4) Hallituksen esitys laiksi valtion yhtiöomistuksesta
ja omistajaohjauksesta
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Muutama sana valtionyhtiölain
käsittelyn pohjaksi ja lähetekeskustelun pohjaksi.
Lakiesitys juontaa viime vaalikaudelta, jolloin edellinen hallitus
jo tämän lakiesityksen valmistelun aloitti. Taustalla,
pohjalla, oli yhtäältä oikeuskanslerin
huomio siitä, että lakia on syytä selkeyttää.
Myöskin KTM:n selvitysmies Matti Vuoria vuonna 2003 päätyi
samaan näkemykseen, että tätä lakiesitystä on
syytä ajantasaistaa vastaamaan nykykäytäntöä,
eli näiltä osin lakiesitys on luonteeltaan tekninen.
Tätä asiaa haluan painottaa, tämä lakiesitys
ei ole ideologinen lakiesitys. Tämä lakiesitys
ei ole yksityistämislaki vaan ennen kaikkea tekninen lakiesitys,
jolla uudistetaan ja ennen kaikkea selkeytetään
yhtäältä eduskunnan ja toisaalta valtioneuvoston
toimivaltaa valtionyhtiöitten omistusta koskevissa asioissa.
Uudistus selkeästi korostaa eduskunnan roolia erityistehtäväyhtiöiden
osalta ja valtiolle strategisesti tärkeiden markkinaehtoisten
yhtiöiden omistuksesta päätettäessä.
Jo nykyiselläänkin nämä yhtiöiden
valtuusrajat ovat yli 50 prosentissa, ja tätä menettelyä myöskin
tämä lakiesitys noudattaa.
Lakiesityksen mukaan valtuusrajat, jotka ovat siis eduskunnan
määriteltävissä tämän
esityksen mukaan, ovat joko 100 prosenttia, 50, mitä kautta
on enemmistö, tai sitten 0. Tämä esitetty
uudistus merkitsee eduskuntavaltuuden poistumista tai alentumista
yhdeksässä yhtiössä, siis yhdeksässä yhtiössä tapahtuisi
näin. Näistä yhdeksästä kolme
on pörssiyhtiöitä. Valtuus puolestaan
nousisi 15 yhtiössä, eli tämä ei
ole yhdensuuntainen lakiesitys, vaan tässä on
molempiin suuntiin liikkumista. Yhtäältä mennään
alaspäin, käytännössä joissakin
50:een tai sitten suoraan nollaan tai sitten toisinpäin.
Eli tämä on hyvä huomata vaikkapa nyt
Itellan tai VR:n osalta, että nykyisen lainsäädännön
mukaan valtioneuvosto voisi halutessaan lain puitteissa myydä näistä yhtiöistä lähes
kolmanneksen eduskuntaa kuulematta. Tässä lakiesityksessä näitten
yhtiöiden osalta valtuusrajaa esitetään
nostettavaksi. Ne, joissa valtuusrajaa esitetään
alennettavaksi tai vietäväksi nollaan saakka yhteensä,
ovat Kemira, Outokumpu, Rautaruukki, Ekokem, Raskone, Suomen Ilmailuopisto,
Suomenlinnan Liikenne — varsin eksoottinen — ja
Finnfund sekä Tietokarhu. Puolestaan niitä yhtiöitä,
joissa valtuusraja nousisi, ovat muun muassa Haus, Itella, jonka äsken
jo mainitsin, VR, Alko, vaikkapa Veikkaus. Eli on kahteen suuntaan
tapahtuvaa liikettä.
Haluan tässä yhteydessä korostaa
sitä, että myyntivaltuus on täysin eri
asia kuin myynti. Tällä lakiesityksellä määritellään
ja säädellään myyntivaltuuksia,
myyntivaltuuksia, jotka ovat eduskunnan peukalon alla ja päätöksenteon
alla. Valtioneuvosto sitten näiden myyntivaltuuksien puitteissa
toimii oman harkintansa, hallitusohjelmansa mukaisesti yhtiökohtaisen
ja markkinatilannekohtaisen tarkastelun pohjalta. Voi tapahtua myöskin
toisinpäin, että valtio voi olla myöskin
lisäämässä, merkitsemässä,
osakkeita tai osallistumassa esimerkiksi osakeanteihin, eli tämäkin
on teoriassa, kenties tulevaisuudessa myöskin käytännössä,
mahdollista.
Haluan erityisesti korostaa ja alleviivata sitä, että jokaisen
yhtiön kohdalla valtuusrajojen puitteissa tarkastelu, jota
harjoitetaan, on yhtiökohtaista ja markkinakohtaista.
Kaiken kaikkiaan tämä salkku, joka on omistajaohjauksessa,
josta keskittämispäätös tehtiin edellisen
hallituksen aikaan, edellisen eduskunnan aikaan, ja joka nyt 1.5.
lukien on astunut voimaan, on salkku, jonka arvo on tänä päivänä reilut
25 miljardia euroa. Valtio on suurin omistaja Helsingin Pörssiin
listatuissa yhtiöissä.
Sitten jos katsotaan hieman sitä, miten valtionyhtiöpolitiikkaa
Suomessa on harjoitettu, niin haluan alleviivata sitä,
että Suomessa on tämmöinen pitkä kaari,
pitkä kaari aina sieltä 90-luvun puolelta, jolloin
Suomessa alettiin hyvin hallitusti ja maltillisesti vähentää valtion
omistusta, ja tällä linjalla on tarkoitus jatkaa:
maltillisesti, harkiten. Edellinen hallitus, punamultahallitus,
möi kaikkiaan 5 miljardin euron edestä yhtiöitä, osakekantaa
muun muassa Sammosta, TeliaSonerasta, Fortumista, Kemirasta, Outokummusta, Kapiteelista,
Engelistä, Vaposta. En pysty sanomaan tietenkään,
onko tämän istuvan hallituksen myyntisumma tuota
kokoluokkaa. Tuo 5 miljardia saattaa olla luku, johon
on aika vaikea päästä, mutta se ei ole
myöskään mikään itsetarkoitus.
Valtiontalouden tarve ei säätele näitä myyntejä.
Tätä kansallisomaisuutta hoidetaan huolella ja
harkiten ja pyrkien pitämään nimenomaan
näkökulmana se, että erityistehtäväyhtiöt
ovat asia erikseen, ne, missä valtio on määritellyt
strategisen intressin. Haluan nyt korostaa, että näihin yhtiöihin
voidaan luokitella energiayhtiöt Fortum ja Neste Oil etunenässä ja
sitten yhtäältä Finnair. Näissä on
tarkoitus, tavoite, ja toivon, että eduskunta tähän
tavoitteeseen yhtyy, säilyttää strateginen
omistus 50 prosentissa. Näissä omistus on strategista
luokkaa. Yhtiöt ovat pörssiyhtiöitä.
Valtio-omistaja ei osallistu päivittäiseen liiketoiminnalliseen
päätöksentekoon tietenkään,
vaan meitä säätelee omistajana osakeyhtiölaki
ja arvopaperimarkkinalaki, mutta omistajuus on strategista, ja tällä linjalla
on tarkoitus jatkaa.
Tänä kuluneena vuotena on toteutettu kaksi operaatiota:
Kemira GrowHow ja Kemira. Näistä myynnit ovat
yhteensä 862 miljoonaa euroa, ja sitten jos katsotaan,
miten tuo summa käytetään, haluan korostaa,
että ne ovat tietysti hallituksen päätöksiä,
niitä ei omistajaohjaus päätä,
mutta hallitusohjelma antaa vastauksen tähän,
eli kun ja jos osakemyyntitulot ylittävät 400
miljoonan euron yli menevältä osalta 25 prosenttia,
enintään 150 miljoonaa, sitä voidaan
käyttää innovaatioita ja talouden kasvua
edistäviin hankkeisiin. Eli jos nyt tuo summa 862 miljoonaa
muutetaan tämän säännön
mukaan, niin reilu 100 miljoonaa tulee jossakin vaiheessa päätettäväksi,
suunnattavaksi talouden kasvua ja innovaatioita edistäviin hankkeisiin.
Arvoisa puhemies! Omistajaohjauksen tavoitteena on lisätä vuoropuhelua
eduskunnan kanssa. Valtionyhtiölain eduskuntakäsittely
on tänään, ja myöhemmin valiokuntakäsittely
on yksi foorumi. Myöskin tulemme valmistamaan toukokuun
aikoihin vuosikertomuksen, joka on kertomuksen muodossa tarkoitus
tuoda eduskuntaan edellisen vuoden osalta, miten on mennyt jne.
Olemme valmiina eduskunnan kanssa käytävän
vuoropuhelun kehittämiseen.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen eri mieltä ministeri Häkämiehen
kanssa siitä, että laki selkeyttää jotain.
Se ei selkeytä yhtään mitään.
Se on ideologinen valinta, ja ministeri Häkämiehen
kynänjälki näyttää jälleen
näkyvän. Tässä hän
siirtää valtaa hallitukselle eduskunnalta.
Kysynkin, minkä takia tämmöisten
strategisten yhtiöiden kuin Rautaruukki, Kemira, Outokumpu
osalta, jotka on yhteisin verovaroin hankittu, pyydetään
valtuuksia nollaan. Mitä sillä tavoitellaan? Mikä on
se merkitys sillä, että se pudotetaan nykyisistä prosenteista
nollaan?
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On todella harkiten ja varovasti edettävä,
kun eduskunnan valtaa siirretään valtioneuvoston
puolelle erittäin hyvin pärjäävien pörssiyhtiöiden
osalta. Ja nyt kyllä tässä pikkuisen
on semmoinen lihaksi panemisen maku, ideologinen valtionyhtiöiden
herkkä myyntitavoite, kun ajatellaan, mikä kansallinen
osaaminen ja alueellinen työllisyys monesti sitoutuu myöskin
näihin valtionyhtiöihin. Ne ovat myös hyviä osingontuottajia.
Tässä täytyy muistuttaa, että eduskunta
esti 2002 Kemiran pilkkomisen, voi sanoa, ruumiinryöstäjäiset,
hyvin halvalla osakehinnalla. Maa- ja metsätalousvaliokunta
ja talousvaliokunta eduskunnassa totesivat hallintoneuvostosta osin tulevalla
kokemuksella, että Kemira oli menossa liian halvalla.
Se estettiin eduskunnassa. Nyt eivät markkinat eikä eduskunta
päässeet teidän Kemira-kauppoihinne eivätkä keskeisiin strategisiin
pohdintoihin metsäteollisuuden kemikaaleista
taikka lannoitteista. (Puhemies: Aika!) Tässä ei
tätä keskustelua käyty lainkaan nyt.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Väitteisiin siitä, että kysymyksessä olisi
ideologinen lakiesitys, vastasin jo aikaisemmin. On hyvä muistaa, että jo
nykyisenkin lainsäädännön puitteissa myyntivaltuuksia
on 9 miljardilla eurolla — 9 miljardilla eurolla.
Tämä lakiesitys nostaa niitä muutamilla
miljardeilla euroilla. Eli olen korostanut sitä malttia
ja harkintaa.
Ed. Rajamäki nosti esille tämän Kemiran 2002.
En, totta kai, voi vastata niistä ajoista. Silloin oli
eri vastuuministeri. Taisi olla kyllä ministeri ed. Rajamäen
puolueesta, se joka sen esityksen tänne toi.
Kolmanneksi sanoisin, että tässä toteutetussa Kemira-osakkeitten
myynnissä ensinnäkin valtio säilyy merkittävänä omistajana
Kemirassa, 16,5 prosentilla, toiseksi, kauppa toteutettiin hyvään
hintaan, kuluneen kuukauden keskiarvohintaan, ja se oli korkeampi
kuin edellisen päivän hinta, kolmanneksi, me saimme
mukaan teollisen omistajan, jonka osaamista ja kykyä nostaa tuon
yhtiön arvoa, saatiin mukaan, edelleen suomalaiset eläkeyhtiöt.
Eli voisi sanoa näin, että usko Kemiran tulevaisuuteen
on tätä kautta hyvä. Ja sitten kaupan
päälle tuli vielä tämä kotimainen
omistajuus.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olennaista on tässä se, että eduskunnalla
pitää kansallisen strategian, osaamisen ja alueellisen
työllisyyden kannalta keskeisten valtionyhtiöiden
omistamis- ja olennaisissa ratkaisuissa olla mukanaolorooli ja päätöksentekorooli.
Ne olivat todella keskeisesti sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä ja
maa- ja metsätalousvaliokunnan ja talousvaliokunnan vetotehtävissä olevat
sosialidemokraatit, jotka pystyivät todella kriittisesti
tarkistelemaan entistä Kemira-kauppaa ja estämään
sen. Hallituspuolueet itse asiassa eduskunnassa ja eduskunta toimivat.
Sen takia on tärkeätä, että valtioneuvostolle
ei siirretä hyvin pärjäävien
valtionyhtiöiden päätösvaltaa
eduskunnan käsistä vaan että se todella
aidosti eduskunnassa myös voidaan arvioida.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri, te ette vastannut siihen
kysymykseen, minkä takia juuri tämmöisissä tärkeissä yhtiöissä perusteollisuudessa
kuin
Kemira, Rautaruukki, Outokumpu pitää, ja nimenomaan
hallitukselle, siirtää ne valtuudet. Vastatkaa
tähän kysymykseen, ministeri.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Vastauksena sanon, että tämä on
tekninen lakiesitys ja tässä haetaan nollavaltuutta
sellaista teoreettista tilannetta varten, että neuvoteltaisiin
järjestelyistä. Mutta haluan korostaa ja alleviivata,
että meillä ei ole salaisia eikä julkisia
myyntilistoja ja meillä on erittäin maltillinen
politiikka.
Ed. Rajamäelle toteaisin, että jos se sitten
oli SDP-vetoinen, se Kemiran kaupan kaatohanke, niin kampititte
sitten oman ministerinne, onnittelut siitä! Kemiran osalta
strateginen vuosi on 2005. Silloinen hallitus, jossa ed. Rajamäen
puolue oli mukana, laski Kemiran omistusosuuden alle 50:een. Se
on se rajapyykki. Tässä lakiesityksessä korostetaan
juuri näitä prosentteja. 100 prosenttia kertoo
erityistehtävästä, yli 50 strategisesta
omistuksesta, ja sen jälkeen se lähtökohta
omistukseen on finanssipoliittinen. Te olitte siinä hallituksessa
hallituksen jäsenenä, joka tiputti Kemiran omistuksen
alle 50 prosenttiin.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä kerran: se hallituksen esitys,
joka koski Kemiran pilkkomista ja — suoraan sanoen — erittäin
alhaisella osakehinnalla myyntiä, estettiin edustuksellisen
demokratian ja kansanvallan toimivuuden ja eduskunnan harkinnan
ja arvioinnin jälkeen. Eduskunta katsoi, että se
on hallituksen esitys, jota ei ole järkevä toteuttaa.
Näin pitää olla jatkossakin olennaisissa
valtionyhtiöasioissa.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallituksen esityksessä lisätään
edelleen hallitukselle myyntivaltuuksia yhdeksässä yhtiössä.
Tässä jo äsken keskusteltiin Kemirasta,
Outokummusta ja Rautaruukista. Kyllähän tässä ihan
selvästi, silloin kun hallitukselle lisätään
myyntivaltuuksia, vähennetään myöskin
eduskunnan mahdollisuutta puuttua siihen asiaan.
Hallituksen omistajaohjaus kyllä kaipaa parannusta,
kun katsotaan kymmenen vuotta taaksepäin ja tapahtumia
siellä. Optiot, palkitsemisjärjestelmät
ovat olleet täysin kohtuuttomia, vain pelkkiä rahastusjärjestelmiä ja
rahastusautomaatteja. Hallituksen virkamiehet, jotka ovat edustaneet
hallitusta ja Suomen valtiota siellä, ovat vain käsi
lipassa kunnioittaneet, kun suuria optioita ja palkitsemisjärjestelmiä eri
yhtiöitten johtajat ovat rahastaneet. Tämä ei
voi olla oikein. Se ei myöskään voi olla
peruste sille, että valtionyhtiöitä yksityistetään
edelleen.
Valtionyhtiöt ovat hallituksen esityksen mukaan vuonna
2000—2007 maksaneet osinkotuloja yhteensä 7,7
miljardia euroa. Kun valtionyhtiöitä myydään,
niistä saadaan kerralla hinta, mutta sen jälkeen
myöskin osinkotulot loppuvat. Mieluummin hyvin lypsävää lehmää kannattaa lypsää ennemmin
kuin tappaa se. Tässä tapauksessa hallitus on
nyt hakemassa lisävaltuuksia sille, että ne lypsävät
lehmät voitaisiin pistää lihoiksi, kuten
täällä ed. Rajamäki jo totesi.
Näin ollen en voi pitää hyväksyttävänä sitä ratkaisua, mitä nyt
esitetään.
Tässä on myöskin esimerkkejä siitä,
mitenkä valtionyhtiöitten valvonta on epäonnistunut.
Stora Enso, pääjohtaja Härmälän
johdolla, ryhtyy globaaliseksi yritykseksi, se osti Amerikasta kahdeksan
tehdasta 5 miljardilla eurolla. (Ed. Rajamäki: Tuleekohan
miinusta?) Myyntihinta lehtitietojen mukaan oli nyt 1,8 miljardia
euroa, elikkä tappiota tuli yli 3 miljardia euroa. Tämän lisäksi
joka vuosi nämä yhtiöt tuottivat tappiota. (Ed.
Valpas: Melkein Soneran verran!) Tätä Stora Enso
ei ole suostunut kyllä yksilöimään. Mutta se
on tiedossa, että joka vuosi Stora Enson Amerikan-tehtaat
tuottivat Stora Ensolle tappiota.
Tulkoon tässä esimerkiksi mainittua, että Stora
Enso maksaa Suomessa suomalaisille paperitehtaan työntekijöilleen
300 miljoonaa euroa palkkarahoja vuodessa. Elikkä pelkkä myyntitappio
oli yli kymmenen vuoden palkkarahat, mitkä Suomessa Stora
Enso maksaa työntekijöilleen. Suuruusluokkana
tämä on valtava. Siitä huolimatta, että tämä on
näin suuri tämä tappio ja niin nopeasti
Härmälä sai sen aikaiseksi, on syytä todeta,
että se ei vielä pärjää Soneran
ilman ostolle Saksasta. Se oli vielä suurempi menetys. Siinä yhteydessä täytyy
todeta, että se on sellainen ennätys, jota tuskin
helposti lyödään, mutta Stora Enso pääsi
kyllä tässä hommassa helposti hopeamitalille.
Tappiot tietenkin maksavat suomalaiset työntekijät
viime kädessä. Sen osoitti toissa keväänä ollut
työnantajien työsulku, kun näitä tappioita
ruvettiin repimään suomalaisten paperityöläisten
selkänahasta. Siitähän oli kysymys, (Ed.
Rajamäki: Näin oli!) kun haluttiin kotimaassa
saada tuottavuutta keinolla millä hyvänsä häikäilemättömästi
ylöspäin, mutta ei silti pystytä kyllä tämmöisiä tappioita
yhtäkkiä kyllä kattamaan. Tämä osoittaa
vaan sen, että valtion omistajaohjaus näissä valtion
omistamissa yrityksissä ei ole kyllä toiminut.
Se ei ole toiminut Sonerassa eikä se ole toiminut kyllä nyt
Stora Ensossakaan. (Ed. Soini: Herrat saavat vaan mitaleja!) — Herrat
saavat mitaleja ja prenikoita rintaansa, ja työntekijöitä riistetään
entistä enemmän ja pistetään
Suomessa jopa kannattavia, jopa voittoa tuottavia, tehtaita seisomaan,
kun ulkomailla tehtaitten pysäyttäminen on kalliimpaa.
Varkaudessa olevan paperikoneen pysäyttäminen
toi kuulemma 2 miljoonan euron säästön Stora
Ensolle. Se on hyttysen ininää verrattuna niihin
tappioihin, mitä Stora Enso sai Amerikan-seikkailustaan,
puhumattakaan vielä siitä, mitä lisäkuluja
tämän rahamäärän lisäksi
korkomenot ovat aiheuttaneet.
Tämä on karua totuutta ja karua luettavaa
valtionyhtiöitten johtamisesta. Mutta siitäkään
huolimatta en kannata sitä, että valtionyhtiöt
pitää yksityistää, vaan valtionyhtiöitten
omistajaohjausta tulee tehostaa, ja valtion tulee käyttää sitä äänivaltaa,
mikä niissä yhtiöissä on, omistajansa eli
valtion, koko kansan, eduksi, unohtamatta myöskään
työllisyys- ja aluepoliittisia näkökohtia.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
valtion yhtiöomistuksesta ja omistajaohjauksesta on tärkeää lainsäädäntöä.
Minä kyllä alustavan tarkastelun pohjalta voin
sanoa, että mielestäni tämä selkeyttää kyllä tätä järjestelmää,
joka meillä on. Tämä on tavattoman tärkeää sen
tähden, että näissä on suuri
varallisuus, näissä tehtävät
päätökset ovat erittäin tärkeitä,
kauaskantoisia. Omaisuudenhan esimerkiksi voi myydä vain
kerran, ja näillä on tavattoman suuri vaikutus
monella eri tavalla suomalaiseen yhteiskuntaan.
Onko tämä esitys ideologinen? Sitä voi
tietysti pohtia ja riidellä siitä loputtomiin,
eikä siitä keskustelusta lopputulosta tule. Kyllä sosialidemokraatit
ja vasemmistoliitto hallituksessaoloaikanaan myivät valtavan
määrän suomalaista kansallisvarallisuutta,
eikä se silloinkaan ideologiaa tainnut olla, vai mitä se
oli? Ei ainakaan sitä ideologiaa, mikä perinteisesti
vasemmalle on kuulunut. Tärkeämpää on
tässä yhteydessä pohtia, onko se järkevää,
mitä tässä tehdään,
minkälaista lainsäädäntöä laaditaan.
Mielestäni on järkevää, että lainsäädäntö uudistetaan
ja tehdään pelisäännöt
lain tasolla.
Tärkeä pohdinnan kohde on tällaisen
lainsäädännön osalta se, mikä on
siinä ajankohtaisessa tilanteessa harkinnan mahdollisuus,
kun omaisuusjärjestelyjä tehdään,
myydään tai ostetaan. Eduskunta ei voi tällaista
keskustelua käydä ajankohtaisesti, ainakaan pörssiyhtiöiden
osalta, eikä paljon muidenkaan osalta, vaan se on valtioneuvosto,
joka sen hoitaa. Ja on myös erittäin hyvä,
että nämä on nyt keskitetty yhdelle ministerille
pääsääntöisesti, lähes
täydellisesti, hallituksessa ja näin on selkeä vastuu
sitten kokonaisohjauksesta ja pelisäännöistä ja
menettelytavoista yksissä käsissä. Eli
eduskunnan on tähän asti pitänyt antaa
valtuudet, ja niin se on jatkossakin. On vain kysymys siitä,
annetaanko ne näin lainsäädännön
kautta kerralla vai sitten tipoittain aina silloin tällöin.
Sillä hetkellä, kun ollaan myymässä — niin
kuin ministeri oikein sanoi, että tämä valtuus
ei ole sama kuin myynti — ei voida todellakaan tällaisia
asioita käsitellä täällä.
Eli toverit vasemmalla, jättäkää se
ideologiakeskustelu nyt sinne poliittisen retoriikan puolelle, johonkin
kaduille ja kauppakujille, niin olette vähän vahvemmalla.
Täällä te olette vähän
vaikeuksissa puhumassa tästä, kun olette tehneet
kaikenlaista jo tässä aikaisemmin.
Arvoisa puhemies! Me saamme olla presidentti Kekkoselle ja hänen
ajalleen kiitollisia, että meillä on valtavan
paljon nyt sitä, mitä voidaan myydä.
Mutta myynnissä on todella nyt, niin kuin aikaisemminkin,
syytä kyllä käyttää suurta
harkintaa, koska niin kuin jo kertaalleen sanoin, omaisuutensa voi
vain kerran myydä. Ja virhekaupat ovat aina sitten raskaita
ja aiheuttavat paljon jälkipuheita.
Lajittelisin näitä valtionyhtiöitä muutamaan kategoriaan,
niiden osalta muutama huomio. Ensinnäkin tavattoman tärkeää mielestäni
olisi, että energiayhtiöissä olisi valtion
päätösvaltaa mukana, mutta näin
tässä nyt ei ainakaan Nesteen ja Fortumin osalta
ole käymässä, molemmat ovat menossa nollaan
valtionosuuden osalta. Energiapolitiikka ja energiaomistus ovat
tällaiselle kylmälle pohjoiselle, käytännössä saaren
luontoiselle, maalle tavattoman tärkeitä, ja siinä saisi
olla yhteiskunnan panostus mielestäni tällaisena huoltovarmuus-
ja perusturvallisuuskysymyksenä, mutta hallitus on päätynyt
eri ratkaisuun.
Eräillä yhtiöillä on palvelumerkitystä,
esimerkiksi Yleisradiolla ja ehkä myös Finnairilla,
ja siksi on perusteita, että ne ovat joko kokonaan tai merkittäviltä osin
valtion omistuksessa. Sitten on näitä suoraan
muun muassa kansanterveyteen kohdistuvia yhtiöitä,
kuten Alko. Täällä on merkitty, että se
on sataprosenttisesti valtion, mutta olen pitänyt muutaman
yhtiökokouksen valtion edustajana ja silloin siellä oli
ainakin kaksi muuta omistajaa, Kivimäen perikunta ja joku
toinen, eli muistaakseni 860 000 osakkeesta 859 998
oli minulla ja kaksi oli muilla eli ihan 100 prosenttia ei silloin
toteutunut. Mutta tämä tilanne, mikä täällä on,
sopii hyvin, se että se on kokonaan valtion omistuksessa.
Sitten tulevat nämä ihan teollisuusyhtiöt,
joista täällä mainittiin Rautaruukki
ja Kemira, muun muassa ed. Valpas mainitsi ja kysyi ihan aiheellisesti
kysymyksen niistä. Niillä on varsin suuri aluepoliittinen
merkitys. Varmasti presidentti Kekkosen aikana syy siihen, että niitä perustettiin,
oli aluepoliittinen: haluttiin jalostaa ne raaka-aineet lähellä niitten
alkulähteitä ja sitten kehittää työllisyyttä ja
toimeliaisuutta koko maassa. Tämä aluepoliittinen
työllisyysnäkökohta on kyllä sellainen,
joka panee miettimään, onko se syytä kokonaan
unohtaa, niin kuin nyt hallitus on esittämässä.
Mutta siihen täytyy paneutua valiokunnassa tarkemmin.
Sitten on vielä tämä tuottavuusnäkökohta: onko
se hyvä, että kun firma tuottaa hyvin, niin se
tuottaa vain omistajilleen, joiden joukossa valtio ei ole, ja sitten
omistajat mahdollisesti maksavat veroa taikka investoivat ne tuotot
johonkin, joko Suomeen tai muualle. Tämä on mielenkiintoinen
kysymys. Minusta ei ole mikään paha asia — ja
tässä ehkä se ideologinen näkökulma tulee
voimakkaimmin esille — ei ole mikään
vahinko, jos valtionyhtiö tuottaa valtiolle joka vuosi
osinkotuloja ja tätä kautta sitten saamme jaettavaa
myös yhteiskuntaan. Tämä puoli on se, mikä mietityttää ehkä syvimmin
tässä asiassa nyt, kun hallituksen linja on luopua
näistä teollisuusyrityksistä kokonaan.
Arvoisa puhemies! Tästä ajankohtaisesta Kemira-kysymyksestä ja
miksei myös vähän vanhasta Soneran umts-hommasta
ja Stora Ensosta, joka on myös ajankohtainen, muutama ajatus. Sehän
oli valtava epäonni, onnettomuus, nämä Soneran
umts-kaupat silloin aikanaan, ja se tapahtui, vaikka valtiolla oli
määräysvalta. Samaten Stora Ensossa on
jonkinmoinen, yli 10 prosentin, päätösvalta,
ja näin siinä on kuitenkin käynyt, kuten
nyt tiedetään. Eli ei valtionomistus eikä valtion
päätösvalta takaa tietystikään
mitään näissä asioissa.
Tämä Kemira-kauppa nyt on mielenkiintoinen.
Ministeri Mönkäre todellakin hallituksen yksimielisellä esityksellä,
jonka takana varmasti myös ministeri Rajamäki
oli, toi sen tänne silloin, onko siitä kuutisen
vuotta aikaa, ja silloin oli myymässä Kemiran
osakkeita 9 euron 10 sentin kappalehintaan pohjoismaiselle tai jollekin Caymansaarten
firmalle, ulkomaiselle firmalle. Ja tuon onneksi eduskunta kaatoi
silloin, se oli isänmaallinen teko.
Nyt täytyy antaa kyllä vilpitön tunnustus
ministeri Häkämiehelle. Hän myi noin
kaksi kertaa kalliimmalla hinnalla nuo osakkeet, ja ostaja oli kotimainen
yritys, ja järjestely oli kotimaisissa käsissä.
Näin ollen on ainakin toivoa, että yritys pysyy
Suomessa, kehittää täällä toimintojansa, työllistää ja
on aluepoliittisiakin vaikutuksia, joita ministeri Mönkäreen,
sosialidemokraattien, malli ei todellakaan silloin sisältänyt.
Nyt kun sen eduskunnan, sosialidemokraatit mukaan lukien, ministerit
yrittivät silloin myydä tätä Kemiraa,
niin kyllä hekin sitten olivat valmiit antamaan kuitenkin
myyntivaltuudet 50 prosentista 15 prosenttiin, joiden varassa sitten
ministeri Häkämies teki tämän
valtavan paljon paremman kaupan. Sitä en tiedä,
oliko se hyvä kauppa. Sitä ei kukaan tiedä koskaan,
mutta oli se valtavan paljon parempi kauppa kuin oli Mönkäreen
läpiyrittämä ja runnoma kauppa, jonka
eduskunta kuitenkin kaatoi.
Arvoisa puhemies! Kun näistä tulee tuottoa nyt,
näistä myynneistä — tässä on
mahdollisuus siihen, ja varmaan ajatus on, että kun kerran
valtuuksia näin paljon halutaan, molempiin suuntiin kylläkin,
mutta nimenomaan myyntivaltuuksia, niin myös hallitus käyttäisi
näitä valtuuksia ja silloin tulee varoja — niin
vaikka ne eivät nyt ministeri Häkämiehelle
suoraan kuulu, niin peräänkuulutan kyllä,
että näitä varoja pitää myös
käyttää uuden yritystoiminnan luomiseen
tähän maahan sellaisille aloille, joilla ei ehkä riskinottovalmiutta
vapailla markkinoilla vielä riittävästi
ole. Tätä bioteknologiaa, tämäntapaisia
aloja, joilla nyt on ollut (Puhemies: Aika!) yritystä,
on tarpeen ehkä viedä eteenpäin. Palaan
asiaan, kunhan talousvaliokunta on tämän asian
käsitellyt.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi pyysi vasemmistoa jättämään
ideologiansa kadulle, mutta hän itse meni kadulle ja löysi
sen ideologian, kun hän otti kantaa nimenomaan siihen — toki
se on ideologista — että valtionyhtiöt
saavat tuottaa voittoa ja osinkoja valtion kassaan. Eikö niin?
Täytyy tässä antaa ministeri Häkämiehelle plussaa
siitä, että Neste Oil Oyj ei ole täällä menettämässä eduskunnan
valtuuksia vaan ne pysyvät entisellään.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä käytiin
lähes kolme tuntia keskustelua omistusoikeudesta näitten
tilatukien yhteydessä. Tekee mieli väittää,
kun porukka on merkittävästi vähentynyt
ja tämä keskustelu ei välttämättä ja, ehkä voisi
sanoa, toivottavastikaan, kestä kolmea tuntia, että intohimot
tilatukikiintiöiden omistukseen näyttävät
olevan merkittävästi suuremmat kuin valtionyhtiöiden,
vaikka suomalaisten kannalta tämä on paljon merkittävämpi
kysymys. Vaikka hyväksyisikin sen ministerin jossain määrin
perustellunkin näkemyksen, että tässä on
kysymys tekniikasta, niin kyllä tässä lopulta
on kysymys myöskin ideologiasta. Yhteiskunnan omistus on
väistämättä ideologinen kysymys perimmiltään.
Sitä paitsi valtionyhtiöillä on tietenkin
se merkitys, joka lakiesityksestäkin käy ilmi,
että niiden pörssiarvo oli pari viikkoa sitten
25,4 miljardia — summa on yli puolet käsittelyssä olevasta ensi
vuoden budjetista — ja osinkojakin taidettiin maksaa viime
vuonna noin 1,6 miljardia. Sillä on erittäin suuri
merkitys. Mutta merkitystä on myöskin sillä,
että valtionyhtiöillä on pitkä teollinen
ja hyvinvoinnin historia Suomen historiassa. Niillä on
merkitystä kansallisen identiteetin kannalta. Niitten varassa
on rakennettu uskoa suomalaiseen osaamiseen, suomalaisten kykyyn säilyä itsenäisenä
kansakuntana,
ja sitäkin pitäisi ajatella, kun keskustellaan
valtionyhtiöitten tulevaisuudesta.
Tässä lakiesityksessä keskeisessä asemassa
on tämä termi "strateginen omistus", joka lakiesityksen
mukaan tarkoittaa erityistä intressiä, joka voi
liittyä esimerkiksi tiettyjen infrastruktuurien kannalta
tärkeiden toimintojen varmistamiseen, huoltovarmuuskysymyksiin
tai yhtiöiden asemaan keskeisenä peruspalveluiden
tuottajana. Tämä on sinänsä hyväksyttävä ja
tietyltä osin ihan hyväkin erittelyperusta. Mutta
yksi vika siinä on: se on liian suppea. Siitä puuttuu
teollisuus- ja elinkeinopoliittinen näkemys. Tietenkin määrittelyt
voidaan nyt tehdä niin kuin halutaan, mutta jos nimetään
strategiseksi näkemykseksi vain edellä kuvatut
asiat, niin ollaan vähän turhan kapealla pohjalla.
Minusta asiaa pitäisi tarkastella myöskin elinkeinopolitiikan,
teollisuuspolitiikan ja erityisesti aluepolitiikan näkökulmasta.
Silloin tietysti myöskin omistamisella on merkitystä.
Sitten yksi ongelma, joka tässä on, on omistajaohjausnäkemys,
joka sinänsä on syytä myöskin
määritellä. Olen ed. Valppaan kanssa
ehkä eri mieltä siinä, että minustakin
tätä lakiehdotusta voidaan pitää perusteltuna
siltä kannalta, että kyllä se selkeyttää valtionomistusta
ja valtion omistajaohjausta ja saattaa helpottaa pörssinoteerattujen
yhtiöitten elämääkin. Mutta
on se vähän kapea omistajaohjausnäkemys,
jos se perustuu vain omistajaohjausta harrastavan ministeriön
näkemykseen. Omistajaohjauksen, kun kysymys on valtionomistuksesta
eli meidän kaikkien yhteisestä omistuksesta, kannalta
on keskeistä, mikä on eduskunnan merkitys omistajuudesta
tai ainakin omistamisesta päätettäessä,
ja toisaalta, miten henkilöstön asema turvataan.
Tässä yhteydessä tietysti henkilöstön
aseman osalta nousee kysymys hallintoneuvostoista. Hallintoneuvostojen
poistamista ja poistumista on perusteltu sillä, että ne
eivät ikään kuin kuulu pörssiyhtiöihin.
Puhtaasti yksityisesti omistettujen pörssiyhtiöitten
osalta varmasti näin voidaan sanoakin, mutta voidaan toisaalta
sanoa myöskin, kun on väitetty, että ne
sitten jopa heikentävät tuloksentekokykyä,
että Rautaruukissa on ollut hallintoneuvosto ja se on tehnyt
erittäin hyvää tulosta. Toisaalta Stora
Ensossa sellaista ei enää ole ollut, ja tuloksen
me tiedämme tässä viime ajoilta, sitä on
tässä salissa jo kuvailtukin.
Ehkä se keskeisin kysymys sitten keskittyy, kun puhutaan
tästä omistuksesta luopumisen rajoista, juuri
siihen, miksi joittenkin yhtiöitten pitää kuulua
rajan toiselle ja joittenkin toiselle puolelle. Silloin kysymys
tiivistyy myöskin aluepoliittiseen näkemykseen
ja kysymykseen esimerkiksi Outokummusta ja Rautaruukista. Minunkin
on vaikea ymmärtää, miksi niitten luopumisraja
pitää vetää nollaan prosenttiin.
(Ed. Valpas: Siihen ei ole vastausta tullut!) Niillä on
niin suuri merkitys omalle alueelleen strategisen omistuksen kannalta
suppeasti ajateltuna, mutta vielä enemmän strategisen
omistuksen kannalta siltä laajemmalta pohjalta, jota äsken
kuvailin.
Rautaruukki on aiemmin ollut aika lailla puhtaasti raskaan teräksen
yhtiö. Nyttemmin se on laajentanut toimintaansa rakentamiseen
ja konepajateollisuuteen. Rautaruukin voitosta taitaa suunnilleen
40 prosenttia tulla näiltä aloilta. On huolehdittava
siitä, ettei Rautaruukki jää pelkästään
näitten alojen varaan vaan että myöskin
raskas metalli säilyy. Ed. Valpas varmaan omassa puheenvuorossaan
huolehtii sen kertomisesta, mikä merkitys sillä on
erityisesti Raahelle ja Raahen seudulle. Minulla on sellainen tuntuma, että jos
valtio luopuu Rautaruukista, niin Raahen ihmisten elämän
onnellinen jatkuminen on suuremmassa vaarassa kuin jos valtionomistus
ja eduskunnankin määräysvalta tässä asiassa
säilyy.
Arvoisa puhemies! Edellä sanotun perusteella olen sitä mieltä,
että tämä laki kyllä on varmasti syytä hyväksyä,
mutta edellä esittämieni ongelmien osalta sitä tulee
asiantuntijavaliokunnassa parantaa.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
laiksi valtion yhtiöomistuksesta ja omistajaohjauksesta
on perusteltu ja perusteellisen, hyvän harkinnan tulosta.
Erityistä hyvää siinä on ensinnäkin
sen selkeys. Laissa tehdään selvä ero
sijoitusintressin ja strategisen intressin välille. Tämä on
hyvä asia paitsi valtio-omistajan kannalta myös
ympäröivän yhteiskunnan, yhtiöiden
muiden omistajien ja myös muiden mahdollisesti omistajiksi
tulemista harkitsevien kannalta. Tämä laki myös
mahdollistaa monissa tilanteissa rahakauppoja tarkoituksenmukaisempien
omistusjärjestelyjen käyttöönoton
ja parantaa näin valtion ja veronmaksajien asemaa ja tuo
tässäkin suhteessa valtionyhtiöt lähemmäs muita
yrityksiä.
Vielä ed. Rajamäelle toteaisin, että tähän
lakiin on tulossa erityismääräykset siitä,
miten kauppahinta yhtiöosuuksien kaupoissa jatkossa määräytyisi,
ja tämä lienee myös ed. Rajamäen tahdon
mukaista.
Ed. Kuopalle taas toteaisin, että kun Stora Enso päätti
lähteä tälle epäonnistuneelle
Amerikan-seikkailulleen vuonna 2002, niin taisi silloinkin asiaa
päättämässä olla sosialidemokraattinen
ministeri.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nykyinen laki on 17 vuotta vanha ja
on osoittanut olevansa monessa kohdassa jo ongelmallinen. Tämä nyt
täällä esillä oleva modernisointi on
ajanmukaistamista ja monelta osin teknistä mutta kyllä myös
hyvin harkittu siltä osin, että se mahdollistaa
joustavan ja järkevän ja koko kansantalouden ja
myös Suomen valtion edun mukaisen käyttäytymisen.
Täällä on viitattu näiden raskaan
teollisuuden yhtiöiden omistusalarajan alentamiseen, mutta
ehkä tässä voidaan todeta kuitenkin,
että kun se poistetaan, niin näillä mahdollisilla
myyntitoimeksiannoilla voidaan toivoa saavutettavan parempi hinta,
koska jäykät alarajat todennäköisesti
heikentäisivät yhtiön kurssikehitystä.
On myös ymmärrettävä, että näistä perusteollisuuden
yhtiöistä ei tuotantoa voida juurikaan Suomesta
siirtää vaan itse asiassa se, että valtio
vähentää omistusta todennäköisesti
pitkällä aikavälillä, tarkoittaa
näiden yhtiöiden ripeämpää kehittymistä.
Kansantalouden kannalta on myös mielekästä,
että näistä vapautuvia pääomia valtiolla,
joka voi ottaa laajempaa riskiä kuin yksityiset sijoittajat,
esimerkiksi Teollisuussijoituksen kautta, tulee sijoitetuksi suomalaiseen
uuteen kasvualojen yritystoimintaan.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Arvoisat kollegat! Kuten jo arvoisa ministeri
Häkämies sanoi, tämä laki on
selvästi tekninen, ei ideologinen, vaikka veljet
sieltä vasemmalta puolelta ovat yrittäneet tehdä tätä ideologiseksi. Todellakin
tavoitteena on ollut selkeyttää ja tavoitteena
on myöskin ollut saada lakiesitys vastaamaan osakeyhtiöoikeutta
ja myöskin arvopaperimarkkinoiden sääntelyä.
Mikä on myöskin hyvä, on se, että tässä on
todellakin eduskunnan rooli korostunut näissä strategisissa
yhtiöissä, mitä ministeri Häkämieskin
sanoi, eli liikenteessä ja energiapuolella.
Se, mikä myöskin on hyvä, on itse
asiassa tämä nollarajakysymys. Tosiasia on, että jos
valtio päättää myydä myöskin
tietyn prosenttiosuuden tietyistä yhtiöistä,
niin se tulee saamaan parempaa hintaa, kun ei ole tiettyjä keinotekoisia rajoja.
Mutta haluan myöskin korostaa sitä, että tämä mahdollistaa
myöskin ostopuolen ihan vastaavalla tavalla kuin strategisesti
myyntipuolen. Ei tässä ole kysymys siitä,
että tämän seurauksena valtio vähentäisi
tai tekisi nollaksi tiettyjä yhtiöitä omistuksensa
suhteen, eli ei ole ollut mitään strategista päätöstä,
että valtio esimerkiksi luopuisi tietyistä teollisuusyrityksistä.
Nyt on tehty vaan selkeämmät rajat siinä suhteessa.
Tässä on myöskin kritisoitu sitä,
että omistajaohjaus ei ole toiminut, ja todellakaan te
ette voi nykyistä ministeriä siitä syyttää,
että omistajaohjaus ei ole toiminut kaikissa tapauksissa.
Ja on myöskin toisinpäin: On toiminut myöskin
hyvin. Valtio on saanut 7,7 miljardia euroa osinkoa. On paljon yhtiöitä,
jotka ovat toimineet erittäin hyvin. Joskus on tehty vääriä strategisia
päätöksiä, mutta niin tapahtuu
aika monissakin yrityksissä.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Valtion omistajapolitiikkaan on mielestäni
tulossa suuri muutos, jos ministeri Häkämies saa
tämän esityksensä läpi tässä salissa.
Eli hallitus hakee lisää myyntivaltuuksia hyvin
tuottavien, nimenomaan perusteollisuuden yhtiöiden myyntiin. Pohjois-Suomen
perusteollisuuden yhtiöt, jotka on rakennettu yhteisin
verovaroin, joutuvat nyt kokonaan hallituksen harkintavaltaan, eli
sitten se voi päättää näitten
myynnistä, kun tässä nyt vielä on
eduskunnalla tätä harkintavaltaa. Esimerkiksi
Rautaruukki, Kemira ja Outokumpu voidaan nyt lainmuutoksen jälkeen
myydä vaikka ulkomaalaisomistukseen. Eduskunta ei voi sitä enää estää.
Jokainen ymmärtää, että aluepolitiikan
kannalta edellä mainitut yhtiöt ovat erityisen
tärkeitä. Ministeri ei mielestäni ole
vielä selkeästi vastannut siihen, miksi juuri
nämä perusteollisuuden yhtiöt ovat tällä listalla
ja näitten myyntivaltuuksia alennetaan. Täällä on
viitattu tapaus Kemiraan, ja silloinhan eduskunta päätti, ettei
anneta hallitukselle niitä valtuuksia myydä sitä Kemiraa.
Se oli minusta ihan oikea asia. Eduskunta puuttui ja eduskunta voi
vieläkin puuttua ja toivottavasti puuttuu ministeri Häkämiehen
esitykseen ja estää nämä valtuuksien
lisäykset.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On tietysti ensiksi todettava, että on
hienoa, että ministeri Häkämies on paikalla,
toisin kuin tässä aikaisemmin maatalouskeskustelussa
ministeri Anttila ei ollut, kun hän oli keskittymässä muuhun
tehtävään.
Mutta tämä kysymys juuri tästä valtionomistuksesta:
Ymmärrän sen, mitä ministerikin sanoi,
että nyt ei olla päättämässä myynnistä vaan ollaan
päättämässä eduskunnan
valtuuden muutoksesta ja näistä omistuksen rajoista.
Mutta viittaan tähän Stora Enso Oyj:hin, kun se
meidän molempien vaalipiirissä, sekä ministeri
Häkämiehen että minun yhteisessä vaalipiirissä,
on keskeinen tekijä. Käsitykseni mukaan Summan tehdas
Haminassa on nimenomaan pysynyt, voi sanoa, hengissä, sen
paperikoneet pääosin toiminnassa, sen avulla,
että valtiolla on yhtiössä omistusta.
Tämän vuoksi tällä omistuksella, vaikka
se ei olekaan strategista eli se ei ole yli 50 prosenttia, on vaikutusta
kuitenkin sen yksikön, sen yrityksen toimintaan ja aluepolitiikkaan,
jos nyt voi puhua aluepolitiikasta tässä suhteessa. Me
tiedämme näitä tuulia, jotka heiluttelevat Stora
Enso Oyj:tä, se kävi täällä jo
muussa puheessa esille, nämä Amerikan-vaellukset
ja takaisintulo, mutta sitten paikallisesti Suomessa tehtaiden tulevaisuus
on suuri työllisyyskysymys alueellamme. Tässä mielessä mielestäni
tällä valtionomistuksella on muutakin merkitystä kuin
strategista.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni on hyvä,
että asioita selkeytetään. Suuri yksityistämisen
ystävä en ole, mutta tässä käytän
tilaisuutta hyväkseni, kun meillä on tuoreessa
muistissa tämä Kemira-kauppa. Toivoisin, että ministeri
Häkämies vastaisi, miksi tästä ei
järjestetty tarjouskilpailua. Meillähän
jokainen terveyskeskuksen lattiakin nykyisin pestään tarjouskilpailun
seurauksena. Ja mitä tähän sanoi Kilpailuvirasto?
EU:kin kovasti yleensä aina puhuu, että se valvoo
näitä kilpailuasioita. Tässä nyt
melko lailla suunnatusti yhdelle omistajasuvulle ja yhdelle eläkelaitokselle
myytiin tämä. Hinta on toki parempi kuin silloin,
kun edellinen kierros tässä oli, osakkeen kurssi
oli noussut. Mutta miksi näin tehdään
ja tehdäänkö näin myös
jatkossa?
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Ihan vielä lyhyesti lopuksi. Tässähän
on tarkasteltu ajanjaksoa, jolloin osinkotuloja tuli noin 7 miljardia
euroa ja myyntituloja 9 miljardia euroa. Tämä antaa
perusteet kyllä sen johtopäätöksen tekemiseen,
että ei ole mitään erityisiä perusteluja
menettää valtion omistajuutta ja vakaata osinkotuottoa
kansallisesti, strategisesti ja myös aluekehityksen kannalta
tärkeässä, myönteisessä valtionyhtiössä.
Eli tältä osin tässä nyt vallansiirrossa
valtioneuvostolle syntyy kyllä tarpeetonta listimisen meininkiä hyvin
helposti ja häntien hävittämishaluja.
Tästä Kemirasta haluan vielä sanoa,
että tämä ohjauskysymys on aika tärkeä,
koska väitän, että jollei meitä Kemiran
hallintoneuvoston kautta Kemiran talouteen ja sen todelliseen toimintakykyyn
ja kannattavuuteen paneutuneita kansanedustajia silloin aikoinaan
täällä eduskunnassa olisi ollut, niin
se Kemiran kauppa olisi mennyt hallituksen esittämällä tavalla
läpi. Eli tässä suhteessa on erittäin
tärkeätä, että eduskunta on
oikealla tiedolla ja oikeassa ajassa mukana myöskin jatkossa.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitokset keskustelusta.
Yritän käydä lävitse näitä keskeisiä huomioita.
Ensinnäkin valtionomistajuudesta puhuttaessa noin periaatteessa,
oli se hyvä tai huono, olen halunnut korostaa ja täällä on
ihan oikein korostettu, että kiitoksia vaikkapa Kekkosen
ajalle, silloin nämä valtionyhtiöt ovat
syntyneet. Aika oli vähän toinen, mutta ... — Ed.
Soini nauraa, ja ymmärrän syynkin. — Mutta
yhtä kaikki, jos katsotaan vaikka viime vuotta, niin valtionyhtiöitten
keskimääräinen tuloskunto, keskimääräinen osingonjako,
oli keskimääräistä parempaa,
eli ei ainakaan tätä kautta voida sanoa, että valtionomistajuus
toisi jonkun sellaisen leiman, että yhtiö ei voisi
pärjätä.
Sitten toinen kysymys. Täällä viitattiin
tähän päätöksentekoon
ja oltiin vähän huolissaan, onko nyt niin, että omistajaohjausministeri
yksinään tekee näitä päätöksiä.
Voin kertoa, että eduskunta määrittää myyntivaltuuksien
kautta ne rajat, joissa liikutaan, mutta silloin kun tulee myyntitapahtuma,
niin kuin nyt Kemiran osalta, Kemira GrowHown osalta, niin päätöksen
tekee valtioneuvosto. Eli se tässä laissa sanotaan,
se on näin ollut, se on näin jatkossakin. Vastuuministeri, esittelevä ministeri,
siinä tilanteessa on omistajaohjausministeri. Mutta nimenomaisesti
tämä laki selkeyttää eduskunnan
ja valtioneuvoston toimivaltoja.
Sitten kolmantena kohtana valtioenemmistöinen pörssiyhtiö.
Se on varsin haastava yhtälö. Siinähän
pitää muistaa, että silloin haetaan markkinoilta
rahaa ja sen jälkeen, kun ollaan pörssissä,
kun näitä on viety pörssiin, sitä toimintaa
säätelee osakeyhtiölain lisäksi
arvopaperimarkkinalaki. Sille yhtiölle, kun se on pörssiin
viety, ei voida antaa yhteiskunnallisia erityistehtäviä.
Se on silloin pörssiyhtiö, kaikkia osakkeenomistajia
on kohdeltava samalla tavalla. Näin se on, ed. Valpas.
Tämä tekee tietenkin sen, että kun me määrittelemme,
että tietyt yhtiöt ovat valtionenemmistöisiä,
kuten esimerkiksi Finnair, Fortum tai Neste Oil — näitä on
muitakin, mutta otan nyt nämä kolme — niin
niissä tämä omistaminen on strategista.
Finnairin osalta on todettava, että jos mietitte, miten
se omistaminen suomalaisia hyödyttää,
olen sanonut, että käykää Oslon
lentokentällä, katsokaa, minkälaisia
yhteyksiä tarjoaa lentokenttä, joka
on jonkun yhtiön kolmoskenttä. Helsinki on ykköskenttä,
ja se näkyy, se hyödyttää suomalaisia
ja suomalaisia yhtiöitä sitä kautta,
että meillä on hyvät yhteydet vaikkapa
Eurooppaan tai Aasiaan tai Yhdysvaltoihin. Mutta yhtä kaikki,
pörssiyhtiöihin asetetaan täälläkin
käytävällä keskustelulla sellaisia tavoitteita
ja velvoitteita, joita pörssiyhtiölle ei omistajaohjausministeri
voi asettaa.
Sitten ed. Soinin kysymykseen Kemira-kaupasta, miksi ei järjestetty
tarjouskilpailua. Uskon ja olen siitä vakuuttunut, että sen
seikkailun jälkeen, kun ed. Rajamäki joukkoineen
sen esityksen kaatoi, oli yleisesti tiedossa, että Kemiraa koskevia
ehdotuksia voidaan tehdä. Tämä ehdotus,
johon sitten päädyttiin, oli näistä ehdotuksista
meidän harkintamme ja valtioneuvoston päätöksenteon
mukaan paras siitä syystä, että valtio jäi
edelleen omistajaksi, tätä kautta yhtiön
tulevaisuus näyttää meidän harkintamme
mukaan hyvältä. Myöskin olen havainnut,
että Kemiran työntekijöitten palaute
on ollut kohtuullisen myönteistä juuri tämän
suomalaisuuden tähden. Se vaihtoehto olisi varmasti ollut
huutokauppa, ed. Soini, mutta huutokaupassa ei, vaikka te ehkä haluaisittekin,
voi laittaa rajoja Suomen ympärille, vaan silloin olisi
tietysti avoin huutokauppa, ja sitten jos tämän
tuloksena tuo omistus olisi mennyt ulkolaisille, vaikkapa rahastoille,
uskon, että olisin täällä nyt
sitten vastaamassa siihen kysymykseen, miksi tuo omistus, suomalainen osaaminen,
valahti ulkomaille. Tämä oli ratkaisu, jossa tämä teollinen
omistajuus oli se pääpointti, kaupantekijäisinä tuli
sitten tämä kotimaisuus.
Ed. Valpas, otetaan vielä kerran se, miksi nollaan.
Niitä on kolme kategoriaa, ja nämä kaikki, joita
esitetään nollaan, ovat jo nyt alle 50 prosentin
yhtiöitä, yhtiöitä, jotka edellinen
hallitus ja edeltävät hallitukset ovat määrittäneet
niin, että niissä tuo sijoitus on finanssipoliittinen.
Mutta totta kai olemme hyvin harkitsevia.
Ihan lopuksi sitten tämä palkitsemiskäytäntö, johon
jossakin yhteydessä viitattiin. Jo aiemmin luki, niin myös
nyt lukee, politiikkana omistajaohjauksen periaatepäätöksessä,
että optioiden aika on ohi eli optiojärjestelyihin
ei ole paluuta, vaan palkitsemisen täytyy johdon osalta
tapahtua palkan ja tämmöisten kannustimien ja
osakepalkkioitten kautta, ja tietysti valtionyhtiöissä on syytä alleviivata,
että se ei saa tietenkään rajoittua vain
yhtiön johtoon, vaan pitää harjoittaa
hyvää henkilöstöpolitiikkaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hiukan olin kuulevinani ministerin vastauksessa sitä,
että ei voi asettaa pörssiyhtiöille mitään
erityisiä toiveita. Jos ajatellaan Stora Enso Oyj:tä, niin
se, että valtiolla on siinä omistus ja sen omistuksen
määrä on kuitenkin erittäin
merkittävä — valtio on yksi omistajataho
12,3 prosentilla — käsitykseni mukaan luo kuitenkin
sellaisen ilmapiirin tämän yhtiön sisään
ja joka tapauksessa sen päätöksentekoprosessiin,
että ikään kuin, sanotaan, yhteiskunnan
näkemyksiä, tällaisia yleisiä sosiaalisia
pyrkimyksiä, kuten esimerkiksi työllisyyden turvaaminen,
ehkä joku muu, on otettava huomioon. Se on vähän
sellainen, mistä täällä ed. Pertti
Virtanen usein puhuu, alitajuinenkin vaikutin tässä mukana.
Mutta kiinnitin huomiota myös erääseen
muuhun asiaan, ja se on tämä omistuksen muuttaminen
yrityksessä, joka vastaa aika suuresta ja merkittävästä asiasta,
nimittäin meidän ympäristömme
tilasta ja näistä ongelmajätekysymyksistä,
eli Ekokem Oy:ssä. Siinä kohdassa myös
tämä alaraja muuttuu nykyisestä omistuksen
alarajasta, sitä vähennetään
selkeästi. Tämähän ei tietenkään
merkitse myyntiä, mutta pidän tätä huonona
asiana, jos valtio luopuu Ekokem Oy:n omistuksesta.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä nyt on arvoisan ministerin
kanssa vähän debatoitu näistä prosenteista,
mutta kysyn ehkä toisinpäin, jos siihen sitten
on helpompi vastata. Mitä haittaa siitä sitten
olisi ollut, jos esimerkiksi Rautaruukissa olisi säilytetty
ne myyntivaltuudet eduskunnalla, siinä 20 prosentissa?
Olisiko siitä ollut jotakin haittaa? Jos ei, niin sitten täytyy
kysyä, minkä takia sitä pudotetaan nollaan.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin, tämä laki
selkeyttää tilannetta. Tässä on
kolme kategoriaa, 100, 50 ja 0. Tämä mainittu
yhtiö kuuluu jo valmiiksi niihin, joissa se oli alle 50,
eli puhtaasti sijoittajaintressiin. Mutta niin kuin on havaittavissa,
totta kai näihin yhtiöihin liittyy paljon suomalaista
osaamista ja moniin muihinkin. Haluan korostaa sitä maltillisuutta,
joka tätä valtionyhtiöihin liittyvää omistajapolitiikkaa
tulee leimaamaan.
Keskustelu päättyi.