaisiin toimenpiteisiin, että me
saamme tähän maahan hieman edullisempia ja ympäristöystävällisempiä autoja.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun on perehtynyt autoverotukseen,
tietää, että tilanne ei ole ollenkaan
niin yksinkertainen kuin täällä on osittain
esitetty. Ymmärrän, että asia on erityisen
vaikea. Siksi olenkin hyvin tyytyväinen, että tämä muuttoautoasia
on laajennettu koskemaan näitä muita ongelmia,
jotka liittyvät autoverotukseen. Mielestäni verojaosto
on tehnyt tässä hyvää työtä.
Asia on vaikea.
Toivon kuitenkin, että tulevaisuudessa päästään
sellaiseen lopputulokseen, että Suomessa autokanta uusiutuu
ja että varsinkin uusia autoja on kaikkien kansalaisten
saatavilla. Nehän ovat turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä.
Haluan sen mainita vielä, että todella Suomessa
on Euroopan vanhin autokanta. Tilanne on lähinnä surkea
ottaen huomioon, että Suomi on sivistysvaltio.
Suuri ongelma on myös se, että haja-asutusalueilla
perheet usein tarvitsevat kaksi, jopa kolme autoa, jotta vanhemmat
pääsevät töihin ja lapset hoitamaan
kouluasiansa. Jotenkin tämä autopolitiikka on
tulevaisuudessa hoidettava niin, että haja-asutusalueet
eivät tyhjene tällaisten asioitten takia, jotka
ovat hoidettavissa, niin kuin autoverotus ja autojen hankinta perheisiin.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.