3) Valtion tilinpäätöskertomus 2011
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Valtion tilinpäätöskertomus
on perustuslain 46 §:ssä säädetty
kertomus valtiontalouden hoidosta ja talousarvion noudattamisesta.
Talousarviolain 17 §:n mukaisesti tilinpäätöskertomus
sisältää valtion tilinpäätöksen
ja tarpeelliset muut tiedot valtiontalouden hoidosta ja talousarvion
noudattamisesta sekä tiedot valtion toiminnan yhteiskunnallisen
vaikuttavuuden ja toiminnallisen tuloksellisuuden kehityksen kannalta tärkeimmistä
seikoista.
Tässä tilinpäätöskertomuksessa
tuloksellisuuden osalta painotetaan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden
kehitystä ja kehityksen suuntaa, toisin sanoen sitä,
missä määrin yhteiskuntapolitiikalle
asetetut tavoitteet on saavutettu. Tavoitteena on, että valtion
tilinpäätöskertomuksessa tuodaan oleellista
tietoa eduskunnan päätöksenteon pohjaksi.
Tilinpäätöskertomuksen vaikuttavuustiedoissa
on pääsääntöisesti
raportoitu asioista, joilla on valtion vuoden 2011 talousarvioesityksessä asetettu
yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita. Tilinpäätöskertomus
sisältää lisäksi valtion liikelaitosten
tuloslaskelmat ja taseet sekä talousarvion ulkopuolella
olevien valtion rahastojen tuotto- ja kululaskelmat tai tuloslaskelmat
ja taseet samoin kuin tiedot liikelaitosten ja rahastojen toiminnan,
talouden ja tuloksellisuuden sekä niiden kehityksen kannalta
tärkeimmistä seikoista. Valtion tilinpäätöskertomus
sisältää myös kaikkein tärkeimmät
tiedot yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja toiminnallisen tuloksellisuuden
kehityksestä eri ministeriöiden toimialoilla.
Kaikki ministeriöt ovat itse laatineet hallinnonalaansa
koskevat tekstit valtion tilinpäätöskertomukseen
valtiovarainministeriön antaman ohjeistuksen perusteella
ja vastaavat siitä, että kertomus antaa niiden
toiminnasta oikeat ja riittävät tiedot eduskunnalle.
Tilinpäätöskertomuksen tietojen oikeellisuus
ja riittävyys on pyritty varmistamaan ministeriöissä sisäisen
valvonnan menettelyin. Tietojen oikeellisuutta ja riittävyyttä on
arvioitu myös valtiovarainministeriössä valtioneuvoston
controllerin antaman menetelmäkuvauksen mukaisesti.
Käsittelyyn tuleva valtion tilinpäätöskertomus
vuodelta 2011 selvittää monipuolisesti valtiontalouden
tilaa, talousarvion toteutumista ja eri ministeriöille
asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Talouden ja toiminnan yhdistävänä kokoavana
raporttina se antaa hyvän kuvan valtionhallinnon kokonaisuudesta.
Viime vuotta koskevasta valtion tilinpäätöskertomuksesta
käy hyvin ilmi toimintaympäristöön
liittyvän epävarmuuden lisääntyminen. Epävarmuuden
lisääntyminen näkyy niin reaalitaloutta
kuin rahamarkkinoita koskevan epävarmuuden kasvuna. Epävarmuuden
lisääntyminen heijastuu myös monien hallinnonalojen
toimintaan. Tästä huolimatta vuoden 2011 tilinpäätöskertomuksesta
käy ilmi, että Suomen valtiontalouden
päätöksenteon pohjana oleva tietoaineisto
on varsin laaja ja luotettava.
Viime vuosina valtion tilinpäätösraportoinnin merkittävimmät
haasteet ovat liittyneet yhteisiin eurooppalaisiin toimiin euroalueen
vakauden ylläpitämiseksi. Vuotta 2011 koskevassa
tilinpäätöskertomuksessa esitetään
katsaus euroalueen tukitoimien taloudellisista vaikutuksista Suomen
valtiontalouden näkökulmasta. Katsauksessa kuvataan
monipuolisesti eri tukitoimia ja niiden vaikutuksia valtiontalouteen.
Vastaavat tiedot ovat näkyvissä myös
tilinpäätöskertomuksen osassa 3, jossa
esitetään valtion tilinpäätös
liitteineen.
Raportoinnin merkittävät haasteet liittyvät
euroalueen tukitoimista raportoinnin ohella valtion toimintojen
rakenteen monipuolistumiseen. Valtion tilinpäätöskertomuksessa
vuodelta 2011 esitetään tiivis katsaus valtion
yhtiöomistukseen, talousarvion ulkopuolisten rahastojen
ja liikelaitosten toimintaan ja niiden valtiontaloudellisiin
vaikutuksiin. Valtion tilinpäätöskertomuksen
osan 3 tietosisältöä on pyritty parantamaan raportoimalla
myös rahastojen ja liikelaitosten sitoumuksista entistä kattavammin.
Tilinpäätöskertomusta vuodelta 2011 laadittaessa
on otettu huomioon valtiovarainvaliokunnan ja tarkastusvaliokunnan
mietinnöissä edellisistä valtion tilinpäätöskertomuksista
esitetyt havainnot ja kehittämisehdotukset. Valtion
tilinpäätöskertomuksessa esitellään
myös niitä toimenpiteitä, joihin hallitus
on eduskunnan esittämien huomautusten johdosta ryhtynyt.
Se sisältää valtioneuvoston vastaukset
eduskunnan talousarviolausu-miin sekä tilimuistutuskertomuksen.
Arvoisa puhemies! Viime aikoina on käyty tarkastusvaliokunnan
kanssa keskustelua siitä uudistustarpeesta, jonka mukaisesti
jatkossa valtion tilinpäätöskertomus
yhdistettäisiin toimenpidekertomukseen. Tätä koskeva
hallituksen esityksen luonnos on parhaillaan valmisteltavana. Tarkoitushan
siinä on se, että jos jatkossa eduskunnalla olisi
käytössä toimenpidekertomus ja tilinpäätöskertomus
yhtäaikaisesti, se antaisi vielä paremmin ja laajemmin
kuvan koko valtion toiminnasta ja varmasti monella tavalla olisi
tarkoituksenmukaista. Mutta tässä vielä nykyisen
mallin mukaisesti esitettynä tämä valtion
tilinpäätöskertomus vuodelta 2011.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Edustaja Rundgren on pyytänyt puheenvuoron liittyen
edellisiin lisäbudjettiäänestyksiin. — Olkaa
hyvä.
Simo
Rundgren
kesk
Arvoisa puhemies! Äänestyksessä numero
12 äänestin epähuomiossa "jaa", vaikka
tarkoitukseni oli äänestää "ei".
Puhemies Eero Heinäluoma:
Merkitään pöytäkirjaan.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Käyn läpi puheessani muutamia
keskeisiä kohtia, jotka ovat hyvin ajankohtaisia ja joiden
merkitys tulee lähiaikoina korostumaan, kun eurokriisi
syvenee ja laajenee. Kreikan tilanne kärjistyy, Espanjan
korkotaso on jo kriisirajalla ja Italian pankkien luottoluokituksia
alennettiin roimasti.
Ensinnäkin valtion vastuista. Valtion takaukset ja
takuut olivat vuoden 2011 lopussa yhteensä liki 11 miljardia
euroa. Summa on puoli miljardia suurempi kuin vuotta aiemmin, ja
suurin osa ta-kauksista eli 6,5 miljardia euroa johtuu Suomen osuudesta
EU:n vakausjärjestelyissä. Takaus Kansainväliselle
valuuttarahastolle IMF:lle oli vuoden 2011 lopussa liki 4 miljardia
ja takaukset vakausjärjestelyistä johtuvista lainasitoumuksista
Islannin, Latvian ja Kreikan valtioille olivat yhteensä 2,1
miljardia. Euroopan rahoitusvakausvälinetakauksien määrä oli
0,5 miljardia euroa. Valtion riskien ohella Suomen Pankilla on EU:n ja
euroalueen kriisiin liittyviä vastuita ja riskejä. Lisäksi
Suomen valtiolle tulee epäsuoria ja laskennallisia vastuita
Kansainvälisen valuuttarahaston ja Euroopan unionin kautta.
On tärkeä huomata, että Suomen valtiolla
on tämänhetkisiä kokonaisvastuita sekä kriisinhallintamekanismeihin
liittyviä tulevia vastuita. Nämä kaksi
asiaa tulee erottaa, mutta Suomen asemaa arvioitaessa ne kumpikin
tulee, totta kai, ottaa huomioon. Nyt esimerkiksi Suomen Pankin
ja Euroopan keskuspankin vastuista on visusti vaiettu. Ja tämän
kaiken keskelle me olemme menossa mukaan — valtavaan eurooppalaiseen pikavippifirmaan,
Euroopan vakausmekanismiin.
Arvoisa puhemies! Tilinpäätöskertomuksessa todetaan
muun muassa näin: "Ilman uusia tasapainottavia toimia riskinä on,
että valtiontalous pysyy lähivuodet alijäämäisenä,
velka kasvaa ja samalla velanhoitokustannukset. Hallitusohjelmassa
päätetyt sopeutustoimet - - eivät
riitä kääntämään
rahoitusasemaa ylijäämäiseksi." Eli uusia
leikkauksia ja veronkorotuksia on tulossa, kunhan nyt kuntavaalit
saadaan alta pois. Tästä kyllä varoiteltiin
jo. Vuosi sitten me painotimme, että hallitusohjelmaa pitää lukea
niin, että sen yhteydessä huomioidaan myös
tulevat veronkorotukset ja pakkosäästöt.
Ne oli nähtävissä jo silloin, ja lisää on
tulossa.
Suoraan kertomuksessa tunnustetaan myös se, että Suomen
Euroopan unionin talouskriisiin liittyvät taloudelliset
sitoumukset lisäävät valtionvelkaa, eli
me otamme velkaa muiden sitoumusten, vastuitten ja muiden holtittoman
velan antamisen ja ottamisen vuoksi. Venäjällä sanotaan kai
niin, että ensin syödään tyhmän
eväät, meillä Lapissa niin, että ensin
juodaan huntalon viinat. Yhtä kaikki, tämän
hallituksen aikana Suomi on sidottu edesvastuuttomalla tavalla yhteisten
eurovastuitten liekaan. Tästä ei enää ole
pitkä matka kolmen A:n luottoluokituksen tippumiseen. Siihen
varautumisestahan me äsken äänestimme,
mutta hallituspuolueitten kansanedustajat olivat sitä mieltä,
että se ei ole tarpeen, ja olen aivan varma, että tähän
asiaan me palaamme vielä ja ehkäpä hyvinkin
pian.
Arvoisa puhemies! Tilinpäätöskertomus
antaa raa’an ja karun kuvan siitä tilanteesta,
jossa me kohtaamme pahenevan EU:n talouskriisin. Kreikassa muut
poliittiset puolueet ja tavan kansa yritetään
saada maksamaan sosialistien — suluissa sosialidemokraattien — ja
paikallisen kokoomuksen 40 vuoden rappiokauden virheet. Meillä on
naamioitu vastuunkannoksi se, että kun Suomi aiemmin tunnettiin
maana, joka maksaa kaikki velkansa, pian meidät tunnetaan
maana, joka maksaa kaikkien velat.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Maamme talousnäkymät heikkenivät
vuoden 2011 aikana erilaisten kansainvälisten tekijöiden johdosta.
Viimeistään euroalueen kriisin syventyessä kävi
selväksi, että maassamme tarvittiin mittavia lisätoimia,
jotta valtion taloudenpidolle asetetut tavoitteet saavutetaan. (Mauri
Pekkarinen: Tarvittais!) Oli välttämätöntä,
että hallitus aloitti tilinpäätöskertomuksessa
näkyvät toimet erilaisten rakenteellisten uudistusten
läpiviemiseksi sekä menojen ja tulojen tasapainottamiseksi.
(Mauri Pekkarinen: Aivan riittämättömät!)
Taloustilanteesta huolimatta maastamme kuului myös
optimistisempia uutisia. Työllisten määrä kasvoi
ja työttömien määrä väheni,
eikä taloustilanne merkittävästi lisännyt
työttömyys- ja toimeentuloturvamenoja. Sen sijaan
pitkäaikais- ja nuorisotyöttömyys
olivat korkeita. Maaliskuun lopulla alle 25-vuotiaita työttömiä oli
lähes 30 000. Myös pitkäaikaistyöttömien
määrä on noussut, ja sen ennakoidaan
kasvavan vuoden loppuun mennessä jo 65 000:een.
Luvut ovat erittäin hälyttäviä,
sillä hyvinvointiyhteiskuntamme jatkuvuus on kiinni juuri
työttömien ja syrjäytymisvaarassa elävien
nuorten auttamisesta. On erittäin tärkeää,
että nuorten ei tarvitse jäädä tyhjän
päälle keskeyttäessään
tai päättäessään koulun
tai ollessaan työllistämistoimenpiteiden ulkopuolella,
sillä juuri palvelujen väliin putoaminen muodostaa
nuorille merkittävän riskitekijän.
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman keskeiseksi tavoitteeksi
on asetettu nuorten yhteiskuntatakuu eli syrjäytymisen
ehkäisy ja nuorten yhteiskunnallisen osallisuuden vahvistaminen.
Ohjelmassa todetaan muun muassa, että nuorisotyöttömyyden,
eriarvoisuuden ja syrjäytymisen torjumiseksi jokaiselle
nuorelle taataan työ-, opiskelu-, kuntoutus- tai harjoittelupaikka.
Kirjaukseen liittyvät toimet näkyvät
myös valtion tilinpäätöskertomuksessa.
Erityisesti TEMin alalla on määrärahoja
kohdennettu viime vuonna juuri nuorisotyöttömyyden
ja pitkäaikaistyöttömyyden kasvun lieventämiseen
ja ennaltaehkäisemiseen. Ministeriön arvion mukaan
nuorille on tarjottu runsaasti koulutus- ja työvoimapoliittisia toimia,
joilla on voitu estää työttömyyden
pitkittymistä. Valitettavasti tilanne ei kuitenkaan ole aivan
niin ruusuinen kuin itsearviointeja lukiessa näyttää.
Jatkossa yhteiskuntatakuun toteuttamiseksi budjetoitu vuosittainen
60 miljoonaa ei mitenkään riitä. Osa
nuorista on jo valmiiksi niin syrjäytyneitä, että he
tarvitsevat yhteiskuntatakuuta monipuolisempaa tukea ja opastusta.
Näitä nuoria on autettava kaikin mahdollisin keinoin,
jotteivät he syrjäytyisi enempää ja
putoaisi kokonaan yhteiskunnan rattailta jo alkumetreillä.
Toinen huolestuttava joukko ovat ne terveet ja työkykyiset
nuoret, jotka ovat jostain syystä katsoneet yhteiskunnan
velvollisuudeksi elättää heidät
laittamatta itse tikkua ristiin. Koska yhteiskuntatakuuseen ei näillä näkymin
liity velvoitetta vastaanottaa tarjottavaa toimenpidettä,
on houkutus jäädä passiiviseksi toimeentulotuen
vastaanottajaksi vastaisuudessakin joidenkin nuorten kohdalla liian
suuri. Vastikkeettomaan ra-haan liittyvät ongelmat tulevat
esiin myös tilinpäätöskertomuksesta.
Siitä ilmenee, ettei sosiaali- ja terveysministeriön
alalla ole päästy lähellekään
ministeriön strategisia tavoitteita syrjäytymisen
ehkäisyssä. Arvioitaessa ministeriön
onnistumista sekä syrjäytymisen ehkäisyssä että toimeentulotuen
pitkäaikaisen tarpeen vähenemisessä saavat
ministeriön sosiaalipoliittiset toimet kaikkein alimman,
välttävän, arvosanan.
On aivan selvää, että nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi
tarvitaankin nykyistä tehokkaampia keinoja, joihin liittyy
sekä keppiä että porkkanaa. Terveille
ja toimintakykyisille nuorille ei tulisi antaa vastikkeetonta rahaa,
vaan heidät tulisi velvoittaa johonkin aktiivitoimenpiteeseen.
Lisäksi toimeentulotukikierteeseen jumiutuneiden nuorten
aktivoimiseksi olisi tärkeää velvoittaa
sosiaalityöntekijät tapaamaan kaikki alle 25-vuotiaat
sosiaalitoimessa asioivat nuoret ja kertomaan heille mahdollisuuksista
saada tukea ja kannustusta omien mielenkiinnon kohteiden, vahvuuksien
ja tulevaisuudennäkymien selkeyttämiseen. Joutilaisuus
kriittisessä vaiheessa elämää ei
tee kenellekään hyvää vaan päinvastoin
lisää syrjäytymisriskiä. Nuorten
on tärkeä oppia jo varhain, ettei elämässä ole
pelkästään oikeuksia vaan myös
velvollisuuksia. (Ben Zyskowicz: Hyvin sanottu!) Toivon todella,
että tämän tavoitteen eteen tehdään
jatkossa entistä voimakkaammin töitä eri
hallinnonalojen ja yhteiskunnallisten toimijoiden kesken.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä valtion tilinpäätöskertomusta
kun lueskeli, niin valtiontalouden riskien osalta, jotka tässä on kuvattu
osassa 2.7, tilanne on jo kovasti tästä tilanteesta
muuttunut ja aiheuttaa tietysti varmasti lisätoimenpiteitä ja
sitä huolta, että pidämme oman pesän
entistä paremmin kunnossa, niin kuin edustaja Mustajärvi
täältä tuota tekstiä läpi jo
kävi.
Yksi sellainen asia, joka tässä säästämisen
ja talouden tasapainottamisen ja menokurin aikana on minun mielestäni
syytä pitää tarkasti mielessä,
on se, että huolehtisimme siitä, että missään kunnassa
taikka valtion toimenpitein ei aiheutettaisi säästötoimenpiteillä suurempaa
laskua tulevaisuudessa. Ehkä edustaja Pelkonen myös
viittasi osittain näihin puhuessaan muun muassa etsivästä nuorisotyöstä,
ja se oli yksi sellainen, jonka erityisesti halusin täältä itsekin
esille kaivaa, sillä edellisellä eduskuntakaudella
sain olla mukana sivistysvaliokunnassa säätämässä lakia
etsivästä nuorisotyöstä, ja
täytyy sanoa, että nyt kun näitä tuloksia
katsoo ensimmäisen vuoden jälkeen, niin luvut
ovat tietysti erittäin huolestuttavia siinä mielessä,
että kontaktimäärä on lähes 15 000
nuorta, mutta tyytyväinen täytyy olla siinä mielessä,
että kun tämä tehtiin pakolliseksi ja kattamaan
koko maa, niin kontaktien määrä on noin
5 000:lla lisääntynyt siitä,
mitä se oli 2010, kun etsivä nuorisotyö ei
vielä ollut kirjattuna tällä tavalla
lakiin.
Jaan edustaja Pelkosen huolen siitä, että nyt käsitteillä ja
valmistelussa oleva nuorten yhteiskuntatakuu ei tule valitettavasti
kyllä toteutumaan tuolla rahalla, joka siihen on varattu,
60 miljoonaa euroa, ja tämän epäilyn
on myös vahvistanut työministeri Lauri Ihalainen.
Toivon, että nämä huolet otetaan nyt
vakavasti ja pidetään huolta ennen muuta siitä,
että lasten ja nuorten palvelut pidetään
tiukasta tilanteesta huolimatta hyvällä tasolla.
Sanna Lauslahti /kok:
Puhemies! Muutamia huomioita tuloksen ja taseen luvuista.
Valtion tuotto- ja kululaskelmaa katsoessa voi todeta yhden
ilahduttavan seikan: vuonna 2010 kulujäämä,
tappio, oli 9,1 miljardia ja 5,5 miljardia 2011, eli siltä osin
olemme menossa parempaan suuntaan. Mutta silti samaan aikaan on
syytä kiinnittää huomiota siihen, että mitä nopeammin
me saamme tuotot ja kulut vastaamaan, sitä parempi tilanne
myös meillä tulee olemaan taseen puolella, joka
kyllä asettaa aika vakavia huolenaiheita.
Valtion tasetta kun lähtee analysoimaan ja katsomaan,
niin vastattavaa-puolella meillä on tilanne, jossa meidän
valtion pääoma on miinus 30 miljardia euroa tappiolla.
Normaalissa reaalitaloudessa voisi sanoa, että yritys olisi
jo kaatunut. Onneksi olemme valtio, jolla on ehkä vähän
toisenlainen hallinta rahavirtoihin, eikä tarvitse pelätä tappioiden
muodostumista niin paljon kuin yrityselämässä.
Se, mikä herättää pohdinnan,
on se, miten vieraan pääoman osalta on tulevaisuuden
näkökulmista hallintaa. Nyt vieraan pääoman
osalta on tehty ratkaisu, jossa otetaan enemmän pitkäaikaista
lainaa. Tietenkin se tasapainottaa, ettei lyhytaikaisten lainojen
varassa tarvitse olla, ja siltä osin varmasti ratkaisu
on viisas. Mutta sitten kun lähdemme pohtimaan, minkälaisia
eriä meillä jää meidän
taseen ulkopuolelle, meillä on taseen loppusumma 58 miljardia
euroa ja samaan aikaan taseen liitetiedoissa on tieto, että vastuut
ovat 134 miljardia eli yli kaksi kertaa suuremmat kuin meidän
taseen loppusumma. Siitä on syytä olla hyvin huolissaan.
Otetaan yksi esimerkki näiden vastuiden sisältä.
Vastuiden sisällä ovat valtion kattamattomat eläkevastuut.
Niiden suuruusluokka on 92 miljardia euroa. Se tarkoittaa sitä,
että meidän tulee tulevaisuudessa tämä summa
maksaa meidän valtion eläkettä ansaitseville.
Sinänsä normaalitilanteessa, jossa me lähdemme
siitä, että valtiolla on nykyinen määrä työntekijöitä ja
palkkataso suurin piirtein pysyy samana, siltä osin voisi
sanoa, että tilanne ei olisi huolestuttava, mutta tilanne,
jossa on tavoite julkisen sektorin työntekijämäärää laskea,
johtaa siihen, että per työntekijä vastuut
myös kasvavat ja siltä kohdin myöskin kustannukset.
Toinen asia, joka ei näy meidän taseessa,
on meillä eurojärjestelmän ulkopuolelle
annetut vakuudet. Mielestäni olisi syytä pohtia
sitä, voisiko valtio ottaa käyttöön
IFRS-taseen, jossa nämä vastuut myös
näkyisivät. Silloin meillä päättäjillä olisi
mahdollisuus nähdä talouden kokonaiskuva. Nyt
sen joutuu tekemään ynnäämällä lukuja
toisiinsa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Edustaja
Mustajärvi käsitteli omassa puheenvuorossaan tästä kertomuksesta
ilmeneviä Suomen vastuita, jotka liittyvät tällä hetkellä yhä meneillään
olevaan ja jopa pahenevaan Euroopan velkakriisiin. Edustaja Mustajärvi
ei kertonut sitä, miksi näitä vastuita
on otettu, miksi Suomen hallitukset, edellinen ja nykyinen, miksi
Suomen eduskunnat, edellinen ja nykyinen, ovat veronmaksajien puolesta ottaneet
tiettyjä riskejä, jotka liittyvät Euroopan velkakriisiin
ja siihen, että monet Euroopan maat, euroryhmän
maat, ovat toimineet väärin, ovat velkaantuneet
liikaa, ovat käyttäneet paljon enemmän
varoja kuin mihin niillä olisi ollut varaa. Ehkä on
hyvä tämän vuoksi tässä yhteydessä kerrata
sitä, miksi näihin riskeihin on menty.
Euroopan unionin tai euroryhmän sopimuksethan eivät
edellytä sitä, että jos joku maa euroryhmässä hoitaa
asiansa huonosti, niin muut maat ottavat vastuuta sen velvoitteista
tai ottavat riskiä sen velkaantumisesta. Päinvastoin
Euroopan unionin ja euroryhmän piirissä on lähdetty siitä,
että jokainen maa hoitaisi sopimusten mukaan ja vastuullisesti
oman taloutensa. Eli me emme ota näitä riskejä sen
takia, että olisimme jollain sopimuksella sitoutuneet tällaista
apua tarjoamaan ja antamaan.
Toiseksi, minun mielestäni näitä riskejä ei
oteta myöskään solidaarisuudesta näitä vaikeuksissa
olevia maita kohtaan. Solidaarisuus on sinänsä kaunis
asia, ja tänäkin päivänä Saksassa
ja Ranskassa puhutaan hyvin paljon solidaarisuudesta Kreikkaa ja
kreikkalaisia kohtaan. Minulla ei tietystikään
ole mitään heitä vastaan, mutta en ole
ollut milloinkaan päättämässä,
että Suomi liittyisi sellaiseen unioniin tai sellaiseen
yhteisvaluuttaan, mihin liittyisi sen kaltainen solidaarisuus, että jos
joku elää yli varojensa, niin muut solidaarisesti
tulevat sitten pelastamaan ja auttamaan. Eli kyse ei ole myöskään
solidaarisuudesta.
Mistä siis on kyse? Minun mielestäni ainoa perustelu,
miksi edellinen ja nykyinen hallitus ja edellinen ja nykyinen eduskunta
ja minä itse olemme olleet näitä vastuita
suomalaisten veronmaksajien piikkiin ottamassa, on Suomen oma etu.
(Pirkko Ruohonen-Lerner: Sinisilmäisyys!) Eli olemme antaneet
suoraa lainaa Kreikalle ykköspaketissa ja olemme antaneet
takauksia väliaikaiselle vakausrahastolle varainhankinnassa, josta
sitten edelleen on lainattu näille kriisimaille, sen takia,
että olemme arvioineet, että tämä on Suomen
oman edun mukaista, oman edun mukaista, sillä perusteella,
että näin olemme pyrkineet patoamaan tämän
velkakriisin hallitsematonta leviämistä esimerkiksi
Espanjaan, Italiaan, ehkä Ranskaan sillä seurauksella,
että siitä olisi seurannut ja vieläkin
seuraisi sellainen talous- ja velkatsunami koko euroalueella, itse
asiassa koko Euroopassa ja vähän globaalistikin,
josta kärsisi erittäin suuria tappioita myös
Suomen oma talous, meidän talouden kasvu, siitä seuraten
meidän työllisyys, meidän valtion ja
kuntien verotulot ja yleensäkin meidän elintaso.
Eli olemme näitä vastuita ottaneet varjellaksemme Suomen
omaa taloutta, työllisyyttä, valtion ja kuntien
verotuloja ja hyvinvointipalveluja.
Tällä hetkellä näyttää siltä,
että kreikkalaiset äänestäjät
yhtäältä haluaisivat maansa pysyvän eurossa
mutta toisaalta eivät hyväksy näiden
tukipakettien ehtoina olevia säästöratkaisuja.
Jos kreikkalaiset äänestäjät
kesäkuun ylimääräisissä vaaleissaan
edelleen sanovat selvästi "ei" näille tukipakettien
ehdoille, saattaa hyvinkin olla käsillä tilanne,
jossa Kreikka käytännössä kieltäytyy
näiden ehtojen noudattamisesta ja jossa nämä tukipakettimaat
käytännössä kieltäytyvät
lisätuesta, mikä silloin siinä tilanteessa
voisi johtaa, tai itse asiassa johtaisi, Kreikan euroalueen ulkopuolelle.
Tästä seuraisi varmasti Kreikassa taloudellinen
katastrofi ja poliittinen sekasorto, mutta tietysti meitä tässä salissa
kiinnostaa vielä enemmän se, mitä siitä seuraisi
Suomelle ja suomalaisille veronmaksajille.
Tänä päivänä ja
ihan tämän päivän lehdissäkin
lasketaan näitä välittömiä tappioita,
välittömiä menetyksiä, mitä Suomelle,
valtiolle ja Suomen Pankille, tässä tilanteessa
voisi aiheutua. Esitetyt arviot ovat olleet 400 miljoonasta eurosta
ylöspäin ehkä jonnekin 3—4 miljardiin
euroon saakka. Nämä ovat huikeita summia. Tappiot
olisivat aivan valtavia. Mutta kun tätä keskustelua
käydään, pitää kuitenkin
muistaa, että suurin riski Kreikan kaatumiseen liittyy
sittenkin siihen, että jos kaikista tähänastisista
toimista huolimatta tämä velkakriisi hallitsemattomasti
levi-äisi Espanjaan, Italiaan, Portugaliin pahentaen niiden
tilannetta, niin Suomen kansantalouden kannalta kaikkein suurin
tappio syntyisi siitä, että tämä velkakriisi
rajusti lähtisi leviämään ja
vahingoittaisi näin Suomen talouden kasvua ja sitä kautta
meidän työllisyyttä.
Eli vaikka nämä välittömät
menetykset ja menettämisen riskit ovat valtavia, niin vielä suurempi
riski liittyisi tällaiseen erittäin rajuun taantumaan,
joka tämän velkakriisin leviämisestä seuraisi.
Näin ollen toivon, että tässäkin
keskustelussa ja yleensä näinä päivinä,
kun näistä asioista keskustellaan, pidetään
tämä mielessä ja toivotaan, että se,
mitä näillä tukipaketeilla on tehty eli ostettu
aikaa, on toiminut sillä tavoin meidän eduksemme,
että tänä päivänä Kreikan
kaatuminen ei samalla tavalla johtaisi tämän,
sanoisiko, taudin tarttumiseen ja hallitsemattomaan leviämiseen
yli koko Euroopan.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczille sen verran, että ei
tämä ongelma ole sitä, että Kreikasta
joku tauti leviää Espanjaan tai Italiaan. Se tauti
on olemassa siellä ja itänyt pitkään, ja
se on tämä hötörahatalous, eli
että on olemassa niin valtava määrä vastikkeetonta,
reaalitaloudesta irrallaan olevaa rahaa, joka perustuu vain oletusarvoihin
ja pelaamiseen. Eli eivät kreikkalaiset ole saastuttaneet
Italiaa ja Espanjaa. Kyllä se on tämä järjestelmän
valuvika, ja siihen pitää puuttua.
Ja kyllä minä sitä mieltä olen,
että solidaarisuutta tarvitaan työttömiä,
eläkeläisiä, lapsia, vähäosaisia
kohtaan Suomessa ja Kreikassa ja kansainvälisestikin. Jos
pitää arvioida, mitä vaihtoehtoja meillä euroalueella
on, niin arvostamani taloustutkija, käytännön
mies, epäili, että tällainen Japanin
kehitys, todennäköisyys on ehkä 60 prosenttia,
eli äärimmäisen hidas taloudellinen herääminen,
tai sitten lama kolmasosan todennäköisyydellä,
ja ainoastaan pienet muruset on mahdollisuus siihen, että euroalue
voi omin toimin elpyä.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Mustajärvi ei tunnista sitä tautia,
josta edustaja Zyskowicz ansiokkaasti tuossa puhui. Kyllä sitä tautia
on olemassa, se tarttuu välillä tähänkin
saliin. Jos lasketaan pelkästään ne talousarvioaloitteet,
joita edustaja Mustajärvi tänään
oli jättänyt, niin niitten yhteisarvo, hintalappu,
on noin 30 miljoonaa. Jos tehdään laskelma siitä,
että jos kaikista vaalipiireistä tehtäisiin
vastaavia, niin se summa olisi yhteensä puoli miljardia.
Ja entäs sitten, jos kaikki kansanedustajat toimisivat
näin? (Markus Mustajärvi: Mikä oli viimeinen äänestys?)
Se olisi 6 miljardia. Tätä menoa sitten jos me
täällä Suomessakin harjoittaisimme, niin
me olisimme hyvin nopeasti vastaavassa tilanteessa kuin kreikkalaiset.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä olen edustaja Mustajärven
kanssa siitä samaa mieltä, että tässä nimenomaan
on kysymys höpörahatalouden kriisistä, ahneen
kapitalismin kriisistä. Kasinopelejä pelataan
vastuuttomasti ja kuvitellaan, että aina löytyy
sitten veronmaksaja, joka maksaa viulut, jos huonosti menee yksityisillä sijoittajilla.
Siksi on erittäin tärkeä, että täällä Suomessa
tämän hallituksen myötä linja
tiukentui myös tässä Euroopan velkakriisin
hoidossa. Varmasti ei enää tänään
kovin moni naureskele sille, että valtiovarainministeri
Jutta Urpilainen rohkeasti ja määrätietoisesti
Euroopan unionissa taisteli Suomelle vakuudet tähän
Kreikka-kakkostukipakettiin. Se on erittäin merkittävä asia,
ja viime päivinä uutisissa me olemme nähneet,
että ykköspaketista, mitä sosialidemokraatit
vastustivat, koska emme halunneet ehdoitta tukea näitä,
tulee se 400 miljoonan riski valitettavasti, mutta tässä kakkosessa
suomalaisen veronmaksajan apuna ovat nämä vakuudet.
Toinen tärkeä asia on, että tässä Kreikka
kakkosessa toteutui maailman taloushistorian suurin velkajärjestely
ja niin myös sijoittajat kantavat vastuunsa.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Mustajärven kanssa
samaa mieltä siitä, että euron ja EU:n
valuviat tulee korjata: tarvitaan lisää talouskuria, tarvitaan
lisää valvontaa. Mutta sitä ennen on vain
yksinkertaisesti tämä tulipalo sammutettava, ennen
kuin päästään rakentamaan uutta,
ja tätä tehdään, niin kuin edustaja
Zyskowicz sanoi, pakon edessä ja vain ja ainoastaan sen
takia, että me pidämme huolta suomalaisista ja
suomalaisista palveluista, suomalaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta
ja sen tulevaisuudesta. Aikanaan presidentti Niinistö totesi,
että Suomi on ollut solidaarisista solidaarisin. Kun euro
aikanaan perustettiin, niin sovittiin, että jokainen pitää omasta
taloudestaan huolta, ja se on sitä parasta solidaarisuutta.
Nyt emme ole tätä tekemässä solidaarisuudesta
Etelä-Eurooppaa kohtaan vaan nimenomaan itsekkäistäkin
näkökulmista: suomalaisen työn ja työpaikkojen
pelastamiseksi.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jäin tässä pohtimaan,
että kun Suomikin on näin paljon velkaa, tuplasti
sen verran kuin tulot ovat, kun USA on velkaa, valtion- ja paikallistaloudet,
Eurooppa on velkaa, paikallis- ja valtiontaloudet, kuluttajat ovat
velkaa, yritykset ovat velkaa, tietenkin jää miettimään,
mistä ne setelit tulevat, kun kaikki ovat velkaa. Onko
tällä hetkellä tilanne, tosiasia, että setelikupla
puhkeaa? Tietenkin meidän näkökulmasta
on tärkeätä pohtia, että jos
näin käy, mitä Suomi tekee siinä tilanteessa:
mitkä ovat meidän varautumistoimenpiteet, jos
pahin tulee toteen?
Lasse Männistö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ajattelin kommentoida edustaja Viitasen esittämää näkemystä,
että kyseessä olisi globaali kapitalismin kriisi.
On ihan totta, että tämä nyt nähtävä kriisi
alkoi finanssimarkkinoilta ja asuntokuplan puhkeamisesta USA:ssa,
mutta kuitenkin jo useamman vuoden ajan on ollut kyse ennen muuta
julkisten talouksien ylivelkaantumisesta johtuvasta kriisistä,
joka on edelleen syventynyt, joten tästä näkökulmasta
kyllä julkistaloudet ovat ennen muuta nyt syypäitä tähän
kohdattavaan kriisiin.
Tilanteessa, jossa nyt ollaan, kokonaiskuvaa katsottaessa — vaikka
itse puolustan näitä saatuja vakuuksia ja on hyvä,
että näin kävi — nämä vakuudet
kuitenkin näyttäytyvät myös
Suomen näkökulmasta verraten pienenä asiana.
Kreikka on tilanteessa, jossa poliittinen kriisi eskaloituu, ja
me kaikki jännityksellä odotamme Kreikkaa, joka
keikkuu kuilun partaalla. Mikäli jonkinlainen äkillinen
välirikko toteutuisi, niin siinä kokonaisuudessa
paljon suurempi uhka Suomelle olisi laajeneva taloustaantuma ja
rahoitusmarkkinoiden syvenevä kriisi Euroopassa eikä välttämättä (Puhemies:
Nyt taitaa olla minuutti täynnä!) tämä Suomen
suora vastuu Kreikassa.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä näköjään
saa puhua muustakin kuin päivän tekstistä.
Valitettavasti vaiteliaisuusmääräykset
estävät puhumasta kaikkea sitä, mitä minunkin
tiedossani on, mutta kun mennään tulevaisuuteen,
nyt ovat Kreikka, Irlanti ja Portugali ihan selvässä huonossa
asemassa, ja kun siihen tulevat vielä Espanja ja Italia,
niin julkinen velka näillä viidellä valtiolla
on 3 300 miljardia. Jos se jaetaan viidellä, se
on 660 miljardia per valtio. Suomen budjetti on 52,4 miljardia,
eli 12 kertaa suuremmat vastuut ovat näillä viidellä valtiolla
keskimäärin. Kyllä tämä huonolta
näyttää, ja Suomen asema tässä,
kun takaukset, vakuudet ja sitoumukset lankeavat meille maksettaviksi,
niin uskon, että niin vasemmalla kuin oikeallakin ollaan
kyllä totisia miehiä. Tänä vuonna
Suomi ottaa velkaa 23 miljardia, josta 16 miljardia käytetään
vanhojen velkojen lyhennyksiin. Nettovelkaa, kuten tiedetään,
on 7,1. Korkoja maksetaan 2,2 miljardia. Minusta olisi korkea aika
tehdä se, mikä olisi pitänyt tehdä jo
vuosi sitten, eli harkita, (Puhemies: Nyt taitaa olla minuutti täynnä!) mitä tekemistä
Suomella
on eurossa ja EU:ssa.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä kai hyvän taloudenpidon
ehtona on se, että ei ole isännätöntä rahaa
eikä ole jälkikäteisiä yhteisvastuita,
josta alun perin osa takaajista ei tiedä yhtään
mitään. Jos tämmöinen sallitaan,
niin kyllä edessä on laajamittainen ja hyvin syvällinen
moraalikato.
Edustaja Östmanille sen verran, että viimeinen
näistä lisätalousarvioäänestyksistä käsitteli juuri
sitä: varautumista siihen, että Suomen kolmen
A:n luottoluokitus tippuu. Minä olen monta kertaa sanonut,
että se on hallitusohjelmassa hyvä tavoite. Ei
kenenkään tavoitteena voi olla se, että ottaa
rahaa mahdollisimman kalliilla. Sitä pitää saada
mahdollisimman halvalla, jos kerran lainarahan tarvetta on. Mutta
niin kuin tuonne kertomukseenkin on kirjattu, me otamme velkaa muiden
vastuitten ja muiden velkojen vuoksi, ja se vaarantaa kolmen A:n
luottoluokituksen, ja kun niin tapahtuu, hallitusohjelman kirjaukset velvoittavat
siihen, että uudet lisäleikkaukset ja veronkorotukset
lähtevät liikkeelle.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minun tekisi mieli kysyä myös
sitä, mikä tässä on lopulta
perussuomalaisten oma vaihtoehto ja miten arvioitte, että teidän meiningillä sitten
kävisi Suomen kolmen A:n luottoluokitusten ja muuten. Tässä on
iso ongelma käsissä ja vain huonoja ratkaisuja
edessä, ja silloin kun tilanne on se, ei ole yhdentekevää,
miten suomalaisten veronmaksajien riskeihin varaudutaan. Juuri siksi
on hyvin tärkeää — ihmettelen
vähän sieltä kokoomuksenkin piiristä kuultua
epäilyä siitä, onko tämä vakuus
nyt tärkeä — se on eittämättä erittäin
tärkeää, että suomalaisten veronmaksajien
saatavia turvataan ja riskejä rajataan tämän
vakuusjärjestelyn kautta. Kaiken kaikkiaan tässä kyllä on
samaan aikaan käsillä myös tällaisen
ahneen markkinakapitalismin kriisi. On selvää,
että me tarvitsemme rahoitusmarkkinoilla tiukempaa sääntelyä,
tiukempaa valvontaa ja myös esimerkiksi rahakauppaa hillitsevää rahoitusmarkkinaveroa,
jonka suhteen sosialidemokraatit ovat olleet kansainvälisesti
ja täällä Suomessa hyvin aktiivisia.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustajat Mustajärvi ja Viitanen
ovat käyneet keskustelua tämän velkakriisin
perimmäisistä syistä. Itse näen,
että taustalla ovat sekä maiden eläminen
yli varojen eli ylivelkaantuminen että rahoituslaitosten
liian löysäkätinen lainanantaminen. Lainanantamisen taustalla
on osaltaan tällainen moraalikato, eli meillä on
pankkijärjestelmä, joka tietää tai
lähtee siitä, että viime kädessä,
jos tulee liian suuria tappioita ja systeemisesti merkittävät
pankit uhkaavat kaatua, veronmaksajat joutuvat ne tavalla tai toisella
pelastamaan. Tämä on tietysti sietämätön
tilanne eli sellainen, että jos pankki tekee huikeita voittoja,
niin omistajat ja johtajat rikastuvat, mutta jos pankki tekee huikeita
tappioita, niin me joudumme käyttämään
veronmaksajien varoja. Ainakin vähimmäisvaatimus
silloin on se, että myös omistusta vastaavasti
otetaan. Tämä on mielestäni tässä taustalla,
ja nyt mietitään, miten tästä päästäisiin
eteenpäin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä kertomus sattuu sellaiseen
aikaan ja ajankohtaan, jolloinka ensimmäisen kerran lähes 20
vuoteen Suomen talous on tilanteessa, jossa me olemme kaksoisvajeessa.
Meillä on samaan aikaan vaihtotasevaje ja samaan aikaan
merkittävä julkisen talouden vaje. Edellisen kerran
näin kävi suuren laman jäljiltä 1990-luvun
alkupuolella. Tämä on haastava tilanne. Lääkkeitten
löytämisellä tämän
kehitysuran kääntämiseksi parempaan on
kiire. Ne lääkkeet pitäisi hyvin nopeasti
löytää.
Kun on tällainen kaksoisvaje, vaihtoehto ei voi olla
se, että me merkittävästi kulutamme entistä enemmän,
koska niin tehden tuo vaje sen kuin entisestään
pahenee. On tingittävä tarpeettomimmasta kulutuksesta.
On voitava satsata suomalaiseen yritystoimintaan, investointeihin, kasvua
vauhdittaviin investointeihin, tutkimukseen ja kehittämiseen,
koulutukseen — näihin asioihin, joista viime kädessä talouden
kasvu Suomessakin syntyy. Tässä katsannossa on
valitettavaa, että juuri näihin ei lisäsatsauksia
tule — tutkimukseen, koulutukseen eikä oikeastaan
yritystoiminnankaan edellytyksiin — vaan monilta osin tuossa
kehyspäätöksessä, joka kohta,
muutaman päivän päästä tänne
tulee, näitä monia voimavaroja päinvastoin
leikataan. Mutta kehyspäätöksessä ehkä sitten
enemmän siitä, mitä talouden isossa linjassa
jatkoa ajatellen pitäisi tehdä.
Ehkä minäkin muutaman sanan verran koskettelen
nyt sitä ajankohtaisinta asiaa, eurokriisiä, ja sitä kaikkea,
minkä varjon se meidän Suomen menestyksen tielle
heittää. Euro oli alun perin valuvikainen ratkaisu,
johonka Suomen ei olisi pitänyt koskaan lähteä.
Viimeksi muutama päivä sitten professori Vesa
Kanniainen, Helsingin yliopiston kansantaloustieteen professori,
on tämän hyvin selvällä sanalla
sanonut. Paul Krugman, yksi maailman arvostetuimmista taloustieteilijöistä,
oli sitä mieltä jo silloin, kun euroa rakennettiin,
ja edelleenkin eilen viimeksi hän oli täsmälleen
samaa mieltä. No, aina voi joku sanoa, että no,
ne on ne amerikkalaiset, ne on ne, jotka ovat tiedemiehiä tämän
euroalueen ulkopuolelta, ne eivät ymmärrä sitä logiikkaa,
jolle euro perustuu — mutta kyllä ne mokomat ymmärtävät.
Se oli valuvikainen ratkaisu. Niin erilaiset maat kuin vaikkapa
juuri Kreikka, Portugali ja Saksa: se, että ne sopisivat
samaan valuutta-alueeseen, oli alun perin aivan mahdoton ratkaisu.
Ruotsi, Tanska ja myöskin UK tekivät ihan oikean
ratkaisun, kun jättäytyivät alun perin
koko tämän rahaliiton ulkopuolelle.
Muistan aina, kuinka Paavo Lipponen ja Sauli Niinistö opettivat
silloin aikanaan, kuinka näille äsken sanotuille
maille käy: voi, voi ruotsalaisia ja voi, voi tanskalaisia,
kuinka huonosti niille käy, kun ne jäävät
euron ulkopuolelle, ja kuinka hyvin Suomelle käy, kun ollaan
mukana. No, minä myönnän, että eurovuosista
on ollut Suomelle paljon hyötyäkin. On ollut vuosia,
jolloin ilman muuta se on meitä auttanut, mutta se lopputulos,
jota nyt lähestytään, ei välttämättä sitten ansaitse
yhtä positiivisia ilmauksia kuin ne parhaat vuodet, joita
euron lyhyestä historiasta on taakse jäänyt.
Ylipäänsä jokainen ymmärtää hyvin
helposti sen, että ennen euroon liittymistä Kreikan
valtion papereiden korot olivat yli 10 prosenttia, Saksan 3 prosenttia,
ja kun Kreikka liittyi euroon, sen korot romahtivat sinne 3 prosentin
tuntumaan. Yhtäkkiä maa, joka ei ole voinut aikaisemmin
velkaantua, sai rahaa ilmatteeksi, noin kuvakielellä sanottuna,
ja niin paljon kuin halusi, ja he halusivat sitä paljon.
Kun kansantalouteen tulee joku 100 miljardia euroa muutaman vuoden
kuluessa, totta kai se muutaman vuoden pitää yllä merkittävää taloudenkasvua,
mutta jos niitä voimavaroja ei käytetä tavalla,
joka luo semmoisen uuden investointiperustan ja sellaisen uuden
teollisen perustan, jolla kilpailukyky, kestävä kilpailukyky,
saavutetaan, niin pahat päivät tulevat ennen pitkää,
ja nyt ne tulivat. Myönnän, että Lehman
Brothers ja kaikki, mitä siitä seurasi, varmaan
vauhdittivat ja nopeuttivat sen pahan päivän tulemista,
mutta ne tulivat ja niiden kanssa nyt sitten ollaan hätää kärsimässä.
Kun nämä ongelmat tulivat, ensiapu, mihinkä Suomikin
meni mukaan, katsottiin silloin perustelluksi ja tarpeelliseksi.
Näin jälkikäteen ajatellen voi kuvitella,
miettiä ja pohtia, olisiko jo silloin alun perin pitänyt
panna Kreikka velkasaneeraukseen, täydelliseen velkasaneeraukseen
ja heittää euron ulkopuolelle. Mutta sitten, kun
ensimmäinen ohjelma Kreikalle tehtiin, kun Kreikka ei kuitenkaan
toiminut, niin kuin sen piti toimia, oli todella väärin
ruveta roikuttamaan — roikuttamaan, tätä sanaa
käytin jo vuosi sitten täällä — Kreikkaa
eurossa ja viemään tilannetta pitemmälle
ja pitemmälle kaiken aikaa, niin että kohta ollaan
todella niin vaikeassa asemassa, että jos Kreikka kohta
joutuu ja kun se heitetään euron ulkopuolelle,
sen seuraamukset, niin kuin Paul Krugman sanoo, ovat paljon pahemmat
nyt kuin mitä ne olisivat olleet vuosi sitten, tai kenties
kaksi vuotta sitten, jos Kreikka silloin olisi heitetty euron ulkopuolelle.
Nyt on vaikea tilanne, mutta vieläkin olen sitä mieltä,
että ilman muuta näin pitää tapahtua,
ja uskon, että näin todella myöskin sitten
tapahtuu.
Eikähän Kreikka ole tässä ainoa.
Kaikki tiedämme ja tunnemme hyvin Portugali- ja Irlanti-tapaukset,
en niihin kajoa enempää tässä yhteydessä,
mutta ehkä Pia Viitasen puheenvuoroon siitä, että asiat
ovat muuttuneet: niin ovatkin muuttuneet sitten sen, kun tämä hallitus
muodostettiin. Silloin Suomen sitoumukset olivat 9,7 miljardia euroa
ja katto siinä ja tasan tarkkaan siinä. Minkäänlaisia
sitoumuksia sitä pitemmälle menevistä ratkaisuista
ei ollut. Nyt Suomen sitoumuslupaukset ovat yli 20 miljardia euroa,
kun tämä ERVV:n ja EVM:n kuvio yhteen lasketaan. Lisäksi
eurojärjestelmässä Suomen Pankin osuudet
ovat, luulisin, yli 20 miljardia euroa siitä runsaasta
tuhannesta miljardista, joka tällä on niin kuin
lyhyeksi myyty, ja sitten niistä jälkimarkkinaoperaatioista,
jotka ovat vähän yli 200 miljardia — näistä tulee
joka tapauksessa yhteensä 1 200 miljardia, ja
siitä Suomen siivuksi sillä avaimella, oliko se
1,82 vai mitä se nyt olikaan, suurin piirtein näin,
tulee parikymmentä miljardia euroa.
No, minä luotan siihen, että Suomen Pankin kautta
ne eivät realisoidu, enkä pelkää.
Niin kuin edustaja Zyskowicz tässä päivä pari
sitten sanoi, ne ovat teoreettiset vastuut — tai ihan mahdollisetkin
vastuut; en pidä niitä kovin todennäköisinä vastuina,
mutta ne ovat kuitenkin vastuita, jotka painavat edustaja Mustajärven
kertomalla tavalla varmasti sitten myöskin Suomen luottokelpoisuutta,
kun sitä katsotaan. Kyllä se eurojärjestelmästäkin,
jos sitä joudutaan pääomittamaan, niin
eivät ruotsalaiset pääomita Suomen Pankkia,
vaan ne ovat muuten suomalaiset veronmaksajat, jotka pääomittavat
suomalaisia pankkeja.
Aivan viimeinen kommentti, menemättä siihen
syvällisemmin, liittyy nyt siihen kysymykseen, josta edustaja
Zyskowicz täällä sinänsä ihan
oikein sanoi: vastuu on kuitenkin kannettava. Kenen ja mikä vastuu
on kannettava? Me keskustassakin olimme sitä mieltä,
että silloin, kun tämä akuutisti kaatui
päälle, ensiapu oli tarpeen, mutta ratkaisu toisensa
jälkeen, uusiin vastuisiin meneminen tavalla, jolla nyt
on tehty — en ollenkaan yhdy siihen, että nämä kaikki
askeleet enää olisivat perusteltuja ja oikeita.
Mitä tällä tarkoitan? Tällä tarkoitan
sitä, että jos katsotaan Ranskaa tai Saksaa tai
Yhdysvaltoja, näiden rahoitusinstituutiot tekivät
satojen miljardien eurojen satsauksia Espanjaan, Italiaan — tässä järjestyksessä —
Espanjaan,
Italiaan, Kreikkaan, Portugaliin, Irlantiin ja niin poispäin.
Ne ovat keränneet sieltä miljardeja euroja taakse
jääneitten vuosien aikana ja niin pois päin.
Suomalaiset rahoitusinstituutiot eivät ole siellä juuri
olleet — ovat olleet toki, mutta hyvin vähäisissä määrin
ja niin pois päin.
Nyt kun on tilanne, jossa nämä velkamaat uhkaavat
kaatua ja joutua vaikeaan tilanteeseen velkojiensa kanssa, kysymys
on, kenen tehtävä nyt on — jos jätetään
ne velkamaat hetkeksi syrjään — huolehtia
siitä, että ne velkojapankit ja muut rahoittajat
pysyvät pystyssä. Onko se meidän kaikkien
euromaitten yhteinen tehtävä, niin kuin nyt on
siihen menty? (Ben Zyskowicz: Ei!) — On menty. Näillä rahoitusinstrumenteilla
on menty ja sitouduttu siihen. — Vai onko se näitten
asianomaisten rahoitusinstituutioitten omien hallitusten ja omien
veronmaksajien asia? Juuri viimeksi mainitulla tavallahan tämän
asian pitää olla. Hoitakoot ranskalaiset omat
pankkinsa, hoitakoot saksalaiset omat pankkinsa, amerikkalaisetkin
omat pankkinsa, eikä niin, että se laitetaan ERVV:hen
heinäkuuhun asti ja EVM:ään siitä eteenpäin
meidän yhteisesti maksettavaksi, rahoitettavaksi, niin
kuin nyt tapahtuu.
Varmemmaksi vakuudeksi otetaan vaikka Kreikka kakkonen esimerkkinä.
Kreikka kakkosessa runsaasta 140 miljardista 79 miljardia euroa
käytettiin pankkien rahoittamiseen, 49 miljardia euroa
Kreikan pankkien ja 30 miljardia euroa sweetinä muitten
euromaitten pankkien rahoittamiseen, pääomittamiseen.
(Kauko Tuupainen: Just niin!) Viesti tai käsitys siitä,
että näitä rahoja ei ole käytetty
eikä käytetä pankkien pääomittamiseen,
ei pidä paikkaansa. Kun tarkemmin käy paperit
läpi, löytää sieltä totuuden:
niitä käytetään juuri myöskin
näitten pankkien pääomittamiseen.
Arvoisa puhemies! Sinänsä yhdyn siihen ajatukseen,
mitä Zyskowicz sanoi, että pitää sitten meidän
yhteisen edun nimissä näin toimia, koska näen
myös sen kuvan, joka aukeaa silloin silmien eteen, jos
kaikki menee kanttuvei: kyllä se hinta siitä on
tavattoman kova. Mutta kun katsotaan, että se vastuu pitää kantaa
ja miten se vastuu kannetaan, silloin Suomen ei pidä notkua
ilman muuta Saksan edessä — koska Saksa tässä tähän
asti kaiken määrää — ja
ottaa kannettavakseen niitä vastuita, jotka kuuluvat Saksalle
ja Ranskalle ja Yhdysvalloille äskeisen esimerkkini mukaan.
Hoitakoot he edes omat rahoitusinstituutionsa.
Toinen juttu on sitten se, että ne velkamaatkin tarvitsevat
vielä rahaa. Siinä varmasti pitää meidäntapaistenkin
maiden olla mukana. Mutta ei siinä, että me rahoitamme
näitä rahoitusinstituutioita, jotka ovat keränneet
voittoja taakse jääneitten vuosien aikana.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Täällähän
tulee nyt uutisia. Täällä tulee nyt uutisia.
Nimittäin äsken edustaja Pekkarinen kertoi, että keskustavetoinen
hallitus teki väärät tukipäätökset.
Olen samaa mieltä. Olen täsmälleen samaa
mieltä. Hienoa, että tulette SDP:n linjoille,
tosin valitettavasti kaksi vuotta liian myöhään.
Mutta vähän mietin, mitä nyt mahtavat
tähän äskeiseen uutiseen sitten kommentoida
kenties Mari Kiviniemi tai Matti Vanhanen, jotka nyt eivät
ole paikalla, tai ehkä sitten kuulemme Tuomo Puumalalta
joitakin kommentteja näihin uutisiin.
Mutta toinen uutinen eittämättä,
puhemies, oli se, että, edustaja Pekkarinen, sanoitte tuossa aluksi,
että meidän pitää tinkiä kulutuksesta,
ja se minua nyt kiinnostaisi tietää, että mitä se
mahtaa tarkoittaa. Nimittäin, onko se sitten eläkkeiden, työttömyysturvan
leikkauksia, mitä edustaja Pekkarinen täällä ajaa.
Mutta, puhemies, korostan: täällä salissa
tuli uutisia. Edustaja Pekkarinen sanoi, että keskustavetoinen
hallitus teki väärät tukipäätökset,
ja onneksi olkoon, se oli tärkeä kommentti.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja puhujalistaan, edustaja Lehti. — Nyt edustaja Pekkarinen
pyytää vastauspuheenvuoroa. Olkaa hyvä,
edustaja Pekkarinen, jos edustaja Lehti voi odottaa.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pahoittelen, että vähän
myöhästyin.
Mitä tulee siihen, että uutinen sinne tai
tänne, tuolle tai tälle henkilölle — edustaja
Viitanen: Ei minun tarvitse niin kuin kysellä joltakin,
että mitäs mieltä Pekkarinen jostakin
asiasta on. Minä kerron niin kuin minä asian sanoin.
Minä sanoin, että vuosi sitten olisi pitänyt
jo tämä asia tehdä, heittää Kreikka
ulos jnp., enkä ole ollenkaan varma, etteikö se
olisi ollut perusteltua katsella jo silloin kaksi vuotta sitten
jnp. Minusta pitää rohjeta myöskin katsoa
siihen aikaan, kahden vuoden takaiseen aikaan jnp. En minä ole
sanonut, että se oli virheratkaisu. Ne olosuhteet, jotka
olivat silloin käytössä ja joiden pohjalta
silloin ratkaisut tehtiin, olivat ne olosuhteet, ja niissä tehtiin
se päätös, mikä silloin tehtiin,
mutta viimeistään, niin kuin sanoin, vuosi sitten
olisi pitänyt Kreikka heittää ulkopuolelle.
Mitä tulee tähän toiseen kysymykseen
tästä kulutuksesta, niin kyllä se vain
niin on, että kyllä meillä Suomessa tarpeetonta
kulutusta on monella tavalla. Kyllä arvonlisävero
on se yksi tarpeettomimman kulutuksen (Puhemies: Ja nyt minuutti
tulee täyteen!) leikkaamiseen käytettävissä oleva
väline, kun ei välttämättömyyshyödykkeisiin sitä käytetä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja vielä vastauspuheenvuoro, edustaja Viitanen.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Mutta kyllä se, ihan hyväntahtoisesti,
edustaja Pekkarinen, minusta oli uutinen, koska oli hyvin tärkeää,
että käytitte puheenvuoron, jossa totesitte, että silloin
2010 olisi voinut tehdä jo toisenlaisen ratkaisun. Se oli myös
sosialidemokraattien linja tuolloin ja oli hyvin tärkeää.
Me silloin sanoimme, että voi olla, että tukea
tarvitaan, mutta ei ehdoitta. (Mauri Pekkarinen: Ei mitään
vääntämistä, pöytäkirjasta
voi katsoa!) Silloin edellytimme sijoittajavastuuta ja vakuuksia,
ja on hyvin tärkeää se, että nyt sitten
se linja muuttui ja ne vakuudet tulivat ja se suojaa tässä tilanteessa
Kreikka kakkostukipaketin osalta suomalaisten veronmaksajien saatavia. Siinä mielessä
arvostan
kovasti teidän kommenttianne.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja vielä vastauspuheenvuoro, edustaja Männistö.
Lasse Männistö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Helsingin Sanomien tämän päivän
pääkirjoitus siteeraa kirjailija Veikko Huovisen
kirjaa Havukka-ahon ajattelija ja kuvailee jälkiviisautta
näin: "Kaikista paras ja imelin viisauven laji on jälkiviisaus,
sillä alalla saahaan eniten aikaan. Siinä on tapaus
mennyttä aikakautta, mutta se kuvitellaan esiintulevaksi
ja sakilla setvitään, miten olisi parasta käyttäytyä. Tässä lajissa
on ihminen viisaimmillaan. Jälkiviisaan silmä on
somassa paikassa, se kahtoo taaksepäin."
Nyt tätä keskustelua kuunnellessa ja sinänsä arvoa
näille analyyseille antaen kuitenkin kehottaisin edustajia
katsomaan ennen muuta tulevaisuuteen tässä tilanteessa,
missä nyt ollaan, ja yritettäisiin ratkaista mahdollisimman
vastuullisesti nyt tämä haastava tilanne niin,
että suomalaiset kärsisivät mahdollisimman
vähän.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja sitten puhujalistaan, edustaja Lehti.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Se, että Suomi nauttii tässä Euroopan
sisäisessä kilpailussa ykkös-, kakkos-
ja kolmossijoja taloudellisen vakautensa johdosta, on
tietysti miellyttävää, mutta saattaa
meidät tuudittaa myös tulevaisuuden suhteen aivan
liian ruusuiseen kuvaan. Kun finanssikriisi alkoi vuonna 2008, niin maailmantalous
on elpynyt sille tasolle. Suomen vienti ei kuitenkaan ole elpynyt
sille tasolle. Olemme ehkä 10—20 miljardia
jäljessä siitä tasosta, jota hyvinvointivaltion
periaatteiden rahoittaminen vaatisi. Me olemme menettäneet metsäteollisuudessa,
olemme menettäneet vaihtosuhteen heikentymisessä.
Raaka-aineiden hinnat ovat maailmalla nousseet, ja meidän
valmistamien sähkötarvikkeiden tai elektroniikkatuotteiden
hintataso on laskenut romahdusmaisesti. Se, että Nokian
kurssi on vain noin 4 prosenttia huippukurssistaan, on aika tylyä luettavaa.
Siinä on mennyt aika paljon eväitä myös
tulevan kasvun synnyttämiseksi.
Kasvun hitaus Euroopan unionin alueella on myös laaja
kokonaisuus, ja kansainvälinen globalisaatio puree jäykkiin
rakenteisiin. Aasia, Kiina, Intia ovat nousevia, mukaan lukien myös Brasilia,
valtioita, joiden hintakilpailukyky ja kyky matkia länsimaissa
kehitettyjä tuotteita on kiusallinen yhdistelmä.
Kehysriihessä valtioneuvosto pyrki löytämään
eväitä kasvun vauhdittamiseen, mutta suhteessa
tarpeeseen. Kun meillä on täällä edustaja Pekkarisen
mainitsema kaksoisvaje, joka on kyllä kansantaloudellisesti
erittäin huono yhdistelmä, voisi sanoa, että talous
on pahassa rytmihäiriössä. Se, että vaihtosuhde
heikkenee niin, että kauppataseen vaihtotase kääntyy
negatiiviseksi, on sama kuin ihmisellä senkka olisi mahdottoman
korkealla tasolla. Meidän pitää löytää kilpailukykyyn
vaikuttavia tekijöitä. Me kilpailemme Saksan kanssa.
Kymmenen vuotta sitten Saksa oli vielä yhdistymisen jälkeisissä vaikeuksissa,
nyt porskuttaa erittäin tehokkaasti, kun otti tämän
kilpailukyvyn parantamisen vakavasti. Meillä on väestörakenteessa
pysyvä ongelma, mutta tuottavuutta pitäisi saada
lisää. Suomalaiset eivät enää ole
ahkeria työntekijöitä, mistä osana
on se, että tällä hetkellä taidetaan
kinata siitä, onko kolme koulutuspäivää kaikille
vielä tarpeellista vai ei. Kaikilla näillä vähennetään vuotuisten
työtuntien määrää,
minkä seurauksena sitten kokonaistuotantokaan ei ainakaan
kasva.
Suomi hakee intensiivisesti uusia toimialoja, ja hyvässä lykyssä joku
100:sta, 200:sta saattaa onnistua kolmessa neljässä vuodessa,
mutta ennen kuin yhtiö on kilpailukykyinen vientimarkkinoilla,
siihen kuluu kyllä keskimäärin lähes
kymmenen vuotta. Näyttää siltä,
että näihin start-upeihin panostaminen ei ole
ollenkaan helppo laji. Voi olla, ettei löydy lainkaan sellaista
toimialaa, jolla suomalaisilla olisi kilpailuetua.
Me olemme menettäneet myös laivanrakennuksessa
asemaamme. Enää ei välttämättä maailman
hienoimpia risteilyaluksia tehdä Suomessa, ja monet muutkin
toimialat ovat kilpailun kiristyessä joutuneet alentamaan
hintoja, mikä näkyy sitten tässä vaihtotaseessa
ja kannattavuudessa.
Euroopan unioni kaiken kaikkiaan ehkä on maanosa, jossa
valtaosa väestöstä haluaa toimia mukavuusalueella.
Ei haluta nähdä vaivaa, ei haluta ottaa riskiä,
mutta silti valtion pitäisi kannustaa ihmisiä järkevään
riskinottoon. Se edellyttää myös verotuksellista
kilpailua. Suomi ei tässäkään
suhteessa enää avoimessa taloudessa voi toimia
täysin omien piirustusten mukaan. Naapurimaa Viro — samoin
sitten tiettyjen muutosten johdosta Ruotsi — on varsin
kilpailukykyinen, ja tuotantoa siirtyy jatkuvasti myös
vielä kauempiin maihin.
Se, että me tällä hetkellä voimme
velkaantua, ei tarkoita sitä, että me voimme jatkuvasti
velkaantua. Nämäkin velat on maksettava, ja auta armias,
jos Suomi erilaisten maailmantalouden ongelmien seurauksena menettää pari
pykälää kolmen A:n luokituksesta, niin
velanhoidon kustannuksetkin alkavat syödä jo liikkuma-alaa.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pelkosen mainio puheenvuoro täällä aiemmin
innoitti minutkin kiipeämään puhujapönttöön.
On nimittäin todella niin, että nyt kun puhutaan
valtion tilinpäätöksestä, niin
on yksi kohta, jossa investoinnit todella maksaisivat itsensä takaisin,
ja se on nuorten syrjäytymisen ehkäisy ja toisaalta
kannustimien luominen niitten ensiaskeleiden ottamiseen, jolla päästäisiin
takaisin mukaan aktiiviseen ja myös yhteiskunnan näkökulmasta
tuottavaan elämään.
Meillä on Suomessa alati kasvava joukko nuoria syrjäytymisvaarassa,
ja heistä jokainen on liikaa. Tämä todella
on paitsi inhimillinen ongelma myös valtava taloudellinen
haaste, kun vanhusväestön osuus kasvaa ja työikäisten
määrä pienenee. Me tarvitsemme jokaisen
työikäisen voimavarat käyttöön
uusien Suomen kansantalouden sampojen takomiseen. Nuorten syrjäytymisen
ehkäisyssä on otettava käyttöön
kaikki keinot, ja tämä jo mainittu yhteiskuntatakuu
on erittäin kannatettava investointi. Jaan myös
täällä aiemmin esitetyn huolen resurssien
riittävyydestä. Myös panostukset yrityksille
maksettavan Sanssi-rahan muodossa osoittavat tämän
yhteiskuntatakuun ohella tämän hallituksen määrätietoista
työtä nuorten työllistämiseksi
ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi.
Tarvitaan kuitenkin myös määrätietoisia
toimia ja moniammatillista yhteistyötä yli sektorirajojen
suomalaisissa kunnissa. Vain tätä kautta syrjäytymistä ja
työttömyyttä voidaan tämän
ongelman hoitamisen lisäksi kyetä ehkäisemään
ennalta. Riskiryhmiin kuuluvat nuoret kyetään usein
tunnistamaan jo varhain, viimeistään koulussa,
mutta yhteistyö ei vieläkään
toimi kunnallisissa organisaatioissa asiakaslähtöisesti
niin, että asioihin saataisiin puututtua. Tämä on
erityisen haastavaa etenkin pienemmissä kunnissa, joissa
resurssit ovat rajallisia ja yksiköt pieniä. Toivon
ja uskon, että kuntarakenteiden uudistaminen ja voimien
kokoaminen yhteen antaa kunnille mahdollisuuden kehittää rakenteita
poikkisektoraalisesti niin, että myös syrjäytymiskierteessä olevat
nuoret saadaan kiinni varhain nykyistä paremmin. Tämä on
paitsi nuoren myös valtiontalouden etu. Näistä näkökulmista
siis voin yhtyä edustaja Pelkosen näkemyksiin
täysin.
Aktiiviseen toimintaan ja työllistymiseen vaaditaan
kuitenkin työkyvyn lisäksi työhalua.
Työhaluun taas vaikuttaa se, miten paljon tehdystä työstä jää oikein
käteen. Nykyisen sosiaaliturvamme rakenne ei tässä tapauksessa
toimi toivotusti. Nykyisellään sosiaaliturvan
varassa elävän työttömän
ansaitessa ensimmäiset 1 000 euroa omalla työllään
leikkautuvat yhteiskunnan tuet niin, että käteen
jää selvästi alle 200 euroa. Kannustaako
tämä ihmistä työntekoon? Vastaus
on, ettei kannusta. Tietääkseni lähes
kaikki kannattavat sosiaaliturvan uudistamista selkeämmäksi, läpinäkyvämmäksi
ja kannustavammaksi työntekoon. Tämä on
kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty, ja kehotankin kaikkia edustajia
aidosti nyt pohtimaan, miten päästäisiin
eteenpäin. Vaikken kannatakaan ideologisesta näkökulmasta
ilmaisen rahan jakamista — aivan kuten edustaja Pelkonen
täällä mainitsi siitä — minä olen valmis
etsimään ennakkoluulottomasti kaikkia uusia vaihtoehtoja
ja mahdollisuuksia sosiaaliturvan kannustavuuden lisäämiseksi.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
hyvä joitakin asioita, käydyn keskustelun lisäksi,
vielä todeta pöytäkirjoihin.
Tietysti meillä on maan hallituksen oman talouspolitiikan
seuraukset ja ratkaisut myöskin arvioitavana. Tältä osinhan
nimenomaan 2008 tilanteessa, jossa maa selvästi rupesi
järisemään ja taloudellinen tilanne oli
kiristymässä, tältä paikalta
vetosin henkilökohtaisesti, ja sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä vetosi,
monta kertaa hallitukseen, että ne vanhan käsikirjan,
vanhan Säätytalon hallitusohjelman mukaiset veronkevennykset
ja veroratkaisut arvioitaisiin muuttuneen taloudellisen toimintaympäristön
johdosta uudelleen Suomen taloudellisen toimintakyvyn ja myös
valtiontalouden näkökulmasta.
Nämä vetoomuksethan olivat aivan turhia. Hallitus
eteni sokeasti kuin raiteilla, vaikka ympärillä tapahtui
mitä tahansa. 2008 syksyllä vielä hallitus
ilmoitti, että eivät nämä maailman
asiat heijastu Suomeen millään tavalla. Kaiken
huippu oli se, että sitten tehtiin äkkiseltään
nopea sävellys, Kelan työnantajamaksun poisto,
jossa 1,1 miljardia euroa Kelan perusetuuksia työnantajamaksun
poistolla siirrettiin valtion talousarvion kautta katettavaksi,
eli tehtiin niiden veroratkaisujen pohjalta ja veropohjan murentamisen
päälle vielä 3,5 miljardin euron Kelan
sairausvakuutuksen ym. menojen kattaminen tässä vakavassa tilanteessa
valtion talousarviosta riippuvaiseksi.
Nämä ratkaisut olivat siinä taustalla,
kun samaan aikaan sitten 2010 todella EU:n Maastrichtin sopimuksen
ja linjausten vastaisesti lähdettiin vastaamaan toisten
maiden veloista ja EKP lähti roskapapereita ostamaan ja
myöskin vastoin selkeitä linjauksia. No, Lissabonin
sopimuksesta löytyi sopivia loivia tulkintoja asiaan.
Aika pitkälti komission johdolla, talouskomissaarin
johdolla, ajelehdittiin, ja tietysti erityisesti edellinen hallitus
osin kolkkapoikamaisesti lähti myöskin kritiikittä seuraamaan
näitä ratkaisuja. Tämä Kreikan
lainajärjestely oli uskomaton, nopea vihellys toukokuussa
2010, ja siitä totesi hallitus vielä, että on
hyvin epätodennäköistä, että tätä lainaa
tarvitsee edes antaa. Siis näin hallitus esitteli eduskunnalle
ja vei samaa vauhtia läpi.
SDP:n hylkäysesitys, joka oli nimissäni, ei
perustunut pelkästään valtiontalouden
ja muuhun vastuuseen, vaan siinä nimenomaan me toimme esille
myöskin sen, että taloudellista epävakautta seuraa
myös poliittinen epävakaus ja arjen turvattomuus,
ja näimme myöskin Kreikkaan liittyvät
vakavat yhteiskunnalliset sisäiset vaikutukset. Näistä puhutaan
nyt ikään kuin uusina havaintoina. Kyllä tästä kierteestä silloin
vakavasti varoitettiin.
Itse asiassa samaa sarjaa oli sitten Euroopan rahoitusvakausvälineen
moraalikatokattaus, joka vietiin kesäkuussa 2010 viikossa
täällä juhannusiltoina ja -öinä vaivihkaa
läpi juuri ilman, että Suomen lehdistö edes
kirjoitti, ilman, että perustuslakivaliokunta lausui mitään.
Silloinkin hallitus totesi, että on todella epätodennäköistä,
että tällaisia rahoitusvakausvälineitä tarvitaan.
Se vietiin silloin hallituspuolueiden toimesta voimalla läpi.
Itse asiassa Wolfgang Schäuble esitti jo toukokuussa
2010 Der Spiegelissä, että Kreikan oman selviytymisen
kannalta jäsenmaalla pitäisi olla mahdollisuus
irrottautua euroalueesta ja euroalueella oman vakautensa säilyttämiseksi
mahdollisuus irrottaa talousyhteisöstään
tällainen maa, joka ei noudata niitä vakauden
pelisääntöjä.
Tätä ajattelua pidettiin täysin arvottomana
ja suhtauduttiin vähän keventävällä tavalla
hallituksen taholta, niin edellisten pääministerien kuin
valtiovarainministerien taholta, kun sitä useissa yhteyksissä siitä lähtien
esitin suuressa valiokunnassa, valtiovarainvaliokunnassa ja tässä salissa.
Asiaan ei suhtauduttu millään tavalla vakavasti.
Silloin olisi pitänyt Berliinin yhteydet löytää, olisi
pitänyt pystyä hakemaan myöskin kestävämpää ratkaisua,
koska näissä Euroopan rahoitusvakausvälineratkaisuissa
olivat juuri nämä ongelmat, että ei haluttu
puuttua näihin kasinokapitalismin taustoihin, sijoittajavastuisiin,
ei rahoitusmarkkinaveroihin. Toisaalta keskeiset maat, Ruotsi, Iso-Britannia,
joilla oli suurimmat intressit euroalueella, istuivat silloin jo
katsomossa, ja Suomi sitten pelasi kaikin panoksin.
Tältä osin itse asiassa jo keväällä 2011,
ennen eduskuntavaaleja, selvästi kävi ilmi, että edellisen
hallituksen johto oli sitoutunut rahoitusvakausvälineen
tuplatakauksiin. Sitä ei ikään kuin aikataulusyistä mukamas
voitu ERVV-ratkaisua tuoda: lainmuutos olisi vaatinut kuulemma niin paljon
aikaa. Tätä perättiin suuressa valiokunnassa
ja valtiovarainvaliokunnassa jo keväällä 2011.
Kesällä 2010 se kävi viikossa kahdessa, suitsait.
Siinähän oli tämmöinen mahtava
luettelo väistyvistä takaajista: Italiaa, Espanjaa,
Kyprosta, Maltaa, Helleenien tasavaltaa — muutamia mainitakseni.
Mutta keväällä 2011 ei tätä haluttu
tuoda vaalien alla julki, mihin oli jo selkeästi edellisen
hallituksen poliittinen johto sitoutunut.
Nyt tässä tilanteessa nämä Saksan
ja Ranskan intressit on sillä tavalla nyt meidän
myöskin mietittävä, että euroalueen
kokonaisuuden vinoutuma pitää nyt meidän
hyvin tarkkaan arvioida. Saksan talous menee kovaa vauhtia: he eivät
tarvinneet viime vuonna edes puolta talousarvionsa budjettiin merkittyä velkaa,
valtiontaloudella vetää hyvin. Eli myöskin
Saksan ongelma alkaa olla EU:n talouden sisäinen epätasapaino,
ja siitä johtuu muun muassa jopa saksalaisten työnantajien
halut lähteä palkankorotuksiin ja kulutusta tukeviin
ratkaisuihin.
Mutta meidän kannaltamme on erittäin tärkeä nyt,
että Suomen kansallisen selviytymisen näkökulmasta
meidän oman valtiontalouden toimintakyky talouden ja työllisyyden
puolesta varmistetaan. Tämä varjovelkaantuminen
takausten kautta on Saksalla noin 11 prosenttia, meillä se on
7,3 prosenttia. Niitten laukeaminen olisi tässä tilanteessa
todella pitkä matka mustaan aukkoon, verrattuna esimerkiksi
siihen, mihin Ruotsin kehitys on menossa. Meidän kilpailuasema valtiontalouden
toimintakyvyn kannalta vaikeutuisi olennaisesti.
Herra puhemies! Kyllä lopuksi täytyy sanoa, että kun
tätä kriisiä on hoidettu, se on ollut
yhden totuuden hoitoa. Kyllä täällä nyt
jälkiherännäisyyttä tapahtuu.
Se vaaliyö oli kummallinen yö edustaja Pekkariselle
ja monelle muulle. Ja täytyy sanoa, että ei minkäänlaista
ymmärtämystä näistä asioista
ollut kyseisellä taholla ennen viime vaalien aikaa. Kyllä myös
on valitettavasti sanottava, että kun tämän
EU:n kriisin, talouskriisin, kasinokapitalismin kriisin syyllisiä aikanaan
pöytään kutsutaan, niin siinäkin
uskallan Frankfurter Allgemeineen kyllä viitata. Olen ihan
samaa mieltä, siinä pöydässä EU-eliitin ohella
on medialla hyvin keskeinen paikka, niin yhden totuuden politiikkaa
tämä kriisinhoito on ollut.
Mutta vakavampi on myöskin se, miten Saksan liittokansleri
on nähnyt tämän asian jo pitkään.
Kun meillä ei puhuttu kriisistä mitään,
niin Angela Merkel totesi jo lokakuussa 2008 — huom. 2008
lokakuu — että Saksalla ja Euroopalla on edessään
20-luvun lopun kaltainen tilanne. Tämä kannattaa
hyvin vakavasti nyt tämän poliittisen ja taloudellisen
epävakauden voimistuessa, ei pelkästään
maan järistessä vaan myös salamoidessa,
muistaa, että tältä osin meidän kansallinen
toimintakykymme ja selviytymisemme on muistettava. Ja vaikka ehkä on
minun J.V. Snellmanin lainaukseni kulunut jo liikaa, niin käytän
kyllä tilaisuutta nyt hyväkseni, J.V. Snellmanin
päivän juuri mentyä, muistuttaa, mitä hän totesi.
Siinä on tietysti tiettyihin sotilasliittoutumaintoihin
myös palautetta. J.V. Snellman totesi: "Niin tuhmia me
emme täällä ole, että kuvittelisimme
yhdenkään suurvallan uhraavan yhtäkään
penniä tai yhdenkään krenatöörin
koipea näin vähäpätöisen
maamme puolesta." Haluan tästä vain vetää sen
johtopäätöksen, että Suomen oman
talouden toimintakyky on kyllä ensisijaisesti budjettivallasta
vastaavan eduskunnan ja hallituksen yhdessä varmistettava.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Äskeiseen edustaja Rajamäen
puheenvuoroon viitaten haluan kuitenkin muistuttaa, että edellisen
hallituksen aikana annettiin suoria lainoja Kreikalle noin miljardinluokkaa,
mutta nytten, kun tämän uuden hallituksen aikana
on ERVV:n kautta annettu lainoja, niihin on saatu jonkinlaisia vakuuksia, mutta
valitettavasti valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen alainen ministeriö on
salannut nämä vakuudet. Kysyisin edustaja Rajamäeltä,
kun hän nytten niin kovasti kehui tätä nykyhallituksen politiikkaa:
Onko Suomen vakuustilille nyt maksettu euroja vai vain Kreikan valtionvelkakirjoja,
jotka voivat kohta olla täysin arvottomia? Onko se tämänhetkinen,
tämän hallituksen aikana noudatettu politiikka
yhtään sen parempaa kuin edellisen hallituksen
aikana noudatettu politiikka?
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, kun kävin läpi tarkalleen
sitä vuoden 2010 tilannetta ja sosialidemokraattien vastustavaa
kantaa, niin se johti nimenomaan muutokseen hallitusohjelmaneuvotteluissa,
joissa nimenomaan vakuudet tulivat esille, tulivat sijoittajan vastuut
ja rahoitusmarkkinavero, jota Euroopan konservatiivipuolueetkin
tänä päivänä, kun kylmät
muurit ovat edessä, ovat ryhtyneet kannattamaan. Mutta
me sosialidemokraatit olimme ainoita, jotka näistä puhuivat
tässäkin salissa, ainut puolue. Minä ymmärrän,
että esimerkiksi tämän kansainvälisen
kapitalismin ja pääoman kurittaminen ei ole ollut
kyllä ehkä perussuomalaisten analyysissä ihan
syvimmällä, mutta täytyisi kyllä teidänkin
nähdä tämän kasinokapitalismin
todelliset taustat ja syyt ja tältä osin myöntää,
että sosialidemokraatit ovat aikaansaaneet tässä selkeästi
muutoksen asennoitumisessa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Nyt taitaa olla niin, että kun tämä oli
jo kolmas debatti, niin josko tämä riittäisi,
ja tässä on vielä pyydetty puheenvuoroja,
niin että jos mennään puhujalistaan.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Talousoppineet ovat nyt todenneet, että rahaliitto
oli virhe, sen myöntävät nyt jo useimmat.
Talousoppineet sanovat myös, että EKP on ollut varsin
löperö peränpitäjä.
Se ei ole pystynyt pitämään valtioitaan
kurissa, vaan on sallinut rapatalousmaille täysin käsittämättömän
taloudenpidon.
Perussuomalaiset johtavana oppositiopuolueena on varoittanut
tästä jo vaalikauden alusta lähtien.
(Pia Viitanen: Mikä teidän vaihtoehto on?) Nyt
olemme tässä tilanteessa, että Kreikka on
menossa drakmaan. Ja ne takuut, joita olemme Kreikkaan antaneet,
ja ne eurot, joita olemme Kreikkaan antaneet, ovat menneet Kankkulan kaivoon,
ja me vain katsomme haikeasti sinne perään. Ne
rahat on menetetty. Ette kai te ihan vakavissanne voi sanoa, että te
ette tienneet tätä, että näin
tässä tulee käymään.
Miten voi olla mahdollista, että Suomessa ainoastaan perussuomalaiset
tiesivät sen, että silloin jos taloutta on hoidettu
huonosti, niin ei siinä auta se, että sinne annetaan
rahaa? Ei kannettu vesi kaivossa pysy, sinne täytyy löytää keinoja
sen oman talouden oikaisemiseksi. Mutta jostain syystä näin
on haluttu tehdä.
Minä toisaalta ymmärrän hallituspuolueiden kannan,
että nyt on tehty oikein. Kantahan on se, että vaikka
kädestä löytyisi, mitään
ei tunnusteta. Ymmärrän sen, että virhe
on kovin vaikea myöntää. Mutta nyt olisi
aika nöyrtyä ja myöntää virheet.
Nyt olisi aika tehdä vastuullista politiikkaa, sellaista
politiikkaa, joka luotsaisi eteenpäin, jossa pääsisimme
eteenpäin paitsi Euroopan taloudessa myöskin Suomen
taloudessa.
Meidän on syytä muistaa semmoinen pikkuseikka,
että myös täällä kotimaassa
kuntapolitiikkaan ja kunnalliseen itsehallintoon kuuluu taloudenhoito
ja myös sen vastuulliseen hoitamiseen tarvitaan euroja,
siihen tarvitaan kapitaalia ja siihen tarvitaan likviditeettiä.
Me tarvitsemme kaiken mahdollisen kapitaalin kuntapolitiikan lisäksi
kotimaisen viennin kehittämiseen ja suomalaisen työn
arvostamiseen ja suomalaisen työn arvostuksen nostamiseen.
Kerron yhden pienen esimerkin suomalaisen työn arvottomuudesta
tällä hetkellä. Minulla oli sellainen
niin sanottu naistenpäivä maanantaina, ja kävin
kolmessa eri paikassa: kauneushoidossa, tukkahoidossa ja kynsihoidossa.
Ensimmäisessä paikassa minua hoiti nainen, ja
erittäin ammattitaitoisesti, hän oli Kazakstanista.
Kampaajalla oli iranilainen tyttö, teki erittäin
nätin värin — eikö vaan? — ja
teki myöskin kauniin kampauksen. Ja kynnet teki vietnamilainen.
Näin siitä huolimatta, että meillä valmistuu
joka ikinen kevät, myös tänä keväänä,
tuhansia, jopa kymmeniätuhansia, nuoria ammattiin. Nämä nuoret
joutuvat jäämään työelämän
ulkopuolelle, ainakin toistaiseksi. Meillähän
on sääntönä se, että 2—3 vuotta
ollaan työttömänä sen jälkeen,
kun ammatti on saatu. Tämä on se yhteinen asia,
mitä meidän pitäisi tällä hetkellä katsoa.
Ja yhteinen asia on myöskin se, että kun suomalaisen
työn arvostus nousee, sitä kautta saadaan ammattilaisia teollisuuteen,
sitä kautta saadaan myöskin teollisuutta vetävämmäksi
ja saadaan vietyä siitä eteenpäin. Tässä on
yksi meidän lääkkeemme siihen, miten
me selviämme tästä kurimuksesta, jossa
tällä hetkellä olemme.
Toivon tosiaankin, että pystyisimme yhdessä katsomaan
eteenpäin, niin että suomalaista kädentaitoa
arvostettaisi ja työvoimavaltaisille aloille valmistuneet
ihmiset voisivat työskennellä vapaassa Suomessa — Suomessa,
joka kuuluu tietysti Eurooppaan ja tekee Euroopan kanssa yhteistyötä,
sehän on selvä.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Muun muassa edustajat Pelkonen ja Männistö ovat
tässä aiemmin käyttäneet erinomaiset
puheenvuorot tästä kaikkein akuuteimmasta yhteiskunnallisesta
ongelmasta, joka tässä edellisenkin puhujan puheenvuorossa
nousi esiin. Nuorisotyöttömyys ja nuorten syrjäytyminen
ovat ongelmia, jotka meidän tulee pystyä ratkaisemaan,
jos haluamme rakentaa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa kestävälle
pohjalle, ja siksi tietysti hallitus onkin näihin kysymyksiin
lähtenyt erittäin voimakkaasti tarttumaan ja niitä ratkaisemaan.
Pelkosen ja Männistön puheenvuorot olivat sen
verran ansiokkaita, että en lähde niitä tässä toistamaan.
En myöskään halua mennä sen
syvemmälle tähän kansainvälisen
velkakriisin ruotimiseen. Sen verran kuitenkin tuohon juuri edeltäneeseen
keskusteluun sanoisin, että tämä kriisihän
ei sinänsä ole lähtenyt mistään
villistä kansainvälisestä kapitalismista,
vaan kyllä velkakriisin ovat aiheuttaneet ne, jotka ovat
tehneet nämä päätökset
tästä ylivelkaantumisesta ja jotka ovat päättäjinä Euroopan
unionin tasolla olleet kykenemättömiä noudattamaan
niitä periaatteita ja sopimuksia, jotka tästä talouden
vakaudesta Euroopassa on yhdessä sovittu. Tähän
löytyy tietysti syyllisiä monista parlamenteista,
mutta sinänsä pelkästään
ikään kuin kasvottoman talousjärjestelmän
syyttäminen olisi liian helppoa, koska tällaista
kasvotonta tahoa syyttämällä on helppo lipsua
siitä vastuusta, joka poliitikkojen tulisi kantaa siitä,
että eri yhteiskuntia Euroopassa, kaikkein pahiten tietysti
tuolla Etelä-Euroopassa, on rakennettu sille ajatukselle,
että loputtomasti velkaantumalla voidaan rahoittaa kaikkia hyviä tarkoituksia
eikä velanmaksusta tarvitse kantaa huolta. Tämä aika
on kuitenkin selvästi tulossa tiensä päähän.
Suomen hallituksen toimenpiteet tässä tilanteessa
ovat kaikilta osin tähdänneet siihen, että Suomi
selviytyisi mahdollisimman vähin vahingoin, että suomalaisten
kotitalouksien velkataakka ja velanhoidon kustannukset, esimerkiksi asuntolainojen
osalta, pysyisivät kohtuullisina sen ansiosta, että rahoitusmarkkinat
ja korkotaso pysyvät vakaina. Suomen hallitus on lähtenyt omassa
politiikassaan siitä, että varmistetaan suomalaisten
yritysten luotonsaanti, jotta Suomessa voidaan tulevaisuudessakin
investoida, ja että uusia työpaikkoja voidaan
kestävällä tavalla luoda niin, että työllisyys
Suomessa säilyy, kuluttajien ostovoima kehittyy positiivisesti
ja tätä kautta sitä hyvinvoinnin pohjaa
riittää.
Arvoisa puhemies! Sen sijaan haluan nostaa esiin, että seuraavankin
kaltaista tekstiä löytyy tästä tilinpäätöskertomuksesta,
itse asiassa sivulta 292. Lainaan ihan suoraan: "Kevättalvella
lunta oli tavanomaista enemmän maan etelä- ja
keskiosassa, mutta Lapissa niukalti. Kevättulvat olivat
tämän seurauksena Lapissa vähäisiä,
mutta etelämpänä rannikkojoissa keskimääräistä suurempia.
Merkittäviltä tulvavahingoilta kuitenkin vältyttiin."
Näin siis tilinpäätöskertomuksessa.
Valtion tilinpäätökseen siis vaikutti
viime vuonna myös hyvä onni, kun suurilta tulvavahingoilta
vältyttiin. Tämän kevään
tulvavahingoista emme vielä tiedä, eivätkä ne
tietenkään ole käsittelyn kohteena. On
kuitenkin selvää, että se vuosisadan
tulva tulee kerran sadassa vuodessa. Kukaan ei tiedä, mikä kevät
tuon vuosisadan tulvan tuo, mutta se tiedetään,
että se varmasti tulee, ja tiedetään
myös se, että silloin vahingot ovat valtavat.
Sen vuoksi mielestäni meidän ei pitäisi luottaa
siihen, että hyvä onni on se, joka meidät vuosittain
pelastaa, vaan tulvien estämiseksi on ryhdyttävä määrätietoisiin
toimenpiteisiin.
Kaikkein yksinkertaisin ja kansantalouden kannalta pelkästään
plusmerkkinen vaihtoehto tulvasuojelun toteuttamiseksi olisi tulvavesien talteen
ottaminen. Kun mietitään sitä, että tämänkin
keskustelun suurin huoli on ollut nimenomaan tämä velkaantuminen,
valtion, kuntien, kotitalouksien, koko kansantalouden velkaantuminen,
huoli siitä, että kauppataseemme on painunut pakkaselle,
tuontihinnat ovat nousseet, vientihinnat ovat laskeneet, niin tämä huoli
pitäisi ottaa sillä tavalla tosissaan, että kun
tiedetään, että ne Suomeen tuotavat tuotteet
ovat ennen kaikkea energiaa ja hyvin paljon energian hinnasta riippuvaisia
puolivalmisteita, niin olisimme valmiit panostamaan kotimaisen energiantuotannon
hyödyntämiseen.
Tulvasuojelussa nämä kaksi asiaa löisivät
kättä päälle ja yhdistyisivät
sulassa sovussa sen kaltaiseksi ratkaisuksi, että eloon
heräävän Lapin luonnon voima näin
keväällä voitaisiin ottaa talteen ja
sitten pitkin tulevaa talvea laskea Kemijoenkin vesistössä jo
täyteen rakennetun voimalaitosketjun läpi niin,
että se kevään heräävän
luonnon energia ja voima olisi myös sitten meidän
ihmisten hyödynnettävissä, lämmittämässä kotejamme
ja valaisemassa.
Näin kevätauringon hohtaessa tuntuu siltä, että meillä lämpöä ja
valoa riittää, ja kyllähän tuota
vettäkin, mutta kun sitten siitä veden energiasta
tammikuun pimeässä ja kylmässä maksetaan
pohjoismaisessa sähköpörssissä norjalaisille
energiayhtiöille maltaita, niin siinä vaiheessa sitten
kyllä varmasti se meidän oma energiammekin olisi
varsin arvokasta, joten toivon, että eduskunta kiinnittää huomiota
näitten kotimaisten energialähteitten mahdollisuuksiin
tulevaisuudessa osana sitä kokonaisuutta, miten Suomen
kansantalouskin saadaan kestävälle pohjalle.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan nopea tarkennus täällä jonon
hännillä. Edustaja Tolppanen nosti puheenvuorossaan esiin
maahanmuuttajataustaiset kauneudenhoitoalalla työskentelevät
henkilöt, ja en ole aivan varma, ymmärsinkö oikein
ja kuulinko oikein, mutta tarkoittiko edustaja Tolppanen kenties
sitä, että suomalaistaustaisten tulisi saada maahanmuuttajiin
nähden jonkinlainen ohituskaista tiettyihin työpaikkoihin,
vai mitä edustaja Tolppanen tällä tarkoitti?
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
En tarkoittanut sitä, vaan tarkoitin sitä,
että mikä on tällainen maa, joka ei anna
omille nuorillensa töitä, kun he valmistuvat ammattiin.
Mikä on tällainen maa, joka antaa polkea palkkoja
niin alas, että ainoastaan sellaisista maista, joissa maksetaan
matalampia palkkoja, tullaan tänne tekemään
töitä? Mikä on sellainen maa, joka kouluttaa
meidän nuoria ja hyvin mielellään sysää heidät
Eurooppaan tekemään työtä, jos
sattuisivat sitä työtä sieltä saamaan?
Kannoin huolta meidän nuorten, niin maahanmuuttajataustaisten kuin
puhtaasti kotimaisten nuorten, pääsystä työelämään
välittömästi sen jälkeen, kun
ammatti on hankittu.
Keskustelu päättyi.