Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus petti opiskelijat eilen päättäessään
rajoittaa opiskeluaikoja ja vesittämällä opintotukiuudistuksen.
(Välihuutoja) Hallitusohjelmassa on selkeästi
luvattu, että opiskelijoiden opintososiaalista asemaa kohennetaan.
Tällä iltakoulupäätöksellä hallitus
sanoi "ei" asumislisän korotukselle, "ei" ympärivuotiselle
asumislisälle, "ei" ateriatuen korotukselle ja "ei" opintorahan
korotukselle ja hallitus sanoi "kyllä" opintoaikojen rajaamiselle
ja lisälainalle. Ministeri Karpela ei tuonut viime syksynä edes
budjettiriiheen ateriatuen tai asumistuen korotuksia vedoten hallituksen
suureen kokonaisuudistukseen. Tätä uudistusta
on odotettu ikään kuin suurta pamausta, mutta
tätä esitystä ei voi verrata edes tussahdukseen.
Haluaisin kysyä ministeri Karpelalta ja hallitukselta:
Onko tosiaan niin, että uskotaan, että tällä hallituksen
esityksellä opintoajat lyhenevät, ja uskotaan
siihen, että opiskelijat ottavat lisälainaa opiskellessaan
täysipäiväisesti, ja onko tämä hallituksen
sivistyspoliittinen linjaus koulutukseen uskoville Suomen kansalaisille?
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Tätä kokonaisuutta
on valmisteltu pitkään, ja sanoisin, että opintolainan
verosubventio tuo varmasti apua opiskelijan elämään.
Esitin myös, että opintolainan kuukausimäärää korotetaan,
mikä niin ikään auttaa opiskelijan taloudellista
tilannetta.
Haluaisin kuitenkin muistuttaa ed. Lindéniä siitä,
että toki on myös niin, että opiskelijoiden
tilanteeseen, joka aikaisempina vuosina vuosien varrella on syntynyt,
ed. Lindénillä olisi ollut itselläänkin
aikanaan mahdollisuus vaikuttaa. (Välihuutoja)
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin korjata ed. Lindénin tekemiä johtopäätöksiä siitä,
mitä opiskeluaikojen suhteen on hallituksessa päätetty.
On päätetty niistä peruslinjauksista,
joiden pohjalta ryhdytään valmistelemaan jatkoon
käytäntöjä, joilla myös
luodaan malli siitä, että opinnoilla on joku tietty
aikataulu, jossa odotetaan tutkintojen myös valmistuvan.
Tähän yhteyteen tullaan laatimaan runsaasti tukitoimia,
joilla luodaan edellytyksiä ja mahdollisuuksia, että opiskelijalla
ihan aidosti on mahdollisuus suoriutua opinnoistaan. Muun muassa
henkilökohtaisten opetussuunnitelmien tekeminen otetaan
käyttöön, opinto-ohjausta vahvistetaan
ja annetaan mahdollisuuksia siihen, että opiskelijalla
on käytännössä paremmat mahdollisuudet
ymmärtää, mikä se aikajänne
on, työmäärä, mikä tarvitaan
tutkintoon.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Tällä eilisellä ratkaisullaan
hallitus tosiaankin vahvisti budjettikehyspäätöksensä eli
nolla euroa opiskelijoille. Haluaisin muistuttaa ministeri Karpelaa siitä,
että edellinen, Lipposen toinen, hallitus joka vuosi — kymmenillä miljoonilla
hallituskauden aikana — paransi opiskelijoiden opintososiaalista
asemaa. Tämä hallitus käyttää nolla euroa
tähän. Tämän verovähennyksen
kustannukset siirtyvät seuraavan hallituksen menokehyksiin,
siis tämä Vanhasen hallitus ei halua yhtään
ainutta euroa käyttää opiskelijoiden
opintososiaalisen aseman parantamiseen. Muistuttaisin myös
ministeri Karpelaa siitä, että opiskelijoita ei
lämmitä se, että laman aikana kaikilta
kansalaisilta leikattiin. Opiskelijoita kiinnostaa se, mitä tänä päivänä hallitus
lupaa heille siitä, että he haluavat kouluttaa
ja sivistää itseään. Heissä on
Suomen tulevaisuus. (Ed. Zyskowicz: Miten te kehtaatte? Nolla euroa!
Miettikää vaalilupauksianne!)
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lindén, te olette oikeassa siinä,
että nämä kustannusvaikutukset verotulojen
vähenemisen muodossa toki tulevat vuodesta 2009 ja siitä eteenpäin.
Mutta kun itse te katsoitte tätä asiaa opiskelijan
silmin ja opiskelijan näkökulmasta, niin opiskelijahan
saa juuri nimenomaan apua jo heti, kun tämä uudistus
tulee voimaan. Eli kun tätä lainan kuukausimäärää ehdotetaan
korotettavaksi, sehän tarkoittaa opiskelijan elämässä helpotusta
jo heti.
Kaarina Dromberg / kok:
Arvoisa puhemies! Yliopistot ja opiskelijat ovat vastaan opiskeluaikojen
rajaamista, mikä on täysin ymmärrettävää.
Näillä tahoilla on ollut muita vaihtoehtoja myöskin
näiden opiskeluaikojen lyhentämiseksi, kuten passiivirekisteri
ja opintososiaaliset edut. Myöskin ministeri Haatainen
on vahvasti rakentanut opiskeluaikojen lyhentämisen kaksiportaiseen
tutkintorakentamiseen. Näillä keinoillahan me
yritämme nimenomaan tätä rajaamista vastaan
täällä taistella, että päästäisiin
normaalein keinoin. Kysyisinkin:
Kun hallitus nyt on tehnyt nämä ratkaisut, mistä rahat
esimerkiksi opiskeluaikojen rajaamiseen otetaan, koska niistä ei
ole tietoa ollenkaan meille annettu?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Tästä opintoaikakysymyksestä on käyty
paljon opiskelijajärjestöjen kanssa keskustelua.
SYLhän esitti tällaista passiivirekisterimallia,
jossa vuosittain tehtäisiin kaikilta tarkistus, kuinka
monta opintoviikkoa on suorittanut. On tietty raja, ja jos sen alle
jää, sitten tippuisi passiivirekisteriin ja menettäisi
kaikki opintososiaaliset etuisuudet. Tässä on
nähty paljon heikkouksia, ja opiskelijajärjestöissäkin
on ollut erilaisia näkemyksiä sen hyvyydestä.
Hallituksen esitykseen ei sisälly tällainen vuosittainen
tarkastelu ja koulumainen ote, passiivirekisteriin heittäminen
ja sanktiointi.
Sen sijaan halutaan antaa väljä määräaika,
jossa opiskelija voi suoriutua opinnoistaan. Jos hän ei
siinä ajassa suoriudu, sitten hän tippuu ikään kuin
passiivirekisteriin, josta hän pääsee
pois vain siten, että hakee uudelleen itselleen opiskeluoikeutta
ja tekee henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, kuinka
aikoo opintonsa loppuun suorittaa. Eli tämä on
paljon hellempi ja huolehtivaisempi malli kuin se, että vuosittain
aikuisten ihmisten suorituksia tarkistettaisiin. Opintotuen puolella
on sitten rajaukset siitä, kuinka opintotukea saa tietyillä opintoviikkomäärillä;
(Puhemies: Aika!) sitä kautta tulee rajaus.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kysyä ministeri Karpelalta,
kuinka monta vuotta hän aikoo piiloutua edellisen hallituksen tekemien
päätösten taakse. Mielestäni
se on suorastaan pelkurimaista.
Mitä tulee taas ministeri Haataisen iskuja pehmentävään
esitykseen, niin emme suurennuslasillakaan omassa eduskuntaryhmässämme
löytäneet rahoja opiskelun edellytysten kehittämiseen.
Emme myöskään nähneet menokattopaperissa
viittauksia siihen tulevina vuosina.
Miten siis hallitus aikoo rahoittaa nämä opiskelun
edellytykset, mitä se aikoo parantaa? Ottamalla mahdollisesti
jostakin muualta pois, kuten esimerkiksi yliopistojen perusrahoituksesta?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Juuri tästä syystä en
ole esittänyt SYLin mallia, jossa vuosittain tarkastellaan, koska
se edellyttäisi massiivisen byrokratian lisäämisen
yliopistoihin, kun vuosittain käytäisiin läpi
nämä yksittäisten opiskelijoiden opintoviikkomäärät.
Uudistus ei tule sen sijaan lisäämään
mitään byrokratiaa, kun tässä tulee
tarkastelu vasta yhdeksän vuoden kuluttua. Katsotaan nyt,
mikä se esitys varsinaisesti lopullisesti on lakiesityksessä,
mutta annetaan tietty määräaika, jossa
oletetaan, että opiskelijan pitäisi valmistua,
ja sen jälkeen hän tippuu tällaiseen
niin sanottuun passiivirekisteriin, josta pääsee
pois vain osoittamalla opintosuunnitelman.
Mutta sen sijaan hallitus satsaa 5 miljoonaa euroa vuodessa
kolmivuotiseen projektiin, jossa nimenomaan yliopistoille annetaan
rahoitusta siihen, että he voivat vahvistaa opinto-ohjausta, laatia
henkilökohtaisia opintosuunnitelmia. Tämä on
tarkoitus myös ottaa kaikissa yliopistoissa käyttöön
vuoteen 2006 mennessä. Siihen annetaan melkoinen summa
rahaa, 5 miljoonaa euroa.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa puhemies! Ed. Sirnölle haluaisin kuitenkin muistuttaa,
että tämä huoli opiskelijoiden tilanteesta
ei ole syntynyt tänään, vaan se on syntynyt kaikkien
niiden menneiden vuosien aikana, kun näitä korotuksia
ei ole tehty. Tästä syystä hallitus on
halunnut tämän korjausesityksen (Hälinää — Puhemies
koputtaa) tehdä, ja tämä korjausesitys
tulee nyt opintososiaalisella puolella opintolainan muodossa.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Tiistaina tohtori Pekka Himanen toi nimenomaan
eduskuntaan viestin, että me tarvitsisimme luovuuden yhteiskuntaa,
jossa tuetaan kulttuurialaa niin, että meille nousisi uusia
nokioita sisältötuotannon puolelta. Nyt, kun hallitus
aikoo tähän akateemisen vapauden tärkeään
tilanteeseen puuttua kaventamalla sitä, se on takaisku tälle
luovuudelle. Jos olemme huolissamme siitä, että liian
vanhoina valmistutaan, niin keskeistä on välivuodet
ylioppilaskirjoitusten ja opiskelujen välillä.
Evijärven lukion rehtori tänään
kertoi konkreettisesti sivistysvaliokunnalle, että heillä ei
ole varaa opinnonohjaukseen, koska kunnilla on rahoitusvaje, ja
heillä ei ole rahaa hoitaa tätä kaikista
keskeisintä asiaa eli opinnonohjausta, kun me
puhumme tilanteesta, jossa nuoret pitäisi saada aikaisemmin
työelämään kiinni.
Miten hallitus aikoo tätä opetuspuolen rahoitusvajetta
auttaa tässä tilanteessa?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Tällä esityksellä ei
missään nimessä tulla loukkaamaan akateemista
vapautta, päinvastoin olen vartioinut sitä, että akateeminen
vapaus säilyy. Se on minusta tärkeä arvo.
Politiikalla ei pidä puuttua siihen, mitä yliopistoissa
opetetaan tai millaisia opiskeluainesisältövalintoja opiskelijat
tekevät. Se on aivan päivänselvää.
Se kuuluu sivistysyhteiskuntaan. Sen sijaan, jos halutaan kannustaa
ja luoda edellytyksiä siihen, että opiskelijat
saavat tutkinnon ajoissa, niin en ymmärrä, mitä sillä on
tekemistä akateemisen vapauden rajoittamisen kanssa. Sitä vartenhan
yliopistoon mennään opiskelemaan, että sieltä saadaan
tutkinto aikaiseksi, ja tutkinnon saamiseksi tietysti täytyy
olla edellytysten kunnossa. Tähän suunnataan resursseja
yliopistorahoituksen kautta 5 miljoonaa euroa vuositasolla kolmivuotiseen
projektiin, jossa kehitetään näitä menetelmiä,
joissa opiskelija voisi olla enemmän kuningas siellä yliopistossa
ja saada myös tukea opintoihinsa eikä vain olla
siellä lillumassa ja suorittamassa tenttejä ja
järjestelemässä kaikkea itse. (Hälinää)
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Opintoviikkomäärät
hämmentävät myös ammattikorkeakouluopiskelijoita.
Opintotukiasetusluonnoksen 4 §:ssä todetaan, että ammattikorkeakouluopiskelijoilta
edellytetään keskimäärin neljää opintoviikkoa
per tukikuukausi, kun yliopisto-opiskelijalta edellytetään
kolmea opintoviikkoa. Ensinnäkin, miksi tämä ero
näitten kahden korkeakoulun välillä,
kun tiedetään, että monilla muun muassa
taidepainotteisilla aloilla ammattikorkeakoulussa saattaa olla vaikea
saada kasaan näitä neljää opintoviikkoa,
koska opetusta ei yksinkertaisesti välttämättä kaikkina
tukikuukausina järjestetä niin paljon? Sen lisäksi
myöhemmin tässä asetuksessa todetaan,
että vaatimukset näistä opintoviikoista
ovat yliopisto-opiskelijoitten kohdalla 2,7 opintoviikkoa ja ammattikorkeakouluopiskelijoilla
3,2. Nämä vaatimukset ovat kyllä nyt
keskenään ristiriidassa, elikkä tämä on
jo tässä vaiheessa herättänyt
huolta, kummasta opintoviikkomäärästä loppujen
lopuksi on kysymys. Eikö tämä muutos
olisi voinut myöskin odottaa sitä hetkeä,
jolloinka korkeakouluissa siirrytään tähän
opintojen pisteytysjärjestelmään, siis
vuoden 2005 alkuun? Nyt tämä muutos palvelisi
ainoastaan noin vuoden verran. Miksi tällainen hoppu tämän
muutoksen kanssa? Voisiko ministeri vastata?
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Haatainen varmasti vastaa
omalta hallinnonalaltaan niistä tietyistä eroista,
joita toki on ammattikorkeakoulujen ja yliopisto-opiskelijoiden
välillä, mutta sanoisin kuitenkin, että kun
tätä kokonaispakettia nyt katsoo, sekä ministeri
Haataisen esitystä että omaani, niin eräs
lähtökohta on ollut nimenomaan tuo tasa-arvoinen
lähestymistapa korkeakouluopiskelijoita kohtaan, mutta
ministeri Haatainen varmasti vastaa omalta osaltaan omasta esityksestään
tähän kysymykseen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä toimenpidekokonaisuus,
josta hallitus eilen iltakoulussaan sopi, tähtää elinikäisen työuran
pidentämiseen, ja tämä tavoite ei toteudu,
ellei yhteiskunnassa suoriteta myös rakenteellisia uudistuksia,
joita tässä paketissa on erittäin paljon.
Ei tuloksia saavuteta, jos vaan pitäydytään
entisessä. Toivon, että tästä lähtökohdasta
myös eduskunta aikanaan, kun ehdotukset saa, käsittelee
tätä kysymystä. Näillä uudistuksilla tähdätään
siihen, että jatko-opintoihin päästään aikaisempaa
nopeammin, opinnot pysyvät aikataulussa ja työura
päästään aloittamaan nykyistä selvästi
aikaisemmin. Tähän on järjestetty sekä keppiä että porkkanaa,
jotta tämä tavoite toteutuu. Tähän
porkkanapuoleen liittyy se, että niille opiskelijoille,
jotka haluavat täysaikaisesti opiskella, annetaan mahdollisuus
nyt 220 euron sijasta 300 euroon kuukaudessa ulottuvaan valtion
takaamaan opintolainaan, (Hälinää) 80
euron korotus, jonka opintolainaosalta yhteiskunnan tuki tulee aikanaan
verosubventiona, verovähennyksinä, vaiheessa,
jossa on siirrytty työelämään
maksamaan lainaa takaisin. Tämä järjestelmä on opintojen
lyhentämisen kannalta paljon dynaamisempi ja aktivoivampi
kuin puhdas opintorahajärjestelmä.
Petri Neittaanmäki / kesk:
Arvoisa puhemies! Oli erittäin miellyttävää kuulla
tämä pääministerin näkemys
tähän asiaan. (Hälinää)
On nimittäin niin, että edellisten hallitusten
aikana sitten Esko Ahon hallituksen ajan ei ole tehty juuri mitään
opiskelijoiden aseman parantamisen suhteen. (Hälinää) — Ei
ole tehty, on turha tätä tuoda esille. — Itse
asiassa koko se ajatus on vääristynyt, ettei opintolaina
olisi osa opintotukea. Se on valtion takaamaa lainaa, mutta se on osa
opintotukea, ja sellaiseksi se pitäisi myöskin jatkossa
mieltää. Se, että nyt tätä opintolainan osuutta
ollaan korottamassa siten, että valtiontakaus nousee sen
suhteen, ja toisaalta niin, että tästä jatkossa
saa vähentää myöskin verotuksessa
osan, on selkeä parannus nykyiseen tilanteeseen. Tästä hallitukselle
kiitos. Mutta jatkossa toivoisin, että myöskin
järjestelmää voitaisiin kehittää siihen
suuntaan, mitä kokoomuksen ollessa hallituksessa ei tehty.
Puhemies:
(koputtaa)
Edustaja, saammeko kysymyksen?
Arvoisa puhemies! Tämä asia on niin laaja,
(Hälinää) että tämä vaatii
hieman pidemmän puheenvuoron, mutta olen tulossa jo lopputulokseen
eli siihen, että ...
Puhemies:
(koputtaa)
Edustaja, aika on päättynyt.
... jatkossa voitaisiin toimia siten, että kannustettaisiin
myöskin opiskelijoita valmistumaan nopeammin siten, että käyttämättä jääneet opintorahakuukaudet
...
Puhemies:
(koputtaa)
Edustajan aika on päättynyt.
... voitaisiin maksaa stipendinä. Toivon ministerin
kannanottoa siihen.
Puhemies:
Lisäkysymys, ed. Tahvanainen.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Eilisen hallituksen iltakoulun pöytäkirjan
mukaan iltakoulu hyväksyi molempien ministereiden esityksen
jatkovalmistelun pohjaksi. Samalla tavalla tänään
sosialidemokraattinen ryhmä on edellyttänyt jatkovalmistelua
nimenomaan tämän opintoaikarajausmallin, joka
rajauksen nimellä kulkee, kehittämiseksi siten,
että ei menetettäisi opinto-oikeutta niin faktisesti.
Kysynkin:
Miten tätä aiotaan jatkovalmistella? Tämä voidaan
kohdentaa molemmille ministereille.
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
iltakouluesityksessä oli siis esitys, jossa opiskelija
voisi saada sen opiskeluoikeutensa tai mahdollisuuden opiskella
sitten takaisin hakemalla sitä, eli tarkoitus ei ole millään
tavalla rajata opiskeluoikeutta sellaisilta, jotka haluavat tutkinnon
suorittaa. Mutta tarkoitus on luoda sellaista järjestelmää,
että selkeästi myös tuodaan esille se,
missä ajassa toivotaan ja halutaan opinnot suoritettavaksi
loppuun. Miten tätä sitten valmistellaan, niin
se menee tietysti ihan normaalin valmistelun kautta, ja siltä osin
kuin lainsäädäntömuutoksia tarvitaan,
niin niitä valmistellaan normaalikäytännön
mukaisesti, ja syksyllä ovat sitten mahdolliset lainsäädäntömuutokset
odotettavissa.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Ensiksikin vastaus tähän
jatkovalmisteluun. Tarkoitus on, että opetusministeriö sekä valtiovarainministeriön
että Kelan kanssa yhteistuumin esitystä jatkovalmistelee,
ja syyskauden aikana on tarkoitus esitykset sitten eduskunnalle
tuoda. Haluaisin kuitenkin muistuttaa, että tämän
kokonaispaketin yhteydessä kannattaa tarkasti pitää mielessä se,
miksi me näin teemme. Miksi me tarvitsemme tällaisia
toimenpide-ehdotuksia ja toimia? Suomalainen väestö ikääntyy.
Me tarvitsemme lisää työvoimaa, (Ed.
Zyskowicz: Ettekö te ennen vaaleja sitä tietäneet?)
ja se kannustavuus ja opiskelujen vauhdittaminen tarvitsee toimenpiteitä,
joita hallitus nyt sitten esittää. Tämä on
se syy, miksi tätä kokonaispakettia tuodaan eteenpäin,
ja se kannattaisi kyllä pitää mielessä.
Ed. Arja Alho merkitään
läsnä olevaksi.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuo kokoomuksen kirkuminen täällä on
lähinnä koomista tai tragikoomista, kun ottaa
huomioon ne vähäiset saavutukset, mitä kokoomuksella näissä asioissa
viime vuosilta on olemassa. (Hälinää)
Enkä muista, että kokoomuksen vaaliohjelmakaan
paljon opiskelijoille lupasi, paljon puhetta, mutta vähän
villoja.
Mutta, arvoisa puhemies, totta kuitenkin on, että asumiskustannukset
ja vuokramenot ovat nousseet aika lailla viime vuosien aikana. Minä en
pidä siitä, että opiskelijat ovat se
ihmisryhmä, jonka oletetaan elättävän
itsensä ottamalla lainaa. (Hälinää)
Arvoisa puhemies! Sen takia kysynkin tästä asumistukiasiasta:
Onko mahdollista, että siihen vielä tällä vaalikaudella
palataan? Opiskelijat tarvitsevat myös todellisia porkkanoita,
eivät pelkkää keppiä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Opintotuki muodostuu kokonaisuudesta, jossa
on opintorahaa, asumislisää, opintolainaa, ateriatukea,
ja tässä on vastaus, jonka hallitus on esittänyt
ja joka antaa mahdollisuudet nykyistä paremmin täysipäiväiseen
opiskeluun. Opiskelu on investointi tulevaisuuteen, sitä voi rahoittaa
nykyistä enemmän myös lainalla, kun siihen
liitetään tämä verovähennysoikeus.
Opintotuki tulee sen verovähennyksen kautta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus antaa kovaa ja jääkylmää kyytiä opiskelijoille.
Ottakaa lisää velkaa, velkaantukaa lisää!
Siinä hallituksen kädenojennus opiskelijoille.
Ei senttiäkään lisää opintososiaalisiin etuuksiin.
Hallitus taitaa itse olla siinä passiivirekisterissä.
Jos kokoomus teki vähän, keskusta onnistuu tekemään
vielä vähemmän. Ministeri Karpela:
Milloin aiotte toteuttaa vaalilupauksenne? Vaalilupauksessanne
sanoitte muun muassa seuraavaa: "Opintotuen parantamisessa kiireellisintä" — siis
kiireellisintä — "on muuttaa asumislisä ympärivuotiseksi
sekä nostaa opintoraha kustannuksia vastaavaksi." Milloin
saamme nähdä tällaisia esityksiä,
vai aiotteko eläkeläisten ja helsinkiläisten
lisäksi pettää myös opiskelijat?
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Varmasti voimme toisiamme muistuttaa
aikaisemmista sitaateista, eipä siinä mitään.
Nyt, ed. Zyskowicz, teidän kannattaa kuitenkin muistaa
se, että tämä opintolaina on elementtinä tälläkin
hetkellä, tälläkin hetkellä opintolainaa
käytetään, (Hälinää)
jotta opintotukea voisi parhaimmin hyödyntää.
Hallitus tuo tähän tilanteeseen selvän
positiivisen signaalin, eli osan lainastaan saa anteeksi tutkinnon
suoritettuaan. Ja tämä on selkeä taloudellinen
tuki myös siinä vaiheessa, kun opinnot ovat päättyneet
(Ed. Zyskowicz: Entäs vaalilupaukset, milloin ne lunastetaan?)
ja tuon lainan takaisinmaksu tulee. Uskon ja olen vakuuttunut siitä,
että niin lainan kuukausimäärän
korotusesitys kuin myöskin lainan anteeksianto osaksi ovat
molemmat sellaisia keinoja ja elementtejä, jotka nimenomaan
opiskelijan taloudelliseen tilanteeseen vaikuttavat parantavasti.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllähän on nyt aivan selvää,
että hallituksen viesti opiskelijoille on se, että ottakaa
lainaa, ja sitten on vaikea ajatella sitä, miten sanotaan:
lisääntykää ja täyttäkää maa.
Nimittäin voidaan vain kuvitella, että opiskelijalla,
joka ottaa täysimääräisen viiden
vuoden lainan, on lainaa 13 500 euroa opiskelujakson jälkeen.
Te ette siis aiokaan parantaa opiskelijoiden opintososiaalisia etuja. Mutta
kysyn nyt, ministeri Karpela:
Oletteko te selvityttänyt, mitä vaikuttaa
tasa-arvon kannalta tämä lainan lisääminen?
Nimittäin osa opiskelijoista varmaan saa hyvätuloisen työn
ja voi tehdä sitten ne vähennykset täysimääräisesti,
mutta meillä tulee olemaan opiskelijoista osa, joka ei
työllisty. Millä ihmeellä he saavat sen
verohyödyn, mitä te täällä nyt
markkinoitte? Ja ajatellaanpa naisia. Naiset todennäköisesti, toivottavasti,
hankkivat lapsia, naiset eivät tule tästä hyötymään,
mikäli ovat kotona. Tämä ainakaan ei
täytä tätä sukupuolten tasa-arvon
lähtökohtaa, ministeri Karpela.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Tämä on hyvä kysymys,
koska se antaa minulle mahdollisuuden kertoa siitä, että tämä opintolainaesitys
pitää sisällään joustoja,
jotka ottavat huomioon henkilökohtaiseen elämään
liittyvät tilanteet: äitiys, isyys, vanhempainvapaakaudet
kuin myöskin muu erityisen vaikea elämäntilanne.
Ne eivät siis tuota porkkanan käyttämismahdollisuutta
syö pois. Työnsaantimahdollisuuksista haluaisin
muistuttaa kuitenkin siitä, että se, että väestömme
ikääntyy ja suuri osa siirtyy pois työmarkkinoilta,
on omiaan vaikuttamaan siihen, että tulevaisuudessa, kun
opiskelijat valmistuvat ja siirtyvät työelämään,
heillä on parempi mahdollisuus myös työllistyä.