4) Hallituksen esitys maantielaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
on kyseessä uusi yleisiä teitä koskeva
laki, maantielaki, joka korvaa vuodelta 54 olevat yleisistä teistä annetun
lain sekä oikeudesta entiseen tiealueeseen annetun lain.
Täytyy heti alkuun sanoa, että vaikka tätä lakia
on valmisteltu varmasti vuosikausia ja se on pitänyt sisällään
valtaisan asiantuntijakierroksen — perustuslakivaliokuntakin
selvitteli tätä yli vuoden, liikennevaliokunta
on tehnyt perusteellista työtä — niin
harvinaisen vähän tässä on aineksia
minkään näköisiin intohimoihin.
Enemmän tätä voidaan pitääkin
tällaisena teknisenä uudistuksena, lakina, joka
on uudistettu vastaamaan nykyisiä olosuhteita paremmin.
Samallahan on tehty vähäisiä muutoksia
myöskin maankäyttö- ja rakennuslakiin,
kiinteistörekisterilakiin ja luonnonsuojelulakiin.
Totta kai täällä on tienkäyttäjien
ja ennen muuta maanomistajien kannalta mielenkiintoisiakin yksityiskohtia,
joita, puhemies, ajattelin tässä esittelypuheenvuorossa
muutamia nyt nostaa esiin.
Ensin on maanomistajan kannalta tärkeä lunastustilanne
ja korvauskysymys. Tässähän lähdetään
siitä, että tienpitäjälle tulee
nykyisen tieoikeuden sijaan omistusoikeus tiealueisiin. Tieoikeutta
voidaan pitää ajallisesti rajoittamattomana käyttöoikeutena,
josta on maksettu omistajalle täysi korvaus. Puhtaasti
tienpidon näkökulmasta katsoen tieoikeushan on
täysin riittävä instrumentti, mutta käytännön
syistä nyt tässä tieoikeus korvataan
omistusoikeudella.
On katsottu, että tästä on kiistatonta
etua, koska eri aikoina hankittujen tiealueiden määrittely yhtenäistyy,
tieoikeudella hankitut alueet merkitään kiinteistörekisteriin
viran puolesta lunastusyksiköiksi, kiinteistöpanttijärjestelmän
luotettavuus, selkeys parantuvat, lakkautettavan tien alue palautetaan
viereiseen tilaan, asemakaava-alueella kunnalle, täyden
korvauksen periaatetta noudatetaan maantielain aikana ja kolmiulotteinen
kiinteistöjärjestelmä on sitten rekisterin
pitäjille mahdollinen.
Maantietoimituksessa otetaan tienpitäjän haltuun
tiesuunnitelmassa osoitetut alueet ja tienpitäjä pyrkii
ennakolta sopimaan maanomistajan kanssa tulevalla tiealueella olevan
omaisuuden kuten rakennusten ja puuston poistosta. Tästähän
aika ajoin käydään paljonkin keskustelua, kenelle
ne puut sitten oikein kuuluvat. Maanomistajalle annetaan ensin mahdollisuus
korjata itse puustonsa. Toiseksi mahdollisuudeksi annetaan aina
se, että tienpitäjä korjaa sen puuston. Käytännössähän
asia toimii niin, että metsänhoitoyhdistys hoitaa
puuston korjuun eli kerää valtakirjat maanomistajilta
puuston myyntiä varten, kilpailuttaa metsän ostajan
ja tilittää rahat sitten maanomistajalle.
Toimituksessa korvataan maapohja, puuston ennenaikainen hakkuu,
joka on niin sanottua odotusarvoa, ja mahdolliset suhdannetappiot,
jos puun hinta on poikkeuksellisen alhaalla myyntihetkellä.
Jos on kysymys hyvin pienistä kohteista, joita esimerkiksi
piennaralueet useimmiten ovat, joissa yksittäisiä puita
joudutaan kaatamaan, tai puut ovat vaikeasti poistettavia muun muassa
sähkölinjojen takia, tienpitäjä on
maksanut myös korjuukustannukset. Tällaisten yksittäisten
puiden kaatamisestahan sovitaan aina tapauskohtaisesti. Korvauksen
kannalta on ratkaisevaa tällöin, onko korvausta
puustosta maksettu jo aikaisemmin vai ei. Korvauskäytäntö on
nykyisen tielain aikana hyvin vakiintunutta. Valituksia maaoikeuksiin
tehdään korvaustasosta, maa-aineksista ja yksittäiskohteista.
Tienpitäjä on harvoin valittajana. Korkeimman
oikeuden ratkaisuja tiekorvauksissa tulee toiminnan volyymi huomioon
ottaen enää perin harvoin.
Sitten tutkimusoikeudesta tiesuunnitelmien osalta. Perustuslakivaliokuntahan
lähti siitä, että nykyisessä laissa
olisi parempi se, että tutkimustöiden suorittamiseen
tarvittaisiin lupa. Liikenne- ja viestintävaliokunta tutki
tätä kysymystä ja totesi, että tämä johtaisi
hallinnollisesti kestämättömään
tilanteeseen. Vuosittain hyväksytään noin
100 tiesuunnitelmaa, ja miltei jokainen niistä on edellyttänyt
tutkimustöitä. Varhaisempia suunnitteluvaiheisiin
tehtäviä tutkimustöitä tehdään
vuosittain 30—50 hankkeen verran. Lisäksi tiepiirit
tekevät muita esisuunnitelmia tai vähäisiä parantamissuunnitelmia.
Näitä suunnitelmia on noin 100 edellisten lisäksi,
joten kokonaismäärä saattaa olla 250.
On katsottu näin, että tätä ei
pidetä mielekkäänä, järkevänä vielä yleissuunnitelmavaiheessa, koska
tielinja voi tarkemmassa suunnittelussa muuttua ja siirtyä eri
maanomistajien maalle. Toisaalta liian aikaisessa vaiheessa tehtävät omistusoikeusselvitykset
voivat mennä hukkaan, koska hanke voi jäädä myöskin
toteutumatta. On selvää, että lääninhallitusten
nykyisillä resursseilla ei pystyttäisi asiaa hoitamaan.
Nykyinen järjestelmä ei ole toisaalta aiheuttanut
myöskään minkäänlaisia
oikeusturvaongelmia. Jos olisi toteutettu perustuslakivaliokunnan
ehdottama menettely, se johtaisi siihen, että luvan saamisen
edellytykset ja kuulemismenettely tulisi kirjata lakiin. Se olisi
valituskelpoinen, mikä kiistanalaisissa tapauksissa taas
lisäisi hallinnollisia kuluja, aiheuttaisi viivytystä,
ja liikennehankkeiden käynnistyminen vaikeutuisi edelleen
kasvavien valitusten kautta. Siksi valiokunta pitikin säännöksen
käytännön hankaluuksien estämiseksi
hallituksen esityksen muodossa.
Sitten perustuslakivaliokunta kiinnitti huomiota myöskin
siihen, että korvauksen määrää arvioitaessa
olisi otettava huomioon, olisiko korvauksen saajalla todennäköisesti
ollut mahdollisuus saada tiealueelle maa-aineslupa, ellei tiehanketta
olisi toteutettu. Valiokunta tutki asiaa ja viittaa aikaisempaan
oikeuskäytäntöön, jossa korvaus
maa-aineksista on määrätty vain, jos luovuttajalla
on maa-aineslain mukainen ottolupa. Tästä voidaan
todeta vain se, että oikeuskäytäntö on
tältä osin näin ollen jo muuttunut.
Puhemies! Sitten muutama sana vielä tienvarsimainonnasta,
joka herätti valiokunnassa kohtuullisen paljonkin keskustelua
ja aivan aiheellisesti. Lähtökohtahan on se, että liikenneturvallisuuden
kannalta on selvää, että liikenneympäristö tulee
rauhoittaa eikä liikenteeseen kuulumatonta informaatiota
tule lisätä. Valiokunta pitikin sen vuoksi hallituksen
esityksen säännöstä tarkoituksenmukaisena
ja opastusta tai matkailua ensisijaisena perusteena poikkeuksen
myöntämiselle. Säännöksessä mainittuna
muuna sellaisena syynä tulee kuitenkin valiokunnan mielestä pitää matkailuun
liittyvää, vaikkakaan ei suoranaisesti siihen
kuuluvaa elinkeinoa tai sen harjoittamista. Tällaisena
valiokunta pitää esimerkiksi tilalta myytävien
omien tuotteiden, kuten marjojen, hedelmien, niiden jalostustuotteiden
mainontaa.
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty myös siihen, että eri
puolilla maata viranomaiset soveltavat ilmoittelua koskevia ohjeita
hyvin eri tavalla, jopa sillä tavoin, että toistuvan
tilaisuuden, kuten kesäteatterin, ilmoitus on poistettava
vuorokauden kuluessa esityksestä. Valiokunta toteaakin
tästä, että esimerkiksi kesäteatteri-ilmoitukset
ja muut lyhyemmän määräajan
esillä olevat, toistuvia tapahtumia koskevat ilmoitukset voidaan
nyt ehdotetun muutoksen puitteissa sijoittaa järkevällä tavalla
koko tapahtuman ajaksi. Se on totta kai myös järjestäjän
kannalta mielekästä. Valiokunta kuitenkin katsoo,
että säännöksen noudattamista
tulee tietysti valvoa ja viranomaisohjeistuksella tulee tarvittaessa
yhdenmukaistaa viranomaisen tulkintaa tästä ilmoittelusta.
Puhemies! Vielä erilliskysymys, joka liittyy liittymiin:
On selvää, että varsinkin runkoteillä pyritään
vähentämään liittymiä.
Varsinkin maatalousliittymien määrä on
ollut Suomessa tavattoman suuri, ja liikenneturvallisuuden kannalta on
johdonmukaista, että niitä vähennetään.
Kuitenkin on näin, että tieviranomainen voi myöntää luvan
maantien uudelle liittymälle tai kielletyn liittymän
käytölle taikka olemassa olevan liittymän
uudelleenkäyttötarkoitukselle.
Nyt on ilmennyt tilanteita, joissa on esimerkiksi maatalousliittymän
käyttötarkoitus muuttunut, se on voinut muuttua
vaikkapa asumistarkoitukseksi. On ollut tilanteita, joissa tällöin
käyttötarkoituksen muuttamista ei ole otettu Tiehallinnossa
huomioon. Valiokunta korostaakin, että tämäntapaisissa
maaseudun järkevälle asuttamiselle tärkeissä tilanteissa
käyttötarkoituksen muuttamiseen tulee suhtautua
myönteisesti erityisesti niissä tapauksissa, joissa
edellytykset maantieliittymälle täyttyvät
ja siitä ei ole erityistä haittaa liikenneturvallisuudelle.
Vielä lopuksi, arvoisa herra puhemies, muutama sana
tiesuunnittelusta, alueiden käytön suunnittelusta
suhteessa kaavoihin. Alun pitäenhän oli tarkoituksena,
että yleistiesuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin
oikeusvaikutteista kaavaa. Tämän lain valmisteluvaiheessa
valiokunnassa todettiin, että tämä sanamuoto
on ongelmallinen, koska yleissuunnitelma joudutaan laatimaan asemakaava-alueella
tiesuunnitelmatarkkuudella, jos yleissuunnitelma on asemakaavan
vastainen. Ehdotuksen mukaan jouduttaisiin muuttamaan maakuntakaava,
yleiskaava ja asemakaava, ennen kuin yleiskaava voitaisiin hyväksyä. Katsottiin,
että olisi paljon tarkoituksenmukaisempaa, jos yleissuunnitelma
perustuisi sitä tarkkuustasoltaan vastaavaan maakuntakaavaan
tai yleiskaavaan eli alueiden käytön yleispiirteinen suunnittelu
ja tiehankkeen alustava suunnittelu tapahtuvat samanaikaisesti.
Tällöin yleiskaavan ja yleissuunnitelman kanssa
ristiriidassa oleva asemakaava voitaisiin katsoa vanhentuneeksi
ja yleiskaava olisi ohjeena sekä asemakaavan että tiesuunnitelman
laatimisessa. Alueiden käytön suunnittelu ja tiehankkeen
suunnittelu tarkentuvat sitten vaiheittain, ja tiesuunnitelma taas
hyväksytään sen jälkeen, kun
asemakaava on jo hyväksytty. Edellytyksenä yleiskaavan
hyväksymiselle vastoin asemakaavaa olisi, että kunta
ja alueellinen ympäristökeskus puoltavat asiaa.
Tällä varmistetaan se, ettei yleissuunnitelmaa
hyväksytä asemakaava-alueella vanhentuneen yleiskaavan
perusteella.
Tässä päädyttiinkin muuttamaan
alkuperäistä esitystä ministeriön
kanssa hyvässä yhteistyössä ja
asiantuntijakuulemisen kanssa hyvässä yhteistyössä siten,
että asiaa koskeva 17 §:n 2 momentin loppu kuuluu
näin: "Yleissuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin
maakuntakaavaa tai oikeusvaikutteista yleiskaavaa. Yleissuunnitelma
voidaan hyväksyä vastoin voimassa olevaa asemakaavaa,
jos kunta ja alueellinen ympäristökeskus sitä puoltavat.
Tiesuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin oikeusvaikutteista
kaavaa."
Arvoisa herra puhemies! Nämä muutamat esiin
nostamani esimerkit tässä lain esittelyssä osoittavat,
että todellakin kyse on aika pitkälle teknisestä uudistamisesta,
vanhan lain, yli 50 vuotta vanhan lain, uudistamisesta vastaamaan nykyajan
tarpeita. Mutta samalla tässä otetaan kantaa kuitenkin
aika moniinkin hyvin mielenkiintoisiin tienkäyttäjän
kannalta keskeisiin kysymyksiin, jotka tulevat myöskin
johdonmukaisella tavalla helpottamaan käytännön
tulkintatilanteita kentällä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
esittelypuheenvuorossaan totesi, valiokunta oli yksimielinen mietinnön
osalta. Haluankin kiittää valiokunnan puheenjohtajaa
siitä, että mietintö saatiin yksimielisesti,
koska siellä huomioitiin myös niitä näkemyksiä,
joita myöskin opposition taholta tuotiin esiin. Niissä ei
varsinaisiin pykälämuutoksiin haluttu mennä mutta
lähinnä ohjaavaan toimintaan viranomaisille lupamenettelyssä.
Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi, tämä uusi
maantielaki korvaa yleisistä teistä annetun lain
sekä oikeudesta entiseen tiealueeseen annetun lain. Tämä laki
edellyttää, että maanteiden käyttö on
edelleen maksutonta. Kun viime aikoina on ollut paljon puhetta siitä,
että pitäisi saada joitakin silta- tai tiemaksuja,
niin se vaatii nyt sitten oman lainsäädäntönsä taikka
sitten tämän lain muuttamista tältä osin.
Mielenkiintoa on kohdistunut siihen, että tässä on
jaoteltu maantiet neljään eri kategoriaan eli valtateihin,
kantateihin, seututeihin ja yhdysteihin. Lisäksi vielä osa
näistä maanteistä määrättäisiin
valtakunnallisesti merkittäviksi runkoteiksi. Tämä on
tällainen yleislaki, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
totesi. Mutta voi sanoa näin, että täällä on
hyvinkin mielenkiintoisia seikkoja otettu mukaan, ja yksi on se,
mihin valiokunnan puheenjohtajakin viittasi, liittyminen maanteihin.
Nykyinen käytäntöhän on vaihdellut
aika paljon riippuen siitä, missäpäin
henkilö asuu. Itselläni on ollut muutamia valituksia
meidän suunnalla, Pohjanmaalla, ja siellä käytäntö on
ollut hyvin jyrkkä siltä osin, että maatalousliittymää ei
ole saanut muuttaa asuinkiinteistön liittymäksi.
Niin kuin me kaikki tiedämme, tällä hetkellä maaseudulla
tapahtuu hyvinkin paljon muutoksia tilojen osalta eli pienet tilat
häviävät ja suuremmat tilat ostavat niitä ja
tällöin usein varsinainen maatalousliittymä menettää merkityksensä. Jos
maansa myynyt, jos näin voi sanoa, haluaa kuitenkin jättää itselleen
tontin sinne ja haluaisi rakentaa omakotitalon, niin hän
ei saa rakennuslupaa, jos ei tätä liittymää muuteta,
koska siinä ei ole enää silloin maataloutta.
Tältä osin valiokunta on nyt kiinnittänyt
huomiota nimenomaan siihen, että maaseudulla on usein aihetta
tällaisten kiinteistöjen uudelleenjärjestelyyn,
ja myöskin siihen, että tällainen järkevä asuttaminen
ja rakentaminen voisi jatkua. Tämä valiokunnan
kannanotto yksityiskohtaisissa perusteluissa nimenomaan 37 §:ään
on ohje viranomaisille.
Valiokunnan puheenjohtaja viittasi näihin mainoksiin
ja mainitsi siellä muun muassa kesäteatterit ja
kesäiset tapahtumat, mitä kesällä esimerkiksi
kaksi kolme kertaa viikossa pidetään. Vanha ohjeistus
on todennut muun muassa ensinnäkin näitten tilamainosten
osalta aika erikoisella tavalla, että jos on yksinomaan
liiketaloudellisen tuloksen parantaminen kyseessä, vaikka olisi
matkailuyritys, niin se ei ole ollut riittävä peruste
luvan myöntämiselle. Aikaisemmissa perusteluissa
on todettu, että myöskään pelkästään yhden
liikkeenharjoittajan toimintaa palveleva mainos ei yleensä ole
riittävä peruste. Tältä osin valiokunta
pyrki nimenomaan ohjaamaan sitä, että vaikka ei
ole suoranaisesti matkailuun liittyvää elinkeinoa
tai sen harjoittamista, niin pitäisi myöntää poikkeus
koskien esimerkiksi tilalta myytäviä omia tuotteita
mansikka-aikana taikka sitten uusia perunoita taikka jotakin muuta,
mitä siellä nyt yritetään periferiassa
viljellä ja tulla jotenkin toimeen.
Erikoisin säännös tässä vanhassa
ohjeistuksessa on ollut nimenomaan se, jossa todetaan näin: "Yleisötilaisuuksien
viitoitukseen tarkoitetut merkit ovat tilapäisiä.
Merkit voidaan pystyttää vuorokautta ennen tilaisuuden
alkua, ja merkit on poistettava vuorokauden kuluessa tilaisuuden päättymisestä."
Tämä on aiheuttanut pienillä paikkakunnilla,
joissa nyt on yritetty joitakin kylätoimikunnan näytelmäkerhon
tuotoksia esittää pari kolme kertaa viikossa kahden
kolmen kuukauden aikana, sen, että jos on yritetty laittaa
sellainen ohjeistus sinne, missä se paikka on, jossa niitä näytelmiä esitetään,
Tiehallinnon edustajat ovat ilmoittaneet, että sen pienen
kyltin, joka sinne laitetaan, pitää olla seuraavana
päivänä pois. (Ed. Kankaanniemi: Entäs
vaalimainokset?) Sitten taas parin päivän päästä,
kun on uusi tilaisuus, voi käydä kiertämässä ne
10—20 merkkiä paikoilleen ja taas sitten seuraavana
päivänä ottaa ne pois. Eli tämä on
ollut minun mielestäni täysin järjetöntä toimintaa,
ja se on estänyt kunnollisen opastuksen näihin
kesätapahtumiin, joita on ollut.
Tältä osin nyt valiokunta on pyrkinyt ohjeistamaan
myöskin viranomaisia siitä, että silloin,
jos on esimerkiksi kolmen kuukauden aikana kesällä joitakin
näytelmiä kerran kaksi viikossa, niin se voisi
olla sen koko ajan se pieni opastusmerkki siellä ohjaamassa
näitä ihmisiä, jotka haluavat sinne näitä esityksiä tulla
katselemaan. Siinä ei ole kyse kyllä mistään
liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, jos on opastinmerkki siitä,
mihinkä päin pitäisi kääntyä,
jos siellä on joku esimerkiksi kesäteatteri, niin
kuin tässä tekstissä lukee.
Herra puhemies! Tilusjärjestelyt on mielenkiintoinen
asia, ja minun mielestäni tässä maantielaissa
se kohta on käsitelty sangen hyvin ja järkevällä tavalla.
Toivon, että myöskin silloin, jos nyt jossakin
vaiheessa hallitus osoittaa teiden rakentamiseen sen verran rahaa,
että joitakin uusia tielinjauksia voidaan tehdä,
niin silloin, kun niihin ei saada liittymiä, näillä tilusjärjestelyillä pystytään
asia hoitamaan sitten myöskin maanomistajien edut huomioiden
järkevällä tavalla.
Arvoisa puhemies! Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi,
tämä on hyvin pitkälle tekninen laki.
Valiokunta ei tehnyt siihen oikein paljon muita muutoksia kuin esimerkiksi
luonnonsuojeluasetuksesta siirsi erään pykälän
toiseen momenttiin säännökset muun muassa
vaalimainonnasta.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensittäinkin on todettava tässä aluksi,
jotta se on myönteinen asia, että täällä todetaan
nimenomaan, että tietulleja ei oteta käyttöön,
joka on sillä tavalla merkittävä linjaus
niihin puheisiin, joissa tässä aikaisemmin on
kuullut mainittavan kaiken näköisistä siltamaksuista
ja tiemaksuista. Elikkä suomalainen tieverkosto on jatkossakin tarkoitus
pitää noin tasavertaisesti kaikkien käytössä.
(Eduskunnasta: Ei ole varmuutta!) Sehän tarkoittaa sitä silloin,
jotta meidän on kerättävä veroja
sen verran, että tämä voidaan hoitaa,
mikä tarkoittaa myös sitä, jotta varallisuusveroa
ei sitten pidä poistaa, että meillä riittää rahaa.
(Ed. Väistö: Ei se liity tähän!)
Tässä ei lue sitä, mutta minä luin
tästä niin kuin rivien välistä,
jotta kellä on varaa maksaa veroja, niiltä pitää ottaa,
ja silloin ei tarvitse lähteä keräämään
tietulleja eikä semmoisia konsteja etsimään,
jotta rahat riittää tämän tyyppiseen
toimintaan.
Sitten toinen huomio tässä on se, jotta maantiet
olisi pidettävä yleistä liikennettä tyydyttävässä kunnossa.
Ei niitä tarvitse pitää hirveän
hyvässä kunnossa, mutta kunhan nyt tyydyttävässä kunnossa.
Toivon mukaan ne voidaan pitää tyydyttävässä kunnossa,
koska nyt tällä hetkellä kaikki maantiet
eivät ainakaan rospuuttoaikaan tuolla itäisessä Suomessa
ole kunnossa. Kun kulkee vaikka Ilomantsista jonnekin ylöspäin,
niin tiet ovat tosi huonossa kunnossa, jotta tahtoo niin kuin Lada
uida akseliansa myöten siellä. Tämä on
hyvä lausuma sillä tavalla, että siis
kaikkina vuorokauden aikoina ja vuodenaikoina, samaten kuin talvisaikaan,
pidettäisiin tiet sillä tavalla kunnossa, jotta
ne ovat auki myös ne tiet. (Ed. Väistön
välihuuto) Tähän pitää kiinnittää huomiota.
Nimittäin viime talvi osoitti sen, jotta meillä on
monia maantietasoisia teitä, missä aurattiin vaan
yhteen suuntaan eli oli yksi kaista käytössä.
Sen takia minusta tämä pitäisi ottaa huomioon
näissä normituksissa, kun näitä tien hoitonormeja
määrätään.
Mutta sitten yksi asia — siksi tulin tänne
puhujakorokkeelle oikeastaan — on tämä tienvarsimainonta.
Tässä ihmettelen sitä, että meillä on Suomessa
kaiken kaikkiaan semmoinen hyvin tiukka asenne. Kun miettii tuolla
meidänkin seutukuntia, niin siellä on tarve erinäköisen
informaation asettamiseen tienvarsille. Siellä on vähän
sivussa semmoisia yrityksiä, mitkä eivät muuten
näille teille näy, ja ihmiset huristavat ohi johonkin
suureen kaupunkiin hakemaan jotain, kun sen saisi sieltä maaseudulta
yhtä hyvin paikan päältä. Tässä todetaan
nyt tämmöinen matkailuun liittyvä asia,
mutta se on aika kaita sektori pelkästään
tämä matkailuun liittyvä toiminta. Siellä on
monia muita palveluita, vaikka joku kahvio siellä mäellä.
Se kahvion pitäjä ei ole voinut laittaa tienvarteen
mainosta, että siellä on kahvio, koska Tielaitos
on estänyt sen.
Minusta tuntuu aika hassulta, miksi tämmöisiä kylttejä ei
voida laittaa, koska minä ainakaan en usko, että se
aiheuttaa liikenneriskejä. Tai pitää kysyä niin
päin, että pohdittiinko edes valiokunnassa sitä tai
onko saatu selvitystä siitä, kun vaalien aikaan
kuukautta ennen voi pystyttää lumihankeen tolppia,
joissa on pärstäkuvia, ja sitten vähän
rikkaammilla saattaa olla koko äijänkuvakin siellä hangessa
seistä tököttämässä,
ja niitä on sitten tolppa toisissaan kiinni. Onko tilastollisesti
havaittavissa, että nämä sekavan näköiset
mainosrykelmät siellä pitkin tienvarsia — ja
jonot — ovat aiheuttaneet sitten enemmän tämmöisiä liikennevahinkoja?
Jos ne eivät ole aiheuttaneet, niin silloin siitä pitäisi
vetää se johtopäätös,
että näillä ei sinällään
ole liikenneturvallisuutta heikentävää vaikutusta.
Silloin pitäisi tästä johtaa myös
se ajatus, jotta sellaisten yrityksien mainontaa, joka on himpun
siellä tien sivussa, ei välttämättä valtateiden
varsilla, voitaisiin enemmän asettaa myös tämmöisiin
mainostauluihin, jotta tiellä liikkuja voisi tämän
hyvän palvelun sitten tavoittaa myös syrjäisemmiltä alueilta.
En tiedä, onko valiokunnan puheenjohtajalla tähän
vastausta vai onko tämä tullut esille ollenkaan.
(Ed. Väistö: Miettii koko ajan!) Vertaan nimenomaan
siihen aikaan, kun eduskuntavaalit käydään,
muissa ei niin paljon tule mainoksia. Nehän käydään
vielä siihen aikaan, että silloin on kuitenkin
liukkautta vielä jonkun verran ja olosuhteet semmoiset,
että silloin pitäisi teorian mukaan, jos mainokset
jotain aiheuttavat, näitä vahinkoja sattua. Vai
onko sitten kyse siitä, jotta ihmiset ovat niin tympääntyneitä tähän
politiikkaan, että kun ne näkevät nuo äijän
kuvat ja naisten kuvat, ne pyyhkäisevät ohi, mieluummin väistävät
ja katsovat tiehen, jotta eivät katso ollenkaan sinne mainosten
suuntaan.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Pyysin vastauspuheenvuoron siksi, koska
ed. Lahtela esitti kysymyksen. Itse asiassa vastaus löytyy
kyllä, ed. Lahtela, tästä valiokunnan
mietinnöstä. Meidän on kiittäminen
erityisesti ed. Vistbackaa, joka nosti tämän teidänkin
esiin nostamanne kysymyksen tästä tienvarsimainonnasta
niin väkevästi esiin, että valiokunta
siitä aika selvästi myöskin tulkintaohjeen
kirjoitti.
Haluan sitä nyt korostaa, että liikenteeseen kuulumatonta
informaatiota ei tule lisätä, siis sellaista,
joka on siellä pysyvästi, mutta valiokunta halusi
täsmentää ja helpottaa tällaisen
tilapäisen tienvarsimainonnan käyttöönottoa.
Tässähän ei ole kyse pelkästään
matkailusta, vaan sellaisena voidaan pitää vaikkapa
tilalta myytävien tuotteiden, marjojen, hedelmien tai jatkojalosteiden mainontaa.
Tällaisestahan on nimenomaan maaseudulla kysymys. Kun on
mansikka-aika, niin voidaan sitten kertoa, että täältä saa
mansikoita, tai kesäkuppila on, ja se voidaan sitten kertoa.
On kannettu huolta myös siitä, että tässä on
ollut hyvin erilaisia käytäntöjä riippuen
vähän tiepiiristä. Halutaan, että käytäntö ja
tulkinta ovat sitten yhdenmukaiset.
Lopuksi vielä, puhemies, käytiin kyllä keskustelua
vaalimainonnasta. Sen osalta nyt ei haluttu lähteä mihinkään
(Puhemies koputtaa) kannanottoihin. Totean vaan sen, että oma
kantani on se, että parastahan se olisi, että yhdenmukaisesti vaalipiireissä todetaan,
että sellaiseen ei ole tarvetta kenelläkään
ehdokkaalla.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totesin korokkeelta tämän
Kiihtelysvaarassa olevan ongelman. Se on myös monessa muussa
paikassa. Jos ajatellaan sitäkin maantietä, mikä Kiihtelysvaaran
läpi kulkee — taikka nyt se on Suur-Joensuuta,
ja onko se nyt Joensuun kaupunginosa sitten — (Ed. Väistö:
Kylä se on, kirkonkylä!) varressa olevaa kuppilaa,
kun se ei näy tielle, niin ihmettelen, ketä se
haittaisi, jos laittaisi kyltin sinne tienvarteen, jotta tässä kylässä on
tämmöinen kahvio, koska nekin vähäiset
ohikulkijat pyyhkäisevät ohi, kun eivät
tiedä, että tämmöinen palvelu
on olemassa. Tähän nyt ei kukaan käy
tekemään jotain ponsiesitystä, mutta
toivoisi, että tämmöinen viesti menee
perille ja voitaisiin suhtautua vakavasti semmoiseen, koska se ei
varmasti vaarantaisi silläkään mäellä yhtään
liikenneturvallisuutta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä liikenne- ja viestinvaliokunnan
mietintö on ansiokkaan tuntuinen, ja sitä hyvin
esiteltiin. Mitä tulee näihin tienvarsimainoksiin,
siihen informaatioon, niin mielestäni valiokunta on aika hyvin
tätä kyllä selvittänyt.
Kiinnitin sitten huomiota muuten tähän lakiin ja
esimerkiksi sen 27 §:ään. On todettava,
että en ole ihan vakuuttunut, onko tämä laki
sinänsä linjassa niiden muiden lakien kanssa,
mitä eduskunta on viime aikoina säätänyt,
ja Suomen hyväksymien kansainvälisten sopimusten
kanssa. Nyt tietysti, kun on aikaa itse asian liikkeelle laittamisesta
kovin paljon, en ole pystynyt katsomaan, minä päivänä on
käyty lähetekeskustelu tässä talossa,
mutta puhemiesneuvostolla on vähän sellainen epäkiitollinen
rooli esimerkiksi näiden lausunnonantajavaliokuntien nimeämisten
suhteen, että se ei aina välttämättä huomioi kaikkia
tai ehkä pysty huomioimaan ajantasaisesti kaikkia valiokuntia,
joilleka asia kuuluisi. Näin ollen voi olla, että tämäkin
asia olisi ehkä ansainnut myös, kun tässä on
paljon kaavoitusta, maankäyttöä, myös
ympäristövaliokunnan lausunnon. Mutta nyt näin
ei tapahtunut. Tulee katsoa, mikä päivä tuo
on ollut, että kuinka paljon pitää katsoa
sitten peiliin, ettei se asia ole edennyt, vai onko sitten muita
syitä.
Mutta joka tapauksessa, puhemies, tämä mietintö vaikuttaa
siis hyvältä, ja viittaan vielä 27 §:ään
ja ajatukseen siitä, että se ei ole ehkä ihan
linjassa muun maankäyttöön liittyvän
vuorovaikutuksen kanssa. Sellainen vaikutelma tästä minulle
on tullut.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensiksi alkuun tässä myöskin
kiitos valiokuntamme puheenjohtajalle näin sosialidemokraattisen
valiokuntaryhmän puolesta. Hän teki äärimmäisen
hyvää työtä myöskin
tämän osalta, että saatiin yksimielinen
lausunto. Kyse oli lähinnä nyt tästä ilmoittelusta,
josta ed. Vistbacka alustikin.
Halusin kiinnittää yhteen asiaan huomiota, joka
tulee olemaan aika merkittävä, eli tähän
uuteen määritelmään runkotie,
joita ovat sitten valtakunnallisesti merkittävät
tieosuudet. Tämä uusi määritelmähän
tulee tarkoittamaan sitä, että kun meillä tullaan
tulevina vuosina panostamaan tiestön kehittämiseen,
niin pääpaino tulee olemaan näitten runkoteiden
osalla. Näin ollen nyt, kun liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan tätä
Suomen
karttaa, jossa sitten nämä runkotiet tulevat olemaan
melko suppeassakin suhteessa, niin se on sillä lailla merkittävää,
että sinne nämä tulevat investoinnit
tullaan sijoittamaan.
Mitä tulee näihin tietulleihin tai siltamaksuihin,
kun niistä tässä nyt on keskusteltu myöskin, niin
en kyllä pidä mahdottomana ottaa niitä myöskin
Suomessa käyttöön, kun ajattelee tätä Pääkaupunkiseutua
ja sitä, että meillä on rajallisesti
rahaa käytettävissä teiden kehittämiseen. Perustienpito
vaatii rahansa ja niin vaativat myös nämä kehittämishankkeet.
Jos nyt ajattelee esimerkiksi tätä Helsingin kaupungin
sisäistä liikennettä, josta valtaosa
tulee Pääkaupunkiseudulta Helsingin ulkopuolelta,
niin kyllä jossain suhteessa voisi ajatella, että voitaisiin
kokeilla tietulleja, ja se kerättävä raha
käytettäisiin Pääkaupunkiseudun
tiestön parantamiseen. Näin ollen valtiolta vapautuisi
rahaa sitten muualle Suomeen esimerkiksi alempiasteisen tieverkon
kunnon parantamiseen.
Mutta tämä on tänä päivänä vielä vain
haavekuva. Sellaiseen ei ole valmiuksia, eikä ministeriökään
tällaista tule tämän eduskunnan aikana esittämään.
Mutta veikkaisin kuitenkin, että pitkällä aikavälillä Suomessakin
siirrytään, niin kuin ilmeisesti kaikissa Pohjoismaissa
on jo siirrytty, joko siltamaksuihin tai tietulleihin, kun saavutetaan
sellainen järjestelmä niiden keräämisessä,
joka ei ole kallis, vaan perustuu elektroniikkaan tai johonkin muuhun
tietotekniikkaan. Koska siinähän ei ole järkeä,
että kerääminen maksaa puolet siitä kerättävästä summasta;
siitä ei ole hyötyä.
Mitä tulee tienvarsimainontaan, niin olen täysin
samaa mieltä kuin valiokuntamme puheenjohtaja ja ed. Vistbacka,
eli kun Tiehallinnolla on ollut erilaisia käytäntöjä eri
puolilla Suomea — Pohjanmaalla on ollut erittäin
tiukkaa, on hyvinkin tarkkaan rajattu se, missä tienvarsimainontaa voidaan
käyttää — niin tämän
valiokunnan mietinnön pohjalta tulisi yhtenäistää ohjeet
koko Suomeen ja ehkä enemmän mahdollistaa kuin kieltää näitten
tilaisuuksien ja tuotteitten myynti.
Mitä tulee vaalimainontaan, meillä Vaasan vaalipiirissähän
on hyvinkin yleistä käyttää tienvarsimainontaa.
Siitä on ympäristöministeriön ohje,
jonka perusteella se tapahtuu. Se ei saa häiritä eikä estää näkyvyyttä tiestöllä,
ja nämä mainokset saa asettaa kuukautta ennen
vaalipäivää. Eli siinä ovat
ne reunaehdot tänä päivänä,
millä niitä saadaan asettaa. Kaupunkien alueellahan kaupungit
ovat kieltäneet muut kuin yhteiset vaalimainokset, mutta
jos saat yksityiseltä henkilöltä luvan
pystyttää hänen maalleen tällaisen
vaalimainoksen ja se on riittävän kaukana tiestä,
niin sen saa näitten nykyisten ohjeitten mukaan kuukautta
ennen vaalipäivää pystyttää.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta on
puheenjohtaja Markku Laukkasen johdolla tehnyt ilmeisen hyvää työtä.
Tämä käsittelyssä oleva maantielakihan
uudistaa puoli vuosisataa vanhat säännökset. Voi
sanoa, että on tietysti ollut jo aikakin tällaisen
lainsäädännön teknisen tarkistuksen,
kokonaistarkistuksen, toteuttamiselle.
Tässä maanteiden jako näihin neljään
luokkaan — valtateihin, kantateihin, seututeihin ja yhdysteihin — varmasti
johtaa osaltaan myös siihen, millä tavoin tienpitäjä sitten
huolehtii niiden kunnossa- ja myös talvikunnossapidosta,
eli ovat ilmeisesti pohjana tälle luokitukselle.
Kaikkinensa voi sanoa, että ne kysymykset, jotka tässä keskustelussa
ovat nousseet esille, ovat ihmisten kannalta tärkeitä.
Liikenneturvallisuus on tietysti tärkeä. Liittyminen
maanteihin tiluksilta ja pihoista, asumisalueilta, yleisten teiden
varsilta on tietysti hyvin tärkeä kysymys, ja
siihen on liittynyt, kuten ed. Vistbacka täällä totesi,
monia ongelmallisia tilanteita jo aiemmin.
Sitten kysymys mainonnasta. Jotenkin tuntuu, että Suomessakin
pitäisi tällaisen palvelulähtöisyyden
ja elävän elämän tarpeiden olla
enemmän myös viranomaistoiminnassa esillä.
Eivät ne mainokset kovin paljon vaaranna ainakaan taajamien
lähellä tai taajama-alueilla, missä nopeusrajoitukset
ovat pieniä, liikenneturvallisuutta. Tästä syystä kyllä toivoisi,
että nimenomaan tällainen yhtenäinen
käytäntö nyt seuraisi tästä koko
maahan ja että siitä myös tiedotettaisiin kansalaisille
ja että sitä myös sitten yhtenäisesti valvottaisiin.
Pekka Vilkuna /kesk:
Herra puhemies! Voi tällä kertaa kiittää ja
ehkä onnitellakin liikenne- ja viestintävaliokuntaa,
että ovat tehneet mietinnön, jossa sallitaan ja
hyväksytään vähän entistä enempi,
kun menneinä vuosina on ollut hyvin pääsääntöistä kyseisen
valiokunnan kohdalla, että sieltä on tullut vain
kieltävää, estävää tai
rangaistusta koventaa juttua. (Ed. Väistö: Mutta
perusteet?)
Mutta tästä mainonnan ja ilmoittelun sallimisesta
tienvarsilla. En minä välttämättä pidä sitä järkevänä,
että se on absoluuttisesti yhtenäinen koko maassa.
Ajatellaanpa Kehäkolmosta tai Kehäykköstä tuossa,
missä liikutaan vilkkaasti, tuhansia autoja, ja siinä on
vieressä yritys toisensa jälkeen, joiden valot
ja kyltit näkyvät tielle suunnilleen samalta matkalta
kuin ne mahdolliset mainokset tien varressa. Sitten jossain Pihtiputaan
Elämäjärvellä ei se nyt ketään
säikäytä, jos siellä on sitten
yhtäkkiä ilmoitus siitä, että tuosta saa,
muutaman sadan metrin päästä, kupposen kahvia.
Tietynlaista tarveharkintaa ja enempi sallimista ja elinkeinoelämän
edellytysten parantamista pitää löytyä tästä,
niin kuin käsittääkseni tämän
mietinnön jälkeen on mahdollista löytyä.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Näin juuri oli kyllä valiokunnankin
ajatus, että tällä sallitaan viranomaisille
entistä enemmän joustoa ja tulkintamahdollisuutta
ja sitä niin sanotun kuuluisan maalaisjärjen käyttöä myöskin
tämmöisissä asioissa, että eivät
jatkuvasti joudu ne yrittäjät, joille tällä on
todella elinkeinollista merkitystä, taistelemaan. Tämä antaa
sen liikkumavaran, mitä on tarvittu.
Ed. Tiusaselle haluan vaan todeta sen, että en itse
kyllä tullut tarkistaneeksi, mutta oma arvioni on, että lähetekeskustelu
käytiin vuoden 2004 valtiopäivien aivan alkupuolella,
siis reilu vuosi sitten. (Ed. Tiusanen: 2.3.!) — Joo, näin
oli. — Aikaa kyllä meni. Liikenne- ja viestintävaliokunnalla
oli valmiutta käsitellä toki tätä asiaa
nopeamminkin, mutta perustuslakivaliokunta halusi tehdä perusteellista
työtä, ja vuosi vierähti siellä. Se
aika ei kulunut liikenne- ja viestintävaliokunnassa. Minun
puolestani vallan hyvin olisi voitu pyytää ympäristövaliokunnalta
tähän asiaan lausunto, mutta en itsekään
kyllä muista nyt niitä erityisiä syitä,
mitä sitten puhemiesneuvostossa tuolloin oli, kun siihen
ei sitten päädytty.
Mutta siihen ed. Tiusasen näkemykseen ei kyllä asiantuntijakuulemisessa
löytynyt mitään perusteita, että 27 §:ään,
jossa on tämä muistutuksen tekemiseen suunnitelmista
varattava tilaisuus, olisi esitetty mitään sellaista
näkemystä, että tämä olisi
jollain tavalla vanhentunut tai ei olisi linjassa jonkun muun lainsäädännön
kanssa. Ei kukaan asiantuntija esittänyt tällaista
tai sitä, että tämän reilun
vuoden aikana olisi tapahtunut lainsäädännössä,
joko direktiivin kansalliseen lainsäädäntöön
siirtämisessä tai joiltain muilta osin, sellaista
muutosta, joka olisi ristiriidassa tämän kanssa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Siihen ensimmäiseen osaan ed. Laukkasen
puheenvuoroa: todella en itse nyt pysty heti katsomaan, olinko estynyt
2.3.2004 osallistumasta puhemiesneuvoston kokoukseen, mutta tämä nyt
ei ole tietysti ensimmäinen kerta, kun tällaisiin
asioihin joutuu kiinnittämään huomiota.
Eduskunnan ympäristövaliokunta käsitteli vastikään
maa-aineslakia, ja sen käsittelyn yhteydessä hallituksen
esityksessä vastaavan tyyppisessä kohdassa oli
selvästi pieni, sanoisiko, puute, joka sitten valiokunnassa
korjattiin, ja puute liittyi juuri tähän vuorovaikutukseen.
Tämän vuoden aikana on tapahtunut siltä osin
tietysti, että Suomi on ratifioinut Århusin sopimuksen,
ja näin ollen siitä johtuu jotakin, mikä ei
ole varsinaisesti muuttamassa Suomen lainsäädäntöä, mutta
painottaa tiettyjä näkökulmia. Näiden
näkökulmien johdonmukainen huomioiminen detaljilakeja
laadittaessa on hyvää lainsäädäntöä.
Niin kutsutut pitkittäishankkeet ovat olleet myös
noin vuoden 2004 sisällä, tässä salissa
käsittelyssä, ja myös niiden yhteydessä on
huomioitu Suomen kansainväliset sopimukset, joilla määritellään
nimenomaan kansalaisten mahdollisuuksia vaikuttaa omaan ympäristöönsä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Totean, että ed. Tiusanen on ollut paikalla 2.3.2004
puhemiesneuvostossa.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluankin vaan todeta ed. Tiusaselle vielä sen,
että kun rivien välistä puhutte, kuulostaa
siltä, että tässä on nyt poliittisia
tai joitain muita tarkoitusperiä, kun ympäristövaliokuntaa tässä ei
ole kuultu. Sellaisia ei ole ollut.
Senkin vielä totean, että jos Århusin
sopimus tai joku muu olisi aiheuttanut selkeitä ristiriitatilanteita
tämän pykälän suhteen, niin
olen siitä aivan vakuuttunut, että kyllä se
ristiriitatilanne olisi valiokunnan tietoon asiantuntijakuulemisen
ja käsittelyn aikana tuotu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tietysti, kun minä kysyin alkuperäisessä,
puhujakorokkeelta pidetyssä puheenvuorossa, pitääkö katsoa
peiliin, niin tässä tapauksessa pitää:
en ole ollut kyllin aktiivinen, niin kuin todetaan, tässä kokouksessa.
Meillähän on se käytäntö,
että hyvä, kokenut virkamieskunta katsoo nämä asiat,
tekee esityksensä, ja siihen sitten tietysti, niin kuin
puheenjohtaja Laukkanen tietää, puhemiesneuvostossa
jäsenet voivat tuoda omia huomioitaan. Siinä suhteessa,
olenko tuonut niitä huomioita, ilmeisesti en ole ja katson
peiliin ja totean, että en ole ollut kyllin aktiivinen
tässä asiassa.
Mutta joka tapauksessa ed. Laukkasen huomioon ja hänen
varmuuteensa, että asiantuntijakuuleminen olisi täydentänyt
tätä asiaa: Tässä maa-aineslain
uudistamiskysymyksessä valiokunnan jäsenistön
piiristä syntyi näkökulma, onko mainittu
maa-aineslain hallituksen esitys kuitenkaan todella huomioinut Suomen
kansainväliset sopimukset. Lopputulemaksi tuli se valiokunnan
yksimielisen kannan mukaan, että ei ollut huomioitu kylliksi.
Tämä näkökulma ei tullut asiantuntijapuolelta,
vaan valiokunnan oman osaamisen kautta.
Yleiskeskustelu päättyy.