7) Laki polttoainemaksusta annetun lain 6 §:n
muuttamisesta
Pekka Vilkuna /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Monasti kuulee tuolla automiesten ja -naisten
ja autosta kertyvien kustannusten maksajien keskuudessa sanottavan,
että Suomi on sarvikuonojen maa. Se tässä asiassa pätee
kyllä hyvin pitkälle, pitää paikkansa. (Eduskunnasta:
Ne ovat suojeltuja!) — Ne ovat todella suojeltuja, tämä systeemi. — Muutosvastarinta
tuntuu olevan aivan käsittämätön
tuolla autovero- ja koko autolainsäädännössä.
Sama asia saattaa olla historian mukaan kielletty, sallittu ja pakollinen
puolentoista vuoden sisällä, kun sitä oikein
ruuvataan. Nämä lisäperävalot
olivat semmoinen asia.
Mutta tämän asian vastustaminen, mistä nyt on
puhetta, että autoja saisi lähteä ajamaan
biokaasulla verottomasti, on täysin käsittämätöntä, miksi
on niin kovaa se vastustaminen siellä. Sikäli
kun tässä yhteiskunnassa, Suomessa, kuitenkin,
kun EU:sta tulee semmoisia ehdotuksia, jotka haittaavat, rajoittavat
tai muuten estävät ihmisten elämää ja
lisäävät byrokratiaa, niin ne toimenpiteet
kyllä pannaan välittömästi voimaan
ja direktiivejä noudatetaan pilkulleen, mutta jos sieltä EU:sta
tulee tämmöinen kehotus niin kuin tämä uusiutuvien
polttoaineiden käytön lisääminen
liikenteessä, niin valtiovarainministeriö panee
kynsin hampain vastaan.
Tämä asiahan lähti liikkeelle minun
toimestani jo edellisellä vaalikaudella. Sain silloin 127
allekirjoitusta lakialoitteeseeni, jossa oli päätavoitteena,
että EU:n tavoitetta uusiutuvien liikennepolttoaineiden
osuuden lisäämiseksi alettaisiin Suomessakin edistää.
Silloin tehtiin kansallinen ilmastostrategiakin, jossa sama asia
tuotiin selvästi esille, että liikennepolttoaineiden
kulutusta pitää ohjata tänne uusiutuvien
suuntaan. Mutta siitä huolimatta, että tämä lakialoite
tehtiin ja lähti liikkeelle ja luulimme saavamme kunnon lain
aikaan, olikin valtiovarainministeriön autovero-osasto
kirjoittanut sinne tekstiin semmoisen koukun — tietenkin
syy on pitkälle minun, että en huomannut sitä,
vaikka olin tavallaan ehdotuksen isänä liikkeellä — että se
ei kerta kaikkiaan lähtenyt toimimaan.
Tämä laki on ollut nyt puolitoista vuotta
voimissaan, mutta yhtään autoa ei ole rekisteröity Suomessa
toimivaksi biokaasulla. Syy siihen on niinkin käsittämätön,
että tässä nykyisessä tekstissä,
jonka tekstiosan muuttamisesta nyt tässä kyseenomaisessa
esityksessä on puhe, vaaditaan semmoiselta autolta, joka
käyttää osan ajasta biokaasua ja toisen
osan bensaa — kaikissa autoissa, jotka kaasulla toimivat,
on oltava molemmat — tiukemmat päästövaatimukset
kuin samanlaiselta autolta, jolla ajetaan koko ajan bensalla. Täysin
käsittämätön vaatimus, vaikka
kyllä valtiovarainministeriön henkilöt,
kun minä kävin keskustelemassa tästä asiasta,
sen hätävaleen siihen keksivät, että halutaan
pitää biokaasuautojen puhtausimago korkealla.
No, se kyllä pidetään korkealla, kun
ei niitä anneta tulla maahan ollenkaan.
Toinen selitys ministeriöstä oli, että no,
eihän meillä ole jakeluverkostoakaan, että eihän
näitä tämmöisiä autoja
tarvitse olla. No, kuka hullu järjestää jakeluverkostoa
maahan, jos ei ole tuotteella kysyntää? Se on
täysin järjetön logiikka tuommoinen,
että joku rakentaisi kaasunjakeluasemat tähän
maahan yli maan ja käyttö olisikin vaan sitten
jonkun virkamiehen mielivallan varassa, antaako hän poikkeusluvan
autolle käyttää sitä vai eikö anna.
Tämä, että se lähtisi Suomessakin
yleistymään, niin kuin se on yleistynyt monissa
länsimaissa — Ruotsissa on kymmeniätuhansia
autoja, jotka liikkuvat biokaasulla, Hollannissa on kaasuautoja
vaikka kuinka paljon, Saksassa tätä edistetään
aktiivisesti — on myös maaseutu- ja elinkeinopoliittinen
kysymys sikäli, että kun rakennellaan tuonne joko
lannasta tai muusta biomassasta kaasua tekevät systeemit,
niin ne kun pannaan kerran käyntiin, niin ne käyvät
jatkuvasti, kesät talvet. Silloin jos tämä kaasu
tehdään vain lämmitystarkoituksiin, joka
on ehdottomasti kannattavin tapa käyttää tätä kaasua,
niin se jää puolen vuotta vaille käyttöä ja
sinä aikana se liekki on poltettava taivaalle. No, toki
se poltettunakin on saasteettomampaa kuin vapaasti taivaalle laskettaessa.
Mutta kun saadaan muutama auto käyttämään
tätä biokaasua ympäri vuoden, niin saadaan
tiettyä kesäkuormaa tälle laitokselle
ja heti laitoksen kannattavuus paranee ja mielenkiinto niiden tekemiseen
lisääntyy.
Toinen kummajainen, mikä minua siellä valtiovarainministeriössä käydessäni
kummaksutti, kun asiasta keskustelimme korkeitten virkamiesten kanssa,
oli se, että heillä oli jonkunlainen semmoinen
harhakäsitys, että jos auto vapautetaan polttoaineverosta
silloin, kun se ajaa biokaasulla, se on heti täydellinen
onnela tälle autolle, se on vapaa kaikesta velvoitteesta
tätä yhteiskuntaa kohtaan. Eihän mistään
semmoisesta ole kysymys missään tapauksessa. Nämä autonomistajathan
ovat maksaneet autoveron auton ostaessaan ja maksavat käyttömaksun
aivan normaalisti ja jokaiselta kilometriltä, minkä he
ajavat bensalla, maksavat bensaveron jnp. Se on vain hyvin minimaalinen
menetys, mikä valtiolle tässä polttoaineveron
kohdalla koituu, ja väitän hyvin vahvasti, että sekään
ei ole loppujen lopuksi kokonaisuutena menetys, koska jos näiden
laitosten rakentaminen lähtee käyntiin ja näiden
laitteiden asentaminen autoihin lähtee käyntiin,
täältä tulee työtä ja
toimeliaisuutta, sitä kautta verotuloja ja alv-tuloja valtiolle
moninkertaisesti enempi kuin se niin sanottu menetys polttoaineverossa
näiden autojen kohdalla ensimmäisinä vuosina
on. Eikä missään tapauksessa minullakaan,
niin kuin ei ilmeisesti koko eduskunnalla, ole tarkoitus tehdä tästä maailman
sivu verotonta kulkutapaa.
Mutta mikään uusihan ei lähde tässä maailmassa
käyntiin, ellei se ole parempi tai houkuttelevampi kuin
entinen, voimassa oleva järjestelmä. Siitä syystä,
että se lähtisi käyntiin, sen pitää olla
houkuttelevampi, sen pitää olla edullisempi kuin
nykyinen systeemi. Vain sillä lailla saadaan tämä rakentamisinfra
pyörimään ja asia yleistymään.
Sitten kun näitä jakeluasemia tulee niin paljon,
että sillä on jo nähtävissä semmoiset
seuraukset, että valtio menettää bensaverotuloja, niin
silloin eduskunta harkitsee asiaa uudestaan ja asettaa sinne semmoisen
kohtuullisen veron, jota ei varmaan kukaan vastusta siinä vaiheessa, jos
se on selkeästi kuitenkin edullisempi kuin bensa, joka
on ehtyvä, fossiilinen polttoaine.
Kiitoksia edustajaveljille ja -sisarille runsaasta osallistumisesta
tähän minun lakialoitteeseeni. Oli todella miellyttävä tämän
asian kanssa liikkua, kun oli selvästi havaittavissa, että tämä on
todella eduskunnan tahto. Ei minun yhtään nimeä tarvinnut
sinne houkuttelemalla houkutella. Kun asian kerroin, niin kaikki
olivat sitä mieltä, ja siinä mielessä olen
erittäin optimistinen nyt tämän asian
eteenpäinmenemisen suhteen, koska joka ainoan valiokunnan
puheenjohtajan nimetkin on paperissa. Tämä lähtee
valtiovarainvaliokuntaan, ja on myös valtiovarainvaliokunnan joka
ainoan jäsenen ja puheenjohtaja ed. Olavi Ala-Nissilänkin
nimi tässä paperissa. Ihmettelen suuresti, jos
se pökkää nyt johonkin käsittämättömään
konnankoukkuun, mikä kyllä sekin tuon edellisen
kierroksen jälkeen pelottaa ja tuntuu jopa mahdolliselta,
mutta koetetaan olla tarkempana, että se nyt hyväksytään
ehdoitta tämä homma ja pannaan kunnolla käyntiin.
Kiitos siitä, ja sain tässä tapauksessa
erinomaisen komean syntymäpäivälahjan
itselleni: heitin tämän 20. päivä huhtikuuta
liikkeelle ja täytin samana päivänä 56 vuotta.
(Ed. Väistö: Onnea vaan!)
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! On tietysti hienoa, että kaikki
salissa olevat kansanedustajat ovat allekirjoittaneet tämän lakialoitteen.
Näin ollen voi ed. Vilkunaa onnitella todella tästä varsin
mittavasta työstä, siis työstä se
käy, kun tuollaisen määrän eli
170 allekirjoitusta kerää.
Mutta itse tähän ongelmaan, mikä tässä on, tämä valtiovarainministeriön
kanta: Ihan viime päivien viestit, kun näitä asioita
on käsitelty eri ympäristöissä,
muun muassa kestävän kulutuksen ja tuotannon toimikunnassa,
missä myös ed. Vilkuna on jäsenenä ja
eduskunnan edustajana, kertovat, että kyllä valtiovarainministeriön
niin sanottu virallinen kanta on se, että käyttömaksuja
voidaan autokohtaisesti edistää ympäristönäkökulmasta,
mutta nimenomaan biodiesel, yleensä uusiutuvat, kaasu jne.
ovat valtiovarainministeriön näkökulmasta
mörkö, huono asia ja ongelma, ja se ei ole kestävä linjaus
ympäristön kannalta. Ilmastonmuutoksen hallinta
tarvitsee myös pieniä askeleita, vähäisiä toimenpiteitä,
ja ajatus on se, että pienet toimenpiteet kasautuvat suuremmiksi
ja tällä tavalla niille tulee tehokkuutta. Valtiovarainministeriöhän
perustelee sitä, että ei ole tehokasta käyttää biopolttoaineita
nimenomaan liikenteeseen. Myöskin ed. Vilkuna viittasi
tähän, että esimerkiksi metaania olisi
parempi käyttää lämmitykseen,
mutta, aivan oikein, kesällä sitä ei
tarvitse eikä tarvitse myöskään
viilennystä niin paljon, että se kylmäkoneiden
raaka-aineeksi, niiden energianlähteeksi, kuluisi.
Nyt on kysymys siis hybridimoottorista, joka käyttää kahdenlaista
energianlähdettä, toisaalta fossiilista, toisaalta
bioperäistä metaania, ja tässä on
toki edistysaskel. Metaani voidaan käyttää tehokkaammin.
Metaani sellaisenaan ei ole tietysti sananmukaisesti uusiutuva energianlähde, mutta
se on sananmukaisesti erittäin potentti kasvihuonekaasu.
Se on lähes 20 kertaa vaikuttavampi kasvihuonekaasu, kasvihuoneilmiötä edistävä kaasu
kuin hiilidioksidi. Tässä mielessä sen
polttaminen hyötykäytössä on
tietysti kestävän kehityksen mukaista.
Tässähän uuteen lakialoitteeseen,
eikö niin, ed. Vilkuna, on lisätty nyt sitten
myös vety. Muistaakseni se ei ollut siinä ensimmäisessä. Tämä on
tietysti mielenkiintoinen ja hyvä asia, että se
kuuluu sinne. Vetytalous korvaamassa polttomoottoria olisi tietysti
hieno asia. Siinä on sitten se kysymys, mikä on
energianlähde, kun vetyä tuotetaan. Ympäristövaliokunta
kävi Kaliforniassa helmikuun lopulla 2005, ja
saimme kuulla, että Kaliforniassa, joka on kaikkein edistyksellisin
tässä autoteknologiassa, Kalifornian teillä kulkee
64 kappaletta vetyautoja. Myöskin tietysti vetyautot voivat
olla hybridiajoneuvoja, joita ne ovat siis pääsääntöisesti,
niin että niillä on myös bensiini energianlähteenä.
Mutta niin kuin lopuksi, arvoisa puhemies, ed. Vilkuna totesi, öljylähteet
ehtyvät. Helposti hyödynnettävät
Lähi-idän öljylähteet ehtyvät
nopeasti. Yhä kauempaa, vaikeammilta alueilta muita ongelmia
aiheuttaen haetaan uusia öljyesiintymiä, kuten
esimerkiksi Yhdysvaltojen Alaskasta, jossa valitettavasti presidentti
Bush on tehnyt päätöksen kansallispuistoon
tunkeutumisesta ja siellä olevien öljyvarojen
hyödyntämisestä ja öljyputkien
rakentamisesta. Niillä on biodiversiteettiin erittäin
vaaralliset vaikutukset, ja Yhdysvaltain kongressi ja senaatti aivan
minimaalisella ääntenenemmistöllä ratkaisivat
tuen presidentti Bushin politiikalle. Tämä on
nykyhetkeä jo, että pitäisi valmistautua
siihen, että bensiini tulee entistä kalliimmaksi,
entistä vaikeammin saavutettavaksi, ja fossiilisista polttoaineista
pitäisi päästä pois liikenteessä mahdollisimman
nopeasti. Eräs käytännön tapa
on tietysti se, että me siirtäisimme entistä enemmän
kuljetuksia kumipyöriltä kiskoille.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Ed. Pekka Vilkunan ym. lakialoite on erittäin
perusteltu ja oikea. Kysymyshän on ympäristöystävällisen,
kotimaisen biokaasun käytön edistämisestä.
Jotenkin on hämmästyttävää,
että Suomessa ei haluta veroratkaisuin edistää biokaasun
käyttöä, jos, kuten ed. Vilkuna täällä asiantuntevasti
kertoi, useissa muissa EU-maissa käyttö on jo
varsin mittavaa. Näin ollen on vaikea ymmärtää sitä vastustusta,
joka tällä hankkeella on tähän
saakka ollut. Olisi välttämätöntä,
että tämä asia etenisi ja että todella
tällainen infrastruktuuri muodostuisi. On tärkeää edistää myös
teknologiaa, sen kehittämistä.
Aiemmin istunnon alkupuolellahan oli käsittelyssä,
tosin ilman puheenvuoroja, mietintö Sitran toimintakertomuksesta.
Sitra omalta osaltaan on uudelleenorganisoimassa omaa toimintaansa
tärkeisiin painopistealoihin. Niistä yksi on tällainen
innovatiivinen toiminta ja toinen ympäristöystävällinen
toiminta liittyen juuri näihin tärkeisiin ilmastonmuutos-
ja ympäristökysymyksiin. Tässäkin
mielessä voi ajatella, että tämä on
myös sen hankkeen tai niiden hankkeiden linjauksen mukainen,
joita muun muassa Sitrassa on nähty tärkeänä.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin onnitella ed. Vilkunaa lakialoitteesta
ja ennen kaikkea siitä, että aloitteen on allekirjoittanut
yhteensä 178 edustajaa. Uskoisin, että tämä on
eduskunnalta jätettyjen lakialoitteiden ennätys.
Kun äkkiä tuossa pikaisen laskennan suoritimme,
niin oikeastaan tämän korkeampaan, suurempaan
allekirjoittajamäärään ei todellakaan
päästä.
Ajattelin ihan muutaman sanan maaseudun asukkaana ja kasvattina
tuosta autoilusta ja autoilun kalleudesta todeta. Se meitä ihmetyttää aina, että autoilu
on hirveän kallista, ja kun eletään alueella
ja ympäristössä, jossa matkat ovat pitkät,
työn takia tarvitaan jokaisessa perheessä vähintään
yksi auto ja joissakin perheissä jopa useampiakin. Kun
siellä ei ole julkisia kulkuneuvoja, joita pystyisi hyödyntämään,
niin aina ajatellaan sitä ja käsketäänkin
eduskuntaan tuomaan terveisiä, etteikö Suomea
voitaisi jakaa polttoaineveron suhteen jonkinlaisiin vyöhykkeisiin, joissa
olisi tämä asukastiheys ja asuntotiheys huomioitu.
Mutta ennen kaikkea, arvoisa herra puhemies, niin kuin täällä on
todettu, meillä on öljyn kulutuksen kasvuennusteet
näkyvissä hyvin vahvasti. Kun tietyt maat ryhtyvät
käyttämään öljyä ja sitä kautta
tietysti öljyvarat ehtyvät, niin meidän on
ennen kaikkea syytä miettiä korvaavia polttoaineita
ja niitä järjestelmiä, joilla me pystymme vastaamaan
tulevaisuuden haasteisiin. Melkein tekee mieli lainata tässäkin
asiassa Väinö Linnan Tuntematonta sotilasta ja
todeta lopuksi, että tässäkään
asiassa ei ole syytä jäädä tuleen
makaamaan, vaan eteenpäin on pyrittävä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä aloite oikeastaan
osoittaa allekirjoituksien määrällä sen,
että Suomen kansan edustajat ovat heränneet tässä asiassa.
Onko tämä myöhäisherännäisyyttä tai
mitä, mutta kuitenkin kun katsoo, niin me olemme monessa
asiassa jäljessä esimerkiksi vaikka Ruotsiin verrattuna
ja moneen Keski-Euroopan maahan verrattuna. Siellä biokaasua
käytetään huomattavasti enemmän. Siellä käytetään
biokaasua julkisissa kulkuneuvoissa merkittäviä määriä.
Se osoittaa sen, jotta tulevaisuudessa ensinnäkin tietysti
tämä on tosiasia, että öljy
vähenee. 40—50 vuotta, ja se on aika niukka luonnonvara.
Silloin joudutaan katsomaan, mistä saadaan energiaa. Tässähän
jätteestä tulee nyt sitten hyötyaine.
Elikkä kaikki, mikä aikaisemmin vietiin kaatopaikoille,
se tuleekin niin kuin rahan arvoiseksi tavaraksi. Siihen liittyen
tietysti tämä tarkoittaa kaatopaikkakaasuja, tämä tarkoittaa
uusia tulevia jätteitä: kun ne hyödynnetään,
hapatetaan, siitä muodostuu metaanikaasuja, jolloin saadaan
energiaa. Mutta se tarkoittaa myös sitä, jotta
voidaan hyödyntää kaikkia tämmöisiä,
vaikka heinästä voidaan tehdä biokaasua.
Luin tutkimuksen, joka on Suomen Biokaasuyhdistyksen puheenjohtajan
tekemä joskus 90-luvun alun tietämissä.
Se oli tämmöinen apilatutkimus, jossa verrattiin,
paljonko hehtaarilta apilaa mädätettynä saadaan
biokaasua, energiaa. Silloin jo se oli yllättävän
kova tulos. Mädättämällä saatiin
paljon enemmän rahnaa irti kuin syöttämällä esimerkiksi
apila tuotantoeläimille, mikä kuvasti omalla tavallaan,
mitä mahdollisuuksia on olemassa tulevaisuudessa. Sen takia minusta
tämä, mitä ed. Vilkuna tässä esittää,
pitäisi ehdottomasti saada käytäntöön.
Pekka Vilkuna /kesk:
Herra puhemies! Kiitos edustajaveljille puheen muodossa tapahtuneesta
tuesta. Mutta haluan muutamalla sanalla tätä ed.
Tiusasen käyttämää hybridi-sanaa
selkeyttää.
Tuo hybridi on niin kovin komea sana, että joku asiaa
tuntematon voi luulla, että siinä on jostain todella
uudesta, ihmeellisestä tekniikasta kysymys. Minun mielestäni
olisi parempi käyttää sanaa kaksineuvoinen
tai jotain muuta, koska normaali kaasutinmoottori ei tarvitse mitään
oikeastaan muutoksia. Pannaan vaan rinnalle kaasulaitteet ja säännöstelyventtiilit,
millä kaasu sinne kaasuttimeen menee ja siitä palotilaan
ja syttyy siellä. Sehän se kaasutin jo merkitsee
sanana heti sitä, että bensa on nestemäisenä.
Se siinä kaasutinlaitteessa kaasutetaan. Nyt tässä versiossa
on kaasu kaasuna ja se vaan säännöstellään erilaisilla
systeemeillä.
Se, miksi pitää olla kaksi niitä järjestelmiä,
on yksinomaan siitä kiinni, että koska ei ole
riittävän taajaa verkostoa kaasun saamiseksi,
niin pitää löytyä aina napinpainalluksen
takaa konsti jatkaa matkaa seuraavalle kaasuasemalle. Meillä kotona
esimerkiksi on trukki, joka toimii kaasulla ja bensalla. Se on vaan
napinpainallus, niin se muuttuu bensalle, silloin liikutaan ulkona.
Kun mennään huoneeseen sisälle, niin
napinpainallus ja se muuttuu kaasulle. Tehot ovat aivan samat ja yhtä hyvät.
Sitten tuosta öljyvarojen riittävyydestä:
ei siihen tarvitse kovin kummoista matematiikkaa eikä ennustajanlahjoja,
jos muistaa tämmöiset totuudet, että öljykriisin
aikana käytettiin 4 miljardia tynnyriä öljyä,
löydettiin uutta 30 miljardia tynnyriä. Tänä päivänä käytetään
30 miljardia tynnyriä ja löydetään
uutta vain 4.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka salissa on paikalla ainoastaan Suomen keskustan
kansanedustajia, niin on ilo nähdä, että tässä aloitteessa
on mukana kaikkien eduskuntaryhmien kansanedustajia, ainakin näin
päällisin puolin nähden, ja sopii toivoa,
että ed. Vilkunan tekemä erinomainen aloite biokaasupolttoaineen osalta
menisi nopeasti eteenpäin lainsäädäntöön. Keski-Suomesta
on laukaalainen maanviljelijäyrittäjä Kalmari
tehnyt hienoa pioneerityötä asian suhteen,
ja ed. Vilkuna on ollut hänen kanssaan paljon yhteistyössä.
Toivon, että tämä kaikin tavoin järkevä,
energiataloudellinen ja kotimaisuutta edistävä aloite
menisi eteenpäin.
Keskustelu päättyy.