7) Hallituksen esitys laeiksi kuntien valtionosuuslain 27 §:n,
sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta
annetun lain 18 §:n sekä opetus- ja kulttuuritoimen
rahoituksesta annetun lain 9 ja 28 §:n muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on siis hallituksen esitys
eduskunnalle laeiksi kuntien valtionosuuslain muuttamisesta. Tällä haluaisin
nimenomaan nyt, tällä puheenvuorolla, kiinnittää huomiota
sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksiin ja sen valtionosuuden
pienentämiseen.
Tässähän on tapahtumassa uusi jako
nyt sitten kuntien ja valtion välillä. Tällä hetkellä kuntien osuus
on kuitenkin 2 prosenttiyksikköä pienempi kuin
nyt hallitus esittää tulevaksi ajaksi, ja tulevaisuudessa
siis kuntien vastuut lisääntyvät tällä 2
prosentilla. Se on todella ongelmallinen tilanne, kun tiedämme,
että on lukuisia kuntia, joissa kunnat säästävät
jo nyt terveyden- ja sairaanhoidon ja sosiaalitoimen menoissa. Siellä sairaat
on pantu, kuten vanhukset ja lapset, säästäjän
asemaan, ja sitten kunta käyttää näin
tulleen säästön eli vähentyneet
sosiaali- ja terveydenhuollon menot johonkin muuhun.
Se vähentyminen voi olla myös suhteellista, niin
että yksinkertaisesti lisätään
jonkin verran menoja mutta ei kuitenkaan niin, että se
vastaisi kustannustason nousua, ja terveydenhoidossahan meillä on
odotettavissa kuitenkin selkeä palkkatason nousu, niin
kuin muutenkin kunnan toimen piirissä olevien ihmisten
kohdalla. Palkat tulevat nousemaan, kunnat eivät ole yleisesti
ottaen tähän varautuneet.
Nyt jos tämä kunnan ja valtion välinen
suhde vielä heikkenee kuntien näkökulmasta,
niin todellakin ongelmat kasvavat. Toisaalta valtiolla on enemmän
resursseja. Valtiontalous voi hyvin, ja varmasti myös lähivuosina
se voi hyvin, jolloinka valtiolla olisi enemmän myös
vastuun ottamisen mahdollisuutta. Kun olemme tästä asiasta
aikaisemminkin käyneet keskustelua, niin perustuslain näkökulmasta
viimesijainen palvelujen, sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sairaanhoidon
palvelujen, järjestämisvastuu on valtiolla.
Mitä tulee sitten vuoden 2008 budjettiin, niin me tiedämme,
että esimerkiksi nettolisäys tosiasiassa sosiaali-
ja terveyspuolelle on vähäinen, se on 21,3 miljoonaa
euroa, ja kaikki muu lisä, miljoonat eurot, ovat muuhun
kuin varsinaista nettolisäystä tähän
itse toimintaan.
Mutta tämä suhteen muuttaminen, arvoisa puhemies,
on ongelmallista ja toivoisin, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
ja valtiovarainvaliokunta pystyisivät tässä muuttamaan
hallituksen esitystä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olemme tässä viime viikkoina
kuulleet erityisesti tuosta ministeriaitiosta, salistakin ja tältä puhujakorokkeelta
vaikuttavia kertomuksia siitä, kuinka paljon valtio antaa
lisää kunnille rahaa, erityisesti sosiaali- ja
terveystoimeen, mutta myöskin opetustoimeen.
Kerrataan nyt tämän lakiesityksen perusteluista
löytyviä tosiasioita. Vuosina 2006—2007
opetustoimen ja kirjastojen laskennallisiin valtionosuuksiin valtionosuus
on ollut 45,30 prosenttia, nyt se laskee 41,89:ään
eli 3,41 prosenttiyksikköä. Sosiaali- ja terveydenhuollon
laskennallisten kustannusten valtionosuus on parhaillaan 33,88 prosenttia,
ja se laskee 31,77:ään eli 2,11 prosenttiyksikköä.
Nämä todellakin kuvaavat tätä jakosuhdetta
tulevina vuosina. Siis absoluuttiset eurothan muuttuvat myös
sen vuoksi, että hinnat nousevat ja kustannukset nousevat,
jolloin absoluuttinen määrä kasvaa, mutta
se suhde valtion ja kuntien välillä on selkeä.
Opetustoimessa jokaista 100:aa euroa kohti valtio maksaa kunnille
3 euroa 41 senttiä vähemmän kuin nyt
ja sosiaali- ja terveydenhuollossa 2 euroa 11 senttiä vähemmän.
Tämä perustelu on mielenkiintoinen: "Edellä mainittuja
valtionosuusprosentteja määriteltäessä on
valtionosuusprosentin alennuksena otettu sekä sosiaali-
ja terveydenhuollossa että opetustoimessa ja kirjastossa
huomioon kustannustason muutoksen eli indeksitarkistuksen toteuttaminen
valtionosuuksissa täyttä määrää alempana
ennen vuotta 2008. Valtionosuusprosentin alennuksena on myös
otettu huomioon se verotulojen lisäys, jonka kunnat saavat
hyvitettäessä edellisessä kustannustenjaon
tarkistuksessa vuodelle 2008 maksettavaksi jaksotettu erä lisäämällä kuntien
verotuloja pysyvästi vuodesta 2007. Lisäksi sosiaali-
ja terveydenhuollossa valtionosuusprosenttia alentavana tekijänä on otettu
huomioon toteutettava sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksu-uudistus
sekä rajanvedon poistaminen avo- ja laitoshoidon väliltä.
Edellä mainitut toimenpiteet eivät muuta valtion
ja kuntien välistä kustannusten jakoa nykyisestä."
Lainauksen viimeinen lause on käsittämätön, mutta
on hyvä suomentaa myös alkuosaa, joka sekin on
varmasti meistä useimmille käsittämätön.
Siinähän rehellisesti todetaan, että kun
indeksitarkistukset toteutetaan täysimääräisinä, niin
aiemmasta menneisyydestä johtuen osa siitä menee
ikään kuin kompensaationa tässä alemmassa
valtionosuusprosentissa. Sama koskee myös kustannusjaon
tarkistuksessa tapahtuvia muutoksia; niistäkin leikataan.
Sitten ovat nämä kaksi jäljelle jäävää ongelmaa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksu-uudistuksessa on kyse
siitä 60 miljoonasta, kun kunnat saavat oikeuden nostaa
asiakasmaksuja, ja sitten ne nostetut maksut, ne ihmisiltä kerättävät
maksut, siirretään kunnilta valtiolle. Ja vastaavasti,
kun pysyvässä laitoshoidossa oleville vanhuksille
ei enää tarvitse jättää osaa
eläkkeestä, niin tämä tavallaan
kunnille tuleva osuus leikataan myöskin valtiolle. Eli
tämä asettaa nämä kauniit puheet
tästä runsaasta rahantulosta kunnille uuteen ja
rehelliseen valoon. Sitten siitä seuraa kaikki ne ongelmat,
joista ed. Tiusanen tässä edellä puhui.
Jos tämä on hallituspuolueitten toimesta välttämätöntä hyväksyä,
kuten ilmeisesti sitten on, niin toivoisin nyt ainakin, ettei tätä hallitusohjelman
kirjausta, että asiakasmaksuja tarkistetaan palveluiden
saatavuuden ja niiden hyvän laadun turvaamiseksi, ainakaan
kovin suurella äänellä toistettaisi,
koska tämä viimeistään osoittaa,
että sille puheelle ei ole mitään perustaa.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on käsittelyssä valtionosuuksien
uudistamista koskeva hallituksen esitys, ja yhdyn monessa suhteessa
edelliseen puhujaan, ed. Erkki Virtaseen. Oppositiopuolueet ovat
olleet hyvin yksimielisiä siitä, etteivät
hallituksen esittämät valtionosuudet riitä kattamaan
niitä tarpeita, joita kunnissa tällä hetkellä muun
muassa vanhustenhuollon ja terveydenhuollon osalta on. Niinpä oppositiopuolueet
esittivätkin yhteisesti talousarvioesityksessään
600 miljoonaa euroa lisää rahaa sosiaali- ja terveydenhuollon
valtionosuuksiin, jotta pystymme palkkaamaan lisää työntekijöitä ja
maksamaan toisaalta nykyistä parempia palkkoja kunnan työntekijöille.
Arvoisa puhemies! Täällä jo edellisessä puheenvuorossa
viitattiin opetustoimen ja kirjastojen valtionosuusprosenttiin.
On toden totta näin, että valtionosuusprosentti
laskee 45,3:sta 41,9 prosenttiin. Tämä tulee kyllä tarkoittamaan
monen kunnan kohdalla sitä, että kuntien maksuosuus
käytännössä kasvaa. Ja kun asiantuntijoita kuulimme
tuolla sivistys- ja tiedejaostossa, niin siellä meille
hyvin selkeästi kerrottiin asiantuntijoitten taholta, että erityisesti
ne kunnat, ne pienet keskustajohtoiset kunnat, jotka järjestävät pelkästään
yleissivistävää koulutusta ja joissa
ei ole ammatillista oppilaitosta tai ammattikorkeakouluja, ovat
tässä uudistuksessa maksumiehiä eli niiden
kohdalla maksuosuus kasvaa ja valtionosuudet suhteessa pienenevät.
Ihan tasapuolisuuden näkökulmasta katsottuna minä vilpittömästi
toivon, että eduskunta tulee muuttamaan tätä hallituksen
esitystä omassa käsittelyssään.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä on kyllä surkuhupaisa
esitys, jos tätä jotenkin luonnehtii. Hallitus
käytännössä määrää kunnat
nostamaan sosiaali- ja terveydenhuollon maksuja ja leikkaa sitten
tämän tuoton valtion kassaan. Näin sairaat
ja vanhukset ja lapsiperheet maksavat valtiolle 60 miljoonaa euroa
ensi vuonna. Ja kun tämä laki näyttää olevan
voimassa nämä vuodet 2008—2011, koko
Vanhasen toisen hallituksen ajan, jos se näin pitkään
pysyy pystyssä, niin se, että leikataan vanhuksilta,
sairailta ja lapsiperheiltä valtion kassaan tällainen summa,
todella vie pohjan pois kaikilta niiltä puheilta, joita
on ollut muun muassa täysistä indeksitarkistuksista
valtionosuuksiin. Jos näin tehdään, niin
vähintä on, että esimerkiksi lapsiperheiden
etuudet, lapsilisät, sidotaan indeksiin.
Nythän on tiedossa jo täysin varmana asiana se,
että ruuan hinta nousee — viljan hinta nousee,
ja sitä kautta ruuan hinta nousee — lähikuukausina
merkittävästi, jopa yli 10 prosentilla. Lisäksi
ministeri Pekkarinen muun muassa viikko sitten ilmoitti, että sähkön
hinta nousee vähintään 25 prosenttia
mutta ehkä 35 prosenttia ensi vuoden alkupuolella. Nämä tulevat
lapsiperheille täysimääräisinä kustannuslisinä,
ja mikään tekijä ei korvaa lapsiperheille
tätä laskua, mikä niille aiheutuu. Tämä hallituksen
esitys on tyly lisä näihin. Tämä kohdistuu
kuntien talouteen ja sitä kautta eniten kuntien palveluja
käyttäviin henkilöihin, joita ovat sairaat
ja vanhukset ja lapsiperheet.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi käytti hyvin kristillisdemokraattisen
puheenvuoron, joten en käy niitä asioita kovasti
toistamaan. Mutta toistan sen vaan, että terveydenhuollon
ja muiden palvelujen rahoituksen vahvistaminen olisi välttämätöntä,
jos me aiomme turvata tulevaisuudessa kaikille ihmisarvoisen hoivan.
Toivon, että sosiaali- ja terveysvaliokunta toistaa tuon
saman lausuntonsa, jonka se antoi valtiovarainvaliokunnalle jo hallitusohjelmaa
käsitellessään, ja pitää tiukasti
kiinni tuosta. Toivon myöskin, että hallituspuolueissa
ne edustajat, jotka ennen vaaleja selkeästi viestivät
siitä, että nyt parannetaan vanhustenhuoltoa ja
terveydenhuollon oikeudenmukaisuutta, voisivat yhtyä tuohon
600 miljoonan esitykseen, joka on historiallinen siinä mielessä, että kaikki
oppositiopuolueet ovat siinä takana. Se on merkittävä askel
parannuksessa. Ja toisena asiana tosiaan toivon, että he
lukisivat tarkasti sen, mitä sosiaali- ja terveysvaliokunta
hallitusohjelmaa kirjoittaessaan kyseessä olevasta esityksestä lausui.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt kun katsomme tätä hallituksen
esitystä, niin tässä todellakin lisätään
kunnan kantamaa vastuuta sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannuksista,
2 prosentilla valtion eduksi, ja sitten opetustoimen ja kirjaston
käyttökustannusten osalta 3,4 prosenttia tulee
kunnalle lisää ja jälleen tulee valtiolle
helpotusta.
Tämä on kyllä todella käsittämätöntä,
kun ennen edellisiä, vuoden 2004 kunnallisvaaleja, jo ennen
vuoden 2003 eduskuntavaaleja ja nyt ennen tämän
vuoden 2007 eduskuntavaaleja vanhustenhoiva ja -hoito oli ykkösasia
ja yleensä terveydenhoidon pelastaminen oli ykkösasia.
Nyt sitten nämä päätökset
ovat toisen suuntaisia, ja viittaan siihen, että se todellinen
nettolisäys vuodelle 2008 budjetissa on 21,3 miljoonaa
euroa koko maahan terveyden- ja sairaanhoidon hyväksi.
Sillähän ei todella rakenneta huonetta eikä muutakaan.
Tässä mielessä nämä lähtökohdat ovat
kyllä tosiaan mahdottomia.
Ja asia, jota esimerkiksi nyt kuntapuolella pähkäillään,
on se, että jos kunta ei nyt itse nostakaan näitä maksuja,
niin leikataanko kuitenkin sosiaali- ja terveystoimen valtionosuutta
laskennallisella määrällä. Näin
vaikuttaa olevan. Tässä vielä pakotetaan
kunnat nostamaan niitä maksuja. Tosin riemumielin ne ovat
yleensä olleet nostamassa maksuja, mutta se on kuitenkin
kunnallisen päätöksenteon tasolla, ja
kunnalle se ei jää, se jää sairaiden
kannettavaksi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jatkoksi ed. Tiusasen puheenvuoroon totean,
että tämän ajanjakson, jota tämä lakiesitys
koskee, eli vuoteen 2010 saakka, sosiaali- ja terveystoimen nettomuutos
on miinus 37 miljoonaa euroa näiltä kaikilta vuosilta.
Näin on budjettineuvos Raija Koskinen, valtiovarainministeriön
sektorivirkamies, tuolla kehyskäsittelyssä kertonut.
Kun otetaan huomioon ikääntymisestä johtuvat
vaikutukset, niin se negatiivinen vaikutus on yli miinus 300 miljoonaa
euroa. Eli kuntien talous on tältä osin entisestään
vaikeutumassa. Kun palveluitten tuotanto on keskeisesti kiinni kuntien
taloudellisesta kantokyvystä, niin tämä huolestuttaa
aidosti.
Ed. Urpilaiselle totean, kun hän totesi, että tämä opetustoimen
valtionosuuksien muutos koskettaisi erityisesti pieniä kepulaiskuntia,
että kyllä se varmaan niitäkin koskettaa,
mutta esimerkiksi Kuopion kaupungille tämä merkitsee ensi
vuodelle 1,5 miljoonan vähennystä valtionosuuksissa.
Sillä aika monen kuopiolaisen peruskoululaisen opetuksen
taso heikkenee.
Keskustelu päättyi.