3) Laki rikoslain 21 luvun 17 §:n kumoamisesta
Sari Sarkomaa /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Perheen sisäinen väkivalta,
lähisuhdeväkivalta, ei ole pelkkä yksityisasia.
Tällä hetkellä voimassa oleva lainsäädäntö ei
riittävästi ehkäise lähisuhdeväkivaltaa
ennakolta eivätkä oikeudelliset seuraamukset ole
riittäviä. Mielestäni pahin epäkohta
rikoslaissa tällä hetkellä on niin sanottu
vakaan tahdon pykälä. Lakialoitteessani ehdotetaan
tämän rikoslain 21 luvun 17 §:n muuttamista
tai tarkemminkin kumoamista, eli se tarkoittaisi sitä,
että kun tämä pykälä muutettaisiin,
niin pahoinpitelyn uhrilla ei olisi enää mahdollisuutta
vakaasta tahdosta pyytää asian käsittelyn
lopettamista.
Mielestäni väkivallan uhriksi joutuneen harteille
ei pitäisi sysätä yksin päätöstä siitä,
saatetaanko väkivallan tekijä teoistaan vastuuseen. Mielestäni
perheväkivalta on vakava rikos ja se pitäisi nykyistä paremmin
saada päivänvaloon. Kyseisen säännöksen
nojalla, varsinkin perheväkivaltatapauksissa, syyttämisestä luovutaan usein
juurin asianomistajan pyynnöstä. Monissa tapauksissa
syyttäjän on ollut hankala ellei mahdotonta arvioida,
kuinka paljon asianomistajan oma vakaa tahto tai häneen
kohdistuva painostus on ollut syyttämättäjättämisen
taustalla.
Tämä vakava ongelma, se että liian
usein tapahtuu niin, että pahoinpidelty uhri painostetaan luopumaan
syytteestä, on havaittu, ja valtakunnansyyttäjä onkin
vuonna 2000 antanut yleisen ohjeen syyttäjille ja todennut,
että tätä pykälää sovelletaan
aivan liian usein, ja on antanut ohjeen, että syyttäjien
täytyisi useammin syyttää eikä jättää syyttämättä.
Mutta mielestäni tämä valtakunnansyyttäjän
ohje ei ole riittävä, vaan tarvitaan lakimuutos
niin, että uhrin asemaa helpotettaisiin eikä jätettäisi
uhrin harteille sitä, nostetaanko perheväkivaltatapauksesta
syyte.
Hyvin ikäviä esimerkkejä voi todeta
esimerkiksi vuodelta 2001. Silloin jätettiin 4 200 tapausta
syyttämättä tämän pykälän
nojalla. Jos verrataan sitä muihin rikoksiin kuin perheväkivalta, puhutaan
muutamista sadoista tapauksista, jotka jätetään
syyttämättä. Tämä,
arvoisa herra puhemies, kuvaa sitä, että tämä pykälä on
sellainen, että se täytyy muuttaa, se täytyy
kumota. Kaiken kaikkiaanhan perheväkivalta on suomalaisessa yhteiskunnassa
todellakin häpeäpilkku, sillä joka viides
suomalainen nainen on kokenut tai kokee parisuhteessaan tällä hetkellä väkivaltaa.
Meillä tapahtuu 100 000 perheväkivaltatapausta
vuodessa. Ne koskettavat noin 90 000:ta perhettä,
ja tämän perheväkivallan piirissä on
200 000 lasta vuosittain. Perheväkivallan seurauksena
Suomessa kuolee vuosittain 50 naista ja miestä, ja tämä on
mihin muuhun maahan tahansa verrattuna erittäin suuri luku.
Nämä luvut todella kuvaavat sitä, että tämä ongelma
on erittäin vakava.
Ongelma on myös Suomen lainsäädäntö.
Me olemme olleet aika jälkijunassa lainsäädännössä ja
siinä, kuinka me ennalta ehkäisemme, miten me
suhtaudumme perheväkivaltaan. Esimerkiksi raiskaus avioliitossa
säädettiin rikokseksi vasta vuonna 1994. Tämä kuvaa
mielestäni osin lainsäädäntömme
takapajuisuutta näissä asioissa.
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni tämä rikoslain
17 § on kiireellisesti kumottava tai muutettava. Mielestäni
se olisi yhteiskunnan yksiselitteinen viesti siitä, että tuomitsemme
väkivallan ja että perheväkivalta on
yhtä lailla väkivaltaa kuin mikä muu
tahansa väkivalta. Se olisi myös hyvin vahva viesti
siitä, että kansalaisen henkilökohtaisen
koskemattomuuden on oltava ehdotonta myös parisuhteessa
ja perheen sisällä. Viranomaisilla on oltava täydet
edellytykset puuttua perheväkivaltaan.
Arvoisa herra puhemies! Kun ministeri on täällä paikalla,
haluan todeta sen, että tiedän, että ministeriössä on
valmisteilla lainsäädäntöä ja säädöksiä,
joilla parisuhdeväkivaltaan puututtaisiin nykyistä tiukemmin.
Tällä lakialoitteellani haluan vauhdittaa tämän
tärkeän asian etenemistä ja toivon todellakin,
että hallitus viivytyksettä toisi nämä lakiesitykset
perheen sisäisestä lähestymiskiellosta
ja tämän niin sanotun vakaan tahdon -pykälän
kumoamisesta. Mutta todellakin haluan korostaa, että tämä vakaan
tahdon -pykälä on merkittävin asia ja
se täytyisi kaikkein kiireellisimmin saada eduskunnan käsiteltäväksi.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Aivan kuten ed. Sarkomaa puheensa lopussa totesi,
tämä asia on toimeksiantona jo ollut
pidempään oikeusministeriössä ratkaistavana.
Toista vuotta sitten itse laitoin vireille lainsäädännön
tämän niin sanotun vakaan tahdon -pykälän
poistamiseksi. Sitä ennen oikeastaan oikeusministeriön
toiveesta Valtakunnansyyttäjävirasto syyttäjille
annetulla ohjeellaan koetti tätä soveltamista
yhdenmukaistaa kautta maan.
Sen verran täytyy oikaista ed. Sarkomaan siteerausta
noista luvuista: yli 4 200 syyttämättäjättämispäätöstä on
kaikista pahoinpitelyjutuista, eli kaiken tyyppisiä syyttämättäjättämisiä on yhteensä
tuon
verran. Kyllähän näitäkin varmaan
kymmeniä on jo, joissa juuri nimenomaan tästä perheen
sisäisen vakaan tahdon tulkinnasta on ollut kysymys. Kuitenkin
vain pieni osa tästä kokonaisluvusta on näitä tapauksia.
Tosiaankin, perheväkivallanvastaista työtä Suomessa
on vahvistettava, ja nyt aivan parin kuukauden sisällä hallituksen
esitys eduskunnalle valmistuu. Siinä on sekä tämän
21 luvun 17 §:n muutos suunnilleen aloitteen tarkoittamalla
tavalla ja sitten tämä perheen sisäinen
lähestymiskielto. Suomi ei ole viime vuosina enää ollut
jälkijunassa perheväkivallanvastaisessa työssä.
Esimerkiksi perheen sisäinen lähestymiskielto, mahdollisuus
häätää puoliso kodistaan väkivaltaisen
käyttäytymisen jälkeen, tulee toisena
Itävallan jälkeen: valmistelu siinä lähti
liikkeelle silloin, kun tällainen järjestely oli
olemassa ainoastaan Itävallassa. Tilastot ja perheväkivallan laajuus
ja vakavuus antavat aiheen siihen, että Suomi on tarvittaessa
ihan pioneeri, tienraivaaja, valtionakin pyrittäessä kuitenkin
sellaiseen sääntelyyn, joka on valvottavissa ja
toteutettavissa. Esimerkiksi lähestymiskiellossahan samalla
lavennetaan poliisin velvollisuutta puuttua asiaan tämän
kaltaisilla väliaikaisilla lähestymiskielloilla
silloin, kun on selvästi väkivallan uhka perheen
sisällä olemassa ja esimerkiksi toistuvaa käyttäytymistä.
Saadaan heti puututtua tilanteeseen nykyistä laajemmin
ja sitten viedään asia tuomioistuimen arvioitavaksi
pidempiaikaisen lähestymiskiellon tuomitsemiseksi.
Tähän asiaan tosiaan päästään
ihan muutaman viikon sisällä palaamaan lähetekeskustelun
merkeissä, ja toivon sitten aikanaan myös ripeää käsittelyä lakivaliokunnassa.
Se on ehkä vielä lopuksi syytä muistuttaa,
että tämä ongelma vakaan tahdon lieventävästä vaikutuksesta
syntyi aikoinaan eduskunnassa, kun täällä lakivaliokunta
pahoinpitelyrikoksia koskevaa sääntelyä uudistettaessa
katsoi, että mentiin liian iso hyppäys ja jätettiin
sitten tällainen aika vaikeasti sovellettava säännös
ihan täällä innovoituna tuohon normiin.
Mutta uskon tosiaan, että se tilanne selkenee huomattavasti
tämän tulevan lainmuutoksen myötä.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Pidän lakialoitetta rikoslain 21
luvun 17 §:n muuttamisesta ehdottoman tarpeellisena. Sosiaalityössä toimittuani
ja rikosuhripalvelun vapaaehtoisena toimiessani olen nähnyt
tämän pykälän ongelmallisuuden.
Aloitteessa on kuvattu hyvin perheväkivallan raadollista
todellisuutta. Pykälä koskee myös monia
muita väkivaltarikoksia. Muun muassa velkoja ja uhkailua
sekä monenlaista henkistä ja fyysistä väkivaltaa
käytetään keinoina rikosilmoituksen perumisen
edistämisessä ja siihen painostamisessa. Joskus
uhri on muun muassa sidoksissa niin tiiviisti rikosporukassa, että häntä uhkaillaan
jopa henkeen vedoten perumaan rikosilmoituksensa. Usein myös
taloudellinen ja henkinen riippuvuus saattavat pakottaa tai houkuttaa
perumaan rikosilmoituksen. Perheväkivaltatapauksissa myös
puolison suojeleminen tuomiolta on usein syy rikosilmoituksen perumiseen
ja uhrin toiveeseen asian syyttämättä jättämisestä.
Väkivaltaa ei pidä ikinä hyväksyä,
ja sen on oltava aina tuomittavaa.
Vakaan tahdon ja tärkeän yhteisöllisen
ja yksilöllisen edun arviointi, niin kuin nykyisessä rikoslaissa
mainitaan, on myös todella haastavaa. Aina esimerkiksi
rikoksentekijän aiemmat merkinnät rikosrekisterissäkään
eivät ole estäneet ilmoituksen perumista tai vaatineet
syytteen nostamista. Mielestäni tämä aiempi
rikostausta vastaavissa väkivaltarikoksissa tulisi olla
aina sellainen seikka, joka automaattisesti edellyttäisi
rikoksen tai rikosepäilyn vakavaa käsittelyä,
syytteen nostamista rikoksen kyseessä ollessa, vaikka uhri
pyytäisikin rikosilmoituksen perumista.
Kannatan siis lämpimästi ed. Sarkomaan tekemää lakialoitetta.
Väkivaltaa ei todella pidä ikinä hyväksyä.
Siltä ei yhteiskunnassakaan saa sulkea silmiä ja
jättää syytettä nostamatta tällaisissa tapauksissa.
Herra puhemies! Onneksi asiaan on kuitenkin tulossa oikeusministeri
Koskisen esittämiä parannuksia.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! On myönteistä jälleen,
että oikeusministeri on täällä vastaamassa
oman toimialansa hallinnon lakiesityksiin ja kertomassa sitä,
mitä tulossa on. Sen verran lienee kuitenkin paikallaan
ihan poliisimiehenkin näkökulmasta, joka on siviiliammattini,
todeta se, että ennen kuin tämä lainsäädäntö tuli
voimaan, esitutkintaviranomaiset, poliisi, joutuivat harkitsemaan
sitä, koska on perheen sisällä oleva
väkivaltatapaus sellainen, että se viedään
syyttäjälle tai ei.
Lakivaliokuntahan halusi nostaa tämän kysymyksen
niin, että periaatteessa tällaista rikosilmoituksen
perumismahdollisuutta ei ole, kuten ed. Taiveaho äsken
niin väitti. Kyllä poliisi aina pahoinpitelytapauksen
vie syyttäjän harkittavaksi, ja nimenomaan syyttäjä käyttää sitten
harkintaa, lähdetäänkö tätä asiaa
syyttämään vai ei, mitkä ovat
olleet ne olosuhteet ja mikä on ollut tahallista.
Nyt tietenkin, jos syyttäjältä tämä oikeus
otetaan pois, niin monesti tämä ratkaisu siirtyy
sitten tuomioistuinkäsittelyyn ja sitä samaa harkintaa
käydään myöskin siellä,
kun kuullaan asianomistajaa eli vahingon kärsinyttä.
Hän tuomioistuimessa vakaasta tahdosta saattaa kertoa,
esimerkiksi lievässä pahoinpitelytapauksessa,
että tapaus oli hyvin tapaturman luontoinen ja hän
haluaa, että esimerkiksi toista osapuolta ei tuomita tästä teosta.
Onkin mielenkiintoisia kysymyksiä myöskin tuomioistuimissa
esimerkiksi sitten, tuleeko näistä tapauksista
tuomio, jos teko on vähäpätöinen,
yleinen etu ei vaadi rangaistusta ja asianomistaja vakaasta tahdosta
kertoo, että häntä ei ole tähän
painostettu ja hän haluaa, että syytettä ei
nosteta. Poliisin on kuitenkin paikalla käydessään
aina tehtävä rikosilmoitus silloin, kun sen tietoon
tulee tällainen tapaus, ja lähteä tutkintaan
ja viemään se syyttäjälle.
En ole mitenkään skeptinen, mutta haluan vain
kertoa, että nämä asiat eivät
ole niin yksinkertaisia, miltä ne näyttävät
tässä, vaan tässä kynnys menee
koko ajan eteenpäin ja jossakin paikassa joudutaan myöskin
ratkaisemaan se, ovatko teko ja olosuhteet, tahallisuus, olleet
sellaiset myöskin ottaen huomioon rikoksen uhrin asema,
että on paikallaan siitä antaa tuomio, vai päädytäänkö sitten
oikeuden käsittelyssä johonkin toisenlaiseen ratkaisuun,
kun ymmärretään kumminkin, että monessa
on miehen ja naisen parisuhde, perhe, ja ilman painostusta on päädytty
tällaiseen tulokseen ja tultu siihen tulokseen.
Minä puolustan vaan ...
Toinen varapuhemies:
Puhe, ed. Salo, jatkunee puhujakorokkeelta.
Herra puhemies! Pystyn lopettamaan tältä erää tähän.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kiittää siitä,
että oikeusministeri on täällä paikalla,
ja myöskin siitä, että hän korjasi hieman
epätarkkaa puhettani. Nuo syyttämättäjättämistapaukset,
jotka totesin, noin 4 200, olivat todellakin pahoinpitelysyytteitä,
ja se kattaa hyvin laajan skaalan, ettei tässä tullut
tarkoituksellisesti suurenneltua näitä lukuja.
Haluan tässä vain vedota nyt lakivaliokuntaan ja
eduskuntaan. Kun viimeksi tätä lakiesitystä,
rikoslain uudistusta, käsiteltiin, silloin eduskunta lisäsi
tämän vakaan tahdon pykälän.
Nyt kun käytännössä olemme nähneet,
että se on ongelmallinen ja valtakunnansyyttäjäkin
tähän on puuttunut, toivon todellakin, että tämä lakiesitys nyt
eduskunnassa menisi läpi eikä katsottaisi niin,
että väkivalta on väkivaltaa ja se on
tuomittavaa, mutta perheessä ja lähisuhteissa
tapahtuva väkivalta olisi sitten jollakin tavalla hyväksyttävämpää.
Arvoisa herra puhemies! Haluan todeta, että meillä on
todellakin joukko lapsia, todella mittava joukko lapsia, jotka ovat
tämän perheväkivallan uhreina. Tärkeää on,
että siinä hetkessä olevat aikuiset saavat
asiat selvitettyä ja saadaan se väkivalta jollakin
tavalla kuriin ja poistettua. Mutta vielä tärkeämpää on
katkaista väkivallan kierre. Meillä todellakin
on 90 000 perhettä, joissa on paljon lapsia, jotka
päivittäin kokevat perheväkivaltaa. Kyllä väkivallan
kierre on katkaistava, ja mielestäni siihen tämä esitys,
jonka oikeusministeri on luvannut tuoda, on oiva, ja toivon todellakin,
että se nyt menee läpi täällä eduskunnassa
eikä toisteta sitä virhettä, joka tehtiin 90-luvulla.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitos, että ed. Salo oikaisi väärän
termin, jos käytin tässä yhteydessä väärää ilmaisua.
Olemme ehkä sitten käyttäneet arkikielessä näiltä osin
väärää ilmaisua tästä asiasta.
Ilmeisesti kyseessä on siis aina tämä pyyntö siitä,
että syyte jätetään nostamatta.
Joka tapauksessa termeillä ei ole väliä, vaan
pääasia on itse asia. Tärkeintä on,
että tällaisessa tapauksessa väkivalta
otetaan aina riittävän vakavasti ja siihen puututaan
myös tältä osin voimakkaasti.
Toivon tosiaan, että nämä esitykset,
parannukset, mitkä tähän ovat tulossa,
astuvat nopeasti myös voimaan.
Keskustelu päättyy.