2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi yliopistolain 36 ja
38 §:n, ammattikorkeakoululain sekä opiskelijavalintarekisteristä ja
ylioppilastutkintorekisteristä annetun lain muuttamisesta
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen haku-
ja valintajärjestelmää uudistetaan vuoden
2014 alusta lähtien. Hallituksen esityksen mukaan yliopistojen
ja ammattikorkeakoulujen tutkintoon johtavaan koulutukseen haettaisiin
korkeakoulujen yhteisessä valtakunnallisessa yhteishaussa.
Ammattikorkeakoulujen neljä sähköistä hakujärjestelmää ja
yliopistojen yksi sähköinen hakujärjestelmä yhdistettäisiin
yhdeksi korkeakoulujen hakujärjestelmäksi.
Ensimmäistä opiskelupaikkaansa hakevien aseman
parantamiseksi korkeakoulut voivat halutessaan varata osan haettavista
opiskelupaikoista niin sanotuille ensikertalaisille eli henkilöille,
jotka eivät ole aikaisemmin... (Hälinää)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Anteeksi, arvoisa edustaja. — Pyydän salia
hiljentymään edustajan puheenvuoron kuuntelemista
varten. — Olkaa hyvä!
...suorittaneet korkeakoulututkintoa tai vastaanottaneet korkeakoulututkintoon
johtavaa opiskelupaikkaa. Lakiesityksen mukaan ensikertalaiseksi
katsotaan myös henkilöt, jotka ovat vastaanottaneet
korkeakoulututkintoon johtavan opiskelupaikan koulutuksesta, joka
on alkanut keväällä 2014 tai sitä ennen.
Uudistuksen vuonna 2015 toteutettavassa toisessa vaiheessa yhteishaun
avulla valittaisiin ainoastaan henkilöitä, jotka
eivät ole aikaisemmin Suomen korkeakoulutusjärjestelmässä suorittaneet
korkeakoulututkintoa tai vastaanottaneet korkeakoulututkintoon johtavaa
opiskelupaikkaa. Korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja opiskelupaikan
aiemmin vastaanottaneiden todelliset ja yhdenvertaiset mahdollisuudet
alan vaihtamiseen on tarkoitus turvata yhteishaun ulkopuolisilla
hauilla.
Arvoisa puhemies! Esityksen tarkoituksena on pidentää työuria
alkupäästä nopeuttaen opintoihin siirtymistä toiselta
asteelta korkea-asteelle, mikä on tärkeä tavoite.
Hallituksen esityksen perusteluissa arvioidaan opiskelijavalintojen
uudistamisen nopeuttavan työelämään
siirtymistä vuodella. Kyse on siis merkittävästä uudistuksesta. Esityksessä hyvää
on
niin sanottujen ensikertalaisten aseman kohentaminen. Jotta työurien
pidentäminen alkupäästä ei jäisi
vain sanahelinäksi, tarvitaan konkreettisia tekoja. Opintojen
aloittamisen aikaistamisella yhdelläkin vuodella olisi huomattava
vaikutus yksilön mutta myös yhteiskunnan kannalta.
Suomessa korkeakouluopinnot aloitetaan poikkeuksellisen myöhään.
Suomalaisista 20—29-vuotiaista nuorista yli 40 prosenttia
on koulutuksessa. Opiskelu ei saa muodostua elämäntavaksi,
vaan opiskelun lähtökohtana ja tavoitteena pitäisi
aina olla sujuva siirtyminen työelämään.
Uudistuksen tarkoituksena ei kuitenkaan saa olla alan vaihtamisen
vaikeuttaminen, vaikka se muuttaakin alan vaihtamisen tapaa. Alan
vaihtaminen aikaa ja vaivaa vievien pääsykokeiden kautta
ei ole paras väylä. Korkeakouluihin on luotava
joustavia väyliä, jotka mahdollistavat urapolun
suunnanvaihdon. Yhteishaun ulkopuoliset erillishaut on mitoitettava
turvaamaan tosiasiallinen mahdollisuus alan tai korkeakoulun vaihtamiseen,
ja tilannetta on seurattava vuosittain.
Korkeakoulupaikkaa vailla olevien suosiminen haussa voi johtaa
opiskelupaikasta kieltäytymiseen ja välivuosien
kierteeseen, jos nuori ei pääse opiskelemaan haluamalleen
alalle. Joudumme ojasta allikkoon, jos uudistus johtaa siihen, että saatuja
korkeakoulupaikkoja ei haluta tai uskalleta ottaa vastaan. Joustavien
siirtymismahdollisuuksien merkitys eri tiedekuntien, pääaineiden
ja korkeakoulujen välillä korostuu, jotta muutos
ei kohtuuttomasti hankaloita myöhempää alan
vaihtoa.
Arvoisa puhemies! Hakijoiden yhdenvertaisuuden toteutumiseen
on kiinnitettävä erityistä huomiota lakiesityksen
käsittelyssä. Yliopistolain uudistuksen yhteydessä uuteen
lakiin kirjattiin erikseen elinikäisen oppimisen mahdollistaminen,
mikä on otettava huomioon myös tämän uudistuksen
yhteydessä ja kantavana teemana. Vaikka valintakokeiden
järjestäminen kuuluukin vahvasti korkeakoulujen
tontille, on huomattava, että keskeistä opiskelijavalintojen
sujuvoittamiseksi on myös kehittää valintakokeita
niin, että ne nykyistä paremmin mittaisivat alalle
soveltuvuutta pelkän ulkoalukutaidon sijaan. Näin valituksi
tulisivat ne, joilla on parhaat edellytykset pärjätä kyseisellä alalla,
eivät ne, joilla on ollut eniten aikaa valmistautua pääsykokeisiin.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä edellä edustaja
Vikman puhui niin hyvin, että ei tähän
nyt ole paljon enää lisättävää.
Sen verran kuitenkin näin lähetekeskustelussa haluan
sanoa, että tämä on aivan varmasti tehokkain
ja miellyttävin keino pidentää työuria,
joten siksi tämä korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistaminen
niin, että opiskelijat mahdollisimman sujuvasti jatko-opintoihinsa
pääsevät, on erittäin tärkeä hallituksen
esitys ja sen ripeä eteenpäinvieminen on tärkeää.
Sen verran kuitenkin haluaisin vielä sanoa, että tilanteessa,
jossa meillä on mahdollisuuksien tasa-arvo ja yhteiskunta
opiskelumme kustantaa, todella mielestäni voidaan laittaa
painoa sille, että jokaiselle nuorelle se ensimmäinen
opiskelupaikka mahdollistuisi niin, että kukaan ei jäisi
sitä ilman, ja vastaavasti sitten taas voitaisiin katsoa
vähän sen perään, ettei kukaan
hamstraisi itselleen liikaa varsinkaan toisten kustannuksella niitä opiskelupaikkoja.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin olisin toivonut, että opetusministeri Gustafsson
olisi ollut esittelemässä tätä hallituksen
esitystä, koska tämä liittyy olennaisesti työurien
pidentämiseen ja nimenomaan työurien pidentämiseen
sieltä työuran alkupäästä katsoen.
On hyvä katsoa tätä hallituksen esitystä tämän laajemman
kokonaisuuden kannalta ja sitä vasten, että tämä esitys,
joka nyt on käsittelyssä, itse asiassa syntyi
jo yli kaksi vuotta sitten ylijohtaja Anita Lehikoisen työryhmässä,
joka kantoi silloin nimeä "Ei paikoillanne, vaan valmiit,
hep!" ja joka esitti lukuisan joukon niitä keinoja, joilla opintoja
saataisiin nopeutettua ja opiskelijat saisivat nopeammin opiskelupaikat
ja sitä kautta pääsisivät nopeammin
työelämään mukaan.
Arvoisa puhemies! On syytä katsoa tätä työurien
alkupäätä nimenomaan tämän
laajan kokonaisuuden kannalta, ja totean ensinnäkin sen, että kestävyysvajeesta
kun puhutaan, niin ydinongelmiahan on kaksi asiaa eli työllisyysaste
ja huoltosuhde. Huoltosuhteelle emme voi tehdä kovinkaan
paljon, mutta tälle työllisyysasteelle voidaan
tehdä, ja hallituksen siihen erityisesti pitääkin
panostaa.
Hallitusohjelmassa on kirjattu, että työllisyysasteen
tulisi olla 72 prosenttia tämän vaalikauden lopussa,
ja tänään ilmestyivät tuoreimmat työllisyys-
ja työttömyystilastot, ja ne kertovat, että työllisyysaste
viime vuonna oli 68,5 prosenttia. Edelleenkin jos sitä hieman
purkaa, niin ikääntyneiden, 55—59-vuotiaiden,
osalta työllisyysaste on kehittynyt itse asiassa aika tavalla hyvin
viimeisten 10—15 vuoden aikana, mutta nuorempien ikäluokkien
osalta työllisyysaste on aika tavalla huono, jos verrataan
muihin EU-maihin ja erityisesti Pohjoismaihin. Meillä ollaan huomattavan
paljon enemmän opiskelemassa 20—30-vuotiaina kuin
työelämän palveluksessa.
Eli sen takia kannattaa nyt hallituksen painottaa sitä,
mitä täällä alkupäässä tehdään.
Maaliskuussa tehty työurasopimus oli sinänsä hyvä alku mutta
ei millään tavalla riittävä,
ja sen takia kannustan Kataisen hallitusta erityisesti siihen, että haetaan
lisää oma-aloitteisesti sellaisia keinoja, joilla
todellakin työllisyysastetta voidaan nostaa ja ihmisten
työuria pidentää.
Tämä esitys konkreettisesti tässä tuli
jo esiteltyäkin lyhyesti, eli on siitä kysymys,
että yhdistetään yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
hakumenettelyt ja tehdään tällainen yhteinen
valtakunnallinen yhteishaku. Jos muistan oikein, sen piti tulla
voimaan ensi vuoden alussa, mutta kuten tästä hallituksen
esityksestä näkyy, tavoitteena on nyt, että tämä niin
sanottu ensimmäinen vaihe tulee voimaan 2014.
Asia, josta on paljon täälläkin puhuttu
ja myös perustuslakivaliokunnassa käsittääkseni
jo aiemmin, liittyy tähän näin,
voidaanko niitä uusia ylioppilaita suosia eli
sellaisia, joilla ei ole sitä korkeakoulututkintoa,
ammattikorkeakoulututkintoa tai sitten yliopistollisessa tiedekorkeakoulussa
olevaa tutkintoa, eli he pääsisivät paremmin,
olisivat etusijalla, heille olisi oma kiintiönsä sinne
korkeakouluun valittaessa, ja tämä hallituksen
esitys lähtee siitä, että nyt tämän
esityksen mukaisesti voitaisiin varata tietty osa paikoista näille
ilman korkeakoulututkintoa ja ilman opiskelupaikkaa oleville, ja
se on niin kuin ensimmäinen askel tässä.
Täällä hallituksen esityksessä kerrotaan,
että seuraava askel olisi, että 2015 lähdettäisiin
järjestelmällisemmin takaamaan se, että ne
uudet ylioppilaat tai toisen asteen ammatillisen koulutuksen tutkinnon
suorittaneet olisivat etusijalla valittaessa korkeakouluun.
Arvoisa puhemies! Jo viittasin tähän ylijohtaja
Lehikoisen parin vuoden takaiseen työhön, ja kun äsken
katsoin sitä, niin siellä oli aika paljon esityksiä tästä opintojen
nopeuttamisesta mukaan lukien opinto-ohjaus kaikilla kouluasteilla, joka
myös on tämänkin hallituksen esityksen
toteuttamisen kannalta äärimmäisen tärkeä.
Mutta siellä oli myös kirjaus siitä,
että koko lukuvuosi hyödynnetään
opintoihin nykyistä paremmin.
Pyydän teitä kiinnittämään
huomiota siihen, että tällä hetkellä meillä nimenomaan
yliopistoissa opiskellaan pääsääntöisesti
sieltä syyskuun puolestavälistä, syyskuun
loppukaudesta sinne joulukuun alkuun, marraskuun loppuun ja sitten taas
siellä kevätpuolella tammikuun puolestavälistä sinne
huhtikuun loppupuolelle. Eli aika paljon on aikaa, jolloin opiskelijat
eivät ole opintojen parissa, ja minusta olisi tärkeää,
että tässä tehtäisiin rohkeampia
päätöksiä sen mukaisesti, että koko
kalenterivuosi otettaisiin tehokkaammin myös yliopistoissa
käyttöön.
Tämä asiahan kantaa niin sanotusti populaaristi,
arkikielessä, nimitystä "kolmas lukukausi", eli
muodostettaisiin kolmas lukukausi. Käsitykseni mukaan Åbo
Akademissa tämänkaltaista harrastuneisuutta on
jo ollut viime vuosien aikana, mutta pitäisin tärkeänä,
että Kataisen hallitus ottaisi myös tähän
asiaan kantaa. Viime aikoina sen puolesta on puhunut muun muassa
STTK:n puheenjohtaja Mikko Mäenpää. Myös
keskustassa on kannatusta siihen, että kolmas lukukausi otettaisiin
käyttöön ja näin saataisiin
opiskelijoille tarjottua mahdollisuus kokopäiväiseen
opiskeluun koko kalenterivuoden aikana. Jäänkin
odottamaan hallituksen kantaa, mitä mieltä hallitus on
tästä, että kolmas lukukausi otettaisiin
käyttöön.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Lakiesitys on erittäin monessa mielessä merkittävä ja tärkeä sekä
erinomaisen
kannatettava. On tosi tärkeä asia, että näitä työuria
pystytään myöskin tällä esitetyllä tavalla
jatkamaan, ja yhden vuoden saavutus työurien pidentämisessä on
erinomainen asia.
Korkeakoulupuolellahan tämä ongelma on se, että opintojen
aloittaminen viivästyy johtuen niin sanotusta hakijasumasta,
ja siksi on tärkeätä, että tätä sumaa
saadaan purettua ja opinnot alkamaan, että tämä ammattiin
valmistuminen ei suotta viivästy. Tällä hetkellä suurin
osa näistä aloituspaikoista menee tosiaan hakijoille,
joilla on tutkinto tai opiskelupaikka korkeakoulussa. Yliopistoissa
7 000 aloituspaikkaa vuodessa ja ammattikorkeakouluissa
6 000 paikkaa vuodessa menee tällaisille aloittajille.
Näitä aloituspaikkoja pitää uudistuksen
avulla pystyä vapauttamaan ensimmäistä paikkaansa
hakeville, jotta tätä hakijasumaa pystytään
pikkuhiljaa purkamaan.
Samalla korkeakoulujenkin tulee kehittää joustavampia
mahdollisuuksia vaihtaa alaa ja korkeakoulua. Opetus- ja kulttuuriministeriön tulee
voimakkaasti mielestäni kannustaa korkeakouluja tähän
suuntaan. Tämän uudistuksen tärkeämpi
vaihe on vielä se vuoden 2015 alussa toteutettava, jolloin
yhteishaku varataan ensimmäistä paikkaansa hakeville.
Näin voidaan sitten vapauttaa myöskin aloituspaikkoja
ensimmäistä paikkaa hakeville ja ei synny niitä välivuosia. Tämä ensimmäinen
vaihe tässä, joka tulee voimaan vuotta aiemmin,
on valmistautumista tähän kakkosvaiheeseen.
Toivon, että tämä asia kaiken kaikkiaan
saadaan viedyksi maaliin ihan hyvässä yhteishengessä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin myönteisenä sitä,
että tähän ongelmaan nyt tartutaan vakavalla
kädellä. Tässä on tietysti kyse
siitä, että meillä työurat tietyllä tavalla
lyhenevät sieltä alkupäästä opiskelijoiden omasta
tahdosta riippumatta. Nyt on tietysti tavoite puuttua ennen muuta
siihen ongelmaan, joka on opiskelijoiden omasta tahdosta riippumatonta:
tyhjäkäyntiä taikka välivuosia.
Eli pitää kuitenkin minun mielestäni
myös hyväksyä ja ymmärtää se,
että osa opiskelijoista haluaa mahdollisesti lukion jälkeen
taikka ammattikorkean jälkeen miettiessään
vielä mahdollisesti jatko-opintoja yliopistossa pitää yhden
tai kaksi välivuotta ja hakea vaikkapa työkokemusta,
ja sen pitää myös tulevaisuudessa olla
hyväksyttyä ja mahdollista. Mutta pidän
myönteisenä sitä, että nyt tartutaan
siihen, että me saisimme nopeutettua niiden opiskelijoiden
etenemistä, jotka haluavat lähteä heti
lukion jälkeen opiskelemaan ja edetä sitten ilman
näitä itsestä riippumattomia välivuosia.
Tämähän on nyt ensimmäinen
uudistus, joka tehdään tässä hakujärjestelmässä.
Tässä tulee etusijajärjestys käyttöön,
eli opiskelijat valitsevat ja laittavat hakuja järjestykseen,
ja sitten toisaalta se, että voidaan jatkossa tulla hyväksytyksi
enää yhteen opiskelupaikkaan, ja sen lisäksi vielä annetaan
korkeakouluille mahdollisuus halutessaan varata osa haettavista
opiskelupaikoista niin sanotuille ensikertalaisille eli pääasiassa lukiosta
keväällä kirjoittaneille. Toisena vaiheena
vuonna 2015 tätä on tarkoitus viedä sitten
vielä tämän vaalikauden lopulla eteenpäin,
niin että yhteishaun avulla valittaisiin ainoastaan henkilöitä,
jotka eivät ole aikaisemmin Suomen koulutusjärjestelmässä suorittaneet
korkeakoulututkintoa tai vastaanottaneet korkeakoulututkintoon johtavaa
opiskelupaikkaa, ja sen jälkeen 2015 tutkinnon suorittaneiden
ja opiskelupaikan aiemmin vastaanottaneiden todelliset ja tasavertaiset
mahdollisuudet alan vaihtamiseen turvattaisiin yhteishaun ulkopuolisella
haulla. Eli tämä uudistus etenee tietyllä tavalla
kahdessa vaiheessa.
Arvoisa puhemies! Ihan nopea silmäys esimerkiksi tähän
hallituksen esitykseen kertoo jo tämän tarpeellisuuden.
Uusista ylioppilaista kolme neljästä hakee heti
ensimmäisenä vuonna korkeakoulutukseen, mutta
tilastot osoittavat sen, että vain reilu kolmannes heistä saa
opiskelupaikan. Yliopistojen uusista opiskelijoista vain runsas
kolmannes ja ammattikorkeakoulujen uusista opiskelijoista vain noin
viidesosa on uusia ylioppilaita. Välivuosia Suomessa kertyy,
niin kuin tässä edellä puhujat ovat kertoneet,
poikkeuksellisen paljon, keskimäärin jopa kahdesta
kolmeen, mikä on kansainvälisestikin vertaillen
erittäin suuri määrä.
Mikä tähän sitten on ajanut meidän
opiskelijahakumme? Se on tietyllä tavalla vuosien saatossa
syntynyttä hakijoiden runsasta määrää.
Jos meillä olisi niin, että keväällä hakijoina
olisivat ainoastaan ne ylioppilaat, jotka kirjoittavat kyseisenä keväänä,
ei meillä olisi tällaista ongelmaa. Meillä vuosittain
tuollainen noin 35 000 nuorta kirjoittaa ylioppilaaksi,
eli heille kyllä laskennallisesti löytyisi kaikille
jatko-opiskelupaikka lukion jälkeen, mutta kun katsoo tilastoa,
niin meillä on noin 170 000 hakijaa joka kevät
kilpailemassa 56 000:sta korkea-asteen aloituspaikasta,
eli taistelu näistä paikoista on erittäin
kova. Sen takia on hyvä, että nyt otetaan näitä uusien hakijoiden
hakukiintiöitä käyttöön.
Toisaalta hakutoivejärjestys on hyvä uudistus,
joka tässä tulee käyttöön.
Myös pidän erittäin tärkeänä sitä, että mietitään
myös muita keinoja edistää ensimmäistä korkeakoulupaikkaansa
hakevien sisäänpääsyä,
ja silloin minun mielestäni on syytä pohtia tulevaisuudessa
vakavasti myös ylioppilastutkinnon painoarvon kasvattamista
opiskelijavalinnoissa. En missään tapauksessa
ole itse kannattamassa sellaista mallia, jossa ainoastaan ylioppilastutkinnon
perusteella jaettaisiin jatkopaikat yliopistoihin, mutta pidän
sitä yhtenä varsin varteenotettavana vaihtoehtona.
Se on tasapuolinen kaikille opiskelijoille, jotka kirjoittavat ylioppilaaksi
ja hakevat jatko-opintoihin, ja se on yhdenvertainen läpi
koko Suomenmaan ja toimisi siinä mielessä hyvin.
Mutta kuitenkin on tärkeää huolehtia
siitä, että jatko-opintoihin on tulevaisuudessakin
päästävä myös pelkän
valintakokeenkin avulla, eli antaa mahdollisuus myös nuorille
sitä kautta etsiä tuo oma ura.
Arvoisa puhemies! Kyllä melkein pitäisin vielä tätäkin
esitystä tärkeämpänä sitä,
että me kunnissa saisimme lukion opinto-ohjauksen sille
tasolle, millä sen pitäisi olla. Se on minun mielestäni,
voisi sanoa, jopa tämän nyt valmistelussa ja etenemässä olevan
yhteiskuntatakuun yksi aivan keskeinen elementti: se, että lukioissa
olisi riittävästi opinto-ohjaajia auttamassa opiskelijoita
siinä opintojen etenemisessä mutta toisaalta myös sitten
kartoittamassa niitä vaihtoehtoja, mitä heillä sitten
tulevaisuudessa on. Suomen Lukiolaisten Liittohan on jopa puhunut
tietynlaisesta jälkiohjausvelvoitteesta, ja kyllä senkin
tyyppisiä malleja kannattaa miettiä, joissa vielä seurattaisiin
jopa lukionkin jälkeen hetken aikaa, että kaikki
sieltä löytävät sen oman jatko-opiskelupaikkansa.
Arvoisa puhemies! Aivan loppuun: Itse pidän varsin
myönteisenä sitä keskustelua, että mahdollistetaan
kesäopiskelu tulevaisuudessa. Ei ole mitään
syytä minun mielestäni kategorisesti päättää,
että kaikki yliopistot ovat kesällä noin suuressa
mittakaavassa kiinni vaan että olisi enempi mahdollisuuksia
nuorilla valita sitä, missä tahdissa he opiskelevat.
Ja sitten pidän erittäin tärkeänä sitä,
että kehitämme ja uudistamme myös opintotukimallia.
Se on nyt kirjattu kehysriihen päätöksessä ja
hallitusohjelmassa niin, että se tehdään
nykyisin voimavaroin eli nykyisin resurssein, mutta ehkä se vaatii
tulevaisuudessa, kun talous lähtee myönteisempään
kehitykseen, myös jonkin verran lisäsatsauksia.
Mutta olen vakuuttunut siitä, että myös
tuolla rakenteellisella uudistamisella opintotuesta saadaan sellainen,
että se nopeuttaa opiskelua mutta myös mahdollistaa
täysipäiväisen opiskelun ainakin opintojen
alkuvaiheessa.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On pakko puuttua tähän edustaja
Heinosen näkemykseen siitä, että erityisesti
lukioissa tarvitaan opinto-ohjauksen tehostamista ja laajentamista.
Se on erittäin elitistinen näkemys, kun ajattelemme
sitä, että nimenomaan ammatillisessa koulutuksessa
olevilla keskeyttämisprosentit ovat kovin suuret ja ei
ole näkemystä välttämättä siitä,
mihin sen jälkeen mennään. Minun käsitykseni
mukaan opinto-ohjauksen tehostamista ja parantamista tarvitaan sekä peruskoulussa,
lukiossa että ammatillisessa koulutuksessa, ja jos puhutaan
vielä näistä korkeakouluista, niin sielläkään
ei olisi huono, että laaditaan tällaiset henkilökohtaiset
opintosuunnitelmat, ja siihen kuuluu myös järkevä näkemys siitä,
mitenkä ne omat opinnot viedään eteenpäin.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen nosti omassa puheessaan
esille äärimmäisen tärkeän
asian eli opinto-ohjauksen, mutta kuten edustaja Vehviläinen
totesi äsken ansiokkaasti, niin myöskin ammatillisella
puolella se on erittäin tärkeätä. Siellä on
todella, todella suuria määriä opiskelijoita,
puhutaan 500—600:sta yhdellä opinto-ohjaajalla,
ja vaikka 20 prosenttia siitä opiskelijamäärästä aiheuttaa
80 prosenttia ongelmista, niin silti sinne pitää pystyä panostamaan,
jotta ne opintopolut olisivat nuoremmilla selkeästi paljon
paremmin käsissä kuin ne tänä päivänä ovat.
Sofia Vikman /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On huomattava, että lukion tehtävä nimenomaan
on valmistaa opiskelijoita jatko-opintoihin. Koulutuksen ja tutkimuksen
arviointineuvosto on hiljattain myös todennut, että lukio
tällä hetkellä ei valmenna riittävän
hyvin jatko-opintoihin. Tästäkin näkökulmasta
on erityisen perusteltua tehostaa opinnonohjausta ja muutenkin kehittää lukiokoulutusta.
Toisaalta nykyisen pakkohaun vallitessa on tunnustettava se
tosiasia, että ihmisiä ohjautuu myöskin
joka tapauksessa niin sanotusti väärille aloille
eli tulee tilanteita, että on tarve vaihtaa alaa. Senkin
takia tämän uudistuksen voimaan tullessa on erityisen
tärkeä huolehtia niistä väylistä vaihtaa
alaa yhteishaun ulkopuolella sitten vuoden 2015 jälkeen.
Lisäksi on meidän huomioitava se, että jotta
opiskelijan oikeus koulutusta vastaavaan työhön
voi toteutua, meidän on nykyistä paremmin saatava
korkeakoulutuksen koulutusmäärät kohdilleen
ja koulutusta on suunnattava niille aloille, jotka työllistävät.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Viimeinen vastauspuheenvuoro tähän keskusteluun
edustaja Heinoselle, jonka puheenvuorosta keskustelu lähti
liikkeelle. — Olkaa hyvä!
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hämmentävää,
että keskustan riveistä pidetään
lukion puolustamista elitistisenä toimintana. Kyllä meille
kokoomuksessa lukio on erittäin tärkeä osa
suomalaista korkeaa yleissivistystä. Ei se ole meille elitististä ajattelua,
että me kannamme isoa huolta siitä, että edellisellä hallituskaudella
panostettiin kokoomuslaisen opetusministerin johdolla erittäin
merkittävästi yliopistoihin, ammattikorkeisiin
ja ammatilliseen koulutukseen, mutta lukiokoulutus odottaa nyt niitä lisäpanostuksia,
joita olemme tehneet näiden kolmen lisäksi vielä perusopetukseenkin
ministeri Virkkusen johdolla erittäin paljon, ja nyt olemme
jatkaneet Gustafssonin johdolla samaa linjaa, mutta lukiokoulutus
on jäänyt tässä tietyllä tavalla
väliinputoajaksi. Kyllä meille kokoomuksessa on
erittäin tärkeää se, että myös
lukiokoulutuksesta kannetaan yhtä suurta huolta, ja toivon,
että löytyy sitten edes salin vasemmalta reunalta
niitä, jotka näkevät lukiokoulutuksenkin
arvokkaaksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä tähän keskusteluun annan vastauspuheenvuoron
edustaja Vehviläiselle.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen, juuri te jälleen
toitte esille, että te ajattelette elitistisesti. Te nostatte
vain sieltä sen lukiokoulutuksen pois, kun pitäisi
katsoa kaikkea koulutusta. Ei voi olla niin, että vain
tuijotetaan sitä lukiokoulutuksen opinto-ohjausta. Aivan
yhtä tärkeää on perusopetuksessa
opinto-ohjaus, ammatillisessa koulutuksessa, lukiokoulutuksessa.
Siihen minä puutuin, että te poimitte sieltä yhden
asian ylös ja sitä vain korostatte.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja vielä vastauspuheenvuoroja.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen peräänkuulutti
sitä, löytyykö salin vasemmalta laidalta
kannatusta lukiokoulutukselle. Toki löytyy, ilman muuta.
Se on eräs tosi tärkeä yleissivistävä koulutus
ja tähtää tietenkin korkeakoulutukseen. Kyllä meillä tarvitaan
korkeakoulutettuja ihmisiä, jotta vaikka nyt tutkimus-
ja tuotekehitysasiat menevät eteenpäin. Samalla
tavalla myöskin ammatillisella puolella ammattiopistoissa
kaksoistutkinto on tärkeä asia, ja olemme olleet
sitä edistämässä ja haluamme
myöskin tulevaisuudessa edistää, että mahdollisimman
monialaisia ja laaja-alaisia suomalaisen koulutusjärjestelmän
ja sinne ohjautuvien ihmisten pitää olla.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen on aivan oikeassa siinä,
että lukiossa tarvitaan kyllä opinto-ohjaajia
lisää. Täytyy tässä vaiheessa
myös huomata se, että lukiossa tarvitaan myös
näitä kuraattoripalveluita ja psykologipalveluita,
jotka ovat hyvin heikossa kunnossa, kuten myös ammattikoulussa.
Nyt peräänkuuluttaisin kuitenkin sitä,
että täällä kuitenkin kaksi
hallituspuolueen edustajaa puhuu keskenään, mitä pitäisi
tehdä. Mutta ettekö te juuri tehneet näitä leikkauksia
tänne koulutuksen puolelle aika lailla? Siinä mielessä on
hiukan hurskastelua puhua täällä lukiolaisten
puolesta, jos samanaikaisesti leikataan siinä mittakaavassa
kuin nyt on tehty.
Mikko Savola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Keskustelu oppilaanohjauksesta ja siitä,
että mahdollisimman varhaisessa vaiheessa nuorille pyritään
löytämään se oikea ura, on tärkeä asia.
Kuinka meillä, esimerkiksi omalla kotipaikkakunnallani Ähtärissä,
on toimittu? On pyritty löytämään
niitä kiinnostuksen kohteita jo erittäin varhain,
ja tätä on pyritty tekemään
yrittäjyyskasvatuksen kautta. Jo erittäin varhaisessa
vaiheessa yläasteella on käyty tutustumassa työpaikkoihin,
ja oppilaanohjaajat ovat olleet tässä hyvin merkittävässä roolissa.
On pyritty löytämään kiinnostuksen
kohteita, sen jälkeen ohjaamaan joko ammatilliseen koulutukseen
tai lukiokoulutukseen, ja sieltä sitten taas aktiivisella
oppilaanohjauksella eteenpäin. Tämä on
kaikilla asteilla erittäin tärkeä asia,
niin lukiokoulutuksessa kuin peruskoulutuksen puolella, ja mitä varhaisemmassa
vaiheessa pystytään oikeaan suuntaan nuori ohjaamaan,
se on aina työurien kannalta parempi ratkaisu.
Antti Lindtman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos tätä keskeyttämistä tarkastellaan
erityisesti ammatillisessa koulutuksessa, jonka edustaja Vehviläinen
nosti esiin, siihen varmasti kaikkein oleellisimmin vaikuttaa oppilaanohjaus
peruskoulussa, eli hakeudutaanko heti oikeaan paikkaan, mutta myös
oppilashuolto siellä koulun sisällä.
Sitten jos puhutaan lukioista, niin siellä oppilaanohjaus
korostuu nimenomaan nyt siinä, mistä me tänään
keskustelemme, eli hakeutumisessa korkea-asteelle. Ammatillisessa
koulutuksessa keskeyttäminen on pääsääntöisesti
näinä aikoina negatiivista, mutta finanssikriisin
aikana nähtiin, että siellä oli myös niin
sanottua positiivista: että nuoret vedetään työmarkkinoille.
Eli minä en näkisi näitä nyt
toisiaan poissulkevina asioina.
Se, mitä pitäisi myös pohtia, on
se, miten voidaan asiat tehdä toisin. Ei ainoastaan huutaa
lisää resursseja, vaan kuten esimerkiksi nuorisoasiain
neuvottelukunta otti kantaa tässä taannoin, että oppilaitoksissa
pitäisi myös nähdä muutkin kuin
se opinto-ohjaaja oppilaiden ohjaajina, eli miten sitä voitaisiin
tehostaa kokonaisvaltaisesti, tätä on syytä kehittää,
koska en usko, että sinänsä vain opinto-ohjaajia
lisäämällä jatkuvasti tämä tulee
kuntoon, vaan myös siellä koulussa (Puhemies:
Nyt taitaa olla minuutti täynnä!) kokonaisvaltaisesti
pitää pystyä ohjaamaan.
Sofia Vikman /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Vehviläisen syytöksiin
pitää vastata siten, että ei suinkaan
ole elitismiä se, että nähdään,
että toisen asteen ammatillisella koulutuksella ja lukiokoulutuksella
on erilaiset tehtävät. On äärimmäisen
hyvä, että viime vuosina laadukkaaseen ammatilliseen
koulutukseen on satsattu. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa,
että nyt olisi lukiokoulutuksen vuoro päästä kehittämisen
kohteeksi.
Toisaalta meille kokoomuksessa on aivan selvää ja
on tärkeätä ymmärtää se,
että meidän koulutusjärjestelmämme
kauttaaltaan on juuri niin vahva kuin sen heikoin lenkki, joten
aivan varhaiskasvatuksesta perusopetukseen ja edelleen toisen asteen
kautta korkeakouluihin on pidettävä huolta laadukkaasta
koulutuksesta, aivan kautta linjan. Ja mitä oppilaanohjaukseen
tulee, niin erityisesti se on tärkeätä kaikilla
asteilla näissä koulutuksen niin sanotuissa nivelvaiheissa.
Markku Eestilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sanoisin itsekin edustaja Vehviläiselle,
että ei kokoomus suinkaan elitistisesti sulje pois mitään
ja millään asteella opinto-ohjausta. Jos me ajattelemme
nuorten yhteiskuntatakuuta, niin on aivan ensiarvoisen tärkeää,
että nimenomaan ammatillisessa koulutuksessa oppilaita
tuetaan ja tuetaan nimenomaan hakemaan sitä omaa linjaa,
jotta keskeyttämisiä ei tulisi. Kyllä opinto-ohjaus
on niin tärkeä asia, ja erityisesti kokoomus pitää siitä huolen,
että sitä noudatetaan joka paikassa, missä tarve
on, riippumatta siitä, mikä opintoaste on kyseessä.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin kiinnittää huomiota vielä siihen,
että esimerkiksi koko maan laajuisesti lukiolaispojista
14 prosenttia ja lukiolaistytöistä 7 prosenttia
kärsii keskivaikeasta tai vaikeasta masennuksesta, ja Uudenmaan
alueella viime vuosien tilanne on sitäkin vaikeampi. Tästä syystä kysyisin,
miksi hallitus ei tosissaan ota tätä erityisesti
masentuneiden nuorten tilannetta vakavasti ja lisää resursseja
toisen asteen koulujen kuraattori- ja psykologipalveluihin ja ennalta ehkäisevään
työhön, jotta he pääsisivät
myös terapiaan.
Hallituksen tulisi lisätä resursseja siten,
että Kelan korvaamaa terapiaa olisi tarjolla useammalle
sitä tarvitsevalle henkilölle, joten kyllä meillä löytyy
keinoja tukea meidän opiskelijoitamme, jotta he jaksavat
käydä ne opintonsa loppuun saakka. Nämä suuret
masentuneisuustilastot kertovat lukion osalta kyllä sitä,
että moni on ehkä ajautunut väärään
paikkaan opiskelemaan, ja siinä tilanteessa pitäisi
olla lisää kuraattoreja ja opinto-ohjausta.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime viikolla ilmestyi työ- ja elinkeinoministeriön
raportti yleensäkin työelämästä.
Siellä silmiini pisti erittäin vahvasti se, mikä liittyy
tähän opinto-ohjaaja- ja kuraattorikeskusteluun,
että ammatillisen koulutuksen puolella keskeyttämisasteet
pyörivät yli 20 prosentissa, lukiossakin yli 10:ssä.
Kyllähän se kertoo selkeätä kieltä siitä,
että urapolut ja oppilaanohjaus eivät ole kunnossa,
ja siihen tietenkin me kaikki toivomme korjausta, koska Suomen tulevaisuus
on nimittäin siellä kouluissa ja sieltä tulevat
ne tulevat ammattilaiset, jotka sitten meitä korvaavat,
kun eläkkeelle siirrymme. Aina kannattaa muistaa se, että nykyiset
työntekijät ovat tulevia eläkeläisiä jnp.
Ihan muutama sana täällä vihjatuista
leikkauksista: Kyllä ministeriössä on
arvioitu nämä leikkaukset muun muassa sen takia,
että ikäluokat pienenevät. Ei niitä varmasti
ihan niin kuin hatusta ole vedetty.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka meillä edellisessä hallituksessa
oli hyvä liikenneministeri, niin siitä huolimatta
ei silloinkaan kaikkia teitä saatu kuntoon ja kaikkia ratahankkeita
kuntoon. Samalla tavalla kävi myös sivistyspuolella,
vaikka kokoomuslaisen opetusministeri Virkkusen aikana ensimmäisen
kerran ohjattiin ikäryhmien pienentymisestä säästyvät
rahat perusopetuksen laadun parantamiseen, lisättiin toisen
asteen koulutuksen aloituspaikkoja enemmän kuin koskaan, lisättiin
tukiopetusta, kerhoja, opinto-ohjausta, tukipalveluita, tehtiin
lisätukea myös koululaisten terveyspalveluihin — siitä huolimatta
sielläkin jäi muutamia palasia, joita pitää nyt
laittaa kuntoon, ja yksi sellainen on lukiokoulutus.
Ja ei kokoomukselle ole elitististä kantaa huolta esimerkiksi
siitä, että myös lahjakkaista koululaisista
pidetään huolta ihan peruskoulusta lähtien.
Tästä on käyty ihan hyvää keskustelua,
ja toivon, että tähän keskusteluun lähdetään
rohkeasti mukaan, mutta se ei tietysti ihan suoraan liity nyt tähän.
Edustaja Lindtman oli ihan oikeassa, että nyt puhutaan
siitä opinto-ohjauksesta, joka ohjaa jatko-opintoihin ja
eteenpäin. Sitten tavallaan edustaja Niikko ja muut tulivat
jo sinne toiselle puolelle, elikkä siihen, millä voidaan
tukea sitä, että opinnot eivät keskeytyisi.
Tässä on tietysti isoista kysymyksistä kysymys,
ja varmasti näihin palaamme vielä monta kertaa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kiitoksia, ja huomaan, että edustaja Peltosen puheenvuoropyyntö on
jäänyt huomioon ottamatta. Vastauspuheenvuoro,
1 minuutti.
Tuula Peltonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä salissa on varmasti
aivan turha lähteä tekemään
vastakkainasettelua lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen välille.
Sosialidemokraatit ovat jo kauan halunneet kehittää toisen
asteen koulutusta yhtenäisempänä sillä tavalla,
että nimenomaan niitä tukipalveluja, mistä täällä nyt
on paljon puhuttu, elikkä se opinto-ohjaus tai ne kuraattorit
jne., niitä voitaisiin yhdessä hyödyntää,
käyttää yhteisesti ja saada parempaa
tulosta sinne toiselle asteelle; myös tilat, opettajien
yhteiskäyttö, kaikki tämä voitaisiin
voimistaa ja vahvistaa varsinkin tällaisena aikana, kun
me joudumme myös leikkauksia tekemään.
Lukiossa on toivottu työryhmän selvityksen mukaan
tätä työelämäläheisyyttä,
ja minä näkisin, että se työelämäläheisyys
tulee nimenomaan sieltä opinto-ohjauksen kautta, kun ollaan
suuntautumassa jatko-opintoihin ja pystytään sillä tavalla
näkemään se oma tulevaisuus oikealla
alalla.
Hyvä keskustelu, mutta ehkä lähtee
vähän väärästä kulmasta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja edustaja Pertti Virtanen, jonka nappi ilmeisesti ei ollut
toiminut. Olkaa hyvä!
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Tulin ehkä sen verran myöhässä,
ettei tuo V-nappi toiminut. — Tosiaan kauniita puheita,
mutta tosiaan, kun kunnille annettiin nämä kaikki,
aivan niin kuin nytten annetaan tässä kuntauudistuksessa
tietynlaiset, voisiko sanoa, ministeri Guzenina-Richardsonin alalla
senkaltaiset vaatimukset, että kunnat eivät pysty
täyttämään niitä, niin
sitten se keppihevosena johtaa siihen, että kuntia voidaan
yhdistää tämän perusteella.
Oikeastaan pienimuotoisesti edustaja Heinonen puhui samasta asiasta,
ettei ole hoidettu näitä koulukuraattoripalveluja.
Tiedän sen hyvin: Suomessa psykoterapiaa tehdään
enemmän kuin koskaan. Ketkä ovat Suomessa psykoterapeutteja? Toimittajat,
näyttelijät, kaikennäköiset.
Kolme vuotta käy psykoterapiakoulutuksessa, kahvikuppikoulutuksessa,
niin kuin psykologit sanovat. Silti lääkärikunta
hoiti sen täällä ministeriön avulla
niin — niin kuin minun proffani aikoinaan sanoi, että psykologi
koulutetaan 6 vuotta ainoana yliopistossa täysin ammattilaiseksi — että psykoterapiaa
nimellisesti kelakorvattavaa eivät saa psykologit tehdä,
vaan kaikki, jotka ovat tässä lääkärien
lääkekierteen alaisuudessa.
Samalla lailla koulujen asioita, varsinkin yläasteilla
ja muilla, hoidettiin koulukuraattoreilla, joilla välttämättä ei
ole koulutusta ollenkaan alalle tai on jonkun verran, ja sitten
lukioon ei koulukuraattoreita edes päästetä.
Tai ihmiset, jotka ovat kauheissa jonoissa, eivät koskaan
saa hätäänsä mitään,
vaikka laissa sanotaan, aivan kuin edustaja Heinonen täällä kauniisti äsken
sanoi, mutta kun ei voida toteuttaa ja kun ei ole ammattilaisia
ja kun on tietty, voisiko sanoa, Kelan ja lääkärien
mafioima juttu ministeriön kautta, joka estää myös
sitä kautta kunnon avun. Sen verran kommenttina tähän.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja nyt sitten kolmannen kerran viimeinen puheenvuoro tähän keskusteluun.
Sofia Vikman /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Palatakseni tähän itse asiaan, josta
on kyse, eli korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistamiseen:
on hyvä huomata, että ylioppilasikäluokkaan
suhteutettuna korkeakoulujen aloituspaikkoja on noin puolitoistakertaisesti.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on yhdessä korkeakoulujen
kanssa pyrkinyt kasvattamaan toisen asteen päättäneiden
osuuden 50 prosenttiin uusista korkeakouluihin valittavista opiskelijoista.
Kuitenkin on niin, että vuoden 2011 yhteishaussa yliopistosta
paikan saaneista uusia ylioppilaita oli 35 prosenttia ja ammattikorkeakouluista
paikan saaneista uusia ylioppilaita oli 25 prosenttia. Eli nyt on
nimenomaan kyse siitä, että toiselta asteelta
siirtymistä korkeakoulutukseen halutaan sujuvoittaa, ja
se on aivan oikea tavoite.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Viime vaalikaudella toteutettiin toisen asteen
sähköinen yhteishaku. Siitä on erinomaiset
tulokset, ja sitä on käytetty hyvin, ja myöskin uusintahaku
on sujunut moitteettomasti. Näen, että tämä hallituksen
esitys on jatkumoa sille, että nyt korkeakouluasteella
saadaan nämä ammattikorkeakoulujen nykyiset neljä sähköistä hakujärjestelmää ja
yliopistojen yksi sähköinen hakujärjestelmä yhteen,
ensin niin, että 2014 siellä on omat painotuksensa
näistä kiintiöistä, ja sitten
2015 kokonaisuudessaan tämä malli olisi käytössä,
että yhteishaussa valittaisiin pelkästään
ensikertalaisia ja sitten joitakin painotuksia korkeakoulut saisivat
itse tehdä.
Jos ja kun hallituksen esityksellä on tavoitteena koulutustakuu
korkeakouluihin, niin pidän esitystä vallan hyvänä mutta
näen ristiriitaisuuksia sille, että nyt ammattikorkeakouluilta
ollaan leikkaamassa aloituspaikkoja. Siksi arvoisalle opetusministerille
olleet viestit omasta maakunnastanikin Pohjois-Pohjanmaalta Oulun
seudulta ovat olleet, että aloituspaikkoja näille
kasvukeskuksille tarvitaan ammattikorkeakouluihin erityisesti, ja
toivon, että viestit ovat menneet perille.
Hallituksen esitys on kahdesta syystäkin erinomainen,
siinä mielessä, että todellakin tämä valtakunnallinen
yhteishaku saataisiin nyt aikaan näitten kahden korkeakoulun
kanssa yhdessä, mutta toisaalta myöskin siinä,
että yhteishaussa hyväksyttäisiin vain
yhteen hakukohteeseen elikkä korkeakouluun. Silloin toivon,
että näitä aloituspaikkoja jää sitten
mahdollisimman usealle opiskelijalle eikä tätä kaksoisolemista
useammassa koulutuskohteessa ole olemassa.
Mutta jää lakiin ja tähän
hallituksen esitykseen muutamia ajatuksia, joita olen miettinyt
ja joihin kannattaa huolella perehtyä, kun tämä nyt sivistysvaliokuntaan
käsittelyyn menee. Ensimmäinen asia on se, voidaanko
tällä kiintiöllä sitä, että suositaan
ensikertalaisia hakijoita korkeakouluihin, pitää oikeutettuna
yhdenvertaisuuden ja tasavertaisen kohtelun toteutumisen kannalta ajatellen
vaikka sitä elinikäistä oppimiskaarta. Vaikkakin
täältä kuultiin tilastoja siitä,
että ensikertalaisia hakijoita korkeakouluun on enemmistö,
silti aina sinne mukaan tulee muitakin. Ajattelen näin,
että perustuslakivaliokunnalla on varmaan tässä oma
tutkimisensa, kuinka yhdenvertaisuus tämän lain
kohdalla toteutuu.
Mutta paljon isomman kysymyksen paikka on siinä, mitä yliopistot
ja korkeakoulut sanovat itse siitä, että me annamme
eduskunnasta lain, jolla mennään tavallaan yliopistojen
autonomiaan, siihen, keitä ne valitsevat opiskelijoikseen
omaan yliopistoonsa. Viime vaalikaudellahan tätä yliopistojen
autonomiaa erityisesti talouskysymyksissä laajennettiin
ja nyt tällä yhteishaulla ollaan tekemässä yliopistojen
puolesta valintaa siitä, että on painotusta ja
ensisijaisia opiskelijoita otettaisiin näissä yhteishauissa
erityisesti vuodesta 2015 eteenpäin sisään
opiskelemaan. Mitä sanovat yliopistot ja ammattikorkeakoulut
tästä? Se viesti on varmasti mielenkiintoinen,
kun valiokunta tätä lakia alkaa käsitellä.
Arvoisa puhemies! Koulutuksen välivuosien karsiminen
ja nivelvaiheiden helpottaminen tai poistaminen koulutusasteiden
välillä on erittäin tarpeellista, ja
tämä lakikin varmasti siihen pyrkii. Erityisesti
katson, että opintojen ohjaus kaikilla koulutuksen aloilla
on tärkeää. Tässä edellä puhuttiin
lukion, ammatillisen ja peruskoulun opintojen ohjauksen tärkeydestä.
Näen, että kaikilla aloilla se on valtavan tärkeää.
Mutta en malta olla ottamatta esille sitä asiaa, kun puhuttiin äsken
lukijoiden opinto-ohjauksen ja resurssien parantamisesta, miten
se tehdään yhdessä kaikkien niiden suurten
säästöjen edessä, joihin opetus-
ja koulutuspuoli joutuu tämän vaalikauden aikana.
Lukiokoulutuksesta ollaan 37 miljoonaa euroa säästämässä tämän
vaalikauden aikana, ja kysyn: mistä se otetaan? Toivottavasti
ei opintojen ohjauksesta, kun mietitään, mihin
lukion jälkeen opiskelijat hakeutuvat.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Jääkiekon MM-kisojen ja
Euroviisujen ohella oppilaitosten valintaprosessit koskettavat meitä suomalaisia
näin keväisin. Monessa kodissa valmistaudutaan
tällä hetkellä kuumeisesti yliopistojen,
korkeakoulujen, ammattikorkeakoulujen vaativiin valintaprosesseihin
tai päntätään pääsykokeisiin.
Voidaan jopa sanoa, että monen pyrkijän kohdalla
koko muu elämä on näinä viikkoina
taka-alalla tämän ison urakan edessä.
Useat nyt lukusaleissa lukevista saavat myös haluamansa
opiskelupaikan, toisaalta monet myös eivät. Nykyjärjestelmässä valtaosa
näistä ilman opiskelupaikkaa jääneistä on
toiselta asteelta samana keväänä valmistuneita.
Edessä on monen kohdalla pakollinen välivuosi.
Opintojen aloituksen venyminen venyttää käytännössä myös
monen nuoren itsenäisen elämän aloittamista.
Siksi on erinomaista, että nyt käsiteltävänä olevalla
esityksellä halutaan helpottaa opiskelusta haaveilevien
nuorten elämää. Se tehdään yksinkertaistamalla
nykyistä monimutkaista hakurumbaa ja parantamalla ensi
kertaa ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin pyrkivien asemaa
tässä hakuprosessissa.
Tämä tarkoittaisi sitä, että ammattikorkeakoulujen
neljä ja yliopistojen yksi sähköinen
hakujärjestelmä yhdistettäisiin yhdeksi
korkeakoulujen hakujärjestelmäksi. Usean hakemuksen
sijasta jatkossa pääsisi systeemiin siis yhdellä sähköisellä hakemuksella.
Lisäksi jatkossa korkeakoulut voivat halutessaan varata
osan haettavista opiskelupaikoista ensikertalaisille eli henkilöille,
jotka eivät ole aikaisemmin suorittaneet korkeakoulututkintoa
tai vastaanottaneet korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Muutokset on tarkoitus saattaa voimaan vuoden 2014 alusta.
Arvoisa puhemies! Opiskelijoiden jaksamisen ja jaksamisen lisäämisen
ohella hallituksen esityksen taustalla on myös taloudellinen
motiivi. Taloutemme vaikein haaste, julkisen talouden kestävyysvaje,
on edelleen olemassa. Sen kuromiseen umpeen tarvitsemme nuoret sukupolvet
entistä nopeammin mukaan työelämään. Siksi
tämä esitys, jolla turhia välivuosia
voidaan vähentää, on merkittävä askel
eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Omasta mielestäni tarvitsemme kuitenkin
tätäkin isompia askeleita nuorten valmistumisvauhdin
parantamiseksi. Yksi testattavista malleista olisi kolmannen eli
kesälukukauden käyttöönotto
myös suomalaisissa yliopistoissa ja korkeakouluissa. Tämä malli
vähentäisi yliopisto-opiskelun kestoa monien kohdalla huomattavasti
ja olisi kansantaloudellisesti hyvä ratkaisu. Erityisesti
niille opiskelijoille tai opintohaluisille, joille nykyinen vain
syksyihin ja keväisiin pakkautunut opetus on liian hidasta
tai joille nykyinen opetuskalenteri ei sovi, kolmas lukukausi toisi
toivottua joustavuutta.
Tällaisista nykyisen järjestelmän
sorsimista ryhmistä mieleen tulevat esimerkiksi talvilajien ammatti-
ja huippu-urheilijat, joille nykyinen opetusaikataulu on ollut erityisesti
huonosti sopiva. Monille näistä opiskelu korkeakouluissa
onkin tähän asti kunnolla ollut mahdollista vasta aktiiviuran
päättymisen jälkeen.
Arvoisa puhemies! Samalla siis, kun kiitän hallitusta
hyvästä esityksestä, toivon sille myös rohkeutta
jatkaa nyt valitulla tiellä. Joustavuuden lisääminen
suomalaisessa korkeakoulutuksessa on meidän kaikkien etu.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viime vuodet korkeakoulumaailma on ollut
rajujen myllerrysten äärellä. On toteutettu
yliopistouudistus, josta eduskunnan olisi syytä käydä periaatekeskustelu.
Siihen pontta antaisi opetus- ja kulttuuriministeriön hiljattain
julkaisema yliopistouudistuksen vaikutusten arviointiselvitys.
Myös ammattikorkeakoulujärjestelmä on
instituutiona verrattain nuori. Nyt järjestelmä on monessa
mielessä murrosvaiheessa omistussuhteisiin kaavailtujen
muutosten vuoksi ja aloituspaikkojen vähentämisen
vuoksi, josta täällä on tänään
jo ollut puhetta.
Tiedekorkeakouluissa ollaan jatkamassa yliopistoindeksin leikkaamista
aikana, jolloin juuri on viety läpi tämä yliopistouudistus.
Tämä indeksin leikkaus on kuin kylmä suihku
erityisesti niille, jotka toiveikkaasti suhtautuivat tähän
uudistukseen; niitäkin sentään oli.
Suunnitelma yliopisto- ja ammattikorkeakoulujen valtakunnallisesta
yhtenäisestä hakujärjestelmästä on
myös mittava hanke. Siinä on paljon hyvää,
kuten monessa puheenvuorossa on sanottukin. Mutta on myös
kiistanalaisia kysymyksiä. Historiallisesti jo ennen Suomen
itsenäistymistä on puhuttu yliopistojen autonomiasta.
Säilyykö korkeakoulujen itsenäisyys opiskelijavalintoja tehtäessä?
Ammattikorkeakouluihin kohdistuva hakeutumisvelvoite työmarkkinatuen
ehtona tulisi poistaa. Jos tehdään epäonnistuneita
valintoja, jostakin syystä opinnot keskeytyvät
tai ei voida niitä aloittaakaan, niin nuoret ovat vanhempiensa
kukkarolla. Ei myöskään ole viisasta,
että ollaan opiskelevinaan vaikka vuosi ammattikorkeakoulussa
mutta tuon vuoden pääsisältö onkin tiedekorkeakoulun
pääsykokeisiin valmistautuminen.
On totta, että tarvitaan myös ennakkoluulottomuutta
ja uutta ajattelua pääsykoekriteereihin, ja sen
vallan tulee jatkossakin olla korkeakouluilla itsellään.
Tulisiko sisäänpääsykriteereissä kuitenkin
opintoalasta riippuen huomioida myös heikommin koulussa
menestyneiden mahdollisuudet, joilla olisi asianomaiselle opintoalalle korkea
motivaatiotaso? Tällaisia kiintiöitä voitaisiin
puolivakavissaan tai puolileikillisesti epävirallisesti
kutsua vaikkapa kutsumustietoisten tai rupusakkien kiintiöksi.
Yliopistolaitos ja korkeakoululaitos nimittäin nykyisellään
valitettavasti on liian tasapäistävä.
Humboldtilaisesta sivistysyliopistoihanteesta on etäännytty.
On myös tärkeää, että alan
vaihtamiseen on myös vastaisuudessa mahdollisuus. Viime
vuosina on hoettu mantran tavoin näistä yliopisto-
ja korkeakoulu-uudistuksista puhuttaessa nopean valmistumisen tärkeyttä.
Kuka siitä hyötyy? Ei ainakaan hyötyjä välttämättä ole
se nopeaan valmistumiseen pyrkivä opiskelija. Nopea valmistuminen
ei saa olla itsetarkoitus.
Laaja-alainen sivistyminen ja ihmisenä kasvaminen on
mahdollistettava myös tulevaisuuden korkeakouluopiskelijoille.
Vain rahaan ja menestykseen kasvattava korkeakoulu johtaa helposti moraaliseen
rappioon. Usein tällaisen taustalla on tietojen ja taitojen
sekä arvojen erottaminen omiksi erillisiksi alueiksi.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kollegat, kuulijat! Tulin tähän
puhumaan, ettei käy niin kuin äsken, että ilmeisesti
tulin vähän myöhässä ja
vastinenappi ei toiminut. Otan omaan piikkiin.
Ensin, kun ministeri ei ole paikalla ja kun olen luonteeltani
sellainen ja jo sen ikäinenkin, tavallaan kommentoin tässä nyt
eräisiin puheenvuoroihin alussa.
Esimerkiksi kun edustaja Wallinheimo puhui tästä eri
tavalla kehittymisestä, niin jääkiekossahan
on tunnettua se, että alkujaan, kun kaikki oli vielä mystiikkaa,
niin varsinkin naispuoliset ennustajat ihmettelivät aina,
minkä takia huippujääkiekkoilijoissa
on aina tiettyjä horoskooppimerkkejä. Ehkä jotkut
arvaavat, keitä ne ovat: kauriita ja vesimiehiä ja
kaloja ja oinaita. No, sitten myöhempään
selvisi, että ei ole kyse mystiikasta vaan on
kyse tieteestä. Kun pikkupoikina jo tavallaan suuntaudutaan
siihen, että isokokoisempia suositaan ja pikkupojat voivat
olla hyvinkin jäljessä sitten vielä kehityksestä siinä 12-, 11-,
13-, 14-vuotiaina, niin tämä koko laji vinoutuu
aika pahasti.
Nyt kun katsoo esimerkiksi kanadalaisia tai amerikkalaisia tai
ruotsalaisia, niin tämä on aika pahasti vinoutunut
kokosuhtaisesti. Suomessa kuitenkin oli tutkimuskin, että meidän
jääkiekkomaajoukkueestamme eivät ihmiset
olleet alkuvuodesta syntyneitä. Mutta tiede tavallaan ratkaisi
tämän ongelman. Jos nyt tässä mentäisiin
niin kuin lukiossa tai sitten yliopistossa, niin silloinhan pitäisi
antaa näille pienempikasvuisille pojille myöhempään,
kun he ovat saaneet miehen mittoja enemmän, mahdollisuus
näyttää kykynsä. Mutta kun se
vahinko on jo tapahtunut. Samahan tässä tapahtuu,
on se sitten toisen asteen tai kolmannen asteen käsittelyä tai
mitä tahansa koulussa, mitä tänä päivänäkin
vielä tapahtuu: jos joku tiputetaan, syrjäytetään,
niin on hyvin vaikea enää korjata sitä millään
psykoterapioilla tai muillakaan vastaavilla koulukuraattorien tai
pappienkaan palveluilla.
Eli sen verran edustaja Kivelään, kun siinä semmoinen
hengenmiehen sana kalskahti, kun hän puhui tästä motivaatiosta
ja siitä rupusakista, että tavallaan hengellisellä kielellä voisi
puhua niistä armolahjoista, joihin ei meidän koulutusyhteiskuntamme,
koulumme eikä yliopistomme vastaa koskaan mitenkään.
Eli meillä joillakin on semmoisia lahjakkuuksia, jotka
eivät koskaan saa selkeätä tukea, eivät
löydä senkaltaisia ihmisiä avustamaan
sitä kasvua, jota justiin heidän erikoislahjakkuutensa
tarvitsisi. Siinä mielessä tämä kokoomuksen — osan
kokoomusedustajista — puhe on vähän suun
pieksentää, että puhutaan aina innovaatiosta
ja lahjakkuudesta ja silti koko tavallaan elitistinen aatemaailma ajaa
pois lahjakkuuden, luovuuden ja innovaation tällä koulutussysteemillä nykyään,
mikä meillä on.
Tutkimuksetkin, arvoisa puhemies, ovat nykyaikana, ihan viimeiset,
semmoisia, että köyhyys ei ole edes mikään
loukku, vaan köyhimpien lapset jotenkin tämän
systeemin myötä ovat enemmän ja enemmän
jäämässä koulutuksessa ulos asioista
ja jälkeen. Se on ihan selkeätä. Siis
vaikka kuinka vannottaisiin, ettei tässä ole kyse
mistään elitismistä, niin se on ikään
kuin vaan niin, että kun ei pysy mukana, niin tippuu, eikä sitten löydy
muuta kuin tämmöistä nimellistä tukea.
Aivan kuten äsken sanoin tuossa vastauspuheenvuorossa,
kunnilta velvoitetaan tiettyjä palveluita kaikille tasapuolisesti
ja tasa-arvoisesti, mutta kunnat eivät pysty näitä asioita
järjestämään. Sitten voidaan
aina vedota lakiin ja lain asetuksiin ja lopulta syyttää kuntia
siitä, että vaikka me olemme hienoina päättäjinä tässä viimeisinä eliittihallituksina
nyt toista kertaa peräkkäin päättäneet
nämä asiat, ne eivät ole silti toteuttaneet
niitä. Ne ovat vain helisevä vaski ja kilisevä kulkunen.
Ne ovat semmoista sanaa siellä laissa, joka ei tule eläväksi
toiminnalla, sillä välittömällä toiminnalla
tässä yhteiskunnassa.
Mutta tämä itse esitys on asiaa. Tämä on
kyllä... Näin sen pitää ollakin,
mutta silti tässä, kun jotkut ovat takertuneet
tähän, että minä olen nimennyt
sen aikoinaan monen paikan syndroomaksi, eli kun ihmiset hakevat
moneen paikkaan varmuuden vuoksi, jos he eivät johonkin
pääse, niin sitten heille pidettäisiin
näitä paikkoja. No, minä olen sitä mieltä,
että pitää vähän joustoa
tällä alueella ollakin, ja se on hyvä juttu.
Mutta nämä välivuodet ja kiire ovat
ongelma tässä yhteiskunnassa muutenkin. Kun katselee mitä tahansa,
pelkästään kansanedustajia, niin kun
tähän eturiviin tulee, niin aika monelta sitten,
jos on joskus ollut syrjäytetty ja väliinputoaja
kansanedustajana, ei enää kysytä paljon
mitään koskaan, vaan ainoastaan nämä jyrät,
joista voisi sanoa, että he ovat käyneet yliopiston
läpi professorikavereittensa kanssa nopeasti ja kiireellä ja
saaneet ne tittelinsä, sitten ovat asiantuntijoita. Myöhempään
kehittyneet ja kansan syvistä riveistä nousseet
ja viisautta hankkineet edustajat, jopa puolueet, kyseenalaistetaan
sen takia, koska heillä ei ole tätä elitististä brändäystä tässä meidän
systeemissämme edes eduskunta- ja parlamentaaritasolla.
Eli tämä ulottuu joka paikkaan. Jos uudet
kansanedustajat ette tiedä, niin aina puhuttiin ennen keskustan
tohtoreista. Nyt kun ei ole keskustalaisia paikalla, niin me voimme
puhua tässä reilusti tästä asiasta,
että kun tohtori Väyrynen kävi kirjoittamassa
vielä Åbo Akademiin, kun kaikki meistä tietävät
ainakin perussuomalaisista, että sieltä ruotsalaiselta
puolelta pääsee paljon helpommin sitten kaikennäköiseksi
myöskin varatuomareiksi ja voi lakia soveltaa tässä yhteiskunnassa,
niin Väyrynenkin kävi puheensa kirjoituttamassa
sihteerillään puheet siellä ja valmistui tohtoriksi.
Eli meillä on kauttaaltaan tässä — tämä on
nyt vähän huumoriakin tähän
vakavaan aiheeseen, arvoisa puhemies, eikä kenenkään
pilkaksi tarkoitettu — se, että kun niitä annetaan näitä porsaan-
ja isommankin sian reikiä yhteiskunnassa, niin totta kai
niitä myös toteutetaan.
Eli kauttaaltaan tässä on hyvä lakiesitys,
mutta toivon, että tämä ei edelleen jatkaisi
sitä suuntaa, mihin me olemme menossa, että ikään
kuin me kyllä turvaamme lailla kaikkien demokratia- ja
tasapuolisuus ja aikoinaan sosialidemokraattien ja muitten tähän
maahan hankkimat tämmöiset hienot arvot, joita
nykyään välttämättä ei
kukaan toteuta tässä yhteiskunnassa, kun on menty enemmän
rahan ja oikealla puolelle. Toivoisin enemmän näkeväni
kuitenkin senkaltaisia lakeja suhteessa yliopistoon, että juuri
tämä tuki ja rahankeruu ja kaikki, mikä tänne
elitismin suuntaan menee, alkaisi taas hedelmöittää koko
kansan. Suomen nousu on tapahtunut näissä Pisoissa
ja kaikissa just sitä kautta, että Snellmanit
ja muut vastaavat meidän, voisiko sanoa, henkemme ihannoijat,
satsasivat koko kansan sivistämiseen, kaikille mahdollisuuden
antamiseen ihan loppuun asti. Tässä tavallaan
on vähän sitä suuntausta, itse lain kirjaimina
tämä on aika okei, mutta muuten nyt tässä taas
vähän irrottelin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kiinnitän edustajan huomiota siihen, että edustajien
toiminnasta lausutun on syytä pitää paikkansa.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä jo hallitusneuvotteluissa
sovittu uudistusesitys on hyvin tärkeä työurakeskustelun
kannalta, mihin täälläkin on jo viitattu
useaan otteeseen, elikkä nimenomaan miten meillä tätä työuraa
sitten halutaan pidentää ja onko se alkupää vai
loppupää. Ehkä liikaakin on keskitytty
sinne loppupäähän, kun todellisuudessa
monet nuoret joutuvat odottamaan aivan liian pitkään
päästäkseen aloittamaan opiskelun haluamallaan
alalla, ja ongelmana on se, että tällä hetkellä nimenomaan
näistä aloituspaikoista suuri osa menee hakijoille,
joilla on jo tutkinto ja opiskelupaikka korkeakouluissa. Yliopistoissa
esimerkiksi menee noin 7 000 aloituspaikkaa vuodessa ja
ammattikorkeakouluissa noin 6 000 paikkaa tällaisille
hakijoille, jotka jo omaavat tutkinnon, eli nimenomaan tämä kohdentaminen
tässä on hyvin tärkeää ja
se, että pystytään huomioimaan nämä, joilla
ei ole vielä tutkintoa.
Tutkimukset ovat osoittaneet, että mitä enemmän
korkeakouluhaku pitkittyy, sitä vaikeammaksi opiskelun
alkuun pääseminen osoittautuu, eli ei ole missään
nimessä yhteiskunnan resurssien eikä inhimillisyyden
kannaltakaan oikein tietenkään, että nuoret
ihmiset joutuvat ajelehtimaan onnettomina odottaessaan opiskelemaan pääsyä.
Esityksen mukaanhan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tutkintoon
johtavaan koulutukseen haettaisiin yhteisessä valtakunnallisessa
yhteishaussa ja ammattikorkeakoulun neljä sähköistä hakujärjestelmää ja
yliopistojen yksi sähköinen hakujärjestelmä yhdistettäisiin
yhdeksi korkeakoulujen hakujärjestelmäksi. Samoin
yliopistolakiin ja ammattikorkeakoululakiin esitetään
lisättäväksi säännös,
jonka mukaan osa haettavista opiskelupaikoista voitaisiin varata
henkilöille, jotka eivät ole aikaisemmin suorittaneet Suomen
koulutusjärjestelmän mukaista korkeakoulututkintoa
tai vastaanottaneet korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelijapaikkaa.
Meillä on erittäin tärkeä tehtävä myös
hakijasuman purkamisessa, ja on hyvin tärkeää,
että tähän asiaan on nyt vihdoin puututtu.
Hakijasuma pitää pystyä asteittain purkamaan
ja sillä tavalla näiden opintojen alkamista sitten
helpottamaan.
Samalla tietenkin on tärkeää myös,
että meidän opintojärjestelmämme
on kaiken kaikkiaan joustava, ja se tarkoittaa sitä, että jos
johonkin opiskeluun on haettu ja siihen päästy,
niin pitää olla myös mahdollista tehdä muutoksia,
jos siihen osoittautuu tarvetta, ja tässä esityksessä ei
nimenomaan alan vaihtamista haluta tehdä mahdottomaksi.
Nuorilla täytyy olla tulevaisuudessakin mahdollista todeta,
että ehkä valinta ei ollut oikea ja ehkä siellä opiskelun
kuluessa sitten vasta kirkastuu se oikea, oma opinväylä,
ja silloin on tärkeää, että tätä joustavuutta
löytyy tästä järjestelmästä,
eli tässä meidän täytyy korkeakouluja kehittää tai
rohkaista kehittämään näitä joustavia mahdollisuuksia
antaa opiskelijoille mahdollisuus vaihtaa alaa ja korkeakouluja.
Ehkä tässä hakumenettelysumassa korkeakoulujen
osalta suurin ongelma on sen vaikutus ensimmäistä paikkaansa
hakevien pääsyyn opintoihin eikä alan
vaihtaminen sinänsä, mutta myös tämä vaihtaminen
on sitten hyvin tärkeä asia ja sen edelleen kehittäminen.
Vaihtamisväylässä korkeakoulut voivat
nykyisinkin jo käyttää yhteishaun sähköisiä välineitä ja
opiskelijoita valitessaan voivat ottaa huomioon aiemmat opinnot
ja pistää myös vaihtajat samaan pääsykokeeseen
muiden kanssa. Nämä ovat hyvin tärkeitä elementtejä kehitettäväksi
jatkossa. Olennaista on tietenkin, että tämä vaihtaja ei
voi viedä aloituspaikkaa ensimmäistä paikkaansa
hakevalta. Samalla murretaan myös se nollasummapeli, jossa
mahdollisuus alanvaihtoon kaventaa automaattisesti uusien mahdollisuutta
päästä sisään.
Kaiken kaikkiaan esityksessä on tarkoitus parantaa
korkeakoulutuksen läpäisyä, kun jokainen
valmistuva olisi käyttänyt yhden opintopaikan.
Tämä esitys on erinomainen, ja sen vaikutukset
ovat kauaskantoisia tässä meidän työura-asiassamme,
ja on todellakin korkea aika puuttua tähän ongelmaan,
jotta nuoret pääsevät entistä nopeammin
opiskelemaan ja sitä myöten myös aloittamaan
työelämän.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys,
missä yliopistojen ja ammattikorkeiden hakumenettelyä sujuvoitetaan, on
mielestäni hyvä, ja on erittäin tärkeää,
että tätä yhteistä hakujärjestelmää selkeytetään
ja parannetaan opiskelupaikan saantia.
Mikäli lakiesitys etenee, niin kuin on suunniteltu,
eli vuoden 2014 alusta laki tulisi voimaan, sen jälkeen
opiskelija voisi hakea enintään kuuteen hakukohteeseen,
jotka tulisi laittaa ensisijaisuusjärjestykseen, ja hyväksytyksi
tämän jälkeen voisi tulla vain yhteen
hakukohteeseen. Aikaisemminhan korkeakouluopintoihin sijoittumista
on pyritty nopeuttamaan muun muassa antamalla lisäpisteitä uusille
ylioppilaille, mutta nyt pyritään selkiyttämään
hakumenettelyä.
Tuleeko sitten siitä ongelmia, että uusia
ylioppilaita niin sanotusti suositaan tässä uudessa
järjestelmässä? Se voi aiheuttaa tietynlaisen
riskin, kun hakijoita on useista eri ikäluokista ja siitä omasta
ylioppilastutkinnosta voi olla aikaa enemmän. Mutta tämä väliinputoajien
määrän saaminen mahdollisimman vähäiseksi
täytyy ottaa huomioon. Yhdenvertaisuusperiaate, mitä täällä useissa
puheenvuoroissa on ansiokkaasti nostettu jo esille, on otettava
olennaisena osana keskusteluun, kun tätä lakiesitystä sitten
ruoditaan valiokuntakäsittelyssä.
Tässä aikaisemmassa keskustelussa nousi hyvin
vahvasti esiin se, mikä tärkeys on oppilaanohjauksella
ja peruskouluvaiheen, lukiovaiheen ja toisen asteen vaiheen oppilaanohjauksella
sen oikean opiskelupaikan löytämiseksi. Itse lähtisin tässä asiassa
liikkeelle jo paljon varhaisemmasta vaiheesta. Omalla kotipaikkakunnallani
on ollut ansiokas yrittäjyyskasvatusprojekti — ei
sillä, että sillä kasvatettaisiin ainoastaan
yrittäjiä, mutta sillä halutaan opettaa
jokaista lasta ja nuorta omasta itsestään huolehtimiseen,
siihen, että mikään tässä yhteiskunnassa
ei tule ilman, etteikö sen eteen tekisi jotain.
Tähän yrittäjyyskasvatushankkeeseen
liittyy hyvin olennaisena osana myös se, että tutustutaan
työelämään varhaisessa vaiheessa,
tutustutaan siihen jo ala- ja yläasteella, käydään
niissä paikkakunnan työpaikoissa vierailuilla,
sovelletaan sitä työelämää jo
niihin varhaisen vaiheen opiskeluihin, tutustutaan siihen, minkä vuoksi esimerkiksi
matematiikkaa opiskellaan, minkä takia niitä kaavoja
siellä täytyy päntätä.
Niitä tarvitaan useissa työpaikoissa, fysiikkaa,
kemiaa tarvitaan useissa työpaikoissa, nähdään
käytännössä, miksi niitä asioita
opiskellaan. Tai toiselta puolelta kielten opiskelut: useissa kansainvälisissä tehtävissä
on
hyvä ja välttämätöntä kieliä osata,
joten sen takia niihinkin tulee nuoria ohjata ja sitä motivaatiota
sitä kautta nostaa.
Herra puhemies! Tähän itse oppilaanohjaukseen
sitten. Siihen puuttuisin jo sieltä peruskouluvaiheesta,
ohjataanko nuori lukiokoulutukseen vai ammatilliseen koulutukseen,
siihen, että se oikea ura ja oikea kiinnostuksen kohde
löytyisi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa eikä myöhemmässä vaiheessa
sitten keskeyttämisiä tulisi. Ja sitten kun esimerkiksi
lukiokoulutuksessa ollaan, sillä oppilaanohjaajalla on
erittäin suuri merkitys sille, mihinkä nuori lähtee
jatko-opintojaan suuntaamaan, ja mitä varhaisemmassa vaiheessa
löytyy se oikea ala — mieluummin sen pitäisi
löytyä heti — niin ei tule niitä välivuosia
ja pystytään myös nopeammin työllistymään.
Välivuosista, herra puhemies, vielä yhden
asian haluan sanoa. Varusmiespalvelus on sellainen, joka erittäin
monelle nuorelle tulee, lähes kaikille nuorille ja erityisesti
nuorille miehille, siinä toisen asteen koulutuksen ja sitten
niiden korkeakouluopintojen välissä. Siihen toivoisin entistä suurempaa
satsausta siten, että varusmiespalvelusaikana opitut asiat
esimerkiksi johtajakoulutuksesta pystyttäisiin paremmin
sitten hyödyntämään myös
jatkossa, kun niitä opintoja lähdetään
suorittamaan ja sitä kautta valmistumaan niistä valituista
opinnoista.
Herra puhemies! Kaiken kaikkiaan esitys on hyvä, ja
valiokuntakäsittelyssä varmasti siihen tulee vielä näkökantoja,
mutta uudistus on tarpeellinen, ja sitä on sen vuoksi myös
näin oppositiosta käsin helppo olla kannattamassa.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Se, että Suomessa valmistuvat
Euroopan vanhimmat maisterit, todennäköisesti
myös pisimmän koulutusajan käyttäneet,
ei ole maan koulutusjärjestelmälle mairitteleva
toteamus. Vastavalmistunut 29-vuotias, joka joutuu kansainvälisessä kilpailussa
29-vuotiaan mutta 5 vuotta työkokemusta valmistumisensa
jälkeen omaavan kanssa samasta työpaikasta kilpailemaan,
helposti häviää sen. Tällä on
myös yksilön kannalta näin ollen merkitystä,
ei pelkästään valtion kustannusten kannalta.
Se, että korkeakoulu ja yliopisto haluavat säilyttää autonomisuutensa
ja itse valita opiskelijansa, on hyvin ymmärrettävää,
mutta en ole ollenkaan varma, onko se kaiken kaikkiaan lähtökohtaisesti
paras tapa. Oletan, että lukiossa opettajat tunnistavat
oppilaiden taipumukset. Kaikki eivät ole lahjakkaita, mutta
kaikilla on kyllä taipumuksia joihinkin tehtäviin.
Mitä tulee siihen, että korkeakoulun hakukoe pystyisi
voittamaan lukioaikaisen opettajan taidot valittaessa elämään koulutussuuntausta,
epäilen suuresti, että lukion opettaja on tässä taitavampi.
Se on tietysti myös opiskelijan etu, että hän
alun alkaen hakeutuu tai häntä tuetaan oikeaan
opinahjoon tai taipumuksia vastaavaan koulutukseen.
Se, että Suomessa järjestetään
ylioppilaskirjoitukset, itse asiassa antaa aidon ajattelunaiheen,
voitaisiinko kirjoitusten jälkeen välittömästi
myös valtakunnallinen yliopistoihin ja korkeakouluihin
haku toteuttaa saman organisaation puitteissa, jolloin matkustuskustannukset
ja kaikki muu, mikä hakemisesta tällä hetkellä aiheutuu,
jäisi pois. Korkeakoulut voisivat toisin sanoen ulkoistaa
nykyisille lukion ylioppilastutkinnosta vastaaville tämän
hakuprosessin. Se antaisi myös ehkä vastuuta lukion
opettajille huolehtia ja patistaa perään, että kaikki
ne, joiden on syytä hakeutua opintojen aloittamiseen, myös sinne
hakisivat. Vaarallinen välivuosi helposti johtaa siihen,
että luvut jäävät ja siirtyvät,
työelämä vie, jolloin itse asiassa koko
elämänura saattaa olennaisesti muuttua.
Se, että tällaista ulkoistamista ei ole kukaan esittänyt,
on vähän omituista. Mielestäni nykyaikainen
maisterin tutkinto ei ole sinänsä perinteinen
tieteellinen opinnäyte. Se on modernin ihmisen perustutkinto
kansainvälistyvässä maailmassa, ja sitä pitäisi
käsitellä itse asiassa peruskoulutuksen aivan
olennaisena osana. Lisensiaatti- ja tohtorintasoiset tutkinnot ovat
mielestäni jo sitten toinen asia.
Jos näin ylioppilaskirjoitusten jälkeen välittömästi
suoritetut valinnat olisi kesäkuun alkuun mennessä hoidettu
loppuun, opiskelijalla olisi mahdollisuus myös käynnistää viime
aikoina julkisuuteen tullut — mikäli siihen korkeakoulut
ja yliopistot suostuvat — niin sanottu kolmas lukukausi.
Tällä hetkellähän tehokasta
lukuvuotta yhteensä 12 kuukaudesta on ehkä 8 tai
7 riippuen vähän opinahjosta. Se, että syntyisi
kolmas lukukausi, nopeuttaisi olennaisesti mahdollisuutta valmistua
myös nopeasti. Kyllä työnantaja katsoo
vähän pitkään sellaista, joka
on 8 vuotta suorittanut tutkintoa, johon normiaika on 4—5
vuotta. Mielestäni nopea opiskeleminen on useimmiten myös
määrätietoista työtä,
sanoisinko, korreloiva ilmiö: ne, jotka valmistuvat hitaasti,
eivät työmarkkinoilla oikein ole suosittuja.
Kaiken kaikkiaan se, että kesäkuun alkuun mennessä ihmiset
voisivat tietää, mihin he ovat pääsemässä,
mahdollistaisi myös kesätyöpaikan tai
kesäyliopiston ainevalinnan toteutuksen järkevällä tavalla.
Samoin sitten varusmiespalvelun ajoittaminen sopivasti vähentäisi
yhteiskunnallista kustannusta ja lopputuloksena olisi se, että ehkä saataisiin
yksi arvoltaan noin 50 000 euron arvoinen työvuosi
suomalaiselle ihmiselle järkevämmällä hakuvalinnalla
ja organisoimalla koko asia aivan toisesta lähtökohdasta.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi yliopistolakia, ammattikorkeakoululakia sekä opiskelijavalintarekisteristä
ja
ylioppilastutkintorekisteristä annettua lakia 2014 alusta
alkaen. Muutoksia ehdotetaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
hakumenettelyyn ja opiskelijavalintaan, jotta pääsy
sinne korkeakouluopintoihin sujuvoituisi. Esityksen mukaan yliopistojen ja
ammattikorkeakoulujen tutkintoon johtavaan koulutukseen haettaisiin
kaikkien korkeakoulujen yhteisessä valtakunnallisessa yhteishaussa
ja vanhat hakujärjestelmät yhdistettäisiin
yhdeksi korkeakoulujen hakujärjestelmäksi. Yliopistolakiin
ja ammattikorkeakoululakiin ehdotetaan lisättäväksi
myös säännös, jonka mukaan osa
haettavista opiskelupaikoista voitaisiin varata niille, jotka eivät
ole aikaisemmin suorittaneet Suomen koulutusjärjestelmän
mukaista korkeakoulututkintoa tai vastaanottaneet korkeakoulututkintoon
johtavaa opiskelupaikkaa.
Arvoisa puhemies! Esityksen taustalla on tärkeä työurien
pidentämisen tavoite ja huoli niistä. Tällä hetkellähän
korkeakoulupuolella suurin ongelma on opintojen aloittamisen viivästyminen.
Tämä viivästys johtuu niin sanotusta
hakijasumasta, joka on tärkeää saada
purettua ja yhä useampien opinnot alkamaan. Tällä hetkellä korkeakouluissa
suuri osa aloituspaikoista menee niille hakijoille, joilla jo on
tutkinto tai opiskelupaikka korkeakouluissa. Yliopistoissa jopa
7 000 aloituspaikkaa vuodessa ja ammattikorkeakouluissa
6 000 paikkaa vuodessa menee tällaisille hakijoille,
elikkä sangen suuri määrä. Näitä aloituspaikkoja
pitäisi uudistuksen avulla vapauttaa ensimmäistä paikkaansa
hakeville, jotta voidaan asteittain purkaa tätä hakijasumaa.
On tärkeää, että samalla korkeakoulut
kehittävät joustavia mahdollisuuksia vaihtaa alaa
ja korkeakoulua. Myös ministeriön tulee voimakkaasti
kannustaa korkeakouluja tähän. Vaihtamisen suurin
ongelmahan on sen vaikutus juuri ensimmäistä paikkaansa
hakevien pääsyyn opintoihin, ei niinkään tuo
vaihtaminen itsessään.
Tämän nyt käsittelyssä olevan
uudistuksen tärkeämpi vaihe on sen 2015 toteutettavaksi suunniteltu
toinen vaihe, jossa yhteishaku sitten varataan ensimmäistä paikkaansa
hakeville. Vapautetaan siis aloituspaikkoja aivan ensimmäistä paikkaa
hakeville. Nyt käsiteltävän uudistuksen ensimmäinen
vaihe on tavallaan valmistautumista tähän, elikkä nyt
korkeakouluille mahdollistetaan kiintiöiden luominen niille
hakijoille, joilla ei ole aikaisempaa paikkaa tai tutkintoa.
Toisessa vaiheessa yhteisvalinta muodostuu vain aidosti uusien
koulutusputkeksi, kun taas korkeakoulujen sisäisen ja niiden
välisen vaihtamisen tavat tulevat käsitellyksi
yhtenä omana kokonaisuutenaan. Tällöin
tulee mietittäväksi opintosuunnan vaihtamisen
kannalta muun muassa hakukohteiden laajuus eli se, valitaanko suoraan tiettyyn
pääaineeseen vai kenties laajempaan kokonaisuuteen,
jolloin tarve siihen vaihtamiseen erillisen valinnan kautta vähenee,
tai sitten se, voidaanko lähialojen välillä vaihtajia
valita aiempien opintosuoritusten perusteella tai voidaanko kauempien
alojen välillä vaihtajia valita pääsykokeella
tai sitä vastaavalla menettelyllä. Toisessa vaiheessa
nämä suuntautumisen vaihtamisen eri tavat tulevat
tarkastelluiksi omassa kokonaisuudessaan ja aidosti uudet opiskelijat
sitten taas omassaan.
Alan vaihtamista ei toki ole tarkoitus hankaloittaa, vaan sen
on tarkoitus tapahtua vain eri väyliä myöten
kuin nykyisin. Vaihtamisväylissä korkeakoulut
voivat käyttää yhteishaun sähköisiä välineitä.
Opiskelijoita valitessaan ne voivat ottaa huomioon aiemmat opinnot
tai pistää vaihtajatkin samaan pääsykokeeseen
muiden kanssa. Olennaista on, että vaihtaja ei voi viedä aloituspaikkaa
ensimmäistä paikkaansa hakevalta, joko uusilta
ylioppilailta, kenties asevelvollisuuden suorittaneelta, ehkä perhesyistä ilman
paikkaa olevilta. Samalla murretaan se nollasummapeli, jossa mahdollisuus
alanvaihtoon kaventaa automaattisesti uusien mahdollisuutta päästä sisään. Kyse
on siis tavasta parantaa korkeakoulutuksen läpäisyä,
kun jokainen valmistuva olisi käyttänyt pääsääntöisesti
vain yhden aloituspaikan.
Ja tosiaankin: myös opintojen ohjausta tulee kaikilla
asteilla lisätä ja luoda hyvän opinto-ohjauksen
laatukriteerit, jotta se on myöskin laadukasta opinto-ohjausta.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! On erittäin myönteinen
asia, että hallitus pyrkii poistamaan korkeakoulujen hakujärjestelmään sisältyviä
puutteita.
Nyt esitetty eräänlaiseen kiintiöintiin
perustuva uudistus ei ole ainoa tapa puuttua ilman haluamaansa opiskelupaikkaa
jäävien ongelmaan, mutta varmasti kokeilemisen arvoinen.
On kuitenkin muistettava, että milloinkaan ei tulla pääsemään
tilanteeseen, jossa kaikki opiskelemaan pyrkivät saavat
ensisijaisesti haluamansa opiskelupaikan. Tämä johtuu
yksinkertaisesti siitä, että yhteiskunnassa vallitseva osaavan
työvoiman kysyntä ja nuorten toiveet ja kyvyt
eivät koskaan täydellisesti osu yhteen.
On huolehdittava myös siitä, että niin
sanotut ei-suositut mutta osaavaa työvoimaa kipeästi
tarvitsevat alat saavat riittävästi hakijoita.
Tiedotusta ja opinto-ohjausta on todellakin tehostettava, ja tässä on
paikka myös elinkeinoelämän ja kouluttajien
yhteistyölle. Joka tapauksessa riittävän joustavuuden
säilyttäminen hakujärjestelmässä on
tärkeää. Mitä paremmin opiskelupaikka
sopii koulutettavan toiveisiin, taipumuksiin ja yhteiskunnan työvoiman
kysyntään, sitä parempi.
Tässä yhteydessä on myös
muistettava, että korkeakouluillakin täytyy olla
oikeus suorittaa soveltuvuuteen perustuvaa karsintaa sellaisilla aloilla,
joilla soveltuvuus on työn menestyksellisen hoitamisen
kannalta kriittistä. On aloja ja ammatteja, joissa esimerkiksi
riskienhallinta ja paineensietokyky ovat välttämättömiä ominaisuuksia.
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää,
että nyt esitettävän uudistuksen onnistumista
seurataan riittävän tehokkaasti. Ikäluokan
hakeutuminen opiskelemaan on herkkä ja monimutkainen prosessi,
jonka onnistunut uudistaminen ei ole helppoa, ja tähän
kokonaisuuteen kytkeytyy myös rahoitusnäkökulmia.
Jos nyt aiottu muutos ei tuota toivottua tulosta, asiaan on palattava
ja tehtävä vaadittavat korjausliikkeet mahdollisimman
pian.
Keskustelu päättyi.