Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Stakesin kaksi tai kolme tutkijaa julkaisivat
tämän viikon alussa raportin suomalaisesta hyvinvointivaltiosta,
ja he totesivat muun muassa, että suomalaisten vähimmäisturva
on heikentynyt viimeisten kymmenen vuoden aikana varsin radikaalisti
ja köyhyys on lisääntynyt. Noin 10 vuodessa
reaaliansiot ovat nousseet yli 25 prosenttia, mutta toimeentulotuen
reaalimuutos on -3 prosenttia, työttömän
perusturva on noussut vain 1,8 prosenttia ja kansaneläkkeen
reaalinousu on ollut kymmenessä vuodessa 2 prosenttia.
Herra puhemies! Tässä herää kysymys,
mitä hallitus aikoo tehdä esimerkiksi kansaneläkkeen,
joka on jäänyt kaikkein pahiten jälkeen, korottamiseksi?
Tämän vuoden maaliskuun alustahan tuli tämä kuuluisa
7 euroa, joka ei ole minkäänlainen tasokorotus.
Onko hallituksella suunnitelma kansaneläkkeiden todellisen
tasokorotuksen toteuttamiseen tällä vaalikaudella?
Entä onko muita köyhyyspaketin osia tulossa?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Minun tiedossani ei ainakaan ole, että meillä olisi
kehyksissä rahaa uuteen kansaneläkkeen tasokorotukseen.
Tärkeintä on saada niille pienellä eläkkeellä eläville,
joilla on siihen oikeus, oikeus saada tätä yksilöllistä syyperusteista
sosiaaliturvaa. Kävi ilmi äskettäin,
että esimerkiksi Kelan hoitotukea eivät läheskään
kaikki saa, ketkä olisivat siihen oikeutettuja. Myöskään
kaikkein pienituloisimmat eläkeläiset eivät
hae monistakaan syistä itselleen kunnallista toimeentulotukea
silloin, kun sairastuvat ja tarvitsevat paljon lääkkeitä.
Näitä asioita voitaisiin, niiden myöntämistä, organisoida
paljon hienotunteisemmaksi kuin tällä hetkellä ja
ihmisiä kokonaisuutena käsitellä esimerkiksi
vanhusneuvoloissa. Mutta koko hallituksen politiikkahan perustuu
siihen, että talous pidetään kunnossa
ja pystytään maksamaan sosiaaliturvaa ja niille,
jotka ovat työikäisiä, luomaan työpaikkoja,
jotta he voivat ponnistaa sieltä syrjäytymiskierteestä työhön.
Meillä on monia toimenpiteitä tässä liikkeellä yhtä aikaa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä oli varmasti erittäin
kylmä suihku eläkeläisille ja muille
vähävaraisille, kun hallitus vetoaa näihin
hyväksyttyihin kehyksiin ja toisaalta toteaa,
että mitään ei ole tällä vaalikaudella
tulossa.
Pidättekö te todella kohtuullisena sitä,
että palkansaajien ostovoima on lisääntynyt
yli 25 prosenttia, eläkeläisten vain 2 prosenttia — ja
siinäkin vielä kansaneläkkeen varassa
elävien kaikkein vähiten — ja myös
tietysti työttömät ja toimeentulotuen
varassa olevat ovat hallituksen unohtamia? Eikö olisi mahdollista,
että kuitenkin katsottaisiin vähän enemmän
oikeudenmukaisuutta tähän yleiseen tulonjakoon?
Sitten toisaalta, näkeekö hallitus, että vain
hyväosaisten veronkevennykset on se ratkaisu, jolla työttömyyttä poistetaan?
Eikö voisi ajatella, että kaikkein heikoimmassa
asemassa olevien ostovoiman lisääminen lisäisi
myös työllisyyttä?
Ed. Säde Tahvanainen merkitään
läsnä olevaksi.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Arvoisa puhemies! Olipa kovin johdatteleva kysymys, mutta vastaan
näin:
Mikä on tärkein asia eläkeläisille,
ikääntyville ja iäkkäille ihmisille,
asia, joka myöskin heidän kohdallaan on vaikeampi
kuin muilla väestöryhmillä? Se on terveys.
Tämä hallitus, niin kuin edellinenkin hallitus, on
pyrkinyt panostamaan nimenomaan terveydenhoitoon tässä maassa
ja sillä tavalla, että se myöskin näkyy
valtion menoissa, niissä kuuluisissa kehyksissä,
joihin ministeri Mönkärekin tuossa viittasi. Tämä on
painopistealue hallituksen politiikassa, ja sillä puolella
meillä töitä riittää,
myöskin seuraavilla hallituksilla vielä. Jos ed.
Kankaanniemi sitten on sitä mieltä, että kehykset
pitää repiä auki, niin silloin hän
haluaa vaarantaa koko valtiontalouden, vakaan kehityksen taloudessa,
sen näkymän, joka on tärkein tae sille,
että myöskin jatkossa voidaan tällä tavalla panostaa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä kauniissa moniväriesitteessä,
ministeri Hyssälä, lupasitte vaalien alla eläkkeensaajille
kaiken mahdollisen. Lupasitte poistaa taitetun indeksin, lupasitte
myös, että kansaneläkkeen pohjaosa palautetaan,
ja pisteenä iin päälle lupasitte kansaneläkkeisiin
300 euron, siis 300 euron, kuukausikorotusta. Nyt olette hallituksessa ja
olette päättäneet 7 euron, 7 euron, korotuksesta.
(Eduskunnasta: Ja lisää ei ole tulossa!)
Herra puhemies! Kysymykseni kuuluu ministeri Hyssälälle:
Kuinka paljon mielestänne poliitikko voi pettää antamiaan
lupauksia ilman, että hän menettää poliittisen
uskottavuutensa? (Välihuutoja)
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz on kyllä tuon esittänyt
aiemminkin, ja vastaan samalla tavalla, että tavoitteena
politiikassa pitää olla tiettyjä asioita.
(Välihuutoja) Mielestäni myöskin eduskunta
voisi keskustella joskus näistä järjestelmistä. Nythän
eläkeläiset saavat peruseläkkeensä lisäksi
myöskin asumistukea, toimeentulotukea. Halutaanko sitten,
että tuetaan erilaisilla palvelusubventioilla, näillä tuilla,
vaiko sitten peruseläkkeeseen lisää rahaa
käteen ostovoiman lisäämiseksi?
On olemassa erilaisia järjestelmiä. Nyt on
valittu tämä palvelujärjestelmä,
sen kehittäminen, johon ministeri Kalliomäki viittasi,
terveydenhuolto, sosiaalihuolto Kansallisen terveyshankkeen ja sosiaalihankkeen
myötä. Näitä palveluja käyttävät
ikäihmiset ja eläkeläiset, ja nämä ovat edullisia,
laadukkaita julkisia palveluja.
On tietenkin toinen järjestelmä: Jos halutaan, että käteen
jäävää eläkettä nostetaan,
niin silloin tietenkin voidaan tinkiä jostakin muusta,
kenties jostakin tuesta (Puhemies: Aika!) tai jostakin muusta. Järjestelmistä voisi
eduskuntakin joskus keskustella ja siitä, mitä halutaan
tavoitteeksi. (Välihuutoja)
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun keskustellaan köyhyydestä,
niin meidän indeksijärjestelmämme ruokkii
sitä, että tuloerot pysyvät suurina.
Kansaneläkeindeksi, joka tälle vuodelle on 0,4
prosenttia, tulee kansaneläkkeisiin, toimeentulotukeen,
työmarkkinatukeen ja kaikkiin pienempiin etuisuuksiin.
Sitten taas meillä on olemassa työeläkeindeksi,
joka oli vain 0,9 prosenttia, ja se tulee työeläkkeisiin.
Onko nyt koskaan pohdittu sitä, kun tuloerot ovat kuitenkin
viimeisten vuosien aikana kasvaneet, että näitä indeksejä katsottaisiin
vähän uudestaan?
On aika kohtuutonta, että kaikkein pienimpiin etuisuuksiin
tulee kaikkein pienimmät indeksit. Aina nämä tuloerot
kasvavat sitä kauttakin. On tiedossa myös etukäteen
se, että indeksit vuodelle 2006, kun ne tarkistetaan, tulevat
olemaan vielä pienemmät. Eli niin toimeentulotuen,
työmarkkinatuen kuin eläkeläisten kansaneläkkeen ja
työeläkkeiden ostovoima entisestään
pienenee. Tämä on minun mielestäni aika
suuri ongelma, koska meillä on tosiaan yhteiskunta muuttunut
edelleen siihen suuntaan, että tuloerot ovat kasvaneet.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Kyllä me seuraamme näitä indeksijärjestelmiä ja
laskimme muun muassa silloin, kun tämä alkoholiveron
alennus tehtiin, miten olisi käyttäytynyt eläkeläisille
suunnattu vähän eri tavalla painotettu indeksi.
Kun katsottiin sitä takautuvasti, todettiin, että sellainen
indeksi ei olisikaan ollut eläkeläisille myönteinen.
Eli monesti sitten vuosien kuluessa ne asiat kuitenkin menevät
eri suuntiin, mutta suomalainen indeksijärjestelmä on
kuitenkin sellainen, että se antaa eläkeläisille
palkkakehitystä mukaan, jota muilla eurooppalaisilla indeksijärjestelmillä ei
ole. (Välihuutoja)
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta on todella törkeää,
että sosialidemokraattinen valtiovarainministeri Kalliomäki
pistää juuri näitten kaikkein köyhimpien
ihmisten toimeentulon korotusesitykset valtiontalouden heikentämiseksi
ja vaarantamiseksi. Te ette puhunut ollenkaan tällaista
kieltä silloin, kun te olitte alentamassa kaikkein hyvätuloisimpien
varallisuusveroa tai tuloveroja, ja samanaikaisesti kuitenkin pitkäaikaistyöttömät
joutuvat hakemaan ensisijaisen etuutensa vuoksi, siis työmarkkinatuen pienuuden
vuoksi, toimeentulotukea.
Eikö olisi järkevää, että tämä työmarkkinatuki
nostettaisiin yli sen toimeentulotuen rajan, ettei näiden
ihmisten tarvitsisi mennä toimeentulotukiasiakkaiksi?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! En sano kysymystä törkeäksi
mutta vastaan kyllä sillä tavalla, että minä vastaisin
ed. Kankaanniemen kysymykseen puhumalla kehyksistä ja niiden
rikkomisesta, siitä merkityksestä, mikä vakaalla
valtiontaloudella on siinä, että kykenemme myöskin
tulevaisuudessa takaamaan hyvinvointivaltion perusturvan ja siihen liittyvän
rahoituksen. Tämä hallitus on jo startissaan,
jo lähtiessään liikkeelle, päättänyt
yli miljardin markan menonlisäyksistä, joista
valtaosa on täällä sosiaali- ja terveyssektorilla,
koska valitsimme sen painopisteeksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ministeri Hyssälälle
kommentti, että ei teille tullut mieleen silloin vaalibrosyyria
laatiessanne tuo äskeinen vastaus, minkä tänne eduskunnalle
annoitte. (Naurua)
Ministeri Kalliomäelle kommentti, että aivan oikein
kannatte huolta kehyksistä, mutta ettekö te vihdoin
voisi laittaa harmaan talouden ja mustan talouden elikkä törkeän
talousrikollisuuden kuriin? 2 500 miljoonaa euroa lisää kassaan,
ja sillä tavalla Hyssäläkin voisi saada
tahtonsa läpi.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Kehykset ja valtiontalous ovat vain väline.
Tavoite on se, että kyetään tämän
hyvinvointivaltion tärkeimpien toimintojen, jotka minun
mielestäni liittyvät juuri palveluihin, sosiaaliseen
perusturvaan, koulutukseen ja tämän kaltaisiin
asioihin, toiminnot ja rahoitus turvaamaan.
Harmaa talous Suomessa on kansainvälisten tutkimusten
mukaan pienintä maailmassa. (Ed. Pulliainen: Mutta eihän
se ole mikään selitys tähän!)
Lähes ykkösenä olemme sillä alueella,
ja siihenkin satsataan, siihenkin satsataan. Jos ed. Pulliainen
sitten arvelee sillä tavalla, että vain ikään
kuin valtion budjetista rahaa pistämällä siihen
se onnistuisi, niin tämä parantaminen tarkoittaa
sitä, että eri järjestelmiä kehitetään
myöskin, ja pelkällä rahalla se ei varmasti
onnistu.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä salissa
on useaan otteeseen oltu ansiostakin ja syystä huolissaan
kaikkein pienimpiä eläkkeitä saavien
toimeentulosta ja eläkkeiden ostovoiman säilyttämisestä.
Ihan selvää on, että ne lupaukset, joita
ministeri Hyssälä on antanut, eivät tule
kuuna päivänä toteutumaan. Mutta vähintä,
mitä te voisitte tehdä, olisi se, mitä kokoomuksen
eduskuntaryhmä esitti budjettivastalauseessaan, eli että selvitettäisiin
ne mahdollisuudet, että ainakin pienempien eläkkeiden
ja yleensä eläkkeiden ostovoima voitaisiin turvata. Kysynkin:
Mihin toimenpiteisiin te ryhdytte? Kyllä sanon, että on
ministeri Hyssälän laskuopit näiden palveluidenkin
osalta hukassa, jos täällä sanotaan,
että palveluihin on panostettu, kun tosiasia on se, että kuntatalous
kiristyy ja palvelut ovat kaikkein suurimmassa vaarassa tänä päivänä, mitä Suomen
historiassa on ollut. Toivon todella, että sinne panostuksia
saadaan, jotta eläkeläisetkin saisivat ne terveyspalvelut,
mitä hallitus on luvannut.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä linja
valittiin selkeästi silloin, kun hallitusohjelmaa tehtiin.
Meillä oli tietty tulonsiirtopotti, ja siinä lapsiperheet, perhepanostukset,
ovat hyvin keskeisiä. Me olemme tällä vaalikaudella
nostaneet lapsilisiä, kotihoidon tukea, pienimpiä äitiys-,
isyys- ja päivärahoja. Nämä ovat
olleet suuria panostuksia toimeentulopuolella. Näin ollen
me päätimme myöskin, että painotus
on sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä.
Satoja miljoonia euroja laitetaan näihin palveluihin
tällä vaalikaudella, ja nyt tuloksia on nähtävissä,
esimerkiksi hoitotakuu. Se on aika kallis järjestelmä,
mutta näyttää siltä, että se
onnistuu tässä maassa hyvin. Perusterveydenhuollossa
jo nyt ihmiset pääsevät päivässä sinne
kohtuullisen hyvin. Aikaa on vielä syksyyn. Erikoissairaanhoidossa
leikkausjonot ovat lyhentyneet. Juuri nämä ikäihmiset,
jotka paljon sairastavat, saavat nyt näitä terveyspalveluja
paremmin kuin ennen. (Ed. Zyskowicz: Hoitotakuusta päätti
edellinen hallitus!)
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Ei ihan selkeästi käynyt
ilmi hallituksen suhtautuminen tähän Stakesin
tutkimukseen. Kyllä ainakin minun sosialidemokraattinen
sydämeni vähän pysähtyi, kun
minä luin siitä, että nimenomaan vähimmäistoimeentulon
varassa elävien ihmisten toimeentulo on heikentynyt niin
huomattavasti tässä yhdessä maailman
kilpailukykyisimmistä maista. (Eduskunnasta: Kyllähän tämä on
jo tiedetty aikaisemmin!)
Ministeri Kalliomäki sanoi näin, että myös eläkeläiset
hyötyvät eniten kohentuvista terveydenhuoltopalveluista.
Varmasti on niin, mutta toisaalta tänä päivänä kuulee
yhä enemmän valituksia siitä, että kunnon
terveydenhuoltopalveluksia saavat rikkaat ja ne, jotka ovat erittäin
vaativia, suorastaan, sanoisinko, röyhkeitä, ja
on ihan oikein, että ihmiset ovat vaativia. Mutta, arvoisat
ministerit, juuri nämä ikääntyneet
ihmiset, eläkeläiset, eivät ole näitä erittäin
vaativia, ja (Puhemies: Edustaja, saammeko kysymyksen?) minusta
ainakin se selvitys pitää tehdä, jäävätkö vanhemmat
ihmiset leikkausjonoissa edelleen työelämässä olevien
jälkeen. (Puhemies koputtaa) Epäilykseni on, että jäävät.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Hoitotakuu, johon olemme tehneet yhtenäisen
kriteeristön, jota edelleen kehitetään,
lähtee siitä, että kansalaiset ovat tasa-arvoisia
asuinpaikasta riippumatta, varallisuudesta riippumatta, mitä tulee
julkisiin palveluihin. (Ed. Jaakonsaari: Näinhän
me sanotaan!)
Nyt näyttää siltä, että asia
etenee hyvin eri sairaanhoitopiireissä. Tämä on
otettu äärettömän vakavasti
meillä, ja tästä kiitos niille terveydenhuollon
työntekijöille, lääkäreille,
hoitajille ja johtajille, jotka siellä töitä tekevät
tämän hoitotakuun puolesta. Tämä juuri
edistää sitä tasa-arvoa, että ikäihmiset
pääsevät hoitoon samalla tavalla kuin
työikäiset ja muut. (Ed. Jaakonsaari: Pääsevätkö?)
Meillä on tällainen tieto, että tämä kriteeristö,
mikä ei lähde iästä vaan hoidon
tarpeesta ja sairaudesta, toimii jo kentällä nyt,
ja edelleen syksyyn mennessä sitä sisäänajetaan.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Jotta ei jäisi väärää käsitystä nyt
suhtautumisesta Stakesin selvitykseen, niin tämä Kauton,
Teperin ja kolmannen henkilön tekemä selvitys
tehtiin talousneuvostoa varten, ja se on käsitelty siellä suurella
vakavuudella koko hallituksen, talousneuvoston jäsenten ja
työmarkkinaosapuolien läsnä ollessa.
Juuri ne ajatukset ovat olleet meidän tiedossamme, ja nyt me
saimme siihen hyvää tutkimustietoa, joka kertoo
siitä, miten tähän on jouduttu.
Kävimme keskustelua, mikä on julkisen vastuun
raja silloin, kun me puhumme köyhyyden ja syrjäytymisen
ehkäisemisestä, ja sieltä voidaan vetää ihan
suoria johtopäätöksiä siihen,
minkä tyyppisiä asioita meidän pitää tehdä tässä valmistelussamme
hallituksen syksyn toimenpiteiksi kaikkein vähävaraisimpien
aseman kohentamiseksi. Kyllä tämä on
ollut hallituksen aloitteesta syntynyt selvitys, jota vakavasti
on käsitelty hallituksen piirissä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! On tietenkin hyvin helppo piiloutua
menokehysten taakse ja sanoa, ettei ole varaa. Mutta jos nyt niitä menokehyksiä tarkastellaan,
niin voidaan todeta, että vuonna 2006 ja 2007 tulee tuloverokevennyksiä noin
1,3 miljardia. Siitä huolimatta valtion kassaan virtaa
enemmän rahaa. Kun näin on, on ymmärrettävää,
me täällä eduskunnassa niin kuin koko
kansa ihmettelemme, miten on mahdollista, ettei silloin löydy
rahaa niille kaikkein köyhimmille. Kysymys kuuluukin:
Eikö olisi syytä katsoa uudelleen niitä menokehyksiä huomioon
ottaen, mitä äsken totesin? Veroja alennetaan,
kassaan tulee lisää rahaa, eli pitäisi
riittää siihen kaikkein kipeimpään
kohtaan.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Budjetin tasapainoennuste, ed. Kallis, vuosille 2006
ja 2007 näyttää alijäämää.
Totta kai sen kaltaiset veronkevennykset, joita tehdään,
luovat dynamiikkaa, toimivat sillä tavalla teidän
mainitsemassanne muodossa, mutta eivät ne sataprosenttisesti
tietenkään näillä aikaväleillä toimi.
Eli kyllä me olemme alijäämäkehityksessä,
joka on ongelmallinen, mutta se on valittu tie. Veronkevennykset
tehtiin yhdessä työmarkkinaratkaisun kanssa. Luotiin
sellainen kokonaisuus, joka toimii ja luo vakautta tulevaisuuteen, joka
on välttämätön, jotta kykenemme
tulevaisuudessakin rahoittamaan tämän hyvinvointivaltion
perustarpeet.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Valtiovarainministeriön mielestä omaisuusveron poisto
ei vaaranna eikä romuta valtiontaloutta, mutta sen sijaan
400 euroa kuukaudessa saavan pienen kansaneläkeläisen
toimeentulon parantaminen uhkaa romuttaa valtiontalouden.
Kysyn myöskin sitä, miten kaikkein köyhimpien,
siis toimeentulotuella olevien ihmisten, toimeentulon parantaminen
romuttaisi valtiontalouden, kun raha tulee kuitenkin kaikki kulutukseen välittömästi.
Sen sijaan omaisuusveron poiston rahat tuskin tulevat kulutukseen,
herra valtiovarainministeri. Onko tämä sosialidemokraattien linja?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Toistan sen, minkä sanoin aikaisemmin: Kun
hallitus aloitti, kun hallitusohjelma tehtiin, silloin jo päätettiin
laittaa yli miljardi euroa lisää ja nimenomaan
sellaisiin kohteisiin, jotka koskevat vähävaraisimpia
ihmisiä tässä maassa. Me katsomme tilannetta,
ja nyt seuraavassa budjetissa kaikkein vähävaraisimpien
ihmisten varalta rakennetaan vielä lisämeno-osiota
kaikkien kehystenkin uhalla.
Mutta tosiasia on, ja sen nyt haluan toistaa tässä,
koska se ei mene muuten perille, että jos murretaan nämä kuuluisat
kehykset, niin silloin murretaan valtiontalous ja julkinen talous
sitä kautta pidemmällä aikavälillä.
Jossain on pidettävä kutinsa. Kyllä minusta
eduskunta on se paikka, joka hallituksen lisäksi joutuu
katsomaan näitä asioita kokonaisuutena.