3) Hallituksen esitys laiksi maahanmuuttajien kotouttamisesta
ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta annetun lain muuttamisesta
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä olevalla
hallituksen esityksellä on tarkoitus muuttaa maahanmuuttajien
kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta annettua
lakia. Keskeinen tavoite on saattaa turvapaikanhakijoiden vastaanottodirektiivi
osaksi kansallista lainsäädäntöä.
Lisäksi ehdotetaan tehtäväksi eräitä kansallisista
tarpeista johtuvia muutoksia. Hallintovaliokunta toteaa lakiesityksen
tuovan merkittäviä parannuksia muun muassa tiedottamisen
ja lapsen aseman ja edun huomioon ottamisen osalta. Valiokunta pitääkin
lakiehdotusta tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Käsittelyssä oleva
valiokunnan mietintö on yksimielinen. Mietintöön
sisältyy eräitä huomautuksia ja muutosehdotuksia.
Herra puhemies! Hallintovaliokunta korostaa lapsen aseman ja
edun huomioon ottamista turvapaikanhakijoiden vastaanotossa. Lakiehdotuksen
19 §:n perusteluissa on valiokunnan mielestä arvioitu
hyvin lasten asemaa ja tarvittavia toimenpiteitä lapsen
hoidon, kuntoutuksen tai mielenterveyspalvelujen järjestämiseksi.
Vastaanottokeskuksien kokonaisvaltainen vastuu lisääntyy
ilman vanhempiaan maahan tulleista lapsista. Tärkeää on
toimiva yhteistyö paikallisten sosiaaliviranomaisten kanssa.
Esille nousee myös alaikäisille turvapaikanhakijoille
ja turvapaikanhakijoiden alaikäisille lapsille annettava
mahdollisuus käydä koulua. Suomessa asia on vakinaisesti
asuvien osalta varsin hyvällä mallilla. Kunta
on velvollinen järjestämään
alueellaan asuville lapsille perusopetusta ja myös esiopetusta.
Toisaalta kunta voi järjestää opetusta
myös niille, jotka eivät asu vakinaisesti kunnan
alueella. Näin on tapahtunutkin, ja valiokunta pitää tätä myönteisenä.
Hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
että turvapaikanhakijoiden perusopetusoikeuden toteutumista
seurataan ja tarvittaessa tehdään esityksiä tämän
oikeuden toteutumiseksi. Huomiota tulee kiinnittää myös
lisäopetuksen järjestämiseen.
Arvoisa puhemies! Lakiehdotus koskee myös ryhmäkodissa
olleiden jälkihuoltoa sekä ryhmäkodin
henkilöstön pätevyysvaatimuksia. Valiokunta
toteaa, että jälkihuolto osaltaan edistää kotoutumisprosessia
ja ennaltaehkäisee syrjäytymistä. Perustuslakivaliokunnan
lausunnon pohjalta hallintovaliokunta ehdottaa, että ryhmäkodin
henkilöstön pätevyysvaatimuksia ei säädettäisi
asetuksella, vaan pätevyydet määräytyvät sosiaalihuollon
ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimusten
perusteella.
Herra puhemies! Hallintovaliokunta korostaa yleensäkin
viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistyötä turvapaikkakysymysten
hoidossa. Tämä koskee muun muassa etuuksista,
velvollisuuksista ja palveluista tiedottamista. Valiokunta korostaa
myös työ- ja opintotoiminnan merkitystä turvapaikanhakijoiden
kotoutumisen, työllistymisen ja elämän
mielekkyyden kannalta. Lakiehdotus mahdollistaa vastaanoton majoituksesta
ja muusta vastaanottokeskuksessa järjestettävästä toiminnasta
kohtuullisten maksujen perimisen. Ehdotuksen mukaan maksu voi olla enintään
järjestämisestä aiheutuneiden todellisten
kustannusten suuruinen. Perustuslakivaliokunnan lausunnon pohjalta
lakiehdotuksen kyseinen pykälä vaatii täydennystä.
Niinpä hallintovaliokunta ehdottaa, että maksua
ei peritä tai sitä alennetaan, jos maksun periminen
vaarantaa henkilön tai perheen toimentulon. Tarkoitus on, että maksua
ei perittäisi, jos henkilö ei selviä siitä ilman,
että joutuu hakemaan toimeentulotukea.
Arvoisa puhemies! Eduskunnan päätöksen mukaisesti
sekä perustuslakivaliokunta että työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta ovat antaneet asiasta lausunnot. Hallintovaliokunta
on, kuten jo totesin, mietinnössään yksimielinen
ja ehdottaa, että laki voisi tulla voimaan esimerkiksi 1.6.2005.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
ja hallintovaliokunnan mietintö sinällään
on varmasti ihan oikeansuuntainen. Tietysti mietityttää aina
se, että kun tämäkin esitys perustuu
Euroopan neuvoston direktiiviin ja sen mukaisesti harmonisoidaan
lainsäädäntöä EU-maissa,
niin onko se kaikilta osin sitten ihan hyvä Suomen näkökannalta.
Siitä voi olla hieman eri mieltäkin. Mielenkiintoista
on tietysti toisaalta se, että niin kuin tässä esittelyssä todetaan,
tämä direktiivi olisi periaatteessa pitänyt
saattaa voimaan jo helmikuun 6. päivänä.
Kotouttaminen sinällään ja lasten ongelmien
huomioon ottaminen ovat ihan varmasti hyviä asioita, kuten
täällä on esitetty. Valiokunnan mietinnössä kiinnitetään
huomiota myöskin oikeusavun ja koulutuksen saamiseen ja
nimenomaan, kun säilöönottoyksikköön
sijoitetaan alaikäisiä lapsia, niin on tietysti
selvää, että parempi olisi, jos he pääsisivät
kodinomaisiin olosuhteisiin.
Herra puhemies! Kun luin tätä mietintöä,
niin erityisesti työ- ja tasa-arvovaliokunnan lausunnossa
havaitsin mielenkiintoisia kohtia, jotka koskettavat nimenomaan
toimeentulotuen maksatusta. En löytänyt valiokunnan
mietintöön sisällytettynä juuri
mitään tästä osiosta. Eli se,
että kun Suomessa on näitä turvapaikanhakijoita,
niin heistähän tämän mukaan
on 45—50 prosenttia niin sanottuja Dublinin tapauksia eli
he ovat jo aiemmin hakeneet turvapaikkaa jostakin muusta EU-maasta
taikka sitten Norjasta tai Islannista. Tämän toiminnan
vähentäminen kyllä minun mielestäni
olisi erittäin tärkeää, eli
perusteet, joita työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausunnossa on otettu esiin, olisi mielestäni kannattanut
ainakin osittain painotetusti ottaa myös hallintovaliokunnan
mietintöön. Tällä tarkoitan
sitä, mikäli olen nyt oikein ymmärtänyt,
että silloin, kun toimeentulotuki maksetaan suoraan rahana,
niin on aivan luonnollista, että sellaisten henkilöitten kohdalla,
jotka tulevat maista, joissa rahaa ei juurikaan ole, se kiihottaa
heidän tänne tuloaan. Lausunnossa on todettu,
että kun joillakin paikkakunnilla tämä toimeentulotuki
annetaan luontaissuorituksina eli järjestämällä asunto,
ravinto ja muut perustarpeet, jolloin vain aivan pieni osa jää rahana
maksettavaksi, niin, ainakin tämän lausunnon mukaan,
tämä kokeilu on antanut erittäin rohkaisevia
tuloksia. Minun mielestäni tämä seikka
olisi pitänyt kyllä tuoda voimakkaasti esiin siinä.
(Ed. Väistö: Se on täällä!) — Mutta
ei näin voimakkaasti kuin tässä.
Toinen asia myöskin, joka täällä aika
mielenkiintoisella tavalla on otettu esiin: jos itse perussuomalaisten
edustajana olisin tämän jossakin yhteydessä aikaisemmin
sanonut, kun olen käyttänyt joskus tätä sanontaa
"turvapaikkaturismi" eli kiertäminen turvapaikkahakumaasta
toiseen, niin olisin saanut jälleen kerran rasistin leiman otsaani,
mutta nyt, kun se on tämän valiokunnan lausunnossa,
niin nyt varmasti ei enää sitä rasistin
leimaa tule otsaani, kun puhun tästä turvapaikkaturismista.
Minun mielestäni ei kannattaisi myöskään
niissä tilanteissa, kun tänne näitä turvapaikanhakijoita
tulee ja kun todetaan, että henkilöt ovat kiertäneet
maasta toiseen EU:n alueella, antaa sitä rahaa suoraan
käteen vaan nimenomaan tällaisena luontaissuorituksena.
Silloin pääsisimme myös tästä ikävästä tilanteesta, joka
tietysti heijastuu sitten monenlaisina puheina ja kirjoituksina
julkisessa sanassa riippuen tietysti henkilöitten asenteesta
ja käsityksistä nimenomaan turvapaikkahakijoita
kohtaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Pidän hyvänä tätä hallintovaliokunnan
mietintöä. Työelämä-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan lausunnossa on mielenkiintoinen kysymys
koskien niin sanottujen ankkurilasten tilannetta, ja tässä halutaan
antaa viesti turvapaikkahakijoiden lähtöalueille,
ettei perheen yhdistäminen tällaisten niin kutsuttujen
ankkurilasten lähettämisen kautta tule kyseeseen
tai tulee vain harvoin kyseeseen.
Arvoisa puhemies! Tässä on aina tietysti kysymys
yksilöistä ja myös yksilöiden
oikeuksista. Kun tässä mietinnössä ja
myös työ- ja tasa-arvovaliokunnan lausunnossa
viitataan traumatisoituneisiin turvapaikanhakijoihin, erityisesti
lasten kohdalla tämä on suuri ongelma, niin meillä pitää myös
Suomessa olla resursseja näiden ihmisten auttamiseen. Kolmas
sektori, esimerkiksi Diakonissalaitos, on toiminut tässä ikään
kuin esimerkillisesti ja pioneerityyppisesti pitkään, mutta
myös julkinen sektori on tässä syytä mainita
ja sitä kehottaa etenkin Pääkaupunkiseudulla
kiinnittämään resursseja myös
tähän asiaan.
Lopuksi haluaisin viitata tuohon asiaan, mitä ed. Vistbacka
toteaa. Yleensä ksenofobia, siis erilaisuuden karsastaminen
tai pelko, on tietysti asia, joka on vakava. Jos sellaisia tilanteita
ja lainsäädäntöä toteutetaan,
jotka valtaväestö kokee ikään
kuin epäreiluiksi tai epäoikeudenmukaisiksi itseensä nähden,
niin silloin saatetaan edistää ksenofobiaa, mutta
mielestäni tästä ei tässä ole
missään tapauksessa kyse.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun luin tätä hallintovaliokunnan
mietintöä, olin jollakin tavalla pettynyt siihen,
miten valiokunta on jättänyt ottamatta huomioon
lausuntoja muun muassa työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
kannanotoista. Nimittäin täällä on
ihan suomeksi kirjoitettu selkeästi joitakin asioita, jotka
minusta olisi ollut hyvä huomioida. Ed. Vistbacka aikaisemmin
jo kävi lävitse joitakin asioita, esimerkiksi
nämä ankkurilapset, ja toinen on sitten turvapaikkaa
jonottavien keskuudessa se, miten heidän toimeentulonsa
järjestetään.
Silloin kun tätä käsiteltiin työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa, me kuulimme asiantuntijoita, ja siinä asiantuntijakuulemisessa
tulivat hyvin esille ne seikat, miten Suomi on tullut kiinnostavaksi
kohteeksi näiden turvapaikkaturistien keskuudessa. Ainakin
näiden muutamien asiantuntijoiden mukaan on tämmöistä järjestäytynyttä toimintaa,
joka on organisoitunut ihan keräämään
rahaa, järjestämään korvausta
vastaan tämmöisiä palveluita, joissa
mahdollisesti tänne toimitetaan ensinnäkin näitä lapsia
ja sitten käydään perheenyhdistämissopimusten
perusteella hakemassa vanhemmat tänne Suomeen. Niin kuin
joku asiantuntija totesi, niin Tukholmassa sanotaan sitten, että ei
kannata jäädä Ruotsin puolelle, koska
siellä on tiukempi käytäntö,
vaan kannattaa jatkaa Suomeen reissua.
Sen takia minusta näitä seikkoja pitäisi
yhä enemmän korostaa ja tehdä myös
Suomessa toimenpiteitä siten, jotta se viesti menisi perille
näihin maihin, jotka tämmöistä harjoittaa,
niiden ihmisten keskuuteen, jotka tänne tulevat ja jotka näitä järjestävät,
jotta ei tämmöistä mielikuvaa siellä luotaisi.
Sen takia tässä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunnossa on todettu se seikka, jotta
annetaan hyvin harvoin vaan tämmöinen perheenyhdistämissopimuksen
mukainen yhdistämislupa ja tarkkaan tutkitaan, jos annetaan,
ja mieluummin se lapsi passitetaan takaisin sinne kotimaahansa,
tehdään se yhdistäminen niinpäin.
Minä olen kotouttamisen käsittänyt niin,
että kotoutetaan sinne kotimaahan. Se on paljon turvallisempaa
kuin tehdä toisin päin tämä asia.
Sitten toinen asia on nämä etuudet, mitä Suomessa
maksetaan. Sehän tuli hyvin esille siellä, jotta
Suomesta katoaa aika paljon turvapaikanhakijoita. Tänne
tullaan, ja kun tilipäivä tulee, niin sen jälkeen
saatetaan hävitä. Monissa maissa on jo ryhdytty
toimenpiteisiin, jotta ei enää tämmöistä järjestelmää ole
olemassa. Olen ymmärtänyt, että Suomessakin
joku vastaanottokeskus on jotain tämmöistä tämän
tyyppistä kokeilua jo harrastanut.
Sen takia minä kanssa odotan, että tässä ryhdytään
mahdollisimman nopeasti toimenpiteisiin siten, jotta annetaan ruuat
ja juomat ja asunto näille ihmisille ja tietysti tarvittava
sairaanhoito tai mitä nyt tarvitaankin, hoivapuoli, mutta
ei sillä tavalla, että maksetaan kertaheitolla
tili käteen kuukaudessa ja sen jälkeen nämä lähtevät, mahdollisesti
tavataan sitten seuraavana päivänä jo
jossakin toisessa EU-maassa. Tämä pitäisi
saada toiminnaksi koko maassa, ei siten, jotta tämä jää johonkin
tänne meidän lausumatasollemme. Tarkkaan en hallintovaliokunnan
mietintöä ole lukenut, mutta en löytänyt
semmoista jyrkkää ponttakaan, jossa todettaisiin,
että tämä on pantava toimeen. Koska jos
tämän tyyppisiä ei tehdä, sehän
jää vaan tuonne tekstiin ja joku lukee tai on lukematta
ja jäljestäpäin tutkijat sitten toteavat, että no,
on siellä ihan viisaita todettu, mutta ei ole tapahtunut
vaan mitään.
Sitten kolmas asia, josta käytiin tuolla työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa keskustelua pitkään,
on se, miten turvapaikkahakijoiden hallinnointijuttu pitäisi
järjestää. Nyt kun se on monen ministeriön
alla, niin siellä todettiin muuten aika monessa yhteydessä,
että semmoista ristivetoa on olemassa. Nämä näkemykset
ovat vähän erilaiset, ja jopa tiedonvälitys
ministeriöiden välillä on hyvin ontuvaa
ja kitkaista. Tavoitteetkin tuntuvat olevan ministeriöillä vähän
erilaiset. Sen takia minusta tässä pitäisi
tehdä semmoinen, jotta koko tämä systeemi
keskitettäisiin yhden ministeriön alle, jolloin
tavoitteet ja linjat olisivat selvät, mitä tehdään,
ja se olisi jonkun hanskassa. Tällä hetkellä tuntuu,
että se on vähän niin kuin levällään
niin kuin Jokisen eväät. Kukaan ei tiedä oikein
mitään, ja vähän suojellaan
ja varjellaan omia reviireitä. Silloin myös se
tehokkuus puuttuu siitä ja se näkemys, mitä tehdään.
Sen takia näen ehdottoman tärkeänä,
jotta jos ei tämän hallituksen aikana näitä keskitetä — mutta
toivon mukaan jo tämän hallituksen aikana — niin
viimeistään sitten, kun uutta hallitusta muodostetaan,
siellä hallitusohjelmassa vähintään
pitää olla semmoinen linjaus, minkä ministeriön
alle keskitetään kaikki nämä turvapaikanhakijoiden
asiat. Kun kuunneltiin asiantuntijoita ja sitten sitä johdonmukaisuutta
ja vakuuttavuutta miettii, mitä tuolla asiantuntijakuulemisessa kuuli,
niin minusta sisäministeriö olisi paras, jonka
alle tämä koko juttu pitäisi keskittää.
Siellä on se homma handussa ja sillä sipuli, ja
silloin olisi johdonmukaisesti kaikki tiedossa, ja ainakin jos nykyinen
ministeri vielä jatkaisi tässä, se olisi aika
johdonmukaista myös ja nopeita ratkaisuja tapahtuisi siinä hommassa.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Voin lähestulkoon allekirjoittaa
sen, mitä edelläni ed. Esa Lahtela työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan jäsenenä myöskin
toi esiin. Iloitsen tietysti siitä, että tässä mietinnössä on otettu
tekstiin tiettyjä kohtia, mutta tässä olisi
ollut mahdollisuus myöskin toimia.
Turvapaikkaturismi mielestäni on eri asia selkeästi
kuin se, että turvapaikanhakijoita katoaa satoja vuodessa
Suomessa. Emme me varmaan kauan täällä ihmettelisi,
että ehkä pitäisi jotain tehdä,
jos muutaman pienimmän suomalaisen kunnan kaikki asukkaat
vuoden sisään yhtäkkiä katoaisivat
eikä tiedettäisi, missä he ovat. Ei Suomessa
niin voi tapahtua. Mutta kun kyseessä on lähes
tuhat turvapaikanhakijaa, niin kiinnostus ei ilmeisesti ole kansalaisilla
kovin suuri, mutta ei se ole kyllä viranomaisillakaan kovin
suuri.
Se toteamus oli kaikkein hankalin hyväksyä asiantuntijan
suusta, että näissä katoavissa turvapaikanhakijoissa
on merkittävä määrä alaikäisiä lapsia
mukana. Heidän kohtalostaan siis ei ole mitään
tietoa, mihin he ovat joutuneet.
Tämä toimeentuloturvakohta asiassa on sillä tavalla
merkittävä, että toimimalla niin kuin
työelämä- ja tasa-arvovaliokunta tässä esittää ja
tavallaan siirtymällä suoranaisesta rahallisesta
tuesta enemmän luontaisetuun niin sanotusti todellakin
vältytään niiltä turismipiirteiltä,
mitä tähän turvapaikkaprosessiin liittyy.
Itse asiassa kansalaisten hyväksyntä tälle
koko turvapaikanhakujärjestelmälle syntyy juuri
siitä, että sieltä saavat apua ne ihmiset,
jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Vaarallisinta on se, että tähän
järjestelmään syntyy ikään
kuin tällainen laillinen alusta, jossa sitten aivan toisessa
tarkoituksessa toimivat kansainväliset rikollisjärjestöt
ja ihmiskauppaa harjoittavat järjestöt tai toimijat
toimivat ihan omilla pelisäännöillä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Myös minun ajatukseni ovat hyvin
saman suuntaisia kuin täällä edellä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan jäsenten, niin ed. Lahtelan kuin
ed. Ylä-Monosen. Erityisesti haluan vielä korostaa, että kun
työelämä- ja tasa-arvovaliokunta teki lausuntoaan,
josta todella olisi toivonut enemmän olevan mukana tässä mietinnössä,
niin siinä lähdimme siitä, että nyt
halutaan, että kysymys on turvapaikan saamisesta ja nimenomaan
että sitä järjestelmää,
mikä Suomessa on ja mitä Suomessa kehitetään
ja luodaan, ei käytetä väärin
tai että täältä ei lähde
sellaisia signaaleja, että sitä voidaan käyttää väärin,
että täällä on tämmöisen turvapaikkaturismin
helppo syntyä. Halusimme nimenomaan, ja minun mielestäni
täytyy näin edelleenkin olla, että turvapaikanhakijoiden
vastaanottojärjestelmä on sellainen, että sillä on koko
väestön tuki suomalaisessa yhteiskunnassa ja että ei
olisi sitä sellaista, että myös Suomessa me
näemme, että he eivät ole tervetulleita
Suomeen hakemaan turvapaikkaa, koska kyllä asiantuntijalausuntojen
myötä meille selvästi tuli se kuva, että turvapaikkoja
tarvitsee saada ja Suomen täytyy niitä antaa.
Erityisesti oli esillä tämä kysymys
lapsista turvapaikanhakijoina, heidän asemansa ja heidän siirtymisensä paikasta
toiseen yksin, ja siinä on todella sellaisia kysymyksiä,
joiden ei pitäisi antaa jatkua. He ovat jo kokeneet hyvin
monenlaisia vaikeuksia, ja sen vuoksi otettiin esille se lasten
asema, paitsi siis tämä toimeentulotuen maksatusjärjestelmä,
miten siihen saadaan muutosta, tämä lasten asema,
yksin tulevat lapset, ja todella kolmantena tässä oli
tämä viranomaisten yhteistyö. Siitä täällä jo
puhuttiin, ja olen samaa mieltä siitä, että tiedon
pitää kulkea eri ministeriöitten välillä ja
yhteiset tavoitteet pitää saada.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tuen hyvin lämmöllä näitä edellisten
puhujien mielipiteitä tästä katoamiskysymyksestä. Oli
minulle todella suuri hämmästys kuulla, että meiltä katoaa
tuhat henkeä ja suurin osa heistä on lapsia. Se
on kyllä viranomaisten kannalta arveluttavaa leväperäisyyttä.
Mutta lähinnä haluaisin kirjattavaksi pöytäkirjoihin
tämän kotouttamispuolen asian. Tämä kotouttaminenhan
käsittää minun käsitykseni mukaan
sitä, että heistä tehdään
mahdollisimman nopeasti suomalaisia, Suomesta tehdään
heille koti. Siinä mielessä on minusta hyvin tärkeää, että ei
kovin voimakkaasti verovaroilla rahoiteta erilaista kulttuuria tässä maassa.
Totta kai uudet kulttuurit ovat tervetulleita, mutta silloin kun
se populaatio on niin paljon suuri ja voimakas, että sen
jäsenet voivat sitä omalla vapaa-ajallaan tuottaa
ja tehdä, niin se heille sallittakoon, ja se on tällekin
kulttuurille hyvä. Mutta jos vaan reilusti verorahoilla
vierasta kulttuuria pienelle väelle rahoitetaan, niin minusta
siinä on hyvin suuri vaara, että kansa ei sitä ymmärrä ja
se tuo mukanaan tietynlaista rasismia tai sentapaista vieroksuntaa.
Pitää muistaa vanha sanonta, että maassa
maan tavalla tai maasta pois.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Totesin jo, että hallintovaliokunta
sai työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausunnon, kuten myös perustuslakivaliokunnan lausunnon.
Ne ovat tämän mietinnön liitteinä,
ja valiokunta on niistä ottanut eräitä painotuksia
omaan mietintöönsä. Ymmärrän,
että monet esille nostetut asiat ovat juuri sellaisia,
joista myös hallintovaliokunnassa oli suuri yksimielisyys.
On todettava, että meillähän on ulkomaalaislaki,
juuri tämän eduskunnan aikana säädetty
mittava kokonaisuus, joka muutoin säätelee monin tavoin
näitä nyt esille nousseita kysymyksiä. Tämä lakiehdotushan
säätelee lähinnä maahanmuuttajien
kotouttamista ja sitä, millä tavoin he ovat täällä turvapaikanhakijoina
vastaanottokeskuksissa tai -säilöissä ja
mitä edellytyksiä siellä on tarjottavana.
Ongelma on, kuten täällä on todettu,
se, että monet näistä vastaanottokeskuksista
eivät valitettavasti pidä, vaan sieltä karataan.
Esille nousi myös tässä keskustelussa
jo se, että viranomaisten yhteistyö on tärkeää.
Tätä hallintovaliokunta on aina korostanut. Samoin
on todettu, että pitäisi keskittää tämä ulkomaalaishallinto
yhden ministeriön hallinnonalalle. Hallintovaliokunta on
tästä asiasta ollut hyvin selkeästi ja
kauan sitä mieltä, että tämä tulisi
toteuttaa ja että myös nämä vastaanotto-
ja säilökysymykset siirrettäisiin selkeästi
sisäasiainministeriön hallinnonalalle.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Lakiesitys on oikein hyvä ja mietintö myöskin. Mutta
kun ed. Vilkuna mainosti tätä "maassa maan tavalla
tai maasta pois", niin en malta olla kertomatta, mitä näimme,
kun rakkaan vaimon kanssa olimme viime keväänä aamulenkillä Kuopion
Haapaniemellä. Kun kaukaa lähestyi tuulipukuun
pukeutunut keski-ikäinen naishenkilö reippaasti
sauvakävellen, totesin, että jotain poikkeavaa
hänessä nyt kuitenkin oli. Kun hän lähestyi,
totesin, että hän oli ihonväriltään
kohtuullisen tumma. Silloin ajattelin, että kyllä se kotoutus
"maassa maan tavalla" tässäkin on kohtuullisesti
onnistunut. Kun etenimme sata metriä ja tulimme Särkilahden
sillalle, niin siinä oli kuusi burmalaista mato-ongella,
niin että en minä nyt niin huolissani olisi, ed.
Vilkuna, tästä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Tähän, mihin ed. Vilkuna
viittasi ja myöskin ed. Virtanen, eli "maassa maan tavalla":
Tulee vaan mieleen joitakin eduskunnan vierailuja tuolla Iranissa,
millä tavoin suomalaiset parlamentaarikot joutuivat hyvinkin
nopeasti sopeutumaan elämään maassa maan
tavalla. Eli myös minun mielestäni pitäisi
huomioida se, että silloin kun tullaan tänne ja
tullaan apua hakemaan, niin kyllä kotouttamisen käsitykseni
mukaan pitäisi olla sitä, että sopeudutaan
suomalaiseen yhteiskuntaan. Itse olen kannattanut aina sitä,
että silloin jos tänne kerran henkilöitä tulee,
todellisia turvapaikanhakijoita, niin heidät täytyy
kotouttaa suomalaisiin olosuhteisiin. Tietysti uskonto ja muut asiat
ovat oma lukunsa, koska on vapaus harjoittaa omaa uskontoa uskonnonvapausperiaatteen
mukaisesti.
Mutta siihen, mitä täällä on
puhuttu vastaanottokeskuksista karkaamisista, toteaisin kyllä,
että minä en kyllä niin suurta huolta
niitten aikuisten osalta kanna, mutta näitten lasten osalta
tietysti on suuri ongelma se, mihin heidät on viety ja minkälaisiin
olosuhteisiin, onko myyty tai viety orjiksi tai jotain muuta.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Minäkin haluan puuttua tähän
kotouttamiseen tai näistä vastaanottokeskuksista
karkaamiseen. Varmasti siellä tapahtuu karkaamista. Mutta asiantuntijalausunnoissa
tuli erityisesti esille se, onko ihmisoikeusloukkauksista ja erilaisista
hyväksikäytöistä kyse, jos keskuksesta
katoaa. Me emme tiedä, mistä kaikesta siinä on
kysymys. On aiheellista sen asian tietoisesti esille nostaminen ja
selvittäminen, että rajan ylikin sitten tiedot
tulevat takaisin, niin että jos nämä ihmiset
ovat täältä lähteneet, tiedetään,
mihin he ja erityisesti lapset turvapaikanhakijoina ovat joutuneet.
Kysymys on myös ilmisoikeuksista.
Mutta vielä kotouttamisesta: Näen kyllä todella
tärkeänä, että turvapaikanhakijat
voisivat olla Suomessa, suomalaisessa kulttuurissa, mutta omaten
tai säilyttäen ihmisarvonsa tai identiteettinsä.
Näen, että nämä ihmiset eivät
pysty myöskään tähän
yhteiskuntaan mitään antamaan tai olemaan vuoropuhelussa
suomalaisen yhteiskunnan kanssa ja mahdollisesti pääsemään
tämän kotoutumisvaiheen jälkeen työelämään,
veronmaksajiksi jne., jos ei kotoutuminen tapahdu niiden tavoitteiden
mukaan, mitkä minun mielestäni laissa on asetettu:
että he säilyttävät sen oman ihmisarvonsa
ja identiteettinsä. Sen vuoksi on minusta erittäin
tärkeää, millä tavalla eri ministeriöitten
kautta vastaantuloa ja toimenpiteitä toteutetaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun sanotaan, että "maassa maan
tavalla tai maasta pois", niin silloin tietysti tulee mieleen, mikä se
maan tapa on. Kuitenkin meillä on näitä yhteisöjä,
esimerkiksi kiinalaistaustaisia taikka monia muita ja vanhempia.
Juutalaisella yhteisöllä on omat tapansa, ja on
myös muita vähemmistöjä Suomessa,
jotka ovat tulleet jo 1800-luvulla maahamme ja ovat säilyttäneet
omia tapojaan, sopeutuneet erinomaisella tavalla suomalaisen yhteiskunnan
edistäjiksi joka tapauksessa, vaikka omat kulttuuritavat
ovat säilyneet, omat tietyt erityiset kulttuuriset muodot
on uskonnon lisäksi säilytetty. Jos maailmalla
katsomme, Kanadassa ja Yhdysvalloissa on näitä yhteisöjä,
ja myös suomalaiset ovat aikoinaan säilyttäneet
tietyt omat tapansa. Näin ollen tämä "maan
tapa" on suhteellinen käsite. Sitä saatetaan käyttää myös niin,
että on ristiriita yleisesti hyväksyttävien
asioiden kanssa; ymmärrän, että näin
voidaan tietysti lähestyä asiaa.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Puhemies! Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
viime kesänä vieraili Perniössä vastaanottokeskuksessa,
johon nimenomaan yksin tulevat alaikäiset lapset ja nuoret
ohjataan. Itse tulin vakuuttuneeksi siitä, että se
on varsinainen osaamiskeskus ja hyvin toimiva sellainen ja valvontakin
toimii. Sen sijaan pitää olla huolissaan myös
siitä, että näitä alaikäisiä lapsia
ohjautuu jonkin verran suoraan yksityisiin koteihin tultuaan turvapaikanhakijoina
Suomeen, ja tässä on ollut puutetta, että ei
ole ollut riittävän vahvaa lastensuojelullista
otetta siinä valvonnassa, kun lapsia on annettu ikään
kuin tutuille tai saman kulttuuritaustan omaaville yksityisiin koteihin
esimerkiksi. Nyt tähän tulee selkeää parannusta
ja korjausta.
Kotouttamisesta olen itse kyllä sitä mieltä,
että se on lähtenyt pikkuhiljaa sujumaan, ja kun
yhä paremmin kiinnitämme suomen kielen tai ruotsin
kielen oppimisen resursointiin huomiota, niin minä uskon,
että tämä on hyvällä tiellä.
Siihen malliin esimerkiksi, mikä Tanskassa on, että kunnilla
on heti suuri vastuu turvapaikanhakijoiden kotouttamisesta, meillä on
vielä matkaa. Meillä on monta organisaatiota,
ja ovatko ne organisaatiot olemassa itse asiassa aika lailla turhaan,
sitä pitäisi kysyä.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Keskeinen kysymys kotoutumisessa on suomen
kielen oppiminen. Lasten osaltahan tämä on, kuten mietinnössäkin
todetaan, varsin hyvällä mallilla. He saavat opetusta
ja myös esiopetusta sen kunnan järjestämänä,
jossa vakinaisesti asuvat. Toisaalta on tietysti näitä ryhmäkoteja,
joissa myös annetaan tarvittavaa opetusta, jälkihoitoakin.
Tähän jälkihuoltoon valiokunta kiinnitti
osaltaan huomiota kaikkien tilapäistäkin suojelua
saaneiden osalta.
Katoamiskysymys on tietysti hyvin vakava asia erityisesti siinä tapauksessa,
jos kysymys on, kuten esille on tullut epäilyjä,
ihmisoikeusloukkauksista ja lasten hyväksikäytöstäkin.
Hallintovaliokuntahan pitää mietinnössään
tätä erittäin vakavana ja toivoo, että tähän
asiaan kyettäisiin nyt jatkossa tehokkaasti viranomaisten
välisellä yhteistyöllä puuttumaan.
Samoin on tietysti tärkeää kyetä tarkentamaan säilöön
otettujen osalta asioita, koska joukossa voi olla myös
vakaviin rikoksiin syyllistyneitä, ja Schengen-alueella
he pääsevät sieltä karatessaan varsin
vapaasti liikkumaan. Tämä on siis myös turvallisuuskysymys.
Kotouttamislainsäädäntö ja
ulkomaalaispolitiikka kaikkinensa ovat hyvin monitahoisia, ja kaikki
tapaukset ovat erilaisia. Sen takia tietysti tämmöinen
yksioikoinen lainsäädäntökysymyskin
on hyvin hankala, kun lähtökohtana pitäisi olla,
että myös vastaanottokeskuksien ja säilöjenkin
osalta kuitenkin pitäisi myös kotouttamispuoli olla koko
ajan mielessä, niin että siellä oleville tarjotaan ikään kuin mahdollisuutta suomalaiseen
yhteiskuntaan integroitumiseen.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuunteliko ed. Tiusanen vähän
huolimattomasti minun puheenvuoroni? Minähän nimenomaan sanoin,
että jos kulttuuri pyörii omaehtoisesti tämän
väestöryhmän omilla varoilla ja omalla
vapaa-ajalla, niin se on kerta kaikkiaan tervetullutta asiaa, mutta
jos ruvetaan verovaroilla tekohengityksenomaisesti heidän
kieltään tai erilaista uskontoaan ylläpitämään,
niin sitä ei tule rahvas hyväksymään.
Se näkyy jonkinlaisena vastareaktiona.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä pitää erottaa
kaksi kysymystä. Enstäinkin meillä on
todellisia turvapaikanhakijoita, joita pitää kohdella
sillä tavalla kuin kuuluu, koska heillä on todellinen
hätä. Mutta sitten tähän sivuun
on lyöttäytynyt semmoista porukkaa, joilla tehdään
bisnestä. Jotkut bisnesmiehet ovat tajunneet tässä mahdollisuuden
ja tekevät sitä, myyvät tämmöisiä palveluksia
näille kurjille, jotka hakevat parempaa elämän
toivoa. Tämän erottaminen, niin kuin ed. Väistö totesi,
on aika vaikea homma.
Nyt, kun meille on luotu ja ollaan luomassa ilmeisesti koko
Euroopan laajuista, hyvää tietoverkkoa ja ollaan
viranomaispuolella ajan hermolla, niin ainakin ymmärsin,
että sillä jopa nyt tällä hetkellä on
jo aika nopeasti tavoitettu, on todettu, että tässähän
on väärät henkilöllisyydet ja on
pystytty jo paikallistamaan ja käännyttämään aika
nopeastikin. Minusta tätä pitää tehostaa,
jolloin EU-alue voi tämmöisestä rikollisesta
toiminnasta päästä eroon ja saadaan ne
oikeat turvapaikanhakijat hyvän kohtelun piiriin, koska
jos ihmisillä on hengenhätä ja todellinen
tarve, niin silloinhan pitää heille pyrkiä EU-alueellakin
tarjoamaan sitä turvapaikkaa, jos muuta ei ole olemassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämähän on EU:n
direktiivin implementaatiota suomalaiseen lainsäädäntöön.
Tässä mielessä voimme olettaa, että monessa
maassa, esimerkiksi Ranskassa, Saksassa, myös eri kulttuurien
ja uskontojen rooli, esimerkiksi islamilaisuuden rooli, on paljon
suurempi. Yleensäkin maahanmuutosta, etenkin tietysti laittomasta,
on seurannut aika tavalla ongelmia. Niitä voi vaikkapa
Pariisin esikaupunkialueilla havainnoida. On alueita, jonneka paikallinen
poliisi ei mene paikalle edes kutsuttaessa. Näin ollen
näitä on EU-alueella. Tämä lainsäädäntö,
mitä me nyt teemme, on tietysti Suomelle myös
tarpeellinen, mutta niitä ongelmia ei ole missään
tapauksessa samassa mitassa.
Ed. Vilkuna täsmensi, ettei verorahoilla tule edistää uskonnonharjoittamista.
Tietysti jos on islamilainen yhteisö ja se esimerkiksi
pitää omaa kokoontumispaikkaansa, omaa uskonnolliseen tarkoitukseen
käytettävää kiinteistöä,
niin ilmeisesti kiinteistöveron alentaminen tai poistaminen,
aivan samoin kuin on kristillisillä suuntauksilla, tulee
kyseeseen. Näin ollen tähän joudutaan,
ja tämä on mielestäni aivan paikallaan. Näin
ollen on myös tällaisia asioita, joissa pitää kunnioittaa
myös muita uskontoja, vähemmistöuskontojen
uskonnonharjoittamispaikkoja. Näitä varmasti Suomeen
tulee tässä ajan mittaan entistä enemmän.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Viittasin jo siihen, että äskettäin
meiltä valmistui eduskunnasta ulkomaalaislaki. Sen toteutumista
seurataan. On mitä ilmeisintä ja todennäköistä,
että siihen jo tällä eduskuntakaudella
tehdään merkittäviä parannuksia
ja muutoksia. Lainsäädäntö näissä asioissa
kehittyy ja sen pitää kehittyä.
Ed. Esa Lahtela otti minusta hyvän, tärkeän näkökulman
esille: kansainvälisen yhteistyön. Sehän
on myös koko ajan lisääntynyt ja tiivistynyt,
ja tämäkin nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys, kuten ed. Tiusanen totesi, implementoi nyt vastaanottokeskuksia
ja turvapaikanhakijoiden kotoutumista koskevan direktiivin Suomen
lainsäädäntöön, osaksi
sitä.
Tekniikka on kehittynyt ja rikollisten kiinnisaanti on siinä suhteessa
parantunut, mutta työtä on koko ajan tehtävä,
että tämä edelleen tehostuisi. Suomessa
meillä on hyvin tärkeää huolehtia myös
omasta ja omassa vallassa olevasta lainsäädännöstä niin,
että Suomea ei koettaisi sellaisena maana, johon on helppo
hakeutua ja tulla ja hakea täällä turvapaikkaa
ja käyttää suomalaisen yhteiskunnan palveluja
väärin. Tähänhän meidän
pitää koko ajan kiinnittää huomiota,
että todelliset turvapaikanhakijat saavat turvaa ja suojelua
ja että taas niiden osalta, jotka tänne tulevat enemmän
tai vähemmän rikollisen toiminnan saattelemina,
kyetään nopeasti tekemään päätökset
ja heidät palauttamaan sinne, mistä ovat tulleet.
Yleiskeskustelu päättyy.