2) Laki opintotukilain 11 §:n muuttamisesta
Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvät salissa olevat edustajatoverit! Äskeisistä maailmanrauhan
ongelmista tänne kotimaisen köyhyyden pariin.
Opiskelijoiden elämään liittyvässä sosiaali-
ja koulutuspoliittisessa keskustelussa ja päätöksenteossa
elää tiukasti mielikuva niin sanotusta normaalista
opiskelijasta. Mielikuva toimii sekä ajattelun lähtökohtana
että tavoitekuvana. Tämä normaali opiskelija
on terve ja perheetön nuori, joka opiskelee pääsääntöisesti.
Tällainen normaali opiskelija on pyrkinyt ja päässyt
lukemaan sitä, mitä todella ja pysyvästi
haluaa. Tällaisen normaalin opiskelijan opiskelumotivaatio
on tasaisen korkealla, eikä hänellä ole
oppimisvaikeuksia.
Muutenkin normaalin opiskelijan elämäntilanne
on hyvä, tasainen, rauhallinen ja muuttumaton. Tällainen
normaali opiskelija nostaa opintorahaa, asumislisää ja
opintolainaa lukukausille ja tekee kesät ja tarpeen tullen
viikonloput sopivan matalapalkkaisia töitä. Tällaisen
normaalin opiskelijan tuet riittävät vuokraan,
koska hän asuu hyvin edullisessa opiskelija-asunnossa. Tällainen
normaali opiskelija valmistuu nopeasti ja ajoissa ja löytää sen
jälkeen välittömästi koulutustaan
vastaavaa, riittävän hyväpalkkaista työtä,
jonka avulla saa opintolainansa maksettua.
Todellisuudessa tällainen normaali opiskelija on kuitenkin
melko harvinainen, lähes fiktiivinen.
Edellä ollut normaalin opiskelijan kuvaus on lainattu
Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan sosiaalipoliittisen sihteerin
Tia Aarnipuun kirjoituksesta viimeisimmässä Kelan
sanomissa. Kirjoitus edustanee sitä todellisuutta, jossa
tämän päivän opiskelijat elävät
ja jolle selvityksiin rakastunut hallituksemme ei ole suostunut
avaamaan silmiään.
Itse en ole eläessäni tavannut kuin kourallisen näitä normaaleja
opiskelijoita. Suurimmalla osalla tuttavistani opiskelijaelämää ovat
rasittaneet perheen perustamiset, sairastumiset, taloudelliset vaikeudet,
korkeat asumiskustannukset sekä työhön
hakeutumiset, ei siksi, että se kerryttäisi työkokemusta
ja tukisi opiskelua, vaan siksi, ettei arjesta muuten ole mahdollista
selviytyä. Siinä todellisuudessa opintorahan taso
on vuodesta 95 jäänyt noin 12 prosenttia jälkeen
yleisestä kustannusten noususta. Siinä todellisuudessa
sen sijaan asumisen ja elämisen hinta on noudattanut yleistä kustannustason
nousua.
Nykyinen opintorahan tason jälkeenjääneisyys
asettaa opiskelijat keskenään selvästi
epätasa-arvoiseen asemaan, kun opiskelijan elintaso on
aiempaa voimakkaammin riippuvainen vanhempien varallisuudesta, opiskelijan
työnsaantimahdollisuuksista sekä opintopaikkakunnan
hintatasosta. Lisäansioiden hakemiseen pakotetut opiskelijat
myös vääristävät työmarkkinoitamme.
Erityisesti opiskelijoiden voimakas työllistyminen palvelualojen
ammatteihin ravintola-, myymälä- ja kiinteistön
huoltoaloilla on polkenut alan palkkoja ja työehtoja ja
siten vaarantanut alalla vakituiseen työskentelevien työllisyyden
ja elintason eli juuri niiden ihmisten hyvinvoinnin, joita hallitus
on syöksemässä tietoisesti matalapalkkaköyhälistöön.
Pääministeri Vanhasen hallitus on ohjelmassaan
luvannut kohentaa opiskelijoiden opintososiaalista asemaa. Hallitusohjelma
ei kuitenkaan anna selkeää vastausta siihen, miten
hallitus aikoo toteuttaa opintotuen kokonaisuudistuksensa. Aikalisää tarkoittava
selvitystyö on osoitus siitä, etteivät
hallituspuolueet ole hallitusohjelman kirjauksesta huolimatta ottaneet
vakavasti opiskelijoiden köyhyysongelmaa, eikä sitä tunnu
tehneen asiasta vastaava ministerikään. Hallitusohjelman
ja sen käytännön toteuttamisen välillä on
nimittäin tuoreeltaan ristiriita, kun kesällä ministeri
Tanja Karpelan esityksestä nostettiin opiskelija-aterian
hintaa 20 sentillä elokuun alusta. Hallituksen vajaan kuukauden
takaisessa budjettiriihessä puolestaan yksimielisesti torjuttiin opetusministeriön
ehdotukset 25 sentin korotuksesta opiskelijoiden ateriatukeen. Lopputuloksena
on vähintäänkin outo tulkinta opintososiaalisesta
kohennuspolitiikasta, jonka tuloksena opiskelijoiden käteen
jää nyt kuukaudessa vähemmän
euroja kuin viime keväänä, sillä millä tahansa
laskuopilla laskettuna opiskelijat häviävät
ainakin elokuun alusta ateriatuen mahdolliseen nousuun asti.
Toivottavasti tämä esimerkki ei ole alkusoittoa
muille opintososiaalisille uudistuksille, jotka itse asiassa heikentäisivät
opiskelijan asemaa. Jossakin taustalla nimittäin leijuu
jälleen kerran uhkakuva siitä, että hallitus
Sailaksen paperin viitoittamalla tiellä selvittää opintososiaalisten etuuksien
kohdalla lähinnä sitä, miten lainan osuutta
opintotuessa voidaan kasvattaa. Kyse on ideologisesta valinnasta,
joka tietoisesti suosii hyvin toimeentulevien vanhempien lapsia
eli niitä opiskelijoita, joilla on varaa kieltäytyä lainasta
ja siten mahdollisuus varmistaa, ettei opiskeluaikainen köyhyys
jatku lainan takaisinmaksuaikana.
Itse kuulun sukupolveen, joka rahoitti opintonsa pääosin
kovilla lainoilla. Valmistumiseni lamavuosina supertyöttömyyden
alkumetreillä aiheutti sen, että jouduin kouluttautumaan
uudelleen ja uudelleen, pääosin lainarahoin. Päästessäni
vihdoin ja viimein kiinni työelämään
120 000 mummonmarkan opintovelka ja 12 vuoden takaisinmaksuohjelma
olivat tehokkaita esteitä edes harkita auton tai asunnon
hankintaa, kulutusjuhlien viettämisestä puhumattakaan.
Eikä lainapainotteinen opintotuki ainakaan nopeuttanut
minun sukupolveni valmistumista, päinvastoin. Mieluummin
lykkäsimme valmistumista erilaisilla hanttihommilla kuin
taivuimme ylivelkaisiksi.
Siksi, arvoisa puhemies, vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on
halunnut haastaa hallituksen kamppailuun köyhyysongelmaa
vastaan. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on kahdeksan lakialoitteensa
myötä halunnut nostaa velkavetoisen veroalen vaihtoehdoksi
pureutumisen todellisiin toimeentulo-ongelmiin, jotka koettelevat
miljoonaa aikuista suomalaista ja satoja lapsiperheitä. Vaikka
työllistyminen on tärkeä köyhyyden
torjunnassa, se ei yksin riitä. Pienempien etuuksien korottamisella
on edelleenkin elintärkeä osa köyhyysongelman
voittamisessa. Opiskelijoiden opintorahan jälkeenjääneisyyden
korjaaminen on siksi keskeinen tavoite. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän
mielestä opiskelijalle on annettava mahdollisuus keskittyä päätehtäväänsä eli
opiskeluun. Opintorahapainotteista tukijärjestelmää vahvistamalla
mielestämme taataan se, että useimmilla opiskelijoilla
on tasa-arvoinen taloudellinen mahdollisuus keskittyä kokopäiväisesti
opiskeluun ja siten kartuttaa elinkeinoelämäämme
ja hyvinvointiamme edistävää suomalaista
tieto- ja taitopääomaa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä on opintotukilain
muuttaminen ja, voi sanoa, niin sanottu Sirnön malli, jossa
esitetään opintotukeen tasokorotusta. Todellisesta
tasokorotuksesta ei voi ehkä siinä mielessä puhua, että tämä on
vain jälkeenjääneisyyden korjaamista
siltä ajalta, kun vasemmistoliittokin oli hallituksessa,
ja osan aikaa sillä vielä oli näistä asioista
vastuussa ollut ministeri, omat puolueenjohtajansa. Mutta unohdetaan
se asia. Tärkeintä on se, mitä nykyinenkin
hallitus on korostanut, eli opiskeluaikojen lyhentäminen,
ja siihen liittyy todella tarve siihen, että opiskelijoitten
toimeentulo turvataan, jotta he eivät joudu olemaan työelämässä ja
näin venyttämään tarpeettomasti
opiskelujaan. Siihen hallituksen tavoitteeseen ei hallituksen ensi
vuoden budjetti esimerkiksi vastaa millään lailla.
Toinen tärkeä näkökulma
on tämä vähävaraisten perheitten
tasa-arvo hyvin toimeentulevien perheitten rinnalla ja erityisesti
näihin perheisiin kuuluvien nuorten opiskelumahdollisuudet. Hämmästelen
sitä, että vasemmistokin, joka on ollut vahvasti
luomassa meille tätä tasa-arvoista opintojärjestelmää aina
peruskoulusta ylimpään tasoon asti, on tämän
näkökulman unohtanut, kun nyt annetaan kaikkein
hyvätuloisimmille reippaita veronkevennyksiä,
on annettu jo muutama vuosi ja samanaikaisesti unohdettu vähävaraisten
perheitten lasten ja nuorten opiskelumahdollisuuksien tasavertainen
turvaaminen. Jotta näin tapahtuisi, niin ehkä tämä ed.
Sirnön malli voisi olla toisenlainen, ei kaikille tasakylvöä, vaan
todellakin toisellakin tavalla voisi tämän hoitaa
oikeudenmukaisemmin, mutta parempi tämäkin kuin
hallituksen ei tehdä mitään -malli.
Kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjetti sisältää myös
opintotukietuuksien parantamisen, ja me rahoitamme sen sillä,
että emme halua antaa veronkevennyksiä sellaisella
mitalla ja hajakylvöllä, kuin mihin hallitus on
lähtenyt jatkaessaan edellisen hallituksen linjaa. Hyvät
vuodet taannoin menivät ilman, että näitä sosiaalisia
perusturvaetuuksia olisi parannettu. Nyt on aika opiskelijoittenkin
saada etuuksiinsa kohtuullinen korvaus ja korjaus.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tervehdin ilolla tätä ed.
Sirnön ja vasemmistoliiton tekemää aloitetta
opintorahan tasokorotuksesta. Nythän voi siis sanoa, että nykyinen
opintotukijärjestelmä on toimiva periaatteeltaan,
ellei sitten sitä ole romuttanut osittain juuri se, että opintoraha
ja sen asumislisä on jäänyt tasoltaan niin
pahasti jälkeen, että siitä on tullut
vuosi vuodelta yhä opintolainapainotteisempi. Sinänsä tämä asia
ei selvittelemällä parane, koska meidän
opintotukijärjestelmäämme liittyvä suurin ongelma
on juuri tämä jälkeen jäänyt
taso.
Meillähän tällä hetkellä suurin
piirtein kolmasosa opiskelijoista ottaa lainaa, kolmasosa käy
duunissa ja kolmasosa sitten saa sen puuttuvan rahan vanhemmiltaan.
Tämä osoittaa sen, että opintolaina ei
ole tällä hetkellä ikään
kuin pätevä osa opintotukijärjestelmää.
Ennen vanhaan korkeakoulusta valmistuneet saattoivat olla kohtuullisen
varmoja siitä, että aika nopeasti valmistumisen
jälkeen saadaan pysyvä duunipaikka. Kyllä nykyäänkin
koulutus on paras vakuutus tai tulevaisuuden turva työttömyyttä vastaan, mutta
silti akateemisilta aloilta valmistutaan aika epävarmoille
työmarkkinoille: pätkätöihin
erityisesti naisten osalta, mutta muutenkin on isoja matalapalkkaisia
akateemisia aloja.
Tämä järjestelmä kyllä opiskelijoiden
näkökulmasta ei houkuta lainanottoon. Minä olen
itse ottanut täydet lainat, mutta se on pikemminkin ehkä perustunut
minun optimistiseen luonteeseeni kuin siihen, että se olisi
alun perinkään järkevää.
Tosin nyt pirkanmaalaiset äänestäjät
ratkaisivat minun opintolainaongelmani, mikä on sinänsä ihan
kiva, mutta kaikilla ei tätä samaa mahdollisuutta
ole.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Sirnön
lakialoite on todellakin osa vasemmistoliiton vaihtoehtoa hallituksen
veronalennuspolitiikalle.
Opiskelijoiden tilanne on muuttunut viime vuosina aika paljonkin,
ja tänään juuri tulevaisuusvaliokunnassa
kuulimme SYLin edustajan mainitsevan, että vanhempien tuki
on tullut yhä merkittävämmäksi
viime vuosina opiskelijoille. Tietenkin se tarkoittaa sitä,
että ne opiskelijat, joiden vanhemmilla ei ole mahdollisuutta
tukea lastensa opiskelua, ovat todella heikoilla tänä päivänä,
ellei opintotukea saada nostettua sellaiselle tasolle, että edes
asuminen voidaan turvata. Pitkällä tähtäimellä tämä on
erittäin huolestuttava kehitys, jos tähän
suuntaan mennään, että opintotuki, nimenomaan
opintoraha, jää näin alhaiselle tasolle.
Hallitusohjelmassa on toki kauniita lauseita opintotuesta ja
opintorahastakin, mutta tämä tiukka menokehys,
johon ei ole sopinut opintorahan korotusta, aiheuttaa sen, että ilman
menojen leikkauksia toisaalla opintorahaa ei hallitus voi nostaa.
Nyt olisi tietysti mukava kuulla, mitä hallituspuolueiden
kansanedustajat täällä tähän kommentoivat,
miten asia aiotaan hoitaa.
Lainanottoa perustellaan investointina tulevaisuuteen, mutta
pitää muistaa, että kun pääministerikin
on täällä moneen otteeseen kehottanut tekemään
lapsia, samaan aikaan tulevat sitten asuntovelat ja lapsista aiheutuvat
kustannukset ja opintolainat siinä, ja kyllä sanon,
että lapsiperheillä tulee olemaan tiukkaa, jos
opintoraha-asiaa ei saada kuntoon.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta hallitusohjelmassa on erittäin
selkeä tuo kirjaus opiskelijoitten opintososiaalisen aseman parantamisesta,
ja kuten me kaikki nyt tiedämme, tätä opiskelijoiden
opintososiaalista koskevaa toimenpideohjelmaa valmistelee paraikaa selvitysmies
Eero Kurri. Selvitysmies osallistuu myös opintoaikojen
lyhentämistä valmistelevan työryhmän
työhön. Tuo selvityshän valmistuu marraskuun
lopulla.
Minusta on varsin ennenaikaista nyt tässä arvioida,
kuinka hyvin tai huonosti, oikein tai väärin hallitus
aikoo parantaa opiskelijoiden opintososiaalista asemaa, ennen kuin
tuo perusteellinen selvitys on tehty. Nimittäin asia ei
kuitenkaan ole ihan yksinkertainen, vaan siihen liittyy monenlaisia
ranskalaisia viivoja. Sen perusteella vasta sitten kannattaa käydä kunnon
keskustelu ja tehdä todella hyviä päätöksiä ja
kohentaa todellakin opiskelijoitten asemaa.
Sinänsä ihan hyvä aloite, mutta minusta
se tulee nyt vähän väärään
aikaan.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi jälleen jatkaa
näköjään samaa keskustelua,
mikä eilen vastaavien aloitteiden kohdalla tapahtui, ja
toistaa, että kerran tehty virhe on ikuinen virhe. Olen
samaa mieltä, että vasemmistoliittokin olisi ehkä saattanut
vielä voimakkaammin äänenpainoin hallitusvuosinaan olla
ajamassa opiskelijoiden asemaa, mutta kun sattuneesta syystä siviilinä olin
seuraamassa pari vuotta budjettiriihtä, tiedän,
että se ei aina ollut ihan vasemmistoliiton vika, että ensimmäisenä neuvotteluissa
yleensä aina juuri opintososiaaliset edut sieltä putosivat.
Kun ed. Kankaanniemi arvosteli tätä tasakylvöä,
niin ihan vaan viittaan, että hänen oma edustajakollegansa
Leena Rauhala on käsittääkseni tehnyt
vähän saman suuntaisen tasakylvöperiaatteisen
aloitteen. Siinä varmaan on sama logiikka kuin meidänkin
aloitteessamme, että jotta meidät hyvin toimeentulevatkin
saadaan sidottua maksupuoleen eli verojen kautta tukemaan opiskelua,
on hyvä myös taata se, että itse kullakin opiskelijalla
on tämä mahdollisuus. Toinen on se, että — sama
harha, mikä liittyy tuohon työmarkkinatukeen,
jossa tulkinta on niin, että koko perhe on työtön
eikä yksilö — tässäkin
tapauksessa kyse on kuitenkin yksilöstä, joka
opiskelee, ei perheestä. Ei voida keinotekoisesti jatkaa vanhempien
huoltosuhdetta sysäämällä maksuvelvoitetta
vanhemmille pelkästään vanhempien varallisuuden
perusteella.
Ed. Paloniemelle sanoisin, että on hyvä, että selvitetään,
mutta tämän päivän opiskelijat
elävät tätä päivää ja
ovat jo varmaan kohta valmistuneet, ennen kuin se selvitys on valmis
tällä tahdilla, millä näitä selvityksiä hallituksen
kautta ollaan tuomassa. Olisin mielelläni kuullut Paloniemeltä,
mitä se lyhentäminen käytännössä tarkoittaa.
Jos se tarkoittaa lainapainotteisuutta tulevissa opintososiaalisissa
ratkaisuissa, käytännössä se
tarkoittaa todennäköisesti opintojen pitkittymistä.
Ja mikä on se sellainen hyve, mikä opiskelujen
lyhenemisessä on? Nimittäin olen keskustellut
asiasta muun muassa Tampereen teknisen yliopiston rehtorin kanssa,
joka sanoi, että mieluummin hän ottaa niitä opiskelijoita,
jotka perehtyvät ja keskittyvät opiskeluihin jopa
pidemmäksikin aikaa, kuin niitä, jotka ovat pelkästään opintorahaan
rajoittuneita opiskelijoita, joitten opiskelua määrittää se
tietty aikajakso.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En tässä yhteydessä osallistu
sen laajemmin keskusteluun opintotuen oikeasta tasosta tai muista
siihen liittyvistä kysymyksistä, mutta kovasti
tökki se ajatus, minkä ed. Sirnö sanoi,
että vanhemmilla ei ole varallisuuteen perustuvaa elatusvelvollisuutta
ja velvollisuutta tukea omien lastensa opiskeluedellytyksiä,
niin kuin ed. Sirnö sanoi, että ei voida sysätä elatusvelvollisuutta
lasten vanhemmille.
Tämä ajattelu, että kun lapsi on
täyttänyt 18 vuotta ja on koululainen tai opiskelija,
elatusvelvollisuus ei olekaan enää lapsen vanhemmilla, vaan
elatusvelvollisuus onkin yhteiskunnalla, veronmaksajilla, ja että jos
vanhempien varallisuuteen perustuen vanhemmilla on tietty velvollisuus,
se on elatusvelvollisuuden sysäämistä heille,
tämä ed. Sirnön esittämä ajatus
minun mielestäni on täysin nurinkurinen. Ihmisillä on velvollisuus
elättää omia lapsiaan ja pitää heistä taloudellisesti
huolta, jos heillä on siihen varallisuuteen perustuvat
edellytykset, (Puhemies koputtaa) vaikka nämä lapset
olisivat 18 vuotta täyttäneitä. Ajatus
siitä, että elatusvelvollisuus siirtyy automaattisesti
veronmaksajille ja sitten sitä vaan niin kuin sysätään
takaisin vanhemmille, on täysin nurinkurinen. (Ed. Huotari:
Tämä on kokoomuksen linja!) — Ainakin
minun!
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ehkä ed. Zyskowicz halusi nyt tulkita
tätä tahallisestikin, ehkä ideologisistakin syistä,
vähän toisella tavalla kuin itse tarkoitin. Mielestäni
kyse vain on siis todellakin opiskelijoiden itsenäisestä asemasta.
Itse ainakin kokisin jopa nöyryyttäväksi
kulkea hattu kädessä hyvin toimeentulevien vanhempieni
luokse kerjäämään rahaa jokapäiväiseen
elämään.
Kyse on myös suomalaisen yhteiskunnan hyvinvoinnista,
johon oleellisena osana kuuluu se, että opiskelijoilla
on mahdollisuus täysipäiväisesti opiskella.
Sitä mahdollisuutta rajoittaa tulevaisuudessa se, jos opiskelu
on vain niille mahdollista, joilla se vanhempien tuki on takanansa. Mielestäni
ajatus, että osaa opiskelijoista tuettaisiin sen perusteella,
että he ovat jostain sattuneesta syystä syntyneet
köyhempiin perheisiin, ja toisilta taas evättäisiin
se, laittaa eriarvoiseen asemaan myös opiskelijat. (Ed.
Zyskowicz: On se niin väärin, että vanhemmat
auttavat lapsiaan!)
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä vaatisi tietysti perusteellisempaa
keskustelua, kuin mihin nyt on edellytykset, mutta ed. Sirnön
edustama ajattelu, että on nöyryyttävää ja
kerjäämistä, kun 18 vuotta täyttänyt
lapsi pyytää tai pyytämättä saa
omilta hyvätuloisilta ja hyvissä varoissa olevilta
vanhemmiltaan tukea elämäänsä ja
opiskeluunsa, tämä teidän esittämänne
ajattelu, on täysin järjetön. Pitääkö meidän
todellakin poistaa ihmisiltä vastuu omista lähimmäisistään?
Pitääkö meidän todellakin opettaa
hyvätuloiset ja hyvissä varoissa olevat vanhemmat
siihen, että kun teidän lapsi täyttää 18
vuotta, niin sen jälkeen hänen toimeentulonsa
on veronmaksajien piikissä, se on yhteiskunnan piikissä?
Se ed. Sirnön ajatus, että se, että köyhempiä opiskelijoita
tuettaisiin enemmän kuin varakkaiden opiskelijoita, saattaa
ihmiset eriarvoiseen asemaan, tämähän
on aivan järjetön ajatus. Koko meidän
sosiaalipolitiikkamme perustuu, ed. Sirnö, siihen, että köyhiä ja
vähävaraisia ihmisiä tuetaan enemmän
kuin varakkaita ja hyvätuloisia ihmisiä.
Silloin, kun minä opiskelin, oli aivan luonnollista,
että pienempituloisista perheistä olevat opiskelijat,
kuten minä, saivat opintotukea, kun taas hyvätuloisista
perheistä olevat opiskelijat eivät saaneet opintotukea,
ja minun mielestäni se oli täysin luonnollista.
Tämä ajatus, että vanhempien velvollisuus
(Puhemies koputtaa) omia lapsiaan kohtaan on jotain outoa, se on
outo.
Puhemies:
Sallin tähän vielä ed. Sirnön
vastauspuheenvuoron, sen jälkeen puhujalistaan.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten sanoin, ed. Zyskowicz haluaa ehkä ideologisista
syistä nyt nostaa keskusteluun aivan jotakin muuta perusteellista
sosiaalipolitiikkaamme liittyvistä asioista: olemmeko me
menossa holhousyhteiskuntaan, jossa omaisilla on vastuu ihmisen
hyvinvoinnista, vai olemmeko me mahdollisesti muun muassa verovaroin
kattamassa sitä, että me kaikki vastaamme toistemme
hyvinvoinnista. Siihen järjestelmään
liittyvät universaalit oikeudet, muun muassa opintotukeen,
jotka koskevat kaikkia tasa-arvoisesti.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni suomalaisen opintotukijärjestelmän
perusajatus on mahdollisuuksien tasa-arvo, se, että jokaisella
suomalaisella on mahdollisuus aloittaa opinnot tulotasosta riippumatta,
ja mielestäni se on tärkeää,
että siihen ei tulorajoja tai harkintoja lisätä mittavassa
määrin verrattuna siihen, mitä nyt on.
Tältä pohjalta mielestäni opintotukijärjestelmää on
kehitettävä. Toki vanhemmat voivat auttaa ja se
on tärkeä asia, että huolehditaan lähimmäisistä,
mutta kaikilla ei tätä mahdollisuutta ole ja siksi
on tärkeää, että opintotuen
taso pysyy kohtuullisena. Siksi onkin hyvä, että oppositio
on tämän keskustelun aloittanut, kun hallitus
näyttää olevan tässä opintotukiasiassa
hyvin hiljaa, vaikka on ohjelmassaan luvannut, että tässä asiassa
edetään.
Itse olin Suomen ylioppilaskuntien sosiaalipoliittinen vastaava,
kun tätä uutta opintotukilakia tehtiin, emmekä me
silloin tarkoittaneet, että tämä näin
paljon jälkeen jää. Itse olen ollut eduskunnassa
päättäjänä, kun näitä opintotukiasioita on
käsitelty, ja kyllä sanon, että kyllä nyt
ollaan jo siinä pisteessä, että tarkistuksia
täytyisi tehdä ja opintotuen tasoon täytyy
tulla korotuksia. Toivon, että hallitus nyt ne selvityksensä tekee,
koska niitä on, ed. Paloniemi, tehty jo niin paljon, että ei
niitä tarvita enää, jotta päätöksiä voitaisiin tehdä.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että eduskunta ensi
vuoden talousarviota käsitellessään ainakin
sen ateriatukikorotuksen tekee, jotta tämä asia
on hoidossa, ja sitten seuraavan vuoden talousarviossa katsotaan,
tehdäänkö asumislisälle jotain
tai opintorahan tasolle. Mutta näissä asioissa
on nyt päätöksiä tehtävä.
Selvitykset eivät enää riitä.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz näyttää lukeneen
sosiaaliturvajärjestelmän ihan toisella tavalla,
kuin mitä tämä meidän pohjoismainen
universaali sosiaaliturvajärjestelmämme on, kun
sanoitte, että koko sosiaaliturvajärjestelmä perustuu
siihen, että vain köyhille annetaan ja muille
ei anneta. Se perustuu juuri toisenlaiseen ajatteluun. Se perustuu
siihen ajatteluun, että kaikille annetaan määrätty
perustuki. Joissakin tapauksissa on sitten tulosidonnaisia etuuksia.
Se perustuu juuri siihen, että myöskin palvelupuolella
hyvätuloinen ja pienempituloinen käyttävät
samoja palveluja, jolloin palvelujen laatu pysyy hyvänä,
kohtuullisen hyvänä. Ymmärrän
sen kyllä, että ed. Zyskowicz haluaa toisenlaiseen
yhteiskuntaan, jossa syntyvät köyhien palvelut,
jossa syntyvät köyhien tukimuodot. Niitä on
sitten helppo leikellä suuntaan ja toiseen.
Ed. Sarkomaa näyttää olevan eri linjoilla.
En tiedä, mikä sitten kokoomuksen linja oikein
tässä asiassa on, onko se ed. Zyskowiczin linja
vai ed. Sarkomaan linja. Minusta kuulosti, että ed. Sarkomaa
edustaa tätä pohjoismaista universaalia linjaa,
jossa myöskin hyvätuloisten vanhempien lapsille
voidaan maksaa opintorahaa ja jossa täysi-ikäisyyden
raja on 18 vuotta eikä 25 vuotta, kuten ed. Zyskowicz takavuosina
esitti täällä vaatien vanhemmille myöskin
kaikkien muiden kuin opiskelijoiden huoltovelvollisuutta.
Ed. Paloniemelle vielä sanoisin, kun sanoitte, että aloite
tulee väärään aikaan, että tämä tulee juuri
oikeaan aikaan. Tämä on vaihtoehto nimenomaan
hallituksen veronalennuspolitiikalle. Siis tämä on
vasemmistoliiton vaihtoehto veronalennuspolitiikalle. Olemme osoittaneet
näillä aloitteilla, että näin
paljon asioita olisimme saaneet aikaan niillä veronalennuksilla,
jotka teidän hallituksenne on jo tehnyt.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Huotari kyseli kokoomuksen linjaa,
niin luulen, että ed. Sarkomaan linja on puolueessa laajemmin
kannatettu linja kuin se, mitä itse edustan. En puhunut
palveluista mitään. Kannatan kaikille hyviä,
laadukkaita peruspalveluita tulotasoon katsomatta. Kannatan sitä,
että köyhillä ja varakkailla on samat
mahdollisuudet hyvätasoisiin, korkealaatuisiin koulutuspalveluihin,
terveyspalveluihin jne.
Puhuin siitä, onko meidän vahvistettava edelleenkin
sitä ajattelua, että 18 vuotta täyttäneiden lasten
ensisijainen elatusvelvollisuus on yhteiskunnalla, ja onko omituista,
jos edellytetään, että ne vanhemmat,
ed. Huotari, joilla on siihen hyvät taloudelliset edellytykset,
vastaavat omien lastensa elatuksesta, vaikka nämä ovat
täyttäneet 18 vuotta. Osallistuin koko tähän
keskusteluun vain sen takia, että ed. Sirnö käytti
sanoja "sysätään elatusvelvollisuus näille
vanhemmille", siis hyvätuloisille vanhemmille, aivan kuin
meidän ajattelumme pääsäännön
pitäisi olla se, että yhteiskunta ottaa piikkiinsä 18
vuotta täyttäneet lapset. Minulla on kotona 20
ja 18 vuotta täyttäneet opiskelevat lapset, eikä tulisi
mieleenikään lähteä siitä,
että heidän elättämisensä on
jonkun muun tehtävä kuin minun.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suurin osa perheistä, joilla on mahdollisuus
tukea lapsia, tukevat heitä ihan vapaaehtoisesti. Sain
juuri tänään sähköpostiviestin:
Kainuulaisen perheen lapsi tuli opiskelemaan tänne Pääkaupunkiseudulle,
ja äiti kirjoitti, miten hirvittävän
kallista se on, siis muutot, kaikki nämä. Opintotuesta
ei ollut vielä tietoakaan, milloin se tulee, kun nuori
pääsi peruutuspaikalle. He ovat keskituloisia
vanhempia, ja nämä tulorajat, missä vanhempien
tulot vaikuttavat tällä hetkellä, ovat
niin alhaiset, että se on ongelma. (Ed. Zyskowicz: Muutetaan
sitten tulorajoja!) — Okei, tulorajoja voidaan muuttaa
niitten opiskelijoitten kohdalta, joilla nämä tulorajat on. — Ennen
kaikkea tärkeätä on se, että nuori voi
olla 18-vuotiaana myös itsenäinen niin halutessaan.
Voi olla syitä, minkä takia vanhemmat eivät
tue, esimerkiksi opintojen suuntaus tai joku muu suuntaus, josta
täällä on paljon puhuttu, esimerkiksi
sukupuolisuhteen suuntaus.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Ed. Sirnön lakialoitteen perusteluissa
todetaan, että opintorahan taso on vuodesta 1995 jäänyt
noin 12 prosenttia jälkeen yleisestä kustannustason noususta.
Tämähän pitää paikkansa.
Vasemmistoliitto oli koko tämän ajan hallituksessa,
kun näin on käynyt. Miksi te ette silloin sitä olleet valmiita
korjaamaan? (Ed. Huotari: Osittain korjattiin!) — Ei vaan
korjaantunut, vaan se pysyi juuri tällä tasolla. — Minusta
tämä lakialoite on varmasti perusteltu, sille
löytyy pohjaa. Mutta keskustelussa täällä on
todettu, että asiaa nyt selvitetään hallitusohjelman
mukaisesti, kuten täällä ed. Paloniemi
toi esille, selvitetään marraskuun loppuun mennessä,
ja me pystymme, jos on sitten poliittista tahtoa ja löytyy
niitä euroja, myöskin tässä talossa
vielä tähän puuttumaan käsittelyn
aikana, ennen kuin ensi vuoden budjetti lyödään
kiinni.
Herra puhemies! Haluaisin myöskin yhtyä tähän,
mitä ed. Zyskowicz toi täällä esille,
ainakin eräisiin hänen näkemyksiinsä.
Minusta ed. Zyskowiczia tässä asiassa ymmärretään
nyt väärin. Minusta hän toi esille aivan
oikein sitä, että kyllä meillä vanhemmilla
on vastuu lapsista. Jolla on siihen tukemiseen mahdollisuus, niin
varmasti jokainen sitä käyttää.
Kun ajatellaan opintososiaalisten etujen kehittymistä viimeisten
30 vuoden aikana — tässä talossa meistä moni
on sen tien käynyt: maalta lähtenyt ja lainarahalla
lähtenyt opiskelemaan ja on pitänyt takaajat olla
eikä ollut mitään muuta mahdollisuutta
kuin lainarahalla lähteä opiskelemaan — ja
sitä, mikä tänä päivänä tilanne
on, niin kyllä sanoisin, että omien lasteni kohdalla
se on kuin aivan toisesta maailmasta. He ovat saaneet opiskella
ja saaneet myöskin yhteiskunnalta niin hyviä etuuksia,
että ne eivät tulleet aikaisemmin edes kuuloonkaan,
niin että kyllä minusta sitä yhteistä vastuuta
pitäisi suomalaisessa yhteiskunnassa enemmän korostaa.
Minusta tässä suhteessa kyllä ed. Zyskowicz
on periaatteellisesti hyvin oikeassa.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Muistuttaisin edustajia Sirnöä ja
Sarkomaata siitä, että kaikkien opiskelijoiden
kaikkia ongelmia ei kyetä parantamaan yhdellä kertaa.
Ei siihen näköjään kyetty edellistenkään
hallitusten aikana, eli on siis priorisoitava.
Toiseksi, tuo Sailaksen opintotukimalli lainapainotteisuuksineen
on hänen omansa. Se ei välttämättä ole
ollenkaan Hurrin selvityksen lähtökohta.
Sitten veronalennuksia ja opiskelijoiden opintososiaalisen aseman
parantamista en asettaisi noin jyrkästi vastakkain. Me
kaikki tiedämme, että me tarvitsemme uusia työpaikkoja,
me tarvitsemme kysyntää kotimarkkinoilla, me tarvitsemme
elvytystä, jotta me jatkossa ylipäätään pystymme
kenenkään asemaa tässä maassa
parantamaan.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz löi kyllä ainakin
minulta jalat alta tuossa äsken. Suomi on pieni kansakunta,
eikä meillä ole varaa tuhlata yhtäkään
opiskeluikäistä nuorta vain siksi, että hänen
vanhemmillaan ei ole varaa tai halua maksaa viikkorahaa parikymppiselle
täysi-ikäiselle lapselleen. Määräisikö ed.
Zyskowicz tällaisille vanhemmille jonkin laatuisen sakkomaksun?
Moni ihmettelee, miksei nykyopiskelija halua ottaa lainaa, vaan
käy töissä tai pummaa vanhemmiltaan tai
vaatii lisää opintorahaa, opintukea. Siksi, ettei
opintolaina ole tosiaankaan nykymaailmassa hyvä sijoitus.
Opiskelu ei enää takaa hyvää työpaikkaa,
ja koulutusta vastaavan työpaikan saaneiltakin progressio
syö opintolainan hoidon mahdollisen tuoton.
Toivottavasti jossakin hallituksen lukemattomista selvityksistä lasketaan,
kuinka kauan nykyään vie, ennen kuin opiskelu
on taloudellisesti kannattavaa. Kun tämä laskettiin
80-luvulla keskivertodiplomi-insinöörille, hänen
piti olla töissä liki 50-vuotiaaksi, ennen kuin
hän sai suoraan peruskoulun penkiltä työelämään
menneen ikätoverinsa nettotulot kiinni.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jos ed. Kasvin kielikuvan ymmärsin,
niin hän piti ajatuksiani pöyristyttävinä.
Hän edustaa todellakin sitä nuorempaa sukupolvea,
jolle on pöyristyttävää kuulla
puhetta siitä, että vanhemmilla olisi velvollisuus
elättää omia lapsiaan sen jälkeenkin,
kun nämä lapset ovat täyttäneet
18 vuotta, tai tukea taloudellisesti omia lapsiaan, vaikka lapset
ovat yli 18-vuotiaita, siis niillä vanhemmilla — korostan taas
kerran — joilla on siihen hyvät taloudelliset edellytykset.
Minun mielestäni, ed. Kasvi, on pöyristyttävää,
että parissa vuosikymmenessä tässä yhteiskunnassa
tunnelma on muuttunut sellaiseksi, että minun puheeni kuulostavat
pöyristyttäviltä, koska itse olen niin
vanhanaikainen, että pidän luonnollisena asiana,
että vanhemmat, joilla on siihen taloudelliset edellytykset,
tukevat taloudellisesti omia lapsiaan, vaikka lapset olisivat täyttäneet
18 vuotta, ja pidän outona ajatuksia, että se on
kerjäämistä, se on nöyryyttämistä,
se on sakoilla viikkorahan maksuun pakottamista, niin kuin ed. Kasvi
kyseli, jne. Missä on se yhteisvastuu, se luonnollinen
perheeseen kuuluva yhteisvastuu, jos ei sitäkään
pidetä luonnollisena, että omia lapsia taloudellisesti
tuetaan, jos siihen on edellytykset?
Kun kysytte, miten tämä systeemi toimii, kerron,
että se toimii esimerkiksi tänä päivänä niin, että kun
haetaan toimeentulotukea, niin opiskeleva nuori, vaikka hän
on 18-vuotias, ei saa toimeentulotukea, jos hänen vanhempansa
tulot ja varallisuus riittävät. Kyllä ne
vanhemmat silloin tätä lasta myös taloudellisesti
tukevat eivätkä jätä häntä paleltumaan
tai nälkiintymään kotinsa ulkopuolelle.
Jos on sitten aivan erityisiä edellytyksiä ja
vanhemmat eivät todellakaan, johtuen syvästä välien
rikkoutumisesta tai muusta, tue taloudellisesti, niin sitten on
tilanne toinen ja silloin voidaan esimerkiksi toimeentulotukea myöntää mielestäni
eikä ottaa vanhempien tuloja huomioon. (Puhemies koputtaa)
Kun olen sanonut, että samalla tavalla myös muiden
kuin opiskelevien nuorten kohdalla pitäisi toimeentulotuessa
(Puhemies koputtaa) ottaa vanhempien tulot ja varallisuus huomioon,
niin ed. Huotari pitää sitä omituisena
ja ihmeellisenä ajatuksena.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustelu on ollut varsin mielenkiintoista.
On mietitty tulevaa, mutta paljon on myös muisteltu menneitä.
Tässä ajattelin, että jos se vanha sanonta
toteutuisi, että "sitä tikulla silmään,
joka vanhoja muistaa", tässä salissa ei olisi
monta näkevää.
Mutta ed. Sirnö kysyi oikeastaan, mikä autuus siitä syntyy,
että opinnot lyhenisivät. Se on minusta aika merkillinen
kysymys, ja omalta osaltani vastaan vain siihen, että esimerkiksi
se, että me tiedämme, että muutaman vuoden,
5—10 vuoden, kuluessa meillä on työvoimasta
suurta puutetta ja silloin toivoisi, että suuri joukko
näitä nuoria ihmisiä, jotka nyt opiskelevat,
olisi opiskelunsa suorittaneet ja voisi tulla työelämän
palvelukseen opiskelleina ja valmistuneina eikä niin, että he
joutuisivat siinä tilanteessa, kun huutava työvoimapula
joillakin aloilla on, keskeyttämään opiskelunsa
tai siirtämään niitä, jolloin
se opiskelu edelleen venyy. Se on ainakin minusta yksi autuus: työpaikka.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Vihriälä, huomautan,
että aika on muuttunut aika paljon niistä 60-
ja 70-luvun opiskeluajoista, koska silloin oli usko siihen, että saa
työpaikan ja saa opiskelujen jälkeen vielä kohtuullisen
hyväpalkkaisen työpaikan. Silloin inflaatio maksoi
aika paljon asuntolainoista ja aika oli ihan toisenlainen kuin tänä päivänä,
jos ajatellaan, että opiskelujen jälkeen, toivottavasti,
pystytään perustamaan perhe. Silloin joutuu ottamaan
erittäin kallista lainaa; tällä hetkellä korko
on alhainen, mutta kalliita asuntoja varten tarvitaan paljon lainaa, jopa
25 vuodeksi. Se on pitkä aika, jos samanaikaisesti joutuu
maksamaan opintolainaa. Minusta on ollut erittäin hyvä,
että olemme päässeet pois siitä opintolainapainotteisesta
opintotuesta ja olemme siirtyneet tähän opintorahaan.
Sehän meidän tavoitteemme oli, jotka silloin opiskelimme,
kun nämä opintorahat olivat aivan minimaaliset.
Ed. Zyskowiczille on pakko vielä sanoa, kun peräätte
yhteisvastuuta: Minä uskon, että suomalaisissa
perheissä on yhteisvastuu. Silloin kun on mahdollista,
niin perheet tukevat, mutta yhteiskunnalla on myös oma
vastuunsa. Jos se haluaa, että meidän lapsemme
opiskelevat, silloin tätä yhteisvastuuta myös
yhteiskunnan on kannettava. Siinä mielessä kyllä muistutan
yhteisvastuusta niiltä ajoilta, kun olimme samassa hallituksessa.
Ehkä sen heiton olisi voinut sinne heittää: keillä oli
yhteisvastuuta.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Vihriälä ei ollut täällä paikalla,
kun kysyin ed. Kankaanniemeltäkin, onko niin, että kerran
tehdystä virheestä saa aina maksaa. Itse tietysti
olen ollut siviilissä, en ole ollut tässä remmissä enkä varsinkaan
ministerinä määrittelemässä,
minkälaista politiikkaa näitä kahta tämänkesäistä hallitusta
edeltäneet hallitukset ovat ajaneet.
Huomauttaisin myös, että jokainen vuosi lisää gäppiä opintorahojen
osalta. Onko se ed. Vihriälän tarkoitus, että ensi
vuonna puhutaan jo aivan toisista prosenttiluvuista kuin 12?
Olen myös sitä mieltä, että jokaisella
meillä on omaisista vastuumme ja jokainen meistä kantaa niin
hyvin kuin pystyy sen, mutta minun yhteisen vastuun käsitteeseeni
liittyy myös se, että minä lapsettomana
henkilönä pystyn kustantamaan verojeni kautta
naapurin lapsille koulutuksen, pystyn maksamaan naapurin lasten
opiskelut myös opintotukien muodossa. Se on minun mielestäni
minun yhteistä vastuutani suomalaisen hyvinvoinnin eteen,
ja sitä minä olen ilolla veronmaksajana valmis
tekemään.
Ed. Väätäiselle sanoisin, että toki
tietysti työpaikka on henkilökohtaisesti jokaiselle
autuus, mutta yhteiskunnallisesti on arveluttavaa laittaa pelkästään
opiskelujen lyhentyminen tavoitteeksi. Mielestäni on paljon
suurempi autuus miettiä sitä, miten sitä väliä peruskoulun
ja opiskelujen aloittamisen ja siellä opiskelupaikassa
pysymisen välillä vähennetään,
ja siihen esimerkiksi kiristämällä opintotukiehtoja
ei päästä, vaan se on aivan joku muu
tapa. Siihen liittyy moni ammattilainen työryhmä.
Ed. Paloniemelle sen verran, että toki mekin olemme
mielissämme, jos uusia työpaikkoja syntyy verohelpotusten
myötä, mutta kuten täällä on jo
monta kertaa todettu, kahdeksan vuoden aikana taidettiin edellisten
hallitusten aikana tehdä niitä verohelpotuksia
kohtuumäärä eikä silläkään
pystytty takaamaan täystyöllisyyttä saati edes
hyvää työllisyyttä Suomen maassa,
ja ihmettelen, miten tämä hallitus pystyy siihen,
mihin kahdeksassa vuodessa ei toinen hallitus pystynyt. Ja toiseksi:
Voiko ed. Paloniemi todella olla sitä mieltä,
että meille hyvin toimeentuleville laaditulla verohelpotuksella,
jolla elvytetään meidän kotimaista kysyntäämme,
pelastetaan muun muassa vientivetoiset alat plus pelastetaan ne
miljoona ihmistä, jotka ovat näitten verohelpotusten
ulkopuolella.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sirnö tässä puheenvuorossa
puhui kauniisti siitä, että kaikilla on vastuu
omista lähimmäisistään ja, ymmärsin, myös
omista lapsistaan, vaikka lapset olisivat 18 vuotta täyttäneitä,
ja tällainen yhteisvastuu suomalaiseen perinteeseen ja
perheeseen kuuluu. Jos olette tätä mieltä,
niin miksi aikaisemmassa puheenvuorossanne sanoitte, että sysätään
vanhemmille — käytitte nimenomaan sanontaa "sysätään
vanhemmille" — elatusvelvollisuus omista lapsistaan, jos
ruvettaisiin ottamaan yli 18-vuotiaiden opiskelijoiden kohdalla
vanhempien tulot ja varallisuus huomioon, kuten aikaisemmin laajemmin
otettiin? Mielestäni puheenne on ristiriidassa. Yleisellä tasolla
kauniisti korostatte kaikkien vastuuta, mutta käytännössä,
jos järjestelmät olisivat sellaisia, että niissä korostettaisiin vanhempien
vastuuta, se on teidän mielestänne heille vastuun
ja velvollisuuden sysäämistä. Sanoitte
vielä, että se on nöyryyttävää ja
kerjäämistä, jos tämmöinen
18-vuotias lapsi joutuisi hyvätuloisilta ja hyvissä varoissa
olevilta vanhemmiltaan pyytämään tukea.
Onko tämä vastuu jotain sellaista, joka on vain
yleisellä tasolla ilmassa olemassa ja jota ei saa lainsäätäjä mitenkään
ottaa huomioon?
Mitä tulee yhteisvastuuseen, joka meillä kaikilla
on yhteiskunnan vähäosaisista mielellään
ja teidän ajattelunne mukaan tietysti kaikista hyväosaisistakin,
niin että me maksamme veroa hyväosaisina, jotta
sitä voidaan muille hyväosaisille jakaa, niin
kyllä yli 40 prosentin veroaste tästä yhteisvastuusta
pitää huolta.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sirnö kysyi, eikö ole
hallituksella tarkoituskaan tätä epäsuhtaa,
mikä nyt on tullut opintorahan tasoon, että se
on jäänyt jälkeen 12 prosenttia, korjata,
onko sitä tarkoitus vain lisätä seuraavien
vuosien aikana. Ei suinkaan. Kyllä hallitus varmasti pyrkii
jo tämän budjetin yhteydessä, kun sitä käsitellään,
opintososiaalisiin etuuksiin kokonaisuudessaan puuttumaan, ja kun
täällä eduskunnassa budjettia käsitellään,
tähän varmasti palataan.
Mutta se on aivan totta, että opintorahajärjestelmä on
ollut erittäin hyvä. En missään
tapauksessa sitä kiistä, ja näin pitää olla.
Mutta ei pääse mihinkään siitä,
että kyllä ed. Zyskowicz on erittäin
laajasti oikeassa tästä yhteisvastuusta, joka meille,
ennen kaikkea vanhemmille, kuuluu tässä suomalaisessa
yhteiskunnassa.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz järjestää selvästi
hyvää aivojumppaa näin takarivin taaville. Sysätään-sana
saattaa olla ehkä onnettomasti valittu sana, mutta kyse
on kuitenkin siitä, että minä pidän
edelleen kiinni siitä, että yksilö opiskelee, ei
perhe, ja silloin kun se hyöty tulee yhteiskunnalle, meidän
yhteisesti pitää olla myös valmiita maksamaan
siitä hyödystä ja sen saamisesta. (Ed. Zyskowicz:
Maksetaan ilmainen opiskelu muun muassa!)
Nöyryyttämisestä voin sanoa itse
omakohtaisena kokemuksenani, että kyllä minä itsenäisenä aikuisena
ihmisenä koin opiskeluaikana aika nöyryyttävänä mennä kotiin
ja hakea sitä rahaa, kun oli kyse aivan jokapäiväisestä leivästä.
Tosin silloin elettiin juuri siinä lainapainotteisessa maailmassa,
jolloin opintoraha ei taannut jokapäiväistä leipää.
Ed. Vihriälälle toteaisin, että hyvä,
jos niin on, että opintososiaalinen homma hoituu, mutta
olisi tosi mielenkiintoista tietää jo vähän
etukäteen, ennen kuin siihen päästään,
miten ja millä rahalla se toteutetaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä kai totuus on se, että kansainvälisesti
katsottuna opintotuki on Suomessa erittäin hyvin järjestetty.
Sitä ei kukaan voi kieltää. Tosiasia
on myöskin se, että eräät opiskelijat
pärjäävät ottamatta lainaa,
saamatta vanhemmilta mitään, elämäntavoista
riippuen, ja sitten on semmoisia, joille se on aivan riittämätön.
Tämäkin pitää paikkansa.
Kun sanoin, että se on kansainvälisesti korkealla
tasolla, niin onko se sitten niin korkealla tasolla, ettei sitä tarvitse
nostaa ja parantaa? Minulla on se käsitys, että puolueet
yrittävät paneutua yhteiskunnallisiin ongelmiin,
ja havaitsin kyllä viime vaalikampanjassa, että jokainen
puolue, huom. jokainen puolue, oli sitä mieltä,
että opiskelijoille pitää antaa lisää rahaa.
Oli joskus jopa noloa lähteä paneelista, missä kaikki
puolueet olivat edustettuina, edustajana, joka oikeastaan lupasi
kaikkein vähiten.
Mitä kristillisdemokraatit lupasivat? Kokemus on osoittanut,
että jos asuntoasiat ovat kunnossa, jos ei asuntoasioita
tarvitse miettiä, silloin voi opiskella tehokkaasti ja
voi paneutua nimenomaan opintoihin, mutta jos asuntoasioita pitää miettiä,
silloin ne ajatukset ovat siinä ja opinnot kärsivät.
Tästä syystä meidän mielestämme
olisi pitänyt asumislisää koskeviin määräyksiin
puuttua niin, että asumislisää olisi
maksettu myöskin kesäkuukausilta. Se ei paljon
maksaisi: 24 miljoonaa euroa vuositasolla. Tämä on
asia, josta jokainen kansanedustaja saa tämän
syksyn aikana äänestää. Me tulemme
sisällyttämään sen meidän
vaihtoehtobudjettiimme.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä oli
keskustelua siitä, mikä on kokoomuksen linja opintotukijärjestelmän
kehittämisessä. Kyllä vielä haluan
sanoa vasemmistoliitolle, että me lähdemme siitä,
että opintotukijärjestelmää kehitetään
nykyjärjestelmän pohjalta, mutta siihen tarvitaan
tasokorotuksia. Sitä täytyy kehittää sen
mukaisesti, että opiskelut nopeutuisivat. En usko, että opintotukijärjestelmä on
se ruuvi, josta kierretään, vaan meillä on
aika paljon meidän yliopistojemme määrärahoissa
ja opintojen järjestämisessä tehtävää ennemminkin kuin
opintotuessa, mutta kyllä opintotukikin on yksi elementti.
Toivon todella, että näissä asioissa
edettäisiin.
Mutta kyllä minun täytyy sanoa nyt keskustalle
ja hallituksen edustajalle, että kun luen esimerkiksi keskustan
vaaliohjelmaa, niin täällä todetaan:
"Opintotuen parantamisessa kiireellisintä on muuttaa asumislisä ympärivuotiseksi
sekä nostaa opintoraha kustannuksia vastaavaksi. Toisen
asteen opiskelijoilta poistetaan vanhempien tulosidonnaisuus." Eli
nämä olivat ne kiireellisimmät asiat.
Mitä nyt tässä tarjotaan tänä päivänä,
kun vaalit on käyty ja hallitus istuu? Tarjotaan vain selvityksiä.
Kyllä tässä aika syvä ristiriita
on.
On hyvä, että oppositio on tämän
asian nyt ottanut esille ja oikeasti tehdään valtiontalouden
ja Suomen tulevaisuuden kannalta järkeviä päätöksiä ja
maltillisesti korotetaan opintotukea. Toivon todella, että näitä esityksiä on
tulossa jo seuraavaan talousarvioon. Toistan vielä sen,
että toivon, että hallitus yksimielisesti voisi
muuttaa talousarviotaan tai ainakin eduskunta yksimielisesti tehdä sen,
että ateriatukea korotetaan jo ensi vuodeksi.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Niin ed. Kalliksen kuin ed. Sarkomaan
puheenvuoroon on hyvä yhtyä ja muistuttaa kumminkin siitä tilanteesta,
joka oli maaliskuussa, jolloin olimme vaalikentillä. Tälläkin
hetkellä monet hallituspuolueen kansanedustajat sanovat,
että täytyy priorisoida, että nyt annetaan
sitä ja seuraavana vuonna sitä. Tämä on
varmasti ihan oikeaa politiikkaa myöskin valtiontalouden
kannalta. Mutta nyt minun täytyy kysyä, mitä tällä erää,
tässä tulevassa budjetissa, tämä hallitus
tarjoaa niille opiskelijoille, joiden äänet nämä puolueet
voittivat vaaleissa lupaamalla heille etuisuuksia. Monet opiskelijat
kuvittelivat, että äänestämällä tätä puoluetta
tai tätä henkilöä me saamme
nyt korjauksen tähän tilanteeseen. Nyt ollaan
kuitenkin tilanteessa, että oppositioryhmät tekevät
täällä lakialoite-esityksiä,
joissa ne yrittävät saada tilanteen, jossa hallituspuolueet joutuisivat
pitämään lupauksistaan kiinni.
Mitä tulee tähän keskusteluun vastuusta,
yhteisvastuusta ja perhevastuusta, niin minäkin, vaikken
ole vielä yhtä kauan elämää nähnyt
kuin edustajat Zyskowicz ja Vihriälä, totean kuitenkin,
kun omakin lapseni opiskelee täällä Kauppakorkeassa
Helsingissä, että kyllä se on aika luonnollista
ja aika oikeutettua, että minä kansanedustajan
palkalla tuen oman lapseni asumiskustannuksia, jotka varsinkin täällä Pääkaupunkiseudulla
ovat tällä opintorahalla aivan kohtuuttomat.
Minä haluan keskustelua myöskin siitä,
että kun me tiedämme, että kaupungeissa
asuminen maksaa selvästi enemmän varsinkin Pääkaupunkiseudulla,
ehkä Turussa ja Tampereella, kuin ammattikorkeassa jossain
pienemmällä paikkakunnalla, pitäisikö tätä järjestelmää myös
muuttaa niin, että se huomioisi tämän
elämisen kalleuden ja sitä mukaa myös
se tuki olisi suurempi siellä, missä myöskin
kustannukset ovat suuremmat. Tämä olisi se minun
lääkkeeni tähän. Jos joku asuu
pienellä paikkakunnalla, jossa on matalat vuokrat, tarvitseeko
myöskään asumislisän olla suhteessa
siihen yhtä paljon kuin esimerkiksi täällä Helsingissä,
jossa vuokraamalla pienen yksiön joudut maksamaan 3 000—4 000
vanhaa mummonmarkkaa siitä? Asumislisähän
ei alkuunkaan riitä kattamaan tätä.
Mutta on aivan luonnollista, että minä kansanedustajan
palkallani tuen omaa tytärtäni, jotta hän
valmistuu, hänen ei tarvitse tehdä niin paljon töitä tai
mennä ottamaan opintolainaa. Mutta ei se mikään
nöyryytys ole hänelle, vaan ehkä sitä joskus
kutsuttiin isän tai vanhempain välittämiseksi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Itsekin olen joskus opiskellut, noin 30 vuotta
sitten. Niihin aikoihin elimme, sekä minä että vaimoni,
kun molemmat opiskelimme, pelkästään opintolainalla.
Elätimme silloin pientä tytärtämme,
joka sittemmin opiskeli ilman opintolainaa.
Opintojen päätteeksi tein gradun, jossa tutkin koulutusinvestointien
sekä yksilöllisiä että yhteiskunnallisia
tuottoasteita vuoden 1978 palkkatiedoilla, sen aikaisilla opintojen
kestoilla. Tulos oli sinänsä itsestäänselvä:
koulutus on investointi, joka tuotti ja tuottaa edelleenkin sekä yksilölle mutta
myöskin yhteiskunnalle. Se, että ne investoinnit
tuottavat myös yhteiskunnalle, minusta oikeuttaa sen, että yhteiskunnankin
pitää kantaa vastuu niitten opiskelijoitten opinnoista,
jotka eivät pysty itse niitä rahoittamaan. Siinä katsannossa
on tietysti aika kyseenalaista ryhtyä tekemään
eroa sen suhteen, kenen vanhemmat pystyvät lastensa opintoja
avustamaan ja kenen eivät.
On ihan selvää, että aivan samalla
tavalla minä, jo ennen kuin sain kansanedustajan palkkaa, tuin
oman tyttäreni opiskelua, että hän pystyi
siitä selviytymään, ja olen kauhean tyytyväinen, että niin
voin tehdä. Toisaalta muistan, että ei olisi tullut
itselleni mieleenkään ja olisin luultavasti tuntenut
jonkinlaista häpeää, jos olisi pitänyt omilta
vanhemmilta mennä pyytämään
avustusta omaan opiskeluuni. Sen takia olin tyytyväinen,
että oli edes tämä lainajärjestelmä,
ja olen tyytyväinen, että on nykyisin opintorahajärjestelmä,
joka mahdollistaa sen, että opiskelijoiden ei tarvitse
mennä vasten tahtoaan pyytämään
vanhemmiltaan. Myöskin näinpäin sitä voi
katsoa.
Se, mitä ed. Salo sanoi ...
Toinen varapuhemies:
Ed. Virtanen, sovimmeko, että jatkatte puhujakorokkeelta.
Kun teillä on puheenvuoro, en halua keskeyttää puheenvuoroanne
sinänsä, mutta pidetään kutakuinkin
talon tavoista huoli.
Kiitos, arvoisa puhemies, ojennuksesta!
Haluan kuitenkin sanoa ed. Salolle vielä sen, että ehkä erinomaisen
hyvä tapa hoitaa opiskelijoiden opintososiaalista toimeentuloa
olisikin nimenomaan pitää huoli siitä,
että asuntojen hinnat ja vuokrat eivät nousisi.
Minusta se, että opiskelijoiden asumislisää ryhdyttäisiin
ikään kuin säätelemään
sen mukaan, mitkä asumiskustannukset eri paikkakunnilla
ovat, on liian monimutkainen järjestelmä. Yksinkertaisempi
järjestelmä on pitää huolta
siitä, että asuminen ei muodostu millään
paikkakunnalla niin kalliiksi, että opiskelijat eivät
selviä siitä asumislisällään.
(Ed. Zyskowicz: Ja sehän onkin yksinkertainen juttu!)
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En ymmärtänyt äskeistä kommenttia
siitä, että helpompi konsti olisi lähteä miettimään
sitä, miten me kansanedustajat pystyisimme lainsäädännöllä vaikuttamaan
siihen, mikä on asuntojen hinta esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla
verrattuna Kittilään. Me tiedämme kaikki
varmasti sen, että kyllä Kittilän asunnot
tulevat olemaan noin kolmasosa kustannustasoltaan, niin vuokra-asunnot
kuin omistusasunnot, verrattuna Pääkaupunkiseutuun.
Se johtuu markkinoilla olevasta kysynnästä ja
tarjonnasta siitä huolimatta, että näitä kaikkia
asumismuotoja tuetaan jo tälläkin hetkellä,
myöskin opiskelija-asuntoja veronmaksajien ja kaupungin
varoilla, ja pyritään saamaan asumiskustannukset
alhaisiksi. Mutta minun oikeustajuuni ei mene se, että joku
saa asumiseensa esimerkiksi 80 prosentin tuen asumiskustannuksista
ja toisella tuki riittää ainoastaan 20—30
prosenttiin ja kumpikin opiskelee samoilla tuloilla. Eli minä näkisin
näin, että porrastettaisiin tämä asumislisä nimenomaan
sen mukaan, mitkä ovat ne todelliset asumisesta johtuvat
kustannukset, ja pantaisiin tietenkin katto siihenkin.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun olen entisessä elämässäni
rakennuttanut yli 4 000 asuntoa ja pitänyt niiden
vuokrat semmoisella tasolla, että opiskelijatkin niistä selviytyvät,
niin kuvittelen kuitenkin omaavani jonkinlaista kompetenssia sanoa
näin. Se nimittäin, jos siirrytään
tuohon järjestelmään, tarkoittaa sitä,
että se entisestään nostaa vuokratasoa,
mistä täällä Pääkaupunkiseudulla
on aika hyvää kokemusta. (Ed. Zyskowicz: Kuten
asumistuki!) — Niin, kyllä osittain sekin
voi siihen vaikuttaa, mutta olennaista on, että asuntoja
on riittävästi tarjolla, niin että vuokrat
pysyvät kurissa — se on se ongelman ydin täällä — ja
että ne rakennetaan sellaisilla kustannuksilla, että vuokrat
eivät nouse liian korkeiksi. Ei se tietenkään
onnistu sormia napsauttamalla, mutta kyllä jotain voisi
toki yrittää.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Sarkomaa täällä lukikin
jo keskustan vaaliohjelmaa, jossa luvattiin opintotukeen ja opiskelijoille
kaikki mahdollinen. Niin he lupasivat tietenkin myös eläkeläisille
ja kaikille muillekin, lapsiperheillekin, niin että meikäläisen
piti oikein ruveta toppuuttelemaan, että älkää nyt
niin paljon luvatko, kun tiedetään, että ei
kaikkea voi luvata. Tässä sitä hintaa
nyt maksetaan. Teidän pitää lupaukset
lunastaa. Ei pidä luvata niin paljon, jos ei voi sitä toteuttaa.
Ed. Vihriälä täällä jo
lupasi, että korotus opintorahaan tulee jossakin vaiheessa,
mutta tässä aiemmin salaisessa ja nyttemmin julkisessa
lisäpöytäkirjassahan ei opintotukeen
ole ollenkaan rahaa. Nyt kun ed. Heinäluoma on täällä paikalla ja
hän varmasti tietää kaikki nämä asiat,
kysyisinkin, onko niin, että menosääntöä aiotaankin
nyt rikkoa opintotuen osalta, jos tämä keskustan
lupaus opintotukikorotuksesta toteutuu, vai onko tarkoitus leikata
jotakin, niin että saadaan tämä opintoraha
nostettua, koska jompikumpihan on tehtävä, jos
kerta aiotaan tämä asia hoitaa eikä sitä tässä salaisessa,
nyttemmin julkisessa lisäpöytäkirjassa
ole.
Muistutan vielä, että tämä lakialoite
on yksi osa tätä koko pakettia, jossa osoitamme
sen, mitä kaikkea tällä veronalennuksella,
mitä tämä hallitus on jo hyvätuloisille
antanut, mitä kaikkea olisimme niillä rahoilla
saaneet.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Salon ensimmäinen varsinainen
puheenvuoro kiihdytti suorastaan kiitoksiin, että oli hyvin
mietitty. Siitähän juuri, niin kuin ed. Huotari
tässä edellä sanoi, näissä meidän
kahdeksassa lakialoitteessamme on kyse. Haluamme esittää omat ehdotuksemme
siitä, miten hallitus priorisoi tiettyjä asioita,
ja haluamme sysätä tällä kertaa
hallitusta siihen oikeaan suuntaan.
Sen sijaan tämä nöyryytys-sana on
näköjään yhtä suosittu
kuin äskeinen sysätä-sanani, mutta ihan
vaan edustajille Zyskowiczille ja Salolle sanon, että vähintään
yhtä kova ajanmuutos on myös se, jos olemme muuttaneet
maailman sellaiseksi, että aikuisella ihmisellä ei
ole velvollisuutta huolehtia itsestään. Minun
mielestäni ainakin minä ja monet tuttavamme kuulumme
siihen sukupolveen ja todennäköisesti myös
meidän lapsemme tulevat kuulumaan siihen sukupolveen, joiden
mielestä me itse rakennamme myös sitä omaa
hyvinvointiamme emmekä voi olla aina odottamassa, että vanhempien
auttava käsi tulee vastaan. Se on myös asennemuutos, joka
on valitettavasti ehkä myös tässä todellisuutta,
jos tämän ajan nuoret todella tuudittautuvat siihen,
että vielä eläkeiässä olevat
vanhemmatkin huolehtivat heidän hyvinvoinnistaan. Se on
myös suuri asennemuutos.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Sarkomaa totesi, että hallitus
vain selvittää eikä tee mitään.
Tämähän ei pidä paikkaansa. Tuon
selvityksen jälkeen, siis todellakin kokonaisselvityksen
jälkeen, tehdään päätöksiä sitten siitä,
miten opiskelijoiden opintososiaalista asemaa pikaisimmin ja järkevimmällä mahdollisella
tavalla voidaan parantaa. Tässä salissakin on tullut
tänään jo hyvin monenlaisia ehdotuksia, mistä pitäisi
aloittaa, mikä olisi se tärkein kohennuksen paikka.
Sekin kertoo siitä, että kunnon kokonaisselvitys
tarvitaan, ja sen jälkeen tehdään järkeviä ratkaisuja.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysyn ed. Paloniemeltä, mistä olette
valmis leikkaamaan, opintotuesta, lapsiperheiltä, eläkkeistä vai
jostakin muualta, rahoittaaksenne ne muutokset, joita täällä nyt
jo lupailitte.
Ja edelleen odotan ed. Heinäluomalta, joka nyt on paikalla
täällä, vastausta siihen, onko menosääntö niin
tiukka, että sinne ei opintotuki sisälly, niin
kuin lisäpöytäkirjassa — siinä aiemmin salaisessa,
nyt julkisessa lisäpöytäkirjassa — sitä ei
todellakaan ole. Kun tiedän, että menosääntö on
tiukka ja valtiovarainministeriö pitää siitä huolen,
niin miten tämä asia aiotaan hoitaa?
Jotain nyt täällä lupaillaan koko
ajan. Keskusta on luvannut jo moneen otteeseen.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vielä tähän
keskustelun lopuksi kyllä totean sen, kun täällä on
keskusta nyt uudistanut nämä lupauksensa, että tuli
vähän enemmän lupauksia kuin on esimerkiksi
hallitusohjelmassa. Kun kaikki tiedämme, että tosiaan
siinä lisäpöytäkirjassa ei ollut
euroakaan, ei killinkiäkään, opintotukeen,
niin mistä ne rahat sitten tulevat? Onko tarkoitus tosiaankin
joustaa menosäännössä, vai onko
tarkoitus leikata jostakin, vai onko tarkoitus opintotukijärjestelmää sillä tavalla
sisäisesti kehittää tai muuttaa tai tehostaa,
että siihen saataisiin rahaa, koska rahaa ei todellakaan ole?
Yksikään kansanedustaja hallituspuolueista ei
ole pystynyt tähän vastaamaan. Luvattu on, mutta
rahaa ei ole pystytty osoittamaan. Kysynkin, mistä nämä rahat
tulevat.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minua hieman vierastuttaa jo siinä hallitusohjelmassa
oleva tekstityyppi, jossa selvitettiin ja selvitettiin ja selvitettiin,
taisi olla liki kuusikymmentä kertaa, kun erilaisia selvityksiä tehdään. Kun
vähän muistelee sitä aikaa neljä vuotta
taaksepäin, niin minun mielestäni nämä opiskelijoitten
asiat on selvitetty ihan riittävän moneen kertaan.
Minusta nyt alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että oppositio
käyttää näitä selvityksiä niin
kuin keppihevosina kertoakseen, että emme me aio näitä asioita
toteuttaa, vaan panemme ne työryhmiin. (Eduskunnasta: Hallitus! — Naurua)
Oppositio aikoo ... Hallitus aikoo kätkeytyä sinne, mutta
minä vaan oppositiossa kumminkin vaadin sitä,
ainoastaan vain sitä, että se, mikä silloin helmi—maaliskuussa
luvattiin ihmisille, pidetään, ei yhtään
mitään muuta. Ei tarvitse antaa mitään
sellaista, mitä tässä matkan varrella
tehdään, vaan ainoastaan se, mitä luvattiin.
Niin ed. Paloniemi kuin muut, lähdetään
katsomaan, mitä te olette vaalilupauksia antaneet äänestäjille,
ja ne vaan toteutetaan tällä kaudella. Kun priorisoinnista
puhutaan, niin ei se ole priorisointia, kun sanotaan, että annetaan
joskus myöhemmin, mahdollisesti sitten, kun tämä hallituskausi
on loppunut, vaan kyllä täytyy tämän eduskuntakauden
aikana toimia ja niiden pitäisi näkyä myös
hallitusohjelmassa tai sitten lisäpöytäkirjassa
tai jossakin muussa, muutenhan tämä on ihan selvää bluffausta
ja harhautusta.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En halua erityisesti ed. Sirnön
kanssa täällä kiistellä, päinvastoin
hän on mielestäni pirteä ilmestys tänne
eduskuntakeskusteluun, mutta kun hän korosti sitä,
että tämän päivän ajattelu
ja hänen sukupolvensa lähtee siitä, että arvostetaan
ihmisten itsenäisyyttä ja omaehtoisuutta eikä voida
lähteä siitä, että esimerkiksi
19- tai 20-vuotias ihminen joutuisi omilta hyvätuloisilta
ja hyvissä varoissa olevilta vanhemmiltaan pyytämään
taloudellista tukea esimerkiksi opintojen aikana, niin on ymmärrettävää, että ed.
Sirnön ja hänen ystäviensä mielestä tämä on
ilmeisesti sitä ihmisten paapomista.
Mutta se, että ihminen 18- tai 19- tai 20-vuotiaana
ei koe mitään estoja siihen, että yhteiskunnalta
ja veronmaksajilta voi aina pyytää ja sieltä aina
löytyy tuki ja sieltä aina löytyy apu
ja sitä itsenäistytään veronmaksajien
piikkiin, se ilmeisesti ed. Sirnön ja hänen tuttavapiirinsä mielestä on
maailman luonnollisin asia.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz nyt tuntuu sortuvan siihen samaan,
mitä itse asiassa tuossa lainauksessani Kelan Sanomista
totesin normaaleista opiskelijoista. Hänen normaali opiskelijansa
on ilmeisesti vain 19—20-vuotias. Entä kun kyseessä onkin
23—24-vuotias, viisi kuusi vuotta kotoa poissa asunut opiskelija?
Koetteko niin, että 23—24-vuotias ei ole taloudellisesti
itsenäinen, hän ei voi edes halutessaan taloudellisesti itse
vastata omasta hyvinvoinnistansa, vaan hänen pitäisi
olla sellaisessa tilassa, että hän ei koe sitä millään
tavalla nöyryyttävänä aikuisena
ihmisenä lähestyä jokapäiväisen
leipänsä takia vanhempiaan?
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän ehkä palataan,
mutta tätä pohdittiin silloin, kun käsiteltiin
toimeentulotukea ja sitä, onko oikein, että vanhempien
varat ja tulot otetaan toimeentulotukea arvioitaessa huomioon opiskelijoiden
kohdalla, vaikka he olisivat 23-vuotiaita eivätkä olisi
viiteen vuoteen asuneet kotona, mutta ei oteta ei-opiskelevien nuorten
kohdalla. Minun mielestäni olisi oikein, että samalla
tavalla kuin opiskelijoiden kohdalla muidenkin nuorten kohdalla
vanhempien tulot ja varallisuus otettaisiin huomioon. Ja nyt tullaan juuri
tähän kysymykseen, mikä on sitä itsenäistymistä ja
mikä on sitä itsensä taloudellisesti
huoltamista ja omasta taloudestaan huolehtimista.
Minun mielestäni, olen henkilökohtaisesti
sitä mieltä, että pitäisi olla
luonnollisempaa, että 23-vuotias opiskelija menee hyvätuloisilta
vanhemmiltaan tarvittaessa pyytämään
taloudellista tukea, kuin että hän menee toimeentulotukijonoon aitojen
köyhien ihmisten kanssa hakemaan kunnallista toimeentulotukea.
Pidän luonnollisena sitä, että vaikka
henkilö olisi 23 vuotta — ehkä sopiva
ikäraja olisi 25, mistä ed. Huotari täällä muisteli
meidän silloin puhuneen — tällaisissa tilanteissa,
jos vanhemmilla on riittävät varat ja riittävät
tulot, todellakin heidän tulonsa ja varansa otetaan huomioon.
Se ajatus, että kynnyksen hakea toimeentulotukea pitää olla
mahdollisimman alhainen ja kynnyksen hakea omilta vanhemmiltaan
tukea pitää olla mahdollisimman korkea, on minulle
täysin käsittämätön
ajatus.
Jyrki Kasvi /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Myös minä koen tarpeelliseksi hieman
korjata ed. Zyskowiczia siinä, että suomalaiselta
opiskelijalta vie nykyään tutkimuksista riippuen
keskimäärin kahdesta kolmeen vuotta saada opiskelupaikka,
elikkä kun opinnot alkavat keskimäärin
20—21-vuotiaina ja kestävät siitä noin
nelisen vuotta eteenpäin, niin me lähestymme tosiaan
sitä 25:tä, ja silloin täytyy ruveta myös
miettimään, missä vaiheessa sitten todella itsenäistytään.
Toinen, mitä ihmettelen, on se, kuinka innokas ed.
Zyskowicz on luomaan uutta tuloloukkua Suomeen, koska sitähän
rupeavat vanhemmat jo miettimään, kannattaako
heidän tienata, koska kohta sitten sosiaaliviranomaiset
ja opintotukiviranomaiset laskevat, voiko tälle heidän
lapselleen antaa opintotukea vai ei vai pitääkö se
ottaa vanhemmilta, eli silloin ei välttämättä kannatakaan
palkankorotusta ottaa enää vastaan.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sen verran myös haluaisin samalla
tavalla kuin ed. Kasvi kysyä, onko ed. Zyskowicz todella
sitä mieltä, että nykyään
päätoimiset opiskelijat muka jossakin kunnassa
saisivat toimeentulotukea automaattisesti. On aivan turha maalata
sellaista uhkakuvaa, jota ei ole edes olemassa. Ei tämän
hetken 23-vuotias päätoiminen opiskelija noin
vain kävele sinne kunnalliseen toimeentulotukeen saamaan
tukea, vaan pitää olla hyvin perusteelliset syyt
ylipäätänsä sen hakemiselle
saatikka sen saamiselle.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En ole väittänyt,
että 23-vuotias päätoiminen opiskelija
saa toimeentulotukea, ja se, miksi hän ei saa, on juuri
se, että vaikka hän on 23 vuotta täyttänyt,
hänen vanhempiensa tulot ja varallisuus otetaan huomioon.
Se johtuu siitä, että tämä laki
on voimassa, mutta jos nyt joku esittäisi tällaista
lakia säädettäväksi, niin ed.
Sirnö olisi täällä sanomassa,
että nyt sysätään 23-vuotiaan
opiskelijan elatusvelvollisuus hänen vanhemmilleen eikä se
voi olla oikein. Eikö niin? Sitähän te
täällä olette todistanut, että se
ei ole oikein, että 23-vuotiaan opiskelijan vanhemmat ovat
elatusvelvollisia häneen nähden. Kuitenkin toimeentulotukilaissa
tai itse asiassa siihen liittyvässä lainsäädännössä on
tänä päivänä tämä tilanne.
Mitä sitten tulee ed. Kasvin huomioon, niin tämä on
oleellinen huomio. Näihin liittyvät nämä kannustinloukkuongelmat,
en kiistä sitä. Mitä enemmän
tarveharkintaa, sitä enemmän voidaan sanoa, että sehän
ei kannusta ottamaan palkankorotuksia tai vastuullisia töitä vastaan,
koska sitten aiheutuu kannustinongelmia sitä kautta, että nämä vaikuttavat
tarveharkinnassa perheen, lasten tai perheen muihin, tulonsiirtoihin.
Tähän voin vain sanoa, että silloin,
kun minä opiskelin, silloin nimenomaan opintorahan kohdalla
vanhempien tulot ja varallisuus otettiin huomioon, enkä tiedä kenestäkään
silloin 70-luvulla, joka olisi kieltäytynyt palkankorotuksesta
tai jostakin vastaavasta sen vuoksi, että silloin vanhempien tulot
ja varallisuus vaikuttivat lasten saamaan opintorahaan.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz tosiaankin puhui hieman toisesta
asiasta silloin, kun hän puhui tästä 23-vuotiaasta. Hän
nimittäin muutama vuosi sitten esitti, että kaikki,
myös muut kuin opiskelijat, laitettaisiin vanhempien huoltovelvollisuuden
piiriin alle 25-vuotiaina, myös itsenäisesti kodin
ulkopuolella asuvat. Mutta perustuslakivaliokunta totesi tämän
perustuslainvastaiseksi ja tämä ed. Zyskowiczin
haaveilema yhteisvastuu ei sitten toteutunutkaan.
Palaisin vielä itse asiaan, mistä tämä keskustelu
lähti, eli rahaa on ollut käytettävissä.
Siis hallituksella on ollut rahaa käytettävissä,
tosin velkarahaa, mutta hallitus käytti sen toisin. Se
priorisoi veronalennukset, ja nyt kokoomus täällä on sitä mieltä,
että olisi pitänyt toteuttaa sekä veronalennukset
että opintotuen korotus eli hakea tuplajättipottia.
Me olemme priorisoineet: me olemme päättäneet,
että veronalennuksia ei, vaan nämä määrätyt
etuudet kyllä.
Muistutan vielä siitä ajasta, kun vasemmistoliitto
oli hallituksessa. Kyllä me täällä puolustimme
hallituksen monesti ikäviäkin päätöksiä ed. Zyskowiczin
kanssa yhdessä, vaikka joskus aina livahdimme sivuraiteelle
näissä keskusteluissa, mutta näyttää siltä,
että sekä keskusta että sosiaalidemokraatit
eivät jostakin syystä halua täällä puolustaa
eikä edes selittää, mitä tässä oikein
on tapahtumassa, ollaanko menosääntöä rikkomassa
vai tekemässä joitakin leikkauksia, että tämä keskustan
lupaama opintoraha saataisiin korjattua. Olen kyllä hieman
pettynyt tähän keskusteluun siinä mielessä,
että vaikka ed. Heinäluoma on paikalla, hän
ei tähän vastannut.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Näyttää keskustelu
hiipuvan, mutta sen verran tähän puolustukselle
puheenvuoroa, että kun tässä aikaisemmin
oli koko keskusta syytettyjen listalla, nyt viimeisten puheenvuorojen
aikana on niin, että vain ed. Zyskowicz on joutunut syytettyjen
listalle. Kun kuuntelee tätä keskustelua, niin
kyllä siinä maailmankuvassa, mitä itse
edustan, tämä ed. Zyskowiczin näköala
vanhan valtionhoitajapuolueen edustajana tavallaan, jos näin
voidaan katsoa edelliseltä hallituskaudelta, on lähellä tätä maailmankuvaa,
että yhteisvastuuta, perhekeskeistä vastuuta,
kasvatus- ja tulevaisuudentyötä pitää tukea
ja hoitaa eikä kaikkea työntää yhteiskunnalle,
niin kuin keskustelussa on hyvin tullut tämä vasemmistovihreä ideologia
ja politiikka, mitä täällä yritetään tänäänkin
syöttää sellaisena, että yhteiskunta vastaa,
paapoo, hoitaa ja jokainen täyttää omat taskunsa
ja vaan työnnetään luukulta lisää ja
lisää, vailla mitään tarveharkintaa.
Siinä mielessä täytyy todeta, että se
keskustelu, mitä ed. Zyskowicz on tässä ylläpitänyt,
on sellaista politiikkaa, minkä toivoisin tässä yhteiskunnassa
kasvavan ja voimistuvan. Sillä suomalainen isänmaa
olisi vahvempana kestämään tulevaisuuden
taistojakin, kun kansalaisilla olisi yhteisö- ja yksilövastuu.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Lääkäri määräsi
puhekiellon, mutta rikon sitä nyt yhden puheenvuoron verran.
Ed. Huotarille: On selvää, että menosäännöstä pidetään
kiinni, se on eduskunnan hyväksymä, ja uskon,
että kaikki ne puolueet, jotka ovat eduskunnassa, tietävät,
mitä on pahasti velkaantunut valtiontalous. Ne jotka näkivät
90-luvun laman, pitävät siitä kiinni,
että meillä säilyy jatkossakin terve
valtiontalous. Se on myös köyhän paras
ystävä.
Mitä tulee priorisointiin, hallitus priorisoi, panee
etusijalle, työllisyyden ja kaiken, mikä tukee sitä.
Se on ensisijainen valintaperuste. Sitä kautta tulee uusia
veronmaksajia, ja sitä kautta tulee myös uutta
jaettavaa, myös sosiaaliturva.
Kokoomus on puhunut hyvin kauniisti tästä opiskelijoiden
asemasta. Kokoomus teki erinomaisen vaaliohjelman, joka oli konkreettinen
ja ohjasi vaalikeskustelua, ja ansaitsee tästä tänäkin
päivänä tunnustuksen. Kuinka monta euroa oli
varattu siinä opintotuen parantamiseen? (Ed. Zyskowicz:
Lupaamme vähemmän ja teemme enemmän!)
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Valitettavasti ei minulla ole ollut mahdollisuutta
olla alusta asti kuuntelemassa tätä keskustelua,
mutta ihan näin muutaman puheenvuoron jälkeen
havaitsen, että kovin yksipuolista keskustelua täällä käydään.
Olisi olettanut, että kun vasemmistoliiton ryhmä jättää tämän
lakialoitteensa, tässä olisi hieman laajemmin
pohdittu opiskelijoitten asema. Tarkoituksena ilmeisesti lakialoitteella on
mahdollistaa parempi sosiaalinen asema opiskelijoille opiskeltaessa.
Tässä esimerkiksi mielestäni tätä ongelmaa
ei tällä lakialoitteella missään
tapauksessa ratkaista, jos ajatellaan, että esitetään
korotuksia pelkästään opintorahaan. Kun puhutaan
muutamien kymmenien eurojen korotuksesta, niin sillä ei
varmasti yksikään opiskelija paremmin pysty opiskelemaan,
vaan opintotukijärjestelmään tarvitaan
uudistuksia. Toivoisi, että myös vasemmistoliitolta
tulisi oma panostuksensa siihen, miten tätä asiaa
käsitellään kokonaisuutena.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Lindén ei todellakaan ollut
keskustelun alussa, jossa totesimme, että tämä on
osa meidän kahdeksan kohdan köyhyydenpoisto-ohjelmaamme. Eli
kyse ei siis todellakaan ole meidän kohdaltamme koko järjestelmän
uudistamisesta, vaan puuttumisesta tiettyihin tämän
hetken suuriin köyhyysongelmiin, joista yksi on se, että opintoraha
on jäänyt jälkeen. Sen lisäksi
meidän ryhmämme on tehnyt aloitteen muun muassa
asumistuen ympärivuotistamisesta. Varmaan jatkossa rupeamme
miettimään esimerkiksi sitä suurta ongelmaa,
mikä tällä hetkellä on, että kovasti
puhumme ammatillisen koulutuksen puolesta, mutta todellisuudessa
alle 20-vuotiaat ja toisen asteen opiskelijat ovat erittäin
heikossa asemassa, koska hyvinkin pieni vanhempien tulo vaikuttaa heidän
mahdollisuuksiinsa saada opintorahaa ja opintososiaalisia etuuksia.
Tämä ei todellakaan ole kuin pieni osa sitä,
ja tämä on samalla osa meidän talousarviopakettiamme.
Toivottavasti myös näiden muiden opintososiaalisten
etuuksien uudistaminen jatkuu sitten hyvässä hengessä.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Olisin sen verran kysynyt vasemmistoliiton
edustajilta, kuuluuko tähän teidän kokonaispakettiinne
sitten nämä 17-vuotiaat, joille on yritetty esittää lapsilisää,
jolloin he jäisivät opintorahan ulkopuolelle.
Näin ollen heidän sosiaalinen asemansa paranisi
ainakin niiden osalta, jotka opiskelevat, koska lapsilisän
suuruus on tällä hetkellä huomattavasti
suurempi kuin 17-vuotiaitten opintoraha.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Lindén esitti suoran kysymyksen,
johon suora vastaus: 17-vuotiaiden lapsilisä ei kuulunut
tähän. Se olisi ollut liian kallis ratkaisu tähän
kokonaisuuteen, jossa esitimme kahdeksankohtaisen ohjelman, vaihtoehtoisen
ohjelman, joka on suurin piirtein saman suuruinen kuin veronalennukset.
Esitimme tämän ohjelman nimenomaan köyhyyden
ehkäisemistä varten. Siihen ohjelmaan, ikävä kyllä,
tämä suhteellisen kallis 17-vuotiaiden lapsilisä ei
sopinut. Se olisi tietysti ihan hyvä tavoite, mutta ei
sitä tainnut olla kokoomuksenkaan ohjelmassa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Heinäluoma esitti suoran kysymyksen,
johon on hyvä saada rehellinen vastaus: Kokoomuksen kuuden
kohdan vaaliohjelmassa ei ollut opintotuen korotusta. Me teimme
vaaliohjelman, johon koimme voivamme kaikissa olosuhteissa täysin sitoutua.
Otimme siihen vain ne vähimmäisvaatimukset, jotka
mielestämme joka tapauksessa kaikissa olosuhteissa on tehtävä ja
joihin aidosti saatoimme sitoutua. Saatoimme katsoa äänestäjiä suoraan
silmään ja luvata, että tämä ainakin
toteutuu, jos kokoomus on vastuupaikalla vaalien jälkeen.
Linjamme oli se, että luvataan vähemmän
ja tehdään enemmän, jos tilaisuus sitten
tulee, niin kuin nyt nähdään, että on
mahdollisuus opiskelijoiden kohdalla tällä vaalikaudella
liikkua. Hallituspuolueiden linja taas oli se, että luvataan enemmän
ja tehdään vähemmän. Sen takia
hallituspuolueet, ennen kaikkea keskusta mutta myös sosialidemokraatit,
ovat nyt ihmeissään vaalien alla antamiensa liiallisten
lupausten kanssa.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä edellistä puhujaa
täydentää sillä, että kokoomuksen
kuuden kohdan ohjelma oli se ohjelma, jossa oli ne keskeiset asiat,
joista me ehdottomasti lupasimme pitää kiinni,
jos olemme hallitusvastuussa. Mutta kansallisen kokoomuksen tämän
vaalikauden tavoiteohjelmassa hyvin keskeisesti puhutaan opintososiaalisista
asioista ja opiskelijoiden asemasta, joten ne puheet, joita täällä salissa
on pidetty, eivät missään nimessä kyllä ole
ristiriidassa kokoomuksen linjan kanssa, toisin kuin voisi todeta
keskustan ja ehkä eräiden sosialidemokraattienkin
puheista. Mutta tärkeintä on, herra puhemies,
että tässä asiassa edetään
ja opintososiaalisissa asioissa tapahtuu muutosta tällä vaalikaudella.
Keskustelu päättyy.