2) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2006
Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Perustuslain mukaan
oikeuskansleri antaa joka vuodelta kertomuksen virkatoimistaan ja
lain noudattamista koskevista havainnoistaan eduskunnalle ja valtioneuvostolle.
Vuoden 2006 kertomus sisältää perinteiseen
tapaan kuvauksen Oikeuskanslerinviraston toiminnasta ja selostuksen
virastossa laadituista tärkeimmistä asiakirjoista
sekä käytännöllisesti katsoen
kaikki viranomaistoiminnan laillisuusvalvonnassa annetut toimenpideratkaisut.
Vaikka kertomuksessa pyritäänkin aina antamaan
mahdollisimman kattava kuva toiminnastamme, siinä jää pakostakin
maininnan varaan varsin paljon siitä näkymättömästä työstä,
jota Oikeuskanslerinvirastossa tehdään erityisesti valtioneuvoston
valvonnan ja neuvonnan yhteydessä. Perustuslain mukaan
oikeuskanslerin tulee valvoa valtioneuvoston ja tasavallan presidentin
virkatointen lainmukaisuutta. Tämän valvonnan
painopiste on ennakollisessa valvonnassa, jossa mahdolliset virheet
pyritään ehkäisemään
ja korjaamaan neuvonnalla jo ennen päätöksentekoa.
Oikeuskanslerinvirastossa käydään läpi
kaikki valtioneuvoston yleisistuntoon ja tasavallan presidentin
esittelyyn menevät esittelylistat, joita on vuosittain
yli 2 000. Havaitut puutteellisuudet saadaan yleensä korjatuiksi
puhelinkeskusteluissa ministeriöiden virkamiesten kanssa
tai sähköpostien vaihdolla. Oikeuskanslerin tehtävänä on
myös antaa pyydettäessä presidentille,
valtioneuvostolle ja ministeriöille tietoja ja lausuntoja
oikeudellisista kysymyksistä. Tämäkin
voi kiireellisessä tapauksessa tapahtua myös suullisesti.
Toinen tärkeä ja ulospäin ehkä näkyvin
tehtävä on viranomaisiin kohdistuva laillisuusvalvonta.
Oikeuskanslerin tulee valvoa, että kaikessa julkisen tehtävän
hoitamisessa noudatetaan lakia ja toimitaan velvollisuuksien mukaisesti.
Valvonta tapahtuu pääasiallisesti käsittelemällä kanteluita
ja tekemällä tarkastuksia eri kohteisiin. Tärkeää on
myös laillisuusvalvonnan aktiivinen, oma-aloitteinen toiminta,
jonka avulla puututaan esimerkiksi muun valvonnan katvealueisiin
tai rakenteellisiin ongelmiin.
Kertomusvuonna Oikeuskanslerinvirastossa oli omasta aloitteesta
vireille otettuina muun muassa kouluterveydenhuollon toimivuuden
seuranta sekä ensihoidon ja sairaankuljetuksen ongelmien
selvittely. Näistä kummastakin annettiin ratkaisut
tämän vuoden puolella.
Perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista koskevista havainnoista
on entiseen tapaan kertomuksessa erillinen jaksonsa. Kuitenkin on
huomattava, että perus- ja ihmisoikeusnäkökulma
on mukana kaikessa laillisuusvalvonnassa. Erilliseen jaksoon on
poimittu lähinnä sellaisia edustavia ratkaisuja,
joissa perus- ja ihmisoikeuskannanotto on nimenomaisesti ratkaisussa
mainittu.
Toimenpiteisiin johtaneiden ratkaisujen osuus on edellisvuoden
tasolla. Kertomusvuonna annettiin kaksi syyteratkaisua, jotka molemmat koskivat
tuomarien virkarikoksia. Toinen syytteistä on siinä mielessä periaatteellisesti
merkittävä, että siinä otettiin
kantaa lautamiehen rikosoikeudelliseen vastuuseen ensimmäistä kertaa koko
nykyisen lautamiesjärjestelmän voimassaoloaikana.
Lautamies tuomittiin hovioikeudessa virkavelvollisuuden rikkomisesta
sakkoon ja erotettavaksi lautamiehen tehtävästä.
Asian käsittely on vireillä korkeimmassa oikeudessa.
Syytteiden lisäksi annettiin lähes parisataa
eriasteista moitetta tai viranomaistoimintaa ohjaavaa kannanottoa.
Mutta oikeuskanslerin laillisuusvalvonnan vaikuttavuus ei perustu
pelkästään eikä edes pääasiallisesti
sanktioihin. Tietoisuus valvonnan olemassaolosta vaikuttaa virheitä ennalta
ehkäisevästi. Tietoisuus valvonnan olemassaolosta
on omiaan myös vahvistamaan ihmisten luottamusta viranomaistoiminnan
ja yleensäkin julkisen vallankäytön asianmukaisuuteen.
Tämä on oikeusvaltion toimivuuden peruspilareita.
Vain uskottavasti valvottu julkisen vallan käyttö voi
olla aidosti luottamusta herättävää.
Tähän toteamukseen sisältyy oikeuskanslerinkin
harjoittaman laillisuusvalvonnan perimmäinen tarkoitus.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutamia kertoja on käynyt sillä tavalla,
että olemme vastaavassa tilanteessa käyneet virassa olevan
oikeuskanslerin kanssa varsin kipakkaakin keskustelua siitä,
millä järjestyksellä näitä asioita
tulisi käsitellä ja millä tavalla tämä laillisuusvalvonta
parhaiten tulisi toteuttaa.
Tällä kertaa poikkean tyylistä aika
paljon sillä tavalla, että aion kehua. Minä toivon,
että oikeuskansleri Jonkka kestää tämän
ja hänen virastonsa kestää, koska tämmöinen
yllättävä kohtelu on nyt edessä.
Nimittäin tähän itse ilmiöön
liittyy hyvin vaikea tausta-asia. Meistä jokainen tietää varsin hyvin,
että tämä pätkätyö on
parhaimmillaan neljä vuotta kestävä ja
jos on semmoisia pitkiä proggiksia, niin sitten pitäisi
tulla valituksi aika monta kertaa peräkkäin uudestaan.
Tämän oikeuskanslerin kertomuksen sivulta 166
alkaa pitkä kertomus, joka kertoo kalatalousvelvoitteen
hoitamisasiasta. Käynnistin tämän prosessin
siinä eduskunnassa, joka tuli valituksi 1999, ja tämä käynnistys
tapahtui 20. päivänä joulukuuta vuonna
2001. Kysymys koskee kalatalousvelvoitteitten hoitamista, josta
tuomioistuin on aikanaan antanut selvän päätöksen,
jonka mukaan velvoiteistutukset pitää tietyllä tavalla tehdä ja
niitten istukkaitten pitäisi olla laadukkaita. Tällä on
tietysti se merkitys, että elinkeinolta on viety pohja
pois vesistörakentamisen myötä ja sitten
pitää keinollisin keinoin yrittää hoitaa
asia niin, että kalastajille kalastettavaa piisaa. Tietysti
yhteiskunnan kokonaisedun mukaista on se, että jos raha
pannaan näitten istukkaitten tuottamiseen, veteen istuttamiseen,
niin ovat sen kuntoisia nuo istukkaat, että ne pysyvät
hengissä sellaisen kohtuullisen ajan, että ne
kohtuullisen kokoisina voidaan pyytää sitten
elinkeinotarkoituksiin.
Nyt oli käynyt sillä tavalla, että voimayhtiöt olivat
ottaneet tässä lain omaan käteensä,
haltuunsa, tulkinneet omalla tavallaan, ja valvonta oli suurin piirtein
täydellisesti pettänyt. Jollen olisi sattunut
olemaan Oulun yliopiston eläintieteen professori, jolla
on viranhoidon edellyttämä tieto ja taito näistä asioista,
niin eihän tähän hommaan olisi voinut
ryhtyäkään. Tarvittiin sitä perustietoa,
jotta sitten yhdessä alan toimijoitten kanssa pystyttiin
laadukas kantelukirje oikeuskanslerille osoittamaan.
Erittäin upeaa oli se, että kun Oikeuskanslerinvirasto
ryhtyi tähän puuhaan, niin siellä todella
paneuduttiin asiaan, tehtiin erittäin perusteellinen ja
hyvä vastaus tähän kantelukirjeeseen. Mutta
entäs sitten? Sitten kun annettiin selvä velvoite
ministeriölle ryhtyä toimenpiteisiin, siis omalta
osaltaan valvontatoimenpiteisiin, niin ei ruvennut millään
tapahtumaan mitään. Kaikki vempuloinnit käytettiin,
mitä teoreettisesti inhimillinen mielikuvitus saattaa avuksi
tuottaa.
No, niinpä sitten piti täydentää tätä kanteluprosessia
uudella kantelulla, kun huomattiin, että nythän
tästä ei tule ollenkaan mitään,
ja jälleen kerran käytiin tämä prosessi,
joka nyt sitten aivan mainiolla tavalla on sisällytetty
tähän Oikeuskanslerinviraston kertomukseen. Mikä merkitys
tällä on? Siinä on kaksi merkitystä.
Toivottavasti nyt vihdoinkin ministeriö tulee järkiinsä ja
tämän keppaloinnin ja temppuloinnin valvontavelvollisuuden
hoitamisessa lopettaa. Toinen merkitys on siinä, että on
tullut perusteltu odotus kalastajille kerrankin tämän
asian kuntoon saattamiseen. Kolmas merkittävä seikka
on se, että se asia on nyt laitettu tänne muistiin
rohkaisuksi kaikille sellaisille tahoille, jotka ovat kiinnostuneita
laillisuusvalvonnasta ja oikeuksien perään peräämisestä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä laillisuusvalvonta
on tärkeä osa laillista menoa Suomessa, ja erityisesti
kannattaa kiinnittää huomiota sivulla 188 olevaan
erittelyyn siitä, minkä tyyppisiä asioita
yleensä nämä valitusasiat ja muut kanteluasiat
ovat. Siellä näkyy se karkea hahmotelma, mitkä asiat
laajasti koetaan ongelmallisiksi. Nämä ovat sosiaaliviranomaisten, kunnallisviranomaisten
ja poliisiviranomaisten toimialaan liittyviä. Täällä näkyvät
nyt erittäin selvästi ne pullonkaulat esimerkiksi
vammaisten osalta. Meiltä puuttuu velvoittavia subjektiivisia oikeuksia,
ja siitä johtuen me emme ikinä tule pääsemään
näistä valituksista eroon, jos me emme saa eduskunnassa
sellaista lainsäädäntöä, jolla
esimerkiksi vaikeavammaisten palvelut voidaan määrittää subjektiivisiksi
oikeuksiksi ja vastaavat ongelmat poistaa. Nyt sitä rajapintaa
ja oikeuksia perätään kanteluiden kautta.
Lailla on maata hallittava, ja se on äärimmäisen
tärkeää, että ihmiset voivat
luottaa oikeusjärjestelmään. Kyllä minun
valitettavasti täytyy sanoa, että minulle tulee
viikoittain postia ihmisiltä, jotka kokevat, että he
eivät ole saaneet oikeutta. Tämä kantelutie
on tärkeä. On hyvä, että oikeuskansleri
antaa tämän kertomuksen.
Toinen asia, mikä kiinnittää huomiota,
näkyy sitten, kun täällä kerrotaan
tutkituista kanteluista aiheutuneet toimenpiteet. Virheellistä menettelyä ei
todettu, 612 tapausta, kun koko tapausten määrä on
täällä 757. Tämä on
se, minkä moni ihminen varmasti kokee, että juuri
mikään ei johda mihinkään näistä kanteluista.
On tullut 4 huomautusta, 2 esitystä, 96 käsitystä tai
ohjetta, mutta varsinaisesti ratkaisun saaminen sillä lailla, että tämä ihminen
kokisi saaneensa oikeutta tai päätös
tavallaan muuttuisi tai annettaisiin toivo sen muuttumisesta, on äärimmäisen
hankalaa. Tämä olisi hyvin tärkeätä,
että ihmiset luottaisivat siihen, että järjestelmä on
reilu, (Ed. Rossi: Epäilettekö käsittelyä?)
ja siihen kannattaa jatkossa kiinnittää huomiota.
Tämä kertomus on hyvin mielenkiintoinen, koska
täällä näkee sen tapauskohtaisuuden,
joten soisin, että tähän laajasti perehdytään,
ja tiedän, että kansalaiskeskustelu asiasta on
laajaa.
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan yhden asian otan vain yksityiskohtana
sivulta 69 esille, käsittelyn viipymisen hallinto-oikeudessa.
Meillä on hyvin suuri ongelma se, että käsittelyajat venyvät.
Kun ongelma on ajankohtainen ja akuutti, niin ihminen lähtee
hakemaan oikeutta ja peräämään
oikeuksiaan ja se käsittelyaika on tavattoman pitkä.
Juuri tämän vuoksi olisi tärkeätä,
että hallitus ja oikeusministeriö resursoisivat nämä valitusviranomaiset,
hallinto-oikeudet ja muut vastaavat, jotka näitten kanssa
ovat tekemisissä, jotta sieltä asiat saataisiin
eteenpäin.
Tämä on yksi semmoinen tapaus, johon liittyvää asiaa
täällä on sitten mielestäni
sinänsä asiallisesti apulaisoikeuskansleri kommentoinut,
että lain mukaan olisi kuitenkin järjestettävä asiat
siten, että ne mahdollisimman kiireellisesti käsitellään,
mahdollisimman nopeasti. Me poliitikot tiedämme, mitä on
mahdollisimman nopeasti. Se usein tarkoittaa, että ei tehdä mitään.
Tässä toivoisi, että juridiikassa joskus
pätisivät toiset lait.
Arvoisa herra puhemies! Ihan pisteeksi i:n päälle,
asianajajien valvonta. On tärkeätä, että viranomaiset,
niin syyttäjä- kuin tuomioistuinlaitos, koetaan
oikeudenmukaisesti ja rehellisesti toimiviksi. Sama koskee kyllä asianajajakuntaa.
On
hyvä, että näitäkin asioita
on täällä käsitelty ja valvottu.
Mutta kuitenkin, kun on 466 asiaa ja ei aihetta toimenpiteisiin
460, niin joskus tuntuu, voiko olla niin, että näin
viljalti tehdään valituksia ja kanteluita, joihin
ei ole aihetta. Tätä rohkenen hieman epäillä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelen tätä asiaa,
tai yritän käsitellä, ihmisoikeuksien
näkökulmasta ja teen sitten siihen liittyen myöskin
yhden kysymyksen oikeuskansleri Jonkalle ja pyydän, että hän
vastaisi siihen. Se koskee vaikeavammaisten tiettyä ongelmatiikkaa,
ihan samaa, mistä ed. Soini tässä edellä puhui.
Nimittäin, kun täällä käsiteltiin
eduskunnan oikeusasiamiehen kertomusta, niin siinähän
meidän oikeusasiamiehemme Riitta-Leena Paunio ehdottaa
kansallisen strategian asettamista ihmisoikeuksien turvaamiseksi.
Toisin sanoen hän näkee sen omassa työssään
erittäin suurena ongelmana niin, että pitäisi
tehdä jopa strategiatasoinen paperi. Varmasti hyvä,
jos näin tehdään, mutta jos ollaan realisteja
tai pragmaatikkoja, mitenkä vaan, niin kyllä tietysti
kysymys on siitä, että riittääkö se
ja tuottaako se niitä hedelmiä, mitä varten
se on tarkoitettu, johon muun muassa ed. Soini edellä aivan
hyvin puuttui.
Nyt sitten tässä oikeuskanslerin kertomuksessa,
siinähän sanotaan tehtävistä,
minä lainaan sieltä lyhyen kappaleen, lainaus
alkaa: "Käytännössä valvonnan
painopiste on ennakollisessa valvonnassa, joka tapahtuu siten, että oikeuskansleri
etukäteen tarkastaa valtioneuvoston yleisistunnon ja tasavallan
presidentin esittelyjen esittelylistat liitteineen." Oikeuskansleri
itse sanoi omassa esittelypuheenvuorossaan juuri äsken,
että tarkoitus on, että hänen valvonnastaan seuraa
se, että noudatetaan lakia kaikissa toiminnoissa, mikä on
tietenkin ihan oikein ja jopa jämäkästi
sanottu. Tästä lähtee sitten tämä minun, ei-juristin
ajatus liikkeelle eteenpäin.
Nimittäin korkein näistä laeista,
joita meillä Suomessa on, lienee perustuslaki. Ja siihen
liittyen nyt nimenomaan vaikeimmin vammaiset, joille viime kaudella
täällä toistuen vaadittiin henkilökohtaista
avustajaa heidän perusoikeuksiensa turvaamiseksi niin,
että jonkinlainen eksistenssiminimi edes turvautuisi, niin
tämän vammaisliikkeen edustajat joutuivat menemään
siinä viime kaudella niin pitkälle, että he
vaativat tai pyysivät lausuntoa professori Tuorilta tästä asiasta. Hän
ilmoitti kirjallisesti omassa lausunnossaan, joka on toimitettu
eduskuntaankin useita teitä tänne Vam-ryhmään
ja myöskin muualle, että nykyinen tilanne on perustuslain
vastainen, huom. perustuslain vastainen. Minä olen itse
kysynyt tätä valtioneuvoston vastuullisilta ministereiltä tässä salissa.
Kysyin sitä myös edelliseltä oikeuskanslerilta
ja ymmärrän varsin hyvin, että tämä ei
ole mitenkään oikeuskanslerin vastuulla nyt, että onko
tässä tehty oikein vai väärin,
minä en sitä tässä penää.
Mutta minä penään sitä, että miten
on mahdollista, kun tämmöinen asia kuitenkin on
yleisessä tietoisuudessa? Ne, jotka yleensä tätä sosiaalipolitiikan
sektoria täällä eduskunnassa ajavat eteenpäin,
tietävät tämän asian aivan tarkkaan,
ettei se nyt toteudu niin kuin sen pitäisi. Ja se kohderyhmä,
joka tarvitsee esimerkiksi tätä subjektiivista
oikeutta, käsittää Suomessa korkeintaan
5 000 ihmistä jos sitäkään.
Eli se on kaiken lisäksi vielä varsinainen minoriteetti.
Mikä ihmeen mekanismi on se, jolla voitaisiin turvata
tämmöinen perusoikeus, joka tavallaan näin
lakia lukien pitäisi toteutua mutta joka ei toteudu, koska
poliitikkojen kautta se ei hallitusohjelmaneuvotteluissakaan onnistunut?
Se menee ehkä hiljalleen eteenpäin, mutta ne surkeat
tarinat, joita kuulee kentältä tästä asiasta,
joko päivittäin tai vähintään
viikoittain, kyllä toistuen tuodaan minulle, sanotaan korvaan,
ettei Suomi ole enää oikeusvaltio tältä osin,
koska lait eivät toteudu. Ne ovat kauhean vaikeita syytöksiä yrittää kääntää toisenlaisiksi
ja sanoa, että kyllä se vaan olisi muka toisinpäin.
Minä olen joutunut tietyllä lailla myöntämään,
että tämä on erittäin suuri
fläkki, pieni asia kuin mikäkin, eikä mikään
budjettiasia, mutta sen käsittely on sen suuntainen, että siitä on
tehty iso budjettiasia.
Eli, oikeuskansleri Jonkka, minun kysymykseni oikeastaan on
se, että kun näin voimakkaasti eduskunnan keskustelussa
asiat toistuen sanotaan perustuslain vastaisiksi ja siihen liittyvä aineisto
on valmiina, niin kuka on virkamiehistä se, joka voisi
tarttua tämmöiseen syytteeseen, koska pelkästään
poliitikkojen myllyssä tämä asia ei näköjään
tule hoidettua kuin ihan liian suurella viiveellä.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa herra puhemies! En puutu tämän kertomuksen
yksityiskohtaiseen sisältöön, vaan itse
asiassa periaatteeseen elikkä samaan asiaan, johon puutuin
silloin, kun käsiteltiin eduskunnan oikeusasiamiehen kertomusta.
Minulle, ja varmasti ihan tavallisille kansalaisillekin, on
hämärää se, että jos
tuntee oikeuksiaan loukatuiksi ja tuntee, että on esimerkiksi
tuomioistuimessa tai virkamiesten taholta kärsinyt vääryyttä,
niin kenelle voi oikein valittaa. Tarkistin nyt ihan varmuuden vuoksi
nämä sanamuodot tästä laillisuusvalvonnasta,
ja ne ovat ihan samat niin oikeuskanslerilla kuin oikeusasiamiehenkin
kohdalla, perustuslain 108 § ja 109 §. Oikeuskanslerilla
on tietenkin sitten tämä valtioneuvoston valvonta.
Silloin, kun käsiteltiin oikeusasiamiehen kertomusta,
oikeusasiamiehen puheenvuorossa esitettiin paitsi tätä kansallista
strategiaa, mihin ed. Akaan-Penttilä viittasi, myös
sitä, voisiko Suomeen perustaa erityisen ihmisoikeusinstituutin käsittelemään
näitä asioita. Tämä voisi olla
sellainen ratkaisu, joka poistaisi tämän epävarmuuden
kansalaisten osalta. Mutta sopiiko se tähän meidän
tämänhetkiseen perustuslakiimme, on sitten toinen
kysymys. Perustuslakiahan ollaan ehkä jossakin vaiheessa
tarkistamassa.
Kansalaisten huoli ilmenee siitä, että he
eivät saa oikeutta, kun valittavat ensiksi esimerkiksi oikeuskanslerille
ja saavat sieltä kielteisen päätöksen
ja he valittavat sitten uudelleen eduskunnan oikeusasiamiehelle.
Kansalaiset eivät ymmärrä sitä,
että on tehty periaatepäätös,
joka ei näy tässä perustuslaissa, että samoja
asioita ei virastoissa käsitellä. Jos asia on
oikeusasiamiehen kansliassa vireillä, sitä ei
oikeuskansleri sitten käsittele, mutta kansalaiset eivät
tiedä tätä. Ehkä siinä on
osasyy siihen, että tämä valitusten tulva on
jokseenkin kohtuuton. Se ei välttämättä kerro niinkään
siitä, että meidän ihmisoikeus- ja perusoikeustilanteemme
olisi niin katastrofaalinen kuin näitten perusteella voisi
kuvitella, vaan yksinkertaisesti siitä tietämättömyydestä,
ettei kahteen kertaan voi hakea oikeutta tässä Suomen
järjestelmässä.
Kysynkin, jos tässä saa esittää kysymyksiä: Jos
esimerkiksi ihminen tuntee, että hänen yksityisyyttään
tai sananvapauttaan on loukattu, niin kenelle hän valittaisi,
kummalle instituutille, vai valittaisiko hän millekään?
Olisiko Julkisen sanan neuvosto silloin se paras valitustie sananvapausasiassa,
yksityisyyden suoja kun ei tietenkään sinne kuulu?
Tämmöisiä rajanvetotapauksia minä ainakin
näen tässä oikeuskanslerin ja oikeusasiamiehen
työssä. Ihmettelenkin sitä, kuten ihmettelin
tätä samaa asiaa jo 1991—1995, että tähän
ei ole puututtu tai saatu jonkinlaista selkeää työnjakoa
tässä nykyisessä perustuslaissa, vaan
tämä sama päällekkäisyys
on myös tässä uudessa perustuslaissa.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Soini puhui siitä, mitä kansalaiset
ajattelevat näistä kanteluviranomaisista, ja kiinnitti
huomiota siihen, että harvoin tapahtuu kansalaisen kannalta
myönteistä kantelun johdosta, ja myös
siihen, että kantelumenettely ja oikeuden menettely on
hidasta. Jos te katsotte oikeuskanslerin kertomuksen alkua,
niin siinä kerrotaan, että oikeuskansleri valvoo
lainmukaisuutta. Tämä on johtanut siihen, että Pohjoismaiden
lainvalvontajärjestelmät, oikeuskansleri ja oikeusasiamies, tutkivat
sitä, onko virkamies toiminut laillisesti vai ei, eivätkä pane
pääpainoa sille, että kansalainen pääsisi
oikeuksiinsa.
Euroopassa on hyvin monta oikeusasiamiesjärjestelmää,
joista uusimmat ovat kehittyneet paljon enemmän siihen
suuntaan, että katsotaan kantelusta, mitä kantelija
toivoo ja mitä hän kokee väärin,
ja jos hänellä on oikeus siihen oikeuteen, niin
pyritään se hänelle antamaan. Ranskan järjestelmässä Le
Médiateur, joka on oikeastaan välittäjä,
näkee viranomaisen ja kansalaisen ristiriidan ja pyrkii
välittämään sillä tavalla,
että kansalainen pääsisi oikeuksiinsa.
Nyt kun oikeusasiamiehelle ja oikeuskanslerille on tullut oikeus valvoa
perusoikeuksia ja ihmisoikeuksien toteutumista, niin Suomessakin
toimintaa voisi käytännössä muuttaa
siihen suuntaan, että mietitään enemmän,
mitä kantelija haluaa ja voiko kantelijan auttaa oikeuksiinsa
ja edistää sitä, että viranomainen
jo lausuntovaiheessa korjaa menettelynsä kantelun johdosta
silloin, kun se on laillista. Tämä prosenttiosuus,
jossa on tapahtunut jokin syytteeseen asettaminen tai annettu käsitys tai
huomautus, on aika korkea, noin 10 prosenttia, ed. Soini. Se on
suurin piirtein sama kun Euroopassa yleensä, sillä hyvin
paljonhan ihmiset kantelevat asioissa, joissa viranomainen on toiminut
oikein, mutta he kokevat sen lainvastaisena. Mutta tämä painopisteen
muutos on minun nähdäkseni täysin mahdollista.
Ja varmaan jos oikeusasiamies Paunio olisi salissa, niin hän
sanoisi, että he ovat jo muuttaneet toimintaansa. Mutta
siihen kannattaisi ehdottomasti mennä, ei niin paljoa katsoa
sitä, pitääkö virkamiestä rangaista,
vaan katsoa sitä, että kansalainen pääsee oikeuksiinsa
silloin, kun se on mahdollista.
Tästä hitaudesta: Ne tapaukset, jotka minä tästä kertomuksesta
näen, ovat lähes kaikki ratkenneet noin vuodessa.
Minusta yli vuoden näitä juttuja ei missään
nimessä pitäisi käsitellä, vaan
pitäisi päästä siihen, että kantelu
ratkeaa aina vuodessa. Jos siirrytään joustavampaan
menettelyyn, niin ne ratkeaisivat huomattavasti aikaisemmin. Täällä on
yksi tapaus, jota pidän hyvin tärkeänä.
Se on sivulla 171. Silloinen apulaisoikeuskansleri Jonkka on ottanut
erään lautamiehen toiminnan käsittelyyn.
Se on johtanut siihen, että lautamies on pantu syytteeseen
ja tuomittu siitä, että hän on puhunut
yksityisesti tai muille kansalaisille syyllisyyskysymyksestä oikeudenkäynnissä,
jossa hän itse on. Minusta on tavattoman hyvä,
että tulee tämmöinen tapaus, jossa lautamiehet
ymmärtävät, että silloin kun
he ovat tuomarin asemassa, niin pitäisi myös käyttäytyä. Mutta
kuitenkin toivon tietysti sitä, että tällaiset tapaukset
eivät johda siihen, että lautamiesjärjestelmästä systemaattisesti
luovutaan. Kun ministeri Brax on tuonut esille, että jos
vähentää lautamiesten käyttöä tuomioistuimissa,
niin jollain tavalla käsittely nopeutuu, niin siihen minä en
usko paljon ollenkaan. Luulen kyllä, että jotain
järkeistämistä voisi tehdä,
mutta asiassa saattaa olla enemmän takana se, että halutaan
luopua lautamiesjärjestelmästä. Se on
kansalaisten tapa jollain tavalla valvoa oikeuden käyttöä,
mikä on tärkeätä.
Kiinnittäisin valtioneuvoston oikeuskanslerin huomiota
siihen, että lautamieslaissa on semmoinen ikärasistinen
säännös, että 65-vuotiaat eivät enää pääse
edes lautamiesehdokkaaksi valtuustoissa. Minä voin vakuuttaa,
että on ihmisiä, jotka ovat 69-vuotiaita, jotka
ovat täysin oikeamielisiä ja voisivat hyvinkin
istua näissä lautamiestoiminnoissa. Etenkin nuoret,
jotka siellä istuvat, he kun ovat työelämässä,
niin he ovat paljon haitallisempia sikäli, että heillä on
aina kiire jonnekin muualle. Näillä vanhemmilla
ihmisillä olisi viisautta ja aikaa istua siellä.
Se on selvä, että jos joku on siinä iässä jo
heikompi työkunnoltaan, tietystikään
häntä ei pidä nimittää,
mutta itse se säännös on nähdäkseni
ikärasistinen. (Ed. Gustafsson: Helppo olla samaa mieltä!)
Arvoisa puhemies! Kun olen tullut tänne eduskuntaan
25 vuoden jälkeen, niin moni asia on muuttunut. Mutta yksi
asia ei ole muuttunut, ja se on tämän oikeuskanslerin
kertomuksen ulkonäkö ja koko tämä tapa
esitellä asioita: se on tavattoman vanhanaikainen. Ja kun
nyt kuitenkin virastossa tehdään hyvin paljon
arvokasta työtä, niin esittäisin, että uusi
oikeuskansleri ryhtyisi uudistamaan tätä kertomusta
niin, että se olisi vähän luettavampi.
Siinä voisi olla graafisia piirroksia näistä tilastoista,
jonkin valokuvankin voisi käyttää. Nämä kertomuksen
ulkonäöthän ovat, niin kun kansleri hyvin
tietää, hyvin paljon muuttuneet. Siinä on
tietysti se riski, jos se tulee luettavaksi, että perustuslakivaliokunnan
jäsenet rupeavat sitä lukemaan ja tekevät
sitten kanslerille inhottavia kysymyksiä, mutta kuitenkin
arvioisin, että se olisi kanslerin arvokkaan toiminnan mukaista,
että sitä modernisoitaisiin.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hyvä, että sekä oikeuskanslerin
että reilut kaksi viikkoa sitten käsitelty eduskunnan
oikeusasiamiehen kertomus, molemmat kertomukset, saavat eduskunnan
salissa aikaan keskustelua ja linjausta. Toistan saman osittain
siitäkin syystä, että äänentoistolaitteet
eivät silloin oikein pelanneet kunnolla.
Eli toistan saman, minkä sanoin oikeusasiamiehen kertomuksenkin
yhteydessä, että perustuslain uudistamisen yhteydessä on
syytä toteuttaa näiden kahden instituution tehtävien
työnjako eli nämä 108 § ja 109 § määritellä uudelleen. Oikeuskanslerin
tehtävinä tulevat varmasti riittämään
nimenomaan valtioneuvoston, tasavallan presidentin ja ehkä tuomioistuinten
valvonta ja siihen liittyvät tehtävät.
Sitten muutama kansalaisnäkökulmapuoli kulkee
tämän eduskunnan oikeusasiamiehen kautta.
Silloin poistuu se epätietoisuus, mihin muun muassa
ed. Ukkola omassa puheenvuorossaan viittasi. Se ei ole yksistään
viranomaistahojen resursointia, mihin ed. Soini viittasi, vaan se
on samalla myös näiden tehtävien järkiperäistämistä ja
myös tehokkuuden hakemista. Nythän tätä päällekkäisyyttä tapahtuu
aivan luontevasta syystä. Sitä on pyritty poistamaan
niin, että samaa asiaa ei käsitellä yhtä aikaa
ainakaan molemmissa paikoissa, mutta epätietoisuus on kansalaisten
keskuudessa varsin suuri.
Se, kuinka paljon sitten esimerkiksi asianajajapuolta Oikeuskanslerinvirasto
voi valvoa, niin Sarkkisten talokauppa oli hyvä esimerkki
siitä, kun asia käsiteltiin perustuslakivaliokunnassa
ja myös täällä eduskunnan salissa.
Kävi selkeästi ilmi se, että oikeuskansleri
ei voi valvoa asianajajien toimintaa, vaan se on Asianajajaliiton
tehtävä. Tässä oli yksi sellainen
mielenkiintoinen asia, joka nousi silloin esille.
Mutta tehtävänjakoa täsmentämällä me
pystymme saamaan myös enemmän aikaan. Se ei ole yksistään
resursseista kiinni. Sinällänsä katson, että Oikeuskanslerinvirasto
on tälläkin kaudella tehnyt hyvää työtä ja
sille työn iloa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Edustajakollega Södermanin loistavan
puheenvuoron siivittämänä minäkin
rohkenen muutaman ajatuksen tästä asiasta sanoa.
Ensinnäkin yhdyn sataprosenttisesti siihen, mitä ed.
Söderman asiantuntevassa puheenvuorossaan jo totesi. Tähän kertomuksen
rakenteen uudistamistarpeeseen liitän myös oman
toivomukseni, että sitä kannattaisi varmasti havainnollistaa.
Sen lukuarvo kasvaa, ja varmaan sisällön merkitys
ei siitä kevene. Päinvastoin, jos se alkaa kulua
yhä useampien ihmisten käsissä, niin
sehän on vaan kunniaksi kertomuksen tekijöille.
Sitten puolustan myös lautamiesjärjestelmää. Siellä sitä lautamiesjärkeä pitäisi
vaan käyttää. Maailma on vähän
eri näköinen riippuen siitä, käytetäänkö virkakieltä tai
opittuja asioita taustalla, vai elämänkokemusta.
Viittaan esimerkiksi edesmenneeseen puhemiesministeri Veikko Helteeseen
esimerkkinä henkilöstä, joka nousi kansakunnan
kaapin päälle pitkälti elämänkokemusten
ja työkokemustensa ansiosta. Tämän kaltaisia
henkilöitä varmasti on.
Tämä käsite, ikärasismi:
Kun juuri erääseen suureen maahan ollaan valittu
pääministeri, 71-vuotias mies alkaa johtaa Japania,
niin siellä eivät ole hoksanneet, että pitäisi
laittaa 65 vuoteen ikärima. Mekin olemme Suomessa ymmärtäneet,
että esimerkiksi autolla ajaminen voi jatkua vaikka satavuotiaaksi,
jos lääkäri antaa siihen todistuksen.
Järjestelmä varmaan joustaa, jos halutaan hyviä henkilöitä hyödyntää esimerkiksi
lautamiehinä, että he ovat lisäresurssi
hallinnolle, eivät rasite.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Minun tarkoitukseni ei ole pitkittää tätä keskustelua,
mutta kun puhuttiin työnjaosta sekä ed. Ukkolan
että ed. Rossin puheenvuoroissa, niin työnjakohan
tietysti on olemassa sillä tavalla, että oikeusasiamiehen
pitäisi keskittyä näihin suljettuihin
laitoksiin, vankiloihin ja mielisairaaloihin sekä Puolustusvoimiin
nimenomaan varusmiesten oikeuksia turvaten. Toki on päällekkäistä toimivaltaa,
mutta minä pidän sitä hyvänä,
että kansalaisilla on vaihtoehtoja, joihin he voivat kannella.
Joskus on niin, että oikeusasiamieheen ei luoteta, ja joskus
on niin, että kansleriin ei luoteta. Silloin ihmisillä on
tietty vaihtoehto, jota en pidä huonona. Julkisen sanan
neuvosto, sehän on mahdollisuus. Oikeusasiamies ja -kanslerihan valvovat
julkista hallintoa ja sananvapautta siellä. Jos asia tapahtuu
yksityisellä puolella — Julkisen sanan neuvostollahan
on myös tehtävänä, että se
valvoisi sananvapautta siellä. Menestys ei ole ollut suurenmoinen.
Markku Rossi /kesk:
Herra puhemies! Minäkään en pitkitä istuntoa
pidempään, mutta tuohon ed. Södermanin
puheenvuoroon haluan vaan sen todeta, että kyllä tietysti
sekä oikeusistuinten että tässä tapauksessa
niin Oikeuskanslerinviraston kuin Oikeusasiamiehen kanslian täytyy
olla samalla lailla kansalaisten silmissä luotettavia, eikä se
saa hämärtää sitä käsitystä,
kuka siellä nyt sitten on päällikkönä kulloinkin.
Ymmärrän tuon näkemyksenne ihan täysin,
mutta lähden kuitenkin siitä, että meidän
suomalaisen oikeusjärjestelmän täytyy
toimia kaikilla tasoilla aina puolueettomasti ja luotettavasti.
Eikä myöskään niin, että kansalainen
voisi ajatella, että ehkäpä minä tuolta
tämän kantelun tilaamalla tai tuonne laittamalla
saan siihen mieleisemmän lopputuloksen.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
Arvoisa puhemies! Täällä tuli arvokkaita
näkökohtia ja kommentteja, jotka varmasti pistän
korvan taakse. Vastaan kahteen minulle osoitettuun kysymykseen.
Toinen koski tätä vaikeavammaisten tilannetta:
Minä en ihan tarkkaan itse tiedä tätä konkreettista
ongelmaa, mutta meillä on vammaisten asioita kanteluina
varsin paljon, ja sen jälkeen, kun otettiin nämä vammaisten
kuljetuspalveluasiat omana aloitteena, kanteluita tuli ryöppyämällä. Siitä sai
pikkasen kuvaa siitä, minkälaisessa tilanteessa
ollaan. Minä en tosiaan tähän ed. Akaan-Penttilän
kysymykseen pysty tältä paikalta tällä hetkellä vastaamaan,
mutta olen valmis palaamaan siihen ilman muuta myöhemmin
oikeudellisen arvionkin merkeissä.
Sitten ed. Ukkola kysyi siitä, mihin sananvapauden
loukkaamista epäilevä voisi kannella tai valittaa.
Entinen esimieheni, ed. Söderman, jo tähän
osittain vastasi mainitsemalla Julkisen sanan neuvostonkin. Oikeuskanslerin
toimivallan osalta totean, että me valvomme vain viranomaisten, virkamiesten
ja muun julkisen tehtävän hoitamisen lainmukaisuutta,
että sen puitteissa voimme vaan asioita tutkia.
Parissakin puheenvuorossa esitettiin toivomus meidän
kertomuksemme nykyaikaistamiseksi. Totean, että olen aloittanut
siihen tähtäävän hankkeen.
Keskustelu päättyi.