7) Laki avioliittolain muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen avioliittolain
muuttamisesta. Täällä eduskunnassa kovin
vähän keskustellaan näistä yhteiskunnan
peruspilareista, jollainen avioliittokin meidän yhteiskunnassamme
on tai jollainen sen pitäisi edelleen olla. Avioliittohan
on sekä puolisoiden että lasten että myös
koko yhteiskunnan kannalta erittäin arvokas, tärkeä peruspilari, niin
kuin totesin. Avioliiton arvostusta pitäisi voimakkaasti
korostaa ja vahvistaa. Meillä kuitenkin tilanne on aika
heikko tässä suhteessa. Avioliitto ei ole enää sellainen
yhdessäelämisen muoto, jota varsin laajasti sovellettaisiin,
vaan muut muodot ovat tulleet rinnalle. Näin tämä yhteiskunnan
rakenne on askel askeleelta murtunut ja mennyt huonompaan suuntaan.
Ymmärrän sen, että avioeroja otetaan,
ja varmasti on tosiasia se, että avioero on joissakin tapauksissa
parempi ratkaisu kuin riitainen, väkivaltainen tai muutoin
kohtuuton avioliitto. Näin ollen sitten avioeroista ei
voida päästä, ei missään
yhteiskunnassa, kokonaan eroon, mutta yhä useammin kansan
syvien rivien mielipiteenä kuulee sen, että avioero
meillä kuitenkin on käytännössä liian
helppo ratkaisu. Se otetaan liian nopeasti ilman riittävää harkintaa,
ei ajatella sitä, mitä eron jälkeen tulee
elämässä eteen. Näin ollen koko
yhteiskunta kärsii puolisoiden lisäksi ja lasten
lisäksi siitä, että avioerojen määrä on
valtavan suuri ja ne otetaan liian lyhyen harkinnan jälkeen.
Herra puhemies! Olen tähän lakialoitteeseen kerännyt
aika pitkältä ajalta avioliittojen ja avioerojen
määriä suomalaisessa yhteiskunnassa. Avioliittolakia
muutettiin sen eduskunnan toimesta, jossa en vielä ollut
mukana, 80-luvun puolivälissä. Uusi avioliittolaki
tuli vuoden 88 alusta voimaan. Silloin tämä helppo
avioeron saanti mahdollistettiin, ja kun tämä tapahtui,
sen jälkeen avioerojen määrä nousi
aika voimakkaasti, ja kasvu on jatkunut aina viime vuosiin saakka.
Nyt se on suhtkoht jäänyt korkealle tasolleen.
Esimerkiksi vuonna 2002, josta viimeiset tilastot löytyivät,
noin 27 000 avioliitosta noin 13 500 — tai eihän
se niin mene, että sinä vuonna solmituista avioliitoista
puolet olisi päättynyt eroon, vaan avioliittoja
solmittiin noin 27 000 ja avioeroja otettiin 2002 noin 13 500.
Mielestäni tuo 13 500 avioeron määrä on
tavattoman korkea ja siihen ei saisi välinpitämättömästi
suhtautua eikä sitä tulisi pitää niin
sanottuna itsestäänselvyytenä vaan asiaan
on syytä paneutua ja miettiä niitä keinoja,
joilla voitaisiin erityisesti puolisoiden ja lasten kannalta katsoen ja
koko yhteiskunnankin kannalta katsoen vähentää avioerojen
määrää. Niitä keinoja,
millä tähän voitaisiin päästä,
ei ole tietysti ihan helppo löytää, mutta
olen tähän lakialoitteeseen sisällyttänyt
ehdotuksen siitä, että avioeron saamisen edellytykseksi
säädettäisiin laissa pakollinen sovittelu.
Avioliittolain 25 §:ään tulisi tämä sovittelun
velvoite. Sitten olen kehittänyt mallin, miten tuo sovittelu
tapahtuisi, ja lähtökohtana siinä on
se ajatuksissani, että kun Suomessa 85 prosenttia, ehkä ylikin,
kansalaisista kuuluu kristillisiin seurakuntiin, on siinä piirissä mukana
ainakin silloin, kun avioliittoja solmivat, nämä seurakunnat
voisivat olla se pääorganisaatio, joka hoitaisi
myös tämän avioerosovittelun.
On hieman, sanoisiko, tulosvastuuajattelua syytä tuoda
tähän ajatukseen. Nimittäin eihän
se aivan loogista ole, että pappi vihkii, tuomari erottaa,
pappi vihkii jälleen eri henkilön kanssa, tuomari
erottaa jälleen ja taas pappi vihkii ja taas tuomari erottaa.
Voisi ajatella, että kun vihkikaava on ilmeisesti "kunnes
kuolema teidät erottaa" — pastori Oinonen voisi
tämän tarkemmin muistaa — tässä kuitenkin
on pääsäännöksi valtavan suuressa
osassa avioliittoja tullut se, että "kunnes tuomari teidät
erottaa". Se ei ole ihan näin loogista. Tietysti voisi
kysyä, miksi meidän pappimme suostuvat tällaiseen,
että kerta toisensa jälkeen seurakunnan edessä niin
sanotusti vihkivät ihmisiä uudestaan ja uudestaan
kuolemaan asti jatkuvaan avioliittoon mutta jo puolen vuoden, vuoden,
ehkä vähän pitemmän ajan kuluttua samat
henkilöt tulevat uudelleen hakemaan vihkimistä ja
siunausta elämänikuiselle liitolleen. Tämä on
epäloogista. Voisi ajatella, että pappien tulosvastuuta
vähän korostettaisiin ja näin annettaisiin
seurakunnille tämä velvollisuus tai tehtävä avioerosovittelun
järjestämisestä. Ainakin evankelisluterilaisella
kirkolla on aika mallikas perheasiain neuvontatoiminta ja tämäntapaiset mahdollisuudet.
Niitä kannattaa hyödyntää.
Tietysti tilanne on se, että kaikki eivät
kuitenkaan kuulu seurakuntiin tai puolisot kuuluvat eri seurakuntiin.
Sekin on otettu huomioon tässä esityksessä,
mille seurakunnalle kuuluisi sovittelun järjestäminen,
ja jos ei kuulu mihinkään seurakuntaan, sitten
se olisi kunnallisen perheneuvonnan vastuulla, että käytäisiin
läpi tämä avioeron tilanne, purettaisiin
niitä ongelmia ja sitten katsottaisiin myös, mitä tulevaisuus
tuo tullessaan lapsille ja puolisoille, kun avioeroon ollaan päätymässä.
Jos näin saataisiin edes 10 prosenttia avioeroista
vuosittain poistettua päiväjärjestyksestä, se
olisi jo noin 1 300 avioliittoa eli lähes 3 000 puolisoa
ja varmaan samaa määrää vastaava määrä ehkä lapsiakin.
Tietysti, niin kuin alussa sanoin, avioero on joskus ratkaisu ongelmiin, mutta
kyllä se valitettavasti aika usein on myös esimerkiksi
lapsille uusien ongelmien synnyttämisen muoto, josta sitten
seuraa esimerkiksi elatusmaksujen ja vastaavien kautta yhteiskunnallekin
merkittäviä kustannuksia.
Herra puhemies! Toivon, että tämä lakialoite synnyttäisi
edes jonkin verran keskustelua ja valiokunta ottaisi sen käsittelyyn.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemen toivomus keskustelusta ainakin toteutuu,
ja aion puhua pitempään kuin 2 minuuttia, kun
olen tullut tältä paikalta puhumaan.
Haluan lämpimästi kannattaa ed. Kankaanniemen
hyvin perusteltua, avioliittoa ja perhettä tukevaa lakialoitetta.
Meillä todellakin avioeron saanti on nykyisin muotoseikoiltaan
varsin yksinkertaista ja liian helppoa. Seuraukset tietysti avioerosta
eivät ole helppoja, eivät taloudellisesti eivätkä monessa
muussakaan suhteessa. Jos perheessä on lapsia, heille tämä on
hyvinkin vakava asia. Sen tähden kaikki voitava avioliittojen
kestämisen puolesta tulisi yhteiskunnassamme tehdä.
Tällä lakialoitteella haluttaisiin päästä siihen, että silloin
kun avioliittoon on tullut jotain säröä, olipa
se sitten mitä tahansa, siitä ei noin vain oltaisi
valmiit lähtemään ja särkemään
liittoa tai hajottamaan sitä vaan olisi edes jonkinlainen
yhteiskunnan turva tuolle liitolle, että haluttaisiin tätä liittoa
eheyttää ja jatkaa elämää.
Aiempien sukupolvien aikoina, kun oli suurperheet, kerrotaan, että karjalaisessa
elämänmenossa, siellä kun oli vanha isäntä,
nuori perhe ja sitten vielä kolmattakin sukupolvea, jos
tälle avioliitossa olevalle perheelle tuli riitaa, niin
sieltä vanha isäntä sanoi: aittaan. Kun
syyskylmällä aviopari siellä aitassa
sitten yön vanhan isännän käskystä vietti,
tuskinpa siinä sitten tuli enää tarve
sitä eroakaan pohtia. Saattoi olla, että talon
perillisasiatkin tulivat siinä asiassa kuntoon, eteenpäin. Nyt
ei kuitenkaan ole enää perheissä sitä vanhaa isäntää,
joka nuorelleparille silloin, kun jotain erimielisyyttä tai
riitaa tulee, antaisi tuota hyvää elämänohjetta.
Liian helposti siitä pääsee livahtamaan
kapakkaan kaljalle, ja näin ollen ongelmat, jotka ovat
alkaneet, helposti vain lisääntyvät,
ja avioero tulee muodollisesti liian helposti.
Meillähän oli tämä sovittelukäytäntö,
niin kuin täällä paikalla olevat tietävät,
aiemmin laissa, ja sitä hoitivat seurakunnat ja sitten
tietysti kunnalliset sovittelijat myöskin, elikkä tämä ed. Kankaanniemen
ensimmäisenä allekirjoittajana jättämä aloite
perustuu vanhaan ja koeteltuun käytäntöön.
Se on hyvin perhettä tukeva aloite ja nimenomaan lasten
kannalta hyvä aloite, ja perhe on yhteiskunnan perussolu.
Silloinhan seurakunnan kirkkoherrat olivat sovittelijoita, he pitivät
käydyistä keskusteluista kirjaa, tai sitten perheasiain
neuvottelukeskuksen tehtävään oikeutetut
henkilöt tai sitten nämä kunnalliset
henkilöt. Käytäntö oli, että kumpikin
puolisoista kävi erikseen sovitteluneuvottelut ja sitten
molemmat yhdessä. Paljon tietysti riippui tuon kirkkoherran
tai sovittelijan elämänkokemuksesta ja taidoista, mitä nuo
neuvottelut olivat. Hyvin tyypillisiä pöytäkirjamerkintöjä siellä oli,
että vaimo kertoi miehen olevan väkivaltainen,
käyttävän alkoholia ja valitti elämän
olosuhteita, ja sitten mies yleensä vaikeni sovittelevan
viranomaisen edessä ja kirkkoherra kirjoitti kirjaan, että aviomies
ei antautunut keskusteluun lainkaan, pyysi vain avioeroa. Usein
ne keskustelut saattoivat jäädä tuollekin
tasolle, mutta silloinkin oli joku turva siitä, että avioliitosta
ei noin vain lähdetä vaan että sen eheyttämistä etsitään.
Toivon, että tällä aloitteella syntyisi
keskustelu, millä tavalla perheitä voitaisiin
tukea elämän ongelmissa. Ongelmatonta elämäähän
ei ole kenelläkään, ja perhe tarvitsee
tuen. Tällä lakialoitteella halutaan suojata avioliittoa,
ja puolisoiden välinen suhdehan on lasten koti, elikkä tässä on kansakuntaa
hyvin eheyttävästä asiasta kyse. Todella
toivon, että aloite tulisi myönteiseen jatkokäsittelyyn.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä ed. Kankaanniemen
aloitteessa on hyvä sävy sillä tavalla.
Kaikki toimet, millä avioliittoja voitaisiin
vahvistaa ja tämmöistä sopimista edistää,
olisivat tervetulleita yhteiskunnassa. Minusta, kun miettii
niitä perussyitä ja ajatuksia tänä päivänä,
kyllähän meillä jotenkin semmoinen itsekkyys
kasvaa, semmoinen minä itse -mentaliteetti
vahvistuu vaan. Siinä tapahtuu sitten sillä tavalla,
jotta voi olla, että kun tätä sovittelumenettelyä ei
ole olemassa, niin ei huomata niitä näkökohtia,
mitä hyviä asioita kuitenkin on olemassa. Sen
takia tämmöinen sovittelumenettely olisi semmoinen
pehmentävä seikka, jossa voitaisiin vielä löytää yhteisiäkin
pitkospuita ja asioita sille elämäntaipaleelle.
Sen takia ed. Kankaanniemen aloite on kannatettava. Toivon mukaan
valiokunnassa otetaan tämä käsittelyyn
ja ihan vakavasti pohditaan tätä.
Sitten ed. Oinosen näkemys keskisuomalaisesta mallista,
jotta vanha isäntä laittoi nuorenparin taikka
nuoremman parin sitten pakkasella aittaan, voisi kyllä olla
hyvä malli muuallakin Suomessa. Meillä Itä-Suomessa
en ole tuommoista kuullutkaan, mutta jos valiokunta voisi mietintöön
tämmöiset ajatukset kirjata, miksi ei semmoista
voisi antaa, sitähän ei voi suoraan lakina antaa
mutta ajatuksena, jotta jos missä tämmöinen
olisi mahdollista ottaa käyttöön, tämä olisi kyllä varmasti
vähentävä seikka. Nimittäin
pakkasessa mielellään kyllä hakeutuu
lämpöön, ja kun lämpöä ei
ole muuta kuin toinen ihminen, todennäköisesti
siellä aitassa toteutuisi juuri tämä ed.
Oinosen ajatusmalli ja aamulla oltaisiin sitten sovinnossa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan
toinen varapuhemies Ilkka Kanerva.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi on lakialoitteessaan puuttunut
hyvin tärkeään ja ajankohtaiseen asiaan,
perheiden tilanteeseen ja perheiden koossapysymiseen. Avioerojen
määrä on kasvanut huolestuttavasti. Sovittelun
ja sopimisen mahdollisuus nähdään liian
harvoin todellisena vaihtoehtona.
Ed. Kankaanniemen lakialoitteen pohjalta tuli mieleeni, kun
keskustelin joku vuosi sitten pitkäaikaisen ja kokeneen
kunnallismiehen kanssa. Hän oli ollut pitkään
oman paikkakuntansa eli oman kuntansa sosiaalilautakunnan puheenjohtaja.
Siihen aikaan sosiaalilautakunnan puheenjohtajan tehtäviin
kuului sovittelu eli avioerotapauksissa sosiaalilautakunnan puheenjohtaja
oli sovittelijana. Hän kertoi, että hän
on useamman avioliiton koossapysymistä vahvistanut, ja
sanoi, että hän sai aikanaan vielä vuosiakin
sen keskustelun jälkeen kukkia sen vuoksi, että aviopuolisot
olivat jälleen löytäneet toisensa ja
olivat pystyneet sopimaan asioista ja sovittelu oli onnistunut.
Hän kertoi, että hän kysyi monesti, että ei
kai tämä asia nyt ole niin suuri, että teidän
kannattaa kantapäät asettaa vastakkain ja lähteä erilleen.
Kun keskusteltiin, niin löytyi ratkaisu.
Tämä avioerojen suuri määrä kertoo
tietysti yhteiskuntamme arvoista, asenteista ja ihmisten itsekkyydestä.
Yhteiskunnallisesti tämä on hyvin merkittävä asia.
Pahoinvoinnista merkittävä osa aiheutuu juuri
perheiden hajoamisesta. Se näkyy kuntien sosiaalitoimessa,
terveydenhuollossa, koulutoimessa, asuntotoimessa ja monessa muussa,
ja ennen kaikkea se näkyy henkisenä pahoinvointina.
Hyvinkin voi sanoa, että liian helposti vaikeuksien tullessa
päädytään ratkaisussa avioeroon.
Pahimmat kärsijät avioerotapauksessa ovat juuri
lapset. Useammankin selvityksen mukaan, kun on tutkittu, mitä lapset
pelkäävät, yksi suurimpia pelon aiheita
on se, että omat vanhemmat eroavat. Lainsäädännöllä ei
sinänsä tietysti pystytä avioeroja estämään,
mutta mielestäni lainsäädännön
tehtävä on tukea hyvin vahvasti perheen koossapysymistä ja
samalla tavalla viranomaisten tehtävä on tukea
perheen koossapysymistä.
Perhe on edelleenkin yhteiskunnan perusyksikkö, perussolu.
Jos perheet voivat huonosti, myös yhteiskunta voi huonosti,
ja kun perheet voivat hyvin ja on näkymä tulevaisuudesta
ja elämässä on tavoitteita, se heijastuu
yhteiskunnan koko toimintaan.
Toivon, että perheiden tilanteesta keskustellaan laajemmin
tulevaisuudessa ja voi sanoa lähitulevaisuudessa kuin tähän
mennessä on keskusteltu. Siinä mielessä tämä ed.
Kankaanniemen aloite on tarttumista hyvin ajankohtaiseen, tärkeään
asiaan.
Keskustelu päättyy.