4) Yleisradion hallintoneuvoston kertomus eduskunnalle yhtiön
toiminnasta vuodesta 2013
Ilkka Kantola /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun Yleisradion hallintoneuvoston kertomus
on ensimmäistä kertaa nyt liikkeellä niin,
että kertomus annetaan joka vuosi, niin tässä on
käsittelyssä ensimmäinen yhden vuoden
jaksolta tuleva kertomus. Kertomuksen rakennetta on muutettu nyt
muun muassa niin, että siihen on ensimmäistä kertaa
liitetty myös hallintoneuvoston puheenjohtajan alkusanat,
ja lisäksi saimme idean, että kertomukseen liitettiin muistitikku,
jossa on Ylen joitakin tuotantoja tallennettuna. Niitä voi
sitten tietokoneelta katsella.
Yleisradiolla on nyt takana ensimmäinen Yle-verolla
rahoitettu vuosi. Tämä rahoitusjärjestelmämuutos
teki kansalaisista Yle-veron maksajia, mikä on lisännyt
painetta Ylessä tehostaa ja kehittää palveluja.
Verovaroilla on tuotettava yhteiskunnallisesti merkittävää,
arvokasta julkista palvelua. Verovaroilla toimivan julkisen palvelun
on myös jatkuvasti tarkkailtava tehokkuuttaan ja kykyään
uudistua vastaamaan ajan haasteisiin. Ylen hallintoneuvosto on vahvistanut Ylen
strategian, jonka lähtökohtana on koko suomalaisen
yleisön palveleminen. Strategian perustana on Ylen laissa
säädetty tehtävä ja lisäksi
tietysti toimintaympäristön ajankohtainen kehitys.
Mediamaailma muuttuu nopeasti. Kansainvälistyvässä ja
suuria yleisöjä tavoittelevassa mediamaailmassa
ei ole itsestään selvää, että pienen
Suomen kotimaisia mediasisältöjä tuotetaan suomalaisten
ulottuville tai että mediasisältöjä tehdään
kaikilla kotimaisilla kielillä ja että suomalaista
kulttuuria ja sivistystä tuotetaan juuri suomalaisen kokemuksen,
arvojen ja elämän tulkinnan pohjalta. Ilman tietoista
ponnistelua nämä meille tärkeät
asiat eivät kykene selviytymään kansainvälisen
viihteen paineen alla. Ylen julkista palvelua tarvitaan nyt enemmän
kuin koskaan.
Hallintoneuvosto on vahvistanut Ylen kolme strategista päätavoitetta:
Ylen on palveltava kaikkia suomalaisia, sen on tuotettava arvoa
yhteiskunnalle ja Ylellä on oltava media-alan paras osaaminen.
Kyetäkseen palvelemaan kaikkia suomalaisia Yleisradion
julkisen palvelun on tavoitettava kaikenlaiset suomalaiset ja Suomessa
asuvat, asuinpaikasta tai varallisuudesta riippumatta. Ylen julkisen
palvelun sisällöillä on oltava merkitystä suomalaisten
päivittäisessä elämässä iästä,
sukupuolesta, elämäntilanteesta, asuinpaikasta
tai taustasta riippumatta ja Ylen on oltava vuoropuhelussa yleisönsä kanssa
ja sen sisältöjen on löydyttävä helposti
monikanavaisessa maailmassa.
Arvon tuottaminen yhteiskunnalle tähtää siihen,
että suomalaiset arvostavat Yleä ja pitävät sitä tärkeänä yhteiskunnalle.
Tutkimus osoittaa, että näin on. Suomalaisista
90 prosenttia pitää Yleä yhteiskunnallisesti
merkittävänä. Erityisen tärkeinä Ylen
tehtävinä suomalaiset näkevät
kansalaisyhteiskunnan, kulttuurin ja sivistyksen, yhteisöllisyyden
ja elämysten sekä tasa-arvon edistämisen.
Ylen yleisösuhdetta mitataan vuosittaisessa tutkimuksessa
tarkoituksena selvittää, minkälaista
arvoa Yle tuottaa suomalaisille ja minkälaisia toiveita
suomalaisilla on Ylen toiminnan suhteen, sekä yhteiskunnallisena
toimijana että henkilökohtaisten mediapalvelujen
tuottajana. Viime vuoden tutkimuksen mukaan luottamus Yleen on kasvanut
kaikissa väestön ikäryhmissä. Vuonna
2013 Yleen luotti "erittäin paljon" viidennes suomalaisista
ja "melko paljon" 65 prosenttia suomalaisista. Luvut ovat nousseet
selvästi, ja yleisesti Yleä kohtaan tunnettu luottamus
on vahvaa myös suhteessa muihin instituutioihin. Yle on
nyt viidenneksi luotetuin yhteiskunnallinen toimija, kun se kaksi
vuotta sitten oli seitsemänneksi luotetuin.
Tärkeimpinä pidettyjä Ylen julkisen
palvelun tehtäviä ovat turvalliset lastenohjelmat,
kotimaiset sisällöt ja erityisryhmien palvelut.
Niihin kohdistuu myös kaikkein eniten odotuksia. Kaikki
odotukset eivät täyty, mutta tärkeimmiksi
koetuissa julkisen palvelun tehtävissään
Yle on onnistunut parhaiten.
Kyetäkseen palvelemaan suomalaisia monipuolisesti Ylen
palvelujen on oltava monipuolisia. Televisiossa Ylen julkisen palvelun
neljän kanavan kokonaisuus tarjoaa varsin kattavan ohjelmakirjon.
Ylen tv-kanavien ohjelmatarjonta eroaa selvästi kaupallisista
kanavista Ylen painottaessa faktapohjaista tarjontaa kaupallisia
kanavia enemmän.
Radiossa Ylen kuuntelu on noin puolet suomalaisten radionkuuntelusta.
Yle Radio 1, Yle Radio Suomi, Yle Puhe ja YleX sekä ruotsinkieliset
Yle Radio Vega ja Yle X3M kattavat monipuolisesti radiokuuntelun
tarpeet ja tarjoavat radiosisältöjä erilaisille
suomalaisille. Ylen Radio Suomen alueellinen läsnäolo
on erityisen tärkeää. Koko Suomen kattava
toiminta takaa paitsi paikallisia radiosisältöjä myös
kattavan alueellisen uutishankinnan, joka luo monipuolista Suomi-kuvaa
Ylen uutistoiminnassa.
Internet tavoittaa jo 92 prosenttia suomalaista. Tämä näkyy
myös Ylen verkkopalvelujen käytössä.
Tänä päivänä Yle Areena
on jo kaikenikäisten palvelu. Erityisen voimakkaassa kasvussa
on Ylen internetpalvelujen käyttö mobiililaitteilla,
tablettitietokoneilla ja älypuhelimilla. Viime vuoden lopulla
jo kolmannes kaikista Yle.fi:n käynneistä tuli älypuhelimista
ja taulutietokoneista, kun vuotta aiemmin vastaava osuus oli 16 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Ylen lastenohjelmat on Suomessa keskeinen
lastenkulttuurin toimija ja tarjoaa lapsiperheille kotimaisen ja
arvoiltaan vahvan vaihtoehdon kaupalliselle tarjonnalle. Viime vuonna
Pikku Kakkosen konserttikiertue oli iso lastenkulttuuritapahtuma
ja sai hyvän vastaanoton vieraillessaan viidellä eri
paikkakunnalla. Yle Lapset ja nuoret on pystynyt vastaamaan hyvin
lasten ja nuorten mediankäytön muutoksiin. Kosketusnäytöille
tuotu sovellus on otettu hyvin vastaan suomalaisissa lapsiperheissä.
Vuonna 2013 Yle vahvisti asemaansa Suomen ykkösuutistoimijana.
Taloustutkimuksen kyselyssä 57 prosenttia suomalaisista
piti Yleä Suomen johtavana uutistoimijana. Vuonna 2013 Yle
Uutiset päätti lisätä kirjeenvaihtajia
ja uudistaa ulkomaantoimintaansa. Muun muassa kirjeenvaihtajia lisätään.
Nämä uudistukset, joita hallintoneuvosto on toivonut,
toteutetaan tänä vuonna.
Alueuutisia alettiin lähettää Yle
TV1:ssä osana kello 18:n uutislähetystä,
mikä lisäsi alueellisten tv-uutisten tavoittavuutta
merkittävästi. Syksyllä 2013 julkistettiin
suunnitelma alueuutisten siirtämisestä Ylen pääuutiskanavalle
Yle TV1:lle syksyllä 2014. Tämän uudistuksen
näemme siis ruuduissa kesän jälkeen.
Yle toi merkittävän, ehkä myös
ajankohtaisen, lisän suomalaiseen uutistoimintaan, kun
se aloitti venäjänkieliset tv-uutiset Novosti
Ylen toukokuussa ja omat saamenkieliset uutiset joulukuussa 2013.
Saamenkielisessä tarjonnassa pohjoismaisen Oddasat-ohjelman
myöhäinen lähetysaika on tähän
saakka vaihdellut Yle Fem -kanavalla kello 20.45—23:n välillä.
Hallintoneuvosto käsitteli saamenkielisten uutisten lähetysaikoja
viime vuonna. Tuolloin keskusteltiin alustavasti mahdollisuudesta
saada pohjoismainen Oddasat-lähetys vakiopaikalle hyvään
lähetysaikaan television keski-iltaan. Yleisradio onkin
tehnyt järjestelyjä, joiden seurauksena pohjoismainen
Yle Oddasat saa kesän jälkeen, siis syksyllä 2014, Yle
Fem -kanavalta vakiolähetysajan 20.45. Näin siis
saamenkieliset uutiset nähdään Ylen televisiossa
ensi syksystä lähtien aivan televisionkatselun
ydinprimetimessa. Pohjoisen saamelaisalueilla Oddasat on lähetetty
ja lähetetään jatkossakin tekstittämättömänä Yle
Femillä kello 19.10. Yle Areenasta nämä lähetykset
löytyvät katsottavaksi ajasta ja paikasta riippumatta,
millä päätelaitteella saamenkielisiä uutisia
sitten haluaakin seurata. Ylen oma Yle Oddasat jatkaa näillä näkymin
nykypaikallaan TV1:n iltapäivässä. Voi
todeta, että saamenkielisen uutispalvelun laatua ja määrää on
lisätty ja tullaan lisäämään näillä teoilla
merkittävästi, ja tämä on tärkeätä juuri
julkisen palvelun yhtiön toiminnassa.
Uudet mediankäyttötavat ovat lähivuosina haaste
myös kansalaisten tasa-arvolle. Tablettitietokone ja älypuhelin eivät
ole vielä koko kansan välineitä kuten
tv- ja radiovastaanotin. Enemmistöllä on kyllä varaa
hankkia laitteita ja yhteydet sekä kiinnostusta ja osaamista
hakeutua kiinnostavan tarjonnan pariin, mutta lähes viidenneksellä suomalaisista
internetin av-palvelujen käyttöä kuitenkin
rajoittaa asuinpaikasta johtuva nettiyhteyden heikko laatu. Tämä syventää tuota
digitaalista kuilua ja luo epätasa-arvoa.
Arvoisa puhemies! Hallintoneuvoston käsitys on, että suomalaisen
median tärkein tulevaisuudenkysymys on, miten säilyttää kotimaisen
sisällön tuotanto ja kilpailukyky. Kun media-ala
kansainvälistyy, julkisen palvelun median arvopohjaisuus
erottuu ja Ylen merkitys kotimaisen radio- ja tv-sisällön
tuottajana korostuu. Ylen rooli suomalaisen luovan alan edistäjänä on
entistä tärkeämpi, sillä Yle
tekee itse tai ostaa valtaosan Suomessa tehtävistä tv-sisällöistä.
Viime vuonna Yle hankki tuotantoyhtiöiltä 25 miljoonalla eurolla
radio- ja televisio-ohjelmia. Hankinnat ovat kasvaneet yli 10 miljoonalla
eurolla kahden viime vuoden aikana ja työllistävät
yrityksissä satoja ammattilaisia. Se, että näin
on voitu toimia rahoituksellisesti, on seurausta siitä,
että Yleisradion rahoitusratkaisussa jämäköitettiin taloudellista
pohjaa merkittävästi.
Yle ei vetäydy bunkkereihinsa, niin kuin jotkut epäilevät,
vaan pyrkii avautumaan ja avautuu ulospäin. Yhtiö haluaa
lisätä yhteistyötä yritysten,
oppilaitosten ja muiden media-alan toimijoiden kanssa. Yle haluaa
tehdä suomalaisen media-alan tulevaisuutta yhdessä muiden
kanssa.
Eila Tiainen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy kiittää Yleisradiota
uusimuotoisesta kertomuksesta, joka nyt ilmestyy vuosittain, samoin kuin
siitä muistitikustakin. Yle on nyt elellyt vuoden uuden
rahoitusjärjestelmän kanssa, jonka epäilijöiden
mukaan piti aloittaa ikuinen joulu Ylessä. Ikuista joulua
ei kuitenkaan ole tullut. Päinvastoin niukkuutta Ylessä jaetaan
edelleen ja mietitään, miten fiksuimmin nyt verovaroin
voidaan taata kaikille hyvää ja monipuolista ohjelmaa,
niin kuin Ylen hallintoneuvoston puheenjohtaja, edustaja Kantola
puheenvuorossaan juuri äsken ansiokkaasti toi esille.
Parin viime vuoden aikana Ylen merkitys on mielestäni
entisestään korostunut. Kaupallisella puolella
muutamat toimijat ovat joutuneet muuttamaan, lähinnä supistamaan,
tv-tarjontaansa, kuten kyllä myös Yle jossakin
määrin. Samalla, kun tuntimäärät
ovat pudonneet, myös ohjelma-profiilit ovat kääntyneet
entistä viihteellisempään suuntaan. Kertomuksen
mukaan ohjelmaluokkien muutos toi suurimmaksi ohjelmatyypiksi valtakunnallisessa
tarjonnassa tosi-tv-ohjelmat asiaohjelmien sijaan. Toiselle sijalle
kiri ulkomainen fiktio. Ylen julkinen palvelu on kuitenkin säilyttänyt
monipuolisuutensa, mikä voisi olla kyseenalaista ilman
tekemiämme rahoitusjärjestelyjä.
Ylellä panostetaan selvästi kaupallisia kanavia
enemmän faktapohjaiseen tarjontaan, ja hyvä niin,
mutta ikävää on se, että rahoitusjärjestelystä huolimatta
kotimaisten riippumattomien tuottajien ohjelmien osuutta ei kuitenkaan
ole voitu lisätä niin paljon kuin tarve olisi,
vaikka kaikki tunnustavat ne tärkeäksi osaksi
Ylen julkista palvelua. Ja kun Yle-indeksistä luovuttiin,
se entisestään heikentää juuri
indie-tuotantoja ja lisää kyllä alan
työttömyyttä. Kannattaa myös
muistaa, että Yle on Suomen elokuvasäätiön
jälkeen merkittävin suomalaisen elokuvan rahoittaja
ja myös kotimaisen elokuvan levittäjä.
Arvoisa puhemies! Uutiset ja ajankohtaistoiminta ovat nousseet
arvoon arvaamattomaan Ukrainan kriisin ja eurovaalien ansiosta.
Omien kirjeenvaihtajien työn merkitys on näyttäytynyt
tämän kevään aikana erittäin
kirkkaasti, ja lupaus siitä, että Ylen kirjeenvaihtajaverkostoa
tihennettäisiin, otetaan tyytyväisyydellä vastaan.
Eikä uutistoiminnasta voi puhua ilman alueita. Vaikka maakuntien
näkyvyyttä on lisätty, aivan niin kuin
edustaja Kantola puheenvuorossaan totesi, toivoisin, että alueiden
toimittajien työpanosta hyödynnettäisiin
myös muissa ohjelmaprojekteissa. Milloin esimerkiksi asiaohjelmien
tuotannossa on paneuduttu laajasti ja syvällisesti maakuntia
askarruttaviin aiheisiin?
Toinen murehdituttava asia on tv:n ruotsinkielisen kanavan vähäinen
suosio meidän suomenkielisten katsojien parissa. Yle on
hoitanut erilaisten vähemmistöjen palvelua hyvin,
olemme saaneet muun muassa venäjänkieliset uutiset, mutta
samaan aikaan oma kansallinen kielivähemmistömme
on eriytynyt, vaikka meille kaikille tekisi hyvää seurata
myös Yle Femman tai ruotsinkielisten radioiden ohjelmatarjontaa.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan Yle on ensimmäisen
verovuoden aikana osoittautunut luottamuksemme arvoiseksi. Laakereille
ei ole jääty lepäilemään.
Uskon, että luovien ihmisten yhteisössä sama
henki jatkuu, haasteet ja kansainvälinen paine kun eivät
vähene.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallintoneuvoston puheenjohtaja ja
edellinen puhuja tuossa jo monta aihetta nostivat esiin, joten vain
täältä paikalta muutama sana. Tuosta Yle-verosta,
josta vuosia puhuttiin eri tavoin: kun se sitten voimaan tuli, niin
sanotaan näin, että itselleni on hyvin vähän
enää tullut siitä palautetta. Jonkun
verran yksin eläviltä — joilla tuo maksuosuus
on pienentynyt — positiivista palautetta, ja sitten jonkun
verran niiltä ihmisiltä, jotka eivät
oikein vielä tiedä, mitä kaikkea se Yle oikeasti
tekeekään meidän suomalaisten hyväksi ja
mitä kaikkia palveluja me oikeasti sillä Yle-verolla
tuemme. Sen takia muutaman asian vain haluan nostaa tässä esille.
Saamenkielisistä palveluista ja niistä uutisista puheenjohtaja
tuossa mainitsikin, venäjänkieliset uutiset, Novosti
Yle, nousivat tuossa äskeisessä puheessa esiin
ja nämä ruotsinkieliset palvelut myöskin.
Mutta erityispalveluista, joista tässä kertomuksessa
viime vuoden toiminnasta kerrotaan, haluan ihan yleissivistykseksi
vielä nostaa esiin käännöstekstit.
Suomeksi ne ovat meille kaikille varmaan tuttuja, kuten ruotsinkieliset
käännöstekstitykset, mutta sitten se,
että kuulorajoitteisille tarkoitettujen ohjelmatekstityksien
määrää Yle on velvoitettu nostamaan
asteittain 100 prosenttiin vuoteen 2016, on monelle vielä tuntematon
asia: äänitekstitys, jolloin ruudulla näkyvä teksti
kuuluu synteettisenä puheena, ja sitten uutena kuvailutulkkaus,
jota Ylekin aloittelee, ja tietenkin nämä viittomakieliset uutiset
ja viittomakielinen palvelu muuten.
Se, mistä jonkun palautteen tässä keväällä nyt sain
urheiluohjelmiin liittyen, Yleen liittyen, niin sitä toivetta
on edelleen, että Yle pystyisi näitä merkittäviä urheilukilpailuja
tarjoamaan maksuttomalta kanavaltaan ja tuottamaan niitä sinä yleishyödyllisenä palveluna
niille ihmisille, joilla ei ole varaa niitä maksukanavia,
maksukortteja ottaa käyttöönsä.
Ja toivon, että näin tulisi tapahtumaan.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Oppositiokansanedustajana minulla ei ole ollut
tapana kehua hallitusta. Se lista, jolla hallitusta kehuisin, ei
todellakaan ole kovin pitkä. Mutta kyllä täytyy
antaa tunnustus, että saatiin tämä niin
sanottu Yle-vero maaliin tämän hallituksen melko alkuvaiheessa.
En osaa sanoa, oliko se paras ratkaisu rahoitusmalliksi. Hyvä se
joka tapauksessa on. Ja ydin on siinä, että ei
enää käytännössä kolmannen
hallituskauden aikana olisi voitu jahkailla ja vatuloida tämän
asian kanssa.
Yleisradio on monipuolinen laadukasta ohjelmatarjontaa tarjoava
julkisen palvelun yhtiö, joka ei ole unohtanut sivistystehtäväänsä ja
joka taatusti pärjää vertailussa mille
tahansa ulkomaalaiselle, vastaavalle yhtiölle. Mutta yhtä lailla aika
ajoin kansan suussa Yle on myös sylkykuppi. Siinä on
yhtäältä jäänteitä,
60—70-luvun jälkikaikuja, ylipolitisoitumisen
ja radikalismin vuosilta. Ja tietysti pitempänä jaksona
tässä on taustalla sodanjälkeisten vaaran
vuosien aika, jolloin Ylen hella veti idästä päin.
Mutta nyt elämme 2010-lukua, jolloin Yleisradion tehtävä ja
rooli on toisenlainen, mutta kuitenkaan näitä ihanteellisia
perusfundamentteja Yle ei suinkaan ole unohtanut ja on kyennyt uudistumaan
ajassa.
Toki, kun tuota kansalaispalautetta kansanedustajille aivan
oikein tulee, niin välillä kun Yleä suorastaan
läimäytetään kummallekin poskelle,
niin siellä on myös paljon aiheetonta — arvostellaan
esimerkiksi sellaisista ohjelmista, joita Yle ei edes omilla kanavillaan
esitä, vaan ne ovat aivan muiden yhtiöiden ohjelmatarjontaa.
Joka tapauksessa on selvää, että tämä järjestelmä — jossa
me kutsumme Yleä eduskunnan radioksi tai eduskunnan yhtiöksi — on
kuitenkin moniarvoisessa yhteiskunnassa paras järjestelmä.
Tämä järjestelmähän
on myös enemmän tai vähemmän
sitten vaaravuosien jälkeistä aikaa, jolloin puhuttiin
tästä Lex Jahvetista. Mutta joka tapauksessa on
selvää, että tällä tavoin,
parlamentaarisessa valvonnassa, yhtiö kykenee parhaiten
laadusta tinkimättä turvaamaan moniarvoisuuden.
Täällä on jo viitattu kotimaiseen
tuotantoon, missä Yle tekee tärkeää työtä luovan
alan toimintojen turvaamiseksi. Nämä ovat merkittäviä kysymyksiä.
Uutistoimintaan liitetään sana "luottamus". Itse
mielelläni yleläisistä puhuessani käytän
sanoja "ammattitaito" ja "ammattietiikka". Tässä talossa
ja muuallakin, missä politiikkaa puhutaan, poliittisesti
laidasta laitaan aina ajoittain ollaan Yleen tyytymättömiä,
ja se on hyvä merkki. Ilman Yleä Suomi olisi olennaisesti
toisenlainen ja tuskinpa parempaan suuntaan.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä sekin, että tässä keskustelussa
on läsnä niin vähän kansanedustajia,
kertoo siitä täällä jo ääneen
lausutustakin havainnosta, että kriittistä kansalaispalautetta
nyt, kun pöly on laskeutunut Yle-veropäätöksen
jälkeen, ei sittenkään niin kovin paljon
meille kansanedustajille tule.
Mutta itselleni tulevat viestit usein alkavat lauseella: "Nyt
kun kerta maksamme tätä veroa, niin..." Ja tämä on
minusta tärkeää ymmärtää, että kansalaisilla
on nyt oikeutettuja odotuksia enemmän kuin koskaan aikaisemmin,
koska mahdollisuutta jättäytyä Ylen asiakkuuden
ulkopuolelle ei enää ole. Siitä näkökulmasta
se avoimuus ja se yritys kertoa nyt eduskunnalle ja julkisuuteen
kaikki oleellinen Ylen toiminnasta, siitä, miten muut sen
näkevät arvostusmittareilla, mutta myös
siitä, miten Yle itse sen näkee, on erittäin
tärkeää tässä uudessa
todellisuudessa.
Toivoisin, että tätä avoimuutta ja
tämän raportoinnin parantamista eduskunta tässä prosessissa pystyisi
vielä viitoittamaan ja ohjaamaan: mitä kaikkea
palautetta kansalaisilta tulee, kun he oikeutetusti ottavat yhteyttä ja
sanovat, että "nyt, kun minun on pakko maksaa tätä Yle-veroa, niin..."
Tästä näkökulmasta meillä on
varmasti vielä parannettavaa, vaikka itsekin loppusuoralla
tässä mukana olleena, uutena hallintoneuvoston
jäsenenä, parhaani mukaan olen yrittänyt
kysyä ja ulkopuolisena katsoa, kerrotaanko näissä asiakirjoissa
nyt oleellista tietoa.
Arvoisa puhemies! Täällä on kehuttu
syntynyttä ratkaisua. Minun on pakko sanoa itselleni, että on
jossain määrin pettymys ja vähän
pelottavaa, että heti näin pian, mutta taloudellisen
laman takia kuitenkin erillispäätöksellä,
eduskuntaryhmät sitten päätyivät
ropeloimaan tätä veroa heti saman tien. Itsekin
tuen tätä päätöstä siksi, että Suomen
talous on niin hankalassa tilanteessa, mutta toivoisin, että yhä se
peruslanka tulee jatkossakin olemaan se, että Ylelle annetaan
senkaltainen työrauha, ettei tule mielikuvaa, että poliitikot
painostavat Ylen ohjelmasisältöä käsittelemällä joka
vuosi aina uudelleen Ylen rahoitusta.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yleisradio tuottaa tasokasta ohjelmaa,
ja varmasti meidän kaikkien on syytä olla sisältöön
tyytyväisiä.
Sen sijaan minusta tämä eduskunnan, meidän sorvaamamme
Yle-verouudistus ei ole niin hyvä kuin voisi olla. Se kannustaa
tehottomuuteen. Erityisesti tämä automaattinen
indeksikorotusjärjestelmä luo minusta tämmöistä sisäsyntyistä tehottomuutta
organisaatioon. Se ei tietenkään ole yleisradiolaisten
vika.
Jos ajatellaan yksityistä sektoria: jatkuvasti yhtiöt
ja yritykset joutuvat kilpailemaan yhä niukkenevilla resursseilla
ja tuottamaan enemmän. Näin tapahtuu tällä hetkellä yksityisellä mediapuolella.
Jotta Yleisradiokin saataisiin jatkossa toimimaan tehokkaammin ja
tuottavammin, minusta olisi syytä rakentaa sellainen rahoitusmekanismi,
joka loisi tällaista sisäistä kilpailua
sielläkin, ettei se rahoitus tule kuin manulle illallinen.
Toisin kuin edustaja Brax, olen kyllä sitä mieltä,
että tämä eduskuntaryhmien päätös
peruuttaa automaattinen indeksikorotus nyt tältä vuodelta ja
lähivuosilta on hyvä asia, ja minusta siitä tulisi tehdä pysyvä käytäntö.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kopralle heitän haasteen,
koska tämä peruskysymys tai huoli siitä,
että on tehokasta, ja että ei missään
tapauksessa sen takia, että on tämmöinen
rahoitusjärjestelmä, aleta itsekritiikittömästi
tekemään jotain, jonka voisi tehdä paremmin
ja tuottavammin, on tärkeä kysymys. Siitä näkökulmasta
olisi tärkeää saada palautetta, millaisilla
mittareilla, millaisilla esimerkeillä tätä asiaa
voidaan tutkia niin kauan kuin tämänkaltainen
verojärjestelmä kuitenkin on tosiasia.
Vielä toinen seikka: Se, että nyt sitä veroa
laskettiin siksi, että taloudellinen tilanne on erittäin huono
ja kaikkien on osallistuttava talkoisiin, mielestäni on
senkaltainen syy, että jos se kerran tapahtuu, niin se
ei vielä vaaranna sitä ajatusta, että poliitikot
kiristävät tai ohjailevat Yleä. Mutta
jos olisi — niin kuin ymmärsin, että esititte — niin,
että joka vuosi uudelleen arvioitaisiin Ylen rahoitusta
ja aika isollakin haitarilla, niin näen siinä kyllä semmoisia
vaaroja integriteetille, että en kyllä kannata.
Olemme silloin edustaja Kopran kanssa eri mieltä.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin, että tämä indeksikeskustelu
ja Ylen rahoituskeskustelu tässäkin nyt nousee esiin.
Kertomuksen ulkopuolelta voi hyvin todeta sen, että viime
vuoden aikana käytiin aika monipuolistakin keskustelua
sekä mediassa että sitten osittain eduskunnassakin
Ylen rahoituksesta ja mahdollisesta indeksileikkauksesta. Siitä syystä,
että keskustelua käytiin, Ylen hallintoneuvosto
teki päätöksen pyytää Ylen
hallitukselta arvion siitä, mitä merkitsisi Ylen
toiminnan kannalta, jos indeksi esimerkiksi jäädytettäisiin vuoden
2015 osalta. Saimme sen informaation, ja meille syntyi jonkinlainen
käsitys, minkälaisia eri vaihtoehtoja, tehostamiskäytäntöjä,
sitten syntyisi ja miten se vaikuttaisi kotimaisten tuotantoyhtiöiden
osalta heiltä tuleviin tilauksiin.
No, nyt on tiedossa, että eduskuntaryhmien puheenjohtajat
ja hallitusryhmät ovat sopineet siitä, että ensi
vuodelle ei tätä indeksikorotusta tule. Yle on
sen johdosta sitten ruvennut suunnittelemaan ensi vuoden budjettia
siitä lähtökohdasta, mikä meillä on
tämä ennakkotieto. Eilisissä uutisissa
kerrottiin, miten Yle käynnistää uutis- ja
ajankohtaistoiminnan uudistushankkeen, jonka yksi tausta on siinä,
että nyt rahaa on vähemmän käytössä kuin
oletettiin, niin että haetaan sitä tehostamista.
Olen myös selvillä siitä, että Ylen
hallinnossa henkilökunnan osalta ja johdon osalta on olemassa
tietty tulospalkkausjärjestelmä, jossa on niitä elementtejä,
joita edustaja Kopra toivoi, niin että siellä on
tätä kannustavuutta samaan tapaan kuin myös
normaaliyrityksessä voidaan yhtiön sisään rakentaa,
vaikka se perusmäärärahapotti olisikin ikään
kuin indeksiin sidottu ja määritelty määräraha.
Mutta paljon on kiinni siitä, millä tavalla sitä yhtiötä johdetaan.
Ja se on hallintoneuvostolle juuri tarkka paikka sitten seurata
sitä, että siinä tämä kannustava
elementti on. Olen yrittänyt siitä jotakin lausua
myös tämän kertomuksen esipuheessa tästä näkökulmasta.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvostan edustajien Brax ja Kantola
näkemyksiä ja kommentteja tässä asiassa.
Varmasti hyvin pitkälle myös näin on.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka
ensinnäkään tietenkään
Yleisradion rahoitusta ei tule romuttaa kokonaan, ei välttämättä arvioida
nollapohjalta joka vuosi uudestaan, niin sellaisen kilpailullisen
mekanismin siellä olisi oltava. Minun mielestäni
on kiistatta selvää, että kaikki organisaatiot
alkavat toimia tehottomasti, mikäli on monopoliasema tai
ei ole kilpailutilannetta. Jonkinlainen kilpailutilanne meidän
tulisi luoda.
Otetaanpa esimerkki hieman toiselta elämän osa-alueelta:
Ajatellaan auton moottoreita. Meillä vuosikausia autojen
moottorit kasvoivat, niiden kulutus kasvoi, ne olivat suurin piirtein
samantehoisia ja niiden tuotantokulut kasvoivat, kunnes sitten määrättiin
tiukkoja ympäristönormeja, öljyn hinta
alkoi kallistua, ja kas kummaa, syntyi ulkopuolinen pakko, joka
kannusti tuottavuuden parantamiseen. Tämän päivän
autonmoottorit tuotetaan edullisemmin, niihin menee vähemmän
metallia, ne kuluttavat vähemmän polttoainetta,
tuottavat vähemmän hiilidioksidipäästöjä,
ja silti niissä on enemmän tehoa ja ne ovat halvempia
kuluttajalle. Tätä tarkoittaa tuottavuuden parantaminen.
Nyt tässä Yleisradion rahoitusmekanismissa ei
ole tällaista kiihoketta, joka loisi automaattisesti tämänkaltaista
insentiiviä, että toiminta tehostuisi. Toivoisin,
että sellainen saataisiin rakennettua. Varmaan meidän
kannattaa pohtia tällaista asiaa pidemmän kaavan
mukaan, jotta maailma olisi tältäkin osin parempi.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Nämä edustaja Kopran
viisaat pohdinnat johtavat nyt juuri siihen, mihin hänet
haastoin. Tämänkaltaisia elementtejä kaivataan
lisää, ja niitä pitää eduskunnan
nimenomaan kehittää, mutta toki meillä hallintoneuvostossakin
on iso rooli tämänkaltaisten asioiden löytämisessä.
Mutta samaan aikaan pitäisi sen riippumattomuuden kulkea
siinä rinnalla, ei vain niin, että asiat näyttävät
riippumattomilta, vaan että ne myös ovat sitä,
ja toistepäin, että ne ovat ja myös näyttävät siltä.
Ja silloin ne eivät välttämättä näytä,
jos se skaala vuosittain on suuri.
Nyt kun näen edustaja Kopran nyökkäilevän, niin
luulen, että loppujen lopuksi olemme hyvinkin samaa mieltä siitä,
mitä pitää tehdä jatkossa vielä paremmin.
Keskustelu päättyi.