Marjatta  Stenius-Kaukonen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni ei ole läheskään
            niin vallankumouksellinen kuin ed. Pulliaisen kuvauksen mukaan tuo
            edellinen. Vallankumouksellisuutta varmisti myöskin ed.
            S. Lahtelan viimeinen puheenvuoro, jossa hän ehdotti, että metsä otettaisiin
            yhteiskunnan haltuun. Vaikka hän ei käyttänyt
            juuri näitä sanoja, hän tarkoitti sitä,
            mikäli metsänomistaja ei osaa omaisuuttansa hoitaa.
            Tämä vallankumouksellisuus lienee tänä päivänä opposition
            yksinoikeus.
         
         
         Lakialoitteessani ehdotan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
            annetun lain kahden pykälän muutosta. Aloite lähti
            liikkeelle, kun omaishoitajien edustajat kävivät
            tapaamassa kansanedustajia ja toivat esille useita omaishoitoon
            liittyviä ongelmia ja ennen kaikkea näiden hoidettavien
            ongelmia. Tämä asia on minulle ollut tuttu jo
            ennestäänkin, mutta tapaaminen sai minut ryhtymään
            tuumasta toimeen.
         
         
         Mistä tässä on kysymys? Kysymys on
            siitä, mitä tuloja otetaan huomioon, kun määritellään sosiaali-
            ja terveydenhuollon asiakasmaksuja silloin, kun nuo maksut perustuvat
            tuloihin elikkä kun on kysymys päivähoitomaksusta
            taikka esimerkiksi kotona annettavista palveluista perittävistä maksuista,
            kun näitä palveluja annetaan jatkuvasti, henkilö on
            esimerkiksi avohoidossa kotona sen sijaan, että häntä hoidettaisiin
            laitoksessa.
         
         
         Nyt näissä molemmissa pykälissä on
            määritelty, että tuloina ei oteta huomioon
            muun muassa vammaistukea ja lapsen hoitotukea. Nämä tuet on
            jätetty ulkopuolelle sen vuoksi, että niillä on tarkoitettu
            korvata nimenomaan avun ja valvonnan tarpeesta ja sairaudesta aiheutuvien
            erityisiä kustannuksia, siis sairauskuluja, sairauden aiheuttamia
            kuluja. Sen takia ne eivät tietenkään
            ole sillä tavalla tuloja, että ne pitäisi
            ottaa muissa maksuissa huomioon.
         
         
         Päivähoitomaksun osalta tämä on
            tietysti erittäinkin — oikeastaan meinasin sanoa
            hullunkurista, mutta se on väärä sana — tämä on
            erittäin epäoikeudenmukaista. Kun eläkkeellä oleva
            henkilö saa eläkkeensaajan hoitotukea — nyt
            siis puhun eläkkeensaajan hoitotuesta, joka puuttuu näistä lakipykälistä — tämä eläkkeensaajan
            hoitotuki nykyisin otetaan huomioon maksuja määrättäessä.
            Elikkä kun tämä lisää tuloja,
            myös maksu nousee. Tämä on epäoikeudenmukaista juuri
            sen vuoksi, että nämä eivät
            ole sellaisia tuloja, jotka antaisivat mahdollisuuden maksujen korottamiseen,
            vaan nimenomaan ne on tarkoitettu muihin tarkoituksiin. Nyt siis
            määrättäessä päivähoitomaksua,
            jos perheessä on vammainen lapsi, joka saa lapsen hoitotukea,
            taikka äiti tai isä on itse vammainen, mutta on
            työelämässä tai työikäinen
            ja saa vammaistukea, näissä tapauksissa tätä tukea
            ei oteta huomioon maksua määrättäessä.
            Mutta jos sattuukin olemaan eläkkeellä oleva henkilö — eläkkeellä voi
            olla myös nuori henkilö, jolla on alaikäisiä lapsia,
            jotka tarvitsevat päivähoitoa — niin
            vaikka tämmöinen henkilö saattaa olla
            kotona koko päivän ja yleensä varmaan
            hoitaa lapsia kotona, tilanne voi olla juuri se, että sairaus
            kuitenkin estää sen, että lapsia hoidettaisiin
            kotona.
         
         
         Vaikka nämä tilanteet ovat suhteellisen harvinaisia,
            on erittäin kohtuutonta, että eläkkeensaajan
            hoitotuki otetaan tulona huomioon, että siis tällainen
            eläkkeellä oleva henkilö, joka saa hoitotukea,
            asetetaan eriarvoiseen asemaan. Sen vuoksi olen ehdottanut, että eläkkeensaajan
            hoitotuki lisätään niihin tuloihin, joita
            ei oteta päivähoitomaksua määrättäessä huomioon.
            Tämän asian osalta voin sanoa, että asia
            on sillä tavalla, voisi sanoa, hyvässä myötätuulessa,
            että tämä pykälä sattuu
            erään hallituksen esityksen johdosta olemaan valiokunnassa
            juuri auki. Näin ollen toivon, että tämä saadaan
            korjatuksi.
         
         
         Sen sijaan se, minkä olen ehdottanut 10 §:ään eli
            kotipalvelumaksuja koskevaan kohtaan, ei ole etenemässä näin
            suotuisasti. Itse asiassa tämä asia on tällä hetkellä asetuksessa
            eikä pykälässä. Olen ehdottanut,
            että se nostetaan pykälään. Tämä mielestäni
            on juuri näitä perusoikeuskysymyksiä,
            perustuslain mukaisia kysymyksiä, että tämän
            tasoisia asioita ei voi säätää asetuksessa, vaan
            ne pitää säätää laissa.
            Tässä on varsinainen "kun nokka irtoaa, niin pyrstö tarttuu"
            -efekti. Elikkä kun henkilö rupeaa tarvitsemaan
            jatkuvia palveluja kotona, hänelle määritellään
            maksu esimerkiksi hänen eläketulonsa mukaan. Se
            maksu otetaan taas huomioon, koska se johtuu juuri siitä sairaudesta,
            ja hänelle voidaan myöntää hoitotuki.
            Kun hänelle on myönnetty hoitotuki, se otetaan
            taas huomioon kotipalvelumaksuja määrättäessä tulonlisäyksenä.
            Näin ollen kotona annettavan palvelun maksu nousee. Tämän
            jälkeen taas, kun kotona annettavan palvelun maksu nousee,
            se otetaan huomioon hoitotukea määriteltäessä ja
            hän saattaa saada korotetun hoitotuen. Usein se maksun
            nousu ei yksin riitä, mutta on tilanteita, joissa on myöskin
            tietysti paljon muita kustannuksia, ja tälle henkilölle
            myönnetään korotettu hoitotuki juuri
            sen takia, että hänelle sairaudesta aiheutuu kustannuksia.
         
         
         Kun henkilö on saanut sen korotetun hoitotuen Kelasta,
            sen jälkeen kunta taas katsoo, että hänen
            tulonsa ovat nousseet, ja ottaa sen huomioon ja nostaa kotipalvelumaksuja.
            Sen jälkeen, kun kotipalvelumaksut ovat nousseet, tämä henkilö jälleen
            voi hakea erityishoitotukea. Tämä yksinään
            ei välttämättä riitä erityishoitotuen
            saamiseen, mutta jälleen henkilöllä voi
            olla muuta avuntarvetta ja sairaudesta aiheutuvia kustannuksia ja
            hän tuleekin oikeutetuksi erityishoitotukeen. Kun hän
            saa päätöksen Kelasta erityishoitotuesta,
            mitä tapahtuu? Kunta nostaa jälleen kotipalvelumaksuja,
            koska nämä tulona otetaan huomioon kotipalvelumaksuja
            määrättäessä.
         
         
         Näin on tikapuita pitkin kiivetty tilanteeseen, jossa
            henkilö saa korkeimman eli erityishoitotuen,
            mutta hän ei kyllä itse hyödy siitä mitään, vaan
            kunta on se, joka panee rahat taskuun. Elikkä Kela maksaa
            kunnalle tämän hoitotuen. Pidän tätä kyllä erittäin
            vääränä järjestelmänä,
            varsinkin kun muita vastaavia tukia ei oteta tuloina huomioon, vammaistukea
            tai lapsenhoitotukea, jotka ovat periaatteessa ihan saman tapaisia
            kustannusten ja avun tarpeen korvauksia.
         
         
         
         Tämän asian toivon myöskin korjattavan.
            Nyt on tilanne sellainen, että sosiaali- ja terveysministeriössä on
            jo selvitetty sitä tilannetta, että henkilö on
            avohoidossa kotona ja joutuu maksamaan paitsi palvelumaksut myöskin
            lääkkeet jne. jne., poliklinikkamaksut, sairaalamaksut
            jne. Näistä kaikista saattaa kertyä niin
            paljon menoja, kun hän myöskin ostaa itsellensä ruoan
            ja vaatteet ja maksaa kotinsa kustannukset, että nämä kaikki
            menot ylittävät hänen tulonsa ja ylittävät
            ainakin sen 80 prosenttia hänen tuloistaan. Näin
            ollen tämän henkilön olisikin itse asiassa edullisempaa
            asua laitoksessa, joka taas on hoitona paljon kalliimpi vaihtoehto.
         
         
         
         Niin kuin sanottu, tämä lähti omaishoitajien
            tilanteesta liikkeelle. Omaishoitajathan tekevät todella
            yhteiskunnalle arvokasta työtä olemattomalla korvauksella.
            Moni ei saa lainkaan. Itse katson, että kotona asuminen
            on asia, jota pitäisi tukea niin pitkään
            kuin ihmisellä on siihen mahdollisuus. Sen pitäisi
            olla jokaisen oikeus sairaudesta ja iästä riippumatta,
            jos olosuhteet voidaan järjestää niin,
            että kotona voi asua. Se on inhimillisempää ja
            myöskin se on yhteiskunnan kannalta edullisempaa kokonaisuudessaan.
            Silloin pitäisi tukea kotona asumista.
         
         
         
         Nyt siis ministeriö on myöskin havainnut tämän
            tilanteen, että avopalvelu voi tulla kalliimmaksi, ja on
            ryhtynyt selvittämään sitä.
            Siellä on tehty selvitys, ja tätä jatketaan.
            Ongelma, jota nyt olen esittänyt, pitäisi viimeistään
            tässä yhteydessä myöskin korjata.
         
         
         
         Selostin tämän asian nyt näin juurta
            jaksain, mutta luulenpa, ettei sitä monta kertaa ennen
            ole selvitetty. Pidän todella hämmästyttävänä sitä, että ministeriö ei
            ole aikaisemmin suostunut tätä asiaa korjaamaan.
            Tästä on ollut useamminkin jo keskustelua.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen on erikoistunut
            sosiaalipuolen asioihin, ja tässä on näköjään
            saman tyyppinen loukku kuin on monissa tulopuolen asioissa. Siinä mielessä juuri
            sitä perustelua, jota ed. Stenius-Kaukonen käytti,
            jotta aina kotona asumisen pitäisi olla edullisempi vaihtoehto,
            pitää tukea. Tässä on näköjään
            löytynyt yksi sen tyyppinen loukku, joka tällä hetkellä on
            ollut ongelma ja edesauttaa sen tyyppistä ajattelua, että mahdollisesti
            ihminen joutuu valitsemaan laitoksen, jos katsoo edullisuutta. Sen
            takia minusta tämä pitää ilman
            muuta korjata. Toivon mukaan tämä etenee tällä täydennyksellä vielä,
            että myös päivähoitomaksun määräytymisperusteissa
            tehdään muutos valiokunnassa, jos se on mahdollista.
            En tiedä, onko hallituksen esityksessä, millainen
            se tulee olemaankin, tämä pykälä auki,
            mutta valiokunnalla lienee mahdollisuus ottaa se käsittelyyn.
         
         
         Yksi saman tyyppinen asia, joka aikaisemmin jo korjattiin, koski
            kolmenkympin ylläpitokorvausta, koska siitäkin
            on selkeitä tapauksia, joissa, vaikka ministeriö on
            antanut ohjeen, jotta näitä ei vaikka toimeentulotuessa
            pitäisi laskea tuloksi, siitä huolimatta kunnat
            vielä tänäkin päivänä yhä edelleen
            noudattavat sitä, että ne laskevat sen tuloksi.
            Tosin se syksyllä korjautui, koska se nostettiin lain tasolle.
            Sen takia on tärkeää, jotta nämä monet
            asiat tulevat selkeästi todetuiksi ja ovat mahdollisesti
            jopa pykälissä näkyvissä, koska
            mitkään hallinnolliset ohjeet eivät näköjään toteudu.
            Hallinto-oikeudet tekevät siitä huolimatta erinäköisiä päätöksiä,
            jos laissa ei suoraan sanota näitä asioita.
         
         
         
         
         
            
            Toinen   varapuhemies:
            
            Vastauspuheenvuoron pituus on 1 minuutti.
            
          
         
         
       
      
         
         Leea  Hiltunen  /skl:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen on tehnyt todella erinomaisen lakialoitteen.
            Kun hän toi esille, että tässä on
            päivähoitomaksun kohdalla pykälä auki
            valiokunnassa, niin toivon todella, että hänen
            esittämänsä muoto tulisi siellä huomioon
            otetuksi. Mutta ennen kaikkea se, että kun meillä on
            yhteiskunnassa puhuttu jo kymmenkunta vuotta laitoshoidon painotteisuudesta
            pois pääsemiseksi ja haettu erilaisia ratkaisuja,
            ihmetyttää, että vieläkään
            näitä järjestelmiä ei ole pystytty
            korjaamaan sen kaltaisiksi, että kotona tapahtuva hoito,
            kotona asuminen ja kotiin kohdennetut palvelut olisivat kustannuksiltaan
            sen kaltaiset, että ihmiset voisivat todella valita kotona
            tapahtuvan hoidon. Kun usein on kysymys juuri pienempituloisista
            henkilöistä, vanhuksista, eläkkeellä olevista,
            jotka palvelumaksuja joutuvat maksamaan, tuntuu todella uskomattomalta,
            että ei ole löytynyt sellaista järjestelmää,
            jossa tällaisesta tilkkutäkistä päästäisiin
            kokonaisjärjestelmään. Tiedetään,
            että sairaalassakin on vain yksi päivämaksu
            ja siihen sisältyy monenlaisia palveluja.
         
         
         Minun mielestäni tästä täytyy
            lähteä viesti hallitukselle, että kiirehditään
            maksujärjestelmän uudistamista kaiken kaikkiaan
            ja myöskin tarkistetaan valtion ja kuntien välistä tehtäväjakoa.
            Jos halutaan kotona tapahtuvaa hoitoa vahvistaa, silloin täytyy
            myöskin arvioida uudelleen se, mitkä ovat kuntien
            mahdollisuudet tarjota palveluja. Esimerkiksi omaishoitojärjestelmää pitää uudistaa
            niin, että ei kaikista tukipalveluista, mitä kotiin
            kohdennetaan, aina heti määritellä maksua vaan
            on kokonaissuunnitelma, joka kattaa myöskin sen, että kunta
            kohdentaa myöskin maksuttomia palveluja kotona omaistaan
            hoitavalle kotiin.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.