4) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työsopimuslain
2 luvun 16 §:n sekä kirjanpitolain 2
luvun ja 8 luvun 4 §:n muuttamisesta
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lakimuutoksen tarkoituksena
on torjua harmaata taloutta vähentämällä käteisen rahan
käyttöä palkanmaksussa. Lain vaikutukset eivät
kuitenkaan todennäköisesti ole kovin suuria, mutta
jokainen pienikin askel tätä tavoitetta kohden
on kuitenkin kannatettava.
Jatkossa palkan voi maksaa käteisenä vain
pakottavasta syystä. Palkan maksaminen käteisenä on
mahdollista vain, jos työntekijällä ei
ole palkkatiliä tai hän ei sitä ilmoita
työnantajalle. Käteismaksu on myös mahdollinen
työsuhteen purkautumisen yhteydessä tai tilanteessa,
jossa suoritus ei työnantajasta riippumattomasta syystä ehtisi
ajoissa työntekijän tilille.
Valiokunnassa keskusteltiin myös siitä, voisiko
palkanmaksu pankkitilille olla aina pakollista. Tämä kuitenkin
voisi olla ristiriidassa perusoikeuksien kanssa. Toisin sanoen jos
henkilö ei halua pankkitiliä, ei häntä siihen
voida pakottaa. Rannikko- ja syrjäseuduilla voi myös
pankkipalvelujen huono saatavuus muodostaa perustan maksaa palkka
käteisenä. Lisäksi valiokunnan kuulemisissa
tuli esille, etteivät pankit aina avaa tiliä sitä haluaville.
Erityisesti ongelmia voi olla ulkomaalaisilla, joilla ei ole esittää pankin
vaatimaa todistusta henkilöllisyydestään.
Nämä ongelmat pitäisi pikaisesti
ratkaista, sillä pankkitilin puute on joissakin tilanteissa
johtanut jopa siihen, että työsuhde on jäänyt
sopimatta tai työsuhde on päättynyt.
Pankkipalvelut ovat niin välttämättömiä arjen
asioiden hoitamisessa, että ne tulee turvata jokaiselle
Suomessa laillisesti oleskelevalle henkilölle ja mahdollistaa
siten jokaisen työssäkäynti.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäkisalo-Ropponen tuossa
jo lähes tyhjensi pankin, sillä tämän
hallituksen esityksen käsittelyssä valiokuntamme
oli täysin yksimielinen. Tässähän
on lähinnä pari teknistä muutosta: toinen,
joka liittyy tähän työsopimuslakiin sen
palkan maksamisesta, ja toinen on kirjanpitolakiin, jotta todellakin
pystytään näyttämään
toteen, että se palkka on maksettu käteen, elikkä silloin
pitää antaa se kuitti tai joku muu todisteellinen
selvitys.
Näissä asiantuntijakuulemisissa tuli esiin muutama
epäkohta.
Toinen oli se, mihin edustaja Mäkisalo-Ropponenkin
viittasi, elikkä kun yrittäjä on rannikko-
tai syrjäseudulla, jossa etäisyydet ovat pitkät tai
muuten kulkeminen on hankalaa ja niitä pankkipalveluita
ei ole siinä lähellä, niin silloin se
on perusteltu syy maksaa palkka käteisenä.
Toinen ryhmä olivat nämä ulkomaalaiset. Varsinkin
kun me puhumme kiintiöpakolaisista tai turvapaikanhakijoista,
joilla ei todellakaan ole sellaista dokumenttia mukana, joka aukottomasti
osoittaisi heidän henkilöllisyytensä,
siinä todellakin valiokunta kiirehtii toimenpiteitä,
jotta ulkomaalaisten pankkiasiointiin liittyvät ongelmat
saataisiin ratkaistua. Valiokunta näki tässä ihan
selvästi sen, että kun heillä on paperit
kunnossa ja pankkiasiat toimivat, niin mahdollisuus tehdä töitä ja
integroitua tähän yhteiskuntaan helpottuu huomattavasti.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Tätä työsopimuslakia
muutetaan siten, että palkka maksetaan työntekijän
ilmoittamalle pankkitilille — näinhän
käytännössä yleensä on
ollut jo pitkään — ja vain pakottavista
syistä voitaisiin palkka maksaa käteisenä,
esimerkiksi silloin, ellei työntekijällä ole
pankkitiliä. On myös kunnioitettava työntekijää,
joka ei halua asioida pankissa. Valiokunta katsoo, että palkan
maksaminen käteisenä voi olla perusteltua esimerkiksi
tilanteissa, joissa työnantajan tulisi viedä rahat kassasta
hankalan matkan päässä olevaan pankkiin
voidakseen maksaa palkat tilille. Kun työnantaja maksaa
palkan käteisenä, työnantajan on liitettävä kirjanpitoon
työntekijän allekirjoittama kuitti tai muu selvitys
palkan maksamisesta käteisenä.
Tämän lain tarkoituksena on torjua harmaata taloutta.
Niin kuin valiokuntakin on sanonut, niin se pitää kuitenkin
epätodennäköisenä, että tällä olisi
mitään merkittävää vaikutusta
harmaan talouden torjunnassa. Me olemme puhuneet myös, että pitäisi
hallituksen todella ryhtyä harmaan talouden torjuntaan,
ja olemme esittäneet esimerkiksi sakotusoikeuden antamista
aluehallintovirastojen ulkomaalaistarkastajille, ulkomaalaisten
yritysten rekisteröimispakkoa tai vaikkapa niin sanottua
Hollannin mallia eli ketjuvastuukokeilua ja olemme myös
peräänkuuluttaneet parempaa viranomaisyhteistyötä,
mutta kannatamme myös tätä esitystä.
Aina kun pikkasenkin pystytään harmaata taloutta
torjumaan, niin tämäkin laki sitä ripauksen
edistää.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksemme on ryhtynyt aktiivisesti toimiin harmaan
talouden torjunnassa. Tämä on toinen näistä harmaan
talouden torjuntaa tehostavista lakiesityksistä, eli käteinen
palkanmaksu tietyllä tavalla kielletään
taikka tehdään mahdottomaksi näitä muutamia
poikkeustapauksia lukuun ottamatta. Toinen vastaava esitys, joka
tehtiin, on niin sanottu kuittipakko, eli kaupan yhteydessä pitää tuo
kuitti antaa jatkossa ja kuitin antamatta jättämisestä esimerkiksi
parturissa taikka kaupassa voisi tulla noin 300—1 000
euron laiminlyöntimaksu.
Arvoisa puhemies! Itse koen, että tuon pienen harmaan
talouden sektorilla — en tarkoita, että se olisi
kokonaisuutena pieni, vaan sitä, että rahat ovat
pieniä — eniten olisi tehtävissä sillä,
että helpottaisimme palkanmaksua yksityiselle henkilölle
eli loisimme esimerkiksi palkka.fi-palvelusta sellaisen, että oikeasti,
aidosti syöttämällä palkkasumman
laite antaisi helpolla ne summat, joita pitää maksaa
tuosta tehdystä taikka maksetusta palkasta. Uskon, että sillä olisi
paljon enempi voitettavaa tässä harmaan talouden
torjunnassa. Eli olisi tällainen tietynlainen yhden klikkauksen
palvelu, jossa esimerkiksi kotitalousvähennykseen oikeutettu
siivouspalvelu yksityiselle henkilölle voitaisiin maksaa
rehellisesti palkkana tuon palkka.fi-työn kautta. Nykyäänhän
se on helppoa silloin, kun työntekijällä on
yritys taikka hän edustaa jotain yritystä, mutta
uskoisin, että tällaisia henkilöitä,
joilla ei ole yritystä, Suomessa on paljon ja tämä yhden
klikkauksen palkanmaksujärjestelmä helpottaisi
tuota tilannetta paljon ja korottaisi sitä kynnystä,
että tuo palkanmaksu hoidetaan pimeästi.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisesti minä olen
sitä mieltä, että palkka.fi on jo tällä hetkellä niin
helppo, että jos ihminen ei sitä osaa käyttää,
niin hän ei ole työnantajan velvoitteista riittävän
perillä muutenkaan. En kuitenkaan vastusta sitä,
että sitä entisestään helpotetaan
ja parannetaan.
Niin kuin Mäkipää jo sanoi, minäkään
en usko, että tällä lakimuutoksella tullaan
merkittävällä tavalla vaikuttamaan harmaaseen
talouteen. Suoraan käteen maksettavia palkkojahan käytetään
lähinnä kahdessa paikassa, ensinnäkin
mikrotalouksissa eli lähinnä kotitalouksien ja
ruohonjuuritason toimijoiden välisessä palvelujen vaihdannassa,
ja niiltä osin, kuin siihen muutosta ylipäätään
pystytään saamaan, todennäköisesti kotitalousvähennys
on jo sieltä poistanut harmaata taloutta.
Toinen asia, missä paljon käytetään
käteismaksuja, on siirtotyöntekijöiden
kohdalla, erityisesti maahan työhön tuotettujen
siirtotyöntekijöiden. Näiden kohdalla
taas meillä on nyt jo vihiä siitä, milloin
palkka pitää maksaa pankkiin, ja sitä erityisesti
oletetaan, niin näitä erilaisia maksuja ja asianmukaista
palkkaa sitten kierretään muulla tavalla, esimerkiksi
vaatimalla myöhemmin työntekijöitä nostamaan
palkkaa takaisin maksajalle tai vaatimalla erilaisia ylimääräisiä maksuja,
jotka eivät sitten näy näissä kirjanpidoissa.
Minä näen, että ainoa todella tehokas
keino tämäntyyppisen siirtotyöläisten
piirissä tapahtuvan harmaan talouden torjumiseen on parantaa näiden
ihmisten asemaa niin, että he voivat, kykenevät
ja haluavat itse vaatia itselleen asianmukaista palkkausta ja myös
siihen liittyviä erilaisia sosiaali- ja eläketurvia,
mikä tällä hetkellä ei ole heidän
asemastaan käsin mahdollista.
Yleiskeskustelu päättyi.